18 אנשי ציבור ורוח: לא להטיל קלון על חה''כ צחי הנגבי 3247
שמונה עשר אנשי ציבור ורוח הגישו מכתבים בהם הם מבקשים מבית המשפט שלא להטיל קלון על חה"כ צחי הנגבי שהורשע ביולי השנה במתן עדות שקר. המכתבים ניתנו לבית משפט השלום בירושלים, במסגרת הנוהל הרגיל של מתן עדויות אופי בשלב הטיעונים לעונש.

בין הממליצים נמצאים יושבי ראש הכנסת בהווה ובעבר, קציני צבא ומשטרה, רב, שופטים, סופרים ואחרים. נשיא המדינה לשעבר, יצחק נבון כותב: "יש בידו של הנגבי לסייע במניעת פיצול בעם ולכן תקוותי היא שלא יקבע שבעבירה שבה הורשע יש כדי למנוע את המשך פעילותו הציבורית החשובה". גבריאלה שלו, שגרירת ישראל באו"ם היוצאת כתבה: "אין בלבי ספק שצחי למד את הלקח והפנים את שגיאות העבר". יורם קניוק מתאר את הנגבי במכתבו כ"איש של כבוד. לא גס רוח. חכם. נעים הליכות. הוא פעל כנראה בשגגה בהתאם למקובל בחברה הישראלית. לדעתי יש למנוע ממנו קלון".

משפטו של הנגבי נפתח בשנת 2006 בעקבות דו"ח מבקר המדינה משנת 2004, בו נטען כי בעת כהונתו במשרד לאיכות הסביבה נעשו במשרד מינויים פוליטיים בלתי ראויים, חלקם למשרות פיקטיביות. הנגבי הואשם תחילה גם בעברות של הפרת אמונים ומתן שוחד בחירות, אך לבסוף הורשע רק במתן עדות שקר בפני ועדת הבחירות המרכזית באשר לאחריותו לפרסום בעלון פנימי של מרכז הליכוד.

לפי חוק יסוד הכנסת, אם יחליט בית המשפט להטיל על הנגבי קלון וגם יגזור עליו עונש מאסר בפועל של למעלה משלושה חודשים, הדבר ימנע ממנו מלכהן כחבר כנסת או כשר למשך שבע שנים. קלון לבדו יפסיק רק את חברותו של הנגבי בכנסת הנוכחית.

קישורים
דיווח ב"הארץ"
דיווח ב-Ynet
מכתבי ההמלצה (בפורמט pdf)
חוק יסוד הכנסת (בפורמט pdf)
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מעשיות מול נוקדניות 551125
בחטאיי המרובים קיים גם קשר מסוים עם צחי הנגבי. לא שזכיתי ממנו במשרה או במכרז, אבל ראיתי בו פוליטיקאי מיוחד שהתפתח אבולוציונית. בניגוד לנתניהו שנותר מחויב למאובנות של אביו כלפי ההיסטוריה, הנגבי הצליח לנתק קשר גורדי עמוק עם אמו, גאולה כהן, והלך קדימה (תרתי).כמו חיים רמון, אבל עם הרבה יותר איפוק ואיזון, האיש מבין מה מתאים ונכון.

כולי תקווה שלא יפילו עליו קלון בגין מכשלה שהיו שותפים לה כמעט כל השרים מכל המפלגות.
מעשיות מול נוקדניות 551126
כמעט כל השרים העידו עדות שקר?
מעשיות מול נוקדניות 551130
לא יודע בוודאות, אינקוגניטו. ממה שאני כן יודע עניין המינויים הפוליטיים רווח מאוד עשרות שנים ובכל המפלגות. לא מעוניין לסנגר על הנגבי מול מעשים שנתפסים כיום כפסולים. יותר רוצה לומר שהאיש ראוי ומוכשר לדעתי ברמה הלאומית. יהיה חבל להפסיד אותו מול אכזבות שנחלנו כדוגמת אולמרט, ברק ונתניהו.

מהיכרות אישית עימו (שנגמרה בערך לפני עשור) מדובר בחומר מנהיגותי מהסוג של דיין, רבין ושרון. קר-רוח, ענייני, מחושב ופיקח.
מעשיות מול נוקדניות 551132
אבל הנגבי זוכה מהעבירה של מינויים פוליטיים (עם טיעון דומה ל "כולם עשו את זה"). הקלון יכול להיות רק על עדות השקר.
מעשיות מול נוקדניות 551135
כן. לכן אצטער בגינו ובגללנו עוד יותר. שוב, לא רוצה להיכנס לשקלא וטריא של המשפט. מדבר מנקודת מבט כללית. לפחות כפי שאני רואה אותה.
כסדום היינו, לעמורה דמינו. 551217
אני לתומי חשבתי ששאלת הקלון הנלווה לעבירה תלויה בעבירה ולא בעובר, אבל (כנראה ש)זה רק אני.
קר רוח כמו נהג שודים. 551138
דיין רבין ושרון, כולם היגיעו למעמדם הרם אחרי שנים של עשייה, הנגבי לא עשה אף פעם כלום.
(גם כן על סמך היכרות אישית).
הבחור החל את דרכו כעסקן בתור סטודנט וכל חייו הוקדשו לטיפוס אופורטוניסטי לפסגה.
מעשיות מול נוקדניות 551155
אוי, נו באמת, "חומר מנהיגותי"? "מהסוג של דיין, רבין ושרון"? הפעם האחרונה שהוא היה "מנהיגותי" היתה במקרה בעניין מיותר לגמרי, כמו כל דבר "מנהיגותי" אחר. זה היה על האנדרטה ב 82
ומאז הוא "מנהיג" מאלה שהמנהיגות אצלם נמצאת בישבן, ישבן שפשוט הצליח להידבק לכסא לתקופות ארוכות. זה כל הסיפור, יש לנו המון כאלה.
אני מאחל לו כל טוב כמו שאני מאחל לכל אדם, אף אחד לא צריך לשלם על חטאיו לנצח (חוץ מרוצח, כל רוצח), אבל אם הוא יילך אז הוא יילך ויבואו חמישה במקומו, לא קרה שום דבר (חוץ מזה שהתקשורת כרגיל תברבר כמה ימים על "הטרגדיה" האישית. גם הם צריכים להתפרנס)
מעשיות מול נוקדניות 551186
יכול להיות שהפרזתי בהשוואות לדמויות פוליטיות אחרות. מאידך עומדת העובדה שהוא היחיד בכל תולדות הכנסות שנבחר לתפקיד יו"ר ועדת חוץ ובטחון למרות שנמנה על מפלגת האופוזיציה העיקרית. מה שעשוי להעיד כי גם יריבים פוליטיים רואים בו משהו מיוחד.

ובעניין נסיון ביצועי לעומת טיפוס בשלבי העסקונה ניתן לומר שגם א/נשים שיש לגביהם כמעט קונצנזוס - דן מרידור למשל - לא עשו מאומה בחייהם מלבד להידבק לפטרון פוליטי, ומשם לכיסא.

לא אשים שק על ראשי במידה ויחול עליו קלון. זו בהחלט לא טרגדיה לאומית, אלא סוג של החמצה עתידית, להכרתי.
אם יש חברים, לא צריך פרוטקציה 551133
מינויים פסולים, מינוי לא פסול? 551136
אקסית שלי ניסתה להתקבל למשרד לאיכות הסביבה בימי הנגבי. עם תואר בכימיה ומדעי הסביבה. שאלו אותה שם את מי היא מכירה. הסבירו לה באופן בוטה למדי שלא ממש אכפת להם מתארים, בלי קרובי משפחה במרכז הליכוד אין לה מה לחפש במשרד. הנגבי לא היה הראשון שמינה מינויים פוליטיים. הוא כן הראשון שהרס משרד ממשלתי עם מינויים פוליטיים. הוא עשה זאת בטוטאליות שנעדרה מהפוליטיקאים שלפניו. הייתי נותן יד כדי שלא לראות אותו שר.

אבל האם זה רלוונטי למינויו לראשות הממשלה? כנראה שלא. ראש ממשלה ממנה שרים וסגני שרים, לא חברי מרכז.
Cardinalis Nepos 551151
הנורמה שאתה מתאר היא נורמה של נפוטיזם ולא של ''סתם'' מינויים פוליטיים רגילים.
הפוך, גוטה, הפוך 551137
המכתב הנ"ל נראה לי כמו שירות דוב.

ממתי "זה היה מקובל לעבור על החוק - כולם עשו את זה" הוא טיעון משפטי שמשתמשים בו לצורך הקלה בעונשו של הנאשם? אם ההנחה היא שמה שהיה מקובל בחברה הישראלית היה נורמה פסולה, אז הטיעון "הוא פעל כנראה בשגגה בהתאם למקובל בחברה הישראלית" נשמע (לי) כמו טיעון מחזק לכך שיש להחמיר בקביעת העונש ולא להיפך.
הפוך, גוטה, הפוך 551169
אם הוא הראשון שמורשע על כך, נראה לי הוגן לא להחמיר (והרי בכל זאת הוא ייענש).
הפוך, גוטה, הפוך 551171
לא להחמיר צריך להתבטא בחומרת העונש, שאלת הקלון היא חברתית מוסרית, אין מי שייפגע מכך שהבחור ירצה את עונשו בעבודות שירות לחודשיים שלושה במקום "עד שבע שנות מאסר" כמצויין בחוק, אבל להמשיך לכהן בכנסת או בממשלה? תמהתני.
הפוך, גוטה, הפוך 551174
כמו שכתב אינקוגניטו, הנגבי הוא ודאי לא הראשון שהורשע במתן עדות שקר. ובכל זאת אני לא אוהב את הדפוס הנפוץ במקומותינו - מעמידים לדין על עבירה חמורה, ובסוף מרשיעים או מצמצמים את האישום לעברות נילוות, כמו עדות שקר או שיבוש עשיית משפט.

בידיעה נאמר ''אם יחליט בית המשפט להטיל על הנגבי קלון, הדבר ימנע ממנו מלכהן כחבר כנסת או כשר למשך שבע שנים''. זה לא מדויק - על פי החוק הוא ייפסל רק אם ידון אותו בית המשפט ליותר משלושה חודשי מאסר, בנוסף לקלון.
אני חושב שהחוק הזה אינו מוצלח. חבר כנסת הוא מייצג ציבור. אם ציבור גדול רוצה שהייצוג שלו ייעשה דווקא בידי עבריין לשעבר, צריך לאפשר זאת.
הפוך, גוטה, הפוך 551187
עדות שקר של פוליטיקאי או עובד ציבור איננה עברה נלוות. לדעתי זו עברה חמורה הרבה יותר מהאשמת הנגבי במינויים הפוליטיים. הדפוס הנפוץ הוא דווקא הזלזול בבית המשפט והנורמה הפסולה של פוליטיקאים ש''הכל כשר'' בתהליך ההגנה.

(אני מסכים עם הפיסקה השניה)
הפוך, גוטה, הפוך 551192
תלוי איזו עדות שקר. אני חושב שמקרה הזה, הוא לא בחלק העליון של עברות עדות השקר. לגבי "הנורמה הפסולה שהכל כשר בתהליך הגנה", כאן התצהיר השיקרי המקורי לא ניתן בהגנה בהליך הפלילי. לי זה דווקא נראה חמור יותר - אני חושב שיש להקל בעונשו של נאשם שמשקר בהליך משפטי כדי להקשות על הרשעתו. זה אולי לא חלק לגיטימי לגמרי מההגנה, אבל זה נראה לי סביר ואנושי יותר משקר למטרות אחרות.
הפוך, גוטה, הפוך 551188
תוקן, תודה.
הפוך, גוטה, הפוך 551366
מה שכתבתי נכון לגבי כהונה כחבר בכנסת עתידית. החברות בכנסת הנוכחית נפסקת גם אם לא יידון למאסר. כשר הוא לא יוכל לכהן במשך שבע שנים אם יידון למאסר (כלשהו) בנוסף לקלון. אני מציע לקצר למשהו כמו ''אם יחליט בית המשפט להטיל על הנגבי קלון, הוא ייאלץ להתפטר מכנסת. אם ייגזר עליו גם עונש מאסר, ייתכן שלא יוכל לכהן כחבר כנסת או כשר למשך שבע שנים''.
הפוך, גוטה, הפוך 551464
תוקן. עוד משהו? (:
הפוך, גוטה, הפוך 551224
אני חושב כמו אביב, שעבירה של עדות שקר או שיבוש הליכי משפט חמורה יותר מעבירות על חוקי מימון בחירות או מינויים פוליטים.
ממקרים קודמים, ובפרט, המקרים של עמרי שרון ונעמי בלומנטל, אני מתרשם שהעבירות המקוריות שלהם היו זניחות ולו הודו בהן היו זוכים לקנס ונזיפה. ברגע שבחרו להדיח עדים (בלומנטל) או לתת עדות שקר (שרון) לא היה מנוס מלהטיל עליהם מאסר בפועל וקלון. אותו הדבר נכון גם במקרה הזה - על מינויים פוליטים צריך להטיל קנס ובמקרים קשים כמו של הנגבי אולי אפילו מאסר על תנאי, אבל על עדות שקר צריך לפסוק מאסר בפועל וכמובן שזאת עבירה המטילה קלון על העבריין.

אם זה לא היה כך, כדאי לכל מי שעבר עבירה כלשהי (קלה כחמורה) לשקר בעדותו ולנסות לשבש את חקירת המשטרה כמיטב יכולתו. במקרה הטוב זה יצליח והוא כלל לא יעמוד לדין ובמקרה הרע העונש על השיבוש לא יעלה על העונש בגין העבירה המקורית.
הפוך, גוטה, הפוך 551369
מה שניסיתי לטעון הוא שלא כל השקרים שווים. לצורך הדוגמה, מה דעתך על המקרים הבאים?

1. יצחק הועמד למשפט באשמת גניבה. הוא משקר וטוען שהיה בבית הכנסת. השקר נחשף במהרה, ומתברר שהוא באמת הגנב.
2. יצחק הועמד למשפט באשמת גניבה. הוא משקר וטוען שהיה בבית הכנסת. מסתבר שדווקא לא גנב, אבל הוא שיקר בעדותו - הוא היה במועדון חשפנות.
3. יצחק הועמד למשפט באשמת גניבה. הוא טווה מסכת שקרים עניפה ומדיח עדים לשקר למענו, אבל היא נחשפת ומתברר שהוא הגנב.
4. יצחק הועמד למשפט באשמת העלמת מס. הוא משקר כדי להתחמק מעונש. השקר נחשף, אבל דווקא בהעלמת המס לא מרשיעים אותו - מסתבר שתכנון המס שלו היה לגיטימי.

לדעתי, 1 ו-‏2 קרובים מאוד. למרות שאני רואה את דבריך בפסקה האחרונה, אני חושב שהנטיה להגיד "זה לא אני" היא אנושית מכדי שנוסיף ליצחק עוד עונש כבד. לא כך במקרה 3, שבו היתה מחשבה פלילית עמוקה מאחורי הדברים. בפרט, אילו היה טופל את האשמה על אדם אחר.
מקרה 4 דומה לעניין הנגבי (אמנם לא לגמרי - הנגבי שיקר שלא במסגרת ההליך הפלילי). (גם) אני לא חושב שהעובדה שבעצם לא היה מורשע יכולה לעמוד לזכותו.
הפוך, גוטה, הפוך 551402
התביעה מבקשת קלון + מאסר על תנאי. אם כך ייגזר, האם התוצאה מבחינת עתידו של הנגבי היא כמו בקלון+מאסר בפועל?
הפוך, גוטה, הפוך 551407
אאל''ט, לא. במקרה של קלון ללא מאסר בפועל (של יותר משלושה חודשים) הוא יכול להבחר לכנסת הבאה.
הפוך, גוטה, הפוך 551450
אבל להנגבי הסטוריה של שקרים (סליחה, אי אמירת אמת) כמו בתיקי איסת"א ובר-און חברון.
הפוך, גוטה, הפוך 551532
נו, אז וודאי שמגיעה לו הגנה מן הצדק. אם בפעמים הקודמות לא היה בכך קלון, אז מה נשתנה?
הפוך, גוטה, הפוך 551536
הפעם הוא הורשע והגנה מפני הצדק ניתנת לנאשם לא לעבריין מורשע.
הפוך, גוטה, הפוך 604656
בהליך הפלילי בישראל זכותו של הנאשם לכפור באשמה, תוך כדי סיפור עלילה חלופית לכתב האישום כרצונו (בכלל לא הייתי שם). גם אם ימצא בסופו של דבר אשם אין בית המשפט אמור להחמיר בעונשו משום שכפר באשמה אף אם שיקר במצח נחושה. ככה זה.
עדות שקר היא סיפור אחר לגמרי.
הפוך, גוטה, הפוך 604782
"חבר כנסת הוא מייצג ציבור. אם ציבור גדול רוצה שהייצוג שלו ייעשה דווקא בידי עבריין לשעבר, צריך לאפשר זאת."

אני חושב שחוסר האמון של הציבור במחוקקים הוא בעיה חריפה מאוד. חשוב בעיני לא רק שח"כ יהיה מקובל על המצביעים שבחרו בו, אלא שיעבור איזשהו רף של ראוּיוּת-לכבוד מצד כלל הציבור. ח"כ "בעייתי" לא רק מעודד לאנטגוניזם וזלזול של הציבור בכנסת, אלא גם מעודד אנטגוניזם וזלזול מצד שאר תתי-הציבורים באותו תת-ציבור שבחר בששון באותו ח"כ, וגם זה רע.

אני מקווה שאין ח"כים שאין להם תחליף מבחינת הציבור שבחר בהם, שיש לו מאגר גדול מספיק של נבחרים פוטנציאליים נורמטיביים שהוא ירגיש נוח איתם.
הפוך, גוטה, הפוך 604815
מקרה היפותטי קיצוני: "המפלגה לזכויות האסיר".
הפוך, גוטה, הפוך 604828
למה לתמוך במפלגה לזכויות האסיר? עדיף (מבחינה ציבורית, לדעתי) שיקימו להם עמותה או מלכ"ר אחר כלשהו, ושיפעילו יח"צ, לוביזם ואקטביזם כרצונם במקום לנסות ולהבחר לכנסת עם אג'נדה כזו.
הפוך, גוטה, הפוך 604831
לחברי כנסת יש חסינות.
הפוך, גוטה, הפוך 678207
בועז סנג'רו בעניין קרוב
הפוך, גוטה, הפוך 678220
אבל לא היה מדובר על הפרקליטים שלה. מדובר היה על פרקליטים של נאשמים אחרים שניסו לגרום לה לפעול בניגוד לחוק ובניגוד לאינטרס הפרטי שלה (לקבל על עצמה אשמה) לטובת הלקוח שלהם.

מה שכן, הוא דואג לא להתבלבל בין "טפלה" ל־"תפלה" (אתגר: נסו לקרוא את המשפט האמור: כש"היא" מכוון לפרקליטות).
הפוך, גוטה, הפוך 551190
כשמדובר בראש ממשלה, ח''כ, שר או סתם עובד ציבור, ראוי שיהיו שיקולים אחרים מהוגנות אופטימלית כלפי הנאשם.
הפוך, גוטה, הפוך 551193
אבל כל עצמן של העברות המרכזיות בהן הואשם אינן אלא מאפיינות עבודת ציבור. החמרה במקרה הראשון שבו מרשיעים (לא המקרה הזה, פה לא הרשיעו) פוגעת בשיוויון בין עובדי ציבור שונים.
הפוך, גוטה, הפוך 551177
זאת לא הטענה. הטענה היא שבזמן שהנגבי ביצע את המינויים הפוליטיים, הדבר לא היווה עברה פלילית (ההנחייה של מזוז בנושא זה היא מ-‏2004). שני שופטים מתוך שלושה קיבלו את הטענה. ראה למשל http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3919246,00.h...
הפוך, גוטה, הפוך 551184
זאת טענה מוזרה אף יותר.

בזמן שהנגבי ביצע את המינויים הפוליטיים, הדבר לא היווה עברה פלילית ולכן לא צריך להיות קלון בעקבות ההרשעה בעדות שקר.
הפוך, גוטה, הפוך 551205
אתה צודק ואני חוזר בי. עשיתי סלט.

עירבבתי בין טענות העבר (לגבי המינויים הפוליטיים) לבין הטענות החדשות לגבי הקלון (בעקבות עדות השקר).
תמהני 551143
האם אכן צחי הנגבי חיוני למדינת ישראל עד כדי כך, שהשופטים צריכים להמנע מקלקול עתידו הפוליטי, כי אחרת המדינה לא תמשיך להתקיים?
תזכורת: בתי הקברות מלאים באנשים שלא היה להם תחליף.
האם אני היחיד שזוכר את פרשת דרך צלחה? 551210
חוסר המוסריות ותום הלב של הנגבי חורג הרבה מעבר להיבט החוקי. אני מקווה שהוא יעוף מהכנסת, ויפה שעה אחת קודם.
בתי ספר וחולים 551216
הנגבי הודה במרמה והפרת אימונים וזוכה "מן הצדק". צדק? 553878
הנגבי הודה במרמה והפרת אימונים וזוכה "מן הצדק". צדק? 553886
גברים ממאדים, נשים מנוגה, והגנה מן הצדק [ויקיפדיה].
משנה מקום 604658
צחי הנגבי הבין שהדרך הטובה ביותר לעמדת השפעה בכנסת ה־19 היא בליכוד. מה שאומר שהוא שינה את מקומו במפה הפוליטית ולכן, מן הסתם, תשתנה השקפתם המוסרית של אנשים שונים על מעשיו.

זה מעלה את השאלה: האם אתם מוכנים להצביע עבור אנשים שבעברם קלון (במובנו המקורי, ללא קשר למובן המשפטי). לדוגמה:

* צחי הנגבי
* חיים רמון
* אהוד אולמרט
* אריה דרעי

נא לא לענות אם אתם לא שוקלים להצביע עבור האיש או מפלגתו.

מבחינתי אהוד אולמרט פסול. יש לי הערכה אליו כראש ממשלה, אבל אני לא מוכן לקבל אותו עכשיו. עם חיים רמון: תהיה לי התלבטות יותר קשה. זה תלוי גם במקום שהוא הולך לתפוס במפלגה עתידית.
משנה מקום 604665
בעיני כל אחד מהם (וכן אנשים נוספים, כמו הירשזון, עומרי שרון וכד') הם פסולים כאנשי ציבור.
לו זה היה תלוי בי כל מי שהורשע בעבירה שיש בה ניצול של מעמדו או של מקום העבודה שלו לא היה ראוי להיות איש ציבור.
משנה מקום 604666
כלומר, חיים רמון הוא היחיד שיכול להמשיך.
משנה מקום 604668
ממש לא. למיטב זכרוני העבירה נעשתה במקום עבודתו (ואולי אפילו תוך ניצול מעמדו).
משנה מקום 604669
מה לגבי פוליטיקאי שלא הורשע (למשל, בגלל סיבות טכניות או בגלל התיישנות) אבל אתה משוכנע שהוא כן אשם?
משנה מקום 604676
אני מניח שלו אני הייתי משוכנע שהוא אשם, לא הייתי מצביע בעדו. אחרים שמשוכנעים (או משערים) שהוא לא אשם כן ישקלו להצביע בעדו.
מבחינת החוק, אין מקום לאסור על מי שלא הורשע להעמיד עצמו לבחירת הציבור.
משנה מקום 604757
אני עונה כמו איזי (כולל פתילון ההמשך שלו).
משנה מקום 604767
אני עונה כמו איזי, אבל לא מסכים עם פתילון ההמשך.
(הסיפא של תגובה 551174)
משנה מקום 604768
(להבנתי איזי מבקש לשלול מעבריינים את היכולת להיבחר לכנסת).
משנה מקום 604783
לא הייתי מרחיק לכת ואוסר על עברייני תנועה, מרעישים בשעות הלילה ומלכלכי הסביבה להיבחר לכנסת.
ככלל הייתי מגביל את הזכות הזו רק למי שהורשע בעבירה חמורה (שלגבי דרגת החומרה אני לא ממש סגור) או בכל עבירה (קלה כחמורה) שבוצעה תוך ניצול התפקיד או מקום העבודה בשירות הציבור.
משנה מקום 604797
הבחנה אחת יכולה להיות בין עבירה שהיא פשע, לעבירה שהיא עוון או חטא.‏1

1אם כי ייתכן שישנם פשעים קלים מהסוג שציינת.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים