בתשובה לאסף ארצי, 26/02/08 17:33
אולי כדאי להסתכל על החיסולים כעל פעולות של מדיניות חוץ 472437
"ביהודה ושומרון לא מחסלים מבוקשים"

מדהים אותי שיש מי שמאמין לשקר הזה. לא שמעת פעם על כוח צה"ל שיצא לעצור מבוקש, הלה נופף באקדח, חיילנו ביצעו נוהל מעצר חשוד (לפי הספר, כמובן), המבוקש מת? זה אאופמיזם של דובר צה"ל לאמת מרה: חוליית חיסול ישראלית הרגה חייל אויב.
אולי כדאי להסתכל על החיסולים כעל פעולות של מדיניות חוץ 472445
"חייל אוייב"?

ממתי רציחת אזרחים (לשם רציחת אזרחים) הופכת אותך לחייל?
יופמיזם 472448
יופמיזם 472466
ממש לא. כפי שאינני אומר יורופה, יוקליפטוס ואינפלישן, אני לא מתכוון להעתיק מהאנגלים את המבטא המוזר שלהם לגבי אאופמיזם.
יופמיזם 472614
אתה גם לא אומר אארופה או אאוקליפטוס. תחליט.
יופמיזם 472615
*אאורופה
יופמיזם 472617
איך אתה יודע מה הוא אומר? זו מדינה חופשית, לא? אם הוא רוצה לדבר בגרמנית, זכותו.
יופמיזם 472664
בגרמנית זה אוירופה, לא אאורופה.
אני יודע שהוא לא אומר אאורופה, כי בי''ח גהה מונע את הגישה לאייל ולשאר אתרים הפוגעים ביציבות הנפשית של המטופלים.
יופמיזם 472704
כאן אתה צודק לגמרי. לפי כללי האקדמיה, כל המילים עם eu צריך להגות כמו אירופה. אבל, לצערי אני לא בנוי לזה. אני אומר פסֶודו-מדעי, פנֶאוּמטי, ונוֹירולוגיה. אני לעולם לא משתמש בהיגוי האנגלי המעוות - למעט בשם המטבע יורו, וגם זה רק כשלא מבינים על איזה "אירו" אני מדבר.

מה לעשות. אני לא בן אדם קונסיסטנטי. אולי בגלל זה אני לא מתקן לאנשים את ההגייה בעניין הזה.
יופמיזם 472774
יש עוד מישהו על הכדור הזה שמבטא את זה "אאופמיזם"?
יופמיזם 472806
אני חושב שההגייה כפי שאני מכיר אותה, באה מיידיש ו/או מפולנית (מה אפשר לעשות, משפחה אשכנזית). עיון בוויקיפדיה מזכיר גם איטלקית (עם סיומת או), ספרדית, צ'כית, הולנדית ועוד לא מעט.
אאו אאו אאו אה, אאו אה, אאו או (גזוז) 473196
אני עד כה כתבתי "יופמיזם", אבל רק מחוסר מחשבה ומודעות - בעקבות הפתיל הזה אשתדל לעבור ל"אאופמיזם" (באשר להגייה, נדמה לי שמעולם לא יצא לי לומר את המלה הזו, ואני בספק אם יצא. בעצם, אני בספק אם גם כתבתי אותה אי-פעם, ועכשיו כשאני חושב על כך כנראה גם לא אכתוב, אעדיף "לשון נקייה"). המילים בהן אני מעדיף הגיות/כתיבים שאינם "אאו" (אירו-, נוירו-, נייטר-) הן רק מילים שכבר השתרשו *מאוד* עמוק בשפה. "יופמיזם" עדיין לא במעמד הזה, לטעמי. וחוץ מזה, כמו כותב תגובה 472704, אם כבר תעתיק משובש, אני מעדיף - בלי נימוקים עמוקים - להפלות אפליה מתקנת לטובת שפות שאינן אנגלית.
יופמיזם 473400
ככל הידוע לי, כך צריך להגות.
347:7 473404
גוגל הכריע, אאופמיזם 7 מופעים (2 בדיון הזה), יופמיזם 347.
347:7 473432
גוגל הכריע, כרוכית 7,390 מופעים, שטרודל 80,900.

יופמיזם הוא לחלוטין השפעה של אנגרית, ולענ"ד מנוגד להגיה של מילים לועזיות בד"ך.
347:7 473436
נכון, ועל כן יש לכתוב שטרודל ולא כרוכית.

והמילה זוג היא מיוונית, המילה גשר היא מאכדית, המילה גומי היא מגרמנית, המילה מנגל היא מטורקית. מה רע בזה?
347:7 473440
זוג - מיוונית? תוכלי לפרט? מפתיע אותי, כי השורש קיים גם בערבית. (זוגתי = אשתי)

גשר - מן הסתם לא מאכדית, אלא מפרוטו-שמית, השפה הקדומה המשוערת שממנה התפצלו הערבית, העברית וכן האכדית.

(שמחתי לראות את
347:7 473443
העתקתי את זה משם. קטונתי מלהתווכח איתם או איתך. השפה העברית מלאה במילים שיובאו מהתרבויות השולטות בזמן היבוא, ולא קשה למצוא דוגמאות אחרות. אני לא מבין למה דווקא האנגלית האהובה עלי‏1 נחשבת למצורעת.

1 בין השאר בגלל היכולת המרשימה שלה לאמץ מילים משפות זרות בלי להתבייש.
347:7 473482
לא רציתי להתווכח, רציתי ללמוד ו/או ללמד. אולי ניר-בוכבינדר וחבר מרעיו יוכלו לעזור בעניין "זוג".

1 אין לי בעיה נוראית עם ייבוא מילה אנגלית חדשה, נאמר "קילובייט" או "אינטרנט". יש לי בעיה עם ייבוא מילים לועזיות דווקא מן האנגלית, כאשר הייבוא מן היוונית/לטינית קיים כבר בשפה - לפחות בשפת המשכילים.
347:7 473510
1 למה?
347:7 473551
שבעה מופעים בגוגל זה לא ''קיים בשפת המשכילים'', זה ''היו פעם שלושה משוגעים לדבר, שני דיסלקטים ומקליד חסר תשומת לב אחד (שכתב את המילה פעמיים)''.
347:7 473564
ידידי הצעיר, השפה העברית קיימת עוד טרם האינטרנט, ואפילו טרם ההתקבעות של האנגלית כ''לינגואה פראנקה''. בימים ההם, לפני היות הגוגל, היו אנשים - חלקם משכילים - שדיברו בעברית ושאלו מילים זרות מלועזית.
347:7 474691
ירדן נמצא כנראה בהסתר פנים. לכן טרחתי וחיפשתי ומצאתי את: Ζυγός
(מאזניים), Ζυγόν (העול המחבר צמד שוורים), ומה שהייתי צריך לחשוב עליו בעצמי - זיגוטה (ביצית מופרית, עם זוגות-זוגות של כרומוזומים).

כל אלה, בשיתוף היעדרות המילה מהמקרא, באמת אומרים דרשנו.
347:7 473493
נכון, אבל כמדומני כולן עברו הליך של עברות מסויים, קרי - התאמה להגיה עברית.
גם אכסניה היא מיוונית (קסנו = זר) וגם אושפיזין.

זה שבאנגלית אומרים יופמיזם זה יפה ונאה, אבל בעברית יש כללים להגיה של מילים לועזיות. והכללים האלה נקבעו עוד בימים שהושפענו הרבה יותר מגרמנית ומשפות סלביות.
347:7 473511
יש כללים, ולכל כלל יש יוצא מהכלל. ככה זה שפות.
347:7 473552
בעצמך אמרת - ה''כללים'' האלו ''נקבעו'' בימים שעוד הושפענו יותר מגרמנית. היום יש יותר השפעה מכיוון האנגלית, וה''כללים'' משתנים.
''הלה נופף באקדח'' 472449
מזכיר לי את היריות הסמליות של עמירה הס.
כולי תקווה שחיילי צה''ל ימשיכו לפגוע ראשונים.
''הלה נופף באקדח'' 472471
אינני מכיר את היריות הסמליות שלה.

אם אתה מאמין שאכן אקדח התנופף, אשריך. מה תאמר על דיקלומים של דובר צה"ל כאילו המחבל ז"ל "ביצע תנועה חשודה" בעת מעצרו ולכן נורה?

מה הסיכוי שמבוקש אלים *לא* ישמור נשק במגירה, או *לא* יעשה תנועה חשודה כשחוליית דובדבן נכנסת לסלון שלו? אתה מוזמן להמשיך לאטום את עיניך, אבל מתבצעים חיסולים גם ביו"ש.
''הלה נופף באקדח'' 472489
אבל אם מבוקש אלים לא שומר את הנשק במגרה וכן עושה תנועה חשודה הרי ברגע שדובדבן נמצאים בסלון שלו כבר לא נותרות הרבה ברירות.

מכאן אפשר ללכת בשני הכיוונים:
1. מי ששלח את דובדבן הורה על חיסול שכן טקס התנועה החשודה ידוע מראש.
2. חיילי דובדבן לעולם לא מחסלים שכן תמיד מבצעים כלפיהם תנועות חשודות.
''הלה נופף באקדח'' 472592
התכוונתי ל-‏1.

(לא הבנתי את 2.)
''הלה נופף באקדח'' 472647
התכוונתי שאם מקבלים את ההנחה שמבוקש תמיד ישלוף אקדח הרי שגם שמאלנים וגם ימנים יוכלו למצוא צידוק לעמדתם.

1. שמאלה - תמיד יש חיסול
2. ימינה - חיילי דובדבן תמיד מאויימים בסלון ולכן מגנים על עצמם ולעולם אין חיסול.

הדבר היפה במקרה זה שניתן ללכת בשני הכיוונים יחד: הדרג המדיני תמיד מחסל אך המבוקש לעולם לא מחוסל אלא מת כאשר חיילי דובדבן מתגוננים.
''הלה נופף באקדח'' 472705
מדוע צריך להיות שמאלני כדי לראות את (1)? גם לאומן יהודי יכול להבין, שאם שולחים חולייה לפעולה שתוצאתה הצפויה היא הריגתו ללא משפט של X, זהו חיסול. ימני-של-אמת יאמר שזהו חיסול, והוא מוצדק.
''הלה נופף באקדח'' 472712
מכיוון של-X יש את חופש בחירה להרים ידיים או "לנפנף באקדח", הרי שלא מדובר בחיסול.
נחש מה יקרה לך אם תנפנף באקדח מול שוטר תנועה בטקסס‏1, האם זה מוכיח ששוטרי טקסס הם חוליות חיסול?

---
1 או לצורך האנלוגיה, להמלט מהשוטר בצורה שתתן לו חשש סביב שאתה מכניס אותו למלכודת ומסכן את חייו.
1 או סתם לנסות לברוח רגע אחרי שמודיעים לו בקשר שאתה חשוד כרוצח סדרתי.
''הלה נופף באקדח'' 473197
אני מסכים עם יוסי (תגובה 472712) בנוגע להבט המוסרי, אבל מעבר לכך, עובדתית, הרי יש גם מבוקשים שנעצרים, הלא כן? ובשביל הסקרנות, למישהו יש נתונים מה היחס?
''הלה נופף באקדח'' 473198
להתעלם, סליחה, גיליתי באיחור כי חרומפפתי, ועוד בפתיל שכבר מצמיח זקן.
''הלה נופף באקדח'' 497409
והנה עוד הוכחה
''הלה נופף באקדח'' 497436
אני חושב שתגובה 9 שם מסכמת היטב את הנושא.
''הלה נופף באקדח'' 497447
היא לא מסכמת דבר מלבד הסיכלות וחוסר הבנת הנקרא של מי שמחזיק בדעה זו.

"כן מתגלה כי צה"ל אישר תוכניות התנקשות בגדה גם כשניתן היה לכאורה לעצור את המבוקשים, וכי בטרמינולוגיה צבאית קרה מאשרים הדרגים הבכירים ביותר בצה"ל מראש, בכתב, פגיעה בחפים מפשע במהלך מבצעי התנקשות." הדברים האלה אומרים הכל. אם ניתן לעצור את המיועדים לחיסול אין טעם לחסל אותם כמו במאפיה ופגיעה בחפים מפשע לא אומרת דבר לאנשים מסוימים כי זו מלחמה בטרור והמחבלים מתחבאים בין אוכלוסיה אזרחית ושאר הבולשיט הזה (אחרי הכל מדובר רק בערבושים) אבל אנשים אלה צריכים להבין שזה הדלק לפיגוע הבא ולמוטיבציה של הפלסטיני הצעיר שאין לו מה להפסיד להיות המבוקש הבא ולתמיכת הרחוב הפלסטיני במבוקשים.

מה שעוד חמור הוא ההתלעמות מפסיקת בג"ץ ש"אין לבצע באדם התנקשות אם ניתן לנקוט נגדו אמצעי שפגיעתו פחותה, ואין לפגוע בו במידה העולה על הנדרש לצרכים הביטחוניים. כלומר, אין להתנקש באדם אם ניתן לעצרו, לחקרו ולהעמידו לדין. עם זאת, אם המעצר כרוך בסיכון חמור לחיי החיילים, אין צורך לנקוט אמצעי זה; לאחר ביצוע כל התנקשות יש לערוך בדיקה יסודית ועצמאית באשר למידת הדיוק, באשר לזהותו כפעיל טרור ובמקרה של טעות בזיהוי, יש לשקול תשלום פיצויים; יש להימנע ככל האפשר מפגיעה באזרחים תמימים אגב התנקשות ו"פגיעה נלווית באזרחים תמימים תהיה חוקית רק אם היא עומדת בדרישות המידתיות". הדברים ברורים וההתעלמות של הצבא מהם היא עוד נדבך בהתנהלות הלא תקינה של המדינה שראשיתה ב1967.

לפני 50 שנה כתב משה שרת שעל ישראל להחליט אם להיות מדינת חוק או מדינת שוד. ברור מהי האופציה המועדפת על הטוקבקיסטים ותומכיהם.
''הלה נופף באקדח'' 497455
די לשקר הציוני-יענו-שמאלני! ראשיתה של ה"התנהלות הלא תקינה" הזו עוד בטרם המדינה. קיבייה, כפר קאסם, לוד, ורמלה, אירעו לפני 67.
סקופ! 497467
המדינה לא הוקמה ב67'.
סקופ! 497516
גירוש לוד אירע אפילו קודם.
סקופ! 497518
עוד קודם ל67? נכון.
עוד קודם להקמת המדינה? לא נכון.
מבצע דני [ויקיפדיה], הכרזת העצמאות [ויקיפדיה], http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%9C%D7%95%D7%9...
''הלה נופף באקדח'' 497454
כמוני כמותה - רק מטרידים אותי הפתיים שחושבים שאלה רק תקלות במעצר.
''הלה נופף באקדח'' 474712
באותו עניין:
(אבל גם בעניינים אחרים בלתי רלוונטיים)
אולי כדאי להסתכל על החיסולים כעל פעולות של מדיניות חוץ 472496
סליחה, אני אסייג:
ביהודה ושומרון חיילים יוצאים לעצור מבוקשים, ולעתים יורים בהם, או בגלל שהמבוקשים מתבצרים ויורים או בגלל שסתם בא להם (לחיילים) לירות במישהו ‏1. לפעמים הם גם יורים במישהו במחסום ושותלים בכליו סכין כדי שיהיה להם מה לספר לעיתונאים.
אבל לעזה חיילים כמעט אף פעם לא נכנסים לעצור מבוקשים, ואם צריך לעצור מישהו שולחים מסוק ולא חוליית חיסול/מעצר.

שאלה - איך אפשר להבחין, בשטף השקרים המציף אותנו, בין מישהו שנורה כשעמד לירות בחיילים למישהו שנורה כי לחיילים לא היה כח לגרור אותו לג'יפ? אולי תשכנע אותי להאמין לשקרים אחרים פן אדהים אותך שנית.

---------
1
לא מספיק טוב, נכון? ובכן - 'ביהודה ושומרון חיילים יוצאים לירות במבוקשים, ולעתים עוצרים אותם כדי שלאחיהם מהשב"כ יהיה טרף להתעלל בו.'
אולי כדאי להסתכל על החיסולים כעל פעולות של מדיניות חוץ 472540
אני לא מבין את הציניות שלך. לא הבעתי התנגדות לחיסולים-מטווח-קצר שמתרחשים ביו''ש. אפילו לא התנגדתי לשקרים של צה''ל בעניין. רק התפלאתי שאתה מאמין להם.
אולי כדאי להסתכל על החיסולים כעל פעולות של מדיניות חוץ 472656
בתגובה אחת אני תמים מדי, בתגובה שניה אני ציני מדי. לעולם לא אהיה מושלם. 8,-(

איך אתה יודע שאלו שקרים ושהמבוקש לא באמת ירה/שלף אקדח?
ומה ההבדל בין אלו שנעצרים ואלו שמחוסלים? למה לעצור מישהו כשאפשר לחסל אותו ולשקר? או - למה לחסל מישהו כשאפשר לעצור אותו ולחקור אותו ולעצור עוד עשרה?
אולי כדאי להסתכל על החיסולים כעל פעולות של מדיניות חוץ 472706
אל תבכה :-)

כשתיאור של אירוע נשמע כאילו הוא נלקח מספר הוראות הפתיחה באש, אני מציע לחשוד.

אני מנחש שאם היעד לחיסול/מעצר יעמוד בפתח ביתו בשקט ובתחתונים, ויש נתיב מילוט בטוח, הוא ייעצר. אבל בהסתברות גבוהה מאוד זה לא המצב, ומי שמורה על הפעולה (וכמובן מי שמבצע אותה) יודע זאת.
עוד חוזר הניגון 472539
"בצה"ל אמרו כי במהלך הפעילות הבחין הכוח בחמישה, כאשר אחד מהם חמוש באקדח, וקרא להם לעצור אך הם ברחו. הכוח ירה לעברם בזמן מנוסתם ופצע ארבעה מהם, שניים באורח קשה ושניים קל. הם הועברו לקבלת טיפול רפואי בישראל, ואחד מהם מת מפצעיו."

עוד חוזר הניגון 472562
לאור המציאות שנכפתה עלינו, כל תגובה שהיא לא ידים באוויר וכריעה איטית למצב שכיבה מצדיקה ירי. הצורך לרדוף אחרי חשודים מסכן את החיילים ועלול להכניס אותם למלכודת (חוץ מזה שהמנוולים רצים ממש מהר, שזה די סביר כשהרבה חיילים עם הרבה תחמושת רצים אחריך), העדר מרדף יוביל למצב בו רוצחים נמלטים בכל פעם שהם מצליחים לצאת ממבנה.
עוד חוזר הניגון 472594
אז מה אתה אומר, שחיסולי יו"ש מוצדקים? סבבה. אני התמודדתי מול טענה שהם לא קיימים.
עוד חוזר הניגון 472650
מה דעתך על הטענה הבאה:
1. יש חיסולים - כלומר הוצאה להורג ללא משפט של אדם, שלדעת מערכת הבטחון (ובאישור הדרג המדיני) מסכן את בטחון המדינה ואזרחיה ומעצרו והבאתו למשפט מסוכנים מדי.
2. יש מעצרים - כלומר תפיסה והבאה למתקן כליאה של אדם שלדעת מערכת הבטחון מסכן את בטחון המדינה.
3. יש מעצרים שנגמרים בחיסול - כלומר הוחלט על מעצר (ראה סעיף קודם) אך במהלך ביצוע המעצר נוכחו המבצעים שביצוע המעצר מסוכן מדי.

למיטב ידיעתי כל שלושת המקרים אכן קורים, כלומר כשניתן, עוצרים וכשלא ניתן מחסלים. ניתן כמובן להתווכח מהו הסיכון שמוכנים לקחת כדי להמנע מחיסול, אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שאנשים בשטחים אכן נעצרים (בלי למות מזה).
עוד חוזר הניגון 472707
אכן.
עוד חוזר הניגון 472736
לא, אני אומר שאין חיסולים, הבחירה של החשוד שלא להרים ידיים ולכרוע לאט היא שחרצה את דינו, בחיסול לא משאירים ברירה כזו. לראיה, הרבה יותר חשודים נעצרים מאשר נהרגים (זכור לי המספר 70 ממבצע בודד לפני ימים ספורים).
עוד חוזר הניגון 472670
נשמע לי כמו חיסול כושל, כדאי להקים ועדת חקירה.

החיסולים שעליהם דובר הם חיסולים מכוונים, כמו בסרטי מתנקשים: נותנים למישהו עם קוביות על הפנים מעטפה עם שם ותמונה, ואחרי יומיים המכונית של האיש מתפוצצת בזמן שהוא במטבח.

אתה אומר שביו"ש חיילי צה"ל הורגים אנשים? על כך אין ויכוח.
אתה טוען שהחיילים יורים באנשים כי בא להם ולא כי ירו עליהם/שלפו מולם אקדח? נגיד. אין לי מקורות נגדיים (אמינים), ואני מניח שלך יש מקורות תומכים.
אתה טוען שזו מדיניות צה"ל להרוג מדי פעם מישהו כדי לשמר שגרה מתוחה? שיהיה. אני מתקשה לגלות מה מדיניות צה"ל גם כשהיא מפורשת.

אז מה כן טענתי? טענתי שחיסולי מבוקשים מכוונים (בניגוד למעצר שבמהלכו המבוקש נורה), כמו בעזה, אין ביו"ש (סליחה, כמעט ואין), כי אפשר לעצור אותם. אתה טוען שהמעצר הוא מסווה לחיסול מכוון? אז נא להסביר למה ברוב המקרים המבוקשים נעצרים. שים לב שהמקרה שהבאת לא היה מעצר אלא היתקלות.
עוד חוזר הניגון 472710
טענתי היא שהאבחנה בין "חיסול מבוקשים מכוון" לבין "מעצר שבמהלכו המבוקש נורה" הוא תמים למדי, אם ברור בשלב תכנון הפעולה, שבהסתברות גבוהה המעצר יסתיים במות העציר.

לא התייחסתי כלל למטרות/הצדקות/השלכות של הפעולה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים