בתשובה לע/ תלמידת פילוסופיה, 17/01/03 20:33
תגובה כללית 122059
לכבוד כל המגיבים הנכבדים.
ראשית כל, אני חייבת לכולכם התנצלות מעומקא דליבא, באמת כתבתי את הדברים בלי להיעזר בספרים או כל מקור אחר, אלא רק בזיכרוננו הדל והעלוב, ועוד בשעות המאוחרות של הלילה, לכן אולי היו שם נתונים שאינם נכונים (למשל: ה"אחד בחזקת מינוס עשרים ושמונה" הסתמך על זיכרוני מאיזה מאמר שקראתי עוד בהיותי תיכוניסטית, ובהחלט יכול להיות שטעיתי, אני מסכימה שזה לא הוגן מצידי)
ועכשיו, לתגובות:
1. קראתם לנקודות שהעליתי "הוכחות", בעוד אני הדגשתי כי מדובר על "נקודות למחשבה".
2. לרון בן יעקב: האמונה שלי בבורא עולם לא מתבססת על "הוכחות" אלו או אחרות, ההוכחות פשוט עזרו לי להגיע למסקנה הנכונה (וברור לי שתחלוק על מילתי האחרונה), חוץ מזה קח בחשבון שהתורה עצמה כותבת "וידעת היום והשבות אל לבבך", משמע, יש עניין של ידיעה מהתורה, היהדות אינה מתבססת על "אמונה עיוורת".
3. בקשר לציטוטים, אני מנחשת כי הם ממורה נבוכים, אך יכול להיות שאני טועה.
4. יכול להיות שטעיתי כשהשתמשתי במילה "הוכחות", המילה "טיעון לוגי" אכן יותר מתאימה יותר למה שהבאתי בפניכם. אך לדעתי, טיעון לוגי שה" common sense " מקבל כהגיוני הוא טיעון מחייב מספיק.
5. בתשובה לארז לבנדור: קראתי לאחרונה כמה מאמרים על תיאורית האבולוציה, לידיעתך, ישנם הרבה קולות בעולם המדעי שאינם מסכימים איתה כלל (הייתי רוצה להביא בפניך מאמר של דר' קאפח על ההסתברות של האבולוציה, יש לי אותו כתוב לידי כרגע , אבל אין לי כח להקליד אותי, אולי יותר מאוחר).
6. ושוב בקשר לאבולוציה, ציטוט נחמד מפיו של אלדוס האכסלי, אבולוציונר מפורסם, בסוף ימיו כתב מאמר שנקרא "וידויו של כופר מקצועי", שם מסביר את מניעיו לתמוך בתיאורית האבולוציה: "אני ובני דורי רצינו שלעולם לא תהיה משמעות, לא היה כל קושי למצוא נימוקים משכנעים לכך שאכן אין לו משמעות, פילוסופית חוסר המשמעות הייתה עבורנו צורך קיומי כיוון שעולם בעל משמעות הפריע לחופש שלנו".
7. לגלעד: את נצחיות האל אני מוכנה לקבל ואת נצחיות העולם לא מהסיבה שהאל הוא רוחני והעולם חומרי, לכן אני גם מוכנה לקבל את נצחיות הנשמה ולא את נצחיות הגוף.
8. בקשר לאלוקים בעצמו, הלא היה מי שאמר (וסלח לי על שאיני זוכרת את המקור): "אילו ידעתיו- הייתיו", לנו בתור ברואים אין השגה באלוקות.
9. לדובי: אתה כל כך רגיל למציאות של "בשר חושב", שזה אפילו לא נראה לך מוזר...טוב, בשבילך, "מוח" חושב.. זה אותו הדבר (מוח עשוי מבשר..). השאלה היא האם אקראיות ומאות שנים יכולות לייצר תוצר סופי מתוחכם שכזה??? (ובדמיוני אני שומעת מקהלה של "כן", טוב, זוהי דעתכם...).
10. ישנו ניסוי מפורסם של פרופסור פנפילד. הוא השתיל במוחותיהם של כמה מהמטופלים שלו אלקטרודות, שכוונו למרכזי מוח שונים, ובהיותם ערים, גירה אותם מבחוץ. כשגירה, למשל, את המרכז ממנו נשלטת היד, הרים המטופל את ידו. לשאלה "מדוע הרמת את ידך?", ענה המטופל לפרופ'- "לא אני הרמתי, אתה הרמת לי אותה". המסקנה המתבקשת מהניסוי הנ"ל הינה כי האדם אינו רק פיסי (פיזי..), שיש משהו מעבר למוח, שהאדם הוא זה שבוחר להפעיל את המוח. אם זה לא היה כך, המטופל היה משיב לפנפילד "אני הרמתי את היד" .תחשבו על זה טוב.
11. בקשר למכונית: אל תשכח שישנו מוח אדם שתכנן אותה..למכונית לא תהיה בחירה, היא פשוט תפעל ע"פ מפה של העיר שאיזה מתכנת הכניס לה, ועל פי קוד תוכנית באיזו שפה שזו לא תהיה...לא תהיה לה נשמה, תשכח מזה.
12. הרשה לי לצטט לך כמה משפטים מפרופ' סטיבן גולד מאוניברסיטת הרווארד, שהידע שלו באבולוציה אינו מוטל בספק:" ההיסטוריה של המינים השונים, כפי שהיא מתבטאת במאובנים, מורה על שתי עובדות העומדות בסתירה מוחלטת לרעיון ההתפתחות ההדרגתית:
א) העדר שינוי- מראה היצורים בזמן הופעתם הראשונה זהה לחלוטין לצורתם זמן רב אחרי זה.
ב) הימצאות פתאומית- מין חדש אינו מתפתח בהדרגה, הוא מופיע לפתע בממצאי המאובנים כשהוא כבר בעל מבנה שלם ומוגמר".
13. עוד מומחה בנושא, פרופ קנת הסו, קובע כי "המחקרים שנעשו בשנים האחרונות אכן הנחיתו מכת מוות על תורתו של דארווין".
14. בקשר למיקרופרוססורים: כאן דרכת לי על יבלת, זה אחד המקצועות שאני ממש מתעבת, אני זקוקה לרחמי שמיים מרובים כדי לעבור אותו...מחר המבחן, בשבת לא יכולתי ללמוד אליו, כי אני לא לומדת למקצועות חול בשבת, בניתי על מוצ"ש.., אך במקום ללמוד אני משיבה לכם..זה הרבה יותר מאתגר...
15. לשוטה הכפר הגלובלי: עיין בהערה מספר עשר.
16. עצם המושג "נשמה" הוא דתי, לכן זכותי לומר שהוא חלק אלוה ממעל לפי היהדות.
17. המחקר שלי בהחלט לא כלל רק "חומר של מחזירים בתשובה", בזמנו קראתי גם את "ציידי הנפשות" של מלר ועוד כמה מאמרים וספרים שאיני זוכרת את שמם, אבל מה, אני מוכנה להתוודות שהיה זה מחקר ברמה של תיכוניסטית, לא אקדמאית, כי זה מה שהייתי אז.
18. הנבואות הכתובות בתורה הן מאד ברורות וחד משמעיות, בעוד נבואותיו של נוסטרדמוס...
19. לתלמידת הפילוסופיה: מה שכתבת לי (אודות הרמב"ם), באמת חדש לי, אברר את זה...
20. בקשר ל"נבואתך", ובכן, התורה גם כתבה נבואות, שנחשבו, בעת כתיבתן, למשוללות היגיון, או, לפחות, לא היו כל-כך ברורות מאליהן, בהזדמנות אכתוב לכם כמה דוגמאות, אבל עכשיו אני צריכה לחזור למיקרופרוססורים שלי....
21. ושוב לדובי: טענתי שאתה לא מכיר חרדים כי הצגת זלזול מסוים בהם (כך אני חשתי, בכל אופן..). גם אני קצת זלזלתי בהם, עד שהכרתי אותם...שנית, אני מוכנה להודות שגם אם קיימת החמרה מסוימת בשנים האחרונות, הלא בתור יהודיה מאמינה אני חייבת בה לפחות מצד הציווי האלוקי של "ועשית ככל אשר יורוך", כלומר חייבת בה מדאורייתא.
22. מצטערת אם לא סיפקתי את כולכם, אחזור בקרוב לראות אם יש חדש...
תגובה כללית 122090
10. אבל אין הבדל בין הניסוי הזה לבין חיבור אלקטרודות ישירות לשריר הזרוע והפעלתו משם. מה זה משנה מאיפה הגיעה הזרם החשמלי? כדי להפעיל את המוח כך שהתגובה תחשב מודעת לאדם, צריך הרבה יותר מסתם זרם לאלקטרודה. אבל אפשר לתאר ניסוי אחר: מחברים לאדם אלקטרודה למרכז העונג, ומאפשרים לו להפעיל אותה. האם, מרגע שלחץ על הכפתור בפעם הראשונה, הוא ירצה לשחרר אותו? לי נראה שלא. כשעשו את הניסוי בעכברים, הם פשוט התיישבו על הכפתור וגוועו שם ברעב - מאושרים.

11. לא טענתי שיש לה נשמה. אני כבר לא ממש זוכר מה כן טענתי שם.

12. איזה עיוות! את מצטטת את גולד (זצ"ל), מהתומכים הגדולים ביותר של תיאוריית האבולוציה, ומנסה לטעון שהוא מתנגד לה! כמה מגוחך. או שאת מוציאה כאן דברים מהקשרם בזדון, או שמי שהביא לך את הציטוטים הללו עשה כן.
גולד הציג תיאוריה מתחרה לרעיון ההתפתחות ההדרגתית הקבועה. התאוריה ההדרגתית קובעת כי השינויים האבולוציוניים נמשכים בקצב קבוע ולאורך תקופות זמן ארוכות. גולד, על פי הממצאים בשטח, טוען כי האבולוציה מורכבת מ"התפרצויות": רוב הזמן אין שום שינוי אבולוציוני משמעותי בקרב המינים, אבל כל כמה זמן, בגלל שינויים שונים בסביבה, יש התפרצות של שינויים רבים תוך זמן קצר (ההתפרצות אינה חייבת להיות חופפת בין מינים שונים, כמובן). כלומר, עדיין מדובר פה בגישה שנמצאת עמוק בתוך התיאוריה האבולוציונית, ובסך הכל מתארת את ההתבטאות של המנגנון האבולוציוני, שמקובל על כולם, בצורה מעט שונה. לטעון שהציטוט שהבאת מראה במשהו על שלילת האבולוציה כמנגנון ה*יחיד* שיכול להסביר את מגוון המינים שקיים כיום, זהו שקר גס, זדוני וחסר כל שחר.

13. ולאור סעיף 12, אין לי אלא להטיל ספק בכוונה שאת מייחסת לבעל הציטוט הזה. אינני מכיר את האיש או את דבריו, אבל אין שום סיבה שלא אניח שגם הם הוצאו מהקשרם באופן בוטה.

בהצלחה במבחן.
הבהרות 122774
לכבוד כל החבר'ה של אייל הקורא
רציתי להבהיר מספר דברים שאולי ישפכו אור על הויכוח שלנו.
1. כשאמרנו שעשינו "מחקר רציני", לא התכוונו למחקר אקדמאי, כזה שמגישים כעבודה לתואר שני, התכוונו לכך שלא קיבלנו מציאות של אלוקות כמובן מאליו, אלא הפעלנו את השכל הישר ובדקנו את הנושא ע"י ספרים, הרצאות וכו', כלומר- חקרנו, עד כמה שבנות תיכון יכולות לחקור נושא שכזה, מצטערת אם הבנתם אחרת.
2. כשדיברנו על הוכחות, אולי שגיתי במילה. כפי שאמר רון, יותר נכון לומר "טיעונים לוגיים" שמראים שמציאות אלוקית היא לאו דווקא מיסטיקה, או אמונה תפלה. מבחינתי, צירוף של מספר טיעונים כאלה הוא חזק מספיק ומחייב מספיק. אני יכולה להביא בפניכם המון טיעונים שהתוודעתי אליהם, אמנם לכל טיעון תוכלו למצוא תירוץ דחוק של איך כל זה מסתדר גם בלי אלוקים.אך לכול יחד, בסופו של דבר, יש מסקנה ברורה (עיין בסיפור הפיל של נעה). אני לוקחת את כל האחריות למילה "הוכחות" של נעה כי למעשה, אני זו שדחפה את המילה הזו.
3. נכנסתי לנושא של אבולוציה לא כדי לדון על האבולוציה עצמה, אלא לצאת מתוכה לנושא של רוח ונשמה, הרומן שלי עם האבולוציה נגמר לפני שהוא התחיל בגלל האמונה שלי בקיום של רוח באדם. זה כמובן לא אומר שאין תשובות לנושא האבולוציה, אלא רק שאין לי את הכלים לענות לכם כי מעולם לא למדתי בפקולטה למדעי החיים ואני לא בקיאה בחומר. בתחילה חשבתי להציע לכם שתחכו עד שאלמד את הנושא, אבל במחשבה שנייה אין בכך טעם משני סיבות: האחת, ישנם הרבה אנשים שלמדו את הנושא ועדיין משוכנעים שהכול שטויות (לדוגמא: הרב ענבל, הרב ציגלר וכו'), ואם תירצו יהיה לכם הרבה יותר כייף להתווכח איתם, והשנייה, אם אלמד, אצטרך לעשות זאת בצורה עצמאית ואין לי ממש סיכוי להגיע בצורה הזאת לידע של אדם שלמד את הנושא ברמה אקדמאית, אלא אם כן אקדיש לנושא ממש הרבה זמן שאין לי.
4. בקשר לגולד, אני פשוט ציטטתי אותו מתוך ראיון שנערך עם פרופ' נתן אביעזר (שם הוא מביא אותו), אני יכולה לנסות לברר מהיכן, בדיוק, הציטוט.
5. לתלמידת הפילוסופיה, חשבתי קצת על מה שאמרת לי (על הרמב"ם) והוא נשמע אבסורד מוחלט: תסבירי לי איך זה יכול להיות שהרמב"ם מביא מפסוקי התורה הוכחה לקדמוניות העולם כשהתורה עצמה אומרת אחרת?? ויותר מכך, אם באמת הרמב"ם האמין בקדמוניות, אז למה הוא המשיך להיות רב, למה לא "חזר בשאלה"? הרי התיאוריה הזאת סותרת לחלוטין את השקפת היהדות (וקחי בחשבון שהרמב"ם עצמו היה זה שנסח את 13 עיקרי האמונה)? משהו כאן ממש לא מסתדר, ובזה אני מניחה שאפילו רון יסכים עימדי. מה שיותר נראה לי הוא שהיו כאלה שסתם רצו מאד לראות את הרמב"ם תומך בתיאוריה הזאת, ותאמיני לי שהרמב"ם מתהפך בקברו לשמע העלילה הזדונית הזו.
6. יצא לי לשמוע לאחרונה שאיזה מדען בשם ויגנר הוכיח על פי המתמטיקה של מכניקת הקוונטים את קיומה של הרוח באדם, ובשביל כל האנשים שלא מבינים במכניקת הקוונטים (כמוני למשל...) הוא נתן טיעון לוגי אחר, פשוט ויפה: התודעה היא ראשונית באדם, והחומר שניוני, כלומר החומר נתפס ע"י התודעה, נגזר ממנו. זה לא נכון לוגית, לגביו, לחשוב על התודעה במושגים של חומר, לחשוב על האב במושגי הבן.
7. אני חייבת לציין שלמרות ההתקפה האגרסיבית שלכם נחמד לי כאן, תצטרכו להיות ממש זדוניים כדי לגרום לי לעוף.
8. המבחן במיקרופרוססורים היה ממש קל, תודה לכל אלה שהתפללו להצלחתי.
הבהרות 122790
1. להבא תדעי להתבטא באופן מדוייק יותר. כשאומרים "הוכחות לקיום אלוהים" ו"מחקר מעמיק" זה מקפיץ ללא מעט אנשים את הפיוזים, במיוחד כשזה לא מבוסס.

3. אם כל מה שיש לך להגיד זה לשלוח אותנו למישהו אחר, בלי אפילו לצטט אותו, אז מוטב שלא תגידי כלום.

4. אז בפעם הבאה שאת נתקלת בפרופ' אביעזר, תני לא צ'אפחה בשמי, על זה שהוא עיוות כליל את גולד. אני יכול להגיד לך בעצמי מאיפה הציטוט, משום שקראתי את המאמר כבר, ואני מכיר את עמדותיו של גולד היטב, תודה.

5. כתוב שהארץ הייתה תוהו ובוהו ורוח אלוהים מרחפת מעל תהום. כלומר, תלוי באיזה סיפור את מאמינה - לפי אחד, אלוהים ברא הכל, לפי השני, היה משהו לפני העולם. חיים קשים עם התנ"ך הזה.

6. אני יכול גם למצוא לך מדענים שיוכיחו שישו באמת היה בנו של אלוהים. מדען אחד שמצא עדיין לא תופס, לפחות לא במדע המודרני. זה ההבדל בין מדע לבין דת.

7. הידד. לא היינו רוצים שתעזבי. היה נחמד אם היית גם מסיירת במאמרים אחרים, כמובן...

8. מזל"ט.
שלומות 122829
1. דובי, תשתה קצת מים לפני שהפיוזים נדלקים, לא שזה מנסיון, הוא אשר אמרתי, לוקח קצת זמן עד שמצליחים להרגיז אותי.
2. שאלה אמיתית וכנה, לא עוקצנית (עם יד על הלב) אני מבינה שאתה אתאיסט סוג 'מהדרין', לא מייאשת אותך העובדה כי לפי גירסתך אתה בהמה ותו' לא. בשביל מה אתה חי? מה נותן לך את הדלק להמשיך לחיות? מה המשמעות של חייך?
סודות עלומים 122833
אל תגלי לאף אחד, אבל דובי מאמין שהמפלצת מלוך נס קיימת, וזה נותן לו את טעם החיים. טוב, גם קולה.
סודות עלומים 122840
קוקה קולה טעם החיים.
נמלא לכל יצירי האבולוציה שוקת מלאה:-)
כרגיל- זה לא אישי לאף אחד..
שלומות 122851
מייאש אותי? לא. יש הרבה דברים שמייאשים אותי. הכרה במציאות היא לא אחד מהם. אז אני בהמה, אז מה? את רואה הרבה פרות רצות להתאבד בגלל שהן בהמות? מה רע בזה? אני חי מתוך אינרציה - משום שצריך להתאמץ כדי להפסיק את התהליך הזה, ואני נגד מאמץ באופן עקרוני. אין משמעות לחיי, פרט לזו שאני מעניק להם. איזו משמעות אני מעניק להם? אני רוצה ליצור יצירה שתשרוד זמן רב אחרי, ואני רוצה לתרום לידע האנושי. למה? ככה.
122901
1.אני באמת אשתדל להיות מדויקת יותר בעתיד.
2.אני אולי קטנה לידכם, אבל אני מכירה מספר לא מועט של אנשי מדע ואקדמאים שהם שומרי תורה ומצוות ומבחינם אין בכלל סתירה בין דת למדע. אמנם יש לי טיעונים נוספים למכביר, אבל, איך אמר לי מישהו לאחרונה: "שערי הבחירה החופשית לא ננעלו". אז אין טעם. אבל בכל מקרה, פניה אישית, כדאי לך להמשיך לחקור את הסוגיה, אני כל הזמן מגלה הפתעות חדשות.
3.אפרופו אביזר, יצא לי לעיין בספר שלו בשם "בראשית ברא", אם קראת אותו אשמח אם תאמר לי את דעתך עליו.
4.החיים באמת קשים רק עם התנ"ך, אח, כמה טוב שישנם פרשנים...אני בטוחה שישנו מישהו שמסביר את זה, מאד מתאים לי שזה יהיה הרמב"ן, אבדוק ואשתדל לחזור..
5.משום מה, לא הבנתי מה רצית להביע בהערה מס' 6
6.יש לך להמליץ לי על מאמרים מעניינים?
7.תודה על המזל"ט, היכונו למבחן הבא- מערכות זמן אמת.
יחי ההבדל הקטן: 122919
2. אנשי המדע שמבחינתם אין סתירה בין דת למדע יודעים, בדרך כלל, להפריד בין אפיסטמולוגי ואונטולוגי, ולא מחפשים הוכחות לאמיתות ההיסטורית-מדעית של הכתוב בהלכה, כשהיא בכלל מדריך רוחני ודתי. ע"ע לייבוביץ'.
יחי ההבדל הקטן: 122921
הרעיון הוא שאנשים מסתמכים כאן על מקורות יהודיים אורתודוכסים...
0זה מופרך!
מדע ודת 122936
יש גם הרבה מדענים חכמים לא פחות ממך שאינם מאמינים באלוהים. מה זה מוכיח?
123579
2. ובכל זאת, בקרב מדענים יש אחוז גבוה הרבה יותר של אתאיסטים (בארה"ב, לפחות) מאשר בכלל האוכלוסיה. זה שאפשר לפשר ביניהם - זה ממש לא חוכמה. לא מרבית הכימאים והפיזיקאים לא עוסקים בשאלות של היווצרות היקום, ולא צריך לעניין אותם מה שולט בכל. אבל כל כימאי ופיזיקאי חייב לקבל, כהנחת עבודה, שאין לאלוהים כוונות להתערב לו בניסויים. כל אחד מהם חייב להניח הסתר פנים לא כמדיניות של אלוהים, אלא ככלל מחייב - אין ערך לניסויים אם אין חוקי טבע לגלותם.
3. לא שזכור לי. כפי שאמרתי, קראתי מספר ספרים לפני למעלה מעשור, ואני לא זוכר שמות.
4. ואני תוהה למה את צריכה פרשנים לכל דבר. למה התנ"ך עצמו לא מספיק? כי את התרוצים אני יכול להגיד לך בעצמי: אחד זה הבריאה הפיזית ואחד זה הבריאה הרוחנית, או שאחד זה סיפור הבריאה כפי שהיה ואחד הוא משל... יש כל מיני.
5. רק שזה שמדען אחד אומר משהו לא מוכיח כלום. צריך ניסויים שניתן לחזור ולאשרר אותם.
6. אני ממליץ על מדור המדע.
שאלה לביולוגים דתיים 123583
(או שהייתי צריך לנסח: שאלה לביולוגית הדתיה): האם את מקבלת את תקפותה של התיאוריה הניאו-דארוויניסטית? של האבולוציה בכלל? של מיקרו-אבולוציה?
תשובה מהביולוגית(?) הדתיה 123992
נראה לי שכבר כתבתי את סיכום הרומן שלי עם האבולוציה...בכל אופן, אתרום לך כמה שורות נוספות. תראה- אני לא חושבת שיכול להיות אדם חרדי שיגיד לך "אני לא מאמין במוטציות", כי שינויים גנטים זה דבר קיים. השאלה היא (כמדומני) לא "האם האבולוציה יכולה לקרות?", אלא "מה ההסתברות שהיא תקרה?". ועיקר הויכוח נעוץ בהיסברות ליצירת התא הראשון...(שלא יכל "להתפתח" משום מקור אחר..)
אני אישית לא מכירה את ההסתברויות, אבל אני מכירה אנשים שמכירים, וסומכת עליהם.
תשובה מהביולוגית(?) הדתיה 123997
האמת שחשבתי על ביולוגית דתיה אחרת‏1, אבל תודה על תשובתך.

ובכן, בואי נעזוב לרגע את בעיית תחילת החיים. האם בריאת מינים חדשים במנגנון אבולוציוני כלשהו מתישבת עם אמונתך הדתית, או שלדעתך כל בעה"ח נבראו באותם ששה הימים?
_
1- יש כאן לפחות אחת שמתפרנסת למחייתה מביולוגיה.
תשובה מהביולוגית(?) הדתיה 124012
אני מאמינה שיכולות להיות מוטציות, אך לא מאמינה שכך נוצרו מינים חדשים ולו מהסיבה שלא היה מספיק זמן לכך (לפי היהדות העולם קיים רק כמה אלפי שנים..), אם אתה שואל אותי מהבחינה התיאורתית על כך אענה שכיוון שאיני מכירה את החומר, איני יכולה לקבוע דעה. אעיין ואחזור.
כינים 154172
מתברר‏1, שבמהלך התקופה שעברה מכתיבת שולחן ערוך נוצרו מינים חדשים של כינים, לפחות זה מה שטוען הרב שמאל אליהו, רבה הראשי של צפת.

תגובת כבוד הרב 154174
תגובת כבוד הרב 154179
מעניין, בקישור השני הרב שמואל אליהו טוען שאתר "חופש" ועמותות המעודדות יציאה בשאלה ממומנות מכספי ארגונים מיסיונרים וארגונים התומכים בטרור באופן ישיר או עקיף. יש סיכוי שאנשי "חופש" ואולי "הלל" ירימו את הכפפה לתביעת דיבה?
תגובת כבוד הרב 155029
לפי תגובת אתר חופש, http://www.hofesh.org.il/articles/maavak/rodef.html כרגע הם מעוניינים בהתנצלות, ולא ממש חושבים על תביעה.
זה לא נגמר 159163
צבוע, עטלף, ערפד, קימוש, חוח,שד 279481
מתברר‏1 שצבוע מתגלגל בדרך לא דרך להיות נחש תוך 42 שנה. בנוסף, מתברר‏2 שעכבר הופך לחזיר בר.

1 "צבוע זכר לאחר שבע שנים נעשה עטלף עטלף לאחר שבע שנים נעשה ערפד ערפד לאחר ז' שנים נעשה קימוש קימוש לאחר שבע שנים נעשה חוח חוח לאחר שבע שנים נעשה שד שדרו של אדם לאחר שבע שנים נעשה נחש" http://kodesh.snunit.k12.il/b/l/l4101.htm

2 "...ולעתא דסוסיא מתעבדא אירעו. ודתורתא דברי. צבוע הזכר נעשה נקבה. עכברא דטורא מתעביד חזיר בר. שיזרתא דנינא מתעביד נדל...." http://kodesh.snunit.k12.il/b/r/r2101.htm
תשובה מהביולוגית(?) הדתיה 432906
תשובה מהביולוגית(?) הדתיה 432920
מר פז אינו ביולוגית ואינו דתיה.
הדת מצייתת לאבולוציה 124073
מה משותף לפרי האפרסק, מנגנון של וירוס, גוף של קוף וגוף האדם?

על פי האבולוציה לכולם יש מטרה אחת ("מטרה" לא במובן הדתי אלא דחף), הם אמצעי שמבטיח את שימורו של *המידע* הגנטי שנמצא בגרעין התא ולדאוג שהמידע הזה יוכל להשתכפל לדורות הבאים. האפרסק והוירוס עובדים בצורה אוטומטית, עיוורת, על זה אני חושב שלא תוכלי לערער. לגוף הקוף והאדם יש יכולת נוספת שאפשר לקרוא לה בכלליות "תבונה" (ועל זה כן אפשר לערער). בעזרתה גוף האדם יכול להרהר על עצמו. אבל, הדחף הבסיסי לא השתנה - להבטיח את המשכיות המידע בצורה היעילה ביותר.

והנה, באמצעות אותה תבונה, האדם בנה מערכת סימלית נוספת שתבטיח שהמנגנו האבולוציוני העיוור ימשיך לפעול בצורה הבטוחה והיעילה ביותר.

המצווה הראשונה, אאל"ט היא מצוות "פרו ורבו".

לשם כך נוצרה ומוסדה מערכת שלמה ומסועפת של הסברים שפונה אל התבונה-החושבת-על-עצמה. ברור שהמנגנון התרבותי הזה לא נוצר על ידי מועצת חכמים שישבה על המדוכה וחשבה איך להתאים מנגנון מכני אדיש למערכת תבונית.

אני יכול לטעון שגם ההתפתחות של הממסד הדתי נעשתה בצורה אבולוציונית - מנגנון עיוור ואוטומטי שהתפתח כדי לאפשר, להבטיח וליעל את דחף ההמשכיות של המידע הגנטי, בתחומה של תבונה קופית או אנושית.

אגב, אני עדיין ממתין לתגובתה של נעה לתגובה 122935.
הדת מצייתת לאבולוציה 124090
אם אנחנו נגדיר אבלוציה רק כ''התפתחות'', כלומר, במשמעות הפשטנית של המילה (כהפך ל''רבולוציה'')ובלי כל שאר המשמעויות שלה- לא יהיה אכפת לי לומר כי אני מאמינה באבולוציה...אבל אנחנו לא דנים על זה.
בקשר לנעה- כפי שהיא אמרה- היא אינה מחוברת לאינטרנט בוריד, ובמקום שהיא לומדת בו אין גישה חופשית לאינטרנט...כך שיקח קצת זמן עד שהיא תקרא את ההודעה ותענה עליה.
123988
2.עצם זה שיכול להיות מצב שאיש מדע רציני, שמכיר את החומר, יאמין בבורא עולם, הוא מצב שמחייב התייחסות אחרת כלפי האמונה. הבעיה אצל הרבה אנשים היא שהם אפילו לא מוכנים לקבל (אפילו לא בתור ניסוי מחשבתי..), מציאות כזו.
היהדות מאמינה שחוקי טבע הם חוקים שה' טבע בטבע, וברגע שירצה-יוכל לשנותם (ואכן בתנ"ך מסופר על ניסים כגון "שמש בגבעון דום", וכו' בתור דבר חריג, כלומר- נס.)
4. למה צריך פרשנים לכל דבר? זאת בהחלט שאלה טובה (שגם אני שאלתי בזמנו). התשובה היא שהתורה ניתנה עם 13 מידות, כלומר 13 חוקים לוגים שנידרשים על מנת להבין אותה. בתקופת משה רבינו (דור המדבר) הכל היה מאד ברור, כולם קיימו מצוות לפי הכללים, עם כל הסעיפים והתורה הייתה רק "מסמך מתמצת", רק העיקרון, בלי ההסתעפות.
אך ככל שהייתה יותר התפזרות בעם (כשהגיעו לארץ), והאנשים, בניגוד לדור המדבר כבר לא למדו תורה כל היום והתורה החלה להשכח- היו חייבים לכתוב את כל הסעיפים, זה, מה שנקרא "תושב"ע". ההלכות שנכתבו התחלקו, כמדומני, ל-‏2:
1.הלכות שהם "קבלה", כלומר, מה שאבא קיבל מסבא שקיבל מסבא רבא וכך נהגו ישראל עוד מתקופת משה.
2.הלכות שנפסקו כשהיתה לפתע שאלה חדשה שמעולם לא התעוררה קודם, אותה פסקו ע"י שימוש ב-‏13 מידות, וכל הגמרא מלאה במבנים לוגיים כאלה ואחרים, ממש כמו הוכחה בגאומטריה...
זה בקשר להלכה.
בקשר לפרשנות על המקרא עצמו, אם פעם למדת רש"י ודאי ראית שרש"י מעולם לא מפרש סתם פסוק כי התחשק לו, הפרוש הוא בד"כ פועל יוצא של הפסוק עצמו. הפרוש הוא או קבלה, או לוגיקה או (ועל האפשרות הבאה צפויה לי שטיפה רצינית..) רוח הקודש..לכן היהדות לא מקבלת פרוש מכל אחד אלא רק מאנשים מסויימים שהוכיחו את עצמם(לדג'-אדם שמגדיר עצמו חרדי לא יקבל את הפרוש של קסוטו).
5. ההוכחה עליה דיברתי (של ויגנר) אינה ניסוי אלא הוכחה מתמטית שאם אתה מכיר את המתמטיקה של מכינת הקוונטים- תוכל לקרוא ולהבין. אני לא מכירה את המתמטיקה הזו, ולכן לא מצאתי טעם להביא אותה.
6.זו היתה עקיצה חביבה...
124054
2. לא, זה לא מחייב כלום. זה רק מדגים שהמדע הגיע אחרי הדת, ולכן ייקח לו הרבה זמן להחליף אותה לחלוטין, מה גם שלדת יש מנגנון הגנה פשוט של "נסתרות דרכי האל". בינתיים, המדע הולך ומצמצם את תחום העיסוק של הדת, שמתרכזת רוב הזמן בפינות החשוכות שהמדע והנאורות טרם הספיקו לנקות - ואולי לעולם לא יגיעו אליהן.

4. בקיצור, בורא העולם הכל יכול שלך לא הצליח להנפיק ספר הוראות שיהיה ברור שני דורות קדימה. שייקספיר כתב ספרים שגם כיום אנחנו יכולים להבין, אבל הספר של אלוהים לא הובן כעבור פחות מ-‏40 שנה. לדעתי, זה מוכיח שאלוהים הוא יפני‏1.

5. ובכל זאת, אני אשמח לקבל חוות דעת נוספת שמאשררת את מסקנותיו של אותו מדען.

6. זו לא הייתה עקיצה.

1 ניסית פעם להפעיל את הפונקציות המתקדמות של וידאו?
124072
2. אני לא אמרתי שזה מחייב אלא רק שזה דורש התייחסות שונה (או לפחות לא ביטול מוחלט מראש).
לכנות את "ניסתרות דרכי האל" מנגנון הגנה, זה באמת מנגנון הגנה לא רע...תגובה 124000 (ואני מקווה שקישרתי זאת נכון..)
3. התורה מראש לא הייתה ספר הוראות שהתיימר לכלול את כל הסעיפים. רוצה דוגמא: בציווי לקחת ארבעת המינים כתוב שאחד המינים הוא "פרי עץ הדר", והנה הפלא ופלא כולם מבינים שהכוונה לאתרוג...ובכל הדורות מעולם לא התמרד אף אחד (או סתם טען למקוריות), והחליט לברך על קלמנטינה או אשכולית. כלומר- העם ידע שהכוונה לאתרג גם כשזה לא היה כתוב, זו היתה תורה מוכרת, רק שהיא היתה "תורה שבעל פה",אחר כך גם כתבו אותה.
5.אם תרצה אוכל לנסות השיג לך את ההוכחה (אין אותה ברשותי, שמעתי עליה מפיו של צבי ענבל, אם שמעת עליו פעם..אני מאמינה שהוא אדם שתמצא בו עניין).
6. מה, זו באמת לא היתה עקיצה? אתה יודע שהתחלתי להכיר את האייל דרך מדור מדע ובגלל ההתענינות שלי במדע? התחלתי לקרוא את המאמרים של ירדן, אבל התייאשתי כשגיליתי שאני ממש לא מבינה את הדיון שבעקבותיהם, וזה לא שווה אם אי אפשר להשתתף...
124083
2. למען האמת אני מכיר פלפולים רבים לגבי "פרי עץ הדר". המורה שלנו לתנ"ך בחרה עבורנו את הפרק "חקלאות במקרא". מסתבר שיש כאלו שגרסו שמדובר בפרי של עץ בשם "דר" וכו'.
פרי עץ הדר.. 124095
1. זו יכולה להיות התפלספות נחמדה ברמת הפילסוף, בפועל כולם מברכים על אתרוג, כי זו הקבלה מדורות, ולמדתי שמבחינה הלכתית אם יש קבלה מדורות מצד אחד, ומסקנה לוגית (שנגזרת מ-‏13 מידות) מצד אחר, והן נוגדות אחת את השניה- הקבלה מנצחת.
2. ישנן עוד דוגמאות, למשל: הלכות שבת. הרי במקרא כתוב שסקלו את צלופחד מפני שקשש עצים בשבת, ומצד שני-לא כתוב באף מקו שאסור לקשוש עצים בשבת. מכאן שהיתה תורה שבעל פה.
פרי עץ הדר.. 124127
2. או שהם היו פסיכופתים רצחניים, כמו הנוצרים שורפי המכשפות.
סליחה?!?!?!? 125175
זו היתה הערה דמגוגית ובלתי רלוונטית לחלוטין.
133061
למדתי השבוע משהו שעשוי לעניין אותך (או לא..), במסגרת שיעורי הלכה הרב אמר שקיימים עצים שהגמרא מכנה עץ ה"דר", משום שהוא מניב פרות מספר פעמים בשנה.
שאלתי אותו לאיזה עצים הוא מתכוון (נזכרתי בך..), והוא אמר שהדוגמא הקלאסית לכך הוא עץ אתרוג שמניב 3 פעמים בשנה.
נחמד, לא?
דר דרים 133078
אכן נחמד. לצערי איני זוכר את שם המקראה בה השתמשנו בלימודנו, שם הופיעו הפירושים השונים ל''ענף עץ הדר''. אם זה מעניין אותך, אולי כדאי לך לנסות לברר בתוכנית הלימודים הכללית בתנ''ך, בפרק ''חקלאות במקרא''.
נשמע מוזר, עץ הדר 133091
בילדותי היה בחצר הגן עץ אתרוג, שכמו חבריו למשפחת ההדרים, נתן פרי פעם בשנה (בסתיו) ולא יסף עוד.
יש בוטניקאים בקהל? (או פרדסנים)
נשמע מוזר, עץ הדר 133167
לנו היה עץ אתרוג שהניב פירות מחנוכה ועד שבועות.
130764
5. לא היה על זה מאמר באייל (דיון 1179)?
תגובה פרטית 122118
כן, הציטוטים הם ממורה נבוכים.

בקשר להוכחות שלך - בדיוק מהשוויץ הזה הזהיר הרמב"ם את המאמינים בציטוט הראשון בתגובה 121644. אל תתהלל חוגרת כמפתחת, ואין דין הוכחה כדין משהו שאת מקבלת כטיעון מספיק. קבלת משהו כטיעון מספיק זה מסממני האמונה.

היהדות היא כן אמונה עיוורת, ראי שוב אזהרות הרמב"ם שהוא חוזר עליהם פעם אחרי פעם, והציטוט השני בתגובה לעיל מראה שמי שרוצה להאמין חייב לקבל טיעונים לוגיים כדי שלא לסתור את מה שכתוב בתורה.

הרמב"ם אכן כתב שאין הוכחה חותכת לבריאת או קדמוניות העולם, והוא הסתמך בצורה בלעדית על אריסטו, שאותו הוא כינה אבי הפילוסופים. לשם בדיוק כיוונתי בציטטה מהתגובה לעיל, ואת יכולה לקרוא למשל במו"נ ב' ט"ו (מהדורה סטנדרטית) "כונתי לבאר שאריסטו אין מופת אצלו על קדמות העולם לפי דעתו, ואין בזה טועה" ובמקום אחר רבנו מוסיף שהוא שלמרות שהוא מקבל את דעתו של אריסטו הוא לא מאמין בקדמוניות העולם. סיבתו של הרמבם ברורה - אמונה עיוורת "ואמנם מה שנשתדל בו אנחנו לפי *דעת תורתנו*" - אמונה בבריאה כדי שלא לסתור את חובת האמונה באמיתות התורה (ראי י"ג עיקרים).

אם את מקבלת ציטוט קטוע ממשפט אחד קטן של גולד, האם את מקבלת גם את כל מה שהוא כתב בעשרות ספרים, מאמרים ומחקרים? אם לא, ואם את רק מחפשת בפינצטה ציטוט אחד מעוות לתמוך באמונתך, הרי אמונתך עיוורת היא.

אני מקווה שאת לא נוהגת כך כשאת לומדת מיקרופרוססורים ודרישות האימות שלך הרבה יותר חמורות.
תגובה פרטית 122163
העניין עם רמב''ם קצת יותר מורכב. לא בטוח שהוא שלל את קדמות העולם.
כבר היה מי שבהוכיח שב''מורה נבוכים'' יש שפה אחת גלויה להמון העם ושפה למביני דבר, שבה הוא אומר דברים די אחרים, ומהם משתמע שהוא מקבל את שיטת קדמות העולם והיה מי שטען שהוא בכלל מקבל את שיטת קדמות העולם לא לפי אריסטו אלא לפי שיטת אפלטון (לא ניכנס לזה עכשיו אבל בכלליות שיטת אפלטון בספר ה''טימאיוס'' מזכירה את תפיסת התוהו ובוהו בבראשית שגם היא לא בדיוק לא אומרת שהעולם הוא לא-קדמון, ושיטת אריסטו אומרת שיש הבדל בין העולמות שמתחת לגלגל הירח שהם חומר משתנה לבין השמים שהם נצחיים). מה שמעניין הוא שהרבה מהרמזים לכך שהרמב''ם מקבל את קדמות העולם נסמכים על מקורות יהודיים בתנ''ך ובתלמוד ומעמידים בספק את השאלה אם אכן ''דת משה'' ככתבה גורסת שהעולם נברא יש מאין.
יש כל מיני שיטות כדי לקרוא היכן מוחבאת דעתו האמיתית של הרמב''ם במורה נבוכים ולא ניכנס לזה כעת, אבל בכלליות נאמר שעל פי שיטתו ושיטת אחרים בימה''ב, מוטב היה שלא ''לקלקל'' את המון העם, ולומר דברים מפורשים המקובלים על דעתו, ואת הדעת האמיתית של הפילוסופים לומר ברמזים.
תגובה פרטית 122923
הרמב''ם כתב את מורה נבוכים לאנשים שאמונתם התרופפה בשל התפתחות הפלוסופיה בזמנו.
מכאן מוכח שהוא כתב את דבריו מתוך אמונה שלמה בבורא עולם.
תגובה פרטית 123577
או כניסיון להתמודד עם הספקות האישיים שלו.
תגובה פרטית 125429
אין שום דרך לומר כי הרמב"ם כתב את מורה נבוכים בשביל לספק את עצמו. שאל את רון בו יעקב - הרמב"ם כתב את 13 עקרי האמונה.
אין שום אפשרות שאדם יכתוב את עקרי האמונה ללא אמונה חזקה ושורשית.
תגובה פרטית 125485
מי אמר? מה פוסל בדיוק את האפשרות שאדם יכתוב עיקרי אמונה שהוא כלל אינו מאמין בה?
עיינתי 122240
זהו? תסתכל בסעיף 10?

דווקא על סעיף 10 דובי כבר ענה לך, ובטעם. להסתמך על גולד זצוק"ל כדי לתמוך ברעיון הבריאה האלוהית זה לא פחות מהונאה פשוטה, בדומה להרבה בדיות וחצאי אמיתות שמסתובבות בחוגי המחזירים בתשובה.

אבל הטרוניה העיקרית שלי היא שחברתך נועה הבטיחה הוכחות, לא נקודות למחשבה. מאלה יש לי מאה בשקל.

ואסיים בשאלה למר ו.: כמה קוים ישרים ניתן להעביר דרך שתי נקודות למחשבה?
עוד נקודה למחשבה 122300
היא הפנתה אותך לסעיף 10 ולא לסעיף 12.
אכן כך 122424
רתימתו של גולד לשורות הבריאתנים עצבנה אותי מספיק בשביל לטעות במספר. זה מה שנקרא להביא לי את הסעיף, אני מניח.

גם בסעיף 10 עיינתי, וגם בעניינו אני נוטה להסכים עם דובי. כשהגרוי הוא באזור שאחראי על פעילות מוטורית, לא ממש מפליא שאין לו השפעה תודעתית. (אגב דווקא אותו פנפילד גילה גם אזורים "גבוהים" יותר ב temporal lobes, למשל כאלה שגירויים הוביל להעלאת זכרון ספציפי באופן עקבי).

איך זה קשור להוכחת קיומו של האלוהים, לאלוהים פתרונים.
אכן כך 122459
(דפקת את הבדיחה בסוף. היית צריך לכתוב ''איך זה קשור להוכחת קיומו של האלוהים, השד יודע'')
על טעם וריח 122467
על גירוים ומנועים 122663
תגובה 40103 פסקה 2 על הקשר בין פעילות מוח ותחושות שקשורות לחויות מיסטיות ואמונות. גם כל הפתיל שהצטבר שם.

הפסקה האחרונה בתגובה 84570 על קסדה של אמונה.

תגובה 62978 על חיבור מוח של חולה משותק למחשב.
תודה על התזכורות 122712
נדמה לי שאני לא חולק על הגישה שלך, או, אם לדייק, על אותם חלקים בגישה שלך שאני מבין.

אותו משותק שמזיז את העכבר, בודאי עושה זאת מרצונו. ההנחה שלי היא שגרוי חיצוני של אזורים שונים במוח (אם כי ייתכן שיידרש גרוי של הרבה אזורים בו-זמנית) יוכל גם הוא לגרום לחווית ה"אני רוצה" של המוח המגורה. קסדת האמונה שהזכרת נראית תומכת באפשרות הזאת - אגב, הייתי שמח לקבל לינק‏1 - וגם תופעות פוסט-היפנוטיות מרמזות על כך שהתודעה נוטה לייחס רצון (חופשי, אבל את זה נעזוב כרגע) לפעולות שונות.

מכל מקום, "נראה לי" ו"סביר בעיני" כמובן אינם נימוקים שישכנעו את זוהר, הם לא טובים יותר מה"לא מסתדר לי" שלה, לכן כל מה שרלבנטי בעיני בהקשר של הפתיל הנוכחי הוא שמחקרו של פנפילד לא מעלה ולא מוריד בקשר להוכחת קיומו של אלוהים. סורפרייז, סורפרייז.
_
1- מעניין, למשל, מה קורה לאותה אמונה כשמפסיקים את הזרם, האם היא נעלמת מייד‏2? דועכת לאיטה? נשארת קבועה? מעניין לא פחות אם אפשר, בעזרת גירוי אחר ל*בטל* אמונה קיימת. אלמלא עניין האלקטרודות - יש לי אברסיה קלה מחורים בגולגולת - הייתי די נהנה להיות מאמין למשך כמה דקות, ולו רק בשביל לחוות את זה באופן בלתי אמצעי. היה יכול להיות נחמד גם לנהל דיאלוג תיאולוגי קצר עם מר ו. שהיה הופך לכופר זמני באותן דקות... כלומר, אם הייתי מוכן בכלל לשוחח עם זולל השרצים ההוא.

2- אני מנחש שלא, אבל היה יכול להיות משעשע אם כן.
תודה על התזכורות 480871
1- אנקדוטה: דוקינס מספר שהוא לא הרגיש כלום כשהיה מחובר ל"קסדת אמונה" (בגירסה מודרנית שאינה משתמשת באלקטרודות חודרות גולגולת).
איך זה קשור? 122758
העיקרון כזה- אם לא היה לאדם רוח, המטופל היה אומר "רציתי להרים את היד".
ואם האדם הוא רק חומר (וגם הרצונות שלו), שאלה לי אליך- למה המדענים עד היום לא גילו את האזור שאותו אם יגרו באלקטרודות- האדר ירצה להרים את היד (או יתאהב, או ישנה את דעתו הפוליטית???)
איך זה קשור? 122762
1. קראי על קסדת האמונה בלינקים שרב"י הביא.

2. "למה המדענים עד היום לא גילו" היא שאלה קשה מדי. הרבה דברים עוד לא גילו, ובתחום של חקר המוח ודאי שיש עוד הרבה דרך ללכת, אם בכלל אי פעם נגיע. יש, הממ, קצת קשיים לקיים מחקרים מהסוג שדורש החדרת אלקטרודות למוח אנושי, כך שניסויים מן הסוג שאת מצפה להם לא נעשים בקצב מאד גבוה.

3. הרצונות, האמונות והמחשבות אינן חומר, אבל הן מחייבות תשתית חומרית (כמו, לדוגמא, שדה מגנטי). אם את חושבת שהנפש נפרדת לחלוטין מהגוף עלייך להסביר מה קורה לחוק שימור האנרגיה או שאבין שהאמונה באלוהים סותרת את האמונה בחוק שימור האנרגיה. במקרה האחרון, את בוחרת באלוהים ואני בוחר באנרגיה, אבל לאף אחד משנינו אין הוכחה.
איך זה קשור? 122766
תעיין בתגובה שלי שמתיחסת לכוווווווולללם.
אוקי?
הרוח והחומר 122809
הנפש לא נפרדת לחלוטין מהגוף, להפך, הם קשורים בקשר הדוק.
(עובדה שברגע שתוקעים באדם סכין, במח או בלב- נשמתו יוצאת, כשהגוף לא מתפקד- הנשמה לא יכולה להחזיק בו מעמד), ביהדות הקשר הזה מתבטא בפסוק: "מפליא לעשות".
מכל הויכוח הזה אני גיליתי דבר אחד, ששכל ישר הוא דבר מאד סובייקטיבי.
איכשהו, לי עדיין ברור שיש אלוקים.
איכשהו, לכם לא.
טוב, מכיוון שכבר הבהרתי לכם שאני חוזרת בי מהמילה "הוכחות" (במובן של: הוכחה חד משמעית אמפירית ברורה ובלתי ניתנת להפרכה), אני חייבת לציין ש:
א. יכול להיות שאם הייתי נכנסת לדיון הזה לפני שנתיים הוא היה יכול להיות פורה מאד להשפיע על מהלך החיים הנוכחי שלי היום, כי אז הסיבה היחידה שבעיקבותיה החלטתי להתחזק היא ההכרה שלי במציאות אלוקית מוחלטת.
ב. כיוון שנכנסתי אליו השנה, לאחר שנתיים של לימודי קודש,
ושמירת מצוות, גיליתי שיש פרמטר נוסף בהתחזקות שלי "טעמו וראו כי טוב ה"'
ג. אני כבר חוזרת להמשיך
הרוח והחומר 122817
נו, אם כך הכל בא על מקומו בשלום.

זה שעבורך, כמו עבור המון אחרים ''טעמו וראו כי טוב ה''' נראה לי מעל לכל ספק. תבלי. היה יכול להיות נחמד אם היית קצת פחות מתעליינת עלינו, שלא זכינו לאותה הארה שלך, אבל אני מניח שכשרואים את האור קשה להתייחס בשויון נפש לשוטים שנאחזים בחוסר אמונתם.
המשך 122852
אז זהו.
מה שרציתי לומר הוא שהכל לא בא על מקומו בשלום.
לדעתי, ולמרות כל מה שאמרתם, זה עדיין הרבה יותר הגיוני להאמין בבורא עולם מאשר באבולוציה או באני לא יודעת מה.
תסכימו איתי בדבר אחד (או שלא, שכחתי שאתם אתאיסטים חסרי תקנה לרגע...): האמונה בבורא עולם הינה רציונאלית (כלומר- לא סותרת את השכל הישר).
וסתם אם נחזור לנושא הדיון המקורי (הרוח והחומר), יש לי עוד כמה הערות:
1. אם המח מתפקד כמו מחשב, מי אחראי לקלט ולפלט??
כי, ותנו לי לגלות לכם סוד ידוע, המחשב אינו חושב, המחשב הוא גולם אם אין מי שמשתמש בו. תהליך החשיבה שלו הוא בסך הכל צירוף אדיר של נתוני אמת ושקר (אפס ואחד). ישנו אדם שמשתמש במחשב, וכך ישנה תודעה שמשתשמת במח.
2. הקביעה שלכם כי התודעה היא בסה"כ אינטריאקציות חשמליות למעשה יכולה למוטט את כל המערכת המשפטית בארץ שמבוססת על ההנחה כי לאדם יש יכולת לשלוט על המעשים שלו, שיש לו כח בחירה בין טוב ורע, בין אסור ומותר.

הייתי רוצה לשמוע את חוות דעתיכם המלומדת.
המשך 122857
אכן, האמונה בבורא עולם אינה סותרת את השכל הישר, בדיוק כשם שאי האמונה בבורא עולם אינה סותרת את השכל הישר. שאלת קיומו של בורא עולם אינה שאלה של הוכחה וידיעה, כי אם שאלה של אמונה.
יתרה מכך. גם האמונה בקיומו של בורא עולם אינה מובילה בהכרח למסקנה כי אותו בורא יושב ובודק מה כל אחד עושה בזמנו החפשי, מה הוא אוכל ומה הוא לובש. מסקנה לא פחות הגיונית היא כי אותו בורא, ברא עולם מסוג Shoot and forget, ממש כמו יצרן המכונית שלי, אשר נשאר בקוריאה, ולא אכפת לו לאן ומתי אני נוסע באותה מכונית (ואפילו לא באיזו מהירות).
מתענין או לא? 122874
אם ישנו בורא עולם, לדעתי, זו ממש הקטנה שלו לומר שהוא לא מתעניין בבריאה שלו..הרי אם נסכים שיש בורא עולם אז גם נסכים (אני מקווה) שהוא אינסופי.
ובתור שכזה- למה בכלל שיברא עולם, שהוא ככדור פינג-פונג עבורו?? אני מקווה שהבנת את מה שניסיתי להעביר (נראה לי שהניסוח לוקה בחסר), אבל הפואנטה כאן היא שבתור בורא כל יכול ואנסופי- מרחק ההתעניינות שלו במיקרוב, באדם ובמאדים- הוא אותו המרחק.
המשך 123037
דווקא הוכחתי שהאמונה בבורא עולם סותרת את השכל הישר פעם. הנה כאן: תגובה 49715

מה לדעתך שגוי בהצגה זו?
המשך 123969
מגיע לך פרס הצטיינות על היכולת לכתוב את אותו הטיעון ("איך אלוקים נוצר, באבולוציה?") בצורה כל כך מתוחכמת אחרת...באמת מרשים.
ובכן, על זה כבר עניתי לך שה' הוא רוח, ורוח יכולה להיות קדמונית (פשוט קיימת), בניגוד לחומר. זהו.
המשך 123978
נחמד מצידך, אבל את התגובה הזו כתבתי לפני יותר משנתיים.

בקשר לקדמוניות, בסדר, אבל אז איזה מין הסבר זה לקיום האדם? הסבר שרק מעלה שאלות נוספות, מניח שקיים מלכתכילה משהו מורכב יותר מהאדם, ולמעשה בסופו של דבר טוען ש"אין הסבר". איך בנאדם רציונלי מיישב לא-הסבר שכזה עם השכל הישר?
המשך 124000
יש לך כלב (או כל חיית מחמד אחרת)?
האם הכלב שלך, עם כל האינטיליגנציה שלו, יכול באמת להבין את מהלך החיים שלך, את החשבונות שלך, של ההרגשות שלך, האכזבות שלך?
התשובה ברורה.
הוא יכול לחיות על ידך באותו בית , באותו זמן, לראות את אותם הדברים- ולא להבין מאומה (או, לפחות, לא להבין אותם ברמה שלך).
זה כן מסתדר לך עם השכל הישר?
קח את זה בתור מטאפורה אלינו, ולדו-קיום שלנו עם בורא עולם. אנחנו (לפי היהדות..)- נבראים. הקב"ה- בורא.
ההבנה של נברא היא הבנה מוגבלת וברור מאליו שאינה יכולה להשיג את הבורא. מה גם שהשגה זו אינה רלוונטית לנו על מנת שנוכל לקיים מצוותיו. הוא הרבה יותר נשגב מאיתנו.
ההבנה של האדם היא הבנה מוגבלת מפני שהיא מתבססת על "כאן ועכשיו", בעוד ההבנה האלוקית עובדת במושגים של נצח.
ה"רציונאל"- הוא דבר מוגבל, אף שלעיתים אנו רוצים להאמין שלא...
זה מצחיק 124009
עכשיו שכל אחד יחליט מה הוא מעדיף להיות.

קוף חילוני או כלב דתי?
זה מצחיק? אולי אותך! 124014
אני בסה''כ הבאתי משל להבנה המוגבלת שלנו...אבל אם מבחינתך אנחנו ''תיקו'', אז זו כבר התקדמות..
המשך 123625
אני שואלת רק בגלל שזאת לא הפעם הראשונה שאני תוהה מי זה "אתם".
אין אתם.
יש הרבה אנשים שכותבים כאן- חלקם אתאיסטים, חלקם מסורתיים,חלקם את.
תודה ושלום.

________
העלמה עפרונית, נדחפת באיחור לוויכוחים לא לה.
עובדה?! ע ו ב ד ה ? ! ע ו ב ד ה ? ! 123636
כתבת:"(עובדה שברגע שתוקעים באדם סכין, במח או בלב- נשמתו יוצאת, כשהגוף לא מתפקד- הנשמה לא יכולה להחזיק בו מעמד), ביהדות הקשר הזה מתבטא בפסוק: "מפליא לעשות"."
עובדה שברגע שתוקעים סכין באדם... נשמתו יוצאת? עובדה?! ‏1 איך זה עובדה‏2?! את ראית פעם את הנשמה של האדם יוצאת? את שמת עליו חיישנים תקעת בו סכין והחיישנים מדדו את מהירות היציאה של הנשמה? היא יצאה בלידת עכוז? בפומפה? איך זה עובדה? מי הוכיח את זה?

מה הפסוק "מפליא לעשות"? ‏3
למה אם כתוב משהו איפה שהוא זה הופך להוכחה? אם אני אכתוב כאן שהשמים אדומים וכל העולם מלפפון זה יהפוך את זה להוכחה שעוד כמה זמן מישהו יוכל לשלוף מהארכיון ולהדביק את תגובתי בדיון: "העולם חציל" בדיון סלט זה יתיחסו לאימרתי שהעולם מלפפון כנכונה אך ורק משום שהיא נכתבה על ידי מישהו פעם? ‏4

1 לעורכים: תוסיפו בבקשה אפשרות לקו תחתון וכו' הרגשתי בחסרונם
2 התאפקתי לא להוסיף "אלוהים אדירים שבשמיים"
3 אם את מחליטה לצטט הביאי את המקור לא את שמו ולפחות מראה מקום כל שהוא.
עובדה?! ע ו ב ד ה ? ! ע ו ב ד ה ? ! 123971
יש לציין שאתה ממש לא הבנת מה הולך כאן...
מה שרציתי להראות הוא שדווקא כן יש קשר בין הרוח לחומר, ואחת ההוכחות שנתתי היא שכשבן אדם נפגע פיזית, הוא מפסיק לחשוב ולהרגיש, זו דווקא הוכחה שמשרתת אתכם יותר מאשר אותי. אני בחרתי להגדיר זאת במילים "הנשמה יוצאת", כי זו השפה שאני רגילה לה, אתה יכול להגדיר זאת בכל ביטוי אחר וזה לא ישנה את המשמעות.
את הפסוק "מפליא לעשות" הוספתי כדי להראות שהיהדות אינה יוצאת כנגד הקשר בין רוח לחומר. כשלמדתי יהדות הרב אמר שהפרשנים מסבירים שבמילים אלו מתבטא הקשר בין הרוח לחומר. למה? ככה. וזה גם לא משנה, הרעיון הוא אותו רעיון. והוא שיש קשר בין השניים, גם מבחינת היהדות.
עובדה?! ע ו ב ד ה ? ! ע ו ב ד ה ? ! 123982
אבל הקשר הזה, עד כמה שאני מבין, הוא כמו נישואין לא קתוליים, דהיינו כשהאדם מת הנשמה שלו נפרדת מגופו וממשיכה באיזו צורה של קיום עצמאי. מה שאת אומרת הוא שהאדם אינו יכול לחיות ללא נשמתו, אבל הנשמה יכולה בלעדיו. למה את חושבת שזאת "הוכחה שמשרתת אתכם יותר מאשר אותי"?
עובדה?! ע ו ב ד ה ? ! ע ו ב ד ה ? ! 124006
העובדה הזו משרתת אתכם מפני היא אומרת במפורש "יש קשר בין החומר לרוח, עובדה שהרוח אינה יכולה לשכון באדם כשהחומר פגום".ולכן מה שהוספתי הוא שהיהדות אינה יוצאת כנגד הקשר הזה, היא פשוט טוענת לדואליזם. כלומר- יש חומר ויש רוח, הם 2 ולא 1.
עובדה?! ע ו ב ד ה ? ! ע ו ב ד ה ? ! 124459
כאשר הדיון סובב גם על עניין הנשמה והגוף אל תשתמשי במשפטים שמשמעותם אינה כוונתך. את לא הוספת את הפסוק את הוספת את צמד המילים ''מפליא לעשות'' בלי הפסוק אנא ממך הוסיפי את הפסוק ולא את שמו.
עובדה?! ע ו ב ד ה ? ! ע ו ב ד ה ? ! 124645
יש שני הקשרים עיקריים ל''מפליא לעשות'' - האחד הוא תיאור של האש האוכלת את קורבן מנוח, והשני הוא סיומה של ברכת ''אשר יצר''.
עובדה?! ע ו ב ד ה ? ! ע ו ב ד ה ? ! 125063
כשלמדתי קצת יהדות, באחד השיעורים הרב הזכיר שבמילים אלו (''מפליא לעשות''), חז''ל מפרשים שמתבטא הקשר, כמדומני שזה היה בשיעור בו למדנו את ברכת ''אשר יצר'' (אבל יכול להיות שהוא הזכיר זאת בשיעור אחר, פשוט המילים האלו מופיעות בברכה זאת, חשבתי שזה נתון אלמנטרי..). אני לא יודעת איזה מפרש אמר את זה, אבל אין קושי לברר דבר כזה...
איך זה קשור? 122772
המדענים לא גילו את זה, מכיוון שלגרות אזור זו פעולה מאוד גסה, בעוד שהתודעה האנושית היא פעולה קצת יותר עדינה ברמת הנוירונים הבודדים. מה שאת שואלת זה כמו להכות בטלוויזיה עם פטיש להיות מופתעת שזה לא גורם לה להדלק.
עיינתי 122761
זוהר הבטיחה בשמי הוכחות. אין לי קשר לזה.
by the way אני לוא נבחנת במקרופססורים!!
הודו לה' כי טוב כי לעום חסדו...
מזהה את הציטוט???
עיינתי 122763
לא, אבל אני מכיר משפט דומה : הודו לה' כי לעולם חסדו.
עיינתי 122811
בינגו!
כיוונת לדעת גדולים.
הידעת?
כל המביא דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם...
רוצה להיות משיח?
עיינתי 122814
בינתיים אני מסתדר לא רע בתור חמורו, אבל תודה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים