למה הכותרת הצהובה הזו? 251142
אתה נתפש לזוטות 251145
הסיפור האמיתי הוא רוח האייל. פעם הוא היה שינוי וליברטיאניות ועכשיו הוא חברתי. דובי מתכסח עם קפיטליסטים, וכבר מאמר שני ברציפות שהוא אנטי-גלובליזם ברוחו.

יוחזר בילינסקי וישא''ק.
אתה נתפש לזוטות 251147
רוח האייל לא השתנתה: אנחנו מפרסמים מה שנשלח אלינו, ובלבד שהוא עומד בקריטריונים של איכות כתיבה ועניין. פנינו בעבר הלא-רחוק אל הליברטאנים הפעילים בדיוני האייל, בין השאר, בהזמנה לכתוב מאמרים לפרסום באתר. ההצעה בעינה עומדת.

נדמה לי שמיום הווסדו של האתר, די ברור שהדעות האישיות של עורכיו לא משפיעות על החומר המתפרסם בו, ואני לא חושב שגישה זו השתנתה לאחרונה. ערן בילינסקי, אגב, תורם רבות למערכת, אבל לא זכור לי שגישתו שונה (דהיינו, שפיטה של מאמרים על-פי דעות אישיות בנושא הדיון במקום קריטריונים של איכות המאמר). להיפך: זכורים לי מספר מאמרים שהוא תמך בפרסומם, תוך שהוא מעיד על אי-הסכמה מוחלטת עם הכתוב. בכל מקרה תשמח לשמוע שחופשתו תסתיים בקרוב...
אתה נתפש לזוטות 251231
ייתכן וההצעה לליברטריאנים לא נענתה מהסיבות שמציין האיל האלמוני. אינני יודע אם רוח האתר אכן השתנתה, כפי שהוא טוען – האווירה וודאי שהשתנתה.

כמובן שאני איני דוגמה מייצגת בהכרח, אבל אני מוכרח להודות שהמחשבה לכתוב מאמרים להאיל התרחקה כברת דרך משמעותית באחרונה. היו לי מספר מאמרים – דווקא לא בנושאים ליברטריאנים – ששקלתי לפנות עמם לאתר אבל החלטתי שלא לפנות עמם לעת עתה כי פשוט נעשה לי פחות ופחות נעים להיות כאן.

שוב, התרשמותי אינה מדגם מייצג – מה גם שאינני ליברטריאן – אבל דומני כי באחרונה היו כמה וכמה בעלי גישה ליברלית שבקווים כלליים התנדפו מכאן.

הערה: כדי לחסוך את התגובות הצפויות (מדי), אפשר לדעתי לנייד את הארס-פואטיקה הזו למקום אחר (רק תציין להיכן).
אתה נתפש לזוטות 251235
אני דווקא מרגיש ההפך - שבזמן האחרון התרבו באתר כותבי תגובות התומכים בגרסה קיצונית למדי של השוק החופשי. אני מברך על שני המאמרים האחרונים, שנותנים פתחון פה גם לאחרים.
אתה נתפש לזוטות 251239
כן, אבל בכל זאת לא.

עמדות שאפשר לכנות "שוק חופשי פונקציונלי" בנוסח ווטסון ‏1, לדוגמה, היו מן הסתם תמיד, אבל עמדה ליברלית/ליברטריאנית מפורשת הייתה די נדירה כאן עד לפני כשנה-שנה וחצי‏2 וגם היום היחס הכללי הוא בערך 1:50 בין מחזיקי עמדה כזו לאחרים. נוסף על כך, אאל"ט, לא פורסם באיל עד היום ולו מאמר בודד מתוך עמדה ליברלית/ליברטריאנית מובהקת. נדמה לי, לסיכום, כי המצב קרוב יותר לקוטב ההפוך, שבו יש מיעוט זעיר המבטא עמדות ליברטריאניות.

אם זה טוב או רע, זו שאלה נפרדת, אבל דומה כי דווקא הדיונים בהם השתתפו בעלי עמדות כאלו בחודשים האחרונים הם שזכו להדים הרחבים ביותר. אם לקחת את חמישה החודשים האחרונים (אני מעיין בארכיון) היו 8 דיונים שהגיעו להיקף של כ-‏400 הודעות, כששישה מהם (מאבק עוטף ישראל, החינוך הפתוח ואויביו, הממלכה הפנימית, צפון קוריאה - שואה בת זמננו, עונש עונש תרדוף, רב תרבותיות ואימפריאליזם תרבותי) עם השתתפות ליברטריאנית ערה ושניים (מחקר חדש מגלה, עזרת נשים) ללא. בבדיקה של התקופה המקבילה בשנת 2002 עולה כי מתוך 9 דיונים פופולריים מאוד אף אחד לא היה כזה.

ייתכן ואני מפספס כאן לחלוטין, אבל יש לי תחושה כי האווירה הלא נעימה שתיארתי היא תוצר של איזו ריאקציה של מגיבים להשתתפות הערה באחרונה של ליברטריאנים. כלומר, הדיונים בהם הם משתתפים מושכים עניין ו"אש" אבל רבים היו מעדיפים שהם היו מסתלקים מכאן מכל וכל.

אני משוכנע שראשי האיל הקורא אינם תומכים בעמדה כזו – בוודאי שלא במודע – אבל אפשר היה להבחין בנימה יותר מדקה של קוצר רוח מצידם כלפי בעלי עמדה כזו בדיונים באחרונה. אפשר להבחין בכך במיוחד בגישה השונה לעמדות ליברטריאניות מחד והופכיות (סוציאליסטיות?) מאידך. אין לי בעיה לחיות עם הגדרה של העמדה הליברטריאנית כ"תמהונית" או "מוזרה." יחשוב כל אדם כרצונו. אבל כשעמדות דומות מן העבר השני של המפה זוכות ליחס שונה לגמרי נוצרת תחושה כללית לא נעימה, לפחות אצלי.

1 הוא טען, אאז"נ, שהוא תומך בשוק חופשי כי זה עובד. אם טעיתי, אני מניח שהוא יתקן אותי.
2 בדיון אחד (תגובה 251005) מישהו כתב "הייתה תקופה שבה אני הייתי הליברטריאן הקיצוני של האייל. תקופה שבה אם הבטתי ימינה, ראיתי רק שממה מתמשכת עד לאופק" (וכדי לסבר את האוזן עמדותיו, לפחות להבנתי, הן מרכז-שמאל)
אתה נתפש לזוטות 251247
על האווירה בדיונים אנו יכולים להשפיע חלקית בלבד; תמהיל המאמרים, לעומת זאת, נקבע על-ידי מה שנשלח לנו. קשה לפרסם מאמרים בנושאים מסוימים אם לא נשלחים לנו מאמרים כאלה...

במקרה אחד בלבד ניסיתי נחרצות למנוע כניסה לדיון ביסודות התורה הליברטאנית – בדיון תחת הראיון עם אדרי, ומהסיבות שהבאתי שם. ועדיין, (באופן מובן ורצוי) נושא השוק החופשי בהחלט היה ונשאר חלק מאותו דיון.

אם ברצונכם להמשיך בנושא דיון זה, אשמח אם תעבירו אותו לשטח נייטרלי - למשל, מאמר יום-ההולדת החמישי. תודה.
מוזר איך העולם משתנה, 251302
כאשר חזרתי לאייל לפני כחודשיים, הסתובבת אתה וד"ר בר ביצוע כמו זוג מרצחים מתנקשים (ונדמר וקרופ מספרו המופלא של ניל גיימן "לעולם לא עולם"), מתנפלים על כל מי שנשא עמדה לא לבריטאנית קלאסית ולא משחררים אותו עד שהוא מודה שאתם צודקים ועוזבים אותו בשקט.

ועכשיו אתה בוכה על האווירה באתר וההרגשה ה"כאילו" לא נוחה פה. באמת, אם היה זוג שנתן הרגשה לא נוחה לאנשים באתר פה זה אתה והד"ר. בלי התייחסות לקונקרטי, בלי לחשוב שלפעמים יש יוצאים מן הכלל שכדאי להתייחס אליהם, רק התייחסות נחסית ומגעילה.
עם הזמן אנשים למדו להתמודד איתכם, ופתאום "הממזרים שינו את הכללים ואף אחד לא סיפר לנו על כך".

מה נולדתם אתמול? הביטחון העצמי שלך קרס? הפרופסור הנערץ באוניברסיטה המיר את דתו והפך לסוציאליסט?
תתמודד, תשתנה, תפסיק להתנפל על אנשים, ואולי פתאום תגלה שהיחס שלהם משתנה.

ובדרך אגב, כל הכבוד להודעה, לא היה בה אפילו לינק אחד לנקודה אזוטרית שתעזור לך להוכיח את הטענה שלך.
פרספקטיבה מעוותת 251317
ההודעה שלך בעצמה היא דוגמה למה שאורי דיבר עליו.
אני אישית לא השתתפתי במרבית הדיונים כאן ב"אייל". לא תמצא אותי מכניס את עמדותי הליברליות לתוך דיונים על שירה. אני מגיב על מה שנראה לי ראוי לתגובה וברוב המקרים זאת תהיה אמירה שמייצגת את השקפת העולם ההפוכה. בדיוק כפי שאנשים כמו גיל לדרמן מגיבים בכל פעם שמזכירים שכר מינימום או את ארגנטינה. מה בדיוק הבעיה?
ומה בדבר ה"לא משחררים עד שהוא מודה"? לכל דיון יש שני צדדים לפחות, לא זכור לי שניהלתי דיונים במעמד צד אחד. מי שנקעה נפשו מהדיון יכול ללכת למקום אחר ולא להגיב. מי שמגיב, נא לא להתפלא אם משיבים לו.
אם היחס המבחיל שקיבל אבנר, אדם שתגובותיו היו מופת לנימוס, קיצור ענייני והגיון (על פי טעמי) הוא הדרך בה "למדתם להתמודד" עם עמדות שונות משלכם אזי הדבר מעיד בעיקר עליכם.

התגובה שלך מזכירה לי את הגליון המיוחד של "דבר". "גנבו לנו את המדינה"... נו שויין...
הבעיה היא השיטתיות. 251437
ברגע שאתה ואורי עשיתם את זה בצורה שיטתית, אי אפשר להמלט מההרגשה, שלא הנושא הנידון עומד פה על הפרק, אלא האפשרות לכיון אחר בנושא.
תמיד, אבל תמיד הייתם צריכים להראות שהשיטה הליברטאנית היא הצודקת, ותמיד שאר המגיבים צריכים להודות בכך. למה? מדוע אי אפשר לתת לדעות אחרות להופיע מתוך כבוד הדדי?

ובדרך אגב, סתם השמצתי אותך על ההודעות, סליחה.

אינני יודע מי זה אבנר וגם נראה לי שלא היה לי שום קשר אליו, ובמיוחד לא לקבוצה שהשמיצה אותו מהכיוון הנגדי.
הבעיה היא השיטתיות. 251474
"תמיד, אבל תמיד הייתם צריכים להראות שהשיטה הליברטאנית היא הצודקת, ותמיד שאר המגיבים צריכים להודות בכך. למה? מדוע אי אפשר לתת לדעות אחרות להופיע מתוך כבוד הדדי?"

רק כדי לסגור דברים, האם תוכל להפנות אותי לדוגמה בה אדם נכפה "להודות" כך? ]1[

1 נסתתמו טענותיו אינה הודאה.
הבעיה היא השיטתיות. 251515
ויכוח אתכם הוא כל־כך טרחני שבשלב מסויים כבר פשוט מתייאשים.

שלא לדבר על כך שתמיד חוזרים לאחת מנקודות אי־ההסכמה על העובדות.
הבעיה היא השיטתיות. 251595
זו לא הייתה טענתו.
הבעיה היא השיטתיות. 251596
אי ההסכמה איננה על העובדות.
לא מדובר בעובדות, מדובר בהשערות, או בהנחות, אבל גם זה רק ברמת פני השטח.
אי ההסכמה הבסיסית היא ברמת השקפת העולם הבסיסית, ''מה ראוי'', ואם לא הייתי חושש להשתמש במילים אחרות הייתי אומר ברמת האידיאולוגיה.
כאשר לא מסכימים על נקודות המוצא הבסיסיות הדיון הוא באמת חסר ערך (פרט לחיזוקים ששואף כל אחד מתגובה רהוטה של תןמך בעמדתו, או מהרגשת ''הכנסתי לו'' על תגובה שנונה שלו).
הבעיה היא השיטתיות. 251581
"ברגע שאתה ואורי עשיתם את זה בצורה שיטתית, אי אפשר להמלט מההרגשה, שלא הנושא הנידון עומד פה על הפרק, אלא האפשרות לכיון אחר בנושא."

מה שיטתי כאן? האתר הזה הוא אתר דיונים. כאשר אני נכנס לדיון שעשוי להיות מעניין בשבילי (ואני לא נכנס לכל הדיונים) ואני רואה הודעה שאני לא מסכים איתה, שגויה בעיני וכן הלאה, אני מגיב, אם יש לי כוח ואם המגיב נראה לי אדם שעשוי להיות טעם כלשהו בוויכוח עמו. לי נדמה שזאת השיטה הרצויה להשתתפות באתר מעין זה.
אולי אני טועה. אולי מה שצריך זה לתקוע הודעות ריקות עם הכותרת "תטל"א", LOL בדיחות אישיות הידועות לקורא בלבד. אולי נעבור לשיטת Ynet...

"תמיד, אבל תמיד הייתם צריכים להראות שהשיטה הליברטאנית היא הצודקת, ותמיד שאר המגיבים צריכים להודות בכך. למה?"

טיבו של דיון הנעשה בין שתי נקודות השקפה שונות הוא שכל אחד מעלה את הטיעונים לצדקתו. אתה אולי אגנוסטי לשאלה, אני לא. זאת הסיבה שאני עונה למה שלא מסתדר עם השקפת עולמי ואתה לא עונה. סבבה. אני אגנוסטי לדעות על שירה (הכל אותו חרא) ואינני מעוניין לדון בדעה זאת או להגן עליה.

ואיך בדיוק שאר המגיבים צריכים להודות? אולי תספר לי איך זה צריך להיות בעיניך, אולי אני באמת לא מנומס. אולי צריך לבקש רשות לפני שמגיבים? לבדוק בלוח תור מי לדבר?

חוץ מזה השיטה הליברלית היא אכן השיטה הצודקת. מדוע שלא תודה בכך?

"מדוע אי אפשר לתת לדעות אחרות להופיע מתוך כבוד הדדי?"

באמת מדוע? האם כל ההודעות תחת השמות "ברבי", "בר בי צועה" (אני מניח שזו הגרסה הדיסלקטית ל"צואה") ושאר ה"פרודיות" על דעותי מעידות על כבוד הדדי?
אולי תתחיל בכך שלא תצרור אותי ביחד עם יעקב, אורי, או אבנר?
מצד שני, 251741
הפוסל, במומו פוסל.
טוב, חוזר בי מההאשמות.
אתה נתפש לזוטות 251312
דיון 17

דיון 190

דיון 814

וזה רק מאמרים פרי עטו של מי שעמדותיו הן, לפחות להבנתך, מרכז-שמאל.

ולצורך ההבהרה: עמדותינו שלנו כפרטים כלפי העמדות הליברטריאניות, הסוציאליסטיות או הכהניסטיות, יהיו אשר יהיו, אינן משנות כהוא זה לצרכי קבלת מאמרים לפרסום. לכן טענות כגון "העורכים לא אוהבים ליברטריאנים" כמו גם "העורכים לא אוהבים התנגדות לניסויים בבעלי חיים" אינן רלוונטיות.
אתה נתפש לזוטות 251482
צר לי לאכזב אותך – או לעונג לי לברך אותך, לפי תחושתך האישית בנושא – אבל עמדות המאמרים אליהם הפנית הן מרכז-שמאל מובהק. אם הליברטריאנים נחשבים ימין וקומוניזם/סוציאליזם מסוג חד"ש הוא שמאל, הרי שגישתך היא בדיוק במרכז וקצת שמאלה ביניהם.

האאוטינג המפתיע שערכתי לך כאן (כשמיינתי אותך בגסות אל עמדתם של 95 אחוז מאוכלוסית העולם, בערך) התבסס בעיקר על הדיון בנושא עובדי הקבלן, שם הבעת מספר פעמים עמדה שהייתה פרפרזה די ברורה של תורת הערך של מרקס (בעיקר בנקודת נטיית מחיר העבודה להתכנס ברמת סף הרעב והיעדר החופש האמיתי (אצל מרקס העבודה נחשבת חופשית רק במובן הפורמלי).

לגבי עמדות העורכים: סבורני שלטענתך היה נקנה חיזוק רב אילו היו מספר מאמרים בעלי עמדה ליברטריאנית ברורה (אפילו בקירוב). בתחומים שונים התפרסמו באיל דיעות מדיעות שונות, בין שוביניזם זכרי לפמיניזם, מיסטיציזם לרציונליות, וכדומה. בתחום החירות האישית והכלכלית, לא הבחנתי במגוון כזה עד היום.
כמובן שהאיל לא מחויב לפרסם כל דיעה. לו הייתי אני עורך האיל, מגוון המאמרים המתפרסם היה מן הסתם מושפע מדעותי האישיות. אין לי בעיה עם זה – כל עוד הדברים נאמרים באופן גלוי.
אתה נתפש להשמצות 251484
למה להשחית מילים לריק? שלח מאמר, ותראה אם יפרסמו.

(אני די מהססת אם לשלוח את התגובה - נראה לי נחמד שתופיע פה תגובה עצבנית של דובי במקום התגובה הלקונית שלי).
אתה נתפש להשמצות 251534
(פסססט... את חברת מערכת עכשיו. ''שלח מאמר, ותראה אם נפרסם'').
אתה נתפש להשמצות 251551
נכון. אני צריכה לעבוד עוד קצת על שינוי הפרדיגמה הזה :-) אולי אצא לי לשוט באייל ואחפש הודעות למחיקה.
1984? 251552
לא, 1968. 251557
אתה נתפש להשמצות 251948
לא באת על סיפוקך מהסרוס שערכת ל"כמעט נ." ושהותיר אותה "לשעברית"?
אתה נתפש להשמצות 252039
לא אני מחקתי את ההודעות שלה, וחבל.
אתה נתפש להשמצות 252078
מילא צנזורה, אבל שזה גם נראה לך עניין לשוויץ? פלא על כל פלא.
אתה נתפש להשמצות 252390
אתה מבלבל בין שוויץ לסרקאזם. הנה פלא אחד פחות.
אתה נתפש להשמצות 252415
כנראה שהסרקאזם היה דק מדי או שאני צריך לשנות מספר במשקפיים.
אתה נתפש להשמצות 252530
מספר במשקפיים? אתה צריך להחליף את הכלב.
אתה נתפש להשמצות 252576
ומה יהיה עם חיי המין שלי אז?
אתה נתפש להשמצות 252577
רק ישתפרו. (דיון 1033)
אתה נתפש להשמצות 252634
חיי המין שלי אינם תלויים בראייה אלא בכלב.
אתה נתפש להשמצות 252650
זהירות, אורי. אני לא בטוח שהסרקאזם כאן לא דק מדי בשביל חלק מהמתדיינים.
זהירות ממלכודות 252669
זהירות שלא תיפול במלכודת האיילים (שהטמינו הדובים...)
אתה נתפש להשמצות 252686
סרקאזם? אני? אולי פעם, אבל היום נגמלתי מזה לחלוטין, ברוך השם.
אתה נתפש לזוטות 251533
אתה טוען, במרומז, כי (למרות מה שצוין לעיל) מגוון המאמרים כן מושפע מדעותינו האישיות, וזו הסיבה לכך שלא פורסמו מאמרים ליברטנים?

כמובן. גילוי לכל הקוראים: את *כל* המאמרים שאורי שלח אלינו עד עכשיו, ללא יוצא מן הכלל, דחינו על הסף.

(לטובת מי שפספס את האירוניה: אורי מעולם לא שלח לנו מאמר לפרסום, מה שלא מפריע לו לרמוז שאנו משקרים, במודע או שלא במודע, באשר למדיניות קבלת המאמרים).
אתה נתפש לזוטות 251554
הוא לא רומז, אלא טוען באופן כמעט-מפורש, שני דברים: שהמערכת לא מפרסמת מאמרים כאלה, ושהמערכת מסתירה עובדה זו.

נדמה לי שאפילו אורי פז העיקש נאלץ לחזור בו מהאשמות דומות. גם הוא, אגב, השמיע אותן בלא ששלח אפילו מילה כתובה אחת למערכת האתר (ובמקרה שלו דובי התעצבן על אמת. איזה כייף היה).
את נתפשת לבדיות ועלילות שווא 252754
אפשר לדעת על מה את בדיוק שחה? על איזה כיף שהסבתי לך מתי איך ולמה?

לינקים בבקשה.

גילוי נאות: בניגוד למה שאת משלה את עצמך, אני כן שלחתי מספר רשימות למערכת, שלטעמי (!) נדחו בעיקר מנימוקים אידיאולוגיים סמוים. וברשות העורכים הנכבדים, אני מרשה לעצמי להיות סובייקטיבי בנידון. עובדה שחלקם פורסמו אח"כ בבמה מודפסת מכובדת, פרט לאלה שכלל לא נשלחו לאף דסק פרט לאייל. ולא שאני מתחרט ששלחתי לאייל בעדיפות ראשונה יחסית. לשבחכם יאמר שאתם עורכים מעולים. אבל מה לזה ולכל האשמות שהטחתי בכם כביכול - תהרגו אותי אני לא יודע מה רוצה העורכת החדשה שמנצחת בשרביט המנצחים בקרקס האייל...
דבר מנהל הקרקס 252778
נכבדי,

אתה רוצה, מראש, להתנצל על ההשמצות ולסגור בזאת את הדיון – או שנפעל באופן מסודר ונתחיל לפרט בפומבי את התכתובות בינך לבין מערכת "האייל"?
דבר מנהל הקרקס 252823
האיום לפרסם בפומבי תכתובת פרטית הוא לכשלעצמו הוכחה לטענותיו של אורי על איפה ואיפה.
דבר מנהל הקרקס 252826
לך תדע אם פרסום התכתובת הפרטית לא תראה שאורי ראוי לאיפה ואיפה הזו. לאור ההשמצות שהוא משלח כאן (באייל, באופן כללי), אני חושב שהוא הוכיח שבמקרה שלו, על בסיס אופיו, אולי יש מקום לאפלייה.
דבר מנהל הקרקס 252828
המכתבים האמורים לא פורסמו, ולא יפורסמו ללא הסכמתו של מר פז. התוכל להציע דרך אחרת להתגונן בפני השמצותיו השקריות?
תגובה מהקרקס 252954
מכובדי,

אני מתנצל אם דבריי כאן פגעו בנפש יהודית מהלכת על שתיים כלשהי. עם יד על הלב, לא לשם כך היתה כוונתי. בסה"כ גם אני נפגעתי מדבריה של ברקת, עליהם הגבתי כפי שהגבתי. וכאנשי לב שנפגעו בדיון הזה מראשיתו – בצדק או שלא בצדק, לקהל היעד שלכם הפתרונות – תועילו נא להבינני. נפגעתי והגבתי בטבעיות של נפגע.

ברקת, אביבה משמרי, העורכת החדשה והנכבדה בעיני (הראיה שאני מתדיין איתה בכבוד מיום כניסתה לדסק המערכת), *האשימה אותי* בכך שכביכול באתי בטענה כלפי העורכים באייל, לפיה: הגם שלא שלחתי אף מילה כתובה לדסק המערכת לעיון העורכים, טענתי שרשימותיי נידחו מטעמי אינטרסנטיות אידיאולוגית משהו. מאחר ולדעתי, לא היו דברים מעולם, הגבתי בזה"ל: תגובה 252754

ישפטו נא הקוראים עם מי הצדק.

זאת ועוד, אם הביטוי "קרקס האייל" הינו בגדר "השמצה" בעיניך, הרי ששוב נוצר כאן קונפליקט בין תרבותיות השונות בתכלית. ברוסיה הסובייטית בה גודלתי מחצית משנות חיי, תופעת הקרקסים היתה נפוצה בדיוק כמו שנפוצים בישראל בתי הקולנוע בכל עיר ועיר. ברוסיה, יש לקרקסים משמעות חיובית, ואילו בישראל, ככל הנראה מחמת החסר העצום בתרבות הקרקס, המונח מבטא קונוטציה שלילית. כך שכאשר אני אומר: "קרקס האייל", ברוסית פירושו: אטרקציה אינטלקטואלית של דעות והשקפות, ואילו בישראלית פירושו: השמצה.

בתקווה להבנה הדדית, ועדיין אני שואל, למה התכוונה המשוררת הטרייה?
תגובה מהקרקס 252958
ההשמצות, מבחינתי, היו בטענות כי "אני כן שלחתי מספר רשימות למערכת, שלטעמי (!) נדחו בעיקר מנימוקים אידיאולוגיים סמוים".

עובדתית, אף מאמר שלך לא נדחה מעולם. נשלחו שניים. האחד פורסם. האחר נשלח למקצה שיפורים – שלחת תודה על הערותינו והבטחת לחזור בקרוב (זה היה באמצע יוני) עם גרסה חדשה. לצערי, גרסה חדשה זו מעולם לא נשלחה אלינו; לצערי, משום שהמאמר, אם יתוקן כפי שביקשנו, בהחלט ראוי לפרסום, לדעת העורכים שטפלו בו.

אני מציע לסיים בזאת את הדיון המיותר הזה, ואם כתוצאה ממנו תשלח גרסה מתוקנת של מאמרך האמור, אולי כל השחתת הזמן בדיון זה (זמננו שלנו, ויותר מכך, זמנם של הקוראים האחרים) לא היתה לשוא, ויצא הפסדנו בשכרנו.
תגובה מהקרקס 252966
חן חן.

אבל למה התכוונה המשוררת ברקת בעונג הרב שגרמתי לך בהתנהגותי המתוארת בדבריך? (אני לא שואל אותך. אני שואל אותה לכל אורך הדרך).

מה גם שלא זכור לי ש*הבטחתי* משהו בנידון הנכון. מי שמכיר אותי יודע שלוקח לי הרבה זמן עד שאני מבטיח משהו. אולי טענתי שאבחן את ההערות המקצועיות בחלקן ואת שבחלקן טענו טענה אבסורדית שלא אפרט מטעמים השמורים עמי. רק אציין שמי שהעיר את הטענה מבין העורכים, כלל לא קרא את המאמר. משום שטענתו האבסורדית היתה כדלהלן, בשעה שהבאתי ברשימתי בפירוש רק צד אחד של המטבע וניתוח ההיגיון שלו: מעין, עדיף שתציג צד אחד של המטבע, כי אינך מסכים עם הצד השני, אלא רק משמיט את הקרקע לטיעונו. נו, באמת.

ואני אומר זאת בכאב מר, תאמין לי. אחרת אין לי שום הסבר היגיוני לטענה העיקרית הזאת (בעיני, לפחות) שדחתה את העניין, מאז אמצע יוני, ואני סבור שבעטיה אין מצידי כל מקום להקדיש זמן לנושא, בעוד שמאז זכיתי לפרסם עשרות רשימות בעיתונות היומיומית (ברוסית, בחרדית, בעברית מקומונית ואפילו אחת בגלובס) ובשני כתבי עת מודפסים בעברית ואפילו באחד יוקרתי שיוצא לאור במוסקבה.

כן, אני יודע שעוד תגרום לי להתחרט על כל מה שכתבתי כאן. כי כדרכי, לא הייתי צריך לכתוב כלום. אין כמו לשמור בבטן, להחריש ולהמשיך הלאה. כי הזמן קצר והמלאכה מרובה. בכל אופן, תודה רבה על ההזמנה.

(ובמקום להתגונן ולחפור, עדיף מצדי שפשוט תמחק את התגובה הזאת שלי, וחלס. איך אומרים הישראלים: אין מצב.)
סגירת הקרקס 252969
שמע, אנחנו עושים עוול לכותבת המאמר שתחתיו מתנהל דיון זה. אני *באמת* לא רוצה להתחיל להתקטנן. אתה צודק, באמת לא הבטחת לשלוח גרסה מתוקנת – כתבת רק כי "בכוונתך" לעשות זאת, ואני מתנצל על בחירת הניסוח האומללה מצידי. אני לא רואה איך אתה מסיק מכאן שמערכת האייל דחתה מאמר שלך אי-פעם, קל וחומר "מספר רשימות ... נדחו בעיקר מנימוקים אידיאולוגיים סמוים".

עייפתי. זכות המלה האחרונה שמורה לך.
סגירת הקרקס 252973
כבר הבהרתי מקודם בתגובה 252972

בכל אופן, ברקת? אני מצפה ממך להבהרה או להתנצלות.
תגובה מהקרקס 252997
הצטרפתי למערכת רק בחודש האחרון, ולכן כל הפרטים שהזכיר טל ב תגובה 252958 לא היו ידועים לי עד אתמול, כשהנושא עלה. תגובתי הקודמת הסתמכה אך ורק על דיאלוגים גלויים מעל דפי האייל.

ביליתי שעה נעימה בחברת מנוע החיפוש, אבל הצלחתי למצוא רק את ההתייחסות של ערן לטענותיך לגבי פרסום מאמרים, כאן: תגובה 208533 ואת התנצלותך המפורשת בתגובה שמתחת לזה. ככל הזכור לי, טענת ששליחת מאמר שלך למערכת מהווה "אתגר" עבור מדיניות הפרסום של האייל. ומעבר לזה - איק"ו (ארכיבאי יתרץ קושיות ואבעיות).
תגובה מהקרקס 253004
תירוצים בקילו.

אין שום קשר בין תגובה 208909 שעסקה בהתנצלות על התגובות שלי שהאשימו את מערכת האייל בנקיטת לשון מאשימה כלפי החרדים. ואני ביקשתי סליחה על כך שהקצנתי את רף הביקורת שלי על מצב שנבע מתום לב, לטענת המערכת.

מה לכל זה ולתגובה 251554 - לברקת הפתרונות. כך למשל, נשאלות השאלות כמו:

1. איפה בדיוק הוצאתי את דובי מכליו (כטענתך שם)?
2. על מה ולמה? מה חטאתי (אם להשתמש בביטוי שלך מדיון אחר כעת) ומה פשעתי?
3. איפה טענתי ומתי שהמערכת פועלת בצורה מגמתית בכך שאינה מפרסמת מאמרים מסוימים ולא עוד אלא שטענתי שהיא מצניעה את מדיניותה הנ"ל?
4. וכל אלה עד כדי גרימת הכיף שלך מהצחוק הלעגני על התנהגותי העלומה.

אל תתחמקי. או שתודי ותתנצלי על עלילות השווא או שתגלי את האמת שמאחורי הפרגוד. מתנגב למוחי חשד מסוים שבניגוד אליך לא אביע אותו בפומבי. אני מעדיף לשמוע את ההבהרות מבעלת הדבר עצמה.
תגובה מהקרקס 253011
תשובה לשאלה 3 בתגובה 252754: " גילוי נאות: בניגוד למה שאת משלה את עצמך, אני כן שלחתי מספר רשימות למערכת, שלטעמי (!) נדחו בעיקר מנימוקים אידיאולוגיים סמוים."

אגב, אני קצת מתפלא על הפרשנות שלך לביטוי "קרקס", שלטענתך ברוסיה יש לו משמעות חיובית. זכורני שבאסיפת דיירים בבניין בו אני גר, שכנה יוצאת רוסיה צעקה על שכן שהרגיז אותה: "אתה הופך את כל האסיפה הזאת לצירקוס אחד גדול!" - והיא *בהחלט* לא התכוונה שהוא הופך את האסיפה ל"אטרקציה אינטלקטואלית של דעות והשקפות", כפי שהגדרת - אלא שהוא הופך את האסיפה לבלגאן מרעיש ולמושב ליצים.
על הקרקס הרוסי 253509
התשובה שלדעתך עונה על השאלה השלישית שלי – איננה יכולה להיות בגדר תשובה. משום שהיא נכתבה על ידי בתאריך 13/10/04 בשעה עשרים לאחת בלילה ואילו שאלתי נשאלת על מציאות שאירעה ככל הנראה לפני התאריך 08/10/04 בשעה 16:28, זמן כתיבת התגובה העוקצנית והחצופה של אביבה משמרי (ברקת). ככל שידוע לי, לא ניתן ללגלג על מישהו שבעתיד הנראה עשוי למעוד, ועוד בדימיונה הפרוע של ברקת, ולפרסם זאת כבל עם ועדה בכפר הגלובלי, תוך רמיסת כבודו של אדם באשר הוא אדם.

ומה שנוגע לשכנה שלך: זה ברור שהיא לא יכולה להתכוון בנקיטת המונח "קרקס" למה שאני מתכוון באומרי "קורקס האייל" ל"אטרקציה אינטקלטואלית של דעות והשקפות", שכן על-פי מה שאתה מספר כאן מהמתרחש באסיפת הדיירים - לא היתה שם אטרקציה אינטלקטואלית, אלא שוק ווכחני מורט עצבים (שיש מי שחושבים שכזהו גם האייל, ולכן הם כבר לא מתווכחים במסגרתו).

זאת ועוד, יתכן ומקורה של השכנה שלך מאחד המושבים או הקיבוצים שבבריה"מ לשעבר, בעיניהם הקרקס הוא שעשוע משהו לא רציני, לעומת נקודת המבט החיובית של אנשי העיור, שבכל אחת מהערים היה וישנו קרקס ייחודי משלה, שיש לו כבוד ויוקרה אמנותית וייצוגיות בינלאומית.
על הקרקס הרוסי 253583
טוב, את ההסבר שלך בעניין הקרקס אני מקבל. אינני יוצא רוסיה ואין לי יכולת לשפוט.

לעומת זאת את ההשתלחות שלך בברקת/אביבה אינני יכול לקבל בשום אופן. אין לה דמיון פרוע, היא לא רמסה את כבודך ואני חושש שכל זה מקורו באי הבנה מצערת ותו לא.
על החוצפה הברקית 253797
המשפט האחרון שלך תלוי בברקת/אביבה משמרי - התנצלות על רמיסת האחר, האדם באשר הוא אדם, בפומבי או, הסבר מיוחל שאני מצפה לו מזה שבוע ימים.

כל עוד וההסבר אין - היא בעיני אדם ללא פני אדם.
תגובה מהקרקס 253990
1. לא דובי אלא טל:
תגובה 232108

3. עברה וזעם 1:
תגובה 199867

משלחת מלאכי רעים 1:
תגובה 199874

עברה וזעם 3:
תגובה 199890

סליחה א': תגובה 199882

(לסליחה ב' כבר קישרתי)

עברה וזעם 3: תגובה 200281

4. כייף זה לא, תאמין לי. שבוע טוב.
תגובה מהקרקס 253991
מה אורכה של תקופת הטירונות?
תגובה מהקרקס 253997
עד 24 שעות לפני המפגש הבא.
תגובה מהקרקס 253994
אין שום קשר בין תגובה 208909 למשל, ואחרות שאת מציינת, שעסקו בהתנצלות על התגובות שלי שהאשימו את מערכת האייל בנקיטת לשון מאשימה כלפי החרדים. ואני ביקשתי סליחה על כך שהקצנתי את רף הביקורת שלי על מצב שנבע מתום לב, לטענת המערכת.

אגב, זה לא דובי (למרות שכתבת במקור דובי) וזה לא טל (למרות שאת חושבת את ערן בילינסקי לטל כהן). את עורכת חדשה באייל או שאיפה את חיה?

מה לכל זה ולתגובה 251554 - לברקת הפתרונות. אגב, בהפניה האחרונה כתבת שזה היה ממש כייף. נותר רק לקוות שהחרטה וההתנצלות שלך בדרך. זה לא בושה, זוהי גאווה. מותר גם לך להתנצל על מעידות, לא רק לי ולאחרים.
תגובה מהקרקס 254039
בסדר. אני מתנצלת מעומק ליבי על הפגיעה.

(מוגש כשרות לציבור מטעם המועצה לשמירת שפיות קוראי האייל)
מעט מדי, מאוחר מדי. תתביישי לך, קרקסנית עלובה! 254047
את צריכה לכרוע ברך, לאכול שני לימונים, להזיל דמעות כמפלי הניאגרה ולהתנצל *מיד* על טפשותו של ג'ורג' דבליו, על הלסביות של בתו של צ'ייני, על השטפונות בפלורידה, על רעידת האדמה ב... שכחתי, איפה היתה האחרונה? - לא משנה! - תתנצלי! - וגם על זה שבארץ, בניגוד לרוסיה, עדיין אין קרקס לכל דרדס.

ואז אולי ההידרוצפאלוס החביב והאומלל יחפש לו איזו זירה אחרת לפיצוץ חצ'קוניו.
מעט מדי, מאוחר מדי. תתביישי לך, קרקסנית עלובה! 254054
הגם בארזים נפלה שלהבת?
לא הבנתי 254062
לא הבנתי 254063
את היית אחת מהיחידות כאן שהגנו על אורי פז, או לפחות התייחסו אליו בסובלנות.
לא הבנתי 254067
כן, הגנתי עליו ואף השתדלתי להפיס את דעתו לא רק כ"חשמנית" אלא גם, פה ושם, כ"אלמוני", למשל בתגובה 250773 ובתגובה 250785, והייתי מוכנה גם להיחלץ לעזרתו *פיסית*, לא רק בתקתוקי מקלדת.

אבל כשבנאדם מתעלק ללא סיבה על איזמרגדית הריונית - מפלס הסובלנות שלי יורד מהר מאוד לאפס מוחלט ועגול, צר לי.
אה, הבנתי. 254139
נו, באמת: *מתעלק ללא סיבה*.

לכל אורך הדרך ביקשתי להבין את כוונת המשוררת ברקת. בין השאר הגנתי בגופי המתה על כבודם של מושמצים על לא עוול בכפם שאין להם נציגות כלשהי באייל. אבל ככל הנראה זה בסדר כאשר עורכת חדשה באייל מחליטה להטיל דופי ולעלוב ציבור דוסי שזנח בצדק את העולם החילוני המתירני. כלפי אלה, אסור לנהוג בהומניזם. חס וחסיסה. שמא יפלו עליכם השמים ולא ישאירו אתכם חיים עלי אדמות...

ואני לתומי חשבתי שאתם הומניסטים, הדוגלים בכבוד האדם והזולת באשר הוא אדם. עדיף כבר הייתי נולד פלסטיני – לפחות הייתי זוכה להגנה מלאה מצדכם.
עכשיו כבר נשבר לי הזית ממך 254161
אורינק'ה חביבי, לו היית מבין כמה אתה שקוף, לו היית יודע *כמה טוב רואים* - שהכל אצלך, גם האמונה הייחודית שלך (שאינה דומה לאמונתם של חרדים/דתיים אחרים כאן) וגם האלמנטים המאוד אישיים בהתנהגות שלך - לו ידעת כמה טוב רואים ש*הכל* - *הכל*, במקרה שלך - נובע מזה שאתה אכול קנאה ורגשי נחיתות - אולי היית שותק מדי פעם לשתיים וחצי דקות. חבל.

לא ביקשת להבין את כוונת ברקת, אולי נדמה לך בכנות מלאה שזה מה שביקשת, ואתה פשוט לא יודע שמה ש*באמת* ביקשת זה להשפריץ עליה סילוני חרא, אז השפרצת.

אין צורך לחזור שוב ושוב על - "המשוררת". בפעם הראשונה זה משעשע, בפעם המאה זה אידיוטי.

לא הגנת בגופתך המתה על אף אחד. גופתך חיה וקיימת. יש דימויים - ויש דימויים דביליים, תשתדל להשתמש רק בסוג הראשון (ובהזדמנות זאת - אל תגיד "לך תטיף מוסר כליות..." - תגיד רק "תטיף *מוסר*..." - בלי "כליות". מוסר כליות זה מאופרה אחרת).

העולם החילוני אינו מתירני בכללותו, באופן גורף. יש מתירנים, יש מתירנים פחות ויש שאינם מתירנים כלל. לצערי, אני יודעת באופן לגמרי אישי על כמה חרדים מתירנים שהאמ-אמא שלהם לא חולמת כמה שהם מתירנים, והנשים שלהן, לו ידעו - היו חוטפות התמוטטות עצבים.

ברקת לא העליבה אף אחד. היא הבחינה בתופעה חוזרת שגם אני הבחנתי בה - שקיימת עילגות מסויימת אצל כמה וכמה מדוברי העולם החרדי/דתי למיניהם, בין אם חרדים/דתיים מלידה, בין אם חוזרים בתשובה.

קשה לשמוע? - טוב, אז קשה לשמוע. זה שזה קשה - זה לא הופך את זה ללא נכון וגם לא הופך את זה להשמצה. יש לי תיאוריה פשוטה למדי, מדוע התופעה הזאת חוזרת מספיק פעמים כדי שנבחין בה ולא נוכל להתעלם ממנה, אבל מחמת רגישות היתר שלך אשמור את התיאוריות שלי לעצמי.

אני לא "אתם", אני אני, וכעקרון הריני מחשיבה עצמי לבנאדם חרא מן החרא שבחרא. אבל כיון שאתה טוען שחשבת שאני "הומניסטים, הדוגלים בכבוד הבלה-בלה-בלה.." (הרי לשניה אחת, מעולם - לא חשבת ככה, אבל בוא *נגיד* שחשבת, אני הרי לא אטען כאן שאתה שקרן), הרי לך:

לא רוצה שתהיה פלסטיני. לו היית פלסטיני, עם הנטיה שלך לקחת כל דבר לקיצוניות הכי גדולה האפשרית - היית כנראה מן הרצים להתאבד - ואני דווקא רוצה אותך חי. כשאתה לא מעצבן - אתה מאוד משעשע (אתה לא מתכוון לזה אבל זה פשוט קורה). פה ושם, הנה אני מודה - אתה מחכים ומוסיף דעת (לגבי מילותי האחרונות, את האמת? - אני לא חושבת שתקבל כאן, באתר הזה, אי פעם - מחמאה כזאת. קח אותה בזהירות, לבל תישבר, ושמור עליה בענווה ובדחילו, שתהיה ראוי לה).
תגובה מהקרקס 254098
שלום ילדים.
רק להבהיר: ההודעה הזאת לא נכתבה על ידי.
תגובה מהקרקס 254099
הכוונה ל תגובה 254039 כמובן.
זאת שערוריה, תוקם ועדת חקירה לאלתר! 254111
תגובה מהקרקס 254192
האמת: לא חשבתי שההיא תחזיק מעמד יותר מעשר דקות.
שלום זו אני הגבירה בחום,כן זו אני 254132
הצדק לא איתך! 252961
כתבת "אני כן שלחתי מספר רשימות למערכת, שלטעמי (!) נדחו בעיקר מנימוקים אידיאולוגיים סמוים", או לא כתבת?

זה נכון, או לא נכון?

איך אתה בדיוק מצפה שישפטו אותך הקוראים? אני, כקורא מקרי, חשבתי למקרא תגובה 252754 שנעשה לך עוול ע"י העורכים. עכשיו מסתבר שלא היו דברים מעולם. אתה לא מתבייש? מה זה, אם לא שקר גס ופשוט?
מי בכלל מחפש צדק בעולם הזה? 252972
אני מבקש להבהיר דבר אחד: כשדוחים מאמר במערכת משיקולים של חוסר הסכמה עם הכותב - זה לא לגיטימי? תגידו לי, איפה אתם חיים? יש לכם בכלל מושג כיצד מתנהלות ההחלטות לפרסום או לא-לפרסום במערכות המגזינים למדע טהור בעולם? שלא לדבר על כתב עת ברמה פופולרית.

אתה יודע כמה רשימות שלי ושל חברי, שהיו כתובות בשפה רהוטה, נשבע לך בתעודת העיתונאי ובתעודת העורך הרשמיות שלי שהן היו בניסוח מופלא מכל הבחינות הלוגיות והתחביריות, שנדחו על הסף בכתבי עת כלל ארציים שחרטו על דגלם את נס הפלורליזם הטהור ובשם מניפת הדגל הזה, פרסמו למשל את השקרים הנילוזים של ירון ידען מיודענו זולל החרדים לתיאבון. ואילו ליהודי חרדי שמבטא את דעתו הבסיסית והלגיטימית, שחפה מהשמצות ומשקרים שניתנים לבדיקה מחקרית מהימנה, נידחו על הסף.

איפה אתם חיים? בישראל או באוגנדה?

רק לחרדים שכותבים סאטירה (הייתם מאמינים?!) יתנו במה במוסף הארץ. רק לחרדי שיכתוב בשפה שנונה ועילגת - יתנו במה קבועה במוסף השבועי של מעריב. (תשאלו מאיפה אני יודע שהיא עילגת? עוד פעם השמצות? לא, אני יודע, כי מאיר שלו כתב על כך בטורו השבועי לפני כחודש וחצי מפורטות על כך ועמד על העניין נכונה). רק לחרדי שיודע להתייפייף מול מסך הטלוויזיה ועל המקלדת - יתנו במה ציבורית ברדיו וב-nrg.

אתם ישנים עמוק, כמו דובים באנטרטיקה...
ואיפה בדיוק טמון שורש הבעיה, לדעתכם?

לדעתי, אין זה סוד כמוס שבכל הנוגע לחרדים, התקשורת היא מנגנון המזין את עצמו. חבר הכנסת הרב שלמה בניזרי סיפר לי לאחרונה בראיון עיתונאי שהעיר פעם למפיקת תוכניות שהוא מכיר היטב: "את הרי יודעת שהידיעה המכפישה שפרסמת היא שקר גמור". "נכון", השיבה, "אבל עכשיו אנחנו במלחמה". כך גם הגיב עורך מכובד של אחד העיתונים הגדולים באוזני אישים חרדים, שהתלוננו על חד-צדדיות אנטי-חרדית בכתבות מסוימות. הוא הודה לבסוף בערך במילים האלה: "אנחנו במלחמת תרבות, ואני נוקט עמדה במלחמה הזאת. העיתון הוא כלי המלחמה שלי". הודאה הגונה מאוד; וכאן נוצר ההבדל "הקטן". החילוני המאזין לרדיו יסנן מבין שיניו: "אוף, שוב החרדים הללו!", ואילו בלב המאזין החרדי מעמיק המשקע: "אוף, שוב אנחנו". פרשנים, פובליציסטים ומאמרי המערכת יגיבו בחריפות על השערורייה החדשה, לעתים בלי לבדוק את העובדות. אחרי הגל הראשון בא גל כותבי המכתבים למערכת, המשתלבים בחגיגה ומתנפלים בחמת זעם בלי לברור מילים. ואנחנו נדרשנו לשתוק.

כך שבסופו של יום, אני לא מאשים באייל הקורא את אף אחד בכלום. להיפך, אני בא מהמציאות היומיומית המרה הזאת, והאייל הקורא, לזכותו ולשבחו יאמר, מאפשר לי להביע את מלוא עמדתי בתגובות, מבלי ש"תיערך בשיקולים מקצועיים ישראליים". לא שזה מצב אידיאלי, אבל זה מה יש, ותודה רבה להשם ולאייל על כל מה שיש.
מלים מלים 252998
כל כך הרבה מלל שאין לו שום קשר לנושא הנדון. *דחו* או *לא דחו* מאמר*ים* *שלך* ב*אייל הקורא*, כמו שכתבת?

לא?

אז שיקרת.

כן?

אז טל כהן שיקר.

כמו שאתה אוהב להגיד לפעמים, או שהאמת היא כך, או שהיא אחרת. אין פה באמצע. חוצפן.
מלים מלים 253000
שוב, בעיני היתה זו דחיה אלגנטית, מתוך ציפייה סמויה שלא אעמוד ביישום ההשגות, ולו משום שהן פשוט השמיטו את הקרקע מתחת לטיעוניהם של צד אחד במטבע, אותם הצגתי ברשימתי. וכאמור, לא אפרט יותר, ואין בכוונתי למעוד בלשוני יותר.
מי בכלל מחפש צדק בעולם הזה? 253053
הכותב מתבקש למצוא דימוי אחר, כי אין דובים באנטרקטיקה.
מי בכלל מחפש צדק בעולם הזה? 253457
אבל סוסים שמדברים עברית יש שם גם יש:)
מי בכלל מחפש צדק בעולם הזה? 253489
לא נכון. קורין מודיעה בפירוש שאין סוסים כאלה.
מי בכלל מחפש צדק בעולם הזה? 253679
אבל היא שולחת את אהובה(?) לחפשם באנטרקטיקה, מכאן הוא יכול להבין שבישראל הם אינם, אך באנטארקטיקה כן.
מי בכלל מחפש צדק בעולם הזה? 253511
הדימוי הוא מדובים, שככל הידוע לי ישנים טוב, עמוקות והרבה זמן. מה זה משנה איפה בדיוק? איפה שהם לא יהיו, באיזה יער באשר הוא.
שרות דב 253688
שרות דב 253800
רב תודות על השירות המעניין. שבין השאר למדנו ממנו:

"אז דובים לא ישנים בחורף?
ישנם כמה מינים של דובים שדווקא כן מבלים את החורף בשינה, אבל זו לא תרדמת-חורף".

ונשאלת השאלה, האם המשתמשים בניב הלשוני של שנת הדוב אינם יכולים להישען על אותם "מיני דובים שדווקא כן מבלים את החורף בשינה"?
מי בכלל מחפש צדק בעולם הזה? 253221
מבלי להביע דעה (או אפילו עניין) בכל הדיון באשר למאמריך ול'אייל', התאור שלך את האווירה התקשורתית בישראל בכל הנוגע לחברה החרדית נשמע הגיוני למדי. התקשורת הישראלית בהחלט משרתת הגמוניה חילונית.
מי בכלל מחפש צדק בעולם הזה? 253510
יובהר בנוסף לאישורך, שאין זה אומר שהתקשורת החרדית איננה מגמתית בהצגת עמדותיה לקהלי יעדיה, כן. רק שזו האחרונה איננה מתיימרת להיות "עיתון של כולם" (מעריב) או "העיתון של המדינה" (ידיעות אחרונות) או "עיתון לאנשים חושבים" (הארץ) או כתב עת שחרט על דגלו גישה פלורליסטית בעודו מבטא הגמוניה חילונית, לעתים אנטי-חרדית במוצהר (לא, לא "יהדות חופשית" הממוחזר באתר "חופש" המשוקץ בדעותיו; לצערי הרב, לא חסרים מי מבין כתבי העת המודפסים בישראל שהם בהחלט כאלה, פשוט לא רוצה להכין להם קלף שכביכול החרדים מכפישים אותם מלכתחילה, בעוד שהעיתונות החרדית נוהגת לצטט אותם כברי סמכא בעניינים מסוימים שהם מבטאים).
תגובה למקרקס המשמיץ 253599
מה אתה מנסה לבלבל?

מייד ידעת להסביר את המשמעות השונה לביטוי ברוסיה ובישראל כדי שאאמין לטענת החפות בגלל חוסר ידיעה (ואני לא מאמינה לא לך, לא להסבריך ובטח לא להתנצלות "עם יד על הלב". מזל שלא כתבת איזראל!). מה עוד שחצי מחייך /הבוגרים/ חיית בישראל, כך שידעת טוב טוב מה אתה כותב, כמו בשלל התגובות האלימות והגסות שאתה יורה/ק לכל עבר מלפני ואחרי יום הכפורים.

הכה על חטאיך!
עשה תשובה!
עוד היום!
תגובה למקרקסת המשמיצה 253801
אני מניח שאת מכירה איזה עולה חדש או עולה חדשה מבריה"מ לשעבר. תשאלי אם *כל דבריי* במסגרת הפתיל הזה אודות הקרקס האיילי שרירים וקיימים.

מה הבעיה?! חובת ההוכחה עליך. לפני שאת משמיצה ומטיפה מוסר כליות המייסרות קירות, כדאי שתבדקי את העובדות שבאמתחתך.
אתה נתפש לזוטות 251601
מר כהן (והגברת ברקת מעט למטה),

אקדים ואומר שכל ביקורת היא עניין פוגע כיוון שהיא נוגעת בציפור נפשנו – האגו שלנו. כוונתי באמירות שלי, שיש בהן ביקורת, אינה לפגוע חלילה אלא לברר היטב נושא שיש לו חשיבות רבה.

ועתה לעניין עצמו:
מן הסתם לא ניסחתי את דברי בצורה ברורה דיה, אבל כפי שציינתי במפורש מספר פעמים, לא שלחתי מעולם מאמר לפרסום.‏1 כל שטענתי הוא שהאווירה הלא נעימה גרמה לי לסגת מרעיון כזה ובהמשך ציינתי כי שלא במודע (כך אני מאמין) ישנה הטיה של המערכת כנגד דיעות כאלו.

לא שאבתי עידוד רב להפרכת תחושה זו מהעובדה שהדבקת לי ביד קלה טיעון שלא נטען כמו "לא מפריע לו לרמוז שאנחנו משקרים... באשר למדיניות קבלת המאמרים" ועמיתתך למטה החרתה החזיקה אחריך עם הסופר-גלו בטענה כי אמרתי "שהמערכת לא מפרסמת מאמרים כאלה, ושהמערכת מסתירה עובדה זו."

טיעוני היה אולי מרומז, אך פשוט למדי: גישתכם הלא מודעת (שוב, כך אני מבכר להאמין) מקיימת יחס גומלין עם מה שמפורסם באתר. אתם לא מפרסמים מאמרים ליברטריאנים כי אתם לא מקבלים מאמרים ליברטריאנים ואתם לא מקבלים מאמרים ליבטריאנים כי גישתכם הלא מודעת לא מעודדת את שליחתם וכן הלאה וכן הלאה.

אם יותר לי, כל העניין מעט תמוה. מושכל בסיס הוא אצל כל עורך, דומני, שעמדת המערכת משתדרת ומשכפלת את עצמה בקהל הקוראים. יש כאן תהליך של הזנה הדדית. זה לא משהו שאני המצאתם ולא משהו שאפשר לטעון שהוא לא קיים, כי הוא כן. באתר mises.org לא מתפרסמים מאמרים התומכים בסוציאליזם, למרות שישנם כותבים מוכשרים רבים בעלי עמדה סוציאליסטית. ולהיפך, ב"גדה השמאלית" לא מתפרסמים מאמרים של האייק, למרות כישרונו ומקוריותו.
החריג היחידי – ועל כך אני יכול להעיד מארבע שנים בהם הייתי הבעלים ו"עורך" של מקום-דיעות (זה היה בתקופה שעוד לא היו אתרים) – קיים כאשר לא מופעל שום סוג של "בקרה" והבעלים אינו שותף בדיונים. במקרה שלפנינו שני התנאים לא מתקיימים.

1 לו שלחתי וסורבתי, היה זה עניין אחר לגמרי ולא הייתי מזכיר דבר בנידון, שכן זהו "ענבים חמוצים" קלאסי.
אתה נתפש לזוטות 251612
לפחות פעם אחת פנה חבר מערכת אליך אישית (כמדומני), במפורש, וביקש שתשלח מאמר למערכת בנושא. קשה לי לראות איך אתה מסיק מכאן לגבי ''הטיה של המערכת'', מה גם שבתחומים אחרים (פוליטיקה, מדע, ועוד) פורסמו כאן מאמרים הנוגדים באופן חריף את דעתם של כל חברי המערכת כולם.
אתה נתפש לזוטות 251679
מן הסתם החמצתי את ההזמנה (או את העובדה שהיא באה מחבר מערכת).

לגבי פרסום בתחומים אחרים – כבר ציינתי כי ישנו שוני ביחס בין התחומים. כפי שציינתי, ולשבחו יאמר, האיל פרסם לא מעט מאמרים בתחומים שונים המביעים עמדות שאני מניח שחברי המערכת לא השיקו כוסיות שמפניה מרוב עליצות על השמעתן.

התחום הכלכלי/אישי הוא משהו קצת אחר, לדעתי. אני יכול להסכים עם כותב א' שהגרפולוגיה אינה שונה מכירומנטיקה, לחלוק על דעת כותבת ב' שכהנא טוב ליהודים, או לא לדעת אם משאל עם הוא טוב או רע כטענת כותב ג'. באף אחד מהמקרים, עם זאת, אין הדבר נוגע לי ולרוב הדנים באופן אישי ומיידי וחריפות הוויכוח והדיעות המושמעות מושפעת מכך מאוד.

עסקאות כלכליות וסוגיות של חופש אישי אינן דבר ברומו של עולם. כולנו עורכים עסקאות כאלו מדי יום ומתמודדים מול סוגיות של מחירים, עבודה, השתכרות, מיסוי, קבצנים ברחוב, או כמה עולה לחם מדי יום. כתוצאה מכך, לכולנו יש דיעות המושפעות ומוטות ממצבנו הכלכלי, אופן השתכרותנו והאינטרסים המושקעים שלנו.
כמובן שהמצב הזה אינו מכריע בהכרח באופן מוחלט ויחידאי מה יהיו דיעותינו. הלהט הרב שבו מביעים אנשים דיעה חורג מהלהט המתבקש ממערך העניינים האישי שלהם, אבל הוא בהחלט יוצר הטיה ברמה שונה מזו הקיימת בתחומים אחרים.
אתה נתפש לזוטות 252861
הרושם שלי, על-פי דיונים באייל, הוא שהתחום הכלכלי-חברתי לא נגוע באמוציונליות יותר מאחרים. אפשר היה לצפות שהוא יהיה כזה, כדבריך, אבל אמפירית אני לא רואה זאת; ממילא נראה שרוב המתדיינים כאן באים מרקע חברתי-כלכלי דומה, ולמרות זאת מחזיקים בעמדות שונות בתכלית. עלו כאן לא מעט אמוציות, ללא ספק, והדיונים גלשו לפעמים למחוזות לא ענייניים; אבל קצת פחות, כך אני מתרשם, מבדיונים על פלשתינים-התנחלויות, והרבה פחות מבדיונים על זכויות בעלי-חיים, ועל נכונות תורת משה וישראל.
רק קולקטביסט יחשוב כך :) 252862
אתה נתפש לזוטות 252892
וואלה, טוב שהזכרת לי. שכחתי באיזה דיון צינזרו לי הודעות (בעלי חיים).
אתה נתפש לזוטות 252896
הגבתי קודם, אבל אני חושב שאין טעם, מבחינתי לפחות, בהמשך הדיון בנושא זה. ההודעה שראיתי בדיון אחר (תגובה 252414 ) חיזקה מאוד את התרשמותי הראשונית ועדיף שאעצור לפני שאני מתחיל להשתכנע שגם בטיעונים של אורי פז יש משהו.
אתה נתפש לזוטות 253150
איך בדיוק הודעתו של טל חיזקה את ההתרשמות הראשונית שלך, אם יותר לי לשאול?
אתה נתפש לזוטות 251539
לאור דרישת הקהל, להלן התגובה העצבנית של דובי:

מערכת האייל, למיטב ידיעתי, לא קיבלה עד היום שום מאמר המציג עמדה ליברטריאנית, לא מאמר רהוט ולא מאמר עילג, לא קצר ולא ארוך, לא מרתק ולא אינפנטילי. לאור זאת, היה לנו קצת קשה לפרסם מאמר שמציג עמדה שכזאת.
לפיכך, הדרישה שלך מהמערכת להוכיח את טענותיה ע"י פרסום מאמר שלא קיים בידיה, היא, איך לומר, קצת דבילית.

העמדות שלי, למיטב ידיעתי, הן דווקא מרכז-ימין. אני נוטה לקחת את הצד שכנגד כשאני מתווכח עם אנשים, וכשאני מתווכח עם ליברטריאנים קיצוניים, אני נוטל לעצמי דעות קצת יותר שמאליות, כי האמירות שלכם פשוט כל-כך מקוממות שלא נותרת לי ברירה אחרת. לעומת זאת, אם תבחן את התגובות שלי כשאני מתדיין עם אנשים בעלי עמדות שמאליות, תגלה שאני מביע עמדה ימנית יותר.
מה שכן, במהלך השנים האחרונות, ולא במעט בזכות הדיונים באייל, הקפיטליזם שלי הולך ומצטמצם. אני חושב שזה משקף דברים הרבה יותר טובים עלי מאשר על אנשים שלא משנים את דעותיהם כלל וכלל, בלי קשר למה שאומרים להם.

העמדות שהובעו במאמרים שהבאתי הן קפיטליסטיות, עם טאץ' של ריאליזם באשר למה אפשר ומה אי אפשר להשיג במדינת ישראל. מכיוון שהריאליזם נמצא הרחק מעבר לטווח הראייה של הליברטריאניזם הטהור שמתרוצץ פה באתר בחודשים האחרונים, לא פלא שאתה קורא לבגידה הזו בעקרונות "שמאל". מזכיר לי כהניסט אחד שהכרתי וטען שעמדותיו של שמיר (רה"מ דאז, אללי!) הן שמאליות...
אתה נתפש לזוטות 251603
א. פרסום מאמר: ר' תגובתי לעיל.
ב. עמדותיך: סבורני שלציבור אין עניין רב בבירור נקודה זו ולכן אקבל את הצהרתך העצמית בנושא ואחתום כאן.
ג. עמדותיהם של אנשים אחרים: רב לך בקביעת עמדתך אתה משתסתרבל בקביעות על מה שאין אתה יודע דבר וחצי דבר אודותיו.
אתה נתפש לזוטות 251645
א. תגובתך למעלה הייתה, בקצרה "לא נכון, אני צודק ואתם טועים". זו לא תגובה בוגרת במיוחד. העובדות לאשורן הן אלו: האייל הקורא, בניגוד לאתרים שיש להם אידיאולוגיה מוצהרת, דוגל אך ורק בחופש הדיבור וברצון להגיע לדיונים פורים ומעניינים. לפיכך, גם אם כל חברי המערכת היו קומוניסטים אדוקים, זה לא היה מונע מאיש לפרסם כאן מאמר ליברטריאני. בדיוק כמו שכל חברי המערכת הם חילונים, מה שלא הפריע למאמרים בזכות סיפור הבריאה המקראי כהיסטוריה מדוייקת להתפרסם, וכולנו דוגלים בשיוויון זכויות לנשים, מה שלא הפריע למאמרו של גיל רונן להתפרסם. שלא לדבר על המאמר של ניצה.
אתה לא רוצה להאמין? אל תאמין. אבל הבעיה במקרה זה היא שלך, לא של האתר. הטענות שלך באשר לאיזה רחש תת-מודע באתר שמנסה לדחוק החוצה ליברטריאנים היו ונותרו חסרות שחר.
אתה נתפש לזוטות 251680
אתה שונה דברים שנאמרו קודם ואף השבתי להם קודם לכן.
אתה נתפש לזוטות 251367
נו, הוכחת יופי את טענותיי. בעבר היו באתר פחות ליברטאנים/ליברלים קיצונים, והיום יש יותר. אי-פרסום מאמר בתחום נובע רק מחוסר ההיענות של אותה קבוצה. הקבוצה הזו אמנם קטנה, אך הולכת ומתרחבת, והיא גם קולנית מאוד ומגיבה הרבה (כפי שמוכיחה כמות התגובות שתיארת, והתפרשות הדיון עם אותה קבוצה על גבי תגובות למאמרים רבים). בעיני, זה מראה לי שאם בכלל יש שינוי ב"רוח האייל" הרי שהוא לכיוון הליברטאני.
אתה נתפש לזוטות 251440
הריאקציה שאתה מתאר איננה ל*עצם* ההשתתפות הערה של אלה שבימים האחרונים מוגדרים כאן יותר ויותר בהגדרה הכוללנית "ליברטריאנים".

הריאקציה היא כנגד חוסר אנושיות מסויים הבא לידי ביטוי, כמעט דרך קבע, בדבריהם של המצדדים בגירסאות מוקצנות של כלכלה חפשית (גירסאות שעדיין אינן קיימות בשום מקום, כפי שצויין כאן מספר פעמים).

כאשר מציינים בפניהם את הבעיות האנושיות שהשקפתם מעוררת, הם עונים בד"כ במנטרה אחת קבועה ופסקנית: "כשמונהג שוק חפשי - רמת החיים של *כולם* עולה!".

מעבר לכך שהדבר עדיין לא הוכח וההוכחות שניסו להביא היו בעייתיות ורחוקות מלהוכיח משהו, באופן חד משמעי - נשאלת גם השאלה: רמת החיים עולה - מנין לאן?

האם הכוונה היא כי רמת החיים של הביל גייטסים עולה מיאכטה אחת לשלוש יאכטות, בעוד שרמת החיים של הקליינע מענטשאלאך בעולם השלישי, המנוצל - עולה ממצב בו נאלצו ללכת להטיל את מימיהם בשדה - לרגע הגדול בו יש להם עכשיו בור השתנה בקצה הרחוב?

אם זוהי העליה המדוברת ברמת החיים - זה לא מספיק. סליחה על החזירות ועל כפיות הטובה הנוראה, אבל - נחוץ כאן יותר מבור השתנה.

ואין טעם להביא כהוכחת נגד משטרים קומוניסטיים שימיהם חלפו ולומר - "עובדה שזה לא הצליח". האנשים כאן, באייל (ולא רק כאן) המתנגדים לחוסר האנושיות שבגירסאות מוקצנות של כלכלה חפשית - מעוניינים בגירסאות מפוכחות, הגיוניות, משולבות, המהוות שביל זהב בין ההשקפות.

*זוהי* הריאקציה, ואין זה נכון לומר ש"רבים היו מעדיפים שהם היו מסתלקים מכאן מכל וכל." - אלא שהיו מעדיפים שימתנו את הדוגמטיות הבלתי מתפשרת שהם מייצגים.
אתה נתפש לזוטות 251485
אם לפשט את הודעתך, אתה טוען כי הליברליזם הוא עמדה המשקפת "חוסר אנושיות מסוים" ומי שדבק בעמדה כזו ("דוגמטיות בלתי מתפשרת") ראוי להתנפלות עליו מצד האנטי-ליברלים?

על כך אפשר רק להעיר שני דברים:
א. הבלבול החוזר ונשנה בין ליברליזם ל"בעלי עסקים" הוא האלמנט המעייף ביותר בדיונים באיל בנושא זה. לליברל אין בעיה עם מי שחולק על דעתו (שהרי זה עצם טעמו של הדיון!) אלא עם אלו שחולקים על דיעה שונה לחלוטין שהם סבורים שהיא דעתו.
ב. עמדתך היא בדיוק – בכיוון ההפוך – עמדתם של הליברלים. עיקר טענתם הוא שדווקא הגישה הסוציאליסטית (רכה או קשה) היא "חוסר אנושיות" ורמיסת כבוד האדם.
  איך אפשר לסלף דברים ברורים ולקרוא לזה ''לפשט'' • ....
  תגובה צפויה מידי #1 • ראובן
  תגובה צפויה מידי #1 • ברקת
  תגובה צפויה מידי #1 • אורי
  תגובה צפויה מידי #1 • סרבן של כבוד
  תגובה צפויה מידי #1 • אורי
  כבר באירופה הוא היה סקפטי • סרבן של כבוד (כותב תגובה 250975)
  כבר באירופה הוא היה סקפטי • אורי
  תגובה צפויה מידי #1 • ירדן ניר-בוכבינדר
  תגובה צפויה מידי #1 • גדי אלכסנדרוביץ'
  קומוניזם מדכא? • ראובן
  קומוניזם מדכא? • גדי אלכסנדרוביץ'
  קומוניזם מדכא? • ראובן
  קומוניזם מדכא? • סרבן של כבוד
  קומוניזם מדכא? • ערן בילינסקי
  קומוניזם מדכא? • דרור
  אשר יגורתי • דורון הגלילי
  קומוניזם מדכא? • ירדן ניר-בוכבינדר
  קומוניזם מדכא? • אורי
  קפיטליזם חזירי • האייל האלמוני
  קפיטליזם חזירי • גדי אלכסנדרוביץ'
  קומוניזם אינסייד • אביב י.
  תגובה צפויה מידי #1 • ד''ר בר ביצוע
  בולשביק שכמותך! • האייל האלמוני
  תגובה צפויה מידי #1 • ירדן ניר-בוכבינדר
  תגובה צפויה מידי #1 • ירדן ניר-בוכבינדר
  תגובה צפויה מידי #1 • גדי אלכסנדרוביץ'
  תגובה צפויה מידי #1 • Xslf
  ללא כותרת • האייל האלמוני
  איפה נטשה ופייר (י. גפן, 1969) • ירדן ניר-בוכבינדר
  באים בלובה • הקשה המקשה
  באים בלובה • ד''ר בר ביצוע
  באים בלובה • טל כהן
  באים בלובה • ד''ר בר ביצוע
  באים בלובה • האייל האלמוני
  באים בלובה • ד''ר בר ביצוע
  באים בלובה • האייל האלמוני
  באים בלובה • ד''ר בר ביצוע
  באים בלובה • האייל האלמוני
  באים בלובה • א. ווטסון
  באים בלובה • הקשה המקשה
  באים בלובה • א. ווטסון
  באים בלובה • דרור
  באים בלובה • א. ווטסון
  באים בלובה • האייל האלמוני
  באים בלובה • אורי
  באים בלובה • א. ווטסון
  באים בלובה • האייל האלמוני
  באים בלובה • א. ווטסון
  באים בלובה • האייל האלמוני
  באים בלובה • א. ווטסון
  באים בלובה • האייל האלמוני
  באים בלובה • א. ווטסון
  באים בלובה • ד''ר בר ביצוע
  באים בלובה • א. ווטסון
  באים בלובה • אורי
  באים בלובה • ד''ר בר ביצוע
  באים בלובה • הקשה המקשה
  באים בלובה • ד''ר בר ביצוע
  באים בלובה • הקשה המקשה
  באים בלובה • ד''ר בר ביצוע
  באים בלובה • עומר
  בכמה מדדים ברורים הם רק התרחבו, • צדק
  באים בלובה • אריה מבויית
  באים בלובה • אייל אלמוני
  באים בלובה • א. ווטסון
  באים בלובה • דובי קננגיסר
  באים בלובה • א. ווטסון
  באים בלובה • דובי קננגיסר
  באים בלובה • א. ווטסון
  באים בלובה • דובי קננגיסר
  באים בלובה • האייל האלמוני
  באים בלובה • דובי קננגיסר
  באים בלובה • אורי רדלר
  באים בלובה • דורון הגלילי
  באים בלובה • ערן בילינסקי
  באים בלובה • דורון הגלילי
  באים בלובה • דובי קננגיסר
  באים בלובה • אורי רדלר
  באים בלובה • אורי רדלר
  באים בלובה • דובי קננגיסר
  באים בלובה • ערן בילינסקי
  באים בלובה • דובי קננגיסר
  באים בלובה • ערן בילינסקי
  באים בלובה • דובי קננגיסר
  באים בלובה • ערן בילינסקי
  באים בלובה • הנמלה העמלה
  ההורה ההיא עם ההיי • דורון הגלילי
  באים בלובה • ד''ר בר ביצוע
  באים בלובה • אורי רדלר
  באים בלובה • ערן בילינסקי
  באים בלובה • דובר איגוד יצרני גלולות הזכרון
  באים בלובה • האייל האלמוני
  באים בלובה • אורי רדלר
  באים בלובה • האייל האלמוני
  באים בלובה • אורי רדלר
  באים בלובה • האייל האלמוני
  איפה נטשה ופייר (י. גפן, 1969) • אורי
  איפה נטשה ופייר (י. גפן, 1969) • סרבן של כבוד
  איפה נטשה ופייר (י. גפן, 1969) • האייל האלמוני
  איפה נטשה ופייר (י. גפן, 1969) • ירדן ניר-בוכבינדר
  תגובה צפויה מידי #1 • ד''ר בר ביצוע
  תגובה צפויה מידי #1 • גדי אלכסנדרוביץ'
  גנגסטרים לכאורה • האייל האלמוני
  גנגסטרים לכאורה • האייל האלמוני
  מה דעתך על • האייל האלמוני
  אתה נתפש לזוטות • Hadar Aviram
  למה הכותרת הצהובה הזו? • האייל האלמוני
  למה הכותרת הצהובה הזו? • האייל האלמוני
  למה הכותרת הצהובה הזו? • האייל האלמוני
  למה הכותרת הצהובה הזו? • האייל האלמוני
  למה הכותרת הצהובה הזו? • האייל האלמוני
  המאמר הגרוע מכל! • האייל האלמוני
  המאמר הגרוע מכל! • האייל האלמוני
  למה הכותרת הצהובה הזו? • משתאה

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים