בתשובה להאייל האלמוני, 09/04/06 12:43
נא לדלג 377614
אלה כבר בחירות שלך משיקולי נוחות. רחוק מאוד מהתמונה שאתה מנסה לצייר, כאילו צפייה בסרטים היא זכות אזרח בסיסית שנשללת ממך.
נא לדלג 377631
כרגיל, זה הכל עניין של גבולות. אם יסופר לנו על עניים בירוחם המתקיימים אך ורק מאכילת לחם, האם נזדעזע? אחרי הכל הם לא רעבים ללחם, הם ממש נחנקים כבר מלחם. האם מזון הוא זכות בסיסית? כמה סוגים של מזון? כמה קלוריות ליום? ויטמינים? מינרלים?

אני יכול ללכת פעם בשבוע להקרנה בחינם, ובעיני רבים הרי שזכות האזרח שלי לצפייה בסרטים מומשה והכל בסדר. אני, לעומת זאת, לוקח את הצורך הבסיסי באומנות קצת יותר ברצינות, ולא מסתפק בזה. אני לא בוכה על זכויות שנשללו (אני לא בעד שהממשלה תתחיל לרכוש דיסקים ולחלקם לכל האזרחים בחינם, למשל), אבל למרבה הצער אני רוצה קצת יותר בתחום הזה ממה שידי משגת, ואני לא חושב שזה פשע.
נא לדלג 377636
אתה באמת ממחיש בתגובתך זו את מה שטענו כאן התש"חיסטים במשך זמן רב לגבי העניים, ובמילים קצרות: נותנים להם אצבע אז הם רוצים את כל היד.
נא לדלג 377640
אם למספר מצומצם של עשירים יש לא רק את כל היד, אלא חמש, שש ידיים, והם גם ממשיכים לצבור ידיים על חשבון העניים, אין כל פלא שהעניים לא מסתפקים באצבע.

(טוב, גם עכשיו אני סוטה מהנושא. רק שאורי רדלר לא יבוא).
המדיום אינו המסר 377646
אני רואה את הצורך הבסיסי באמנות (לא אומנות) בדרך אחרת לגמרי. האם הוא מחייב צפייה פסיבית באולם חשוך בסרט האהוב עליך? זו דרך אחת, ספציפית מאין כמוה, להיות קרוב אצל האמנות. ומי אמר שמדובר רק בצריכה? מישהו אחר יטען שחייו אינם חיים בלי יצירה יומיומית של ציורי שמן בגודל 3X3 מטר, שלושה כאלה ליום, או בלי עיסוק מתמיד בסריגה של קישוטי מקרמה (והמדינה מחויבת לספק לשניהם חומרי גלם, כן? שאם לא, ייצאו לשדוד חנויות "עשה זאת בעצמך"). בא שלישי ורוצה להפיק צלילים מהגיטרה המקורית של ג'ימי הנדריקס, שאחרת יחלה מאוד חלילה. מה עושים? מכניסים אותה לסל הבריאות?

אני בין ארוחת הצהריים לבין הקפה שאחרי, אז בטח אנסח לא במאה אחוז ומקסימום אחזור אח"כ ואתקן ניואנסים:
העובדות הן, שלבני אדם יש צורך כזה, בביטוי אמנותי מסוים או בחשיפה לאמנות כלשהי. אבל כיוון שניתן לצקת את הצורך הזה לתוך כל כלי שהוא (תרתי משמע), הקרקע נשמטת מתחת לטיעון שלך. ניקח דוגמה מוזיקלית: כשבארץ לא היתה מוזיקה לועזית לרפואה באף תחנת רדיו, אנשים האזינו לרדיו רמאללה בקליטה גרועה ורכשו משם את השכלתם המוזיקלית בפופ עכשווי. היום אתה בא לטעון שבלי רמקולי רצפה, דולבי סטריאו, סאב וופר וכל זה, חייך אינם חיים. וכל זאת כאשר למעשה, הצורך המוזיקלי *הבסיסי* (אתה אמרת!) של בני אדם אינו בהאזנה בתנאים אופטימליים, אלא בהקשבה ו/או השמעה של מקצבים מוזיקליים וקול אנושי. בהקצנה, גם תיפוף על הברכיים שלך ושירת יחיד יעשו את העבודה, אם מדברים על הצורך האנושי הבסיסי במוזיקה. אין צורך לפרוץ לחנויות שמוכרות האמונד.

הטענה כאילו רק האמונד יספק אותך, וכאילו מישהו חייב לספק לך האמונד, משולה בעיניי לטענתו של עני שרוצה מהמדינה/חברה לא לחם משביע ולא סלט ירקות מזין ולא בשר המכיל חלבון מלא, אלא עוגת פבלובה בטעם אננס דווקא, עם צבע מסוים מאוד לציפוי הג'לי, ואם אפשר תוך שימוש בשמנת דיאטטית, כי כבר הגזמת השבוע עם ממתקים.

את הדרישה הזו, אם כך, הייתי מסכמת בצמד המלים: בעיה שלך.
המדיום אינו המסר 377667
ישנם כמה היבטים:

ראשית, כפי שציינתי, העניין הוא מקומו של הגבול. לדעתי השאיפות שלי דווקא צנועות ובהחלט אינן מתקרבות לעשירון העליון של השאיפות: אני לא דורש לצפות בסרטים במערכת קולנוע ביתית, באיכות של DVD ובחדר ממוזג. הטענות העיקריות שלי היו בקשר למבחר (מה, זה שמציגים כל שבוע באוניברסיטה את הבורקס האחרון של ברוס ויליס אמור לספק את הצורך שלי באמנות? זה אמנות זה?) ובנגישות (לא כל אוניברסיטה מציעה סרטים בחינם, ולא כולם לומדים באוניברסיטה. לבני נוער באופקים לא מגיע קולנוע בחינם?). את נטפלת לכמה אזכורי נוחות בהודעתי, אך הם שוליים.

שנית, קיים אלמנט הפגיעה באחר. אם אני גונב מכונית או שודד חנות "עשה זאת בעצמך" אני פוגע ישירות ובאופן נחרץ ביהודי אחר (סתם... או בגוי), וזה כבר לא מקובל עליי. המהדרין יציינו שהורדת סרטים מהאינטרנט פוגעת ללא ספק, אבל גם זה לא מקובל עליי: ראשית, ראי את המחקר עליו דיבר ראובן למטה, אשר מסביר כי הורדה מהאינטרנט כמעט ולא פוגעת במכירות; שנית, אם הפגיעה העיקרית היא במנהלי אולפנים שמנמנים ועושקים (הם אלו המנהלים את עיקר המאבק בהורדות), אין לי יסוריי מצפון גדולים על כך.

שלישית, באשר לדרישה ליצירה של אמנות: המדינה דווקא מכירה בכך ומממנת יצירת קולנוע, מוזיקה ועוד, כידוע לך. בכל מקרה, יצירה של אמנות אמורה גם להכניס כסף פה ושם, כך שאני לא רואה רע בלעזור לצייר מסוים בתחילת דרכו בכדי שיוכל להרוויח כסף מציוריו מאוחר יותר. אבל זה לא קשור לדיוננו; כפי שציינתי, אני לא תומך בזה שהממשלה תספק לי סרטים, ואם לא היתה אופציה של הורדה מהאינטרנט לא הייתי יוצא להפגנות; הייתי מפגין, לצערי, באמצעות הדרת רגליי מבתי הקולנוע ומספריות הוידאו, כי פשוט אין לי ברירה.
המדיום אינו המסר 377668
לא נראה לך מוזר שההורדות הפירטיות לא פוגעות במכירות? למה זה לדעתך?
ד"א, איזה סכום נראה לך הוגן לדרוש עבור צפייה בסרט?
המדיום אינו המסר 377719
רגע, אתה הוא זה שהבאת לינק למחקר. למה שלא תספר לנו למה ההורדות אינן פוגעות במכירות?

לא רק שאין פגיעה, אלא מוזכר שמאז התחלת שיתוף הקבצים תעשיות הסרטים, התוכנות ומשחקי המחשב נמצאות בפריחה (המחקר עצמו עוסק בהורדת מוזיקה).

ברור לי שבתי קולנוע מסחריים לא יכולים להציג סרטים ב-‏5 ש"ח; וכפי שברקת הזכירה, ניתן לצפות בחינם במקומות שונים. העניין הוא, אם כן, המבחר והנגישות. ראה הודעתי לברקת.
המדיום אינו המסר 377741
דווקא היה בהולנד בית קולנוע שהציג סרטים ב-‏5 גילדן (שווה ערך לפחות מעשרה שקלים בזמנו). אבל אלה היו סרטים בסיבוב שני (כשנה אחרי ההפצה לראשונה), ורק סרטי מיינסטרים הוליוודיים.
המדיום אינו המסר 377782
זכורה לי במעורפל יוזמה של מתנ''ס מקומי להקרין סרטי קולנוע בעלות של עשרה שקלים (לא כל כך מזמן, זה היה זול גם אז), ישנם מספיק אולמות שעומדים ריקים שעות רבות, הקרנת סרטים בעלויות נמוכות יכולה להשתלם כלכלית (במיוחד לאור העובדה שלא נראה לי שזה יפגע במכירות הרגילות).
המדיום אינו המסר 377756
הבאתי את הלינק ואני אכן חושב שיש כאן קושיה לתרץ. אתה לא?
המדיום אינו המסר 377813
די פשוט: אנשים כיום עדיין משתמשים בקוראי CD מהסוג הישן. השימוש הזה יעלם עם הזמן (די מהר, להערכתי) וכשזה יקרה, הורדה מהרשת ללא תשלום לא תוביל לרכישה. (בעיקר כי "רכישה" תהיה "הורדה מהרשת בתשלום". למה להוריד שוב, ועוד לשלם על זה, אם אקבל בסוף את אותו המוצר?)
המדיום אינו המסר 377845
אבל אם אנשים רוכשים CD, בשעה שהם יכולים להוריד את השירים למחשב בחינם, הם מן הסתם מעדיפים CD. אז אם יש ביקוש, למה שההיצע ייעלם?
המדיום אינו המסר 377848
פעם זה לא היה נוח לשמוע מוזיקה שלא בתוך המחשב בעזרת קבצים שהורדו מהמחשב - לא היו קוראי דיסקי MP3 ניידים והאיכות לא הייתה אותו דבר. בימינו ה-iPOD משתלט ואף אחד לא הולך עם קורא דיסקים רגיל יותר. לי נראה שהסיבה שבגללה עדיין מעדיפים CD היא אינרציה.
שניים מקרא ואחד תרגום 377859
אני לא בטוח שאני מבין- האם לאנשים שמורידים היום מהרשת כבר יש גרסא "קשה" והם מורידים כדי שיהיה להם גם לאפוד‏1?

1 מתחדישי המחבר.
שניים מקרא ואחד תרגום 377927
להיפך. האנשים שמורידים היום רוצים גם גרסה "קשה", בשביל הדיסקמן או נגן ה-CD ברכב. לכן הרצף הוא: מורידים, נהנים, קונים. ברגע שיהיו בעולם יותר נגני MP3 מנגני CD (וליתר דיוק, ברגע שמרבית השמעת המוזיקה הפרטית תעשה דרך נגני MP3 ולא דרך נגני CD), ההורדות תתחלנה להשפיע לרעה על המכירות (מורידים, שומעים בכל מקום ולא צריך לקנות).

אלא אם תעשיית המוזיקה תתעשת ותתחיל לאפשר הורדות חוקיות במחירים סבירים, כמובן.
שניים מקרא ואחד תרגום 377929
חשבתי שבימינו יש צורב בכל בית שיש בו מחשב שמוריד שירים מהאינטרנט.
שניים מקרא ואחד תרגום 377932
לפעמים יותר קל ופשוט לקנות את הדיסק מאמאזון או משהו. בנוסף, לא כל נגן CD (ברכב, בדיסקמן) יכול לנגן דיסקים צרובים.

שוב, לדעתי די ברור שאנו נמצאים היום בשיא המעבר מסוג מדיה אחד לסוג אחר. רכישת ה-CD תעלם בקרוב, בעיקר בגלל שאף אחד לא ישמע מוזיקה בעזרת CD. (כמה זמן עד שלרדיו ברכב תהיה כניסת USB שתוכל לחבר אליה כל memory-key לצורך השמעת השירים שעליו? כמה זמן עד שהזיהוי של התחנה שאתה מאזין לה ברדיו לא יהיה ע"י תדר אלא ע"י URL?)
שניים מקרא ואחד תרגום 377933
יש כבר (למשל משהו שהעלה חיפוש זריז בגוגל: http://www.p1000.co.il/hot_sale_product.asp?g_id=741... )
או רדיו לוויני 377984
שניים מקרא ואחד תרגום 378027
1. אתה חושב שהסי.די יעורר נוסטלגיה (ואספנים) כמו תקליט הוויניל?
2. איפה גרושו עם האוסף שלו?
שניים מקרא ואחד תרגום 378030
אולי. לפחות הפעם הטענות על ירידה באיכות הצליל (CD לעומת MP3) תהינה מבוססות במידת-מה.
שניים מקרא ואחד תרגום 378078
ולכן מעניין לבדוק הורדה של מוסיקה משפיעה על קנייה של CD ג'אז או קלאסי (מעבר ל 30 היצירות הפופולריות). צריך לנטרל את הירידה הכללית בקניה של מוסיקה קלאסית וג'אז.
שניים מקרא ואחד תרגום 378026
ממש לא.
שניים מקרא ואחד תרגום 378036
מסיבות עקרוניות?
שניים מקרא ואחד תרגום 378102
לא, מסיבות פרקטיות ופרוזאיות (הורדתי בעבר למחשב כמה שירים שחיפשתי המון זמן ולא מצאתי על דיסק. אני מאזינה להם בחדר העבודה מתוך המחשב. אין לי צורך בהם בסלון, שם ניצב אוסף של כ-‏300 דיסקים וממתין).
המדיום אינו המסר 377973
אנחנו מורידים המון, ואנחנו צופים הרבה במחשב, ועדיין אנחנו הולכים לא מעט לקולנוע (פעם בשבוע-שבועיים), ואנחנו רואים עם חברים סרטי DVD מספרייה.
זו חוויה מסוג אחד, זו חוויה מסוג שני, וזו חוויה מסוג שלישי.
אחד לא בא על חשבון השני.
המדיום אינו המסר 377975
אני חושבת שטל התייחס למוזיקה.
מבחינתי (ואני בטח לא היחידה), אין שום הבדל אם אני שומעת את השירים החדשים של פורטיסחרוף* בנגן MP3 או בדיסקמן, אבל יש הבדל אם אני רואה סרט על מסך טלוויזיה, מחשב או על מסך קולנוע.

*מעולים! מעולים! מעולים! ללכת ולקנות את הדיסק! הוא משובח שזה לא ייאמן! כבר יומיים בריפיט במערכת, בחיי. שווה כל אגורה.

______________
העלמה עפרונית, משתפכת.
המדיום אינו המסר 377976
כשמכשיר ה-DVD מחובר לרשת וספריית הוידאו מקוונת, I ו-III הופכים להיינו-הך. הקולנוע נשאר בילוי כבילוי; לא הולכים לקולנוע "כדי לראות סרט" ממש כמו שבדרך-כלל, לא הולכים למסעדה "כדי לאכול"; הולכים לצורך החוויה והבילוי החברתי. (כאשר איכות הסרט/האוכל היא כמובן שיקול).
המדיום אינו המסר 377670
אם מנהלי האולפנים השמנמנים והעושקים יתחילו להפגע כלכלית, הם יפתרו את הפקידות החמודות שלהם ואת הנהגים החסונים שלהם. בעלי האולפנים אולי לא יצאו לנופש בבורה בורה השתא, אבל עוזרת הבית הרזה שלהם תוותר על הקולג' לילדים, המנקה בקולג' תוותר על הארוחה הבשרית היומית שלה, הקצב לא יקנה ירקות טריים והירקן יפשוט את הרגל, וישלח את הבת שלו לעבוד ברחוב.
המדיום אינו המסר 377673
מה אתה מדבר. כל האסונות האילו יתקזזו מכיוון שהם לא יכלו את ממונם הדל בקולנוע. מכיוון שמחירי הסרטים ירדו פלאים, הם גם יוכלו לוותר על הטלוויזיה ולהסתפק ברדיו.
המדיום אינו המסר 377688
אם הביקוש ירד והעלות תעלה, אין ספק שהמחיר יעלה.
המדיום אינו המסר 377694
העלות של מה? על מה אנחנו מדברים? חשבתי שהמטרה היא לא לשלם עבור סרטים, איך המחיר שלהם יכול לעלות?
המדיום אינו המסר 377699
אם "מנהלי האולפנים השמנמנים והעושקים" הרוויחו עד עכשיו מליון זהובים על כל סרט שהם ייצרו, ובכל סרט צפו מליון צופים ששילמו עשרה זהובים כל אחד, ועכשיו "מנהלי האולפנים השמנמנים והעושקים" ירוויחו רק חצי מליון זהובים אבל את הסרט יראו מאה אלף אנשים, לכן, העלות של "ייצור חווית צפייה בקולנוע" תעלה יותר, ולכן המחיר של כרטיס קולנוע יעלה יותר.

המטרה של האלמוני היא לשלם פחות על ידי גניבה. לא כולם מקבלים קו רחב חינם, לא לכולם יש אפשרות להחזיק מחשב, לא לכולם זה כדאי (למשל, אם אתה צופה בסרט אחד בשנה, אתה משלם 10 זהובים בשנה, בזמן שעל חיבור לרשת היית משלם 10 דולר בחודש, שזה 120 זהובים בשנה).
המדיום אינו המסר 377727
לדעתי מחיר כרטיס הקולנוע יכול להישמר אם מנהל האולפן השמנמן יקצץ את משכורתו בצורה דרסטית וימכור כמה ממטוסיו הפרטיים.

בכל אופן, אני לא יכול, למרבה הצער, לעזור לכל העולם. החיים קצרים ואם אני אתעקש ללכת לקולנוע רק בכדי שמחירי הסרטים יישמרו, אני לא אזכה לצפות בסרטים רבים מדי. מצטער, לא מוכן. הכדור נמצא במגרש של מנהל האולפן, לא במגרש שלי.
המדיום אינו המסר 377730
גם את מחיר הארוחה במקדונלד אפשר להוריד אם נוריד את הרווחים של עמרי פדן. אז זה אומר שמותר לי לגנוב ממקדונלד?

על "תתעקש ללכת לקולנוע רק בכדי שמחירי הסרטים יישמרו" פשוט תתעקש לא לגנוב. את ההחלטה אם ללכת לקולנוע ולשלם מחיר מלא, או לא ללכת ולוותר על הסרט, נשאיר לך.

מתי, לדעתך, מותר לגנוב? האם כשבעל החברה ממנה אתה גונב שוקל יותר מ80 קילו? האם כשבעל החברה ממנה אתה גונב מרוויח יותר מאה אלף שקל בחודש?
המדיום אינו המסר 377742
אתה מנסה לצבוע את כל העניין בשחור ולבן, ולטעמי יש כאן המון אפור.

אם אתה לא מוכן לשמוע על גניבה בשום אופן, ואתה מוכן אף לרעוב ללחם ורק לא לגנוב, אז הפער בינינו גדול מדי.

מה דעתך, אגב, על הודעתו של קהלת, שבעצם אין כאן גניבה אלא הפרת זכויות יוצרים, כי מדובר בקניין רוחני וזה שאני מוריד סרט מהאינטרנט לא אומר שאני לוקח אותו לצמיתות ממישהו?

יש לזכור כי הטיעון שהבאתי בנוגע לשמנמנים והעושקים מסביר רק מדוע לדעתי אני לא נוטל את פת הלחם האחרונה ממישהו כשאני מוריד מהאינטרנט, אבל זוהי כמובן לא -הסיבה- להורדה מהאינטרנט, כפי שמשתמש מהשורה האחרונה שלך.
המדיום אינו המסר 377760
השאלה היא האם ההפסדים לכלכלה בגלל שמנהלי האולפנים יפסיקו לחלחל כסף (איך אומרים trickle down?) למזכירות ולנהגים יתקזזו על ידי החיסכון של לראות קולנוע ב*חינם*. אני לא מתכוון להכנס לדיון עמוק בשאלה, רק להבהיר את הטענה.
המדיום אינו המסר 377851
לא השאלה היא האם השמנמנים המדוברים לא יפסיקו פשוט להשקיע את כספם ביצירת סרטי קולנוע כי כולם צופים בהם בחינם. אפילו סרטים עצמאיים צריכים מימון. בסוף כל מה שישאר לנו זה וידאו ארט.
המדיום אינו המסר 377860
זאת אכן שאלה, אבל לא *ה*שאלה. אני התייחסתי לתגובה 377670 בלבד. השאלה שלך היא טובה אבל הבטחתי לעצמי לא להגרר לדיון ארוך בעניין, אולי בהזדמנות אחרת.
המדיום אינו המסר 377706
טוב, אני לא בדיוק חסיד של התאוריה שטוענת שככל שהעשירים יתעשרו יותר כך יהיה גם טוב יותר לעניים. לאחרונה התגלה גם שלרבים מתושבי ישראל נמאס מהתאוריה הזו, והם בחרו לבעוט בביבי.

הניחוש המאוד פרוע שלי הוא שאתה, אלמוני יקר, אינך עני מרוד שנאלץ לעבוד בתנאי עבדות והשפלה במק'דונלנדס, למשל. אני כן, ואני רוצה לראות אותך לצדי במטבח מחייך ומהלל את מנכ''ל מק'דונלדס המואיל בטובו לספק לנו עבודה. זה לא עובד כך.

יו, עכשיו באמת סטינו. אולי עדיף שלא נמשיך...
המדיום אינו המסר 377709
רבים מהאחרים ממשיכים להחזיק בתיאוריה הזאת, לכן הם בחרו באולמרט.

אני לא עשיר גדול, ועדיין, אני לא חושב לגנוב מהעשירים.
המדיום אינו המסר 377685
לעניין הפסקה הראשונה, אני מבינה שאתה מוחה על הדימוי שלי וטוען שלא בפבלובה חשקה נפשך אלא ברולדת תפוחים פשוטה, וכמה כבר עולה להכין כזו? לא עקרוני בכלל.

לעניין הפגיעה באחרים - פועל כאן אפקט העדר. אתה בעצם נהנה מהעובדה שרוב מורידי הקבצים המוזיקליים גם רוכשים את הדיסק אחר כך, וטוען להגנתך שגם הם לא פוגעים וגם אתה לא פוגע. ובכן, אתה לא פוגע אקטיבית, אבל אתה גם לא בקטגוריה של "המאזינים לצורך רכישה".

שלישית, נכון, המדינה מממנת. תלוי איך, תלוי מה, תלוי מי מחליט. בשביל זה יש חוקים ונורמות. הרשויות גם מממנות עבורי תאורת רחוב (כמובן מכספי המסים), אבל זה לא אומר שאני יכולה ישירות להתחבר לארון החשמל של השכנים ממול או של בניין העירייה.
בהחלט אפשר לערער חוק/נורמה באמצעות פעולה הופכית, וזה מה שאתה עושה. אני רק חושדת שזה נובע פחות מאידיאולוגיה חופשית ויותר מטעמי נוחות (לא כלפיך אישית אלא כלפי הטענה הזו באופן כללי). מתי נולדו בכלל טענות כאלה על "היצירה הפתוחה לכולם", לפני שהיו תוכנות שיתוף קבצים? אפילו סטודנטים שצילמו ספרים שלמים מספריות לא פיתחו אידיאולוגיה סביב זה. זה מקרה קלאסי שבו הטכנולוגיה יצרה את דפוסי המחשבה.
המדיום אינו המסר 377689
''אתה לא פוגע אקטיבית'' - כיוון שציינת שממילא אין לך כסף לרכוש כרטיסים לצפייה בכל הסרטים שאתה רואה.
המדיום אינו המסר 377697
לא, זה מקרה קלאסי של דיסוננס: בהנתן ההזדמנות, כולנו (כולל עבדך הנאמן) גם גונבים וגם חיים עם זה בשלום. תמהני מה היתה תוחלת החיים של בעלות-בית זקנות אם אפשר היה להרוג אותן באנונימיות דרך הרשת.
המדיום אינו המסר 377710
ומה עם בעלות בית צעירות?
המדיום אינו המסר 377725
כן ולא, בעוד אני מסכים עם הטענה המקורית, המונח "גניבה" כאן הוא תוצאה של שטיפת המוח התאגידית בנושא (עד כמה גרוע יכול משפט להישמע ?). הפרה של זכויות יוצרים היא לא גניבה, מי שמוריד שירים לא מונע ממי שהלחין אותם לשמוע או אפילו למכור אותם לאחרים, להבדיל ממי שגונב מכוניות.

נ.ב. היתה יוזמה בארה"ב בה חיברו רובים למצלמות וידאו ומחשב, על מנת לאפשר לאנשים לצוד מהבית, עכשיו רק צריך לצייד את הרובים בגלגלים ...
המדיום אינו המסר 377737
מה דעתך על "נקודת מפגש"?
המדיום אינו המסר 377878
טרם הספיקותי.
המדיום אינו המסר 377814
כמו של מנדרינים זקנים בסין, יש להניח.
המדיום אינו המסר 377881
רוסו? גם אותו טרם הספיקותי.
המדיום אינו המסר 377928
לא רוסו, דוסטויבסקי.
המדיום אינו המסר 377945
חשבתי שדוסטו קשישא התעסק רק עם בעלת הבית. הנה מה שמצאתי ברשת מתוך "אבא גוריו" (בעצם "גוריו הזקן") של בלזק:

“You laugh, but you don’t know what it is all about. Have you read Rousseau?”
“Yes.”
“Do you remember that he asks the reader somewhere what he would do if he could make a fortune by killing an old mandarin somewhere in China by mere force of wishing it, and without stirring from Paris?”
“Yes,”
“Well, then?”
“Pshaw! I am at my thirty-third mandarin.”

המדיום אינו המסר 377950
אתה צודק כמובן, ואני נותן ליותר מדי טקסטים (http://muse.jhu.edu/journals/philosophy_and_literatu...) לשהות בזכרוני עד לבלבול מוחלט.
המדיום אינו המסר 377956
אני פטור מהבעיה הזאת מחמת

Access Restricted
This article is available through Project MUSE, an electronic journals collection made available to subscribing libraries.

(למישהו יש קוד סודי שהוא מוכן להעביר אלי בגניבה? אני מבטיח לחפש באתר ההוא טכסטים שיכשירו את השרץ)
המדיום אינו המסר 377962
לא ממש משנה; המאמר נקרא To Kill a Mandarin, והוא מתחיל מדיון בגדנקנאקפרימנט מ"אבא גוריו" וממשיך להשוואה עם מעללי רסקולניקוב, מה שיצר אצלי כנראה cross-linking.

(לא יכול להעביר קוד, אני פשוט ניגש מתוך הטכניון.)
המדיום אינו המסר 378568
יש לך מכר שהוא סטודנט/חבר סגל באוניברסיטת ת"א?
המדיום אינו המסר 378608
הבעיה נפתרה בינתיים, והמאמר המדובר הגיע לידי. לא מצאתי בו שום דבר שעצר את נשימתי.
המדיום אינו המסר 378616
השאלה כוונה לפתרון הבעיה באופן כללי. שם משתמש וססמא של מישהו מאוניברסיטת ת''א יאפשרו לך גישה לפרוקסי שלהם.
המדיום אינו המסר 378665
תודה. לא נראה לי חיוני.
המדיום אינו המסר 378631
לרגע לא טענתי שהוא עוצר נשימה. סתם גרם לי לבלבול בין זכרונות עמומים.
המדיום אינו המסר 378663
לרגע לא טענתי שטענת, רק ניצלתי את ההזדמנות לתת חוות דעת קצרצרה עליו.
תשובה לברקת 377739
את משווה בדימוייך מבחר קולינרי למבחר תרבותי, וזה פשוט לא נכון. אני אישית לא רואה בעייה אם כל תושבי מדינת ישראל לא ידעו לעולם מה זה פבלובה או אפילו רולדת תפוחים; אני כן רואה בעייה אם הם לא ידעו מה זה פיקאסו, החיפושיות או וית'נייל ואני. את לא רואה את ההבדל?

גם לפני דור שיתוף הקבצים הייתה אידאולוגיה, אלא שכאשר אין אלטרנטיבה, הצעקות חלושות יותר. בבריטניה של 1850 העובדים העשוקים לא צעקו "אנו רוצים ועד עובדים! אנו רוצים ביטוח בריאות!", פשוט מפני שלא היו דברים כאלה. זה לא אומר שהם לא סבלו. גם לפני שיתוף הקבצים אף אחד לא דיבר על שיתוף קבצים, אבל אני נאלצתי לומר לחבריי, "מצטער, אין לי כסף היום לקולנוע". דפוס החשיבה היה קיים, הטכנולוגיה הקנתה לו קווים ברורים יותר.
תשובה לברקת 377744
יש או אין הבדל, מי שמך להחליט מה תפריט התרבות החיוני שמצדיק הפרות חוק? שים גם לב שאתה מחליט בעצמך ובשביל עצמך. אתה לא הולך, למשל, לעיירת פיתוח ומציג שם בחינם מחזות ממיטב המודרנה, או מארגן להם את בלדי אולייר עם גיטרה.

ועד עובדים (יוניון בלעז) היה מטרה שהושגה על גופותיהם של עובדים רבים, שהמעסיק פשוט דרך רובה וירה בהם בהמוניהם כששברו שביתה, או סתם שיסה בהם כלבים. אני באמת לא יודעת איך להתייחס להשוואה שלך, מלבד לומר שהיא מציגה אותך באור הירואי יותר מן הראוי.
תשובה לברקת 377750
אני לא מבין איך את מצפה שאני אצא בפעולה אקטיבית ואקרין סרטים בעיירות פיתוח. יש לי זמן ויכולת לזה, לדעתך? (אני לא שואל בציניות). כרגע מובן שאני מחליט בעצמי ובשביל עצמי, כי -אין לי ברירה-. בעתיד אני אתרום יותר לשיפור האנושות (גם זה לא בציניות), אבל את לא מוכרחה להאמין לי כרגע.

את רוב הדרמה כאן את מביאה בעצמך, לטעמי. את בריטניה הבאתי להמחשת הנקודה, לא לשם כל השוואה שהיא (וזה כל כך ברור מהטקסט שלי...). אני לא מייחס לעצמי שום הרואיות.

הדיון בינינו מצטמצם, מה שמעיד על פערים גדולים מדי. אשאל היפותטית: אם לא היתה באפשרותך לצפות בשום סרט שהוא בעולם, בשום אופן (נגמרו הקרנות החינם, מחיר הכרטיס בקולנוע עלה ל-‏500 ש"ח, הוידאו התקלקל), אבל יש לך מחשב ואינטרנט ואפשרות להוריד סרטים; עדיין תישארי שומרת חוק?

(אני לא יודע מהי האמנות האהובה עלייך, אבל אם זה לא קולנוע את רשאית לשנות מעט את השאלה ולכוונה לציור או מוזיקה או מחול או מה שלא יהיה).
תשובה לברקת 377755
האלמוני המקורי? *ה*אלמוני המקורי? (זה שהוא מהדיון ההוא?)
תשובה לברקת 377767
ישר לשאלתך: אני כנראה אוריד סרטים במקרה כזה. רק לא אעטוף את זה באידיאולוגיה.

מלבד זאת, אני טוענת שהסיבה להורדה/שיתוף קבצים היא אחת: "כי אנחנו יכולים".

לא הבנתי מדוע דוגמת התרבות לא מוצאת חן בעיניך. אתה בעד הבאת אמנות חינם לחסרי האמצעים או לא?
תשובה לברקת 377772
שאלת ה"פגיעה" היא מעניינת. אם תראי רק סרטים שברור לך שלעולם לא תשלמי כסף כדי לראות, האם לדעתך את פוגעת במישהו?

(אל תשאלי אותי למה זו תגובה להודעה הזו דווקא).
תשובה לברקת 377807
לא בטוחה. אענה במטאפורה מתחום הביגוד - יש חולצה במבצע בעשרה שקלים. אני שואלת את עצמי: לו היתה עולה מאה שקלים, האם הייתי רוצה לקנות אותה? אם התשובה היא לא - לא אקנה אותה.

(כן, העיקרון הזה מתנגש עם מדיניות קניות אחרת שסיפרתי עליה, בתחום כלי הבית. אני חיה בשלום עם הסתירות).
תשובה לברקת 377880
זה התרוץ שבו אני משתמש לעתים קרובות ביותר כלפי עצמי. כל עוד אני לא מעודד אחרים לעשות משהו דומה למוצרים שהם כן עשויים לקנות, אני לא מוצא קרבן, ובלי קרבן אין פשע.

ובכל זאת, זה רק תירוץ. הביטוי ''ברור לך שלעולם לא...'' אינו תקף לעולמנו, ואפילו ג'ימס בונד הבין את זה.
תשובה לברקת 377889
בגלל זה אמירות דוגמת זו שהחלה את הפתיל, הן הוספת פשע על חטא - לא רק שאתה עושה את זה בעצמך, אתה גם מעודד אחרים לעשות כן וטוען שזו ''זכות בסיסית''.
תשובה לברקת 377777
לדעתי צריך לסייג. הסיבה להורדת קבצים היא: "כי אנחנו יכולים, ולדעתנו הנזק לא נורא".
אילו המורידים היו יודעים שהורדת קובץ גורמת למותו ביסורים של חתול - רבים מהם היו מפסיקים, למרות שזה עדיין ביכולתם.
תשובה לברקת 377808
מסכימה.
תשובה לברקת 377800
אולי אם תתחילי להוריד סרטים מחוסר ברירה תגלי במהרה שההורדה מתעטפת לה באידאולוגיה, ככה באופן ספונטני. בכל זאת את אדם הגון ושומר חוק ואת תצטרכי להצדיק את עצמך, לפחות בפני עצמך, לא?

(אין כאן ציניות, כך זה קרה אצלי ואני משער שאצל רבים).

כן, אני בעד הבאת אמנות חינם לחסרי האמצעים, אבל כיצד אני יכול לבצע זאת כעת?
תשובה לברקת 377810
נו כן, רציונליזציה, אפולוגטיקה, כל הג'אז הזה. זה באמת תהליך אנושי מאוד ומובן מאוד. רק רציתי להצביע עליו.

לגבי אמנות חינם לחסרי האמצעים - בשביל זה תצטרך להגיע לארץ קודם כל. אבל עקרונית, יש המון דרכים חינמיות או זולות-מאוד-מאוד להפיץ תרבות ו/או לעודד יצירה (כמה כבר עולה להפיק סדנת כתיבה למשל? בהנחה שהמנחה הוא לא עמוס עוז או משהו).
המדיום אינו המסר 377724
תוכל לתת שמות של כמה מאותם "מנהלי אולפן שמנמנים ועושקים", רצוי עם תמונה (כולל הסיגר) והסבר קצר למה זכו לתואר השני מבין השניים?
המדיום אינו המסר 377732
לטעמי כל מי שמרוויח שכר בלתי-פרופורציוני לחלוטין למה שהוא עושה ולשכרם של העובדים הפשוטים ביותר במפעלו הוא עושק, במידה זו או אחרת. במיוחד נכון הדבר אם הוא נלחם בחירוף נפש לשמור על רמת השכר שלו.

בעולם המוזיקה, אגב, שגם בו אני נוהג לגנוב, מנהלי חברות תקליטים עושקים הינם מחזה נפוץ אף יותר. תתקשר לארקדי דוכין ותשאל אותו מה דעתו על מנהל חברת התקליטים שלו לשעבר. קראתי עשרות כתבות על סכסוכים כאלו ועל אמנים שנשדדים על ידי התאגידים. בטוח נתקלת בכתבה כזו.
המדיום אינו המסר 377740
בלי אותו משקיע ראשוני שמנמן ושנוא, ארקדי היה היום פועל במפעל במפרץ חיפה.

אה, ואם כבר שואלים את ארקדי דוכין, בוא נשתמש בו כבורר בשאלה: האם מותר להפר זכויות יוצרים?
המדיום אינו המסר 377771
איך נקבעת הפרופורציה? על פי כמות הזיעה?
המדיום אינו המסר 377801
אענה לך בשאלה: האם לדעתך יש איזה שהוא אדם על פני כדור הארץ שתסכים להודות שהוא מרוויח שכר בלתי-פרופורציוני?
המדיום אינו המסר 377811
בוודאי, למשל האנשים מתגובה 144396 המפורסמת של יהונתן אורן.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים