תוך חצי השנה הקרובה, בגזרת לבנון - 4202
תהיה הסלמה ניכרת (התקפות בעומק לבנון וישראל), ביוזמת חיזבאללה 9 21%
תהיה הסלמה ניכרת, ביוזמת ישראל 1 2%
תהיה הסלמה ניכרת, בלי שאחד הצדדים יהיה בבירור היוזם 5 12%
תישאר מלחמת התשה כמו היום 7 17%
העימות הנוכחי ידעך לשקט מתוח 10 24%
חיזבאללה יורחק מהגבול במהלך מדיני 2 5%
יהיה טוב 8 19%

42 הצבעות עד כה
פרסום תגובה לסקר

הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

764899
שאלת המשך: אם ישראל תחליט ליזום הסלמה, האם היא תנסה להפתיע את חיזבאללה, או להכין את אזרחיה להתמקלט? אני מניח שאי אפשר גם וגם. ומניח שהשני הוא די בלתי נמנע, עם כל הצער שבאובדן יתרון ההפתעה. ממילא, להודיע לאזרחים להיכנס למקלטים זו גם דרך אמינה ככל האפשר לומר למדינות אחרות "תחזיקו אותנו (ותנסו לכפות על חיזבאללה נסיגה)". אני צודק?
764901
מאחר וכרגע ממילא רוב האזרחים במרחק של דקה וחצי ממקלט, אז אולי לא חייבים התרעה מיוחדת.
764903
אני חושב שיש הרבה משמעות לרמת הכוננות (עיר ירוקה וכו') - בתי ספר, מקומות עבודה וכו'. לכאורה יש בכל מקום פתרונות, אבל בכל רגע נתון הרבה אזרחים נמצאים בין לבין. קשה לי לדמיין פוליטיקאי בישראל שייקח הימור כזה, ואני נוטה לחשוב שטוב שכך.
764904
הו, בא לי שפוליטיקאי או מפקד (לא משנה מאיזה צד) יחמוד לצון עם ''אנחנו נתקוף מתישהו בשבוע הקרוב, לא תדעו מתי בדיוק'' ונראה איך כל הצדדים מתחרפנים מבחינה לוגית.
סתם 764919
עניתי יהיה טוב כי זו התשובה ההומוריסטית, נראה לי שנתבוסס בבוץ עוד הרבה.
הסלמה בשיטת הסלאמי 764920
אני לא רואה את המצב הנוכחי נמשך חצי שנה וגם לא דעיכה לשקט מתוח. התושבים יסרבו לחזור לישובי הגבול והמדינה לא יכולה להכריח אותם לחזור ולא יכולה ליצור רצועת בטחון בשטח ישראל.
אני גם לא רואה את חיזבאללה מתפנה מרצונו צפונה, זה יתפרש ככניעה ללחץ ישראלי ויחליש את מעמד הארגון בלבנון.
אז נשארה ההסלמה כאופציה היחידה, רק לא ברור ביוזמת מי. אני משער שההסלמה לא תהיה פתאומית אלא תהליך הדרגתי של הגברת עוצמת הפעולות של צה”ל והרחבת היעדים צפונה ובמקביל הרחבת הטווח של הירי מלבנון לישראל. להערכתי, יהיה קשה לקבוע בבירור מי האחראי או האשם בהסלמה, כי שני הצדדים יסלימו בהדרגה, ולכן בחרתי באפשרות ההסלמה ללא יוזם ברור.
מצד שני, נראה לי שהאינטרס של חיזבאללה הוא בשימור המצב הקיים, כך שאם המלחמה בעזה תסתיים לפני שההסלמה המדורגת תגיע למלחמה של ממש, הם ינסו אולי להרגיע את המצב, בעוד שלישראל יהיה במצב כזה אינטרס להסלים אותו כדי להביא להרחקת חיזבאללה, אם אפשר באמצעות איום במלחמה ואם לא, אז באמצעות מלחמה של ממש.
הסלמה בשיטת הסלאמי 764921
מה שאותי מדאיג זה שמי שיש לו הכי הרבה אינטרס להסלמה זו ממשלת ישראל הנוכחית.
הסלמה בשיטת הסלאמי 764922
אני חושב שלא לחינם המנוול מנסה להשאיר את לבנון והחזבאללה מחוץ לבמה.
יש דמיון תמטי מפתיע בין עזה ללבנון. בשתי החזיתות יש בטווח הקצר פיתרון כוחני צבאי, המסתיר מלכודת מדינית-צבאית הרבה יותר מסוכנת בטווח הרחוק. הישראלים עשויים להתפתות להתמכר לפיתרון הטווח הקצר. כפי שנוצרה הסכמה רחבה בישראל שיש לגרש את החמאס מעזה, כן עשויי להיווצר קונסנזוס שצריך להרחיק את החזבאללה מעבר לליטאני. הבעיה היא שבעוד מה שממתין בשקט מאחורי כיבוש עזה הוא המבוכה הפוליטית מה עושים עם עזה ה"מוחזקת", הרי שמאחורי גירוש החזב' צפונה מסתתרת מלחמה עם ארגון אשר בתמיכת איראן יכול לפתוח במלחמה כוללת נגד ישראל. מלחמה בה כל ערי ישראל יהפכו לשדרות או לאוקראינה.
ביסמרק מן הסתם היה רואה במבצע לגרוש החזב' אל מעבר לליטאני הזדמנות ש"תכשיר" את הלבבות למלחמה כוללת עם החזבאללה. מלחמה שבהנחה שננצח בה, טומנת בחובה הבטחה גדולה. החזבאללה מאד לא פופולארי בלבנון והזדמנות לסדר לבנוני חדש ללא חזב' לגמרי קיימת.
ביסמרק גם היה מבין ש"ניצחון" בלבנון מחייב הכנה מדינית יסודית שתכלול מערכת בריתות והבנות שיבודדו את החזב' ויסדרו את כל הגורמים בזירה באופן שיאפשר לישראל להשיג את מטרותיה.
יאמר כאן שהמנוול אינו פחות אינטלגנטי מביסמרק. אולי להיפך. למרבה הצער המנוול הצליח במבצע פוליטי ייחודי אחר. הוא הצליח להקים בתוך מסגרת דמוקרטית, חצר ביזנטית המקיפה את הקנצלר ומאפשרת לו לחיות בעולם של הזיות ואשליות גדולה. האם הוא עדיין מסוגל להבחין בכך שאת ההזדמנות לניצחון מדיני-בטחוני בלבנון הוא שמט, כאשר בחר להזדנב מאחורי עגלתם של לוין-רוטמן? נראה לי שלא. אחרת היה מבין שההזדמנות שלו לשרוד היא בהתייצבות מאחורי הממסד התעשייתי-בטחוני-צבאי ולא בניגוחו.
אחרי שהמנוול בנה את השלטון שלו על העמקת וניצול הפער בין הימין לשמאל בישראל, יתכן שהוא חושב להציל את שלטונו ע"י יצירת שסע בין הממסד הצבאי-בטחוני לבין ההמון הימני. לאיש קורא ויודע כמו המנוול, כדאי לזכור שאת הטריק הזה ניסה מעריץ אחר של ביסמרק. ואת שמו של זה לא ראוי להזכיר כדי לא להעכיר עוד יותר את האוירה העכורה ממילא.
נדמה לי שהמנוול מתאמץ מאד להשאיר את לבנון מחוץ למחזה, מפני שהוא כבר מבין שהופעה שלו עצמו במחזה מתקרבת לקצה והוא מעדיף להותיר את התסבוכת הזאת ליורשיו. דומה שהתכנית לטווח רחוק של המנוול היא לביים תמונת ניצחון בקרב על עזה ואז לפרוש. תקוותו של המנוול היא שהתדמית של כובש עזה תגן עליו מפני נקמתה של המערכת המשפטית הטוחנת לאט. לאט מאד. כמו בעבר האג'נדה של המנהיג הזה הולכת אחר טובתו האישית ולא אחר טובת ה"עם" שבחר בו.
הסלמה בשיטת הסלאמי 764923
בניגוד לך, אני לא חושב שנתניהו מבין ("מעריך" יותר מתאים כאן, כי גם אני לא "מבין") שהקריירה הפוליטית שלו קרובה לסיומה. הייתי משוכנע בזה כשהתבררו ממדי השבר של ה-‏7/10, אבל ככל שחולף הזמן אני הולך ומאבד את הביטחון - ובהתחשב בהצלחות הנבואיות שלי זה דווקא סימן טוב (מה שמכניס אותי ללולאה מוזרה מאד).

אשר ללבנון ולחיזבאללה, אם הבנתי אותך נכון אתה רואה פיתרון רק במסגרת של איזה הסכם אזורי כולל, אלא שהסכם כזה חייב לכלול גם את הפלתינאים ולפיכך הוא רחוק מאיתנו בהרבה יותר ממה שהיה לפני טבח אוקטובר. בניגוד למה שכביכול משתקף מהסקרים לגבי הבחירות הבאות, לדעתי הציבור הישראלי זז עוד יותר ימינה בכל הנוגע לפלשתינאים - בדומה להשפעת האינתיפאדות בעבר, אלא שזה יתברר רק כשהתותחים ישתתקו והאבק ישקע.
הסלמה בשיטת הסלאמי 764933
תודה על ההתיחסות.
לגבי סוף הקריירה של המנוול, אני מסכים שאנו רק יכולים לנחש. אני יותר אופטימי ממך מפני שנראה שהיתרון של גנץ התבסס. נראה שלפחות חצי ממצביעי הליכוד חושבים עכשיו שגנץ יותר מתאים להיות רוה"מ. נראה שכ-‏15 מנדטים מן הימין הצטרפו לשמאל בחוסר יכולתם להאמין למנוול אפילו כאשר הוא אומר אמת.
מתי המנוול נתפס באמירת אמת? זה כמובן יחסי. אני נוטה לחשוב כי לב לבו של מחדל 7.10 הוא תפיסה צבאית ארוכת שנים של עוטף עזה כאזור עורפי. הוספת מיגוני הגבול רק חזקה את הגישה הזאת ולא יצרה אותה. איכשהו ה"ישראלים", עד כמה שדבר כזה קיים, אינם אוהבים להאשים את צבא העם. היות וצה"ל באמת הולך ונהיה יותר פריפריאלי בהרכבו האנושי, אני חושב שהניסיון של המנוול להטיל את כל החבילה על הצבא יתקל ביותר קשיים ממה שהוא צופה. איכשהו אשמת ההשתייכות לפריבילגיה נדבקת יותר לפרידמנים מאשר לחליווה.
אשר ללבנון ולחיזבאללה, הבנת אותי הפוך. כנראה שהחזב' לא ממש פופולרי בלבנון ובכלל. הדבר מתבטא בהצבעה לפרלמנט, שם החזב' הוא מפלגה לא גדולה. נראה שלא מעט גורמים מחכים לנפילת החזב'. דווקא בקטע של החזב', הקטע הפלשתיני פחות אקוטי. המודל שלי היה ביסמרק. הוא דבק במטרה ברורה אחת: הקמת קיסרות גרמנית סביב פרוסיה. הוא ידע שזה לא יקרה לפני שפרוסיה תביס את צרפת. הוא טרח להגיע למודוס ויוונדי עם כל מי שיכל להיות בן ברית של צרפת, גם ללא איזשהו הסכם כלל אירופי שפרוסיה במרכזו. למשל, הוא יזם סכסוך ומלחמה נגד אוסטריה, שהתחרתה עם פרוסיה על המעמד המרכזי בברית הגרמנית, אבל נתן לה תנאי כניעה נוחים מאד, ובלבד שתתחייב לא לסייע לצרפת כנגד פרוסיה. גם לאחר שצרפת הובסה במערכה, הוא נתן לה הסדר די נוח ברגע שלא יכלה יותר להפריע להכתרת מלך פרוסיה כקיסר גרמניה. לאורך כל הדרך, הצרכים המדיניים ולא דרישות אנשי הצבא הנחו את המערכה.
המטרה לטווח רחוק של ישראל בלבנון צריכה להיות חיסול כוחו הצבאי של חזב' ולא הרחקתו מעבר לליטני. ולכן לא כדאי לפתוח במערכה הזו לפני שהזירה המדינית תוכן ולא חשוב מה רוצים תושבי הגבול הצפוני. הכנת הזירה יכולה להיות שיפור היחסים עם מדינות האיחוד האירופי או הבנות עם אסאד ולא בהכרח הסכם כולל עם הפלשתינים.
הסלמה בשיטת הסלאמי 764943
"לא חשוב מה רוצים תושבי הגבול הצפוני." - אולי, כל עוד הם יהיו מוכנים לחזור לבתיהם בלי פתרון הבעיה. אתה רואה את זה קורה בעתיד הנראה לעין?
הסלמה בשיטת הסלאמי 764979
בהחלט. אומרים ש-‏250 אלף איש עברו בקרית שמונה מאז שהוקמה והיא עדיין עיירה שאינה עוברת את גבול ה-‏20K תושבים. מי שנמצא שם יש לו את הסיבות שלו להיות שם. כמו בעוטף.
קביעה של נסיגת החזב' צפונית לליטני כמטרת מלחמה נגדו היא מתכון לעוד סבב עקוב מדם, בסופו אתה מוצא עצמך באותו מקום שהתחלת והרחקת החזב' 20 או 40 ק"מ צפונה, לא תפתור את בעיית לבנון כשם שההתנתקות לא פטרה את בעיית עזה.
יעד כזה יכול להצדיק לכל היותר מלחמה בעצימות נמוכה כמו עכשיו או כמו בסוריה.
בלבנון להבדיל מעזה לא תהיה בעיה למצוא מי שיקח את השלטון מידיו של החזב' ברגע שמישהו יכריע אותו מבחינה צבאית. רק פירוקה של המושבה האיראנית על גבול ישראל יכולה להצדיק מלחמה בהיקף מלא שפירושה הפצצת נהריה, צפת וכרמיאל לא פחות מהפצצת קרית שמונה או משגב עם.
אסור להתרשם יותר מדי מן הדבר האחרון שקרה וצריך לזכור כי ההבדל בין האיום על בטחונם של תושבי גבול הצפון לאיום על בטחונם של תושבי חיפה או ת"א הוא כמותי ולא איכותי.
מדינת ישראל יכולה לערוב לבטחונם של תושבי הגבול באותה מידה שקופ"ח יכולה לערוב לבריאות מבוטחיה.
הסלמה בשיטת הסלאמי 764981
"ההבדל בין האיום על בטחונם של תושבי גבול הצפון לאיום על בטחונם של תושבי חיפה או ת"א הוא כמותי ולא איכותי." - האמנם?
ברמה הטילאית אני אולי יכול להסכים עם זה, אבל אין שום דמיון, לא כמותי ולא איכותי, בין טיל שפוגע לך בבית (ואתה במקלט) לבין חמישה מחבלים שנכנסים אליך לבית ושוחטים אותך.
וברור שהשני הוא סיכון גבוה בעין ליושבי גבול הצפון ופחות ליושבי רמת גן.

___________
יכול לבוא מישהו ולומר שאותו סיכון היה קיים גם לפני ה-‏7 באוקטובר, וכל מה שהשתנה הוא מפלס הפחד של אוכלוסיית ישראל. זה אכן מטריד את מנוחתי, וגם הופך את ה-‏7 בספטמבר לפעולת הטרור (ליטרלי) המצליחה בהיסטוריה.
הסלמה בשיטת הסלאמי 764982
*באוקטובר, נו.
הסלמה בשיטת הסלאמי 764949
מסכים עם הניתוח, אם כי בחרתי דווקא בהסלמה ישראלית. אבל אין לי באמת מושג. ההתשה המוגבלת בצפון גם יכולה להיות הקדמה למתקפה נרחבת של חיזבאללה, או שאירן רוצה לשמור את כוחו של האירגון לצורך מהלך גרעיני ממשמש.

בעניין קרוב, כתבה של ניצן צבי כהן בעתון דבר מתארת את הדיון בויקיפדיה על שם הערך הראשי העוסק בטבח בעוטף. טרם נפלה הכרעה כך שהוא עדיין מכותב בשם "מתקפת הפתע על ישראל (2023)". האפשרויות שעומדות על הפרק הן (לאחר קיצוץ מסויים):

אירועי 7 באוקטובר 2023
ההתקפה המשולבת מעזה בשמחת תורה
טבח שמחת תורה
הטבח ביישובי הנגב המערבי
המתקפה על ישראל (2023)
השבת השחורה (2023)
טבח החמאס בישראל
טבח תשפ"ד
השבת השחורה (2023)
מאורעות תשפ"ד
מבצע מבול אל-אקצא
מתקפת הטרור על ישראל (2023)
מתקפת הפתע בשמחת תורה
מתקפת הפתע הטרוריסטית על ישראל (2023)
מתקפת הפתע על ישראל (2023)
מתקפת חמאס על ישראל (2023)
מתקפת שבעה באוקטובר
מתקפת שמחת תורה
פוגרום שמחת תורה
פלישת חמאס לעוטף עזה (2023)
פרעות שמ"ע (שמיני עצרת)
פרעות תשפ"ד
מתקפת רצח העם בעוטף עזה (2023)
הסלמה בשיטת הסלאמי 764951
ומאיזה צד הם מציעים לאכול ביצה שלוקה?
הסלמה בשיטת הסלאמי 764953
א. עיתון דבר הוא עדיין דבר? וואו!
ב. מאחר ויש כבר בויקיפדיה "פיגועי ה-‏11 בספטמבר", נראה לי שעד להכרזה אחרת "מתקפת ה-‏7 באוקטובר" יעבוד.
הסלמה בשיטת הסלאמי 764955
הכרעה בהצבעה נפלה, אבל לא בסוגייה עצמה: הוחלט "להימנע בשלב זה מהחלטה על השם", כך שבינתיים ישאר השם הנוכחי שהוא תיאור האירוע ללא נקיבה בשמו - "מתקפת הפתע על ישראל (2023)".
ההבדל בין אפשרות זו ובין בחירה באפשרות "מתקפת הפתע על ישראל (2023)" היא שבעתיד, אם וכאשר יתקבע בציבור שם מסוים, יהיה ניתן להחליף את שם הערך הנוכחי לשם החדש ללא צורך בהצבעה נוספת, מה שלא היה ניתן לעשות לו בחרו בשם הנוכחי.
הסלמה בשיטת הסלאמי 764956
רק שהשם הזה אופטימי. השנה עוד צעירה‏1.

1 טוב, לא כל כך, אבל שבועיים וחצי במזרח התיכון הנוכחי הם הרבה זמן.
הסלמה בשיטת הסלאמי 764957
מה זאת אומרת? המתקפה שעליה הערך הסתיימה לפני יותר מחודשיים. אין שום דבר אופטימי בשם הערך.
הערך על המלחמה שנפתחה במתקפת הפתע האמורה נקרא מלחמת חרבות ברזל [ויקיפדיה] (וגם בשם זה אין שום דבר אופטימי).
הסלמה בשיטת הסלאמי 764958
פספסת את כוונתי.
כוונתי היתה שכשאתה כותב "מתקפת הפתע על ישראל (2023)", אתה מניח שהיא מאפיינת אירוע באופן ברור וחד-ערכי. וזו הנחה אופטימית.
______________
אם אני עדיין לא ברור - מתקפת פתע של חיזבאללה בכריסטמס הקרוב תהפוך את הכותרת הנ"ל לבעייתית.
הסלמה בשיטת הסלאמי 764959
הבנתי (אם כי אני חושב שמתקפת פתע בחודשים הקרובים תצטרך להיות מגורם ממש לא צפוי, נגיד קפריסין).
הסלמה בשיטת הסלאמי 764961
כידוע, גודל ה'פתע' כגודל הצלחת המתקפה. אני לא בטוח בכלל שהייתי מהמר על הפרמטר הזה.
תחזית ועזרה למדע 765149
בנושא הסקר, נתקלתי במחקר הזה:

היי כולם

קוראים לי יהונתן, אני סטודנט של מיכאל גלעד ודוד לייזר לדוקטורט. אנחנו חוקרים את הפסיכולוגיה של הניבוי, וכחלק מהמחקר שלי, הוצאתי היום סקר שהוא תחרות ניבויים שעוסקת במלחמה בין ישראל לחמאס והשלכותיה.

ממש אשמח אם תסכימו להשתתף ולמלא את השאלון עד הסוף. יש פרסים כספיים נאים למדייקים! (עד 2,000 ש"ח).
וגם אהיה אסיר תודה אם תוכלו להפיץ את הסקר לא.נשים שזה עשוי לעניין אותם.
תודה!

עברית
אנגלית
תחזית ועזרה למדע 765150
במקור יהונתן הודה עם שלושה סימני קריאה אבל קוד המקור של האייל מעודד התנהגות מתונה יותר.
תחזית ועזרה למדע 765169
אני מניח שהרציונל לפרסים הגבוהים הוא לתמרץ את המשיבים להתייחס לשאלון ברצינות. הקוץ שבאליה (מן הסתם חשבתם עליו ומעניין מה התשובה) הוא שסכום כזה מספיק כדי לפתות אנשים להציף אתכם בהרבה שאלונים, מאחר שהזיהוי היחיד הוא כתובת האימייל ופתיחת כתובות חדשות אינה עולה כסף. מה שמקל על הרמאות הזאת הוא שאחרי מילוי השאלון הראשון השאלות שנועדו לבדיקת הקשב כבר חסרות ערך.
---------
הצהרה: אין לי שום קשר לכתובות GVFoolXXXX@gmail.com כאשר XXXX רץ בתחום 0000-9999, אם במקרה הן ממלאות לכם את הקובץ.
תחזית ועזרה למדע 765175
אני לא יהונתן או אחד החוקרים.
אני חוקר אחר שיודע כמה קשה למצוא אנשים שיענו והופתע מההתאמה לדיון.

אישית, אני גם חושב שהם הציעו סכום מאד גבוה, בכלל וביחס למקובל.
השאלון שלהם לוקח הרבה זמן וקשב ויכול להיות שבגלל זה הם רצו לתמרץ.

אני תוהה מה קורה אם נכשלים בבדיקת הקשב - האם העונה נזרק בבושת פנים או שרק צוחקים עליו מאחורי הגב.
למעשה, יהיו להם נתונים למחקר מעניין על קשב בנוסף לתחזיות.
תחזית ועזרה למדע 765215
הסיבה לתמריץ הכספי ברורה לי, וחשבתי לתומי ש"מחקר" הוא הניק של העורכים מהם קיויתי לשמוע איך הם מתכוונים להתמודד עם הבעיה שהעליתי שנראית לי בעיה די משמעותית (בדיקת כתובת ה IP ממנה מילאו את הטופס עלולה לגרום בעיות למשתמשים ב-NAT, ובכל מקרה מי שאותם 2000 ש"ח מספיק חשובים לו יכול להתגבר על זה בקלות, למשל דרך TOR).
תחזית ועזרה למדע 765249
כאמור, אני לא אחד מהם.

אני לא הייתי מודאג מהתוקף שיבחר דווקא אותם.
אני מניח שיש מטרות טובות יותר באותה מידת מאמץ.

שלא לומר שאם התוקף נופל על חוקר לא אתי, החוקר עלול להגריל במקרה את האמייל של קרוב משפחה.
תחזית ועזרה למדע 765280
כן, הבנתי את זה לאחר התגובה הקודמת שלך ואז שמתי לב שגם בפתיחת הפתיל הצהרת על כך. שאלה תהיינה בעיות הקשב שלי!
תחזית ועזרה למדע 765303
נקווה שכמו בדוגמא של אינסטגרם, שדאגה להעמיד בראשה אדם מוסרי, כך גם יוזמי הסקר יעבירו את כל הטפסים לטיפולה של אתי.
תחזית ועזרה למדע 765338
:-)
תחזית ועזרה למדע 765187
הסתקרנתי ועניתי לשאלון.
אני לא זוכר מה עניתי ואין לי מושג אם אשאל שוב אענה אותו דבר.
מה שכן, הוא גרם לי לחשוב בכיוונים שלא חשבתי קודם.
תחזית ועזרה למדע 765194
כשאני עניתי אז בכל שאלה בנפרד נסיתי להעריך סבירות.
אני בטוח שההסתברויות שנתתי לא עקביות.
אני לא יודע האם לכך הם כיוונו (ולא אפרט כדי לא להפריע למי שעוד לא ענה), אבל הם היו מסודרים באפשרות לבנות את אותה הערכה מכיוונים שונים.
עוד מחקר מעניין לעשות עם הנתונים האלו.
תחזית ועזרה למדע 765214
עניתי גם. המחקר היה קצת tedious, בעיקר בקטע של ההסתברויות המותנות. מכיוון שהערכת ההסתברות לא היתה ע"י כתיבת מספרים אלא ע"י הזזת הסמן, קשה מאוד היה לזכור מה בדיוק ניחשתי במקרה הקודם, ולכן סביר מאוד שלא הייתי עקבי בבחירה - בפרט בהתחשב בכך שמבחינתי רוב האירועים היו בלתי תלויים זה בזה.
יהיה טוב 765426
עניתי ״יהיה טוב״ כתשובה הומוריסטית משום שכל האופציות נראו לי אופטימיות מידי. האינטואיציה שלי היא שהמצב הנוכחי מול החיזבאללה יסלים תוך ימים (או לכל היותר שבועות ספורים) וזה לא עניין לחודשים (בטח שלא חצי שנה). טילים על חיפה לכבוד השנה החדשה / בינואר, נשמע לי כמו תסריט סביר. כמו כן, ישראל-לבנון לא יהיה סוף הסיפור הזה. יש כאן פוטנציאל לא קטן למלחמה איזורית. קורים פה דברים‏1 שהם די Above the pay grade של ישראל לבדה ולא בטוח בכלל שזה יותר מידי תלוי במה ישראל רוצה או עושה.
________________
1 מאבקי הדומיננטיות על מסדרונות הסחר והניסיון של ארה״ב, EU, הבריטים, סין, רוסיה, קטאר, איראן, סעודיה וכו׳ לעצב את הסחר העולמי בעידן נסיונות ההתכנסות של ארה״ב והדה-גלובליזציה.
He who controls the wheat, controls the universe 765497
וחשבתי שאני פסימיסט שרואה שחורות ומדבר על מלחמה איזורית בסבירות גבוהה.

יש כאלה שמדברים כבר ברצינות על מלחמת עולם שלישית.
מלחמת עולם נשמע (לי) כמו תאור היפרבולי מוגזם. זה כנראה לא תסריט ״היום שאחרי״, גם אם אנחנו הולכים לזמנים יותר מעניינים. אבל רק הנתון לגבי החיטה באוקראינה וההשפעה של זה על המזרח התיכון, הוא נתון שאי אפשר לזלזל בעד כמה זה רציני ו/או מסוכן. לדעתי פוטנציאל לאי יציבות במזה״ת, לא פחות מהמשחקים של פוטין עם הביטחון האנרגטי באירופה.

די אבסורדי (על סף המצחיק) שאנו במאה ה-‏21 ויש מצב שאזור שלם ידרדר למחול שדים מדמם בגלל שאיזה צורר החליט לגנוב קצת ״פיתות״.
יהיה יותר טוב 766013
אני מעדכן את התחזית לגבי מלחמה איזורית לטענה שהמלחמה האיזורית הצפויה תהיה פיצ׳פקס לעומת האירוע האמיתי שאנו נמצאים כבר בתוכו - מלחמת עולם שלישית‏1.

אנחנו לא מרכיב עיקרי או מעניין במיוחד באירוע האמיתי שמתגלגל (לאט אבל בטוח) בסביבתנו הקרובה והרחוקה. חיילים גרמנים / נאטו נכנסים לפעילות מבצעית באירופה בחודשים הקרובים.

כמובן שלא יהיה מרוצה ממני אם יתברר שאני סתם פסימיסט ולא מחובר למציאות.

______
1 לא רק שאני טוען שהיא תפרוץ בעתיד - אני טוען את הטענה, שאולי נשמעת די מוזרה, שהיא כבר התחילה ביום בו רוסיה פלשה. המהלכים הבאים יהיו פולין/הבלקן, טאיוואן, תיגרות בקוראות ותיגרה שתלך ותסלים על ערוצי הסחר בכניסה לים האדום בה יש לא רק חות׳ים מול הברית של ארה״ב-בריטניה אלא גם את הבסיס הסיני ב - Djibouty בו הסינים כרגע נהנים לצפות מהצד במה שקורה עם פופקורן.
יהיה יותר טוב 766017
1 פולין / הבלקן? (וחוץ מזה: ג’יבוטי)
יהיה יותר טוב 766023
רגע, הבלקן? אז לא לבנות על יוון בתור מפלט קרוב?
יהיה יותר טוב 766034
הבלקן השתרבב לתוך הטקסט בטעות.
יהיה יותר טוב 766032
לא אגן על העמדה שלי לגבי בואה של WWIII (שהיא אכן לא יותר מקריאה בקלפים / הצצה בכדור בדולח פרנואידי במיוחד) כי היא שמה אותי אוטומטית בפוזיציה של מטורף הכפר ואני לא חושב שיש לי את היכולות הרטוריות או המנטליות לשכנע שאלו פני הדברים (וגם מהסיבה שיכול מאוד להיות שאלו לא פני הדברים).

במקום זאת, אפשר רק להסתכל על ה-Hot zones בעולם ולכל הפחות לזהות תבניות ודפוסים ולהודות שמשהו פה קורה בקנה מידה גדול (מאבק על דומיננטיות בערוצי הסחר ודעיכה ברצון של אמריקה להיות השוטר הגלובלי) והעולם הוא לא כתמול שלשום. משום שהשימוש במושג ״מלחמת עולם״ מעלה אסוציאציות מפחידות של פטריות שהן לא פטריות אחרי הגשם ומחשבות על תעשיית נשק של אבנים ומקלות למלחמה שתהיה לאחר מכן, אפשר להשתמש במושגים צנועים יותר. למשל - שארה״ב נכנסה לתקופה חדשה של ״מלחמה קרה״. הנקודה החשובה היא לשים לב שהעולם שהתרגלנו אליו עם דומיננטיות אמריקנית, גלובליזם, הדומיננטיות של גישות ליברליות וסחר חופשי תחת המטריה האמריקנית, כנראה כבר עבר את נקודת השיא שלו והוא שהיה הוא לא מה שצפוי לנו בהמשך. ההתנהגות של הסינים (ושיתופי הפעולה שלהם באפריקה), הרוסים, הקטארים (שרוקדים על כל החתונותומפזרים כסף לכל דורש כשיטת עבודה) והאיראנים (והפרוקסים מכת-המוות שלהם) נראת לי כהתנהגות שהיא לא קפריזית אלא מתואמת להפליא וחלק ממאמץ משותף ומתואם בין בני ברית כדי לשנות סידרי עולם (גם אם אין יחסי אהבה גדולים של ה-Axis of collectivism הזה, המכנה המשותף שלהם הוא שהדומיננטיות האמריקנית בכלכלה העולמית וככוח מעצב יחסים בינלאומיים היא קוץ בישבנם).

לא הבלקן - טעות בהיסח הדעת. התכוונתי ל-Lublin Triangle. הם דואגים בצדק והדאגה שלהם היא לא פרנויה. במקרה בו המלחמה באוקראינה תסתיים בניצחון (ולו חלקי) של פוטין, זה לא יהיה סוף הסיפור וסוף השאיפות האימפריאליסטיות של האומה הקולקטיביסטית הזאת. זה לא אני אישית שדואג - הדאגה הזאת ברורה ומידית עבור מנהלי נאטו. העובדה הזאת לבדה צריכה לכל הפחות לגרום לכם להרים לפחות גבה אחת כי זה מסוג הדברים שהיסטוריונים כותבים בסיכום העניינים כסעיף מעניין שתלמידי ההיסטוריה צריכים ללמוד אחר כך בעל פה בלמידה למבחן. העובדה היא שב-‏2027, לראשונה בהיסטוריה מאז מלחמת העולם השניה, חיילים גרמנים מוצבים מחוץ לגבולות גרמניה. כן, נכון, כולה 5000 חיילים, לא משהו משמעותי. אני חושב שזה סימן לכך שמשהו מאוד מהותי מתרחש פה אם רמת הדאגה גורמת לגרמנים לעשות מהלך שכזה.

לגבי פולין - לא סביר שפוטין עד כדי כך מטורף כדי להתקיף ישירות חברה בנאטו, אבל הוא בהחלט נהנה לדחוף מקלות לקן הצרעות הזה כבר עכשיו. טילים בסכסוך של רוסיה-אוקראינה צצים להם, מידי פעם, במרחב האווירי של פולין. אפשר לפרש זאת כ״אופס טעויות״, אבל אני נוטה להאמין יותר בפרשנות שאלו התגרויות מכוונות וסימן לבאות. זה מאוד אופנתי בשנה האחרונה ״לשלוח מסרים״ באופן הזה (ראה ערך: צפון קוריאה-יפן, סין-טאיוואן ועוד).
יהיה יותר טוב 766046
אני מסכים שהתהליך קיים, ושהוא בעיצומו.
ארה"ב היא אימפריה בשקיעה, וכוחות חדשים ישנים עולים. העולם מתארגן מחדש אחרי 50 שנה של דומיננטיות אמריקאית.
העניין הוא שקשה נורא לשים timeline לדבר כזה.

גם לי יש נבואות נוסטרדמיות:

לדעתי העולם המערבי מתקדם לעבר משבר כלכלי מאוד קשה. רמות החוב הממשלתי בארה"ב ויפן הן לא ברות קיימא. לדעתי ארה"ב תגיע לסוג של דיפולט (תספורת) על החוב תוך 5-6 שנים וההשלכות של זה לא ידועות, אבל עצומות. מערכת הפנסיה בכל המערב גם היא תסבול מאוד. יהיה מיתון עולמי כבד בסגנון שנות השלושים של המאה הקודמת.
בעוד 10-12 שנים העולם יתחיל לצאת מהמשבר ואז תתחיל תקופת פריחה חדשה שתתמך ע"י אנרגיה ירוקה כולל היתוך קר, אבל תחת פרידגמות חדשות.
אני מקווה שהללו יכללו הגבלות על כוחם של תאגידי ענק, אבל בכלל לא בטוח.
יהיה יותר טוב 766715
1. לגבי משבר כלכלי במערב: אולי, אבל זה כלום לעומת המשבר הכלכלי האפשרי שיכול להתרחש בסין ומדינות לא מערביות אחרות. סין, למשל, במצב דמוגרפי שלא רק שהוא בעייתי אלא שמובטח שהיא לא תצליח לצאת ממנו בטווח של כמה עשורים. זאת משום שהבעיה הדמוגרפית בסין כבר התרחשה בעבר ונשאר רק לחוות את התוצאות לה בעתיד הדי קרוב. אוכלוסיה מזדקנת ומחסור בצעירים לשוק העבודה זה משהו שסביר להניח יתן מכה אנושה לכלכלה הסינית.

2. נראה שכבר קשה להתיחס אל הדיבורים על הציר סין-איראן-רוסיה כאל איזו תאוריה אלארמיסטית. איראן בחרה לשים את הקלפים על השולחן (כי כבר אין הגיון בלהסתיר את מה שכולם כבר יודעים) והכריזה על תרגילים צבאיים משותפים של חיילות הים של איראן, סין ורוסיה לפני סוף מרץ.
יהיה יותר טוב 766719
אם יהיה משבר כלכלי במערב אף אחד לא ימלט ממנו. גם לא אנחנו, שעברנו את המשבר הפיננסי של 2008 ללא שריטה. בטח לא סין שבשנתיים שלוש האחרונות כבר סובלת מבעיות לא קטנות של חוב ונדלן.
יהיה יותר טוב 766804
אני חושב שאתה מניח את התסריט הסביר עם חץ בכיוון ההפוך. נראה לי סביר יותר משבר כלכלי (בקנה מידה של שבירת מדינה/משטר) בסין, כבר בעשור הנוכחי, שהגלים שלו יורגשו במערב ולא משבר במערב שירגישו בסין. (לדעתי) באירופה (ואצלנו) ירגישו את זה הרבה יותר חזק וכואב מאשר בארה״ב.
הבעיה הדמוגרפית בסין חמורה יותר משישערו‏1, משום שה-CCP שיקרו לאורך המון שנים לגבי הנתונים (כמו שהם עושים לגבי כמעט כל דבר אחר).

______________
1 עפ״י טענתו של אחד ושמו Peter Zeihan
יהיה יותר טוב 766805
במה שונה הבעיה הדמוגרפית בסין מאשר בדרום קוריאה או ביפן, שאוכלוסייתה מצטמצמת?
יהיה יותר טוב 766806
גם המדינות הללו בצרות (וגם אחרות), אבל כלי העבודה שלהם להתמודדות עם משברים הם טובים יותר.

הבעיה בסין שזו עוד תוספת לערמת הצרות האחרות שיש להם (ערי רפאים של נדל״ן ללא שום ערך כבר בטווח הקרוב, שלטון יחיד של אידיוט דמנטי עם נטיה ללכת עם הראש בקיר, סילוף נתונים עד לרגע בו זה כבר מאוחר מידי, העלמת אנשים בממשל שמעלים בעיות/קוראים תיגר על ההחלטות הנהגת היחיד וכו׳).
יהיה יותר טוב 766807
ועיקר שכחתי: קנה מידה.
יהיה יותר טוב 766730
אני משער שזרקת ''קר'' להיתוך רק מתוך חוסר תשומת לב ולא בגלל שאתה תולה את עתיד העולם המערבי במשהו חסר סיכוי.
יהיה יותר טוב 766741
מתוך הרגל. אני חושב שפעם קראו לכל היתוך שהוא לא בשמש cold fusion.
יהיה יותר טוב 766742
כפי שכבר ציינתי מתישהו, התקווה היא להיתוך מבוקר (שיהיה חם כמו כוכב, אבל לא חסר שליטה כמו פצצה תרמו-גרעינית).
יהיה יותר טוב 766749
אני רואה בויקי האנגלית שהערך באמת מדבר על היתוך בטמפ' קרובה לטמפ' החדר.
אנסה להפטר מההרגל להוסיף קר אחרי היתוך.
.
יהיה יותר טוב 766750
*היתוך פושר
יהיה יותר טוב 766755
בעצם עם ההתחממות הגלובלית אולי טמפ. החדר תספיק.
יהיה יותר טוב 766851
אז לחישובי ה-break even צריך להוסיף את המשוב השלילי, שהשימוש הרב בהיתוך החמים יקרר את טמפרטורת הסביבה?
יהיה יותר טוב 766861
תהליך אקסותרמי יקרר את הסביבה כמו שסמוטריץ' יציל את הכלכלה.
יהיה יותר טוב 767228
עסקאות נשק גלויות ומוצהרות בין רוסיה לבין איראן. https://ground.news/article/iran-sends-russia-hundred...
יהיה יותר טוב 767233
ואפשר להגיד שזה (כמעט) רשמי - השוודים מצטרפים לארגון האמנה הצפון-אטלנטית: https://www.youtube.com/watch?v=tWp9KNSQ7b0
יהיה יותר טוב 767459
לדעתי, זה דיווח שיש לו משמעויות גאופוליטיות הרות גורל ואני לא רואה אזכור לזה במדיה. ישראל מכריזה באופן גלוי (ממש כהתרסה מול רוסיה) שהיא תשלח לאוקראינה אמצעי לחימה ומערכות הגנה.

יהיה יותר טוב 767463
נראה לי Non Newes מן הסוג המאפיין מדיה חברתית. אם מתיחסים אך ורק לגופם של דברים, אין כאן חידוש. המדיניות של ישראל למכור לאוקראינה אך ורק ציוד צבאי לא קטלני (ציוד רפואי, קסדות ושכפ"צים, מיגון אישי, אב"כ, חומרים איסטרטגיים,מערכות קשר) אינה חדשה והיא עוד מן הממשלה הקודמת. אאל"ט, גם מערכת לוחמה אלקטרונית להפלת מל"טים, נמכרה לאוקראינה לפני שנה.
אם יש כאן משהו, זה שחיקה עם הזמן של הקריטריונים וההגבלות.
יהיה יותר טוב 767467
כן. כל עוד זה מתחיל ונגמר במה שהמר בחור הזה אומר, זה עדיין לא דיווח רציני. בגלל זה ציינתי ש״אני לא רואה אזכור לזה במדיה״.
אם ישראל תלך לכיוון הזה זה יהיה אכן (עוד) סימן לזמנים מעניינים.
יהיה יותר טוב 767469
אוקי, אז ההצהרות המתריסות של ישראל נגד רוסיה באו״ם וההצרה של ישראל לתמיכה באוקראינה זה לא שמועות של רשתות חברתיות‏1 ולא פייק‏2. זה משהו שבאמת קרה לפני מספר ימים. לגיטימי להגיד שאין כאן שינוי מדיניות ברמת המעשה (למרות שנראה שדווקא יש), אבל ההצהרות הפומביות הללו הן שונות ממה שנעשה בעבר ולהצהרות יש השפעה ויש משמעות במשחק הגאופוליטי, אפילו אם אלו רק הצהרות. זה נכון אפילו אם הדובר שמיצג את ישראל זה ליצן מטומטם כמו שגריר ישראל באו״ם גלעד ארדן.

יש כאן משהו והוא יותר מסתם שחיקה עם הזמן של קריטריונים והגבלות. אתה יכול להסכים או לא להסכים עם מה שהממשלה הגרועה שלנו עושה, אבל לדעתי זה קצת מוזר להכחיש שהיא עושה כאן משהו.

_____________
1 שאין לי חשבון באף אחת מהן ואין לי שמץ של מושג מה קורה שם כבר כ-‏5 שנים.
יהיה יותר טוב 767470
אני מסכים שזה שינוי, אבל נראה לי שזה שינוי מחויב המציאות.
אחרי שקיבלנו בברכה את שתי נושאות המטוסים שביידן שלח אנחנו מחוייבים לציר שלו יותר מבעבר.
זו לדעתי גם סיבה מרכזית מדוע לא ניצלנו הזדמנויות למכביר להגיד ''הם התחילו'' ולהכנס לדרום לבנון.
יהיה יותר טוב 767471
אני לא לא‏1 מסכים.

אני פה בפתיל משתדל לקשר בקונטקסט של ״מה קורה״ (בהמשך לקו ששנינו הסכמנו עליו שהעולם הוא לא כתמול שלשום ושמשהו גדול מאיתנו מתבשל ואנו נכנסים ל״זמנים מעניינים״). אני משתדל להמנע פה מלתאר את נקודת מבטה של הנמלה הישראלית (ובטח את זאת של אזרח ישראלי שמי בכלל שואל אותו). מה לדעתי או לדעתנו צריך או כדאי לעשות, זה לא ממש רלבנטי בקונטקסט הזה. אני מאמין שיש ערך בלנהל שיחה (או סתם להרהר בקול רם) לפעמים במנותק מאידיאולוגיות או במנותק מהאשליה שיש לנו בכלל איזשהו Agency. לא כי אידיאולוגיה זה רע, אלא סתם כי יש ערך בלנסות להסיר כמה פילטרים כשמסתכלים על העולם.

_____________
1 אני לא לא התכוונתי להשתמש פה בשלילה כפולה.
יהיה יותר טוב 767473
מסכים.
דוגמה לנמלה הארץ ישראלית - אני די הייתי בשוק מזה שהפלסטינים כבר מזמן הכריזו על מדינה, שמוכרת על ידי רוב חברות האו''ם (אם כי לא החשובות ביותר), ושמעמד המשקיף שלהם באו''ם (שלא נתתי קודם את דעתי מאיפה הוא הגיע) בעצם נגזר מכך.
יהיה יותר טוב 767474
דעתי האישית היא שגם כדאי (לפעמים) לחשוב על הסכסוך הישראלי פלסטיני (או ישראלי-ערבי) בקנה המידה הזה. לא כל הזמן, אבל לפעמים. השיח הרגיל של הביצה המקומית של שמאל-ימין פעמים רבות מפספס שהישראלים וגם הפלסטינים הם פיונים (שאפשר להקריב ולנצל) על לוח שח מט שלא אנחנו בכלל הכלים או השחקנים החשובים בו. זה, לדעתי, בליינד ספוט שיש גם לאידיאולוגיה של הימין הישראלי וגם לזאת של השמאל.
יהיה יותר טוב 767475
לא שזה משנה, אבל לפרוטוקול, הפלשתינאים קיבלו מעמד משקיף באו"ם בנובמבר 1974 (תזכורת מפתיע לראות את אירלנד ברשימת המתנגדות), בעקבות הכרזת העצמאות (נובמבר 1988) השם של המשקיף שונה מ"הארגון לשחרור פלשתין" ל"פלשתין" (דצמבר 1988).
יהיה יותר טוב 767506
נקודת ציון נוספת היא שב-‏29 לנובמבר 2012 העניקה העצרת הכללית לפלסטין מעמד של מדינה משקיפה שאינה חברה (״משקיף״ זה מעמד שיכול להיות גם לאירגונים שאינם מדינה).
ב-‏17 בדצמבר 2012 החליט ראש הפרוטוקול של האו"ם כי השם מדינת פלסטין ישמש את המזכירות בכל המסמכים הרשמיים של האו"ם.
יהיה יותר טוב 767515
והיה על זה משהו בידיעות אחרונות?
יהיה יותר טוב 767518
ברור. בעיתונות הישראלית והזרה.
רק 9 מדינות הצביעו נגד:
ישראל, ארצות הברית, קנדה, צ'כיה, פנמה, איי מרשל, מיקרונזיה, נאורו, פלאו

138 תמכו. 41 נמנעו. 5 נעדרו.
יהיה יותר טוב 767516
פאק,29 לנובמבר?
עשו לנו דווקא?
יהיה יותר טוב 767517
אם הזכרון שלי לא מטעה אותי, אני זוכר כתבות שמרגיעות ישראלים בסגנון ״שום דבר לא קרה״, ״זה לא באמת״, ״למה זה רק סמלי וחסר חשיבות״ וכל מיני שטויות ישראליות בסגנון.
יהיה יותר טוב 767519
וואו,
גרמניה בריטניה והולנד נמנעו, שאר מערב אירופה היתה בעד. וסקנדינביה כמובן.
יהיה יותר טוב 767652
החלטה 181 (ההחלטה שהתקבלה ב-‏29 בנובמבר) היתה גם ההחלטה הראשונה של האו"ם שהכירה בזכות של הפלשתינאים למדינה.
יהיה יותר טוב 766051
בינתיים העמדות האנטי־רוסיות שם רק התחזקו: שבדיה ופינלנד הצטרפו לנאטו, ובפולין נבחרה ממשלה שתומכת באיחוד האירופי. נראה לי שגם מאמצי הרוסים לבחוש במולדובה לא הצליחו יותר מדי. וגרוע מזה, רוסיה שלפה את קלף הגז, בלא הצלחה.
יהיה יותר טוב 766053
נכון. לכן יש יותר שיתופי פעולה של רוסיה המתוסכלת עם שאר שחקני ברית הקולקטיביסטים שעובדים יחדיו בתזמורת הכאוס וההצקות מסביב לעולם. רוסיה לא לבד ולא מבודדת. לכן - מלחמת עולם / מלחמה קרה 2.0 (או איך שלא תרצו לקרוא לזה).
יהיה יותר טוב 766058
כנראה שבדיעבד יקראו לזה מלחמת עולם.

________
כשזה כתוב זה נראה לי לא נכון. מלחמה עולמית יותר מתאים. מלחמת עולם היא נגד הפלישה ממאדים, או נגד עמלק (עד עולם).
יהיה יותר טוב 766063
תהומות הפסימיות כאן באמת נותנים פייט יפה לזו של השכ''ג.
אבל איזה דכאון.
יהיה יותר טוב 766066
חכה זה עוד כלום. שווה בנפשך סיטואציה בה נכנסים לסכסוך עולמי שכזה כשתורכיה (חברה בנאטו) ממשיכה את הקו העוין הגלוי שלה מול ישראל. פה כבר לא מדובר בצבאות/אירגונים צבאיים צעצוע כמו חמאס וחיזבאללה.

עם או בלי מלחמת עולם, ישראל נכנסת לתוך תקופה מסוכנת של לא פחות מאשר סכנה קיומית. לא טילים, סכנה לשלום האישי ולא נעימי, אלא ממש סכנה של סופו של המפעל הציוני. זה לא פסימיות אלא פשוט המצב ומהמצב צריך לגזור את כל השאר (כולל ואולי קודם כל, מתי כדאי להעיף את הממשלה הנוכחית שזה מתישהו בעבר).
יהיה יותר טוב 766068
הו, ישראל נגד נאט"ו: סוף סוף יריב ראוי!
יהיה יותר טוב 766074
אני יודע שאתה צוחק ולכן אענה ברצינות תהומית ובלתי ראויה.

לא סביר. ארה״ב היא האבא והאמא של נאט״ו. המקרה הסביר הוא תקלות באחדות נאט״ו או תורכיה שתחליט או לרקוד על שתי החתונות (כמו האסטרטגיה הנוראית אך אפקטיבית של הקטארים, למשל) או ממש לעשות Flip לשייכות אל ציר הקולקטיביסטים וסוכני הכאוס. בכל מקרה זה לא יהיה נעים לאף אחד.

הטענה המקובלת זה שתורכיה/ארדואן סתם עושים עכשיו הצגות. הכל רעש וצלצולים של פופוליסט. גם אם זה נכון, הסתה של מנהיג ב״כזה כאילו״ יכולה בקלות לצאת משליטתו של המנהיג הפופוליסט ולקבוע עבורו את המדיניות של מדינתו גם אם הוא לא ממש רוצה בה (מי כמונו, הנתינים של פופוליסט מסית משל עצמנו, יודעים איך תרחישים כאלה יכולים לקרות).
יהיה יותר טוב 766160
ארה"ב תפרוש מנאט"ו בתחילת 2025‏1.

ואז פוטין ישתלט על אוקראינה‏1, ואז הפלגמטיות הרגילה של האיחוד האירופי + אורבן שיתקע מקלות בגלגלים יאפשרו לפוטין לתפוס עוד טריטוריה‏1. כאשר מה שיישאר מהעולם החופש יתעשת, כבר יהיה מאוחר מדי‏1.

1 אלא אם במקרה חבורת טראמפ לא תתפוס את השלטון בינואר 2025.
יהיה יותר טוב 766207
ביידן לא אימץ ודי המשיך את מדיניות החוץ של ממשל טראמפ? מה ההבדל הגדול?

שלושת הנשיאים האחרונים (אובמה, טראמפ, ביידן) ממשיכים את אותו הקו בו ארה״ב מנסה לצמצם את המעורבות שלה בעולם ומנסה לצמצם (לאט לאט) את תפקידה כשוטר גלובלי.
יהיה יותר טוב 766212
בחודשים האחרונים המעורבות של ביידן במזה''ת די אגרסיבית, הייתי אומר. מנושאות המטוסים באוקטובר ועד התקיפות מול החותים כעת.
יהיה יותר טוב 766232
יש מעורבות אבל היא מאוד מצומצמת.
יהיה יותר טוב 766214
אתה בוודאי מתלוצץ. ממשל ביידן מגלה מחוייבות רבה לנאט"ו, לאוקראינה, ולמשטרים דמוקרטיים בעולם ופועל בהתאם. את זה קראת? או את זה? יש הבדל עצום בין ארה"ב ששותפה, גם אם לא מובילה, בהנהגת והגנת העולם החופשי, לבין ארה"ב שמקדמת את האינטרסים של פוטין, אז מנקודת מבטי נראה לי מוזר שהתחזיות הקודרות שלך אפילו לא לוקחות בחשבון את המפנה הזה. אל תצפה לחזרה ל-‏2017-2021, ואם אתה חושב שלאוקראינה יש סיכוי להישאר חופשית בלי סיוע אמריקאי (ובלי השתתפות של ארה"ב בסנקציות על רוסיה), מעניין אותי איך אתה חושב שזה הולך להיראות?
יהיה יותר טוב 766230
שוכנעתי. ביידן זה איום. טראמפ זה נורא ואיום.
יהיה יותר טוב 766231
״ואם אתה חושב שלאוקראינה יש סיכוי להישאר חופשית בלי סיוע אמריקאי״

למה אני צריך לחשוב דבר כזה ואיפה רמזתי שאני חושב את זה?
יהיה יותר טוב 766234
והתהייה האינסטינקטיבית שלי היתה "והאם לישראל יש?"
יהיה יותר טוב 766235
יש אדם אחד באזור שחושב שזאת בכלל שאלה?
יהיה יותר טוב 766236
פעם, עד לפני כמה חודשים, הצהרות וקמפיינים של שרים מכובדים (אני מצחיק את עצמי) בממשלה, כולל ראשה, טענו בעוד שהתשובה חיובית.
הי, ראש הממשלה שלך מתנהג אפילו עכשיו כאילו היא כזו. יעלה כמה שיעלה.
יהיה יותר טוב 766237
*בעוז
יהיה יותר טוב 766238
אתם רציניים? לי אין ספק שישראל תשרוד גם ללא תמיכת ארה"ב. כך היה בשנים הראשונות לקיום המדינה, שהיו הקשות הרבה יותר בטחונית, כלכלית, דמוגרפית ודיפלומטית. יהיה לכך מחיר בחיי אדם וגם רמת החיים תרד, אבל לא לרמה בלתי נסבלת. ישנם סימני שאלה רבים‏1, אבל אני לא רואה כיצד ניתן להציב מי מהם על עצם הישרדות המדינה.

1 ?⸮¿‽
יהיה יותר טוב 766240
אני לא חושב שאפשר ללמוד הרבה ממה שאירע כאן לפני 75 שנים, אבל בוא נקווה שזה יישאר שנוי במחלוקת.
יהיה יותר טוב 766241
הצץ בנתונים היבשים לגבי הסד״כ והתקציבים של מדינות כמו סעודיה ואיראן.
כמו כן - הצץ בנתונים של הכלכלה והצבא של התורכים שעלולים להיות פקטור ביחסי הכוחות במזרח תיכון בו נעלמת המטריה של ארה״ב. הוסף כל זאת לנתונים על הבחישה הרוסית והסינית באיזורנו (בסיס צבאי סיני ממש בכניסה לים האדום, ליד החגיגות של החות׳ים, בצד השני של המים).

המשך משם לדוקטרינת ״טבעת האש״ סביב ישראל שהיא איננה עולם כמנהגו נוהג אלא אסטרטגיה שהאויבים שלנו פיתחו במהלך השנים משום שהם למדו אותנו ובמה ישראל חזקה/חלשה.

אחרי כל זה, הייתי מבין אם היית בכל זאת אומר שאתה מאמין, שעברנו את פרעה ולכן נעבור גם את זה וכל הג׳אז האוטוסוגסטי הזה. חשוב לשמור על אופטימיות, מוטיבציה ורוח טובה (אני מניח). אבל האמירה הנחושה הזאת של ״לי אין ספק״ - פה חשדתי. זה נשמע יותר כמו אמונה דתית מאשר הערכה לגבי מה שקורה בעולם.

אולי ישראל תשרוד בלי מטריה אמריקנית. סביר למדי שלא ו/או שזה ידרוש איזה נס או שניים. אולי עדיף לא לבדוק?
יהיה יותר טוב 766242
*סד״כ ותקציבים של צבאות של הסעודים ואיראן.

ללא השפעה אמריקנית, מדינות לווין נוספות של האמריקנים (מצרים או ירדן) עלולות להתקרב לאיראן. זו סכנה קיומית ברורה ומידית לישראל ולא סתם סכנה לביטחון האישי.
יהיה יותר טוב 766247
בשנת 1948 קיבלנו נשק צ’כוסלובקי עקב תמיכת ברית המועצות. את מבצע קדש הצלחנו לעבור עקב התמיכה הצרפתית בנשק שאיזנה את התמיכה הסובייטית במצרים דרך נשק צ’כוסלובקי. עד מלחמת ששת הימים בערך נשענה ישראל במידה רבה על נשק צרפתי.

צה״ל לא בנוי להילחם ללא תמיכת ארצות הברית. פתאום יחסרו כל מיני דברים (ואני לא מדבר על המצב הדיפלומטי).
יהיה יותר טוב 766263
אני מניח שכשהם מדברים על ''לשרוד'' הם מתכוונים בלי לשנות את אופיה באופן מהותי. די ברור שמדינה בשם ישראל תמשיך להתקיים, ושצאצאי חלק גדול מאזרחי ישראל היום יהיו נתיני המדינה הזאת. מצד שני, די ברור שהמדינה הזאת תהיה מדינה עניה, מושחתת, לא דמוקרטית, ולא שוויונית. משהו בין טורקיה לפאקיסטן היום.
יהיה יותר טוב 766246
אינך צריך לחשוב דבר כזה אבל כשכתבת "ארה״ב היא האבא והאמא של נאט״ו" בהקשר של העתיד הקרוב היה נדמה לי (בטעות, בגלל ההקשר) שאתה חושב שזה יהיה המצב בעתיד הקרוב. לא הייתי צריך להגיב כפי שהגבתי ועל כך אני מתנצל. סליחה.
יהיה יותר טוב 766251
אני *מקוה* שזה ימשיך להיות המצב. אתה צודק כשאתה חושש שהאמריקנים יבחרו לברוח מהאחריות שלהם גם בעניין הזה (גם אני חושש) ושבחירת חסר האחריות עם האורנג אוטנג על הראש עלול להאיץ את התהליך המסוכן הזה.

אתה גם צודק שהניבוי האפוקליפטי שלי חסר את ההתיחסות לתוצאות הבחירות בארה״ב. שאלתי גם את עצמי ונראה לי שאני מבין למה. לניבויים פסימיים שלי אני רגיל ואני לא לוקח אותם יותר מידי ברצינות. אם הניבוי כולל כהונה נוספת של טראמפ, הוא הופך קצת פחות מסתם ראיית שחורות והופך ליותר סביר/ריאלי. בקיצור - ניסיון להדחקה. תודה באמת שהפרעת למנגנוני ההגנה שלי. אני אחפש ארגז חול אחר כדי לדחוף אליו את הראש.
יהיה יותר טוב 766523
הצרה עם הפלג המופרע בקרב הרפובליקנים זה שאפילו לא צריך להמתין לעלייתו של טראמפ כדי שהעולם ״ייהנה״ מהנזקים שלהם.
הם דואגים לתקוע את תפקוד הקונגרס כבר היום. יש לכך השלכות על המלחמה באוקראינה, ישראל-חמאס ועל מדיניות החוץ האמריקנית (הצולעת/מגמגמת גם ככה) באופן כללי.
יהיה יותר טוב 766524
כמו האופוזיציה בימי ממשלת לפיד בנט, למשל עם מירי רגב שכזכור היתה פטורה מבעיות עיכול. בהתחשב במקום בו הלשון שלה נמצאת רוב הזמן זה לא עניין קטן.
יהיה יותר טוב 766533
טושה!
יהיה יותר טוב 766064
אתה מתבלבל עם המושג ״מלחמת העולמות״.
אגב, שם יש דוגמה קולעת לעקרון ״הממותה במיטה״ שהמצאנו.

הסיכוי שמשהו יגיע ממאדים הוא אחד למליון, הוא אמר, אבל בכל זאת הנה הם באים.
טאם טאם טאאאם... ULLA!
יהיה יותר טוב 766065
אחלה אלבום! בעיקר התקליט הראשון‏1.

1 כמה זמן לא יצא לי לומר משהו כזה, איזה כיף.
יהיה יותר טוב 766099
מצטרף לדעה, ומוסיף שבנווה ג'רזי שבה אני גר בשגרה (ובקרוב גם במלחמה) נמצאת גרוברז מיל, נקודת הפלישה הראשונה ממאדים. כל העיירה ממותגת בהתאם, כולל בית קפה חייזרי ונחמד.
יהיה יותר טוב 766101
האלבום הזה הוא הגירסה של הסיפור ואין בלתה. האלבום מגיע לי מידי פעם ברוטציה של השמיעה, כבר עשורים. (לדעתי) הסרטים השונים, סדרות הטלביזיה, התסכית ואפילו הספר המקורי לא מגיעים לקרסוליים של ה״ברק בבקבוק״ שתפס פה Jeff Wayne.
אני אומר ״ברק בבקבוק״ כי פעם הקשבתי לספרטקוס של Jeff Wayne. שעמום בנלי שקשה לתאר.
יהיה יותר טוב 766120
מצד שני לג'סטין הייווארד ששר שם את "Foerever automn" הנפלא, יש עשרות שירים נהדרים עם המודי בלוז.
(חשבתי שהוא גם כתב אותו, כי הוא מבצע אותו תכופות, אבל גוגל העמיד אותי על טעותי.)
יהיה יותר טוב 766076
כשאני כותב "מלחמת העולם" אני ישר חושב - העולם נגד מי?

אולי זה באג אצלי
יהיה יותר טוב 766087
גרמניה, כמובן1.

1 בטח כבר שמתי את זה כאן, אבל זה לא מפסיק להצחיק אותי גם בפעם העשירית.
יהיה יותר טוב 766093
:-)
יהיה יותר טוב 766092
מלחמת עולמות זה מלחמה של עולם אחד נגד עולם אחר.
מלחמת עולם זה מלחמה של עולם אחד נגד עצמו.
יהיה יותר טוב 766317
סתם כמה פיסות אינפורמציה מהשבוע. עוד כמה ירקות שנזרקו לציר שמתבשל לו על האש.

רוסיה עברה את סעודיה כספק הנפט מספר אחד של סין. https://ground.news/article/russia-overtakes-saudi-ar...
מסוק רוסי הסתובב השבוע בגבול סוריה ישראל בסיבוב דאווין, כנראה כאיתות אזהרה לישראל. https://www.ynet.co.il/news/article/bybhjt9k6#autopla...
הזכרנו את המושג ״מלחמה קרה 2.0״. הקטע במושגים מופשטים שכאלה זה שמה שהם מיצגים לא באמת קיים בעולם, אבל זה לא באמת קיים בעולם רק עד הרגע בו שני הצדדים מתחילים להאמין שהוא קיים בעולם ומשום שהם פועלים תחת ההנחה שהוא קיים הוא מתחיל להתקיים. נראה שזה כבר המצב. נאט"ו משיקה את התרגיל הגדול ביותר מאז המלחמה הקרה, עם כ-‏90,000 חיילים, ומתרגלת חיזוק אמריקאי לבעלות ברית אירופיות ליד רוסיה. רוסיה רואים בכך צעד שכולו עוינות בסגנון המלחמה הקרה, כמובן, מה שמצדיק את קיום התרגיל. https://www.reuters.com/world/europe/natos-steadfast-...
צפון קוריאה שולחת מסרים לקרמלין שהם ישמחו לארח את פוטין לשם הבעת תמיכה במאבק נגד ארה״ב. https://ground.news/article/north-korea-fm-says-ready...
יהיה יותר טוב 766330
אני הצבעתי בסקר ל"תהיה הסלמה ניכרת, בלי שאחד הצדדים יהיה בבירור היוזם".

הרציונל שלי הוא כזה:
הממשלה לא תוכל להשיב את 120 אלף תושבי הצפון המפונים לבתיהם בלי שבטחונם יובטח לאורך זמן.
בטחון שכזה יכול להיות מושג רק בהסכם מדיני. הסכם כזה יכול להגיע עם או בלי פעולה צבאית לפניו. איך שהדברים נראים לי (היום כמו לפני חודש) ההתכנות להסכם בלי פעולה צבאית לפניו זעומה.
על כן הסלמה בצפון (ביומת ישראל, אבל רצוי שזה לא ייראה כך) נראית לי הצעד המתבקש.
אלא שהמציאות לא מסתדרת לפי הרציונל הזה כי בשטח קיבלנו את ההזדמנות (הפגזת היב"א) ולא ניצלנו אותה. מן הסתם האינטרסים האמריקאיים מדברים (כפי שאמרת- הסלמה מול חיזבאללה עלולה להיות ירית הפתיחה של מלח"ע).
לפיכך המסקנה שאני יכול להגיע אליה היא שהממשלה לא מתכננת להחזיר את המפונים מהצפון לביתם בקרוב‏1. רק שזה לא יהיה כמו החיבור של עיר הבה"דים לרכבת. אבל עם הטראק רקורד של הממשלה הזאת כנראה מי שיחזיר את תושבי הצפון לבתיהם תהיה כבר הממשלה הבאה.

_____________
1 מה זה בקרוב? גם לו היתה פעולה צבאית הם היו יכולים לחזור לבתיהם רק בעוד כמה חדשים. בלעדיה אנחנו מתחילים עם שנה ונראה אחר כך. אז אני שם ז'יטון על האביב של 2025, וכמו עם הרכבת שומר את שאר הז'יטונים למועדים מאוחרים יותר.
יהיה יותר טוב 766336
"הסלמה מול חיזבאללה עלולה להיות ירית הפתיחה של מלח"ע"

יכול להיות, אבל זה לא התזה שאני העלתי. אני טענתי שלמלחמת העולם התחילה כבר בפלישה הרוסית לאוקראינה ושככה יספרו את הסיפור בספרי ההיסטוריה (שיכתבו כנראה על לוחות אבן‏1) בעוד 30 שנה. הניתוח‏2 שלי טוען שישראל ומה היא כן או לא תבחר לעשות, זה לא העניין. המעצמות אמנם בוחשות קצת באיזור וזה לא נעים לנו, אבל אנחנו, הממשלה שלנו והחיזבאללה זה הכל רק סערה בכוס תה וזה לא הסיפור של ה-WWIII שאני מדבר עליו. יש בחדר פילים כמו ארה״ב, סין, רוסיה ואוסף של מדינות קטנות אך מופרעות במיוחד עם נשק גרעיני (או בדרך לנשק גרעיני) והכותרות הבומבסטיות על ישראל במדיה העולמית זה הסחת דעת מהתהליך האמיתי. יש כאן מאבק שקשור לסחר גלובלי, דיקטטורים עם אגו מנופח במיוחד, שאיפות אימפריליסטיות וכסף גדול. כל העניין הזה עם מוסלמים ויהודים בגבול לבנון או פלסטינים מופרעים ויהודים משיחיסטים זה סיפור צדדי.

אבל אם בכל זאת אתה רוצה להתרכז בביצה המקומית והממשלה שלה: עם הטראק רקורד של הממשלה הזאת, מי שיחזיר את תושבי הצפון לישובים שלהם בצפון זה כנראה רכב של חברה קדישא. השנה היא לא 2006 ולא שנות ה-‏90. כל העורף שלנו הולך להיות ברווז במטווח וסיממו את האוכלוסיה עם ממ״דים שהם לא יותר מידי רלבנטיים לסוג של הממטרים (והכמות) שהולכים לטפטף פה.

_______
1 סתם, נו.
1 אם אפשר להגזים ולתאר את הקשקושי זקן מזהו זה שיושב על ספסל ומקשקש כ״ניתוח״.
יהיה יותר טוב 766352
אנחנו לא לבד , אבל החברה לא משהו.
יהיה יותר טוב 766353
מצטער - אבל אני לא בחברה של ״עזה תסלים למלחמה עולמית״. זה לא מה שאני אומר. המלחמה עליה אני מדבר היתה מתרחשת גם בלי ה-‏7 באוקטובר. ישראל ופלסטינים זה לא העניין בכלל. מהלך שולי של פיון לוקח פיון זה אולי במשחק אבל זה לא *ה*משחק. השחמט העולמי שמתרחש עכשיו הוא רוסים-סינים וחברים נגד חברות נאטו וארה״ב (גם אם המדיה הישראלית והזרה רוצות שנאמין שמה שקורה בישראל זה הדבר הכי חשוב בעולם).
יהיה יותר טוב 766351
נקודה נוספת לגבי הביצה המקומית: סכנה קיומית אמיתית לישראל זה לא רק פלסטינים וחיזבאללה. המצב עם שאר המזרח התיכון הוא גם בעל פוטנציאל נפיץ. למדיניות המטומטמת (לדעתי על גבול הפושעת) של ממשלות ישראל של דישון החמאס (כסף בעד שקט‏1) תוך כדי מצור על עזה מכל הכיוונים חוץ מהכיוון המצרי לא היתה סתם טעות ברמה הטקטית בה הפוליטיקאים המושחתים שלנו קונים שקט ביטחוני בקדנציה שלהם בעד דם של אזרחים ישראלים בעתיד. הטעות הזאת עם מעבר רפיח היתה ממש טעות גיאופוליטית - שנים על גבי שנים בהן המשטר המצרי קונה לעצמו שקט פנימי בעד סגירת דילים עם החמאס. החמאס מספק לעסיסי שקט תעשייתי בתוך מצרים בעוד המצרים (מרמת ההנהגה ועד רמת החייל המצרי הפשוט שכנראה קיבל לכיס כסף קטארי כדי להסתכל לכיוון אחר) נותנים לחמאס להשתמש במעבר כדי להבריח לרצועת עזה אמל״ח ותשתיות טירור. בעצימת העיניים הזאת ישראל לא רק טיפחה את אירגון הטירור ברצועה אלא גם עודדה קשר סימביוטי בין החמאס/האחים המוסלמים לבין עסיסי.

המצב עכשיו מסכן את השלום הישראלי (שלום קר, אבל בכל זאת עשורים של שקט) עם מצרים. ציר הרשע לוחץ כרגע על מצרים מכל הכיוונים - צרות עם האחים המוסלמים מבית, דאע״ש שמסתובבים להם בסיני והחות׳ים שפוגעים מהים האדום בכיס המיצרי (ההפעלה של הפרוקסי הזה ע״י איראן הוא קודם כל כלי לחץ של האיראנים על המצרים. קריאות המלחמה שלהם נגד ישראל ואמריקה זה רק התירוץ לפעולה ולא העניין העיקרי). רק חסר לנו שהמצרים יחליטו שנמאס להם מכל הלחץ האיסלמיסטי הזה ויחליטו לשתף פעולה קצת יותר עם שחקני הציר איראן-רוסיה-סין וקצת פחות עם ארה״ב.

___________
1 ולא - דב טועה בטיעון הפטאליסטי שמאוד נוח לו. המדיניות הזאת לא היתה תוצאה הכרחית או בלתי נמנעת לאחר הטעות של ההתנתקות מעזה. היו ברירות אחרות ואנשים מוסריים (גם מימין וגם משמאל) היו צריכים להתנגד למדיניות הזאת בתוקף ולגזור את מה שכן צריך לעשות (עפ״י הנטיה הפוליטית) אחרי שמקבלים את ההבנה שאסור לעשות זאת כנתון / הנחת יסוד. זאת לא היתה הבחירה ברע במיעוטו. זאת היתה בחירה ברע ביותר.
יהיה יותר טוב 766769
פולין כמעצמת טנקים - פרט אינפורמציה שידוע כבר זמן מה ועבר לי מתחת לרדאר.

הפלישה של רוסיה לאוקראינה הכניסה את הפולנים לחרדות (ובצדק, בהתחשב בהיסטוריה ובג׳וק האימפריאליסטי שנכנס לפוטין לראש). הם סגרו עסקאות נשק עם דרום קוריאה וארה״ב לרכישת מאות טנקים מודרניים שיחליפו את הגרוטאות שלהם. כמו כן, הם פצחו בתוכנית להרחבת תעשיית הנשק שלהם ומתכוונים להתחיל ליצר (בין השאר) טנקים בכוחות עצמם ובכמויות מופרעות למדי.

התוכנית הרב שנתית שלהם היא שעד 2030 כוח הטנקים של פולין יעבור את זה של בריטניה, צרפת, בלגיה ואיטליה (Combined).
יהיה יותר טוב 766018
_______
ובל נשכח את פלישת הקלינגונים!

(סתאאם, האמת היא שאני די נהנה לראות שיש מישהו פסימי יותר ממני באזור. כה לחי!)
יהיה יותר טוב 766025
קליגונים זה כלום. הבורג כבר בדרך. Resistance is futile.
יהיה יותר טוב 766027
אברום?
יהיה יותר טוב 766029
כזה

_______
אתה מן הסתם התלוצצת, אבל למען קוראים עתידיים
יהיה יותר טוב 766094
משום מה, רגשית, התסריט של פלישת חוצנים עוינים הרבה יותר מרגש-חיובית בעיניי מתסריטי המלחמה האנושית. אולי כי עוד יותר אין לנו מה לעשות בקשר לזה‏1, אולי כי זה לא מעורר קונפליקטים ערכיים, ואולי כי זה לא מערער תפיסות יסוד על הטבע האנושי (לעומת הטבע הקוסמי של ישויות תבוניות, שאין לי תפיסות יסוד עליו).

1 רק להכין (מהר) פופקורן ולראות את עצמנו מושמדים.
בריטניה מתחמשת 766030
אליבא דשר ההגנה הבריטי, אתה בכיוון:
מתקפות הסייבר גרמו למדינה נזקים במיליארדים.
גידול חסר תקדים בעימותים המזוינים בעולם לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה.
90% מתנועת הסחר הימי נתונה למתקפות טרור.
הוצאות ההגנה של בריטניה חצו לראשונה את ה-‏50 מיליארד דולר.
עלינו לפעול לשדרוג כוחותינו הצבאיים אל מול האיומים וכדי לייצר הרתעה.
הסכנה הגרעינית בעולם מתגברת ועלינו לוודא שנהיה ערוכים להרתעה בעניין זה.
פריסת כוחותינו במסגרת נאט"ו היא הגדולה ביותר מזה 40 שנה. נשגר 20 אלף מחיילינו במסגרת זו לזירות סכסוך שונות בעולם.
נקצה השנה 200 מיליון ליש"ט לייצור כטב"מים מתקדמים, ונתחיל לייצר צוללות חדשניות בסכום של 31 מיליארד דולר.
מקור: אבו עלי אקספרס מצטט את אלג'זירה
בריטניה מתחמשת 766033
״אבו עלי אקספרס מצטט את אלג'זירה״

זהו. שכנעת אותי שאני טועה :-)
התותחים רועמים ואתם אומרים שירה? 766091
בעוד שר ההגנה חושף את חומרת המצב בזירה הבינ"ל, חשף אתמול האקונומיסט הבריטי מגמה מדאיגה נוספת.
החשש הוא שאם תתפשט התופעה גם אל מגיני הממלכה, אזי בשעת מבחן, במקום להביא את המוות להשפיל את עיניו, יתרפקו מנומרי המדים שבשוחות על שירת המוזות. ימים יגידו.
התותחים רועמים ואתם אומרים שירה? 766223
התסיסה המלחמתית בממלכה המאוחדת אינה עוצרת. הגרדיאן הלונדוני מבכה את הנזק שהמלחמה ברצועת עזה תסב לאקלים. הוא מציע שמלחמות ינוהלו בשקיפות ובאחריותיות (accountability) של הכוחות הלוחמים, בכל הקשור לפליטות הפד"ח של פעולותיהם.
גילוי נאות: השתמשתי בתקציר של ג'פטו.
התותחים רועמים ואתם אומרים שירה? 766226
גרטה בטח מתמוגגת.
התותחים רועמים ואתם אומרים שירה? 766256
האם קיזזו את חתימת הפחמן של המתים?
התותחים רועמים ואתם אומרים שירה? 766257
והטיסות מנתב''ג שירדו כמעט לאפס באוקטובר-נובמבר.
התותחים רועמים ואתם אומרים שירה? 766282
נראה לי שזו המדינה היחידה בעולם שכשפורצת בה מלחמה הטיסות היוצאות ריקות ובטיסות הנכנסות אין מקום.

ותכלס, נראה לי שהנטפוק נכון.
התותחים רועמים ואתם אומרים שירה? 766287
צר לי לאכזב אותך, טרמינל הטיסות היוצאות בנתב''ג בשבועיים הראשונים למלחמה היה עמוס כפי שלא היה מעולם. אחרי שלושה שבועות, היה ריק בשני הכיוונים.
התותחים רועמים ואתם אומרים שירה? 766290
רק אחד מכל האנשים שאני מכיר יצא מהארץ אחרי הז' באוקטובר (לטיול מתוכנן מראש) בעוד שכמה שהיו בחו''ל בז' קיצרו את חופשתם וחזרו.
כנראה שהמדגם שלי לא מייצג.
התותחים רועמים ואתם אומרים שירה? 766304
אני יכול להעיד אחרת, אבל זה מדגם קטן.
לעומת זאת, העדות שהבאתי לך מטרמינל היוצאים בנתב''ג היא סטטיסטיקה על הרבה יותר אנשים.
התותחים רועמים ואתם אומרים שירה? 766312
לא בלתי סברי שחלק גדול מהאנשים שעזבו את ישראל הם אנשים שביטוח הבריאות שלהם דרש מהם לצאת מישראל. לישראלים שחיים ומשלמים מיסים בישראל יש ביטוח בריאות ממלכתי, לתיירים, לאנשי עסקים שבאים לישיבות, לישראלים שעברו לחו''ל ובאים לבקר, אין. הם צריכים לרכוש אחד כזה באופן עצמאי (או להמר). אחרי אוקטובר רוב חברות הביטוח העלו את המיחיר באון דראסטי, זה יכול להסביר למה מצד אחד הרבה אנשים עזבו את ישראל ומצד שני, רובם לא עלו במדגם שלך.
התותחים רועמים ואתם אומרים שירה? 766313
הסבר טוב, תודה
התותחים רועמים ואתם אומרים שירה? 766315
אף אחד מהאנשים סביבי שטסו לחו''ל לא מתאים לתיאור הזה. כולם אזרחי ישראל.
התותחים רועמים ואתם אומרים שירה? 766314
(כפי שנאמר אנקדוטות לא אומרות שום דבר, אבל)

אני יצאתי ספונטנית (החלטה בסופ״ש ועל המטוס כבר ביום שני) לחופשה בחו״ל הארוכה ביותר שהייתי בה בחיים (חודש וחצי). החיזבאללה המתין לי בסבלנות ועכשיו כשאני כבר בארץ יאללה אפשר להתחיל. אשתי בדיוק שאלה אותי היום אם לדעתי יש חוסרים של משהו במזווה. הלכתי לבדוק ועניתי שתוסיף למשלוח קילו/שניים של כרטיסי טיסה.
יהיה טוב 766543
המצב עדיין נפיץ, אבל סוף ינואר והניחוש שלי שתתחיל מסיבה רצינית בצפון כבר בינואר לא התממשה. אני מקווה שטעיתי לחלוטין ושלא פספסתי קצת רק לגבי הלו״ז.
יהיה טוב 766544
א. ביידן לא רוצה מלחמה עולמית. הוא לוחץ שלא נכנס בלבנון
ב. חרא מזג אוויר למלחמה בלבנון.

אני משער שיש פעילות דיפלומטית ערה מאחורי הקלעים. אם בחודש הקרוב לא יגובש הסכם שיבטיח את בטחונם של תושבי הצפון אז אודרוב.

קַבֵּל אֶת הַדִּין זֶה נוֹפֵל מִלְמַעְלָה
תַּחְשֹׁב שֶׁזֶּה גֶּשֶׁם, תַּחְשֹׁב שֶׁזֶּה חֹרֶף
וְאַחַר כָּךְ נִרְאֶה
נַעֲבֹר אֶת הַחֹרֶף וְאַחַר כָּךְ נִרְאֶה
בָּאָבִיב, בָּאָבִיב, בָּאָבִיב
יהיה טוב 766548
כן. אני גם מניח שעל הפעילות הדיפלומטית האמריקנית, מאחורי הקלעים, נשלם בעתיד. איזה הסכם כבר יכול להיות כאן? הרי לבנון נמצאת עכשיו במצב מעורער / לא יציב. אחת הסיבות שהחיזבאללה לא ממהר לקפוץ להשתתף בהרפתקה מול ישראל זה כי מעמד החיזבאללה בלבנון התערער בשנים האחרונות. החיזבאללה+חברים איבדו את הרוב שלהם בפרלמנט והם סובלים מבעיות של אי פופולריות יחסית. איזה גזר כבר יכול להיות לאמריקנים, כדי להרגיע את חיזבאללה בטווח הקצר, חוץ מעזרה לחיזבאללה לשמור על מעמדם וכוחם בלבנון? יש מצב שהם מבטיחים להם נשיא מטעם, העלמת עין מחימוש נוסף, כסף, כבוד ו/או כוח. חיזבאללה יסכימו רק להסכם שיהיה רע לישראל בטווח הארוך.

בקיצור - אמריקה עושה מה שאמריקה עושה. לטאטא בעיות בעולם מתחת לשטיח, כל עוד אפשר להגיע כך לעוד קדנציה עם שקט יחסי. בתקווה שהדברים יתפוצצו רק בעתיד, כשהם יהיו בעיה של פוליטיקאי אחר.
יהיה טוב 766551
קטונתי מלנתח את המשחק הגדול.
אבל העדויות בשטח מראות ששקט יחסי בינינו לחיזבאללה הוא אינטרס של האמריקאים. מספיק חשוב כדי שיביאו 2 נושאות מטוסים ויכריזו על כוונות התערבות.
מספיק חשוב כדי שאנחנו לא נגיב בעוצמה על ההתגרויות של חיזבאללה, גם כשקיבלנו הזדמנויות מצויינות להגיד "הם התחילו".

להגיד מה נכון ומה טעות זה גדול עלי בכמה מספרים. מה שאני יודע זה שצריך הסכם כדי שנוכל להחזיר את מפוני הצפון לביתם. חשבתי שהסכם כזה דורש מלחמה קודם כדי להגיע אליו, אבל לאור הסטגנציה של העצימות בצפון אולי לא. אולי זה ביידן, אולי זה נעבור את החורף ואחר כך נראה (מסתדר גם עם מה שמספרים על סגנונו הזהיר של נתניהו).
יהיה טוב 766555
לדעתי היחיד בעולם שיש לו אינטרס להיכנס למלחמה (שתהיה איומה לכולם) בצפון זה נתניהו.
יהיה טוב 766557
גם לא, אפילו אם בוחנים בצורה הליוצנטרית.
1. התקדימים לא טובים לאף אחד שנכנס ללבנון. זה כאוטי מדי, ולא מסוג הכאוס שנתניהו אוהב‏1.
2. אם אתה נכנס בחיזבאללה בעצימות גבוהה אתה עוד יותר תלוי באמריקאים ואז הסכנה לשלמות הקואליציה גדלה כי בן גביר וסמוטריץ'. יש לנתניהו כבר חבל שהוא מהלך עליו בעזה בין המשיחיים ובין האמריקאים, שבגללו הוא נשאר מאוד עמום לגבי היום שאחרי.
3. נתניהו רוצה תמונת נצחון בעזה. להוסיף עוד בלאגן בצפון מפריע לזה.

_______
1 לא זוכר אם שיתפתי את זה כאן, אבל הצחיק אותי מאוד אז לא אכפת לי לשתף שוב:
ויכוח בין אלוהים לנתניהו מי היה קודם.
אלוהים אומר- ברור שאני הייתי קודם, אני בראתי את השמיים ואת הארץ.
נתניהו עונה- ומי ברא את התוהו ובוהו?
יהיה טוב 766571
1. לא מסכים. כרגע התוצאה לא מעניינת את נתניהו. מה שמעניין אותו זה שלא נגיע לסיום הלחימה (העצימה, הרצינית, תגדיר איך שאתה רוצה) והחזרת החטופים, כי אז ייאלץ לעמוד מול הציבור ואולי לשלם על המחדל האיום שלו. חזית צפונית היא הדרך הכי טובה גם להרחיק את סיום המלחמה וגם להשכיח את זוועות ה-‏7 באוקטובר.
3. נתניהו יודע שאין תמונת נצחון בעזה. במקרה האופטימי יש החזרת חטופים וחודשים ארוכים של ניכוי קיני טרור. וגרוע מזה (בעיני נתניהו) - תמונת נצחון עלולה חס וחלילה לסיים את המלחמה וראה סעיף 1.
יהיה טוב 766576
בפרפרזה (מהזיכרון) לדברי ליאור שליין: ביבי כבר כמעט בחצי הדרך למניעת פתרון שתי המדינות ע״י זה שהוא פועל בחריצות למנוע את קיומה של המדינה שלנו.
יהיה טוב 766598
1 לא חייבים גם תוהו וגם בוהו. התוהו תוהה - והבוהו בוהה. מה לדעתך יותר נתניהו? הוא יותר תוהה או יותר בוהה?
יהיה טוב 766609
מעניין מה עלה בגורלם של חלקיקי תוהו ובוהו שהוצעו פעם. Rishon_model [Wikipedia]
יהיה טוב 766610
עברו לבת-ים?
יהיה טוב 766612
או לעזה.
יהיה טוב 766622
כמו האדם, אחרי כל שנות הפוזוט, השואו וה-Tואו תבוא לה תקופה קטנה בה הוא נהפך ל-Vוהו אחד מיותר ומנוטרל. הראשון לאלקטרון, התשפ"ד.
יהיה טוב 766558
מרוב אסונות וכשלונות, אנו נוטים להאשים את מנהיגינו בכל דבר (קצת כדי למרק את מזכרת העוון הקולקטיבית).
אני בספק גדול מאד אם המנוול הוא זה שדוחף לפיצוץ בצפון. ביתר שאת, אני בספק אם יש למנוול משהו שאפילו בדוחק ניתן לתאר כמדיניות או אסטרטגיה.
המנוול כמו כוכב שניתק ממערכת השמש שלו, כבר זמן רב שהוא מחליט לבד, החלטות מן המותן, החלטות של הרגע האחרון, בלי שיש מסביבו צוות של אנשים היכולים לנתח עבורו את המצב, לייעץ ולתכנן עבורו ולהשגיח על ביצוע. הוא מגיב רק כאשר אין לו ברירה והחלטותיו הן תוצאה של מהומת אינטרסים אישיים, מפלגתיים ולאומיים, ללא כל יכולת להתיר ביניהם.
בתמונה פשטנית מהו המצב החזית הדרומית?
אצטט שוב את שיר האינדוקטרינציה שחיברה המפלגה של מאו עבור החיילים האנלפבתים של צבא המרי הקומוניסטי נגד האוייב מבית הסיני והאוייב הזר מבחוץ יפאן:
האוייב מתקדם
אנו נסוגים
האוייב מתעייף
אנו לוחמים
האוייב נסוג
אנו מנצחים.
לכל הפחות, כך רואה הנהגת החמאס את המצב ברצועה. כרגע צה"ל מתעייף והחמאס שוחק אותו. בשלב הבא צה"ל יסוג/נסוג מן הרצועה ואז החמאס יזנב בו. האם זו בתמצית תמונת הארוע? ימים יגידו.
התקשורת עדיין הומה על ועדת החקירה הממלכתית למחדל ה-‏7.10, כאשר הועדה הזו הולכת ומתנתקת מן המציאות בדיוק כמו ועדת החקירה של אסון מירון. מה שצריך עכשיו זה ועדת חקירה מדוע צה"ל שוב ושוב נכשל בהבנת מימד הזמן של מערכותיו או בלשון העם איך אנו שוב ושוב מגיעים לשלב הדשדוש בביצה.
התשובה לכך היא כפולה:
א. רבים בציבור הישראלי מכורים לקלישאות מופרכות ומתעלמים מחולשתו המובנית של העורף הישראלי ומרגישותו לאבידות. רבים מדברים על מערכה שתימשך חודשים ושנים. כל משקיף בר תבונה, מבין שמערכה כזו תהיה הרסנית עבור חברת המהגרים הישראלית. בפרט שהמנוול ובני בריתו פיצחו את החברה הישראלית ל-‏2 פלגים אוייבים שבעיקר מייחלים ליום הנקמה.
ב. נראה שהעומדים בראש המערכת הצבאית (מגלנט ומטה) הם אנשים שבמקרה הטוב הם בעלי כישורים בינוניים בתחום הצבאי. זה מזכיר לי את מלחמת האזרחים הספרדית שבה המצביאים של הרפובליקנים קודמו לא לפי הישגיהם בשדה הקרב אלא לפי נאמנותם למפלגה הקומוניסטית-סטליניסטית.
זה יראה לכם מוזר, אבל בשלב זה קל לנחש מה חושב המנוול בליבו. פשיטא, זה בדיוק ההיפך מן הדברים שהוא אומר. כל האישיות, העבר ואפילו האינטלגנציה הפוליטית של המנוול מרמזים לכך שהוא מודע היטב לכך שצה"ל הוא משענת קנה רצוץ והוא ממש לא ישמח לשים את כל הביצים שלו על קרן הצבי הזאת. כרגע לאיש אין עניין בהתלקחות החזית החזבלאית מלבד לאנשי החמאס היהודים והערביים. זו גם הסיבה שהיא אינה פורצת.
לא צריך יום לימודים ארוך ולימודי ליבה כדי להבין שמבצע ברברוסה כנגד החזבאללה כאשר בעורף הותרת אוייב מתפקד ולוחמני היא הימור לא מחושב ומסוכן.
הצרה היא שישראלים רבים ממעטים במשקל של האופי הכנופייתי והפלילי של הערבים. כל יוקרתו הפוליטית של החזבאללה מונחת על המאבק המזויין כנגד ישראל. לכן הסיכוי שהחזית הזו תדלק אף על פי שאיש אינו מתכנן זאת, הוא גדול. גם הצורך של נסראללה, כחלק מן הציר האיראני, לסייע בהקלת הלחץ על בן בריתו החמאס, הוא משמעותי. נסראללה לא יוכל ללכת להפסקת אש עם ישראל, כל עוד החמאס לא עשה זאת.
אני רוצה להאיר ארועים בשולי הידיעות המרכזיות שעשויים להתברר כתמרורים המורים לנו את העתיד:
1. בעקבות הביקורת הבינלאומית על הרש"פ הכריז אבו-מאזן על רפורמה בשלטון הרש"פ. זה לא שאני חושב שזה רציני, אבל לפחות זה מעיד על התיחסות ומודעות לסיכונים. מה הפסיד הרש"פ מן ההצהרה הריקה הזאת?
2. על האזהרות, בלשון שאינה משתמעת לשתי פנים של הטריבונל המשפטי הבינלאומי מהאג, הגיבו עשרות ח"כים ושרים של שלטון ה-‏64 בארוע הבר מצווה של כנס הניצחון הטרנספריסטי.

כל מי שצפה במסיבות העתונאים של המנוול ובני בריתו בנגביר, סמוטריץ, עמיחי אליהו, סילמן ושקלי, צריך להיות מודע עד כאב לכך שהאנשים האלו אינם ראויים לשלטון. מנהיג כמו המנוול שמנהל מלחמה כנגד כל חברי הציר האיראני וציפור נפשו מושקעת במלחמה עם מתן חודורוב הוא סכנה לקיום הישראלי יותר מכל טיל בורקאן. מי שחושב שהתנגדותו להחלפתם עכשיו ומיד היא התנהגות פטריוטית מצידו, ראוי לו לעשות בוחן מציאות בהקדם האפשרי.
יהיה טוב 766560
אתה טועה ונשמע קצת אובססיבי. יש לישראל ראש ממשלה גרוע, אבל הוא איש קטן ולא חשוב במיוחד. בחבורת הזקנים הדמנטים שמשחקים עכשיו ריסק עם עתיד העולם, הוא די עומד בצד ונגרר אחרי האירועים.
יהיה טוב 766559
ברור שאנו קטנים מכדי להבין מה באמת קורה פה. מידי פעם אני מהרהר ביני לבין עצמי אם האנשים האלה שמתרוצצים במסדרונות של הבית הלבן ומכבים שריפות (תוך כדי פיזור דלק לשריפה הבאה) נמצאים פחות או יותר באותו המצב כמוני וכמוך. מידי פעם, כשאני רואה באינטרנט/Youtube איזה ראיון עם איזה לשעבר שעבד פעם בפנטגון/הבית הלבן/תפקיד צבאי/דיפלומטי וכו׳ והוא מדבר על הדעות שלו לגבי המזרח התיכון, התחושה הזאת מקבלת חיזוק.
יהיה טוב 766605
כן, זה משחק מאוד מסובך. לא רק שאתה לא יודע בדיוק מה הכלים של היריב, נראה לי שאתה גם לא יודע בדיוק מה הכלים שלך.
נגיד תורכיה- באיזה צד היא היום, ומה יגרום לה לעבור לצד השני מחר?

אם אנחנו לא הצלחנו להבין מה קורה מתחת לאף שלנו, עם כל המודיעין והשב"כ, איך הם יכולים להבין מה קורה בעשר מדינות מעבר לאוקיינוס...
יהיה טוב 768411
עכשיו כשאנחנו יושבים פה וממתינים לגשם שכבר יצא לדרכו והוא בדרך אלינו מאיראן (עפ״י פרסומים) שתי הנקודות שמצליחות לשעשע אותי (במובן המריר של המילה):

- טעיתי בפסימיות שלי לגבי הלו״ז כשחשבתי שהגשם הזה יתחיל לרדת עלינו כבר בינואר.
- טעיתי באופטימיות שלי לגבי ״מאיפה זה יגיע״ כשחשבתי שהבעיות שלנו הולכות להיות רק ההחלטה של איזה פרוקסי בלבנון.

אולי המציאות מנסה להסביר שבמזה״ת צריך להיות פסימי, גם כשאתה עדיין לא בדיוק יודע או מבין למה. נחיה (לזמן מה) ונראה (עד שלא נראה יותר כלום).
ההסלמה כבר כאן 765438
כשהגנה על יישובי הצפון הופכת להיות פינוים זו כבר הסלמה.
ניתן לקרוא בכתבה הבאה על מה שעושים בקיבוצי הצפון:
ההסלמה כבר כאן 765456
חלק מהעיתונים כבר כותבים בגלוי על כך שעוד אחת מההצלחות של מר בטחון שלנו, זה שכרגע אכן יש רצועת בטחון מול לבנון - אבל רצועת בטחון של חיזבאללה. כי אנחנו פינינו את כל היישובים במרחק של עד 7 קילומטר. כבר לפני חודשיים.
רק ביבי.
קצת פרפראות בשביל המצב רוח 765459
בבקשה תגידו לי שחבר הכנסת משה קינלי טו(ר)פז הוא לא דחקה של ארץ נהדרת על מערכון משה והאורנג'דה של דודו טופז.
חסרה האופציה מלחמה 765547
חסרה האופציה מלחמה 765548
שלוש האפשרויות הראשונות כוללות אפשרות כזאת.
חסרה האופציה מלחמה 765569
לא רק מלחמה. מחשבה יוצרת מציאות - תחשוב חיובי והאופציות יצוצו מאליהן. להגנת אנשי החזון יש להזכיר שהם לא תמיד ציינו לאילו שכונות בסינגפור כיוונו וגם לא באילו ענפים תיערך התחרות.

ובנימה רצינית ובתקווה נואשת, נקווה לשנה דלה בחדשות, נטולת תקדימים, כזו שגם ללא הדחקה או דמנציה, תפרח מזכרוננו רגע לאחר צאתה. כי משעמם זה הטוב החדש.
מלחמה עכשיו 767352
צה"ל תקף היום בבעלבכ, שמונים ק"מ צפון מזרחית לבירות.
אחרי יותר מארבעה חודשים, לא צלחו לחצי ישראל והמערב על חיזבאללה כדי שזה יציית להחלטה 1701 של מועצת הביטחון, ובכך ימנע את הסלמת התכתשויות בצפון לכדי מלחמה בהיקף מלא. כותב על כך אבו עלי אקספרס:

ישראל צריכה ליזום מלחמה עם חזבאללה טרם ההגעה לעסקה נוספת מול חמאס
1. כוחות צה"ל ערוכים בצורה האופטימלית בגבול הצפוני. חזבאללה לא יכול לתת מכת פתע.
2. ישראל אינה זקוקה לסד"כ צבאי גדול כדי להמשיך את הלחימה בעזה.
3. מאז אוקטובר צה"ל פוגע מהאוויר באופן סיסטמטי ביכולות צבאיות משמעותיות של חזבאללה. חזבאללה פחות חזק כעת מאשר ב 7.10.
4. יתר זירות הלחימה די מבודדות או אינן משמעותיות: החות'ים בתימן, המיליציות השיעיות בעיראק, המיליציות השיעיות בסוריה, עזה.
5. ישראל הצליחה לבסס משוואה שהמערב נאלץ לבלוע: יש הכרח לנסיגה של חזבאללה מעבר לנהר הליטאני בין אם בהסכם ובין אם בפעולה צבאית. אי חזרתם של תושבי הצפון לבתיהם מחזקת את המשוואה הזו.
6. חזבאללה ממשיך להצטייר כסרבן לכל הסכם מדיני שמציע המערב (או ישראל).
7. הכוחות האופוזיציונים לחזבאללה בתוך לבנון נשמעים חזק יותר בזמן האחרון.
8. הציבור הישראלי נמצא במצב תודעתי שונה מבעבר - יותר אנשים מבינים שאף על פי שמלחמה עם חזבאללה תגרום לנזקים חסרי תקדים בהיבט החיים האזרחיים במדינת ישראל, הרי שדחייה שלה תביא לנזקים גדולים יותר בעתיד.

###
יחד עם זאת צריך להבין שחלון ההזדמנויות הנוכחי אינו אינסופי. כאשר יגיע זמנה של עסקה עם חמאס הפסקת האש ברצועה תגרום לחזבאללה לנצור את האש בגזרה הצפונית (כפי שעשה בהודנה של נובמבר). יהיה לישראל קשה מאוד לקושש תמיכה בינ"ל רחבה למערכה עצימה בלבנון. סנאריו הפתיחה של מלחמה עצימה בחזית הצפונית הוא אירוע טקטי אך אינו משולל חשיבות בשל הצורך הישראלי בלגיטימציה בינ"ל ... הסלמה מדורגת ... או תקיפה מבודלת של יעד אסטרטגי של חזבאללה (נניח בביירות) עם מובהקות גדולה לארגון, תוך הקפדה יתרה שלא לפגוע בגורמים שאינם נמנים עם הארגון. לצופה מן הצד זה אולי לא ייראה עניין דרמטי אך יש לכך השלכות חשובות במיוחד וארוכות טווח בזירה הפנים - לבנונית ובזירה הבינלאומית.
מלחמה עכשיו 767354
כוחות ישראל כבר פחות ערוכים בלבנון. אבל נניח שנפלוש לשם תוך חודש של לחימה נכבוש את השטח עד לליטאני: איך נהפוך את ההישג הצבאי הזה להישג מדיני?
מלחמה עכשיו 767355
אני לא יודע למה הכוונה בהישג מדיני, אבל מה שקריטי הוא לדחוק את חיזבאללה מעבר לליטאני. אני לא יודע איך לעשות את זה, ואם נצליח בכך, לא ברור לי איך אפשר להפסיק את האש כאשר מדובר באירגון שיכול להילחם במשך עשרות שנים, מתוך נכונות בלתי נדלית להקריב חיי אדם ולהחריב את לבנון הרבה מעבר למה שישראל מסוגלת ומוכנה, ועם הכיסים העמוקים של אירן. אני כן יכול לומר שלפחות נכון לרגע זה, אני לא רואה אפשרות אחרת.
מלחמה עכשיו 767357
אולי לא הישג מדיני, אבל אני בטוח שאפשר יהיה למצוא שימוש בשטח מהליטאני ועד איזור חיפה והקריות סביב בתי זיקוק (כולל). קצת פינוי הריסות, קצת מלט וזה יכול להיות אחלה פתרון לבעיות החנייה בישראל, למשל.
מלחמה עכשיו 767358
המלחמה כשלעצמה כבר תפתור חלק מבעיות החניה והפקקים, לא?
מלחמה עכשיו 767359
בדיוק.
לא ברור מאיפה האופטימיות הקוסמית הזו של לתקוף את חיזבאללה עכשיו ולהוסיף ספרה נוספת למספרי ההרוגים (שלנו) במלחמה הזו.
ועוד עם הנהגה כושלת ולא ראויה שאפילו מול החמאס לא מצליחה לעמוד במטרותיה.
מלחמה עכשיו 767360
ברור. פחות אנשים, פחות צפיפות, פחות בנייני מגורים שתופסים סתם מקום ויותר שטח (אחרי פינוי ההריסות) לבניית מגרשי חניה. גם מגרשי גולף או טניס זאת אופציה. חלום!
מלחמה עכשיו 767361
===> לא יודע למה הכוונה בהישג מדיני, אבל מה שקריטי הוא לדחוק את חיזבאללה מעבר לליטאני. אני לא יודע איך לעשות את זה, ואם נצליח בכך, לא ברור לי איך אפשר להפסיק את האש...

הישג מדיני הוא, למשל, שחיזבאללה ישאר מאחורי הליטאני גם אחרי שנפסיק את האש וצהל יחזור לשטחנו.

אני תוהה מה הכוונה בלדחוק את חיזבאללה.

אם הכוונה היא שנכבוש ואולי אף נספח את דרום לבנון - לא ברור למה צריך לכבס מילים על "לדחוק את חיזבאללה".

אם הכוונה היא שנדחוק אותו באופן זמני ואז נצא משם והוא יחזור - אז מה הרווחנו חוץ מעוד הרוגים?
מלחמה עכשיו 767367
כאמור, אני לא יודע איך ומה לעשות אחרי חיסול יכולתו של חיזבאללה לבצע פשיטת פתע של עשרות אלפי מחבלים מצויידים, מוסווים ומיומנים פי כמה מאלו של חמאס על הישובים בצפון. אבל בדומה לרוב העם וההנהגה, אני סבור שבמצב הקיים לא ניתן להחזיר את תושבי הישובים שפונו. יתרה מכך, בכדי להוריד את הכוננות והפעילות הצה''לית שם לרמה שישראל יכולה לשאת לאורך שנים מבלי להרחיק את חיזבאללה,יש לפנות ישובים נוספים.
מלחמה עכשיו 767368
ואני שואל - יכולתו של חיזבאללה לא השתנתה יחסית ללפני שנה או שנתיים.
אולי להיפך - בעקבות המלחמה בעצימות נמוכה מולו, היא אפילו פחתה במקצת.
אז למה לפני זה כן אפשר היה לגור שם ועכשיו לא?

אולי מה שהשתנה זו רק תפיסת המציאות של אזרחי ישראל? או שמה שהשתנה זו תפיסת כוחו של צה"ל שהתדרדרה במהירות?
תחושת הבטחון? תפיסת הבטחון?
או שנאסרללה צדק וקורי העכביש פוררו אותנו מבפנים? (כולנו יודעים מי העכביש שטווה וממשיך לטוות את הקורים האלה)
מלחמה עכשיו 767371
שאלות טובות, אבל אני חושב שאבו עלי אקספרס, דב ואחרים כבר התייחסו לעיקר הדברים (ועליהם ניתן להוסיף דברים שעליהם ארחיב בעתיד).
אתה לא חייב להסכים, אבל מומלץ לפחות להבין מה הם טוענים בעניין זה.
מלחמה עכשיו 767372
אני לא מודע למשנתו של אבו עלי אקספרס.
והקישטר לפייסבוק דומה מאד למה ששאלתי לגבי החמאס כבר שנים.
אבל לא רואה איך זה עונה על השאלות שלי.
מלחמה עכשיו 767375
אסתפק בכך בשלב זה. אם אתה רוצה להמשיך בדיון, ראה את השאלה בסוף תגובה 767374.
מלחמה עכשיו 767370
זה שהמצב הנוכחי לא טוב - זה ברור.

אבל זה שאנחנו לא יודעים בדיוק "מה צריך לעשות" לא אומר שאי אפשר לדון במגבלות הכח הצבאי. אתה זוכר מה אומרים על מלחמה: היא בסך הכל המשך של המדיניות באמצעי אחר.

אם רוצים שחיזבאללה יישאר מחוץ לדרום לבנון אז אני רואה רק 3 אפשרויות.
א. צה"ל יחסל את חיזבאללה לגמרי - אני לא רואה איך זה קורה מבלי לכבוש את כל לבנון. ומה אם האיראנים יאמצו ארגון טרור לבנוני אחר? בקיצור נשמע לי פחות ריאלי.
ב. להשאיר את צהל בדרום לבנון
ג. להגיע לאיזשהו "הישג מדיני" (אחרי הפעולה הצבאית, מה שהיא לא תהיה).

הנה דוגמא להישג מדיני: מימוש החלטת מועה"ב 1701.

האם אתה רואה אפשרות נוספת על ה 3 שכתבתי?
מלחמה עכשיו 767374
אני חושב שכיסית את כל האפשרויות הסבירות. כאמור, יעד הפעילות הצבאית בצפון, כפי שהוכרז שוב ושוב ע"י ממשלה זו וכמה מקודמותיה, הוא מימוש החלטה 1701.
אני כבר לא בטוח על מה אנחנו חלוקים בנושא זה. יש לך אולי רעיון שטרם נוסה ויכול להביא לכך ללא הרחבת המלחמה בצפון?
מלחמה עכשיו 767376
אני מנסה לפנטז - האם "הישג מדיני" נרחב יותר באזור שכולל נורמליזציה מול סעודיה ואולי מדינות נוספות, והסדרים נוספים לגבי הסכסוך, יכולים להשפיע כאן לטובה?
מלחמה עכשיו 767377
מדובר בציר השיעי. זה הסוני, ברשות סעודיה הפסיד את המלחמה על לבנון עד כדי גירוש שגרירים. אלו הוחזרו מאז אך היחסים החמים לא. כמו בתימן, הציר הסוני ניגף מפני זה שבראשו עומדת אירן, פוחד ממנו ומייחל להשמדת הפרוקסים שלה - חמאס, חיזבאללה והחות'ים, או לפחות להחלשתם.
מלחמה עכשיו 767382
מתנצל על הסטייה מהנושא.

יש לי רעיון שדווקא כן נוסה בעבר בהצלחה - והוא להחליף את הממשלה בבחירות.

נתניהו מסונדל על ידי הקואליציה שלו ובעיקר על ידי הרצון שלו לשמור על הכסא בכל מחיר. בממשלה אחרת, מרחב האפשרויות הפוליטי יהיה גדול בהרבה.

יתרה מכך, כוחות זרים כמו ארה"ב או מדינות ערב יהיו מוכנים להתגמש יותר אם נחליף את ממשלת נתניהו-בן גביר. ביידן אמר את זה מפורשות: נתניהו צריך להחליף את הממשלה שלו. לא נעים לשמוע, אבל זו המציאות.
מלחמה עכשיו 767386
אוי, אני רואה שהקדמת אותי. שוין, גרייט מיינדס וגו'.
מלחמה עכשיו 767476
בטעות קראתי "להחליף את הממשלה בביירות" וחשבתי: נוסה בעבר? כן. בהצלחה? לא.
מלחמה עכשיו 767477
אתה קופץ לסוף ומדלג על לפחות שני שלבים שחייבים להקדים את החלפת ממשלת המנוול בבחירות. בלי השלבים האלו, נקבל שוב ממשלת קואליציה של "לא ביבי" שתהיה תלוייה לקיומה על כרעי התרנגולת של מיני סילמן, שקלי, מאי גולן, וח"כים ערביים.
תחילה יש לפזר את העצים של אירועי החדשות המתחדשים חדשות לבקרים ולהצביע על היער. כפי שהערת מבלי משים, גם ללא בחירות, המנוול יכול להחליף את הקואליציה שלו. חלוקת המנדטים והנפשות הפועלות באופוזיציה, עוד לפני בחירות, מאפשרת זאת. בעובדה, הוא בחר ובוחר לא לעשות זאת. יתכן שהבחירה היא בחלקה אידאולוגית, אבל גם המציאות הפרוזאית במפלגתו אינה מאפשרת קואליציה חדשה. שרהב"ט גלנט שברגע זה, כפי הנראה מייצג תמיכה בקואליציה חדשה, נראה בודד במועדיו ואף ח"כ אחר מן הליכוד לא התייצב לצידו בגלוי.
צריך לומר זאת במפורש. ממשלת ישראל וצה"ל מיישמים ברגע זה את מדיניות לוין-בנגביר-סמוטריץ. ממשלת ישראל וצה"ל כשלו בניסיון לכבוש את עזה. ברגע זה ברור יותר מבעבר, כי השלטון העצמי היחיד האפשרי ברצועה, הוא שלטון של כנופייה שתוכל להתגבר ולדכא את החמולות והכנופיות האחרות. לישראל אין את הרצון או היכולת לשלוט בעזה ע"י ממשל צבאי. המדיניות הישראלית היחידה שיש לה "תשובה" למצב הזה היא המדיניות של בנגביר-סמוטריץ. ישראל הכתה באוכלוסיה האזרחית העזתית, הרגה אלפי אזרחים לא חמושים, הרסה את הבתים והפכה מיליון וחצי אנשים לפליטים. זו אידיאולוגיית ה"הכה בערבים והצל את היהודים" של הימין הדתי הקיצוני. מכאן ואילך נפתח המרחב של האפרטהייד, הטיהור הגזעי והג'נוסייד שהולך יד ביד עם ההתנחלות היהודית ברצועה. שכן ברור לחלוטין שלממשלה הנוכחית אין, לא את הכוונה ולא את היכולת, לדכא את תעלולי המתנחלים ותומכי הטרור היהודי. יתר על כן, גם בצפון, נראה שהתסריט הסביר היחיד הוא פגיעה קשה באוכלוסיה ובתשתית האזרחית של לבנון ללא שינוי יסודי במצב.
המסקנות של האופוזיציה מניתוח זה צריכות להיות שתיים. עוד לפני שהולכים לבחירות, צריך לפרוש מן הממשלה הזאת שבפועל מיישמת את המדיניות של האגף הקיצוני ביותר שלה. אם אינך מצליח להוביל מהלכים בכיוון של מדיניות מתונה ופחות רדיקלית, מה אתה עושה שם?
שנית, צריך לגבש מרכז ישראלי גדול שיש לו, לא רק מנדטים, אלא גם אידאולוגיה ואג'נדה מאחדת. המטרה של המרכז הזה צריכה להיות קידום האג'נדה הזאת ולא סידור ג'ובים מיניסטריאליים לאיש זה או אחר.
יש כרגע תהליך של התפוררות בליכוד. חלק בודאי ימצאו בית חדש אצל ש"ס, החרדים והחרד"לים. התפקיד של האופוזיציה במרכז הוא להציע בית חדש לפחות לחלק מן האלקטורט של הליכוד. ואת זה לא יעשו בקפלן. את זה יצטרכו לעשות גנץ, אייזנקוט ולפיד.
כפי שראינו בבחירות המקומיות, בחירות עכשיו, לא בהכרח יפתרו משהו.
מלחמה עכשיו 767478
בהזדמנות זו נזכרתי בדיון שהתנהל באתר זה על ''הם שכחו מה זה להיות יהודים''. מגיבים כאן טענו ואולי בצדק מבחינה עובדתית, שהקונטקסט לא היה הדרה של השמאלנים מן העם היהודי, אלא תזכורת לשמאל על מה שלמדו היהודים בגולה (הצורך בהגנה עצמית וכיוב').
בחלוף הזמן, כאשר הלחישה הידועה ההיא נשטפה במבול של טענות והאשמות כלפי מגזר השמאל, מתברר שההסבר הוא בכלל לא רלאבנטי.
מאחר וברור היום שהמנוול בחר צד מן הסיבות הידועות. המנוול מיצב עצמו מחוץ למגזר ההוא המכונה שמאל ועל כן מוטב היה שישמור את הערותיו על המגזר הזה לעצמו.
בכל פעם שמישהו אומר משהו בנוגע להתנהגות הסוציומטית של החרדים ועל חבורות של צעירים משועממים שמחפשים כל הזדמנות לעורר מהומות, מיד צץ שלוח המצווה להגן על האתרוגים הללו. רק למנוול מותר להעיר הערות העשויות להישמע לא טוב על מגזר שאינו שייך לו ושאינו זקוק לאבחנותיו על הקשר בין המגזר למסורת אבותיו.
מלחמה עכשיו 767480
ומסתבר שהליכוד לא מתבייש לחזור על ההסתה הזו גם השנה.
מלחמה עכשיו 767479
הבחירות המקומיות הראו התחזקות ניכרת של המחנה הליברלי (למשל בתל אביב יש עתיד עלתה מנציג אחד במועצה לחמישה, וזכתה בראשות העיר בהרצליה, ויש עוד), והיחלשות ניכרת של מפלגות שמזוהות עם הליכוד.
אפילו בן גביר עם כל הקמפיין הקולני לא באמת הצליח להכניס הרבה נציגים למועצות.

וזה עוד כשיש הרבה אנשים - גם מאלה שיצאו לקפלן כל שבת - שחושבים שבתוך הערים שלהם הנצבעה פחות משנה, אבל ברמה הארצית היא קריטית.
מלחמה עכשיו 767482
גם המחאה לא הצליחה להכניס הרבה נציגים למועצות. החשיבות היא לדעתי היא לכך שהמחנה הממלכתי ויש עתיד לא הצליחו להפעיל את המנגנון המפלגתי שלהן (במידה ויש דבר כזה) כדי להביא את הבוחרים שלהם לקלפי.
כפי שכבר כתבתי, בבחירות הכלליות לא יהיה די בניצחון על חוד קולם של תומכי ליברמן ואחמד טיבי.
מלחמה עכשיו 767491
המחאה הצליחה להכניס 5 מושבים בתל אביב, שסה לא מעט (רצה עם מרץ אמנם).
כמו שאמרתי - בתל אביב למרות המלחמה אחוזי הבחירות היו דומים לפעם שיברה, וגם הדחיפות פחותה (באמת) ביחס לבחירות כלליות (אחוזי ההצבעה בתל אביב לא יעזרו לקזז אחוזי הצבעה בבני ברק בבחירות מקומיות, הרי).
מלחמה עכשיו 767486
אני יותר אופטימי ממך.

אני מאמין, בשורה התחתונה, שהציבור יעניש את הקואליציה הנוכחית בבחירות (כפי שמראים רוב הסקרים מחוץ לערוץ 14). בגלל זה נתניהו מזהיר שבחירות בעת הנוכחית הן תבוסת ישראל. מבחינת נתניהו הוא וישראל זה היינו הך.

מבחינת ההתארגנות שאתה מכוון אליה, אני מאד בעד זה שגנץ יפרוש ויקרא להקדמת הבחירות. אבל זה בדיוק המקום של המחאה בקפלן. אתה מכיר את גנץ ולפיד. בלי איזשהי קול ציבורי חזק - הסיכוי שהם ינקטו יוזמה הוא נמוך מאד.
מלחמה עכשיו 767488
אנו לא יודעים מתי יהיו הבחירות ונוסף לכך הפעם לא די בניצחון מנדטורי סתם. במשולש של מחנה ממלכתי, יש עתיד ומפלגת שמאל, צריכים להיות יותר מ-‏50 מנדטים, כדי להבטיח יציבות לממשלה החדשה.
מעבר לכך, אני מסכים. ההצהרה של המנוול על כך שבחירות בזמן מלחמה היא תבוסה במלחמה, היא לא רק Nonsense לוגי שמצליח לעבור בבייס שלו, אלא גם הצהרה בניגוד לאינטרס העצמי. בחירות בזמן מלחמה רק מגבירות את התמיכה בממשלה המכהנת.
לפנינו מקרה קלאסי של שקרן המסתבך ברשת כזביו. הימין מסרב להאמין במציאות המודרנית שבה מי שמנצח במלחמה הוא מי שלא משתתף בה. ולכן הוא בונה על ניצחון מוחלט, או "תמונת הניצחון" בלשון עולמו האינטלקטואלי של בנגביר, שתציל את הימין מתבוסה. במציאות, אם הבחירות יתקיימו לאחר המלחמה, בפרט אם זו נמשכה בגלל מהלכי המנוול, תבוסתו רק תהיה מוחצת יותר.
באשר להשפעת קפלן על גנץ ולפיד, מי יודע? מצד אחד, מדובר בקהל שבוי, שמה יעשה? יצביע עבור ליברמן? מצד שני, אכן יש בעיה אישיותית של גנץ (אולי גם לפיד). הוא לא בא כדי לבנות אידאולוגיה, מפלגה ואג'נדה מספסלי הכנסת. הוא בא כדי להיות רוה"מ או שרהב"ט. והוא מיד אוחז בכל קיצור דרך לשם שהוא מוצא. בעניין זה, קפלן יכול אולי לעזור.
מלחמה עכשיו 767490
על לפיד אתה לא יכול להגיד שהוא מפחד לשבת באופוזיציה.
מלחמה עכשיו 767500
נכון. לפיד אינו דומה לגנץ ואייזנקוט. לכל הפחות, נראה שהוא פחות נעול על משרת הרוה"מ. אבל לא מדובר בפחד ממושבי האופוזיציה. השניים שהזכרתי לא ירגישו יותר מסופקים על מושבי הקואליציה. כל דבר שאינו שר בכיר באמת הוא בבחינת אכזבה מבחינתם.
העניין הוא אחר. אני מדבר על הנכונות והמוטיבציה להשקיע זמן ומאמץ בהקמת מפלגה פוליטית (אג'נדה, בייס ומנגנון). אחת הדרכים לעשות זאת, הוא לדאוג שפעילי המפלגה ישבו במועצות עירוניות. ועושים זאת ע"י כיתות רגליים, בר מצוות, חתונות, חוגי בית וארועי zoom (אך לא רק zoom). לא הבחנתי שלפיד יצא מכליו כדי לסייע לברביבאי בקמפיין שלה. לא חושב שהוא הסתובב מחוג בית למשנהו כדי לסייע ליש עתיד להכניס חברים למועצת העיר. יש עתיד אכן זכתה בהישג יפה בת"א, אבל מבחינת סד"ג, מרץ, יש עתיד וסיעת חולדאי די שוות.
לפיד צדק כשהחליט להשאר מחוץ לקואליציה וגנץ ואייזנקוט צדקו כאשר החליטו להיכנס. הבעיה של גנץ/אייזנקוט כעת גדולה יותר. כעת כשהם נוכחו שאינם מצליחים לשנות את כיוון הספינה, איך לצאת מזה מבלי להראות כמי שהפקירו את המדינה לחרדים ולסמוטריץ-בנגביר.
אני חושב שגנץ/אייזנקוט/טרופר עומדים בפני מבחן לאומי חשוב. הם צריכים לסגור עסקה בעניין חוק הגיוס עם החרדים, שעמדת הפתיחה שלהם מנוגדת לטובת המדינה. הדרך הנכונה לבחון את הבעיה היא דרך האספקט הכלכלי. אסור בשום אופן להסכים לכיווני המחשבה של החרדים. אסור להסכים להעניק לפוליטיקאים החרדים את היכולת לפטור את כל הצעירים החרדים משירות. צריך להעביר כסף מתשלומים לבחורי ישיבות לתשלומים למשרתי הצבא וצריך להפסיק לממן כל מי שמסרב לשרת בצה"ל. יש לאלץ את החרדים לבחור מי ילמד בישיבה ומי יהיה מלש"ב כמו כל בני גילו היהודים. החרדים יקבלו מכסות של מלגאות לתלמידי ישיבה. מי שירצה ללמוד בישיבה, מעבר לכמות המלגות, יוכל לעשות זאת על חשבונו ולא ע"ח קופת הציבור. חובה לחסום אחת ולתמיד את הבור ללא תחתית של מימון בחורי ישיבה.
מכשלה שנייה היא סיפור זק"א/הצלה/יד שרה וכיוב'. המדינה הפקירה שירותים לכלל הציבור בידי גורמים מפלגתיים וסקטוריאלים. הציבור מממן את השירותים האלו בדרך כזו או אחרת. מישהו בדק כמה חילונים/ערבים/מזרחיים מעסיקה זק"א? אין בעיה שחלק מן החרדים יעשו שירות לאומי בשירותים האלו במקום להיות משגיחי כשרות בצה"ל. אבל אי אפשר להשאיר מוסדות כאלו מחוץ לשליטת המדינה כמו הישיבות, אחרת נגלה שהישיבות נדדו לזק"א.
אני מתקשה לראות איך יתמודדו גנץ/אייזנקוט/טרופר עם המכשלות האלו. במקרה שיצליחו, זו בהחלט תהיה תעודת בגרות שהם ראויים להנהיג את המדינה.
מלחמה עכשיו 767492
==> במשולש של מחנה ממלכתי, יש עתיד ומפלגת שמאל, צריכים להיות יותר מ-‏50 מנדטים, כדי להבטיח יציבות לממשלה החדשה

אוקי, אז עיין פה. כמובן סקר בלבד וכו. https://themadad.com/polls26/
מלחמה עכשיו 767494
לפי הסקר הזה לפיד גנץ וליברמן יכולים להקים ממשלה לבדם, כמובן שעדיף עוד מנדטים לחיזוק. יש סיכוי שהעבודה (או מפלגה אחרת) בראשות יאיר גולן תעבור יפה את אחוז החסימה ותהיה מועמדת טובה לחיזוק.
מלחמה עכשיו 767385
אני רואה אפשרות אסטרטגית נוספת (מודה שאופטימית) שמרחפת מעל כל האופציות שלך - להסיר קודם את האיום הקיומי הפנימי, כך שההחלטות הרות הגורל האלה יילקחו על ידי מי ששיקוליו רלבנטיים לבטחון מדינת ישראל שנים קדימה. לא על ידי מי שישתמש במלחמה (נוראה אף יותר מהנוכחית) כדי להציל את עורו האישי.

הנה, יש לך הוכחה היום שניתן לעשות בחירות גם עכשיו. אז כדאי גם בעוד שלושה חודשים מהיום. (עדיף שלושה שבועות, אבל...)
מלחמה עכשיו 767411
הבעיה היא שאתה מנסח את מה שקרוי תכנית "היום אחרי"(המטרה), ללא ניסוח התכנית המבצעית (האמצעים), אשר אמורה להגזר ממנה.
אם מסתכלים על 3 היעדים כפי שניסחת, המסקנה די ברורה. כל היעדים די מפוקפקים כשלעצמם.
א. "מיטוט החזבאללה" קרוב לודאי בלתי ניתן להשגה ובודאי כאשר משתמשים בכלי המפוקפק שהוא צה"ל. מצד שני, ברור שללא פגיעה רצינית בכוחו של החזבאללה, יהיה קשה מאד לשנות את המצב מיסודו. ולכן תדרש פעולה על הקרקע במרכז הכח של החזבאללה בדר' ביירות.
ב. הרחקת החזבאללה מגבול ישראל. אולי ניתן להשגה ע"י פעולה קרקעית בדר'לבנון. נכונות לקיים אזור ביטחון שם היא ככל הנראה הכרחית. לאורך זמן יהיה קשה להשאר שם בפרט לאור מצבה הבינלאומי המעורער של ישראל.
ג. הסכם בינלאומי כלשהו, כפי הנראה חיוני כדי לאפשר יציאת צה"ל מאזור הביטחון.
התכנית האיסטרטגית הנגזרת היא:
א. מבצע קרקעי מפוצל וסימולטני של כיבוש דר' לבנון כדי להגן על צפ' המדינה, בו זמנית עם פעולה קרקעית נגד הפיקוד והמשגרים באיזור ביירות כדי להגן על שאר המדינה וכדי להכות על ראש הנחש.
ב. הבו-זמניות נדרשת למרות מגבלות הסד"כ הישראלי והמערכה הרב-זירתית. טווח הזמן שיש לישראל לפעול בריכוז כוח הוא מוגבל. אם נתחיל לפעול בשלבים, נשיג רק יעדים חלקיים, אם בכלל. וכבר ראינו שהיעדים החלקיים מפוקפקים.
ג. בד בבד יהא צורך לפעול במרחב המדיני כדי להשיג הסדר בינלאומי שיאפשר בסופו של דבר את הוצאת צה"ל מלבנון. בכל מקרה, נראה שההסכם יהיה עם ממשלת לבנון ולא עם החזבאללה. וההישגים שנוכל להשיג בהסכם יהיו ביחס ישר למכה שנצליח להנחית לחזבאללה. למרבה הצער מי שאמור לתכנן ולהשיג את ההסכם הזה זה ישראל כ"ץ ומאי גולן. ולכן הסיכוי שישראל תצליח לארגן ולהשיג הסכם ביוזמתה הוא קלוש. ההסכם יהיה כפי הנראה ביזמת גורמי חוץ וההתחשבות באינטרס של ישראל תהיה בהתאם.
ד. היות וכל התכנון בישראל הוא ע"י מטה צה"ל ואין כאן תכנון מדיניות רציונלי לטווח ארוך של השלטון האזרחי, יש לי חשש שהתכנית האסטרטגית שתופעל תהיה אחרת. לצד פעילות סמלית בסעיפים א-ג, ההכרעה תועבר להפצצות מן האויר על התשתיות האזרחיות של לבנון, בתקווה שמישהו יתערב ויפתור את הבעיה עבורנו. זו תהיה טעות נוראה, מפני שתפגע בשותף הפוטנציאלי שלנו לשינוי המשוואה הלבנונית וזו הממשלה והצבא הלבנוני. הגורם הזה אינו זקוק למוטיבציה לפעול להחליף את החזבאללה ופעולה כזו לא תועיל במאום ורק תעמיק את העויינות לישראל בממשל הלבנוני ותפגע קשה במעמדנו הבינלאומי.
האופציה האחרת היא שיושג הסכם מדיני, שוב עם ממשלת לבנון שימנע את המלחמה. הסכם כזה, שמן הסתם חזבאללה יצפצף עליו, לא יוכל להיות יותר מהפסקת אש שתרגיע את הלהבות עד לסיבוב הבא.
לעניין זה צריך לזכור שקשה מאד ואולי בלתי אפשרי להשיג בהסכמים דיפלומטיים, מה שלא השגת בשדה הקרב.
הטיעון בזכות הפסקת אש כזו הוא כפול. ראשית, כפי שנאמר גם בהסכם המדיני הנדרש לאחר מלחמה, ההישגים יהיו תלויים במה שיושג בשדה הקרב. כלומר מדובר בהימור על תוצאות המלחמה. שנית בהנהגת סמוטריץ, גולדקנופף, בנגביר, ישראל כ"ץ ומאי גולן, סביר להניח שממשלת ישראל תצליח למסמס תוצאות טובות בשדה הקרב, גם אם יושגו.
עצם העובדה שהפסקת האש, לפני מלחמה, תמנע את נזקים לשני הצדדים הכרוכים במלחמה, בנסיבות הנכחיות, מספיקה כדי להצדיק פתרון כזה. האם הטיעון הזה (טובת המדינה) יספיק למנוול מול הבייס שלו? ספק רב.
מלחמה עכשיו 767417
אני לא מנסח את תוכנית היום שאחרי. בסך הכל הצגתי את מרחב התוכניות האפשרי ואמרתי שהוא מתחלק ל 3 אפשרויות.

זה רחוק מאד מלהיות "תוכנית".
מלחמה עכשיו 767422
זה בסדר גמור. אני לא בא בטענות אליך. כוונתי היתה ש-‏3 הנקודות שלך הן בעצם היעדים שרוצים להשיג בסוף התהליך. מה שהוספתי זה בנוגע לדרכים האפשריות להגיע לשם.
תכנית כוללת רצינית נבחנת בקשר בין האמצעים למטרות. אתה גוזר את האמצעים מן המטרות ובעזרת המטרות אתה בוחן את הצלחת האמצעים.
ברצועת עזה המטרה היתה מיטוט החמאס והאמצעי היה פלישה קרקעית. vis-à-vis המטרה, מי שמדבר על ההישגים האדירים של צה"ל מגזים.
שחרור החטופים לא צריך בכלל להיות מוגדר כיעד. זה סוג של אילוץ שצריך לפעול מולו. אין טעם להגדיר כיעד משהו שהשגתו תלוייה כל כך מעט במה שתעשה. אפשר לטעון שהעובדה שצה"ל אינו מסוגל לשחרר את החטופים לא היתה ידועה מן ההתחלה. אבל לדעתי זה הוגדר כיעד בגלל הלחץ הציבורי וכחלק מן הנוהג הישראלי להטיל הכל על צה"ל.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה לסקר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים