לאן נעלם דן? 908
לאחר מותו הואשם דן בן אמוץ בבעילת קטינות ומעשים בלתי מוסריים אחרים. לאחר מותו גם נגזר עונשו - תרומתו של בן אמוץ לתרבות הישראלית הייתה כלא הייתה.

בהיותי חובב ספרים ישנים אני מזדמן לעתים לחנויות ולמחסנים המתמחים בסחורה מסוג זה. לפני מספר שבועות, לאחר רחרוח שנמשך זמן מה, הבחנתי בספר שלא היה בלתי־מוכר לי. נטלתי את הספר לידי, נשפתי עליו קצת כדי להפיח ממנו את האבק, ובידי היה, לא פחות ולא יותר, "איך לעשות מה" שכתב דן בן אמוץ לפני כמה עשרות שנים. ספר הומור וחידודים שהיה במשך שנים ארוכות אוסף מבוקש ביותר של מערכונים, פיליטונים ושאר הברקות. שעה ששילמתי תמורת הספר, שאלתי את המוכר אם הוא מוכר אותו לעתים קרובות. הלז משך בכתפיו כמי שאינו מאמין למשמע אזניו, הסתכל עלי בתימהון ושאל: "מה, לא ידעת שאף אחד לא מוכן היום להדפיס יותר את הספרים של דן בן אמוץ"?

ובכן, התשובה לכך אינה פשוטה. לא, לא ידעתי על חזית סירוב שכזו, אבל כמובן ששמתי לב לכך שיצירותיו של האיש, שבמשך עשרות שנים היוו חלק אינטגרלי מרקמת הצחוק של העם היושב בציון, כבר אינן עוד בדפוס. ולא, זה לא רק ההומור ("זיונים זה לא הכול", "ילקוט הכזבים", "המילון העולמי לעברית מדוברת", "סיפורי אבו־נימר"). גם "לזכור ולשכוח", רומן מסע העוסק בטראומת השואה, וגם "לא שם זין", המברר את קשייהם של נכי מלחמה, וגם "קריעה תמה" ו"יופי של מלחמה" ו"ארבעה וארבעה" - כל אלה אינם עוד בדפוס. ולא שאין להם ביקוש. דווקא יש, אבל כנראה שיש בעיה כלשהי המונעת ממאן דהוא להדפיס אותם.

דן בן אמוץ מת ממחלה ממארת בשנת 1989, בהיותו בן ששים וארבע שנים. טרם נאסף אל אבותיו, ערך מסיבת פרידה בחמאם ביפו, מקום שהיה מאז שנות החמישים מבצר של הומור, מוסיקה, תיאטרון וסאטירה, בה נכחו עשרות חברים, העידית שבעידית של הבוהמה הישראלית. האירוע הזה, שבדרכו היה מרגש למדי, אף צולם לטלוויזיה ושודר בערוץ היחיד דאז. זמן מה לאחר מכן הלך האיש לעולמו. כעבור שנתיים, פרסם העיתונאי אמנון דנקנר את הביוגרפיה של דן בן אמוץ, מסמך צהוב ושערורייתי שכלל פרטים חודרניים במיוחד על חיי המין של הנפטר. בין השאר, סופר שם שלא זו בלבד שבן אמוץ נהג לבעול קטינות בשנות העשרה המוקדמות שלהן בניגוד לרצונן, אלא שאף הפעיל לשם כך חברים וקרובים שעסקו באיתור הילדות הללו ובשידולן לשכב עימן; ואם לא די היה בכל אלה, נוסף בספר זה הסיפור שדן בן אמוץ אף בעל בצעירותו לא פחות ולא יותר מאשר את אימו יולדתו.

דנקנר טען אז - טענה שאין לה שום סימוכין אחרים - כי בן אמוץ ביקש ממנו לכתוב את הביוגרפיה הזו. מעבר לשאלה אם טענה זו נכונה ומדוע סיפר דנקנר את הרפש הזה על בן אמוץ דווקא לאחר מותו ולא הביא אותו מולו עוד בחייו, הביא אותו ספר לתוצאה אחת בלתי מפוקפקת: דן בן אמוץ נודה ממדף התרבות הקולקטיבי שלנו. יצירתו כמעט ואינה מוזכרת או מושמעת; ספריו אינם נדפסים; מערכוניו ("הקללות", "ההספד") אינם משודרים; במידה שהם איכשהו כן משודרים, זה משום שהם אינם מזוהים עימו ישירות (כמו "ספרים, רבותי, ספרים", בביצוע הגשש החיוור). מבחינת האנשים המעצבים את סדר היום התרבותי שלנו, הוא הפך כמעט לטאבו. דומה כאילו השתררה כאן נורמה בלתי כתובה, אבל ברורה מאוד: מי שהתעסק בבעילת קטינות חייב להיענש. מאחר ומותו בא טרם שנודעו פשעיו, יוטל החרם על יצירתו. וכך, נראה כאילו גרפה יד גדולה ונעלמה את כל שכתב במשך השנים והטילה אותן אל מגרסת השיכחה של ההיסטוריה.

אפשר לטעון, כמובן, שדן בן אמוץ הוא נציגו הבולט של ז'אנר הומוריסטי שהתיישן ואינו פופולרי עוד, כזה ששם דגש על משחקי לשון ועל זן של צבריות שאופנתיותו חלפה עברה לה. אפשר. בהחלט יתכן שרבים מהצעירים כיום אינם צורכים אותו יותר (ורובם בכלל אינם יודעים מי הוא היה), אבל בקרב המבוגרים יותר, בני ארבעים ומעלה, יש לו ביקוש לא קטן. אצל האנשים האלה יש חיבה רבה לרבים מההומוריסטים בני אותו דור, אנשים כאפרים קישון, חיים חפר, יוסי גמזו, שייקה אופיר, נתיבה בן יהודה ואחרים. הטענה הזו, שנגזרת מתפישת עולם שמתייחסת לתרבות במונחים של היצע וביקוש בלבד, אינה אלא אטימות לשמה. אם נמשיך להתנהג על פי העיקרון הזה, אפשר כבר למחוק מהמפה התרבותית שלנו גם שמות אחרים שכיום אינם כה "מוכרים" (ויסולח לי, אני מקווה, על שלא אזכיר אותם כאן במפורש).

השאלה אם אכן עשה בן אמוץ את הדברים שייחס לו דנקנר היא נושא שאפשר וגם צריך לדון בו. יצירת הזיקה בין טענות אלה לבין מכלול יצירתו, כמו גם ההחרמה הטוטאלית שלה - אלו הם מעשים שלא יעשו. מדובר בדבר שאינו חמור פחות משריפת ספרים. גם אם ביצע בן אמוץ את שיוחס לו, הכתיבה שלו אינה הופכת בשל כך לשנונה פחות. חבריו לאותה מסיבה מפורסמת, אלה שיחד איתם בחר לסכם את חייו, שותקים כבר שלוש עשרה שנה. בעודו בחייו, הם לא העלו על דעתם לבנות חומת השכחה סביב יצירתו. לא ברור מדוע הם נותנים לכך יד עכשיו.

מי שקורא את בן אמוץ אינו נותן יד למעשים מגונים בילדות יותר מכפי שמי שקורא את ספריו של לואיס קרול, שהאשמות על ניצול מיני של ילדות דבקו גם בו, נותן לגיטימציה למעשים דומים. מי שיקנה ספר של בן אמוץ לא יתרום בכך לרווחתו הכלכלית של האיש; הוא הרי כבר לא עימנו. את החרם הזה יש להסיר, ומייד. את יצירתו של בן אמוץ ישפטו ההיסטוריה והקוראים - ולא אנשי אליטה שהחליטה לפורר את זכרו לאחר שהלך לעולמו.
קישורים
דן בן אמוץ - ביוגרפיה
לא שם זין - הספר היחיד שעוד אפשר למצוא ב"מיתוס"
לזכור ולשכוח - עדיין בתוכנית הלימודים לחטיבה העליונה
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "ספרים"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  הספר של דנקנר אינו צהוב • ארז לנדוור
  צפירות-עולות-ויורדות... • אסתי
  צפירות-עולות-ויורדות... • גידי אהרונוביץ
  צפירות-עולות-ויורדות... • אשר לבשן • 2 תגובות בפתיל
גידי אולי למד לכתוב מאז... 126632
לפני שאתה כותב על דנקנר אז תלמד לכתוב נכון...
  גידי אולי למד לכתוב מאז... • ערן בילינסקי
  גידי אולי למד לכתוב מאז... • t/ vrtaui
גידי אולי למד לכתוב מאז... 531449
תעצמי עיניים, ותתחילי להקליד.
אחרי זה, תפתחי אותן ותבדקי איך יצא.
יצא מדוייק? או שיש כמה שגיאות הקלדה?
סביר להניח שהשני.
יפה.
אז הוא גם לבדוק לא יכול.
  אני עצמי אחד האנשים שיחסם • אלי • 17 תגובות בפתיל
  מפי הסוסים • רון בן-יעקב
  דן בן אמוץ • דותן דביר • 6 תגובות בפתיל
  האשמות שהוטחו בלואיס קרול • רן בר-זיק
  "חמורות לא פחות משריפת ספרים"? • ברק
  אי-הדפסת אלבומים, כמובן • ברק
  בפרוש כן • אורי קציר
  זמנים חדשים, זמירות חדשות • רון בן-יעקב
  זמנים חדשים, זמירות חדשות • דובי קננגיסר
  זמנים חדשים, זמירות חדשות • רון בן-יעקב
  זמנים חדשים, זמירות חדשות • עדיגי
La forza del [abitudine] 59404
מסכים, מה שמוציא קצת את העוקץ מהטענה שיש השכחה מכוונת בגלל מה שהפיליטוניסט הכושל דנקנר כתב (מהרהירי ליבו? מעובדות בדוקות?) על דב"א. בדיוק כמו שכתבת למטה.
  נכון • עדיגי • 2 תגובות בפתיל
La forza del [abitudine] 519459
ספריו של בן אמוץ נמכרים עדיין בחניות יד שניה ונמצאות בחלק מהספריות העירניות.

אדם בפני עצמו היה דן בן אמוץ .היה מאוד ישיר וניראה לי שדנקנר לא העיז לספר ולפרסם את כול הענין בעודו חי.
הוא ושאר חיכו בסבלנות עד שימות ועד פירסמו? סימן שלא יכלו להביט בפניו ולהתווכח על כך.

יש להפריד בין האשיות לבין ספריו

יש סופרים רבים שאני מעריכה ואוהבת את הספרים והיצירה שלהם אבל לא מסכימה עם דעותיהם או מעשיהם. וזה לא גורע מן ההנאה שלי.

בהחלט יש השכחה ! וזה ניראה לי כה צבוע.

מספיק להקשיב מידי פעם לשעה היסטורית ולשמוע את הרכילות ההיסטורית של האנשים הבכרים ביותר בהיסטוריה כדי להזדעזע ולהזדעק אבל עדיין הם דמויות מוכרות ומוערכות.

זו ניראת לי צביעות והחלטה שרירותית לא להדפיס את כתביו.

מי היה האיש לטוב ולרע?
באמת שזה לא מענין אותי כקוראת. אלפי פעמים קראתי ספרים שלא ידעתי דבר וחצי דבר על הסופר והביגרופיה שלו וזה לא מה שיאדיר או יקומם את הספר בעיני.

להזכריכם נשותיו וילדיו עדיין חיים וגרים בעולם הזה.

יצירותיו מונחות אצלי במדפי הספרות ובבלוגים וזה המעט שאני יכולה לתרום כדי למנוע שיכחה.
  זמנים חדשים, זמירות חדשות • ל.ב.פ., ניו יורק
  זמנים חדשים, זמירות חדשות • רותם
  זמנים חדשים, זמירות חדשות • אורי
  דן בן אמוץ והספריות • אלי
  מו''לים, לא משוררים • אסף עמית
  ועכשיו תסביר. • האייל האלמוני
  מוסד הספריה הוא אחד מהמוסדות • אלי
מי שרוצה ספריה, שיתגמל. 59691
המצב הנוראי כרגע הוא שאנשים לא מקבלים תמורה לעמלם. נקודה.
רוצה לפרסם בספריה שלך את הספרים שאני כתבתי? דאג לי לתגמולים.
לרוע המזל החוק הפשיסטי בארץ מחייב מכירה גם לספריות.
  מי שרוצה ספריה, שיתגמל. • xslf • 13 תגובות בפתיל
  אדון אייל אלמוני יקר • אלי
  וזאת הגישה הפשיסטית עליה דיברתי. • האייל האלמוני
  וזאת הגישה הפשיסטית עליה דיברתי. • דובי קננגיסר • 2 תגובות בפתיל
  פשיסטית? הנה לי כמה שאלות אליך • סתם כליל נאורי • 13 תגובות בפתיל
  אגב, • סמילי • 10 תגובות בפתיל
  האייל האנטי פשיסטי • אלי
פשיזם? נסו קפיטליזם. 60107
כל הדיון כאן הוא אקדמי לחלוטין, שכן לא הסופר הוא המרוויח על הספר שלו.
כסופר שפרסם כבר ספר אחד אני יכול לחשוף כאן את התחשיבים שלפיהם מקבל סופר תמלוגים על יצירתו.
הם די מגוחכים.
מספיר לומר שברוב המקרים, מתוך 79 ש"ח שאתה משלם על ספר, משהו באיזור ה- 3 ש"ח מגיעים לכיסו של הסופר.
הסיבה היא לחצים כספיים שונים ומשונים (והעובדה שסטימצקי מקבלים 55% ממחיר הספר).
ספריות, למיטב ידיעתי, משלמות על הספר אותו מחיר שמשלמות עליו החנויות, או מעט פחות. ההפסד שנגרם לסופר הוא מינימלי. לעומת זאת, הרווח לסופר מאותם קוראים שמתנסים ביצירתו דרך הספריות (ולאחר זמן, אם התלהבו ממנה, גם קונים אותה בחנות) הוא גדול בהרבה מהפסדו.
אם כבר,, צריכים היוצרים להילחם במו"לים ובחנויות הספרים.
פשיזם? נסו קפיטליזם. מאוד נכון מה שכתבתה 519462
ספרים שנשמרים בספריות יחיו לנצח כמעט
ספרים שרק נמכרים בחניות אורך חייהם יכול להיות קצר למדי אם לא תורגמו לכסף רב.

מאוד נכון.
תחיי הספריות וחניות יד שניה שמסקרנות ומפתות לקניה הרבה יותר.
חלק מספרי דן בן אמוץ נקראו בספריה וחלק האחר נרכשו בחנות יד שניה.
מי שרוצה ספריה, שיתגמל. 531451
לא אמת.
משום שההוצאות יכולות לבנות על הספריות כלקוחות שבטוח יקנו את הספר, יהיה אשר יהיה. והן קונות את הספר מיד כשהוא יוצא, במחיר מלא, ולא במכירות של 4 ב-‏100, שמהן הסופר מרוויח אגורות.
  דן בן אמוץ והספריות • אורי • 12 תגובות בפתיל
  לפיכמן תהיה (אולי) עדנה • אסף ברטוב • 2 תגובות בפתיל
  דב''א • עדיגי
תנסי את ''לזכור ולשכוח'', 59737
זכור לי שכילדה מאד אהבתי את הספר, ועד היום אני זוכרת קטעים ממנו. הספר מתאר מסע של ישראלי לגרמניה, לקבל את ''כספי השילומים'' עבור הוריו, לבטיו בנושא, והתאהבותו באשה גרמניה. זה ספר שמכיל הרבה. וזה שקראתי אותו כילדה, פשוט מעיד על מה שהסתובב בבית, לא על כך שמדובר בספר ילדים... (למרות שיש סיכוי גדול שהיום הוא היה נקרא על ידי שונה).

בכל מקרה, אני חושבת שמידע על יוצר לפעמים שופך אור על הבנת היצירה שלו, אבל הרבה פעמים הינו בחזקת מידע מיותר. הידיעה שדן בן אמוץ עשה מעשים פליליים ומגונים, תשאר בזכרון שלי בין אם ארצה ובין אם לאו. כאשר אקרא ספרים שכתב, מן הסתם אנסה, גם אם לא ארצה, למצוא ''רמזים'' לכך. לי הרבה יותר נח לדעת מעט על החיים האישיים של יוצרים, למרות הסקרנות הטבעית.
תנסי את ''לזכור ולשכוח'', 515139
ב''לזכור ולשכוח'' חוטא ד.ב.א בפלגיאט, סיפור של מופאסאן נגנב אחד לאחד (האלמנה והחייל), הסופר ענה למאשימיו וטען בזכות החופש ליצור ובזכות ניכוס אוניברסלי של רעיונות.
  רק על עצמי • דורון הגלילי • 4 תגובות בפתיל
  דן בן אמוץ בעיניי • דב אנשלוביץ
  דן בן אמוץ ומשה קרוי • אלי
  דן בן אמוץ ומשה קרוי • אורי קציר
Ayn Rand Institute וישראל 87860
מישהו יודע במקרה האם יש קשרים מענינים בין ה- Ayn Rand Institute וישראל?
פשוט, נתקלתי במקרה באתר תמיכה שהם בנו לישראל:
וזה נראה לי מוזר משהו...
שש שנים היית צריכה לחכות לתשובה... 493622
המנהל של ARI הוא ירון ברוק, יליד ישראל. אבל באופן כללי, איין ראנד הביעה תמיכה בישראל בעבר, והARI רואה בישראל ככוח המוסרי והצודק במזרח התיכון.
(כן, בשביל שש שנים זו תגובה די קצרה, אה?)
הכל קצר יחסית לנצח 493623
ותודה על התשובה :-)
  דב''א • ריקי • 18 תגובות בפתיל
  בן אמוץ הרוויח ביושר את השיכחה • אמיתי
  נשוב, ברשותכם, אל הנושא המרכזי • אורי קציר
  הולך וסובב • רון בן-יעקב
  יש משהו במה שאתה אומר • אלי
  טיעון בעייתי • אורי קציר
  טיעון בעייתי • רון בן-יעקב
  סך 0 או מורשת אינטגרטיבית? • מיכאל שרון
  סך 0 או מורשת אינטגרטיבית? • מיכאל שרון
  סך 0 או מורשת אינטגרטיבית? • מיכאל שרון
  אמנם לא רק דן בן אמוץ נשכח • ג. שמעון
  אמנם לא רק דן בן אמוץ נשכח • Michael Sharon
  אמנם לא רק דן בן אמוץ נשכח • אלי • 7 תגובות בפתיל
במשעול הצר 60209
מצאתי את הספר הזה מזמן, בחנות ספרים יד-שניה, וקניתי וקראתי. הוא היה כ"כ יפה שאני זוכרת אותו די טוב- הקו הכללי הוא, שיהודה איש קריות הוא חברו הטוב ביותר של ישו, ורק בו יכול ישו לבטוח לחלוטין. שאר התלמידים נוטים לסגוד לישו עצמו, במקום להאזין למסר שלו. ישו מחליט שעליו למות כדי שלא לחצוץ בין האנשים והמסר, ויהודה עוזר לו בכך. כלומר כל ספור ה"בגידה" נרקם בין השניים.

גם עליי השאיר הספר רושם עז( עד כדי פרץ ההתלהבות הפתאומי הזה שלי, שנים אחר כך).
אולי זה באמת ספר טוב במיוחד.

הספר כבר לא אצלי, אני לא יודעת איפה הוא,וחבל...

(משרד החינוך המליץ ללמד ספר על ישו?)
במשעול הצר 392715
גם אני קראתי את הספר לאחרונה ואהבתי אותו מאד.
האם ידוע לך במקרה אם הספר תורגם לגרמנית?
  קבק והזז • אסף ברטוב
  טיעון בעייתי • אילי
  לאורי קציר-סופר גדול לא נעלם! • לא מזיין קטינות • 4 תגובות בפתיל
יפה ואמת כתבת ! הקונצנזוס=מכה ! 62749
שנים רבות בחיי בת"א-ישראל,נחשבו ספריו של דן בן אמוץ
לספרים פופולריים ומקובלים,ותוכנם אכן לא השתנה מאז-היום
תופעת הליכלוך,וקניית הפרסום על ידי הבאשת אחר= מגונה !
דנקנר,עשה כמעשה ההומואים למאיר אריאל,וכמעשה עפר נמרודי
שיצא חלק ואבל קהלני ואח' שנתנו חייהם למולדת מוכתמים !
ואף אחד לא משלם על זה-כמו שדנקנר נהיה פופולרי בזכות
החנופה לממסד,פופליטיקה/ש"ס/ושאר מלככי פינכה - והיום:
הוא קובע לנו מה נראה כל יום בעיתון !. מתחייבת אזהרה
לציבור,ומתחייב עונש על פגיעה בשמו של אדם ! "בישראל"
טוב שם טוב-משמן טוב ! ושם טוב רוכשים בעמל ובעבודה !
חבריו של דן בן אמוץ וכל קוראי ספריו-העריכו את כשרונו
וכמעשה יהונתן גפן לאחרונה-לחיים.נעשה בזמנו שלא בפניו
מעשה הרמיה של דנקנר,שבמקום לשלם מחיר-קיבל פרס על זה..
יפה ואמת כתבת ! הקונצנזוס=מכה ! 413121
אני שמחתי לגלות הבוקר ערב יום הכיפורים ה"תשס"ז 1/10/2006
שישנם אחרים שחושבים בדומה,ולא מתביישים לכתוב ולהגיד את זה

כמו למשל העיתונאי האמיץ יואב יצחק שבז למסע הליקוקים של:
אמנון דנקנר שמנסה להגן על ידידו ראש הממשלה אהוד אולמרט.
וחוטא לאמת ולתפקידו כעיתונאי ועורך בעיתון רציני בישראל.

משעשע לראות את דנקנר ואת טומי לפיד שהופיעו שלוחי רסן שנים
בתוכניות הפופוליטיקה ! והשתלחו בכל מי שרק אפשר ויש בנימצא
ובלהט של "חושפי-האמת" ו"מוקיעי-השחיתות" בדומה ל "קולבוטק"
משנים את דעתם ואישיותם חליפות לבקרים והאמת רחוקה מלבבם !

  דן יא דן איך הלכת • גידי אהרונוביץ
זכויות יוצרים 71244
אל תחלק עותקים של התקליט, זו הפרת זכויות יוצרים.
  זכויות יוצרים • גידי אהרונוביץ • 56 תגובות בפתיל
היכן יש ספריית קלטות או CD באיזור המרכז? 418367
שלום לכם.
ברצוני לדעת היכן ניתן להשאיל קלטות או CD להשמעה כמו בספריית ספרים?
אני מתגוררת בפתח תקווה ועובדת בתל אביב - לכן אשמח לדעת על מיקום ספרייה כזו באיזור המרכז. אפשר גם ברעננה או בכפר סבא.

תודה,
קמינה
היכן יש ספריית קלטות או CD באיזור המרכז? 418378
ישנה הספריה לעוורים, אבל היא מיועדת רק לכבדי ראייה. אולי תוכלי לקבל מידע נוסף דרך האתר שלהם: http://www.clfb.org.il
היכן יש ספריית קלטות או CD באיזור המרכז? 418675
מדור המוזיקה בספריית בית אריאלה בת''א משאיל תקליטורים (ויש שם כמה ספרים מדברים)
  דן יא דן איך הלכת • האייל האלמוני • 2 תגובות בפתיל
  דנקנר עשה מעשה אשר לא יעשה • קראוס
  לאור מעשיו של דנקנר בהמשך הדרך • t/ vrtaui
  דרך אגב • ההוא ההוא • 2 תגובות בפתיל
  הנוד והשיכחה • גידי אהרונוביץ האייל העיוור
  אמנם היתה הדפסה מחודשת • עידו הראל
  לזכור את מה שצריך, לשכוח את דב''א • אורי • 5 תגובות בפתיל
  מסכים אתך • epsteins@bezeqint.net
  דעתי בעניין • עפר המתווך מרגולין
  בושה וחרפה • ד''ר דוד דרורי
  צודק • נ
  בהחלט! • אנדריאנה
  בוש לך דנקנר • נילי בק
  איך הלכת יא דן?" • יעלי
גילויים באיחור על פגיעה מינית לאחר מותו של אדם 492384
לגבי בן אמוץ, אנחנו לא יודעים בודאות מה היה שם. יש להזהר.
אף אחד כמובן לא תומך בפדופיליה, אבל אסור להרשיע על פי שמועות ללא חקירה מעמיקה של העובדות המדויקות.
חברו חיים חפר טען בכתבה שמדובר היה בתלמידות תיכון בנות 16 שהעריצו אותו ושכבו איתו בהסכמה. גם זה ניצול וגם זה לא מוסרי ולא תקין, אדם מבוגר עם נסיון חיים ומניפולטיבי לא צריך לנצל את התמימות של נערות צעירות וחסרות תיכחום שלוקות בהערצת המפורסם והנערץ.
אבל אי אפשר להתעלם מהקונטקסט החברתי שעד לפני כ 20 שנים דברים כאלו נחשבו נורמטיביים.
שחקן הכרורסל המפורסם, עבדול כרים ג'באר כתב בספרו האוטוביוגרפי שהוא שכב עם 10,000 נשים, לפני ואחרי כל משחק היו נערות צעירות מעריצות שבאו אליו בלי שהוא היה צריך להתאמץ. היום יש ובצדק, מלחמה נגד הדברים האלו. אבל לא נראה לי שאפשר רטרואקטיבית לשפוט אנשים שחיו לפני הנורמות שהיו מקובלות בזמנם.
לכן יש הבדל בין מצב שבן אמוץ ( לשם דוגמה ,אין לי מיושג מה היה באמת) היה אונס באלימות ותוך שימוש בכח ילדה בת 8 לבין מצב שבו הוא בהיותו בן 45 שכב עם נערה בת 16 בהסכמתה.
גם הדבר השני הוא לא מוסרי ואף לא חוקי, אבל בכל זאת יש הבדל.
כיוון שמעולם לא נערכה חקירה והעובדות לא התבררו, אני מציע לא להתלהם ולא לראות במקרה הזה בסיס להוקעה מוסרית. נא להתרכז בביעור נורמות שליליות שקיימות עד היום.
אין טעם בנאומים חוצבי להבות תוך התעלמות מהקונטקסט של אותה תקופה ומזה שאנחנו יודעים רק שמועות ולא יודעים בדיוק ובאמת מה הוא עשה, אפילו שזה נראה ונשמע מאד לא טוב.
מתרחש ב 20 השנים האחרונות שינוי חיובי, ההבנה שאונס או מעשה מיני שראוי לגינוי אינו רק כשזר לחלוטין מתנפל על אשה זרה בסימטה חשוכה ותוך שימוש בכח פוגע בה, אלא גם סיטואציות שיש בהן לכאורה הסכמה הן פוגעניות. זה קורה כשיחסי הכח בין הצדדים הן בפערים בלתי נסבלים , עקב הפרש גילאים וקטינות או עקב סמכות פורמלית ( בוס, מפקד, מרצה, מדריך,מורה בעל מקצוע, כל בעל סמכות) או עקב ניצול מצוקה אישית ונפשית של האשה. במסגרת זו גם פער בתיחכום עקב הפרשי גיל מוכר בדבר המהווה ניצול,זה הכל שינוי שאני מברך עליו, וגם בדור של בן אמוץ היו אנשים שלא התנהגו כמוהו כי רמתם המוסרית היתה גבוה יותר, אבל בהעדר יכולת לברר בדיוק מה היה שם, לא ברור לי מה הטעם לעסוק בזה בכלל עכשיו רטרואקטיבית. לא חסרים לצערנו מקרים עכשווים שכן ניתן לבררם ששוה להתעסק בהם. וגם להרשיע אדם שכבר מת על סמך שמועות כלליות זה נראה לי דבר שגם הוא לא בריא לחברה שלנו.
גילויים באיחור על פגיעה מינית לאחר מותו של אדם 492388
(וילט צ'מברליין, לא כארים עבדול ג'באר)
גילויים באיחור על פגיעה מינית לאחר מותו של אדם 492395
גם ג'ורג' סימנון.
גילויים באיחור על פגיעה מינית לאחר מותו של אדם 514301
וגם 20,000, לא 10,000.
גילויים באיחור על פגיעה מינית לאחר מותו של אדם 514304
אלה לא היו נשים והוא לא שכב איתם.
גילויים באיחור על פגיעה מינית לאחר מותו של אדם 514306
אתם מוכנים להסביר לאיילות מאותגרות תולדות-הספורט שבינינו על מה אתם מדברים? (יהיה נחמד בלי הפניות, בכמה משפטים שלך/שלכם, ככה זה ילך הכי מהר, תודה)
גילויים באיחור על פגיעה מינית לאחר מותו של אדם 514313
תחילת הפתיל בהנדרסון שסיפר על כארים עבדול ג'באר ששכב עם כך וכך נשים, השם תוקן ע"י ערן בילינסקי, המספר תוקן ע"י זהריקו, מצאתי עצמי כפוי להמשיך.
הומאז' לבדיחה עממית.
"פראבדה" מודיע: אחד יאשק יאשקוביץ זכה בפרס הגדול בפיס בחצי מיליון רובל.
למחרת פורסם תיקון:
א. זה לא היה יאשק יאשקוביץ, אלא יוסיפ יוספוביץ.
ב.זה לא היה בפיס, אלא בפוקר.
ג. לא זכה אלא הפסיד.
ד. לא חצי מיליון רובל, אלא את האופניים שלו.
כאן מקבלים תשובות לכל השאלות? 514319
אהא.

ה. אז מה עם האחות? האחות, נו, האמא של מכבי חיפה הקטן (איזה מתוק) - היא לא אמורה להגיע כבר, לפי חוק כל-הדרכים-מובילות-לרומא?
כאן מקבלים תשובות לכל השאלות? 514322
עכשיו תורך להסביר.
כאן מקבלים תשובות לכל השאלות? 515143
האם מי מן הקוראים יכול לנחש למה התכוונה המאותגרת? (בתגובה מעלי)
כאן מקבלים תשובות לכל השאלות? 515147
עזוב, בדיחה פרטית שיצאה לא מוצלחת. לא שווה את הפיקסלים (וסליחה, אם צריך - לא התכוונתי להתעלם בגסות, פשוט חשבתי שהתגובה תישכח ולא תיארתי לי שתחזור אליה).
כאן מקבלים תשובות לכל השאלות? 515154
טוב.
גילויים באיחור על פגיעה מינית לאחר מותו של אדם 514345
אני מכיר את הסיפור בגרסא שונה קמעה, ולדעתי מעט יותר מצחיקה, שראיתי בהרצאת וידאו של פרופ' עודד רגב מהטכניון:
גילויים באיחור על פגיעה מינית לאחר מותו של אדם 492449
יחסי מין של אדם בוגר עם בת 16 הם לא פדופיליה (הם הרבה דברים אחרים, אבל לא זה).
גילויים באיחור על פגיעה מינית לאחר מותו של אדם 492453
אפבופיליה?
הסופר כתב בעצמו באחד מספריו על מקרה בו שכב עם נערה מתחת לגיל הנ"ל.

לדעתי היה ידוע מספיק על מעשיו של דב"א (גם עם נערות קטינות) לפני שעבר לעולם הבא, ולפני שדנקנר כתב את הצהובון שלו.

לא רק שהמהפך ביחס הציבור לאותם מעשים היווה אינדיקטור לשינוי בסטנדרטים, התרעמה שרבים פתאום ביקשו לחוש כלפי אותם מעשים במסגרת אירוע פומבי (פרסום הביוגרפיה) היה אחד מאותם מנופים לשינוי.
גילויים באיחור על פגיעה מינית לאחר מותו של אדם 513392
זה היה ווילט צ'מברליין ז''ל ולא קארים עבדול ג'באר יבדל''א
זה לא עבירה על החוק לשכב עם בת 16 531442
די כבר עם ההתחסדות והבערות.מותר לפי החוק לשכב עם בת 16 .ואם היא נהנית זה גם מצווה,ולא משנה אם הוא מפורסם או לא.די עם דחיפת האף לחדרי המיטות.
ראיון עם אשתו לשעבר של דן בן-אמוץ 493759
תגובתו של אמנון דנקנר 493951
פולישוק 514353
מי שלא מכיר את הסדרה החביבה שבכותרת, יוכל להתרשם ממנה כאן: http://www.mako.co.il/vod-index/drama-polyshuk .

פרט מעניין בסידרה הוא הופעתו של אמנון דנקנר. הוא משחק שם את "חומי שליט" - על משקל "טומי לפיד", ראש מפלגת "מל"ל" - המייצגת את מפלגת "שינוי" הי"ד, שעליה נאמר שלו באמת לא היה אלוהים, הוא לא היה נותן לה להיעלם ככה.
דנקנר משחק שם את לפיד המוצג כגזען וציניקן נטול ערכים, חסר יושר ורודף תענוגות, המוביל קבוצה של גרועים ממנו. בכך, לוקח הוא חלק מרכזי בהכפשת הדרך בה האמין ופעל חברו המנוח ובהכפשתו כאדם הגון. זאת בדומה למקרה דב"א.

מסקנתי האישית מכל זה היא שאם יהיה בכוונתי למות בעתיד, אשמר מפני התחברות עם דנקנר.
פולישוק 514390
דנקנר טוען שקיבל את ברכתו של לפיד

פולישוק 514401
הוא לא טען משהו דומה גם במקרה הקודם?
פולישוק 514425
הוא לא השמיע את הטענות הללו כאשר דן בן־אמוץ היה בחיים.

הכתבה הזו נכתבה כחצי שנה לפני פטירתו של לפיד.
פולישוק 514426
אכן, אבל גם לפני שהסדרה שודרה בפועל.
אוציא אותו זכאי מחמת הספק.
פולישוק 514603
הכל קונספירציה - במטרה לתת ליאיר לפיד עוד כתבת 6 עמודים במוסף (כותרת: "אבי, ידידו").
פולישוק 514458
איך אפר להוריד פרק? (אין לי חשק לצפות דרך המחשב).
פולישוק 514483
נא לשים לב שהאתר הנ"ל לא תומך בהורדת תכנים בעלי זכויות יוצרים ולכן הוא אינו מכיל תכנים מסוג זה (מה שלא מפריע לו כמובן לשים קישור לאתר שכן תומך וכן מכיל).
פולישוק 514485
ניסיתי פעם להוריד סרט של ז'אק טאטי מאימיול, קיבלתי פורנו משעמם.
בטח היגיע לי.
פולישוק 514486
עוד לא נתקלתי בתופעה כזאת בקישורים של האתר הנ''ל.
פולישוק 514489
איזו, פורנו משעמם?
פולישוק 514496
סרט הפורנו היחיד שהורדתי אי-פעם התברר כדובר צרפתית. מאחר שאיני דובר את השפה וגם תרגום לא היה, מחקתי אותו אחרי כמה דקות צפייה.
פולישוק 514509
צודק. תימכו ביצירה עברית!
פולישוק בארץ הפלאות 514517
כנראה שזה אותו הסרט, היתה שם בחורה אחת ש*****? ועוד אחת ****,
ובחור אחד ש******?
(אני מבין קצת צרפתית, דיאלוגים מחורבנים ועלילה לא הגיונית).
פולישוק בארץ הפלאות 514541
כן, בדיוק הסרט הזה.

(אבל זה לא היה צרפתית, אלא גרמנית).
פולישוק בארץ הפלאות 514553
זה בדיוק בסרט שהתחלתי להפיק לא מזמן!
אבל איני פלגייטור, אז אבטל את העניין, אבל לא לפני שאחרונת המועמדות תסיים את מבחני הבד - זה המינימום שאני חייב להן.
פולישוק בארץ הפלאות 514856
הוא מתקן לה את הכבלים?
פולישוק בארץ הפלאות 514860
לא כבלים, אזיקים (עם פרוות ניילון ורודה).
פולישוק בארץ הפלאות 514866
(BIG LEBOWSKI - מומלץ עם ג'וינט ו וויט-רשן)
פולישוק בארץ הפלאות 514872
זה סרט שהחמצתי, אני מאוד אוהב את האחים כהן.
פולישוק בארץ הפלאות 514883
אוההו! נסה ותיהנה

מעבר לכך שהאחים ממציאים כתמיד דרכים חדשות לספר סיפור (בקולנוע)
מדובר בדמויות (ובדמות) הכי כיפיים בסביבה.
פולישוק 514917
להזהר מחברים כמו דנקנר? אחרי הביוגרפיה של דב"א זו ממש לשון המעטה.
לגבי טומי לפיד, אני חושב שאתה מגזים. סה"כ דנקנר משחק את עצמו ומאחר שהוא די דומה למנוח אפשר לעשות השלכה מן הדמות ללפיד. שליט קרוב ללפיד לא הרבה יותר משפולישוק קרוב לחה"כ לשעבר מצומת או שינוי (מה שזה לא היה).
כדרכי ברצוני להגניב השוואה קלישאית עד עבשה, לסדרה "כן אדוני השר". יש שחקנים לא פחות טובים. סדרות כאלה אינן דורשות תקציב חריג (בפולישוק הקאסט הרבה יותר גדול), אבל התסריט, אללי התסריט. לעומת השפה העילית, המשתבללת והמתחכמת של התסריטאי היהודי-אנגלי, התסריט העברי הפרחי מתכתב עם שפתו של בסטיונר לא מפותח במיוחד. "פולישוק, פולישוק הולך לשוק". מי שצופה בסדרה מקבל את הרושם שבמקום כנסת שחלקה עורכי דין והשאר שואפים להידמות להם, יש לנו כנסת של מתווכי דירות מנתניה.
פולישוק 514921
מלי פולישוק-בלוך [ויקיפדיה] היא דווקא עורכת־דין מרעננה.
פולישוק 514928
במקום כנסת שחלקה עורכי דין והשאר סתם שודדים, הייתי מעדיף כנסת של מתווכי דירות מנתניה, שהאחרונים משתכנעים מרימון יד או מטען, והראשונים גם מורא הקדוש ברוך הוא לא ייראו.
פולישוק 517738
לאחר שצפיתי בכל פרקי הסידרה (בהנאה גדולה) השתכנעתי שאין כאן ביזוי משמעותי של לפיד. הוא אינו עומד במרכז הסידרה וגם מידת עיוות הדמות נראה לי סביר עבור קומדיה מסוג זה. לגבי הרושם על פוליטיקאים שיוצרת הסדרה – הוא מעוות לרעה בכוונה כבכמעט כל סרט או סדרה בה מתוארים פוליטיקאים. כנראה שזה עונה על איזה צורך. במקרה זה, אכן הם נשמעים קרובים יותר לסוחרים בשוק ומתווכי דירות מאשר לבוגרי אוניברסיטה/עורכי דין.
האם הורשע דב"א? 535411
על פי התגובות במאמר המקושר ובמקומות נוספים ברשת (תגובה של יובל רבינוביץ', למשל), דב"א הורשע במעשה מגונה בקטינה, עוד בחייו. בויקיפדיה זה לא מוזכר. למישהו יש פרטים?

למה נשכח דן בן אמוץ 605692
"הוא היה אחד המנסחים הבולטים והמשפיעים על הישראליות, אבל מאז מותו נעלם כמעט לחלוטין מהתודעה. לוי זיני, שביים סרט תיעודי חדש על דן בן אמוץ, מספר מה גרם לו להתחקות אחר המיתוס שלו" - הארץ
קוראת להקים את התנועה להשבת דב''א לתרבות הישראלית 615218
עכשיו כשנפטר העולם מדנקנר, אני אשמח להקים איזו תנועה (אני לא בפייסבוק אז לא יכול להקים קבוצה שם) שתחזיר לתודעה את עבודתו של דן.

נכון שהוא לא היה דוסטויבסקי ולא כל מילה שכתב היתה שווה זהב.

אבל הוא כתב כמה דברים לא רעים, ובעיקר יצר רוח ישראלית מאד מיוחדת - ואת כל זה מחק דנקנר אחד בספר אחד.

צריך איכשהו, איפשהו, מתישהו לעשות משהו עם זה - ולהחזיר את דב''א הרוחני לחיינו.

להקים אתר שירכז דברים שלו, יש מעט מאד סרטונים ביוטיוב. מישהו צריך לקחת על עצמו להיות האוצר של כתבי דב''א.
קוראת להקים את התנועה להשבת דב''א לתרבות הישראלית 615220
דב''א הרוחני היה אוסר עליך להעלות סרטים שלו ליוטיוב. רק מהבחינה הזו מגיע לו להישכח.
קוראת להקים את התנועה להשבת דב''א לתרבות הישראלית 615230
עונש קצת חמור למי שחושב אחרת ממך באשר לזכויות יוצרים, הלא כן?
קוראת להקים את התנועה להשבת דב''א לתרבות הישראלית 615236
זה לא עונש. זו תוצאה של בחירותיו (בעניין הפצת יצירותיו). אבל כמובן שאנחנו יכולים להתעלם מבקשתו (כמו במקרה של קפקא).
קוראת להקים את התנועה להשבת דב''א לתרבות הישראלית 615240
הוא בכל מקרה כבר לא יהנה מתמלוגים כלשהם, אז למה להעניש את הציבור?‏1

____
1בהנחה שיש מי שמעוניין לצפות באותם סרטים.
קוראת להקים את התנועה להשבת דב''א לתרבות הישראלית 615244
מה עם יורשיו? זכויות היוצרים על יצירותיו יפוגו, לפי החוק הנוכחי, בראשון לינואר 2060.

יש לא מעט חומרים שבעליהם כנראה לא יהנו מתמלוגים אבל בכל זאת אנחנו מנועים משימוש בהם.
קוראת להקים את התנועה להשבת דב''א לתרבות הישראלית 616259
מהבחינה הזו אין שום הבדל בית דן בן־אמוץ לנעמי שמר.
גם היא אמורה להישכח?
קוראת להקים את התנועה להשבת דב''א לתרבות הישראלית 616262
נעמי שמר אסרה כל פרסום ללא תשלום (אני לא בטוח שההגדרה נכונה) של יצירותיה כמו דן בן אמוץ?
קוראת להקים את התנועה להשבת דב''א לתרבות הישראלית 616263
אסרה לחלוטין.
קוראת להקים את התנועה להשבת דב''א לתרבות הישראלית 616265
התכוונתי בשאלתי גם לספריות.

אני רוצה לקוות ששמר הייתה משנה את דעתה לו הייתה ממשיכה לחיות כמה שנים נוספות, אבל זו כנראה סתם אופטימיות.
קוראת להקים את התנועה להשבת דב''א לתרבות הישראלית 616271
כן. אבל נעמי שמר מולחנת. וכך היא מושמעת ברדיו.
ונעמי שמר אמנם אסרה על פרסום מילות שיריה באינטרנט, אבל השירים האלה חופשי מועלים ליוטיוב, בין אם היא רצתה בזה ובין אם לא.

וזה שונה קצת מדן בן אמוץ.
קוראת להקים את התנועה להשבת דב''א לתרבות הישראלית 616278
"מועלים חופשי ליוטיוב" חל באותה מידה גם על דן בן אמוץ.

כמוכן, דן בן אמוץ "נעלם" (ר' המאמר הנוכחי) מהתרבות הפופולרית ולכן לא מושמע ברדיו. על השמעות ברדיו בעלי זכויות היוצרים מקבלים תמלוגים (ואקו"ם: תמלוגים כפולים, אם הרדיו פתוח בכל מני מספרות).

ולעניין הכותרת: יוחזר דב"א, ויפה שעה אחת קודם! ליתר דיוק: הכוונה היא, כמובן, ל:
http://web.archive.org/web/20071224030122/http://davar-acher.com/zope/home/he/1
קוראת להקים את התנועה להשבת דב''א לתרבות הישראלית 616291
מזלה של נעמי שמר, שיש את ארבע אחר הצהריים, השירים ביום שישי בין 7 ל-‏8 בערב ברשת ג', ואת הסופשבוע העברי ב103 FM...
קוראת להקים את התנועה להשבת דב''א לתרבות הישראלית 616716
היעלמותו של דב''א מהתודעה והשיח הציבוריים אינה רק תוצאה של הספר של דנקנר אלא גם של הערך הנמוך יחסית של כתיבתו. אפשר בהחלט להמשיך לחיות בנחת בלי יצירתו של דב''א, מבלי שזה יהווה חסך תרבותי או בידורי בלתי נסבל.
האם מישהו מכיר? 709816
אם זכרוני הרעוע אינו מטעה אותי, באחד מסיפורי אבו נימר מתאר דן בן אמוץ מסורת ערבית ישנה של עולם מראה תת קרקעי של ג'ינים (Djinn) לעולם שלנו. ולפי המסורת יש לכל ילד תאום תת קרקעי מהמין הנגדי. ואם נופל ילד על הרצפה תאמר לו אימו "נפלת על מישהו טוב ממך", ותשפוך מים על מקום הנפילה כדי לפייס את אם התאום הג'יני.

האם מישהו מכיר מקורות נוספים למסורת הזאת? (פעמיים כי טוב אם מישהו מכיר מקור מחקרי)

תודה מראש!

___

ובהקשר לדיון - מעניין לראות ששאלת הפרדת האמן מיצירתו החלה הרבה לפני ה #MeToo. זה לא שההיסטוריה חוזרת, היא פשוט לא הלכה לאף מקום.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים