בתשובה לדובי קננגיסר, 26/10/04 21:47
דברי כפירה 256797
שים לב שהמורות נכשלו באותם דברים שהם אינם מלמדים. כלומר מורות של א-ב נכשלו בהסתברות וגאומטריה של ד-ו.
דברי כפירה 256799
מה? מאיפה הבאת את הנתון הזה?
דברי כפירה 256828
קרא את תגובה 256603

יצויין כי ככל שהמורים התעסקו עם כיתות גבוהות יותר, הציונים שלהם השתפרו (מורים של כיתות ה'-ו' קיבלו בממוצע 6 נקודות יותר מאשר מורים של כיתות ג'-ד' ו-‏12 נקודות יותר מאשר מורים בכיתות א' ו-ב'), אבל גם זה לא מספיק.

כלומר, מורות לכיתות א-ב קיבלו ציונים נמוכים יותר כי הן ידעו פחות חומר - חומר שלא היה להן צורך בו. הרי המורות בכיתות יותר גבוהות לא נכשלו במניה ועברו בשברים מורכבים.
דברי כפירה 256874
מדובר על מורים שסיימו תוכנית העשרה של שלוש שנים בנושאים עליהם הם נבחנו. כל המורים היו אמורים לדעת את החומר.
לדעתי רבים מהמורים של הכיתות הנמוכות מלמדים שם בגלל שהם פחות טובים וקשה להם להתמודד עם הכיתות הגבוהות יותר, מכאן נובע גם ההבדל בהצלחה במבחן.
דברי כפירה 257206
כל שציינתי הוא שהן נכשלו בחומר שאינן מרגישות שהן צריכות לדעת. האם זה טוב או רע זו שאלה אחרת לגמרי ואני בדיוק כמוך לא מרוצה. אבל, אני חושב שהבעיות הרבה יותר חמורות וכל הסוגיה הזאת היא חסרת חשיבות כמעט.
דברי כפירה 256900
זה נחמד שמעודדים כאן את תפיסת הראש הקטן (''מורה צריך לדעת רק את החומר שהוא מלמד'') אבל דווקא למורים של כיתות א' וב' יש את האחריות לדעת כמה שיותר, מכיוון שהם אלו שמטרתם לעשות את המלאכה הקשה ביותר ולהסביר לתלמידים מה זה מספר. לא איך לחבר ולחסר מספרים, אלא מה זה מספר. והם צריכים לדאוג לכך שתלמידים בכיתה א' יוכלו לקבל הבנה כללית של הרעיון. אחרת, אותם תלמידים יגדלו כשמשהו מהותי אצלם חסר, ויהיה להם קשה מאוד.

מורה שיודע רק את החומר של כיתות א' וב', אני כלל לא בטוח שהוא בעצמו מבין מה זה מספר.

ככלל, כל מורה צריך לדעת דברים בהיקף רחב יותר מזה שהוא מלמד. זה גם מאפשר לו לראות את מה שהוא מלמד בהיקף רחב יותר, וגם מאפשר לו לענות על שאלות, ולעזור לתלמידים החכמים יותר. מעניין אם זה רלוונטי בכיתה א' גם מבלי שיהיה למורה גאוס בכיתה.
אני גאה לומר שזכיתי לחינוך טוב. 257128
וגם ללימודים טובים. כיתת (מ)חנונים, בגרות 5 יחידות (וקצת) במתמטיקה. ועוד.

ובכל זאת, רק אחרי התיכון למדתי "מה זה מספר". מה אומר ומה אגיד, ההגדרה הפילוסופית של הקונספט לא באמת שינתה את חיי. לשאלה "מה זה מספר", יש תשובה פשוטה למדי, לכל צורך מעשי - "סופרים איתו".
אני גאה לומר שזכיתי לחינוך טוב. 257174
גם אני, למרבה המזל, לא נזקקתי להגדרות פילוסופיות, ולמעשה, לא ביקשתי שמורה יתן הגדרות פילוסופיות. אלא שיש כמה תלמידים שלא שפר עליהם גורלם ולמדו עם בדידים, ועכשיו לא מבינים כיצד ירוק ועוד חום שווה סגול, והמשמעות של ''סופרים איתו'' חמקה מעיניהם.

כן, אני יודע, ממש פשוט לתקן את זה. או כך לפחות זה נראה.
דברי כפירה 257208
מורים צריכים לדעת להחזיק כיתה. נוקשות מספקת ביחד עם רגש חם לילדים. זה הרבה יותר חשוב מהיכולת לענות על שאלות בהפסקה.
דברי כפירה 257281
גננת צריכה לדעת להחזיק כיתה. ממורה אני מצפה לתכונות נוספות לתכונה האלמנטרית (לעובד מערכת החינוך) הזו.
דברי כפירה 257317
אני מסכים איתך, אבל אתה מבלבל בין עיקר לטפל. מורה צריכה קודם כל להעביר לתלמידים חדוות למידה ואחריות ללמידה. היא צריכה לעורר בהם רגש הצלחה ובטחון עצמי.
אבל את זה המערכת התייאשה מלהשיג ולכן היא נטפלת למורות לחשבון בכיתה א שלא מתמחות במשולשים חופפים ומוציאה על זה מליוני שקלים.

אנסה להעביר את האבסורד:

ילד ביסודי מקבל בערך 4 שעות שבועיות בחשבון (ואולי אף יותר) שזה כ 720 שעות במהלך לימודיו ביסודי.
ילד שאינו מאמין ביכולות שלו להתגבר על קשיים זקוק למקסימום 20 שיעורים בהם הוא אינו מבין כלום על מנת שיפרוש מהעניין בגועל ויגיד שמתמטיקה זה לא בשבילו.

מכיון שיש כל כך הרבה שיעורים, לא ניתן להעלות על הדעת שהוא מרוכז בכולם ומקשיב למורה. אין גם כל כך אינדיקציה מתי מדובר על החזרה החמישית והמיותרת ומתי לומדים משהו מועיל, כך שסיכוייו לפספס חומר חשוב גדולים מאוד, גם אם המורה מסבירה טוב בכל השיעורים. בנוסף, בחלק מהשיעורים התלמיד חולה (או לוקח חופשת אוויר).

כך שילד שבא מבית חזק, שבנה לו דימוי עצמי גבוה ו/או משלים כל פער במיידי, יצליח לשרוד את מסלול המכשולים הזה. אבל ילד התלוי במחערכת החינוך המשדרת לו ללא שום סיבה - שב אדיוט ותקשיב, בלעדינו לא תבין כלום, אין לו כמעט סיכוי להגיע לסוף היסודי עם אמונה ביכולתו ללמוד מתמטיקה ו/או עם אהבה למקצוע.

מורים שיודעים את החומר, ויודעים ללמד אותו, יועילו בשוליים. אני חושב שמורים שילעיטו שיעורי בית ויכריחו את הילדים להצליח יועילו יותר, ומורים שיכריחו את התלמידים להצליח ולראות שהם מצליחים, יצליחו עוד יותר.

כשלמדתי הוראה, ספרו לנו על מנהל בי"ס שנתפס מעתיק. כשנשאל "מה זה?" הוא אמר שזה החיים שלו והפרנסה שלו והוא חייב להצליח במבחן.
המורות שעשו את ההשתלמות בחשבון נמצאות בחרדת פיטורין ולומדות דברים שאם הן אינן יודעות כבר הן לא צריכות לדעת אלא כאנקדוטות. בשביל מורה שצריכה מחר להכנס לכיתה ולהסביר איך שוברים עשרת זה ממש לא מעניין מה הסיכוי שאם היא תוציא תלוש משכורת באופן אקראי מתוך המגרה יהיה בה הבראה.
דברי כפירה 257349
שוב אתה מוכיח בורות במתרחש סביבך. הרעיון שמערכת החינוך צריכה ''לעורר בתלמידים רגש הצלחה ובטחון עצמי'', או שהיא צריכה להנחיל להם ''חדוות למידה ואחריות ללמידה'' כבר ניסו. קוראים לזה גישת ''התלמיד במרכז'' והתוצר העיקרי שלה היה להפוך את התלמידים לעדר אגוצנטרי נטול משמעת ומשולח רסן. בבית הספר צריך ללמוד. בשביל המורה צריך ללמד. הילד לא צריך להיות מאושר מזה, אבל הדרך היחידה ''להכריח את התלמידים להצליח ולראות שהם מצליחים'' היא באמצעות מורים שמכירים את החומר, ולא מורים שמקריאים מתוך הספר ולומדים את החומר במקביל לתלמידים.

אם זה מה שלימדו אותך כשלמדת הוראה, אני מאוד מקווה שאתה לא מורה. גישה כזאת מתאימה יותר לאסכולת ''בית הספר של החיים'', ולא למי שרוצה ללמד תלמידים ידע. לרמות בגלל שאתה חייב להצליח במבחן זו גישה שיש לעקור אותה מן השורש, כי זו בדיוק הגישה שמובילה אנשים לרמות כדי להרוויח יותר כסף, לרמות כדי להשיג טובות הנאה, לרמות כדי לנצח יריבים ולעבור על החוק בכל הזדמנות שניתן, למען טובתם האישית. זה ההפך הגמור מחינוך, ואדם שאינו מסוגל להבין מדוע אסור להעתיק בלי קשר לנסיבות, הוא אדם שצריך להרחיק אותו מכל דבר שנושא ילקוט.
דברי כפירה 257355
1) הקישור שלך בין "לעורר בתלמידים רגש הצלחה ובטחון עצמי", או שהיא צריכה להנחיל להם "חדוות למידה ואחריות ללמידה" לגישת "התלמיד במרכז" הינו קישור בין מטרה לאמצעי (לא מוצלח לשיטתך).
בדברי אני הצעתי שיטה אחרת לא פחות טובה של להלעיט את הילדים בשיעורי בית ולהכריח את הילדים להצליח. לצורך כך המורים לא צריכים לדעת את החומר. הם צריכים להאמין בתלמידים ולהיות קשוחים בדרישות מהם.

המטרה בעינה עומדת. תלמידים שמרגישים שהם מצליחים ואוהבים ללמוד.

ולגבי תלמיד במרכז - אם הכוונה היא שהתלמיד מחליט לא ללמוד אז אין לזה ערך, אבל אם הכוונה היא שהתלמיד בוחר איך ללמוד, ושהמורה מתאימה את עצמה אל הילדים - ולא מכניסה אותם למיטת סדום - איני רואה מה רע בכך.

2) איני מלמד היום - ברוך ה' אשר לא עזב חסדו ואמיתו את עבדו.

3) ניסיתי להסביר שהמורים הללו נמצאים בלחץ עצום לעשות דבר שמבחינתם הוא קוץ מיותר. בלי שיבנו אצלהם הבנה למה הם צריכים את זה - ו/או חדוות למידה לשם הלמידה, הם לא ילמדו כלום. אבל במערכת אטומה זה לא ילך.
דברי כפירה 257370
ואתה מצפה שתלמיד שהלעיטו אותו בשיעורי בית (שמבחינתו הם קוץ מיותר ואיש לא בנה אצלו הבנה למה הוא צריך את זה), לא יסתפק בהעתקת השיעורים מהחנון של הכיתה? זה מה שאנחנו עשינו - ואנחנו היינו כיתה שלמה של חנונים.
זו ההזדמנות לשלוח תודות לארזה סטימצקי על סיועה הנרחב להשלמת השכלתי התיכונית חרף העצלנות האינהרנטית שלי.
ארזה סטימצקי 257377
סליחה על החדירה לפרטיותך - היא היתה תלמידה או מורה? :-)
ארזה סטימצקי 257411
תלמידה, כמובן. ממנה העתקנו.
ארזה סטימצקי 257423
וברשימה הביבליוגרפית ציינתם כי המקור הוא בהוצאת סטימצקי?
דברי כפירה 257441
מה, מעתיקים בכיתת מחוננים?
דברי כפירה 257443
כמובן. למה שנטריח את עצמנו לבזבז זמן על שיעורים אם אנחנו בכל מקרה הכי חכמים ביקום?
דברי כפירה 257518
כי זה לא מוסרי להעתיק. שילמתם לה לפחות על הטירחה?
דברי כפירה 257570
מחוננים לא מחויבים למוסר. המוסר נוצר כדי להנחות את שאר האנשים איך להתנהג.
דברי כפירה 257585
(מחוננים קוראים את ניטשה בשישית)
דברי כפירה 256904
כן, אני כתבתי את התגובה ההיא.
אני חושש שהכיוון הקוזאלי הוא הפוך, ודומה יותר למה שהציע הקונספטואלי. אבל זה לא משנה - מורה שאין לו הבנה ברמה של כיתה ו', לא יוכל להכין את הבסיס הדרוש לילד בכיתה א' כדי שזה יוכל להצליח במתמטיקה בהמשך הדרך.

וכן - למורה בתיכון צריך להיות ידע ברמה של תואר ראשון במתמטיקה.
דברי כפירה 257069
למורים בתיכון יש ידע ברמה של תואר ראשון מתמטיקה. אני חושבת.
דברי כפירה 257098
רק למורים למתמטיקה כמובן.
דברי כפירה 257175
אני חושב שהם עושים מסלול ששונה מזה של מתמטיקאים, ומעט פחות מקיף ומעמיק (אם כי כולל הרבה נקודות גם בהוראה, כמובן).
דברי כפירה 257178
מורים ל*מתמטיקה* (שזהו מקצועם ולא איזה תוספת למקצוע אחר בחטה"ב, או משהו כזה) בתיכון מסיימים תואר ראשון מלא ואח"כ מוסיפים לו שנת לימוד (בד"כ) בה הם מקבלים "תעודת הוראה". הבעיה היא אולי בכך שלא כל מנהלי בתיה"ס התיכוניים (באזורים פריפריים) מקפידים על התנאי הזה ומסתפקים, לפעמים, בפחות.
הבהרה קטנה 257179
ב''בד''כ'' שבסוגריים התכוונתי שבד''כ עושים את תעודת ההוראה תוך שנה.
דברי כפירה 257182
אני מדבר על המסלול של "הוראת המדעים" שמיועד למורים למתמטיקה שבטכניון: http://ug/messages/catalog-2004/catalog-doc/198-215....

זה לא אומר שאין מורים שמתקבלים גם על פי דרכך, אבל אני לא חושב שמי שעובר את המסלול של הוראת המדעים בטכניון הוא כזה שמנהל בית ספר רציני יזרוק מכל המדרגות.
דברי כפירה 257344
אני לא מסכים אם מה שאתה אומר.
אני חושב שלמי שסיים בגרות 5 יח', וסיים כמה קורסים במתמטיקה (לא בהכרח במסגרת לימודי תואר במתמטיקה, גם במסגרת לימודי הנדסה, מדעי המחשב, פיזיקה, סטטיסטיקה, מדע כללי או הוראת המדעים וסליחה למי ששכחתי) יש מספיק ידע כדי ללמד מתמטיקה בתיכון.
לדעתי רוב המורים למתמטיקה שלמדו בארץ לא מחזיקים תארים מסוג BSc או BA במתמטיקה.
דברי כפירה 257185
למיטב ידיעתי הדבר נכון רק לגבי מורים שהחלו לעבוד החל משנה מסויימת, ולא לפני הרבה זמן. יתכן שמורים ותיקים יותר נדרשו להשלים לימודי תואר ראשון תוך פרק זמן כלשהו, אך אינני יודע כמה מהם אכן עשו זאת, ומה נעשה למי שלא עשה זאת, או ניסה וכשל.
דברי כפירה 257295
לא הרבה זמן? שאלה של הגדרה. מהן 30 שנים לעומת הנצח?
כבר כאשר אני הייתי בתיכון, וזה היה לפני הרבה שנים, מורה בתיכון היה חייב להיות בעל תואר אקדמאי. כאשר הוכרזה ה"רפורמה" במערכת החינוך (ב1970 אאל"ט), והוקמה חטיבת הביניים בין ביה"ס היסודי לתיכון, ניטש ויכוח האם חטיבת הביניים תשוייך לבתי הספר התיכוניים או היסודיים‏1. כאשר הוחלט כי חטיבות הביניים ישויכו לבתי הספר התיכוניים, הוחלט גם כי המורים בחטיבות אלו יחויבו אף הם להיות בעלי תואר אקדמאי. יחד עם זאת סוכם כי מורים אשר לימדו בכיתות הגבוהות של בתי הספר היסודיים (כיתות ז' ח') יוכלו להמשיך וללמד כיתות אלו, במסגרת חטיבות הביניים, גם אם אינם בעלי תואר אקדמאי. יתכן שעדיין נותרו מורים כאלה במערכת, אבל בכמות זניחה.

___
1 ויכוח זה גרם לקרע בין (חלק ניכר מ)מורי בתי הספר התיכונים לבין הסתדרות המורים, ולהקמת אירגון המורים (העל יסודיים).
דברי כפירה 257351
תואר אקדמי בתחום הנלמד, או תואר אקדמי כלשהו? כי מורה למתמטיקה עם תואר ראשון בחינוך יכול להיות יופי של מחנך, אבל לא מי יודע מה כמורה למתמטיקה.
דברי כפירה 257357
תואר אקדמי בתחום הנלמד בתוספת תעודת הוראה, או תואר אקדמי בהוראת המדעים/מתמטיקה/אנגלית‏1 (אני לא יודע, אבל כנראה יש לזה מקביל גם בתחום הוראת הספרות, ההיסטוריה וכו').
___
1 לא מדובר בתואר .B.Ed, שזהו תואר "בוגר בהוראה" וניתן ע"י הסמירים למורים, ומהווה אקדמיזציה של תעודת המורה, אלא בתואר .B.Sc או .B.A.
דברי כפירה 257360
עד כמה שידוע לי, רוב המורים למתמטיקה בתיכון הינם בוגרי תואר בהוראת המתמטיקה Bed . הם לומדים מתמטיקה בהיקף של מהנדסים (לא בהיקף של מתמטיקה שהוא יותר גדול) אבל ברמה יותר נמוכה. עם זאת, איני רואה למה צריכה מורה למתמטיקה 5 יחידות לדעת יותר ממהנדס על פתרון משוואות דפרנציאליות.
דברי כפירה 257372
תעודה שכזאת בהחלט מספיקה, לדעתי. השאלה היא האם מורים ביסודי נדרשים להציג אפילו תעודת בגרות לפני שמשלחים אותם להתעמר בנפשותיהם של הילדים.
דברי כפירה 256969
נניח אפילו שזה נכון. מורה שלא יודעת הסתברות ברמה של כיתה ו' צריכה לעבוד במלאכה אחרת ולא בחינוך. כמו שמגינים על הילדים הרכים מפני מפגש בלתי אמצעי עם אלימות ומין, צריך להגן עליהם גם מפני מפגש כזה עם טמטום.
דברי כפירה 256970
רגע, רגע, הסתברות ברמה של כיתה ו? אני חושב שמלמדים את זה רק ב י"א , לא?
דברי כפירה 257100
למורה חייבת להיות שליטה טובה יותר בחומר מאשר לתלמידים.

בין השאר הוא צריך לדעת לאן "לכוון": להתייחס לחומר של השנים הבאות ולשלוט בו כמה שיותר טוב.
דברי כפירה 257216
המורה חייבת לעשות כל כך הרבה דברים כך שאין אף מורה בארץ שעומדת בהם. אף מורה. השאלה היא על מה לשים דגש. שימי דגש על שליטה טובה בחומר ואת עלולה לקבל פחות במקום אחר (לא בטוח).
דברי כפירה 257103
בכתות ד-ו לומדים הסתברות וגאומטריה?
גאומטריה כן, אבל הסתברות כנראה שלא 257110
גם לי נפל האסימון הזה תגובה 256970. אבל אני חושב שביסודי למדנו משהו בשם *הנדסה*, דבר שכלל גם חפיפת משולשים ושטח מקבילית וכאלה.
גאומטריה כן, אבל הסתברות כנראה שלא 257148
ממה שאני זוכרת, חפיפת משולשים למדנו דווקא בכיתה ח' (בחטיבה). זה היה אחד הנושאים הבודדים במתמטיקה שממש נהנתי ממנו.
מה למדנו ביסודי? וואלה לא זוכרת. יש לי זכרון עמום של הדבר המוזר שנקרא "בדידים" בכיתות הנמוכות של היסודי (כן, אני מהדור ההוא). אני ממש לא זוכרת מה למדנו ב"הנדסה".
דברי כפירה 257212
הם מארגנים מידע בטבלאות. מכניסים את גובהי התלמידים לעמודות ברוחב של 10 ס"מ ומוצאים ממוצע ואולי גם חציון.

בגאומטריה הם לומדים מה זה ישר, קו סגור עקום, שטח והיקף ועוד כמה ידיעות מעין אלו.
דברי כפירה 257282
הסתברות זה לא. לכל היותר סטטיסטיקה...

אגב, גם לי יש ''חור שחור'' בכל הנוגע למתמטיקה שלמדתי ביסודי. הדבר היחיד שאני זוכר הוא שלמדתי מה זה עצרת בשיעור הראשון של כיתה ד'.
עצרת בכיתה ד. 257331
ילדים, היום לא יתקיים השיעור, בשל העצרת(!)
למה רק מתמטיקה? 257490
למה רק רמת המתמטיקה מטרידה אתכם? מה עם לשון והבנת הנקרא ("אוריינות" בשפה החדשה של מערכת החינוך), אנגלית ותנ"ך?
למה רק מתמטיקה? 257496
לא יודע מה עם אחרים כאן, אני מדבר על מתמטיקה כי זה המקצוע היחיד שאני חושב שאני מכיר ברמה מספיק טובה כדי לדבר על מה מורים בתיכון צריכים לדעת ממנו (וגם זה ייתכן מאוד שלא).
דברי כפירה 258940
תכנית הלימודים החדשה במתמטיקה:
הערות לגבי המורות בכיתות הנמוכות:
1. עד כמה שידוע לי, מורות בביה"ס היסודי אינן נדרשות לתואר ראשון בתחום התוכן. כלומר, מורה למתמטיקה בבי"ס יסודי אינה צריכה תואר ראשון במתמטיקה, בניגוד למורה למתמטיקה בתיכון.
2. במקרים רבים, המורות לחשבון בכיתות א'-ב' אינן מורות מקצועיות למתמטיקה אלא מורות "כלליות" שהמנהל/ת הציבה בתפקיד זה.
3. הקורס שעברו המורים למתמטיקה במהלך 3 שנים בא להפוך את המורים למתמטיקה למורים מקצועיים. יתכן שבקורס שעברו המורים הושם דגש רב על מתמטיקה (ברמה לא נמוכה) ולכן מורות "כלליות", בעיקר המורות בכיתות הנמוכות, שנשלחו להתמקצע התקשו בקורס זה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים