711724
הגיע הזמן למתקפה? שואל חייל הוייטקונג - רק ארבע! (6 בכתיב לא-מנוקד סביר)
711730
לא שמעתי טוב וחשבתי שהתבלבלת, וחשבת על משהו שכמעט קרה, אבל לא יצא לדרך כי הבחור לא הספיק להמציא אותו.
711738
לא יודע על מה אתה מדבר.
711768
ניסיתי לחשוב מה הייתה אמורה להיות ההמצאה הבאה של הבחור עם ההספק.

לא הגדרה מוצלחת.
711732
היא ארוכה ואפלה?
711739
לא יודע על מה אתה מדבר.
711740
מוצארט, בטהובן או שוברט, למשל?
711754
כן!
711777
לא צריך להוסיף בהגדרה (ש)?
711784
איפה ולמה?
711765
יש! פתרתי! ישר חשבתי על טט וטטרה, ולא מצאתי מה החיבור, אבל עם הרמז של רב"י נפלה עלי ההארה.
כמו שאמר דוביד המדריך זכרונו לברכה: גם תרנגולת עיוורת מוצאת לפעמים גרגר.
711769
כנ''ל
711772
דוביד לא היה ממחלקת ה"תרנגול עיוור" (שמנצח את "תרנגולת עיוורת" בתוצאה 6540:4330, אולי בגלל החריזה)?
711773
אין לי מושג על מה דיברת.
דוביד היה מדריך אגדי בביה''ס לקציני ים בעכו.
711776
חשבתי שאתה מתכוון לדוביד שוויצר, הכריש שהיה ידוע בחוכמות מהסוג הזה.
711929
גם אני חשבתי על טט, אבל בניגוד לרון ולאריק לא ברור לי איך טטרה, מוצרט, בטהובן ושוברט מתקשרים לכאן, ולכן עדיין לא הבנתי את התשובה :-(

אז אנצל את הפתיל הזה כדי לבקש הסברים לכיוון ההפוך של חידות היגיון - איך מחברים חידה כזאת עבור מילה מתאימה. ניקח למשל את "טריפטיכון". האסוציאציות שלי הן "טריפ" (פסיכדלי), "(בית ספר) תיכון", "ציור", ו"שלוש". איך מכינים מזה חידה?
711930
אתה מחבר מהאסוציאציות שלך שתי הגדרות- אחת לכל משמעות, ומחבר אותן למשפט אידיוטי אחד.

''אמנים ברנסאנס לקחו סמים בבית הספר''
711933
אני אפרט קצת יותר. בהגדרות קלאסיות, הפתרון צריך להיות מושג שעומד בפני עצמו. נגיד, "שמענו תלוש קנייה באיכות של כוח גברא מנפץ מעל העמק" הוא הגדרה (שבניתי זה עתה, בכוח) ל"שובר בטבעון" (שהוא צירוף מילים שזה עתה הנפצתי באקראי לצורך הדיון). זו הגדרה מכוערת להחריד; הבעיה שלה מתחילה בזה שאין דבר כזה "שובר בטבעון", גם אם אפשר לשלב את צירוף המילים הזה במשפט טבעי.

כלל שני מקובל (בהגדרות קלאסיות) הוא שאחד מחלקי ההגדרה הוא רמז "ישר" למושג שהוא הפתרון, והחלק השני הוא רמז עקום, או רמז דרך משחק מילים. נניח, בהגדרה שלי ל"קוורטט", "(רק) ארבע" הוא הרמז הישר, ו"הגיע הזמן למתקפה. שואל חייל הוויטקונג" הוא הרמז העקום. הרמז הישר היה יכול להיות הגדרה בתשבץ רגיל לאותו פתרון. רצוי שהוא יהיה קצת מעורפל או כללי מדי, כדי שתתקשה לפתור אותו בלי להתייחס לחלק העקום, אבל הוא צריך להיות יותר מסתם אסוציאציה.

(קל לראות שאם הגדרה שוברת את הכלל הראשון (שהפתרון יהיה מושג העומד בפני עצמו) היא לא יכולה לציית לכלל השני, ובגלל זה בכלל הבאתי את הכלל הראשון.)

מכאן, אריק, אני חושב שבהגדרה שלך יש פגם קטן ביחס לכלל השני: "אמנים ברנסאנס" הוא הרמז הישר, אבל הוא לא יכול להיות הגדרה, אפילו מעורפלת, ל"טריפטיכון". הייתי משפץ אותו כך: "מה עשו אמנים ברנסאנס? לקחו סמים בבית הספר". "מה עשו אמנים ברנסאנס" הוא שאלה ש"טריפטיכון" הוא תשובה אפשרית לה.

זה עדיין משאיר פגם אתסטי קטן, פער האיות בין "-טיכון" ל"תיכון". הטריק בתשבצאות העברית להתגבר עליו הוא "מה עשו אמנים ברנסאנס? אומרים שלקחו סמים בבית הספר". זה טריק כל כך נפוץ שהוא הפך למכני (כולל הגיוון עם "שמענו ש-"), ולכן מנג'ס, ועדיין לטעמי הוא נחוץ אסתטית.

הרבה הגדרות שוברות את הכלל השני. לפעמים יש לזה הצדקה אמנותית, לפעמים פחות. אני מכיר רק הגדרה אחת שהיתה לה הצדקה אמנותית לשבור את הכלל הראשון, והיא מהפתניאון של התשבצאות העברית, שאפילו הגיעה פעם לפרסומת בטלוויזיה: "למה לקחת פרה למסע בחלל?" (חמש ארבע. אני זוכר במעורפל ובספק שזכויות היוצרים ליגאל שילון).
711947
"כולל הגיוון עם "שמענו ש-" - בתשבץ של 7 ימים מסמנים זאת ב"(ש)" עליו שאלתי אותך לפני כמה ימים.
711953
וואלה? לא ידעתי. (ואני לא בטוח מה דעתי. זה עושה את זה עוד יותר מכני, אבל למי שעושה הרבה תשבצים, אולי כבר עדיף שהמכניקה תהיה מפורשת וקומפקטית.)
בהגדרה שלי אני מתיימר לסגור את הפינה הזו עם "שואל חייל הוייטקונג". כן, אם אפשר בקצת מאמץ שזה לא יראה מאוד מכני, כמובן עדיף.
711948
תודה,
אם כך "שמעתי שאמנים ברנסנס עשו סמים בבית הספר" כאשר "עשו" מתחבר גם להגדרה הראשונה וגם לשניה.

מה לגבי "השלם את החסר"? למשל "חסידה מעשיך ה' " (4), זו הגדרה לגיטימית?
711949
כנראה שיותר אלגנטי יהיה "כמה חסידות!"
711954
לדעתי זו סטייה מאוד מאוד קטנה מהמתכונת הקלאסית, בעיקר כשההשלם את החסר הוא ברמז העקום. הנוסח השני שלך הוא קלאסי לחלוטין. עדיין צריך לסגור את פינת פער האיות, עם ה(ש) של ידיעות ושכ''ג, או, סלח לי שאני שוב משפץ אותך, ''החסידות אומרות את זה על מעשיך, ה''', או אולי ''החסידות והחסידים אומרים את זה לפני מעשיך''.
712723
כהסתייגות או הבהרה לכלל הראשון, לפעמים יש הגדרות למושג שאינו קיים, אבל אפשר לדמיין אותו, או לפחות הוא משחק מילים, שאמור להיות מוצלח מספיק, על מושג קיים. לפחות אצל יורם הרועה מוסיפים בסוגריים "מחידושי המחבר".

נאו לט מי גט איט טו יו אין אינגליש:

Gordon and Mark have to move, so they say, the *very* smart entertainment apparatus (mihidushey hamehaber; 7, 2).
712727
איט'ס גריק טו מי, לצערי.
דג מלוח אדום 712729
אנצל את ההזדמנות להבהיר משהו בקשר לאותו ענף מתמטי שהעלה עלי את חמתו של הג'לטין התמה: התכוונתי להוסיף להגדרה שלך את האלמנט של ההטעיה המכוונת ששזורה לפעמים בהגדרות בדומה למה שקורה בפרובלמות שחמט, ובעיני היא משביחה אותן. מסיבות פדגוגיות החלטתי שקודם אשלח חידה, ואח"כ אתייחס אליה כדוגמא לעניין זה. ההגדרה שרציתי לשלוח היתה אמורה להיות "זימאי מקיים יחסים לפני החופה(12)" בתקווה ש"זימאי" יפורש כמגיע מ"זימה" ולא מ"זימים" כך שהקורא הסביר יחשוב בכיוון שונה לגמרי מהנכון. אלא ש"זימאי" אינו מילה בעברית כך שכל העסק נעשה חמיצרי מדי לטעמי ולכן ה"זימאי" הפך לדג, ובכל מקרה לא שמתי לב לכך שההגדרה לא מתייחסת לוו החיבור ולכן התבאסתי ורציתי לסגת מכל העסק אלא שהוא כבר צבר קצת מומנטום כך שהמשכנו. הרעיון שלך בעניין "הדג שלו" לא עלה בדעתי.

דוגמא לשתי הטעיות נפוצות: 1. שימוש במילה במשמעות נדירה שלה כשהפירוש הרגיל הוא ההטעיה 2. החלפה בין אותיות בכל"ם לאותיות שורשיות של המילה. הדגמה של שני אלה: טורף במשקל גבוה עוזר לפועלי בניין (4,5)‏1. הטעיה שכיחה יחסית אצל דקל בנו אבל ירודה בעיני היא התייחסות למילה כשרשרת של אותיות ולא כמושג, למשל "סוף שבוע" בהגדרה יכול להיות פשוט האות "ע" בתשובה, "ראש ממשלה" הוא האות "מ" וכד'. דוגמא: ראש חודש באזור שלי? חוששני שהריח לא טוב(5)‏2.
______________
1- ןוטב לברעמ
2- יתחפנ
דג מלוח אדום 712741
ההגדרה כשלעצמה היתה בסדר,
רק שכמאמר חז"ל:
"חתיכות כמוה
אתה מדפדף בכל ז'ורנל"
715793
לסגור את הקצה הפתוח, התשובה להגדרה באנגלית היא scholar TV.
711931
קוורטט (כבר טט).
711932
(ומתברר ש''טטרה'' היה הרינג אדום חזק מאוד, מקרי לחלוטין, ובכלל לא חשבתי עליו.)
711959
לגמרי.
רק בגלל זה לא פתרתי :)
711979
ואצלי האסוסיאציה שמעלה ״טט״ היא שתיים מתוך ארבע (השתיים האחרות: פת).
712142
מה זה? קונבנציה (פאתטית) לספירת מקצב?
712146
״ולטטפת בין עיניך״ הוליד מדרש שם מסתורי: טט בכתפי שתיים, פת באפריקי שתיים.
711980
בהתחלה חשבתי טט-א-טט, 4 ט'.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים