בתשובה לטווידלדי, 29/03/09 22:11
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507315
הבעיה היא שההיצע כאן בלתי מוגבל (אנשים תמיד יעדיפו ללמד דרדקים מאשר לשמור על פתחי הבתים או לאסוף תפוחי אדמה) ואילו הביקוש גמיש (אנשים לא מצפים ליותר מדי ממערכת החינוך ותמיד אפשר לא לחנך/ללמד בכלל). יש משהו בדברי איציק : יש כאן סוג מסויים של כשל שוק. אם היו פועלים כאן רק ע"פ היצע וביקוש משכורות המורים היו נמוכות עוד יותר.
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507316
גם זמן המשוב.

קראתי בכתבה מהשבוע האחרון שהיא ראיון עם ראשי ערים. החינוך הוא אחת הנקודות הראשיות שעולות שם. אחד מראשי הערים מזכיר כבדרך אגב שהורים רבים רואים באחוז הזכאויות לבגרות כקריטריון חשוב בבחירת מקום מגורים.

כלומר הם מחליטים על העתיד לפי משהו שמושפע ממערכת החינוך ב־10 או 15 השנים האחרונות. מן הסתם עד שילדיהם יגיעו לגיל בחינות הבגרות יעבור מספר שנים דומה. מה הם יעשו אם יתברר באמצע הדרך שבחירתם היתה שגויה?
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507320
יעברו דירה, כמובן...
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507321
למה לעבור דירה? -אפשר למסור את הילדים לאימוץ.
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507322
זה תמיד אפשרי, אבל במה זה יעזור?
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507325
אז לא איכפת כבר ממערכת החינוך במקום מגוריך.
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507329
אם הילדים שלך לא בחזקתך אז אתה לא מוטרד משכנים צעירים וחסרי חינוך?
עם קטן, מוקף אויבים. 507332
מוטרד, אבל פחות. הסורגים טובים כנגד מי שבחוץ ומנסה להכנס. ממי שכבר בפנים הסורגים מפריעים להמלט.
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507326
הם יגלו את זה רק לאחר שהילד הראשון כבר יעבור חלק נכבד מחינוכו. ישנם גם גורמים אחרים: כל החברים של הילד נמצאים שם. למעבר למקום אחר יש מחיר גבוה.
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507333
בהנחה שהם עוקבים אחרי החינוך של הילד הראשון שלהם ואחרי תוצאות הבגרות של הישוב, הם יגלו את ההתדרדרות במהלך השנה בה היא תתרחש.

מהבחינה הזאת, כל בחירת מקום היא הימור.
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507341
תוצאות הבגרויות משקפות את השנים הקודמות. לכן גם אם מערכת החינוך כיום טובה, התוצאות יכולות להיות עדיין נמוכות (ולהפך).

למעשה אחת התוצאות של הכנסת מבחן משווה (גם בהנחה שמלחתחילה הוא השווה השוואה טובה) הוא בכך שלומדים כדי לקבל תוצאות טובות במבחן ולאו־דווקא כדי ללמוד טוב: זה ניצול יעיל יותר של הזמן.
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507522
אנשים גם תמיד יעדיפו להיות מהנדסים על לאסוף תפוחי אדמה. הם גם יעדיפו להיות מנכ''לים של חברת ענק מאשר לאסוף תפוחי אדמה. זה לא אומר שבתחומים האלה ההיצע הוא בלתי מוגבל. בשביל להגביל את ההיצע, כל שעליך לעשות הוא להעלות את תנאי הקבלה, מה שיעלה את איכות המורים, וגם יקטין את ההיצע, ולכן יעלה את המשכורות.
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507523
אני לא בטוח שאני מעדיף להיות מהנדס על לאסוף תפוחי אדמה.

במילים אחרות, יש שאלה של התאמה לתפקיד והיצע וביקוש הוא לא תמיד המנגנון המתאים לארגון חברתי. ובכלל, זה לא הולך הפוך? במקום להעלות את תנאי הקבלה, אפשר להעלות את המשכורות, וכתוצאה מכך תנאי הקבלה יעלו. זה עבד בהיי-טק, ובמדעי החברה לסוגיהם. מדוע שבהוראה זה יהיה אחרת?
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507593
עדיף מהנדס, הקפה יותר טוב, סמוך עלי בעניין הזה.
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507600
לא נכון! אנחנו, אוספי תפוחי האדמה, שותים בד"כ קפה מבושל במה שנקרא פינג'אן מאז השירה הפלמ"חניקית.
(לא שיש לי משהו נגד אספרסו)
חמסין טוב, רגע לפני שגולש, מפעילים את המזגן. 507601
יכול להיות, אבל הקפה שלנו נלגם באווירה ממוזגת.
בקיץ הזה נלבש מעט ונישן בסיפריות. 507623
מזגנים הה? טוב- אאאה... אין כמו לאכול תפו"ד אמיתי, ישר מהאדמה!
בקיץ הזה נלבש מעט ונישן בסיפריות. 507627
אז לא סקלת אבנים בשדה!
אין כמו אבן בעל טריה, ישר מהאדמה, מנוגבת ביד ולא שטופה...
היצע - יוק! ביקוש - שוק! 507604
אולי. אבל הסטיגמה החברתית תהרוג אותי.

אני אנצל את התגובה כדי להוסיף משהו: אני מכיר לא מעט אנשים מבריקים ממדעי הרוח וגם כמה ממדעי הטבע (לא הטכנולוגיה) שהיו הולכים להוראה בשמחה. הם לא מחפשים להרוויח כמו אנשי היי-טק, רואי-חשבון או עורכי-דין, אחרת הם לא היו פונים ללמוד מקצועות לא מעשיים מלכתחילה. אבל הם כן מחפשים מסלול מקצועי שיאפשר להם לפרנס משפחה באופן סביר. הבעיה אינה היצע וביקוש, כי בכל מקרה הממשלה היא זאת שקובעת את משכורות המורים. הסוגיה היא איזה אנשים אנחנו רוצים שיהיו מורים ומהו המחיר שאנחנו מוכנים לשלם עבור אנשים מתאימים. הם נמצאים כאן בינינו אם רק נרצה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים