בתשובה לירון, 07/05/11 23:43
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 570083
אתה תוכל להמשיך. זה רק יהיה קצת פחות נוח ואולי יותר יקר. האמת היא שאני קצת מופתע שאיש לא הציע כאן להשלים את המהלך באגרת גודש - דבר שכבר מזמן היה צריך להיקבע.

באיזו זכות? לראש העיריה יש זכות לקבוע מדיניות בזכות זה שמרבית התושבים בחרו בו.
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 570096
אגרת גודש טובה רק כשהאלטרנטיבה טובה.
כרגע האלטרנטיבה לרכב פרטי היא אופניים לנסיעות קצרות, ומערכת הסעת המונים במרחקים בינוניים וארוכים ברחבי המטרופולין.
דעתי היא שמסלולי האופניים בת"א הם בדיחה - מסלולים דהויים, שנגמרים בצורה פתאומית, שעוברים דרך תחנות פיס, תחנות אוטובוס, פחי אשפה, פחי מחזור ומה לא, התעלמות מוחלטת בקרב הולכי הרגל מקיומם, והכי גרוע - חוסר הרציפות בין מסלול למסלול.
אבל גם אם נניח שהמיזם החדש יהיה מדהים, עדיין מטרתו היא לשרת אנשים בטווחים יחסית קצרים. כמו שדובי כתב בתגובה 570092, סביב חצי-שעה בין ההתחלה ליעד, ואז מחזירים את האופניים לתחנת העגינה שלהם.
ומאידך, גם מצב מערכת הסעת ההמונים בת"א הוא מחפיר; עד שלא ישתפר, אני לא חושב שיש טעם באגרת גודש. נשאר רק לקוות ש"הפעימה השניה ברפורמת התחבורה הציבורית בגוש-דן" תשפר את המצב פלאים, אבל pardon my pessimism.
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 570756
כבר נקבע. והולכים לנסות את זה.
אלא שמהכתבה ניתן להבין, שהכוונה היא לא רק אגרת גודש בכניסה לתל אביב, נניח, אלא מס על עצם זה שאתה נוסע ברכב, בכל שעה, לכל מקום. פשוט, בכניסה לתל אביב בשעות העומס תשלם יותר מעל נסיעה בכבישי הגולן ב-‏2:00 בלילה. אבל גם על זה תשלם.
שלא לדבר על כך שבשביל לגבות את מס העיוועים הזה, יצטרכו לעקוב אחרי כל אזרח לכל מקום.
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 570823
מתןך הכתבה: "מיקום: איזור גיאוגרפי וכבישים ספציפיים".
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 570847
מתוך הכתבה: "יש לציין כי הניסוי בישראל מבוסס על אגרת גודש מסוג שונה, שאינה מבוססת על אזור ספציפי - אלא על שקלול מאפייני נסיעה שונים."
ועוד מתוך הכתבה: "מילים פשוטות - באילו תנאים יחויבו הנהגים בסכום גבוה, ומתי יחויבו בסכומים נמוכים." לא "מתי לא יחויבו כלל".
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 570858
ציטוט "בעל רכב שייסע בסכום שאינו עולה על 100 שקל בחודש, יקבל זיכוי של 250 שקל בחודש"
קיימת אפשרות לנסוע מעט (ו100 ק"מ זה די מכובד) ולא לשלם כלום.
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 570884
אם אתה נוסע רק בסכום של 100 ש"ח בחודש, למה לך להחזיק רכב?
קח מונית. יצא יותר זול.
אלא אם כל נסיעותיך הן בכבישי הפריפריה ב-‏12 בלילה.
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 570893
לא הבנתי את החישוב שלך, בעיקר חסר לי הנתון של כמה משלמים על מה. על מה את משלמת שקל ועל מה 10 אגורות?
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 570895
כפי שאני מבינה, תשלם שקל על כל ק"מ בנסיעה לאזור מבוקש בשעות העומס. 10 אגורות תשלם על כל ק"מ בנסיעה בשעות שפל לאזורים מבוקשים פחות.
מכאן, שמי שנוסע נסיעה-שתיים-שלוש בחודש, נניח, מב"ש לת"א ובחזרה, יעבור את המאה שקל בכל מקרה. מי שנוסע פחות מזה, לא משתלם לו להחזיק רכב, בכל מקרה.
יוצא הדופן, הוא הבחור שגר בגולן ונוסע לטבריה יום יום, נניח. אבל יש מצב שגם את הכניסה לטבריה בבוקר יתמחרו ביותר.

השורה התחתונה, במצב של מס נסיעה על כל ק"מ, סביר להניח שמי שיזכה להחזר, מלכתחילה לא משתלם לו להחזיק רכב משום שהוצאות הרכב עולות על מחיר הנסיעה שבמונית.
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 570903
1)גם 350 שקל זה חינם.
2) בהחלט יתכן שיש הרבה אנשים שמחזיקים רכב מסיבות לא רציונליות (סמל סטטוס,יותר קל להוציא הוצאה אחת גדולה מהרבה קטנות) יתכן שאם הם יוכלו לעשות חישוב של שנה הם באמת יסיקו את המסקנה וימכרו את הרכב.
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 570916
חוץ מזה, שמלכתחילה, כל רעיון העיוועים הזה הוא עוד נדבך במיסים-שמכבידים-על-עניים-ומקלים-מאוד-על-עשירים.
את מס הנסיעה הזה (שכאמור, ילווה ב''האח הגדול יודע לאן נסעת ומתי'') תכננו על מנת לממן הורדת המס על מכוניות חדשות. לענ''ד, מכונית חדשה היא בעליל מותרות. מי שקונה אותה הוא איש עשיר שיכול להרשות לעצמו. רבים יותר קונים רכב יד שניה.
מכאן, שמי שיקנה רכב יד שניה, כי ידו אינה משגת רכב חדש והוא פועל בתבונה כלכלית, לא יהנה מההפחתה במס הרכישה, אבל כן ישלם מס נסיעה על כל קילומטר וקילומטר.
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 570918
> מי שיקנה רכב יד שניה...לא יהנה מההפחתה במס הרכישה

את בטח מתלוצצת. אולי "יהנה פחות" אבל וודאי שיהנה.
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 570921
הממ.
אכן.
נכון.
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 570919
מעבר לבעית האח הגדול שפה אני מסכים איתך מס החצנה (או פיגוביאני) זה תמיד המס הכי הגיוני. אם את מזיקה לחברה הגיוני שתשלמי על זה כסף (כמובן ברמה שהחברה החליטה מראש אחרת זה לא מס אלא קנס). מס על מכוניות הוא מלכתחילה לא נורא הגיוני. הוא היה הגיוני כשהשקל היה חלש וכל קניה של מכונית פגעה בכלכלה. היום כשהשקל חזק אם עשיר קונה מכונית כמוצג מוזיאוני לסלון אני לא באמת רואה סיבה שהוא ישלם עליה מס. לעומת זאת אם אדם עם משכורת ממוצעת קונה מכונית וכל היום עושה איתה joyride אז בהחלט הוא צריך לשלם. עוני הוא לא היתר לעשות מה שאתה רוצה.
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 570920
אז תן לאנשים חלופה. אם רכב זו הדרך היחידה שלך להגיע לעבודה, כי יש אוטובוסים לישוב שלך פעמיים ביום, או כי הקומבינציה הלא יעילה הנהוגה אצלנו גורמת לך לבזבז שעתיים לכל כיוון ו-‏3 אוטובוסים בדרך שלוקחת ברכב רבע שעה, לא הוגן למסות נסיעה לכשעצמה כל עוד אין חלופה הולמת.

ומי שנוסע מקצרין לטבריה, לא מזהם פחות ממי שנוסע מרמת גן לתל אביב. אבל הוא ישלם פחות.
מס על זיהום? קוראים לזה הבלו המוטל על הדלק. הוא כבר קיים.
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 570923
אני מסכים איתך שצריך ליצור אלטרנטיבה אבל אילו דברים שתלויים אחד בשני. אם נסיעה במכונית תתומחר נכון יותר אנשים ירצו אלטרנטיבות ואז יהיו יותר אלטרנטיבות.

הפגיעה בחברה לא מסתכמת רק בזיהום האישי יש גם פקקים ורעש ואין דינו של זיהום בכביש בינעירוני לזיהום בכביש עירוני.
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 570932
הרבה אנשים רוצים היום תחב"ץ בשבת. יש תחב"ץ בשבת?

________
שר התחבורה בזמנו טען שאין כי הציבור לא רוצה, והא ראיה - הציבור לא מחכה בשבתות בתחנות האוטובוס.
באותה המידה, ניתן יהיה לטעון, שאין תחב"ץ יעיל כי הציבור ממשיך לנסוע ברכב חרף מחיר הדלק הפסיכי וחרף מס הנסיעות.
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 570934
ההבדל הוא כמובן שאין ציבור המתנגד עקרונית לתחב''ץ יעיל.

מעבר לזה שעוד לא הסברת למה בעצם צריך לשלם מס על קניית רכב.
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 570942
ירון.

למה צריך לשלם מס על קניית רכב? כי ככה הממשלה שלך החליטה.
חלק ניכר ממחירי הרכב בארץ הם מס. הצעת מס הנסיעות מדברת על הורדת המס המוטל על הרכב, ובמקומו להחיל מס על עצם הנסיעה עצמה.

_______________
ומה שביבי את שטייניץ לא קולטים, זה שבניגוד למה שנדמה להם, עדיף שיקחו ממך את הכסף במכה, ולא ישנוררו לך מהארנק בטפטופים. גם אם זה אותו הסכום בדיוק.
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 570943
אני אחליש את הטיעון שלי ל: אין מפלגה המתנגדת עקרונית לתח"ץ יעיל.

אבל מה ההגיון שבהחלטה להטיל מס על רכב?
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 570947
טוב, יש כמה סיבות.

1) כל רכב תורם לגודש בכבישים, ולכן על מנת לצמצמו נטיל מס על קניית רכבים - מה שיוריד את מספר כלי הרכב החדשים על הכביש.
זה התירוץ ההיסטורי. כנראה בפועל זה גורם בעיקר לכך שהרכבים בארץ ישנים יותר.

2) הפנמת עלויות חיצוניות של רכבים - לרכבים יש הרבה עלויות חיצוניות כגון כבישים, חניות, זיהום אויר, תאונות ואולי עוד כמה. מס הקנייה אמור לגרום לאנשים לשלם אמור עלויות חיצוניות אילו. בפועל זה לא עובד באופן יעיל, כי יש נתק בין אופן השימוש שיוצר נזק לתשלום. (חד פעמי מול מתמשך, לא תלוי מיקום, לא תלוי בהיקף שימוש, לא תלוי בהיקף נזק - המיסוי הירוק עוזר טיפה בנקודה זו)

2) מקור הכנסה גדול של הממשלה. הסיבה האמיתית כנראה. ב 2008 הסתכמו ההכנסות ב 7ץ6 מיליארד שקל. יותר מתקציבי משרד החוץ, משרד האוצר ומשרד הרווחה גם יחד.
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 570949
מה ההגיון להטיל מס על הכנסה?

המדינה צריכה הכנסות. הסיבה ההיסטורית, אני משערת, היא הנטיה למסות את מי שיש לו. מכוניות היו (הן?) מותרות. מי שיכול להרשות לעצמו לקנות רכב, יכול גם לשלם עליו מס לא קטן כלל. מוטב למסות רכבים מאשר, נניח, להטיל מס על פירות וירקות.
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 571024
המדינה זה מסיח.

נניח שאני אדם עם משכורת גבוהה ויש לי 20 מכוניות יוקרה בבית שבהם אני משתמש כדי להרשים את אורחיי. מגיע אלי אדם שבעיירה שלו לאנשים אין מכוניות והוא רוצה לקנות ג'יפ ישן ומאוד מזהם שבו הוא יוכל לעשות רונדלים להנאתו.
האם לדעתך אני צריך לממן לו כביש ואת ריפוי האנשים שהוא גרם למחלתם?
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 571029
חוששני, שהמס שתשלם על מכוניותיך, אינו קשור במישרין לריפוי תושבי כתריאליבקה‏1. לוקחים ממך מס כי אתה איש עשיר והמדינה אוהבת למסות. ויותר מסתם למסות, המדינה אוהבת למסות מיסוי עקיף. חזקה על מס מכוניות הראווה שאתה משלם, שהוא משתתף במימונו של טנק, או במימון נסיעותיו של פוליטיקאי זה או אחר, או את תקציב הוילונות במשרד ממשלתי כלשהו, מאשר את הכביש של כתריאליבקה.

1 מעבר לעובדה ש-אם להיות קטנוניים ונקדניים כמו שאני נוטה לעיתים, שאם אין בכתריאליבקה מכוניות כלל, הג'יפ של מוישה לא ממש יגרום לתחלואה בקרב התושבים.
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 571032
איך שלא תסובבי את זה מי שמשלם (לשיטתך) זה בעלי המשכורות הגבוהות ורוכשי מוצרי היוקרה ומי שמקבל את הכסף זה הכתריאלי. כלומר ''העשירים'' מסבסדים את נסיעות התענוג של מוישה. לדעתי זה לא הוגן.

ובטיעון ''המדינה אוהבת למסות'' יש אמת אבל זה לא אומר שאני צריך להסכין לזה.
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 571039
זה המצב הקיים כרגע. מצד שני, תנוח דעתך. חזקה על הגביר שהוא עצמאי, ומזדכה על מכוניות הנוי שלו (וכי מי יודע שאין בכוונתו להשתמש בהן?) ממס הכנסה.

הפתרון החופשיסטי השגרתי הוא גביה מינימלית, והוצאה ממשלתית בעיקר על צבא ומשטרה. היתר ללא התערבות ממשלתית. אבל לפי הפתרון הזה, הגביר חובב המכוניות ישלם מחיר מוזל יותר עבור תחביבו (לגיטימי בהחלט), מוישה ישלם מס נסיעות או מס רכישת רכב או בלו גבוה על הדלק או אולי שלושתם ביחד, אבל אני משערת שאף אחד מהם לא יביא לסלילת כביש טוב בכתריאליבקה, או טיפולי בריאות לנפגעי העשן בכתריאליבקה, משום שבשיטה כזו, זה לא עניינה של הממשלה.
פתרון אחר שיכול להתאים ואני ממש לא חסידה שלו, הוא שיואילו תושבי כתריאליבקה לתבוע את מוישה על נזקיהם.

אני משערת שמצב צודק יותר הוא שהגביר משלם מס קניה כי הוא קונה דברים שהם בעליל מותרות, אבל משה ממוסה במס זיהום, כי הוא מזהם לתושבי כתריאליבקה. זה, כמובן, בהנחה שנסיעותיו של משה הן נסיעות תענוג. אם הן נסיעות הכרח, מן הדין היה שתהיה תחבורה ציבורית סבירה מכתריאליבקה החוצה. היינו, משהו יותר טוב מעגלה מקרטעת עם סוס צולע פעמיים ביום.

הפתרון שלך?

________________
גילוי נאות: לי אין רכב, ואני אמשיך כמה שאצליח בלי רכב. אם תשופר התחבורה הציבורית כך שהיא גם תהיה יעילה‏1

1ולמען השם, שיפסיקו ליבא אוטובוסים מצפון אירופה שחלונותיהם נפתחים רק כאילו, ושיפסיקו לתת לאנשים שלא נוסעים באוטובוסים לעצב תחנות אוטובוס. המנוול שעיצב את התחנות החדשות, אני תוהה אם העונש ההולם יהיה לתת לו לצפות בפרסומות ברציפות עד יום מותו (עם הפסקות לשינה מטכ"לית), מידה כנגד מידה על כך שהוא מעדיף פרסומות על בני אדם, או לתת לו לעמוד איזו תקופה בתחנות אוטובוס לבוש בביגוד קל בלבד, מידה כנגד מידה על כך שהעדיף שהפרסומת תהיה חשופה יותר לנוסעים בכביש, במחיר חשיפת הנוסעים לפגעי מזג האויר ועל כך שהעדיף חללי פרסום על פני מקומות ישיבה. יש לי הרגשה ששילוב של שניהם יהיה רעיון טוב.
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 571048
הפיתרון שלי הוא שאוטובוסים יסובסדו ע''י העשירים בהוראת המדינה והעלות של רכבים פרטיים (כבישים, זיהום רעש וכו') תמומן ע''י המשתמשים ברכב הפרטי על ידי חוק דומה למה שהבאת.

נראה לי שהמחלוקת ביננו הוא לא על המצב שהממשלה אידאלית.
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 571053
אולי לא הבנתי, אבל זה לא המצב כיום? (הרי יש סובסידיה לתחב"צ ומיסים על רכישת רכב ועל הדלק)
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 571060
1) אין מערכת אוטובוסים יעילה.
2)מס רכב הוא הרבה יותר "מס עשירים" ממס החצנה.
3) גם מסי דלק אינם מסי החצנה מדויקים מספיק (לא מודדים פקקים, זיהום ורעש במקומות מיושבים).
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 571140
1. טוב, זה קשור לדרך שבה המדינה מתנהלת, ולא לעקרון.
2. אפשר לומר שכמעט כל מס-רכב הוא מס "החצנה". תמיד תמצא מי שיאמר שאף אחד לא באמת "צריך" רכב שמחירו מעל 1X0 אלף ש"ח, ולכן הגיוני שהמס יהיה אחוז כלשהו ממחיר הרכב.
3. הם לא מדוייקים, אבל יש קורלציה.
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 571166
1)זה קשור לדרך שבה המדינה מתנהלת ללא עקרון. אם היה ברור לכולם ש"מיסי עשירים" ממנים רק אוטובוסים היתה מערכת אוטובוסים לתפארת.
2) מב זה משנה אם הוא צריך או לא צריך? מסי החצנה משלמים על פגיעה בחברה או על שימוש במשאביה. רכב שעולה 500 אלף ש"ח לא פוגע בחברה או משתמש במשאביה יותר מרכב שעולה 80 אלף.
3)התיאום חסר לטעמי. לדוגמה על המכונית החשמלית לא משלמים "מס דלק" כלל אבל היא כן גורמת לפקקים.
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 570979
מכוניות ממוסות בכבדות מאז קום המדינה. הרבה לפני המצאת פקקי התנועה או ההתחממות הגלובלית.
רשמית המטרה הייתה עידוד תחבורה ציבורית (ההצלחה המסחררת של זה כמובן לא מפריעה לאנשים להמשיך ולהציע תוכניות להכבדת הנסיעה ברכב פרטי לטובת תחבורה ציבורית)
מעשית היה כאן גם רצון של מפא''י לבצר את שליטתה באמצעות מתן פטור מתשלום לאנשי שלומה (בעלי תפקידים רשמיים, בעלי מקצועות מסויימים וכו) בדומה למה שהיה נהוג בתחום אישורי היציאה, רשיונות יבוא וכו.
הערה צדדית 570954
בהינתן אותו מודל רכב אז מי שנוסע מקצרין לטבריה אכן יזהם פחות מאחר שרכבים יעילים יותר(ומזהמים פחות) כשהם נוסעים במהירות יחסית קבועה, ויחסית גבוהה, מאחר שכך הם צורכים פחות דלק פר קילומטר.
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 572614
"קווים של יאוש- כלכליסט
נניח שאתם גרים בפתח תקווה או ברעננה או בראשון לציון, ועובדים בתל אביב. ונניח שמחירי הדלק ובעיות החניה גרמו לכם לוותר על האוטו הפרטי לטובת האלטרנטיבה הירוקה והזולה: נסיעה באוטובוס. ובכן, תחשבו שוב."

חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 572615
זו אחת הכתבות הכי מייאשות שקראתי לאחרונה. מצד שני, זה גורם למצב האבסורדי שבו מב"ש אל המשרד שאני עובדת בו, לוקח בערך אותו זמן ההגעה‏1 כאילו הייתי מגיעה מפאתי גוש דן.

1כלומר, כשהרכבת פועלת.
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 572618
ששש, אל תגלי את זה - מישהו עלול להציע מגורים בב''ש או ברמלה לכל המסכנים שדורשים דיור ציבורי בתל אביב.
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 572619
''פאתי גוש דן'' הם לא ''תל אביב''. אני לא הייתי יכולה להמשיך לגור בדרום ולעבוד במשרד שאני עובדת בו כיום. לחילופין, אם הייתי נשארת לגור בדרום ורוצה לעבוד בסביבה, לא הייתי יכולה לעבוד בתחום שבו אני עובדת (וככל הנראה הייתי נדרשת לרכב פרטי).
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 570886
אז זו לא אגרת גודש, זה סתם תשלום על נסיעה.
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 570894
זו אגרת גודש + תשלום על נסיעה.
בנסיעה לתל אביב בשעות העומס, תשלם אגרת גודש. בנסיעה מערד למצפה רמון באמצע הלילה, תשלם תשלום נסיעה פעוט.
חלופה חלקית וזמנית לתחבורה ציבורית ראויה 571004
את תשלמי אותו סכום בשעות העומס בין אם את נכנסת לתל-אביב או יוצאת ממנה. אגרת גודש מיועדת להקטין את מספר הנכנסים לאזור צפוף, ואינה מוטלת על היוצאים ממנו.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים