מילים חצובות בסלע 21841
קודם כל, אני רוצה להביע הסכמה מלאה עם מה שכתבת דובי. לעיתים רחוקות אני קורא מאמר ומוצא עצמי מהנהן בראשי בהסכמה לכל אורך קריאתו.
אני רוצה רק להוסיף ,אולי לחדד נקודה נוספת. אתה מדבר על הסיבות אשר יגרמו לך לרדת מהארץ בסופו של דבר - יחסה של המדינה לאזרחיה בעצם, והתנהגות התושבים, בייחוד הצעירים בארץ. למעשה שני הדברים הללו הינם סימפטומים של אותה תופעה, שהיא פשיטת הרגל המזדחלת של מדינת ישראל כמדינה ציונית.
מדינת ישראל לאורך השנים הולכת ומתפשטת אט אט במודע מערכיה הציוניים. המדינה אינה קיימת על מנת לשרת את אזרחיה היהודיים, על מנת לבנות את הארץ, לטפח בקרב אזרחיה היהודיים אהבה אליה, לשרת את אזרחיה היהודיים ולקדם את טובתם. הסיבה לכך היא שינוי הערכים המתחולל בחברה הישראלית השמה דגש כיום, יותר ויותר, במודע וללא בושה על קידום היחיד בלבד, בלא כל התייחסות לקידום הכלל.
מה הפתרון לכך? הפיתרון, כמו הסיבות ל"מצב" אינו פשוט. אך לדעתי ניתן להתחיל בצעדים פשוטים, דרך כלים ממשלתיים. ראשית כל, ניעור מערכת החינוך והשמת המורה במרכז כמחנך, ולא כמכתיב חומר בשכר זול.
צעד מתבקש נוסף לטעמי התחדד בתוכי לאחר צפייה בחלק ממשדרי יום העצמאות. בחלק ניכר מהמשדרים הללו, לצד מופעי הבידור, לא היה כל ערך מוסף מלבד האדרת שמו של צה"ל והמשרתים בו והעומדים בראשו. כשלעצמו - ערך ראוי. אך זה אינו הערך היחיד. דווקא ביום עצמאותנו, וגם בשאר ימות השנה כמובן, הייתי מצפה לשימת דגש על אופיה של הארץ, על האנשים החיים בה והתורמים לה וליושבים בה. הנושא המרכזי בחגיגות יום העצמאות השנה היה המתנדבים, אך לא ראיתי לכך שום ביטוי מלבד בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל.
הייתי מצפה מממשלת ישראל לנקוט עמדה אמיצה בעומדה מול צה"ל, לצמצם בתקציבו בהדרגתיות ותוך דרישות התייעלות מחמירות אשר היו צריכות להיעשות מזמן ולהעביר את התקציב המתקבל למשרד החינוך שתקציבו הולך וקטן מבחינה ריאלית מזה מספר שנים. צעד זה הינו מתבקש, לא רק לשם תיגובר החינוך באופן ישיר אלא כצעד חינוכי בפני עצמו, אשר עליו לבלום את כוונותיו ותוכניותיו של הרמטכ"ל הנוקט צעדים אשר מזכירים לנו משטרים פאשיסטיים מהעבר הלא רחוק, יותר מאשר נושא משרה ציבורית במשטר דמוקרטי.

נקודה נוספת לסיום: איני חושב שעלינו לפחד לנוע ברחובות. במסגרת תפקידי וכאזרח פרטי אני נוסע לעתיםי קרובות בקווי אוטובוס ידועים "לשמצה": 51, 18, וכעת 29. מעולם לא ניסיתי להתחמק מנסיעה באוטובוס, מחשש לפיגוע. פחד זה מובן לי, ומוכר לי, אך איני סבור שעלינו להיכנע לו.
מילים חצובות בסלע 21848
מדוע תמיד אתה מוסיף "היהודיים" אחרי אזרחיה? האם זה משום שאתה חושב שמצבם של אזרחי הארץ הלא-יהודיים הוא כבר עכשיו נפלא ואינו בר תיקון, או שמא משום שאינך מייחס לאלו כל חשיבות, ואינך חושב כי הם בעלי זכויות שוות לתקצוב ולתשומת לב ממלכתית (פרט לתשומת לב המגיעה ממערכת הבטחון, לה הם זוכים בכמויות...)?

ויצויין כי כאזרח מן השורה אני אינני נוסע באוטובוס כלל, משום שמערך התחבורה הציבורית בארץ הוא פתאטי, ואני מעדיף, אם לא מפריע לאף אחד אחר, לנסוע ברכבי הפרטי. תודה.
מילים חצובות בסלע 21854
מפריע, מפריע, אבל לפחות אני מתנחם בכך שבינתיים עבירות-התנועה שלך לא גרמו נזק אלא דווקא העשירו את קופת המדינה (מי יתן ותמשיך בדרכך זו של עבירות בלתי-מזיקות אך מכניסות), ובמיסוי הכבד המוטל עליך ועל שכמותך.
מילים חצובות בסלע 21893
מהסיבה השנייה, אם כי לא בצורה שניסחת זאת. אני דווקא מייחס להם חשיבות אדירה, ומכך נובעת ההתעלמות שלי.

מערך התחבורה אינו כה פאתטי. יעילות אינה מתכונותיו הבולטות, הוא מזהם, ולא זול במיוחד. אבל ניתן בהחלט להשתמש בו, ובכל מקרה אין ספק שנסיעה במכונית פרטית אינה עדיפה בהרבה - מזהמת לא פחות (יחסית למספר הנוסעים הממוצע במכונית), יקרה, ובהתחשב בבעיות החנייה באיזור המרכז יעילה בדוק באותה מידה
מילים חצובות בסלע 21895
אתן לך דוגמא: אני עובד במרכז ירושלים. אני מסיים לעבוד ב-‏12, וצריך להספיק להגיע לאוניברסיטה עד 12:30. באוטובוס, לא יהיה לי סיכוי. ברכב פרטי, עם כל הפקקים, אני עושה זאת ב-‏20 דקות.
עוד דוגמא: אני יוצא לי לסינמטק ירושלים להצגה של 10:30. הסרט אורך שעתיים וקצת. 12:45, אני יוצא החוצה. אין אוטובוסים. מה אני עושה?
ואני לא מדבר אפילו על כך שאין תחבורה ציבורית ביום שבת.
מילים חצובות בסלע 21907
אתן לך דוגמה משלי - לא מזמן חשקתי לנסוע למפגש מסוים בתל אביב. מסיבות נוחות בלבד לקחתי את המכונית. למפגש נסעתי לבדי. לאחר 10 דקות של נסיעה די מהירה, נתקעתי בפקק של 20 דקות, בו ב90% לערך מהמכוניות שלצידי לא היו נוסעים מלבד הנהג. לאחר מכן הסתובבתי עוד כרבע שעה כדי למצוא חנייה. בסה"כ הקדשתי לכל העניין 45 דקות.
איני בטוח שנסיעה באוטובוס הייתה עושה את הנסיעה קצרה בהרבה במקרה ספציפי זה. אך היא לכל היותר הייתה מאריכה אותה במספר דקות (בייחוד בתהחשב בקיום נתיבי האוטובוסים החדשים).
נכון שיש מקום רב לשיפור במערך האוטובוסים הקיים, אך התעלמות ממנו אינה דווקא תורמת לו. ייתכן שבמצב תקין שרי התחבורה לדורותיהם היו מבינים שהתעלמות זאת דורשת מענה וייעול. אך המצב הינו הפוך - ההתעלמות מביאה למחשבה שהמערך הינו מיותר. תהליך דומה עבר על רכבת ישראל עד שכמעט נכחדה.
מילים חצובות בסלע 21901
בתור כלכלן (עוד מעט!) אני יכול לומר לך שמכונית פרטית היא השקעה טובה וחלופה *הרבה* יותר טובה ויעילה מאשר אוטובוס. ואני לא מדבר על הנוחות הרבה שכרוכה בנסיעה במכונית פרטית.

אני בהחלט מסכים עם דובי, מערכת התחבורה במדינת ישראל היא פאתטית, לא יעילה בכלל וסובלת מדימוי איום ונורא, השווה נא את המערכת הזו לכל מערכת אחרת במדינה מערבית מתוקנת.
מילים חצובות בסלע 21905
עכשיו רק חסר לי שתגיע לאגף התקציבים באוצר (עוד מעט!) ומדינת ישראל תישאר בלי רכבת מראשל"צ לתל-אביב ובלי קו רכבת לירושלים המהווה אלטרנטיבה אמיתית לרכב פרטי.
מילים חצובות בסלע 21909
אשמח לשמוע את השיקולים המובילים אותך למסקנה שמכונית הינה יעילה בהרבה מאוטובוס
תשובת האפיקורס 21914
1. חוסך הליכה מ -ולתחנה, בימות גשם או שרב
2. אפשר לשמוע ברדיו/טייפ/סי.די. מה שמתחשק לי ולא לנהג
3. מקנה הנאה בעצם הנהיגה - כשזו בכלל אפשרית
4. הנאה אסתטית מבעלות על חפץ יפה שיש לו שימוש מסוים
5. אפשר לקחת איזה מטען - מסריח, מלכלך, חריג בגודלו ולא צריך להתחשב באף אחד
6. חוסך כסף - במיוחד עם יש לך רכב חברה או הכרה במס כלשהי
7. אלמנט קטן או גדול - תלוי באדם - של התרברבות מעמדית/כספית

8. והכי טוב לנסיעות לעבודה, מנסיוני - רכבת
תשובת האפיקורס 21924
1. לא חוסך הליכה ממקום החניה ואליו, ו/או תשלום עבור מקום החניה.
2. אפשר לשמוע ברדיו/טייפ/סי.די. ניידים מה שמתחשק, אפשר לנמנם, אפשר לקרוא ולכתוב.

8. הידד לרכבת. בוז לאגף התקציבים ומלחמת ההתשה שהוא מנהל נגדה!
תשובת האפיקורס 21968
1. אין ספק שמכונית יותר נוחה מבחינה אישית. אבל נוחות היא לא השיקול מספר 1, ניתן להקריב מעט נוחות בשביל שיקולים אחרים...
2. בתור אדם שנוסע כל יום ברכבת, אני מסכים לחלוטין
זול?? 22059
מכונית לא זולה בכלל!

4000 ש"ח בשנה ביטוחים ורישוי.
2000-15000 ש"ח ירידת ערך.
וכמובן – מה שהכי אוהבים לשכוח – עלות ההון, כלומר הרווחים שהיה הכסף עושה לו שכב בבנק ולא במתכת – לפי 6% ריבית שנתית – 1200-10000 ש"ח.

לחבר, לחלק בעשרת אלפים ק"מ בממוצע לשנה, ולקבל עלות לק"מ שמחזירה אותך לכל אוטובוס בריצה.

* הכותב הוא בעלים שמח של מכונית, שחולם על טלפורטר אישי, או לפחות רכבת תחתית, או לפחות מישהו שיודע לתכנן קווי אוטובוס.
זול?? 22062
פרופסור, מה על עלות הזמן האלטרנטיבית?
ואל תשכח שהיא עולה ככל שהמשכורת שלך עולה, כך שהנסיעה באוטובוס הכרוכה בבזבוז זמן משווע יקרה הרבה יותר ממכונית.
זול?? 22064
אני נוסע במכונית, אני מסכים שזה יותר יעיל ונוח, מה גם שהטבות המס הופכות את כל הדיון לפחות קריטי.

אבל רוב האנשים לא מודעים לעלות המטורפת של רכב.
זול?? 22072
לא נכון: נהיגה במכונית היא בזבוז זמן נטו (למרות שהשימוש בטלפונים סלולריים, עם דיבורית כמובן, מקטין את גודל המכה). בזמן נסיעה בתחבורה ציבורית (ובעיקר ברכבת) ניתן לעבוד ממש, ובכלל זה שיחות טלפון, קריאה, שימוש במחשב נייד וכו'.
זול?? 22081
את עיקר ההאזנה למוזיקה שלי אני עושה באוטו, אז זה חוסך לי זמן האזנה כשאני בבית. לקרוא באוטובוס עושה לי כאב ראש.

ואם אנחנו כבר כאן... היום הזדמן לי, לצערי, העונג של נסיעה באוטובוס מהרצליה לירושלים (ומחר חזרה). הרי פירוט התענוג:

(לשם השוואה - נסיעה במכונית אורכת כשעתיים בשעות שיא).
מסלול מתוכנן: הרצליה-רכבת מרכז-תחמ"ר ירושלים-הר הצופים.
עלות: 4.90 + 7.40 + 15.45 (מחצית כרטיס הלוך-ושוב ת"א-י-ם) = 37.75 ש"ח.
זמן נסיעה: 3:30 שעות(!)
נזקים: עמידה ברכב נוסע במשך למעלה ממחצית השעה לאורך מרבית הנסיעה מהרצליה לת"א (אתם רוצים שיותר אנשים יסעו בתחבורה ציבורית?! האוטובוסים לא מצליחים לעמוד בלחץ שקיים גם ככה!).
כאב ראש מנסיונות קריאה במהלך הנסיעה.
מוזיקה מזרחית נוראה במשך חלק נכבד מהזמן, ודממת אלחוט בשאר הנסיעה.
רווח: מספר עמודים בחומר לתולדות המחשבה המדינית א' (קריאה בקשב חלקי בלבד).
שני מאמרים לאייל ערוכים ומוכנים (הידד! כיפאק לפטופ!).
בהייה ארוכת-טווח בחיילות נאות-מראה.

יצאתי מביתי ב-‏8:30, ובקושי הספקתי להגיע לשיעור הראשון שלי ב-‏12:30. זה יעיל זה?
אני נשאר עם הרכב, אם לא אכפת לכם.

מחר: דובי נוסע לעבודה במרכז ירושלים עם אוטובוס, ומנסה נואשות לחזור לאוניברסיטה בזמן לשיעור, בלי לצמצם את שעות העבודה שלו לשעתיים...
זול?? 22121
בסדר, אבל בנסיעה ברכב, רק הדלק היה עולה לך 37 ש"ח, ואיפה כל ההוצאות שמסביב.

בשאלת המחיר נטו, ברור שאוטובוס (לפחות בינעירוני) מנצח. מצד שני, כמו שהוטח בי לא מעט, זו בכלל לא שאלה של כסף.
זול?? 22126
While we are discussing means of commuting, I would like to ask the honourable proffesor to resolve this age-old question once and for all. Does ‘Shin’ ‘Kof’ ‘Reish’ have or have not got legs? :-)
זול?? 22171
אכן, כשאני כותב באיל אני מוצא שקשה לי להתנער מהכתיבה, לקום וללכת. שאלתך מרמזת שעשוי להיות לכך יסוד פיזיולוגי, ואני מתכוון לבחון את האפשרות הזו בקפידה.

אגב, אני מכיר מישהו שאחרי כמה שעות צ'ט קם מהכיסא כדי לקחת כוס מים, ואחרי צעד וחצי גילה שהרגליים שלו רדומות לגמרי, קרס-נפל ונקע את הקרסול.
מכאן אני נאלץ להסיק שאולי רגליים אין, אבל קרסול נשאר תמיד (או לפחות הוא הראשון לחזור).
זול?? 22286
So the uncertainty remains. I was referring to your initials ‘Shin’ ‘Kof’ ‘Reish’ that spell the Hebrew word ‘sheker’. I was enquiring whether the saying “La’sheker ein raglayim” is correct? Please let me know when you make any headway in your investigation.
I must take this opportunity to apologise for the typo in the spelling of your title in my previous post, I was laughing too much when I wrote it.

זול?? 22368
yes, I did get the pun in your question the first time. (small wonder, it being a spinoff on my copyrighted pseudonym...:-)
זול?? 22127
בכמה הזדמנויות האם משתלם לי למכור את רכבי הפרטי ולקחת רכב מהעבודה ו לוותר על חלק מהשכר שלי. התוצאה המפתיעה של החישוב הזה היא שרכב פרטי בשווי של כ 35000 ש"ח עולה לבעליו בסביבת ה 1500 ש"ח לחודש (החישוב כולל הוצאות דלק ואחזקה, רישוי, ביטוח, מימון וירידת ערך).
זול?? 22172
זו נראית לי הערכה ריאלית. אוטובוס היה עולה כ-‏500 ש"ח בשביל שימוש מקביל (תלוי מה הרכיב הבינעירוני, העירוני לא עובר 200 ש"ח).
זול?? 22065
מכונית היא לא השקעה, אלא כלי עבודה ודבר
המספק הנאה. כמה שווה מערכת הסטריאו שלך
ומה הריבית האלטרנטיבית תמורתה?
זול?? 22067
אני חוזר ואומר, אני נוסע במכונית. (ואפילו יש לי מערכת סטריאו.) אני לא שולל את הערך שבנוחות ובהנאה. אבל תמיד קצת מוזר לי כשאנשים לוקחים את צריכת הדלק שלהם, משווים למחיר האוטובוס ואומרים ''אוף כמה יקרה התחבורה הציבורית'', ומייד מסיקים שמכונית חוסכת כסף.

גם אתה אמרת את זה. אני בכלל לא בטוח שזה נכון. מכונית יקרה יותר, נוחה יותר, והבחירה בה תלויה ברמת החיים שאנשים מעוניינים לאפשר לעצמם ובאיך לצרוך אותה.
זול?? 22074
לא השוויתי מחירים כלל וכלל. כדי להעמיד דברים על
דיוקם - לצרכי יום יום - בעיקר לנסיעות קבועות ל -ומהעבודה
במיוחד אם מקום העבודה בעיר, שום דבר לא ישווה לתחבורה
ציבורית, מכל זוית ראיה.

העובדה שבישראל תעלת בלאולמיך היא הדבר הקרוב ביותר
שאי פעם התקרבה למערכת הסעה תת קרקעית בתל-אביב היא
בזבוז ועוול משווע. אותו הדבר בנוגע לרכבות נוסעים בין עירוניות
או מהפרברים וכבר עמדו על כך רבים וטובים ממני.

אין זה מוריד מערכה של המכונית, אשר לא נמדד בכסף ישיר, כמו
שערכה של דירת מגורים לא נמדד בפרמטרים של השקעה - לא
קונים אוטו לשימוש או בית למגורים כדי למקסם רווחים.
מילים חצובות בסלע 21919
* חסכון אדיר בזמן, זמן שווה כסף, השווי המדויק של הזמן תלוי בהכנסתך כמובן. ככל שאתה "מרוויח" יותר כך הזמן שלך "שווה" יותר. במקרים רבים, כשאתה מרוויח משכורת של 5000 ש"ח ומעלה להערכתי, אינך יכול לשלם את העלות הרבה הכרוכה בנסיעה באוטובוס.

* עלות הנסיעה באוטובוס היא לא אפס, בתור אדם שנוסע בתחבורה הציבורית אני יכול להעיד שהעלות על תחבורה ציבורית יכולה בקלות להגיע עד ל 300 שקלים ומעלה. הרבה יותר מעלות הדלק לק"מ במקרים מסוימים. כמו כן המחירים עולים בהתמדה ללא כל קשר לאינפלציה או לעליית מחירי הדלק.

שני סעיפים אלו, שהראשון שבהם יכול להגיע לסכום משמעותי מייקרים מאד את השימוש בתחבורה הציבורית.
מילים חצובות בסלע 21970
כיצד מכונית חוסכת זמן?! באמצעים פשוטים מאוד - נתיבים מיוחדים לאוטובוסים, הוזלת מחירי הנסיעה, הגדלת צי האוטובוסים, העלאת מחירי הדלק למכוניות פרטיות וכו' - ניתן להגיע תוך זמן קצר למצב בו נסיעה באוטובוס הינה מהירה בדיוק אם לא יותר מנסיעה במכונית. אני נוסע כל יום לתל אביב באוטובוס. עובדתית, לוקח לי פחות זמן לנסוע באוטובוס מאשר לנסוע במכונית.
האם אתה, בתור אדם המרוויח למעלה מ5,000 ש"ח לחודש יכול להרשות לעצמך מצד שני את העמידה בפקקים הרבים, בהם נתקעים כל כך הרבה בעלי מכוניות פרטיות (CAR POOL אינה מדיניות נפוצה בישראל), אשר מלבד בזבוז זמן, גם שוחקת את מכוניתך (ועצביך), מבזבזת לך דלק ופוגעת בך ישירות מבחינה כספית?
ייתכן בהחלט ש*כיום* נסיעה באוטובוס הינה יקרה יותר בסה"כ מנסיעה במכונית. אין לאף אחד מאיתנו את הנתונים המדויקים בנושא זה לכן אין טעם להתווכח על כך. אבל לדעתי ניתן בקלות לייעל את מערך הנסיעה באוטובוסים כך שיהיה יותר יעיל ופחות יקר מנסיעה באוטובוס.
ניתן אפילו לקחת דוגמה ממדינות אחרות. בכתבה מעניינת שהופיעה לפני כשנה ב"הארץ" ניתנה דוגמה של עיר מרכזית בנורבגיה, איני זוכר את שמה, שהתמודדה עם אותם בעיות כמו תל אביב כיום - מרכז עיר פקוק, מחסור באמצעי תחבורה אלטרנטיביים, כבישי גישה עמוסים וכו'. הפיתרון המתבקש היה בניית כבישי גישה חדשים. במקום זאת הלכו על פיתרון יותר אלגנטי - את כל הכסף שיועד לכביש החדש הפנו למערך ההסעים - צי אוטובוסים חדש ומעל לכל, הפיכת הנסיעה באוטובוסים לנסיעה חינם.
מדוע לא ניתן לעשות דבר דומה אצלנו? במקום לזרוק מאות מיליונים על רכבת תחתית באורך מאה מטר, ניתן להשקיע את הכסף בקואופרטיב דן המיושן, להוזיל את מחיר הנסיעה באופן משמעותי, להגדיל את מספר האוטובוסים והקווים, ולתת פיתרון אמיתי לבעיות התנועה בגוש דן. פקקים אין רק בארץ הקודש...
מילים חצובות בסלע 21974
בהזדמנות זאת אני חוזר על הצעתי שעיריית תל-אביב תגבה דמי-כניסה נכבדים ממי שמבקש להכניס את מכוניתו הפרטית לאיזורים מסויימים בעיר, ובתנאי ש:
א. במכונית פחות משלושה נוסעים
ב. הבעלים של המכונית אינם תושב תל-אביב (או חברה המשלמת מיסים עירוניים בתל-אביב)
מילים חצובות בסלע 21978
גם אני מבקש זאת, בשם עיריית רמת גן ובשם בעלי הפאבים בפריפריה.
בברכה,
רן
מילים חצובות בסלע 21980
כבר היינו פה. ההכנסות מדמי-הכניסה יאפשרו לעיריית תל-אביב להוריד את תעריפי הארנונה באיזורים האמורים, ולקיים בהם תחבורה ציבורית יעילה. עיריית רמת-גן מוזמנת להתחרות.
מילים חצובות בסלע 21981
כן, היינו פה פעם, לא?

תסביר את זה לבעלי החנויות בקניון שהקהל שלו נוטש והולך לקניונים באיזור הפריפריה.
תסביר את זה לבעל עסק שהעובדים שלו תובעים ממנו החזר קנס.
תסביר את זה לבעלי הפאבים ובתי הקפה.
תסביר את זה לעניים יותר שזכות התנועה הבסיסית תשלל מהם לעומת העשירים שיוכלו לעמוד בתשלום ללא בעיות.
תסביר את זה לאחותי שבאה להחזיר לי את האוטו וצריכה לשלם קנס.
מילים חצובות בסלע 21982
* שיורידו מחירים. הם יכולים להרשות לעצמם, כי הקניון שלהם כבר לא מסבסד חניה לרכב פרטי, וכי הם משלמים פחות ארנונה.
* אני לא חושב שכדאי לו לממן את התחביב המזיק (לו ולהם) של העובדים שלו של סחיבת כמה טונות של פלדה יחד איתם כל יום לעבודה. אגב, גם אם הם רוצים להביא חיית-מחמד לעבודה, אני לא חושב שבעל-העסק צריך להשתתף במימון הרישוי והחיסונים שלה. ובכלל, למה הם לא דורשים מהבוס תוספת סיכון בגין זיהום-האוויר במקום העבודה שלהם?
* כבר הסברתי לבעלי החנויות בקניון.
* הצחקתני. העניים הם הדפוקים-באמת: אין להם אלטרנטיבה, והם נאלצים להשתמש במערכת התחבורה הציבורית הלא-מתקדמת, בשעה שהעשירים חוסמים את דרכם עם מכוניותיהם הבזבזניות. בשבת, כמובן, העניים מרותקים לביתם, כי לעשירים כלל לא מזיז שאין תחבורה ציבורית בשבת. מה שאני מציע הוא לקחת מהעשירים (אלה שממש מתעקשים לפקוק את העיר במכוניות פרטיות) לטובת הכלל, ובעיקר העניים (אלה שיהנו מתנועה מהירה יותר במערכת תחבורה ציבורית יעילה יותר). באופן זה, התחבורה הציבורית תפסיק לקבל יחס כאילו היתה הטבה סוציאלית ומעמסה על הכלל.
* אתה מתגורר באיזור מגורים או באיזור עסקים עמוס-תנועה? אתה הבעלים של המכונית? אני בכלל לא בטוח שאחותך צריכה לשלם. אני מסכים שיש מקום לעדן את הסייגים שפירטתי בהתחלה, אולם לא באופן כזה שיספק פרנסה לעשרות פקידים וועדות-ערר ויביא למצב בו כל אחד מפברק איזו עילה פיקטיבית להתחמקות מתשלום דמי-הכניסה.
מילים חצובות בסלע 21977
כל עוד התחבורה הציבורית משתמשת באותה תשתית כמו המכוניות, אין לה סיכוי כנגדן.
התחבורה הציבורית הבין עירונית היא ברובה חלופה טובה, אבל אני יכול להעיד שהתחבורה הציבורית העירונית היא, במקרה הטוב, בלתי אפשרית לפחות לגבי.
שנית, מה שאמרת טוב ויפה, אבל עם כל הרצון הטוב, מחירי נסיעה אפס, נתיבים חדשים, מסלולים יותר קצרים ואוטובוסים יוקרתיים ונוחים, כל זה לא יוכל להביא אותי אל הים/פארק/פאב/מסעדה ב*שבת*. זה ה-גורם שמרחיק אנשים מהתחבורה הציבורית.

יש לזכור שהאנשים הם יצורים תועלתניים והם שואפים להגדיל את תועלתם, אם אכן ננקוט בצעדים שמנית והתחבורה הציבורית תהפוך להיות יותר זולה (בזמן ובכסף) מתחבורה פרטית, רוב האנשים יעשו את החשבון לבד ותוכל לראות באוטובוסים היום אנשי עסקים עם לאפ טופים כמו שהיום ניתן לראות אותם ברכבת.
מילים חצובות בסלע 21988
כל מה שמפריע לך זה שאי אפשר לנסוע בשבת? לא מובן לי בכלל. ואם תהיה תחבורה ציבורי בשבת? לא תיסע בה? בכיף תיסע. לו הייתי יכול לחסוך מעצמי לקחת אוטו לים בהרצליה בשבת, ובמקום זה לעלות על אוטובוס הייתי עושה את זה בכיף. ותכלס זו מטרת רוב הנסיעות בשבת - לא עסקית, אלא בידורית. החשיבות של תחבורה ציבורית בשבת מבחינתי היא ממש לא קריטית לכל הנושא
מילים חצובות בסלע 21996
אני אסביר לך את חשיבות התחבורה הציבורית בשבת:
טענה א. אדם X לא רוצה להשאר תקוע בבית ביום שישי בערב וביום שבת.
אי לכך (טענה ב.) יקנה אדם X רכב, כדי שיוכל לנוע ביום שישי ובערב וביום שבת.
טענה ג. אדם שיש לו רכב לא ירצה לנצל אותו רק בימי שישי ושבת, ויעדיף, אם כבר, לנצל אותו גם באמצע השבוע.
מסקנה: אם אין תחבורה ציבורית בשבת, אנשים יסעו ברכבם הפרטי גם באמצע השבוע.
וזה בכלל בהנחה שהתחבורה הציבורית שווה משהו, והיא לא.
מילים חצובות בסלע 22004
הפתרון המקובל בעולם (לא לבעית השבת, אלא לבעית אין-תחבורה-ציבורית-למקום-שאני-רוצה-להגיע-אליו-בערך-פעם-בשבוע): מכוניות זולות מאד, דלק יקר מאד. אין בעיה לקנות רכב ולהשתמש בו, במקרה הישראלי, רק בשבת.
מילים חצובות בסלע 22008
מונית
מילים חצובות בסלע 22009
העלות של מונית היא הרבה יותר יקרה ממכונית פרטית (אם אתה נוסע לטיול בירושלים מבת ים למשל).
כמו כן נסה להשיג מונית מחוף הים, נהג המונית לא יסכים להכניס אותך ואת החול שדבק בבגדיך.
קשה מאד להשיג מונית בשישי-שבת בתל אביב (באזורי הבילוי) והעלות היא שערוריתית ממש.
מילים חצובות בסלע 22011
דיברתי על המצב שטל הזכיר (אין תחבורה ציבורית ליעד שלך) ולא על בעיית השישי-שבת, שתיפתר אם המעמד הבינוני יפסיק להתייחס לתחבורה ציבורית כאל שירות-סוציאלי.
מילים חצובות בסלע 22012
התחבורה הציבורית היא במדינת ישראל שירות סוציאלי המיועד לעניים בלבד.
באם אדוני יהיה מעוניין שזה לא יהיה שירות סוציאלי, יוזיל נא את המחיר באמצעים שמר צוק ציין קודם לכן... אז אולי התחבורה הציבורית תהווה אלטרנטיבה אמיתית לרכב פרטי.
מילים חצובות בסלע 22014
ראשית, כפי שכבר ציינת, אין הכרח להוזיל את מחיר התחבורה הציבורית - די שתייקר מאד את התחבורה הפרטית (וזה חלק מההצעה שלי, כפי ששמת לב). העניין הוא שלא *אני* נמצא במוקדי קבלת ההחלטות, אלא האנשים עם המשכורות של 5000 ש"ח ומעלה, בעלי רשיון נהיגה, שבראייתם אין לתחבורה הציבורית תפקיד מלבד להוות שירות סוציאלי. בניגוד אלי, *הם* לא מעוניינים שהתחבורה הציבורית תהווה אלטרנטיבה אמיתית לרכב פרטי.
מילים חצובות בסלע 22015
לא ברור לי הפתרון הזה "מספיק שתייקר מאוד את התחבורה הפרטית". מי אתה, ומי המדינה, בדיוק, שתייקרו את התחבורה הפרטית? כדי לגרום לאנשים לעשות משהו, צריך לגרום להם לרצות לעשות את זה, לא להכעיס אותם. אם תייקר את הדלק, יהיה לך שוק שחור של דלק. הטלת מס איום ונורא על מכוניות לא שינה בכלום את כמות המכוניות שנוסעות על כבישי ארצנו. רק הוסיף הרבה מאוד כסף לשמאים שחיים על שוק המכוניות המשומשות הבלתי נדלה שלנו, וגרם למכוניות מזהמות במיוחד משנות ה-‏70 להמשיך ולנסוע על הכביש, כי לנהגיהן אין כסף למכונית חדשה יותר.
ההצעה הזו היא פשוט חוצפה. אתה מצפה שהתחבורה הציבורית תמשיך להיות יקרה, לא נוחה, בעלת שירות קטסטרופלי ומסלולים מגוחכים, בלי שום דמיון לתחבורה הציבורית בארצות מתקדמות, ואנשים יסעו בה, פשוט משום שאתה תמנע מהם לפעול באופן אחר? אולי פשוט תאסור מכירת רכבים פרטיים בישראל?
מילים חצובות בסלע 22022
אנשים, כפי שציין רן בר-זיק, עושים מה שמועיל ועדיף להם (ולכן לא מטילים פתקים לבנים בהמוניהם, כמו דובים), בין שהם כועסים ובין שהם ברקיע השביעי. בתשובה ל"מי אתה, ומי המדינה, בדיוק", אפשר להזכיר ש"המדינה בדיוק" היא זו שסוללת כבישים ובונה מחלפים, להנאתך. היות שבפעם האחרונה שבדקתי, הדברים האלה עלו כסף, וליתר דיוק *כסף שלי*, עלה בדעתי שזו חוצפה ממדרגה ראשונה ש"אתה והמדינה בדיוק" לוקחים את הכסף שלי כדי שאתה תוכל לנהוג במהירויות לא-חוקיות על כבישים חדשים ורחבים. אבל בכלל, דובי, אם אינך כופר כליל ברעיון של מיסים (ובפרט ברעיון של מסים עקיפים), אינני מבין איזו התנגדות עקרונית אתה מנסה להעלות כאן. נכון להיום המדינה מסבסדת את חולי-ההגה וזורקת פירורים לעניים. אני קורא לתקן את המצב הזה.
כמי שאין לו רשיון-נהיגה, אני כלל לא מצפה שהתחבורה הציבורית תמשיך להיות יקרה, לא נוחה, בעלת שירות קטסטרופלי ומסלולים מגוחכים. אני מצפה שהיא תשתפר פלאים, ואני אפילו מסביר איך העסק ימומן ואיך ההשקעה תחזיר את עצמה חיש-מהר.
בינתיים, אין סיבה לאסור מכירת כלי רכב פרטיים בישראל (אני מבין שלא אכפת לך שאסור למכור בארץ ציאניד לשימוש פרטי או כלי רכב פרטיים שאין בהם חגורות-בטיחות או ממיר קטליטי או מזגן, כך ששוב - אין כאן עניין עקרוני. אני מקווה שלא אכפת לך שבקרוב יהיה אסור למכור משקאות באריזות ללא דמי-פקדון). בעתיד הרחוק, מן הסתם יהיה קשה למכור כלי רכב פרטיים בישראל, בשל היעדר ביקוש.
מילים חצובות בסלע 22019
אני מצטרף לדברים שאמר מר קננגיסר ואף מוסיף שזכות התנועה היא זכות בסיסית במשטר דמוקרטית ויש לשלול אותה או להגביל אותה רק במקרים מיוחדים.
הוזלת התחבורה הציבורית והשוואת מחירה לתחבורה הפרטית היא דבר מבורך, שיקל את החיים במדינה שלנו ויביא תועלת כללית לכולם. אך ההצעה שלך היא בבחינת שפיכת התינוק עם המים כיוון שהיא תגרום לחברה כולה לשלם יותר בעבור תחבורה ותמשיך את המצב המעוות הקיים כיום: בו עניים נאלצים להשתמש בתחבורה יקרה ולא יעילה ועשירים יכולים לנסוע ולחסוך כסף (לענינינו זמן=כסף), ההצעה שלך פשוט תגרום ליותר אנשים להוציא יותר בעבור תחבורה. אני גורס שיש להוזיל את התחבורה הציבורית, לא לייקר את הפרטית - ועל ידי כך לגרום ליותר ויותר אנשים לנסוע בתחבורה ציבורית.
איזו הצעה אתה חושב שעדיפה יותר?
מילים חצובות בסלע 22033
גם פה כבר היינו, והנה הנה אני רואה את דובי מכניס לקנה את הטענה ששלילת רשיון הנהיגה שלו בגין עבירת תנועה הוא פגיעה בחופש התנועה שלו. ומה יגיד מי שידו אינה משגת מכונית? ומה יגיד מי שאין לו (ואולי לא יכול להיות לו) רשיון נהיגה? חופש התנועה לחוד והחופש לסחוב איתך ארבע טונות של פלדה מזוהמת לחוד. לא זה המקום להיתלות בענפים גבוהים כעקרונות הדמוקרטיה. אם כבר - יכולת לטעון שחופש התנועה מוגבל בכך שאין תחבורה ציבורית בשבת. אולי גם במסגרת הזכות לחיים בכבוד אני אמור לדרוש ארוחות במסעדת-פאר במחיר של מנת פלאפל? אולי גם במסגרת חופש הדיבור אני זכאי שהמדינה תממן לי ערוץ רדיו ובית-דפוס להדפסת עיתון? באמת....

בשום אופן אינני מציע לגרום לחברה כולה לשלם יותר בעבור תחבורה (טענה שחזרת עליה פעמיים). איפה אמרתי את זה?! נהפוך הוא! אני מציע השארת ההוצאה הציבורית (ממשלתית, עירונית) על תחבורה ללא שינוי, וכן השארת כלל ההוצאה הפרטית על תחבורה ללא שינוי. ההבדל הוא בחלוקת הנטל, ובטיוב השירות. במקום שמי שאינם נוהגים יסבסדו את ההתמכרות-להגה של אחרים, אני מציע מצב הפוך. ההצעה שלי פשוט תגרום לאנשים לחסוך זמן וכסף (ע"י קאר-פול, למשל). שנינו גורסים שצריך להוזיל (ולשפר) את התחבורה הציבורית. ההצעה שלך לא מסבירה איך תמומן ההוזלה הזו, ולכן אי אפשר לקבוע אם היא עדיפה על ההצעה שלי, המסבירה זאת.
כבר עכשיו התחבורה הפרטית יקרה 22035
רכב עולה בישראל יותר מפי 2 מאשר בארה"ב, ודלק עולה בסביבות פי 4. כבמובן שכל העלויות האחרות, כגון ביטוח, עולות בהתאם.

ועדיין, התחבורה הציבורית מחורבנת ולא פועלת בשבת.
כבר עכשיו התחבורה הפרטית יקרה 22042
אכן. זה נובע, בין היתר, מצרות-האופקים של מקבלי-ההחלטות, ומכך שהמס שנגבה מחולי-ההגה אינו מנותב לתחבורה הציבורית, אלא לסלילת עוד כבישים ומחלפים יקרים עבורם.
כבר עכשיו התחבורה הפרטית יקרה 22045
אחוז קטן מאוד מהמס הולך לכבישים או לכל דבר שקשור בצורה זו או אחרת לנהגים. אם אני זוכר נכון לפני כחצי שנה היה מאמר על כך בעיתון שאמר שעד 5 אחוז מסך המיסים על הרכב חוזרים כהשקעה בכבישים וכדומה. שאר ה95 הולכים לשאר הדברים שאנו מממנים כגון כדורגל בשבת ועד הופעות תרבות ובני ישיבות.
רועי
חוסר הבנה 22049
עכשיו הכל ברור מיץ, פשוט לא הבנתי את כוונתך...

ראשית תחבורה ציבורית טובה חייבית להיות מסובסדת על ידי המדינה, נכון וצודק יהיה להעלות מעט את מחיר התחבורה הפרטית ולהפנות את הכסף המתקבל לתחבורה ציבורית וכך להוזיל את מחירה.

אבל כפי שמר רועי ואחרים טענו, כך אני חושש שרוב הכסף הנגבה לא יעבור לתחבורה הציבורית אלא יממן מטרות אחרות שאינן קשורות לתחבורה וכך בעצם תעלה את מחיר התחבורה הפרטית ולא תוזיל את מחיר התחבורה הציבורית.

הטיעון שלי בזכות חופש התנועה, הוא לא בזכות התחבורה הפרטית אלא בזכות התחבורה הציבורית: תחבורה ציבורית היא לא פריבילגיה אלא שירות בסיסי שהממשלה חייבת להעניק אותו לאזרחים.
חוסר הבנה 22079
אני שמח שאי-ההבנה נפתרה, ואני בהחלט בעד שכשם שמשק-המים ברשות המקומית (הן טרם בוטלו, אגב) צריך להתנהל כמשק-סגור ולא לממן מכוניות לסגני-ראש-ראשות, כך גם יותר הכנסות שהמדינה יוצרת בתחום התחבורה צריכות להיות מושקעות בתחום זה. את החלוקה הפנימית של ההשקעה בתשתית ובשירותי תחבורה אני מציע לשנות לטובת השקעות משמעותיות בתחבורה ציבורית. לסיום, אל לנו לשכוח שגם שירות ציבורי או מסובסד כמו תחבורה ציבורית, מן הראוי שתתקיים בו תחרות בין יזמים פרטיים היכן שניתן (וראה לעניין זה דיון קודם בדבר הפרטת רכבת ישראל, ואת השינויים המסתמנים בגישת משרד התחבורה ל-BOT).
חוסר הבנה 22084
נו ומה יממן את הכדורגל? ואת הישיבות? והצבא? ומשכורות?

שנים כבר המדינה משתמשת בכספי המיסים שהיא גובה בענף התחבוורה לנושאים שונים ומשונים.
במידה ואכן המים התחבורה וכל נושא ידאג לעצמו יהיו חוסרים גדולים ביותר בחלק מהנושאים שלא יכולים לממן את עצמם.

מה שכן זה שבהחלט יש להגדיל את האחוז שהולך לנושא התעבורה ממה שגם ככה לוקחים.
פיצויים לעמישראל 22120
המממ....

לנסיעה ברכב (על פני האלטרנטיבה של התחבורה הציבורית) יש אפקטים שחורגים מבלאי תשתיות. למשל, זיהום אוויר, צמצום קרקע פנויה עקב כבישים, כיבוש הריאות הירוקות, פגיעה במאזן התשלומים בשל קניית דלק, צפיפות כבישים שמאטה את התחבורה ופוגעת בפריון העבודה ובתל"ג, לא יודע. אלה דברים שמחוץ לתחום הצר של תחבורה. המס מאפשר לחייב את הנהגים לשלם על זה, ובכך אולי מהווה חלוקה צודקת יותר של הנטל – זיהמת-שילמת, אם תרצה. למה שמי שנוסע ברכבת ישלם על זה?

זה לא משנה אם לוקחים את הכסף מבעלי המכוניות למימון בחורי ישיבות, כל זמן שזה מפנה כסף אחר, נגיד כספי מס הכנסה, לתשלום עבור – למשל – קניית ירקות מחו"ל (כי אין קרקע לגדל אותם).
פיצויים לעמישראל 22122
Are you sure that all of this "Green Lung" concept isn't a fiction?
פיצויים לעמישראל 22285
אין לי מושג, הייתי בשוונג.
פיצויים לעמישראל 22196
אמת יש הרבה אבל שוב במידה וניקח את כל הכסף שמגיע מנושא זה נגלה השהאחוז שמשמש לנושא זה הוא כל כך מיזערי ועל כן יש יותר פקקים (לא רק בגלל כמות המכוניות מה שימנה את הפסד בהתל''ג ופריון העבודה) יש יותר זיהום (ניתן להשתמש בכסף זה למחקרים אנטי זיהומיים שכשורים לענף התחבורה.)
ניתן לחפור מנהרות דבר יקר אבל יפתור את בעיית הקרקע ועוד דברים רבים.

אך עדיין אין שום סיבה שאדם ישלם כל כך הרבה בנושא זה או אחר ויקבל בתמורה חזרה לנושא שעליו שילם מעט כל כך.

אגב יש הרבה קרקע בנגב .אפילו מים מליחים לא חסרים, כן חסר מי שיבוא לעבוד ולגדל ולהשקיע שם.

רועי
מילים חצובות בסלע 22010
מדוע אתה מפחית מחשיבות הבידור והבילוי?
אני הייתי מת לנסוע לים בשבת באוטובוס, עכשיו אני צריך לנסוע במכונית... לו הייתי חי בחיפה...
מילים חצובות בסלע 21866
מה הבעיה עם קידום היחיד?

למה אני צריך להתבייש בכך שאני רוצה לקדם את מעמדי? מדוע יש להתבייש בחתירה למצויינות, אינדיבדואליות, יזמות ושאיפה לרווחה כלכלית?

כבר אדם סמית אמר שיד נעלמה גורמת לפרט החותר לטובתו, לעשות לטובת החברה כולה.
מילים חצובות בסלע 21896
אינך צריך להתבייש בכך כלל בחברה הקיימת כיום. אך אני לפחות, איני רוצה לחיות בחברה שאין בה אפילו את הצביעות המינימלית המכסה על כך שכל פרט לא רואה את שאר החברים בה ממטר. מראש אומר, שאיני סבור שבעבר היו פה צדיקים טהורים, בני אדם הם ביסודם יצורים אנוכיים, כולל אותי. אך בעבר התקיימה לפחות השאיפה הנ''ל, לפחות ברמת הצביעות המינימלית.
כל הערכים שהזכרת - חתירה למצויינות יזמות וכו' הינם חשובים, אך אין כל סיבה שיתווספו להם חוסר אכפתיות עקרוני מוחלט כלפי הסובבים אותך ונכונות להפיכת השוק הכלכלי לגו'נגל במסווה החוק. איני רוצה לחיות במשק מתוכנן בו כל המדיניות הכלכלית מוכתבת מלמעלה, אך צריכה להיות בחברה שאיפה המוטמעת בחבריה, לא רק לקדם את עצמם, אלא גם לראות כערך חשוב את קידום החברה עצמה (שהוא בסופו של דבר קידום הם עצמם וקידום חבריהם ובני משפחתם).
מילים כתובות בחול 21898
אז בעצם טענתך הבסיסית היא שחסרה לך מעט "צביעות"?
מילים כתובות בחול 21906
ביסודו של דבר - אכן חסרה לנו צביעות. אם כי זו אינה חייבת להיות צביעות. אינך חייב להעמיד פנים שאתה שואף לפעול גם למען החברה. עדיף כמובן בהרבה שתשאף לכך באמת ובתמים. אך אפילו העמדת פנים של שאיפה שכזאת תורמת בסופו של דבר ליצירת שאיפה אמיתית. על כן אני מעדיף אפילו אותה על פני חוסר הבושה המוחלט

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים