מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 699828
תודה לירדן על עוד מאמר מוזיקלי מצוין. איזה כיף.

במאמר מוזכרים "טאטו" ושלומי שבן בתור דוגמאות פוסט-שנות-השבעים למוזיקה בעלת המורכבות שומטת-הלסת של כספי, גרוניך, רכטר ושות'. ניסיתי להיזכר בעוד דוגמאות מהז'אנר, והופתעתי מכמה מעט מצאתי.

להקת "מורה" הוציאה ב-‏2015 אלבום אחד, כמעט עשור אחרי התקופה שפעלה. שלושה מוזיקאים מעולים, שירי משוררים, וצליל אפל ומקורי. שיר שאני אוהב במיוחד: אני ילד בעיגול אור.

בחודשים האחרונים יצאו לרדיו ולאינטרנט כמה שירים של ההרכב "ליילי" (גל תורן וגיא לוי) שמאד התרשמתי מהם. הנה "בימים".

זה אולי יפתיע חלק מהקוראים, אבל אבי גרייניק הוא מוזיקאי עמוק ומוכשר כמו שד, עם יכולות הלחנה מרשימות בסגנון הנ"ל (גילוי נאות: ניגנתי אתו תקופה קצרה בתחילת הדרך המוזיקלית שלו). תקשיבו ללחן של "מורים אינם מספרים" מתקופת "לולה".

אם מותר גם ישראלים ששרים באנגלית, אז יוגב גלוסמן הוציא ממש בימים אלה אלבום יפהפה בשם the ceiling.

באגף שירי הילדים יש את "ילד פעם" ואת "ענן על מקל" הנהדרים.

את מי שכחתי / לא הכרתי?
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 700430
בעניין המורכבות שומטת הלסת של יוצרי שנות השבעים: שמתי באוטו את "סיפורי פוגי" של כוורת והופתעתי מהרעננות שלו. יכולתי להתעלם מכך שאת רוב הרצועות באלבום שמעתי כבר מאות פעמים ולהתלהב ממנו מחדש.
יש באלבום הזה הכל- שירי נונסנס אמצע הדרך (המגפיים של ברוך, פוקה בורה כלב), רוק דיכאון (ילד מזדקן, שירות עצמי) ויצירת פרוג מורכבת (למרות הכל). מעל כולם עומד לטעמי שיר המכולת שיש בו הכל מכל- עיבוד מורכב, הרמוניות קוליות, שינויי מקצב מרובים (כולל האום-צה אום-צה הסנדרסוני המפורסם), קטע דיבור, וכמובן סולו הקלידים הבלתי נשכח. כל זה ארוז בשלוש דקות וארבעים שניות בלבד!
האנכרוניזם היחיד שהצלחתי לשמוע באלבום בן הארבעים וחמש הזה הוא הריש המתגלגלת בשירה של גידי.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 700431
ושכחת להוסיף פיליטון קצר וקטע אינסטרומנטלי (יוסי מה נשמע) שהוא אתגר שובר אצבעות ויוצר יבלות לנגינה בגיטרה חשמלית.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 700443
פוטנציאל האנכרוניזם הגדול מכולם בסיפורי פוגי זה המשפט "לשלם 550 לירות לחודש על דירה של חדר וחצי", מהמערכון על אנשי הארון. אבל אם חישבתי נכון, אז בהצמדה למדד מדובר ב-‏2,319 ש"ח כיום - לא הבדל אדיר מהמחירים הנוכחיים בת"א לדירת חדר וחצי. (או שאולי ה-‏550 המקורי היה הגזמה פרועה ומכוונת?)

אפרופו אנכרוניזמים מילוליים אצל סנדרסון: ב"חללית" של גזוז יש גם "האנטנות קלטו שתיהן / אחת אותי השניה ירדן" וגם "העולם נהיה קטן / כמעט בגודל של אסיאלגן". לא חושב ששני הרפרנסים האלה אומרים משהו לנוער של היום. למישהו עולים בראש עוד אנכרוניזמים כאלה בשירים?
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 700449
האמת שזה מאד מפתיע. זה אומר שהשקעה בדירה הניבה אפס אחוז ריאלית אחרי 45 שנה. רחוק מאד מהמיתוס המקובל על השקעה בדירה. מישהו מהכלכלנים כאן יכול להסביר זאת?

ואם כבר,מה זה אסיאלגן?
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 700453
אסיאלגן היה כדור נגד כאבים.

לפי מה שאני רואה כאן, כנראה שהסכום 550 היה אכן הגזמה לאותה התקופה. מצחיק לקרוא שפעם היו מציינים "+ טלפון" במודעות על דירות להשכרה.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 700454
טוב, בהתחשב בכך שבדירה ללא טלפון היה לוקח שנתיים לקבל קו, זה נשמע יותר מסביר.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 700455
לא כלכלן, אבל איך אפס אחוז? ערך הדירה ודאי נסק. השכירות החודשית, באחוזים מערך הדירה, נשחקה קשות... או שהסכום המקורי מופרז.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 700450
"למד שחיה בהתכתבות"
"יש קוריאני, קנה VCR. את הקלטת כל כך אהב"
"טלפני, טלפני כי אם לא אז אדאג"
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 700451
הראשון לא נשמע לי אנכרוניסטי - זה בטוי שמושמע לדעתי גם היום.
מאיזה שיר השני? לא זיהיתי.
השלישי - מה, היום לא מטלפנים? רק בלי כבל, לא?
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 700452
טוב, נכון, יש התכתבויות בווצאפ
השני מ''שני חלקים בתוך השלם'' של אולארצ'יק
היום כדי שלא תדאג שולחים הודעה.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 700459
מקומות היסטוריים: „מה אנחנו סך הכל, מהשטח הגדול״ ושאר אזכוריו. אולי גם: „גרה בשנקין, שותה בקפה תמר״.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 700461
שנים במחיר אחד, ''באידיש של שכונת מחלול'' (הגשש, יפות יפות).
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 700462
ואלה שמות של אריק איינשטיין. הנוער של היום יכיר את מראדונה וקרויף במקרה הטוב.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 700463
קישור יותר טוב, שידעו על מי מדובר
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 700603
2,400 שקל לדירת חדר וחצי בתל אביב? אולי בפריפריה של העיר, וגם לגבי זה אני סקפטית.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 700608
אני יודע שדירת חדר וחצי בת"א עולה היום יותר מ-‏2,400 לחודש, ובדיוק בגלל זה כתבתי "לא הבדל אדיר מהמחירים הנוכחיים", ולא "דומה למחירים הנוכחיים". אחרי שטוחנים לנו כל כך הרבה שנים על מחירי הדיור המאמירים (מעבר למדד), בייחוד בתל אביב, ציפיתי ששכ"ד כנ"ל בשנת 73 יהיה שווה ריאלית בסביבות 1000 ש"ח כיום.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 700609
אחרי שפע תצפיות ממושכות שנפרשו על גבי כמה עשורים הגעתי למסקנה שאנשים פשוט אוהבים להתלונן. אז והיום.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 700613
היקף ההוצאה על מגורים מתוך סך המשכורת הוא נתון ולא תחושת בטן.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 700622
זה בסדר, אנשים מתלוננים גם על הקוטג', המילקי, ומזג האוויר - שמסתפקים בנתח קטנטן בלבד מסך המשכורת.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 700612
בהתחשב בכך שריבית בנק ישראל היום היא אפס דה פקטו, ומן הסתם היתה דו ספרתית בשנות השבעים, ושכר הדירה היום נלחץ למטה עקב כך יחסית למחיר הדירה, אזי אתה יכול להוסיף פקטור של חצי על מחיר הדירות אז לעומת היום. וחצי מ2400 כבר מתקרב ל1000 לו ציפית.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 711139
הבוקר השמיעו ברדיו את "לידיה הלוהטת"
"מאה ושלושים קילומטר לשעה בסוסיתא "כרמל" אדומה".
הספקתי לשכוח איך נכנס באמצע קטע פרוג סנדרסוני נפלא.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 711191
אגב, המילה שבה נחתם השיר הקדימה את זמנה בכמה עשורים בתחום הסלנג הישראלי, לא?
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 711193
:)
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 711192
התכוונתי לכתוב קודם ונשמט - קטע פרוג יפה!
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 703008
ראיתי את הראיון הארוך של סנדרסון אצל קוטנר, ושם גיליתי שה אום-צה באמצע שיר המכולת, שתמיד חשבתי שקורץ ללהקות הצבאיות הוא בעצם רפרור לסשה ארגוב ו"הכל זהב".
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 703009
מעניין, נכון? גם אני נהניתי לגלות את הפינה הזו. אבל למיטב הבנתי הריפרור הוא לא דרך האום-צה, אלא דרך ההגשה של השירה שרוכבת על האום-צה.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 700727
ירדן ואתה מקוננים על אובדן הלחנים המורכבים. שמוליק בודגוב מקונן על אובדן סולו הגיטרה (דקה 7:00) ובעקבות כך גם אובדן המקום של הגיטריסטים בפס הקול הישראלי.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 701310
מצטרף להתרשמות מליילי.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 701311
תוכל אולי לספר בעקבות מה הצטרפת?
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 701312
בעקבות התגובה שלך, אלא מה?
כלומר, קניתי את האלבום והאזנתי לו כמה פעמים, עד שיכולתי לכתוב שאני מצטרף. הייתי עסוק אז זה לקח לי זמן, ועדיין לוקח, אבל התגובה עדיין פתוחה אצלי כרשימת האזנה.

(אם אתה כבר שואל, אז חוץ מליילי הקשבתי עד כה גם ל"מורים לא מספרים". גרייניק מוכשר, אבל לצערי קשה לי עם הקול שלו.)
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 701313
אה, שימחת אותי. תמיד לשירותך.

חמשת אלבומי השנה במוזיקה הישראלית שבן שלו בחר אתמול כוללים שניים מהאלבומים שהזכרתי בתגובה 699828: "ליילי" דנן, וגם The Ceiling של יוגב גלוסמן, הלוא הוא iogi.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 701687
זוהר שפריר היג"כ ניקו טין, לאו דווקא ברוב שיריה אבל לפחות בניצנים.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 701716
תודה. נתקלתי בשם שלה פעם או פעמיים, אבל רק עכשיו, בזכותך, הקשבתי למוזיקה. מאד מעניינת מקורית, אבל (לפחות ממה ששמעתי, ולטעמי) לא בדיוק מתאימה למורכבות מהסוג שחיפשתי. אצל כספי/גרוניך/רכטר וכו' שומעים את המורכבות גם בשיר עירום לחלוטין - למשל רק שירה עם גיטרה או פסנתר. אצל ניקו טין אני שומע הרבה תשומת לב להפקה ולסאונד (שזה מעניין, כי הכל מאד לו-פיי), אבל אילו היינו מפשיטים את השירים מההיבטים האלה, הם היו יחסית קונבנציונליים.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 701732
כן, רמזתי בתגובה ואני אומר יותר בנחרצות עכשיו, בשום שיר אחר שלה אני לא שומע עניין רב בחומר המלודי או ההרמוני (ובלי להפחית מהיופי הרב שיש בסאונד שלה).
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 701778
נתקלתי בתגית "לואו פיי" בהתייחס לניקו טין, ואני כנראה לא מבין נכון מה זה. נכון שבחלק השירים הקול שלה מוקלט כאילו מרחוק, אבל חוץ מזה ההקלטה והנגינה נשמעות לי צלולות כבדולח, כאילו אני והזמרות‏1 והסינתיסייזר ביחד בחדר אטום אקוסטית. במה הפיי הוא לואו?
1 כולן זוהר שפריר, אני מניח, אבל לפעמים בשני קווי שירה ולפעמים עם הכפלה.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 701798
איך שאני מבין את המושג, ''לואו פיי'' זה לא רק איכות ההקלטה, אלא בכלל תשומת לב נמוכה לפרטים - למשל נגינה מרושלת, סאונדים של כלי ''צעצוע'', או אי הקפדה על הגייה וקצב.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 701812
תודה. כן, ניקו טין אכן משתמשת בסינתיסייזרים שנשמעים פושטים, ולפעמים מזייפים בכוונה.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 701717
אני מצפה לשיריהן של מארי חואנה, מור פין והאחיות היפניות הירו וקוקה אין.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 701718
אני מכיר מישהו ששמו הוא ניקו טיני (ולמיטב ידיעתי הוא לא שינה את שמו).

לא נראה לי שהשם „אין״ יכול להיות שם יפני.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 701720
ובתעשייה אווירית היה (אולי עדיין) מהנדס ששמו אבי רון. וזה ברצינות.
בפחות רצינות, עדיין מחפשים שם את אלי קופטר.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 701726
מעניין אם יש במשטרה חוקרת בשם מירה צח.
ואם צוותו לשמירה בצבא את ניר דמתי ושון בלילי.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 701731
היה איתי בצבא אחד אבישי וואנה (vana) שטען (מה זה משנה אם ברצינות) שיש לו אח ניר.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 701734
ואני מכיר מישהו ששמו (האמיתי) זאב ערבות.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 701733
אפרופו קוקאין, שלשום נתקלתי לראשונה במושג שלא הכרתי: Cockaigne [Wikipedia]. כמובן שמיד תהיתי האם מקור השם Cocaine הוא משחק מילים על המושג הנ"ל, אבל מיד נזכרתי שקוקאין קרוי על שם צמח הקוקה.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 703362
אני לא מצליח להתלהב מ"מורה". צליל אפל צ'ק, שירי משוררים צ'ק (קשים במיוחד, אגב; ברובם אני לא מוצא נקודת אחיזה להבין מה רוצה המשורר מחיי), ויומרנות אמנותית שאני מעריך - אבל אני לא מוצא שם רגעי הלחנה שתופסים לי את האוזן. מההאזנות עד עכשיו, אני אוהב רק את הבלוז שאחרי המילים בלוטה.

מצד שני, גם אני אוהב את הלחנים של יוגי (יוגב גלוסמן), רק הייתי שמח אם הוא היה מעשיר ומגוון את העיבודים והצליל.
היינו כחולמים 705112
באמצע שנות התשעים הבליחה "פרווה חמה" והחזירה את שנות השבעים בצורה פרנק זפאית להתפאר

מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 706648
לפני כמה שבועות הגעתי כמעט במקרה להופעת ההשקה של האי פי הראשון (כלומר, לאחת ההופעות הראשונות בכלל) של "Nemo and the Honey Dipped Scars". הקשבתי מאז הרבה לאי פי בספוטיפיי, ואני עדיין מתלבט אם נמו היא מלחינה טובה מאוד או מלחינה מבריקה שזכאית להיכנס בשערי הפתיל הזה. בחמשת השירים יש הרבה עניין מוזיקלי "מסביב" שמקשה על ההבחנה - הצליל הקברטי משולי אדרתו של קורט וייל, עם מינון שינויי מקצב גבוה לסוגה, הגלישה לפעמים לסערת שירה-פסנתר נוסח רות דולורס וייס (שבטח לא המציאה את הסוגה, אבל צר עולמי), נגינה מצוינת ושירה מצוינת. לחן אחד שמתבלט הוא Darling - חסרי ספוטיפיי יכולים לראות אותו ביוטיוב, מאותה הופעה ממש‏1, אבל בגלל ההתרגשות בהופעה השירה שלה לא לגמרי זורמת. השיר הזה גורם לי צער עמוק: אני חושש, ללא שום בסיס, שזה הלחן הכי יפה שהיא תכתוב עד סוף הקריירה שלה.

1 אני גאה על תרומתי לסרטון! ביקשו ממני להחליף כיסא כי נכנסתי לפריים, והחלפתי.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 706677
לא הכרתי את ההרכב הזה, תודה. לעניות דעתי, השיר המקושר מיוטיוב ממש לא נמצא בליגה של רכטר/כספי/גרוניך ושות' משנות השבעים, ככל שזה נוגע למורכבות ההלחנה.

התאכזבתי לגלות שיצאת מהפריים לפני שהתחילו לצלם, כלומר לא רואים אותך בסרטון בכלל. בגלל שאני הולך הרבה להופעות וכמעט תמיד מתמקם קרוב לבמה, זכיתי להופעות אורח קצרצרות (בתפקיד "עוד פרצוף בקהל") פה ושם ביוטיוב, למשל ב-‏8:30 כאן. אבל ללא ספק שלוש שניות התהילה שלי (במצטבר) הן בסרט הרשמי של ההופעה האחרונה (2013) של כוורת בפארק הירקון - רואים אותי שם בבירור כמה וכמה פעמים, ועד היום, כשמשדרים את הסרט בטלוויזיה מדי פעם, חברים ובני משפחה מדווחים לי שהם זיהו אותי בקהל.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 706700
לא בליגה של רכטר-כספי-גרוניך? אולי. אבל האם בפתיל הזה באמת הקפדנו על הרף? לטעמך יוגי, מורה וליילי כן בליגה הזו?
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 706706
מורה וליילי - לטעמי כן, פחות או יותר בליגה הזאת (מבחינת מורכבות ההלחנה). יוגי פחות, אבל עדיין די גבוה, ועם פלוסים נהדרים מבחינות אחרות.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 710060
למה ללכת רחוק כשהמקור חי ובועט.
הייתי היום בהופעה של קצת אחרת (גרוניך, שם טוב לוי ושלמה יידוב) ומאוד נהניתי. שלשה ענקים מוזיקליים שרק השתבחו עם הזמן. הביצועים לשירים המוכרים קיבלו איזו פאטינה יוצאת מהכלל. לדוגמה בתקליט המקורי לא ממש אהבתי את ''קווינטה'', אבל בהופעה היצירה נשמעה יוצא מהכלל.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 710065
כשאני מהרהר בזה, גרוניך הוא בין פרוג לג'אז. יש לי סימפתיה הוא בעצם סווינג, לא?
שומקום הוא סמבה, אבל מה עושה שם הקטע הזה?
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 710084
הביצוע הזה של "סימפטיה" (מ"אלבום משפחתי") הוא כל כך הרבה יותר אנרגטי ומוצלח מהביצוע המקורי (?) של נורית גלרון. אני מת עליו. מאז שאני ילד מגניב אותי התפקיד העדין של הגיטרה בבתים (צד ימין בסטריאו, קצת חלש) - אקורד שמתחיל על הרבע השני של כל תיבה ונמשך עד סוף התיבה, ותורם לתחושה של הסווינג.

כנראה לא הבנתי מה הכוונה בשאלה על שומקום. הקטע ההוא עושה שם טוב על הנשמה.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 710086
מסכים שזו הלחנה יוצאת מהכלל. השאלה שלי היא האם גרוניך יוצא מהסמבה, ואם כן לאיזה ז'אנר, לג'אז?
ב"סמבה ברגל שמאל" יש קטע דומה, אבל רביץ נשארת בסמבה. כשמשווים אותו מול הקטע של גרוניך זה נשמע אנמי.
מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים 710095
אתה מתכוון למלודיה המהירה (יחסית) בשש-עשריות ב"שומקום", כן? זה אלמנט די נפוץ בסמבה ובסגנונות קרובים, ולא הייתי קורא לזה "לצאת מהסמבה". הדוגמא ההכי ידועה שעולה בדעתי היא one note samba, והנה גם דוגמא למתקדמים של הרמטו פסקואל.
ארץ טרופית כבדה 710162
יפה. שתי הדוגמאות שלך גם מזכירות מלודית את זו של גרוניך.

ולעניין אחר באותו עניין של הסמבה בתרגום שלה לישראלית. הנה שיר הנושא של הסוגה, שלנו ושלהם. יש הבדל בולט בהתייחסות לקצב: בעיבוד הישראלי הקצב מאוד מודגש, נותן בראש, בקצב מטרונום - בתופים וגם בשירה; במקור - די מרומז, בעיקר אפשר לנחש אותו מהריחוף של ז'ורז'י בן מסביבו. אני חושב שזה לא רק בשיר הזה: עוד דוגמה מאותו מופע ואלבום, "איזה פלא", בן דוד לעומת (שוב) בן ז'ור. דוגמאות לא מתורגמות: סמבה ברגל שמאל, בוא לריו; ומאידך Mas que nada. מתי כספי במטרו של אחת עשרה באמת משתדל להיות עדין, לפחות בתחילת השיר עד שנכנסים כל התופים, אבל נשאר זהיר זהיר על הקצב, לעומת אדוניראן ברבוסה, שבשירה מחוספסת, כמעט גסה, מפליא לרחף (ואצל כספי בסוף כן נכנסים התופים ונותנים בראש).

הדוגמה הכי קלילה שעולה לי בראש בעברית היא אריק איינשטיין בשבחי הסמבה - הוא שר עדין, וקלפטר שומר על קלילות מופתית בגיטרה. הם עומדים במבחן העדינות, אבל לא משכילים להמריא לאלתור על הקצב. בעיני זה חוסם את השיר‏1 מלמצות את פוטנציאל העונג שהלחן מזמן.

בפעמים הראשונות ששמעתי את המקורות הברזילאיים, הקצב חסר לי, והשירים נשמעו לי אנמיים. במידת מה, האלתור על המקצב הפריע לי לשמוע את המלודיות המופלאות. עכשיו כשהתרגלתי, הישראליים נשמעים לי גסים, במידה כמעט בלתי נסבלת. את "איזה כדורגל" זכרתי בראש הרבה יותר עדין; עכשיו שמעתי אותו לצורך התגובה, ונחרדתי מהכובד. כאילו המעבדים, או הקהל וציפיותיו, התבלבלו בין הסמבה כמוזיקה לבין הקרנבל והבטוקאדה. אני רחוק מלהיות ידען גדול בסמבה, אבל אם המבחר המצומצם שאני מכיר מעיד משהו, נדמה שהאלתור המרחף על המקצב הוא אבן יסוד של הסוגה, ובישראל החמיצו אותו לחלוטין.

1 גם למילים האומללות של איינשטיין יש בזה חלק. התחיל חלש בבית, ואז התרסק בפזמון.
ארץ טרופית כבדה 710190
להערת שוליים 1, המילים כמובן של קלפטר.
ארץ טרופית כבדה 710194
ועדיין הפער בכדורגל גדול עשרות מונים.
ארץ טרופית כבדה 710199
גם אני רחוק מלהיות ידען גדול בסמבה, אבל "איזה כדורגל" העברי נשמע לי דווקא יחסית רגוע, בלי תופים שנותנים בראש, גם בגירסת ההופעה שקישרת אליה וגם בגירסת האלבום.

נזכרתי בכתבה עתיקה ב"הארץ" על הגיטריסט חגי רחביה, שעוסקת הרבה ב-feel החמקמק והנחשק של המוזיקה הברזילאית, ואיך הרבה מוזיקאים מערביים מפספסים אותו. על מתי כספי אומר רחביה שהוא "מאסטר לא פחות גדול מכל המאסטרים הברזילאים שהיו לי".
ארץ טרופית כבדה 710232
אה, יש גרסת הופעה וגרסת אלבום... מסביר את זה. זכרתי בראש שזה ביצוע עדין ויפה, ורציתי לכתוב את זה כדוגמה חיובית, ואז מצאתי את גרסת ההופעה והתבאסתי. קשה לי לשים את האצבע למה בדיוק, התופים הם די אותם תופים, אבל משהו בגרסת ההופעה נשמע לי נורא עצי. גרסת האלבום נשמעת רכה יותר.
ארץ טרופית כבדה 710236
אסתכן בהכללה כדי להכריז שראוי שגרסת ההופעה של כל שיר תהיה 'פחות רכה' מגרסת האלבום. הופעה שכושלת בכך עדיף היה שתישאר באולפן.
ארץ טרופית כבדה 710242
ישר קפץ לי יוצא מהכלל יוצא מהכלל.
ארץ טרופית כבדה 710246
ואני ישר חשבתי על זה.
ארץ טרופית כבדה 710254
אני מסכים שכשאריק קלפטון הפציע על בימת הMTV בתחילת הניינטיז ואמר 'ויהי אנפלגד' - והשאר הוא היסטוריה - הוא אכן הצליח גם לייסד את הז'אנר וגם לתת גרסה ראויה בהחלט של 'ליילה'.
ועדיין, עם כל ראויויותה, גרסת התקליט המונומנטלית עדיפה בעיני בהרבה, ובשתי ההופעות שראיתי שלו שמחתי מאד שהגרסה שבוצעה היתה פלאגד בריבוע.

לגבי הדוגמה של יובל למטה, רגשותיי אפילו חזקים יותר והיא מבחינתי דוגמה טובה לטענה שלי. היא הרבה יותר חלשה מהמקור, ולו היתה הגרסה היחידה, לא היו אלפי גיטריסטים מתלמדים מייבלים את אצבעותיהם בשביל הסולו הלא ממש מעניין שבסופה.

אולי כדאי לומר או להסתייג מהטענה שלי, כפי שהזכרתי מראש, בכך שלעיתים הביצוע המוקלט כל כך מזוהה ואינטנסיבי כשלעצמו, שקשה להתעלות עליו בהופעה חיה. כדוגמה לכך שמעתי פעם ממקור ראשון עדות של מי שעוד הספיק לראות את הנדריקס עצמו בהופעה, והוא טרח לציין שאפילו ג'ימי בכבודו ובעצמו לא הצליח להתעלות או אפילו להתחרות ב'לאורך מגדל השמירה' המוקלט שלו.
ארץ טרופית כבדה 710255
>> גרסת התקליט המונומנטלית עדיפה בעיני בהרבה

בעיניי, גירסת האולפן של ליילה היא שתי דקות של רוק משובח, דקה אחת של טחינה משעממת של ריף גיטרה בודד, ואז ארבע דקות תמוהות ומיותרות של outro אינסטרומנטלי מבאס. אם אני מבין נכון, זה דוויין אולמן שמזייף שם עם הגיטרה סלייד, ואני לא מצליח להבין איך ארבע הדקות האלה לא עפו בעריכה.

לגבי מלון קליפורניה - גם בעיניי גירסת האנפלאגד חלשה בהרבה מהמקור, אם כי אני מעריך את האיגלז על האומץ לבצע דווקא את הלהיט ההכי גדול שלהם בגישה שונה לגמרי. לפני כמה חודשים הגשמתי חלום וזכיתי לראות אותם בהופעה מצוינת, שבה, לשמחתי, הם ביצעו את המלון בגירסת הפלאגד. (אפילוג טרגי: למחרת, באותו אולם בדיוק, חוויתי את מפח הנפש המוזיקלי הגדול של חיי, בהופעה קטסטרופלית של סטיווי וונדר.)

ולגבי הנדריקס - זה שבהופעה ספציפית אחת הוא לא התעלה על סולו ספציפי מוקלט אחד שלו, לא מעיד על הכלל. לכל מוזיקאי יש ערבים יותר טובים ופחות טובים, ולמיטב ידיעתי דווקא הנדריקס נודע בתור גיטריסט מחשמל בהופעות. אני תמיד מתבאס מהסולו הקצרצר בגירסת האולפן של Little Wing שלו, ובטח בהופעה הוא היה מפרגן לעצמו עוד כמה דקות שם.
ארץ טרופית כבדה 710257
עכשיו אני קורא שה-outro של ליילה הוקלט בכלל בסשן נפרד, כמה ימים אחרי החלק הראשון של השיר, ושני החלקים הודבקו ביחד לאחר מעשה. קלפטון שמע את המתופף של ליילה, ג'ים גורדון, מנגן את הקטע בפסנתר, והציע את החיבור. כך גורדון קיבל קרדיט של מחבר-שותף - ומן הסתם תמלוגים למכביר - על ליילה, אם כי לפי כמה מקורות הוא גנב את המנגינה מחברתו לשעבר. בהמשך גורדון לקה במחלת נפש ורצח את אמא שלו במהלומות פטיש.
ארץ טרופית כבדה 710258
עשית לי את הבוקר.
כאילו קורט וונגוט כתב את הפוסט הזה.
ארץ טרופית כבדה 710260
יפה.
נראה שקלפטון, נוסף לשאר מעלותיו וחסרונותיו, הצליח למצוא או למשוך אליו את המתופפים הכי פסיכיים בפלנטה, וזה מול תחרות ממש קשה‏1.

1 דומני שאפילו בסרט 'ספיינל טאפ' הוקדשה סצינת מחווה מיוחדת לזן הזה, שידוע לשמצה בתור הפרוע והדפוק ביותר בהיסטורית הרוקנרול‏2.
2 כשהדוגמה הנגדית הקלאסית היא כמובן רינגו.
ארץ טרופית כבדה 710261
כן. ראיתי את ספיינל טאפ לפני כמה חדשים וזה היה הרבה יותר מצחיק מאשר בזמנו.
ארץ טרופית כבדה 710288
אולי תאהב גם את סיפור התופים הבא, שלמדתי עליו אתמול: כשהבי-גי'ז הקליטו את Stayin' Alive, המתופף שהם עבדו איתו נאלץ לעזוב את האולפן בפתאומיות לכמה ימים (ע"פ גירסה אחת כדי לסעוד את אביו החולה, וע"פ אחרת בגלל שאימו נפטרה). אחרי שניסיונות להחליף את המתופף במכונת תופים לא צלחו, הפתרון שנמצא היה לקחת את ערוץ התופים של השיר Night Fever שכבר הוקלט, לבחור שתי תיבות מוצלחות במיוחד מתוכו, ליצור לופ של סרט הקלטה שחוזר עליהן שוב ושוב, ולבנות על הלופ את כל Stayin' Alive. זה מסביר למה אין בשיר אפילו מעבר תופים אחד.
ארץ טרופית כבדה 710294
סיפור טוב, ובאמת לא שמתי לב שהתיפוף ב Stayin' alive כל כך מונוטוני, וברובו באמת נשמע כמו לופ. אבל:
1. לא הצלחתי למצוא את שתי התיבות האלה ב Night fever.
2. יש פה ושם מעברים מינימליסטיים, בסוף של כל פזמון, ואם היה מתופף שהוסיף אותם אז תער אוקהם שהוא כבר יתופף הכל.
ארץ טרופית כבדה 710304
1. שתי התיבות מ-Night Fever הן לא סולו תופים, אלא לקוחות מערוץ התופים שמתנגן במקביל לשאר הכלים לאורך כל השיר. תקשיב למקצב התופים בבית של השיר - נשמע לי בול כמו התופים ב-Stayin' Alive (המקצב הזה נקרא Four on the floor, כי יש בו ארבע מכות תוף בס בתיבה, אחת בכל רבע).

2. המעברים בסוף הפזמונים נשמעים לי כמו ערוץ כלי הקשה נפרד מתפקיד התופים הבסיסי. מקובל מאד להוסיף תפקידים כאלה אחרי שתפקידי הכלים הבסיסיים הוקלטו.
ארץ טרופית כבדה 710306
1. זה לא זה. ב Stain' alive יש תיבה נקיה לגמרי ותיבה עם מצילה נסגרת בסוף (ה"טספ" של הדיסקו). קשה להאמין שמישהו תופף כל כך מונוטוני, אבל לא מצאתי צמד כזה בדיוק ב Night fever. אז כנראה לקחו את זה מטייק מוקדם ולא הטייק הסופי.
2. כנראה.
ארץ טרופית כבדה 710324
1. צודק! ב-Stayin' Alive, יש בשמינית האחרונה של כל תיבה שנייה פתיחה וסגירה של היי-הט, וגם אני לא שומע את התבנית הספציפית הזאת בשלמותה באף מקום ב-Night Fever. אז אולי באמת היו זוג תיבות כאלה בגירסה אחרת של Night Fever, או אולי הלופ הוא ספלייסינג של שני חלקים - מקצב רגיל של הבית, ואז רק פתיחה+סגירה של היי-הט (יש כאלה בשפע בפתיחה ובפזמון). ואולי כל הסיפור פשוט לא נכון ;-)

אגב, לא מזמן התגלה תיעוד מצולם של איך בדיוק נוצרה השירה האיקונית ב-Staying Alive - מאד מעניין.
ארץ טרופית כבדה 710327
הבדיחה בסיפא יש לה זקן של ארבעים שנה בערך...
אני תוהה אם מוטו ה"קול גבוה מראה על גבריות מסורסת/מוטלת בספק" היה עובר את כללי הפי.סי. הג'נדרי הנוכחי.
ארץ טרופית כבדה 710335
אחת הבדיחות החביבות עלי ביותר בילדותי היתה בת מילה אחת חוזרת-
(בקול נמוך)
כריש!! כריש!!
(ומיד בפלצטו)
כריש!! כריש!!

מעניין אם הילדים של היום יצחקו
ארץ טרופית כבדה 710331
בויקיפדיה אומרים שזה בגלל שאמא שלו מתה.
ארץ טרופית כבדה 710338
ובהמשך הטריוויה הכה וונגוטית של השיר, משם:
מסתבר שמשתמשים בלהיט הזה בלימוד רופאים לעשות החייאה, כי הקצב הידוע שלו מתאים להפליא לקצב הנכון בביצוע עיסוי לב בהחייאה.
אין לי ספק שגם זמזום הפזמון עוזר ומתאים ככפפה ליד למוטיבציה של התהליך.
ארץ טרופית כבדה 710341
ראיתי, אבל אותו ערך באותה ויקיפדיה מביא בתור מקור את העמוד הזה באתר brothersgibb.org, בו מצוטט המפיק המוזיקלי וטכנאי האולפן של שני הקטעים הנ"ל:

... the Bee Gees drummer, Dennis Brian, had gone to England to be with his dad who was ill.
ארץ טרופית כבדה 710342
בהתחשב בעובדה שהוא מתבלבל בשם ובמדינה של המתופף (לא בריאן אלא ביירון, לא אנגליה אלא ווילס) לא בלתי סביר שהוא יתבלבל בין ההורים שלו. מצד שני, ביירון עצמו זוכר שמדובר באמא שלו. לא נראה לי שזה משהו שטועים בו.
ארץ טרופית כבדה 710343
יפה! זה נראה מקור רציני, תודה. כנראה שנפתרה גם תעלומת ההיי-הט:

When I went into the control room to listen to “Stayin’ Alive” for the first time, I was blown away. Barry said, “If you want to rerecord the drums or play the whole track with us, you can.” I said, “Man, I don’t want to touch that groove, but I will overdub some hi-hats.” Barry was thrilled I didn’t want to mess with the track, because he knew what they had. So the next day I went in and did some cymbal crashes and hi-hat overdubs.

ולדעתי את השם שלו (Bryon) יש לבטא לא בריאן ולא ביירון, אלא בראיון.
ארץ טרופית כבדה 710344
חפרתי, וזה עוד יותר טוב מזה - לפי המפיק (והממציא) Albhy Galuten זה לופ התופים הראשון בעולם, והם השתמשו באותו לופ מתוך Night Fever (אני חושב שמצאתי‏1) גם עבור "More then a women" מאותו סאונדטרק, וגם עבור "Woman in love" של ברברה סטרייסנד. שלשה להיטי ענק, שניים מהם שהגיעו למקום הראשון במצעד האמריקאי, השתמשו באותו לופ!

____________
1 <בקטע הזה https://youtu.be/-ihs-vT9T3Q?t=106> יש תיבות "נקיות" שמסתיימות בהיי-האט הנסגר. אמנם הוא נסגר פעמיים, אבל נראה לי שהפעם השניה שייכת כבר לתיבה הבאה.
ארץ טרופית כבדה 710345
דפקתי את הקישור. זה 1:46
ארץ טרופית כבדה 710346
אוזן חדה יש לך! אבל אני לא חושב שזה זוג התיבות שנכנס ללופ. ה"טססספ" האופייני של הדיסקו מורכב משני אלמנטים: מכת מקל על ההיי-הט תוך כדי שהוא נפתח (כלומר תוך כדי שיחרור הלחיצה של רגל שמאל), ואז סגירה של ההיי-הט עם הרגל, בד"כ עם מכת מקל נוספת. צריך לפתוח על שמינית זוגית ולסגור על שמינית אי זוגית. הנה הדגמה טובה (השמיניות הזוגיות הן איפה שהבחור אומר "and"). במקצב דיסקו קלאסי יש פתיחה + סגירה ארבע פעמים בתיבה (פעם בכל רבע), אבל ב-Stayin' Alive זה קורה רק פעם אחת בסוף כל תיבה שנייה - פתיחה בשמינית מס' 8 של התיבה, וסגירה בסוף התיבה, כלומר על שמינית מס' 1 של התיבה הבאה. בזוג התיבות שקישרת אליהן יש בתיבה השנייה פתיחה בשמינית מס' 6, סגירה ב-‏7, פתיחה ב-‏8, וסגירה בשמינית מס' 1 של התיבה הבאה. לכן זה לא מתאים.

נראה לי שפתרון התעלומה הוא מה שאמר המתופף בראיון מתגובה 710342 - הוא הקליט תפקיד היי-הט נוסף להיי-הט ששומעים מהלופ, מן הסתם בדיוק הפתיחות והסגירות.
ארץ טרופית כבדה 710348
הפתרון שלך מאד סביר - נדמה לי אפילו שבערך ב 3:18 אפשר לשמוע שני היי-הטים עוקבים, שלא כמו בשאר השיר.
ארץ טרופית כבדה 710349
וואלה נכון. בMore than a woman אין בכלל את הסגירות של ההיי האט.
ארץ טרופית כבדה 710399
טריוויה- באיזה עוד שיר (שיצא שנה קודם) מופיע ה NYT?
ארץ טרופית כבדה 710400
אני אמור לדעת מה זה NYT, או שזה חלק מהחידה?
New York Times 710404
שמופיע ב Stayin' alive
New York Times 710408
אופס, ידעתי כמובן ש-NYT זה העיתון, אבל לא ראיתי איך זה קשור לפתיל שלנו. שמעתי את השיר בטח מאות פעמים וניגנתי אותו מול קהל עשרות פעמים, אבל לא טרחתי להקשיב למילים :-(

לחידתך - אין לי מושג. אולי משהו של סטילי דן?
New York Times 710411
ניגנת Stayin' alive מול קהל עשרות פעמים? מי שר את זה (והאם היה צריך לקבל ברכיה לפני כל הופעה)?
New York Times 710414
השיר הזה היה אחד השירים הקבועים בלהקת קאברים שניגנתי איתה בימי הטכניון שלי, והזמר בשיר הספציפי הזה היה בחור מוכשר בשם גלעד הישג. אתה יכול לשמוע חומר מקורי שלו כאן. לא היה צורך בברכייה ;-)

השאלה שלך באה בול בזמן - אחרי עשרים שנות הפסקה התקמבקנו, ובשבועות האחרונים הופענו פעמיים בחיפה (אם כי לא ביצענו את השיר הזה). דבר אתי בפרטי אם אתה רוצה פרטים על ההופעה הבאה.
New York Times 710463
הקשבתי לשיר שלו Hidden Flame. איזה יופי‏1

יש בקול שלו הידהוד לקול של רוג'ר צ'אפמן מלהקת Family.

אני זוכר שהיה לי תקליט עם הופעה חיה שלהם (ביוטיוב יש הופעה חיה מ-‏2016).בסרטון (המגוחך) הזה הם "מנגנים" את הביצוע מהתקליט המקורי של שיר שמאד אהבתי The Weavers Answer.

1 אויש, התלבושת...
New York Times 710474
מסכים לקול המיוחד. גם אהבתי את ההפקה האיכותית והנקיה.
ל Hidden Flame, סליחה שאני מקלקל, הלחן הקל ביותר לעיכול כי כבר שמענו אותו קודם. פול סיימון עשה את זה יותר טוב לדעתי.
כתבו את זה קודם, לפני 710476
"כותב שירים של ביאליק", כמאמר השנינה?
New York Times 710483
יש לך ESP?
היום שמענו באוטו את השיר של סיימון שלינקקת אליו ושאלתי את הבן שלי אם הוא מכיר, כי זה תקליט קלאסי שכל השירים שלו איכותיים.
New York Times 710501
גם לי השיר הזה של גילי הישג נשמע מאד פול סיימוני, אבל דווקא פחות "50 דרכים"‏1 ויותר Something So Right או St. Judy's Comet. מזכיר לי גם את After the Thrill is Gone של האיגלז.
_________________
1. מכיר את "נ' דרכים לצאת לחופש" של נדב הולנדר? פתאום אני לא מוצא ברשת את הביצוע המלבב הזה.
New York Times 710530
זה לא חמשים דרכים, זה עדיין משוגע אחרי כל השנים ההן. ושתי השורות הראשונות נשמעות לי בול אותו לחן.
New York Times 710538
אופס, טעות שלי. שני השירים האלה יושבים לי במוח על אותו נוירון, אולי בגלל שהתוודעתי לשניהם דרך אותו אלבום - ההופעה של סיימון וגרפונקל בפארק.
  New York Times • easy
  ארץ טרופית כבדה • יובל נוב
  ארץ טרופית כבדה • אריק
  ארץ טרופית כבדה • יובל נוב
  ארץ טרופית כבדה • רון בן-יעקב
  ארץ טרופית כבדה • ירדן ניר-בוכבינדר
  ארץ טרופית כבדה • יובל נוב
  ארץ טרופית כבדה • אריק
  ארץ טרופית כבדה • אריק
  ארץ טרופית כבדה • הפונז
  ארץ טרופית כבדה • ארז לנדוור
  ארץ טרופית כבדה • הפונז
  ארץ טרופית כבדה • אריק
  ארץ טרופית כבדה • ארז לנדוור
  ארץ טרופית כבדה • הפונז
  ארץ טרופית כבדה • ירדן ניר-בוכבינדר
  ארץ טרופית כבדה • שוטה הכפר הגלובלי
  ארץ טרופית כבדה • ארז לנדוור
  ארץ טרופית כבדה • שוטה הכפר הגלובלי
  ארץ טרופית כבדה • רון בן-יעקב
  ארץ טרופית כבדה • שוטה הכפר הגלובלי
  ארץ טרופית כבדה • ברקת
  ארץ טרופית כבדה • שוטה הכפר הגלובלי
  ארץ טרופית כבדה • ארז לנדוור
  ארץ טרופית כבדה • רון בן-יעקב
  ארץ טרופית כבדה • ארז לנדוור
  ארץ טרופית כבדה • רון בן-יעקב
  ארץ טרופית כבדה • צפריר כהן
  ארץ טרופית כבדה • רון בן-יעקב
  ארץ טרופית כבדה • יובל נוב
  ארץ טרופית כבדה • רון בן-יעקב
  ארץ טרופית כבדה • ארז לנדוור
  ארץ טרופית כבדה • שוטה הכפר הגלובלי
  ארץ טרופית כבדה • הקשה המקשה
  ארץ טרופית כבדה • הקשה המקשה
  ארץ טרופית כבדה • אריק
  ארץ טרופית כבדה • שוטה הכפר הגלובלי
  ארץ טרופית כבדה • רון בן-יעקב
  ארץ טרופית כבדה • הקשה המקשה
  ארץ טרופית כבדה • שוטה הכפר הגלובלי
  ארץ טרופית כבדה • רון בן-יעקב
  ארץ טרופית כבדה • רון בן-יעקב
  ארץ טרופית כבדה • ברקת
  ארץ טרופית כבדה • ירדן ניר-בוכבינדר
  ארץ טרופית כבדה • שוטה הכפר הגלובלי
  ארץ טרופית כבדה • יובל נוב
  ארץ טרופית כבדה • יובל נוב
  ארץ טרופית כבדה • שוטה הכפר הגלובלי
  אסוציאציה קלה • הפונז
  ארץ טרופית כבדה • ארז לנדוור
  ארץ טרופית כבדה • ירדן ניר-בוכבינדר
  ארץ טרופית כבדה • רון בן-יעקב
  ארץ טרופית כבדה • ירדן ניר-בוכבינדר
  ארץ טרופית כבדה • רון בן-יעקב
  ארץ טרופית כבדה • ירדן ניר-בוכבינדר
  ארץ טרופית כבדה • רון בן-יעקב
  ארץ טרופית כבדה • ירדן ניר-בוכבינדר
  ארץ טרופית כבדה • רון בן-יעקב
  ארץ טרופית כבדה • ירדן ניר-בוכבינדר
  ארץ טרופית כבדה • יובל נוב
  ארץ טרופית כבדה • ירדן ניר-בוכבינדר
  ארץ טרופית כבדה • יובל נוב
  ארץ טרופית כבדה • ירדן ניר-בוכבינדר
  ארץ טרופית כבדה • יובל נוב
  ארץ טרופית כבדה • ירדן ניר-בוכבינדר
  ארץ טרופית כבדה • יובל נוב
  ארץ טרופית כבדה • הפונז
  ארץ טרופית כבדה • הקשה המקשה
  ארץ טרופית כבדה • שוטה הכפר הגלובלי
  ארץ טרופית כבדה • הפונז
  ארץ טרופית כבדה • יובל נוב
  ארץ טרופית כבדה • הפונז
  ארץ טרופית כבדה • יובל נוב
  ארץ טרופית כבדה • הפונז
  ארץ טרופית כבדה • ארז לנדוור
  ארץ טרופית כבדה • רון בן-יעקב
  ארץ טרופית כבדה • ארז לנדוור
  עוד משהו על מלון קליפורניה • רון בן-יעקב
  עוד משהו על מלון קליפורניה • יובל נוב
  עוד משהו על מלון קליפורניה • רון בן-יעקב
  עוד משהו על מלון קליפורניה • יובל נוב
  עוד משהו על מלון קליפורניה • אריק
  כנסו כנסו! • אנטילופה
  ארץ טרופית כבדה • אריק
  צי לך לרקוד • ירדן ניר-בוכבינדר
  צי לך לרקוד • אריק
  צי לך לרקוד • ירדן ניר-בוכבינדר
  צי לך לרקוד • הפונז
  צי לך לרקוד • יובל נוב
  מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים • הפונז
  מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים • אריק
  מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים • שוקי שמאל
  מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים • רון בן-יעקב
  מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים • אריק
  מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים • רון בן-יעקב
  מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים • יובל נוב
  מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים • שוקי שמאל
  מורכבות של שנות השבעים אחרי שנות השבעים • ירדן ניר-בוכבינדר

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים