ככל הנראה סרט מחריד 200548
מהתגובות הראשונות של מבקרים בארה"ב נראה שהסרט אלים בצורה יוצאת-דופן. סביר שזה יקטין את כמות הצופים, וזה כנראה לא דבר גרוע דווקא. אישית הייתי מעדיף שהסרט הזה לא היה נוצר‏1, אני מודה שלא ראיתיו אבל כתבו עליו המון עוד בטרם יצא. אין לי יכולת או רצון לרדת לחקר כוונותיו המקוריות של גיבסון, אבל בכל מקרה הן לא בהכרח רלוונטיות למה שאנשים ימצאו בסרט.

מצד שני, לא ברור לי מה הסכנה בהקרנתו בישראל, ומה נרוויח מהחרמה רשמית שלו. להחריש ולתת לו לעלות לאקרנים ולרדת מהם נראית לי גישה מוצלחת יותר.

1 אני יכול לדמיין תסריטים בהם הוא גורם נזק קטן, בינוני או רב; תסריטים שבהם הוא מביא תועלת אני לא מצליח לדמיין.
ככל הנראה סרט מחריד 200553
ההחרמה הרשמית אכן מטופשת.
היה פעם סרט יפני עם סצנות מין/אלימות שאנשים הלכו לראות רק בגלל שהצנזורה ניסתה להתערב.

1 י
ככל הנראה סרט מחריד 200555
אימפריית החושים: http://www.imdb.com/title/tt0074102/

גם אותך חטפו?
ככל הנראה סרט מחריד 200897
אותי לא חטפו, אני הדלקתי טלויזיה במלון בחו''ל ועברו שניות ארוכות עד שהצלחתי להבין מה אני רואה. לימים התברר שראיתי את הסצינה שאותה מראים לנחקרים בשב''כ.
כמה חודשים אח''כ מרוב דיבורים על סרט שהצנזורה רצתה לפסול, ומרוב הקרנות של קטעים מהסרט (כדי שהציבור ידע מה אסור לראות) הבנתי שהסרט המדובר הוא העטיפה של אותה זוועה שאני מנסה לשכוח.
אימפריית החושים 200556
אנחנו נוהגים להקרין סצנה אחת ממנו לנחקרים ממין זכר.
למרות שאני מרוצה מהשם העברי 200580
הייתי שמח לדעת מה אני מפספס - ממתי Passion הוא פסיון?
למרות שאני מרוצה מהשם העברי 200586
כבר הרבה זמן. מאז שקוראים ליצירות של באך בעברית לפחות - הפסיון על פי מתי, הפסיון על פי יוהן וכו'.
למרות שאני מרוצה מהשם העברי 200587
הבנתי. לא הייתי מודע להקשר. תודה.
למרות שאני מרוצה מהשם העברי 200604
מה שיותר מעניין הוא התהליך האטימולוגי שהפך "ייסורים" ל"תשוקה". אני זוכר באיזה ספר של קונדרה דיון במילה "compassion", הבנויה כ-"עם תשוקה". לפי הספר יש למילה "חמלה" את אותו המבנה בהרבה שפות.
למרות שאני מרוצה מהשם העברי 200618
בספרות הקדומה passion זה מה שנהוג לכנות היום בתור emotion. הכוונה היא שה passion של האדם הם דבר מה פסיבי ולא אקטיבי. מרצה בקורס שלקחתי סיפר לי שהוא נאלץ לשנות את הקורס שלו בגלל שתלמידים נירשמו בתקווה ללמוד דבר מה "חם ועסיסי" בשעה שהוא שיעמם אותם עם ה passions של אריסטו, דקרט ושפינוזה.
שני יוצרים, שתי מסעות יסורים 201728
כשהיהודים זועקים לפונטיוס פילטוס "תיצלבו אותו!" פעם ועוד פעם, קולותיהם מתגברים בטירוף, נוצר אפקט מסחרר, כאילו שעולם מסודר ומאורגן עומד להתמוטט. ואני לא מתכוון ל"פאסיון" על פי מל גיבסון; אני מתכוון ל"פאסיון על פי מתיאוס הקדוש" שכתב יוהאן סבסטיאן באך.

עוד בכתבתו של אדוארד רוטשטיין בני"ט
שני יוצרים, שתי מסעות יסורים 201776
ראית פעם את הסצינה ב"ישו כוכב עליון" בה היהודים דורשים מפילאטוס לצלוב את ישו? גם לא סצינה חלשה במיוחד.
זה כנראה פשוט קטע טוב לדרמטיזציה.
מתיאוס פסיון - רגישות או רגישות-יתר? 205374
חשבתי על ההערה שלך אתמול, רון, כשישבתי בקונצרט מ-ד-הים שבו בוצע ה"מתיאוס פסיון". התמזל מזלי ובן-זוגי שר במקהלת באך של סן פרנסיסקו (http://www.sfbach.org) וכך יצא ששמעתי ביצוע נפלא שכלל שלוש מקהלות (אחת מהן מקהלת נערים) ותזמורת בארוק כפולה.

כשהסתכלתי בתכניה ראיתי שהכורל שמילותיו "דמו יהיה עלינו ועל בנינו" וגו' הוצא מהתכנית. אני מעתיקה את מה שכתוב בתכניה על זה:

Ths scriptural text of the passion according to St. Matthew, while it originally had no anti-Semitic intent, has been misused through history by those whose brand of hatred continues to this day. The San Francisco Bach Choir understands that some texts in the Passion have the potential to offend members of the choir and audience. In acknowledgment of this fact, we have chosen not to sing one chorus in particular, 50d "Sein Blut".

חשבתי שאולי ההחלטה הזו התקבלה בעקבות, או בקשר עם, הסרט של מל גיבסון, אבל בן-זוגי אומר שהמנצח הסביר להם כשהם התחילו לעבוד על היצירה בינואר, שבקהל יהיו ניצולי שואה, שירגישו לא בנוח עם הפרק הספיציפי הזה בשל השימוש שנעשה בו בתקופת מלחמת העולם השניה. גם במקהלה יש זמר טנור ניצול שואה (הוא היה ילד קטן בשנות הארבעים).

מעניין, לא? מה אתם חושבים על זה?
מתיאוס פסיון - רגישות או רגישות-יתר? 205379
איזה שימוש נעשה בקטע הזה במלחמת העולם? [שאלת תם]
מתיאוס פסיון - רגישות או רגישות-יתר? 205397
לא שאלת תם בכלל - שאלה מצויינת. בדיקה מאוחרת שעשינו, כדי להבין למה המנצח התכוון, העלתה שבשנת 1934, בנאום פומבי, היטלר הילל המחזה של המתיאוס פסיון ועשה בו שימוש דמגוגי להצדיק את האידיאולוגיה האנטישמית שלו. הטקסט הוא אותו הטקסט, כמובן.

מעניין ביותר. תודה! 205413
ממ... ניג'וז מאוחר 205416
כתוב שם שב-‏1934 היטלר צפה בהצגת הפסיון באובראמגבאו, ו/חשב/ אותה לכלי יקר יקר-ערך במלחמתו ביהודים. לא כתוב כלום על נאום פומבי.
ממ... ניג'וז מאוחר 205564
נכון, סיפור הנאום הוא ממקור אחר ולא הצלחתי לשחזר את הלינק. אבל בחיי, בחיי שהיה לינק. :)
ניג'וז לניג'וז מאוחר 205611
אובראמרגאו.

ומי שלומד גרמנית בדרם בוואריה (שם נמצאת אוֹבֶּראָמֶרגאוּ, וכמובן גם אוּנטֶראמרגאו), זוכה להכיר את השיר הבא, מין בדיחה על הפונטיקה הגרמנית, שמשמשת גם כתרגול שלה. לשיר למנגינת "הימים חולפים, שנה עוברת" (צריך לדחוס הרבה יותר הברות לכל שורה, אבל תסתדרו). להשומע (גרמנית) ינעם, ולשאר נספר ששתי העיירות דלעליל נזכרות בו.

Heut' commt der Hans zu mir, freut sich die Liss,
Heut' commt der Hans zu mir, freut sich die Liss,
Ob er aber über Oberammergau,
oder aber über Unterammergau,
oder aber überhaupt nicht kommt,
ist nicht gewiss.

גם במכון גתה בארץ! 205930
מל גיבסון סלח לנו על החטאים שלו 205411
חבל שהכתבה האחרונה של פרנק ריץ' עברה לארכיון בתשלום של הני"ט, אבל אם תרצי אוכל לשלוח לך העתק.

הפובליציסט [היהודי] הבכיר של הני"ט לעניני תרבות פרנק ריץ', מנהל כבר שנה מערכה נגד גיבסון והסרט שלו. את הטור האחרון שלו הוא הכתיר בכותרת הנ"ל, וכך הוא כתב בהתחלת המאמר:

תודה לאל - אני חושב. מל גיבסון העניק לי כפרה על חטאי...כשג'יי לנו שאל אותו אם הוא מוכן לסלוח לי הוא ענה "וודאי" והוסיף שהעימות איתי לא היה על "בסיס אישי", ואז מרח לנו תןספת פילוסופית: "אתה מנסה להשיב באהבה אפילו לאלה שרודפים אותך, ואני חושב שזהו המסר של הסרט".

זוהי הבשורה על פי מל. אם אתה מבקר את סרטו ואת האנטי-יהודים אותו הוא מקדם, אתה רודף אותו - כל הדרך אל הבנק. אם הוא אומר שהוא רוצה שיהרגו אותך, שהוא רוצה את המעיים שלך "על מקל", ושהוא רוצה להרוג את הכלב שלך - זו היתה הפאתווה שלו נגדי בספטמבר... זה מאהבה..."הפסיון" מאוהב יותר בנעיצת מעיו של ישו על מקל מאשר לתאר את תורתו האלוהית...

במאמץ המיגע של הסרט לקראת ההשפרצה האורגיאזמית של דם ונוזלי גוף, נבנה הסרט של מר גיבסון כמו סרט פורנו, גדוש בשיאים של סלואו מושן ומוסיקה מהדהדת כליווי לסצינות הריווחיות...כריסטופר היטצ'נס אמר...על החוויה ההומוארוטית "תרגיל בסאדומאזוכיזם מחריד" עבור מי "שאוהב לראות בחורים צעירים ויפים מופשטים מבגדיהם עורם מקולף מעליהם בעודם חיים באיטיות".
מתיאוס פסיון - רגישות או רגישות-יתר? 205605
נראה לי שאפשר היה לאכול את העוגה ולהשאירה שלמה (משני קצותיה וכו'). הרי אנשים מאזינים לבאך (ושרים אותו) לא בשביל המילים. אז אפשר היה לחבר מילים אלטרנטיביות לאותו קטע, או פשוט (אם אין מישהו יצירתי שיעשה משהו מכובד) לשיר הברות סתם.
מתיאוס פסיון - רגישות או רגישות-יתר? 205651
Yeah, we were thinking about that issue - as to what would be best. Actually, some people (including my partner, who is an observant Christian) do sing Bach partly for the words and are moved by the New Testament text. I know my partner would not feel comfortable substituting the biblical text for meaningless syllables, and omitting the whole chorus seemed more respectful of the words and music than changing them. In fact, he said that the bits before and after the notorious chorus were both in D major, so it wasn't a musically weird decision. There are recitatifs before and after, so the Evangelist part is just sung continuously.

Having said that, one of the suggestions people made was to just change the cast names from "Jews" to "Angry Mob". By doing that, you're not changing the lyrics at all - just the character definition in the libretto. This seems like an ok option for performers who wouldn't want to omit it altogether.
מתיאוס פסיון - רגישות או רגישות-יתר? 205804
יכול להיות שאלך בימים הקרובים לשמוע את הפסיון לפי יוהנס של באך בכנסייה הישנה של אמסטרדאם (השיקול היחיד נגד הוא המחיר) - האם גם שם מופיע המשפט ה"בעייתי"?
מתיאוס פסיון - רגישות או רגישות-יתר? 206858
פאדיחות - אין לי מושג. נדמה לי שלא. המומחה הביתי לענייני הברית החדשה טוען שכן אבל לא מצליח למצוא איפה.

אני אבדוק ואחזור אליך.
מתיאוס פסיון - רגישות או רגישות-יתר? 209551
התשובה היא לא. המשפט מופיע רק בטקסט של הבשורה על פי מתי. אם כי גם הבשורה ע''פ יוחנן מציגה באור לא מחמיא את היהודים (מן הסתם) וגם הטקסט שלה שמתאר את האירועים המקבילים שימש ומשמש עד היום לביזוי היהודים, תוך שנשפכים עליו תילי תילים של פרשנויות סרק.

חוץ מזה, אחלה יצירה. אמנם היא סובלת ממחסור מסוים באריות ותכנים מעניינים באמת (לא רצ'יטטיביים וכוראלים קצרצרים שחוזרים על עצמם, ואת חלקם באך אפילו רק עיבד ולא כתב בעצמו) לעומת המתיאוס פאסיון, שבאמת נחשב הרבה יותר מהיוהאנס.
למרות שאני מרוצה מהשם העברי 201908
מילדותי בחיק סבא וסבתא ייקים אני זוכר דווקא יוהאנס פאסיון ומתיאוס פאסיון.
מה הכלל באמת לגבי הנוסח העברי לשמות ממוצא יהודי? בהוצאות הברית החדשה הנ"ל נקראים יוחנן ומתי (וישו נקרא שם "ישוע").
למרות שאני מרוצה מהשם העברי 201910
עכש''י המטרה החצי מוצהרת (אם לא המוצהרת לגמרי) של גרסת הברית החדשה בעברית זה לחבב את הנושא על קוראי העברית, תוך כדי הדגשת ההמשכיות הטבעית מהברית ''הישנה'' לברית החדשה. נדמה לי שזה יכול להסביר את השימוש בשמות עבריים.
למרות שאני מרוצה מהשם העברי 201966
סביר להניח שליוחנן קראו יוחנן, ולא יוהאנס.
גירסתא דינקותא 201921
גם אני.

אפשר בהזדמנות זו לבקש רשימה של שמות השליחים בעברית ובאנגלית? ואם כבר מישהו טורח, אז גם דמויות מוכרות נוספות מהברית החדשה (מרים המגדלית - מריה מגדלנה) יתקבלו בברכה.
מצגת הסעודה האחרונה 202001
גירסתא דינקותא 202064
John = יוחנן
John the Baptist = יוחנן המטביל
Paul = Paulus, שאול התרסי
Mathew = מתי
Mark = מרקוס
Luke = לוקס
Josheph = יוסף
Simon = שמעון
Jesus = ישוע
Anne, Anna = חנה
Mary, Maria = מרים
Mary/Maria Magdalene = מרים המגדלית (במשמעות, מרים מהישוב מגדל)
Elisabeth (אם מרים) = אלישבע
Jacob = יעקב
Judas, jude = יהודה
Judas Iscariot = יהודה איש קריות
Salome = שלומית
Herod = הורדוס
Lazarus = אלעזר
Martha = מרתה (כנראה מבסיס מרירות, המרה)
Bethany = היום מכונה אל-עזריה. במקור, ככל הנראה, בית תמר
ולא לשכוח את יוחנן המהלך 202072
(יש מנזר ליד ירושלים)
תודה! 202110
גירסתא דינקותא 202405
תיקון טעות קטן:
Bethany = בית עניה
גירסתא דינקותא 202619
וגם
Bethesda = בית חסדא
למרות שאני מרוצה מהשם העברי 201235
מימי הביניים בערך: השם מבוסס על מקור מצרפתית עתיקה ומשמעותו "תיאור ייסוריו של ישו".

אגב, למה לא לקרוא לזה "יסורי ישו"?
סרט הוא יצירת אמנות. הוא לא צריך להביא תועלת. 200585
סרט הוא יצירת אמנות. הוא לא צריך להביא תועלת. 200593
?

אם אתה תחת הרושם שאני תחת הרושם שיצירות אמנות בכלל או סרטים בפרט צריכים "להביא תועלת", אתה טועה. ניסיתי להסביר למה אני מוצא עצמי במצב מאוד נדיר מבחינתי בו אני מיצר על כך שיצירת אמנות מסויימת בכלל נוצרה (ואני לא מסכים עם שטוקהאוזן).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים