יו''ר הכנסת: להגביר את הפיקוח על מוסר העבודה של הח''כים 2671
דליה איציק, יו"ר הכנסת, מציעה להציב שעון נוכחות בכניסה למליאת הכנסת, באמצעותו ניתן יהיה להתחקות אחר היקף הנוכחות של חברי הכנסת בדיוני המליאה, ולא רק אחר נוכחותם בבניין הכנסת, כפי שנעשה כיום. על־פי דוחות פנימיים של הכנסת, קיים פער גדול בין שני מדדים אלה.

איציק מציעה גם כי ועדת האתיקה של הכנסת תעיר לחברי כנסת שייעדרו מלמעלה משישית מדיוני הכנסת, ואף תטיל עליהם קנסות. כיום רשאים חברי הכנסת להיעדר משליש מהימים בהם המליאה מתכנסת.

יצחק זמיר, שופט בית המשפט העליון בדימוס העומד בראש ועדה המחברת קוד אתי חדש לחברי הכנסת, אמר: "שערו בנפשכם רופא או מורה הנעדר משליש מימי העבודה שלו. זהו מצב אנומלי הדורש התייחסות ותיקון". הועדה שוקלת להמליץ לשלול את שכרם של חברי כנסת המרבים להיעדר מדיונים.

לפני מספר שבועות החליטה איציק שלא לפרסם את הדו"ח הסטטיסטי השנתי פעילות חברי הכנסת, משום שהוא אינו משקף כהלכה את היקף פעילותם, ובמקומו לפרסם את שמות חברי הכנסת הנוהגים להיעדר ממשכן הכנסת, או להגיע אליו אך לשבת במזנון או בחדריהם. היא אמרה: "הגעתי למסקנה שאין לפרסם דו"ח סטטיסטי משום שהנתונים בו מטעים. למשל, יש בו נתונים על מספר הצעות החוק שכל חבר כנסת הגיש, דבר שאין לו שום משמעות". איציק הוסיפה כי ישנם חברי כנסת הנוהגים להגיש הצעות חוק רבות לקראת פרסום הדו"ח, וכן להגדיל את מספר נאומיהם, על מנת לשפר את מצבם.
קישורים
הארץ - שעון נוכחות בכנסת
הארץ - ביטול דו"ח הפעילות השנתי
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מה עם פיקוח על המוסר של הח"כים? 401147
אתם יודעים, פיקוח על נסיעות לחו''ל במימון של מליונר או של חברה לשיווק פירות, פיקוח על עמידה בראש עמותה שמנסה להביא לשינויי חקיקה, פיקוח על טיפוח אוסף אישי ממתנות של אורחים רמי דרג או סתם לוביסטים ובעלי עניין, פיקוח על גיוס כספים לבחירות מקדימות בתוך המפלגה, פיקוח על הרגלי ההצבעה של הח''כים ובעיקר פיקוח על ההתחככות של הח''כים עם גורמי פשיעה מאורגנת ולא מאורגנת.
מה עם פיקוח על המוסר של הח"כים? 401733
במקומך לא הייתי מדברת על מימון של... לא משנה.
מה עם פיקוח על המוסר של הח"כים? 401979
נראה שצריך להקים איזו רשות מפלצתית ובירוקרטית שתפקח על כ''כ הרבה דברים...
401204
אכן, בעייה קלאסית. כיצד ניתן למדוד תפוקת עובד? סקוט אדמס, מחבר סדרת "דילברט" טוען כי הפירמידות קיבלו את צורתן הייחודית כי בוניהן קיבלו בונוס לפי שטח הבסיס וגובה הפירמידה.
באשר לבעייה הספציפית העומדת בפני כבוד היו"ר איציק, דומני כי טעות בידה. האם היינו מעריכים רופא לפי מספר השעות שבילה במרפאה, או לפי הישגיו בריפוי? (למפקפקים: באיזה משני הרופאים הייתם בוחרים לו הייתם חולים?) מדען - נבחן לפי הישגיו, או לפי הזמן אותו בילה במעבדה?
הקונץ האמיתי הוא (כאמור דלעיל) למצוא את המדד האמיתי. הייתי מציע ליו"ר איציק למדוד עבור כל ח"כ את כמות הצעות החוק שהגיעו לשלב מכריע (למשל, לקריאה שלישית או אפילו מעבר מלא של החוק). הדבר יעודד "ליווי" הצעות חוק ותמיכה בהן (לובי פרלמנטרי, תקשורת, שת"פ קואליציה-אופוזיציה), במטרה להעבירן ממש ולא רק לקבל קרדיט. שיטה זו גם תקשה על "הצעות אינסטנט" לפני הכנת דו"ח הפעילות של הח"כים.

והמלחמה בצפון היא איוולת.
401294
הרעיון שלך הוא רעיון ממש רע. אנחנו לא רוצים לעודד חברי כנסת לייצר עוד חוקים עוד יותר מורכבים, אנחנו רוצים לעודד אותם לפשט את החקיקה. אנחנו גם לא רוצה לעודד חברי כנסת לפעול רק למטרות שבהכרח יעברו לקריאה שלישית, אנחנו רוצים לעודד אותם גם להציע ולדון ברעיונות שלא יעברו.
"ממש רע" ? 401335
המוצר אותו מייצר פרלמנט הוא חקיקה. מדד לפעילות ח"כ על פי ההצעות שקול למדידת הישגי רופא לפי מספר החולים ש*טיפל* בהם, בעוד מדידה לפי חוק המגיע לסיומו המוצלח שקולה למדידת הישגי רופא לפי מספר החולים ש*ריפא*. כמו כן, עידוד הצעות חוק שלא יעברו הוא בבחינת פירצה הקוראת להצעות חוק דמגוגיות ללא סיכוי בסגנון "הצעת חוק לחיסול מוחלט של העוני", הקוראת לביטול כל המיסים ומתן קצבאות שגובהן ייקבע ע"י המקבל. זאת מבלי להזכיר נטייה אפשרית להצעות חוק "סתמיות", רק כדי לשפר את מדד הפעילות של המציע.
לגבי פשטות או מורכבות החוק (או תהליך החקיקה?), דומני שלא ירדתי לסוף דעתך.
"ממש רע" ? 401342
פרלמנט לא מייצר חקיקה. זאת גישה מוטעית. החקיקה היא אמצעי בעזרתו הפרלמנט משפיע על המדינה. למען האמת, המוצר אותו מייצר הפרלמנט הוא שינוי דינמי של המדינה. את שינוי המדינה אפשר להשיג בעזרת חקיקת חוקים חדשים, מחיקת חוקים ישנים, או גם העלאת נושאים לסדר היום הציבורי, בעזרת הצעות חוק שלא יעברו. המטרה של הצעת חוקים שלא עברו גם היום (כשאין עידוד כספי לחוקים כאלה) היא העלאת הנושא לסדר היום הציבורי.

לגבי פשטות חוקים, חוקים צריכים להיות מובנים לציבור שצריך לעמוד בהם, יותר מידי חוקים או חוקים מסורבלים מידי הופכים את החוק לדבר בלתי מובן, ולכן לא רלוונטי לרוב הציבור. המצב היום כבר קרוב לזה מספיק, יותר משאנחנו צריכים חוקים חדשים, אנחנו צריכים למחוק חוקים קיימים מספר החוקים.

אם יקבלו את הצעתך אז:
1. אם אתה חבר בקואליציה, במקום להעביר חוק אחד עם חמישה סעיפים, תהפוך כל סעיף לחוק נפרד, והנה הגדלת את ההכנסה שלך ב400%.
2. אם אתה חבר באופוזיציה, במקום להציע חוקים בהתאם לתפיסת עולם שהצגת בבחירות, תציג חוקים שיעברו, ז"א חוקים פופוליסטים.
3. מה ימנע ממך לתמוך בחוק דבילי שמציע חברך (למשל: "כל מי שנוסע במהירות גבוהה ממהירות האור יקנס במשכורת ח"כ") ובתמורה שחברך יתמוך בהצעת חוק דבילית משלך (למשל: "כל מי שנופל כלפי מעלה יקבל משכורת ח"כ")?

בקיצור, רעיון רע (גם הרעיון לתגמל רופא לפי מספר החולים אותם הוא ריפא הוא רעיון רע משום שאז רופאים לא יטפלו בחולים קשים תגובה 217687).
"גישה מוטעית" ? 401360
1.פרלמנט כן מייצר חקיקה, וזה תפקידו הפורמלי. גם מכבי האש יכולים לייצר שינוי דינמי של המדינה, אך תפקידם הוא לכבות שריפות. אפשר לחשוב שהצעת חוק שעולה ונופלת בקריאה ראשונה מעוררת הד משמעותי שמישהו מלבד כתבתנו הפרלמנטרית שומע עליו. הכח האמיתי לשינוי ע"י הפרלמנט מצוי בחקיקה. השפעת חקיקה שלא נסתיימה דומה להשפעת תכניות של הרשות המבצעת שלא בוצעו.

2. מתי חוק הוא פשוט יותר - כאשר מליון אפשרויות כלולות בחוק אחד או כאשר כל מקרה מטופל לגופו? ומתי גמישותו של המליאה לדחות או לאשר גדולה יותר? דמיין לעצמך שחוק טל היה מפוצל, וכל חלק בו היה נתון לאישור המליאה בנפרד.

3. קשה לעשות מדדים. אמרתי זאת ואמרו זאת לפני. ניתן רק לתת מדדים שלפעמים טובים או רעים יותר ממדדים אחרים. מתי קל יותר לתחמן, כשצריך לשתף בזאת את "חברך" (למעשה, 60 מחבריך) או כשכל מה שצריך הוא לשרבט את ההצעה על דף נייר ולהגיש ליו"ר איציק?

4. מה מונע מחברי אופוזיציה להגיש הצעות פופוליסטיות היום? נראה לי שהדרך שהצעתי תוביל את האופוזיציה לפשרות רבות תועלת. במקום להתרכז בהצעות אי-אמון חסרות סיכוי, תנסה האופוזיציה למשוך בעדינות את הבית לכיוונה, ע"י הצעות אופוזיציוניות "עדינות", וככך למעשה תגבר השפעת האופוזיציה.

5. לגבי הרופא - שוב, קשה ליצור מדדים. צדקת בהערתך אך איני מעוניין להכנס לדיון בנושא המשנה הספציפי.
"גישה מוטעית" ? 401362
1. חקיקה היא אמצעי, לא מטרה, וגם לא אמצעי יחיד. כמו שהאמצעי של הארכיטקת הוא השרטוט, של המתכנת הוא הקוד. כמו שלא תעסיק ארכיטקט לפי כמות או גודל השרטוטים שהוא שרטט, ולא תעסיק מתכנת לפי כמות הקוד שהוא כתב, ככה אין הגיון להעסיק מחוקק לפי כמות החוקים שהוא חוקק. תחשוב על זה ככה, איזה פרלמנט היית מעדיף, כזה שמחוקק הרבה חוקים טפשיים, או כזה שמחוקק מעט חוקים, אבל פחות טפשיים? אתה זה שמשלם להם, אתה זה שצריך לקבוע את המדד.

2. חוק פשוט הוא חוק מובן.

3. אני חושב שהרעיון שלך הוא רע. אני מסכים איתך שגם הרעיון של איציק הוא רע. אני חושב שהתגמול לח"כים צריך להעשות על ידי הציבור בבחירות מחדש ובבחירות המוקדמות. ושלמדינה אסור להתערב בזה על ידי שום מדד "אובייקטיבי" כביכול.

4. כלום, וטוב שכך. האופוזיציה צריכה להציג את עצמה לציבור, ולא רק לנסות למשוך את הכנסת לכיוונה.
"גישה מוטעית" ? 401468
1. אולי ראוי להזכיר השקפת עולם אחת, לפיה ברירת המחדל היא שחקיקה מועטה עדיפה. בעוד עשרים שנים עדיין יהיו לנו 120 חברי כנסת. סביר להניח שלא יהיה לנו צורך באותו מספר של חוקים חדשים מדי שנה, אם בכלל.
"גישה מוטעית" ? 401548
בינינו, גם היום אין לנו באמת צורך במספר גדול של חוקים חדשים.
עוד בעיות 401466
אתה מעודד מירוץ לכיוון הצעות חוק, במקום ההפך - חשיבה ארוכה ורצינית על כל חוק.

חוק אחד, למשל אחד שמגדיר קבוצה מסויימת כאזרחים מלאים, יכול לשנות הרבה יותר מכל החוקים שרק תבחר להרעיף על תקנות התחבורה בנהריה, גם אם הן כולן הגיוניות, משמעותיות ונחוצות.

במתכונת הנוכחית, חברי הכנסת לא נבחרים בכדי להעלות רעיונות, אלא בכדי לברור אותם. הם נבחרים לפי החפיפה להשקפת העולם של הבוחר הרבה יותר מאשר לפי היצרתיות. אין סיבה שהצעות החוק לא תגענה באופן בלעדי מהציבור. אין הגיון בהענשת חבר כנסת שעושה את עבודתו נאמנה, בהצבעה על כל החוקים המועלים להצבעה, לפי הבטחתו לבוחר, אבל שהינו אנונימי יחסית ולא מקבל מהציבור הצעות חוק רבות, או שעמיתיו מקדימים אותו להציע את אותם חוקים, בגלל התמריץ החיצוני שהצבת.
עוד בעיות 401467
יתר על כן, נניח שיש שני חברי כנסת שעומלים על הצעת חוק דומה. עדיף להם למהר ולהגיש אותה על חשבון הניסוח המדוייק והמלא שלה. אולי כדאי להכניס מנגנון של provisional law, ולתת להם זמן לנסח אותה בניחותא?
עוד בעיות 401471
זה מה שאמרתי בפסקה הראשונה.
1. הפתרון שלך הוא חלקי - עדיין יש צורך למלא מכסה. עדיין צריך לסיים עם הרעיון הנוכחי כמה שיותר מהר, כדי לעבור לאחד הבא. עדיין יש תקופה מסויימת (אם לא כל ארבע השנים) שבה חברי הכנסת עסוקים באיסוף של כמה שיותר רעיונות, ושמים את כל שאר הדברים בצד. עוד משהו - במקום שהמירוץ יהיה עד הסוף, הוא יהיה עד ל"הוצאת הפטנט". חברי כנסת ינסו לחשוב על כמה שיותר רעיונות, ללא תלות רבה בחשיבותם, והוצאת פטנט עליו לפני חבריהם - ואולי גם על וריאציות שלו, אם לא על האחד הנגדי לו ממש!
2. יש עוד בעיות עם ההצעה שלו, שהליטוש שלך לא פותר.
בעיות יש תמיד 401541
אחזור בשלישית: קביעת מדדים לעבודה, בייחוד עבודה כמו חקיקה, היא בעייה קשה, שטרם נמצא לה פתרון. איני מתימר לתת את הפתרון האולטימטיבי לבעייה, אלא רק להציג פתרון שהוא בעיני טוב יותר משני פתרונות אחרים (נוכחות במליאה וספירת הצעות חוק). האמירה היחידה שאני מוכן לעמוד מאחוריה היא שרעיון זה טוב יותר משני הרעיונות הללו. לא היה בזה שום ערך (יש עוד המון רעיונות גרועים יותר) אילולא היו שני פתרונות אלו המועמדים הראשיים להבחר למדד האיכות של הח"כים.
בעיות יש תמיד 401610
כבר מקודם ידעתי (הנחתי) שאתה לא מתיימר לתת פתרון האידיאלי. לא בגלל זה הצבעתי על כשלים.

בדיקת נוכחות במליאה דווקא נשמעת לי כמו רעיון טוב.
בעיות יש תמיד 401841
ובמה זה יותר טוב מהאפשרויות האחרות? ואיך זה בדיוק מעודד פעילות פרלמנטרית כלשהי? (דווקא במליאה הפעילות הפרלמנטרית היא אפסית ובד"כ פסיבית מאוד, פרט לדיונים טעונים, בהם ממילא נוכחים הח"כים מסיבות אחרות)
בעיות יש תמיד 401940
אתה שואל במה דרישת נוכחות בהצבעות על חוקים, יותר טובה מחקיקה כפויה?

ראשית, אלו שתי הצעות שונות שנועדו לפתור בעיות שונות. באותה מידה יכולת לשאול אותי במה אכילה טובה משתיה - שתיהן פעולות שאתה מבצע במטבח.

שנית... בדיוק חזרתי מהמוסך. סלח לי בבקשה אם האנלוגיה לא נראית לך נחוצה: לבדוק נוכחות של הח"כים בהצבעות נשמע לי כמו לדרוש מהמוסכניקים השכירים להגיע לעבודה כל בוקר, ולפחות להראות כאילו הם עובדים. לתת להם מכסות חקיקה נשמע לי כמו לשלוח אותם לחבל במכוניות בשכונה, כדי שיהיו לקוחות.

תיקון קטן: להכריח אותם לעמוד בסטנדרטים כלשהם של נוכחות במהלך כל השנה, התכוונתי.
גנן גידל דגן בגן 401943
תחשוב על גינה. אתה לא רוצה לתגמל את הגנן שלך לפי מספר הזרעים שהוא זרע, לא לפי מספר הצמחים שהוא הצליח להצמיח, לא לפי מספר העשבים שהוא עקר ולא לפי מספר העצים שהוא גזם. כשאתה שוכר גנן, אתה אומר לו איזה גינה אתה רוצה שתצא בסוף, ומעוניין לתגמל אותו לפי הקירבה בין הרצון שלך למציאות. אם הוא זרע דשא, ואתה רצית קקטוסים, הוא גנן רע, ולא משנה כמה דשא הוא זרע, או איך הדשא צמח.
פרוצה, פורץ ופריץ התפרצו דרך פריצה 401950
נכון, אך לא רלוונטי. את הגנן אני יכול לתגמל לפי התוצאות, כי אני מסוגל, בקלות, למדוד אותן. את פעילותם של חברי הכנסת אני לא יכול אפילו לאמוד, מלבד במקרה שבו הם מתבטלים לגמרי.

אני מציע להעניש אותם כשהם מתבטלים לגמרי, עושים עבודה גרועה.
אתה מציע לתגמל אותם כשהם עושים עבודה מצויינת.
על פניו נראה שכל אחד מאיתנו מדבר על קצה אחר של אותה הסקלה, אבל זה לא באמת ככה, כי את הנמצאים בצד שלי של הסקלה אפשר לזהות, ואת כל האחרים אי-אפשר. אלו שתי פתרונות לבעיות שונות, ולכן אנחנו לא יכולים להשוות ביניהן. יתרה מזאת - אפשר היה לקבל גם את ההצעה שלי, וגם את ההצעה שלך, בלי שום בעיה.

עכשיו, חוץ מזה, אני גם אומר שההצעה שלך לא טובה, מסיבות שפירטתי בהודעות קודמות. זה לא קשור בכלל להצעה שלי. הייתי יכול לומר את אותם הדברים גם בלי להוסיף את ההצעה שלי, ושם דבר לא היה חסר בביקורת על ההצעה שלך.
לא הצעתי שום הצעה, רק העלתי אנלוגיה 401952
אז האלמוני האחר, שהציע. 402123
עוד בעיות 401648
בשביל זה יש ''הצבעה טרומית''.
"ממש רע" ? 401464
<צ> למשל: "כל מי שנוסע במהירות גבוהה ממהירות האור יקנס במשכורת ח"כ" </צ>

בחיי שזו הצעה טיפשית - לכמה נהגים ישראלים יש את האפשרות לשלם קנס בגובה משכורת של ח"כ?
"ממש רע" ? 401347
לכן פשוט לא צריך לפרסם את ''מדדי החקיקה'' האלה, שאינם אומרים כלום. לא צריך ליצור נישות אקולוגיות על-ידי יצירת מבחנים מיותרים לפעלתנותם של הח''כים. התפקיד החסר פה הוא זה שהתקשורת הייתה אמורה למלא - ליידע אותנו אודות הצעות חוק חשובות שהציעו ח''כים שונים, ומה קרה להצעות הללו. העיתונות ויתרה על התפקיד הזה לפני אי אלו שנים, ומאז אנחנו בעלטה. אני מניח שאתר האינטרנט של הכנסת יכול להטיל מעט אור על התחום, אבל אנחנו שקועים בכמות כה גדולה של הצעות זבל, בדיוק בגלל המדדים הללו, שזה בלתי ריאלי עבור האדם הממוצע - או אפילו אדם עם עתודות זמן ועניין גדולות מהממוצע - לעבור על כל הצעות החוק, להבין מה הן אומרות, ולדווח לאחרים לגבי החשובות שבהן.
"ממש רע" ? 401735
אכן, דרוש בלוגר שייקח את זה על עצמו.
"ממש רע" ? 401832
כמה מוזר - הייתי בטוח שפרסמתי תגובה לזה. אולי מחקו לי...

בכל מקרה: הנה (+דרושים‏1): http://israblog.nana.co.il/blogread.asp?blog=280864

אלוהים אדירים! איזו מערכת מחורבנת זה הישראבלוג הזה...

אגב, משום מה נתקלתי באתר הכנסת בהצעת חוק ש"הונחה" באוקטובר 2006. הם רוצים לספר לנו משהו?

1 א. מישהו שיתן לדבר הזה עיצוב מינימלי
ב. אנשים שיתרמו חומר
"ממש רע" ? 401844
מעולה! יישר כוח.
אציב קישור אצלי בבלוג.
"ממש רע" ? 401848
מה קישור? תני לי חומר לפרסם!
"ממש רע" ? 401852
למה אין אצלך מונה כניסות? (בד"כ יש למטה משמאל).
"ממש רע" ? 401854
צריך פרו בשביל זה. רוצה לשלם עבורי? אני עני מרוד וחסר בית.
לא צריך פרו. 401857
"ממש רע" ? 401863
בזמנו לא היה צריך.
"ממש רע" ? 401867
בדקתי שוב. אנחנו מדברים על הספרות האלו בפינה השמאלית התחתונה שלא נראות קשורות לשום דבר? אז עכשיו זה שם.
"ממש רע" ? 401880
מעולה (12 כניסות נכון לעכשיו :-) ).
"ממש רע" ? 401881
רובן שלי בניסיון נואל לתת לזה עיצוב אלמנטרי. בסוף ויתרתי וחזרתי לברירת המחדל.
"ממש רע" ? 401837
עד שהתקשורת תתקן את דרכיה (או עד שיבוא משיח קודשנו, מה שיבוא קודם) נוכל לסנן מעט את מבול הצעות החוק ע"י פרסום מסונן - למשל, הרעיון שהצעתי.
ומה אם הצעות חוק חשובות שהוכשלו בשלב מוקדם ע"י כוחות הרשע? שומה על חבר הכנסת המציע לעשות רעש עבורן בתקשורת, כמסלול חלופי לתהילה. אם הצעות אלו הן באמת חשובות, ובאמת הוכשלו באופן זדוני, אפילו התקשורת הישראלית תתעורר.
"ממש רע" ? 401839
התקשורת בקושי מדווחת על הצעות חשובות שמצליחות לעבור. אתה רוצה שהם יפרסמו הצעות שלא עברו קריאה ראשונה?

התשובה צריכה לבוא מאיתנו, כמו הבלוג שלעיל, אם הוא יצליח לצבור קוראים וכותבים.
"ממש רע" ? 402115
"Robert Austin, in his book Measuring and Managing Performance in Organizations, says there are two phases when you introduce new performance metrics. At first, you actually get what you wanted, because nobody has figured out how to cheat. In the second phase, you actually get something worse, as everyone figures out the trick to maximizing the thing that you’re measuring, even at the cost of ruining the company.

Worse, Econ 101 managers think that they can somehow avoid this situation just by tweaking the metrics. Dr. Austin’s conclusion is that you just can’t. It never works. No matter how much you try to adjust the metrics to reflect what you think you want, it always backfires."

(Joel on Software - http://www.joelonsoftware.com/items/2006/08/09.html - שווה לקרוא את מלוא הטקסט)
"ממש רע" ? 402149
נשוב לסקוט אדאמס יבדל"א. בהמשך דבריו הוא מספר את סיפורה האמיתי של חברה שהחליטה לתגמל את עובדיה. כל מי שמצא בג בתוכנה זכה ב- 5$, וכך גם מי שתיקן אותו. תוך זמן קצר בוטלה תוכנית התמריצים, עקב שוק שחור של בגים יזומים ששגשג בחברה.
"ממש רע" ? 402150
אתה רוצה מלחמת בלוגרים?

כן, זה בדיוק מה שג'ואל אומר, ומה שכל ביולוג מתחיל היה מסביר לך: אם אתה יוצר נישה אקולוגית, מישהו ימלא אותה. אם חיה אחת בילתה מיליוני שנים בהנחלת התודעה שצהוב זה מסוכן בעיני הטורפים הפוטנציאלים שלה, על-ידי פיתוח רעלים מחוכמים, אזי עד מהרה תצוץ החיה שתגלה שלהיות צהוב זה מאוד קל ומאוד יעיל, ולא צריך להתעסק עם כל העסק המלוכלך הזה של רעלים.
וכשאתה מתעסק בבני אדם, שיכולים לפתח יכולות כאלו בטווח של שבועות ולא בטווחים של עשרות אלפי שנים, זה הופך להרבה יותר בעייתי.
אני קצת רגיש בעניין מלחמות 402155
וראה סיומה של תגובה 401204
אני קצת רגיש בעניין מלחמות 402161
אני (א) לא מסכים, ו(ב) לא מבין איך זה קשור.
402173
אני (א) מתעקש ו(ב) הבאתי את זה כתגובה (מבודחת) להצעה למלחמת הבלוגים ש (ג) איני מבין למה *היא* קשורה.
זה לא האחד או השני 401461
זה לא שכל הח"כים הם או מוכשרים, או שקדנים, אבל אף פעם לא שניהם, ולכן אין סיבה שלא לשפוט אותם _גם_ לפי השקדנות.
401736
הרעיון שלך מתאים לארגונים יצרניים עם דגש על הספק, שבהן משתלם להעסיק "גאונים" - חברות תוכנה למשל. כמעט בכל חברה תוכנה ידוע ומוכר "הגאון". אחד, שלומפר וחסר כישורים חברתיים, שבא לעבודה ב-‏12 עם ריח בירה מהפה (ו'/או 300 שירים באיי-פוד, שהוא מסדר ללא הרף בספריות שונות), אבל מתכנת נפלא ובחצי הזמן מהקולגות שלו.

לשאלותיך - רופא הייתי מעריכה גם על פי הניסיון שהוא צבר בהיכרות עם חולים ועם מקרים רפואיים (דווקא בתחום הזה, אי אפשר לנתק את זה מהישגיו בריפוי). מדען דווקא היה נכנס לקטגוריה של גאון התוכנה, כלומר לא הייתי דורשת ממנו להחתים כרטיס, אלא מסתפקת בתוצאות מבריקות (למרות שיש הרבה סוגי מחקר מדעי שמחייבים עבודה אפורה ומרובת שעות).
401843
קודם כל, סחתיין על הסטינגה.
לעניננו, אינני רואה מדוע שלא ייבחנו נבחרינו לפי הספק החקיקה שלהם.
401941
אנחנו לא מצביעים בבחירות בכדי לספק פרנסה לעורכי הדין. אנחנו לא צריכים שלוש-מאות חוקים חדשים בכל שנה, וגם לא שום מספר אחר. אידיאלית, מגיעים מתישהו לסט של חוקים שמתאימים לנו, ומפסיקים לחוקק.

אנחנו מצביעים בבחירות בעיקר - ואם ירצה השד, יום אחד רק - בכדי לבחור את הממשלה. מבציעים בכדי שהאנשים הנכונים ינהלו את העסק, לא בכדי שיערמו על ראשינו עוד ועוד כללי עזר ותקנות משנה.
401949
ברור לך שזה לא שהחוקים נערמים זה על גבי זה כך שאלו שבתחתית הערימה הם החוקים הנחוצים ואלו שבמרום כבר די מיותרים, נכון?
החוקים שנחקקו בעבר לא בהכרח רלוונטים היום. המציאות והנורמות החברתיות משתנות עם הזמן, והחקיקה אמורה לשקף את המציאות והנורמות הקיימות. לצורך הענין, חקיקה שמבטלת חוק שכבר לא תואם את הנורמות כיום (והדוגמא הקלאסית לכך היא האיסור על משכב זכר), או מתקנת חוק קיים חשובה לא פחות מחקיקה שמייצרת חוקים "חדשים".

אני ממש לא מקווה שיום אחד אני אצביע בבחירות רק כדי לבחור את הממשלה. ורק בשביל הפרוטוקול - כללי עזר ותקנות משנה הם בדיוק פעולה של הממשלה בעזרתם היא "מנהלת את העסק", ולא פעולה של הרשות המחוקקת.
401951
כן, ברור לי. הרי אמרתי "אידיאלית". הנה - "אידיאלית, מגיעים מתישהו לסט של חוקים שמתאימים לנו, ומפסיקים לחוקק."

את לא מקווה שיום אחד כל חוקי המדינה יהיו לרוחך?

"כללי עזר ותקנות משנה" - סמנטיקה. התכוונתי להגיד "חוקים כה שוליים, שעצם קיומם מהווה מטרד גדול מזה שהם נועדו לפתור."
401955
גם אם כל חוקי המדינה יהיו לרוחי אני לא חושבת שזה מצב שצריך להשאר סטטי ולו בגלל העובדה שרוחי משתנה מדי פעם. איך מצחיק?
אפילו אם סט החוקים הקיים ברגע זה ממש הוא נפלא ונהדר, אין להוסיף לו ואין להחסיר ממנו, עדיין אני מניחה שבעוד שנתיים (או עשרים) יהיה צריך לשנות אותו מעט, בגלל נורמות חברתיות שהשתנו או המציאות שפתאום תהיה אחרת.

שתי הערות נוספות:
אם אתה אומר משהו שיש לו משמעות אחת, ומתכוון אליו במשמעות אחרת, אל תצפה ממני להבין למה התכוונת.
בעיקר מתוך סקרנות, אשמח אם תוכל לתת לי דוגמא לחוקים שהם כה שוליים שעצם קיומם מהווה מטרד גדול מזה שהם נועדו לפתור.
402124
להערה הראשונה: כשתיקנתי את אי-ההבנה, לא התכוונתי לרמוז שהיא הייתה באשמתך.

להערה השניה: לא אמרתי שזה מה שיש היום, אמרתי שזה מה שאני מצפה שנקבל אם יהיו לחברי הכנסת מכסות חקיקה לעמוד בהן. הנה הציטוט:

"מבציעים בכדי שהאנשים הנכונים ינהלו את העסק, לא בכדי שיערמו על ראשינו עוד ועוד כללי עזר ותקנות משנה."
1. צריך להחליף "מבציעים" ב"מצביעים", כמובן.
2. התכוונתי להגיד "חוקים כה שוליים, שעצם קיומם מהווה מטרד גדול מזה שהם נועדו לפתור."
3. משפשפים קצת את קו התפר.
מתקבל: "מצביעים בכדי שהאנשים הנכונים ינהלו את העסק, לא בכדי שיערמו על ראשינו עוד ועוד חוקים; חוקים כה שוליים, שעצם קיומם מהווה מטרד גדול מזה שהם נועדו לפתור."

אם את עדיין רוצה דוגמה: באיזורים נמוכים יותר בארץ, כמו בסביבת ים המלח, כח המשיכה שמפעיל כדור הארץ על המכונית גבוהה יותר מבאיזורים אחרים, כמו למשל על הרי הכרמל. לא בדקתי עד הסוף, אבל בטח יש איזושהי השפעה, שולית מאוד, על קצב שחיקת הצמיגים באיזורים האלו. חוק שיסדר מע"מ מופחת או מוגדל (מוגבר? מוגבה? מוסף? נוסף? איך נכון?) לבעלי רכב, לפי האיזורים שבהם הם מרבים לנסוע, יהיה חוק שיצור, בהכרח, לעניות דעתי, יותר סחבת מתועלת.
402172
לא ביקשתי דוגמא לחוק אפשרי שבו הנזק יגרום ליותר נזק מתועלת, אלא לחוק קיים וממשי.
הנזק יגרום ליותר נזק מתועלת? 402417
''לא אמרתי שזה מה שיש היום, אמרתי שזה מה שאני מצפה שנקבל אם יהיו לחברי הכנסת מכסות חקיקה לעמוד בהן.'' - דהיינו, לא אמרתי שיש כיום חוקים כאלו.

''אם את עדיין רוצה דוגמה'' - כלומר, דוגמה למה שהתכוונתי, שהוא, אני מכריז כי אני יודע, לא מה שחשבת. אני רק צופה את האפשרות שתבקשי דוגמה גם לזה, והיות והפעם יש לי אחת, אני מספק אותה מראש, בכדי לחסוך לך את ההמתנה.
402156
נדמה לי שבארץ יש די הרבה חוקים, שהבעייתיות בהם היא שאין להם אכיפה: החוק שאוסר על תליית מודעות מכירה על החלון הצדדי של הרכב, למשל (!). לטעמי, זה בהחלט הופך את החוק לשולי ומטריד. רוב האנשים אפילו לא מודעים לקיומו.
402158
באמת חשבתי שהחוק הזה בוטל.
402177
וואלה.
את החוק הזה אני לא מכירה, אבל אם הוא קיים, אז הוא בטח מהווה דוגמא טובה לחוק כזה* שהוא שולי וחסר תועלת. רק שאם רוב האנשים לא מודעים לקיומו, אני לא כל כך רואה איך הוא מטריד...
וזו בדיוק הבעיה, לטעמי - שיש סדרת חוקים שלא נאכפים. לכאורה, אם החוק דבילי, למה מפריע לי שהוא לא נאכף? מהבחינה הזו אני מסכימה עם דובי - יש בעייתיות (במישור הערכי) בכך שישנם חוקים במדינה שאף אחד לא טורח לאכוף.
ובכל אופן, אם מישהו מח"כינו היקרים ירים את הכפפה ויבטל אותו, הוא יוכל לרשום לזכותו הן הצעת חוק חדשה, והן את תמיכתי הלא מאד שימושית...

*חוק? תקנה? הוראה? אם תוכלי למצוא לי את מקור החוק הזה, אשמח.
402180
החוק נועד לאסור על צמצום שדה הראיה של הנהג.
402197
חשבתי על זה באמת. הואיל ואני לא מצליחה להחליט ביני לבין עצמי אם זה אכן מצמצם את שדה הראיה, אני מוכנה לתת למציע החוק להנות מהספק. זאת ועוד, אני גם לא רואה מי *מרוויח* מהחוק,‏1 ככה שזו עוד נקודה לזכות מציעו.
טוב, נסיון נוסף. מי מכיר חוק שהוא כל כך שולי ומטריד שנזקו עולה על התועלת שבו?

1בצורה ישירה. בניגוד, נניח, למייצרי האפודים הזוהרים.
חוק איסור הצגת חמץ בפסח 402199
חוק איסור הצגת חמץ בפסח 402200
לא נכון.
זו דוגמא לחוק שאתה (אני/אנחנו/קבוצת אנשים/ציבור משמעותי) לא מסכים איתו מבחינה ערכית. אי אפשר להגדיר אותו כחוק שולי, ואין ספק שמבחינת הרבה מאד אנשים הוא משמעותי. אפשר להבין את ההגיון שעמד מאחוריו (גם אני לא מסכימה איתו), והטרוניה היחידה צריכה להיות כלפי הח"כים שאמורים לייצג אותנו, שלא עשו את תפקידם כראוי (או לחלופין, להכיר בכך שמספיק אנשים חושבים שהחוק הזה נחוץ).
חוק איסור הצגת חמץ בפסח 402419
אם נסרב למנות כמטרד-גדול-מתועלת חוקים בגלל שקיים מישהו שמשוכנע שהם נחוצים, איפה זה יעצר? עבור איזה חוק שעובר בכנסת לא נוכל למצוא מישהו (למשל זה שהציע אותו) שיחשוב שהוא מסב יותר תועלת ממטרד? אנחנו לא דנים בכוונות, אנחנו דנים בתוצאות. כפי שאנחנו רואים אותן.
חוק איסור הצגת חמץ בפסח 402445
הטענה המקורית שלך(?) הייתה שאם נשתמש בכמות החקיקה כמדד לבחינת חברי הכנסת, נגיע למצב בו הם מחוקקים חוקים מיותרים שהנזק בהם גדול מהתועלת, רק כדי שיוכלו לשפר את הסטטיסטיקות שלהם. במצב כזה, חוק שמישהו חושב שהוא נחוץ, והיו מצויים מספיק ח"כים שחשבו שהוא נחוץ (לא יודעת כמה הצביעו בעד וכמה נגד, אבל לאור אופי החוק, אני מניחה שלא דובר באחד החוקים האלו שמתקבלים ברוב של 2:1) היה מוצע עם ובלי קשר לשאלה "כמה הצעות חוק הגשת היום, ח"כ יקר שלי?".

הערה שמקומה בטח בדואל - הדיונים איתך, מסיבה שלא לגמרי ברורה לי, נוטים לעייף אותי יותר מאחרים. אני תוהה אם זו רק אני, או גישה שלך שנתפסת בעיני כמנותקת במידה מסויימת מהמציאות.
חוק איסור הצגת חמץ בפסח 402520
אני דווקא בעד שימוש בכל המדדים האפשריים בבחינת חברי כנסת, השאלה היא רק באיזו צורה מפרשים את המידע הנאסף. הטענה המקורית שלי הייתה שלא כדאי שתהיה <איך אומרים מכסה *מינימלית*?> של חוקים שהם חייבים להציע/להעביר. במצב כזה, ח"כים יציעו חוקים "סתם", וגם יצביעו בעד חוקים כאלו שחבריהם לדילים יציעו (כאלו "סתם", לא כאלו מזיקים מאוד, לדעתם). אבל... איך הגענו בחזרה לזה?

אני אשמח לקבל ביקורת מפורטת יותר על הגישה המעייפת שלי.
402418
אם החוק אוסר גם על תלית המודעה על החלונות הצדדיים-אחוריים, שם פגיעתה בשדה הראיה היא לכל היותר זניחה, אז את בטח מתכוונת ''עוד חוק שהוא כל כך שולי ומטריד'', שהרי העדר-האכיפה הוא לא מענייננו כשעוסקים בחוק עצמו, שלו נאכף, היה מהווה מטרד גדול.
take II 402440
החוק נועד למנוע הסחת דעת מנהגים אחרים. בניגוד לסטיקרים ופרסומות, כאן יש חשש אמיתי שמישהו ינסה להעתיק את מס' הטלפון תוך כדי נהיגה.
take II 402522
אי-אפשר להפוך את העולם ל-foolproof, וחוק שכזה חוצה כבר את הגבול אל האבסורד, לעניות דעתי.
401972
אם וכאשר אהיה חבר כנסת, הפרוייקט הראשון שאני מייעד לעצמי הוא ניכוש עשבים - לבטל את כל החוקים שמהווים ''אות מתה''.
402005
'' אידיאלית, מגיעים מתישהו לסט של חוקים שמתאימים לנו, ומפסיקים לחוקק.''

ואז קוראים לזה ''התלמוד''.
402125
אני מפספס איזושהי נקודה?
402141
מצב של שיווי משקל הוא לא תמיד מצב של אפס שינויים.
402420
זה תלוי בהגדרת שיווי המשקל, והגדרתם של שינויים. למשל כוכב לכת שבו קמה חברה ואז נהרסת במאבק פנימי אלים, אבל מספיק ממנה שורדים והאקולוגיה של כוכב הלכת לא נפגעת. אם התהליך הזה ממשיך לחזור על עצמו, זה שיווי משקל? תלוי בהקשר. כוכב הלכת הזה נמצא במצב של שיווי משקל במסלולו סביב השמש שלו, המין ההוא של היצורים נמצא במצב של שיווי משקל עם המינים האחרים.

בחזרה לכוכב הלכת שלנו - לא ברור לי על איזה שיווי משקל אתה מדבר.

שיווי משקל בהתפלגות החוקים הרצויים בקרב המצביעים? זה לא נשמע לי קשור לדוגמה של התלמוד.

אתה מתייחס לשינויים בפירוש שיעניקו השופטים לדברי המחוקק? זה לא שונה באפקט מחקיקת חוקים חדשים. אם האחד לא מפר את שיווי המשקל (שוב - של מה?), אז גם השני לא. חוץ מזה, מצב כזה לא ימשך לאורך זמן (לא בלי האמונה שהחוקים מגיעים מלמעלה, מה שמוציא את שינויים מהחשבון). או שיוחלפו השופטים, או שישוכתבו החוקים.
403550
אתעלם מהפסקה הראשונה שלך שהיא טכנית כמו שהיא לא רלוונטית (והרי כתבתי ''לא תמיד'').

מה שניסיתי להגיד, הוא שהתלמוד הוא דוגמא לסט של חוקים שלאחריו מפסיקים לחוקק. ההנחה החבויה היא שהחברה האנושית אינה משתנה, ולכן אפשר לשאוף למערכת חוקים ''אידאלית'' שאחרי השגתה אין צורך לחוקק יותר. תפקיד מערכת החוקים (ביו השאר) הוא לתמוך בחברה. אם החברה תשתנה, מסיבות כלשהם ( אנדוגניות או אקסוגניות) יש טעם בחקיקה נוספת. גם חברה ''יציבה'' איננה בהכרח חברה שאינה משתנה.
401966
סטינגה = ?
401997
בלונדינית א' שואלת את בלונדינית ב':תגידי, מה זה כל מה שאומרים על בלונדיניות, שהן טפשות וזה? עונה השנייה: עזבי, זה סתם סטינגה.

הערה: אין באמור משום וגו'.
ילדים תכתבו חיבור: גלגולה של מלה 402016
לא ייאמן, אבל זה התחיל מטעות אמיתית. הדוגמנית עדי נוימן היתה מאוד צעירה, אולי בת 17 (אני לא יודע בת כמה היא כיום), ונלקחה לניו יורק כדי לעשות שם קריירה. מאוחר יותר היא היתה בארץ בחופשה ומישהו ראיין אותה בטלויזיה, ותוך כדי שאלות וברבורים היא אמרה משהו כזה, "ויש את הסטינגה שדוגמניות הן טפשות... אופס, סליחה, איך אומרים? נו... סטיגמה, סטיגמה!". התיקון העצמי לא עזר ובתקופה שאחרי כן כל הארץ צחקה על הסטינגה.
402096
אם אני זוכרת נכון, זו הייתה בדיחה שלה על כך שדוגמניות הן סתומות, ואחר כך היא נאלצה די הרבה זמן להסביר שהיא בסך הכל הייתה צינית.
ללמדנו שאם את כוסית מהממת, תזהרי לא להיות בטעות גם אינטלגנטית, כי זה פשוט לא יהיה אמין.

_________
העלמה עפרונית, מאושרת ושלווה.
402121
:-))))
402243
זה לא שזה לא אמין. זה פשוט לא הוגן. אם מישהי מנפנפת אותי בגלל שהיא יכולה לבחור מי שבא לה בזכות איך שהיא נראית, אני חושב שהמינימום שמגיע לי זה הזכות להגיד לעצמי "עזוב, סתם פוסטמה מטומטמת".

חוץ מזה, איפה חוש הצדק שלך? איפה החלוקה ההוגנת של משאבים?
402255
אה, אתה עדיין יכול להגיד לעצמך "עזוב, סתם פוסטמה מטומטמת", מה הבעיה?

וחוצמזה, חוש הצדק שלי הוקפא לפני תחילת המבחנים, וטרם איתחלתי את המערכות מחדש. חלוקה הוגנת של משאבים זה מרקס. היות וגם מהמבחן עליו נפטרתי, אני לא מרגישה צורך נוסף להתעניין בכך.

_________
העלמה עפרונית, מפנטזת על רחוק
409834
עכשי"י, הגירסה שבתגובה 402016 היא הקרובה למציאות. את מה שאת מספרת אמרו לה אחר כך בסוכנות שלה להגיד, וזה באמת יצא לא מוצלח.

היתה אחת, לימור שריר, תלמידה מצטיינת ויפה, נבחרה למלכת היופי בארץ בשנות השבעים, נסעה לתחרות הבין-לאומית ונבחרה לסגנית ראשונה או שניה. חזרה ארצה, סיימה לימודי רפואה, הוציאה שני ספרים, והעיקר - היא לא היתה צריכה להתאמץ כל כך על כל מיני טקטיקות - ברגע שהיא פתחה את הפה ודיברה - יכולת *לשמוע* שהיא מאוד אינטליגנטית, גם אם לא ידעת עליה כלום.

כך שעניין ה"כוסית אל תראי שאת אינטליגנטית כי זה יהיה לא אמין" - אולי במקרים מסויימים זה נכון, ואולי בהרבה יותר מקרים זה מה שדוגמניות לא כל כך חכמות אוהבות להגיד, וזה מה שהסוכנים שלהן מאמנים אותן להגיד.
409890
409960
אה, זאתי... היא כתבה את הספר האהוב על לב''פ. יופי של ספר להריוניות בפעם הראשונה.
410513
וואלה? ואני לא ידעתי בכלל שהיא כזו. ובאמת יופי של ספר. יש לי גם את אחד ההמשכים וגם הוא מוצלח.
410519
גם יפה וגם רופה.
חרוט על ליבי 401983
פראיירים, הפירמידאים של סקוט אדאמס - היה עדיף להם לבנות חרוט.
שלושה תרנים לאוניה 402006
בסיס ותורן?
בסיס ובלון קשור בחוט 402008
בסיס ובלון קשור בחוט 402020
אנאכרוניזם.
? 402059
? 402061
תרנים היו במיצרים העתיקה. בלוני הליום לא היו.
401246
דליה איציק סתם מנסה למשוך תשומת לב.

המעסיק האמיתי של הח''כים הוא הציבור ולא מנכ''ל הכנסת, והציבור הוא האחראי לבחור ח''כים מסורים, לפי אמות המידה שנראות בעיניו. למשל, לדעתי, לפעמים הפעילות בוועדות הכנסת או בלשכות או אפילו מחוץ למשכן היא יותר חשובה מהקשקשת שהולכת באולם המליאה.
401460
119 הח"כים שבחר הציבור יכולים למנוע מהח"כ הנותר את האפשרות לנהוג את המדינה לתוך קיר, והתהליך הדמוקרטי לא נפגע. אולי אפשר היה להתווכח על הלגיטימיות של 61 חברי כנסת שקובעים תנאי כשרות חדשים גם לציציות של 59 הנותרים (בגלל שאז צריך למתוח איפשהו את הקו שבין "לא תגנוב, גם לא מהמדינה" לבין "לא תצביע עבור שיוויון זכויות לגברים"), אבל כשהם רק מחילים בדיקה קפדנית יותר על הציות לחוקים הקיימים, אני לא חושב שיכולה להיות כאן בעיה.
401593
המעסיק האמיתי שלי היא החברה בה אני עובד, ולא מנהלת החשבונות של החברה. אני לא מבין מאיפה יש לה את החוצפה לעקוב אחרי שעות העבודה שלי, ועוד לדווח על כך למעסיקים שלה. לדעתי, האיכות של העבודה היא הרבה יותר חשובה ממספר שעות העבודה.

(נכון, אבל...)
401992
אני לא מבין מה אתה רוצה. אולי בעבודה שלך, החתמת כרטיס היא כלי יעיל בשביל שהחברה תפקח על מעשיך. אולי לא. בעבודת חברי כנסת, הציבור צריך לפקח על נבחריו, ואמרתי למה אני חושב שהחתמת כרטיס היא לא דרך טובה. אתה חושב אחרת? אם כן, למה?

נ"ב: אגב, בדרך כלל הנהלת החשבונות לא קובעת את אופן הפיקוח על העובדים, ולא את הקריטריונים לתגמול שלהם. תמצא דוגמא אחרת.
402067
התגובה שלי נבעה משתי השגות שיש לי על מה שאמרת:

1. העובדה שיו"ר הכנסת היא לא "המעסיק האמיתי" של חברי הכנסת לא אומר שזה לא מתפקידה לעקוב ולדווח על התנהלות הכנסת.

2. זה שיש מדדים הרבה יותר טובים לאיכות העבודה של חברי הכנסת לא אומר שאין צורך לפרסם מדדים שטחיים יותר. כמובן שהיה נחמד אם התקשורת לא היתה מקדישה לנתון הזה יותר תשומת לב ממה שמגיע לו, אבל זו כבר לא בעיה של דליה איציק.

חשבתי ששתי הטענות האלה נובעות ישירות מהאנלוגיה שלי, אבל מסתבר שלא. אם אינך מסכים להן גם בצורתן המפורשת, אנא נמק.

עם זאת, אני מסכים שרעיון הקנסות הוא מיותר, בדיוק מאותה הסיבה שהנהלת החשבונות לא קובעת את הקריטריונים לתגמול. יכריע הציבור/המעסיק.
402132
אני מקבל את חזרתך מן האנלוגיה, ואיני מסכים לטענותיך.

1. הכלל הוא, אם זה לא נחוץ אז זה גם לא מתפקידה. האם יו"ר הכנסת בעבר מעלו בתפקידם, כאשר לא הציבו שעון נוכחות באולם המליאה? האם מתפקיד יו"ר הכנסת לפרסם את שמות חברי הכנסת הסועדים במזנון?

2. הערה מוועדת האתיקה של הכנסת - ייתכן שאתה רואה בזה רק מדד לאיכות העבודה ואני חושב שזה קצת יותר ממדד, כי יש לזה צביון שיפוטי.
אגב יחסי דליה איציק והתקשורת - אני מתרשם שהמצב הפוך ממה שאתה מתאר, איציק עשתה את המהלך לא למרות הסיקור התקשורתי אלא לשם הסיקור התקשורתי.
402146
1. על מה נחוץ ומה לא נחוץ אפשר להתווכח המון, ולי אין טיעונים מוחצים במיוחד. לעומת זאת מה נמצא במסגרת תפקיד יו"ר הכנסת אמור להיות עניין טכני וקל להכרעה (טוב, בתיאוריה).
נוסח אחר: זה שמשהו לדעתך הוא לא נחוץ (= לא יפיק תועלת) לא אומר שזה לא במסגרת התפקיד של מי שיזם אותו, ולהיפך. בפרט, תפקיד יו"ר הכנסת הוא "לנהל את ענייני הכנסת", שזה נשמע לי כמו מנדט די רחב.
אם תבחן כל יוזמה של בעל תפקיד לאור השאלה "האם קודמיו מעלו בתפקידם כשלא קידמו את היוזמה הזו בעצמם", יישאר מרחב תמרון מאוד מצומצם לכל החלטה שלהם. הרי חלק מהנימוקים להצעה הם תנאים שהשתנו.

2. בפעם אחרת. אבל אני נוטה להשתכנע.

3. לגבי התקשורת - ברור לי שפוליטיקאים יודעים יותר טוב מכולנו שיותר משחשוב לעשות עבודה טובה, חשוב להראות שאתה עושה עבודה טובה. אם פוליטיקאי מעלה הצעה שהיא פופוליסטית *וגם* טובה לטעמי, הרי שזה מצויין!
אבל הטענה שלי לא היתה לגבי הסיקור התקשורתי של המהלך הזה, אלא הסיקור התקשורתי של נתוני הנוכחות של חברי הכנסת. כתבות של עמוד שלם שסוקרות את נתוני הנוכחות של חברי הכנסת היו עוד לפני ההצעה הנוכחית, והשינוי שאיציק מציעה יגרום בסך הכל לנתונים נוספים להופיע באותו דף.

(זוכר את ג'וני 5 צועק בהתלהבות "!input!, input " ?)
402157
1. אני מסכים. טכנית מותר לה לפרסם שעות נוכחות (גם במליאה וגם במזנון), אבל לדעתי זה לא נחוץ ואפילו מזיק. מעניין אותי גם איך היא תמדוד את נוכחות הח"כים במזנון, תקרא את מדורי הרכילות?

3. אני מבין. אבל דווקא בגלל שזה ברור שהתקשורת תעשה מהנתונים האלה מטעמים, היה אפשר לצפות מאיציק לשקול את ההשלכות של פרסומם, ולא להגיד (מה שאמרת קודם) שזה לא בעיה שלה. מצד שני אולי אני מצפה ליותר מדי.

(לא זוכר, תזכיר?)
402181
לסוגריים:
לכל ח''כ יש בלוג 401457
אני מציע להקים ארגון ממשלתי שיחזיק לכל ח''כ בלוג, כדי שהציבור יוכל לדעת איך הוא העביר את הזמן, ואולי גם איך הוא מתכוון להעביר אותו בימים הקרובים. התחזוקה תהיה בידי הארגון, והעדכון יעשה בצורה פשוטה כמו שליחת תגובה באייל על ידי חבר הכנסת עצמו, או על ידי אחד מהעוזרים של הסמנכ''ל של העוזר הפרלמטרי שלו לענייני תחבורה. שיהיה אפשר לראות שם גם איך הוא הצביע, מתי, כמה, ורצוי שגם יטרח לספר לציבורים בוחריו למה. גם דו''ח ההוצאות שלו, אין שום סיבה שיהיה חסוי.
ניתן לעבוד כמו בחברות כח אדם 401459
העובד ממלא יומן פעילות רבע-שעתי.
401472
אפשר גם לתת להם את המשכורת שלהם לכל ארבע השנים מראש, ולשלוח אותם הביתה, עם חסיון מלא על העבודה שהם לא מבצעים. אפשר לעשות הרבה דברים אבסורדיים. או שלא הבנתי אותך כהלכה?
לכל ח''כ יש בלוג 401737
הייתי מציעה שהח''כים ילמדו לבדוק מיילים קודם כל. אחר כך נתקדם.

(לא ששלחתי אי פעם מייל לאיזה ח''כ).
הצעה אלטרנטיבית 401750
היות וגם אני מהדוגלים בגישה שח"כים עושים יותר נזק מתועלת, אולי צריך להעביר חוק שח"כ שנבחר, יקבל את משכורת + זכויות פנסיה בכל מקרה, ובכל מקרה לא יקבל מהמדינה שקל יותר (לא משנה מה המשך שירותו הציבורי, כולל הטבות דוגמת רכב וקשר עם הציבור). כמו כן הוא נקנס בסכום קטן (נגיד אלף ש"ח) על כל הצעת חוק שהוא מגיש ואינו נדרש לשום רישום נוכחות.
נדמה לי שהדבר יעודד רק את אילו שבאמת רוצים לשנות לטובה לעשות משהו, עכשיו אם רק תהיה דרך לגרום גם להם להפסיק לעשות נזק ...

נ.ב. אם הוא מתפטר/מודח, מחליפו יכול להיכנס לתפקיד, אבל בלי משכורת כלל (זה מוצדק במידה כי הוא חולק באשמה של כניסה למפלגה עם אדם לא ראוי).
אפרופו מפלגות, הנה רעיון אחר: 401758
בשביל מה צריכים 120 מחוקקים? על הנייר, כמה שיותר, יותר טוב. אבל מניסיוננו, 24 חברי כנסת היו מייצגים את התפלגות הדיעות בציבור כמעט באותה מידה (למיטב ידיעתי [המועטה], לא היו לנו 24 גושים משמעותיים באף כנסת). זה גם יאפשר להפטר מהמפלגות, ולהצביע לפוליטיקאים ישירות (אני מציע מספר קבוע, גדול מאחד, של קולות לכל בוחר, עם האפשרות לתת רק אחד לכל פולטיקאי). נשמע לי עדיף על הצבעה לחבורה של אנשים, שאת חלקם הבוחר לא רוצה לראות בכנסת, לפי איזו עמדה מעורפלת שהם כביכול הסכימו עליה. אני חושב שאם תאומץ השיטה הזאת, הרבה יותר בוחרים יטרחו גם להתעניין במצע של נבחריהם.

יותר זול, יותר שליטה לבוחר, יותר פיקוח על הנבחרים, פחות התערבות ממשלתית לא ראויה בחיי האזרחים, ופחות אידיוטים שיסתננו לכנסת דרך הדלת האחורית (כשאני אומר "אידיוטים", אני לא מתכוון לאנשים שהדיעות שלהם מנוגדות לשלי. מאוד מצאו חן בעיניי הפרסומים על הידידות בין ביילין וליברמן, לפני כמה חודשים).
אפרופו מפלגות, הנה רעיון אחר: 401772
תגובה 310885
אפרופו מפלגות, הנה רעיון אחר: 401970
רעיון מעולה.
מה שכן, היתי שמח אם השפעת הציבור היתה חודרת גם לממשלה, נגיד אפשר להפיל את הממשלה ברוב של 61 בכנסת הרגילה *או* בכנסת הוירטואלית, דרישה לרוב (בכנסת המשוקללת) עבור העברות כספים משמעותיות וכד'.

לגבי עניין המחשוב, משרדי ממשלה/אוניברסיטאות יכולים לאפשר גישה מאובטחת למי שאין/לא סומך על המחשב בבית (אחרי שעות הפעילות). קוד גישה מקבלים בבנק.
הצעה אלטרנטיבית 401900
כיוון שהממשלה גורמת לנזק רב יותר מהכנסת, אני מציעה להחיל את אותו חוק לגביה.
הזמן עובר וכלום לא השתנה. 401849
בכנסת השישית אורי אבנרי התפרסם כאדם היחיד שהגיע לכל ישיבות הכנסת. לו הייתה גם הצעה משלו למניעת הכנסת הריקה: תיקון תקנת קווארום, שתדרוש מינימום של שלושים חברי כנסת בכל ישיבה, וארבעים חברי כנסת בכל הצבעה, אחרת אלה לא יתקיימו כלל. חוקים דומים קיימים ברוב הפרלמנטים בעולם.
הזמן עובר וכלום לא השתנה. 401855
בקונגרס האמריקאי מנכים משכרם של חברים לפי מספר ההצבעות שהם נעדרים מהן(אני מניח שמותרת היעדרות עד 10 אחוז). אולי הגיע הזמן להנהיג שיטה כזו גם בכנסת.
הזמן עובר וכלום לא השתנה. 401861
חשבתי שאתה אנרכיסט?
הזמן עובר וכלום לא השתנה. 401866
אנרכיסט שחי באחת המדינות שעל פני כדור הארץ (חוץ מסעודיה, אא''ט) נאלץ לשלם מיסים. כיון שכך, הוא רוצה לפחות שיתנו לו איזושהי תמורה מינימלית לכספו, אנרכיסט-בנשמה או לא.
הזמן עובר וכלום לא השתנה. 401871
כן, אבל מצחיק שהוא דורש פיתרונות חוקיים ( כפייה כאילו) לבעיות במוסד שהוא בכלל לא מצביע עבורו. כליל כבר הודיע כאן שממילא חיינו מתנהלים על פי ההכתבות של האמריקאים והבנק העולמי. אם כך, קוורום גדול יותר או קטן יותר בבית המחוקקים לא יעלה ולא יוריד.
הזמן עובר וכלום לא השתנה. 401870
לדעתי לא משנה אם היה או לא היה מתקבל חוק כזה או אחר, המוח היהודי היה מוצא פטנט להפוך גם את הפתרון לחלק מהבעיה.

סתם רציתי להאיר את עיניהם של הקוראים להיסטורית חוסר המעש של הכנסת, כחלק מרצוני להבהיר לציבור את חוסר הטעם בממסד השלטוני, מטרה אנרכיסטית מובהקת.
הזמן עובר וכלום לא השתנה. 401874
וב"רוב הפרלמנטים בעולם" איפה שכן יש תקנות כאלו, *יש* טעם בממסד שילטוני?
הזמן עובר וכלום לא השתנה. 401877
אנרכיסט טוב זה רק אנרכיסט שראובן הצליח לסדר לו התקף לב?
:-]
הזמן עובר וכלום לא השתנה. 401882
כליל הוא די קול, לא נראה לי ש*אני* גורם לו להתקפי לב.
הזמן עובר וכלום לא השתנה. 401894
אל תיתן לזה לרפות את ידיך.
הזמן עובר וכלום לא השתנה. 401888
לא.

שאלה לי אליך: האם בכל פעם שאעיר משהו על התנהלות השלטון, ואביא כדוגמה רקע היסטורי רלוונטי, עלי לצפות לתגובות על כך שזה לא תואם את עמדתי האנרכיסטית? האם אינך מעוניין בתוכן דעותי על הממסד, רק בגלל שאני מתנגד לקיומו?

כמו שאני רואה לנכון להתייחס לסוגיות דתיות גם בהיותי אתאיסט (אחד מהספרים שהכי נהניתי לקראם לאחרונה היה ספר על פילוסופיה בימי הביניים, שהייתה, אפעס, דתית משהו), כך אני גם רואה לנכון להתייחס לסוגיות ממשליות גם בהיותי אנרכיסט.
הזמן עובר וכלום לא השתנה. 401893
איזה ספר?
הזמן עובר וכלום לא השתנה. 401914
הזמן עובר וכלום לא השתנה. 401924
תודה.
הזמן עובר וכלום לא השתנה. 402000
כן. אי אפשר לדרוש כל מיני דברים מהמערכת הדמוקרטית אם אינך מוכן לקחת חלק בה באופן עקרוני.
הזמן עובר וכלום לא השתנה. 402274
מהמערכת הדמוקרטית אני לא דורש דבר, שכן מדובר בממסד שמטבעו להגיב לביקורת באופן שישמר את מבני הכוח הקיימים בו.

לעומת זאת, אני דורש מכל אדם הגינות בסיסית, הכוללת, בין היתר, עקביות בין האידיאלים לפיהם הוא טוען שהוא חי לבין מה שהוא עושה בפועל.

אני חושב שכך אפשר ואף ראוי.
הזמן עובר וכלום לא השתנה. 402448
זהו, שמרבית האנשים אינם חיים לפי האידיאלים שלהם, אלא רק שואפים לכך. וכך מן הראוי. אידיאלים, כפי ששמם מרמז, הם אידיאליים, בעוד שאנו מתקיימים במציאות המאוד לא מושלמת.
הזמן עובר וכלום לא השתנה. 402450
האידיאלים שלי לא דורשים התאמה ביניהם לבין פעולותי.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים