ממש נחמד, ההבדל 212797
בתגובות על חיסול יאסין היה ויכוח גדול בין המתנגדים לתומכים, כאן כמעט ואין מתנגדים, וגם מי שמתנגד, מעלה טיעונים שחוקים ושבלוניים. האם זה בגלל שרנטיסי יותר בן מוות מיאסין (לדעתי לא), או שמא בגלל שכבר "תפסנו שוונג" ואם אנחנו מחסלים אחד, לא משנה אם נחסל כמה שנרצה?

סיימתי לקרוא שלשום את "הנסיך" של מקיאוולי, נראה לי שישראל סוף סוף למדה משהו - אם צריך לעשות דברים רעים, לעשות את הכל בייחד, לא טיפין טיפין. אני אישית מקווה שהמערכה נגד הטרור, בצורה שהיא לבשה, תימשך ללא מעצורים. אולי לא היה צריך להתחיל בה, אבל מרגע שהתחילה כבר אי אפשר לעצור, ומבחינת שיקולים תועלתניים די ברור שמשתלם עכשיו רק להמשיך. טיעון הנגד היחיד שאני רואה הוא שחיסולים של מחבלים הם בלתי מוסריים במהותם, טיעון שסברתי פעם שאין איש שמצדד בו, עד שקראתי את הדיון על יאסין.

אגב, מעניין מה יגיד על החיסול הזה מי שמתנגד באופן עקרוני לחיסולים כי בהם נהרגים תמיד חפים מפשע. האם החיסול הזה הפך פתאום ללגיטימי?
אולי באה ההארה 212815
יכול להיות שהחודש האחרון הראה עד כמה גרוטסקית הטענה שפיגועים באים בתגובה לחיסולים.
אם היינו מאמצים את הלוגיקה של אלה שישר אחרי כל פיגוע מוצאים סיבות משונות למה בדיוק זה קרה,
אז אפשר להגיד שדווקא אי פגיעה במנהיגי החמאס מביאה עלינו פיגועים.
הרי הפיגוע באשדוד, בהתחשב בחומרים שהיה כתוב בעיתונים שיש שם, היה קרוב להיות המגה פיגוע הראשון,
והוא היה דווקא לפני שני החיסולים הגדולים.
ואילו דווקא החודש הזה, שהיה אמור להיות האמא של הנקמות, היה שקט לגמרי.
אבל לא נעשה את זה, כי האמת היא שהתזמון של הצלחות ארגוני הטרור הוא מקרי לגמרי,
שברי האחוזים שלצערנו מצליחים למרות ההצלחות המדהימות של צה''ל והשב''כ.
העניין הוא פשוט מאוד - החמאס ודומיו כבר מזמן נמצאים ברמת מוטיבציה שגדולה בהרבה מהיכולת שלהם.
עכשיו פשוט בלתי אפשרי להתווכח עם העובדה הזו.
ממש נחמד, ההבדל 212817
העובדה שרק רנטיסי ומלוויו נהרגו מקלה על הצדקת הפעולה. גם לאלו המצדיקים עקרונית התנקשות במנהיגי טרור קשה מאוד לתמוך בפעולה בה נהרגים חפים מפשע, במיוחד נשים וילדים, ובמיוחד כשדרך הביצוע אינה מצביעה על השתדלות מיוחדת להמנע מפגיעה בחפים מפשע.
ממש נחמד, ההבדל 212822
להפך, דרך הביצוע בהחלט מעידה על השתדלות (לא יודע אם ''מיוחדת'') להימנע מפגיעה בחפים מפשע. דרך התנקשות אלימה יותר, באמצעות שליחת כוחות קרקע, הייתה גורמת להתנגשויות אלימות בין החיילים למחבלים, שבהם קרוב לודאי שהיו נהרגים לא מעט אזרחים (וכמובן, לא לדבר על האבידות לכוחות החיילים, והעובדה שהיעד היה בורח תוך שתי שניות) ואילו שמענו לא פעם ולא פעמיים על מחבל שהצליח לברוח ''ברגע האחרון''. אני מבין מעט מאוד בנושא, אבל נראה לי שאם המחבלים מספיקים להימלט בהתרעה של שניות, הפצצות לא הרסניות עד כדי כך, וניתן היה עקרונית להשתמש בפצצות גדולות הרבה יותר, שהיו הורגות את היעד בודאות, אבל גם את כל האזרחים ברדיוס גדול ממנו.
ממש נחמד, ההבדל 212875
אין ביננו מחלוקת. התכוונתי שאם היו נפגעים חפים מפשע (במיוחד כשדרך הביצוע היתה מצביעה על חוסר אכפתיות), היו מועלות טענות. במקרה של רנטיסי לא יכולות להיות טענות, וזה אחד ההסברים לשאלה שעלתה לעיל בענין העדר התגובות השליליות להתנקשות.
ממש נחמד, ההבדל 212944
לא מדובר רק על החיסול של רנטיסי (שבו, אני חושב, הסיבה שלא נהרגו גם כמה אזרחים תלויה יותר במזל מאשר בזהירות) אלא על החיסולים באופן כללי. כמעט בכולם, אף על פי שנהרגים אזרחים, זה עדיין לא אומר שאין אכפתיות לפגיעה בחפים מפשע, אלא רק אומר שהיא אינה מעצור מוחלט - כמו בכל מלחמה.
''קשה מאוד לתמוך בפעולה בה נהרגים חפים מפשע'' 212883
למי בדיוק מתכוונים כשאומרים, שיש להימנע מפגיעה ב'חפים מפשע' במהלך חיסול אחד מאנשי האוייב?

האם, למשל, אלה ש'רק' מזדהים עם פעולות הטרור של האויב באים בגדר "חפים מפשע" לעניין זה?
או האם, למשל, אלה שהשתתפו בהלוויית המנוח רנטיסי אינם יכולים להיחשב כחפים משפע רק משום שהשתתפו בהלוויתו?

לדידי, יש מעט מאד פלשתינים - אם בכלל - שניתן לכנותם "חפים מפשע" בהקשר הזה. וככל שנקדים להבין זאת - כן ייטב לנו, היהודים.
''קשה מאוד לתמוך בפעולה בה נהרגים חפים מפשע'' 212946
הכוונה לאנשים שלא ידוע עליהם אם הם קשורים למטרת החיסול או לא, דהיינו נקלעו לזירת החיסול בדרך מקרה, ואפילו יהיו כולם חניבעל לקטרים קטנים. גם אם אי אפשר לירוק ברשות הפלסטינאית מבלי לפגוע במחבל (נ-נ-י-ח) זה לא אומר שמותר לירות בכל מי שיריקה שלך פוגעת בו.
''קשה מאוד לתמוך בפעולה בה נהרגים חפים מפשע'' 213040
גם ישראלים בדרך כלל לא מעריכים במיוחד את פעילותם ואת מניעיהם של משתפי פעולה, אבל הם כנראה כן ראויים להיקרא ''חפים מפשע'' מבחינתנו.
ההצלחות המדהימות של המודיעין הצה''לי גורמות לי לחשוב שיש לא פחות משתפי פעולה פלסטינים מאשר מחבלים. ומן הסתם יש כאלו שהם גם וגם.
מיבצע חיסול 212911
על זה נאמר שהמיבצע לחיסולו של רנטיסי, היה ''מיבצע'' יותר במובן שרשתות השיווק מתיחסות למושג זה מאשר מיבצע צבאי. שניים במחיר אחד. בפיגוע שינסה החמאס לבצע כנקמה על חיסולו של יאסין, גם רנטיסי יקבל קרדיט.
ממש נחמד, ההבדל 212913
אלמנט השוונג בהחלט מרכזי פה. הייתה לי תמיכה מאוד מסוייגת בחיסול יאסין ועכשיו ברור לי שחיסול ראנטיסי הוא בלתי נמנע ואף רצוי.
אגב אני לא רואה סתירה בין התפיסה העמוקה שלי של זכויות אדם באשר הם לבין החיסול הזה, להפך.
ממש נחמד, ההבדל 212947
אני לא מכיר את התפיסה העמוקה שלך של זכויות אדם, אז קשה לי לענות לך. האם לתפיסתך מותר להרוג מנהיגי טרור פעילים ללא משפט, כשתנאי השטח דומים לתנאים שבהם פועל צה"ל?
ממש נחמד, ההבדל 213036
לטעמי, הכשל טמון כבר בשאלה שלך. אכן מותר להרוג מנהיגי טרור פעילים. אני לא רואה בעיה מוסרית עם זה. השאלה היא כיצד קובעים שהם כאלה (בד''כ קביעת אשמה היא תפקידו של ביהמ''ש), איזה מהם כדאי להרוג, והאם אתה סומך על הצבא והשלטון בקביעות האלה.
ממש נחמד, ההבדל 213064
יש מקרים שבהם לא קשה לקבוע שהם כאלה. המקרים של יאסין ורנטיסי, אני מקווה שתסכים איתי, הם מקרים כאלו. מקרים שבהם האנשים עצמם רואים את עצמם כמנהיגי טרור פעילים (נכון, הם לא יקראו לעצמם "טרוריסטים", אבל על הפעולות שהם מבצעים אין ויכוח).

מאחר שהשאלה "איזה מהם *כדאי* להרוג" היא שאלה של תועלתנות ביטחונית, מן הסתם אני אסמוך על הצבא בקביעה זו. הצבא הוא הגוף שמופקד על האינטרסים הבטחוניים שלי, ואם אני לא בוטח בו, אני לא אבטח באף אחד. לעת עתה, לדעתי, הצבא דווקא עשה עבודה לא רעה. כמובן שאתה יכול לחשוב שהוא נכשל בצורה חרוצה, ולחשוב מה הייתה האלטרנטיבה בלי צבא.
ממש נחמד, ההבדל 213079
האפשרויות הן לא רק ''בלי התנקשויות'' או ''בלי צבא''. אפשר ליישם מדיניות בצורות שונות. למשל, הייתי מרגיש נוח יותר, ואולי בוטח יותר בצבא, בלי מר מופז שמוציא התנקשויות שהן ''ביטוי לרוח העם'' כדבריו.
ממש נחמד, ההבדל 213051
כן, מותר בהחלט, אבל צריכה להיות *שאיפה* להביא אותם למשפט אם הדבר אפשרי מבלי להוות סיכון משמעותי לחיילינו (קשה לי לפרוט את זה עכשיו למספרים ונתונים בסיגנון 70 אחוז סיכון לשתי חיילים זה בסדר, יותר מכך לא...)

בהנחה שיש בנק חיסולים ולא מדובר בעיניין של מהרגע להרגע אולי יש מקום לחייב את הצבא לאישור חיסול לא רק מהדרג המדיני, אלא גם ממישהו מהרשות השופטת (הגם שזה יהיה עדיין רחוק מהליך משפטי תקין) וכך למנוע את הפיכת הצבא לרשות תלת פונקציונלית - הליך מזיק שלא פעם אין מנוס ממנו (בעת קרב כשהזמן הוא קריטי למשל...)
ממש נחמד, ההבדל 213071
כן, ועד שה*שאיפה* הזאת תתממש, ייהרגו עוד כמה עשרות או מאות ילדים, העיקר שהמצפון של יפי הנפש שלנו יהיה שקט.
והם עוד מתיימרים להיות יותר מוסריים מהשאר...
ממש נחמד, ההבדל 213125
מוזר לי להיות מותקף משמאל ולומר את הדברים הללו - אך הבחירה המוסרית שלנו היא לא בין טוב לרע, כי אם בין רע לנורא.
בפיגוע התאבדות ממוצע מתים יותר בני אנוש (לא משנה מאיזה עדה) מאשר בחיסול ממוצע של חיל האוויר. החיסול בא להוריד את אלו שיוזמים כמה וכמה פיגועים ולכן כשלעצמו חשוב ומוצדק אריתמטית. וזה בלי להיכנס לתחום של בני עמי קודמים.
בלי קשר יש לי חשד כבד לגבי מידת ההתחשבות שיש בצה''ל בשמירה על חיי חפים מפשע. ייתכן שאם היו לוקחים מעט יותר סיכונים בפיספוס המטרה, היו מצליחים לצמצם את מספר הנפגעים.
קשר מובהק נוסף הוא המוכנות להשקיע כסף, אמצעים וכוח אדם (לא חיי אדם) בצמצום הנפגעים הפלסטינאים. למשל מבוקש שמסתגר בבית לא שלו - ניתן לעשות מצור על הבית ולהשתמש ברימוני גז מדמיע ושאר אמצעים מתוחכמים כדי לשאוף לסיים את הפרשה עם פחות נפגעים.
ממש נחמד, ההבדל 213129
אני חושב שטכנית, מה שאתה אומר לא נכון. כבר עכשיו לוקחים סיכונים די גדולים בפספוס המטרה, ולמשל, מוחמד דף הנחמד, אולי המחליף הנוכחי של רנטיסי (לא ברור) יצא בשן ועין מניסיון חיסול שלו, מה שאומר שדי ברור שאם צה''ל היה משתמש בפצצה טיפה יותר גדולה, היה לנו יותר קל לנחש היום מי ראש החמאס החדש. צה''ל הרי יכול למחוק בלוקים שלמים שבהם, על פי הטענה, מסתתר מבוקש, וכבר ראינו מה האמריקאים עושים למבוקשים שאינם חפצים ביקרם - נראה לי שאם צה''ל היה לוקח עוד ''מעט סיכונים'', היו מגיעים למצב האבסורדי שבו הם גם מחטיאים ברוב החיסולים, וגם ''מצליחים'' להרוג כמה אזרחים חפים מפשע בכל זאת.

הצעת המצור שלך נראית די בעייתית - נא לזכור שמצור דורש כוחות קרקע, וכוחות קרקע הרבה יותר קל לתקוף מכוחות אוויר. אם על כל מבוקש יצטרך צה''ל להיכנס לתוך השטח הפלסטינאי, מהר מאוד יהיו לנו אבדות בחיי אדם. אני גם זוכר מקרים של מצורים שכאלו שהסתיימו בכך שהמבוקש ברח דרך איזו מנהרה, או לפחות לקח איתו כלב מסכן שנשלח ראשון פנימה.
לא הותקפת משמאל 213182
ההתקפה לא היתה משמאל, ולא היתה עליך.
התכוונתי לילדים שלנו, ולמחנה השמאל הקיצוני והתמהוני שמשום מה ממשיך לשבת במדינה "הנוראה" הזו.
הדוגמא הקלאסית לאנשים "מוסריים" אלה הוא שהם ממשיכים לתקוף את ה"זוועות" שביצענו במבצע חומת מגן.
העובדה הפעוטה שכמות הפיגועים ירדה בצורה דראסטית מאז, ועם העובדה הזו באמת אי אפשר להתווכח, לא מעניינת אותם בכלל.
הרי מה שווים חייהם של מאות ילדים ישראלים לעומת ילדים פלשתיניים ?
בשבילם - שום דבר.
ועל כן אני אומר שאנשים אלה הם אנשים בלתי מוסריים לחלוטין.
בשום פנים ואופן לא 213223
אם אתה לא מקבל את הרעיון של ערכי מוסר אוניברסליים ואל זמניים ( ולצורך הויכוח אני לא ) אז הסמכות המוסרית של בית משפט נובעת מההסכמה שלי שלך ושלו לקבל את סמכותו. לגרור את המנוחים כדי לשפוט אותם בבית משפט שאת סמכותו הם לא מקבלים כשההאשמה היא שהם אינם מקיימים את החוק שבו הם לא מכירים לא היה משפט צדק אלא קרקס.

ולפני שמישהו קופץ ושואל האם הרעיון שסמכות מוסרית נובעת מהסכמה הוא בעצמו לא מתיימר להיות אוניברסלי ואל זמני התשובה הפשוטה שלי היא להצביע מעבר לכתפו ולהגיד: "תראה! אפאצ'י!"

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים