הזדמנות אחרונה 2155
מות ערפאת והתפוררות הפתח מחייבים עלייתו של מנהיג פלסטיני חדש, שאינו נגוע בשחיתויות ובסכסוכים הפנימיים בארגון. מרואן ברגותי כנלסון מנדלה פלסטיני.
פניו של יאסר ערפאת
יאסר ערפאת (צילום: באדיבות האנס אנדרסן)
בתולדות הסכסוך הישראלי־פלסטיני נודעו מספר רב של רגעי מפתח, בהם ההיסטוריה יכלה לעצור את נשימתה ולהמתין להחלטה הגורלית של מי מהצדדים. בין רגעים אלה בולטים הקמת מדינת ישראל, הפיגוע במוביל הארצי שבוצע על ידי תנועה עלומת שם ב-‏1 בינואר 1965, מלחמת האזרחים בירדן בספטמבר 1970, מלחמת של"ג ב-‏1982, ופרוץ שתי האינתיפאדות, ב-‏1987 וב-‏2000.

היו גם רגעים של תקווה לשני הצדדים: הצהרת העקרונות ב-‏1993 וההכרה ההדדית בין אש"ף למדינת ישראל; יישום הסכמי אוסלו; הפעילויות קצרות הטווח שהוביל ערפאת נגד החמאס והג'יהאד האיסלאמי בשנות התשעים, בראשותם של ג'יבריל רג'וב בגדה ומוחמד דחלאן ברצועת עזה (בלי בג"ץ ובלי בצלם, אבל עם "דלת מסתובבת" והתעקשות של ערפאת לרקוד גם על חתונת הטרור); ופרישת תוכנית "מפת הדרכים" של הנשיא בוש, שלוותה על ידי שורה של הצהרות חיוביות בעקבה, ניסיונות כושלים לצעדים חיוביים על ידי ממשלת אבו מאזן ומוחמד דחלאן, והיאחזות נחרצת של שרון וערפאת בכל הזדמנות לשמר את תיאוריית ה"אין פרטנר" ולמנוע התקדמות.

החודש אירע דבר נוסף, שטרף את הקלפים בצורה יסודית והשאיר את שני הצדדים בלא תוכניות לעתיד. מותו של ערפאת אינו סתם עוד אירוע מחולל, אלא תחילתו של הפרק האחרון, בכל מקרה, של הסכסוך בין ישראל לבין התנועה הלאומית הפלסטינית שהנהיג ערפאת – פתח, אש"ף, תנזים, הרשות הפלסטינית, אין זה משנה איך נקרא לה. פרק זה הוא הפרק האחרון, מאחר שלא משנה אם הניסיון הבא לסיים את הסכסוך יצליח או ייכשל: בכל מקרה, לאחריו, לא תוותר הפתח תנועה מהפכנית. או שהיא תשלים את תהליך ההתפוררות שפוקד אותה מאז כשלון הסכמי אוסלו, ותהפוך לתנועה פוליטית – מפלגת שלטון במדינה הפלסטינית שתקום – או שתקרוס ותשאיר את שייריה לחיזבאללה ולחמאס, שיירשו אותה כמובילי המאבק בישראל.

לפני שנגיע לעיקר, הבה נסביר מי הם השחקנים העיקריים בסיפור המעשה הזה. בצד הישראלי אין צורך לפרט: "הרוב הדומם", שבעצם רוצה שלום בסך־הכל, אבל חושש (במידה רבה של צדק) כי הצד האחר לא יסתפק במה שהוא מוכן להציע לו. "גוש אמונים" והימין הקיצוני, שגררו את הרוב חלש האופי לתוך השטחים מבלי לשאול, וכעת נאחזים בכל סלע וכל אבן תוך כדי זעקות שבר וקריאות בגידה. השמאל הסהרורי מבית היוצר של אורי אבנרי, שמתכחש למציאות ומנסה לשכנע את עצמו ואת כולנו ששני הצדדים רוצים לאכול חומוס בשלום, ושוכח שלצד הפלסטיני אשמה שאינה פחותה מזו של הצד הישראלי.

גם את הצד הפלסטיני אנחנו חושבים שאנחנו מכירים: כולנו יודעים, במעומעם, שיש הבדל בין אש"ף לפתח (הפתח היא תנועה לאומית שמטרתה היא לשחרר את פלסטין מהכיבוש הישראלי, אש"ף היא מסגרת שנוצרה סביב כלל התנועות הלאומיות – רובן תנועות סוציאליסטיות שהוקמו בהשראת ובחסות הגוש הקומוניסטי וכיום איבדו רלוונטיות – והפתח השתלטה עליה במהרה). רובנו גם זוכרים שהחמאס היא התנועה הלאומית־איסלאמית־סונית שהוקמה באינתיפאדה הראשונה ופורחת בשל תמיכתה ההומניטרית במי שנפגע על ידי ישראל. לפעמים, כשיש אופק מדיני, אנחנו גם מצליחים לחבר אחד ועוד אחד, ולהבין שהחמאס והפתח מייצגים תפיסות שנלחמות זו בזו מלחמת חורמה על דעת הקהל הפלסטינית: מאבק לאומי שסופו בהקמת מדינה חילונית שתחייה לצד ישראל, או מאבק לאומי־משיחי שסופו בהקמת מדינת הלכה איסלאמית על כל שטחי פלסטין הכבושה.

בינתיים, הזרם הלאומי עדיין חזק יותר, אך הוא נגוע ביצר להרס עצמי, ומאבד במהירות תמיכה לטובת הזרם האיסלאמי. תנועת החמאס, מנגד, חשה גם היא מאוימת נוכח הרדיפה הישראלית אחרי אנשיה, ונוכח האפשרות כי התהליך המדיני יחודש ויבלום את דעיכתו של הזרם הלאומי. בינתיים נסגר חלון ההזדמנויות של הזרם הלאומי למאבק של ממש בזרם האיסלאמי. אפשרות זו נגוזה כאשר הסכמי אוסלו כשלו, וכיום, לו ינסה, גדולים הסיכויים כי ייכשל נוכח השסעים הפנימיים בתוכו מול אחדות השורות בחמאס, וגדולים עוד יותר הסיכויים כי הדבר ימוטט אותו לחלוטין מבחינה ציבורית ופנימית.

תהליך התפוררות זה של הפתח אינו מותיר לו הזדמנות נוספת במידה והניסיון הבא ייכשל. כעת נעלם אחד המכשולים האמיתיים לשלום – ערפאת, שסירב להתפשר, ורצה לקבל הכל, או למות כמנהיגה של מהפיכה בלתי־ממומשת. אך דור המנהיגים של ערפאת הולך ונעלם, והוא משאיר אחריו את הדור הצעיר (שבינתיים הספיק כבר להזדקן מעט בעצמו). זהו הדור של מרואן ברגותי, מוחמד דחלאן, ג'יבריל רג'וב, והחתומים על יוזמת ז'נבה – דור שסוע וקרוע בין מחנות ושאיפות, למרות שכל חבריו מחזיקים בדעות פרגמטיות דומות ביחס לשלום עם ישראל. שלא יהיה לאיש ספק: הדור הזה היה מעורב כולו בפיגועים נגד חיילים, מתנחלים ואזרחים במהלך שתי האינתיפאדות. כך הוא זכה בתמיכה ציבורית, כך הוא זוכה ללגיטימציה להציג את הדעות המתונות שלו ביחס לשלום עם ישראל. אך בעוד שערפאת יכל להרשות לעצמו לנסות ולהיכשל בהסכמי אוסלו ועדיין להישאר המנהיג הבלתי־מעורער, הרי שדור זה שסוע בין הגדה לרצועה, בין מערכות נאמנויות ושחיתויות, חמולות וכנופיות, והוא לא יצליח לשרוד כישלון לפני שיצא נגד עצמו וישאיר את השאריות לחמאס.

יוצא דופן אחד במחנה זה הוא דווקא מרואן ברגותי. ברגותי אינו שונה מבני דורו בעמדות המדיניות או בהשתייכות למחנות בתנועה. ההבדל הוא שבזמן שהם מוסיפים להתלכלך בשחיתויות ובסכסוכים פנימיים, הוא יושב לו בכלא הישראלי, וזוכה לתמיכה הולכת וגוברת כגיבור לאומי המייצג את סבלו של העם הפלסטיני. נכון, ברגותי הוא "אדריכל האינתיפאדה", והשב"כ ובית המשפט הרשיעו אותו, כנראה בצדק, ברצח יהודים. אבל מנהיגות תמיד צומחת סביב אתוס הרואי, וגיבורים לא נעשים גיבורים בשום חברה רק בזכות דעותיהם או יכולתם לנאום נאומים.

לנשיא המדינה שמורה הזכות הדמוקרטית לחון כל אדם שהורשע בדין, לפי שיקול דעתו. אסור להשתמש בזכות זו יתר על המידה או לצרכים פוליטיים, אבל הדבר נעשה לא פעם ולא פעמיים סביב פשעים פוליטיים, ופעמים רבות ללא הצדקה. ישראל צריכה לגלות במקרה זה בגרות ואיפוק, לתת למנהיגות הפלסטינית החדשה הזדמנות לעמוד על רגליה, ולשקם את האמון של הזרם הלאומי הפלסטיני ביכולת להגיע לשלום על ידי יישום חלקה בשלבים הראשונים של "מפת הדרכים". אפשר להתחיל בתוכנית ההתנתקות, אבל חשוב גם לתת תשומות נוספות למנהיגות הפלסטינית. כפי שנתנה ישראל תשומות נוספות לחיזבאללה בתמורה לטננבאום ושלוש גופות, וכמו שהיא מוכנה לתת לחמאס תשומות נוספות בחינם על־ידי יישום חד צדדי של ההתנתקות – כדאי לאפשר לה להוכיח לחמאס ולעם שיש סיכוי, למרות הכל, לשלום.

לפיכך, כאשר תגיע השעה, על ישראל לשחרר את ברגותי, אולי לאחר שיחות איתו בדלתיים סגורות (תרתי משמע). יש לאפשר לו לצאת כמו נלסון מנדלה, ולחתום כנשיא פלסטיני על הסכם שלום אמיתי עם ישראל.
קישורים
מרואן ברגותי - עדכון חדשות על פתיחת משפטו, באייל הקורא
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "פוליטיקה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מרואן ברגותי - פושע פוליטי?! 263167
בל נשכח שמרואן ברגותי לא נשפט על "פשעים פוליטיים" כגון הסתה או המרדה, הוא גם לא יושב בכלא ב"מעצר מנהלי", אלא הוא הורשע בבית משפט על תכנון וביצוע של מעשי רצח של גברים, נשים וילדים.
שאלה היפותטית: נניח שמחר מודיעה מועצת יש"ע, שהיא מוכנה להעביר את תכנית ההתנתקות ללא התנגדות תמורת שחרור יגאל עמיר, האם היית תומך בכך באותה מידה של התלהבות?!
פרובוקציה זולה 263179
לכבוד ערן בילינסקי, אנסה להדגים כמה לא הבנתי כלום בהרצאות של עודד בלבן שהייתי בהן עד עתה, ולהציג, בהשראת מאמר זה, את הטיעון הבא: מדינת ישראל תומכת במרואן ברגותי להנהגת הרשות הפלסטינאית.

מבלי להיכנס לשאלת "למה לה?", אפשר להסביר מדוע זה מובן מאליו. בזמן שאבו מאזן ושות' כבר נחשבים, בצדק או שלא בצדק, למשתפי פעולה עם הישראלים, יושב לו האדון ברגותי בתאו בכלא ונחשב שנוא ומושמץ על ידי הציבור הישראלי, קדוש מעונה של ממש. אין כלל שאלה בעניין הפופולריות של מי גדולה יותר. בכך שהיא מחזיקה אותו בכלא, הופכת ישראל את ברגותי למנהיג מקובל בקרב הפלסטינאים.

רצוי לזכור כי ברגותי (אם איני טועה) הוא איש ההנהגה הבכיר ביותר שנעצר בידי כוחות ישראל במלחמת אוסלו האחרונה - וזאת למרות שישראל לא היססה לחסל מנהיגים פוליטיים אחרים (השייח יאסין, למשל). מכאן שישראל רוצה את ברגותי חי.

כעת רק נותר לחכות לשלב האחרון במזימה הגאונית של ישראל. קרוב לודאי שתנוצל אמתלה כמו התנקשות כושלת, או החזרת גופתו של רון ארד, למטרת שחרור ברגותי והחזרתו לשטחים. השאלה המעניינת היא אם ברגותי שותף בסוד העניינים הזה, והאם, בהנחה שהוא הולך להיות היורש של עראפת, הוא יהיה טוב מקודמו.
פרובוקציה זולה 263212
הכל טוב, אבל למה מילים כמו "מזימה"?

:)
פרובוקציה זולה 263313
<דמיין דיו אדום>
לא רע. שתי הערות: 1. מי זו "ישראל"? 2. ברגותי לא צריך להיות שותף מפורש בסוד העניינים הזה; מה שאתה מבין, מן הסתם גם הוא מבין.
פרובוקציה זולה 263395
לגבי 2: אני לא בטוח שזה נכון. נסיבות לכידתו של ברגותי, למשל, נראות קצת משונות, למי שזוכר. אני חושב שהוא היה צריך לדעת מי מגיע, מתי ולאיזה צורך, ולהכין עצמו (אחרת היה עלול לנהל קרבות מרים ולהיהרג תוך כדי הלכידה).
בעיית האסיר 263730
לגבי לגבי 2: אם ברגותי היה נהרג תוך-כדי נסיונות לכידתו, לא היתה לנו בעיית ברגותי ולא היינו מנהלים את הדיון הזה.
בעיית האסיר 263733
לא הבנתי איך תגובתך מתקשרת לרצף התגובות בפתיל.
פרובוקציה זולה 263436
1. זו בדיוק שאלה שעודד שאל סטודנט בשיעור שהתחיל לדבר על "חיסלנו את יאסין" וכדומה. במקרה זה אני מדבר על הגורמים בהנהגה שאחראים ללכידתו של ברגותי והעמדתו למשפט.

2. לפי הגישה של עודד, נכון, אלא שאני עוד לא השתכנעתי לחלוטין שאם ברגותי יהפוך למנהיג הפלסטינאים בשל כליאתו, ואפילו אם ישוחרר, יראה את ישראל כפועלת לטובתו, ולא יחשוב שהם "מנסים לדפוק אותו ולא מצליחים". האם, כשאנחנו חושבים כבלבניסטים, אנחנו אמורים, כשאנחנו באים לנתח התנהגויות של אנשים מסויימים, להניח שגם הם חושבים כבלבניסטים?
אני מבין שאתה ו''עודד'' סחבקים 263476
ישנתם באותו אוהל ואכלתם מאותו מסטינג.
אני מבין שאתה ו''עודד'' סחבקים 263482
סליחה, פרופ' בלבן, כמובן.

אצלי בפקולטה אין יחס כבוד למרצים; לרוב קוראים להם בשמותיהם הפרטיים. כתוצאה מכך, אנחנו נוהגים לשלשל חתולים מהתקרה על מנת שיחטפו את פאתם ובכך יחשפו את קרחתם המוזהבת. הנוער של היום!
פרובוקציה זולה 263503
2. כן, אני חושב שההנחה שהפוליטיקאים מתנהגים כבלבניסטים היא אבן יסוד בשיטה, ובלעדיה השיטה מתפוררת. פעם שמעתי את בלבן אומר שמבחינתו הם רק מתהנגים כבלבניסטים, ואולי הם לא חושבים כך; ספציפית, משתלב (בלי הגבלת הכלליות) X יכול להיות משתלב בלי לדעת בכלל שהוא כזה. בעיני זה בלתי סביר בעליל; אם יש איזשהו סיכוי שהניתוח הבלבניסטי נכון, הפוליטיקאי חייב להיות מודע לו, עד כדי הבדלי ניסוח קטנים במטרות: אולי הוא לא יחשוב במונח "משתלב". אבל הוא חייב לדעת שיש מחנה "אנחנו" ומחנה "הם", ומי שייך לאן, ומה הם מנסים לקדם וכיצד, ומה אנחנו. אחרת, העובדה שהוא מצליח לקדם מדיניות משתלבת כמיטב יכולתו היא נס שלא יאמן (והוא בוודאי מצליח כמיטב יכולתו, אחרת לא היינו יודעים שהוא משתלב). אם ההנחה הזו פוגעת בסבירות של הבלבניזם כולו, באסה לבלבניזם.
היו זמנים 263183
תגובה 66077
חלומות באספמיה 263194
המחבר מציג תפיסת עולם משונה לפיה ניתן לכופף את מערכת המשפט להצדקת ניסויים פוליטים הזויים. המציאות כמובן מורכבת יותר מהתאור שלפנינו.

את ההתנחלויות הקימה בעיקר תנועת העבודה. כמי שמצדד בהשארת רוב ההתנחלויות, אני בפרוש אומר זאת לזכותם.

אורי אבנרי אינו סהרורי בכלל. תפיסת העולם שלו דוגלת בהקמת מדינה פלשתינית ושוויון זכויות מלא לערביי ישראל. זה אומנם לא לטעמי אבל זה לא הופך אותו לסהרורי.

גישתו של אבנרי בוודאי עדיפה על האמירות הגזעניות של שמעון פרס שכל הזמן זועק שהדמוגרפיה מסכנת את ישראל ובעצם הוא אומר שיש כאן "יותר מדי ערבים" מה זאת אם לא לאומנות או גזענות מהסוג של ליברמן?.

אש"פ הוקם לפני 1967 במטרה להקים מדינה על חורבות מדינת ישראל ומטרתם לא השתנתה והם גם אומרים זאת. ההבדלים ביניהם הם רק בשיטה. הרשות הפלסטינית כלל לא רוצה שתוקם מדינה פלסטינית על שטח מצומצם. הם הרי יכולים להעלות הצעה להקמת מדינה כזאת באו"ם, עם פירוט הגבולות שלהם ולהעלותה להצבעה. הרי כל המדינות כולל ישראל יתמכו בהם אז למה הם לא עושים זאת? בגלל חשש של וטו של ארה"ב?

מרואן ברגוטי אינו נלסון מנדלה ומוטב למען כבודו של המין האנושי להמנע מהשוואות לנלסון מנדלה, הנפש הגדולה מהטמה גנדי ואחרים.

ונניח שנשיא המדינה יהיה מוכן לחון את מרואן ברגוטי. האם ברגוטי יהיה מוכן להתנצל על הדם ששפך - מסופקני.

לכל החולמים אני מציע להתפקח ממקסם השווא של דיבורים על שלום. משהו רע מאד קרה למוסלמים בשנים האחרונות ולמרבית הצער הוא לא פסח על המוסלמים בעזה ובגדה.

לדעתי הבעיה של ישראל החילונית - מודנית אינה שונה בהרבה מהבעיה של צרפת, הולנד ובריטניה.

אני לא מאמין שיש סיכוי לשלום עם הפלסטינים כאשר בעזה לבדה יש מליון בני אדם חסרי כל, ללא שום סיכוי להיטיב את מצבם החיים על 1000 קמ"ר של אדמה חולית נטולת משאבים, כשהדבר היחיד שעובד הוא הרחם. את זה "אפילו" מרואן ברגוטי לא יוכל לתקן.

הפלסטינים צריכים מנהיג סיני למשל זיאן זמין שכעת הוא באמת זמין כי חו'צ'ינג טאו החליף אותו. הרפורמה צריכה לכלול: הפיכת הדת למרכיב שולי בחיים, חינוך טכנולוגי, הולדת ילד אחד בלבד למשפחה וגם זה רק מעל גיל 25 וכמובן עבודות יזומות לכולם. רק חומה חסרה.
חלומות באספמיה 263219
אני מבין שמשטר קומוניסטי איננו בגדר ''ניסוי פוליטי הזוי''...

עבודות יזומות לכולם, אגב, זו בדיוק השיטה של ערפאת (מקור ההשראה הוא נאצר)...
חלומות באספמיה 263231
סין אינה מדינה קומוניסטית אלא בעלת משטר טוטליטרי שבהדרגה מסיר את הרסן (בתהליך ארוך).
מבלי להצדיק את ההתנהלות של הסינים קשה לשפוט אותם. זאת מדינת ענק בת אלפי שנים שמבצעת שינוי מסובך מאד בינתיים בלי רעב מהומות ועם מינימום אלימות.
הפלסטינים כידוע, שונים במקצת מהסינים. אצלהם לא היה שום סוג של סדר אף פעם...
הייתי רוצה להציע מנהיגות חלופית 263226
העמדת רוצח כברגותי למנהיג הערבים בא''י תשיג את ההיפך מהרצוי. לדעתי מי שמתאים יותר מכל להנהיג את ערביי א''י לדמוקרטיזציה ולמודרניזציה הם חברי הכנסת הערבים, דוגמת אחמד טיבי או עזמי בשארה (למרות סלידתי מהם באופן אישי) - אנשים ללא מעורבות בטרור, אך בעלי מנהיגות מוכחת, משכילים ובוגרי המערכת הדמוקרטית הישראלית (על כל מגרעותיה).
הייתי רוצה להציע מנהיגות חלופית 263235
אכן רעיון מפתיע ומרענן. בהנחה שמשהו כמו טיבי ינהיג את הפלסטינים אתה חושב שיש סיכוי להצלחה?

לדעתי הבעיה היא לא במנהיגים אלא בעם. הם צריכים להיות ראלים ולקבוע יעדים ברי השגה כמו התנועה הציונית בהנהגת דוד בן גוריון (שאמש מלאו 31 שנים למותו).

לדעתי הסיכוי היחיד של הפלסטינים הוא להפוך את עזה בתוך עשור למדינה עירונית בסגנון הונג קונג. אבל אני לא רואה את זה קורה כי הערבים אינם סינים צייתנים ובניגוד ל"דת" הסינית האיסלם מקשה מאד על ביצוע רפורמות.

בסוגיה זו עוסק ספרו של תומס פרידמן"הלקסוס ועץ הזית" - המעבר מחברה עממית כפרית לתרבות עירונית שטכנולוגיה וצעצועים אלקטרוניים הם דתה החדשה. (כמו שקורה כיום למשל בוויטנאם).

אני לא מאמין שהמוסלמים רוצים או יכולים לעבור את השינוי הזה, ואני לא יודע אם יש דרך אחרת להבטיח שגשוג ורווחה שהם לדעתי תנאי חיוני להשגת שלום מהסוג שיש באירופה. אין אהבה גדולה אבל גם אין מלחמות.
הייתי רוצה להציע מנהיגות חלופית 263274
אולי נשלח אליהם את חיים הכט כיועץ.
הוא הרי היה בסינגפור.
הייתי רוצה להציע מנהיגות חלופית 263325
רעיון נהדר סאן-שיין, זה בטח ישפר את הרייטינג.
הייתי רוצה להציע מנהיגות חלופית 263487
אחמד טיבי ועזמי בשארה לא יכולים להיות מנהיגים פלסטינים, דווקא בגלל העובדה שהם אינם ''רוצחים'', כדבריך. מנהיג פלסטיני שלא נבנה על בסיס אתוס המאבק בישראל, לא יוכל להתקבל כמנהיג עממי אמיתי, ובטח ובטח שלא יוכל לקחת על עצמו את סיום המאבק.

ברגותי לכשעצמו אינו שונה בכך מג'בריל רג'וב, מוחמד דחלאן, או קדורא פאראס (מהיוזמים של הסכם ג'נבה) - כל דמות משמעותית בפתח צריכה הייתה לצמוח על בסיס המאבק בישראל (או כפי שאנחנו רואים אותו, הטרור), ורק מהן נוכל לבקש לסיים אותו. היתרון היחידי של ברגותי הוא דווקא בעובדה שהוא יושב בכלא הישראלי, וזוכה להישאר נקי ממלחמות הירושה של ערפאת.
הייתי רוצה להציע מנהיגות חלופית 263531
זו בדיוק הבעיה.
הגיע הזמן שיקום לערביי יש''ע מנהיג אזרחי, שמחוייב לרווחתם ושגשוגם של בני עמו, במקום להשמדת מדינת ישראל כמדינת היהודים (או לניצול כלכלי של בני עמו).
כל עוד זה לא קורה, אין לנו פרטנר אמיתי.
אבו מאזן, אבו עלא ודומיהם, הם ''אותה גברת בכסות אחרת'' - העובדה שטון דיבורם רך ואין להם ''שערות על הפנים'' לא גורעת ממחוייבותם לאג'נדה השוללת את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית, ולא ממוכנותם לשימוש בטרור כאמצעי זמין להשגת מטרותיהם.
אותו דור מנהיגים מקומי ואותנטי (פייסל חוסייני, חנאן עשראוי וכד'), אשר איתם דן שמיר בזמנו, איבד את התמיכה העממית ואת יכולת ההשפעה בעקבות ההכנסה של הגורמים הזרים - אש''ף טוניס - בהסכמי אוסלו השתלטותם על השטח, ושעבוד ערביי יש''ע והאינטרסים שלהם לאג'נדה האש''פית.
להערכתי, (ואני מקווה שאני טועה), יקח לפחות דור עד שערביי יש''ע ישתחררו מההשפעות הרעות של הסכמי אוסלו.
הייתי רוצה להציע מנהיגות חלופית 263988
הגיע הזמן שיקום ליהודים בישראל מנהיג אזרחי, שמחוייב לרווחתם ושגשוגם של בני עמו במקום סתם לדפיקת הערבים.
מישהו שלא צמח מהצבא והכבוד אליו לא נובע רק מאתוס המלחמה בערבים.
הייתי רוצה להציע מנהיגות חלופית 264048
היה אחד כזה, שבא מעולם העסקים ולא ממשרד הבטחון. הוא החזיק מעמד 3 שנים כראש ממשלה, והוחלף ע"י אחר, שכן צמח בצבא, והכבוד אליו נבע מאתוס המלחמה בערבים ("הלבן בעיניים").
הייתי רוצה להציע מנהיגות חלופית 264582
זה נכון רק בחלקו, ואבקש להסביר מדוע.

גם אותו ראש ממשלה "אזרחי" הגיע לתפקיד כשמאחוריו הילה "בטחונית". החל מחברותו במשפחה עם עבר "בטחוני" שהקריבה קרבן גדול, המשך בשירות בסיירת מובחרת, וכלה בהפיכתו למומחה-לטרור בעיני עצמו.

דווקא בעסקים לא נראה שהיה הצלחה גדולה. בפועל רוב הקריירה שלו היתה בשירות ציבורי/פוליטי.

שלא לדבר על כך שהחלפתו בתפקיד לא נבעה מתפיסתו כ"רכרוכי" וכאזרחי מדי, לפחות לא בהקשר הצבאי. וגם לא מחוסר-פופולאריות של האידיאולוגיה שלו.היא נבעה רובה ככולה מכשלים שנבעו מאופיו ומתנהלותו (אשר חלקם שוכפלו ביעילות ע"י המחליף...).

ואכן, המחליף נישא בין השאר על אתוס המלחמה בערבים.
הייתי רוצה להציע מנהיגות חלופית 264674
אתה מגזים לחלוטין לגבי ההילה הבטחונית של נתניהו.
נתניהו השתחרר כקצין זוטר בדרגת סרן מצה''ל, וההילה העיקרית שלו באה בגלל הצלחותיו בתחום ההסברה (בעיקר באו''ם) ולא בגלל פעולותיו בסיירת (שרובן לא היו ידועות בזמנו). מומחיותו בטרור (שהיא, דרך אגב מוכרת ע''י רבים, בעיקר מחוץ לישראל - אין נביא בעירו) אינה בצד הבטחוני-מבצעי אלא בצד המדיני.
מבחינת ייחוסו המשפחתי, הוא זכה למכפיל כח הרבה יותר רציני בליכוד כבנו של בן-ציון מאשר כאחיו של יוני.
''דוקא בעסקים לא נראה שהיה הצלחה גדולה'' - תשאל את בעלי המניות של בי אר אמ, שחושבים אחרת.
ואחרון - החלפתו בתפקיד נבעה מכך שהוא נתפס כאיום על האליטות השולטות, ובינהן האליטה הבטחונית.
ושוב, אבקש לתקן 264693
איני חושב שמגזים לגבי ההילה הבטחונית של נתניהו.
ודאי שידוע לנו שהוא השתחרר כקצין זוטר בדרגת סרן. ועדיין לרבים מתומכיו הוא "הגיבור מהסיירת". ושוב, אין לזלזל בהילה של משפחתו כולה.

הדבר החשוב שאתה שוכח שפוליטיקה וכושר היבחרות נוגעות להילה ולעובדות כלליות - לאף אחד אין כוח לפרטים הקטנים בתוך משדרי תעמולה. גם לטעון שהוא "מומחה לטרור" , אם זה נכון ואם לווא , עזר מאד להיבחרותו. ושוב - אתה יודע שמדובר במדיניות. חלק גדול מן הבוחרים די לו שיחשוב שיש פה מישהו שהוא גם גיבור וגם יודע לטפל בטרור.

כנ"ל לגבי "בנו של בן-ציון" לעומת "אחיו של יוני". אולי בגווארדיה הישנה. כנראה שלא במרכז , ובוודאי ובוודאי שלא בפריימריז (אשר הוא תמך בקיומם בהתלהבות, אם זכור לי נכון). תשעה מבין עשרה בוחרי ליכוד (ואפילו אנחש שתשעים ותשעה מתוך מאה) שתשאל אותם מהי תרומתו הראשונה של בן-ציון נתניהו לליכוד יענו ב"הוא הביא לעולם את ביבי".

לגבי "בעסקים לא היה הצלחה גדולה", דיברתי על התקופה שלפני כניסתו לזירה הציבורית וכמובן בחירתו לראש ממשלה. כמדומני שהתפקיד הבכיר ביותר שהיה בו הוא מנהל שיווק בחברת רהיטי רים. גם לאחרי הפוליטיקה - לא ברור אילו תחומי אחריות הוא קיבל על עצמו, פרט לתחומי שיווק ויחסי ציבור.

ורק כדי לתקן - נתניהו לא מועסק בקרן הון הסיכון BRM כמדומני (הפוליטיקאי-בכוח שבא משהם הוא דווקא ניר ברקת, שהתמודד על ראשות עירית ירושלים). הוא הועסק בחברת BATM ואח"כ בחברת Electric Fuel .

הטענה "החלפתו בתפקיד נבעה מכך שהוא נתפס כאיום על האליטות" היא משפט שמצלצל יפה אבל אין בו הרבה פרט לרהב. אין גורמים עלומי-שם שמושכים מאחורי הקלעים ומחליפים ראשי ממשלה, יש כאן עדיין ציבור שבוחר בצורה דמוקרטית. נתניהו ראה בתפקידו אפשרות להחליף את האליטות הישנות, אין ספק.
הוא ניסה לבנות אליטה אינטלקטואלית ימנית בדומה למקובל בארה"ב. אבל אחזור שוב - החלפתו בתפקיד נבעה מקשיים בתפקוד שנבעו מאישיותו הבעייתית.

היו לו תנאי פתיחה מצויינים וכל הסיכויים להמשיך בתפקיד לקדנציה נוספת, כמו מדינה שבה יש רוב כמעט אוטומטי למועמד הליכוד, הילה בטחונית כפי שאמרתי, קשיחות במו"מ עם הערבים. אבל תסתכל על האנשים שהיו לצדו והתגייסו (רובם תחת הכותרת "מאוכזבי ביבי") להפלתו, לא נראה לי שהם קיבלו פקודות מאליטה אלמונית (ואם היו מן האליטה, למה בחרו בו מלכתחילה?). הפופוליזם הזול שלו (התחנפות לכדורי "השמאל שכח מה זה להיות יהודים"), "הם מפחדים", לא ממש עזר לשפר את התדמית שלו כמנהיג קר-רוח.גם ההתמוטטות האיטית של הקואליציה שלו לא נבעה מקשר של האליטות, אלא מחוסר היכולת שלו לקיים אותה.

בקיצור להאשים את "האליטה" זו תשובה שטחית ביותר ומתעלמת מהעדויות בשטח,למי שצפה (בבעתה מסויימת , יש לומר) בהתנהלות ביבי וממשלתו.
ושוב, אבקש לתקן 264731
מתוך הביוגרפיה של נתניהו בnfc;
" בנימין נתניהו. יליד 21.10.49, תל אביב. גדל בירושלים.
...
ב-‏1972 השתחרר מצה"ל. קיבל דרגת סרן (במיל.) לאחר מלחמת יום כיפור.

נתניהו סיים תואר ראשון בארכיטקטורה ותואר שני במינהל עסקים באוניברסיטת M.I.T בארה"ב. למד מדע המדינה ב- M.I.T ובאוניברסיטת הרווארד. לאחר לימודיו עבד בחברה הבינלאומית לייעוץ כלכלי BCG, בה השתתף בין השאר בבדיקת מדיניות כלכלית למדינות שונות באירופה. לאחר מכן מונה למנהל השיווק של חברת רים תעשיות בע"מ.

ב-‏1979, במסגרת מכון יונתן, יזם וכינס בירושלים ועידה בינלאומית נגד הטרור בהשתתפות מנהיגים רבים מן העולם, ביניהם ג'ורג' בוש. ב-‏1984 כינס ועידה נוספת בוושינגטון, בהשתתפות ראשי הממשל האמריקני. ב-‏1982, בעקבות פנייתו של שר החוץ משה ארנס, מונה לתפקיד ציר ישראל בוושינגטון. היה חבר במשלחת הראשונה לשיחות שיתוף הפעולה האסטרטגי בין ישראל וארצות הברית."
אז קודם כל, תיקון קטן - הוא השתחרר בדרגת סגן, והועלה לדרגת סרן רק במילואים.
חברת BCG מוכרת לכל מי שבתחום העסקי כאחת החברות המובילות בתחום, והמודלים שלה נלמדים באקדמיה.
ואחרון: להתמנות למנהל שיווק בגיל 30 זה הישג לא רע בכלל,
ושלוש שנים לאחר מכן הוא עבר לשירות הציבורי.
אתה צודק לגבי BATM לעומת BRM (טעות סופר שלי), אבל זה לא משנה את העובדה שנתניהו נשכר כיועץ עסקי ע"י חברות מהשורה הראשונה.
האליטה שקמה נגד נתניהו אינה אלמונית כלל וכלל, והיא כוללת את האליטה המשפטית ("ציפור בננה") הבטחונית והתקשורתית, ובנושא הזה רשות הדיבור לצבי מרום:
"גם מקומו של יועצנו לשעבר, מר נתניהו לא נפקד.

כאן, סבור אחד החברים, שיתכן כי מר רולניק שייך לקליקת העיתונאים שאיימה עלינו עם שכירת שירותיו של מר נתניהו, כי "מי שעובד עם נתניהו לא שוכחים" " )http://www.nfc.co.il/ArticlesPrintVersion.asp?docId=...(
נתניהו תואר כאחד מנסיכי הליכוד, יחד עם מרידור אולמרט לבנת ואחרים - בנים של פעילים מרכזיים בתנועת חרות.
ואחרון חביב: לגבי התנהלותו כראש ממשלה, אמנם היו לו כשלונות פוליטיים (דוד לוי, בני בגין, יעקב נאמן, דן מרידור) וגם כשלון מדיני חמור אחד (פרשת משעל), אבל גם הישגים מדיניים רבים בתקופה קצרה (הכנסת עקרון ההדדיות עם ה"פלסטינים", סגירת האוריינט האוס, הפיכת הקשרים עם טורקיה לברית אסטרטגית ועוד). התנהגותו אמנם הרגיזה רבים מחבריו בליכוד, אבל פוליטקאים עובדים לפי אינטרסים ולא לפי אמוציות.
הייתי רוצה להציע מנהיגות חלופית 288478
לפי כללי ''המשחק''הדמוקרטי אי אפשר להכתיב לצד השני את
מי לבחור כדי שיהיה לך נוח יותר..אם תיקח את הצעתך צעד רחוק יותר אולי תבחר להם את שרון--אחרי הכל הוא מציע להם
מה שלא יכלו לקבל בעצמם...
הייתי רוצה להציע מנהיגות חלופית 288482
גם לשרון זה עשוי להשתלם, ביחוד לנוכח הליברליות המופלגת שמגלים הפלסטינאים כלפי תופעות של ''אי סדר'' בנושאים כספיים אצל מנהיגיהם.
חלומות באספמיה 263492
"לכופף את מערכת המשפט"? הרי ישראל כבר שיחררה מחבלים מורשעים בעיסקת ג'יבריל, אחרי הכישלון בחיסול של חאלד משעל בירדן, ובעיסקה האחרונה עם חיזבאללה. מה שונה ברגותי בכך? ולמה הוא צריך להתנצל על הדם ששפך? מוסטאפא דיראני התנצל על כך שמכר את רון ארד לאיראנים?

לגבי האפשרות להצהיר על מדינה בגבולות מצומצמים - אני לא מבין את הטענה שלך. למה לפלסטינים להצהיר חד צדדית על מדינה בעלת גבולות בלתי רציפים, השסועה בגושי התנחלויות, ושצריכה לקבל אישור ממדינה עוינת על כל אזרח שירצה לעבור מעיר לעיר? ובכל מקרה, ערפאת הצהיר פעם שהוא מתכוון להכריז חד-צדדית על מדינה כבר בשנת 2000, אם זכרוני אינו מטעה אותי, וישראל וארצות הברית שיכנעו אותו לא לעשות כן.

והערת שוליים - הצגת מספר טיעונים רלוונטיים, אבל ההכנסה של "כבודו של המין האנושי" כאן אינה לעניין, לטעמי.
חלומות באספמיה 263603
"לכופף את מערכת המשפט"?:
- ואם זה נעשה בעבר אז זה בסדר?

"להתנצל":
- הרעיון מאחורי שחרור ברגותי הוא ששלום עושים עם אויבים. מאחר ולאויבים יש דם על הידיים מתחייב מהלך (לא פשוט) של השלמה הדדית עם דרך הפעולה הרצחנית של האויב להשגת מטרותיו הלגיטימיות. ההתנצלות מהווה שבירת מחסום הדמים. אני כמו שכבר ציינתי לא מקבל גישה זו.

"בגבולות מצומצמים":
- לא הבהרתי את עצמי: התכוונתי שהפלסטינים יכלו להצהיר מהם גבולותיה הגאוגרפים של מדינתם "פלסטין" גם אם חלקה כבוש ע"י ישראל. אישור גורף של האו"ם ובכללו ארה"ב היה מציב את ישראל בפני בעיה קשה מאד.
לדעתי הסיבה העיקרית שהפלסטינים לא עושים זאת, היא חוסר יכולתם להכשיר את הכיבוש של אדמתם עד 1948 או 1967, ובכך להשלים "גאוגרפית" עם מדינת ישראל ולו בגבולות מסוימים".

אף שלא כתבת "כיבוש"
- אני רואה במילה "כיבוש" הגדרה מעוותת של המציאות: "צדיקים מהשמאל" שגרים בבתים או על אדמות שנגזלו מהערבים מטיפים מוסר למתנחלים שהתישבו על גבעות קרחות בשומרון, בגלל שלפני מאה שנה שני שיכורים קולוניאליסטים אנגלי וצרפתי חילקו ביניהם את מחצית העולם.

ציינת שערפאת הצהיר פעם שהוא מתכוון להכריז חד-צדדית על מדינה כבר בשנת 2000, ושישראל וארצות הברית שיכנעו אותו לא לעשות כן". האם אתה רואה כיצד עובדה זו (שאני לא ידעתי) מחזקת את הגישה שהצגתי ?, שהרי מתי ישראל הצליחה לשכנע את ערפאת במשהו?

ולעניין הערת השוליים: אתה צודק. זה באמת עניין של טעם.
חלומות באספמיה 264643
מערכת המשפט:
אם זה נעשה בעבר מסיבות שליליות, איני רואה סיבה שלא לעשות אותו הדבר מסיבות חיוביות (בניית פרטנר חדש למשא ומתן, בחתירה לשלום).

גבולות מצומצמים:
אני חושב שקיים פער מהותי ביני לבינך בצורה שבה אנו רואים את העובדות עצמן. ההנהגה הפלסטינית, ובכללה אפילו ערפאת עצמו, כבר קיבלו את העובדה שגבולות המדינה יהיו על שטחי 67'. הסירוב של ערפאת להצעה של ברק בקמפ דיוויד נומק בטענה שהוא לא יסכים לקבל פחות משטחי 67' (+ירושלים +זכות השיבה), ולא בדרישה לקבל יותר משטחי 67'. עובדה היא שאנו אלה שמסרבים לקבל את התנאים האלה, מתוך היאחזות במזרח ירושלים (מסיבות משיחיות), וסירוב להכיר בזכות השיבה של הפליטים (מסיבות רציונליות).

להתנצל:
כפי שציינתי בתגובה אחרת, השתתפתי בעבר במספר פגישות, טרם האינתיפאדה הנוכחית, עם תומכי שלום פלסטינים. בפגישה כזו, הופתעתי לגלות עד כמה גדול הפער בין התפיסה שלנו את הדרישה לזכות השיבה לבין העמדה שהציג הצד השני בנושא. בראייתנו, זכות השיבה הינה דרישה לחזרת הפליטים ממלחמת השחרור לבתיהם בצפת, חדרה, חיפה וכו', על כל המשתמע מכך. בראייתם, זכות השיבה היא קודם כל בהכרה רשמית מצד ישראל בסבל שנגרם לעם הפלסטיני עם הקמתה, ורק לאחר מכן פתיחה במו"מ לגבי גורלם של אותם פליטים. בפגישה המשולשת בין שרון, בוש ואבו מאזן בעקבה (בקיץ הקודם), הזכיר אבו מאזן את הסבל שעבר על העם היהודי בשואה, למרות שהוא לא האחראי לשואה (אלא רק הכחיש אותה). להזכירך, שרון (שדווקא כן השתתף במלחמת השחרור) לא ציין ולו במילה את הגירוש הפלסטיני. איני סבור אמנם שמלחמת השחרור היא טעות, אבל אתה זה שטען שהתנצלות אינה מילה גסה.

כיבוש:
אני מסכים איתך, עקרונית, שאין הבדל מהותי בין הכיבוש של 48' לבין זה של 67'. ההבדל היחיד בינהם הוא ברקע - ב-‏48 נאבקנו על קיומנו כעם, והפלסטינים הם אלה שסרבו לתכנית החלוקה - ולכן הגבולות נקבעו בכח החרב. ב-‏67, היינו על פסגת העולם, ולא הייתה (ועדיין אין) שום סיבה להחזיק בשטחים על תושביהם, למעט סיבות משיחיות. והערה היסטורית - הגבולות שנקבעו על ידי צרפת ובריטניה (סייקס-פיקו) אינם רלוונטיים לעניננו, אלא החלוקה שנעשתה בתוך השטח שממילא היה בהשפעה בריטית כולו, ולא התקבלה על ידי הצד הערבי.
חלומות באספמיה 267647
זו אמורה להיות בדיחה?

הרי ברור לך ש:
גבולות 67 + זכות השיבה = כל מדינת ישראל.
שליט בובה חדש? 263238
התפיסה כאילו אין חשיבות לרצון של הפלשתינים וכל מה שצריך זה ''מנהיג'' שאפשר לעשות איתו עסקים (לשלוט בו) נכשלה כשלון מוחץ עם עראפת.
גם אם ברגותי אכן מעוניין בפתרון לסכסוך שניתן להגיע אליו בהסכמה (ואני לא בטוח שזה המצב) ללא תמיכה רחבה של הציבור הפלשתיני זה לא יקרה. הדרך היחידה לדעת אם פתרון כזה הוא אכן אפשרי הוא על ידי קיום בחירות דמוקרטיות אמיתיות בקרב הפלשתינים.
מלכוד 22 263249
בשביל לקיים בחירות דמוקרטיות אמיתיות בקרב ערביי יש''ע, צריכה לבוא קודם כל מודרניזציה ודמוקרטיזציה של החברה הערבית.
חזרנו לנקודת ההתחלה.
שליט בובה חדש? 263478
ברגותי אינו מיועד להיות ''שליט בובה'', אלא להיפך. ברגותי הוא היחיד, מאז החיסול של יאסין, שעשוי לזכות לתמיכה רחבה באמת בבחירות כלליות פלסטיניות, ואת זה אנחנו רואים בסקרים.
שליט בובה חדש? 263513
אתה מתעלם מהחלק הראשון של מה שכתבתי - האם ברגותי עצמו מעוניין בסיום הסכסוך בדרך של פשרה?
זאת בדיוק הגישה שעומדת מאחורי הרעיון של שליט בובה, לא משנה מה הוא חושב באמת ומה הן המטרות *שלו*, העיקר שכרגע (כשהוא בכלא\\טוניס) הוא מסכים למה שאנחנו רוצים.
נקודה למחשבה 263240
נכון אמנם שהחזקת ברגותי בכלא הישראלי הופכת אותו לפופולארי בהרבה בקרב הפלשתינאים, בעיקר לאור הנכונות שמביעה ישראל למו"מ עם אנשים כמו אבו-מאזן או סרי נוסייבה. אך האם הפופולאריות הזאת תשאר במידה והוא ינסה ליישם את הרעיונות של אבן-מאזן ודומיו? לא ברור לחלוטין אם החבל מושך את הדלי או ההיפך. אחת התיאוריות היא שעראפת דחה את הצעות קמפ-דייוויד וטאבה מפני שלא חשב שיוכל להעביר אותן ברחוב הפלשתינאי, ועל ידי דחייתן יוכל לחזק את מעמדו.

האם זה אומר שאבו-מאזן ודחלאן יוכלו לעשות זאת טוב יותר? לא יודע. מכל מקום, יש יוזמה של התנזים לשחרור ברגותי תמורת שחרורם של עזאם עזאם ופולארד. כך אמנם מערכת המשפט הישראלית תכופף, אבל זה יהיה בצד כיפוף של מערכת המשפט המצרית והאמריקאית גם כן (אם כי במקרה הזה הפלשתינאים לא משלמים אף מחיר תמורת ברגותי).
צרת רבים חצי נחמה? 263241
''זה יהיה בצד כיפוף של מערכת המשפט המצרית והאמריקאית גם כן''
פילסטין בילדנא - געגועי האוייב 263244
פילסטין בילדנא - געגועי האוייב 263275
אכן מצגת מעניינת ומעוררת מחשבה, קצרה ועם זאת מעמיקה, ובמקום להכביר במילים היא גורמת לחוויה שבצידה תובנה.

ובכל זאת אני מבקש להקשות בשאלה.

האם הערבי "מטבעו" שונא מודרניזציה?. אני מניח שגם אם לא היו מגיעים לכאן יהודים - הים היה מזדהם, הפרדסים היו נעלמים תחת בטון, וגם ניחוחות סולר לא היו חסרים.

האם הערבים משתמשים ב"יישוב הארץ" או "כיבוש" ציוני ליצור מציאות אידאלית והזויה מבלי להצטרך לבחון אותה באוביקטיביות?.

מה דעתך?
אין לדעת, אך הערים והכפרים הערביים משתלבים במרחב הטיבעי 263292
ובמצרים הים התיכון בתולי ולא מוצף חרא - ומדוזות, שנוצרת לטיפוחם כאן מדמנה חמה. והנהרות, בניגוד לנחל שורק, הקישון, נחל אלכסנדר והירקון - עדיין צלולים ולא תעלות ביוב. אולי יש איזו תחושת אחריות טיבעית הכרוכה בכך שישבת בארץ מדורי דורות, היא באמת שלך, ואינך ''חאפר'' גאוגראפי.
אין לדעת, אך הערים והכפרים הערביים משתלבים במרחב הטיבעי 263302
תאוריות המדוזות הניזונות מצואה של הכותב: http://www.faz.co.il/story?id=2337
פילסטין בילדנא - געגועי האוייב 263294
הכוונה במודרניזציה אינה במובן התעשייתי, אלא (בעיקר) במובן החברתי תרבותי.
פילסטין בילדנא - געגועי האוייב 263426
בודאי! הניכור, הקור, הרעפת הסמלים המרוששים ממשמעות ורלוונטיות קיומית, המלל הריק. וההתנתקות מהחומרים מעצימי החיים. האירונייה שבסכסוך היא שגם היהודים הישראלים הפכו לגולים רוחניים וקיומיים על ספק-אדמתם. זאת תוך ניסיונות סיזיפיים מתחלפים לבקרים לצקת עוגנים בחיים באמצעות הסוגסטייה העצמית ובאמצעות טקסטים נואשים העוברים רדוקצייה לכמה מנטרות חוזרות ונישנות.

גם בישראל לא חמק היהודי מהגורל היהודי של גלות רוחנית ותלישות מעוגנים במציאות, כפי שהיצביע על כך בבהירות בוטה עוד חיים ברנר.
פילסטין בילדנא - געגועי האוייב 263438
מה זה "חומר מעצים חיים"? פרט, הסבר, נמק והבא דוגמאות.
פילסטין בילדנא - געגועי האוייב 263468
יש חמרים שמגבירים את רצון החיים שלך ותחושת הבריאות, הכוח והמשאבים האישיים, יותר מחמרים אחרים. דוגמה שכבר הבאתי במאמר של טלה בר:

כתיבת מאמר וירטואלי לעומת קבלת 1000 דולר מספרים ממשיים שמכרת
דוגמא אחרת: רחצה בים בתולי, חול לבן, מפרץ קסום; לעומת טבילה בים מוצף חרצפים כשהחול מכוסה אספלט ומאחוריך בניני בטון כעורים.

דוגמא אחרת: טיול רגלי באיזור הזויתן המוריק בגליל לעומת הכורח ללמוד איזה 200 עמוד של טקסט פלצני של פרופסור ישראלי חסר אינטואיציות בסוציולוגיה.

העקרון הכללי ברור, אני רוצה לקוות.
פילסטין בילדנא - געגועי האוייב 263484
בהחלט ברור, רק לא ברור לי מתי התנתקנו מהם. אולי ממה שלדעתך הוא מעצים חיים אתה התנתקת, ועל זה צערי שמור לך.
פילסטין בילדנא - געגועי האוייב 263475
דוגמא נוספת:

קריאת הטקסט בקישור למטה בלי תמונות,

מול אותו טקסט < < < < עם תמונות > > > > > > > > >

| |
| |
| |
= = = =
= = = =

פילסטין בילדנא - געגועי האוייב 263604
צודק. אבל גם מודרניזם בתעשיה ובמחקר משפיעים על המישור החברתי תרבותי: (מתינות, עיור, צריכה, מיחזור, ועוד).
ע"ע הונג - קונג - בעבר עוד מחוז במדינת ענק חקלאית נכשלת.
פילסטין בילדנא - געגועי האוייב 263616
בעידן פוסט תעשייתי אין הכרח בתעשיה "מסורתית" לשם פיתוח כלכלי וחברתי, כלכלותיהן של מדינות כמו הונג קונג מבוססות על שירותים ולא על תעשיה (11% בלבד מכח העבודה בהונג קונג מועסקים בתעשיה ובבניין).
ההיפך הוא הנכון: מודרניזציה תרבותית וחברתית היא תנאי לפיתוח כלכלי. הדוגמה הטובה ביותר היא ערב הסעודית, אשר למרות כל תעשיית הנפט שלה, התל"ג לנפש שם נמוך מזה של ישראל ב40%
פילסטין בילדנא - געגועי האוייב 263672
אבל מה בדבר יפן, שם שימרו אפילו בקונספציית הניהול היפנית ערכים מסורתיים-אוטוקרטיים? והחברה היפנית שומרת על רבים מערכיה המסורתיים? וכי אין שם מידה של נתק בין התקדמות טכנולוגית וערכים מסורתיים?

ודוגמא הרבה יותר קרובה, המגזר החרדי, בו רבים עוסקים במחשבים והי-טק?

ומה מדבר ברוני תעשיית היהלומים - יהודים חרדים מאד באנטוורפאן?

דומני שדוגמא מובהקת היא קבוצת העמיש בארה"ב - אנשים המשמרים בכל אורח חיים של המאה ה-‏17 אך כלכלתם היא מודרנית ביותר?

מה בדבר המורמונים ביוטה?
דה-בירסקי 263678
איזה אחוז מהחרדים עוסק במחשבים ובהייטק לעומת הציבור הכללי?

איזה אחוז מברוני תעשיית היהלומים הוא חרדי?
דה-בירסקי 263687
נראה שיש מי שלוקח ברצינות את התעמולה של אורי פז :-]
דה-בירסקי 263723
איזה אחוז מהישראלים עוסק ב-הי-טק ובטכנולוגיה מתקדמת?...

הנקודה היא שאני מציג קבוצות מסויימות (מצומצמות יחסית או נירחבות יותר - כבמקרה של יפן) לגביהן יש נתק בין רמת קידמה בערכים תרבותיים/חברתיים ובין קידמה טכנולוגית, דהיינו אין מתאם *חיובי* מובהק בקבוצות אלה בין שני המשתנים, אלא קיימת אורטוגונליות.
פילסטין בילדנא - געגועי האוייב 263748
אני מתקשה להבין אותך.
מה זה עידן "פוסט תעשייתי?
מהי תעשיה "מסורתית"?
מה פירוש מודרניזציה תרבותית וחברתית היא תנאי לפיתוח כלכלי?

ובכלל מה אתה טוען?

והערה: לסעודיה אין כמעט תעשייה פטרוכימית אלא אם אתה מגדיר משאבות כתעשיה.
פילסטין בילדנא - געגועי האוייב 263846
חברה פוסט תעשייתית היא חברה שכלכלתה מבוססת על צמיחת מגזר שירותים על חשבון התעשיה, ובתוך מגזר התעשיה מעבר ממוצרים שערכם מבוסס על ערך חומרי הגלם והעבודה שהושקעה בייצורם (תעשיה מסורתית), למוצרים שערכם מבוסס על הידע הנדרש לייצרם (תעשיה עתירת ידע).

בהיעדר חברה ותרבות התומכות בצמיחה כלכלית (חברה מודרנית), לא ייתכן פיתוח כלכלי.

הערה: לא כתבתי שלסעודיה יש תעשייה פטרוכימית (שחומר הגלם העיקרי שלה הוא נפט גולמי, ותוצריה הם בנזין, גפ"מ, פולימרים וכו'), אלא תעשיית נפט (כלומר זהו המוצר העיקרי שלה).
אנקדוטה קטנה לעניין 263276
בזמן "שביתת הרעב הגדולה" בבתי הסוהר האדון הנכבד ברגותי (1) צולם סועד את ליבו בתיאבון רב בתאו בעודו מטיף לשביתת רעב. לא נראה שהפיתרון לשחיתות ברשות יבוא מטיפוס זה.

-----------------------------------------
(1) פירוש המילה ברגות מערבית: פרעוש.
אנקדוטה קטנה לעניין 263498
למרות הציניות של ההערה שלך, רציתי לנצלה כדי להבהיר נקודה מסויימת - איני טוען במאמר שברגותי הוא חף משחיתות, חמולתיות, או מנגעים אחרים המרעילים את החברה והפוליטיקה הפלסטינית. היתרון היחסי של ברגותי הוא אך ורק בתמיכה העממית הרחבה לה הוא זוכה, והעובדה שהוא זוכה להמשיך ולהיות קדוש מעונה בחייו בעוד עמיתיו נהנים להם בחופשי.

נוכח העובדה שברגותי ממשיך לסמל את המאבק ואת הסבל הפלסטיני (למרות הפארסה בשביתת הרעב, שלפי הדיווחים בתקשורת ממילא לא הייתה שביתה אמיתית, והוא לא היה היחיד שחטף בה איזה סנדוויץ'), תהיה לו, כאשר ישתחרר, הלגיטימציה הרחבה ביותר מבין יתר המתמודדים לפנות לשלום. אם יעשה זאת ואם לא - תלוי בו. אך לפי ראיונותיו בתקשורת טרם מעצרו, מצטייר אדם בעל עמדות מדיניות שקולות וראליות, שעשה שימוש בדרך השלילית של טרור, אך יהיה מסוגל גם להכיר בטעות האסטרטגית שעשו הפלסטינים באינתיפאדה - ולהפסיקה.
אנקדוטה קטנה לעניין 263502
גם ערפאת זכה לתמיכה עממית רחבה, וידע להיות פרגמנטי ושקול (כל עוד טובתו שלו עומדת על הפרק...). אנחנו לא צריכים עוד ערפאת. ואתה יודע מי עוד ענה לתנאים שאתה מציב...

לשחרר את ברגותי? למי שהורג יהודים צריך לעשות את מה שמי שהרגו יהודים עשו לנו!
אנקדוטה קטנה לעניין 264611
אני נמנע מלהגיב על טענתך לגבי ''מי שהורג יהודים'', כי משתמעת ממנה רמיזה לנאצים, ועם ההקבלה הזו איני מוכן לשתף פעולה. אם לא לכך הכוונה, איתך הסליחה.
אנקדוטה קטנה לעניין 263546
לדעתי מה שהפלשתינים זקוקים לו ביותר הוא ''מנהל'' טוב, איש בירוקרטיה מוצלח שיעמיד אותם על דרך הישר. מישהו שיכול להביא שגשוג כלכלי למדינה הפלשתינית העתידית. מישהו אפור ולא טיפוס צבעוני שמסתיר את המחדלים ברעש סביבתי.
(במובן הזה רבים אומרים שראש הממשלה הטוב ביותר שהיה לישראל היה לוי אשכול).
ואז הם יבינו... 263570
ציטוט מתוך מאמר שכתב דב אנשלוביץ' לפני יותר משלוש שנים תחת השם "ואז הם יבינו..."‏1:

"את אזני צדה לפני זמן מה אמירה מפי ח"כ קולט אביטל בראיון ברדיו, המאפיינת בצורה קולעת מאוד את עולם התעתועים שבו נמצאים היא וחבריה, ולכן בחרתי בה ככותרת למאמר זה.
ובכן, קולט אביטל מחייבת שיחות מדיניות עם הפלשתינים אף שהאלימות נמשכת. בשיחות אלה נסביר להם מה שנסביר "ואז הם יבינו שדרך האלימות אינה מוליכה לשום מקום".

דבריה מדהימים. יש בהם ההתנשאות שכבר נדרשתי אליה פעמים אחדות. ח"כ אביטל מאמינה שהיא רואה דברים שערפאת אינו מסוגל לראות, ודרוש רק הסבר קצר וממצה שיפקח את עיניו. "אז הוא ייראה" שדרך האלימות אינה מוליכה לשום מקום, והמעבר מהפרוזדור הצר והזמני למזרח התיכון החדש יבוא במהרה. כאילו ערפאת אינו יודע ואינו מסוגל להבין את מה שרואה קולט אביטל בבהירות רבה כל כך, והסבר קצר וממצה, כשל מורה המסביר לתלמידו לאן מוליכה דרכו, ובאיזו דרך עליו לבחור - יפתור את כל הבעיות. כאילו ההחלטה על דחיית הצעות ברק ועל הפתיחה באלימות אינה פרי תכנון מוקדם קפדני, אלא תוצאה של קוצר־ראייה זמני.

כל המציאות הנוראה, פגזי המרגמות שנורים לילה לילה על יישובינו משני עברי הקו הירוק, ההרג היומי הקבוע, הפיגועים המחרידים בערינו הראשיות, כל אלה תוצאה של קצר מקרי. צריך רק להסביר לפלשתינים, "ואז הם יבינו...""

אתה יוצא מנקודת הנחה שהמטרה של הפלשתינים היתה להגיע להסכם שלום עם ישראל שיביא לקיום מדינה עצמאית פלשתינית לצד ישראל ומכאן מגיע למסקנה שהאינתיפאדה היתה טעות אסטרטגית מצד הפלשתינים. הגישה הזאת היא שילוב של התנשאות ועצימת עיניים לנוכח המציאות.

1 דיון 479
מתנצל על האיחור 264610
האינתיפאדה לא הייתה טעות אסטרטגית מצד הפלסטינים, בראייתם, מאחר והיא הביאה את ישראל (או את רובה, לפחות) להבין כי הפלסטינים לא יסתפקו בפחות משטחי 67', מזרח ירושלים, והכרה בזכות השיבה, וגם הצליחה להרחיב את הקרע בין המתנחלים לכלל הציבור. יחד עם זאת, עוצמת הפגיעה של צה"ל בציבור הפלסטיני, בשילוב עם הקושי להכריע את דעת הקהל הישראלית וההצלחה המבצעית של צה"ל מול ארגוני הטרור, הביאו לכך שהישגיה של האינתיפאדה היו פחותים בהרבה מהשגיה של האיתיפאדה הראשונה (שהביאה, בסופו של דבר, לאוסלו).

הכשל ועצימת העיניים פה הם דווקא של מי שסבור שהפלסטינים הם מקשה אחת - שאותה יד שמכוונת את הטרור היא היד שממתינה להזדמנות להיות מושטת לשלום. זו לא אותה יד, ואלה לא אותם פלסטינים. מפגישות שהשתתפתי בהן בעבר עם דורשי השלום בצד הפלסטיני, נדהמתי לגלות עד כמה המציאות דומה בשני צידי העימות, ועד כמה הציבור הרחב גם בצד הפלסטיני בסך הכל רוצה לחיות את חייו. אלא שהציבור הפלסטיני עדיין לא נמצא בשלב התפתחותי (מבחינה חברתית) שיאפשר לו להבחין בפער שבין אידיאולוגיה לראליזם, והקריאה הרומנטית למלחמה בכיבוש התגברה בקרב רבים על הדרישה לקיום חיים נורמליים.

זוהי לא עצימת עיניים למול המציאות, ובטח שלא התנשאות. זו הדואליות של הסכסוך הישראלי-פלסטיני - הרצון לנקמה לצד הכמיהה הנואשת לנורמליות. ישראל, כמנצחת הצבאית בעימות, נמצאת עכשיו בעמדת חוזק לעומת הציבור הפלסטיני. זה האחרון חש את העלבון שבתבוסה לצד הסבל היום-יומי של הכיבוש, והשילוב הזה ממשיך להצמיח בני נוער חמומי מוח ושטופי אידיאליזם, שפורחים על מצע האנארכיה בשטחים.

הפרדוקס כאן הוא עצוב במיוחד - ההצלחה של הצבא והשב"כ במלחמה נגד הטרור יותר מדי בולטת לעין. לקח פחות מדי זמן, מאז מבצע חומת מגן, להכריע ככל שאפשר להכריע את הטרור (שימו לב למשל כמה זמן לקח לחמאס לנקות את מותם של מנהיגיה), ובסופו של דבר ניצחנו יותר מדי - אם כי כמובן שאי אפשר להתלונן על כך, ולדעתי הדבר עוד יילמד כהוכחה של מגבלות הטרור.

כדי לעשות שלום שיוכל להחזיק מעמד, צריכים לתת גם לצד השני לנצח מעט, כדי שנוכח להצמיח שם מנהיגות ראויה - ולדעתי האישית, ייטב לכולנו אם הניצחון הזה יהיה מדיני - נאמר, על ידי שחרור כמות גדולה של אסירים בתמורה לסיום האינתיפאדה, והגדרה מחדש של תוכנית ההתנתקות כתחילתו של מו"מ מדיני.
מתנצל על האיחור 264615
אתה מתנדב להיות על האוטובוס שיועלה כקורבן על מזבח ה"לתת גם לצד השני לנצח מעט"?!
מתנצל על האיחור 264636
מן הסתם, לא. כמו שציינתי, אני לא סבור שהייתי צריכים להרפות מהמלחמה בטרור ולתת לצד השני לנצח במישור הזה, אבל אני כן סבור שעלינו לתת לצד השני הישגים מדיניים - וגם אם זה כרוך בבליעת גאוותנו ושחרור אסירים.
מתנצל על האיחור 264676
לזה לא קוראים "לתת לאוייב לנצח", לזה קוראים אדיבות של מנצחים, ובשביל להיות אדיבים בנצחון (כמו למשל ארה"ב בגרמניה וביפן אחרי מלה"ע II) צריך קודם כל להכניע את הצד השני ללא תנאי.
מתנצל על האיחור 264686
המינוח ''ביום הניצחון'' הוא לא שלי, והמשמעות שלו שונה מאדיבות המנצחים - הכוונה היא לאפשר סיום של עימות מסויים על ידי הבניית מציאות עבור כל צד לפיה הוא המנצח.

במקרה זה, הכוונה היא לאפשר לצד השני לסיים את העימות בדרך של מו''מ ממנו יצליח להפיק הישגים (על מנת שיוכל לשווק אותו פנימה כניצחון), ולא להשמידו כליל (באופן שיוביל לתחושת השפלה ושאיפות נקם).
מתנצל על האיחור 264727
לא דובר על השמדה‏1, אלא על הכנעה ללא תנאי.
אסור לתת לאוייב את האפשרות "לשווק את המו"מ פנימה כנצחון" מכיון שזה יוביל לאתוס גבורה שישבח את הטרור והאלימות ככלי להשגת יעדים לאומיים, ויהווה את הפרלוד לסיבוב הבא. נהפוך הוא - האוייב (הן ההנהגה והן ה"עם") חייב להגיע למסקנה שהטרור הביא אותו לדרך ללא מוצא, ולתבוסה אסטרטגית, ושמה שהם יקבלו בכל זאת הוא למרות הטרור ולא בזכותו, וזוהי העסקה הטובה ביותר שהם יכולים לקוות לה.
____
1 דרך אגב, אם "תשמיד כליל" את הצד השני, אצל מי בדיוק יישארו "תחושות השפלה ושאיפות נקם"?!
מתנצל על האיחור 264941
צבא אויב מוגדר כמושמד לא כאשר חוסלו כל חייליו, אלא כאשר חוסלה יכולתו להשיב מלחמה. אבל לא זו הנקודה. אני חוזר וטוען שהכנעת האוייב כמוה כהשמדתו - היא זמנית, ומעוררת רגשות נקמה, ועל כן מונעת היווצרות התנאים ההכרחיים לשלום. אם, לעומת זאת, יזכו שני הצדדים לניצחון *כלשהו* - וככזה נחשב גם ניצחון מדיני, כפי שפירטתי בתגובות הקודמות - ניתן לבנות בסיס לשלום שאינו מבוסס על השפלה.

בנוגע להוכחה כי הטרור אינו משתלם - הרי ההכרעה הצבאית של ארגוני הטרור היא קרובה מספיק למוחלטת, ובמיוחד באם באמת צודקים אותם גורמים במערכת הביטחון הטוענים ש"לחבית אין תחתית. מותו של ערפאת מאפשר לשרון (אם ירצה) לרדת מעץ ה"אין פרטנר" שטיפסנו עליו, ולנסות ולנצל את הצ'אנס האחרון שיהיה לו לשיח עם שותף לאומי בצד הפלסטיני, לפני שהזרם האיסלאמי יכריע את המאבק הפנימי.
מתנצל על האיחור 264961
במקרה של המזרח התיכון, האוייב ממשיך ללחום גם כאשר צבאו מושמד, ראה עיראק כדוגמה. אבל זו באמת לא הנקודה.
הכנעת האוייב, ובמיוחד כניעה ללא תנאי, לא בהכרח מעוררת רגשות נקם. השווה את הסכמי וורסאי בתום מלה"ע הI, שנגמרה ללא הכרעה צבאית ברורה ("בעוד הצבא הגרמני חונה על אדמת צרפת"), והובילו לרגשות נקם, לעומת הכניעה ללא תנאי של אותה גרמניה בתום מלה"ע הII, שגררה הפסד טריטוריות נרחבות הרבה יותר מצדה, חלוקתה ל 2, ומשטר כיבוש ארוך שנים בשני החלקים, אך לא עוררה רגשות נקם מלבד בשוליים שבשוליים.
ההוכחה כי הטרור אינו משתלם צריכה לבוא לא בשדה הקרב אלא על שולחן המשא ומתן. שרון כבר הודיע שהוא יהיה מוכן להפגש עם אבו מאזן. זה שעראפאת לא היה פרטנר זו עובדה, לא "עץ שעלינו עליו". להזכירך ממשלת הליכוד בראשות שמיר הסכימה לשבת מול מנהיגים אותנטיים של ערביי יש"ע, לפני שהכנסנו לכאן ברוב אוולתנו את עראפאת.
אנקדוטה קטנה לעניין 265012
"איני טוען במאמר שברגותי הוא חף משחיתות, חמולתיות, או מנגעים אחרים המרעילים את החברה והפוליטיקה הפלסטינית. היתרון היחסי של ברגותי הוא אך ורק בתמיכה העממית הרחבה לה הוא זוכה" - נדמה לי שזה מסכם את הבעיתיות של עמדתך.
א. המחשבה שאפשר לקחת מנהיג כנופיה כלשהו, לשים אותו מנהיג לפלשתינאים ולפצוח עמו ב"סחר סוסים", היא בדיוק הקונספט שהכשיל את הסכמי אוסלו. בפרט שמי שמתייצב מולו (אבו מאזן) נראה על פניו כמנהיג אזרחי סביר.
ב. המחשבה שאפשר לדבר על "תמיכה עממית נרחבת" כאשר מדברים על מנהיג כנופיה בחברה המשותקת ע"י עבריינים ובעלי זרוע חמושים, היא משגה. באותה מידה אפשר לדבר על "תמיכה עממית נרחבת" ברוזנשטיין. לי יש את ההרגשה שחלק לא מבוטל של הפלשתינאים היה תומך במועמדותו של בנימין נתניהו לרשות הרשות הפלשתינאית, אם זה היה מסוגל להביא לרמת/איכות חיים נסבלת בשטחים.
אנקדוטה קטנה לעניין 265211
התגובה שלך מתעלמת לחלוטין מסקרי דעת קהל והעיסוק התקשורתי והכללי סביב ברגותי. כמו כן, שים לב שהמאמר אינו מציע לשחרר את ברגותי *כרגע*, כדי שיתמודד מול אבו-מאזן, אלא מדבר על שחרורו בשלב מאוחר יותר כמחווה לאבו-מאזן.
לפי הפרדיגמה בה אני דוגל 263287
דווקא ההקבלה לנסלון מנדלה היא מצויינת, עוד מעט נתחיל לשמוע הרבה פעמים את המילה אפרטהייד ותביעות להקמת מדינה דו לאומית.

והנה ניסוי אמפירי לא רע שיאושש/יפריך את מה שאני מאמין.
263363
הרעיון להוציא את מרואן ברגותי מהכלא נשמע הזוי בעיני,אני לא רואה בכך פיתרון ובנוסף אני משער שזה רק יחמיר את המצב.
ברגותי הוא רוצח, אחד שידו הייתה במותם של ישראלים רבים, והיה והוצאתו מהכלא הייתה כדאית מסיבה כלשהי, אף אז אני לא רואה זאת כאופציה.
אני לא חושב שרוצח יכול לעמוד בראש ההנהגה.
אני לא חושב שמגיע למשפחות השכולות לראות את רוצחו של יקיריהם חופשי.
אני לא חושב שכותב המאמר, בקיא בפרטים כך שהוא יכול להציע השערות הזויות שנראות לו.
שחיתות לעומת רצח 263420
ברגותי ראוי להיות המנהיג הפלשתיני משום שאינו נגוע בשחיתות. הוא יושב בכלא הישראלי "רק" בגלל רצח גברים נשים וטף ללא הבחנה. ממש מנהיג ראוי.
אני מעדיף להמליך עליהם רוצח אחר שיושב בכלא שלנו: את יגאל עמיר.
שחיתות לעומת רצח 263429
יגאל עמיר רזה מדי. בעולם השלישי מקובל משמן הבשר לסמן שהאיש נושא עליו את ברכת האל, מועתר ומעתיר מכל טוב העולם הזה. האם יש מועמד העונה על הדרישות הללו?

כזה שידיו טובלות גם בדם, אך בניגוד לסתם רוצח סדרתי מטורף, הוא בקי בהוויות העולם?

ובעיקר, שמן?

יש!

לשגר לשם את זאב רוזנשטיין במקום לארה"ב.
שחיתות לעומת רצח 263452
אבל רוזנשטיין, בניגוד לעמיר, נגוע בשחיתות. הפלשתינים ראויים לרוצח בלתי מושחת.
שחיתות לעומת רצח 263465
שחיתות זה צווארון לבן. איזה פקיד או פוליטיקאי המקבל שוחד או מועל. זה לא רוזנשטיין.

רוזנשטיין זה ברון סמים ופשע - ממש לא צווארון לבן.

האיש יעצים את יצוא הסמים - יצואן מצטיין. גם ככה הטרור מבוסס על הכנסות מסחר בסמים. שחיתות זה העברות כספים מיד ליד בתוך אותה מדינה. פשע - עשוי להיות גם מקור יצוא והכנסות.
קיראו על ברגותי בראש מדינת פלשתין בשנת 2014 263545
המאמר על מעלליו של ברגותי כראש המדינה הפלשתינאית בשנת 2014 (פורסם ב-‏23 ינואר 2003 )

264389
רבים ודאי יזדעקו: איך הכותב מציע לשחרר רוצח (של אזרחים) מכלאו?! אבל כשנזקקים לגנב, מורידים אותו מעץ התליה,ובמקרה של הסכסוך הישראלי-פלשתיני, הדבר נכון גם כשמדובר ברוצח.
מנקודת מבט ימנית, ניתן להטיל על כל ההנהגה הפלשתינית-גם אבו מאזן, אבו עלא ונביל שעת-אחראיות לרצח יהודים, גם אם עקיפה. מי שלא רוצה לעשות פשרה,יכול לפסול כל מנהיג פלשתיני פוטנציאלי:אבו מאזן מכחיש שואה, סרי נוסייבה תמך בסדאם חוסיין.
גם ג'יבריל רג'וב ישב בכלא הישראלי, במאסר עולם, כחבר החזית העממית. אני לא יודע במה הואשם, אבל היה לו "דם על הידיים".אבל במערכת הבטחון מודים שמנגנון הביטחון שג'יבריל רג'וב עמד בראשו, הוא מהבודדים שלא היו מעורבים בטרור באינתיפאדה האחרונה. לאחרונה נפגש רג'וב עם עמרי שרון בסמינר בלונדון.
ולסיום: מדוע לא חוסל ברגותי בטיל ממסוק, כמו "ראשי טרור" אחרים? אולי ישראל "מבשלת" מנהיג...
264451
"מדוע לא חוסל ברגותי בטיל ממסוק, כמו "ראשי טרור" אחרים? אולי ישראל "מבשלת" מנהיג..."

מה שמעלה שאלה מעניינת: מי זו "ישראל"?
מי הבטיח?? 264537
מי הבטיח שברגותי יביא שלום. כנראה שזה, באורח אירוני, צריך להיות בפלקט הבא שייתלה כאן במדינה. מי הבטיח לך שברגותי יביא שלו? מי אמר שבאמת מזיז לו מה קורה עם ישראל? זה יכריחו אותו לחתום על ההסכם. מה זה יעזור? הרי המלחמה תתחיל שוב כעבור כמה שנים.
האסלאם משתלט על העולם. ולא, כוונתי איננה לכל המאמינים הנאיבים משהו, שאין להם יד במלחמת הקיצוניות. כוונתי לכל אותם הפנאטים המוסלמים שמוכנים לרצוח אנשים ולו למען מימוש אידיאולוגיית הדת שלהם. אלו הם אותם הפנאטים שלפי דתם אין לעשות שלום עם היהודים. היהודים הם רמאים ובוגדים, אמר מוחמד בזמנו, כשעוד חי. מי מבטיח שלא יהיה זה אותו המשפט שיאמרו הפנאטים המוסלמים שמשתלטים על העולם מידי יום.
אז מה, נגיע עם ברגותי לעוד הודנה שעתידה כשלון (אגב היו אלו המוסלמים, מוחמד ליתר דיוק, שהפרו את ההודנה, הסכם חודייביה בשמו המלא, שהיה להם עם מכה. ועוד באילו תרוצים??)? אינני חושב שיהיה זה מועיל.
ברגותי הוכיח את עצמו כלא אמין. וזאת, מבלי לדבר על ערפאת והפלסתינאים כולם. הם כולם הוכיחו שאין להשען על הבטחותיהם. הקיצונים המוסלמים הם בלתי-נתנים לעצירה. אך לכיליון הם עתידים. ברגותי יודע זאת, ואם ההסכם המזוייף עליו הוא יצטרך לחתום,נכון, כגיבור נקי מכל פרשת שוחד, הוא ישמח לעשות זאת, ולו רק לעזוב את הכלא הישראלי. הרי זה עתיד ממילא להכשל? ואז ישמש ברגותי כמוביל של אינתיפאדה נוספת, אך עתה ינהג בזהירות. שמא לא יגיע לכלא הישראלי שוב. הכלא של הישראלים שאכלו את הפיתיון שהוא באמת עומד לחתום על שלום איתם..
דמוקרטיה מסודרת 264728
פורסם הבוקר שאחרי הבחירות ברשות הפלשתינית ייפגשו ראש ממשלת ישראל אריאל שרון ויו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן.
אבל הבחירות ברשות הפלשתינית עדיין לא היו. אולי יאלץ אבו מאזן לכהן בתפקיד ראש האופוזיציה הפלשתינית בלבד ?
איש לא מעלה על דעתו אפשרות כזאת. הדמוקרטיה אצלם מסודרת. ייערכו בחירות בחסות מדינות המערב שישמרו על טוהר הבחירות, ואבו מאזן ינצח בהן.
סדר זה סדר.
דמוקרטיה מסודרת 264866
אני מנצל את התגובה שלך כדי להקפיא תמונת מצב, להמשך מעקב - על פי סקר שנערך על ידי שירות המידע הלאומי הפלסטיני (גוף שנתמך על ידי הרשות, וסקריו נחשבים אמינים, כך לפי Ynet לפחות). מחמוד עבאס (ידידיה - תודה על ברכתך אגב!) זוכה לתמיכה של 41%, אחריו מוסטפא ברגותי (נראה שאין קשר למרואן) - 20% תמיכה, והשאר מתחלק בין מועמדים אחרים. הרעיון שלי הוא לעקוב אחר הסקרים וכך נקבל אינדיקציה אם היו (כשיהיו, אם יהיו, הבחירות בשטחים) זיופים בקנה מידה נרחב.

דמוקרטיה מסודרת 264907
בסקר של "המרכז הפלשתיני לסקרי דעת קהל" זוכה עבאס ל-‏27%, ואילו מוסטפא ברגותי זוכה לארבעה אחוזי תמיכה בלבד:

ניסיתי לחפש פרטים על מוסטפא ברגותי, ומצאתי בעיקר כאב ראש. יש רופא בכיר בשם ד"ר ברגותי, מנהל שירותי רפואה ברשות הפלשתינית, והוא בן-דודו ואולי אחיינו של מרואן ברגותי. יש ד"ר ברגותי שמנהל מכון מחקרים פוליטיים, ויש עוד מוסטפא-ברגותים שלא ברור לי מיהם. אולי אתה יודע?
דמוקרטיה מסודרת 264927
הסקר שמצוטט ב"הצופה" שואל "למי מהאישים הפלשתינים יש היכולת להנהיג את העם בצל הסתלקותו של ערפאת" ולא מי יהיה יו"ר הרשות. לראיה, מופיע בו פארוק קדומי. אלו שני דברים שונים במקצת לדעתי. בעוד הסקר שצוטט ב-Ynet עוסק בצד המעשי, הסקר שצוטט ב"הצופה" עוסק בצד העקרוני, אך לא מעשי (אני לא רואה את פארוק קדומי עובר לשטחים בזמן הקרוב, אבל לך תדע...).
מוסטפא ברגותי 264939
ד"ר מוסטפא ברגותי עמד בראש "היוזמה הלאומית" הפלסטינית, איש שמאל ותיק בזירה הפוליטית שידוע בעיקר בנטיות האופוזיציוניות שלו (לא דבר מובן מאליו בימיו של ערפאת) ובעמדות פוליטיות פרגמטיות אך נחרצות.

"היוזמה הלאומית":
חיפוש מהיר בגוגל מוצא מספר דוגמאות נוספות להתבטאויות:
ככה בונים מועמד 267576
"ד"ר מוסטפה ברגותי, אחד המועמדים בבחירות לנשיאות הרשות, הוכה הערב (יום ד') על ידי חיילים במחסום בית איבא, כך דיווחו הערב גורמים פלסטינים. לדבריהם, ברגותי עוכב במחסום שבין ג'נין לשכם, והחיילים היכו את אחד ממלוויו. ברגותי ניסה להתגייס לעזרתו והוכה אף הוא. על פי הפלסטינים, לאחר שהוכה נלקח ברגותי לבית החולים ברמאללה."

דמוקרטיה מסודרת 264917
הנקודה אינה זיופים אלא מצב שבו כל המבנה והשיטה מחייבים תוצאה אחת.
דברתי פעם, לפני שנים רבות, עם עולה חדש מברית המועצות, והוא סיפר לי על השיטה בברית המועצות. ממש הופתעי לגלות שמבחינת החוק והפורמליות שם, אין שום הכרח שיבחרו לשלטון רק מועמדים מהמפלגה הקומוניסטית, ותיאורטית יכול להיות שייבחרו לגופי שלטון מקומיים וגם לשלטון המרכזי דווקא מועמדים שאינם מהמפלגה הקומוניסטית.
אבל כל זה הוא על הנייר בלבד. בסופו של דבר יוצא שהשלטון נשאר איך שהוא בידי המפלגה.
ואנחנו יודעים גם בעקבות מה שקרה עם התפרקותה של ברית המועצמות שהציבור לא תמך במפלגה הקומוניסטית. ובכל זאת כך זה היה שם.
דמוקרטיה מסודרת 264955
"כל המבנה והשיטה מחייבים" דורש עדיין פירוט, איך בדיוק.
אני מנחש שמה שהיה בברית המועצות, ומה שיש בסוריה, הוא שהאזרח יודע שיש מי שיודע מה הוא מצביע; או לפחות יש סכנה לא זניחה שיש מי שיודע מה הוא מצביע, ויש הרבה מדי מה לסכן בהצבעה לא נכונה. זה יכול לעבוד גם בשטחים, אבל כדי להבטיח מראש ניצחון לאבו-זה (תגובה 263150), צריך שכל גורמי הכוח והאיום יגידו מראש לאזרחים שצריך להצביע בשבילו. אחרת, בשיכון א' בג'נין יציבעו מתוך פחד לאבו-זה, אבל בסביוני רפיח יצביעו מתוך פחד לאבו-אחר. בינתיים אני לא רואה התגייסות כזו, ולא ברור לי איך יוכלו גורמים מבחוץ לארגן אותה. הדרך הקצת יותר זמינה לשם כך היא להשתלט על תהליך הבחירות עצמו. קרי, זיופים.
דמוקרטיה מסודרת 264970
העיוות יכול להתבטא גם בדרך אחרת. מישהו שרוצה להיבחר הרי צריך לפרסם את עצמו ואת השקפותיו, ולשם כך צריך כסף. ברשות הפלשתינית כפי שהיא היום לא מדובר רק בכסף. עצם האפשרות שמישהו יפרסם עצמו כל כך עד שיסכן את המועמדים ''הנכונים'', מהווה סכנה לגופו ממש. בסופו של דבר לא מגיעים מועמדים נגדיים ממשיים, ולבוחר נותרת רק ברירה אחת. כרגע נראה לי ששמתי את האצבע בדיוק על הנקודה העיקרית והחשובה.
דמוקרטיה מסודרת 265214
נראה לי שאתה מגזים בהערכתך את היכולת של הרשות הפלסטינית (העומדת מאחורי אבו-מאזן, בניגוד לכנופיות של הפתח, שמהוות כוח משמעותי בהרבה, אך הן אינן תומכות באבו-מאזן ואפילו הביעו התנגדות למועמדותו) להרתיע מישהו. הרי מדובר בישות העומדת על סף התפוררות, שאינה מסוגלת אפילו לאבטח בית בו מתכנסים בכיריה כדי להתאבל על מות ערפאת בעזה.

דמוקרטיה מסודרת 265258
למרות מה שקרה בסוכת האבלים איני חושב שיש שם מצב של התמודדות בין אבו מאזן ומה שאתה קורא "כנופיות", ובסופו של דבר כל ה"כנופיות" סרות למרות הדרגים הגבוהים של הפתח, גם אחרי מות ערפאת.
אילו באמת ה"כנופיות" היו מתנגדות לאבו מאזן, מדוע אין הן מוציאות מתוכן מועמד ?
דמוקרטיה מסודרת 265458
הטענה שלך מתחילה להשמע כמו תאוריית קונספירציה. אתה טוען שהכנופיות נשמעות לאבו-מאזן, והוא בעצם שיסה אותן זו בזו ואולי גם בעצמו בסוכת האבלים, ושם עצמו בסכנה, בשביל צורך פוליטי כלשהו?

הדרגים הגבוהים של הפתח איבדו שליטה על הכנופיות החמושות האלה במהלך האינתיפאדה, לדעתי בגלל שהם לא הצליחו להציג חזית ברורה לגבי העמדה שלה בנושא הפיגועים - הרשות הפסטינית מגנה רשמית כל פיגוע, וערפאת בינתיים משלם את החשבון. הסיבה שהכנופיות אינן מוציאות מתוכן מועמד, היא בדיוק בגלל העובדה שאין להן מסגרת כללית אחת - כל כנופיה הייתה רוצה בוודאי להעלות מועמד מתוך עצמה, אך היא יודעת שהוא לא יזכה לתמיכה מאף כנופיה אחרת.
דמוקרטיה מסודרת 265935
איני טוען את מה שאתה טוען שאני טוען. בודאי איני חושב שאבו מאזן יזם את הירי בסוכת האבלים.
אבל מדובר באירוע בודד. לא ברור מה הייתה מטרת היורים ואיזה דרג שלח אותם לירות.
בסאדת התנקשו, כזכור, חיילים מצבא מצרים, אך אין זה אומר שהצבא לא סר למרותו.
אשר לבלגן ששרר בתקופת ערפאת, כאן אני חושב שזה היה בפרוש רצונו (אבו מאזן מנסה לפעול, טקטית, אחרת, למרות שהמטרה היא אותה מטרה). התאים לו שיהיו פיגועים וגם שיוכל לגנותם. תפיסת קארין איי והמסמכים במוקטעה במבצע חומת מגן היו פשלה שחשפה את ערוותו.
דמוקרטיה מסודרת 266272
אני מסכים איתך לגבי ערפאת, אם כי לא לגבי אבו מאזן, ובהחלט לא לגבי הפתח. התקשורת הישראלית והפלסטינית כאחד, בנוסף לדוברים פלסטינים וממערכת הביטחון, ממשיכים לטעון במהלך השנים האחרונות שהפתח הולכת ומתפוררת. גם בימיו של ערפאת, יצאו לא פעם ראשי כנופיות מקומיות כאלה בהצהרות לתקשורת של ''גם אם ערפאת היה אומר לי להפסיק לעשות פיגועים, אני יודע בלב שלי שהוא לא מתכוון לזה'' - שזה, במילים אחרות, הצהרה שאין בכוונתם לשמוע להנחיותיו של איש.
דמוקרטיה מסודרת 265186
אני נוטה לחשוב ש''המבנה והשיטה'' מתייחסים לתרבות ולא לפרקטיקה. גם היום ברוסיה יש רוב עצום לנשיא פוטין, רוב שלא מאפיין מדינות עם מורשת דמוקרטית מערבית.
אם התהליך הנוכחי יצליח, נמצא שגם הפלסטינאים יוצרים תרבות דמוקרטית בצורה הסכמית ולא במיטב המסורת של אלטלנה, מלחמות הדת באירופה וכולי.
(בקיצור, הטיעון של אפופידס, רק בהסתכלות אוהדת יותר).
דמוקרטיה מסודרת 265205
אני חושב שמייחסים משקל יתר לתרבות במקומות בהן היא שולית למדי. האם אוקראינה שונה מרוסיה ב"תרבות" הבחירות שלה? מדוע אם כן הבחירות כה צמודות? האם גרמניה המזרחית (ה"דמקורטית") היתה שונה בתרבותה הגרמנית מהמערבית (ה"פדרלית")? האם הקוריאנים בצפון שונים מהדרום? הסינים מהונג קונג וטאייואן?
דמוקרטיה יציבה צריכה כמה יסודות מבניים, שלוקח לעיתים יותר מדור ליצב אותם (או להרוס אותם), אבל אלו אינם תרבותיים כי אם מנגנוניים, ובמידה והם טובים הם מסייעים למנוע את התופעות עליהם דיבר ירדן.
דמוקרטיה מסודרת 265224
אבל אפשר להצביע על לא-מעט ניסיונות כושלים להעביר מנגנונים דמוקרטים יציבים ממדינה אחת לאחרת.

הסברים "תרבותיים" הם הסברים די נפוצים במדעי-המדינה ובהיסטוריה, אבל הטענות שאתה מעלה כאן נשמעות מעניינות. למה לי להסתבך - יש איזה סטודנט למדעי-המדינה באיזור שיוכל לתרץ את העניין?
דמוקרטיה מסודרת 265300
אוקראינה נמצאת בין שתי תרבויות, האירופאית והרוסית. אפשר לראות בבירור במפה http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?... איפה מתחילה ואיפה נגמרת ההשפעה של כל תרבות. בגרמניה המרחית, בסין ובקוריאה לא היו בחירות.
דמוקרטיה מסודרת 265389
זה בדיוק העניין: בגרמניה המזרחית, בסין ובקוריאה הדרומית לא היו בחירות (לפחות לא כאלה ששוה לדבר עליהן) בעוד שמדינות שמורכבות מאותם לאומים/עמים ממש, היתה (וישנה) דמוקרטיה יציבה: גרמניה המערבית, ד' קוריאה, הונג-קומג, טאייואן.
לגבי אוקראינה: התבוננות במפה, דמוגרפיה ואף בהסטוריה של מדינה זו, מראה שהיא תחת כיבוש רוסי כבר 300 שנה. אין לה דבר משותף עם אירופה המערבית על ערכיה הדמוקרטיים, והיא תמיד מזוהה עם הגוש הסלבי. כחמישית מאזרחיה רוסים, וכמחצית מאזרחיה נוצרים אורתודוקסיים (הדת השלטת גם ברוסיה). מעבר לגבול המשותף הענק עם רוסיה, גובלות בה מולדובה, בלרוס, הונגריה, סלובקיה ורומניה - רוב של עמים סלביים ומדינות עם מסורת רודנות ארוכה, שהצטרפו אך לאחרונה למשטרים הדמוקרטיים (חוץ מבלרוס, שהינה דיקטטורה לכל דבר).
דמוקרטיה מסודרת 265394
לא היתה בהם דמוקרטיה בגלל שלטון עריץ, ולא בגלל שונות תרבותית. אילו הייתה בהן דמוקרטיה, היה אפשר לראות האם התרבות שלהן שונה. למשל, יש הבדל מובהק בין תוצאות הבחירות במחוזות הגרמניים שהיוו את מערב גרמניה לבין אלה שהיוו את מזרחה, כתוצאה מפער תרבותי שנוצר במשך שנות הכיבוש.

תרבות היא לא גזע. תרבות יכולה להשתנות, ואף משתנה. רואים את זה במדינות מזרח אירופה השונות, חלקן מושפעות יותר מהתרבות הרוסית על ערכיה, וחלקן יותר מהתרבות האירופית על ערכיה. הגבולות לא תמיד משנים על התרבות (ישראל, למשל, מושפעת יותר מהתרבות האמריקאית מאשר מהתרבות הערבית), אבל במקרה הנוכחי הם משפיעים באופן כל כך מובהק, שאפילו אתה רואה ומציין את זה.
דמוקרטיה מסודרת 265405
תשמע, אני כבר לא בטוח שאני מבין מה אתה מנסה לטעון.
למשל, הטיעונים "לא היתה בהם דמוקרטיה בגלל שלטון עריץ" ו"אילו הייתה בהן דמוקרטיה, היה אפשר לראות האם התרבות שלהן שונה", נראים לי מאוד מעגליים.
אני חשבתי שאנחנו עוסקים ב"האם תרבות היא זו שמייצרת דמוקרטיה או השלטון". כל מה שמשתמע מתגובתך, גם בתוך הטיעונים הנ"ל, זה שהשלטון אחראי לצורת השלטון, ואם הוא לא נותן ל"פקטור התרבותי" להתבטא אז האחרון אינו בא לידי ביטוי, וזו גם טענתי: ייתכן ולתרבות יש תפקיד מסויים באופי הדמוקרטיה או ביציבותה, אבל לשלטון יש את התפקיד המכריע בכך.
בפרט, תרבות שמשתנה תוך דור, כפי שאתה מתאר, היא בוודאי ובוודאי תרבות הנגזרת מהתרבות השלטונית, וקל מאוד לראות הבדלים בין "תרבות תחת עריצות" ל"תרבות תחת דמוקרטיה ליברלית".
דמוקרטיה מסודרת 265415
אני מנסה לטעון שהתרבות משפיע על אופי הבחירה במדינות שונות בהן יש בחירות. כמו שנכתב בתגובה 265186, עליה אמרת "אני חושב שמייחסים משקל יתר לתרבות במקומות בהן היא שולית למדי".

הטיעונים האלה נראים לך מעגליים, משום שאי אפשר לתמוך בשום טענה באשר לאופי הבחירה תוך כדי שימוש במקומות בהן אין בחירה.

נראה לי שלא ממש קראת את תגובתו של יהונתן אורן לפני שהגבת.
דמוקרטיה מסודרת 265421
לא כל מדינה בה יש בחירות היא ממש דמוקרטית, וזה מה שעמד בבסיס הטיעונים של ירדן, אפופידס ויהונתן לגבי הרש"פ, רוסיה ודומותיהן, ולכן אני סבור שדווקא הקריטריון שלך (בחירות או לא) אינו מתאים לדיון שהתפתח.
דרך אגב - אפילו בסין יש צורה מסויימת של בחירות (בגוף שנקרא National People's Congress) ובצ' קוריאה (ע"י ה Supreme People's Assembly), וכנ"ל בבלרוס (של כל האזרחים) ודומותיה.
אני משאיר את הדיון למשהו עם יותר סבלנות ממני 265425
הקרטריון שלי הוא לא קרטריון לגבי המקומות בהן התרבות משפיעה, אלא לגבי מקומות בהן אפשר לראות את ההשפעה התרבותית (כמו שהיא באה לידי ביטוי בבחירות).

ד"א, אז מה?
Leaving so soon ? 265524
אתה משאיר את הדיון למישהו עם יותר סבלנות או למישהו עם יותר בשר בטיעוניו?
דמוקרטיה מסודרת 265409
השפעה תרבותית לא מתחילה ולא נגמרת, אלא גוברת או נחלשת.
צודק. 265414
אני חייב להחמיא לך. 265595
זו הפעם הראשונה שאני רואה מישהו באייל שמקבל ביקורת באופן בוגר ולא ישר מתחמק, מתפתל או מתקיף.
אני חייב להחמיא לך. 265764
אתם רוצים חדר?
דמוקרטיה מסודרת 264868
גם לפני הבחירות האחרונות אצלינו אף אחד לא חשב ששרון הולך להיות ראש האופוזיציה.
דמוקרטיה מסודרת 264916
אני, אישית, מכיר רבים שכן חשבו כך.
התפתחות מעניינת בגדה 265285
הגדה המזרחית סוערת בעקבות הדחתו של יורש העצר חמזה.
האם ימונה הנסיך חוסיין (שהוא ערבי-פלסטיני) ליורש העצר?
מהלך כזה ישנה לחלוטין את תמונת המצב ויחזיר לחיים את ה"אופציה הירדנית" של מדינה ערבית-פלסטינית.
המשיח מרואן ברגותי 266884
האם מותו של עראפת מחייבת הגעתו של מנהיג חדש לפלשתינאים שאינו נגוע בשחיתות. האם לנו היהודים יש את היכולת להשפיע על גורלם של הפלשתינאים.
מתחילת המאה היו נסיונות של הקהילייה הבין לאומית ליצב את המצב בארץ ישראל לפי הבסיס של שלטון עצמי נפרד ליהודים וערבים, על פי דמוגרפיה וטריטוריה. בכל פעם היהודים הסכימו והערבים פתחו במאבק מזוין החל במאורעות של 1926 1936 וכלה במלחמות שליוו את מדינת ישראל מהקמתה.
המסקנה היא שאין לשחיתות של ערפאת וחבריו קשר עם האין פתרון לסכסוך, השחיתות מובנית בתרבות הערבית בכל מדינות ערב.
דעתי היא שצריך לדבר עם מנהיגי הערבים שיבחרו על ידם של הפלשתינאים, אבל צריך להפסיק לשמוע את עצמנו ותקוותינו ולהתחיל לשמוע מה מנהיגי הערבים אומרים על כל במה.
יחסם למדינת ישראל של כל המנהיגים של כל הזרמים בחברה הערבית דומה, ההבדל ביניהם הוא רק טקטי וסגנוני בין אלה שרוצים לחסל את הישות היהודית בבת אחת, לבין אלה הרוצים להשמידנו בשלבים, בין אלה ששפתם פשוטה לבין אלה היודעים להתבטא בשפה יפה. אנו צריכים להתחיל לשמוע לערבים ולהאמין שהכרזותיהם על השיבה של הפליטים אינם נושא למשא ומתן, וכשהם אומרים החזרת הזכויות כונתם לחיפה יפו וטבריה.
רעיון ההתנתקות החד צדדי אינו אופציה לבחירה, ההתנתקות אין משמעותה שתביא שלום, הסיבה והצורך לפנות ישובים היא שאנחנו במצב מלחמה, ובמצב מלחמה עושים נסיגות כדי לנצח במלחמה, אם הייתה אפשרות של שלום לא צריך היה לפנות ישובים, הרי אף אחד לא מעלה בדעתו לפנות ישובים פלשתינאים במדינת ישראל, מדוע צריך לפנות יהודים משטחים שיימסרו לפלשתינאים.
יש לי הצעה 266887
שביילין ירוץ בבחירות לנשיאות פלסטין
יש לי הצעה 266890
אם הוא יבחר, בחיים לא יהיה לנו שלום איתם.
המשיח מרואן ברגותי 266974
כל הכבוד. הצלחת להוכיח שאתה מסוגל לפלוט את כל מה שהכניסו לך, בלי טיפה של חשיבה ביקורתית או יכולת לסנן דמגוגיה. עכשיו תתחיל גם לדקלם שכולם בעצם אנטישמים ואנחנו מעטים מול רבים גם ביורוליג, והכל יהיה בסדר.
המשיח מרואן ברגותי 266991
מה שכתבת מתאים לכתיבה שלך, תסתכל בראי ותאמר לעצמך את הדברים.
מה שכתבתי לא היה דעה אלא מציאות שאינה מוצאת חן בעיני, אבל אנחנו חיים במזרח התיכון והוא לא חדש, לא סתם אין מדינה אחת ערבית ומוסלמית שהיא גם דמוקרטיה.
ונא לא לערבב בין רצונותינו ומאווינו לבין המציאות.
המשיח מרואן ברגותי 267313
נו באמת. ''בכל פעם היהודים הסכימו והערבים סרבו'', ''ההבדל בינהם הוא רק טקטי וסגנוני בין אלה שרוצים להשמידנו בבת אחת לבין אלה הרוצים להשמידנו בשלבים'', ''השחיתות מובנית בתרבות הערבית''. לא רק שה''מציאות'' הזו לא מבוססת על עובדות היא גם דמגוגית ופשטנית, שלא לומר גזענית.
המשיח מרואן ברגותי 267327
מה לעשות אבל המציאות היא סתם מציאות ואין לה קשר עם גזענות. קח לדוגמה את מלחמת העצמאות ונסה לחשוב נה היה קורה אם הערבים היו יושבים בשקט, הרי יפו וחיפה וערים וכפרים אחרים היו עד היום ערבים.
ודוגמה אחרת עניין של נקמת דם הרעיון של הריגת בני משפחה שאישית לא היו מעורבים ברצח מלפני שנים רבות. רעיון נקמת הדם עומד בבסיס הלגיטימציה של בו אדם לאבד את עצמו ולהרוג בני אדם אקראיים שהוא לא מכיר באוטובוסים או בתי קפה. תרבות היא לא עניין של גזענות כמו למשל רצח על רקע של כבוד המשפחה, זו המציאות ידידי, אנו נמצאים במזרח תיכון ישן ואין לנו עסק עם נורבגים.
ברגותי פורש אך דורש 268479
"ע'ניים פירט את הדרישות, בהן דרישה לדבוק באינתיפאדה ובהתנגדות לכיבוש כעקרונות בסיסיים לצד המו"מ, סירוב לכל הסכמים חלקיים או זמניים במו"מ העתידי, הגעה להסכמות עם כל הפלגים הפלשתיניים האחרים וכן המאבק נגד "גדר ההפרדה, מאבק בייהוד ירושלים, הסרת המחסומים, הפסקת החיסולים והרדיפות נגד המבוקשים מהזרועות הצבאיות של הפתח ונסיגה משטחי הרשות כתנאי לכל מו"מ עתידי וכן ההגנה על נשק המאבק המזויין. עוד דרש ברגותי שלא לחתום על שום הסכם ללא לוח זמנים לשחרור כל האסירים בישראל ותבע מאבו מאזן לתמוך במשפחות הרוגי האינתיפאדה ולפצות את נפגעיה. כמו כן תבע ברגותי לקבוע תאריך לבחירות לפרלמנט וכן להקים וועדה משפטית שתביא לדין את כל הקשורים בשחיתות ברשות ב-‏10 השנים האחרונות וכן סדרה של דרישות נוספות."

מה עוד נבקש אמור מה עוד 268596
"סדרה של דרישות נוספות" - לא קראתי, אבל אפשר לנחש מה הן: אסטרונאוט פלשתיני על הירח תוך שנה, חוף ים ברמאללה ונינטנדו לתא.
מה עוד נבקש אמור מה עוד 268717
מה הבעיה עם האסטרונאוט הפלשתיני ? יש לנאס"א חבילה מיוחדת לאסטרונאוטים מהמזרח התיכון, ואחרי שניסינו אותה, אנחנו מוכנים להמליץ עליה בחום.

אפילו יותר מאחד. תפאדל.
מה עוד נבקש אמור מה עוד 269041
גם לגבי חוף הים ברמאללה יש על מה לדבר

שנאמר: אם מוחמד לא יבוא אל ההר וגו'
מות הגוף איננו מות הרוח 270976
מר ישראל הירש היקר!
עראפת אכן מת.אך הוא לא הותיר אחריו חלל רעיוני ערכי.
תמימות היא לחשוב שעם מותו של הגוף,קרי עראפת.מתה גם הדרך בה הוביל.קרי הרוח.עם כל מגרעותיו,וביזיונותיו מנקודת מבט מערבית,הוא הותיר אחריו מורשת,והיא לא לוותר לעולם.כל מי שיבוא אחריו פת"ח מתפורר,חמאס מתחזק,ג'יהאד איסלמי משתרך,ימשיך בדרך העיקשת של " לעולם לא נוותר ".
ברגותי ודומיו ע"פ רעיונך לא יאריכו ימים אם הם ינסו להיות "פרגמטים" וינחיתו רוח וותרנית על הפלשתינאים,והוא,הם,הן,יודעים זאת.אתם היהודים יכולים להתפלסף איש עם רעהו,לגלגל מילים,לכבס אידיאולוגיות,לבדות רעיונות.אך כל זאת יהיה בינכם לבין עצמכם.אף אחד עלי אדמות לא יסכים עמכם.סופו של דבר הישראלים יתקפלו.אתם יודעים זאת,הפלשתינאים יודעים זאת,וגם שאר העולם יודע זאת.אצל הפלשתינאים יש פרגמטיזם מסוג אחר,והוא :אם אני רוצה שררה בפוליטקה הפלשתינאית,
אני צריך לחיות,ולצורך קיומי,אני צריך כוחות מזויינים,
וכוחות מזויינים צריכים אמונה,ואמונה,מקורה בקוראן,והקוראן,בקוראן אין וותרנות.הקוראן קורא:סבלנות המאמינים,סבלנות.אם לא היום,אז מחר,לא מחר,מחרתיים,שנה הבאה,בעוד דור,או בעוד עשרות דורות,והמשנה היהודית מחרה אחריו:לא לעולם חוסן.על מר הירש.המציאות ממליצה:כדאי מאד שהישראלים יתחברו למציאות.המפסידה הגדולה תהיה ישראל.כי רק לה יש מה להפסיד,לפלשתינאים אין.אם אינכם מאמינים,צאו לשטח ותראו במו עיניכם.
ועוד באותו עניין: הכסף שהותיר אחריו ערפאת 287429
האמריקנים והבנק העולמי איתרו את 6-4 מיליארדי הדולר האבודים של יאסר ערפאת.

לכתבה המלאה:

''מיוחד ובלעדי למקורות בוושינגטון והפלסטינים של תיקדבקה'' 287431
אוקיי מה רצית לומר בזה...? 287744
אם אתה רוצה להביע התנגדות/ הסכמה למה שכתוב שם תהיה יותר מובן.
בלי חידתיות-ציניות בשקל-הומור אינפנטילי בבקשה.
אוקיי מה רצית לומר בזה...? 287822
הוא מנסה לרמוז לך בעדינות שהאמינות של תיק דבקה פחותה מזאת של תיקים באפלה.
אוקיי מה רצית לומר בזה...? 418113
אתה רוצה להגיד שמולדר וסקאלי לא עובדים עבור האפ.בי.איי?

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים