ח''כ מאיר פרוש: ''ישראל צריכה להתפרק מהגרעין ולסמוך על השם'' 1743
סערה בכנסת. במסגרת הצעה לסדר על הודעת לוב כי היא מתפרקת מהנשק להשמדה המונית, עלה הערב (ד') על דוכן הנואמים ח"כ מאיר פרוש (יהדות התורה) ואמר כי "ישראל צריכה להתפרק מהנשק הגרעיני ולסמוך על השם".

בתגובה אמר ח"כ אילן שלגי (שינוי): "אין אלוהים. אחרי השואה הוא לא קיים. הוא לא הציל אותנו בשואה ולכן אנחנו חייבים לסמוך רק על עצמנו וחייבים נשק גרעיני". דבריו של שלגי עוררו סערה בקרב חברי ש"ס שצעקו לעברו: "אנחנו מאחלים לך שתקבל בקרוב זימון על ידי בורא עולם".
קישורים
Ynet
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

<סניף> אני שטוף גאווה מנבחרינו... 186218
על האברכים להפסיק לקבל קצבאות ולסמוך על השם 186225
מה רע בלסמוך על השם ולקבל את הקצבאות? 186308
בדיוק 186357
מה רע בלסמוך על השם ולהחזיק בגרעין?
אלוהים עוזר למי שעוזר לעצמו.
בדיוק 186373
ההבדל בין שני המקרים, כמדומני, הינו דעת הקהל הבינלאומית. במקרה של הגרעין, להבדיל ממקרה הקצבאות, יש תמורה לאגרה.
בדיוק 186376
ההבדל בין שני המקרים, כמדומני, הינו דעת הקהל הלאומית. במקרה של הקצבאות, להבדיל ממקרה הגרעין, יש תמורה לאגרה.
בדיוק 186437
בלאומית אנחנו כבר מסודרים.
בדיוק 186378
אין שום בעיה. אני בעד לפרק את כל הנשק הלא-קונבנציונאלי של ישראל (וגם את כל הנשק הקונבנציונאלי) אחרי שכל מדינות ערב וכל מדינה בעולם שרואה עצמה כאוייבת של ישראל תעשה זאת. פציפיזם, כיתות חרבות לאתים, חניתות למזמרות וזאבים עם כבשים זה מאוד נחמד, כאשר זה הדדי ומקובל על כל הצדדים המעורבים. זה, למעשה, המקרה היחידי שבו זה נחמד.

מדוע בריטניה או ארה"ב זקוקות לנשק גרעיני? האם יש איום קיומי עליהן?
מקובל 186436
אבל אתם (הישראלים) קודם.
מקובל 186477
תודה, אבל לא תודה.
למה לא? 186699
למה אתה חושב? 186724
למה אתה חושב? 186737
אתה מתכוון ל- "למה, אתה חושב?" או ל- "למה אתה חושב"?
אם לראשון - ראוי שתשיב על שאלתי במקום לשאול בתגובה. ואם לשני - מוזר.
למה אתה חושב? 186815
אתה שואל ברצינות למה אני מתנה התפרקות מאמצעי הגנה עצמית בפירוק מוקדם של הגורם לצורך באותה הגנה עצמית?
למה אתה חושב? 186865
אבל הערבים טוענים אותה טענה ממש!
אז איך יוצאים מזה? ולמה לא סימולטנית?
למה אתה חושב? 186921
השאלה היא לא מה הערבים טוענים אלא מה העובדות.

אתה בעצם אומר שכל מה שנדרש על מנת ליצור הילה של אמת לטענה מסוימת הוא לטעון אותה.
למה אתה חושב? 187226
פספסת. התכוונתי לומר, שעליך להציע פתרון, שיכול להיות קביל גם על הערבים.
למה אתה חושב? 187234
כמדומני שדווקא הצעתי פתרון שכזה. יתכבדו ויתפרקו הם מכל נשקם ובעקבות זאת ובמסגרת הסכמי שלום שיבואו בעקבות זאת יוכלו לבוא אלינו בתביעות דומות.

לישראל יש נשק גרעיני, כי היא *זקוקה* למקסימום הרתעה.

מדוע לצרפתים המטונפים יש נשק גרעיני? מדוע איש אינו תובע מהם להשמידו? וכי מישהו מאיים על תקפות העובדה הטרגית של עצם קיומם? חלילה; צרפת היא עדיין מדינה דמוקרטית, לפחות לעשרות השנים הקרובות עד אשר יבלע אותה האיסלאם. אבל איש אינו תובע מהם לפרק את נשקם למרות שאין הוא צורך קיומי מבחינתם (אם כי נכון שבלעדיו כיבוש ארצם יכול להתבצע כלאחר יד במסגרת טיול ניווטים של אחר צהריים רגוע).

ישראל היא מדינה דמוקרטית, שזקוקה לנשק למטרות הגנה עצמית ולא למטרת תחזוקה של מעמדה כמעצמה.

אם אתה תובע ממישהו שלא להחזיק בדבר מה שנועד להגנתו, התכבד וסלק את הגורם שמאלץ את אותו המישהו לפעול לשם הגנה על עצמו.

אם מישהו מוטרד מקיומו של נשק גרעיני בידי ישראל, כנראה שהוא חושש מהאפשרות שיותקף בנשק כזה על ידיה. הסיבה היחידה לחשש כזה היא אם הוא מעוניין לתקוף את ישראל, וקיומו של נשק כזה בידיה מונע זאת ממנו מראש.

כאשר איש לא יוטרד מקיומו של נשק גרעיני בידינו ולא יפעל בשום אופן שהוא כתוצאה מכך (כלומר - תסריט בו איראן מחזיקה בנשק גרעיני ולכן לא מזיז להם שגם לישראל יש אינו תסריט רלוונטי למה שאני אומר), אולי זו תהיה השעה לשקול לפרק אותו.
למה הצרפתים מטונפים? 187237
כי הם לא מתקלחים, כמובן 187242
ועוד נקודה אחת 187241
אף אחד לא תובע מארה"ב ברצינות לפרק את הנשק הגרעיני שבידיה למרות שהיא היחידה שהשתמשה בו; אני לא בא לטעון שלארה"ב אין זכות או צורך להחזיק בנשק כזה, אבל העובדה היא שארה"ב אינה מדינה שנמצאת בסכנת השמדה מתמדת שהנשק הגרעיני הוא בין הסיבות העיקריות לכך שאינה מתממשת.

לעומת זאת, בין ארה"ב ורוסיה היו הסכמים הדדיים של צמצום הנשק הגרעיני, שהיו באינטרס של שני הצדדים. ההסכמים הללו התבססו על עצם ההדדיות, ולא על רצונו של צד אחד להחליש את הצד השני על ידי מניעה של כלי חשוב להגנה עצמית ממנו, כך שיקל עליו לתקוף בעתיד.
נסיון להשיב לך, חרדון 187269
אני לא חושב שהנשק הגרעיני של ישראל מרתיע או ירתיע את אוייבינו מלנסות להשמיד אותנו, אם הם יחשבו, כי יש להם סיכוי סביר לכך. ומלחמת יום הכיפורים הינה הוכחה טובה לכך. מנגד, מצבה (הגרוע כיום) של ישראל בדעת הקהל העולמית ובזירה הבינלאומית ישתפר מאד, לדעתי, אם היא תכריז הכרזה בדומה לזו של קדאפי.

מדובר איפוא בשיקול קר ומחושב של רווח והפסד, שלדעתי נוטה באופן ברור לצד פירוק כל סוגי הנשק להשמדה המונית.

ואגב, ישראל תוכל לשמר את היכולת לשוב ולייצרם במקרה הצורך, כך שצד ההפסד של ישראל קטן הרבה יותר ממה שנראה.
לא מסכים. 187273
מלחמת יום כיפור היא דווקא דוגמה טובה למצב בו יתרון צבאי משמעותי לא מומש כנראה בין השאר בגלל החשש שבמקרה שמדינת ישראל תחשוש לקיומה היא תשתמש בנשק גרעיני.

ייתכן גם שעצם האיום בשימוש בנשק כזה הוא מה שגרם לממשל האמריקאי לעזור, בלית ברירה ובניגוד לרצונו, לישראל באמצעות הרכבת האווירית במחצית השניה של המלחמה.

מצבה של ישראל בדעת הקהל העולמית ובזירה הבינלאומית, המוסתת ע"י מערכת עולמית משומנת של פרופגנדה אנטישמית שכמותה לא היתה מאז ומעולם, ישתפר בוודאי בהרבה במקרה של השמדת המדינה וטבח כולל באזרחיה. לדעתי, חיינו חשובים יותר מדעתם של אוכלי הצפרדעים על התעמולה לה הם נחשפים.

צריך דווקא לחדד את ההבדלים בין ישראל לקדאפי, אל מול תעמולה ארסית שטופת הבלים אינפנטיליים המשווה ביניהם. קדאפי הוא דיקטטור, שאינו זקוק לנשק גרעיני על מנת להגן על עצמו; ישראל היא דמוקרטיה, שזקוקה לנשק גרעיני אך ורק על מנת להגן על קיומה ועל קיומם הפיזי ממש של אזרחיה.

לשוב ולייצר במקרה הצורך? אתה יודע כמה עולה פיתוח של פצצה גרעינית אחת? 'מקרה הצורך' הוא כאן ועכשיו; אלמלא הגרעין ייתכן שמצבנו היה גרוע בהרבה. אמרתי לא פעם שאני מעדיף שהשנאה אלי והרצון להרוג אותי ינבעו מגורמים המונעים את מימושו של רצון זה ובשל העובדה שהם מונעים אותו, מאשר שינבעו מגורמים אחרים כלשהם, כאשר אין מה שימנע את מימוש הרצון כנ"ל.
לא מסכים. 187276
אם קדאפי הוא דיקטטור, אז נשק גרעיני דווקא נראה כמו דרך מצויינת להגן על עצמו מפני ארה"ב למשל, כמו בצפון-קוריאה, לא?
לא מסכים. 187314
על עצמו ועל המשטר שלו, כן. על עמו? בדיוק להפך. הרי על ידי הגנה של רודן על עצמו ועל משטרו הוא אינו מגן על עמו אלא מונע ממנו הגנה מבחוץ.
לא מסכים. 187510
השימוש שלך במלחמת יום הכיפורים כהוכחה לצדקת טענתויך אינו אלא ספקולציה, שאני חולק עליה.

לגבי דעת הקהל העולמית - אני סבור, שהאנטישמיות הינה איום איסטרטגי על עיומה של המדינה ויש להילחם בתופעה בכל הכוח. לכן, לא הייתי מזלזל בתרומתה של ההתנקות מרצון מנשק להשמדה המונית למלחמה באנטישמיות.

אני גם סבור, שיבוא היום שבו *יכפו* עלינו להשמיד את כל הנשק להשמדה המנוית שברשותנו, ואז לא נקבל שוםמורה עבור כך. אז למה לא לעשות זאת מרצון תוך הפקת תמורה מכך?

כמה עולה לייצר פצצה אטומית אחת? וכמה עולה לייצר פצצת מימן אחת? לדעתי - לא הרבה בכלל, אבל אשמח לשמוע.
סתם פצצה בארץ ישראל 187511
למה לדעתך "לא הרבה בכלל"? מה זה "הרבה" לשיטתך?
סתם פצצה בארץ ישראל 187528
בכל אופן, יותר זול ליצר לבד מאשר לקנות בחנות הקרובה.
סתם פצצה בארץ ישראל 187591
80-90 שקל מקסימום...
(לקילו, כמובן)
לא מסכים. 187579
1. מדוע אתה סבור שהחלשת עצמך היא אקט של מלחמה באנטישמיות? אם כבר, אתה מקל על האנטישמים. לשנאה כלפיך אין שום קשר למשהו שאתה עשוי לעשות או להימנע מלעשותו; מה שאתה כן יכול לעשות הוא לדאוג להגן על עצמך מפני השנאה כנ"ל. אם כן, לומר לשונאיך המטורפים וצמאי הדם 'תראו, אני לא מגן על עצמי יותר! עכשיו תאהבו אותי?' זו חלמאות יהודונית ממדרגה ראשונה.

2. מי יכפה עלינו להשמיד את הגרעין וכיצד?
לא מסכים. 187592
1. "החלמאות היהודונית" שמרה על קיום העם היהודי שנים רבות, אז לא הייתי מציע לזלזל בה.
2. "אני לא מגן על עצמי יותר"? לא נכון ! יש לישראל יכולת לא מבוטלת להתגונן ולתקוף ולהשמיד גם בלי נשק להשמדה המונית.
3. ארה"ב ואירופה.
4. כיצד? - חרם כלכלי קטנטן +- ביטול הסיוע האמריקאי.

אדון חרדון, אל תהיה גיבור !!!
לא מסכים. 187606
1. 'החלמאות היהודונית' לא שמרה על קיום העם. היא רק גרמה להנצחת הסבל שלו כחלק בלתי נפרד מקיומו.

2. אתה מגן על עצמך פחות. על ידי החזקת נשק גרעיני אתה הופך את אפשרות השמדתה הפיזית של ישראל ללא רלוונטית *בכל מקרה*.

3. מדוע שארה"ב ואירופה יכפו על ישראל פירוק מנשק גרעיני? האם ארה"ב או אפילו בלגיה חשות מאויימות כתוצאה מקיומו של נשק גרעיני בידי ישראל, למשל מכיוון שהן מעוניינות לתקוף ולהשמיד אותה והנשק הגרעיני הופך אפשרות זאת ללא רלוונטית?

4. 'חרם כלכלי קטנטן' וביטול הסיוע האמריקאי הם אמצעים שיכולים לשמש כדי לכפות על מדינת ישראל כמעט כל דבר. מדוע שייעשה שימוש בהם דווקא למטרה המסוימת הזאת, כאשר ישראל אינה מאיימת על אף אחד בנשק הגרעיני שלה (הוא משמש רק להגנה עצמית בעוד שהנשק הגרעיני של ארה"ב ורוסיה הוא בפירוש נשק גרעיני, וכנ"ל גם לגבי הודו ופקיסטן)? האם ישראל *השתמשה* בפועל בנשק להשמדה המונית?

אין לי ענין להיות 'גיבור'; תנוח דעתך. דווקא התפרקות מאמצעי הגנה עצמית ותקווה שיהיה בסדר (או 'לסמוך על השם' במקום להבין שעצם קיומו של נשק גרעיני בידיה של ישראל הוא תוצאה רצויה אפשרית של סמיכה כנ"ל) נשמעים לי כמו אקט 'גיבורי' מיותר.
סתם איראני מול ארץ ישראל 187608
2. לפני כמה חודשים אמר אחד ממנהיגי איראן שבעוד ישראל לא יכולה לעמוד בפני מתקפה גרעינית ולהמשיך להתקיים, מדינות ערב יכולות לסבול מתקפה שכזו ולהמשיך להתקיים.
סתם איראני מול ארץ ישראל 187699
אבל זו רק הצהרה של פוליטיקאי, זה לא מה שהוא באמת חושב (הוא הרי מנהיג). מה הוא באמת ניסה להשיג עם ההצהרה הזאת?

אני חושב שהוא בסה"כ ניסה להשיג סוג מסוים של הרתעת ישראלים ושכנועם שנ"ג לא יעזור להם (התוצאה היחידה שאני מכיר למה שהוא אמר היא התגובה שלך ואם אקבל עוד מידע על תוצאות אולי אשנה את דעתי).

אם זה מה שהוא ניסה לעשות אז אני לא קונה את טענתו לגבי האפשרות לשהידיות בקנה מידה מדיני. מנהיגים הם קצת יותר רציונליים מזה.
סתם איראני מול ארץ ישראל 187764
אז אמר. איזו מדינה ערבית תוכל לספוג עשרות פצצות גרעין ולהמשיך להתקיים כמדינה?
סתם איראני מול ארץ ישראל 187771
האם אתה אומר זאת כיוון שאתה מניח שלישראל יש יכולת מכה שנייה?
סתם איראני מול ארץ ישראל 187778
אני מסכים עם אדון חרדון, וחוץ מזה אני גם מחפש מקום לשים בו את הקישור הזה: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?... טוב, מצאתי.
סתם איראני מול ארץ ישראל 187780
כן, גם אני :)

בכל מקרה, נדמה לי שמר חרדון (ואנא, מר חרדון, תקן אותי אם אני טועה, אני פשוט ממשיך כאן את הרב-שיח) שותף לדעה כי השנאה הערבית לישראל היא על בסיס אנטישמי. על כן, אני חושב שהוא לא יכול לשלול "הקרבה" של מדינה ערבית אחת על מזבח השמדת מדינת ישראל.
סתם איראני מול ארץ ישראל 187790
ראשית, אני כן שולל אפשרות כזאת בנסיבות הקיימות בשטח. ב'נסיבות הקיימות' כוונתי היא למשטרים דיקטטוריים שבהם לשליטים אכפת קודם כל מעצמם, ו'מעצמם' כולל לא רק את עצם חייהם (שאפשר להניח שקרובים להיות מובטחים - אם כי הנחה כזאת אינה בהכרח חייבת להיות מדוייקת - גם במקרה של התקפה גרעינית על בירתם), אלא גם את כוחם, ואת קיומה עבורם של מדינה לשלוט עליה. קשה לי להאמין שאסד, למשל, שלמעשה כלל אינו מוסלמי, ירשה לעצמו השמדה (אמנם כזאת שניתן להניח שכל זמן שלא מדברים על מכה שניה היא תיאורטית בלבד, בגלל הקירבה הגיאוגרפית, אבל אפשר לומר זאת גם לגבי התקפה גרעינית סורית על ישראל) של דמשק כדי לחסל את הישות הציונית.

אבל מי שפועל ממניעים דתיים, שהאנטישמיות היא רק חלק מהם (והאנטישמיות בקוראן אינה פחותה מזו של הנצרות, למעשה, היא מפורשת הרבה יותר), בהחלט עשוי להקריב אומה שלמה על המזבח המטונף של קנאות מפגרת. אין לי תשובה טובה לנקודה הזאת, וממילא אישית קשה לי להתרשם שדווקא איראן היא התגלמות הקנאות המוסלמית המטורפת, אם משווים אותה לטאליבן, אל קעידה, ארגונים פלסטינים או אפילו שלוחות של איראן עצמה כמו החיזבאללה. לדעתי סביר יותר שהסכנה במקרה כזה היא פחות מגופים שהם בכל זאת מדינה שלמה, כמו איראן, ויותר מצד פסיכופטים שפועלים במוצהר כחבורה של פסיכופטים ולא כמדינה, כמו אל קעידה.
סתם פסיכופט מול ארץ ישראל 187791
כלומר, בניגוד למה שכתבת בתגובה 187606 , על ידי החזקת נשק גרעיני אתה *לא* הופך את אפשרות השמדתה הפיזית של ישראל ללא רלוונטית *בכל מקרה*?
סתם פסיכופט מול ארץ ישראל 187806
אם מוסיפים את ההסתייגות המסוימת הזאת ואותה בלבד - אז לא.
סתם איראני מול ארץ ישראל 187788
בין השאר.

הנקודה היותר חשובה היא שאם כבר למדינה ערבית כלשהי יש נשק גרעיני ולישראל אין, מה ימנע ממנה להשתמש בו (לאו דווקא להשתמש בו בפועל, אלא למשל כמטרייה לפעילויות אחרות)?
Who gets the job, of pushing the knob 187795
ראשית, אני רוצה לומר שאף פעם לא ממש הבנתי את הקטע המעניש של המכה השנייה ולמיטב ידיעתי הקונספט של "מכה שנייה" מעולם לא הופעל באמת (חוץ מבסיפור התנכ"י של שמשון) כך שלדידי הדיון הוא אולי תיאורטי במסגרת תורת המשחקים אולם מעולם לא הועמד למבחן המציאות. בכל מקרה, לי, כאזרח, המכה השנייה לא תעזור - אני אהיה כבר ז"ל.

שנית, אם כך, ולאור תגובה 187790 , אני מבין שאתה לא רואה את האיום במדינות אלא דווקא במה שאתה קורא "ארגונים מטורפים". מול ארגונים מטורפים, להבנתי, הרתעה, לא במכה ראשונה ולא במכה שנייה, לא תעזור - על מי בדיוק תפיל את אותה "מכה שנייה"? כיצד תרתיע אותם? אם ניקח למשל את אל-קעידה מאז 9/11, הרי שעל פי הפרסומים כיבוש אפגניסטן לא עצר את פעילותם - להיפך - יותר ויותר פיגועים בעולם נקשרים (אולי לא בצדק) לארגון זה.

דבר שלישי, קשה לי לדמיין מצב של חוסר איזון גרעיני לרעת ישראל על כן אני מבקש שתנסה לתת דוגמאות לשימוש של מדינה ערבית בנשק גרעיני כמטרייה לפעילויות אחרות במצב כנ"ל. עם זאת, ברגע שהשאלה אינה שאלה של איום ישיר בשימוש אלא שימוש בנשק גרעיני ככלי להפעלת לחץ, אני חושב שהשיקול הכלכלי מתחיל לשחק תפקיד הרבה יותר משמעותי במכלול השיקולים שעלינו להפעיל בבואנו להחליט בסוגייה.
Who gets the job, of pushing the knob 187810
הרעיון של יכולת 'המכה השניה' הוא בדיוק זה - עצם הנכונות להשתמש בה למרות שזה כבר לא יעזור משום בחינה מעשית. הנכונות הזאת היא בדיוק מה שנחוץ על מנת שלא להזדקק לשימוש בה. אם נכונות כזאת אינה קיימת, או יש לאויב סיבה לחשוב שלא תשתמש ביכולת המכה השניה שלך מכיוון שלאזרחים שלך זה כבר לא יעזור, אזי באמת היכולת להפעיל אותה לא תעזור לך ומיותר לחלוטין להשקיע בה.

אתה צודק לגבי ארגונים מטורפים (להוציא העובדה שאם הארגון מופעל על ידי מדינה כלשהי או קבוצה של מדינות, כמו המקרה של חיזבאללה, ואנחנו יודעים את זה, והמדינות המפעילות יודעות שאנחנו יודעים את זה, וכל העולם גם כן יודע שזה המצב, אותן מדינות בהחלט עשויות וצריכות לשמש כמטרה למכה שניה במקרה שכזה). הרתעה גרעינית אכן מתייחסת למדינות, ואם לא יהיה לנו נשק גרעיני, לא תהיה לנו הרתעה גם מול מדינות ולא רק מול ארגונים שממילא לא ניתן להרתיע. נשק גרעיני לא יכול להרתיע את מי שלא אכפת לו מהחיים שלו, של כל עמו, ושל כל יצור חי על פני האדמה, וממילא מוכן ואף מעוניין להשמיד בשם אלוהיו ולמענו את כל מה שברא אותו אל (?!).

דוגמה קיצונית לנקודה השלישית - מלחמה שבה אחד הצדדים משיג יתרון מכריע בשדה הקרב ומאיים להשמיד לחלוטין את ריבונותו של הצד השני ואת עצם קיומו ותפקודו כמדינה. גם במקרה של מלחמה קונבנציונאלית שבה מושגים הישגים גדולים, ייתכן בהחלט שאחד הצדדים יימנע מלהגיע להכרעה סופית מעבר לסף מסוים (למשל כיבוש בירת האויב ומיטוט של המשטר שלו) בגלל החשש מתגובה גרעינית. לא צריך באמת להשתמש בנשק גרעיני במקרה כזה, מספיק להחזיק בו כדי למנוע מצב שמישהו אחר שלו אין נשק גרעיני יביא לכך ששלטונך או ריבונותך לא יתקיימו עוד.

גם לא ברור לי ענין הויתור הוולונטרי על נשק גרעיני, כתוצאה משיקולים כלכליים או דיפלומטיים (אני מניח שלזה התכוונת). זה קלף מיקוח עצום, וקלפי מיקוח עצומים משמשים במשא ומתן עבור מטרות עצומות. הנסיון מלמד באופן עקבי שצעדים וולונטריים או כפויים שאנו עושים מכיוון שלדעתנו (המוצדקת או לא) יתקבלו בחיוב בעיני העולם משיגים פירות כל כך קצרי טווח, ומיד לאחר מכן היחס אלינו חוזר לחלוטין לכפי שהיה ואף גרוע מזה. כלי כל כך רב עוצמה ומשמעותי בהגנה על חיינו מוטב שיישאר מחוץ למשחק הזה ולא ייהפך לעצם נוספת שאנו זורקים על מנת להשביע זמנית את הארי.
לא מסכים. 187645
אתה די נאיבי אדון חרדון, כך אני מתרשם.

מדוע שארה"ב ואירופה יכפו על ישראל פירוק מנשק גרעיני? ובכן, אפשר להעלות על הדעת כמה וכמה סיבות. אחת מהן - למשל - היא, שהדבר יועיל לאינטרסים שלהן, לדעתן. אחת נוספת היא אנטישמיות.

ומדוע דווקא חרם כלכלי קטנטן? גם פה אפשר להעלות על הדעת כמה וכמה סיבות טובות. הנה כמה: קלות ביצוע, אפקטיביות, מחיר זול, אלגנטיות וסיבה שאינה יכולה להצדיק (לכאורה) תגובה *צבאית* ישראלית כדרך לפתרון.
לא מסכים. 187766
תודה רבה על הדיאגנוסטיקה לגבי הנאיביות שלי.

בניגוד אליך, אני לא סבור שפירוק של ישראל מנשק גרעיני יועיל לאינטרסים אמריקאיים. דבר כזה יוביל כמעט בהכרח לצורך עתידי בהתערבות צבאית אמריקאית, שאולי תהיה גרעינית בעצמה, באיזור. אירופאיים? בוודאי שכל צעד שיכול להוביל להשמדת ישראל עשוי להועיל לאינטרסים האירופאים, אבל כאן בדיוק נעוץ היסוד של חוסר ההסכמה שבינינו - אתה סבור שעלינו להיכנע לאינטרסים שלהם, שהרי הם אנטישמים, ואני טוען שזו-זו הנאיביות - מאחר שהם אנטישמים, ובגלל אופי האינטרסים שעשויים לגרום להם *לרצות* שנתפרק מנשק גרעיני ושננקוט בכל צעד אחד שעשוי להוביל להשמדתנו (בעיקר קשרים עם מדיניות אנטישמיות, ערביות ברובן), עלינו להימנע מביצוע צעדים שכאלה.

ההסכמה בינינו מתמצה בנקודה שמי שרוצה לכפות עלינו פירוק מנשק גרעיני הוא אנטישמי או בעל אינטרסים *מעשיים* (או כאלה שקשורים בקשריו עם בעלי אינטרסים *מעשיים*, למשל מטרות התקפיות) בכך שלא יהיה לנו נשק כזה.

בדיוק בגלל שאנטישמיות כזאת ואינטרסים כאלה קיימים, מוטב שיהיה לנו נשק גרעיני, על מנת להגדיל את היכולת שלנו למנוע אירועים שכרוכים במימוש היבטים אחרים של אותם אינטרסים בדיוק ושל המקורות להם.

לא הבנת את שאלתי לגבי החרם הכלכלי הקטנטן. אפשר באמצעים כאלו לנסות לכפות על ישראל למעשה כל דבר. אם אפשר לכפות עליה באופן כזה להתפרק מנשק גרעיני, אפשר לכפות עליה לפרק את צבאה, להתפרק מנשק בכלל, לסגת מכל שטח שלאיחוד האירופי יתחשק, לפרק שלטון דמוקרטי נבחר כי הוא לא לפי טעמם של האירופים או למנות את יוסף ביילין כראש ממשלה.

במילים אחרות, העובדה שקיימים צעדים שיכולים לשרת אג'נדה של כפיית צעדים כלשהם עלינו אינה סיבה להקדים ולבצע כל צעד שמישהו עשוי לרצות לכפות עלינו אי פעם.
לא מסכים. 187817
3.+4. ארה"ב כבר כבלה ידיה בנושא.

ישנה אמנה בינלאומית, עליה ישראל חתומה, שנקראת NPT - Nuclear prolifiration treaty. אותה אמנה מגדירה רשימה מצומצמת של מדינות שזכאיות להחזיק בנשק גרעיני (ישראל אינה אחת מהן, למקרה שתהית).

הקונגרס האמריקאי כבר העביר חוק שאומר כי במידה ומדינה שחתומה על הNPT מפירה את האמנה, אז אוטומטית מתבטל כל סיוע החוץ האמריקאי לאותה מדינה.
לא מסכים. 187823
"ישנה אמנה בינלאומית, עליה ישראל חתומה"

אני חושב שישראל לא חתומה על האמנה הזו:

לא מסכים. 187847
אתה טועה. ישראל איננה חתומה על NPT.
לא מסכים. 187866
צודקים, טעות שלי, אבל אני גם טועה בקשר לחוק האמריקאי - בדקתי במחברת מבוא ליחב"ל שלי, וישראל אמורה לאבד את הסיוע באופן אוטומטי אם הקונגרס ידע שיש לה נשק גרעיני, בלי קשר לחתימתה על האמנה. לכן המדיניות של הקונגרס האמריקאי בקשר לישראל היא לא לשאול שאלות מיותרות.

לפי זה, כעקרון גם הודו ופקיסטן אמורות לאבד את סיוע החוץ, אבל לא הצלחתי למצוא טבלה שמפרטת כמה סיוע חוץ נותנת לכל מדינה. מתנדבים? אם הודו או פקיסטן עדיין מקבלות סיוע חוץ ב2003, כנראה שאפשר לעקוף את החוק הזה.
ואני תוהה דווקא 186227
על תגובתו של חה"כ משינוי. אילולי השואה הוא היה מאמין בקיומו של האל?
ואני תוהה דווקא 186232
גם בעיני תגובתו מטופשת. הייתי שואל את חה"כ פרוש: למה רק נשק גרעיני? למה לא נתפרק מכל נשקנו ונסמוך על השם? בכסף שנחסוך אפשר לעשות הרבה דברים יפים. ולמה רק נשק? אפשר לחסוך בתשתיות, חקלאות, חינוך - אינני חושד בבורא עולם שיתקשה לסייע גם בכל אלה.
בימים ההם בזמן הזה-אמן. 186259
ההקשר כאן הוא החשוב.
אימתי אם לא בימי החנוכה ראוי לדבר על ניסים?
כמו כן ראוי לציין שסוגיה חשובה זו כבר לובנה בשנת תש"ח, וזקני צפת מצאו לנכון לקבוע, כי ישועת עירם באה קודם לכל בזכות העשייה, אך גם מקומו של הנס לא נפקד.
העשייה הייתה, שלא חדלו מאמירת תהילים.
והנס היה, שהפלמ"ח הגיע בזמן להצילם.

חג מולד שמח לקוראי האייל הנוצריים.
ואני תוהה דווקא 186288
אני מבקש לא לתת לח''כ פורוש עוד רעיונות. תודה.
ואני תוהה דווקא 186261
לא בדיוק. הוא הציב תנאי מספיק לאי האמנה באלוהים, לא תנאי הכרחי. השקולה הלוגית לטענתו היא ''לו היה אלוהים לא הייתה השואה'' ולא ''לו לא הייתה שואה אז היה אלוהים''.
הפוך גוטה, הפוך! 186230
משתלב 186233
(זה היה קל).

כבר לימדונו רבותינו שהצהרות כאלה צריך לחלק לשני חלקים: החלק האופרטיבי שמותר לנתח, והחלק ההצהרתי (שממנו צריך להתעלם).
משתלב 186236
אני לא בטוח לגבי פורוש, אבל ברור שח''כ שלגי משתלהב.
משתלב 186289
כאשר החלק ההצהרתי מובא בתור הרציונל של החלק האופרטיבי, אולי כדאי לבדוק גם את ההגיון הפנימי שלו.
משתלב 186291
העניין הוא שכשמדובר בפרוש, יש סיכוי לא קטן שהחלק ההצהרתי הוא זה שמתייחס לנשק הגרעיני, והחלק אודות שימת מבטחנו בשם הוא החלק האופרטיבי...
משתלב 186408
יפה, אבל לי זה פחות ברור. מה ההשלכה המעשית של אמירתו זו של פורוש? האם היא מקדמת, מעשית, התפרקות מנשק גרעיני?

אם כבר, עולה על דעתי סיפור הפוך: רוב הקוראים כאן, ואיתם רוב דעת הקהל בארץ, רואה בהתבטאות הזו אתנחתא קומית ולא יותר. פורוש, אם רואים בו פוליטיקאי מעשי, בהכרח יודע זאת. אם כבר, הוא עוזר לתייג את הדעה שצריך להתפרק מגרעין תחת הכותרת "עמדות סהרוריות". לא שגם זה ניתוח מי יודע מה מעמיק; אין לי מסקנה בשלב זה. חשוב לזכור שאין כרגע, למיטב הבנתי, גורמים רציניים בפוליטיקה שמנסים לקדם התפרקות חד-צדדית, כבר מחר, מהגרעין.
אהממ 186432
מישהו יכול לתת פרטים על כל עניין המשתלבים והבדלנים בבקשה?
אהממ 186433
דיון 1430
אהממ 186440
קראתי חלק מהדיון (הוא ארוך מאוד..) ואמנם המושגים ''בדלן'' ו''משתלב'' מוזכרים שם בהקשרים שונים. אך אין שם הסבר על מיהו בדלן ומיהו משתלב.
אהממ 186569
תגובה 6724

תגובה 10887 (כל הפתיל)
פורוש למד ושינן מקרא 186242
לדעתי, פורוש צודק בקריאתו למדינת ישראל להתפרק מנישקה גם כן. עלינו לגלות יושר כלפי שכנינו מארצות ערב (לוב, קאדאפי ואחרים) שמחליטים להתפרק מנישקם המסוכן לשלום הגלובוס כולו.
הנימוק של פורוש מייצג כמעט חצי מדינה, שמאמינה באל חרף לא רק שואת יהודי אירופה אלא חרף שואות נוספות בהיסטוריה רוויית הייסורים של היהודים, ואולי, כמה אירוני, גם בעטיים של האירועים הללו דווקא. שכן, תורת ישראל מלאה בנבואות זעמו של האל כלפי עמו וכיליונו הכמעט טוטאלי. כיצד איפוא התקיימו אלה אילולי היינו עוברים שואות השונות בתכליתן בחומרתן?!
עמי-ארצות מ"שינוי" שהצבעתי עבורם בבחירות האחרונות והמוניציפליות, כנראה שלא מכירים דף של מקרא. ויש להצטער על בורותם ביהדותם, חילוני ככל שיהיה אורח חייהם.
פורוש למד ושינן מקרא 186252
הצבעת עבורם, כמובן, מתוך אמונה שהם שומרי גחלת היהדות?
פורוש למד ושינן מקרא 186350
לא. הצבעתי עבורם בשל המצע הכלכלי הנאור שלהם.
גם לוב וגם קדאפי 186287
וגם אחרים! ממש מגיפה של פאציפיזם במזרח התיכון.

אני חושב שהשי"ת ימצא דרך לקיים את נבואות הזעם גם בלי העזרה שלנו. אם הוא רוצה להביא לכליון כמעט טוטאלי שלנו, שיתאמץ קצת, זה לא התפקיד שלנו להקל עליו את ניהול העולם.
שי"ת או שיט? 186439
שי"ת או שיט? 186745
למי שלא הבין נכון את ראשי התיבות השי"ת:
השם יתברך.
כלומר, לאלוהי ישראל, הכוונה.
אתה הבנת את זה, ברוך...
יחזקאל: במלחמת גוג ומגוג - ישראל מפורזת 186247
א וַיְהִי דְבַר-יְהוָה, אֵלַי לֵאמֹר. ב בֶּן-אָדָם, שִׂים פָּנֶיךָ אֶל-גּוֹג אֶרֶץ הַמָּגוֹג--נְשִׂיא, רֹאשׁ מֶשֶׁךְ וְתֻבָל; וְהִנָּבֵא, עָלָיו. ג וְאָמַרְתָּ, כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה: הִנְנִי אֵלֶיךָ, גּוֹג--נְשִׂיא, רֹאשׁ מֶשֶׁךְ וְתֻבָל. ד וְשׁוֹבַבְתִּיךָ, וְנָתַתִּי חַחִים בִּלְחָיֶיךָ; וְהוֹצֵאתִי אוֹתְךָ וְאֶת-כָּל-חֵילֶךָ סוּסִים וּפָרָשִׁים, לְבֻשֵׁי מִכְלוֹל כֻּלָּם--קָהָל רָב צִנָּה וּמָגֵן, תֹּפְשֵׂי חֲרָבוֹת כֻּלָּם. ה פָּרַס כּוּשׁ וּפוּט, אִתָּם; כֻּלָּם, מָגֵן וְכוֹבָע. ו גֹּמֶר, וְכָל-אֲגַפֶּיהָ--בֵּית תּוֹגַרְמָה, יַרְכְּתֵי צָפוֹן וְאֶת-כָּל-אֲגַפָּיו; עַמִּים רַבִּים, אִתָּךְ. ז הִכֹּן, וְהָכֵן לְךָ--אַתָּה, וְכָל-קְהָלֶךָ הַנִּקְהָלִים עָלֶיךָ; וְהָיִיתָ לָהֶם, לְמִשְׁמָר. ח מִיָּמִים רַבִּים, תִּפָּקֵד--בְּאַחֲרִית הַשָּׁנִים תָּבוֹא אֶל-אֶרֶץ מְשׁוֹבֶבֶת מֵחֶרֶב מְקֻבֶּצֶת מֵעַמִּים רַבִּים, עַל הָרֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר-הָיוּ לְחָרְבָּה תָּמִיד; וְהִיא מֵעַמִּים הוּצָאָה, וְיָשְׁבוּ לָבֶטַח כֻּלָּם. ט וְעָלִיתָ כַּשֹּׁאָה תָבוֹא, כֶּעָנָן לְכַסּוֹת הָאָרֶץ תִּהְיֶה--אַתָּה, וְכָל-אֲגַפֶּיךָ, וְעַמִּים רַבִּים, אוֹתָךְ. {ס}

י כֹּה אָמַר, אֲדֹנָי יְהוִה: וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא, יַעֲלוּ דְבָרִים עַל-לְבָבֶךָ, וְחָשַׁבְתָּ, מַחֲשֶׁבֶת רָעָה. יא וְאָמַרְתָּ, אֶעֱלֶה עַל-אֶרֶץ פְּרָזוֹת--אָבוֹא הַשֹּׁקְטִים, יֹשְׁבֵי לָבֶטַח; כֻּלָּם, יֹשְׁבִים בְּאֵין חוֹמָה, וּבְרִיחַ וּדְלָתַיִם, אֵין לָהֶם. יב לִשְׁלֹל שָׁלָל, וְלָבֹז בַּז--לְהָשִׁיב יָדְךָ עַל-חֳרָבוֹת נוֹשָׁבוֹת, וְאֶל-עַם מְאֻסָּף מִגּוֹיִם, עֹשֶׂה מִקְנֶה וְקִנְיָן, יֹשְׁבֵי עַל-טַבּוּר הָאָרֶץ. יג שְׁבָא וּדְדָן וְסֹחֲרֵי תַרְשִׁישׁ וְכָל-כְּפִירֶיהָ, יֹאמְרוּ לְךָ, הֲלִשְׁלֹל שָׁלָל אַתָּה בָא, הֲלָבֹז בַּז הִקְהַלְתָּ קְהָלֶךָ--לָשֵׂאת כֶּסֶף וְזָהָב, לָקַחַת מִקְנֶה וְקִנְיָן, לִשְׁלֹל, שָׁלָל גָּדוֹל. {ס}

יד לָכֵן, הִנָּבֵא בֶן-אָדָם, וְאָמַרְתָּ לְגוֹג, כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה: הֲלוֹא בַּיּוֹם הַהוּא, בְּשֶׁבֶת עַמִּי יִשְׂרָאֵל לָבֶטַח--תֵּדָע. טו וּבָאתָ מִמְּקוֹמְךָ, מִיַּרְכְּתֵי צָפוֹן--אַתָּה, וְעַמִּים רַבִּים אִתָּךְ: רֹכְבֵי סוּסִים כֻּלָּם, קָהָל גָּדוֹל וְחַיִל רָב. טז וְעָלִיתָ עַל-עַמִּי יִשְׂרָאֵל, כֶּעָנָן לְכַסּוֹת הָאָרֶץ; בְּאַחֲרִית הַיָּמִים תִּהְיֶה, וַהֲבִאוֹתִיךָ עַל-אַרְצִי, לְמַעַן דַּעַת הַגּוֹיִם אֹתִי בְּהִקָּדְשִׁי בְךָ לְעֵינֵיהֶם, גּוֹג. {ס}

יז כֹּה-אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה, הַאַתָּה-הוּא אֲשֶׁר-דִּבַּרְתִּי בְּיָמִים קַדְמוֹנִים בְּיַד עֲבָדַי נְבִיאֵי יִשְׂרָאֵל, הַנִּבְּאִים בַּיָּמִים הָהֵם, שָׁנִים--לְהָבִיא אֹתְךָ, עֲלֵיהֶם. {ס}

יח וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא, בְּיוֹם בּוֹא גוֹג עַל-אַדְמַת יִשְׂרָאֵל--נְאֻם, אֲדֹנָי יְהוִה: תַּעֲלֶה חֲמָתִי, בְּאַפִּי. יט וּבְקִנְאָתִי בְאֵשׁ-עֶבְרָתִי, דִּבַּרְתִּי: אִם-לֹא בַּיּוֹם הַהוּא, יִהְיֶה רַעַשׁ גָּדוֹל, עַל, אַדְמַת יִשְׂרָאֵל. כ וְרָעֲשׁוּ מִפָּנַי דְּגֵי הַיָּם וְעוֹף הַשָּׁמַיִם וְחַיַּת הַשָּׂדֶה, וְכָל-הָרֶמֶשׂ הָרֹמֵשׂ עַל-הָאֲדָמָה, וְכֹל הָאָדָם, אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי הָאֲדָמָה; וְנֶהֶרְסוּ הֶהָרִים, וְנָפְלוּ הַמַּדְרֵגוֹת, וְכָל-חוֹמָה, לָאָרֶץ תִּפּוֹל. כא וְקָרָאתִי עָלָיו לְכָל-הָרַי חֶרֶב, נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה: חֶרֶב אִישׁ, בְּאָחִיו תִּהְיֶה. כב וְנִשְׁפַּטְתִּי אִתּוֹ, בְּדֶבֶר וּבְדָם; וְגֶשֶׁם שׁוֹטֵף וְאַבְנֵי אֶלְגָּבִישׁ אֵשׁ וְגָפְרִית, אַמְטִיר עָלָיו וְעַל-אֲגַפָּיו, וְעַל-עַמִּים רַבִּים, אֲשֶׁר אִתּוֹ. כג וְהִתְגַּדִּלְתִּי, וְהִתְקַדִּשְׁתִּי, וְנוֹדַעְתִּי, לְעֵינֵי גּוֹיִם רַבִּים; וְיָדְעוּ, כִּי-אֲנִי יְהוָה.
בומבה של נביא 186275
בומבה של ניק! 186476
אבל לא ממש מקורי 186483
בומבה של ניק! 186486
תודה על המחמאה! הבעלים שלי כבר קצת מצטער שהוא לא נפל במלכודת הגרפים המקריים. ולעניין המקוריות, הוא מוסר שהוא לא תיאר לעצמו שהוא הראשון לחשוב על השם.
randomgraph 186731
כוונתך לד"ר עמית?
די נרגעתי 186292
מאחר ואין מצפון לנו שום מדינה עם חיל פרשים ורוכבי סוסים ראויים לשמם, כנראה שאין סכנה קרובה. אני מסכים עם פורוש: אפשר להתפרק מהנשק הגרעיני העמום שלנו.
די נרגעתי 187037
הדיבור על 'סוסים' הוא בהשאלה.

אין יודעים מיהם גוג ומגוג; משך ותובל נמצאים באיזור טורקיה, מדרום למערביות שבמדינות חבר העמים.
שלב ההשאלה הזהה 187050
אם כך נרגעתי שוב. אם כבר מתחילים לפרש מה כאן ''השאלה'' ומה כאן נבואה שצריכים להתרגש ממנה, אני מעדיף את פירוש הרשכ''ג שקבע, כידוע, כי כל הפרק הזה לא דן אלא בטורניר אשקוקי אזורי שייערך על אדמת ארצנו הקדושה. כמו הנביא, גם הרשכ''ג חושב שאין להחפז בהתקפת פרשים באגף המלך על חשבון חולשת הרגלים במרכז, במיוחד כאשר המלך יושב לבטח בצד השני אחרי הצרחה גדולה.

אגב, מפרשים אחרונים נוטים להאמין שגוג ומגוג הם קארפוב ואנאנד.
אתה יכול להרגע עוד פעם 187120
המשלתבים מאמינים שהתבדלות תביא בטחון והמתבדלים מאמינים שההשתלבות תביא בטחון. אז למה הם פועלים הפוך?
"הם מפחדים, הם מפחדים, הם מפחדים"‏1 מקארפוב ואנאנד‏2.
אם לא נשב לבטח לא יבואו אותם פרשים ורוכבי סוסים‏3.

1נואם נוהם
2מפרשים אחרונים לרשכ"ג
3פס' יד
יחזקאל: במלחמת גוג ומגוג - ישראל מפורזת 186293
אוף טופיק: למה לפעמים יהוה מנוקד עם קמץ ב-ו' ולפעמים עם חיריק? וממתי בכלל מנקדים את השם המפורש?
יחזקאל: במלחמת גוג ומגוג - ישראל מפורזת 186305
הניקוד נועד לספר לך אם קוראים את השם המפורש כ''אדני'' (קמץ) או כ''אלהים'' (חיריק). האפשרות הראשונה היא ברירת המחדל, אבל כאשר ''יהוה'' בא מחובר ל''אדני'' עוברים לאפשרות השניה.

(חיבוק חם לוואנונו)
חיבוק חם 186307
הויכוח הוא רק על הטמפרטורה.
יחזקאל: במלחמת גוג ומגוג - ישראל מפורזת 186306
הניקוד הוא עזר לקריאת השם: עם שווא חולם וקמץ - קוראים "אדוני", עם חטף סגול, חולם וחיריק - קוראים "אלוהים". בקטע שהובא לעיל הניקוד לא ברור מפני שהגופן מעפן.
יחזקאל: במלחמת גוג ומגוג - ישראל מפורזת 187025
יפה, אלא שנבואת הפורוש, מישעיהו דווקא יצאה.
יחזקאל: במלחמת גוג ומגוג - ישראל מפורזת 187040
לנוחותך ולנוחות הקוראים נבואת ישעיהו אליה אתה מתייחס:

א הַדָּבָר אֲשֶׁר חָזָה, יְשַׁעְיָהוּ בֶּן-אָמוֹץ, עַל-יְהוּדָה, וִירוּשָׁלִָם. ב וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים, נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית-יְהוָה בְּרֹאשׁ הֶהָרִים, וְנִשָּׂא, מִגְּבָעוֹת; וְנָהֲרוּ אֵלָיו, כָּל-הַגּוֹיִם. ג וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים, וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל-הַר-יְהוָה אֶל-בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב, וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו, וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו: כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה, וּדְבַר-יְהוָה מִירוּשָׁלִָם. ד וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם, וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים; וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים, וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת--לֹא-יִשָּׂא גוֹי אֶל-גּוֹי חֶרֶב, וְלֹא-יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה. {פ}

כלומר - יתקיים בעולם מצב עניינים נתון של שלום אוטופי, שיתקיים סימולטנית בין כל הגויים (ומכאן שגם ממילא בין כל מדינות העולם).

דא עקא, קודם לקיומה של נבואה זו עתידה להתקיים מלחמת גוג ומגוג, בה יושמד צבא ענק בידי שמים ולא בידי אדם.
יחזקאל: במלחמת גוג ומגוג - ישראל מפורזת 187077
איזה גופן חסר לי שאני רואה בתגובה המון ריבועים,(אני חושב ניקוד אבל לא בטוח)
ואם יש למשהו לינק להורדת גופן שכזה .
יחזקאל: במלחמת גוג ומגוג - ישראל מפורזת 187167
try view --> encoding – > hebrew (windows)
יחזקאל: במלחמת גוג ומגוג - ישראל מפורזת 187224
לא אמרתי שאני רואה הפוך, אני ראוה הכל תקין חוץ מאשר כאשר באייל מנוקד. (אני מאיך שזה מנוקד לפי מה שרושמים לפני אחראי)

אבל תודה בכל מקרה.
יחזקאל: במלחמת גוג ומגוג - ישראל מפורזת 190633
אתה משתמש בסקין הויזואלי במקרה? עברית ויזואלית לא תומכת בניקוד.

(הניקוד מוצג כשורה כאן, עם אפיפני על לינוקס)
יחזקאל: במלחמת גוג ומגוג - ישראל מפורזת 187345
אה, זאת היתה מין חידה כזאת. אבל לא חשוב. רק ירושלמים יבינו.
ישראל מפורזת? 187298
משמעות הביטוי "ארץ פרזות" בלשון המקרא אינה ריקון מנשק כבלשון המודרנית, אלא מקום חסר חומה.
יותר מכך, נדמה לי שפרשני המקרא (לגבי דיווח המרגלים על ביקורם בישראל) טוענים כי עיר מפורזת (היינו, עיר ללא חומה) משמעה שתושביה חזקים מספיק שאינם זקוקים לחומה לצורך הגנתם.
אז צריך חומה, או לא?
דעת אפיקורוס 186309
כיהודי לאומי, ואתאיסט, אני סבור שהצעתו של פורוש נכונה לגמרי, משום שאם מה שיקיים אותנו זה רק נשק גרעיני - אזי אין כל ערך לקיומנו. ושלא לדבר על היתרון הגדול בדעת הקהל הבינלאומית שינבע לנו מכך. ובכלל, אפשר הרי להסתיר כמה פצצות למקרה ש....
איפה חכמת היהודים?
דעת אפיקורוס 186337
אין טעם בהסתרת כמה פצצות גרעיניות "במקרה ש...". מטרתן של פצצות גרעיניות שכולם יידעו שיש לנו אותם, ושלעולם לא נשתמש בהן. אם השתמשנו בהם (למשל לאחר הטלת פצצת אטום על תל אביב) הרי שהאסון שרצינו למנוע כבר קרה.

כמו כן, אינני מבין מה כוונת המשפט "שאם מה שיקיים אותנו זה רק נשק גרעיני - אזי אין כל ערך לקיומנו". עכשיו ארה"ב וצה"ל מקיימים אותנו - זה עדיף בעיניך מבחינה מוסרית?
דעת אפיקורוס 186375
לא התכוונתי כלל לאספקט המוסרי אלא לזה הפרקטי.
מדינה שיכולה התקיים רק משום שהיא מחזיקה בנשק גרעיני - אין ערך של ממש לקיומה.
דעת אפיקורוס 186380
כיצד אתה קושר "פרקטי" (בניגוד ל"מוסרי") עם "ערך לקיומה"?
דעת אפיקורוס 186445
'ערך' במובן 'טעם'.
ר''ל שחיסולה הינו ענין של זמן בלבד.
דעת אפיקורוס 186446
מדוע?
דעת אפיקורוס 186398
נשמע שמה שאתה אומר הוא: "מי שיש סכנה להמשך קיומו, אין ערך של ממש לקיומו".
אני מסיק שאינך פעיל להצלת זנים נכחדים...
אנא, הבהר מחשבותיך בנושא.
מה ההבדל בין עורב 186399
קצת מופשט מה שאתה טוען, לא ?

אולי עדיף לפרט קצת כדי שנבין מה אתה בעצם אומר ?
הוצא מההקשר 186368
הבוקר בראיון לרדיו הכחיש ח''כ פורוש שהוא אמר זאת. הוא טען שאמר שמדינת ישראל מתפרקת ''מנשק הגרעין'' האמיתי שהוא היהדות ששמרה עלינו אלפיים שנה. לטענתו אנשי מפלגת ''שינוי'' מאוד התרגזו כיון שטען כלפיהם שהם חברים בממשלה שהשחיתות היא ממאפיניה ושהם עצמם עוסקים בחלוקת כספי ''יחודיים'' למקורביהם על אף שהדגל אתו הלכו לבחירות הוא טוהר המידות.
כששניים רבים 186491
כל אחד מהם צודק במה שהוא אומר על השני.
ועל זה נאמר 186496
''תהילים נגד טילים''

כמה צחקתי כשראיתי את המדבקה הזאת בפעם הראשונה, עם הציור של הטילים... ומצד שני חשבתי שזה לא יפה לצחוק על דתיים

וכמה הצטערתי כשאמרו לי שזאת לא בדיחה... יש אנשים שחייהם לא קשורים למציאות
ועל זה נאמר 186507
מה זאת אומרת "לא יפה לצחוק על דתיים"? על מי זה כן יפה לצחוק?
ועל זה נאמר 186572
יפה לצחוק ללא ארסיות ומשוא פנים
משהו כמו ''לצחוק עם ולא לצחוק על''
ועל זה נאמר 186558
אישית, אני בעד ''תהילים בשביל הנשמה''.
כפירה בעיקר 187274
פתאום עלתה במוחי שאלת כפירה: אולי לישראל אין בעצם אופצייה גרעינית פעילה?

למה אני מתכוון? בדרך כלל מקובל לראות בניסוי גרעיני את כרטיס הכניסה למועדון המדינות המגורענות. הניסוי הגרעיני אמור להוכיח, ליטב ידיעתי, שהנשק שנבנה אכן פעיל - כמו שעושים עם כל מערכת נשק או מערכת כלשהי. האם ישראל ערכה ניסויים גרעיניים? יכול להיות - ישנו הסיפור המפורסם על ההבזק באוקיינוס ההודי שיוחס לשיתוף-פעולה גרעיני ישראלי-דרום-אפריקאי וישנו גם ניסוי לא-גרעיני כלשהו שנערך לקראת סוף שנת 1966 - ראו http://www.fas.org/nuke/guide/israel/nuke/index.html (לקראת הסוף). היום אמנם אפשר לעשות סימולציות ממוחשבות (וזו אחת הסיבות שיש הגבלה אמריקאית על יצוא מחשבים בעלי כוח חישוב גדול במיוחד לישראל ולמדינות נוספות) אבל האם החישוב שקול לניסוי אמיתי? אולי גם באוקיינוס ההודי לא היה ניסוי גרעיני (קראתי פעם שהדעות חלוקות על כך)? האם ייתכן שהארסנל הגרעיני הישראלי (עפ"ז) הוא בעצם וירטואלי בלבד? אולי מדינת ישראל נמצאת באיזה "לימבו" שכזה שבו הנשק הגרעיני נמצא כל הזמן "במרחק סיבוב בורג" משמישות, אבל גם השמישות מוטלת בספק?
אם כבר כפירה 187284
אני מזמן מחזיק בדעה שלא רק שאין לישראל נשק גרעיני שמיש, אלא שאין לה שום נשק גרעיני בכלל, וכל הפרסומים הזרים, כולל ואנונו, אינם אלא תוצאה של הטעיה מודיעינית מתוחכמת.
כפירה בעיקר 187300
אחת מהפצצות שהופלו על היפנים (הרזה יותר, זאת עם שיטת התותח ולא עם שיטת הפיצוץ פנימה המורכבת יותר) הופלה מבלי שנערך שום ניסוי של פיצוץ גרעיני בקונפיגורציה זו. הם פשוט בנו וזרקו.
לדעתי, פצצות מסוג זה הוא עסק מאוד פשוט ואמין עבור מדינות שיש ברשותן דברים מורכבים הרבה יותר כמו כורים גרעיניים.
קצת דלק, קצת חומר נפץ, מקור ניוטרונים, שמיכה וקצת ידע שהיה לאמריקאים לפני יותר מחצי מאה (וסביר להניח שיש לנו אותו) וזה מתפוצץ בלי שום בעיות.
ישנן סוגי פצצות (כמו הילד השמן, למשל) המבוססות על פלוטוניום 239 שקצת יותר מורכב לבנות (זו הפצצה שהאמריקאים באמת בדקו לפני המשלוח) ואולי אין לנו *כאלה* שבאמת עובדות‏1 (למרות ש"הגורמים הזרים" טוענים שדווקא כן).

________
1 וכמו שאומרת הבדיחה עם הזקן: יש דברים יותר מדאיגים. יכול להיות שראשי הנפץ שלנו עובדים מצויין והם יגרמו לפיצוץ גרעיני מפואר (לאחר תקלה בשיגור).

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים