זרעי חופש 3232
טל גוטמן מציע להקים פרוייקט קוד חופשי לזרעים
ברשימה "מחתרת הזרעים" בבלוג "קורות ממלכת עילם", מציע הבלוגר טל גוטמן לביולוגים להקים מתוכם פרוייקטי "קוד חופשי" כדוגמת לינוקס ואחרים בתחום התוכנה, אלא שבמקום ליצור קוד תוכנה, הם ייצרו קוד גנטי של זנים חדשים, שיופצו באופן חופשי, ללא הגבלות מן הסוג מהן נהנות חברות הביו־טכנולוגיה.

גוטמן מביא את הדוגמא של תאגיד מונסנטו, המייצר ומוכר זרעים של זני סויה ותירס שהוא פיתח. מאחר והדין האמריקאי מאפשר לרשום פטנטים על זנים כאלו, התאגיד אוסר על צרכניו לזרוע מחדש זרעים המתקבלים מתבואת זרעים שנרכשו ממנו. אם ברצון הזורעים להמשיך ולגדל את הזנים שפותחו על־ידי מונסנטו, הם נדרשים לחזור ולרכוש ממנו את זרעיהם, זאת לפחות עד אשר הפטנטים עליהם יפוגו (הפטנט על זן הסויה המוזכר ברשימה יפוג ב-‏2014).
קישורים
מחתרת הזרעים - הרשימה
קורות ממלכת עילם - הבלוג של טל גוטמן
מונסנטו - מתוך ויקיפדיה
מאמר על תפוגת הפטנטים של מונסנטו - New York Times
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

פטנטים 548136
בנוסף לנקודה החשובה שהעלתה רעות בתגובותיה למאמר המקורי (עלות הכניסה), צריך לזכור שה"קניין הרוחני" שעליו מדובר כאן הוא בעיקרו פטנטים. זאת בניגוד לתוכנה, ששם ה"קניין הרוחני" העיקרי הוא זכויות יוצרים, ופטנטים הם בעיה משנית.

עוד מאמר, מפי אנשי תוכנה חופשית ספקניים:
הוא מדבר על משהו שבמהותו הוא מאגר פטנטים (patent pool):‏
548220
רעיון נחמד, אבל לחלוטין לא ישים במתכונת שהוצעה. נניח בצד את עניין הפיתוח, רישוי זן טרנסגני לוקח שנים רבות ובמקרה הטוב מליוני דולרים. עלויות של עשרות מליוני דולרים הם גם כן תסריט סביר מאוד. זה כאמור לכל זן.

כדי שחלקאי יסכים להשתמש בזן חופשי, הזן הזה צריך לייצר ערך שלא פוחת מיצירת הערך של הזן הקנייני פחות העלות שלו. גם זה לא טריוויאלי, היות ותאגידי ענק משקיעים הון במיקסום הערך הכספי שמייצר הזן שלהם ומתמחרים בהתאם לתוספת הערך והתחרות.

בקיצור, בתסריט הכי אופטימי, צריך השקעה בסדר גודל של המו"פ של התאגידים, שנים רבות וקצת מזל כדי להביא מוצר כזה להצלחה בשוק, ואחרי זה השקעה דומה כדי להמשיך ולייצר את הדור הבא. היות ולא מדובר במטרה מקודשת כגון תרופה למלריה, הכסף לא יבוא מצדקה. האם זה מוצדק לבקש מהממשלה לממן מוצר חופשי לשוק ספציפי כשיש תחליף בשוק תחרותי ? אם כן למה לא לבקש ממנה לייצר מערכת הפעלה/דפדפן/ארכיטקטורת שבבים ?
וכשיפוג הפטנט? 548225
שאלה אחרת: עד כמה הזנים הללו יתרמו לחברה משיפוגו הפטנטים?

ולעניין הפסקה האחרונה שלך: אני יכול לחשוב על שני שיקולים שנראה לי שיהיו לגיטימיים גם בעיניך:

א. הממשלה היא לקוח גדול. במקרים רבים יותר משתלם לה להשקיע "ישירות" בתוכנה החופשית הרצויה לה מאשר בצורה עקיפה בקנייתה מחברה אחרת.

ב. הממשלה יכולה להחליט שהיא רוצה להמנע מלהסתמך על תוכנה שמפותחת בארצות אחרות, כדי שלא יהיו עם היד על השאלטר.

אם נסתכל על השיקולים המקבילים לשיקולים הללו בענייני זרעים:

א. בארץ יש השקעה ממשלתית לא מעטה בהשבחת זנים. יש לי הרגשה שזה תחום שבו יש הרבה נישות שבהן לא תוכל לקבל הגנת פטנטים. אבל אני לא מכיר את השוק מקרוב.

ב. המאמר חוזר ומזכיר את ר"ת DRM כנסיון להפחיד את הקורא. אבל האם יש כאן סכנה של תלות בספק? סכנה שתגרום למדינה מסויימת להחליט שהיא רוצה להבטיח מלאי מספיק גדול של זרעים בטוחים? הפסקה הזו ספקולטיבית לחלוטין - אני לא יכול לחשוב כרגע על אף דוגמה מעשית.
וכשיפוג הפטנט? 548229
עם התפתחות ההנדסה הגנטית והבנתנו את הביולוגיה של הצמח, הייתי מהמר שעד שיפוגו הפטנטים שנכתבים היום, כבר לא ימצא מי שמייצר את הזרעים הללו. הדבר יקביל לפקיעת פטנט על סוג מסויים של מסכי CRT.

אני מסכים ששני השיקולים שמנית לגיטימיים, אבל
א. הלקוח כאן הוא לא הממשלה, אם זה היה כדאי לחקלאים, הם היו יכולים להקים עמותה שתפתח זרעים כאלו (כמובן שהכל מדובר בארה"ב/אירופה/סין, אנחנו קטנים מכדי לשחק במשחק הזה).
ב. בשוק הזרעים תמיד קיימות למדינה שתי ברירות: לחזור לזרעים הישנים או להימנע מאכיפת הפטנט (כמדומני אף ישנו סעיף בחוק שמתיר את זה בתנאים מסויימים, מה גם שהחוק שותק כשהאזרחים רועבים).
וכשיפוג הפטנט? 548230
מסך CRT צורך חשמל ותופס יותר מקום, אבל עובד.

מה ימנע ממישהו אחר לייצר את אותם זרעים? מחירם יכול להיות זול בהרבה, לא?

השאלה שלי נוגעת למהות הפטנט: פטנט נועד לתת יתרון זמני לממציא, ולא יתרון מוחלט.
וכשיפוג הפטנט? 548245
כחברה, אתה לא תסכים היום לקבל את המסכים הללו בחינם, כי החסכון בחשמל לבדו יותר מיצדיק את המעבר לטכנולוגיה אחרת. הטענה שלי היא שאותו טיעון יתפוס לגבי זרעי העתיד מול זרעי ההווה, כמו שהוא תופס מול זרעי ההווה מול זרעי העבר (שאינם מוגנים בפטנטים, והם תוצר של אלפי שנות השבחה). עודף התוצר/החסכון במים/היכולת לגדל בתנאים קשים יצדיקו את המחיר של הדור הבא של הזרעים, בעיקר כי זה (והמתחרים) מה שיקבע את המחיר.

זמן הדור של הטכנולוגיה קצר משמעותית מזמן הדור של הפטנט, לכן לדעתי שיחרור הפטנט לנחלת הכלל לא יביא למעבר לזרעים חופשיים (מה שכלל לא אומר שאין תרומה משחרור הפטנט).
וכשיפוג הפטנט? 548886
שחרור הפטנט יהיה נקודת פתיחה מעולה לפיתוח חופשיים, ויהיה סיכוי להדביק את קצב הפיתוח של הזרעים הבאים של מונסנטו.
וכשיפוג הפטנט? 548892
לא מדובר על שחרור פטנט מיוזמתה של החברה, אלא על כך שהמונופול של הפטנט פג מקץ 20 שנים. נקודת פתיחה מעולה לחקור את כל הטכנולוגיות הנוכחיות שעליהן כבר יש פטנט.
וכשיפוג הפטנט? 548896
אני יודע. יש אי-הבנה?
548227
>>> האם זה מוצדק לבקש מהממשלה לממן מוצר חופשי לשוק ספציפי כשיש תחליף בשוק תחרותי ? אם כן למה לא לבקש ממנה לייצר מערכת הפעלה/דפדפן/ארכיטקטורת שבבים ?

לדעתי במקרה הזה - כן.
שאלה נאה על מערכת הפעלה, דפדפן ושבבים, אבל לא יזיק לזכור שדווקא האינטרנט פותח במימון ממשלתי, ושוחרר לציבור באופן חפשי‏1 על ידי אותה ממשלה, כך שהרעיון אינו מופרך לחלוטין.
אם לא היו בנמצא מספר מערכות הפעלה מעולות תחת רישיון קוד חופשי, כמה דפדפנים וכולי שפותחו ללא סיוע ממשלתי יתכן שהיה מקום לשקול תמיכה ממשלתית בכמה מהפרויקטים הללו (למעשה תמיכה כזו ברמה נמוכה של תמיכה בתשתיות כבר קיימת, אבל מדובר בבוטנים בהשוואה למימון שיידרש ל"בנק הזרע")

1 פרט פיקנטי בנושא הוא העובדה שאל גור, בהיותו סנטור, הוא זה שדחף את החקיקה ששיחררה את האינטרנט לציבור, ובלעדיו ספק אם ממשלת ארה"ב הייתה עושה זאת. כשגור הזכיר אגב אורחא עובדה זו באזני עיתונאים הוא צוטט בסילוף כאילו אמר שהוא "המציא את האינטרנט", וקיתונות הבוז והלגלוג בהם זכה בעקבות הציטוט המסולף הזה סייעו לצמצם את ניצחונו על בוש בבחירות למרווח מיזערי שאיפשר לבית הדין העליון האמריקאי, בו היה רוב שמרני, להעניק לבוש את הנשיאות.
548246
אני תומך גדול במחקר בסיסי במימון ממשלתי, גם במקרה של ישומים שלא מפותחים בגלל כשל שוק כזה או אחר, אין לי התנגדות לפיתוח במימון מדינה. אבל כאן מדובר בממשלה שנכנסת כמתחרה לשוק קיים, ועוד מתחרה לא הוגנת (כזו שלוקחת כסף מכולם ונותנת את המוצר חינם ללקוחות).

האינטרנט הוקם כמחקר בסיסי שחבר לישומים צבאיים ואחרכך אקדמיים, באותה מידה נאס"א משחררת היום בקוד פתוח תוכנות שנכתבו ליעוד פנימי, שבתורן מתחרות בפתרונות דומים שחברות מוכרות. זה טוב ויפה, אבל לא דומה למצב בו נאס"א תתחיל להתחרות במיקרוסופט מבלי שהיא עצמה תשתמש במוצר שהיא מפתחת.

חוץ מזה תמיד יש את שאלת המחיר. כשהמחיר הוא סימלי, אם הממשלה הופכת את האזרחים למרוצים על חשבון כמה חברות, מצויין (למשל רישות אזורים לנגישות אלחוטית חינם). כשהמחיר הוא לא סימלי, אני כבר שואל את עצמי האם תוספת המס שאני משלם באמת שווה את זה ? למה דווקא זרעים צריכים להיות חופשיים ? ישנם הרבה מוצרים שאפשר להנגיש, הרבה טכנולוגיות מידע שאפשר לשחרר. אולי בכלל כדאי שהמדינה תיכנס כמפעיל סלולר חמישי ותגבה מחיר עלות ?
548247
בגלל שזרעים זה מזון.
כאשר מיליארד אנשים בעולם נתונים בסכנה מתמדת של רעב, ועבור מאות מיליונים מהם הסכנה גם מתממשת, ומתוכם מיליונים מתים כל שנה, כניסתה של הממשלה (יותר נכון ממשלות) לתחום הזרעים מוצדקת הרבה יותר מכניסה לשוק האינטרנט האלחוטי.
למה הם רעבים? 548280
המאמר טוען שהחברה הזאת רודפת אחר מפירי זכויות, אבל נדמה לי, שהיא תתקשה לעשות את זה באפריקה או במזרח הרחוק (המקומות בהם נהוג להפר גם זכויות יוצרים של תכנה), ככה, שבזהירות אני אגיד שקנייה אחת של הזרעים מספיקה כנראה לחקלאים האלה. מעבר לזה, מה מחיר הזרעים? איזה אחוז הם מהעלות הכללית של הייצור?

האם הרעבים באפריקה רעבים בשל מחסור בזרעים יותר טובים? שימוש בזרעים ה"מוגנים" מעלה את התפוקה באיזה אחוז?

ובאופן כללי איפה מתים כיום אנשים מרעב, ומה הסיבה? אני באמת לא יודע...
למה הם רעבים? 548282
פטנטים. לא זכויות יוצרים.
למה הם רעבים? 548306
"מפרי זכויות", אליהם התייחס האלמוני, לא חייבים להיות "מפרי זכויות יוצרים".

__________
העלמה עפרונית קטנונית בחזרה
אירופה רעבה 548283
אם הזרעים הללו יגיעו לאפריקה, ייתכן מאוד שהאו"ם יפעל להשמדתם, גם במחיר מותם של מיליונים.
תזכורת: כך נעשה לפני מספר שנים, כאשר מוסד זה התגאה בסיום ניקוי אפריקה מגידולים שעברו הנדסה גנטית (שאיפשרו להפיק עד פי 4 אוכל משטח אדמה נתון, אם אני זוכר נכון).
מטרת הניקוי היתה אפשרת יצוא אוכל שגודל ביבשת רעבה לכזו הנגועה באמונות טפלות.
אירופה רעבה 548289
מממ... אפשר לינק? איך האו"ם עשה את זה? כלומר, לאו"ם כמדומני אין "כח" והוא נאלץ להיעזר במדינות, שהן לא ממש מופת של יעילות באפריקה, ובמקרה כזה צריך גם שיתוף פעולה של האיכרים.

האם לאיכר אפריקאי יותר "שווה" למכור X תוצרת לאירופה מאשר פי 4 תוצרת לשוק המקומי?
אירופה רעבה 548296
את ה"פי ארבע" איני זוכר מהיכן, אך באשר לעיקר הטענה, ראה דיון 170.
אירופה רעבה 548301
מממ... המילה או"ם אינה מופיעה במאמר או בתגובות, ויש הבדל מהותי בין "אירופה לא רוצה אוכל מהונדס" לבין השמדה מכוונת של *כל* הגידולים המהונדסים באפריקה כמו שטענת.
אירופה רעבה 548422
מה שאני זוכר במעומעם הוא שבסביבות 2003, הכריזה איזו רשות של השוק האירופי המשותף בסיוע האו"ם, על אפריקה כאזור נקי מהנדסה גנטית, לאחר תהליך שכלל גם השתמדת יבולים שם. בחיפוש מהיר לא מצאתי ציטוט מתאים, אז אני לא יכול להתחייב כאן לכל הפרטים.
אירופה רעבה 548297
אני הרבה פחות נחרץ ממה שהייתי לגבי גידולים שעברו הנדסה גנטית, לפחות כזאת שמעניקה להם עמידות לקוטלי חרקים:
אירופה רעבה 548302
נראה לי שמדובר במשהו שלפחות היה צריך להיות צפוי. נראה לי שאם אתה מייצר מין שעמיד יותר למזיקים, קוטלי חרקים, לפגעי מזג האוויר, ונוסף לכל צורך גם פחות מים (כמו חלק מהזנים המהונדסים), צפוי שהוא ייתפשט. האם לא נצפתה תופעה זהה בקרב זנים שסתם "הושבחו" בטכניקות ותיקות יותר?

האם נצפתה בטבע העברה של גנים מצמח לצמח? (נניח מקנולה לאיזה עשב מרושע?).
אירופה רעבה 548311
לא רק שהוא היה צפוי, זה לא המקרה הראשון. נדמה לי שהקודם היה עם תירס.

מאמר משנת 2003:

"Among eukaryotic lineages, however, very few natural horizontal transfers have been reported, and none of them involve transfers across groups of seed plants"

מקור: http://www.pnas.org/content/100/19/10824.full

(אני לא יודע מה התחדש מאז 2003, מילות החיפוש שלי היו natural horizontal gene transfer plant ואתה מוזמן לערוך חיפוש משלך)
אירופה רעבה 548319
אוקיי, אז למה אתה פחות נחרץ?
אירופה רעבה 548593
"The extent of the escape is unprecedented"

הידיעה החדשה אינה מהוה שינוי מהותי לגבי מה שהיה ידוע קודם, אבל גם לשינוי כמותי יש משקל. מאחר שמחיר הטעות עלול להיות עצום, ומאחר שיותר ויותר חקלאים משתמשים בגידולים מהונדסים, ומאחר ומספר הזנים המהונדסים הולך ועולה, הסכנה לאיזו מפלצת שקשה להפטר ממנה הולכת ועולה. בשביל אסון אקולוגי לא חייב להתרחש מעבר גנים בין מיני צמחים שונים (אם כי גם זה תרחיש אפשרי, אולי בתיווך פרזיטים שמתפרנסים משני המינים, שכן מעבר גנטי בין צמחים לפרזיטים כבר נצפה. "טרם ראינו" הוא ראיה חלשה יחסית). ככל שידיעתי הבוטנית מגעת, גם צמח תמים כמו הקנולה עלול להפוך לצרה צרורה, לפלוש לאזורים חדשים ולגרום נזקים חסרי תקנה לחי ולצומח. ואם לא הוא, אולי אחד מהמינים האחרים. עמידות לקוטלי עשבים נראית, לכאורה, סיכון קטן כי ממילא אף אחד לא מנסה להשמיד את צמחי הפרא האלה שאינם יוצאים מכלל שליטה, אבל לא כך לגבי עמידות בפני המזיקים עצמם.
אירופה רעבה 548601
תמיד אפשר יהיה להנדס גם את המזיקים כך שיהיו עמידים לעמידותם של הצמחים המהונדסים...ופתרנו את הבעייה!
טוב לרשע וטוב לשכנו 553145
טוב לרשע וטוב לשכנו 553146
The female moths can’t tell Bt corn from non-Bt corn” when they go to deposit their offspring

כמה דורות עד לסלקציה של יכולת הזיהוי הזאת?
טוב לרשע וטוב לשכנו 553176
יותר מעניינת השאלה כמה דורות של איכרים באיווה עד שהם יבינו שלא רק השכן יכול להנות והאיכר עצמו יכול להרוויח על ידי זריעה של gm לסירוגין (נניח כל שורה עשירית, או סביב השדה כמו הברושים שהיינו נוטעים פעם סביב מטעים רכים כדי להגן מן הרוח).

ב"רומן רוסי" של שלו הוא מספר על איכר שהזניח את שדהו ויצר מכת עכברים, ואיך השכנים פתרו את הבעיה על ידי שהקיפו את השדה הנגוע בכמה שורות פול מצרי, שלפי האגדה העגברים מתעבים ואינם יכולים לחצות.
טוב לרשע וטוב לשכנו 553177
מצטער, לדעתי השאלה שלי יותר מעניינת ויותר חשובה. חוץ מזה אני תמיד מוטרד מכך שעיקר ההינדוסים הם לצורך הכנסת ייצור קוטלי מזיקים בתוך הצמח. פה זה באמת מצב של אוי לרשע ואוי לשכנו.
טוב לרשע וטוב לשכנו 553586
שרון מועלם מקדיש בספרו ''דווקא החלשים שורדים'' פרק לשאלה, למה כמעט כל צמחי המאכל שלנו הם רעילים. יש לו תשובות.
טוב לרשע וטוב לשכנו 553603
זאת נראית שאלה קלה, אלא אם כן התשובה אינה התשובה הטריביאלית. התואילי לפרט?
טוב לרשע וטוב לשכנו 553288
זאת, כמובן, שאלה פתוחה. ייתכן שמספיקה איזו מוטציה נקודתית או משהו פשוט דומה, ואז יש סיכוי טוב שהיא תתרחש מהר (או שהיא כבר מסתובבת שם ותוך דורות ספורים היא תשתלט על האוכלוסיה), אבל אולי זה דורש משהו מורכב יותר ובהתאם זה עשוי לקחת הרבה מאד זמן.
טוב לרשע וטוב לשכנו 553606
למעשה, אם לפרש את המשפט באופן מילולי צריכים לפחות שתי מוטציות: אחת לזיהוי התירס המהונדס והשניה לשינוי ההתנהגות בהתאם (אבל אני חושב שה "can’t tell" היה רק ביטוי מקורב). במקום שתי אלה מספיקה מוטציה אחת שתעניק עמידות בפני הקוטל. יצרני התירס המהונדס היו שמחים, כמובן, אם הסצנריו הראשון היה מתממש.
טוב לרשע וטוב לשכנו 553610
אני רק לא בטוח ש''עמידות בפני קוטל'' זאת מוטציה אחת.
אירופה רעבה 548637
מאמר מוזר. לא ידעתי ששמן קנדי עם חומציות נמוכה (CANadian Oil Low Acidity) יכול לגדול ולהתרבות. תמיד חשבתי שצריך להפיק אותו מליפתית.
548405
סכנת הרעב היא תולדה של חלוקת משאבים, לא של העדרם. מחוץ לאפריקה כמעט ולא מתים אנשים מרעב‏1 (צפון קוריאה היא אולי היוצא שמעיד על הכלל), וגם שם זה בעיקר כתוצאה מפוליטיקה.

אם המדינה רוצה עוד מזון (והמדינות שצריכות עוד מזון, לא יכולות להרשות לעצמן להתחרות בתאגידים), צעד נבון יהיה לסבסד או לקנות מזון לאוכלוסיות החלשות (מה שכבר קורה), עדיף על חשבון כלי נשק.

סתם אנקדוטה, בין מליון לשני מליון איש מתים בשנה ממחסור בויטמין A, הרבה מהם בהודו. כבר מעל לעשור שקיים אורז (golden rice) מהונדס גנטית שמכיל ריכוז גבוה של חומר התוצא של הויטמין. האורז הזה מגודל בארה"ב (שם אין מה לעשות איתו), אבל לא בהודו. בגלל רגולציה ופחד ממזון מהונדס גנטית, מליוני ילדים מתו בהודו.

הנקודה שלי היא לא הטימטום האנושי, אלא שאתה לוקח כלים ואידאלים של עולם אחד ורוצה להפעיל אותם בעולם אחר. מי שחסר לו מזון, אין לו את הידע, הכסף, הרצון או היכולת להתחרות בתאגידים. מי שיש לו את הידע והכסף, אין לו את הצורך.

1 להבדיל מתת תזונה, שמהווה גורם מוות משמעותי.
548415
השאלה היתה: האם נכון שממשלות יכנסו לשוק בו כבר קיימת פעילות עסקית של חברות פרטיות (תחרות לא הוגנת, למה שמשלם המיסים יממן, יאדה יאדה יאדה)
התשובה שלי היתה שבעולם בו מתים מליוני‏1 אנשים ברעב כל שנה ומאות מיליונים נתונים בסכנת רעב, ובמקרה בו ה"שוק" בו מדובר הוא שוק המזון, אז כן, זה נכון שממשלות יכנסו (או יתמכו כספית במלכ"רים שנכנסים) לשוק כזה.
השאלה איך להגיע מנקודה א' (זרעים משובחים יותר זמינים לא רק דרך מונסנטו, וחופשיים מהגנת‏2 פטנטים) לנקודה ב' (פחות אנשים סובלים מרעב ופחות אנשים מתים ממנו‏3) היא שאלה חשובה ומעניינת. בוודאי שעצם התמיכה הממשלתית לא מובילה אוטומטית מנקודה א' לנקודה ב', ובכל זאת אני סבור שתמיכה כזו היא מועילה, נכונה, ומוצדקת מבחינה מוסרית.

__________
1 כנראה עשרות מיליונים, אבל מי סופר
2 במקרה זה אולי נכון יותר לדבר על "התקפת" פטנטים ולא "הגנת" פטנטים
3 וגם מתת־תזונה, כמובן. אם תקרא שוב את דבריך שלך על האורז תראה שהשיקול פועל בדיוק באותו הכיוון.
548438
א. אני בכוונה מבדיל בין רעב לתת-תזונה. מה שחסר לרוב האנשים עליהם דיברת הוא לא צריכת קלוריות כללית, אלא רכיבים ספציפיים במזון. למשל מחסור ביוד הוא הגורם המוביל לפיגור הניתן למניעה, בזמן שהעלות של יוד שיספיק לצרכי העולם יכולה להיות מכוסה בקלות ע"י האייל הממוצע. יותר מזון זה לא בהכרח הפתרון, צריך תזונה מאוזנת יותר (בין אם ע"י הנדסה גנטית‏1 של הצמחים או הוספת יוד למלח).

ב. אתה מגדיר מטרה נעלה, מניעת רעב, ומטרה שנתמכת ע"י תפיסת העולם שלך (וסליחה אם אני גולש כאן לאד הומינם, אם אני חוטא לכוונתך, אנא תקן), חופש מידע בתחום הזרעים וקובע שהדרך ל-א עוברת דרך ב. על סמך מה ? מכל הדרכים למנע רעב, למה דווקא תחרות עם מי שעושה את מלאכתו נאמנה ?

ג. טרם התייחסת לשאלה איזו מדינה אמורה לתמוך בזה, זו שלא חוותה רעב מזה עשרות שנים ויש לה את הכלים הללו או זו שחווה רעב ואין לא אותם ?

1 כאן חברות פרטיות כמעט ולא פועלות, ובהחלט ראוי שממשלות ישתפו פעולה ויממנו מחקר כדי לייצר זרעים כאלו.
548464
הנושא על הפרק הוא "זכות הקניין הרוחני".
בחברה בה אנו חיים נקבע שאדם או חברה שהגו רעיון חדש, במידה והצליחו לבסס את הקביעה שהרעיון החדש הוא אכן שלהם, זכאים לשליטה מסוימת על השימוש שאנשים וגופים אחרים עושים באותו רעיון. באופן כללי השליטה הזו נקראת "קניין רוחני".
(לצורך הדיון אני מתעלם מדברים אחרים שנקראים גם הם קניין רוחני כמו יצירות אמנות).

אנחנו התרגלנו כל כך לרעיון הזה, שלפעמים אנחנו נוטים להעניק לו יותר משקל מהראוי לו.
למיטב הבנתי, הרעיון של קניין רוחני אינו נובע מעיקרון מוסרי אוניברסלי כלשהו, אלא הוא כלל וחוק שנקבע כדי לשרת את טובת החברה.
במקרים ספציפיים אנחנו מקבלים שראוי להתעלם מכללי הקניין הרוחני.
דוגמה אחת היא כשהדברים כרוכים בנושאים ביטחוניים.
למשל:
על מכונת האניגמה נרשמו מספר פטנטים.
אם נניח לרגע שהצוות שעסק בפענוח התשדורות שהוצפנו על ידי האניגמה הפר כמה מאותם הפטנטים בדרך, האם מישהו יחשוב שעובדה זו רלוונטית לשאלה האם הפענוח הזה מוסרי, נכון וצודק? האם יש מי שיטען שצוות הפענוח היה מחויב מוסרית למצוא דרכים ושיטות באופן שלא יפרו אף אחד מהפטנטים?

לדעתי יש לחברה שקבעה וביססה את נושא זכויות הקניין הרוחני *לטובתה* הזכות להחליט שבנושא זה או אחר, או בתחום זה או אחר הכללים והחוקים בנושא קניין רוחני הם אחרים.
כאדם שקרוב לתחום התכנה אני יכול להעיד שלפי מיטב שיפוטי בתחום הזה "זכות הקניין הרוחני" *אינה* פועלת לטובת החברה, ומצבנו היה טוב יותר אילו הוחלט שבתחום זה הכללים הם אחרים.

בדומה, אני סבור שזכות הקניין הרוחני כפי שהיא נהוגה כיום בנושא זרעים (כמו גם בעוד מספר נושאים) אינה פועלת תמיד לטובת החברה, ולחברה יש זכות לשנות את הכללים באופן שישרת את טובתה.

כמובן, אם מישהו מאמין שזכות הקניין הרוחני כן נובעת מעקרון מוסרי אוניברסלי (היה מעניין לשמוע את הנימוקים), ונושא טובת החברה צריך להישקל כנגד אותו עקרון אוניברסלי המסקנות שיסיק עשויות להיות אחרות.

לגבי השאלה "אילו ממשלות צריכות להשקיע ולתמוך בגופים שפועלים ליצור מאגר חפשי של זרעים משובחים", תשובתי היא: כולן.

>> מכל הדרכים למנע רעב, למה דווקא תחרות עם מי שעושה את מלאכתו נאמנה ?
"דווקא" זה להרגיז. אני לא חושב ש"דווקא" תחרות היא הדרך היחידה או הדבר היחיד שיש לעשות.
אני כן חושב שיצירת וטיפוח זנים טובים יותר של צמחים (ואולי גם בעלי חיים) שתזונתו של העולם תלויה בהם היא חשובה מדי מכדי שנשאיר למספר קטן של חברות שפועלות ממניעים כלכליים לגיטימיים שליטה מלאה בתחום. אני לא מציע להפריע להן, אבל לדעתי מצבנו היה טוב יותר אם גופים נוספים שמונעים לאו דווקא‏1 ממניעי רווח היו עוסקים בכך גם כן, ואני גם חושב שהשיפור במצבנו חשוב מספיק כדי להצדיק תמיכה של הציבור, ובמילים אחרות - הממשלות.

________________
1כלומר לא כדי להרגיז...
551467
הייתי שמחה - מה זה שמחה, מאושרת - לו פעם היה פה דיון על העולם השלישי וחלוקת משאבים שאינו נופל לחלוקות של קפיטליזם/רווחה.
552118
אם תפרטי קצת יותר, אנסה לתרום את שתי האגורות שלי.
552441
זה כל העניין, אני מחכה לגישה המחשבתית שתפתח קצת את הקופסא הזו שהנושא נקלע אליה שוב ושוב (וסוגר את הדלת על עצמו מבפנים וכן הלאה עם הדימויים, עד לפתילים של מאות תגובות בעד ונגד שו''ח). לו היתה לי כזו, לא הייתי מתלוננת אלא כותבת תגובה מתאימה בעצמי.
תחרות בתאגידים 641346
לקראת דיון בכנסת בנושא סימון מוצרים מהונדסים, טרחו ד"ר נעם לויתן, ד"ר גל ויטנברג, זיו שפיגלמן ושי פליישון. לכתוב את עמדתם. עמדתם במשפט אחד: סימון מוצרים מהונדסים גנטית חסר טעם מכיוון שמדובר על טכניקה בטוחה לפחות כמו (וכנראה יותר מ־) שיטות טיפוח זנים מקובלות אחרות. הם טורחים לנמק בפירוט את עמדתם ומצרפים בהמשך גם אוסף לא קצר של תשובות לשאלות נפוצות.

אני מניח שלא יהיה כאן חידוש מהותי לקוראי האתר. אבל רציתי להתייחס לנקודה צדדית שהם מעלים. השאלה האחרונה בקובץ היא "למה בכלל צריך את ההנדסה הגנטית בצמחים אם כל מה שהיא הביאה לעולם זה עמידות לחרקים ועמידות לקוטלי עשבים?"

מתוך התשובה: ״המהפכה האמתית לשיפור החקלאות טרם התממשה ויש לכך סיבה – כיום זנים מהונדסים שרוצים להכניס לשוק נאלצים להתמודד עם שני חסמים עיקריים :

א. הוצאות על עמידה בתנאי סף של רגולציה שיכולות להגיע לעשרות מיליוני דולרים.

ב. פחד לא מבוסס של קהל הלקוחות מהשם "הנדסה גנטית".

במצב כזה אין יתרון שיגרום ליצרן לייצר מוצרים שיימשכו את הציבור הרחב ולא רק חקלאים. זנים שכאלה נוצרים באקדמיה או בחברות פרטיות קטנות – לדוגמה בשנת 2007 מעבדות בארה"ב יצרו זן של בוטנים שלא גורם לאלרגיה קטלנית. מוצר כזה יכול למנוע אלפי מקרי מוות בשנה והוא ניתן ליישום בכל זני הבוטנים בעולם. אך בעקבות שני החסמים המוזכרים לעיל, גורל המוצר הזה הוא כמו גורלם של מאות מוצרים אחרים – פותח באקדמיה ובחברות קטנות ושם הוא נשאר. כאשר המרוויחות הגדולות מכך הן מספר מצומצם של חברות זרעים גדולות דוגמת מונסנטו, דופונט וסינג'נטה שרק להן ישנה יכולת התמודדות כלכלית עם חסמים אלו.״

כלומר: הקריאה היא, בין השאר, להורדת דרישות הבטיחות ממוצרים מהונדסים כדי שלא רק מונסנטו ושות' יהיו בתחום הזה.
548991
ועוד באותו נושא (בערך)
549001
שתי הערות:

א. לא מדובר על רעיון חדש של הקוד הפתוח ושל ויקיפדיה. עד שנות השמונים (עד חקיקת Bayh-Dole Act [Wikipedia] שהוזכר בכתבה). כמו שציינו כבר קודם, הכלכלה של הרפואה שונה מאוד מהכלכלה של התוכנה.

ב. לקראת הסוף מציינת הכותבת:

"על פי התפישה הזאת, בעלות פרטית על תוכן אינה משרתת את האנושות. כפי שמעידים מיליוני אנשים שהפכו את "ויקיפדיה" לצעד הראשון שלהם בחיפוש ידע - זהו רעיון מידבק. הבעיה היא כמובן, שתופעה דומה לא התרחשה בשיטה הכלכלית. כלומר, לא נמצא עדיין מודל עסקי ברור, שילווה בהצלחה את הדמוקרטיזציה של הידע, או את העליצות והמידיות שבה מופץ היום תוכן ברשת."

המודל הכלכלי של ויקיפדיה ושל תכנות חופשיות ברור: יותר זול לי להשתמש בתוכנה הזו ולתרום את חלקי הקטן בפיתוח מאשר לפתח את הכל לבד, או לשאת בתקורת הרישוי של תוכנה קניינית (לפחות בחלק מהמקרים. עובדה שזה עובד). מה יהיה האינטרס של גוף מסויים להמשיך להשקיע מיליוני דולרים בפרוייקט מהסוג הזה? האם הוא באמת חוסך להם מיליוני דולרים במקומות אחרים? האם הם מעלה את הכנסות (הכנסות? רווחים?) במיליוני דולרים?

כלומר: עצם העובדה שמישהו אחר מקבל מידע חופשי מפרי עמלה של החברה המשתתפת אינו בעייתי כשלעצמו. הבעיה היא אם החברה מפסידה כסף מהפרוייקט בסופו של דבר.
תרופות בקוד פתוח 591795
נתקלתי בכתבה שמדברת על חברה בשם Transparency (שקיפות) המוצגת כLinux of Drug Development
מדובר על חברה חדשה, Transparnncy Life Sciences, (עברו רק כמה שבועות מאז שהחלה את פעילותה הרשמית). נראה שמדובר על חברה למטרת רווח (אין פסול בכך) שמנסה לאפשר לקיים ניסויים של תרופות בעלות נמוכה יחסית בעזרתו האדיבה של ציבור המשתמשים. לא ראיתי הבטחה מפורשת באתר שהנתונים שיאספו יהיו זמינים לכל קהל החוקרים ברישיון מתירני. אבל יכול להיות שפספסתי משהו.

דיונים אחרים העלו כמה קישורים מעניינים:
* יוזמה מעניינת מהודו: Open Source Drugs Discovery אם היא רצינית (נראית רצינית בבדיקה שטחית) היא יכולה להיות מימוש של הרעיון.
* ועם הרבה פחות רעש: גופים כמו קרן מחקר הפרקינסון של מייקל ג' פוקס. גם שם מחפשים מתנדבים לניסיונות.
יש זרעי חופש 630870
מי שרוצה לקנות זרעי חופש, יכול להזמין מאוניברסיטת ויסקונסין. המצאי מוגבל כרגע (ובפרט לא כולל סויה ותירס) אבל כולל זנים חדשניים יחסית של כל מיני ירקות. מדובר על יוזמה של חוקר באוניברסיטת ויסקונסין: Open Source Seed Initiative
יש קישורים מהדף הזה לסיקור ב־NPR וידיעה בארס טכניקה.

גם כאן (כמו במאמר המקורי) הם משתמשים במונחים של תוכנה חופשית / קוד פתוח אבל הבעיה העיקרית היא פטנטים ולא זכויות יוצרים ופטנטים דורשים כלים משפטיים שונים.

לא מצאתי באתר שלהם את "רישיון השימוש", אבל גם הם משתמשים בגישה של copyleft [ויקיפדיה]: מונסנטו ודומותיה כבר הראו שאפשר לאכוף בבית משפט מגבלות חוקיות על שימוש בזרעים? נשתמש באפשרות הזו להטיל איסורים על צרכנינו. נאסור עליהם להוציא פטנטים על שימוש בזרעים אבל נרשה את שאר הדברים.
יש זרעי חופש 633656
תיקון: הם החליטו לוותר על הכלים המשפטיים ולהסתפק בכלים אתיים: הם מבקשים ממשתמשיהם להתחייב לעמוד בתנאים האמורים:
מכון וולקני מתחפש למונסנטו 633657
מכון וולקני מתחפש למונסנטו 633662
ניחוש: מונסנטו אינה החברה היחידה שתובעת על הפרת פטנטים בתחום החקלאות. הם רק החברה הגדולה בתחום.

כמוכן: "החשד הוא שהמגדלים הספרדים גנבו ענף מעץ אור בשלהי שנות ה-‏90, עוד לפני שנרשם עליו הפטנט באופן רשמי (הבקשה לפטנט הוגשה ב-‏2004)." אם זה אמנם נכון: האם זו הפרת פטנט? לעניות דעתי: כן, אבל זו עילה לביטול הפטנט.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים