בתשובה ליסמין הללי, 06/08/03 10:32
הזכות לחשוק בזכות על הארץ 161906
וזה מראה עוד דבר על המנטליות הימנית: תשעה באב הוא יום אבל שנועד להפקת לקחים על התהליך שהביא לחורבן בית המקדש ואובדן הריבונות הלאומית. בעיני הח"כית הנכבדת זהו תירוץ להפגנה כוחנית ורברבנות. (מאותה סיבה התנגדה בצדק שולמית אלוני למצעדי החיים באוושויץ.)
הזכות לחשוק בזכות על הארץ 161909
אילו לקחים שראוי להפיק מהשואה מקולקלים ע"י צעדות החיים באוושוויץ?
הזכות לחשוק בזכות על הארץ 161911
המצעד הכוחני שמטרתו הוא התרברבות ועוינות מוכללת כלפי הגויים, בא במקום לימוד של הסכנה בשינאת הזר והשונה, מישטרים טוטליטרים, אידיאולוגיות קיצוניות, שלילת ערכי הדמוקרטיה ועוד - ערכים אוניברסלים שאינם קשורים בהכרח ליהודים.
מצעד החיים הוא מצעד ראווה כוחני ויודוצנטרי שכאילו אומר לגויים - אתמול רדפתם אותנו והיום אנחנו חזקים. שטחיות והתנשאות לשמן.
הזכות לחשוק בזכות על הארץ 161912
מה כוחני במצעד של אזרחים, רבים מהם תלמידי בית ספר?
למה נראה לך שמטרת המצעד היא התרברבות ועוינות כלפי הגויים? מה בדיוק שטחי והתנשאותי בו?

למה להפוך ארוע יחודי בתולדות האנושות, ושקרה דווקא לעם היהודי, למשהו שצריך להפיק ממנו אך ורק, או בעיקר- ערכים אנושיים כלליים?
הזכות לחשוק בזכות על הארץ 161917
המצעד הוא הפקת ראווה מטעם מדינה ריבונית המדברת בשם הניספים. עצם הקישור הוא בעייתי ודווקא משום שמדובר בתלמידים הוא בעייתי יותר - התלמידים סופגים מגיל צעיר את תפיסת הקיטוב של יהודים-גויים ואת ההשקפה הפשטנית שהפתרון למצוקה הוא אך ורק כוחני.

עצם היותו של המצעד מטעם מדינה ריבונית הוא משדר לגויים (ביחוד הפולנים, ששינאת הגרמנים התחלפה בשינאה כלפיהם) התנשאות כוחנית מצד מי שלא רק ניצל מהתופת אלא גם הפך חזק.

שיטחיותו של המצעד נובעת מהיותו מקור קידוד בהתיחסותנו אל השואה - מפגן ראווה חיצוני במקום עיסוק בהפקת לקחים יהודים וכלל אנושיים מהשואה. עצם היותו כמפגן ראווה חיצוני הוא גם חלק מפולחן השואה הרווח למרבה הצער במדינת ישראל.

גם אם השואה היא מאורע היסטורי יחודי, עלינו להבין גם למצוקתם של עמים ובני מיעוטים אחרים. אין לנו זכות להכריז על עצמנו כמסכנים היחידים בעולם ועל כל השאר כרעים או כבעלי הכוח.
הזכות לחשוק בזכות על הארץ 161922
ואם לא היתה ליהודים מדינה ריבונית, זה היה בסדר, מבחינתך, לשרידי העם להתאסף שם פעם בשנה ולצעוד? קיום המדינה הוא מה שמפריע לך?

אולי לא שמת לב, אבל גם לפולנים ולגרמנים יש מדינות ריבוניות, כך שזה לא שהפכנו חזקים על חשבונם.
אז למי בדיוק המצעד הזה מפריע, חוץ מלמרת אלוני ודומיה, שאלרגיים לכל מה שמריח מ"עם", לא עלינו.

המצעד הוא אכן אקט חיצוני, בהיותו פעולה פיזית, אבל לקרוא לו "מפגן /ראווה/ חיצוני" זה קצת מוגזם. לטעמי, לפחות.
המצעד גם לא בא /במקום/ הפקות לקחים שונות, לאומיות ואוניברסליות. והוא גם לא מהווה הכרזה ש"אנו המסכנים היחידים בעולם, וכל השאר רעים".
[אגב, יש פה סתירה "אנו מסכנים" ל"הכרזה כוחנית", לא? אבל- עזוב, אם נתחיל לנתח את דבריך מהפן ההגיוני, לא יהיה לויכוח הזה סוף].

טענותיך הן, בעיניי, אינטרפרטציה חולנית במיוחד לאקט שהוא אומנם לאומי, אבל לא אנטי עמים אחרים. תתפלא, אבל יש חיה כזאת.

בקיצור- על מה לעזאזל אתה מדבר?
הזכות לחשוק בזכות על הארץ 161923
את השאלה שלך אפשר להצמיד לכל הודעה של ארז
הזכות לחשוק בזכות על הארץ 161928
הרשי לי להתייחס רק למשפט אחד שלך - הסתירה לכאורה בין ''אנו מסכנים'' ל''הכרזה כוחנית''.
ענין הראוותנות הכוחנית בא כפיצוי מצד מי שמרגיש את עצמו כחלש ונרדף ובעל רגשי נחיתות ולפיכך כאשר הוא מרגיש שבידיו הכוח הוא רואה צורך להפגין אותו כלפי מי שהרגיש מאוים ממנו. (בועז עברון מנתח ענין זה באופן מבריק בסיפרו החשבון הלאומי.)
לכן אין כאן סתירה אלא השתלשלות טבעית והגיונית של סיבה ותוצאה.
מן הראוי לחשוב שלפני שבאים בהאשמות.
הזכות לחשוק בזכות על הארץ 161935
את המשפט האחרון שלך כדאי לך ליישם לפעמים על עצמך.
הזכות לחשוק בזכות על הארץ 161921
גם לי יש הרגשה לא נוחה מהמסעות לפולין. כמי שהיה מורה של הגילאים המדוברים, לעניות דעתי הבלתי קובעת, הגילאים הנ''ל אינם מי שהייתי רוצה שיוסמכו בלעדית כיוצרים ומפרשים מוסמכים של מורשת השואה.
אולי ארחיב בהזדמנות אחרת, אבל כאן אציין רק נקודה אחת. השמועות והלחישות על התנהגות בלתי הולמת הן בודאי מופרזות. אבל דוקא דברים אלו (שתייה, חוסר רצינות, התפרעויות, ונדליזם, גניבות, נערות ליווי) הם די ''לא חריגים'' אצל חלק מהגילאים הנ''ל ואני לא מבין למה דברים ''טבעיים ונפוצים'' כאלו צריכים להתחבר למסעות שואה. יש בכך משום זילות הנושא.
הייתי שמח אם התיכוניסטים החביבים היו נוסעים לאירופה לטיולי מוזיאונים או בתי כנסת עתיקים, טיולים של כיף ולימודים. את מורשת השואה אפשר ללמוד גם ביד ושם.
זכות לצעוד- אבל לא בכל גיל? 161925
הטענות שלך הן עניין אחר, שראוי לשקלו. ובהיותך מורה אתה כנראה נמצא בעמדה טובה יותר מרובנו, בנקודה הזאת. אבל מה לעשות שדבריה של אלוני ושל הגרופי שלה לנדוור לא נובעים מדאגות פדגוגיות.
זכות לצעוד- אבל לא בכל גיל? 161933
א) אכן, אני לא מתקיף סוג מסויים של לקחי שואה, אלא את עצם ההנחה שהמקום המתאים לליבון לקחי השואה הוא ביה"ס התיכון.
ב) בהחלט לא מדובר בדאגות פדגוגיות. התרשמותי היא כי מדובר בעסקה ה"חינוכית" הבאה: אתם תתנו מצגת של רצינות וכבד ראש בנושא לאומי של השואה ותקבלו טיול שנתי "משופר" באירופה. ההרגשה שלי שזו תרומה נכבדה למעטה הכבד של צביעות היורד על החברה הישראלית, אכן יכולה להיות מתוארת כדאגה פדגוגית.
ג) לפני כמה שנים אני זוכר שראיתי בטלביזיה שני נערים אתיופיים שמישהו דחף אותם לחזית מצעד החיים. האמת שהם נראו די מבולבלים. לפי מה שנאמר, עולי אתיופיה השאירו לא מעט גופות במדבריות סודן ולא מעט משפחות מפורקות באתיופיה כחלק מהסיפור הציוני שלהם. העובדה שמישהו מכוון אותם להתאבל על זרים ולא על הקרובים להם, יש בה יותר משמץ של "זיוף".
ד) שולמית אלוני היתה מורה הרבה שנים. יתכן שהיא משלבת בביקורתה על "פסטיבל השואה" את תורתה המדינית, אבל אולי גם אצלה, בבסיס הדברים מקננת ההרגשה כי מטילים משא כבד מדי על האנשים הלא מתאימים.
הזכות לחשוק בזכות על הארץ 161941
לגבי המצעדים אני לא ממש מסכימה ולא כאן המקום לפרט.

אבל בהכללה גסה מאוד ניתן לומר שהימין נוטה למסמנים של המשמעות (כלומר לתת חשיבות לסמלים הפיזיים של המשמעות-דגל, אדמה וכו'...) ואילו השמאל (הלא מארקסיסטי) נוטה להדגיש דווקא את המסומנים-את הערכים המופשטים שמאחורי הסמלים (סולידריות, אוניברסליזם וכו'...)
בפועל זה לא ממש עובד ככה, אם כי הדוגמה לעי''ל דווקא כן משתחלת לתיאוריה הזאת במקרה או שלא...
וסליחה על המושגים הדה-סוסייאריים על הצוהריים.
מה הקטע שלך עם הגרשיים? 161942
לעיל.
מה הקטע שלך עם הגרשיים? 161946
סת''ם אנא''לפא ביית''ית

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים