מי יסגור הדלת 714075
המצב שאליו נקלעה המדינה מזכיר לי קצת את השיר המשעשע שהושר בזמנו על ידי אסתר עופרים "מי יסגור הדלת". ההבדל הוא, כמובן, שבנמשל זה לא סיפור אלא מציאות, ולכן אין הדבר משעשע כלל. נהפוך הוא. הדבר מאד עגום. דווקא כשהגיעה מדינת ישראל לשיא מהרבה בחינות, והיא מוגדרת כמעצמה השמינית בחוזקה בעולם, דווקא עכשיו היא עומדת בפני שיתוק, שעלול לגרום לה נזק עצום. שני הצדדים שמתמודדים על השלטון, לא מוכנים לוותר על שום פסיק, למרות שהתעקשותם גורמת נזק עצום למדינה.
ישנם שני שחקנים במשחק הפוליטי שאצלם לא אמורה להתעורר שום בעיה עקב המצב הזה. אני מדבר על הרשימה המשותפת שחבריה אינם מכירים במדינת ישראל כמדינה יהודית, ובאופן משונה, בכל זאת חברים בכנסת שלה, מניפת דגל אשף ומבריחת הפלאפונים למחבלים. המצב הזה דווקא משרת את מטרתם כי אין הם רוצים בטובתה של מדינת ישראל אלא ברעתה. ליברמן הוא אופורטוניסט טהור, וגורלה של מדינת ישראל כלל לא חשוב לו, כל עוד יוכל להמשיך לספור את המנדטים שלו. אחרי שכבר הגיע למשרת שר הביטחון וכולם ראו איך הוא מחסל את הנייה תוך 48 שעות הוא נקלע למצב שבו אין לו מה למכור לבוחר, והיה חייב להמציא את עצמו מחדש, ורק מכך נובעת התנהלותו לאחרונה. מצב של בחירות תכופות מאד מתאים לו. רק בתקופות כאלה רואים אותו ומתייחסים אליו, וכוחו עולה.
אבל הגורמים הפוליטיים האחרים, המפלגות הציוניות, בוודאי חשוב להם גורל המדינה, והתנהלותם היא זו שמזכירה לי את השיר הנ"ל. ואני מתכוון לשני הצדדים ולא רק לכחול לבן והעבודה. עוד בספטמבר אמרתי שאני הייתי מציע לנתניהו להתפטר‏1, ולסיים בכך את הקריירה הפוליטית שלו. בוודאי היה באקט כזה משהו לא הוגן כלפיו, וגם המדינה הייתה מפסידה ראש ממשלה מוכשר, אבל בכל זאת היה טוב לו היה מבליג על הפגיעה, כי בחשבון כולל כנראה זה המה משרת את טובת המדינה‏2. איני חושב שאקט כזה היה מפחית את רצונה של "כחול לבן" לתפוש את השלטון ולהחליף את הליכוד, אבל לפחות היה נלקח מהם התירוץ הראשי, ואולי אז היה נמצא איזה פתרון.

1 תגובה 709516
2 גם בן גביר נפגע בצורה די נבזית. אבל בכל זאת היה טוב לו פורש מהמירוץ, ואז לגוש הימין היה מתווסף כנראה עוד מנדט.
מי יסגור הדלת 714076
וחוץ מזה ומיתר הצרות מצפון ומדרום, נוספה לנו גם פרשת הקורונה שהשד יודע איך תסתיים. די עצוב בימים אלה.
מי יסגור הדלת 714078
דב, מאיפה הסיפור הזה של "ישראל המעצמה השמינית בחוזקה"? על פי איזה מדד? מי מדד אותו? ארה"ב, סין, רוסיה, יפן, גרמניה, צרפת, בריטניה, ספרד, הודו, ברזיל, איטליה - כל אחת מאלה היא מדינה שעוצמתה רבה לאין ערוך משלנו בכל פרמטר מדיני וכלכלי. אפילו מבחינה צבאית - התחום הכמעט יחיד שבו אנחנו חריגים מהותית ביחס למדינות המערב בגודל מקביל - אנחנו מדורגים כאן למשל במקום ה-‏17 (אם כי אני מודה שזה נראה מפחית בערכנו). אז במה אנחנו במקום השמיני?
מי יסגור הדלת 714079
''מפחית בערכנו'' (כוחו של צה''ל). הרשה לי להביע ספק. נראה שאפילו מפקדי הצבא לא בטוחים בכך וכפי שראינו בהצבעת הפתקים גם הציבור לא מאמין בכך (בכ''ז שלושה רבי אלופים במיל). ודוק, האמון בקצינים הוא כמעט הא' והת' של העוצמה הצבאית.
מי יסגור הדלת 714080
הסתמכתי על ידיעה שהופיעה הרבה בתקשורת. כשחיפשתי עכשיו מצאתי זאת. מי שמדד הוא לפי זה US News and World Report. באמת איני יודע בדיוק מה היו הקריטריונים המדוייקים למדידה הזאת, אבל זה באמת לא החלק הכי חשוב בתגובתי. בחרתי בנתון הזה במקרה כמייצג הרבה מדדים שמדברים על מצב המדינה. ישנם מדדים יותר מדויקים כמו תלג לנפש שלפיו ישראל מדורגת בשנת 2019 במקום ה 19. מדינה די גדולה במספר תושביה, כעשרה מיליון עם תלג לנפש כזה, זה נשמע לא רע. ולא תמיד זה היה כך.
תוך כדי כתיבת תגובה זו נזכרתי בסיפור ששמעתי פעם בראיון עם מפקד חייל האוויר לשעבר שקדי, שאולי איך שהוא שייך לנושא מעמדה של מדינת ישראל. הסיפור הזה מאד ריגש אותי עד כדי כך שהאזנתי לו מספר פעמים אחר כך, ואולי זו ההזדמנות לשתף את הקוראים בו. טרם הצפייה של מי שיחפוץ בכך אקדים ואספר פרט שמופיע אף הוא במקום אחר בראיון הזה, והוא שאביו של שקדי במלחמת העולם השנייה קפץ מרכבת שהובילה יהודים מהונגריה לאושויץ, והצליח להגיע לבודפשט ולשרוד. אחרי המלחמה כשחזר לישוב שבו חי, גילה שמכל משפחתו לא נותר איש, והוא נשאר לבדו.
מי יסגור הדלת 714088
מאמר מהימים האחרונים בניו יורק טיימס, "ישראל נאנקת מלחצים עקב הזנחת מערכות הבריאות, החינוך והתחבורה...היא עומדת בפני חשבון נפש מבחינת היכולת שלה להתמודד עם ההתפתחות בשאר העולם ויכולת המערכת הפוליטית השבורה להתמודד עם בעיות עומק".
מי יסגור הדלת 714089
על מערכות הבריאות התחבורה והחינוך איני צריך ללמוד מהניו יורק טיימס באמריקה. המשפט שציטטת אינו מתאים כלל למה שקיים ממש מול עיני. עליהם לשאול אותי לפני שהם כותבים.
מי יסגור הדלת 714090
עזוב אותם. ספר לנו מה אתה רואה מול עיניך בתחומים האלה.
מי יסגור הדלת 714094
על מה שאני רואה כאן ספרתי לא אחת כאן באייל בעבר, ואף התנהלו על כך דיונים, ואיני רוצה לשוב ולמחזר את דבריי. הסיכום הוא אותו משפט שכתבתי. אבל אוסיף בכל זאת משהו אחד שעד כמה שזכור לי לא יצא לי לספר אותו באייל. יצא לי פעם אחת בחיי לנסוע ברכבת מוושינגטון לניו יורק. כשרכשתי את כרטיסי הרכבת עבורי ועבור רעייתי, ונאמר לי הסכום שעלי לשלם עבורם כמעט התעלפתי. איני זוכר בדיוק את הסכום אבל היה מדובר בסדרי גודל שלא הכרתי כלל מניסיוני ברכבות כאן. אני חושב שעד שיגיעו שם למצב שבו אני משלם 20 שקלים שבהם אני יכול לנסוע הלוך וחזור ממוצקין לתל אביב ולהשתמש באותו כרטיס גם כדי לנסוע בגוש דן כמה שאני צריך באותו יום, הם יצטרכו לעבור מהפיכה. אז שלא ידברו על התחבורה הציבורית אצלנו.
מי יסגור הדלת 714105
את הרכבת ניו יורק-וושינגטון אני קצת מכיר. ההשוואה שלך לא הוגנת. זו רכבת שעוברת 5 מדינות (DC כמדינה) למרחק של בערך 350 ק"מ. אני גם לא יודע אם נסעתם ברכבת המהירה אסלה, שזה יותר יקר. בכל מקרה, אלו לא רכבות עירוניות להסעת המונים יומיומית. את המחיר שלהן צריך להשוות למחיר טיסה. נסיעה בודדת בתח"צ בניו יורק עולה היום עכש"י $3, עם הנחה משמעותית למבוגרים. נסיעה לעבודה בניו יורק ברכבת ממרחק דומה לקרית מוצקין עולה $10-15, ופחות אם בקנית כרטיס חודשי ודומה, והנחה גדולה למבוגרים, תלמידים וכיוב',
מי יסגור הדלת 714106
האירוע ההיסטורי הזה התחולל לפני כ 18 שנים, ומחיר הכרטיס היה משהו כמו 100 דולר אם זיכרוני אינו מטעני, ולא נראה לי שהיה מדובר ברכבת מהירה, אם בכלל היו אז כאלה‏1. תודה שלקבל ב 20 שקלים כרטיס הלוך ושוב מוצקין תל אביב שביחד זה למעלה מ 200 ק"מ כולל אפשרות לנסוע אין סוף נסיעות בתוך גוש דן באוטובוסים, זה סידור שלא תמצא שם.

1 מה שאני זוכר בברור זה ההפתעה. בטיול ההוא קטעי המעבר מאזור לאזור היו באמצעות טיסות פנימיות שהזמנתי מראש, אבל את הקטע הבודד הזה חשבתי לעשות פשוט על ידי נסיעה במונית לתחנת הרכבת וקניית כרטיס במקום. לא בדקתי מראש כמה עולה כרטיס. אולי לו ידעתי את המחיר הייתי מעדיף טיסה (כולל הבידוק הביטחוני המדוקדק לזרים, שאף אותו אני זוכר לדיראון עולם).
מי יסגור הדלת 714107
לא הוספת שום מידע למה שכתבתי והראתי שבהשוואה ריאלית מחירי הנסיעה די זהים.
מי יסגור הדלת 714122
לא אפצח בוויכוח על כך, אבל גם אם מחירי הנסיעה די זהים, אני מייעץ לניו יורק טיימס לדון בצרות שלהם, כולל מערכת הבריאות הציבורית המופלאה שלהם, לפני שהם פונים אלינו.
מי יסגור הדלת 714124
חס וחלילה שעיתון ידווח על מה קורה בארצות אחרות. עוד נגלה שיש קשר בין ארצות, ושליהודי ארה''ב יש עניין בישראל, או שלעסקים ישראלים יש עניין במצב התשתיות באפריקה.
מי יסגור הדלת 714152
עלה בדעתי שכיוון שהיום, בעידן האינטרנט, אפשר למצוא ברשת הכל, שאולי אוכל בכל זאת להוסיף מידע, ומשהו לא מסתדר לי. חיפשתי במפה ישוב שמרחקו מניו יורק דומה למרחק שבין מוצקין לתל אביב, ומצאתי עיר בשם ברידג'פורט מצפון מזרח לניו יורק שמרחקה מניו יורק קצת למעלה ממאה ק"מ. חיפשתי כמה עולה נסיעה ברכבת הלוך וחזור מעיר זאת לניו יורק ומצאתי באתה הזה שהזול שבכרטיסים 68 דולר‏1. אחר כך התעניינתי גם במחיר נסיעה בודדת ברכבת התחתית של ניו יורק ומצאתי שהמחיר הוא כ 3 דולר. אם אתה רוצה לנסוע מספר נסיעות מקומיות בניו יורק באותו יום בוודאי תצטרך להוסיף עוד כ 10 דולר ואנחנו מגיעים כמעט ל 80 דולר, תלוי כמה נסיעות מקומיות בניו יורק נעשה. נראה לי ששמונים דולר אינם דומים ל 20 שקלים ואפילו אם תשווה את המחיר הזה ל 40 שקלים שזה המחיר של אותו כרטיס לאדם מבוגר שגילו פחות מ 65 בכל זאת תמצא שלכאורה זה לא בדיוק די זהה. היכן הקטץ'?

1 המחיר הזה גם די מסתדר לי עם אותם כרטיסים היסטוריים מוושינגטון לניו יורק: יחס המחירים הוא כיחס המרחקים, בערך 200 חלקי 350.
מי יסגור הדלת 714157
דב

ההשוואה צריכה להיות ריאלית. המחיר הוא לא רק פונקציה של מרחק אלא של עומס ואת מי משרת הקו. במרחב האורבני שנקרא tri-state ישנן מאות רכבות ביום שמסיעות עובדים בעיר ניו יורק, בעיקר מנהטן, מניו ג'רזי, פנסילבניה, לונג איילנד, מדינת ניו יורק (כל האזור הדרומי שלה מצפון לניו ג'רזי), וגם קונטיקט. ברידג'פורט היא במדינת קונטיקט. אני לא יודע כמה עובדים נוסעים כל יום מברידג'פורט למנהטן, ואני מנחש ששיש יחס הפוך בין כמות גדולה (ביקוש) למחיר.

בכל מקרה, אני גם לא יודע מה זה האתר שחיפשת. את האזור של ברידג'פורט משרתות רכבות מטרו-נורת. מחירי נסיעה בודדת באתר הרשמי: אזרח וותיק, ילד, נכה $9.75. כרטיס רגיל בשעת העומס $19.75, כרטיס רגיל שלא בשעת עומס $14.75.
מי יסגור הדלת 714160
croton-harmon לפי המפה לא נמצאת בברידגפורט אלא במרחק קרוב בהרבה לניו יורק. המחיר 19.75 דולר מתאים למחירים שאני מצאתי כשמכפילים בפקטור חלוקת המרחקים.
מי יסגור הדלת 714162
לא יודע מה זה המקום שכתבת. ביקשת ברידג'פורט ובדקתי מחירים ממנה לגראנד סנטרל. אם אתה לא מאמין ורוצה לדבוק בהטייה שלך זה בסדר. אם ל, אתה יכול לבדוק בעצמך בלינק לאתר הרשמי שצרפתי מקודם.
מי יסגור הדלת 714165
באתר אליו שלחת אותי המילה bridgeport לא מופיעה אבל מופיעה המילה שכתבתי כמקום יציאת הרכבת.
מי יסגור הדלת 714168
טוב. כשעשיתי חיפוש מחדש, ראיתי שאפשר גם להגיע לקו ברידג'פורט גראנד סנטרל. המחיר כאן להלוך וחזור הוא 39.50 דולר. אם תוסיף עוד נסיעות מקומיות בניו יורק זה עדיין יצא הרבה יותר מ 40 שקלים.
מי יסגור הדלת 714174
. . . וגם אם לא תוסיף את הנסיעות המקומיות. בכל זאת פי 3.5 זה לא מעט.
מי יסגור הדלת 714188
או שאתה לא יודע איך לחפש מחיר או שאתה מחפש משהו אחר. המחירים לנסיעה בודדת, כפי שכתבתי, נעים בין $10-20 תלוי בגיל ושעת הנסיעה. ישנם כרטיסים משולבים לרכבת לניו יורק/תח"צ בתוך ניו יורק, כרטיסים יומיים, או אפשרות מעבר בין אטובוס עירוני ורכבת תחתית.

אף אדם שפוי שגר בבריג'פורט ועובד או לומד במנהטן לא ישלם כמעט $1000 לשבוע על נסיעות לפי החשבון שלך.
מי יסגור הדלת 714199
באתר אליו הפנית כשעושים חיפוש מחדש ומכניסים את ברידג'פורט‏1 אני הולך לשורה שבה כתוב round trip כי על כך אני מדבר ושם מופיע המחיר 39.5 דולר. מה לא בסדר עשיתי?

1 משום מה כשאני רושם את הקישור של הדף החדש שבו מופיעה העיר ברידג'פורט אני מקבל שוב את הדף המקורי שבו יעד הנסיעה הוא croton-harmon
מי יסגור הדלת 714200
נו אז זה כבר לא $70 כמו שכתבת בהתחלה. וזה כרטיס רגיל, לא אזרח וותיק, ולא כרטיסיה חודשית או משהו דומה. כך שאזרח וותיק שנוסע די קבוע בקו ישלם משהו בין 15 ל-$20 הלוך ושוב.
בנוסף, אני לא בטוח שתמיד הכפלה בשער חליפין זאת השוואה טובה. סביר להניח שמי שגר שם ונוסע קבוע לעבודה בניו יורק מרוויח 100K בממוצע לשנה, בערך כמו מהנדס וותיק ונחשב בקריות. אז היחס נראה כבר יותר טוב.

תזכור גם שהרכבת לוושינגטון היא משהו שונה. ההשוואה הכי קרובה (אם כי די רחוקה) יכולה להיות אולי אוטובוס לכנס או חופשה באילת. אין הרבה שנוסעים בקווים האלה בצורה יומיומית.
מי יסגור הדלת 714209
לא 70. עשיתי כמיטב יכולתי למצוא כרטיס וזה מה שמצאתי. לא ידעתי שאם אעזר בידידים אוכל להשיג הרבה יותר זול. . . מרגע שמצאנו את הכרטיס הזול היקר מת, ואני מתייחס רק לזול. מכל מקום הכרטיס בארץ שעליו דיברתי עולה 20 שקלים לאזרח מעל גיל 65 ו 40 למבוגר רגיל, ולכן את ההשוואה עשיתי ל 40 שקלים ולא ל 20 שקלים.
מי יסגור הדלת 714158
הרכבת מפרינסטון, ניו ג'רזי, שם גרתי כשנתיים, לניו יורק עולה בסביבות 10 דולר.
המרחק כשבעים קילומטר.
מי יסגור הדלת 714159
אני מבין שאני כבר לא צ'ילבה :)
ניסיתי למצוא באתר שאליו שלחת את המחיר, והזול שמצאתי היה 41 דולר. לפי זה הלוך וחזור זה בערך 80 דולר. אני מניח שפספסתי משהו, כי לא ייתכן שגרת שם שנתיים ואתה כל כך טועה. אנא הנחה אותי איך אוכל למצוא באתר הזה את המחיר.
מי יסגור הדלת 714166
אני לא מבין את הפליאה. התחבורה הציבורית בארה"ב יקרה. התחבורה הציבורית באירופה זולה. נסיעה ברכבת מנמל התעופה של וינה למרכז העיר עולה 4 יורו, דומה ל 13.5 ש"ח שעולה הרכבת מנתב"ג לתל אביב השלום. יש גם קו ישיר ומפואר (נסעתי) שעושה את הדרך ב 16 דקות במקום 25 דקות ועולה 12 יורו.
כרטיס חופשי יומי בוינה (כולל רכבת תחתית, אוטובוסים וחשמליות) עולה 8 יורו (למבוגר ולילד עד גיל 15 שמתלווה אליו ביחד) ונותן גם הנחות בכניסה למוזאונים, בתי קפה וכו'.
בחו"ל לפעמים טיסה בין מרכזים עירוניים זולה יותר, לפעימים יש טיסות של הלואו קוסט ב 15 יורו בין בירות אירופאיות. בדקתי על יום שני הקרוב מברלין לפרנקפורט. טיסה (לופטהאנזה, שעה ועשר דקות) עולה 65 יורו. ברכבת ice (ארבע שעות ורבע) המחיר הוא 30 יורו. ברכב פרטי זה 545 ק"מ וחמש וחצי שעות. התחב"ץ לא יקרה באירופה. בארץ האוטובוס קצת יותר זול- כרטיס מתל אביב לאילת עולה 70 ש"ח בלבד, אבל הייתי מעדיף רכבת. הטיסה במחיר דומה או יקר יותר: טיסה מתל אביב לאילת ביום שני הקרוב תעלה בין 189 ל 372 ש"ח, תלוי בשעה.
מי יסגור הדלת 714169
מצד שני, זה נכון כל עוד הרכבות נשארות בתחומי מדינות. באירופה יש מרמור תמידי על כך שלטווחים ארוכים רכבות לא רק איטיות יותר ממטוסים אלא גם יקרות יותר.
מי יסגור הדלת 714170
לא יודע כן פליאה לא פליאה. לניו יורק טיימס הייתה ביקורת על התחבורה אצלנו, ומכאן התחיל הפתיל. קְשֹׁט עַצְמְךָ תְּחִלָּה.
מי יסגור הדלת 714173
"ישראל נאנקת מלחצים עקב הזנחת מערכות הבריאות, החינוך והתחבורה."

אני מסכים בהחלט עם המשפט הזה. הני"ט לא צריך לקשוט עצמו תחילה. אני לא מבין מה הבעיה שלך עם ביקורת של הני"ט על העדר השקעה ישראלית בתחומים הנ"ל.
הרי לא הכל מסתכם במחיר השירות הציבורי. הורים ישראלים מוציאים על שיעורים פרטיים יותר מכל מדינה במערב, ועדיין ציוני התלמידים הישראלים מתחת לממוצע הבינלאומי גם כשאתה מוציא החוצה חרדים וערבים.
מי יסגור הדלת 714176
אמרתי בתחילת הפתיל שאני רואה מכאן את הדברים אחרת. נדמה לי שסיפרתי כאן על ניסיון אישי ברפואה הציבורית שיצאתי ממנו מאד מרוצה. ממה ששמעתי על על הרפואה הציבורית בארצות הברית, נראה לי שלא הם אלה שיבקרו אותנו. לגבי החינוך, איני בטוח שמבחני ההשוואה שמדרגים את ישראל בהשוואה למדינות אחרות כל כך כל כך משמעותיים. שמעתי שבארצות כסינגפור פשוט מכינים את התלמידים למבחנים האלה על ידי שינון. איני בטוח שזה מדד נכון לבדיקת מערכת החינוך. אבל הטכנולוגיה הגבוהה בישראל, מספר מקבלי פרס נובל, הספרות התרבות והאומנות, שהם ללא ספק גם תוצאה של מערכת החינוך, אולי מצביעים על כך שהמצב לא ממש נורא, בהמעטה.
מי יסגור הדלת 714177
אני בדעה שמערכת הבריאות שלנו טובה בהרבה מזו האמריקאית. אין לזה קשר שהיא נאנקת תחת הלחצים. מספר האחיות אצלנו הוא חצי מהמקובל בעולם המערבי, על מספר מכשירי הדימות כבר היה לנו פתיל. מספר התושבים גדל כל הזמן אבל לא מספר המיטות.
בקיצור- מערכת מצויינת שמעמיסים עליה עוד ועוד. אתה מכיר את הסיפור עם הסוס. אז בגלל ששל האמריקאים גרועה לני"ט אסור להגיד את זה?
לעניין מבחני ההשוואה הבינלאומיים, אם אתה לא יודע- תשאל. והמקורות ששמעת מהם לא טובים. העורכים של המבחנים מתגאים בכך שאלה מבחנים של פתרון בעיות אמיתיות שבית הספר אמור להכין את התלמידים אליהן. לא בעיות שאפשר לפתור על ידי שינון. אתה לא בטוח שזה מדד נכון, בלי שאתה יודע מהו? יש לך רקע בחינוך?
אני מזכיר לך שהציונים של התלמידים שלנו לא תמיד היו נמוכים, אלא התדרדרו, ואותם זוכי נובל כן מתלוננים על הירידה ברמה. והפריון הנמוך בישראל מצביע שהמצב כן נורא.
אתה לא רואה מעבר לארבע האמות שלך.
מי יסגור הדלת 714185
בכל מה שנוגע לתחבורה ציבורית, ''אירופה'' ו''ארצות הברית'' הן גדולות מכדי להכליל, יש באירופה ובארה''ב ערים גדולות בהן התחבורה הציבורית יעילה ובעלת מחירים סבירים ויש באירופה וארה''ב ערים גדולות בהן התחבורה הציבורית לא שווה כלום ועולה הרבה.

כתייר שנוסע מידי פעם בתחבורה ציבורית בישראל ובארה''ב, נראה לי שבכל ביקור בישראל התחבורה הציבורית משתפרת ובכל ביקור בארה''ב (לפחות בסן פרנסיסקו) התחבורה הציבורית הולכת ומתדרדרת.
מי יסגור הדלת 714207
מבלי לסנגר יותר מדי על התחבורה הציבורית בארה"ב - שיש לה הרבה מה לשפר - לא הוזכר כאן גורם נוסף, בעיקר במטרופולינים, שלא קיים במטרופולין גוש דן שלנונ: רכבת תחתית ענפה ומתפקדת שמסיעה באופן יעילי מיליוני אנשים מדי יום, בלי לעמוד בפקקים של מנהטן. מחיר כזה או אחר, תחבורה שכזו פשוט לא קיימת לאזרחי מדינת ישראל כרגע. זאת בעיית זמינות ונגישות ולא בעיית מחיר.
אני יכול לנסוע ב(כמה קווי) אוטובוס לעבודה ובחזרה. הזמן שזה ייקח לי הוא בין פי 2 לפי 3 מהזמן במכונית פרטית. זה הופך את התחבורה הציבורית לחסרת ערך עבורי. לא המחיר של כרטיסי האוטובוס.
מי יסגור הדלת 714219
אל תגרום לי להתחיל :)
רכבת לאילת ופרויקט השער הדרומי, רכבת לעיר הבה"דים, הקו המזרחי, מסילה רביעית באיילון (וחמישית ושישית), הקרונות החסרים בקווים העמוסים ביותר, חישמול הרכבת, שדה דב, שדה התעופה של חיפה, החוסר בניידות למשטרת התנועה, וזה בלי לדבר על הפלופים ההיסטוריים הרבים מכדי למנות.
מי יסגור הדלת 714272
שוב גם אתה וגם הפונז מתחילים עם הרעיון המשונה הזה של הרכבת לאילת. נסו למצוא מקום אחד בעולם שבו בונים 250 ק"מ של רכבת מהירה שהיעד היחיד שלה הוא עיירה של חמישים אלף נפש. לחילופין, נסו לחשוב האם לישראל אין אף דבר טוב יותר להשקיע בו 50 מיליארד ש"ח. כדי להקל עליכם, אפשר לצמצם את רשימת האפשרויות רק לתחום התחבורה ולא לבחון בכלל תחומים כמו חנוך ובריאות.
מי יסגור הדלת 714283
הרכבת הזאת יכולה לעצור בבאר שבע ולגרום לכך שהנסיעה מבאר שבע למרכז תל אביב תהיה מהירה יותר מאשר מראשון לציון באוטו כיום. תחשוב מה ההשפעה של דבר כזה.
מי יסגור הדלת 714295
אז לא יהיה יותר קל וזול לבנות קו רכבת לבאר שבע?

(שלא לדבר על סתם לשפר את הקו הקיים..)
מי יסגור הדלת 714296
סגרנו.
רק להעיר שלהפוך קו של 100 קמ"ש לקו של 250 קמ"ש קרוב יותר ללהקים חדש מאשר לשפר אותו.
מי יסגור הדלת 714304
אף אחד לא בונה קו של 250 קמ"ש בשביל מרחק של 100 ק"מ. דומני שהקו הקיים בנוי לפי מהירות תכן של 160 קמ"ש. כאשר נחנך הקו דובר על כך שזמן הנסיעה ברכבות המהירות בו מתחנת ההגנה לבאר שבע יהיה 48 דקות - זאת עם הציוד הנייד שהיה לרכבת ישראל ב-‏2012. אני משער שאם הקו יחושמל יהיה אפשר לחסוך עוד כמה דקות בזכות האצה מהירה יותר. אז כמה זמן כבר תחסוך ברכבת מהירה עוד יותר? עוד עשר דקות? רבע שעה? זה כמעט זניח, בוודאי לא מצדיק השקעה כספית עצומה.

באותה הזדמנות דובר אז על כך שמקרית גת לת"א הנסיעה תימשך 32 דקות בלבד. ראית המוני תושבים נוהרים מראשל"צ אל זמני הנסיעה הקצרים ומחירי הדיור הנמוכים בבירת חבל לכיש? בעיני, האמונה בכוח הקסם של הרכבת לשנות סדרי עולם ולבטל את הגבולות בין מרכז לפריפריה היא חסרת יסוד.
מי יסגור הדלת 714312
אני לא קונה את אגדת ה-‏48 דקות, ולמאבה השמחה אתר הרכבת מסכים איתי. לפי האתר, רכבת מהירה מבאר שבע לתל אביב השלום (ועוד הקלתי ביציאה מאוניברסיטת באר שבע) לוקחת 1:15 שעות.
מי יסגור הדלת 714317
הרכבת שמגיעה בשעה ורבע מבאר שבע לתל אביב היא ממש לא ישירה, אלא עוצרת בדרך בלא פחות מ-‏7 תחנות. חלק מהרכבות הן קצת יותר מהירות ועוצרות רק בקריית גת ובלוד ומגיעות בשעה בדיוק מבאר שבע (אוניברסיטה) לתל אביב (ההגנה). לו היו רכבות ישירות באמת, זמן הנסיעה היה יכול להיות קרוב ל-‏50 דקות.
מי יסגור הדלת 714324
לפי אותו אתר הרכבות הלא מהירות לוקחות 1:45 שעה.
אני בחרתי את המהירות יותר, בהנחה שהן אלה שעוצרות בפחות תחנות.
אם יש לך סימוכין אחרים, אשמח לראותם.
מי יסגור הדלת 714325
אתה מתבלבל בין הרכבות דרך קרית גת ולוד (שעה עם שתי עצירות, שעה ו-‏13 דקות עם 6 עצירות בין באר שבע לתל אביב) ובין הרכבת דרך אשקלון וראשל"צ (שעה ו-‏43 דקות).
בשעות העומס יש דרך לוד לסירוגין רכבות מאספות (עוצרות בכל התחנות) וחצי מהירות (עוצרות בשתי תחנות). בשעות השפל יש רק רכבות מאספות.
מי יסגור הדלת 714330
הכי קצר שראיתי שם זה שעה ושש דקות (באר שבע אוניברסיטה לתל אביב השלום, שהיא התחנה המרכזית לפיזור בתל אביב), והיא מאד מאד נדירה (אחת לעשר רכבות לפי האתר).
קיצור של שעה ושש דקות לחצי שעה זה בדיוק מה שייצור את ההבדל המשמעותי בין באר שבע לבין ראשון לציון וסביבותיה.
מי יסגור הדלת 714332
אני מעדיף למדוד מתחנות הקצה (באר שבע אוניברסיטה ותל אביב ההגנה), כי הנסיעה בין תחנות עירוניות היא נורא איטית ולא תשתנה גם אם רכבות יוכלו לנסוע ב-‏300 קמ"ש במסילות הבין-עירוניות.
חיפוש זריז באתר של רכבת ישראל מראה שלאורך כמעט כל היום יש רכבת אחת מאספת דרך אשקלון ואחת מאספת דרך לוד, ובנוסף, יש 6 רכבות חצי ישירות דרך לוד שעושות את הדרך בשעה. לו היו מורידים את העצירות בלוד ובקרית גת היו מפחיתים עוד 8-10 דקות מזמן הנסיעה. 6 ביום זה לא מאוד מאוד נדיר.
מי יסגור הדלת 714440
אז אם, כמו שאתה רואה, לא טורחים לנצל אפילו את מה שהמסילות והציוד הנייד הנוכחי מציעים - מה יש להשקיע בקו עוד יותר מהיר?
מי יסגור הדלת 714320
אפרופו חבל לכיש ורכבת, שמת לב למיקום התחנה המתקראת "קרית מלאכי"? רואים אותה עומדת עצובה לבדה בשולי כביש 6.
מי יסגור הדלת 714326
היא לא ממש לבד, היא סמוכה לכפר מנחם ולכפר הרי''ף, אבל יש מדיניות לקרוא לתחנות על שם הישוב הגדול בסביבה (ע''ע תחנת להבים-רהט או תחנת בני ברק - רמת החייל) ולא על פי המיקום בפועל.
אילת שער העולם דרומה! 714285
מסילת רכבת לאילת תעזור להחליף את המשאיות שמובילות סחורות ממזרח אסיה (מכוניות, המון מכוניות!) מנמל אילת צפונה, וזה אומר פחות תאונות דרכים בכביש הערבה. המסילה תוכל להחזיר את ההשקעה הכספית בכך שתתחרה חלקית בתובלה הימית דרך תעלת סואץ. אם הרכבת גם תפחית את מספר הרכבים הפרטיים בכבישים- זה בונוס. בנוסף, רכבת מהירה מאילת לבאר שבע תפתור את בעיית החולים האילתיים שמתקשים להגיע לטיפולים בגוש דן, עכשיו ששדה דוב נסגר. במקום איכילוב/שיבא הם יוכלו להגיע בתוך פחות משעתיים לסורוקה.
מי יסגור הדלת 714286
נמל.
נסה למצוא נמל סחורות אחד בעולם שלא מקושר ברכבת. יותר מ 100 אלף מכוניות עולות צפונה על גבי משאיות כל שנה בכביש הערבה. זה עולה בדלק, איכות סביבה וחיי אדם.
ולא צריך להוציא הון על רכבת של 250 קמ"ש. רכבת נוסעים רגילה של 160 קמ"ש תעשה את הדרך במהירות ובנוחות גדולה משל רכב פרטי, שלא לדבר על אוטובוס.
מי יסגור הדלת 714294
רכבת לאילת זה כמו טסלה חדשה. ההתלהבות מצטננת כשאתה מגלה את תג המחיר.
מי יסגור הדלת 714303
לך וגם לצופה מהיציע: הפתרון לנמל הוא הרבה יותר פשוט - לסגור אותו. מדינת ישראל בנתה בשנים האחרונות נמלים חדשים ומודרניים באשדוד ובחיפה בהשקעה נכבדת. העתיד של אילת אינו כעיר נמל אלא כעיר תיירות. יש לה רצועת חוף קצרה מאד, יחסית - קילומטרים בודדים. זה פשוט פשע לבזבז את רצועת החוף היפהפיה הזו שדחוקה בין הצוקים לים על שטחים לוגיסטיים וחניונים לאלפי מכוניות קוריאניות. המכוניות תעלינה צפונה באניות שמביאות אותן מקוריאה וזהו. לתנועת ספינות גדולות במפרץ אילת יש גם השלכות אחרות שמסכנות את התיירות שהיא הדבר העיקרי - העברת מינים פולשים (בפרט במי זיבורית שהספינה שופכת), חשש מזיהום הים במקרה תקלה או תאונה וכו'. אמנם סגירת נמל אילת לא תפתור את הבעיות האלה כי נמל עקבה יוסיף לפעול, אבל היא לפחות תצמצם אותן ואם יהיה זיהום הוא יהיה בעיקר בצד הירדני.

אם ממש רוצים חזון גדול, אפשר לחשוב על תכנית שתאפשר פריקת אניות לישראל בנמל עקבה והעברת מטענן ברכבת הירדנית לשייח חוסיין, בהסכם שיכלול גם פריקת אניות לירדן בחיפה והעברת המטען דרך אותו מסוף. החלק השני הוא, בעצם, ההצדקה היחידה לחידושה של רכבת העמק; אבל כל התכניות והחזונות האלה רחוקים מאד מהגיאופוליטיקה הנוכחית.

הדיבור על רכבת הוא לא כאמצעי שיחליף רכב פרטי אלא ככזה שיחליף מטוס. לא בטוח שרכבת של 160 קמ"ש תעשה זאת. בכל מקרה, גם היא תעלה סכומי עתק שפשוט אי אפשר להצדיק אותם - עדיף להוציא אותם, למשל, על מטרו בגוש דן שיסיע מיליון אנשים ביום על פני רכבת שתסיע מיליון בשנה. אגב הנוחות של אוטובוס: בחו"ל הזדמן לי לנסוע באוטבוסים למרחקים ארוכים שהיו נוחים מאד. כאלה שהגב של המושב בהם יכול להשען אחורה ובמקביל נפתח מסעד לרגליים כך שאתה בחצי מיטה, ושיש בהם גם תא שרותים מאחור וצ'ופרים אחרים. אם מישהו היה רציני ברצון שלו להעביר נוסעים לאילת מרכב פרטי לתח"צ הוא היה יכול לתקצב אוטובוסים כאלה עבור קו ת"א - אילת ולהפוך את הנסיעה לנוחה יותר, כך שלא תניח אוטומטית שרכב פרטי הוא הרבה יותר נוח מאוטובוס.
מי יסגור הדלת 714376
"הדיבור על רכבת הוא לא כאמצעי שיחליף רכב פרטי אלא ככזה שיחליף מטוס."
אה, אז הפיאסקו של שדה התעופה רמון, וסגירת שדה דב, הם צעדים בכיוון הנכון. עוד כמה מאמצים קטנים כאלה, והרכבת תהיה כדאית!
מי יסגור הדלת 714441
סגירת שדה דב היא בוודאי צעד בכיוון הנכון. לא צריך לשעבד שטח עצום בעיר החשובה במדינה רק כדי לחסוך רבע שעה של נסיעת רכבת לתושבי אילת.
שדה רמון הוא תוצאה של אילוץ של אילת עצמה שלא איפשר להמשיך להשתמש בשדה הישן. הביצוע עוד לא מספיק טוב, בעיקר מבחינת החיבור לעיר עצמה; זה לא דבר שצריך להיות נורא קשה לשפר.
מי יסגור הדלת 714443
בעיקר אם הרכבת שתגיע לאילת תעצור שם בדרך :)
מי יסגור הדלת 714643
המחיר של 20 ש"ח הוא כנראה לאזרח ותיק, כי המחיר הרגיל מתחיל ב-‏40 ש"ח
מי יסגור הדלת 714649
אני יודע.
תגובתי זו יצרה כמה חילופי דברים עם רון, שבסופם השוויתי מחיר של רכבת הלוך ושוב בין עיר שמרוחקת מניו יורק בערך כמרחק בין קריית מוצקין לתל אביב. יצא כ 40 דולר לעומת 40 ש"ח שזה יחס של בערך 3.5, וזה מבלי להתחשב בנסיעות המקומיות בגוש דן שהכרטיס הישראלי מכיל.
תגובה 714209

למה התכוונת ב "מתחיל ב" ? מחיר הכרטיס הישראלי הוא בדיוק 40 ש"ח.
מי יסגור הדלת 714650
אנא חזור וקרא את התגובה שקישרת. כתבתי שם שאזרח ותיק ישלם 15-20 דולר. גילוי נאות, אין לי חשק לקרוא את כל הפתיל אבל עד כמה שאני זוכר זה התייחס להשוואה שלך. גם כתבתי שבהשוואה דרך שערי חליפין לא מציגה את כל התמונה.
מי יסגור הדלת 714652
ראה תגובה 714199

איני רואה שום סתירה בין מה שאני אומר ובין מה שאתה כותב עכשיו. השוויתי למחיר רגיל (כשמדובר באזרח ותיק צריך לחלק את המחירים בשתיים, אבל ייחסי המחירים נשארים זהים). באתר שאליו אתה שלחת, המחיר הנקוב הוא 39.5 דולר לאזרח רגיל. אני משווה אותו למחיר כרטיס אצלנו לאזרח רגיל 40 שח. לעניין ההשוואה דרך שערי החליפין אולי זה לא מציג את כל התמונה, וגם לא ברור לאיזה כיוון נוטה התמונה המדויקת. אני משווה כפי שאני יודע לעשות כרגע.
מי יסגור הדלת 714112
בלי קשר. או עם. חייב לציין שבארה''ב ממה שראיתי התחבורה הציבורית זוועתית לחלוטין. אנשים ישר חושבים על מנהטן. אבל ברוב רובה של ארה''ב החיים ללא רכב פרטי קשים למדיי. אפילו בערים גדולות - לוס אנג'לס למשל היא כל כולה פקק ארוך ומתמשך וההסתמכות על אוטובוסים נוראית.
מי יסגור הדלת 714113
להשוות את תנאי התחבורה הציבורית ברוב רובה של ארה"ב, יבשת שגדולה מאות מונים מישראל בכל אספקט רלבנטי, לזו של ישראל, זה כמו להתלונן על כך שג'מבו 747 מתמרן לאט יותר מF-16, גרוטאה שכמותו.
מי יסגור הדלת 714117
למה? הרי כמו שהם גדולים כך גם התקציב שלהם גדול. לא? זה לא שיש שם אותו מספר אנשים בשלטון שפשוט אחראים על הרבה יותר אוכלוסיה... כל רשות מוניציפלית אחראית על התחום שלה ואיכשהו עדיין ברוב האזורים המצב בקאנטים.
מי יסגור הדלת 714119
ישראל הרבה יותר קטנה והרבה יותר צפופה. ועם כל הכבוד לרשות מוניציפלית, היכולת של ממשלה להשקיע בפרוייקטים תשתיתיים גדולה יותר.
אפשר להוסיף לזה את המרחקים העצומים בארה''ב בין ערים וכפרים שמהווים קושי אינהרנטי גדול מאד יחסית לקיים בישראל, שבה אגב, כדאי להזכיר, אין אפילו רכבת מתל אביב לאילת.
ואפשר גם להוסיף לזה את הבעייה שאינהרנטית שבישראל יום וחצי בשבוע אין תחבורה ציבורית בכלל.
מי יסגור הדלת 714129
יש בארה"ב מספיק נסיעות ברכב פרטי ברדיוסים של מאה ק"מ ומטה, באזורים שצפיפותם לא נופלת משל אזורים מקבילים בישראל (ובאירופה וכו'), כך שזה לא תרוץ.

מכל מקום, אם אתה באמת חושב שהגיאוגרפיה מכשילה את ארה"ב, אפשר להשוות לקנדה, גדולה אף יותר ומאוכלסת אף יותר בדלילות.
חיפוש בגוגל public transportation US vs. Canada מעלה בקלות מאמרים שמשווים, כולם יוצאים מנקודת המוצא ש(אפילו) בקנדה התחב"צ הרבה יותר טוב מבארה"ב, ובאים להסביר למה. המאמרים האלה אוהבים את קנדה, כי מתברר שאמריקאים רבים מחזיקים בדעה שהתחב"צ אצלם נחות מבאירופה גם מסיבות גיאוגרפיות כמו שכתבת, וגם מסיבות היסטוריות, ועם זה מבקשים המאמרים האלה להתמודד. אגב, כולם אמריקאים שוחרי תחב"צ שרוצים לבקר, לשפר או לבכות את המצב בארה"ב, כך שיכול להיות שההערכה שלהם לקנדה מוטה). רפרפתי על כמה מההסברים, הם לא מאוד מפתיעים, ובכל זאת קריאה מעניינת. נדמה לי שהשורה התחתונה, הלא מפתיעה, היא פשוט בחירות שונות של השלטון. אם לחפש סיבת עומק למה הבחירות של השלטון היו ועדיין שונות, אז ההסבר הקל, ואני מניח שהוא לפחות קרוב לאמת, הוא שקידוש הקפיטליזם הוא הגורם שבו ארה"ב היא סמן קיצוני למדי, ויכול די בקלות להסביר למה התחב"צ בה נחות לעומת רוב העולם המתועש‏1. (אני מניח שאפילו חסידים אדוקים של שוק חופשי יסכימו עם זה, הם רק יוסיפו שזה לזכותם ולמזלם של האמריקאים.)

1 ניחוש: לעומת רוב העולם העני, מצב התחב"צ בארה"ב טוב יותר כשלעצמו, אבל עדיין רע יותר ביחס למצב התחבורה הפרטית.
מי יסגור הדלת 714135
"בחירות שונות של השלטון" - ההערה שלי היא שבארה"ב צ"ל שלטונות מרובים: ערים גדולות, מחוזות, מדינות.
מי יסגור הדלת 714130
אגב, לי יש אנקדוטה חיובית דווקא (לתחושתי הסובייקטיבית) על תחב"צ בארה"ב. יצא - סיפור ארוך - שהייתי צריך להגיע בלי מכונית מחור בשם Idaho Falls ללוס אנג'לס, נסיעה של קצת יותר מ-‏12 שעות אם נוסעים במכונית ברציפות. והנה, עשיתי את זה באוטובוס ציבורי, ביעילות סבירה, ואפשר לומר שנהניתי‏1. שילוב הזיכרון הקלוש שלי עם חיפוש עדכני אומר שזה לקח לי בערך 24 שעות, עם החלפה אחת או שתיים, ועלה קצת מעל 100 דולר; אני לא משוכנע שבאירופה היה יוצא לי הרבה יותר טוב בין שתי ערים אקראיות במידה דומה של מרחק ומרכזיות. אולי כן, זו בדיקה לא טריוויאלית.

1 הייתי בן עשרים וקצת, והטיול לארה"ב היה התחליף שלי לטיול תרמילאים אחרי צבא. לקחתי בהומור אפילו את קטע הדרך שבו שכני לספסל באוטובוס נרדם, ראשו על כתפי. שרתי לעצמי שני רלוונטיים (תרגיל לקורא).
מי יסגור הדלת 714081
נתניהו חוזר על כך הרבה פעמים. המקור: רשימת המדינות הכי חזקות, שהיא אחד המדדים ברשימת המדינות הכי טובות, שם אנחנו בסה״כ במקום 29 (מבין 80).

אני לא ממש מצליח להבין את הדירוג שלהם. לדוגמה, הקטגוריה Movers - מצרים היא אחת הארצות עם פוטנציאל הצמיחה הכי טוב בעולם?
מי יסגור הדלת 714102
דבר אחד אני צריך לציין לזכות הדף של usnews: התמונה שהם בחרו לייצג בה את ישראל היא לא מירושליים, לא מתל אביב ואפילו לא הגנים הבהאיים בחיפה: היא של עכו, ועוד מזווית צפונית לא שגרתית ומחמיאה במיוחד.

(ייתכן שמי שבחר את התמונות מציית לסטריאוטיפ של אמריקאי שהוא בור ועם הארץ בכל הנוגע לעמים וארצות אחרות, לכן בכלל לא מכיר את התמונות האיקוניות של מדינות, לכן בחר מבנק התמונות באמת על סמך שיפוט אסתטי טהור. אבל אם כך, אני חייב לתהות על הבחירות שלו עבור סין, צרפת ודרום קוריאה.)
מי יסגור הדלת 714108
אפרופו תמונות של ערי חוף ישראליות בתקשורת: הכתבה המרכזית של חלק הנדל"ן במוסף TheMarker מאתמול מוקדשת לשוק הדירות החיפאי. הכתבה זכתה להפניה בולטת מהשער האחורי של המוסף, עם צילום אווירי מרהיב של העיר שמתפרס על כל העמוד, אבל לוקה בחיסרון אחד - זאת לא חיפה בתמונה.

במהדורת האינטרנט של הכתבה התמונה הנ"ל (כבר?) לא מופיעה, אבל מצאתי אותה כאן. מישהו מזהה את העיר?
מי יסגור הדלת 714109
זוהי יפו
מי יסגור הדלת 714111
ואללה! איך פספסתי את זה. יצאה מאד יפה בתמונה הזאת.

אנצל את ההזדמנות לקשר לשיר רלוונטי.
מי יסגור הדלת 714115
(אני מניח שאח של חשב על השיר הזה כשבחר בשתי המילים שבחר.)

(אצלי השיר הזה כבר מקובע לנצח לניחוח לא נעים מאז 1992, כשאמנון דנקנר חולל את שערוריית דן בן אמוץ. ב"דבר אחר" כתבו: "זוהי יפו, קטינה, זוהי יפו".)
מי יסגור הדלת 714118
גילוי יפה.
את הכתבה עצמה מלווה, בגיליון הנייר (גם כאן, [כבר] לא באינטרנט), צילום אוויר שהוא כן מחיפה, וגם הוא לא שגרתי. הרבה ממנו זה ים ושמיים, אבל את החלק היבשתי של התמונה ממלא, כמעט כליל, בית הקברות שדה יהושע (כפר סמיר). עוד בדיחה מרושעת על הטרף הקל, חיפה?
מי יסגור הדלת 714121
בקיצור, תוך כמה שעות מצאנו שהתקשורת מקבלת 'נכשל' גם בחשבון וגם בגיאוגרפיה. יחד עם הכשלון בפסיכולוגיה שמופגן לאחרונה ‏1, תעודת השליש בהחלט זקוקה לשיפור.

1 כתבי ופרשני 'הארץ' כנראה בדרך למאדים על פי הניתוק שלהם מהמציאות בשבועות האחרונים.
מי יסגור הדלת 714082
אני זוכר שכבר לפני עשרים שנה ויותר, בלי קשר לנתניהו ירום הודו, היו אמירות על ''המעצמה השמינית בעולם''.
עד כמה שנראה לי כבר אז - הפרמטר העיקרי אם לא היחיד היה כח צבאי. ובתוכו גם כימות היכולת הבלתי קונוונציונלית.

מעבר לזה בכל פרמטר אחר אני מסכים איתך שזה קשקוש.
מדיניות ההנהון והקריצה 714131
נובמת, אתם לא יודעים?
זה חלק מההנהון והקריצה.
ארה"ב, רוסיה, אנגליה, צרפת, סין, הודו, פקיסטן.... וישראל (לצפון קוריאה עוד לא היה אז).
מדיניות ההנהון והקריצה 714134
זו בדיוק הנקודה שלי.
מדיניות ההנהון והקריצה 714136
קראתי מחדש את שכתבת ואני מתנצל על הקהות שלי
מי יסגור הדלת 714146
למי מזיק השיתוק?
מי יסגור הדלת 714194
2 עוצמה יהודית לא קיבלה מספיק קולות אפילו בשביל מנדט אחד. למעשה, הם לא קיבלו אפילו אחוז אחד מהקולות (מה שהיה מזכה אותם במימון בחירות).
מי יסגור הדלת 714195
וגם לא ברור אם כל מצביעיו היו בכלל מסכימים להצביע למפלגות אחרות.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים