אמנסטי ישראל 544659
"מנכ"ל אמנסטי בישראל מסביר בראיון מיוחד את עמדת הארגון הרואה בישראל "כוח כובש" של רצועת עזה וטוען שגם בהתקפה בנשק כימי הגורמת לעשרות אלפי נפגעים המדינה המותקפת רשאית לפעול אך ורק נגד יעדים צבאיים".

אמנסטי ישראל 544673
תודה, ראיון מרתק.
אמנסטי ישראל 544675
לא הייתי קורא לזה בדיוק ''ראיון'', אבל הוא כן כיסח לו את האמ-אמא, וברר סוגיות חשובות בתהליך.
אמנסטי ישראל 544678
מנכ''ל אמנסטי לא יוצא טוב מהראיון הזה. הוא לא מצליח להתמודד עם שאלות ענייניות. הוא מצטייר כבעל חשיבה נוקשה וחסרת גמישות, הוא מדקלם נוסחאות כאילו-לגאליסטיות, מתוך עיוורון מוחלט למצב בשטח, ולמען האמת, הוא כנראה לא העיפרון הכי חד בקלמר.
בכלל, אמנסטי היה פעם ארגון שווה ביותר. אך לא עוד.
אמנסטי ישראל 544681
נכון, חשיבה נוקשה וחסרת גמישות... רגע, אתה מדבר על המרואיין? קראנו את אותו ראיון? דחוח-הלוי בא עם אוסף של שאלות לא עניינות ואפילו לא מקשיב לתשובות שהוא מקבל.

בחלק גדול מהראיון הוא בכלל מבקש ממנכ"ל אמנסטי עצות טקטיות לגבי מלחמה תיאורתית של ישראל עם סוריה?! מה השלב הבא, ראיון עם מנכ"ל אור ירוק בו המראיין מבקש ממנו הסבר איך לפתור את בעיית התקציב של דרום קוריאה?
אמנסטי ישראל 544689
הוא לא מבקש עצות טקטיות אלא שואל האם תגובה כזו וכזו תהיה לגיטימית. המרואיין עונה שלא (בצורה מתחמקת). נראה לי די פשוט.
אמנסטי ישראל 544691
"אז מה המעשים שישראל צריכה לעשות?"
"איך מדינה צריכה להגיב על תקיפה בנשק כימי?"
"האם יהיה אינטרס לאמנסטי, מעבר להצבת רשימת איסורים, לקיים דיון עם גורמים צבאיים ישראלים כדי *לגבש פתרונות פרקטיים אופרטיביים* לפעולה בשטח בנוי בו התמקדו ארגוני טרור? "
אמנסטי ישראל 544694
תחליט. את ''אז מה המעשים'' הוא אומר בהקשר שונה. את ''איך מדינה'' הוא אומר אחרי שהמרואיין פוסל את הרחבת המטרות, ולכן נשאלת השאלה מה כן נופל בתחום הלגיטימי. השאלה האחרונה היא שאלה על שיתוף פעולה עתידי עם אמנסטי, לא בקשת עצות בגוף הראיון.
אמנסטי ישראל 544695
כל השאלות לגיטימיות, הן פשוט לא שאלות עליהן מנכ''ל אמנסטי אמור לתת תשובה (ביושבו כמנכ''ל אמנסטי).
אמנסטי ישראל 544696
סיכום הראיון: אפשטיין אומר לישראל מה אסור לה לעשות. כששואלים אותו מה מותר, הוא עונה שזה לא חלק מהמנדט שלו.

יוצא שכדי להיות בסדר עם אמנסטי אתה צריך למות.
אמנסטי ישראל 544699
נגיד שדחוח-הלוי היה מראיין את מנכ"ל שומרי משקל.
המנכ"ל היה אומר שלא כדאי לאכול ממתקים. דחוח הלוי היה שואל אותו אז מה אני צריך לאכול? המנכ"ל היה עונה, מן הסתם, "מה שבא לך, רק על תאכל ממתקים משמינים". דחוח הלוי היה, כהרגלו, מפרט, אז אם אסור לי לאכול שוקולד, מותר לאכול סופגניה? ואם אסור לי לאכול צ'יפס, אז מותר לי לאכול גבינה צהובה. ואז, הוא שוב היה חוזר, אז מה כן מותר לי לאכול, והמנכ"ל (המתוסכל, מן הסתם) היה עונה, שוב, תאכל מה שבא לך, רק על תאכל ממתקים משמינים.

ואתה היית מסכם, מן הסתם, שכדי להיות בסדר עם שומרי משקל דחוח-הלוי צריך לרעוב.
אמנסטי ישראל 544700
שומרי משקל, ודיאטנים אחרים, תמיד, אבל תמיד, נותנים עצות לגבי מה כן לאכול, ומה לשתות, ובאלו שעות, ובאיזו תכיפות, וכו'.
מי שרוצה שישעו לעצתו חייב להגיד מה כן, ולא רק מה לא.
אין מחסור בטורי דיאטה באינטרנט, לך ותראה בעצמך מה כתוב בהם.
אמנסטי ישראל 544702
ויש מחסור גם בטורי עצות טקטיות של תומכי זכויות אדם באינטרנט?
אמנסטי ישראל 544703
אם כבר מדברים על ''זכויות אדם'', המטרה המקורית של אמנסטי היתה לטפל באסירי מצפון, אנשים שנכלאו בגלל דעותיהם ועמדותיהם. הם לא נהגו להתערב בסכסוכים בין מדינות. אם אפשטיין מרחיב פתאום את המנדט של עצמו להתערבות בסכסוכים בין מדינות, אז שירחיב עד הסוף, ויגיד מה כן מותר לעשות כהגנה עצמית, ולא ייעצר איפה שנוח לו, מיד אחרי שפירט מה אסור.
אבל הכי עדיף שאמנסטי יחזור לטפל באסירי מצפון, דבר שהם עשו טוב. ויפסיקו להסתובב בשטח כמו אדון לא-לא קטן, שמטיל צל הגדול פי שתיים ממידתו.
אמנסטי ישראל 544705
אמנסטי הרחיבו את הפעולה שלהם לטיפול בהפרת זכויות אדם בכלל. זאת לא החלטה של אפשטיין (מה נטפלת אליו? הוא מנכ"ל אמנסטי ישראל, ורוב העיסוק שלו הוא בהפרות של זכויות אדם במדינות אחרות), וגם היום הם לא עוסקים בסכסוכים בין מדינות (אלה אם כן יש שם גם הפרה של זכויות אדם).

אני לא יודע באיזה שטח הם מסתובבים כמו אדון לא-לא קטן, שמטיל צל הגדול פי שתיים ממידתו. בסך הכל ארגון שמנסה לקדם את שמירת זכויות האדם בעולם.
אמנסטי ישראל 544710
אם מדובר על זכויות אדם בכלל, הרי שכלולה בזכויות אלה גם הזכות לחיים. הזכות הזאת קודמת לכל זכות אחרת, ולכן אמנסטי צריך קודם כל לתמוך במאמצי הישראלים להישאר בחיים, ורק אחר כך לדאוג להעברת כוסברה לעזה.
אמנסטי ישראל 544711
כמה ישראלים ימותו אם יהיה בעזה יותר כוסברה?!
אמנסטי ישראל 544813
כמה יהודים ישראלים מתו במשט הזה?? כמהמחברי המשט מתו בו?
אמנסטי ישראל 544821
כרגיל, השאלה הנכונה היא כמה יהודים היו מתים אם החיילים שניסו להשתלט על הספינה היו נמנעים מלהפעיל אלימות, וכמה מחברי המשט היו מתים אם הם היו נמנעים מכל אלימות.
אמנסטי ישראל 544822
שתי השאלות הן סתמיות.
א. אני מסכים שהיתה שם קבוצה שנלחמה בקומנדו באלימות רבה.
ב. השתלטות על ספינה היא פעולה אלימה. השתלטות בלב ים היא גם אלימות לא לגיטימית, למרות הדיעה המובעת שעל פי אמנת סן רמו, אם מדינה מכריזה על סגר ימי, מותר לה לעצור אניה בלב ים.
האם מדינת ישראל הכריזה מלחמה על מדינת רצועת עזה? אם כן, אז גם מותר להם לירות קסאמים?
אמנסטי ישראל 544823
אל תדאג, גם השאלות שלך בב' הן סתמיות. דה פקטו יש מלחמה עם רצועת עזה, ואני לא חושב שיש ויכוח על כך שיש מצור על רצועת עזה - מטרתו המוצהרת של המשט הייתה לשבור את המצור.

ההשתלטות על הספינה היא אולי אלימה, אבל יש מרחק בין האלימות של "השתלטו על הספינה" ובין האלימות של "ניסו להרוג חיילים/הרגו מתפרעים". יש צד אחד שבחר באלימות השנייה (אחרי שהוא כפה את הראשונה עם האלימות של "לשבור את המצור על עזה", שבתורה נבעה מהאלימות של "נשים מצור על עזה" שבתורה נבעה מהאלימות של עזה שבתורה נבעה מהאלימות של הכיבוש שבתורה נבעה מהאלימות של 48 שבתורה נבעה מהאלימות של הקולוניאליזם הציוני שבתורה נבעה מהאלימות של פרעות קישינב שבתורה נבעה מהאלימות של רצח ישו שבתורה נבעה מהאלימות של קין והבל שבתורה נבעה מהאקט האלים של בריאת העולם).
אמנסטי ישראל 544829
כל זה כתוב בתורה?
אמנסטי ישראל 544832
לא שמעת? הכל כתוב בתורה. רק צריך לדעת את זה קודם, כדי לדעת מה לחפש.
אמנסטי ישראל 544706
וכשירות לציבור אם דחוח הלוי הוא גבר סביר אזי לפי שומרי משקל מותר לו לאכול 24 נקודות ליום http://www.shomreymishkal.co.il/Pages/PointsSystem.a...
אמנסטי ישראל 544709
אבל מה? פסטה? פיצה? לחם? אורז? בשר? דגים? יוגורט? עגבניות? מלפפונים? כל כך קשה להחליט לבד, למה ששומרי משקל לא יחליטו בשבילו?
אמנסטי ישראל 544716
לגבי המשל: יש מספיק דיאטנים שיביאו לך תפריט מפורט לרמת הגרמים.
לגבי הנמשל: אני משער שאם מנכ"ל אמנסטי היה נותן אפשרויות תקיפה ומאפשר לישראל לבחור אף אחד לא היה מתלונן‏1.

_________
1 בנושא הזה כמובן.
אמנסטי ישראל 544722
מנכ''ל אמנסטי לא צריך לתת אפשרויות כאלה. הוא מנכ''ל אמנסטי, לא יועץ לענייני בטחון ומלחמה. ישראל צריכה לבקש את התשובות האלה לא ממנו, אלא ממי שמביא את דבריו כאישוש למשהו. במשוואה בין הזכות להגנה עצמית לבין זכויות האזרח במלחמה אמנסטי מייצג במוצהר צד אחד.

אני, למשל, לוחם באזני כל מי שמוכן לשמוע נגד רפואה אלטרנטיבית, אבל כששואלים אותי ''אז מה כן'' אני מפנה לרופא, לא ממליץ על אנטיביוטיקה.
אמנסטי ישראל 544725
הוא צריך לומר אם יש אפשרויות שמתישבות עם עמדתיו - לאו דווקא את איזו מהן לנקוט בכל מקרה מקרה.

יתר על כן, איני משוכנע שמנכ"ל אמנסטי הפנה לרופא אותנו לרופא. אבל נניח שהוא הפנה, סביר שהרופא הזה ימליץ על רפואה אלטרנטיבית. ואם כך, מה הטעם לשמוע את עמדתו מלכתחילה?
אמנסטי ישראל 544727
מיועץ לענייני בטחון ומלחמה הייתי מבקש לדעת מה אפקטיבי, לא מה מותר, סביר להניח שלו הייתי שואל אותו מה מותר הוא היה עונה לי משהו בסגנון ''כל מה שיעזור לך''. שזה בעצם התוצאה מהסירוב של אמנסטי לענות תשובה מלאה.

''במשוואה בין הזכות להגנה עצמית לבין זכויות האזרח במלחמה אמנסטי מייצג במוצהר צד אחד''
זה בעצם המסקנה שדחוח הלוי מנסה לקדם. השאלה היא האם הוא היה אומר את זה בפה מלא (נניח ''עדיף שמדינת ישראל לא תתקיים מאשר שתתקיים הפרה אחת של זכויות אדם'') איך היינו מתייחסים אז לאמנסטי.

מנכ''ל אמנסטי גם לא הפנה למקור סמכות אחר.
אמנסטי ישראל 544724
כמו שאמרתי, לא חסרים פעילי זכויות אדם שמוכנים לתת לך פתרון טקטי מפורט לרמת החייל. לא מנכ''ל אמנסטי ישראל בזמן שהוא לובש את כובע המנכ''ל.

זה לא שהוא אמר שאסור לישראל לתקוף (אלא רק שכשהיא תוקפת, היא צריכה להקפיד לתקוף רק יעדים צבאיים).
אמנסטי ישראל 544728
אתה יכול לתת דוגמא (או אם כבר נתת, להפנות לתגובה הספציפית. בחיפוש שטחי לא מצאתי).
אמנסטי ישראל 544731
דוגמא למה? לתומך זכויות אדם...? חפש בהעוקץ, הגדה השמאלית, החברים של ג'ורג', קדמה... חסרים לך אתרים שמאלנים ברשת או שאתה לא מכיר את גוגל?
אמנסטי ישראל 544734
שמוכן לתת פתרון טקטי מפורט ("עד לרמת החייל")?

(למען הפרוטוקול: התעצלתי לחפש בעצמי)
אמנסטי ישראל 544735
אז כן, בכל האתרים האלה (וברבים אחרים).
אמנסטי ישראל 544736
אני עדיין מחכה לדוגמה.

הנה מקום שבו מתחמקים מהאחריות הכבדה שהפלת עליהם:
אמנסטי ישראל 544737
לא כל מי שכותב שם מפרט בכל מקום שהוא כותב את כל הפתרונות לכל הבעיות בעולם. הנה דוגמא http://www.hahem.co.il/friendsofgeorge/?p=1554
אמנסטי אינטרנישנל 544690
גם אני הותשתי מהמראיין לא פחות משהותשתי מהמרואיין, אך קשה לי להבין מה לא-בסדר או לא-ראוי בשאלות הספקולטיביות. דחוח-הלוי ניסה כיוונים שונים כדי לבחון את רלוונטיות הדוקטרינה של אפשטיין: תחילה ניסה לעמת אותו עם המציאות שהוא מבקר, אחר כך ניסה לעמת אותו עם עצמו, ולבסוף עם תרחישים אפשריים שבהם הקביעות הנחרצות של אפשטיין יהיו ריקות מתוכן. הוא (כן, הוא) נכשל בכולם.
אמנסטי אינטרנישנל 544693
לא לא ראוי או לא בסדר, סתם לא במקום. יש לדחוח-הלוי במה גדולה מספיק על מנת להביע את דעתו בהרחבה, גם למנכ''ל בצלם יש במה רחבה מספיק משל עצמו. על מנת שראיון יהיה מעניין יותר מאשר סתם שילוב של שני מאמרי פובליציסטיקה שחיברו ביניהם, צריך להתקיים איזה דיאלוג. בדרך כלל נהוג בראיונות שהמקשיב הוא המראיין והמשמיע הוא המרואיין (זה לא מחוייב המציאות), במקרה הזה, המראיין בכלל לא הקשיב לתשובות, ויצא לו מאמר פובליציסטי בו הוא (שוב) תוקף איש קש שמבקרה נמצא מולו (ואפילו עונה להתקפה, מה שלא מפריע לדחוח-הלוי להמשיך ולנפח את איש הקש אותו הוא ברא).

אני לא חושב שאפשטיין ''נכשל'' בתרחישים של דחוח-הלוי.
אמנסטי אינטרנישנל 544698
גם אני רציתי דיאלוג, אך כקורא איני מוצא הבדל של ממש בין לא־הקשיב לבין גם־על־זה־איני־מוכן־לענות. אם אפשטיין מצפה שהמראיין יגביל את עצמו לשיח־זכויות, מוטב שהוא לא יתראיין כלל. צריך להיות צר־אופקים להפליא כדי למצוא עניין ב"אסור להטיל מצור על אוכלוסיה אזרחית. [...] אמנסטי אינטרנשיונל לא עוסק בפתרון סכסוכים".
אמנסטי אינטרנישנל 544701
כשפקידה זוטרה בבצלם כתבה *לפני שהיא התחילה לעבוד בבצלם* את דעותיה הפרטיות בפורום שהיא חשבה בטעות שהוא פרטי, כולם, התנפלו על בצלם כאילו היא דוברת בשם בצלם (ובראש העם עמד אחד, דחוח-הלוי). אותו הדבר קרא כשאחד מעורכי הארץ פרסם את דעתו. אז, לדעתך, אם מנכ"ל בצלם, בראיון רשמי כמנכ"ל בצלם, יביע את דעתו האישית על מצב שוק המים, על הבחירות בקנדה, על המונדיאל או על מה ישראל צריכה לעשות מול סוריה, האם אין חשש שמישהו (נגיד, דחוח-הלוי) יטעה ויחשוב שמדובר בתשובה רשמית של אמנסטי?

אני מניח שלמנכ"ל אמנסטי ישראל יש, כבן אדם, תשובות לשאלות האלה ולרבות אחרות. כשהוא יושב על הספה ביום שישי עם החברים והמשפחה שלו, הוא בטח מדבר על הרבה דברים. אבל כשהוא מתראיין כמנכ"ל בצלם כל תשובה שהוא יתן תחשב לתשובה רשמית של בצלם, ולכן יש שאלות שהוא באמת לא יכול לענות עליהן. לך תעשה ראיון עם הרמטכ"ל ותשאל אותו "למי הצבעת בבחירות באחרונות?" ותראה איזה תשובה תקבל. אני יודע שאם תשאל אותי בראיון כעובד נוקיה על ה-N8 אני לא אוכל לענות, ולא בגלל שאין לי דעה.

הנקודה היא שכל מראיין אמור לדעת את זה. יש דברים שלא שואלים, לא בגלל שהם לא מעניינים, אלא בגלל שהמרואיין לא יכול לתת לך תשובה. ואם בטעות שאלת, אז אחרי שהוא הסביר לך שהוא לא יכול לענות, אתה אמור לעבור הלאה. חוסר הנכונות של דחוח הלוי לעבור הלאה מראה שהוא לא בא לראיון על מנת להקשיב, ושהשאלות האלו לא נשאלו בטעות.
אמנסטי אינטרנישנל 544720
הייתי שמח לשמוע גם את עמדתו האישית, אבל לא לכך התכוונתי. אם אמנסטי מבקש להישאר רלוונטי, הוא חייב להציג עמדה בעניינים שדחוח-הלוי העלה. יש גופים רבים שנמנעים ממגע עם התקשורת מפני שרשימת ה''דברים שלא שואלים'' ארוכה מדי. הגופים האלה נדחקים לשוליים - וטוב שכך. ואם אמנסטי מבקש לחברו אליהם, שיועיל בטובו לשלוח את הנציג להתראיין אצל גדעון ספירו.
אמנסטי אינטרנישנל 544726
אתה חושב שאמנסטי צריכה לגבש תוכנית מפורטת לגבי כל מאבק אותו היא מסקרת? אני לא חושב ככה. עד היום אמנסטי נמנעה מזה, ובכל זאת היא קיימת כמה שנים, ומצליחה להיות רלוונטית בכל העולם.

השיטה של אמנסטי להיות רלוונטית (להבדיל מבצלם) היא באמצעות לובי במדינות זרות ולא באמצעות גיוס הציבור המדינה עצמה. אולי זה לא מוצא חן בעיניך, אבל זה דווקא מוכיח את עצמו.

נסה לשאול את האגודה למלחמה בסרטן על האבק הוולקני באיסלנד. לא תקבל תשובה, האם זה אומר שצריך לדחוק את האגודה להאגודה למלחמה בסרטן לשוליים? אני לא מכיר גוף רציני אחד שאין לו נושאים בהם הוא לא עוסק, ואם כולם היו נדחקים לשוליים, היינו נשארים רק אם הדחוח-הלויים והספירויים שיודעים את התשובות לכל השאלות.
אמנסטי אינטרנישנל 544730
שוב: לא מדובר בתכנית מפורטת אלא בכללי אצבע ובסתירות פנימיות.
אמנסטי אינטרנישנל 544733
איפה מצאת סתירה פנימית?

כלל אצבע דווקא יש: "להבחין בין מטרות צבאיות לגיטימיות לבין מטרות אזרחיות", "למדינת ישראל יש חובה ככל המדינות להבחין בין מטרות צבאיות למטרות אזרחיות גם במחיר של ויתור על הישגים צבאיים".
אמנסטי אינטרנישנל 544841
"למדינת ישראל יש חובה ככל המדינות להבחין בין מטרות צבאיות למטרות אזרחיות גם במחיר של ויתור על הישגים צבאיים" - יש מי שמתנגד לקביעה הזאת? אולי פה ושם, בחוגים הכהנסיטיים, אבל בטח לא בזרם המרכזי, וגם לא בצה"ל כפי שלימדתנו הגברת קם. הויכוח הוא רק על המינוח ועל המינון - האם אתר שיגור טיל נחשב יעד צבאי גם אם הוא ממוקם על גג של בית חולים? ואם שאת רק עמדת תצפית שם? האם הישג צבאי מסויים חשוב מספיק כדי להצדיק פגיעה בכמות מסוימת של אזרחים? כמה? למה? מי קובע? האם יש לך בכלל אפשרות להלחם אם בשום מקרה אינך מוכן להתיר פגיעה באזרחי אויב, והאויב יודע את זה ומשתמש בכך? האם מותר לך לא להלחם כשפירוש הדבר פגיעה באזרחיך שלך?
אמנסטי אינטרנישנל 544845
אכן, כמה חבל שדחוח-הלוי לא עשה את העבודה שלו (ז''א, לא הקשיב למרואיין שלו ושאל שאלות המשך, כמו אלה שאתה שואל עכשיו) ואנחנו לא יכולים לשמוע את התשובות. מצד שני, אין ספק שהשאלה בקשר לפתרון צבאי מול מתקפה סורית היתה חשובה ומעניינת בהרבה, וכולנו למדנו מהשאלה והתשובה כל כך הרבה דברים חדשים.
אמנסטי אינטרנישנל 544849
המונח המשפטי המקובל זה "פרופורציונלי". השאלה מה זה "פרופורציונלי". נראה שאו שמנכ"ל אמנסטי חושב שאין שום יתרון צבאי שיכול להיות פרופורציונלי לשום פגיעה באזרחים, או שיותר גרוע – הוא לא מעונין או מסוגל לדון בשאלה. אפשר וצריך לרדת עליו על זה.

מה שמטריד אותי מאוד זה שמעולם לא ראיתי, בשום מקום, *שום* דיון עקרוני בשאלה איזו פעולה פרופרוציונלית ואיזו לא. כל מה שיש הן תגובות בדיעבד לפעולות ספציפיות (של ישראל, בד"כ) שבה כל בעלי הדעה מתמיינים כמו ילדים טובים לפי דעה קדומה פוליטית, צווחים את עמדתם הידועה־מראש "כן פרופורציונלי" או "לא פרופרוציונלי" באסרטיביות בזה אחר זה וחוזרים מיד למקומם בשורה. זה מטריד אותי כי הרעיון המקורישל אמנות ז'נבה וכל השיח של דיני מלחמה הוא להגיע לכללי־משחק עקרוניים ומקובלים על כולם, בלי קשר לפוליטיקה, ונראה שאין כבר אף־אחד שזה ממש מעניין אותו ושפועל בעניין.
אמנסטי אינטרנישנל 544856
אני הצעתי פעם לקבוע שכל פעולה צבאית שנהרגים בה לא יותר משלושים אזרחים על כל חמוש -לגיטימית.
למה דווקא שלושים? לוגיקה פשוטה.
מארק גרלסקו, המומחה הצבאי (לשעבר, אבל לא בגלל זה) של Human Rights Watch הצהיר פעם כי בתפקידו כאחראי על חיסולים ממוקדים של בכירים עיראקיים במהלך הפלישה לעיראק, נקבע לו רף של שלושים הרוגים אזרחיים על כל בכיר; מעל זה הוא צריך להעביר לשיקול ערכאה בכירה יותר.
כיוון ש-HRW קיבלו אותו לעבודה ואפילו לא פיטרו אותו אחרי שהוא הצהיר את ההצהרה הזו, ואפילו לא הוציאו הודעת גינוי, ובטח לא דרשו חקירה והעמדתו לדין - סימן שהרף קביל עליהם.
אם כן, הרי שיש לנו קריטריון אובייקטיבי, מדיד וקביל על ארגון זכויות אדם חשוב...
אמנסטי אינטרנישנל 544865
I used to travel by bus a lot and in almost every egged bus i took there was at least two armed Israeli soldiers.
By this logic, all the bus bombing by Palestinian terrorists is legitimate, since in many of the victims were armed soldiers (i don't have actual statistics but wouldn't be surprised if for every 30 civilians killed there was more than one soldier)
אמנסטי אינטרנישנל 544868
זו אכן בעיה שאין אייקון של 'ציניות' באייל.
אמנסטי אינטרנישנל 544869
טוב, אני מודה שיש כאן שני עניינים שונים: עצם קיום הדיון, ותוכנו.

בעניין עצם קיום הדיון, HRW בגלגולו הנוכחי זה בדיוק אחד השחקנים בעלי הגישה הידועה־מראש שדיברתי עליהם, ואפילו אחד הארכיטיפיים שבהם. יכול להיות מאוד משעשע להביך אותו עם הציטטה הזו!

בעניין התוכן, טוב, "בכיר" ו"חמוש" זה לא בדיוק אותו הדבר. נשמע לי ברור שמספר ההרוגים יכול לעלות עם בכירות המחוסל. מכיוון שלא־סביר שמארק גרלסקו גיבש ואישר את רשימת הבכירים או את הקריטריונים לה בעצמו, הרי שמלכחילה אפשר שהשמות בה נבחרו בכוונה כך שהבכירות שלהם היתה מערך של 30 אזרח וצפונה, ואז המספר 30 שרירותי וקשור יותר לחלוקת האחריות במודיעין האמריקאי מאשר למוסר או דיני מלחמה. מה שאפשר לעשות זה להסתכל ברשימה (אם היא גלויה – אני מניח שידועים לפחות אלה שחוסלו בפועל) ולהשוות בכירות של עירקים מול אלה שישראל חיסלה או שוקלת לחסל.

אני חושב שקריטריון כמותי פשוט יותר יהיה כמה הרוגים מהצד שלך אתה צריך לסבול לפני שאתה הורג אזרח. אף־אחד לא יודע כמה הרוגים באמת יהיו מכל דרך־פעולה אפשרית, אבל אפשר לנחש ואח"כ לעשות את המתמטיקה; למשל, להעריך כמה חיי אמריקאים יחסוך חיסול של גנרל עירקי נתון בסיכום כולל. נראה שמנכ"ל אמנסטי, עד כמה שבכלל יש לו עמדה בנושא, דוגל ביחס של 1:0, כלומר אסור להרוג אזרחים ולא משנה כמה חיילים (או אזרחים) יהרגו כתוצאה מהמחדל. נראה שלא מעט ישראלים דוגלים ביחס של 0:1 דווקא, כלומר, צמצום הרג אזרחים לעולם אינו שיקול כשיש סכנה לכוחותינו. גם 1:0 וגם 0:1 סותרים, לדעתי, את עצם המלה "פרופורציונלי" שמופיעה כפשוטה באמנות רבות. מפתה לשים את היחס על 1:1, אבל זה נראה לי מלאכותי ולגמרי חשוף לביקורת: מצד אחד, תפקידם של חיילים הוא להלחם ולמות, ולא כך תפקידם של אזרחים, מה שדורש יחס גבוה יותר. מצד שני, ברור שמטרתה של פעולה צבאית היא לפעול, באמצעות הרס והרג, לטובת המדינה שיזמה אותה, ולא לטובת רווחתם הגלובלית והשוויונית של כל תושבי הפלנטה, מה שדורש יחס נמוך יותר.

לכן, נראה לי שצריך גם, או רק, קריטריונים מהותיים, ולא כמותיים. כמה שיקולים שאני יכול לחשוב עליהם:

- האם חזקה שהנזק למטרות אזרחיות פרופורציונלי, או לא־פרופורציונלי? על מי חובת ההוכחה? באילו תנאים?
- אולי אפשר לדבר על סדרי־גודל וזירות. למשל, שזה בסדר להפגיז שכונה אם זה הכרחי כדי לכבוש אותה, אבל זה מוגזם להפגיז עיר שלמה כדי לכבוש שכונה, וכיוצ"ב. או שזה בסדר להרוס בניין שיש עליו צלף (ספציפי), אבל לא את כל הבניינים ליתר בטחון (קטגורי).
- האם אנחנו יותר נזהרים יותר מהגדרה שמרנית מדי, או מהגדרה נרחבת מדי של חוסר־פרופורציונליות? אני חושב שרוב האנשים יעדיפו, אינטואיטיבית, הגדרה נרחבת מדי, שהרי בחיי־אדם אנחנו עוסקים פה. אבל אני חושב שצריך לשקול את הנזק הפוטנציאלי של שני כיווני הטעויות. אם תיתן הגדרה שמרנית מדי, יהרגו יותר אזרחים ממה שהכרחי. זה ברור. מצד שני, אם תיתן הגדרה נרחבת מדי, אתה שומט את הקרקע מתחת לכל הקונספט של דיני־מלחמה, שהרי אם צבא צריך לספוג נזק לא־פרופורציונלי כדי לשמור על דיני־המלחמה, הוא יהיה תמיד בחסרון מול יריב שלא יעשה זאת וינסה להשתמש בזה כדי להכשיל את הצבא שומר־החוק, עד שלא תהיה לו ברירה אלא לעבור על החוקים הנוקשים־מדי כדי שלא להפסיד בקונפליקט. התוצאה תהיה התמוססות של עקרון הפרופורציונליות עד שיהיה במקרה הטוב אות מתה, ובמקרה הרע קרדום לחפור בו על־ידי זרועות התקשורת של הצדדים השונים, וכך יבאיש את ריח הרעיון של דיני־מלחמה וזכויות־אדם אוניברסליות בכלל. אני לא חושב שאנחנו ממש שם, אבל אי־אפשר לטעות בכיוון, ובטווח הארוך כך יהרגו הרבה יותר אזרחים.
- דיני־מלחמה מלכתחילה זה הסכם ג'נטלמני בלי יכולת אכיפה אמינה. אני מקבל את הרושם שהרעיון של דרישת הפרופרוציונליות נועד למנוע שימוש־לרעה בטענה שהרג האזרחים היה הכרחי להשגת יתרון צבאי: למשל, להפציץ עיר הפצצת שטיח בטענה שזה דרוש כדי לחסל פעילי טרור שכנראה נמצאים בעיר, כשברור שהסיכוי שפעילי טרור יחוסלו כך קטן, וגם אם כן יחוסלו, זה הישג זעום ביחס, כך שברור לכולם שבעצם מטרת ההפצצה בכלל לא צבאית אלא אחרת (נגיד נקמה, או לחץ על האוכלוסיה האזרחית). אז אומרים שההפצצה גרמה לנזק אזרחי לא־פרופורציונלי ביחס ליתרון הצבאי שאולי היה מושג. אני חושב שאולי אפשר להשתמש בשימוש־לרעה בתור קריטריון – אם איסור על פעולה לא־פרופורציונלית לא יגרום לשום חסרון צבאי שעלול לפתות את הצבא להתפשר על דיני המלחמה, כנראה שהפעולה לא־פרופורציונלית. מצד שני, אם האיסור יאפשר לצד השני לנצל אותו לרעה (למשל, להקיף את בכיריהם באזרחים), אז הפעולה כן פרופורציונלית.
אמנסטי אינטרנישנל 544857
מאיפה המקף היפה הזה ?
אמנסטי אינטרנישנל 544859
קצר, עבה וגבוה. ראה דיון 76.

אני אישית משתמש בלינוקס עם פריסת המקשים העברית של Lyx, ואז אני מקבל את המקף ע"י שיפט-מינוס (במקום קו תחתי).
אמנסטי אינטרנישנל 544886
הפלא־ופלא!
אמנסטי אינטרנישנל 544704
זו לא הפעם הראשונה שאפשטיין ואחרים לא מצליחים להסביר *מה מותר*. הם טובים מאוד בלומר *מה אסור* (לא תמיד זה נכון, אבל זו שאלה אחרת), אבל הנסיון להבין איך אפשר לנהל מלחמה, בהתחשב בכך שבכל שדה קרב יהיו אזרחים כפי הנראה, מעזה ועד לפתחת פולדה, הוא כמעט עקר. התשובות הן פחות או יותר 'אז אל תילחם' או 'אנחנו לא מומחים צבאיים'. ברור שדחוח-הלוי ביקש להשיג את התוצאה הזו בדיוק: להציג את מנכ"ל הארגון כדובי לא-לא, שיודע לצעוק ולהתנגד אבל לא מסוגל להסביר איך *יכולים* היו הדברים להיעשות אחרת.
אמנסטי אינטרנישנל 544721
כאמור, הם בלתי-נסבלים באותה מידה. חוץ מזה, אמרתי מה רציתי, אבל לא טענתי לתמימות.
אמנסטי ישראל 544683
קראתי לא מזמן שכעקרון, פעילי אמנסטי אף פעם לא פעילים בארצות שלהם, רק בארצות זרות.
משום מה בארץ הכלל הזה לא תקף.
אמנסטי ישראל 544686
איפה קראת את זה?

מה שבטח קראת הוא שאמנסטי מקפיד שהחברים בו לא יהיו פעילים בנושאים שקשורים למדינתם, והכלל הזה תקף בארץ (ולכן חברי אמנסטי ישראל פעילים בעיקר בהפרות אדם בדרום אמריקה).
אמנסטי ישראל 544679
רק לי יש תחושה שהתשובות בראיון נתנות ע"י תוכנת בינה מלאכותית שלא עוברת את מבחן טיורינג?
אמנסטי ישראל 544911
אכן ראיון מרתק.
ראש אמנסטי פינלנד: ישראל היא מדינה-חלאה. 549326
ראש אמנסטי פינלנד: ישראל היא מדינה-חלאה. 549332
לא הייתי אומר חלאה, אבל החום כאן בלתי נסבל.
ראש אמנסטי פינלנד: ישראל היא מדינה-חלאה. 549333
1. החום הוא הסיבה לכך שרק שרידיי הקלושים נמצאים כאן :)
2. מצד שני, אני עדיין מעדיפה את ישראל בשיא הקיץ על פני פינלנד בשיא החורף.
3. ומכל צד שהוא, מותר כמובן לפרנק יוהנסון לתעב את ישראל לתיאבון- כאדם פרטי (ורצוי בשקט, כי לא נעים שכל העולם שומע אותך פולט גרעפס-של-שנאה); אבל יוהנסון כתב את זה בבלוג באתר של עיתון פיני נפוץ, כאשר בראש הדף מצויין שהוא איש אמנסטי אינטרנשיונל. לטעמי, עם שנאה כזאת לבני אדם (כלשהם!) האיש לא ראוי לשמש כבכיר באמנסטי אינטרנשיונל- לא בפינלנד, לא בפיליפינים, ולא בשום מקום אחר. שיתפטר! (עוד אומרים פה וישא"ק?)
ואם היה מבקר בישראל היום? 549334
"Based on my own visit[s], which occurred during the 1970s and for the last time in the 1990s, I agree [that ‘Israel is a scum state.’]"
ניכרים דברי אמת 549335
מדינה היא לא "בן אדם" או "בני אדם", ולקרוא למדינה "חלאה" היא לא שנאה לבני אדם (כלשהם!). ובקשר למדינת ישראל (ועוד כמה מדינות), זה אפילו האמת.
ניכרים דברי אמת 549339
כשהוא נשאל לגבי האם יש עוד מדינות שראויות לכינוי הזה, הוא לא ציין אף אחת (אבל אמר שכמה פקידים רוסיים ראויים לכינוי).
האם אתה סבור שהרשות הפלשתינאית היא scum authority?
ניכרים דברי אמת 549340
כן.

אבל עדיין לא הבנתי איך זה "שנאה כזאת לבני אדם (כלשהם!)"
ניכרים דברי אמת 549343
אתה מנסה לקחת את זה ל"הוא בסה"כ חושב שהמדיניות של ישראל לדורותיה היא גזענית"?
זאת טיפה התממות. אם הוא היה רוצה להגיד את זה, הוא היה אומר. אבל הוא בחר להגיד שמדינה אחת (בלבד) היא חלאה. זה כנראה מעיד על שנאה, ומתאים יותר לתגובות ב-ynet מאשר ליו"ר אמנסטי.
יתכן שסף הרגישות שלך לשפת ביבים שכזו גבוה יותר, או שאתה יותר מעוניין בהוכחה לינגווסטית/לוגית לכך שמדובר על שנאה - בשני המקרים נראה לי שאין טעם להמשיך בדיון.
ניכרים דברי אמת 549344
מדינת ישראל היא באמת מדינת חלאה, זה לא מעיד על שנאה לבני אדם אלא על שנאה למדינה (שהיא, באמת חלאה). אם הוא היה אומר שהמאפיה הסיציאלינית היא ארגון חלאה אף אחד לא היה חושב שהוא צריך להתפטר, ואף אחד לא היה חושב שהוא שונא בני אדם. אם הוא היה אומר שצפון קוריאה היא מדינה חלאה אף אחד לא היה חושב שהוא צריך להתפטר, ואף אחד לא היה חושב שהוא שונא בני אדם. אם אתה תגיד על אמנסטי שהוא ארגון חלאה אף אחד לא יחשוב שאתה צריך להתפטר, ואף אחד לא יחשוב שאתה שונא בני אדם.

משום מה יש בישראל אנשים שלא מבדילים בינם לבין המדינה שלהם. זה לא מעיד יותר מידי עליו (חוץ מזה שהוא שם לב לזה שישראל היא מדינה חלאה), אלא יותר עליך.
ניכרים דברי אמת 549345
פיני שמצליח לחשוב על מדינת ישראל כ״חלאה״ ולא מצליח לחשוב על אף מדינה אחרת כ״חלאה״ (רמז: שכנה של פינלנד. ולא חברה טובה) הוא די צבוע או לא מבריק במיוחד.

או שמדובר על דיווח מגמתי מאוד. לא התעמקתי עדיין בדיווח.
ניכרים דברי אמת 549346
יש הבדל די גדול בין צבוע או לא מבריק לבין ''שונא בני אדם'' שצריך להתפטר. (והוא דווקא כן אמר על כמה פקידים של השכנה שלהם שהם חלאות)
ניכרים דברי אמת 549347
ראובן כותב שטויות. גם כמה מן התגובות של שמעון הן שטויות. וגם כמה מידידי הטובים ביותר הם פינים.
ניכרים דברי אמת 549348
1. למה אתה מתכוון כשאתה אומר שמדינת ישראל היא מדינה חלאה ?
2. האם כשאתה אומר זאת אינך רואה בעיני רוחך שום בן אדם שתורם לכך ?
3. ואם אתה מוצא כזה, הוא לא חלאה ?
ניכרים דברי אמת 549352
1. אני מתכוון לזה שמדינת ישראל היא מדינה חלאה.

2. יש הרבה אזרחים ישראלים שתורמים לכך, חלקם הקטן חלאות בעצמם. רובם לא.

3. לא בהכרח. חלקם תורמים לחלאותה של מדינתנו למרות שכוונותיהם טובות, חלקם מונעים מפחד, חלקם מונעים מאי הבנה, חלקם לא חושבים לעומק, חלקם לא מבינים שביחד הם חזקים מספיק להפסיק את זה...
ניכרים דברי אמת 549355
על 1 לא ענית, ולכן הכול לא ברור.
ניכרים דברי אמת 549350
אם הוא אומר שהמאפיה הסיציאלנית היא אירגון חלאה, בודאי הדבר מצביע על תעוב האנשים שחברים בה, ולא תעוב הדלתות במשרדיה, למשל.
ומי שאומר שישראל מדינה חלאה בודאי הוא מתעב את אזרחיה. זה איזה שהוא אפיק שאליו מנתבים האנטישמיים את רגשותיהם במציאות שבה אנטישמיות גלויה נחשבת ''לא יפה'' מפאת היותה גזענות.
ניכרים דברי אמת 549353
אני אומר שצפון קוריאה היא מדינת חלאה. האם זה אומר שיש לי רגשות אנטיקוריאנים?! אבל דווקא על דרום קוריאה אני לא אומר שהיא מדינת חלאה. מתברר שיש לי רגשות אנטיצפונקוריאנים. תודה.
ניכרים דברי אמת 549354
צפון קוריאה אינה דוגמה טובה משום ששולט בה שליט יחיד. אבל בכל זאת, במקרה הזה מי שאומר שצפון קוריאה היא מדינה חלאה מתעב את שליטה שהוא בן אדם לפי כל התקנים.
ניכרים דברי אמת 549357
אאז"נ בימי שלטון בוש התפרסמו סקרים (באירופה?) שהראו התגדות ותיעוב כלפי ארה"ב (המדינה, מדיניותה) ולא כלפי האמריקאים באופן כללי.
ניכרים דברי אמת 549358
1. תגובה 549228
2. מה זה אאז"נ ?
ניכרים דברי אמת 549360
אם אני זוכר נכון, רון כבר קישר פעם לסקרים דומים. אבל אני לא מצליח למצוא כרגע.
ניכרים דברי אמת 549372
הדיון הזה הזכיר לי את הכינוי rogue state [Wikipedia] שארה"ב ייחסה לכמה מדינות חלאות.
ניכרים דברי אמת 549359
להבהרה, כשאני מבקש קישור אני מצפה לאמירה בנוסח ''ארצות הברית היא מדינה חלאה'', או משהו בעוצמה דומה.
המחשת הדילמה של האנטישמים 550276
"רוב היהודים חושבים שהם צודקים, קשה לקיים איתם דיון רציונלי על המזה"ת".
התבלבל המסכן ושכח שאסור להחליף בפומבי "ישראלים" ב"יהודים", ולכן היה חייב לומר אחר כך ש: "לאנטישמיות אין מקום בעולם המודרני והיא מנוגדת מיסודה לערכים האירופיים שלנו", מין התנצלות שכזאת שאינה מוחקת כלל את האמירה האנטישמית.

"הערכים האירופיים" שלהם. אירופה שבה הומצא הנאציזם, ושרק בה, הייתה יכולה, להערכתי, להתקיים השמדת היהודים.
המחשת הדילמה של האנטישמים 550278
זה אולי לא פוליטיקלי קורקט, אבל אני חושב שהוא באמת צודק - ירושלים, שכם, חברון, בית אל, מעוררות אצל יהודים רבים רגשות עזים שמונעים דיון רציונלי בפשרה טריטוריאלית.
המחשת הדילמה של האנטישמים 550280
מדובר בתופעה טבעית שאינה מאפיינת רק יהודים. גם צרפתים יחושו כך לגבי פריז ובריטים כלפי לונדון, ובכל זאת לא תאשים אותם באי רציונאליות. אצל יריבינו הנחמדים הכל רציונאלי ? בודאי שמדובר בקשרים רגשיים אבל אם אומרים "היהודים" מבלי להקדים ולומר "כמו כל עם אחר", הדבר נובע ממניעים גזעניים.
המחשת הדילמה של האנטישמים 550283
מן הסתם זה נכון לבני אדם באשר הם ואין לי ספק שגם הפלשתינאים אמוציונלים כשמדובר באל-אקצא.
אני לא רואה בדבריו שום דבר אנטישמי ולא רואה שום צורך להגיד ''כמו כל עם אחר'', שזה דבר כל כך מובן מאליו.
המחשת הדילמה של האנטישמים 550305
אם זה כל כך מובן מאליו ונכון לכולם אין שום צורך לשחרר משפט שמתחיל ב: "היהודים". לגבי העניין שלנו בפרט אם מדברים כבר על אמוציונאליות צריך להזכיר את שני הצדדים באותה נשימה ולא להתרכז בצד אחד. זה דומה קצת לדיון אחר בעניין ההתמקדות בנו בעניין "פשעי המלחמה" והרדיפה אחרי קציננו באירופה "בעלת הערכים", למרות שאין אנו עושים דברים גרועים ממה שעושים אחרים.
אני חושב שמדובר באנטישמיות ממש. אם אתה לא חושב כך אנו חלוקים בעניין זה.
המחשת הדילמה של האנטישמים 550286
מי שחושב שהישוב היהודי בחברון,המאחזים הבלתי חוקיים, כל ההתנחלויות על הקרקעות הפלסטיניות הפרטיות דינם כמו לונדון לגבי הבריטים , יחשוב כמוך.
המחשת הדילמה של האנטישמים 550290
עזוב רגע מאחזים, קרקעות, הפקעות ושאר עוולות הכיבוש הציוני. תתמקד בנקודה. אתה מסוגל להבין שיש לא מעט יהודים שמרגישים רגש עז כלפי חברון? אתה מודע למשמעות של העיר במסורת היהודית, קברי האבות, הקרקע הראשונה שנקנתה בכסף על ידי אבותינו, העיר בה מלך דוד בשנותיו הראשונות כמלך? אתה לא חושב שעבור יהודים רבים העיר הזאת חשובה לפחות כמו לונדון לבריטים, או אם לא כמו לונדון אז כמו יורק?
אפילו אני, שמוכן לחזור לקווי 67 אם זה מה שיביא שלום, מרגיש משהו כלפי חברון ולמרות שלמעלה מעשור לא הייתי שם, עדיין ייצבט לי הלב כשנוותר על הנוכחות היהודית בה ואני מבין עד כמה ויתור כזה יכאיב לאלו שמאמינים בזכותנו על חברון. אתה מסוגל להבין את זה, או שבראייתך רק מה שאתה מרגיש קיים וכל האחרים שמרגישים אחרת ממך הם פנאטים עוורים?
המחשת הדילמה של האנטישמים 550292
באופן כללי אני מסכים.

אם כי: חברון לא היתה חלק מממלכת יהודה החל מחורבן הבית הראשון.

כמוכן, באותה תקופה היהודים (תושבי יהודה) הקנאים (עזרא, נחמיה ושות') החרימו את השומרונים ולא רצו להתחתן איתם. לכן גם שכם היתה שומרונית ולא יהודית.
המחשת הדילמה של האנטישמים 550294
אני מדבר על אמוציות ואתה מביא נימוקים רציונליים...
המחשת הדילמה של האנטישמים 550306
אנשים הצליחו לפתח אמוציות גם לעזה.
המחשת הדילמה של האנטישמים 550308
דרך אגב, את המבנה הנוכחי של מערת המכפלה בנה הורדוס, הרבה אחרי חורבן בית ראשון, כך שחברון כן היתה חלק מממלכת יהודה גם אחר כך.
המחשת הדילמה של האנטישמים 550371
עוד כמה נימוקים רציונליים מכיוון שכבר טרחתי לעיין:

חברון כבר לא היתה חלק ממלכת יהודה במשך רוב תקופת בית שני, עד לימיו של יוחנן הורקנוס (בנו של שמעון החשמונאי) שכבש את אדום, השומרון, וגם חלק מהחוף. בימיו או בימי בניו נכבש גם הגליל.

חברון האדומית חרבה בתקופת המרד הגדול. במשך מאות שנים לא היה שם כלל יישוב יהודי. עד לתקופת העותומנים היישוב שם נשאר קטן, אם בכלל.

החשמונאים ייהדו (בכוח, למיטב הבנתי) את האדומים באדום ואת היטורים [ויקיפדיה] שבגליל. לא שמעתי בשום מקום אזכור לנסיונות שלו לייהד את השומרונים. ואמנם שכם לא היתה אף פעם בתולדותיה עיר יהודית.
המחשת הדילמה של האנטישמים 550995
בנימין מטודלה מצא בחברון 3 יהודים (ומכאן - 3 משפחות יהודים, כנראה), צבעים. אפילו שאאל"ט כל א"י היתה אמורה להיות אז יודנריין. והיתה קהילה בחברון שלאחר הכיבוש המוסלמי.
המחשת הדילמה של האנטישמים 550310
עזה היא ארץ גרר שבה הסתובב אברהם אבינו, ולפי כל הגדרה חלק מארץ ישראל, וכפר דרום (הישן) שנכבש בידי הצבא המצרי במלחמת השחרור, היה חלק מההתישבות הציונית. לא קשה לפתח אמוציות לחבל ארץ זה.
המחשת הדילמה של האנטישמים 550996
היתה קהילה יהודית בעזה בתקופת המשנה והתלמוד, וכן לאורך כל התקופה הביזנטית והערבית, עד למסעי הצלב. ומהכיבוש-מחדש המוסלמי ועד לכיבוש נפוליאון, שאז פרצה מגיפת דבר בעיר (1799).
המחשת הדילמה של האנטישמים 550997
היו קהילות יהודיות ברחבי הים התיכון בתקופה ההליניסטית והרומית. למרבה המזל זה לא גרם לפיתוח דרישות בעלות על כל המקומות הללו.
המחשת הדילמה של האנטישמים 551022
יש שוני בין ישיבה בגולה לבין ישיבה בארצך. יש שוני בין היותך בארץ של אחרים לבין היותך בחבל ארץ שבה אתה ריבון(1). לכן המפעל הציוני הצליח רק כאשר כיוון את פעולותיו לציון. ניסיונות אחרים, באוגנדה, בדרום אמריקה ואולי בעוד מקומות העלו חרס, ולא היה יכול להיות אחרת. הכול בגלל אותן האמוציות שגילה אצלנו אותו אנטישמי פיני.

(1) ואכן לאחר נצחונות דוד על הפלישתים היה חבל עזה בריבונות יהודית, וכך היה גם בתקופה שבה היו היהודים עצמאיים בתקופת בית שני.
  המחשת הדילמה של האנטישמים • צפריר כהן
  המחשת הדילמה של האנטישמים • דב אנשלוביץ
  המחשת הדילמה של האנטישמים • צפריר כהן
  המחשת הדילמה של האנטישמים • נועה ו
  המחשת הדילמה של האנטישמים • צפריר כהן
  המחשת הדילמה של האנטישמים • איציק ש.
  המחשת הדילמה של האנטישמים • צפריר כהן
  המחשת הדילמה של האנטישמים • שם (חובה)
  המחשת הדילמה של האנטישמים • דב אנשלוביץ
  המחשת הדילמה של האנטישמים • ארז לנדוור
  המחשת הדילמה של האנטישמים • דב אנשלוביץ
  המחשת הדילמה של האנטישמים • ארז לנדוור
  המחשת הדילמה של האנטישמים • נועה ו
  המחשת הדילמה של האנטישמים • ארז לנדוור
  המחשת הדילמה של האנטישמים • צפריר כהן
  המחשת הדילמה של אלו שמוצאים אנטישמים בכל מקום • האייל האלמוני
  המחשת הדילמה של אלו שמוצאים אנטישמים בכל מקום • דב אנשלוביץ
  המחשת הדילמה של האנטישמים • דב אנשלוביץ
  נחנקתי מצחוק • חסיד
  המחשת הדילמה של האנטישמים • ארז לנדוור
  המחשת הדילמה של האנטישמים • איציק ש.
  המחשת הדילמה של האנטישמים • דב אנשלוביץ
  המחשת הדילמה של האנטישמים • טווידלדי
  המחשת הדילמה של האנטישמים • איציק ש.
  המחשת הדילמה של האנטישמים • טווידלדי
  המחשת הדילמה של האנטישמים • ערן בילינסקי
  המחשת הדילמה של האנטישמים • דורון הגלילי
  המחשת הדילמה של האנטישמים • נועה ו
  המחשת הדילמה של האנטישמים • ארז לנדוור
  המחשת הדילמה של האנטישמים • נועה ו
  המחשת הדילמה של האנטישמים • ארז לנדוור
  המחשת הדילמה של האנטישמים • טווידלדי
  המחשת הדילמה של האנטישמים • איציק ש.
  המחשת הדילמה של האנטישמים • טווידלדי
  המחשת הדילמה של האנטישמים • איציק ש.
  המחשת הדילמה של האנטישמים • טווידלדי
  המחשת הדילמה של האנטישמים • איציק ש.
  המחשת הדילמה של האנטישמים • נועה ו
  המחשת הדילמה של האנטישמים • נועה ו
  המחשת הדילמה של האנטישמים • ארז לנדוור
  המחשת הדילמה של האנטישמים • צפריר כהן
  המחשת הדילמה של האנטישמים • ארז לנדוור
  המחשת הדילמה של האנטישמים • דורון הגלילי
  המחשת הדילמה של האנטישמים • ארז לנדוור
  המחשת הדילמה של האנטישמים • נועה ו
  המחשת הדילמה של האנטישמים • ארז לנדוור
  המחשת הדילמה של האנטישמים • נועה ו
  המחשת הדילמה של האנטישמים • ארז לנדוור
  המחשת הדילמה של האנטישמים • נועה ו
  המחשת הדילמה של האנטישמים • איציק ש.
  המחשת הדילמה של האנטישמים • טווידלדי
  המחשת הדילמה של האנטישמים • ארז לנדוור
  המחשת הדילמה של האנטישמים • טווידלדי
  המחשת הדילמה של האנטישמים • ארז לנדוור
  המחשת הדילמה של האנטישמים • נועה ו
  המחשת הדילמה של האנטישמים • טווידלדי
  המחשת הדילמה של האנטישמים • ארז לנדוור
  המחשת הדילמה של האנטישמים • נועה ו
  המחשת הדילמה של האנטישמים • ארז לנדוור
  המחשת הדילמה של האנטישמים • נועה ו
  המחשת הדילמה של האנטישמים • ארז לנדוור
  המחשת הדילמה של האנטישמים • טווידלדי
  המחשת הדילמה של האנטישמים • ארז לנדוור
  המחשת הדילמה של האנטישמים • טווידלדי
  המחשת הדילמה של האנטישמים • נועה ו
  המחשת הדילמה של האנטישמים • ארז לנדוור
  המחשת הדילמה של האנטישמים • נועה ו
  המחשת הדילמה של האנטישמים • ארז לנדוור
  המחשת הדילמה של האנטישמים • נועה ו
  המחשת הדילמה של האנטישמים • ארז לנדוור
  המחשת הדילמה של האנטישמים • איציק ש.
  המחשת הדילמה של האנטישמים • נועה ו
  המחשת הדילמה של האנטישמים • איציק ש.
  המחשת הדילמה של האנטישמים • אביב י.
  המחשת הדילמה של האנטישמים • טווידלדי
  המחשת הדילמה של האנטישמים • ירדן ניר-בוכבינדר
  המחשת הדילמה של האנטישמים • נועה ו
  המחשת הדילמה של האנטישמים • איציק ש.
  המחשת הדילמה של האנטישמים • easy
  המחשת הדילמה של האנטישמים • טווידלדי
  המחשת הדילמה של האנטישמים • איציק ש.
  המחשת הדילמה של האנטישמים • דב אנשלוביץ
  המחשת הדילמה של האנטישמים • איציק ש.
  המחשת הדילמה של האנטישמים • דב אנשלוביץ
  המחשת הדילמה של האנטישמים • טווידלדי
  המחשת הדילמה של האנטישמים • איציק ש.
  המחשת הדילמה של האנטישמים • טווידלדי
  המחשת הדילמה של האנטישמים • איציק ש.
  המחשת הדילמה של האנטישמים • אא
  המחשת הדילמה של האנטישמים • איציק ש.
  המחשת הדילמה של האנטישמים • אא
  המחשת הדילמה של האנטישמים • דב אנשלוביץ
  המחשת הדילמה של האנטישמים • easy
  המחשת הדילמה של האנטישמים • איציק ש.
  המחשת הדילמה של האנטישמים • easy

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים