רשימה שרציתי לפרסם באייל 200244
(לא פורסמה בסופו של דבר, בגלל סיבות טכניות ואחרות)
-------------------
עמדנו שם, כמה מאות אנשים ונשים, מול החיילים. הנשים מקדימה, הגברים מאחורה. את הילדים שמרו הרחק מאחור. הרוב הגדול, פלסטינים מהכפר בודרוס, צועקים ססמאות קצובות. בערך עשרים ישראלים ומספר דומה של פעילים בינלאומיים מתקשים לעקוב אחרי הערבית, ומסתפקים במחיאות כפיים.
לפני כן, כשהחיילים (שלושה-ארבעה ג'יפים) הגיעו למקום, פעילה ישראלית אחת לקחה את המגפון והודיעה להם שמדובר בהפגנה שקטה ובלתי-אלימה; אין צורך להפעיל נגדנו כוח. המטרה היא לנצל את הנוכחות הישראלית בקהל, ליידע את החיילים לגביה, וכך למתן את אופני הפעולה שלהם. יש גם שאיפה נוספת: להרגיל את החיילים שלא כל קהל פלסטיני צועק-ססמאות הוא המון מוסת שמסכן את חייהם. החיילים, בתגובה, מודיעים לנו שאנחנו נמצאים בשטח צבאי סגור ונותנים לנו רבע שעה להתפנות. אחר כך הם מורים לכל הישראלים להגיע אליהם; איש לא נענה, כמובן. בשלב מסוים החיילים מאיימים שאם לא נתפנה הם "יתחילו לקחת אנשים איתם". אף אחד לא זז. אני מתוח, מנסה להתגבר על הפחד באמצעות מחיאות-כפיים לקצב הסיסמאות.

בודרוס הוא כפר קטן: 1300 איש, כולל ילדים. הבתים יפים והנוף עוצר-נשימה. הילדים שואלים אותך במבטא כבד “how are you?”, גורמים לך להרגיש כמו סלבריטי (יחד עם תחושת המבוכה הנלווית). בגלל מיקומו של הכפר צמוד לקו הירוק, אבדו לו חלק ניכר מאדמותיו ב-‏1948. הגדר המתוכננת אמורה לקחת את רוב האדמות החקלאיות שנשארו. היא אמורה להקיף לחלוטין את בודרוס, יחד עם הכפרים השכנים (ושתי התנחלויות: נילי ונעלה); לנתק אותם לחלוטין מרמאללה הקרובה, משאר הגדה, וכמובן גם מישראל.
כשהבולדוזרים הגיעו לראשונה לאדמות של בודרוס, באו כל תושבי הכפר וחסמו אותם בגופם. הם חטפו גז מדמיע, כדורים מצופי-גומי, מכות מחיילים. הפעילים הבולטים הוכנסו למעצר ממושך, אבל התושבים המשיכו לבוא שוב ושוב, בוקר-בוקר. הם קראו לפעילים בינלאומיים וישראלים להצטרף אליהם, והקצו להם בית למגורים זמניים. בחודשים האחרונים שוהים בכפר כל הזמן מספר קטן של פעילים, מגלים סולידריות ומספקים מידה מסויימת של הגנה. בינתיים ההתנגדות הנחושה והבלתי-אלימה של תושבי בודרוס מצליחה לא רע: העבודות הופסקו, והפרדת הכפר מאדמותיו מתעכבת כבר שלושה חודשים. בשבוע שעבר הודיעו פקידי ה-DCO שהעבודות על אדמות בודרוס יחודשו בימים הקרובים. על רקע זה אורגנה ההפגנה המתוארת, במקום שבו אמורות העבודות להימשך.

עוברת חצי שעה מתוחה עד שמארגני ההפגנה מחליטים שהמטרה הושגה, ואנחנו עולים לאיטנו לכפר. בדרך, מנסים לנהל שיחות בסיסיות בעזרת שברי משפטים בעברית, ערבית ואנגלית. אחד הנערים נשאר מעט מאחור ומתחיל לזרוק אבנים על החיילים. הם מגיבים בגז מדמיע, אבל המרחק הגדול בינינו לבינם הופך את כל העניין לטקס סימלי ולא מאיים במיוחד. אנחנו יושבים קצת בבית אחד התושבים ואז יוצאים הביתה בדרכים המתישות של הגדה.
תושבי בודרוס לא יוצאים לשום מקום. הם שם, והם מתכוונים להמשיך להיאבק. ההתקוממות הפלסטינית העממית, האמיצה והלא-אלימה קורית בבודרוס, והיא זקוקה לתמיכה שלכם.

(8/2/2003)
נו, אז? 200247
למה אנחנו צריכים לתמוך בהם?

הצלחת לשכנע אותי שמלחמה זה רע. לא שוכנעתי שיש לנו קמצוץ אשמה בכך שהמלחמה מתנהלת (באמת, יש. בגלל אוסלו המחורבן הזה).

אם רבין וביילין לא היו מביאים את כנופיית ערפאת, חיי הכפריים של בודרוס היו מתנהלים על מי מנוחות.
אבל הם לא פונים לאשמים האמיתיים. הרי ערפאת כבר דאג להראות אין ספור פעמים מה גורלו של מי שמתנגד למלחמה.
אז הם אכלו אותה. חבל שלא כבשנו מחדש את כל שטחי יהודה ושומרון. אז לא היה צורך בחומה ובסבל האלה.
נו, אז? 200321
באמת, בתקופת שמיר היה כל כך טוב וכל כך שקט ואם היינו ממשיכים במצב שהיה קיים אז, אין ספק שהיינו מדכאים את האינתיפאדה וחיים בשקט ובשלווה ללא סכנה דמוגרפית וללא בידוד בינלאומי.

כפארפרזה על שאלה שמישהו פעם שאל אותי‏1, האם נותרו בימין אנשים שאינם רדודים?

1 תגובה 58016
נו, אז? 200504
אז בוא וספר לנו מה היו הבעיות בתקופת שמיר. מה שאתה אומר בסרקאזם הוא, כנראה, אמת צרופה.

אבל אני מבין שאתה חושב אחרת, כמו שאתה חושב שבפתיל שאליו אתה מפנה הוכחת איזו שהיא עמקות.

אז בוא ושתף אותנו בבעייתיות, לשיטתך, שבעידן שמיר.
נו, אז? 200657
בתקופת שמיר פרצה האינתיפאדה והפכה את צה"ל לכח שיטור כנגד אזרחים. כדי להוסיף על חומרת המצב הקימה הממשלה יותר התנחלויות. המשך של מדיניות זו היה מביא למלחמה גוברת והולכת ביננו לבין הפלסטינים ולבידוד בינלאומי של ישראל בעולם. תחילתם של הפיגועים ההמוניים היתה אז עם קו 405 ופיגועים אחרים.

כמו כן, ממש כמו היום התעלמה הממשלה ממצוקת החלשים כי ההתנחלויות חשובות יותר כמובן.
נו, אז? 200995
"בתקופת שמיר פרצה האינתיפאדה..." נכון, ובתקופת רבין טבח ברוך גולדשטיין בערבים שבאו להתפלל במערת המכפלה. אינני יודע מה אתה חושב שזה מוכיח, אבל האינתיפאדה שפרצה כששמיר היה ראש הממשלה לא הביאה למצב שבו הפלשתינאים נחלו נצחונות או גרמו לנזקי נפש.

אם כבר נכנסת לזה, כדאי קצת להרחיב. ליצחק שמיר היה מי שירסן אותו. היה לו סגן בשם שמעון פרס ושר ביטחון מהולל בשם יצחק רבין. כדאי להתעכב על הנקודה הזו, כדי לראות כיצד העניין טופל. כשפרצה האינתיפאדה שר הביטחון לא טרח לקצר את שהותו בחו"ל. כשחזר החל לטפל באינתיפאדה באופן נמרץ ומיידי. הוא המליץ לאזרחי ישראל לשאת נשק אישי ולחיילי צה"ל נתן הוראה "לשבור ידיים ורגליים".

לימים, כשנבחר לראשות הממשלה וכבר לא היתה לו אינתיפאדה לשחק בה, הביא את כנופיית תוניס כדי לטפל בפלשתינאים "בלי בג"צ ובלי בצלם". את ההפעלה המוצלחת של העיקרון ההוא אנחנו חשים על בשרנו עד היום.

המסקנה שלך? בכל אשמות ההתנחלויות. לדעתי - האשמה היא בכתמי השמש.
נו, אז? 201016
נו, טוב. יש גם אנשים שחושבים שחזרה לשטחים וחינוך מחדש של הפלסטינים יביא לשקט ורגיעה וד''ל.
נו, אז? 201415
נכון, ומי שטוען כך גם הסביר מדוע.
אבל לזרוק רפש זה הרבה יותר קל.
נו, אז? 200505
אירוניה לא עוברת מסך

איך אתה רוצה למדוד שקט?
הייתי מציע נפגעים ליחידת זמן

כמו כן הייתי רוצה להבין איך יבוא של כמה עשרות אלפי ידידיו וקרוביו של יאסר השפיע על (רעם תופים דרמטי) "הסכנה הדמוגרפית"?
נו, אז? 200660
הפתיחה בתהליך אוסלו היתה אבן הפינה לכינונה של מדינה פלסטינית שמקטינה באופן משמעותי את כמות האוכלוסיה הפלסטינית במדינת ישראל.
נו, אז? 200664
לי זה נראה בינתיים כאילו היא הייתה אבן הפינה לכינונן של דרישות פלסטינאיות כמו זכות השיבה, שאם ימומשו יגדילו באופן משמעותי את כמות האכוסלוסיה הפלסטינית במדינת ישראל.
כאילו מה?! 200817
זו כנראה מתימטיקה גבוהה מדי בשבילי

אתה אולי יכול להסביר באופן שרדוד כמוני יבין איך שלטון עצמי ערבי בכיבושי '67 (ואני מניח שעל זה אתה מדבר) "יקטין באופן משמעותי" את מספר הערבים בכיבושי 48' ( ושוב אני מניח שלכך אתה מתכוון)

לא בססמאות אלא ממש בתיאור מוחשי של התהליך שלב שלב והצדקת סבירותו של כל שלב
<פתח סרקאזם>
ודרך אגב הרשות הפלסטינית קיימת כבר כמה שנים ועד כמה שאני יודע אין בדיוק הגירה מסיבית של ערביי הפנים אליה<סגור סרקאזם>
נ.ב. 200822
ושמתי לב שגם לא הסברת איך אתה מודד שקט
רק בשביל שאפשר יהיה להשוות בין שמיר ל סט. רבין
כאילו מה?! 200837
מסתבר שלא הבנת אותי. מדינה פלסטינית עצמאית תהפוך את ערביי השטחים לנתיניה ולא לנתינים ישראלים. זה כמובן מוריד באופן משמעותי את מספר הפלסטינים השייכים למדינת ישראל כעת. לא התכוונתי כלל לערבים אזרחי ישראל, שימשיכו כמובן להיות אזרחים במדינתם.
אז מה? 200854
"שייכים" למדינת ישראל ? אתה יכול להסביר למה אתה מתכוון בכך
אאל"ט הערבים ביש"ע "שייכים" במובן שבו אתה משתמש במילה לרש"פ ומה בדיוק ההבדל?
תזכור שאני בחור רדוד וצריך הסבר פשוט לכל המושגים שאתה זורק כלאחר יד
אז מה? 200860
כפי שכתוב בבירור בראשית דבריו, במילה "שייכות" הוא התכוון ל"נתינות". אני חושב שאפשר להפסיק עם הגישה הנפסדת הזו: להטפל לאיזה ניסוח לא מוצלח, ולפרשו באופן המופרך שברור כשמש שהכותב לא התכוון אליו.
אלא אם כן, אתה מתכוון להקניט את הכותב, ואז זו לא גישה נפסדת. אבל אז, בפארפרזה על הטקטיקה שאתה נוקט, למה שלא תגיד את זה בצורה ישירה?
אז מה? 200865
וערביי יש"ע הם לא נתיני הרש"פ?
ומה המשמעות של "נתינות"( או "שייכות") במושגים מוחשיים ואיך היא קשורה ל"סכנה הדמוגרפית" ומה היא בדיוק אותה סכנה?
ואת הכול במונחים פשוטים ככול האפשר

תיאום במושגים זה מה שאני מנסה להשיג ממר לנדוור
כי כרגע מה שהוא אומר נשמע לי כערפל מוחלט

ארז כפרה אם אתה קורא את זה בבקשה אל תקפוץ מייד להסברים על הדמוגרפיה אלא פרה פרה תסביר לי את הקטע של נתינות קודם כל
בסדר?
מה כל כך קשה להבין? 201015
כל עוד השטחים הכבושים ברשות ישראל, האנשים החיים בהם הם נתיני המדינה (אך כמובן לא אזרחיה), מה שיוצר את הבעיה הדמוגרפית. ברגע ששטחים אלה הופכים להיות מדינה עצמאית, מס' הפלסטינים השייכים למדינת ישראל יורד פלאים ושוב יש רוב יהודי.
מה כל כך קשה להבין? 201036
נו?
פעם אחרונה שבדקתי רוב הערבים היו בשליטת הרש"פ (ןזה לא שינה דבר לטובה דרך אגב) בעוד שבשטחים שבשליטת ישראל חיים בעיקר יהודים

אתה צריך להבהיר איך אתה מגדיר מונחים כמו "שייכות" "נתינות" "שליטה" וכן הלאה

למשל כשאני אומר "שליטת ישראל" אני מתכוון למכלול שלם של דברים מעשיים כמו חוק, מיסים , יכולת תנועה חופשית של יהודים בשטח וכו'

תנסה להבהיר למה אתה מתכוון בשליטה ואיך ההגדרה שלך קשורה למה שקורה בשטח
סליחה על הציניות הבוטה 201038
אבל האין ה"בעיה" הדמוגרפית בעייתית רק כשניתנת *זכות הצבעה* לאותם פלסטינאים?
חס ושלום! 201133
הבעיה הדמוגרפית קיימת גם פיזית, בעצם היותם רוב האוכלוסייה במדינה. בדרך זו הם פשוט חזקים יותר מספרית והכוח המספרי יתרגם עצמו למונחים אחרים. הם יפרצו את גבולות היישוב הערבי ויבואו לגור לידך. רוב הילדים בכיתה של הבן שלך יהיו ערבים, המורה שלו תהיה ערבייה, רוב הנוסעים באוטובוס שבו תיסע יהיו ערבים וכך הלאה. לכן השלטים יהיו בערבית, תכניות הלימודים ישתנו בהתאם. כפי שכיום לא ילמדו קוראן כיתה שיש בה שני ילדים ערביים, כך לא ילמדו תנ"ך בכיתה שיש בה שני ילדים יהודים. בסופו של דבר, גם זכות הצבעה תינתן להם או שהם ייקחו אותה וזה יהיה הסוף שלנו.אם תרצה דוגמה פשוט תביט בכל מדינה ערבית שהיה או יש בה מיעוט יהודי.

דרך אגב, גם העובדה שהפלסטינאים יהיו אזרחים במדינה אחרת - המדינה הפלסטינאית - לא ממש תפתור את הבעיה. גם אזרחי מקסיקו הם לא אזרחי ארה"ב - האם הם לא מנסים להסתנן אליה כל הזמן? ומה יקרה למדינה שיש לה ארבעה גבולות עם ישראל? ומה יהיה כשבקרב המסתננים יהיו גם טרוריסטים?
להקים מדינה פלסטינית בשטחים זה בערך כמו לקשור גור של סן ברנרד בתוך מלונה קטנה ולהגיד "הנה, עכשיו יש לו הבית שלו והוא לא יסתובב במרפסת".
בודרוס 200349
חבל שהסגנון הזה, של מחאה לא אלימה, מופיע רק בכפר קטן אחד (וגם שם רק בזכות יוזמה לא-מקומית, אבל נניח לזה).

אילו כל, או רוב הפלסטינים היו מתנהגים ככה, הסכסוך היה נפתר מזמן. (אבל הם לא, אז לא).
בודרוס 200352
לדעתי, אם כל הפלסטינאים היו מתנהגים כך, הם כבר היו מגורשים מזמן. או לכל הפחות, הם היו ממשיכים לחיות כמו בשנות ה-‏70.
בודרוס 200367
לדעתי אתה טועה. כנראה שמה שעומד מול עיניך הוא מצב דמיוני שבו הפלסטינים הם, עד האחרון שבהם, תלמידיו הרוחניים של מהטמה גאנדי המנוח, הצד הישראלי מורכב כולו מכהניסטים, ואין מצלמות טלויזיה...

הפלסטינים עצמם יודעים שהפגנות לא אלימות היו משיגות להם הרבה יותר. יש לא מעט התבטאויות ברוח זו, של דמויות פוליטיות מביניהם [בעיקר כאלה שפניהם למערב], על איך היה טוב יותר אילו אפשר היה להפסיק את האלימות המזויינת, ולעבור- אם לא להתנגדות פסיבית הרי שלפחות למצב של אינתיפדה א, שבו ילדים מיידים אבנים, מבלי שחמושים יורים מביניהם על הצבא. אך ההתבטאויות הללו נגמרו בדיוק שם- במלים.
בודרוס 200398
יכול להיות ש*כרגע* פעילות לא-אלימה הייתה משיגה להם יותר. בודאי שאין זה נכון לגבי העבר (ואני מנחש שגם לא לגבי העתיד). החזקנו את הפלשתינאים תחת כיבוש וסיפוח זוחל ללא זכויות אזרח שנים רבות עד פרוץ האינתיפדה. לא הכרנו בהם כלאום. גם אחרי פרוץ האינתיפדה השנייה, היו דרושות כשלוש שנים כדי שחלק מהימין יבין שיש טעם לצאת מעזה (!).
אני לא מתמצא בתולדות הסכסוך, אבל זה לא שאנחנו צריכים לזכור לפשוט את ההילה לפני שאנחנו הולכים לישון.
בודרוס 200403
אז בוא ננסה נגיע להסכמה: אם הפלסטינאים היו מתנהגים ככה (אי אלימות) מאז 1993, הסכסוך הזה היה נפתר מזמן. יש הסכמה?
בודרוס 200411
לא. אף ראש ממשלה ישראלי לא יפנה התנחלויות ללא שסכין תהיה מונחת לצוארו. לא אכפת לי מה ברק הציע, אני לא מאמין שהיה סיכוי ליישם זאת.
בודרוס 200412
"סכין חדה"? אז אתה בעצם אומר שהפיגועים היו הכרחיים? או שאתה מסוגל לראות דרך כלשהי שבה הפלסטינאים היו מסוגלים להשיג הכרה על ידי שימוש באלימות מבלי לפגוע באף אחד?
בודרוס 200414
אני מניח שאפשר לפנות לפעולות גרילה.

בדבריי, כמובן, אין הצדקה לפיגועים או לפעולות גרילה. בפרפראזה על ברק, אם הייתי פלשתינאי, אני מתאר לעצמי שהייתי מחפש כל דרך להגר מכאן, ובלבד שלא אצטרך לפגוע באיש.
והטעם לצאת מעזה הוא ... ? 200501
ותקן אותי אם אני טועה אבל נדמה לי שכרגע מדובר רק על גרוש היהודים מעזה בלי הוצאת כוחות הצבא מאותם מאחזים ספורים שבהם מחזיק צה''ל כעת
והטעם לצאת מעזה הוא ... ? 200514
לא נראה לי, אבל אני באמת לא מתיימר לדעת על מה מדובר. בנוגע לטעם לצאת מעזה, אפשר לפנות לשרון, אולמרט וחבורתם. ויכוחים פנימיים בימין אינם מענייני.
והטעם לצאת מעזה הוא ... ? 200527
עזוב אותם , מה אתך ?

מה הטעם שלך?
והטעם לצאת מעזה הוא ... ? 200530
כל כך הרבה נכתב ונאמר בעד ונגד בשנים האחרונות, ובאמת אין לי משהו להוסיף. אני מעדיף לא להכנס לשבלונות של ויכוחים פוליטיים.
אני מקווה שלא תראה זאת כגסות-רוח מצידי.
והטעם לצאת מעזה הוא ... ? 200617
פגע וברח
והטעם לצאת מעזה הוא ... ? 200654
במי פגעתי?
והטעם לצאת מעזה הוא ... ? 200819
לא בפגעת באיש
(אלא אם אתה מחשיב סיוע לאויב בשעת מלחמה פגיעה אבל זה ממש לא קשור)

דיברתי על סגנון הדיון שלך של לבוא ביציאה אבל להתחמק מלעמוד עליה
והטעם לצאת מעזה הוא ... ? 200823
אתה באמת מבולבל. הדיון היה בנושא ''מה הפלשתינאים יכלו להשיג ללא אלימות''. אתה רצית להעביר את הדיון לנושא ''הטעם לצאת מעזה''. לגיטימי, אבל הנושא החדש לא מעניין אותי.
הטעם לצאת מעזה 200874
בעיניי אין דבר ברור יותר מן הטעם לצאת מעזה: ככל הידוע לי, רצןעת עזה אינה מהווה נכס אסטרטגי - לא מבחינת עומק (שכן סיני מפורז גם כך) ולא מבחינת פני שטח (אין שם איזה הר ענק שחולש על טווח של קילומטרים).
נוסף על כך, איני בקיא במיוחד בהיסטוריה תנכ"ית, אבל לא זכור לי איזה אירוע מיוחד שהתרחש שם או איזה קבר קדוש, כך שגם מבחינה זו אין עזה מהווה נכס, לפחות למיטב ידיעתי.

הטעם היחיד לשבת בעזה הוא הטעם שנוצר כתוצאה מעצם הישיבה שם: עידוד הטרור, אם באופן מורלי ואם בהפיכת המקום למדינונת מחבלים. אכן קיימת גם סכנת התקרבות הקסאמים לגדרות אבל נראה לי שאת זה ניתן יהיה לפתור בהתערבות צבאית. למעשה, אם ישבו על הגדרות יהיה קל יותר לפגוע בהם מאשר אם ישבו בתוך הערים. בכל המקרים האלה, נראה לי עדיין כי נסיגה מעזה תועיל יותר משתזיק.

עזה היא דוגמה מובהקת לדעתי, ואין דוגמות מובהקות רבות כאלה, לגוש חרא אמתי שבו שקענו: אין בה שום דבר טוב או מועיל. פשוט כלום. שום יתרון. שום דבר.סרח עודף לכל דבר ועניין, ולכן יפה הנסיגה שעה אחת קודם.

מקרה אחר הוא כמובן מקרה יהודה ושומרון, המהווים נכס מכל בחינה אפשרית כמעט: עומק אסטרטגי, מקומות קדושים, מקורות מים, יישובים מבוססים ונרחבים והחשוב מכול: תקועים במרכזה של מדינת ישראל.
הטעם לצאת מעזה 201007
שתים שלוש בעיות מתבקשות

א)למעט מאוד ישובים בארץ יש הר גבוה או חשיבות אסטרטגית אז למה לגרש את היהודים רק מעזה אבל לא מכוכב יאיר?

ב)אם יש פתרון צבאי לקטיושות ( חוץ מאשר הפתרון הברור מאליו של כיבוש כל רצועת עזה) למה לא נוקטים בו כבר עכשיו?

ג)לעניות דעתי הטרור העזתי לא התחיל ב67 או אפילו כשחודש הישוב בכפר דרום אלא הוא קודם בעשרות שנים להקמת מדינת ישראל אז למה להעמיד פנים שהישיבה שם היא שיצרה אותו
הטעם לצאת מעזה 201013
שאלות מצוינות

1. ההר הגובה: העדרו של הר כזה הוא העדר סיבה להישאר שם מבחינה זו. בכוכב יאיר יש סיבות אחרות להישאר. נדמה לי גם שהיישוב הזה בכלל לא מעבר לקו הירוק.

2.לא טענתי שיש פתרון צבאי לקטיושות אלא שבסכנת ההתקרבות לגדרות יהיה קל יותר לטפל.

3. נכון, הטרור קדם שנים רבות למדינת ישראל ואכן אין טעם להעמיד שהישיבה שם יצרה אותו. כשלתי בלשוני. כיוונתי שעצם הנסיגה יעודד אותו. עם זאת, עם טרור נוסח שנות החמישים תתמודד הגדר היטב. נוסף לכול, עדיי נראה לי שנסיגה תועיל יותר משתזיק. המקום הזה באמת מיותר. נסיגה גם תחליש את טענות הפלשתינאים על הצורך במדינה. ברגע שתהיה להם אחת מצב הדברים יהיה שונה.
כוכב יאיר 201030
עכש''ז הישוב הוקם בתחילה בצד הנכון של הקו הירוק, אבל הורחב מאוחר יותר ויש בו שכונות (או גושים או איך שהם קוראים לזה) מעבר לקו.
הטעם לצאת מעזה 201246
א. בחרתי בכוכב יאיר כדוגמא גם כי הוא בתחום "כיבושי 48"' וגם בגלל שהוא ישוב שדורש ומקבל הרבה יותר הגנה משישובים אחרים . מה שאני מנסה להגיד זה שישובים אינם! עמדות צבא ולכן לא רלבנטי לשפוט את הצורך בהם לפי שיקולים כאלו
ב.איך בדיוק גירוש היהודים מגוש קטיף שזה בדרום רצועת עזה יאפשר "טיפול" קל יותר בטילים שרובם משוגרים מצפון הרצועה?
ג.לחזור ולטעון שהישוב היהודי בעזה "מיותר" זה חסר משמעות למה הישוב בעזה מיותר ואילו הישוב שאתה גר בו לא?
ד.הדיבור האנאכרוניסטי על "המדינה הפלסטינית" שתשנה הכול ( או משהו) הוא פשוט מוזר כאילו אתה נשארת בשנות ה80' . להזכירך המדינה הזאת כבר הוקמה ב94' ועכשיו אנו מתמודדים עם התוצאות
הטעם לצאת מעזה 201365
רגע, רגע, כנראה שהבנת לא נכון את עמדתי. אם בהחלט מתנגד למדינה פלסטינית וסבור שלא תפתור דבר, כפי שהבעתי פה בתגובות אחרות. מה שכן, אני חושב שקיומה של מדינה כזאת בעזה הוא פחות נורא מקיומה בשטחים. בעזה אני תומך בהקמתה משום שאני סבור ששם יש לה יותר סיכוי להתקיים ולנו יהיה קל יותר להגיב מולה כי אזרחינו יהיו מוגנים יותר מחוץ לה ומאחורי גדר. עם זאת, אני מסכים איתך כי גם אז תהיה בעיית קסאמים אולם נראה לי שאז יהיה קל יותר לטפל בה או לפחות לא יותר קשה.

אבל אני מודה ששאלותך קשות וגורמות לי להקצין ימינה אף יותר.

היישוב בעזה מיותר כי אינו משרת את צורכי המדינה. היישוב בשטחים או בהרצליה (שבה אני גר) משרתים את צורכי המדינה. יתרה מזו, לא רק שאינו משרת הרי הוא גם מזיק ומכביד. פירוקו רווחי יותר מהחזקתו במישורים רבים: כלכלי, צבאי, פשוט יקר מדי.
הטעם לצאת מעזה 201396
איך בדיוק הרצליה משרתת את צורכי המדינה ומהם בדיוק צורכי המדינה?

ושוב אני חייב לשאול מה ההבדל בין הרש"פ למדינה הפלסטינית שעליה אתה מדבר בלשון עתיד כאילו היא עדיין לא קיימת?
הטעם לצאת מעזה 653093
אח, איך שהזמן מבהיר את המציאות ופוקח את העיניים.
בודרוס 200400
בוודאי תשמחי לשמוע שהחל מאתמול מנסים תושבי הכפרים בידו ובית-סוריק לחסום בגופם את העבודות על אדמותיהם; מצטרפים אליהם תושבים ממבשרת-ציון השכנה ופעילים בינלאומיים. אולי תתעצבי לגלות שאת מתקשה מאוד לשמוע על הנסיונות הלא-אלימים הללו, חוץ ממתי שאני מספר לך עליהם. האם המחאה הלא-אלימה קורית רק בבודרוס, או שרק בבודרוס שמעת עליה?

כדאי להזכיר שוב את התגובה של הצבא לנסיונות המשמחים הללו: עשרות פצועים מירי כדורים מצופי-גומי, גז מדמיע ומכות; פעילים מרכזיים הוכנסו למעצרים מנהליים ממושכים, בלי משפט (אחד מהם שוחרר בשבוע שעבר - https://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?... אחרים עוד כלואים, למיטב ידיעתי). נראה שהצבא מתייחס למחאה לא-אלימה כמו אל פעילות טרוריסטית.

בהקשר הזה אני לא חושב שראוי להסתפק באמירות כמו "חבל שלא כל הפלסטינים מתנהגים ככה". ישראלים אחראיים צריכים לעודד אסטרטגיות של אי-אלימות אצל הפלסטינים באמצעות תמיכה בפועל. אסטרטגיות לא-אלימות יכולות לפעול רק באמצעות גיוס דעת קהל; התעלמות מהן מעקרת אותן. גם מי שלא באה לשכב מתחת לבולדוזרים יכולה לתמוך בדרכים אחרות: להתקשר ולומר מילה למארגנים, להתקשר לרדיו, לשלוח מכתב לעיתון, לארגן הפגנת תמיכה, לספר לחברים, לנסות לגרום לתגובה מתונה יותר של הצבא, וכו'. אחרי שתעשי משהו מהדברים האלה תרוויחי ביושר את הזכות לרטון על הנדירות (אולי) של סגנון המחאה הבלתי-אלים אצל הפלסטינים.
בודרוס 200415
אין לי שום כוונה לעזור לתושבי בודרוס או כל כפר אחר, כל עוד שהטיפוסים האלה‏1 מסתובבים שם. שישכבו תחת הבולדוזרים עם מישהו אחר.
1
נהדר 200479
כל עוד יש פלסטינים שדוגלים באלימות (בכל מקום שהוא?!) אין לך שום כוונה לתמוך בפלסטינים שדוגלים באי-אלימות. התמלכדנו קצת, לא?
במלחמה כמו במלחמה 200484
כל עוד ש/רוב/ מכריע של הפלסטינים תומך באלימות פראית נגד הצד שלי, אני קודם כל מתגוננת מפניהם, בהחלט. אבל זה לא אומר שאני בעד גזילת אדמות מאנשים. ולכן, אם וכאשר תיפסק התמיכה המסיבית של רוב הפלסטינים במבצעי הפיגועים, וגם יהיה ברור שרוב הפלסטינים שואפים למדינה בצד ישראל, ולא במקומה, אז אבוא לעזרם נגד שרון הרשע.
עד אז, מי שנמנה על אויביי ומבקשי נפשי, ומגייס לעזרתו שונאי ישראל מקצועיים, כמו תנועת הסולידריות הבינ"ל, שלא יצפה לעזרה ממני.
במלחמה כמו במלחמה 200529
אולי הרוב הפלסטיני תומך במה שנראה לו שעובד ו"משנה משהו?" אולי עזרה שלך לפציפיסטים פלסטיניים תעביר את התמיכה הזו לשם?
במלחמה כמו במלחמה 200625
אולי לא.
חשבתי עוד על העניין הזה אחרי חילופי הדברים כאן.
הסבל האנושי של הפלסטינים מהגדר, הוא סבל אמיתי. אבל

נראה לי שיש עניינים שהם הומניטריים טהורים- כל מה שקשור למזון, מים, תרופות. מחסור באחד או יותר מאלה משמעו מוות, שהוא תוצאה לא הפיכה. קיום החיים עצמם הוא עניין שלא יכולות להיות עליו פשרות.

לעומת זאת, עניין האדמות אינו הומניטרי טהור, אלא הומניטרי-פוליטי, ומדיני. הרי על זה הרי כל הסכסוך- על אדמות.
[על זה, ועל זכות ההגדרה העצמית של העם היהודי בארצו, עכשיו שכמעט כולם כבר מסכימים על זכות הגדרה לפלסטינים].

לכן ההפגנות נגד הגדר הן עניין פוליטי, ומדיני, לא פחות מאשר עניין הומניטרי. ולא מוצאת חן בעיניי העמדת הפנים, כאילו מדובר כאן רק בקומץ איכרים תמים ושקטים שרוצים רק לחיות בשקט על אדמתם כמימים ימימה. זה נכון, אבל זה לא /רק/ זה.

אין להתעלם מהעוול שנגרם ברמה האישית מהפקעת אדמות פרטיות (בניגוד לאדמות ציבוריות, ובמיוחד כאלה שאינן בשימוש). אבל
א:זה עוול הפיך, שזה שיקול חשוב, לדעתי. ו
ב: אפשר להציע לבעל האדמה פיצויים על אדמתו. אם הוא מסרב למוכרה, אפשר להציע לו סכום חודשי בגובה פרנסתו המשוערת מאותה אדמה. ואולי יש דברים אחרים שאפשר לעשות כדי לתקן את העוול האישי, עד לאותה שעה שבה יהיה הסכם מדיני כולל, שיכלול גם את הסידור הקבוע לגבי האדמה המסויימת הזאת. הקמת הגדר באופן אדוק על הקו הירוק היא הישג פוליטי ממדרגה ראשונה לפלסטינים, שיזכו כך בהכול, בלי לוותר על כלום. במיוחד- בלי לוותר על מה שהם רואים כזכותם לשאר האדמה שבין הנהר והים.

נקודה אחרונה- לא חייבים להיצמד לקו הירוק, אבל הקמת מובלעות פלסטיניות המוקפות משלושה או ארבעה צדדים בגדר, רק כדי לכלול התנחלות כלשהי בצד המערבי של הגדר, הוא מעשה נבלה. המתנחלים במקומות האלה יכולים לבקש להתפנות, ואם הם מסרבים- אז שיבנו סביב עצמם גדר.
הערות מספר 200866
אי/הצמדות לקו הירוק: הקמת הגדר "באופן הדוק" על הקו הירוק היא באמת הישג פוליטי לפלסטינים. הבעיה היא שהפיזור של הכפרים בגדה הוא כזה שקשה מאוד לחרוג מהקו הירוק בלי לפגוע בהם בצורה קשה. השארת כפר ממערב לגדר - הפרדת אותו מהגדה וכלאת אותו בין הגדר והקו הירוק. בבודרוס מספיקה חריגה של כמה מאות מטרים מהקו הירוק בשביל לנתק את הכפר מחלק ניכר מאדמותיו. את הכפרים באזור לטרון (פארק קנדה) דאגו למחוק עוד ב-'67, אבל בשאר המקומות ההימנעות מהקו הירוק תהיה קשה מאוד.

הפקעת אדמות: באמת אפשר להציע פיצויים וכו', אלא שאף אחד לא חושב לעשות את זה: מוצעים פיצויים חלקיים על השטח שעליו הגדר עצמה מוקמת (זה שטח נכבד, ושם העוול לא הפיך), אבל כל השטח שמאחוריה אפילו לא מופקע רשמית. הצבא התחייב לאפשר לחקלאים מעבר אליו, אבל לא מפתיע שזה לא קורה (זאת התחייבות שאי אפשר לבצע בסדר כוחות סביר ותוך שמירה על האפקטיביות הבטחונית של הגדר).

הומניטרי/פוליטי: לעניינים הומניטריים ופוליטיים יש נטיה מרגיזה להתערבב זה בזה. מי שאין לו מזון לא מחכה להפוך לעניין הומניטרי אלא הולך למקום שיש בו מזון. האם המאבק נגד העזיבה שלו הוא הומניטרי או פוליטי? זו לא שאלה תיאורטית: אלפי תושבים עוזבים את קלקיליה המוקפת. אין כאן גירוש רשמי, אלא רק עניין של "אדמות"; חריגות קלות מהקו הירוק. המאבק נגד החריגות הללו הוא מאבק פוליטי-מדיני. האם בגלל זה פחות חשוב להשתתף בו?

מי שהאמינו שהם הולכים לשכב תחת משאיות הטרנספר צריכים לעצור ולחשוב - האם הבולדוזרים של הגדר הם לא משאיות כאלו? האם לא היה ברור מראש שהשותפים שלהם מתחת גלגלי המשאיות יהיו כלמיני חומסקאים בינלאומיים? האם אי-פעם היתה להם סיבה לצפות שמתחת למשאיות הם ימצאו איתם את אופיר פינס?
הערות מספר 200871
1. "אדוק" ו"הדוק" מתאימים פה שניהם, וכמעט חופפים במשמעותם במקרה זה, אבל מה לעשות שהתכוונתי ל"אדוק". בבחינת הצמדות קנאית ועקרונית לקו הירוק. [בעוד ש"הדוק" מתייחס להצמדות פיזית בלבד. העניין העקרוני חשוב פה].
(סתם הבהרה, זה לא ממש חשוב).

2. פני השטח לא מוכרים לי בפרוטרוט, כפי שהם אולי מוכרים לך. אבל לגבי פיצויים לאיכרים- ראיתי רק לפני כמה ימים בעיתון כתבה על אותו כפר בודרוס שלך, ושם סיפר אחד האיכרים שהציעו לו פיצויים והוא סירב.

3. הסירוב הנ"ל הוא בעיניי חיזוק לטענתי שמדובר פה במשהו שחורג בהרבה מ"בעיה הומניטרית". ניסיתי להסביר מה הוא ההבדל ביו בעיות הומנטריות, ואחרות. אם לא הצלחתי- אז כנראה שלא הסברתי היטב. אבל אני לא חושבת שיש לי איך לנסח זאת אחרת.

4. נראה לי שלא הבנת את עמדתי- אני רואה את המצב כמלחמה לכל דבר בין שני העמים, ובמצב כזה אני דואגת בראש ובראשונה לצד שלי. בוודאי ובוודאי שאיני מתכוונת לעזור לפלסטינים להשתמש בסבלם בצורה שבה /הם/ היו רוצים- כלומר, ע"י הושטת כל דרישותיהם להם על מגש של כסף, ללא הצדקה ממשית. [שוב: אוכל ומים זה דבר אחד, אדמות זה דבר אחר].
צה''ל הרג שני מפגינים ליד בידו 200749
צה"ל הרג שני *מתפרעים* ליד בידו 200759
''בתחילה ניסה צה''ל לפזר את המפגינים, שיידו אבנים, ברימוני גז מדמיע ובירי כדורי גומי, אך לדברי מקורות פלשתינאים לאחר מכן ירו חיילים גם אש חיה.''

צריך להיזהר בכותרת ההבדל בין הפגנה והתפרעות במקרה הזה אינו ברור. אין בכך כדי להצדיק את ההרג, כמובן, אבל רצוי לא להציג את המקרה בשחור ולבן.
רשימה שרציתי לפרסם באייל 200543
מה היה תוכן ה"קריאות הקצובות"? איטבח אל יהוד (או שמא, אדבח אל יהוד)?
רשימה שרציתי לפרסם באייל 200551
מעניין: התגובה הזו הזכירה לי שכשכתבתי את המילים "קריאות קצובות" נזכרתי בהערה ששמעתי מפיו של חבר יהודי באבנאא-אלבלד, הערה שנסובה על הנטייה של ישראלים לשמוע "איטבח אל יהוד" בכל פעם שערבים משמיעים סיסמאות יחדיו.
רשימה שרציתי לפרסם באייל 200637
הנטיה הזאת לא הגיעה משום מקום, אתה יודע. לא, אתה בטח לא יודע.
רשימה שרציתי לפרסם באייל 200750
אני מתנצל. הרי אפשר לגוון את זה ב''פלסתין בילדנא ואל יהוד כילאבנא'' מדי פעם. או אולי ''בדם ואש נפדה את פלשתין''. יש מגוון של דעות בצד הפלשתינאי.
רשימה שרציתי לפרסם באייל 200771
גם אני מצטרף להודעתו של עומר: תגובה 200551 , ושהיא תקפה, לדעתי, באותה מידה. הרי אתה לא היית שם ולא שמעת את הקריאות, נכון?
רשימה שרציתי לפרסם באייל 200778
אני לא הייתי בטדי בשבת, ולמרות זאת אני מוכן להסתכן ולהגיד שאני יודע מה צעקו שם. אני לא הייתי בהפגנת פועלי המתפרה שנסגרה, ואני די משוכנע שגם הצעקות שנשמעו שם לא היו ''ביבי לשלטון''. בהפגנת הימין האחרונה בכיכר רבין לא צעקו ''הפאשיזם לא יעבור'', אבל בהפגנת השמאל דווקא כן. למותר לציין שלא נכחתי גם בשתי ההפגנות האלה.
רשימה שרציתי לפרסם באייל 200788
באיזה מכל הארועים שהזכרת צעקו "מוות לערבים", או שמא צעקה זאת לא נשמעה מעולם?
האם במשחקה של בני סכנין בשבת מה שצעק הקהל היה איטבח אל יהוד או שמא, אדבח אל יהוד? האם גיוונו ב"פלסתין בילדנא ואל יהוד כילאבנא" מדי פעם או אולי "בדם ואש נפדה את פלשתין"?
רשימה שרציתי לפרסם באייל 200804
"מוות לערבים" נשמעה גם נשמעה בטדי, אם שיחקו נגד בני סכנין או אח"י נצרת. למה אתה שואל?
רשימה שרציתי לפרסם באייל 200859
בשביל לדעת.
רשימה שרציתי לפרסם באייל 200876
אתה, וגם ערן בילינסקי, מיתממים. זאת הטענה שלי: מדי פעם נדרשת דרישה לא סבירה להוכיח או להסביר דברים ידועים או מובנים מאליהם, ובכל פעם שהדבר עולה מראה על אג'נדה מאד ברורה של הטוען. לדעתי זאת טקטיקה מעצבנת, שהפליא לעשות בה שימוש סמילי זי"ע בויכוח היסטורי עם עוזי על משמעות המילה" שערוריה".

אתה יודע טוב כמוני מה צועקים בטדי, וערן יודע טוב כמו שנינו מה צועקים בהפגנות פלסטינאיות ואיזה דגלים נשרפים שם. האדון פז יודע למה זרקו אבנים בשבת, ואני יודע שיש חילונים עם גישה גזענית לחרדים. לא צריך להוכיח את מה שידוע לאדם הסביר, ואם יש כאן טעות נטל ההוכחה הוא על מי שטוען לקיומו של היוצא מן הכלל.

אם בהפגנה ספציפית אחת של פלסטינאים לא צעקו "איטבח" מן הראוי היה שהנוכחים בה יציינו את זה ולא יחגגו עם עצמם את ההישג המצויין הזה וירגישו כמה לא הוגן היחס שהם זוכים לו בעקבות עשרות המקרים המתועדים בטלוויזיה. זה בהחלט מקרה של כלב נשך אדם, ומגיע לו פרסום.
רשימה שרציתי לפרסם באייל 200892
אני בקושי יודע מה משדרים בטלוויזיה מהפגנות פלסטינאיות. ואני לא יודע ערבית. אני יודע, ולא צריך להיות בשביל זה אורי פז, שבטלוויזיה נוטים להקרין את מה שמצטלם טוב ולפעמים (והיו לא מעט מקרים מדווחים כאלו באינתיפדה הראשונה) המצלמה היא טריגר להקצנה בהפגנות.

אם נחזור לאיפה שהתחלנו ממנו, אז תגובת הד"ר (תגובה 200543) היתה צינית ולעגנית לדעתי. לא צריך להקצין את זה עד לאנשלוביציות יתר ("ענה כסיל באיוולתו" וגו'... יו... עד סוף התגובה הזו אני אסתכסך עם חצי מהאייל) אבל בהחלט אני רואה טעם להצביע על הפבלוביות שבתגובתו, והעובדה שסברתו בבירור, לגבי ההפגנה הנ"ל, כנראה אינה נכונה, לאור הקונטקסט שהביא עומר (תגובה 200244).

עדיף שאני אעצור כאן לפני שאקים עלי עוד מבאי האתר. רות סוף.
רשימה שרציתי לפרסם באייל 200895
טוב, אולי אתה צודק, ואולי גם אני הגבתי פבלובית משהו. ובכל זאת, טרם שמעתי מעומר הכחשה חד-משמעית שנקראו שם קריאות ''איטבח'' או ''אדבח'' (מישהו בטח יודע את ההבדל) או ''בדם ואש'' וכל ההגזמות הטלוויזיוניות האלה.
רשימה שרציתי לפרסם באייל 201335
''אטבח'' (פעם שמעתי שאין מילה כזאת) או ''אדבח'' לא. ''ברוח ובדם'' כן (''דם ואש'' זה יהודה, לא פלסטין). את רוב הססמאות בערבית אני (כאמור) לא מבין.
רשימה שרציתי לפרסם באייל 201479
תודה.

אין לך בעיה לעמוד בחברת צועקי "ברוח ובדם" ועוד סיסמאות שכלל אינך מבין? ואיך זה שאתה לא טורח לבקש ממישהו שדובר את שתי השפות לתרגם לך, אם אתה לא מפגין יחד עם כאלה שצועקים, אולי, "עומר בן זונה"?

משונה בעיני. אני לא הייתי מפגין עם קוראי "מוות לערבים", ואני אפילו לא יפה-נפש.
רשימה שרציתי לפרסם באייל 201700
השורה האחרונה בתגובתך היא דוגמא טובה לעיוותי-השמיעה הישראליים שהזכרתי בתגובה 200551 . סיסמאות כמו "ברוח ובדם" דומות ל"הציונות תנצח" הרבה יותר משהן דומות ל"מוות לערבים". אפשר לוותר על הדיונים המתישים בשאלה האם מדובר על דמם ורוחם של הצועקים או של אחרים, ולהסכים ש"ברוח ובדם" מהווה תמיכה מפורשת במאבק מזוין. לא צריך לתמוך במאבק מזוין נגד צבא כובש בשביל להכיר בהבדל המהותי בין הסיסמה הזו (והעמדה הנפשית שממנה היא מגיעה) לסיסמאות שמהוות קריאה לפוגרום.

אבל השאלה ששאלת לפני השורה האחרונה היא אכן שאלה קשה. יש לי כמה תשובות, אף אחת מהן לא מספיקה בפני עצמה אבל הן אמורות להשלים זו את זו. הראשונה היא שלא הגעתי לבודרוס להפגנה "שלי", אלא באתי כתומך בהפגנה של הפלסטינים נגד הגדר, וכסוג של מגן אנושי. תשובה נוספת היא שבתור בן החברה הכובשת, שנהנה מהפריבילגיות של בן החברה הכובשת, אני לא אמור להגיד לפלסטינים איך לנהל את מאבק השחרור שלהם ובאילו אסטרטגיות לתמוך. הייתי מעדיף לראות את המאבק הפלסטיני פציפיסטי לחלוטין, אני חושב שזה היה חכם יותר גם מבחינתם, אבל אין לי ספק שמאבק מזוין נגד הצבא הישראלי הוא לגיטימי הרבה יותר מהכיבוש שהצבא הזה אוכף; כלומר שלפחות תיאורטית אין לי בעיה חמורה עם סיסמאות שתומכות במאבק כזה. אני מודע לכך שעבור חלק מהמפגינים קריאות בזכות מאבק מזוין עשויות להיות גם קריאות בזכות רצח ילדים, וכאן נכנסת סיבה נוספת להשתתפות בהפגנות שבהן נצעקות קריאות כאלה. אני מעניק חשיבות רבה יותר למעשיהם של המפגינים (=השתתפות בהתנגדות אזרחית לא-אלימה) מאשר לדעותיהם. כאשר אני משתתף עם הפלסטינים בהתנגדות אזרחית אני משפר את סיכויי ההצלחה שלה, מפחית את המחיר היקר שהם משלמים עבורה, ומראה להם שצעקתם נופלת על אזניים ישראליות קשובות; בכך (אני מקווה) אני מחזק את סגנון המאבק הזה.
יופי 201759
אני מבין, אם כך, שאתה משתתף גם בהפגנות הימין הקיצוני שלנו כדי לחזק את סגנון המאבק הזה במקום את ההתעללות בערביי השטחים. אתה בטח אדם עסוק מאד.

המשפט "אני מודע לכך שעבור חלק מהמפגינים קריאות בזכות מאבק מזוין עשויות להיות גם קריאות בזכות רצח ילדים" אומר את הכל: לדבריך שלך אתה מוכן להפגין עם אלה שחלק מהם רוצה לרצוח את הילד שלי. כמה נאור מצידך.

אם אתה מצפה לקבל סימפטיה, תצטרך לחפש אותה אצל אנשים אחרים (השכנים שלי, למשל :-)).
יופי 201807
אם לא סימפטיה, אני מצפה לקבל איזושהי נכונות בסיסית להקשבה. אני מנסה להסביר כאן דברים שלא פשוטים גם לי. התגובה הזו שלך (בניגוד לקודמת) משדרת לי התנצחות יותר מאשר שיחה. בהתנצחות אין לי עניין (לפחות כרגע, לגבי הנושא הזה).
יופי 201815
סליחה. מה שהתכוונתי לשדר לא היה רצון להתנצחות אלא שאט נפש.
רשימה שרציתי לפרסם באייל 201482
לפני מספר שנים פורסמה ב"הארץ" רשימה של אישיות חינוכית ערבית-ישראלית ידועה למדי שעסקה בנושא זה.לצערי אין לי קישור ואני נסמך על זכרוני ואף אינני בטוח לגבי שם האיש - מכל מקום מדובר באחת הדמויות המובילות של גבעת חביבה.

במאמר הנ"ל נטען שההמון הערבי השואג "איטבח אל-יהוד" לא היה קיים מעולם אלא בדימיונם של ממציאי המיתוסים הציוניים ומקורה בשילוב בין פרנויה לבורות. כהוכחת הטענה הוסבר כי "איטבח" בערבית פרושו לבשל ולא לטבוח ומכאן שמגוחכים בעליל תיאורי האספסוף השואג "נבשל את היהודים".

ימים מספר לאחר מכאן התפרסם מכתב קורא שציין כי מר נטור (?) צדק בהסברו לגבי משמעות "איטבח" בערבית אך מאמרו לקה בחסר שכן מסיבות השמורות עימו לא הרחיב את השכלתם של קוראיו התמהים אולי לדעת איך כן אומרים "לטבוח" בערבית (התשובה משמאל לימין: חבדיא)
רשימה שרציתי לפרסם באייל 201488
זה קצת כמו טענתו של מובארק שהערבים לא יכולים להיות אנטישמיים כי הם בעצמם שמים.
מה זה זי"ע? 200929
"מה זה זי"ע?" 200930
(הוא שייך לפלג של סמילי שיל''ו).
"מה זה זי"ע?" 200937
אני רואה שאתם לא רוצים שאני ילך לישון הלילה. טוב, אז מה זה שיל"ו?
יותר חשוב לדעת 200941
אלך. שאני אלך לישון.
ומה תעשי לי אם אני *י*לך לישון, כמו שאני אוהב? 200945
כלום 200948
לא כלום 200996
אל''מ 200942
"מה זה שיל"ו?" 200953
שיקום לתחיה ויגאלנו, כמובן.
(ראשי-תיבות חדשים יחסית, בשימוש מצומצם).
"מה זה שיל"ו?" 200975
עפ''י הדוד ג., בעיקר בצירוף למלך המשיח (לא, לא ישו. הלובביצ'ר).
ואני שמעתי ''שיחיה לעולם ועד'' 200992
ואני שמעתי ''שיחיה לעולם ועד'' 201027
לא קשיא, כאן לפני מיתה וכאן לאחר מיתה.
מה זה זי"ע? 200933
זכרו יגן עלינו. וגם: זה יפה, עוזי? (להביא ר"ת נוספים)
זכותו יגן עלינו, דווקא 200991
זכותו יגן עלינו, דווקא 201054
תגן. זכותו תגן עלינו.
זכותו יגן עלינו, דווקא 201142
''...ירגיל עצמו לדון את הרשעים ועוברים לתיאבון לכף זכות, שכל דבר עבירה שרואה ברשעים ידון לכף זכות, כי את עצמו הוא דן. ... וידע נאמנה שגם אצלו נמצא שמץ דבר מעבירה זו, אלא שעל עצמו הוא מוצא תמיד זכותים, כן ימצא זכות וחסד על כל ישראל, כי הצד השוה שבהם שכולם צדיקים, כולם טהורים, כולם ראויים לכל הברכות. ואמרו ש''ואהבת לרעך כמוך'', היינו כפי שאתה אוהב את עצמך למרות כל חסרונותיך.''
(הבעש''ט על פרשת קדושים)
אופס 201064
צודק, כמובן.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים