צעצועים וקרקורים – השיר של ישראל לאירוויזיון מלהיב ומסעיר 3833
השיר "Toy" של הכותבים דורון מדלי וסתיו בגר, שיבוצע על־ידי נטע ברזילי וייצג את ישראל על בימת האירוויזיון בליסבון, נחשף בתאגיד השידור "כאן" וההתלהבות ממנו גדולה.
נטע בקימונו
נטע ברזילי. צילום: דניאל קמינסקי
בתחילת השבוע פורסם רשמית וידאו־קליפ של השיר שייצג את ישראל באירוויזיון 2018, וכבר השיר מוביל בטבלאות ההימורים. השיר, שנכתב על־ידי דורון מדלי וסתיו בגר, נקרא "Toy" והוא יבוצע על בימת האירוויזיון על־ידי נטע ברזילי, זוכת התכנית "הכוכב הבא לאירוויזיון". השיר נבחר מתוך יותר ממאה ושלושים שירים שהוגשו לוועדה לבחירת השיר לאירוויזיון.

השיר כמעט כולו באנגלית למעט מילים אחדות בעברית בבית השני. השיר עוסק בעוצמה נשית וב"העמדת הגבר במקומו", והאטיטיוד הכללי בוטה ומחוצף.

השיר מורכב ממספר קטעים בעלי אופי מוסיקלי שונה אך עם אותו מפעם (טמפו), אשר משתלבים זה בזה ומובילים לפזמון. הפתיחה נותנת טעימה מכל אחד מהקטעים של השיר באופן משולב, באמצעות הלופר המפורסם. הבתים משלבים פופ ו-R&B עם נגיעות מזרחיות של דרבוקות, וכך גם קטעי המעבר המגוונים אשר בחלקם שקטים ובחלקם מתעצמים ומובילים לפזמון. בולט במיוחד קטע המעבר שבו השיר לועג לגבר באמצעות חיקוי של קרקורי תרנגולות, שם נטע מפגינה יכולות ביטבוקס מרשימות. קטע המעבר הזה מוביל לפזמון סוחף בסגנון דאנס קצבי המזכיר מוסיקת מועדונים. לפזמון מלודיה קליטה ובולטים בו קולות ליווי, כינורות ובאסים.

נטע מבצעת את השיר באופן יוצא מן הכלל ומפגינה וירטואוזיות בקטעי הביטבוקס. השיר בהחלט נותן ביטוי לקולה וליכולותיה. הופעתה של נטע בווידאו־קליפ מרשימה, ובכלל הווידאו־קליפ דינמי, עדכני, מסקרן, וזרוע אלמנטים הצדים את העין. בימוי הקליפ נעשה על־ידי הבמאית קרן חכמה, והכוראוגרפיה - על־ידי מיכל שי.

השימוש בלופר אינו רב - כנראה נעשה בו שימוש רק בפתיחה, ואולי גם בשורה "אני לא בובה" בבית השני. עולה תמיהה מדוע הוא אינו דומיננטי בשיר, כמצופה. אפשרות אחת היא חשש שהלופר "יגנוב את ההצגה", וממילא נטע חזקה ובולטת גם ללא הלופר. אפשרות אחרת היא שחוקיות השימוש בלופר שנויה במחלוקת, והשימוש המצומצם נועד להקטין את הסיכון לפסילת השיר.

בניגוד לשיר הזוכה בשנה שעברה באירוויזיון, "Amar Pelos Dois", כאן הדגש אינו במלודיה, אלא בתחכום מקצבי שנבנה על גבי המלודיה. בחלק מקטעי המעבר מתרחשים שינויי מקצב פנימי, ואלה מצטרפים לאלמנטים מתוחכמים אחרים כמו הלופר והקרקורים.

זו תהיה הפעם השלישית שבה שיר של דורון מדלי מייצג את ישראל בתחרות. "Golden Boy" שביצע נדב גדג' היה הראשון, ו"Made of Stars" בביצועו של חובי סטאר היה השני. שני השירים סיימו במקומות מכובדים בגמר האירוויזיון. הבחירה שוב בשיר שמדלי בין כותביו עוררה שיח על אופן תהליך בחירת השירים. בתגובה למבקרים נמסר מ"כאן" ל"וואלה! תרבות" כי השירים נבדקים באופן אנונימי וכי נערכים בוועדה המקצועית סבבי הצבעות בתהליך מתועד ומקצועי. כעת, לאחר חשיפת השיר, אין ספק שמדובר בבחירה המוצלחת.

מהמהמרים ומהמהמרות

מספר שעות לפני הפרסום הרשמי דלף השיר והופץ ברשתות החברתיות. השיר שדלף יצר עניין רב, וכבר לפני הפרסום הרשמי טיפס השיר למקום הראשון בטבלאות ההימורים, לפי אתר EurovisionWorld.com, אשר מרכז תוצאות מאתרי הימורים שונים ברשת. גם כעת, מספר ימים לאחר החשיפה הרשמית של השיר, הוא עדיין מוביל בפער גדול ביחס לשאר השירים, מה שמצביע על כך שהמיקום הגבוה איננו נובע רק מההתלהבות הראשונית של חשיפת שיר חדש, אלא מהערכה שקולה של המהמרים שהשיר אכן ראוי לניצחון, או בעל סבירות גבוהה מאוד לניצחון.


החמישייה הראשונה בסוכנויות ההימורים בשעת כתיבת המאמר, על־פי EurovisionWorld.com



אף שישנה קורלציה מסוימת בין מיקומם של השירים בטבלאות ההימורים לבין הצלחתם באירוויזויון, אין בטבלאות ההימורים הבטחה שהשיר המוביל אכן ינצח. לעיתים קרובות שיר שהוביל בטבלאות, וטרם התחרות נדמה היה שינצח, לא ניצח בסופו של דבר בתחרות עצמה. כך למשל בשנה שעברה השיר האיטלקי "Occidentali's Karma", שהוביל לאורך כל הדרך באתרי ההימורים, סיים בתחרות במקום השישי. לעומתו השיר הזוכה, שייצג את פורטוגל, אמנם מוקם גבוה בטבלאות ההימורים, אך לא הוביל אותן. שיר נוסף שהוביל בטבלאות ההימורים ללא עוררין ולא זכה הוא השיר שייצג את רוסיה בשנת 2016 "You Are the Only One", אשר סיים במקום השלישי.

אם עולה מן הדוגמאות הללו שההפרשים בין טבלאות ההימורים לבין התוצאה הסופית בתחרות הם מינוריים, חשוב לדעת שיש מקרים חריפים של חוסר הלימה, ולעתים שיר שלא בלט כלל באתרי ההימורים מסיים במקום גבוה להפתיע, מה שמכונה "סוס שחור". כך למשל השיר של ההרכב "Sunstroke Project" שייצג את מולדובה בשנה שעברה סיים, לתדהמת הצופים, במקום השלישי אף שבטבלאות ההימורים הוא לא מוקם אף לא בעשירייה הראשונה. עם זאת, במקרים רבים אתרי ההימורים דווקא מצליחים לנבא מהו השיר המנצח, כמו בשנת 2012 עם השיר "Euphoria" של שוודיה וכמו בשנת 2013 עם "Only Teardrops" שייצג את דנמרק. יש לקוות לטובת ישראל שהשנה הזכייה בתחרות תגשים את החיזוי האופטימי שבטבלאות ההימורים.

לאור ההייפ סביב השיר, ניתן לסמן אותו כמועמד לניצחון, או לפחות להעריך שיתברג בחמישייה הראשונה. ביצועיה המוצלחים של נטע בהופעות החיות ב"כוכב הבא לאירוויזיון", וניסיונה על הבמה בכלל, מעצימים את ההייפ ואת הציפייה לביצוע מוצלח גם על בימת האירוויזיון בליסבון.

חצי הגמר הראשון, שבו תשתתף ישראל, יתקיים ב-‏8 במאי, והגמר הגדול יתקיים ב-‏12 במאי. אלו ישודרו בשידור חי בכאן-‏11, ברדיו כאן-‏88 ובפייסבוק של כאן.
קישורים
וידאו־קליפ של Toy
הלופר של נטע - מאמר קודם באייל
eurovisionworld.com/
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "מוזיקה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

698097
הקליפ באמת סוחף. אחר כך ניסיתי להקשיב לשיר בלי להסתכל. פחות מעניין... אבל לא ממש משמעמם, אני מניח שבהתחשב בזיקנה של הטעם שלי זה הכי טוב שאפשר לצפות לו מפופ עכשווי. אני מקווה שההופעה של נטע על הבמה נותנת שמץ מהאקשן החזותי שיש בקליפ.

לבן שלו יש תובנה מעניינת: בויתור על הלופר הם ויתרו על בנייה אנכית של השיר, והחליפו אותה בבנייה אופקית, שזה פחות מעניין.

והערה בצד: אחת הרקדניות בקליפ מזכירה לי חזותית את סי היימן בתקופת "לא עובדת בשביל אף אחד", שזה מאוד מתאים לשיר. מה שמסתכל (באופן מהנה) הוא שאני לא מצליח להשתכנע בדמיון, כי הקליפ לא נותן לראות אותה יותר משליש שנייה ברצף.
698099
בעיניי זה שיר פופ לא רע, גם בלי הקליפ.

ובנוגע להערה בצד: אתה מתכוון לרקדנית עם השיער הכחול, נכון? אז ב-‏0:43 רואים אותה ללפחות שנייה שלמה, וכן, גם בעיניי היא דומה לסי היימן של האייטיז.
וואו! 698101
השיר הזה הוא לא בדיוק כוס התה שלי, אבל אני בהחלט מתפעל מכמות יחסי הציבור שהוא מקבל ולא רק כאן באייל‏1. זאת כבר אמנות בפני עצמה.

__

1. שני מאמרים אוהדים בטירוף, שנכתבו ע"י גד, שכתב רק אותם. האם אלו רק שתי מאמרים של גד בסדרה על מוזיקה ישראלית? אם כן, סחתיין על הפרגון! אבל אולי כדאי להציג עוד יוצרים?
שיטת הבחירה 698107
מעבר לטענה הכללית שמדובר בתחרות פוליטית שבה היחסים בין המדינות חשובים לא פחות מאיכות השיר, יש כאן שאלה ספציפית.
בתחרות שהיתה לפני שנתיים, אאז"ן, חצי מהנקודות ניתנו ע"י "ועדות מומחים" בכל מדינה, כאשר המשקל של כל המדינות היה שווה. החצי השני של הניקוד ניתן ע"י הצבעה אישית פתוחה ברשת (בלי קשר למדינה ממנה בא המצביע). כל עוד ניתן הניקוד ע"י המדינות הוביל השיר של הזמרת האוסטרלית שהיה כנראה השיר היותר הטוב. אבל ברגע שהוכנס הניקוד הפתוח, השיר האוסטרלי ירד למקום השלישי והשיר האוקראיני (הזוכה) והרוסי חלפו על פניו. השיר האוקראיני היה "קצת" אנטי-רוסי, ובאוקראינה וברוסיה היו התארגנויות לאומיות להצבעה (ואולי גם זיופי סייבר) שגרמו למהפך בתוצאות.
מהי שיטת הבחירות השנה?
אני לא יודע אם בעקבות הפיאסקו האוקראיני-רוסי ביטלו את ההצבעה הפתוחה. ההרגשה שלי היא שבפרט במקרה הישראלי, ביטול או "קיזוז" ההצבעה הפתוחה יפעל לטובת נטע.
למרבה הצער, השיר הישראלי מן הסתם יזכה גם להתארגנויות נגדו בהצבעה הפתוחה, וגם להצבעה עויינת מצד הרבה מדינות, כך שהסיכוי לזכייתו קלוש בכל מקרה בלי קשר לאיכות השיר בכלל ולהערכות ההימורים בפרט.
הערת שוליים 698109
המשפטים האלה תפסו את העין שלי, "השיר כמעט כולו באנגלית למעט מילים אחדות בעברית...והאטיטיוד הכללי...עם אותו מפעם (טמפו)". מצד אחד הקפדה על הביטוי הלא כל כך נפוץ בעברית "מפעם" (עם הסבר לועזי) ומצד שני "אטיטיוד"?
הערת שוליים 698127
אולי כי ל''גישה'' אין אטיטיוד של ''אטיטיוד''.
הערת שוליים 698135
''האווירה הכללית'' (הפריע גם לי).
That's the attitude 698136
או, הרבה יותר מתאים!
הערת שוליים 698138
אכן מתאים בהקשר הזה.

אפרופו, אני עדיין לא סגור אין אומרים בעברית משהו כמו she's got [an] attitude.
הערת שוליים 698149
יש לה פלפל (בסגנון שנות השבעים).
יש לה חוצפה.
הערת שוליים 698150
חוצפה אומרים גם באנגלית וזה לא בדיוק אותו דבר כמו attitude. זה משהו כמו, למה מה קרה שאת עושה פנים [חמוצות/ דוחות/ מתנשאות/ לא סובלניות/ חסרות סבלנות/ מזלזלות / וכו'] !
הערת שוליים 698158
היא מתנשאת, לא מסבירה פנים, מפגינה ריחוק, מרימה את האף, סנובית.
ובסלנג: מתעליינת, עושה דאווין, חושבת את עצמה, או בגרסתו החדשה: חשה ת'עצמה.
הערת שוליים 698159
חשה ת'עצמה - עכשיו אני מחפש הזדמנות להשתמש, בזהירות...
הערת שוליים 698162
עפה על עצמה.
הערת שוליים 698195
נכון, וגם: מחזיקה מעצמה.
הערת שוליים 698140
בהקשר הספציפי של מוזיקה, יש את האפשרות ''הגשה''. אמנם מילה קצת מיושנת אבל עשויה להתאים.
עברית ! 698164
מפריע לי שהשיר שמייצג את ישראל אינו מושר בעברית. ואם העברית לא מתאימה לסגנון הזה, שיבחרו בשיר בסגנון מתאים. בעבר זכינו במקומות מכובדים בארווויזיון ואפילו במקום הראשון כששרנו בעברית.
עברית ! 698165
ישראל זכתה שלוש פעמים. בכל הפעמים הללו הפזמון לא היה ממש בעברית: הקרוב ביותר היה „הללויה״, שהיא אמנם מילה עברית ובינלאומית, אך לפחות השאר היה בעברית. אבניבי הוא ג'יבריש בעברית. בדיווה הפזמון לא היה בעברית.
כשמגיע, מגיע! 698177
גם אני מן ה"זקנים" ומיקס הז'אנרים המודרניים (ראפ, היפ הופ ואלקטרוני) לא מדבר אליי, אבל עדיין אני יכול להבחין שמדובר בשיר טוב ובכוכבת אמיתית בעלת פוטנציאל בינלאומי.
קשה לי להאמין שהיא תזכה, אבל גם אם לא, דבר אחד בטוח: היא ראוייה לזכות ואיזה מזל שבחרו אותה.
לגבי השפה, האנגלית, אני חושב מוצדקת. קטני אמונה יגידו שהטקסטים בתחרות השירה ממילא מכוונים למכנה המשותף הנמוך ביותר ולכן הם יכלו להיות באותה מידה בעברית. הטקסט של נטע ודורון מדלי אינו ביאליק, אבל יש שם קו של פמיניזם בסגנון עדות המגדר ו-MeToo# ולכן כדאי שיהיה באנגלית (כדי לשתף מה יותר מאזינים). לעיתים מילים בשפה אקזוטית ולא מובנת יוצרים אהדה וקסם מושך לשיר (ע"ע גילה גילה קוג'ה בודי), אבל בד"כ הם גורמי ניכור. ליבו של שיר הלהיט הוא הקשר הנוצר בין המבצע לקהלו. בחירה בשפה בלתי מובנת מתפרשת לרוב כהתנשאות של הזמר על קהלו. בכלל כאשר באירוויזיון משתתפים אוסטרליה וסין, התחרות הזאת ממילא מדחיקה את הבעיות והמחלות הלאומיות וזורמת יותר עם אוירת הבינלאומיות והכפר הגלובאלי. לא יקרה כלום, אם גם ישראל תמשיך לזרום בקו הזה. מקסימום אפשר לצרף "אמן" (Amen) אחד או שניים.
כשמגיע, מגיע! 698182
בשיחה בפודקאסט "שיר אחד" (אולי אני חוזר על קישור שכבר הביאו) נורית הירש מספרת על השיר "אבניבי", וכיצד היא ואהוד מנור הינדסו אותו לאירוויזיון.
לופ של 70 698739
מסתבר שהלופר הזה מתפשט כמו אש בשדה שיבולים.
הימורים 699116
שמעתי היום חלק גדול משירי האירויזיון 2018.
השיר של נטע המוכשרת באמת הכי אנרגטי והכי רחוק מן הפופ מיינסטרים. אבל לא נראה לי שצריך לקחת את ההימורים ברצינות. השירים המובילים הם פשוט השירים היותר חריגים מבחינה סגנונית (כך שהם זכירים יותר). הזמרת האסטונית באמת יוצאת מן הכלל, אבל הסיכוי של האופרה א-לה אמה שמפליין לזכות די דומה לזה של האתנו-ג'ז הגרוזיני. (אני גם תוהה אם אפשר לבצע את קטעי הסופרן קולורטורה (סופרן גבוה ויציב בו קולה של הזמרת "עולה" מעל קול התזמורת).
לגבי נטע המוכשרת, ראינו שהיא בהחלט יכולה לבצע בחי את הביצועים המרשימים שלה, אבל אם אכן תזכה על אף כל המגבלות הפוליטיות, יהיה זה יפה מאד מפני שיש בתחרות השנה שירים יפים מאוד למרות שהם פופ סטנדרטי. הזמרת האוסטרלית טובה מאד. והשירים הלא מדורגים של צרפת, בריטניה ואפילו שוויץ טובים מאד. רק האירים המצטיינים חלשים מאד. גם בלעדיהם תהיה תחרות חזקה מאד. בהצלחה לנטע.
הימורים 699208
אוסטרליה? באירוויזיון? זה בטח שינויי האקלים, הם מאיצים אפילו את הטקטוניקה.
הימורים 699213
אולי באיגוד השידור האירופי החליטו שמדובר באוסטריה הדרומית או משהו כזה. בכל אופן, השנה זאת כבר ההופעה הרביעית שלה בתחרות.
הימורים 699305
אחרי חצי הגמר של יום שלישי נטע ירדה בטבלאות ההימורים לעומת הקפריסאית, שנסקה אל המקום הראשון. סיבה אפשרית: נטע עומדת מאחורי התחליף-לופר שלה, ובכך התנועה שלה מוגבלת, ואילו הקפריסאית רוקדת בשטח במרץ, מה שהופך את ההצגה החזותית למלהיבה יותר, וגם מאפשר לזמרת להפגין את גזרתה החטובה.
הקרב הסופי יהיה בין נטע כנציגת ההעצמה הנשית המרדנית, לבין הקפריסאית עם הלהיט הקליט והרזון המקובל. מי תנצח?
הימורים 699346
תמיד האמנתי שהימור רטרואקטיבי הוא השטח שלי: נטע.
הימורים 699349
הימורים 699393
איזה יופי שטעיתי בגדול. ברכות לנטע הכישרונית.
קודם כל התברר שההצבעה הטלפונית דוקא הצילה את ישראל (וקפריסין) מן הפוליטיקה של שכנים וקרובים.
כפי שחשדנו כבר תקופה ארוכה, נראה שגם ה-BDS וגם האירוויזיון הם חזקים במיוחד בישראל ולאו דוקא באירופה. תן לאירופאים לשכוח לרגע את המטורפים המזוקנים וחובשי הכיפות של המזה"ת והם ישמחו לעשות זאת.
לאור הרמאות הרשתית הברורה לעין של אוקראינה (מזל שרוסיה לא עלתה לגמר) וההצבעות המגוחכות של המדינות (אפס הדדי בין השונאות הידועות של ישראל וקפריסין), כדאי אולי לרדת לפרופורציות הנכונות של התחרות הזאת. מדובר בתחרות שירה מסחרית של זמרים מתחילים בחלקם, שמצטיינת בעיקר בגימיקים ובבולטות של הקהילה.
אני חושב שהאירוויזיון הוא המקום בו צריך לשים את הגבול ולהפסיק את הברכות המתוקשרות בטלפון של ראשי המדינה, משל נטע זכתה זה עתה בפרס נובל. אין משהו פסול בברכות עצמן. העניין הוא שיש כאן מעגל סגור של פרסום ופמפום עצמי של התקשורת והפוליטיקאים. הדרך היחידה להתנגד היא שהקהל השבוי יגיב בבוז ובגיחוך על הפרסום הזה.
ועוד הטפה אחרונה לנטע היקרה. את ממש מדברת את עצמך לדעת בימים האחרונים. "להצביע בעד השונה"? באחת התחרויות האחרונות, זכתה זמרת עם זקן. להצביע עבור זמרת ומבצעת מוכשרת, קצת יותר כבדה מן המקובל זה "הצבעה בעד השונות"?. נטע בודאי משערת שגם אחרי האירוויזיון נטע ברזילי תהיה שקופה ביחס לשלומית מלכה שעדיין לא צריכה לזכות באירויזיון כדי שיקשיבו להגיגיה. אני מציע לנטע ללמוד דוקא מדנה אינטרנשיונל, שמסיבות שונות, הצליחה בלי הרבה אומר ודברים לעשות מהפכה במעמד הטרנסקסואלים. נטע עשוייה בסוף לומר משהו שלא ימצא חן בעיני ההמון ולשלם על כך מחיר מופקע. היא צריכה פשוט להיות ולהמשיך להופיע וליצור ולא להתמכר לדיבורים שהם לפעמים מגוחכים ולרוב מיותרים.
הראשון לזהות 699540
בין כל האזכורים להופעה באירוויזיון והטענות על ניכוס סגנון יפני, אף אחד לא שם לב שבעצם השמלה של נטע ברזילי מרפררת ללא פחות מהלבוש העברי האותנטי והאיקוני של בני ישראל במצרים, כפי שהוא מיוצג היטב על ידי משה רבנו ב"עשרת הדיברות".
ואם תרצו, אפילו לתנוחת חציית ים-סוף.
אח, אמרנו לכם שהכל כבר מופיע בתנ"ך?
הראשון לזהות 699776
איזה מלך יול ברינר, הא?
הראשון לזהות 699778
לגמרי.
אגב, הוא מופיע גם בסרט ההמשך על פי זכרונותין של משה ''המלך ואני''.
איום בתביעת הפרת זכויות יוצרים 700427
יוניברסל טוענת שיש דמיון בין הפזמון של "TOY" ללהיט "Seven Nation Army" של "וייט סטרייפס".

הקשבתי ולא שמעתי דמיון מיוחד, אולי הקצב. גם המלים שונות לגמרי.

יובל, אולי תוכל להסביר מה הבסיס המוסיקלי, אם יש, לטענה של יוניברסל?
איום בתביעת הפרת זכויות יוצרים 700428
לפי מה שאני מבין מהכתבה הזו, הטענה היא שפראזת הסינתסייזר ב"טוי", זו שמיד אחרי הפזמון, נגנבה מהריף הבסיסי של הבס (ואח"כ בס + גיטרה) ב-SNA.

תגובתי לטענה: פחחח. הדמיון הוא מינימלי, ומתקיים לצד הבדלים אדירים הרבה מקומות ומימדים אחרים של שני השירים. יש אין-ספור מקרים של דמיון הרבה יותר רציני בין שירים, כך שלי נראה שנסיון התביעה הוא מופרך לחלוטין. מצד שני, מאז המשפט של או ג'יי סימפסון למדתי שהקשר בין ההגיון המשפטי וההגיון הפרטי שלי הוא לפעמים רופף ביותר, אז מה אני יודע.
איום בתביעת הפרת זכויות יוצרים 700432
תודה. אכן יקומים משיקים.
איום בתביעת הפרת זכויות יוצרים 700429
הזכיר לי מקרה בו 3 שירי פופ מפורסמים (לאונרד כהן,לאו סאייר ואלטון ג'ון)השתמשו באותה פראזה מוזיקלית שנטען לגביה שמקורה מגיע עד לשוברט.
ref https://secondhandsongs.com/topic/59344> famous blue raincoat >
איום בתביעת הפרת זכויות יוצרים 700438
הנה הדגמה לדמיון הבס לזה של עוד כמה שירים.
איום בתביעת הפרת זכויות יוצרים 700440
הדגמה מצוינת עד כמה קניין רוחני על סדר מסוים של אקורדים הוא שטות.
איום בתביעת הפרת זכויות יוצרים 700442
העלה חיוך על פני (ופה הזכויות שמורות לדניאל רוגוב).
איום בתביעת הפרת זכויות יוצרים 700457
רק כשרוגוב מת התברר לי שהוא כתב באנגלית ותורגם ל''הארץ'' על-ידי מתרגמים אלמוניים, כך שכל מיני ביטויים שלו שלמדתי לאהוב היו בעצם של אותם אלמונים.
איום בתביעת הפרת זכויות יוצרים 700460
זה באמת מסביר את הבטוי הזה שתמיד נשמע לאוזן העברית שלי אעפס זר וצורם, אבל ייחודי. אם כבר ביקורות במסעדות של רוגוב והשפה שלו, אמנם קראתי אותם אבל תמיד הן לא עמדו הרף שהיה לי בראש, של ר. איסטניס, שקדם לרוגוב. לאיסטניס היו דודות מכל עדה, כולן מומחיות בבישול, הביקורת שלו תמיד הסתיימה במשפט או שנים על המקום הקטן. גם השפה שלו הייתה קצת יותר שנונה ופואטית. זה כנראה מוסבר באנגלית ל רוגוב.
איום בתביעת הפרת זכויות יוצרים 700445
טוב, זאת כבר קצת דמגוגיה מוזיקלית. אני לא חושב שמישהו טוען שמהלך (חוזר) זהה של שלושה אקורדים על פני ארבע תיבות זה פלגיאט. יש אין ספור דוגמאות של מהלכים הרמוניים יותר ארוכים ויותר מפורטים שמופיעים בכמה שירים (אפילו פה באייל דיברנו על מהלך כזה).

יש בחור מצחיק בשם אמיר אוגש שמעלה לפייסבוק מש-אפים של שירים לכאורה לא קשורים (למשל). אם אפגוש אותו פעם, אציע לו לערבב את Lay Lady Lay של דילן עם "הכוכבים דולקים על אש קטנה" של משינה.
איום בתביעת הפרת זכויות יוצרים 700446
אני חושב שהדמיון לפחות בחלק מן המקרים הוא רב (בגלל החזרה), אבל מסכים שלא מדובר בפלגיאט אלא יותר בתוצר של מוגבלות אוסף התבניות המוזיקליות אשר עשויות להסב הנאה לקהל רחב - ביחס לכמות העצומה של מוזיקה שנוצרה. אם לקחת את זה הלאה בניסוח פשטני: רוב המוזיקה המהנה כבר נוצרה‏1.
מעניין אם זה גם נכון לפתילים באייל - לדוגמא, פתיל העוסק בנושא זה.

חוץ מזה תודה על הקישורים. אגב זה, חיפשתי אקודים לשירו של דילן והגעתי לזה, שאצלי נפתח במילים:
Cultural Boycott: Access denied
As a contribution to a cultural boycott of the state of Israel...

1 אין צורך להעיר לי שבכל דור ודור אומרים את המשפט: כבר לא עושים שירים כאלו/יצירות כאלו על יצירה מאותו הדור. עדיין...
איום בתביעת הפרת זכויות יוצרים 700447
אצלי אין זכר לחרם. אולי יש להם רשימה של סמולנים?
איום בתביעת הפרת זכויות יוצרים 700448
אני מניח שזה לפי מאפייני IP, בהתאם לרשימה לא מעודכנת הקשורה לספקי האינטרנט בישראל. אולי אחליף לספק שמשרת כאלו שנמצאים בצד הנכון של ההיסטוריה.
איום בתביעת הפרת זכויות יוצרים 700467
ובזמר העברי: "חופים", בביצוע שלישיית המפעיל, הפתיחה האינסטרומנטלית, הכמה צלילים שמתחילים כאן, די זהים לפתיחה של "העגורים" / הגבעטרון, וביחד הם מנגינת הפזמון של "בשדה תלתן", במקצב אחר קצת.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים