בתשובה לאייל מולד(ר), 05/06/04 3:01
אני חושב אחרת 223693
שוב ושוב אתה חוזר לשאלה "שמי שמספיק מתוחכם ליצור מכונה נבונה באמת, יוכל בקלות לעשות אותה אמפטית. למה דיק סבור שלא יהיה כך?", בעוד שהדגשתי כמה פעמים שזו *לא* הנקודה אצל דיק. הוא לא מתעניין בגבולות הטכנולוגיה (האם ניתן ליצור מכונה תבונית ואמפטית‏1) אלא בגבולות האדם (מותר האדם מן המכונה - מהו?).

לכן אני מציע שוב: האנדרואיד של דיק הוא אמצעי ולא מטרה, דווקא בכך שדיק מקנה לו התנהגות דמוית-אנוש בכל דבר, מלבד היכולת האמפטית. זו דרכו לומר, שמותר האדם מן המכונה הוא ביכולת האמפטית שלו. אפשר להתווכח על כך, אבל זו דעתו של דיק.

ב"האם אנדרואידים" הוא כותב (עמ' 30): "מסתבר שאמפטיה יכולה להתקיים רק בקהילה אנושית, בעוד שבינה כזו או אחרת יכולה להימצא בכל מערכה ומחלקה של עולם החי, אפילו בין העכבישאים. סגולת האמפטיה מחייבת מן הסתם אינסטינקט קבוצתי מושלם; אורגניזם בדיד, כגון העכביש, אינו זקוק לה; למעשה, הסגולה הזאת אפילו עלולה לחבל ביכולת השרידה של העכביש...
כי ביסודו של דבר, סגולת האמפטיה מטשטשת את התחומים בין הצייד לבין הקורבן, בין המצליח לבין המובס. כמו במיזוג עם מרסר, כולם מטפסים ביחד - או נופלים ביחד, כשהמחזור מגיע לסיומו, אל מכתש עולם הקבר...
מסתבר שהרובוט דמוי-האדם הוא טורף בודד."

כאמור, השאלה התעוררה אצלו, בין היתר, כשהוא ניסה להבין את תופעה הנאציזם ומחנות ההשמדה. בהמשך לאותו קטע, הוא כותב: "בעיני ריק דקארד, רובוט דמוי אדם נמלט, שהרג את אדוניו, שצויד בבינה עדיפה על בינתם של בני אדם רבים, שאין לו יחס לבעלי חיים, שאין לו שום יכולת לחוש שמחה אמפטית על הצלחתה של צורת חיים אחרת, ושום יגון על מפלתה - בעיניו, זו היתה התגלמות ה*רוצחים*".

*זו*, בעיני, הנקודה של דיק, ולא האם ניתן או לא ניתן ליצור מכונות כאלו. גם אם לדבריך, "ברור שהאמפטיה היא מבין התופעות המנטליות הפשוטות, ואילו התבונה היא התופעה המנטלית המופלאה והמורכבת ביותר", עדיין האמפטיה היא הקו המגדיר, לדעתו, את מותר האדם.

1 וכדי להדגיש שזו לא הנקודה שלו, שואלת רייצ'ל את דקארד, מדוע לדעתו נדרשה להצטרף אליו, ודקארד עונה לה (עמ' 161): "לצפות, לקלוט בפרטי פרטים את מה שעושה נקסוס-‏6, החושף אותו במבדק וויגט-קמפף."
ורייצ'ל מאשרת: "במבדק, ובכל דרך אחרת. כל מה שמעניק לו צביון שונה. ואז אני אדווח והתאגיד יכניס שינויים בדנ"א שבאמבט הזיגוטות שלו. ואז נבנה את נקסוס-‏7, וכשיעלו עליו נשנה גם אותו, ובסופו של דבר יהיה לתאגיד טיפוס שאי-אפשר לזהותו".
אני חושב אחרת 223834
נראה לי שהבנתי: הטענה היא שאמפטיה היא תמצית ויחוד האנושיות. קרי מה שמאפשר לנו להצמיד לאדם או להתנהגות את התואר "אנושי".
אם זה כך, ואכן לא מתעניינים בגבולות הטכנולוגיה, הרי שלכאורה הניסוחים שלך מבלבלים מאוד: מותר האדם מן ה"מכונה", לא ניתן "לתכנת" אמפטיה, וכו'.
אני חושב אחרת 223886
אם כך, ואכן הניסוחים בלבלו - אני מתנצל.

אכן, הטענה שאמפטיה היא תמצית האנושיות ויחודה, היא אחת הטענות שדיק טוען ביצירותיו.

בניסוח "לתכנת" אמפטיה לא השתמשתי במקור, והוא השתרבב לדיון לראשונה בתגובה 223495. עם זאת, דיק כן מתייחס לעניין הזה באותו דיאלוג של דקארד ורייצ'ל שהזכרתי קודם.

מדוע הניסוח "מותר האדם מן המכונה" מבלבל? זוהי שאלה לגיטימית שעלתה, בין היתר, עם התפתחות הקיברנטיקה. (למשל: ב"2001", האם כאשר דייב באומן מנתק את האל 9000 הוא בעצם מבצע רצח? האם כאשר האל רוצח את האסטרונאוטים האחרים הוא בעצם פועל מתוך הגנה עצמית?)
אני חושב אחרת 223930
נראה לי שהדוגמא שלך הבהירה לי לגמרי את כוונתך. הניסוח "מותר האדם מן המכונה" בעצם שואל מהי רמת המורכבות של עצם מלאכותי שבה הוא חדל להחשב *מבחינה אתית* לסתם גולם דומם והופך להיות יצור שניתן לייחס לו אנושיות, זכויות, אחריות, וכו'. וכך גם לגבי בן-אדם - מתי מבחינה *אתית* הוא נחשב למכונה (למשל, כאשר הוא פועל אך ורק עפ"י הוראות מבחוץ וללא כל שיקול דעת עצמאי).
הסיבה שהתבלבלתי היא שהתייחסתי למובן היותר פורמלי וצר של מכונה, ולא למובן האתי של המילה - ואז ברור שגם אדם הוא מכונה.

ולעניין עצמו (אחרי שסוף כל סוף הבנתי אותו). לדעתי תבוניות היא תנאי הכרחי לייחס "אנושיות", "אחריות מוסרית" וכיוב' לכל ישות שהיא. וודאי שזהו תנאי קודם לכל סיפור האמפטיה (לא ניתן ליחס אנושיות ליצור חסר בינה, אמפטי ככל שיהיה). כמו כן, אישית יהיה לי קשה מאוד להתייחס לאנדרואידים מספרו של דיק כאל גלמים לא אנושיים.
אני חושב אחרת 223844
אז בוא נתווכח, בשביל זה משלמים לנו. "מותר האדם מן המכונה הוא ביכולת האמפטית שלו"?
אני חושב אחרת 223887
לדעתו של דיק - כן. ניסיתי להסביר כיצד זה משתקף בספרו.

כדי שנוכל להתווכח כהלכה, אשמח אם תסביר לי מדוע אתה חושב ש*דיק* סבור אחרת.
אני חושב אחרת 224089
אה, סליחה. חשבתי שכשכתבת ''אפשר להתווכח על זה'', התכוונת ''אפשר להתווכח אם דיק צודק''. אין לי יכולת לדון בשאלה אם זו דעתו של פק''ד, והאמת זו גם נראית לי מטא-שאלה פחות מעניינת מהשאלה עצמה.
האמפתיה לא ייחודית לאדם 224871
בתחום חקר האינטיליגנציה בבעלי החיים (לא כולל אדם) מקובל שהאמפתיה היא תכונה ייחודית לאדם, המחייבת מוח מפותח, בדומה לעוד מספר תכונות כמו יכולת לפתור בעיה חדשה (בניגוד לשינון פיתרון מוכר).
בשנים האחרונות מחקרים הראו שהאמפתיה כנראה קיימת גם אצל עורבים ,תוכים ודולפינים(למרות שהמבחן למדידת אמפתיה נתון לויכוח).
כל בעלי החיים הנ''ל נחשבים תבוניים (פחות או יותר - התוכי והצלופח לא משהו..)

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים