סוף כלכלת השלום 4201
האם העליה ברמת החיים במערב מתחלפת בסדר יום ביטחוני?
בספרו "האשליה הגדולה", מסביר נורמן אנג'ל איך הגיעה האנושות לנקודת זמן היסטורית שממנה והלאה כבר לא יפרצו מלחמות. הוא מתאר כיצד יצרה הכלכלה הגלובלית תלות בין לאומית מורכבת, שבה כבר לא צפוי כל רווח כלכלי או חברתי למי מן הצדדים הלוחמים. הספר שיצא בשנת 1910 הפך לרב מכר ותורגם לעשרים וחמש שפות. השפעתו של הספר כללה כה רבים, בהם הוגים ומנהיגים בעולם, עד כי בשנת 1933, עם צאת המהדורה מורחבת שלו, זיכה הוא את מחברו בפרס נובל לשלום. מספר על כך הכלכלן פרופ' פטריק בויל בסרטון The end of the Peace Dividend.

"דיווידנד השלום", מושג שהפך פופולרי ע"י מרגרט תאצ'ר וג'ורג' בוש האב, מתייחס ליכולתן של ממשלות להקטין תקציבי הגנה בעיתות שלום לטובת העלאת רמת החיים של האזרחים, ע"י הורדות מיסים והשקעה בחינוך, בבריאות, בתשתיות ובביטחון סוציאלי.

עם שוך המלחמה הקרה בשנת 1989, החלה הזירה הבינ"ל להיתפס כחד קוטבית בהנהגת ארה"ב. כמה שנים לאחר מכן גם החלה להתגבש תפיסה לפיה הליברליזציה הכלכלית בסין תתפשט גם למישור הפוליטי, ותהליך דומה עתיד לפקוד גם את רוסיה. תקציבי ההגנה במערב קוצצו לטובת זינוק ברמת החיים של האוכלוסיה.

מגמה זו התהפכה לאחר שרוסיה סיפחה את הצי האי קרים בשנת 2014 ובשנה שעברה כבר הגיעה ההשקעה האירופית בהגנה לשיעורי שיא מתוך התמ"ג, על חשבון התקציבים האזרחיים.


כל זה מתרחש כאשר בשנים האחרונות כבר החלו להכביד על התקציבים האזרחיים גורמים חדשים כדוגמת הזדקנות האוכלוסיה (שפוגעת הן בהכנסות והן בהוצאות הממשלתית) ומדיניות ירוקה. אליהן מצטרפות עתה הוצאות בטחוניות שהפכו יקרות מאי פעם. הטכנולוגיות הצבאיות ללחימה מרחוק הפכו מתוחכמות ויקרות. הן נוספות אל ההשקעה בחי"ר ובשיריון, שעשרות שנים של הספדים מושכלים טרם גרעו ממרכזיותם של חילות אלו בשדות המערכה המודרנית, כפי שניתן לראות גם בימים אלו בעזה ובאוקראינה. גם הם הפכו למתוחכמים ויקרים יותר.

למרות העליה בהשקעה הביטחונית שהחלה לפני כעשור, חושפת עתה המלחמה באוקראינה מציאות מדאיגה בצבאות המערב. התברר למשל שגרמניה הסתפקה באגירת פגזים לשלושה ימי לחימה. באשר לארה"ב, במקרה של מלחמה על טאיוואן, יתרוקנו מאגריה הצבאיים עוד בשלב מוקדם של הלחימה. למעשה, חלק ממאגריה כבר התרוקנו בעקבות התמשכות המלחמה באוקראינה. כל זה מדגים פעם נוספת את הניסיון ההיסטורי שמראה כי חלק משמעותי של המלחמה מתרחש בין היכולות התעשייתיות של הצדדים. הממשל בארה"ב הודיע לאחרונה על הגדלת הייצור הצבאי ב-‏500% במהלך השנתיים הקרובות.

גם כמה מן המדינות שסמוכות לרוסיה כבר מתייחסות לשינוי סדר היום בכובד ראש. בפולין עלתה ההשקעה בהגנה לכדי 4% מן התמ"ג, השיעור השני באירופה אחרי רוסיה (6%). בדנמרק הוסכם על ביטול חופשת האביב במקומות העבודה לצורך השקעה נוספת בצבא.

בויל מדגיש את החשיבות שבשיקוף המצב החדש לאזרחים במדינות המערב ע"י הנהגותיהן. יתכן ששלושים שנה של עליה ברמת החיים הגיעו לקיצן, לפחות לעת עתה, עד שנוכל לחזור להיגיון אותו תיאר נורמן אנג'ל.
קישורים
הסרטון של פטריק בויל
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

כלכלת מלחמה 763943
מי הם המרוויחים הגדולים?
כלכלת מלחמה 763949
מוכרי המצבות.
כלכלת מלחמה 763972
זה כסף קטן. מה גם שבקברי אחים, יש חסכון במצבות.
כלכלת מלחמה 763979
אתה ודאי מתכוון ליצרני הנשק, ובראשם מדינה קטנה אחת במזרח התיכון שהולכת לממן את כל המלחמה בעזה מרווחי התעשיה הצבאית בשנים הבאות. מאגרי הגז הם כסף קטן לעומת הבוננזה הצפויה מייצוא נשק ותחמושת.
כלכלת מלחמה 763989
🇫🇮🇫🇮🇫🇮למשל🇫🇮🇫🇮🇫🇮:
כלכלת מלחמה 763990
לא קונה את זה. יצרני הנשק כבר במצב טוב בגלל מלחמה יותר רצינית באירופה. והרווחים התוספת קטנה של מיסים כאן לא יממנו אפילו את הגידול שיהיה בתקציב הבטחון.
כלכלת מלחמה 763994
המלחמה באירופה יצרה את הביקוש, היכולת המבצעית המוכחת של מערכות הנשק הישראליות תפנה חלק גדול ממנו הנה.
פינת הקונספירציה השבועית‏1 764009
ובאותו עניין, אני מניח שלא אחדש הרבה לקוראים המתוחכמים של האייל כשאגלה את מה שאמור להיות ברור לכל בר דעת, וקיבל לאחרונה אימות סופי מסוכננו החשאי בתימן: החות'ים הם משת"פים של ישראל. בתרגיל הטעיה יפה (לצערנו לא כמו זה שקדם ל 7/10, אבל בכל זאת יפה) הם כביכול עושי דברם של האיראנים, אבל מבט קצר בתוצאות פעולותיהם מראה בצד של מי הם באמת. תחילה הציקו לסעודים בתקווה שיבינו את הרמז ויתקרבו לארה"ב וישראל, ועכשיו הם מרימים לנו להנחתה בכל פעם טילים וכטב"מים בודדים כדי שהחץ ישמיד אותו ויעלה את ערך תע"ש בעוד חצי אחוז. האמריקאים, שאינם בסוד העניינים, כמעט דפקו לנו את העסק כשיירטו את מטח הטילים הראשון, אבל אחרי התגובה הישראלית ההולמת ("mind your own business", ההיא שעברה <קישור https://news.walla.co.il/item/3559642 ניסוי מוצלח לא מזמן) הם פינו את הזירה לתצוגות הישראליות. זאת, כמובן, הסיבה לכך שישראל "מבליגה" על ההתגרויות הבלתי פוסקות שלהם ולא טורחת לשגר אפילו טיל בליסטי אחד לצנעא. מי שיש לו הסבר טוב יותר מתבקש לסכור את פיו.
________
1- לזכרו של גיורא שמיס ז"ל שהיה העורך של תיק דבקה.
פינת הקונספירציה השבועית‏1 764014
גם אני תוהה כבר שבועיים מה זו מדיניות ההכלה הרופסת הזו מול מי שמשגר מולנו טילים בליסטיים עם רש"קים של מאות קילוגרמים, בלי שום תגובה ראויה.
אמנם זה נתניהו קלאסי, הכלה רופסת, אבל אפשר היה לחשוב שאחרי קריסתה האיומה של הקונספציה שלו למדנו משהו וננקוט בטקטיקה שונה בהמשך. אבל כלום, עוד מסמר בארון המחדלים שהממשלה הזו צוברת בערמות גם אחרי ה-‏7 באוקטובר.
לאור כל זה אפילו התיאוריה שלך לא נשמעת מופרכת.
פינת הקונספירציה השבועית‏1 764020
מה נראה לך שאנחנו יכולים לעשות מול תימן? זאת מדינה הרוסה עם מיליוני פליטים חסרי בית רעבים שפחות או יותר כל מטרה צבאית וכל סמל שלטוני שיש בה כבר הופצצו על ידי הסעודים. מה אנחנו יכולים להרוס שם שעוד לא הרוס?
ונניח שיש שם מטרות איכות, איך אנחנו מתכוונים לפגוע בהן? טיסה לשם היא עניין יקר ומסוכן, כרוך בתדלוק אווירי וכנראה גם ברצון טוב מצד סעודיה. טילי יריחו הם (לפי פרסומים זרים) עם דיוק מזעזע של מאות מטרים עד קילומטר. אם אתה לא מתכוון להשתמש בנשק גרעיני, כנראה שלא באמת תצליח לפגוע במשהו ששווה יותר מהמחיר של הטיל או של הטיסה. פלישה קרקעית? לא נשמע כמו רעיון טוב. אם היו לנו טילי שיוט מדויקים, אז אולי היה על מה לדבר, אבל כרגע אני מתקשה לחשוב על תגובה צבאית עם יחס תועלת לעלות שגדול מאחד.
פינת הקונספירציה השבועית‏1 764022
אנחנו יכולים לתת שם ישראלי גאה לג'חנון.
מהיום אמרו: בצקנון!
פינת הקונספירציה השבועית‏1 764025
כמובן שלא מול תימן, אבל מול החות'ים.
כמובן שאין לי נתונים מספיקים לתשובות ספציפיות (מאין לי לדעת אם יש לנו טילי שיוט מדויקים או לא? הייתי מניח שכן, או לפחות נשק דומה על מטוס).
מחיר זה לא הכל, מטרת תקציב הבטחון להפוך מיליארדי שקלים לבטחון, לא "להשתלם" כלכלית. למשל,פעולה שיוצרת הרתעה לא מכניסה כסף, אבל אמורה לחסוך נזקים ךבנפש וברכוש) עתידיים.

סתם דוגמה אפשרית בעולם כלשהו - הטילים שלהם נראים הרבה יותר רציניים מאלה של החמאס, לא כאלה שמשוגרים משוחה בגראז' של השכן.
חיסול מחסן טילים כאלה יכול להכאיב. ובטח יש גם דברים אחרים.
ההנחה שלמדינת ישראל אין שום יכולת לפגוע במי שמשגר עליה טילים נשמעת לי גם לא ריאלית וגם מדכאת להחריד.
פינת הקונספירציה השבועית‏1 764026
כדי לפגוע במשגר של טיל אתה צריך לדעת איפה הוא נמצא (מודיעין) ונשק מדויק שיפגע בו. אין לי מושג מה רמת המודיעין שיש לנו על תימן, אבל אני בספק אם הוא יותר טוב מהמודיעין שיש לנו על עזה, וזה לא ממש מעודד. לגבי הנשק, אני לא מכיר פרסומים שמדברים על נשק מדויק לטווחים כאלה שאנחנו מחזיקים, אבל בטח לא מספרים לנו את הכל. הנשק המדויק שידוע שיש לנו, הוא בעיקר טילים מונחים לטווח של עשרות קילומטרים בהפעלה קרקעית וסביב 100 ק"מ בהפעלה מהאוויר וכנראה גם מהים.
בקיצור, אם רוצים לפגוע, צריך להתקרב והרבה, וזה גם יקר, גם מסוכן ובכלל לא בטוח שזה יעיל.
ההנחה היא לא שלמדינת ישראל אין שום יכולת לפגוע במי שמשגר עליה טילים אלא שאין לה יכולת לפגוע אפקטיבית במדינה הרוסה ורחוקה (בין אם היא יורה עלינו טילים, עושה פיגוע נגד יעד ישראלי או יהודי או מצביעה נגדנו באו"ם). אני מנחש ששיגור טילים (קונבנציונלים) או הפצצה אווירית על טהרן יהיו אפקטיביים בהרבה (וזאת אולי הסיבה שאירן יורה עלינו טילים מתימן ולא מהשטח שלה).
פינת הקונספירציה השבועית‏1 764032
אולי, רק שהפצצה על טהרן בעיקר תהיה אפקטיבית בלפתוח כאן מלחמה אזורית רב-זירתית, שבכלל לא בטוח שזה האינטרס שלנו כרגע‏3.
מן הסתם אפשר להתקרב מספיק, אולי קצת יקר‏1 אבל לא בטוח שבסיכון גבוה (יכול להיות ואפשר להיות רוב הזמן מעל הים‏2 ולא מעל ארצות זרות). כמו שאמרתי, יש הבדל משמעותי מאד בין המשגרים של טילי החות'ים לאלה של חמאס‏1. וסיכוי סביר שלידידינו האמריקאים יש מודיעין לא רע באזור ההוא.

1 שכבר עניתי על הסעיף הזה בתגובתי הקודמת. בעצם זה נכון לכמה טיעונים שחזרת עליהם כאן.
2 ועכשיו אחרי שריעננתי את זכרוני הגיאוגרפי - בקלות רק מעל הים.
3 אני גם לא מבין מה תשיג הפצצה קונבנציונלית על אירן. נניח שיהיו שם מאה הרוגים בטהרן - נראה לך שזה מזיז משהו לשלטון שם? לחמאס לא אכפת מעשרת אלפים הרוגים מתוך 2 מיליון בעזה, למה שלאיראן יהיה אכפת ממאה הרוגים מתוך - לא יודע כמה, מאה מיליון איראנים?
פינת הקונספירציה השבועית‏1 764035
לגבי המחיר והסיכון, הטווח דורש תדלוקים אוויריים ואבטחה של מטוסי התדלוק מה שגם מייקר וגם מוסיף לסיכון (תדלוק אווירי גם בתנאים אופטימליים נחשב לפעולה מסוכנת). כמו שאמרתי, אני מתקשה לחשוב על מטרה בתימן שהתועלת בהשמדתה שווה את העלות ואת הסיכון.
לגבי המודיעין, סעודיה יחד עם איחוד האמירויות ועם עזרה אמריקאית נלחמו בח'ותים בתימן למעלה מעשור ולא ממש הצליחו להפסיק את ירי הטילים והכתב''מים עליהם, ולסעודים יש יתרון של טווח טיסה קצר בהרבה ליעד. אני לא הייתי בונה על מודיעין אמריקאי בתור פתרון קסם לבעיה.
פינת הקונספירציה השבועית‏1 764036
(תדלוק אוירי לא נראה לי כל כך מסוכן - הוא מתורגל כל הזמן באימונים, ודומני אפילו שבחלק ממפגני חיל האויר ביום העצמאות היה מטוס מתדלק ושני F-16 מתדלקים ממנו. לא פעולה סבירה אם זה היה סיכון גבוה).
אבל מעבר לזה - נראה שמיצינו את טענותינו, בסוף ההבדל בינינו הוא ברמה הכמותית: כמה זה מועיל וכמה זה עולה.
אני בעיקר חושב שמבחינת הרתעה יש לזה משמעות (ז"א תועלת) לא זניחה בכלל, ואיתות לכל מי שרוצה לזרוק עלינו טילים מרחוק. השאר זה ענין של מחירים‏1.

1 שבתוך המחירים ששופכים על המלחמה נראים לי זניחים. כל טיל חץ עולה 2 מיליון דולר, יותר מעשרות שעות טיסה.
פינת הקונספירציה השבועית‏1 764039
לו הייתי חושב שניתן בפעולה אווירית להביא לשלילת היכולת לשגר טילים מתימן לישראל הייתי ממליץ לעשות זאת. למעשה אני חושב שלו זה היה אפשרי, כבר מזמן צה''ל היה ממליץ לעשות זאת ומקבל אישור לכך. זה ללא ספק יותר זול משימוש בטילי חץ (עד כדי השימוש בהם כפרסומת ללקוחות פוטנציאלים).
אני מעריך שזה לא באמת אפשרי ולכן גם לא עושים את זה.
פינת הקונספירציה השבועית‏1 764046
לזה אני מסכים. שזה לא אפשרי.
לגבי שלילת הרצון - לא היכולת - אנחנו חלוקים.
פינת הקונספירציה השבועית‏1 764056
בגאופוליטיקה כמו בגאופוליטיקה, לפעמים אתה מבצע פעולה התקפית ״סמלית״ וחסרת משמעות, משום שאתה רוצה שהצד השני יגיב. ההנחה שלך שלשלוח מטוס שיהרוס איזה משגר זה משהו שירתיע מישהו (ולא, למשל, בדיוק להיפך), היא הנחה לא טריביאלית.
פינת הקונספירציה השבועית‏1 764058
אכן במקרה של התימנים והחות'ים הפרט, שחוסר האיכפתיות שם מן הקהילה מצליח כבר עשרות שנים לגבור אף על זה הפלסטיני, הנחה זו אכן לא טריוויאלית. כפי שמדגים הקברניט:
הקברניט: הסעודים, בעלי אחד מחילות האוויר המתקדמים ביותר על הפלנטה, הפציצו חזרה: מטוסי F15, טייפון ואחרים שטפו באש את ערי החות'ים וצנעא נראית כאילו פתחו בה מועדון קרב של רעידות אדמה. אבל המתקפות לא הזיזו למחבלים התימנים: הם היו רגילים להילחם באפס תשתיות עשר שנים לפני שהגיעו הסעודים, לייצר נשק ולהפעיל אותו מתוך חושות ומערות, ולא פחות חשוב: לתפקד תחת כאוס גמור.
אתם מבינים, יחידות הקו של החות'ים הן מיליציות וכנופיות שמחליפות מנהיגים כמו הגרביים שאין להן. אם לא היה אויב משותף, בקלות היו נלחמות זו בזו ולא פעם הוחלף מפקד בשטח לאחר קרב סכינים עם הסגן שלו. גם בלחימה התיאום בין יחידות החות'ים די רנדומלי.
פינת הקונספירציה השבועית‏1 764071
מתי Isis שבסיני יצטרפו לכל החפלה המזרח תיכונית הזאת? הם נותנים צומי רק למצרים.

יש כבר כל כך הרבה כנופיות, תת כנופיות ומליציות שמחליפות מנהיג או שם כל שבועיים, מכל כך הרבה כיוונים שונים, כך שאני לא אופתע אם ג׳יהדיסטים יתחילו פתאום להתקיף את ישראל מהירח.
פינת הקונספירציה השבועית‏1 764078
אולי הם יתקפו את הצבא המצרי ברפיח לטובת פריצה פלסטינית מתוך הרצועה, או משהו אחר שקשה לי לדמיין כעת.
פינת הקונספירציה השבועית‏1 764082
הניחוש שלי: שכונות מגורים ואיזורי תירות באילת.

לדעתי (ולצערי) אני חושב שיהיו copy-cats לשיטת הפעולה של השביעי לאוקטובר ושזו לא הפעם האחרונה שנראה כאלו זוועות, בקנה המידה הזה, בחודשים הקרובים/בשנים הקרובות.
השאלה מה עושים עם הנחה שכזאת. נראה לי שהייתי תומך בחימוש האוכלוסיה (אבל רק אם היו עושים את זה כמו בשוויץ, עם המון רגולוציה ולא עם כיתות כוננות של מערב פרוע ״בן-גביר סטייל״).
פינת הקונספירציה השבועית‏1 764085
זה שפעולת טרור היתה "מוצלחת" לא בהכרח אומר שמישהו יחקה אותה בהצלחה. יש עוד כמה שלבים בדרך. גם הפעולה של 11 בספטמבר היתה מוצלחת.

כמובן, זה לא מסיר בשום אופן את האחריות שלנו להערך לזה.
פינת הקונספירציה השבועית‏1 764088
ברור שלא בהכרח. אני סתם מנחש על פי אינטואיציה ואין לי יומרה לנבא את העתיד.

הפעולה של ה-‏11 בספטמבר הכניסה המון שינויים באופן בו תעשיית התעופה עובדת ומתנהלת. אני לא חושב שאנחנו הולכים לשנות באופן מהותי את האופן בו מגנים על הישובים בישראל ועל אזרחי ישראל (מעבר לכמה כיתות כוננות וחלוקת הנשק חסרת האחריות של בן-גביר). לכן, הניחוש שלי שנסבול מעוד כמה התקפות בסגנון זה לפני שנתחיל לשנות כמה פרדיגמות. יש מצב שהממד״ים, בצורתם הנוכחית, הם פתרון למלחמות של האתמול.
פינת הקונספירציה השבועית‏1 764095
במקרה הזה דוקא צפוי (וראוי) שינוי משמעותי בסד''כ הכוחות ששומרים על הגבול הן בצפון והן בדרום.
והרי אם היו חטיבות ולא גדודים מסביב לעזה, השבת ההיא היתה נראית שונה מאוד.
פינת הקונספירציה השבועית‏1 764096
אני מקווה שאתה צודק ושזה כל מה שצריך לשנות. נניח (את ההנחה הלגמרי סבירה) שמה שאתה מציע ימנע לחלוטין אפשרות של תקיפה בסדר הגודל הזה של אלפי מחבלים. אבל זה לא יכול למנוע לחלוטין חדירות לישראל (לא מהגבול הבינלאומי ולא מהשטחים).

חדירת מחבלים זה כמובן לא איזה משהו חדש (אנחנו בישראל, כן?) ולא זה הדבר שגורם לי להרהר בקול רם. מה שמטריד אותי (ונראה לי שצריך להטריד את כולנו) הוא שאולי (רק אולי) עלולה להיות אופנת פיגועים חדשה‏1 אחרי ה-‏7 באוקטובק. אופנה של חדירה לישובים/שכונות, פריצה לבתים ורציחת משפחות במקום המגורים. מה אם מדובר באיזה שינוי פרדיגמה בצד שלהם והפנמה שמרכזי הערים (איפה שאפשר למצוא משטרה וכוחות ביטחון שיכולים להגיב יחסית מהר לאירוע) זאת לא הבטן הרכה שלנו, אלא שכונות מגורים שקטות שעוברת בהן איזו נידת משטרה משועממת פעם ב... היתרון (עבור הגי׳האדיסט) בפיגוע במרכז עיר הוא מיקסום הבהלה בזמן אמת ומיקסום הסיכוי לפגוע במספר הרב ביותר של אנשים בזמן קצר.כי צפוף שם / הומה אדם. אבל החיסרון (עבור הג׳יהאדיסט) שאירועים כאלה נגמרים די מהר.

כמובן שעשו זאת בעבר ביהודה ושומרון - אבל שם יש צה״ל ששומר ממש בתוך הישובים (והאוכלוסיה שם, בצדק, יותר חמושה).

מה אם הם יבינו שיש יתרון בתקיפות איטיות ומתודולוגיות יותר בשכונות שקטות ויותר מבודדות? עוברים בית בית, פורצים דלתות, שוברים חלון מרפסת, קוצרים ומעלים לטיקטוק.

הרעיון של כיתות כוננות לא נשמע לי מופרך לחלוטין. מה שמדאיג אותי ברעיון הזה הוא שיעשו את זה -בן-גביר-אמריקה סטייל ולא שוויץ-רגולוציה-כבדה סטייל.

_______________
1 בדיוק כמו שהיתה תקופה של ספייק בפיגועים ע״י פיצוץ אוטובוסים.
פינת הקונספירציה השבועית‏1 764097
*7 באוקטובר
פינת הקונספירציה השבועית‏1 764040
חשבתי שבדיוק בשביל דברים כאלה קנה ביבי את הצוללת התשיעית.
פינת הקונספירציה השבועית‏1 764044
או שמדובר ב''סנפיר ציון'', אם אתה מבין למה אני מתכוון.
פינת הקונספירציה השבועית‏1 764049
בניגוד לחידות ההיגיון שעפות כאן, את זה דווקא הבנתי.
פינת הקונספירציה השבועית‏1 764059
למקרא הדברים אני כמעט מצטער על הלינץ' שאירגנתי‏1 בתימני‏2 מן הקומה השניה.
1 במסגרת תפקידי כראש הוועד
2 כלומר בערך, התברר שהוא חצי הודי וחצי מרוקאי אבל המסר עבר וזה מה שחשוב.
פינת הקונספירציה השבועית‏1 764068
Goldberg, iceberg
פינת הקונספירציה השבועית‏1 764232
במסגרת תפקידך כתימני למחצה
כלכלת מלחמה 764572
אלה שיודעים להרוויח מכל מצב.
כלכלת מלחמה 764850
טוב, אז יש תשובה מצוינת לשאלה שלך: המרוויחים הגדולים הם שרי הקואליציה ומפלגותיה, שלא רק שלא קיצצו אלא *הגדילו השבוע את תקציבי משרדיהם כמעט פי 2.
מסתבר שהחרדים והמשיחיים לא רק יודעים לרקוד על הדם כשהם באופוזיציה, הם גם יודעים לגרום לשפיכת דם של אלפי אנשים ואז לרקוד עליו בחגיגת גזל של מיליארדים לעצמם ולצאן מרעיתם.
ברמה מסוימת זה יותר בזוי מהחמאס. לפחות את מטרות החמאס אנחנו מבינים - לחסל את מדינת ישראל, כמו שכל ילד יודע.
גיס חמישי מבפנים שבעיצומה של מלחמה גוזל מיליארדים (כנראה עשרות) בעוד הניצולים, המילואימניקים וכל המשק נאנקים תחת עול המלחמה, פיזית ונפשית אבל גם כלכלית - זה יותר בזוי. זו פגיעה ישירה בבטחון המדינה מבפנים.

הנה עוד דוגמה ךלה ששאלנו כאן לפני יותר מחודש - למה זה הזמן להעיף את הממשלה הזו.
לו היתה עפה לפני חודש היינו חוסכים מיליארדים לטובת המלחמה והנושאים בנטל המלחמה.
764016
בישראל המצב עוד קיצוני יותר.
הוצאות הבטחון המוגדלות בשנות השבעים והשמונים היו אחד הגורמים המרכזיים לקריסה הכלכלית של שנות השמונים.
הירידה המתמשכת בשיעורו של תקציב הבטחון מתוך התמ''ג בעשורים הבאים היתה גורם חשוב בפריחה הכלכלית בעשורים הבאים.
עליה חדה בשיעור הוצ הביטחון מהתמ''ג בשנים הקרובות נראית מחויבת המציאות, והיא תהווה גורם ממתן חזק.
764111
> הירידה המתמשכת בשיעורו של תקציב הבטחון מתוך התמ"ג בעשורים הבאים היתה גורם חשוב בפריחה הכלכלית בעשורים הבאים.

לא הפוך? התמ״ג גדל ( = הכלכלה פרחה) ולכן תקציב הבטחון נהייה קטן יותר ביחס אליו.
764156
זה היה תהליך ארוך טווח שהזין את עצמו. אבל קודם ירדו הוצ הבטחון ואז צמחה הכלכלה ואז ירד עוד חלקן של הוצ הבטחון בעוגה וגלגל חוזר.
כשחלקן של הוצ הבטחון בתמ"ג גבוה מ 15% הכלכלה פשוט נחנקת.
מ 1950 עד 1966 היה ממוצע ההוצאה לבטחון קצת פחות מ 9% מהתמ"ג.
מ 1967 עד 1972 הוא היה קצת פחות מ 20% מהתמ"ג.
בשש השנים 1973 ועד 1978 היה ממוצע ההוצאה לבטחון 25% מהתמ"ג!
הממוצע 1978 עד 1985 היה שוב 20%
מ 1986 ועד 1991 קרוב ל 14%
מ 1991 ל 1995 היתה ירידה חדה מ 12% ל 8% (לראשונה חזרנו לרמות שלפני ששת הימים) ומאז 1995 עד 2020 ירידה עקבית ומתמשכת (מ 2003 ממש מונוטונית) עד ל 5% ב 2020.

תכלס מששת הימים עד 1991 הוצאות הבטחון חנקו את הכלכלה. כאשר הן צנחו בשנות התשעים ל 8% הכלכלה התחילה לטוס, ואז את החלק האחרון מ 1995 ועד 2020 אפשר לייחס לצמיחה כמנוע.

_______
מקור הלמ"ס- הצריכה הציבורית הביטחונית והצריכה הציבורית הביטחונית המקומית, כאחוז מהתמ"ג, מהמקורות ומהמקורות נטו (במחירים שוטפים)
764164
לא לגמרי משוכנע. יש הבדל בין "ירדו הוצאות הבטחון" לבין "ירד חלקן של הוצאות הבטחון בעוגה". בשנות התשעים הייתה עלייה חדה בהגירה לישראל שהגדילה מאד את העוגה. יכול להיות שבאותה עת הוצאות הבטחון לא ירדו, אבל בכל זאת ירד חלקן בעוגה? כהדיוט נראה לי שלא אמור להיות מתאם גבוה בין גודל האוכלוסיה או גודל הכלכלה לבין הוצאות הבטחון (בגלל שיש יותר תושבים או שהם יותר פרודוקטיביים צריך יותר צוללות?)

לי נראה שלוח 3 הוא שמראה מתי היו "הוצאות בטחון מוגדלות" ושם התמונה פחות פשוטה מהתיאור של לוח 4. הזינוקים בייבוא הבטחוני ב-‏67 וב-‏73 לא מפתיעים, אבל מה רבין קנה לנו באמריקה ב-‏87? בכל אופן, ב-‏90, 91, ו-‏93 עלו הוצאות הבטחון ואם מסתכלים מרחוק על 1995 עד 2020 (נגיד ממוצע מתגלגל על שלוש שנים) אז הוצאות הבטחון ממשיכות לגדול במתינות, אבל המשק גדל יותר.
764187
כשאני מסתכל מהפן המאקרו כלכלי, אז הוצ הבטחון גדלו בעשרים השנה האחרונות כי הן יכלו. לדוגמה- תוספת הרמטכ"ל השערורייתית לשכר אנשי הקבע.
הכוונה ב"יכלו" הוא שמשקלן בתמ"ג לא גדל, ואף ירד בזכות הצמיחה.
הצמיחה אפשרה גם להגדיל את התמיכות בכל מיני מגזרים לא יצרניים.

אחרי ששת הימים ועוד יותר אחרי יום כיפור הוצ הבטחון גדלו מחוסר ברירה. הן גדלו לשיעור שחנק את הכלכלה וכמעט מוטט את המדינה כלכלית.
הנקודה היא שקל למשק לצמוח כאשר משקל הוצ הבטחון מהתמ"ג נמוך, וקשה לו לצמוח כאשר משקלן גבוה.
כאשר משקלן גבוה מאוד הן אבן ריחיים עצומה על צוארו של המשק.

תמקד במה בדיוק אני צריך לשכנע אותך?
764255
לא צריך לשכנע.

כשמצב הבטחון ירוד (למשל עכשיו) המשק ניזוק. בין המנגנונים התורמים לקשר הסיבתי הזה: גיוס מילואים מקטין את התפוקה, פינוי יישובים כנ״ל, סגירת מערכת החינוך גם (ובטווח הארוך, חבל אבל אין מה לעשות: לילדים האלה, בממוצע, תהייה פחות השכלה ופחות כישורים ולכן, בממוצע, פריון העבודה יפגע), חוסר ודאות גורר קיטון בהשקעות מבית ומחוץ.

כשמצב הבטחון ירוד הצריכה הציבורית הבטחונית עולה בשיעור גבוה מהרגיל‏1. בין המנגנונים התורמים לקשר הסיבתי הזה: גיוס מילואים, חידוש מלאים.

קל לראות לכן שכשמצב הבטחון ירוד, היחס בין הוצאות הבטחון לבין התוצר גדל, והמנגנונים התורמים לקשר הסיבתי הזה כוללים את כל האמור לעיל.

קצת תמוה בעיני להתחיל את האנליזה מהסתכלות על היחס בין הצאות הבטחון לבין התוצר ולהסיק "יחס גבוה בין הוצאות בטחון לתוצר חונק את הכלכלה" (מה המנגנונים התורמים לקשר הסיבתי הזה?), כשאפשר בקלות להתחיל אותה מהסתכלות על משתנה בלתי-תלוי (מצב הבטחון) שמשפיע על היחס הנ״ל (באמצעות המנגנונים שנסקרו).

1 עד כה נמנענו מלהתייחס לסיוע חוץ, אבל אפשר להזכיר מצד אחד את הסיוע האזרחי הנדיב בשנות התשעים שהוזכרו לעיל ("הערבויות") מחד ואת חבילת הסיוע הבטחוני המתבשלת בקונגרס כעת מאידך. נראה לי סביר שגם ב-‏73-74 ואחרי קמפ דייויד הסיוע האמריקאי איזן הרבה מהייבוא הבטחוני, אבל מסכים שבעשורים האחרונים לסיוע החוץ יש ערך שולי.
764261
תוספת קטנה שדילגת עליה - סגירת מערכת החינוך משאירה בבית מיליוני הורים לילדים בגילאי גן עד יסודי, זו פגיעה מאד משמעותית ומיידית בכלכלה.
כשזה מתארך, חלק מההורים גם יאבדו את משרותיהם.
764283
מה שאמרת נכון, אבל לא מסביר את הקריסה הכלכלית של ישראל בהילוך איטי מ 77' ל 84'. קריסה שכללה היפראינפלציה ואובדן יתרות המט"ח.
אמנם הוצ. הבטחון לא היו גורם יחיד לקריסה, אבל הן היו גורם משמעותי.
ומצד שני- מ 95' ועד היום מצב הבטחון ידע עליות ומורדות, אבל הצמיחה הכלכלית היתה איתנה, כולל צליחה מזהירה של המשבר הפיננסי העולמי ב 2008.
764284
דומני שבשנות האינתיפאדה השנייה 2000-2003 המצב הכלכלי היה לא איתן בכלל.
764285
מחירי הנדל״ן בשנים אלו ירדו בחדות.
764286
שזה לא סימן לצמיחה כלכלית, מיינד יו.
764292
כן.
נושא אחר - מתי תפתח שנת הלימודים האקדמאית? ומהי משמעות הדחייה לטווח ארוך. בקורונה היו חלופות, מה אפשר לעשות לבנתיים? איך התנהלו בעבר לנוכח מלחמות ארוכות.
764300
משבר הדוט-קום שהפיל איתו את מגזר ההייטק, הקטר של הצמיחה. שוויי הגיוסים (כלל שהיו בכלל) נחתכו לעשירית.
ב 2003 קניתי מניות של חברת הייטק ישראלית בנסדק בשווי חברה נמוך משווי המזומנים בקופתה, והיא לא היתה היחידה.
TEOTWAWKI 765107
לפי הנתונים המצטברים הפגיעה בכלכלת המדינה בחודשיים האחרונים נראית מסיבית.
הגרעון הממשלתי טס לשמיים, כצפוי, ולא נראים צעדים כלכליים להתמודד איתו. קופסאות תקציביות זה לא פתרון, זה חלק מהבעיה.
מס על משקאות ממותקים זאת טיפה בבקבוק. כמו הבדיחה ששואלת איך קוראים לאוניה מלאה בעורכי דין שטבעה בים.
TEOTWAWKI 765113
אני שומע לא מעט נבואות שחורות בעניין הזה, והנה חוט הזהב שהצלחתי, בדוחק, לשזור בענן: נראה שהממשלה מבינה שסופה קרוב ונוקטת מדיניות אדמה חרוכה עבור זאת שתחליף אותה.
TEOTWAWKI 765116
מס על משקאות ממותקים זה לא טיפה בבקבוק אלא סתם איום של סחטן אחד על סחטן אחר.
TEOTWAWKI 765119
עכשיו, כשביטול המס בוטל, סיום תרגיל הפליק פלאק של נתניהו כבר יסכן את סימון בילס.

פליק 1: https://twitter.com/i/status/1585671060288151552
פלאק 2: https://www.ynet.co.il/health/article/r1oznf0093

פאק 3: ?
TEOTWAWKI 765122
אם הבנתי נכון, בינתיים ביטול ביטול המס בוטל.
סופרפוזיציה אהובתי 765131
היה חסר ביטול אחד בתגובה שלי למעלה.

למיטב ידיעתי השתלשלות העניינים, נכון לרגע זה:

- ליברמן הטיל מס.
- סמוטריץ' ביטל אותו.
- סמוטריץ' הודיע על ביטול הביטול.
- סמוטריץ' הודיע על ביטול ביטול הביטול.

הטענה ששר האוצר בטלן מעולם לא נראתה גם מופרכת וגם נכונה כל-כך!
___________
ונתניהו? היה פעם מערכון (הגששים? אורי זוהר ושייקה אופיר? יוסי בנאי?) בו מתנהל דיאלוג כשאחד הצדדים משנה את עמדתו מקצה לקצה והשני נחפז להסכים איתו. הביצוע של ראש הממשלה לא נופל מהם.
סופרפוזיציה אהובתי 765133
זה לא קשור ישירות לפתיל, אבל ראיתי כתבה שבה נטען שהמס לא השפיע על צריכת המשקאות הממותקים. לטענת הכתב היתה ירידה מיד לאחר הטלת המס, אבל בחודשים אח''כ הצריכה תקנה את עצמה וחזרה למספרים שלפני המס.
אם זה נכון, אז החרדים (שלא לומר העניים) צודקים בעניין זה ומדובר במס מיותר.
אפשר להסתפק בהודעת משרד הבריאות על המוצר בדומה לכל אותם מדבקות עגולות ואדומות שאפשר למצוא על כל מוצר טעים שתוכלו למצוא בסופר.
סופרפוזיציה אהובתי 765135
זה לא מה שאני הבנתי. שוב: בלי ציון מקור ("ראיתי כתבה" לא ממש עושה את העבודה) קשה לדעת אם לא מדובר בגוף אינטרסנטי.
סופרפוזיציה אהובתי 765136
באותו עיתון אתה יכול למצוא כתבה פחות נחרצת
סופרפוזיציה אהובתי 765140
הכתבה אליה קישרת היא ממועד מוקדם יחסית ועוסקת בעיקר בהשערות (סקר וכאלה - ואני לא יודע אם הסוקרים לוקחים בחשבון שלצרכנים כבדים של שתיה קלה יש אינטרס לשקר). הכתבה שאני קישרתי מתבססת על נתונים לגבי הירידה בפועל בצריכת משקאות ממותקים, כנראה גם בעקבות הטלת המס (לפחות בחברת יפאורה, ואין סיבה טובה להניח שזה שונה בחברות אחרות).

אבל החלק החשוב בכל הפארסה הזאת הוא הזיגזג הנלעג של שר האוצר ובעקבותיו של מנהיגנו הדגול. כביכול המסמוטרץ' החליט להחזיר את המס מתוך דאגה לבריאות הציבור, עד שהחרדים התרצו בשאלת הבחירות לרשויות המקומיות ולפתע בריאות הציבור כבר לא מושפעת מתשעים כפיות סוכר בבקבוק.
TEOTWAWKI 765137
אתה בטוח?
TEOTWAWKI 765125
מזכיר לי מועדון דיבייט.
קודם אתה בוחר עמדה, ואז מגן עליה בלהט.
ואז מחליפים לך את הכרטיסיה, ואתה מגן על העמדה הנגדית.
TEOTWAWKI 765132
ואולי הנושא עדיין בסופרפוזיציה, ורק מול הקופה הרושמת בסופר תתברר הפוזיציה לכל אחד מהלקוחות בנפרד. מדברים המון על רפואה מותאמת אישית, והנה אומת הסטארטאפ היא הראשונה להחיל מס מותאם אישית, ועוד בעיצומה של מלחמה! כפיים.
TEOTWAWKI 765138
רציתי לומר שכל המדינה בסופרפוזיציה, אבל למען האמת היא כבר קורסת.
TEOTWAWKI 765144
זה היה יכול להיות ויץ החודש אם זה לא היה כל כך כואב.
על מלחמה, כלכלה וקריסה 764264
נראה שהמשאבים העצומים שרוסיה הפנתה ללחימה באוקראינה והסנקציות החיצוניות שהושתו העליה אכן פגעו בכלכלתה, אבל הרבה פחות מן הצפוי. מצב זה מאפשר לה להמשיך לנהל מלחמת התשה ממושכת, תוך ניצול כלכלתה שגדולה פי עשר (בערך, תלוי איך מחשבים) מזו האוקראינית, כמו גם תשומות כח האדם העדיפות, שהן גם "זולות" בהרבה מאלו האוקראיניות.

עד כמה אפקטיביות הסנקציות? רמת החיים ברוסיה בירידה וגם הייצור הצבאי מתמודד עם קשיים. אבל חוסר המחוייבות של סין, הודו, קזחסטן וטורקיה לסנקציות מעניק לרוסיה אויר כלכלי מספיק. אירן וצפון קוריאה‏1 מצידן, משלימות עבורה לפחות חלק מן הייצור הצבאי לו היא זקוקה.

הציפיות לקריסתה של הכלכלה הרוסית, אם היו כאלו, נכזבו. מעיר על כך ד"ר רז צימט, המומחה לאירן: "שאלתי פעם כלכלן מה המשמעות של "קריסת כלכלה" בהקשר למשבר הכלכלי באיראן בעקבות הסנקציות. תשובתו היתה בערך כך: כלכלות אינן קורסות. מה שקורס הן תיאוריות כלכליות על קריסת כלכלות."
- David Baron

1 שאגב שיאנית העולם בשיעור תקציב הביטחון מתוך התל"ג - 26% אם אני זוכר נכון
אושר תקציב 2024 ברוסיה 764627
121.5 מיליארד דולר, שזה 70% יותר מאשר ב-‏2023. זה יוצא שליש מן התקציב, כמו ברה"מ בשנותיה האחרונות - Yair Navot
אושר תקציב 2024 ברוסיה 764645
בקרוב במשרד האוצר הקרוב למקום מגוריך.
אושר תקציב 2024 ברוסיה 764661
מעל 25% זה נזק כלכלי אדיר. בעוד 5 שנים רוסיה תהיה פושטת יד.
בנוסף זה מחייב את אירופה לסגור פערים וגם תקציבי הבטחון שלהם יטוסו.
גם לשאר העולם המערבי העתיד לא ורוד. ארה"ב ויפן סוחבות חובות ענק שאינם ברי קיימא. ארה"ב מגדילה שוב ושוב את הגירעון, ועוד מעט כולם ישימו לב שזה לא sustainable.
הדרך היחידה לדעתי לצאת מהברוך היא גידול באוכלוסית המערב. גידול כזה יכול לקרות רק על ידי מדיניות הגירה ליברלית, כי שיעור הילודה במערב הוא הרבה מתחת לשיעור התחלופה כבר זמן רב, והמגמה רק החריפה בעשור האחרון. כיוון שמדיניות הגירה ליברלית היא מאוד לא אופנתית עכשיו אני צופה בעיות כלכליות ברחבי העולם המערבי שילכו ויחמירו במשך 5-8 השנים הקרובות. לדעתי תוך 6 שנים ממשלת ארה"ב לא תוכל יותר לשרת את החוב שלה ותעשה default כלשהו.
במשך כמעט 40 שנה הריבית לטווח ארוך היתה במגמת ירידה מתמשכת. המגמה הגיעה לשיאה ולסיומה בקורונה, אז עשרות טריליוני דולרים של חוב בעולם נסחרו בתשואה נומינלית שלילית. זו היתה אנומליה קיצונית.
הירידה המתמשכת בתשואות בעשורים האחרונים סיפקה לקרנות הפנסיה בעולם רווחי יתר שהסתירו את הבעיה האקטוארית המחריפה והולכת. משהסתיימה המגמה הזאת הבעיה האקטוארית תצוף אל פני השטח.
ובישראל 764738
מאחר שהסיוע הצבאי האמריקאי לישראל מיועד לרכישות בארה"ב, התנוונו חלק מיכולות הייצור הצבאי בישראל. לפי מבקר המדינה:
"התדרדר מצבן של חלק מתשתיות הייצור בתעשיות הביטחוניות; כושר הייצור צומצם; תשתיות ייצור התיישנו; קווי תחמושת כבדה בתעש וקו הייצור של תחמושת א' בתע"א נוונו בגלל היעדר הזמנות; "ונדרש זמן רב להתנעה מחדש של הקווים תוך השקעות ניכרות באמצעי ייצור" וכוח אדם"
ןכך, במהלך המבצעים הגדולים בעזה – "עופרת יצוקה" (2008–2009) ו"צוק איתן" (2014) נדרש צה"ל להשלמה דחופה של פריטי ציוד". כתוצאה' "ישראל, שמבקשת להקרין דימוי מעצמתי, נדחקה לפינה". גם "אחרי כל מבצע מוגבל נגד האויבים החלשים יותר של ישראל – חמאס והג'יהאד האסלאמי (גא"פ) בעזה – נאלצת ישראל לפנות לממשל האמריקאי" - עקיבא ביגמן, מידה

נמרוד נוביק הציע לממשל לנצל זאת כדי לכפות על ישראל הפסקות אש. ישראלים אחרים הציעו בתחילת המלחמה במאמר שפורסם בארה"ב לנצל את הטבח כדי להביא לשינוי פוליטי בישראל, שיביא להקמת מדינה פלסטינית.

מה עושים? לא יודע. אי שימוש בסיוע הבטחוני הוא לגמרי אפשרי, ישראל היא מדינה אמידה לכל הפחות. זה כן יחייב ירידה מסויימת ברמת החיים. חוץ מזה, מאז 73' לא נוצאה בעייה אקוטית על אספקה. מצד שני, אי אפשר לסמוך על האילוצים (אוקראינה, טאיוואן) והרוחות שמעבר לים.
ובישראל 764755
לא מרבים להזכיר את זה, אבל ישראל סובלת מחיסרון כרוני בטמיר בהתחשב במספר הטילים שבידי הפלשתינאים, מה שנותן לארה"ב מקל גדול מאד, במיוחד אם מכניסים גם את החיזבאללה למשוואה (לידיעת אלה שחושבים על פתיחה יזומה של מלחמה כוללת בצפון, כולל , עפ"י השמועות, שר הביטחון). המחסור הזה כבר הביא לסיומו המוקדם של מבצע "צוק איתן" (אאל"ט, מי יכול לזכור את כל השמות האלה?) והופך גם את מימוש מטרות "חרבון ברזל" לתלוי לחלוטין ברצונם הטוב של האמריקאים.

שיטת הפעולה של צה"ל עם כמויות התחמושת העצומות שהיא מחייבת חוסכת, ככל הנראה, הרבה חיי אדם (גם אתמול נהרגו שלושה חיילים1, יהי זכרם ברוך) ואני מניח שהיא מבוססת על הבטחות האמריקאים למלא את המחסור ככל שיידרש, אלא שלפי הבנתי גם להם יש מלאי מוגבל ולא קל להגביר את קצב הייצור במידה משמעותית. ייתכן שמדובר בהימור - אולי הכרחי - לפיו ההרס בעזה מצדיק את כמויות התחמושת בכך שהוא מרתיע את החיזבאללה, וייתכן גם שהחיסכון בחיי אדם נתפס כהכרחי בעקבות רגשי האשמה של מובילי המהלך שכולם אחראים במידה זו או אחרת ל- 7/10. אפשרות שלישית היא שאני לא יודע או לא מבין משהו חשוב שמשנה את כל התמונה.
___________
1- שאלה ליובל (ולכל האחרים כמובן): יש בכלל משמעות לשאלה שלי אם השונות הנמוכה הזאת מעניינת?
ובישראל 764766
לשאלתך: לא ברור לי למה בדיוק אתה מתכוון ב"האם יש בכלל משמעות לשאלה". אם תבהיר ותפנה אותי לנתונים מסודרים על מספר ההרוגים היומי בזמן הלחימה (חיפשתי ולא מצאתי), אולי תהיה לי תשובה.
ובישראל 764768
גם אני לא מצאתי את הנתונים היומיים, אבל לצורך העניין בוא נניח לרגע שב- 90% מימי הלחימה הקרקעית מספר ההרוגים היומי הוא 2-3 (ונשמיט את המקרה הח"פ של אחד עשר הרוגי הנמר בימים הראשונים). אני לא יודע אם שאלת החריגוּת היא בעלת משמעות כי אני לא יודע למה צריך להשות אותה, בהעדר נתונים על סיטואציות דומות (מוסול?), אלא שאם ההתפלגות היא נורמלית היינו מצפים לסטיית תקן גדולה הרבה יותר, לא? חשבתי להשוות לתאונות דרכים, אבל שם יש נטיה מובנית למקבצי הרוגים.

לא יודע, האמת היא שהצלחתי לבלבל גם את עצמי ויש לי הרגשה שתיכף אדפוק שוב את המצח במקלדת.
ובישראל 764769
ההתפלגות המתבקשת כאן היא דווקא לא נורמלית, אלא פואסונית. אולי ישמח אותך לשמוע שאכן אין פרמטר ("קצב") עבור התפלגות פואסונית שנותן הסתברות 0.9 לערכים 2 ו-‏3 ביחד. הקצב שהכי מתקרב (שהוא שורש 6, אם לא התבלבלתי בחישוב) נותן לערכים הנ"ל רק הסתברות של 0.47.

לא היו מקבצי הרוגים גם בלחימה הקרקעית (מעבר למקרה הנורא של הנמ"ר)? כי אם כן, התפלגות פואסונית בעצם פחות מתאימה.
ובישראל 764770
לא זכורים לי עוד מקבצי הרוגים.
ובישראל 764824
__________
למרבה הצער נראה שהתוצאות העגומות של אתמול די מייתרות את השאלה (ובינתיים גיליתי שגם ב 18/11 היו 7 חללים).
ובישראל 766402
האפשרות השלישית היא הנכונה.
אני לא מתנשא עליך. גם אני לא מצליח להבין את התמונה הכוללת וגם אני לא מבין איך כל הידיעות בתקשורת "מתמזגות" לאמת אחת. אני פשוט יודע שאין לך סיבה לדאוג בחזית הזאת.
אני חושב שבעבר התפרסמה ידיעה לא נכונה כאילו כל ייצור הטמיר הועבר לארה"ב. גרעין האמת של הידיעה היה שהתברר שיש היגיון כלכלי לייצר את הטמיר בארה"ב. והוקם מפעל משותף של רפאל וריית'יון לייצור הטמיר בארקנסו.
בדרך, האמריקאים החליטו שיש להם מערכת יותר טובה וכיום אינם מייצרים מיירטים. יכול להיות שמפה מישהו בתקשורת החליט שתהיה בעיה עם ייצור הטמיר. מה שהאמריקאים העבירו לישראל זה את 2 הסוללות והמיירטים (מייצור מקומי) שקנה אובמה מישראל.
במשך כל אותו זמן נמשך הייצור מקומי לצה"ל ולייצוא שהוא כבר די משמעותי בשלב זה.
החדשות האחרונות הן שבארה"ב יש חשיבה מחדש ומדובר על רכישת סוללות כיפת ברזל עבור המארינס. אני לא בטוח שהידיעות נכונות ואני לא יודע מתי יתחדש הייצור בארה"ב. אבל זה רק ישפר את האספקה בעתיד (וגם זה בספק. אם ההמיירטים יתאימו למערכת הישראלית).
העניין הזה מתמזג עם התגובות שלך בעניין מערכת מגן אור. נדמה לי ששנינו יכולים ללמוד כאן את השיעור הבא: לתקשורת יש את היכולת לשכנע את קוראיה שהם יודעים משהו על הנושא. בפועל הידיעות המתפרסמות אינן אלא יח"צ של גורמים אינטרסנטיים והן מופרזות, מטעות או ממש לא נכונות. אם להשתמש בביטוי החומסקיאני, כדאי לזכור תמיד להתיחס בחוסר אמון בסיסי לידיעות המופצות ע"י הקומפלקס התעשייתי-בטחוני. ובודאי שלא כדאי לבנות תובנות מורכבות המבוססות על ה"פרסומים" האלו. בקצרה, באמת פשוט איננו יודעים.
שוחטים ושורטים 764752
אז מסתבר שימים לפני ה-‏7 באוקטובר סוחרי שורט על השוק הישראלי (בוול סטריט) ביצעו נפח חריג של עסקאות שהביא לרווחים של מיליונים אחרי השבת השחורה.
בחורינו החכמים במודיעין לא כוללים גם מעקב שווקים בסל הנתונים שלהם?
שוחטים ושורטים 764754
ונגיד שהם כן, מה המסקנה שהיה צריך להסיק מכך שב-‏2.10.23 מספר משקיעים גדול מהרגיל חשבו ששוק המניות בישראל הולך ליפול בזמן הקרוב? שצריך להיערך למה? למתקפת טרור ענקית על כל עוטף עזה? או אולי למתקפת טרור ענקית על ישובי יו"ש? או אולי למתקפת חיזבאללה על הישובים והמוצבים לאורך גבול לבנון? אולי למתקפת טילים בליסטים מאיראן או מתימן? אולי מתקפת סייבר על כל מתקני התשתית בישראל או אולי על כל שירותי הבנקאות?
שוחטים ושורטים 764756
ההימור שלי אז היה דווקא יכול להיות משהו מהסגנון: יש להם מידע מוקדם על כוונה של נתניהו לא להאריך את הכהונה של הנגיד.
שוחטים ושורטים 764757
המסקנה היא שאם לא עשו זאת, אולי צריך להוסיף עוד נתון אחד לאלגוריתם שמעריך את הסיכוי למשהו רציני שעומד לקרות (מעניין אם AI כבר משולבת במערכת הזאת). היו שמועות (לא יודע אם הן התאמתו) שגם לפני ה- 11/9 היו עסקאות שורט גדולות בשווקים הבינלאומיים, כך שיתן היה לצפות שקהילת המודיעין תהיה ערה גם לנתון הזה.

ספציפית אני לא חושב שיש קשר בין התנהגות השווקים ל 7/10 בגלל מיעוטם של יודעי הסוד והיקף הפעילות שנדרש כדי ליצור מצב חריג בשוקי ההון, אבל כחלק מתפיסת הביטחון של ישראל נראה לי שגם אותות כאלה צריכים להילקח בחשבון.
שוחטים ושורטים 764759
אגב, כמו במקרה של יום כיפור: לפי הכתבה, לקראת פסח היה שורט חריג שהסתיים בכלום (כלומר: הפסד גדול למשקיעים האלמונים).
שוחטים ושורטים 764773
וכבר נאמר על זה שאכן החמאס תכנן לליל הסדר, אבל (כנראה) העלאת כוננות של צה''ל גרמה לו לדחות את הפעולה.
זה דוקא נראה לי טיעון תומך, לא דוגמה נגדית.
שוחטים ושורטים 764801
לפי הבנתי לא מדובר פה על התנהגות מצרפית של השווקים, אלא על מעט סוחרים (1?) שעשו את השורט. לא צריך הרבה יודעי סוד. מספיק טלפון אחד מקודקוד לנמר.
שוחטים ושורטים 764809
לא ידעתי את זה, וכאשר מדובר בפעילות של מספר קטן של סוחרים נראה לי שיש הרבה סיגנלים כאלה באופן שגרתי כך שחשיבותם מועטה. חוכמת הבדיעבד היא גונב דעת ידוע.
שוחטים ושורטים 764811
הגרפים נראו דוקא די מובהקים, מבחינת נפח המסחר.
שוחטים ושורטים 764814
גם אתה צודק.

(ובזאת עברתי את הבחינה לרבנות)
שוחטים ושורטים 764816
מבחינתו אתה הרשכ"ג כבר מזמן!
(לעוד מישהו הרלב"ד נשמע כמו איזה רב חרדי זקן ולא כמו מה שהוא באמת?)
שוחטים ושורטים 764876
יש רלב״ד ספרדי ורלב״ד אשכנזי, לא?
בכלל, מאז פרוץ המלחמה נזרקים לחלל האויר ראשי תיבות בכמויות, שטריויאלים הם לא.
אני הצלחתי באיזשהו שלב להתאפס על זה שח״ע זה חוסם עורקים, אבל מאז לא התקדמתי הרבה.
שוחטים ושורטים 764880
הרלב''ד זה הרבה מלפני המלחמה, כבר כמה שנים כמדומני.
שוחטים ושורטים 764772
אני מבין את הציניות, אבל, למשל, העלאת הכוננות גרידא בבסיסי צה"ל בחגים היתה יכולה לעזור מאד, לא?
ובניגוד לחיווים אחרים, ששם אפשר לומר "אבל אם על כל התראה כזו נעלה כוננות, נעשה כוננות כל שבועיים", פה מדובר בחריגה סטטיסטית חריפה שקורית פעם-פעמיים בעשור. אז אפילו העלות שלה בתור התראת שווא היא לא גבוהה.
____
אני מקווה שמיותר לומר שאנחנו משטחים פה מאד את הדיון, מבורות (לפחות שלי) וקצרנות.
אבל, באופן יותר מורכב, הסתכלות על נתונים גלובליים מעבר לתצפיתניות על הגדר היא משהו שהייתי והיינו מצפים מחיל מודיעין טכנולוגי, מתקדם וחובק עולם.
ברבורון שחור כזה יכול, למשל, להעלות את הסבירות של אוסף ההתרעות הקטנות יותר שמתקבלות באותן ימים למשהו שכן יעבור איזה סף החלטה כזה או אחר.
בתור data scientist, התעלמות מזה נראית לי מופרכת.
שוחטים ושורטים 764777
אפילו ביטול ההחלטה להעביר 100 לוחמים מיחידת הקומנדו כדי לשמור על זכותם של נערי הגבעות לייצר פרובוקציות בחווארה היתה יכולה להקטין את ממדי הטבח.
שוחטים ושורטים 764891
בשווקים הפיננסיים יש המון סיגנלים, שלפעמים פוגעים ולפעמים לא. ההחלטה של הסוחר לא חייבת להשתמש בסיגנל, אבל מה שאסור לעשות זה להתעלם ממנו.
אני משער שלחמ"ן יש מערכות שמייצרות סיגנלים אוטומטיים‏1, ומישהו בחר להתעלם מהם.

_____

1 ואם אין אז זו ממש תת רמה.
שוחטים ושורטים 764893
לחלופין‏1, לאור ריבוי הפרמטרים שמשפיעים על הערכת המצב במערכות הביון, מי שממונה על התכלול הוא ידידתנו בינה מ., שהחליטה שהמכלול לא מצביע על סכנה כשלהי. ממה שאני יודע על מערכות DL אני מבין שגם להן יש קונספציות; בעצם אפשר להסתכל על מיליארדי הפרמטרים במטריצת ה-AI כעל קונספציה - ולפיה נקבע הפלט הראוי לקלט חדש שמגיע (מה שמעלה אצלי חששות מסויימים, כאילו אין לי מספיק בלי זה).
_____________
1- עד היום חשבתי שהמילה היא "לחילופין", ולא היא. רק אל תתנו לצלילי ה"חֲלופין" להטעות אתכם בקשר לראש הממשלה החִילופי - ולא החלופי - שהיה לנו לא מזמן.

מבולבלים? גמני.
שוחטים ושורטים 764896
לגבי המשפט האחרון שלך (בתגובה, לא מתחת לקו) - מישהו פעם כתב כאן מאמר שלם שלמיטב הבנתי אומר שזה נכון גם ל-HI, לא רק ל-AI.
שוחטים ושורטים 764902
בצלמו כדמותו.
שוחטים ושורטים 764781
אכן. למעשה, לא ברור בכלל שישנו סיגנל, הן מבחינת גודלו והן מבחינת משך הזמן שביחס אליו הוא נבדק - Yagil Henkin
שוחטים ושורטים 764820
אבישי עובדיה מ-Bizportal כופר בתזת השורט.
אז הלכתי לאתר שאני לא מכיר כדי לנתח נתונים שאני לא מבין.

מה שלכאורה מצטייר, הוא שאכן ישנו סיגנל חשוד בתחילת אוקטובר השנה. יש יציין שבינואר השנה (לא נמצא בגרף), נפח השורטים באחד הימים התקרב לזה של ה-‏2.10. אבל זאת מסיבות מובנות.

מה עושים עם כל זה? אני מניח שנפתחה חקירה כדי לברר את זהותו של המשקיע האלמוני. באשר לעתיד, בגלל שזה לא כרוך בטירחה גדולה, שווה לעקוב, אבל מאחר והעניין התגלה, ספק אם זה יניב יותר מאשר התראות שווא ותיאוריות שגויות נוספות בקרב האמונים על שלומנו.
שוחטים ושורטים 764822
אחרי כמה דקות של עיון בקישוריך אני נוטה לכיוון הלהד''מ.
שוחטים ושורטים 764828
צריך להיות מדור מיוחד בגהנום לאנשים שהורסים סיפור טוב עם עובדות.
שוחטים ושורטים 764829
מזל שרובנו מחוסנים מפני הכשל הזה :-)
שוחטים ושורטים 764831
אומרים שיש מדור כזה, ושוכניו אפילו הצליחו להעביר משם מסרים על ידי מינהור קוונטי, באופן שזה אפילו לא פוגע באנטרופיה הכללית של הגהינום ולכן לא התגלה על ידי מפעיליו שעוקבים באופן קפדני אחרי הטמפרטורה המדויקת ושאר תנאי הסביבה שם.
שוחטים ושורטים 764846
לא תאיים עליהם, הם יודעים שאין באמת גהינום.
שוחטים ושורטים 764854
:-)
שוחטים ושורטים 765505
העצה המקראית לשתיקת המשכיל בעת ההיא מקבלת ביטוי בכל התקופות, גם במחוזות שבהן הדיון הפומבי נהנה לכאורה מחופש מוחלט ורוכב על סוסים אצילים - Houyhnhnms [Wikipedia] - אך בפועל הוא מדוכא ובמקומו הכפייה מיישבת את הדיבור בהתאם להשקפות השלטון. רדיפת המחשבה כמו רדיפת המעשה שכן הכתיבה היא ראשית הפעולה.

לשאלתו של סוקרטס, באילו אמצעים ניתן לשכנע בני אדם להאמין בסיפורים, משיב לו גלאוקון שאין אפשרות בעולם לשכנע את הדור הזה, אבל הוא יודע כיצד יש לשכנע את הבנים והצאצאים שלהם. על כך סוקרטס משיב '...אני מבין פחות או יותר למה אתה מתכוון'. אין דרך להשתיק את חופש המחשבה של בני האדם באמצעות כפייה, אבל ניתן לסלול שבילים שיובילו אותם להאמין באותה מחשבה כפויה. באם נחזור על אותו 'שקר' - היגד - שוב ושוב, ועוצמת הסתירה תפחת עד לשתיקת המשכיל, הרי שבהכרח 'אמת' הוא, כי שקרים לא יכולים להאריך ימים והאמת בסופו של יום תצמח ובוודאי כשהמשכיל הוא זה שמצמיח אותה. כמו אז, כך היום, את האמת אנחנו נספר לקרובים לנו, או ליתר דיוקו של שטראוס/אפלטון ל'ידידים בני דעת' ואת אותה האמת נכתוב 'בין השורות'. איך כותבים 'בין השורות' מבלי לשבור את השורות?
---------------
שוחטים ושורטים 764909
לפי הכתבה הזאת בכלכליסט, הדיווח ככל הנראה שגוי, כלומר לא היו שורטים חריגים שהתבססו על מידע מקדים בדבר ההתקפה.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים