בית המשפט העליון בקולורדו פסל את מועמדותו של טראמפ 4205
לפני כמה ימים פסק בית המשפט העליון במדינת קולורדו כי דונלד טראמפ לא יוכל להתמודד בבחירות המוקדמות של המפלגה הרפובליקאית. הפסיקה נומקה בסעיף בתיקון לחוקה שאוסר על מי שהשתתף במרידה לשאת במשרה ציבורית, ובעקבות ניסיונו של טראמפ להמריד את תומכיו לאחר הפסדו בבחירות האחרונות לנשיאות. במקור התיקון נחקק לאחר מלחמת האזרחים, והסעיף נועד למנוע ממנהיגי הדרום לתפוס מקום במוסדות השלטון.

תוקף פסק הדין נקבע ל-‏4 בינואר, מועד סגירת רשימת המועמדים בקולורדו. הציפייה היא שעד אז יתערב בית המשפט העליון הפדרלי לכיוון זה או אחר.

הפסיקה מעוררת מחלוקת עזה בפוליטיקה האמריקאית, באופן שחוצה גבולות מפלגתיים מסורתיים. ההחלטה היתה ברוב של ארבעה מול שלושה שופטים; לפי נתנאל שלומוביץ ב"הארץ", כל השבעה הם מינויים של מושלים דמוקרטים. השופטים ספגו איומים רבים, כולל פרסום כתובות ומספרי טלפון.

כלי תקשורת ימניים כמו "פוקס ניוז" רואים בכך ניסיון של השמאל למנוע מהמועמד הפופולרי להגיע לבית הלבן, ואף להתסיס לאלימות. רון דיסנטיס, רפובליקאי המתחרה עם טראמפ על המועמדות, טוען כי הפסיקה נועדה דווקא לסייע לטראמפ לקבל את המועמדות הרפובליקאית (אכן, ההליכים המשפטיים נגדו הקפיצו אותו בסקרים), כי תומכי הדמוקרטים מעדיפים להתמודד מול טראמפ, בעיקר כשזה יהיה עסוק בהליכים משפטיים. מהצד השמאלי, הפרשנית המשפטית רות מרקוס, מבקרת חריפה של טראמפ, ביקרה קשות את השופטים בקולורדו. לדעתה הדחת טראמפ צריכה להיעשות בקלפי.

מצד שני, את העתירה נגד טראמפ בקולורדו הגישו רפובליקאים עצמאים, בהסתמכות על מרצים שמרנים למשפט. אותם מרצים קרובים בדיעותיהם לשופטים השמרנים בבית המשפט העליון, ולא ברור לכן כיצד יפסוק העליון.
קישורים
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "פוליטיקה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

משפטפטת 765326
אם הבנתי נכון, העליון של ארה"ב כבר פרסם תגובה ראשונה לפסיקה, אבל לא הבנתי מה היא אומרת. מישהו יכול להסביר?
765340
עוד עדות לבעייתיות הרבה של שיטת מינוי השופטים בארה''ב, זאת שמשמשת את תומכי ההפיכה המשטרית אצלנו כהוכחה למשהו.
סדנא דארעא 766442
ועדיין קשה לי להאמין שקרוב למחצית תושבי ארה"ב הם מטורפים ו/או אידיוטים והולכים להצביע בעד טראמפ.
יש כנראה גם בארה"ב בעיה של התנגשות בין אינטרסים מפלגתיים ולאומיים. אני מבין שביידן והדמוקרטים תלויים על חוט השערה של כל קול. במקרה זה מדובר כנראה בעיקר בקולות הקהילה הלטינית. ולכן ביידן לא יכול להעביר כספים לבניית גדר בגבול עם מכסיקו.
אנו מטיבים לדעת עד כמה הגדרות האלו (לא) יעילים, אבל זה בטח הוצאה קטנה ביחס לסיוע הבטחוני לישראל, מצריים ואוקראינה.
אם האמריקאי הלבן לא רוצה שכל שכניו ידברו ספרדית ולממן את הביטוח הרפואי של רטובי הגב מאמריקה הלטינית, ואפילו מוכן בשביל זה להצביע לחדל אישים כמו טראמפ, זה נראה לי מחיר די נמוך.
הצרה היא כאמור שהדמוקרטים לא יכולים לאבד את הלטינים. יתכן גם שהכוח וההשפעה של הפרוגרסיבים גדולה ממה שחשבתי.
לדעתי, אם הדמוקרטים לא יציגו עמדה ברורה נגד המהגרים הבלתי חוקיים, אפילו אם זה בצורה של גדרות חסרות תועלת, הם יקבלו ריאקציה של האלקטורט בצורת צמיחתם של ארגונים פוליטיים רדיקליים הניזונים משנאת המהגרים ומן הפחד מהם. במדיניות הנוכחית הדמוקרטים אולי מבטיחים את הקול הלטיני, אבל מאבדים את הבייס הלבן.
סדנא דארעא 766446
מעבר לכל הניתוחים מסוג זה, העובדה שארה"ב לא מצליחה להעמיד שני מועמדים טובים יותר מקשיש בן 81 ועבריין אידיוט לא מבשרת טובות לעתיד העולם.
Tick tock goes the clock even for the doctor 766450
משום מה שוכחים שהעבריין האידיוט הוא גם קשיש דמנטי בן 77.
סליחה על ה-Ageism הבוטה, אבל אני לא חושב שזה לגמרי שפוי מצד המין האנושי לתת לאנשים דמנטים, בני 70 פלוס ולפחות עם רגל אחת בקבר, לשחק בגורל העולם כבמשחק ריסק. שיתנו להם מרק חם ואפשרות לשחק בינגו או לנאום אחד לשני ב-CCTV של בית האבות שלהם או משהו.

טראמפ - 77
ביידן - 81
פוטין - 71
שי ג׳ינפינג - 70
עלי ח'אמנאי - 84
ביבי - 74
ארדואן - 70 בשנה הבאה

לאנשים האלה צריך לתת לנהל גינה או תחביב לגיל הזהב. לא להחליט דברים לגבי מערכות מורכבות, הזזת צבאות, כלכלה גלובלית או חימוש גרעיני.
Tick tock goes the clock even for the doctor 766451
ניטפוק: ארדואן מגיע ל- 70 בסוף פברואר הקרוב. מאוד סמלי ובדיוק בזמן כדי שהאידיוט הזה יעשה מעשה לא שפוי שיערער אפילו יותר את יחסי הכוחות בנאטו או במזה״ת.
Tick tock goes the clock even for the doctor 766452
שכחת נתניהו - 74.
מי שגר בבית מזכוכית, וגו'.
Tick tock goes the clock even for the doctor 766453
טוב, יצאתי אידיוט, וגם הראייה שלי לא משהו.
גם אני לא ראוי להיות ראש ממשלה.
Tick tock goes the clock even for the doctor 766454
:-)

עוד זקן רלבנטי ומזיק לרשימה (לפני שנשכח):

מחמוד עבאס - 88
Tick tock goes the clock even for the doctor 766459
תאנוס (הנוקמים) - 1000
Tick tock goes the clock even for the doctor 766460
ילד.

קת'ולהו - כ 175 מליון שנה בכדור הארץ (גיל לא ידוע)
Tick tock goes the clock even for the doctor 766467
בקיץ הקרוב ימלאו לי 77 שנים. אז אולי גם אני קשיש דמנטי, אבל בגלל הדמנטיות לא שמתי לב לכך.
Tick tock goes the clock even for the doctor 766470
באמת יכול להיות, אבל לא ראיתי סימנים לכך. מצד שני, לא ראיתי אותך בתפקיד ניהול של העולם החופשי או מלהג על פודיום באיזו עצרת, אז חבר המושבעים לא יכולים להחליט בשלב זה.

לגבי רמזים לכך שביידן, טראמפ, פוטין ו-Xi (למשל) לא לגמרי פה איתנו - זה לא חסר. את האנשים האלה צריך לשלוח להיות תחת השגחה של אנשי מקצוע, בהקדם האפשרי. למענם ובעיקר למען עצמנו.
Tick tock goes the clock even for the doctor 766471
מי זה Xi ?
Tick tock goes the clock even for the doctor 766473
שי ג'ינפינג. המזכיר הכללי של המפלגה הקומוניסטית של סין, נשיא הרפובליקה העממית של סין, יושב ראש הוועדה הצבאית המרכזית של סין, אם הדרקונים של סין ועוד זקן דמנטי בחבורת הזקנים המסוכנת שמשחקת היום עם גורל העולם.
Tick tock goes the clock even for the doctor 766487
ציטטת במודע את The Fletcher Memorial Home? אם לא, אז בעיקר עם ה-CCTV קלעת לדעת (אנטישמים) גדולים!
Tick tock goes the clock even for the doctor 766488
במודע והאירוניה לא חמקה ממני. גדלתי על המוזיקה של פינק. כשכתבתי את התגובה דמיינתי (אבל לא כתבתי) שגם הוא מוצא שם בסוף את מקומו ועונשו הנצחי יהיה לדבר על יהודים ולשחק דמקה עם ליאוניד ברז'נייב או משהו.
הוא לא מלך ולא דיקטטור אז אולי לא יקשיבו לנאומים שלו ב-CCTV, אבל הוא יכול בהחלט לשיר להם עד כמה הוא Comfortably Dumb.
סדנא דארעא 766462
אני חושב שאתה טועה בכמה נקודות:
1. בערך 80% מהמצביעים יודעים כבר היום לאיזה מפלגה הם יצביעו. את האלקטורים של כ-‏40 מדינות אנחנו כבר יודעים למעשה.
2. בשיטת בחירות רובית (כמו בישראל) המשחק הוא להביא את המצביעים שלך לקלפי ולגרום למצביעים של הצד השני לא להגיע. בשיטת בחירות של המנצח לוקח את הכל (כמו בארה"ב) המשחק הוא לשכנע את המרכז.
3. אם, למשל, תסתכל על יוטה. אם טראמפ יצליח לגרוף 80% מהקולות שם או רק 51%, את 6 האלקטורים שלו הוא כבר קיבל.
4. ה-‏20% שיכולים להשתכנע בגלל איש הקש של ה"הגירה" השתכנעו כבר מזמן, הם לא יצביעו למועמד דמוקרטי גם אם זה יהיה הבן של רייגן וישו, וגם אם הוא יגרש מארה"ב את כל מי שהם רוצים שיגורש.
5. הקול הלטיני, לפחות בחלקו הקובני, הוא מאד שמרני ודתי (זאת הרי הסיבה שהדמוקרטית איבדו את פלורידה). הדמוקרטים לא נמנעים להלחם נגד מהגרים בגלל שהם רוצים את הקול הלטיני.
6. ארגונים פוליטיים רדיקליים הניזונים משנאת המהגרים ומן הפחד מהם צומחים ויצמחו בלי קשר למדיניות או למספר המהגרים.
סדנא דארעא 766463
קודם כל תודה על ההתיחסות. אבל תצטרך להסביר לי טוב יותר, כי לא הבנתי איפה הטעות שלי?
הדמוקראטים אינם מתנגדים להקמת גדרות בדרום בגלל רצונם לזכות בקול הלטיני? אם כן, מדוע הם מתנגדים? האם הקמת גדרות נגד מהגרים בלתי חוקיים היא מחיר גבוה מדי עבור מימוש מדיניות החוץ של הדמו'?
מי שיכריע בין ביידן לטראמפ יהיו כמה עשרות אלפי מצביעים במחוזות של מדינות מתנדנדות. ברובם לבנים פרבריים מן המעמד הבינוני.
מה שאתה צודק הוא שפוליטיקה זהותנית עשוייה להיות פשטנית מדי ומטעה. במקרה זה:
א. להצבעה הפופולרית עשוייה להיות השפעה מסדר שני, גם על הצבעתם של אותם לבנים פרבריים שהזכרתי. זה לא מקרה פשוט של NIMBY, אלא שאלה של מה טוב לאנשים כמותם בכל ארה"ב.
ב. לקהילת אזרחי ארה"ב הקובנים, אין שום מניע להתנגד להקמת גדרות בגבול עם מקסיקו. ואכן בניגוד ללטינים אחרים, ברובם מצביעים רפוב'. ושוב, הקהילה מזדקנת והדמו' נאבקים גם על הקולות האלו. לפעמים העניין הזהותני אינו 100% של ההצבעה. לפעמים הוא רק 50%.
סדנא דארעא 766481
למיטב הבנתי, הדמוקרטים מתנגדים הקמת גדרות בדרום בגלל כמה סיבות:
1. מדובר בזריקת כסף (והרבה כסף) על בעיה לא קיימת.
2. גם אם היה מדובר על בעיה קיימת, ברור שגדרות לא יפתרו אותה.
3. בגלל שמדובר במשרקת כלבים שלא צריך להיות גאון גדול או להכיר את ההיסטוריה האמריקאית על מנת להבין מה היא אומרת.
4. גם אם זאת היתה בעיה אמיתית, וגם אם גדרות היו יכולות לפתור אותה, פתרון שלה היה מנוגד לאינטרס של המצביעים של המפלגה הדמוקרטית.

"לפעמים העניין הזהותני אינו 100% של ההצבעה. לפעמים הוא רק 50%." לדעתי, בארה"ב, מגרד את ה-‏10% מלמטה. דת, השכלה, מקצוע, מעמד, אדיאולוגיה, מגדר, גיל... כולם משמעותיים יותר מהעניין הזהותני. הרעיון שאיזה פוארטוריקני מניו יורק יצביע למפלגה הדמוקרטית בגלל שהוא תומך במהגרים מגואטמלה בגלל שגם הם "לטינים" נשמע לי מופרך.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים