בתשובה להאייל האלמוני, 09/09/03 13:28
למה???? 169031
אני מאמין שאנשים צריכים לשרת בצה"ל כשצה"ל קורא להם, כי זה החוק במדינה, זה חוק לגיטימי והוא אפילו די הגיוני, ברוב המקרים‏1. לעומת זאת, אני חושב שכשצה"ל אומר למישהו "עזוב, לא צריך אותך", האיש צריך להגיד יפה "תודה", וללכת להעסיק את עצמו במשהו חשוב יותר.

1 בניגוד לכל שאר הדברים שקשורים בצבא.
התחמקת מהשאלה 169035
ואם החוק לא היה מחייב אותך להתגייס? מה היית עושה אז?
עזוב אותך מכפייה וחוקים, השאלה שלי אחרת: האם אתה *רוצה* להתגייס כדי להגן על המדינה או לא? האם אתה בכלל מאמין שחשוב ‏1 להגן על המדינה?

1 שים לב, "חשוב", בניגוד ל: "צריך", "כי זה החוק" וכיו"ב.
התחמקת מהשאלה 169039
חשוב ש*מישהו* יגן על המדינה. אם הייתי יודע שלמדינה יש צבא מקצועי, שעבור החיילים בו מדובר יהיה במקום העבודה שלהם (כמו, למשל, צבא ארה"ב), לא הייתי רואה כל טעם בהתגייסות לצבא. אני יכול לתרום למדינה (ולעצמי, אבל זה לא קשור) הרבה יותר בתפקידים לא צבאיים.
בהתחשב במצב כיום, שבו צבא שכזה אינו אפשרות ריאלית, ומכיוון שאני מכיר בחשיבות של שיוויון בין אזרחי המדינה, ברור לי ש*צריך* לשרת בצבא, בהנחה שהצבא מעוניין בי בכלל.
האם אני *רוצה* להתגייס? אם הייתי יכול להמנע מזה באופן חוקי (כלומר, בלי לרמות את הרשויות), לא הייתי מתגייס. האם זה עונה על שאלתך?
הוא לא התחמק 169048
אני עם דובי.
הוא לא התחמק 169078
העם עם דובי!
הוא לא התחמק 169081
העם על אדולן
התחמקת מהשאלה 169062
אני אחדד את השאלה.

כאמור, אנחנו לא בסקנדינביה. לו היינו במצב של אירופה (לאחר מלה"ע II) או אמריקה (לאחר מלחמת וייטנאם), לא היה צורך בצבא גדול ובגיוס חובה. במצב שכזה, השיקולים שלי היו כלכליים-אישיים (כמו משכורת טובה, קריירה צבאית וכו'), ולא שיקולים ערכיים כמו "הגנת המדינה".

כפי שאתה עצמך אמרת, זה לא ריאלי לגבינו. נראה לי שנצטרך לחיות עוד הרבה שנים על החרב, מוקפים במדינות ערביות דיקטטוריות. כעת נניח שבית המשפט העליון מבטל את החוק המאפשר גיוס חובה, וקורא למלש"בים להתגייס מרצונם החופשי כדי להגן על המדינה. האם היית נענה לקריאתו? במילים אחרות, האם הערך "הגנת המדינה" מספיק חשוב לך (אם בכלל) כדי להתגייס לצה"ל, כשהמצב הביטחוני מחייב זאת, מרצונך החופשי על אף הסבל הכרוך בשירות צבאי?
התחמקת מהשאלה 169073
אני אצטרך לשקול את כל התנאים במצב כזה (זמן השירות, יכולתי הבריאותית, התנאים המוצעים למשרתים, מידת האבטלה הלא-כל-כך הסמויה בצבא וכד'). בהנתן התנאים הקיימים כיום (כלומר, אם שום דבר לא השתנה למרות החלטת בג"צ), לא הייתי מתגייס.

(רב"ט דובי, מקצוע צבאי: שלם)
התחמקת מהשאלה 169087
מה עושה שלם?
התחמקת מהשאלה 169116
אחראי על הקופה הקטנה של היחידה, אבל יותר חשוב‏1 - מחלק כרטיסיות אוטובוס לחיילים.
עבודה אחראית, מלאת אתגרים ומעניינת לכל הדעות.

1 כלומר, זה מה שכולם רואים אותו עושה וחושבים שזו כל העבודה שלו‏1.
2 אין לי מושג אם הפונקציה הזו עדיין קיימת כי יש הסכם בין צה"ל לאגד שמאפשר גם לחיילים בנים נסיעות חינם‏3.
3 אם כי שמעתי שכרגע יש בעיה עם זה.
עוד מתאמנת 169085
בישראל נהרגים כל שנה מעל 500 איש בתאונות דרכים. משטרת ישראל זקוקה לכח אדם נוסף להתמודדות עם מטלותיה במניעת תאונות, וקוראת לך להתנדב לעזרתה http://www.police.gov.il/tnua/hitnadvut_atan/hitnadv...
האם נענית לקריאתה ? האם ערך "הגנת חיי המשתמשים בדרכים" מספיק חשוב לך כדי להתגייס, כשהמצב מחייב זאת, מרצונך החופשי על אף כל הסבל הכרוך בכך?
עוד מתאמנת 169091
בישראל מתבהמים כל שנה אנשים בכמויות שלא ניתן לספור עקב המצב הבטחוני/כלכלי, מזג האויר, התאונות, העובדה שאנחנו חיים במזרח התיכון ועוד. אנשים מאבדים את רגישותם בלי להרגיש, וללא רגישות אין מוטיבציה ליצירה, להרהור ולפילוסופיה. בלי דעת, הולכת החברה עם הזרם, מייצרת חיילים מצויינים, אך לא יודעת לאן כל זה מוביל ובשביל מה אנחנו בכלל חיים.
האמנות והפילוסופיה קוראות לך לפרוש מזה לרגע, לעסוק ברוח, להסתכל מהצד. לעצור את ההתבהמות.להעיז להיות שונה, למען עתיד החברה.
האם נענית לקריאתה? האם "שנהיה כאן מחר משהו קצת יותר טוב מבהמות" מספיק חשוב לך כדי לעצור, כשהמצב מחייב זאת, מרצונך החופשי על אף כל המחיר החברתי הכרוך בכך?
קשה באימונים, קל בקרב 169109
אני לא חושב שזאת אנלוגיה טובה. ראשית, תאונות הדרכים, עם כל נזקיהן, אינן מהוות סכנה קיומית (בניגוד לפלישה של צבא סוריה למשל). שנית, זאת ודאי לא הדרך היחידה להילחם בתאונות דרכים, למשל מספיק שכל אחד מאיתנו יתנהג כמו בן-אדם על הכביש (רוב התאונות נגרמות בגלל הגורם האנושי). שלישית, אאל''ט, בנות (ובנים בעלי פרופיל לא-קרבי) כבר היום יכולים להמיר שירות צבאי בשירות במשטרה.

(האייל האלמוני, מתנדב מזה שנתיים וחצי במשא''ז)
שיטת כליל החורש נאורי: 169049
אני רק מתאמן כאן, לא לקחת ברצינות-

עזוב אותך מכפייה וחוקים, השאלה שלי אחרת: האם אתה *רוצה* [ללמוד רפואה] כדי [לרפא את אזרחי] המדינה או לא? האם אתה בכלל מאמין שחשוב ‏1 [לרפא את אזרחי] המדינה?

1 שים לב, "חשוב", בניגוד ל: "צריך", "כי זה החוק" וכיו"ב
שיטת כליל החורש נאורי: 169065
ודאי. אם נניח עוד כמה מאות שנים המדינה תעמוד בפני מכת מגיפות, כך שהדרך היחידה להילחם בהן תהיה גיוס אזרחים לשלוש שנים אינטנסיביות שבהן ישרתו כחובשים, אנשי עזרה ראשונה, רופאים וכו'. אזי *ארצה* ללמוד רפואה כדי להגן על [אזרחי] המדינה, על אף שבימים כתיקונם לא הייתי בוחר לעסוק ברפואה.
שיטת כליל החורש נאורי: 169071
המקרה המתואר כאן מזכיר להפליא את ''הדבר'' של אלבר קאמי.
שיטת כליל החורש נאורי: 169075
אה. אם ככה, אז גם אני מוכן להתגייס לצבא כאשר מתנהלת מלחמה נגד המדינה ולשרת עד תום המלחמה.
שיטת כליל החורש נאורי: 169106
אתה יכול לחשוב על כל התקופה מהקמת המדינה ועד היום, כעל מלחמה אחת ארוכה עם הפסקות אש והודנות מדי פעם. למעשה, אאל"ט, מבחינה משפטית אנחנו עדיין נמצאים במצב חרום. מאידך, אני מסכים איתך שיש הרבה אבטלה [לא] סמויה בצה"ל, ושיש לייעל את כל מערך הגיוס.
שיטת כליל החורש נאורי: 169076
תשובה נאה ואתה ראוי להערכה כאדם, אבל השאלה היתה בקשר להתנדבות, לא במקרה של גיוס. השאלה היא, במקרה של התנדבות, יש פגם מוסרי באדם שלא מתנדב?

המדינה(ההיפוטתית) לא החליטה ש<רפואה> זה דבר מספיק חשוב כדי לחייב גיוס חובה, כאשר תחליט כך, גם ליווניק ולדובי אין בעיה עם הגיוס ואולי היו גם רואים ערך בהתגייסות. השאלה היא מה קורה כאשר אין דרישה ברורה מצד המדינה (כמו במקרה של רפואה *היום*).
שיטת כליל החורש נאורי: 169163
אחת הוא לי אם במדובר בגיוס כפיה או בהתנדבות, במקרה הצורך אלמד רפואה כדי להילחם במכת המגיפות.

אני לא חושב שאדם המסרב להתנדב הוא רע. ודאי שאיש אינו אוהב לסכן את חייו, ומטבע הדברים הגנה על המדינה כרוכה במוות (ע"ע "טוב למות בעד ארצנו", "למות או לכבוש את ההר" וכו'). אפילו במלחמת העצמאות היו רבים שהעדיפו את בית הקפה על פני שדה הקרב. עם זאת, אני כן חש הערכה מוסרית גבוהה יותר למי שמוכן להסתכן למען הגנת המדינה מתוך רצון חופשי ואידיאליזם.

כיוון שהנשיאה בעול כיום היא לא שוויונית בעליל, הצעתי ליווניק לנסות לכפר על כך באמצעות מיסוי. אין שום סיבה שחיילים לא יקבלו משכורת מינימום שתמומן מכספי משלם המיסים (כלומר כל הציבור), בניגוד למצב האבסורדי היום שבו החיילים *משלמים* כמה אלפי שקלים כמס, ומקבלים כמה מאות שקלים כמשכורת.
שיטת כליל החורש נאורי?! 169104
אני מוחה! אז אפופידס קישר לאיזו תגובת מראה שלי. איני הראשון שהשתמש בשיטה זו.

חפש תגובות עם כותרת "מראה מראה שעל הקיר."

למשל:
תגובה 47159

למעשה, אאז"נ, מתגובתו זו של גלעד דנבום שאבתי את ההשראה לעשות כן.
אכן, שיטת דנבום? 169119
למעשה, ולמען הסדר הטוב, ראוי לומר שג. דנבום טען פעם (בתגובה 36655 למעוניינים) שתגובה 14817 שלו היא הראשונה באייל שמשתמשת בשיטה. האם יש מי שימצא תגובה עתיקה יותר? בכל מקרה, שתיהן עתיקות מתגובה 47159.

אגב, קצת למעלה, בתגובה 36653, מכנה "אורח לרגע" את השיטה כ"מראות מאן".

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים