צל''ש ההגיון המעוות 60222
המאמר כולו מתעלה לגבהים בלתי מוכרים. ומשפטים רבים בו מצטיינים מעל ומעבר לדרישות התפקיד. הבחירה היתה קשה בלה בלה בלה...

-מעטפה-

והזוכה המאושר הוא:

"סרבני השירות בשטחים הם אחד הדברים הטובים ביותר שקרו לישראל בשנים האחרונות, ויותר מכל יעידו התגובות הנלהבות ברחבי העולם המערבי והערבי."
Need I say more?
צל''ש ההגיון המעוות 61268
תודה לך אסתי על המילים החמות.

אם שמעת היום את מובארק, היית מבינה שהוא שותף אמת לשלום ושקט. כך גם עבדאללה מירדן, חסן המרוקני, עבדאללה הסעודי ומנהיגים נוספים. כל המנהיגים הללו רוצים בשלום עם ישראל כי הם מודעים לכוחה ולתסריט קיצוני של ''תמות נפשי עם פלישתים'' של מי שמקובל לחשוב שהיא מעצמת אטום. לך ולי ולכל הישראלים יש אינטרס משותף עם כל אלה. גם עם ערפאת. לטובת כולנו, כדאי שיהיה כאן שקט, בטוח ומשגשג. זה נהנה וזה לא חסר.

כמובן שאני מזדהה גם עם הגישה המאוזנת של מדינות האיחוד האירופי. זו הדרך שלנו להצלחה. אנחנו זקוקים לכמות נכבדה של ענוותנות. היהירות היא חטאנו המרכזי וההרסני ביותר.
צל''ש ההגיון המעוות 61331
''כל המנהיגים הללו רוצים בשלום עם ישראל''

כל המנהיגים האלה מטילים מאה אחוזי אחריות למצב על ישראל. כל המנהיגים האלה רוצים ישראל חלשה ומצומקת, ובעיקר כל המנהיגים האלה רוצים ישראל שאיבדה את היכולת הנפשית שלה להלחם על קיומה.

אותם, לפחות, אני יכול להבין.
צל''ש ההגיון המעוות 61342
מובארק הוא שקרן מתעתע.
הוא כל הזמן מדבר על כך שאי אפשר לתת במנהיגנו אמון, אך הוא האחרון שאפשר לתת בו אמון.
הוא הכניס את עזאם עזאם לכלא למרות שהוא יודע היטב שהאיש לא עבד בשרות שרותי המודיעין שלנו.
"בדיחת הראיון" הייתה הזכרת האניה קרין איי. גרנות מאמין בטפשותו שמוברק לא היה שותף ידיעה לנסיון הברחת הנשק, ומובארק שואל: למה לא סיפרתם לנו ? בטח. למה לא ספרנו לו. . . הוא מייד היה עוצר את האניה ואנשיה. הרי אפשר לתת בו אמון . . .
וגרנות כל כך מתרגש שהאישיות הדגולה הסכימה לדבר עמו, שלא עולה על דעתו להציג לו שאלות קשות כפי שהיה עושה לפוליטיקאי שלנו, למשל.
צל''ש ההגיון המעוות 61344
מובארק מעוניין בהפסקת אש. התלקחות מסכנת גם את יציבות שלטונו מצד הפונדמנטליסטים והקיצוניים שלו (האחים המוסלמים למשל, והאינטלקטואלים המצרים המיליטנטים ביחסם לישראל). לו ידע על ספינת הנשק קארין A היו לו כל הסיבות לעצור אותה.

מהיכן אתה יודע שעזאם עזאם לא היה סוכן ישראלי? יש לך מקורות במוסד או שאולי אתה מאמין לביבי ברק ושרון וכל האחרים בעניין הזה?

גרנות הציג כמה שאלות מופרכות לחלוטין מתוך הקונצנזוס הישראלי שמובארק באמת משתומם למולו. הוא לא מבין למה אנחנו מתעקשים על הראיה המתנשאת שמכניסה את הערבים לתוך תבניות ידועות מראש. עם זאת, גרנות דווקא ראוי לשבח בעיני כי מודע היטב לאפשרות הראיה האחרת והוא אף מביע זאת לא פעם.
צל''ש ההגיון המעוות 61348
כן אני מאמין לביבי ברק שרון (גם שאיני זוכר התבטאות שלו בעניין ספציפי זה) ולשריד חבר ועדת חוץ וביטחון (שאני כן זוכר התבטאות שלו בעניין זה), ואין לי כל ספק שגם מובארק מאמין להם.

למי אתה מאמין ?

ולעניין האנייה. בעצם אם תבדוק את השאלה של גרנות ואת התשובה של מובראק, הרי האיש בכלל מכחיש שהייתה אניה מבריחת נשק בשם קארין אי, שעמדה לעבור דרך תעלת סואץ.
זו הגרסה שאתה מאמין בה ?
לא הייתה אניה ?
צל''ש ההגיון המעוות 61350
ודאי שהיתה. אבל אולי המצרים לא עלו עליה. אין לי מושג.

גם אם הם שיתפו פעולה כתרחיש קיצוני אין לי עם כך התנגשות.
אין התנגשות ? 61356
לא נראה לך שאם אכן כך (ואני מפקפק בכך) כי אז טענתך לגבי נקיון כפיו וכוונותיו הטובות של מובארק עומדת על בסיס רעוע?
אין 61365
אם בסיטואציה מסויימת מובארק היה סבור שעדיף לו לשת''פ מסיבות טקטיות אין זה אומר שהיעד הסופי שלו לטווח הרחוק איננו רגיעה ושלום.
אין 61371
ואני מבין שזה ההסבר שלך גם ל"מדיניות הממשלה - 'רוצים שלום', עושים מלחמה", כאן:
תגובה 61337

(כי כבר התחלתי לכתוב משהו אחר בתגובה לזה, על ההבדל בין מטרות לבין אמצעים, אבל הקדמת אותי).
אולי 61374
ואין זה אומר שאינם טועים.
צל''ש ההגיון המעוות 61419
העיקר שיש הסכמה בינינו שהבחור הוא שקרן מתעתע.
הערה לסדר 61380
היסטורי היא עניין של השקפה, לא?

אז איפה הם כל ה"לדעתי מובארק שקרן" וה"אני חושב שגרנות מאמין בטפשוטו" [אבל אין לי שום מושג איך להראות את זה].
הערה לסדר 61420
מאחר שרוב דבריי הם דעות, ומעוטן הבאת עובדות אני מציע שמתאמי חיסכון יוסיפו הקוראים לדבריי את ה ''לדעתי'', ובמקומות הנדירים שבהם אני עוסק בהבאת עובדות, אני אציין זאת במפורש.
מה זה ? מטעמי . . . 61421
ומה אומרים בפלסטין? 61650
הניו יורק טיימס מצטט סקר עדכני על דעת הקהל בפלסטין:
On the Palestinian side, by contrast, a survey conducted by An Najah university in Nablus found that 87 percent of Palestinians surveyed were in favor of continuing terror attacks, 87.5 percent were in favor of ``liberating all of Palestine" and 64.5 percent opposed General Zinni's mission.

ובקצרה בעברית: %87 מהפלסטינים בעד המשך פעולות הטרור ובעד שחרור *כל* פלשתינה.
%64.5 נגד שליחותו של זיני שנועדה להשיג הפסקת אש.

ואח"כ יסבירו לנו השמאל הסהרורי והאירופים שישראל היא התוקפן.
נחוץ לינק 61655
לא מצאתי את זה באתר של ניו יורק טיימס.
יש לינק 61658
ראה בפסקת הסיום של הכתבה:
ומה אומרים בפלסטין? 63392
באותו מאמר מצאתי גם את הפסקה הבאה:

Mr. Sharon has made it equally clear that he intends to forestall political talks as long as possible, because any such negotiations would immediately put pressure on him for territorial concessions he is not prepared to make.

ובעברית: שרון הבהיר שיסכל כל שיחות מדיניות כיוון שבשיחות כאלה יידרשו ממנו וויתורים טריטוריאליים שהוא לא מוכן לעשות.

מיהו כאן סרבן השלום?

ובאשר לסקר: אני מניח שהפלסטינים אומרים לעצמם: "מכירים את שרון. הוא תמיד חושב שינצח אותנו בכח. אבל כמה שהוא ינסה אנחנו נתנגד עם כל מה שיש לנו ונוכיח שלא זו הדרך. שרון מכריח אותנו להשתמש בטרור. הוא לא נותן שום פתח לשיחות מדיניות ולא מכיר בזכותנו הטבעית להגדרה עצמית". (ע' פס' ראשונה)
אתה ממש דובר 63397
אני לא מאמין שאתה אומר "אני מניח שהפלסטינים אומרים לעצמם..." הרי מאז שהתחלנו את שיחות השלום עם הפלשטינים וגם לפני כן ערפאת ואחרים תמיד אמרו מה שהם רוצים : את כל ארץ ישראל. והשמאל הישראלי פשוט סרב לקבל את זה. תבין, אני יודע שהכוונות שלך הן טובות אבל אי אפשר להתעלם מכך שבאנגלית ערפאת נשמע אולי מאוד סימפטי אבל כשהוא מדבר לעמו הוא אומר :"בדם ואש נכבוש אותך ירושלים".
אני חושב שאתה צריך לנטוש את התפקיד של דובר של העם הפלסטיני ובמקום לעדן את מה שהעם הפלסטיני אומר (אנחנו נגרש את הישראלים מפה גם אם זה יגבה את מחיר חיינו של כולנו) תתחיל להקשיב ולקלוט. אני לא מאמין כמה בן אדם יכול להיות אטום. העם הפלסטיני אמר לך בפה מלא שהם רוצים להלחם. הבעיה בהסכמי השלום היא שאף פעם לא הקשיבו למה שהעם הפלסטיני באמת רוצה וחשבו שיודעים יותר טוב ממנו מה שהוא רוצה. אני מצטער להגיד לך אבל הפלסטינים נתנו לך סטירה ואתה מפנה את הלחי השנייה (או העשירית כבר).
אתה ממש דובר 63403
"בדם ואש נכבוש אותך ירושלים" אינו שווה ל"הפלסטינים תמיד אמרו את מה שהם רוצים: את כל ארץ ישראל". הם לא אומרים זאת כבר זמן רב.

אני לא דובר העם הפלסטיני. אני מנסה להבין את העם הפלסטיני ולהסיק מכך מה כדאי לנו לעשות. אני לא שופט כי אם מאבחן. ראיה רגשנית-לאומנית של הדברים מובילה לשיקול דעת המבוסס יותר על סטריאוטיפים, אמונות, הלכי רוח, רגשות ופרשנות לקויה של המציאות מתוך עצימת עיניים אל מול תמונת המציאות השלמה. הסתכלות מאוזנת בתחום המדיני תוביל לקבלת החלטות מועילות יותר, בדיוק כשם שהסתכלות מאוזנת על מציאות כלכלית תכתיב קבלת החלטות שקולה ומוצלחת יותר.

על הסקאלה שבין קבלת החלטות על פי רגש-שלילי; ראציונל; או רגש-חיובי, נראה לי שאנחנו צריכים להשתחרר מהשלב הראשון של קבה"ח מתוך רגשות שליליים לטובת קבה"ח ראציונלית, ומי יתן שביום מן הימים ההחלטות שנקבל יונחו על ידי רגשות חיוביים.
Translate this 63412
Translate this 63419
תודה על ההפניה. אני מתחיל רק עכשיו בקריאת המסמך המרתק הזה. אולי אמצא במסגרת פרוייקט "אוולון" גם את נוסח ההחלטה של המועצה הלאומית הפלסטינית משנת 74', בה נקבע כי העם הפלסטיני מקבל את החלטות מועצת הביטחון 242 338 ובכך מוותר בפועל על חלומו לפלשתין הגדולה. לישראלים לקח הרבה יותר זמן להיפטר מרעיון "ארץ ישראל השלמה", ולמעשה הרעיון הזה עדיין חי ונושם, ומכתיב במידה רבה את התנהלות השלטון. לדעתי יש לשאוף לאיזון בנקודת המבט בכדי לאפשר את היכולת לייחס לתופעות שונות את מידת המשמעות הנכונה ולאתר את הפרספקטיבה הרחבה שבתוכה הן מתרחשות, כך שהפרשנות שלהן תהיה מדוייקת ועניינית.

שוב תודה על ההפניה.
קריאה סלקטיבית 63399
כמה נאה התרגום שנתת. השמטת, למרבה הצער, מילה אחת, לא לגמרי זניחה: Immediately כלומר, שרון אמר שהוא מתנגד לתחילת הדיון הטריטוריאלי *מיידית*, או (במלים שלי) תוך כדי המשך הטרור. הרי אפילו על שבעת ימי השקט הוא ויתר. אז מי כאן סרבן השלום?

ולגבי הפלשתינאים, אתה רשאי להניח כל מה שאתה רוצה לגבי הסיבות שלהם, אבל לא תוכל לברוח מכך ש 87% מהם הודיעו על תמיכה בטרור ועל רצונם בהמשך המאבק עד שחרור כל פלשתין. כל הלהטוטים הפסבדו-פסיכולוגיים שלך לא משנים את העובדות, ובטח לא צריך להזכיר לך שאת האינתיפאדה הזאת הם לא פתחו נגד סרבן השלום שרון, אלא נגד ברק, סרבן שלום קצת פחות מובהק. והם פתחו אותה בדיוק בתגובה להצעה ש*כן* הכירה בזכותם להגדרה עצמית, בגבולות 67 פחות או יותר.

אבל למה לתת לעובדות לבלבל אותך?
קריאה סלקטיבית שלך 63401
Immediately מתייחס ללחץ שיופעל לוויתורים עם תחילת שיחות. לא למועד תחילת השיחות.

הפסקה השניה שלך נגועה אף היא בחוסר דיוקים. הפלסטינים ברובם לא נאבקים על כל פלסטין, אלא על מדינה בגבולות 67'. במקרה הזה אני מסכים עם אמ"ן שכלל את האבחנה הזאת בדו"ח השנתי שהציג לקבינט בשבוע שעבר. ברק הציע שלום אנורקטי מבחינה פלסטינית. פרטי ההצעות שהביא היו רחוקות מלספק לפלסטינים הזדמנות להקים מדינה נורמלית, כך שהם מעולם לא אמרו "לא" להצעה שתיתן להם מדינה. הם סירבו לתכתיב של "הכל או לא כלום" בניצוחם של ברק וקלינטון.

לפני שאתה מתריס בפני על חוסר היצמדות לעובדות, כדאי שתכיר אותן בכדי שתהיה לך את היכולת לשפוט האם אני באמת "לא נותן להן לבלבל אותי".
קריאה סלקטיבית שלך 63417
המאמר שממנו ציטטת ועליו אנחנו מדברים עכשיו ציטט סקר שנערך ע"י עיתון ערבי, ובו הצהירו 87% שהם בעד המשך המאבק לשחרור כל פלשתין. זאת עובדה.

את המילה immediately השמטת מהתרגום שלך, זאת עובדה.

ההצעות ה"אנורקטיות" של ברק דברו על 97% מהשטח - זאת עובדה.

הפלשתינאים הגיבו עליהן כפי שהגיבו - זאת עובדה.

כל השאר הוא השערות. אתה משער שאם ניסוג ללא תנאי יבוא שלום, אני משער שזה יגרור מלחמה נוראה יותר.
מתוך מאמר שכתב ג'ף הלפר 63418
איש שטח וותיק מהוועד נגד הריסת בתים.

"הדעה הרווחת היא, שבחודשים ינואר/פברואר 2001, במהלך המשא ומתן שנערך בטאבה, הציע ברק לפלסטינים "הצעה נדיבה": 95% מן השטחים הכבושים. ערפאת, נאמר לציבור הישראלי, דחה את ההצעה – דוגמא נוספת לנטייתו "לעולם לא להחמיץ הזדמנות להחמיץ הזדמנות". תפיסה זו מבוססת הן על מידע שגוי והן על הנחות שגויות. ראשית, מעולם לא היתה "הצעה" ישראלית, ובהחלט לא כזו שעניינה 95%. במהלך תקופה קשה, שבה ידע ברק כי הוא עומד להפסיד בבחירות, הגיעה המשלחת הישראלית לטאבה בנכונות למסור 93% מן הגדה המערבית – בעוד הפלסטינים מוכנים להתפשר על 97%. למעשה, שני הצדדים כלל לא דיברו על אותה קרקע. הואיל וישראל לא התייחסה כלל לירושלים המזרחית ול"אזור הספר" סביב לטרון כחלק מן הגדה המערבית, אך כללה בהצעתה חלק מים המלח, הנמצא בשטח הפלסטיני, 93% האחוזים של ברק היו למעשה כ-‏88% מן השטח הפלסטיני הממשי.

התנהלותו של ברק לא היתה גחמה של ראש ממשלה יהיר שביקש את מקומו בספרי ההיסטוריה; הצעותיו של ברק לא היו אלא שיאו המתבקש של תהליך אוסלו. סופו העקוב מדם של המשא ומתן חשף את תהליך אוסלו במערומיו: לא "שלום של אמיצים" ולא "פשרה היסטורית", אלא הסכם שעוצב בידיהם של אנשי צבא ועל-פי השקפת עולמם, שמטרתו הראשונה במעלה היתה להבטיח את המשך שליטתה של ישראל בשטחים הכבושים. התהליך כולו לא היה ניסיון להגיע למצב שבו יתקיימו שתי מדינות ריבוניות זו לצד זו, כי אם ניסיון להמשיך את הכיבוש באמצעים אחרים. לפני המשא ומתן, כמו גם במהלכו, ביצעה ישראל פעולות רבות ושונות שבאו להבטיח את שליטתה העתידית בשטחים הכבושים ובחיי תושביהם, בעודה מונעת כמעט כל אפשרות לפיתוח כלכלי של המדינה הפלסטינית ומייעדת לרשות הפלסטינית תפקיד של כוח שיטור מטעמה; עבור כל מי שטרח לבחון את ההסכמים ואת המציאות בשטח, ברור היה כי ההתקוממות הנוכחית היתה רק עניין של זמן".
"הצעת קלינטון" לא הגיעה אל השטח? 63496
אם להמשיך את הקו של דנידין אז זאת עובדה שממשלת ישראל אישרה את "הצעת קלינטון", שדיברה על מסירת שטח המקביל ל 97 אחוזים משטחי יש"ע (נדמה לי שהיו 2 אופציות: או 94 אחוז + 3 אחוזים משטח ישראל הריבונית, או 96 + 1). ההצעה אושרה בתוספת הסתייגויות מסוימות אשר למיטב ידעתי לא עסקו (לפחות לא באופן מהותי) באחוזי השטח.
קצת מוזר שהלפר (לא מכיר אותו) כמו אנשי שמאל רבים אחרים, שאולי גם אתה נמנה עליהם (אותו כנ"ל) בוחר פשוט לעצום עיניים אל מול "עובדות לא נוחות", במקום להתמודד עימן.
האם ראש ממשלה ישראלי שהיה מוכן לוויתורים משמעותיים בירושליים הוא לא ראש ממשלה שניתן לומר עליו ש"הלך לפשרה היסטורית"? האם וויתור על "שווי ערך" ל97 אחוזים משטחי יש"ע פירושו הסכם "שמטרתו הראשונה במעלה היתה להבטיח את המשך שליטתה של ישראל בשטחים הכבושים"? איך בדיוק הצעותיו של ברק היו סופו העקוב מדם של התהליך? האם לא הגיוני יותר לומר שהאלימות הפלס' אשר פרצה עם כשלון השיחות (ואשר לכל הפחות נעשתה תוך העלמת עין של ההנהגה הפלס') היא סופו העקוב מדם של התהליך?
אני מניח שדעותינו באשר לדרכים לפתרון הסכסוך הן דומות, ובאופן אישי אני אף מאמין כי רוב הסיכוים הם כי אכן ניתן להגיע להסכם הדומה ל"הצעת קלינטון" ולכך יש לשאוף. אך במידה מסוימת דווקא בשל כך מוזר לי לראות כיצד אנשי שמאל רבים בוחרים לכופף, לעוות ולהתעלם מעובדות מסוימות ובלבד שלא יצטרכו להתעמת עם המציאות הלא כל-כך נעימה.
"הצעת קלינטון" לא הגיעה אל השטח? 63538
תבדוק טוב טוב עד כמה גרסתך נכונה יותר מזו של הלפר. יש לי תחושה חזקה מאוד שתיווכח לדעת שדבריך לא מדוייקים.

הנה שאר המאמר של הלפר, בניסוחו הלא סופי כפי שקיבלתי אותו בדוא"ל: "ככל שנוגע הדבר לאופן שבו עוצבה דעת הקהל הישראלית לאחר כשלון המשא-ומתן, השקר ההסברתי הגדול – אך היעיל – ביותר הוא יצירה של השגיאה הגדולה ביותר היא לחשוב כי קיימת שקילות בין שטח לבין ריבונות מדינית, או יכולת קיום עצמאית. אף-על-פי ששליטה ב-‏95% או 88% מן השטח היא דבר חשוב – בייחוד אם מדובר בטריטוריה רציפה – משמעות הדבר אינה בהכרח ריבונות של 100%, 95% או 88%. כאן נכנס לתמונה נושא מכריע: שליטה. הפלסטינים יכולים היו לקבל 95% מן הגדה המערבית, את עזה וחלקים מירושלים המזרחית, ועדיין לא היו מתממשים התנאים הדרושים להגדרה עצמית לאומית: טריטוריה רציפה, יכולת קיום כלכלית וריבונות אמיתית. מאז 1967 – ובייחוד מאז חתימת הסכם אוסלו בשנת 1993 – יצרה ישראל "מטריצה של שליטה" בגדה המערבית, בירושלים המזרחית ובעזה. מטריצת השליטה הזו, מנגנון מורכב ומשוכלל של מנגנוני שליטה, מעלים על הדעת את המשחק היפני "גו". במקום להביס את יריבך, כשם שניתן לעשות בשח-מט, הניצחון במשחק "גו" תלוי ביכולתך לשלול מן הצד השני את יכולת התנועה באמצעות שליטה בנקודות מפתח של המטריצה, כך שכל תנועה של היריב תגרום לו להיתקל במכשול אחר. האסטרטגיה הזו נמצאה שימושית מאוד במלחמת וייטנאם, כאשר כוחות קטנים של הוויאט-קונג הצליחו לשתק כמעט חצי מליון חיילים אמריקאים, שברשותם היה כוח אש עצום.

למעשה, ישראל עשתה דבר דומה לפלסטינים. מטריצת השליטה המתוכננת בקפידה תאפשר שיתוק מוחלט של חיי האוכלוסייה הפלסטינית אפילו אם לא תבקש ישראל לכבוש מחדש שטחים גדולים. כל ההתנחלויות והדרכים העוקפות גם יחד תופסים פחות מחמישה אחוזים מן הקרקע; "גושי התנחלויות", "אזורי ביטחון" ואמצעי שליטה אחרים כבר מותירים בשליטת ישראל 12% מן השטח, כשם שרצה ברק, או 56%, כשם שמבקש אריאל שרון. ואולם, אותם חמישה עד 12% אחוזים הם שיוצרים את ההבדל בין בנטוסטנים (כשם שנעשה במהלך שלטון האפרטהייד בדרום-אפריקה) לבין מדינה ריבונית ובת קיימא. אם נבחן את ההצעות במונחי שליטה, הצעה שתעביר לידי הפלסטינים 88% מן הגדה המערבית עשויה להישמע "נדיבה", אך יש לבחון אותה לאור ההשפעה שתהיה לאחוזים הנותרים על הריבונות והעצמאות של הפלסטינים.

"הצעתו" של ברק בטאבה ראויה לבחינה מדוקדקת – לא משום שהיא אכן "הצעה", או משום שהיא מייצגת נאמנה את העמדה הישראלית או אפשרות אמיתית לשלום, אלא משום שהיתה, כשם שאמר ברק פעם אחר פעם, ה"עסקה" הטובה ביותר שיוכלו הפלסטינים להשיג; "ההצעה הנדיבה" ביותר, עסקה של פעם בחיים, שדחייתה תהיה "שגיאה היסטורית" מצד הפלסטינים. אם כל זה נכון, האם היתה "הצעת 95 האחוזים" בטאבה מובילה לכינונה של מדינה פלסטינית ריבונית? האם היתה מפרקת באמת את מטריצת השליטה הישראלית, ומאפשרת לפלסטינים קיום עצמאי ומכובד לצד ישראל? גם בתרחיש האופטימי ביותר, התשובה שלילית.

אמת היא ששיחות טאבה אכן הביאו לכמה הישגים מהותיים. ישראל נסוגה מתביעותיה על בקעת הירדן, ויתרה על חלק ניכר מן השטחים (גם אם לא 95% מהם), צמצמה את גודלם של גושי ההתנחלויות המתוכננים, וויתרה גם על שליטתה האקסטרה-טריטוריאלית במערכת הכבישים העוקפים. הפלסטינים זכו ברציפות טריטוריאלית ניכרת יותר מזו שהוצעה להם בקמפ-דייוויד, ובשליטה על גבולותיהם (אך לא על מקורות המים שלהם). עם זאת, גם שיחות טאבה לא שברו את אחיזתה של ישראל בשטחים הכבושים. נהפוך הוא – הן רק חשפו את המידה שבה יכולה ישראל לחזור מתביעותיה השונות, בעודה שומרת על שליטתה בשטחים. שיחות טאבה חשפו את יסודותיה המהותיים של מטריצת השליטה, "הקווים האדומים" של הסכמי אוסלו ושל כל ממשלה ישראלית. במבט מקרוב, זה מה שהציעו "ההצעות הנדיבות" הלכה למעשה:

 מיזוג גושי התנחלויות אסטרטגיים.במהלך שנות התשעים החלה ישראל בעיבוי ובביסוס של ההתנחלויות שהקימה בשטחים הכבושים. כדי להימנע ממחאה בינלאומית על הקמתן של התנחלויות חדשות, עברה ממשלת ישראל לבניית התנחלויות חדשות בשטח שתכניות המתאר החשיבו כחלק מן ההתנחלויות הקיימות. כך יכולות היו ממשלות ישראל לטעון כי הן רק "מרחיבות" התנחלויות קיימות כדי לענות על צרכי הריבוי הטבעי (שקר מובהק). במקביל התחילה ישראל למזג התנחלויות מבודדות לכדי גושי התנחלויות גדולים. אף-על-פי שעדיין לא ברור מה יעלה בגורלם של חלק מגושי ההתנחלויות הללו (ההתנחלויות בבקעת הירדן, לדוגמא, כמו גם גוש ההתנחלויות של קריית-ארבע ליד חברון והתנחלויות שהוקמו באזורים פלסטיניים צפופים), ישראל אינה מוכנה לוותר על שלושה גושי התנחלויות, שכיום מתגוררים בהם כ-‏150,000 מתנחלים ישראלים:

1) העיר אריאל וגוש "השומרון המערבי", החולשים על אזור אסטרטגי במערב הגדה המערבית. גוש התנחלות זה מונע יצירה של רצף טריטוריאלי פלסטיני, מונע מעבר של אנשים ושל סחורות בין הערים הפלסטיניות קלקיליה, שכם ורמאללה, ואינו מאפשר פיתוח אורבני באזור קלקיליה. חשוב לא פחות הוא מיקומה האסטרטגי של אריאל, החולש על משאבים פלסטיניים: גוש ההתנחלויות של אריאל ממוקם מעל אקוויפר המים העיקרי של הגדה המערבית, ומאפשר שליטה בזרימת המים ובחלוקתם.
2) גוש ההתנחלויות המרכזי (פסגת זאב, גבעת זאב, מעלה אדומים וככל הנראה גם בית אל) משתרע על פני חלק גדול ממרכז הגדה המערבית, מאזור מודיעין ועד למרחק של 20 קילומטר מנהר הירדן. הוא מחלק את הגדה לשני חלקים, ומאלץ את הפלסטינים המבקשים לעשות את דרכם מצפון לדרום ולהפך (בייחוד מרמאללה לאזור בית לחם ולאזור חברון) לעבור דרך טריטוריה ישראלית – כביש הטבעת המזרחי. גוש ההתנחלויות הזה מותיר את הפלסטינים תושבי הגדה המערבית רחוקים מירושלים, מותיר את 200,000 הפלסטינים המתגוררים בירושלים המזרחית מבודדים ממדינתם ומן החברה שלהם, ומבתר את הקשר האורבני הטבעי בין ירושלים לרמאללה. במונחי יכולת הקיום של מדינה פלסטינית עתידית, בלוק ההתנחלויות הזה, רכיב מרכזי של "ירושלים רבתי" הישראלית, הוא המכשול הגדול ביותר לקיומה העתידי של מדינה פלסטינית.
3) גוש ההתנחלויות של אפרת, גוש עציון ובית"ר עלית, דרומית-מערבית לירושלים (אך מחובר באמצעות גילה, הר חומה וכביש הטבעת המזרחי/דרך מספר 7 לגוש מעלה אדומים) הוא רכיב מרכזי של "ירושלים רבתי". גוש ההתנחלויות הזה מונע את קיומה של מדינה פלסטינית ריבונית ובת קיימא, בכך שאינו מאפשר מעבר בין בית לחם לבין חברון, ומונע גם את תנועתם של המשתמשים ב"מעבר הבטוח" מעזה. גוש התנחלויות זה מאלץ את הפלסטינים המבקשים לעבור בין הערים להשתמש בדרכים שישראל שומרת על שליטה "בטחונית" בהן – דרכים העוברות באזורי התנחלויות צפופים, ומאפשרות לעכב את תנועת האזרחים הפלסטיניים ולהטיל עליהם סגרים והגבלות תנועה שונות. כמו כן, בדומה לגוש ההתנחלויות של אריאל, מבטיח גוש ההתנחלויות הזה שליטה ישראלית באקוויפר מרכזי של הגדה המערבית.

 יצירתה של "ירושלים רבתי". לאחר סיפוח גושי ההתנחלויות של גבעת זאב ושל מעלה אדומים, 250 קילומטרים-רבועים שמתגוררים בהם כ-‏80,000 מתנחלים, תחלוש "ירושלים רבתי" על כל האזור המרכזי של הגדה המערבית, ותמנע את קיום הרצף הטריטוריאלי הנחוץ לכינונה של מדינה פלסטינית בת קיימא. גושי ההתנחלויות הללו יתפקדו גם כחיץ שיפריד את ירושלים מסביבותיה בגדה המערבית, ויקשה או ימנע את גישתם של פלסטינים לירושלים. הואיל וכ-‏40% מן הכלכלה הפלסטינית תלויה בירושלים כמרכז תיירותי, יהיו להפרדה כזו של ירושלים מן השטח הפלסטיני השלכות חמורות על יכולת קיומה הכלכלית של מדינה פלסטינית עצמאית; הפרדה כזו תבטיח כי הפלסטינים ימשיכו לשמש ככוח עבודה זול עבור תעשיינים ישראלים, במחיר כבד הן עבור הפלסטינים והן עבור השכבות החלשות בישראל. קונספט "ירושלים רבתי" מונע את תפקידה של ירושלים כמרכז אורבני, דתי ותרבותי פלסטיני.

 יצירת "מטרופולין ירושלים". כבישי הטבעת והכבישים המהירים שנסללו בירושלים ובסביבותיה אמורים ליצור תשתית שליטה אזורית, שתהפוך את ירושלים מעיר למטרופולין. "מטרופולין ירושלים" מכסה שטח עצום בגודלו. תחומו כולל כ-‏10% מן הגדה המערבית (440 קילומטרים-רבועים), מבית שמש שבמערב, דרך קרית ספר עד וכולל רמאללה, ומשם דרום-מזרחית דרך מעלה אדומים וכמעט עד לנהר הירדן. משם, לכיוון דרום-מערב, יכלול מטרופולין ירושלים את בית סאחור, את בית לחם ואת גוש ההתנחלויות של אפרת ושל גוש עציון, ומשם מערבה לבית"ר עלית, צור הדסה ובית שמש. מטרופולין ירושלים יספק רצף טריטוריאלי ישראלי עד לקרית ארבע ולהתנחלויות באזור חברון. במובנים רבים, "מטרופולין ירושלים" הוא הכיבוש. בתחומו נמצאים 75% ממתנחלי הגדה המערבית, וכן המרכזים העיקריים שבנתה ישראל בשטחים הכבושים.

הכבישים, הפארקים התעשייתיים וערי ההתנחלויות שהקימה ישראל מבטיחים את יצירתו של כרך בשליטה ישראלית, שכוחו כמרכז של פעילות אורבנית, של תעסוקה ושל תחבורה יהפוך את הגבולות הפוליטיים, דוגמת הגבול בין ירושלים לרמאללה ובין ירושלים לבית לחם, לבלתי רלוונטיים בעליל. דוגמא טובה לאופן שבו כבר נעשה הדבר היא הפארק התעשייתי החדש, שער בנימין, הנבנה כעת ב"שער המזרחי" של מטרופולין ירושלים, מדרום-מערב לרמאללה. במונחים של שליטה, מספק הפארק התעשייתי הזה עוגן כלכלי להתנחלויות שהיו עשויות להיוותר מבודדות מן הכלכלה הישראלית והירושלמית – כוכב יעקוב, תל ציון, מעלה מכמש, אלמון, פסגות ואדם, עד לבית אל ולעפרה. למעשה, הפארק התעשייתי החדש חוסם את האפשרויות הכלכליות של רמאללה, ומתעתד לספק משרות ואולי גם מבנים עבור התעשייה הפלסטינית שאמורה היתה להיות ממוקמת ברמאללה ובסביבותיה. מנקודת המבט האסטרטגית של ישראל, "מטרופולין ירושלים" מרוקן את המדינה הפלסטינית מכל אפשרות לריבונות או לקיום עצמאי.

 מלאכת טלאים בירושלים המזרחית. בין הדיונים שנערכו בקמפ-דייוויד לבין אלה שנערכו בטאבה, נשקלו מתווים שונים שיאפשרו לפלסטינים נוכחות רצינית יותר בירושלים המזרחית, שתהיה בירתם. ייתכן שהפלסטינים יקבלו את הכפרים והשכונות שבפאתי ירושלים, מצפון ומדרום, אף-על-פי שלא יקבלו ריבונות מלאה בהם, אלא "אוטונומיה תפקודית", "שליטה אדמיניסטרטיבית" או "ריבונות מוגבלת". בטאבה שקלה ישראל להעביר לפלסטינים גם כמה אזורים מרכזיים: חלק מן "האגן הקדוש" שבין העיר העתיקה להר הזיתים, את האזור המסחרי של ירושלים המזרחית, את שכונת שייח ג'ראח וכן את הרובע המוסלמי ואת הרובע הנוצרי של העיר העתיקה. נושא הר הבית/חראם אל-שריף נותר בלתי פתור, וישראל הסכימה להעביר לפלסטינים (אך לא באופן רשמי) את אזור המסגדים "העליון", ולשמור על ריבונותה בכותל המערבי.

ללא קשר לגודלן של הפשרות הטריטוריאליות, ישראל לא תוותר על כל אזור ירושלים המזרחית, שבו רבים הישראלים (כ-‏200,000) מן הפלסטינים. הואיל וההתנחלויות באזור זה מוקמו אסטרטגית כדי להבטיח שליטה מירבית בשטח וביכולת התנועה בו, והואיל וכיום עוסקת ישראל בנסיונות לחבר את התנחלויות ירושלים המזרחית לירושלים המערבית, טלאי השטח שיועברו לפלסטינים יהיו מחוברים אך בקושי לבירה הפלסטינית שבאבו דיס. הנוכחות הפלסטינית בירושלים תהיה מקוטעת ומפוצלת, ותמנע את קיומה של ירושלים הפלסטינית כמרכז תרבותי וכלכלי. יתר על כן, ירושלים הפלסטינית תהיה מכותרת ב"טבעת חיצונית" של "ירושלים רבתי", שתמנע לחלוטין כל אפשרות לפיתוח אורבני וכלכלי (בנוסף, העברה אסטרטגית של האזורים הפלסטיניים של ירושלים המזרחית לידי הפלסטינים – העברה של 200,000 בני אדם בלתי רצויים ללא ויתור על שליטה – והפיכת ההתנחלויות לחלק מירושלים רבתי יגדילו את הרוב היהודי בירושלים הישראלית מ-‏70% ל-‏85%).

 שליטה ישראלית בתנועה ובכבישים הראשיים. במהלך העשורים האחרונים (ובייחוד במקביל ל"תהליך השלום" של אוסלו) סללה ישראל מערכת של כבישים מהירים ושל "דרכים עוקפות" כדי לחבר בין ההתנחלויות השונות, ליצור חיץ בין אזורים פלסטיניים ולהפוך חלקים ניכרים מן הגדה המערבית לשטח ישראלי למהדרין. גם אם תוותר ישראל על שליטתה בכבישים המהירים, יישארו בשליטתה חלקים אסטרטגיים רבים – כביש הטבעת המזרחי, הכביש המהיר מירושלים לגוש עציון, כביש 45 מתל-אביב אל מעלה אדומים, חלק מכביש מספר 60 מירושלים אל בית אל ואל עפרה, וכן חלקו המערבי של כביש עוקף חברון, המוביל לגוש ההתנחלויות של אריאל. במונחי תעבורה של אנשים ושל סחורות, מערכת זו תחלק את הישות הפלסטינית לארבעה מחוזות נפרדים: צפון הגדה המערבית, דרום הגדה המערבית, ירושלים המזרחית ועזה. יש לזכור גם את המגבלות הנוספות: "המעבר הבטוח" מעזה לגדה המערבית, החיוני לקיומה של מדינה פלסטינית בת קיימא, יימצא בחזקה פלסטינית מבחינה מנהלית בלבד, ולא יקבל מעמד אקסטרה-טריטוריאלי. הישראלים מבקשים לשמור על אפשרות ל"פריסת חירום" הן במערכת הכבישים המהירים והן בבקעת הירדן (מקום שבו דרשה ישראל להותיר בסיסים צבאיים לפרק זמן שלא ייקבע מראש), ומערערים בכך את הריבונות הפלסטינית. הכבישים המהירים ייוותרו במעמד של "כבישי ביטחון" ישראליים – מהלך שעיקרו מניעה מוחלטת של פיתוח פלסטיני באזור.

כדי להבין את תפקידה של רשת הכבישים המהירים כחלק מתהליך הסיפוח, יש לבחון את ההתפתחויות בגדה המערבית גם לאור תכנית "כביש חוצה ישראל" האמביציוזית. כבר בשנת 1977, עם תכנית האב שלו עבור ההתנחלויות ועבור סיפוחה של הגדה המערבית, הציג אריאל שרון את "תכנית שבעת הכוכבים", שעיקרה פיתוח אורבני ישראלי רציף משני עבריו של הקו הירוק. כביש חוצה ישראל, הגובל בתחומה של הגדה המערבית, מספק "עמוד שדרה" חדש לישראל. מאות-אלפי ישראלים ייושבו מחדש בערים השוכנות לאורכו של תוואי הכבישים החדש, בייחוד לאורך הקו הירוק, וכן באזורים ערביים בגליל. ערים והתנחלויות ישראליות משני עבריו של הקו הירוק, הן חדשות והן מורחבות, יביאו ליצירתו של כרך-על שבו ייפגש מטרופולין תל-אביב (הכולל את התנחלויות אזור מודיעין, את ראש העין ואת גוש ההתנחלויות של אריאל) עם מטרופולין ירושלים (המשתרע ממודיעין, קרית ספר, בית שמש וגוש עציון על רוב מרכזה של הגדה המערבית, עד להתנחלויות שממזרח למעלה אדומים). כביש חוצה ישראל, המחובר לכבישים של התנחלויות הגדה המערבית, יעביר את מרכז האוכלוסייה הישראלי מזרחה, בניסיון לעצב מחדש את תוואי המדינה כולה.

 פארקים תעשייתיים לשליטה כלכלית. הקמתם של פארקים תעשייתיים לאורך קו התפר שבין ישראל לבין המדינה הפלסטינית הוא רכיב מרכזי באסטרטגיה הבאה לדכא כל התנגדות פלסטינית להמשך הנוכחות והשליטה הישראליות בשטחים הכבושים. עד כה כבר הוקמו שבעה מתחמים ממין זה, ופארקים תעשייתיים נוספים נמצאים כעת בשלבים שונים של תכנון והקמה. ואולם, בעודם מספקים משרות לכוח העבודה הפלסטיני, מאיימים הפארקים התעשייתיים הללו על יכולת קיומה הכלכלית של המדינה הפלסטינית, מבטיחים את תלותה הכלכלית בישראל ומסכנים גם את איכות הסביבה. הם מעניקים לחברות הישראליות גישה לכוח עבודה פלסטיני זול, ומונעים מן העובדים הפלסטינים להגיע לעבוד בישראל (רכיב מרכזי של אסטרטגיית "ההפרדה" - במקום להביא את הפלסטינים לעבודה בישראל, יביאו התעשיינים הישראלים את העבודה אל הפלסטינים, במחיר פגיעה הן בכלכלה הפלסטינית והן במובטלים הישראלים). אף-על-פי שהמפעלים הישראליים משלמים משכורות גבוהות מכפי שיכולים הפלסטינים להרשות לעצמם לשלם, המשכורות עודן נמוכות ממשכורות המינימום הישראליות, ואינן כוללות הטבות סוציאליות כלשהן. קרבתם של הפארקים התעשייתיים של ישראל לתעשיות הפלסטיניות החלשות מהם יוצרת תחרות בלתי הוגנת, ומונעת מן הערים הפלסטיניות כל אפשרות לקיום כלכלי עצמאי (הפארקים התעשייתיים מעניקים גם עוגן כלכלי להתנחלויות שתושביהן מנהלים את הפארקים ואת המפעלים, כשם שניתן לראות בפרוייקט שער בנימין). חשובה לא פחות היא העובדה שהסטנדרטים הסביבתיים המעורפלים והעלויות הנמוכות מושכים לפארקים התעשייתיים את התעשיות הישראליות המזהמות ביותר – תעשיות כימיקלים, אלומיניום, מוצרי פלסטיק, מתכת וייצור וסוללות. מיקומם של המפעלים באזורים הפלסטיניים (אזורים תעשייתיים ישראליים שהוקמו שם במיוחד) מבטיח כי התעשיות הישראליות ימשיכו לזהם את הגדה המערבית בפסולת תעשייתית.

 מענה על צרכיה ה"בטחוניים" של ישראל. מבחינת ישראל, הגדרתו של ה"ביטחון" רחבה דיה כדי לכלול את כל התנאים שיאפשרו שליטה פוליטית, צבאית וכלכלית מירבית של ישראל בשטחים הכבושים. ישראל מתעקשת כי המדינה הפלסטינית תהיה מפורזת, ותימנע מחתימת בריתות צבאיות אם מדינות אחרות; ישראל מבקשת לשלוט במרחב האווירי הפלסטיני, ושומרת לעצמה את הזכות לפרוס כוחות בבקעת הירדן במקרה שמתעורר "איום" של התקפה. למעשה, "גבולות הביטחון" שכופה ישראל מעניקים לה שליטה בכוח העבודה הפלסטיני ובתנועת הסחורות; זהו חלק מהותי ממדיניות ה"הפרדה", שמטרתו למנוע אפשרות לפיתוח של המדינה הפלסטינית, ולמנוע מתושבי המדינה הפלסטינית (פחות מ-‏20% משטחה של פלשתינה המנדטורית) גישה כלכלית למדינה הישראלית (יותר מ-‏80% מן השטח).

 ריבונות פלסטינית מוגבלת. למדינה הפלסטינית שתקום, מבחינת ישראל, תהיה ריבונות מוגבלת בלבד. היא תהיה מפורזת מכל נשק שאינו זה שסיפקה ישראל לרשות הפלסטינית כדי שזו תשלוט באזרחי פלסטין במקומה – ברווח גדול לשדולת יצרני הנשק של ארצות-הברית – ותבטיח את שליטתה של ישראל בשטחים הכבושים "בלי בג"צ ובלי בצלם", כלשונו של יצחק רבין המנוח, ולא יותר לה לכרות בריתות צבאיות אלא באישור ישראל. תהיה לה סמכות שיפוטית בשטחיה שלה, אך ישראל תטיל מגבלות שונות על הכניסה לתחומה (עניין הנוגע במיוחד לסוגיית הפליטים). יכולותיה הצבאיות יוגדרו ויוגבלו בידי ישראל גם לאחר הקמתה (בעיקר, יש להניח, כדי להבטיח שישראל תוכל לחדש את שליטתה בשטחים כאשר תמצא לנכון לעשות זאת).

פירוק מטריצת השליטה: הפתרון היחיד

הישראלי הממוצע כלל אינו מודע לקיומה של מטריצת השליטה. עבור רוב הישראלים, "שלום" אינו אלא ויתור על כמות השטחים המינימלית ש"תספק" את הפלסטינים, בתמורה לסיום "פעולות הטרור" השונות. הפלסטינים, לעומת זאת, מודעים היטב לקיומה של מטריצת השליטה, בעיקר משום שכל אחד ואחת מהם נתקלים בה ובסממניה על כל צעד; עם זאת, אם יהיה ברצונם לפרק אותה, יהיה עליהם להבין את תפקידה כמערכת שליטה אחת, שתוכננה ובוצעה בקפידה. לעתים מזומנות הצדיק בנימין נתניהו את ההתמקחות על כל אחוז מן השטח בציינו כי אחוז אחד של הגדה המערבית שקול בשטחו לתל-אביב. חשוב שגם הפלסטינים יבינו זאת, כיוון שיהיה באפשרותם לקבל אפילו 99% מן השטח ועדיין להותיר את מטריצת השליטה בעינה. אזור השקול בגודלו לתל-אביב, מחולק לעשרה או לעשרים מוקדי שליטה קטנים, יכול למנוע מן המדינה הפלסטינית כל אפשרות לקיום עצמאי וריבוני. אף-על-פי שטריטוריה רציפה היא תנאי לקיומה של מדינה בת קיימא, חשיבות רבה נודעת לא רק לשטח לבדו. ביטול צמתי השליטה המרכזיים הוא עניין מהותי לא פחות.

המבנה ואופן הפעולה של מטריצת השליטה מורכבים להפליא, ויש צורך בניתוח קפדני ומדוקדק כדי לדעת כיצד ניתן יהיה לפרקה. נקודות שליטה מסוימות מזדקרות לעין מאליהן. התנחלות מעלה אדומים משחקת תפקיד חשוב ביצירתה של "ירושלים רבתי" ובמניעת קיומו של רצף טריטוריאלי פלסטיני. אזור "E-1", שטח בן כ-‏16 קילומטרים-רבועים שסיפחה ישראל לאחרהבחירות (אילו בחירות?!) הופך את מעלה אדומים לחלק מירושלים. כדי לסגור את הרווח שנותר, מתכננת ישראל להקים עשרה מלונות, מרכזי תיירות, מרכז ספורט ובידור, מתחמי משרדים, הרחבה של האוניברסיטה העברית, פארקים תעשייתיים, מגרש חניה אזורי עבור אוטובוסים, מזבלה, בית קברות ו-‏1,500 יחידות דיור לישראלים, כולם מחוברים לירושלים, למודיעין ולתל-אביב באמצעות כבישים מהירים. "ירושלים רבתי" (ממודיעין וגבעת זאב במערב וכמעט עד נהר הירדן במזרח) מחלקת את הגדה המערבית לשני חלקים, פשוטו כמשמעו. יתר על כן, מערכת הכבישים הישראליים בגדה המערבית מובילה למעלה אדומים; ישראל צריכה רק להכריז על מעלה אדומים כעל "שטח צבאי סגור", כשם שעשתה בעבר, ובכך תשתק לחלוטין כל אפשרות לתנועה בגדה המערבית ובירושלים. גם אם יקבלו הפלסטינים שליטה כוללת באזורים האחרים, התנחלות זו לבדה מותירה את מטריצת השליטה בעינה.

ואכן, ההתנחלויות הן מרכיב מכריע בקיומה של מטריצת השליטה לא בגלל האדמה שהן יושבות עליה, אלא בגלל מנגנוני השליטה הסובבים אותן. רק 1.5% מן הגדה המערבית מיושבים בהתנחלויות, אך תכניות המתאר של התנחלויות אלה מכסות למעלה מ-‏6% (15-20%, אם נוסיף לחישוב את ירושלים רבתי, ויותר אם נכליל גם את "מטרופולין ירושלים"). כל התנחלות מבטיחה מנגנוני שליטה נוספים: תשתית כבישים, אזורי תעשייה, מתקנים צבאיים, "הסדרי ביטחון" דוגמת מחסומים, ועוד. בין אם "יאוחדו" ההתנחלויות ב"גושים" ובין אם ייוותרו זעירות ובודדות – אך ממוקמות אסטרטגית – תהיה התוצאה הסופית אחת: כל הישג טריטוריאלי של הפלסטינים ירוקן מתוכן.

שיטות השליטה האחרות גלויות פחות לעין. הרצועה הצרה של "אזור C” בדרך שבין רמאללה לביר זית, שרוחבה אינו עולה על זה הנחוץ למעבר של ג'יפ צבאי, מספיקה לחלוטין כדי לשלוט בכל אפשרויות התנועה באזור (כפי שראינו כאשר נחפרו בה תעלות לצורך המצור על רמאללה). רצועה ישראלית צרה בין בית לחם לבית סאחור, כמוה כרצועות דומות ברחבי הגדה המערבית כולה, משמרת את מטריצת השליטה באופן דומה. אפילו לכבישי הגישה יש תפקיד מכריע. הכביש שסוללת ישראל סביב ענתה מבטיחה למנוע כל אפשרות לגידול של הקהילה במקום. ללא הכביש לא תצליח ישראל למנוע התרחבות של ענתה מזרחה ודרומה (ובכך למנוע מפסגת זאב וממעלה אדומים לכתר את דרום-מערב ירושלים – דבר שיבטיח את קיום החיץ שמנסה ישראל ליצור בין ירושלים המזרחית לבין הגדה המערבית).

הדרך היחידה לפרק את מטריצת השליטה היא להעלימה מכל וכל, גם אם יוסכם על "לוח זמנים בטחוני" שיענה על החששות הישראליים. עם זאת, רק פירוק מוחלט של מטריצת השליטה יבטיח כי יוסרו מן הטריטוריה הפלסטינית כל המחסומים המונעים רצף טריטוריאלי וחופש תנועה: התנחלויות, דרכים עוקפות, מחסומים צבאיים, "אזורי ביטחון" וכל יתר האמצעים הבאים למנוע קיום עצמאי של המדינה הפלסטינית. משמעות הדבר היא שליטה פלסטינית מוחלטת בגבולותיה עם המדינות הערביות, והחלפת נקודות הביקורת והסגר הישראליים בסידורי גבול סבירים, המקובלים על שני הצדדים (נקודות המעבר שבונה ישראל כיום בין בית לחם לירושלים באמצעות בטון וברזל מחזקות את המצור הצבאי שמטילה ישראל על העיר הפלסטינית, ומבטיחות מדיניות אלימה של "הפרדה" ושל שליטה ישראלית שלא יאפשרו בשום שלב כינון של יחסי שכנות נורמליים בין המדינות). כל המהלכים הללו עולים בקנה אחד עם מדיניותו המוצהרת של אהוד ברק – הקמת "גבולות ביטחון" שישמשו את ישראל נגד הפלסטינים, כשם שנאמר בסיסמת הבחירות המרכזית שלו: "הפרדה – אנחנו כאן והם שם". למותר לציין כי הפרדה ממין זה, מגובה בהמשך שליטתה העקיפה והישירה של ישראל בחייהם של תושבי השטחים, תוכל להביא לאזרחי ישראל את ה"ביטחון" המובטח אך ורק בטווח הקצר; בטווח הארוך, זהו מתכון בטוח להתקוממות נוספת.

אילו היו נסיבות שאין לגבור עליהן מחייבות נוכחות ישראלית כלשהי בפלסטין, יש להבטיח כי נוכחות כזו לא תהיה אמצעי לשליטה בחייהם של הפלסטינים. יש להבין את מטריצת השליטה ואת אופני פעולתה כדי להבטיח כי המדינה הפלסטינית לא תהיה רק בנטוסטן, או מדינת חסות של ישראל. יש למצוא מהו שלום צודק ובר קיימא בעיני הפלסטינים, ולהבטיח כי יהיה באפשרותם לפתח את התכנית ואת האמצעים שיאפשרו את כינונו – להגיע למשא ומתן העתידי עם אג'נדות, מפות וחזון משל עצמם, וכן עם תמונה ברורה של מטריצת השליטה ושל האמצעים לפירוקה. רק כך ניתן יהיה להבטיח את כינונו של שלום צודק, שרק הוא לבדו יוכל להבטיח את עתידם של שני העמים".
ועל כך נאמר: בואו נדבר על זה. 63579
יש צד בסכסוך שהחליט לשבור את הכלים המדיניים, והתחיל במהלך של השגת הישגים מדיניים באמצעים צבאיים (בדרך כלל קוראים לזה מלחמה). רמז: זה לא היה הצד הישראלי.
הניתוח של הלפר 63591
"חשוב שגם הפלסטינים יבינו זאת, כיוון שיהיה באפשרותם לקבל אפילו 99% מן השטח, ועדיין להותיר בעינה את מטריצת השליטה".

מעניין שהלפר הלזה, (יהיה מי שיהיה), מייעץ לפלסטינים מה צריכות להיות דרישותיהם, ומנסה לפקוח את עיניהם לגבי דברים שהם אולי לא מודעים להם.

(למה זה מזכיר לי את ה"אינטילגנציה" שבאה להגיד ל"פרולטריאט" מה טוב בשבילו?
הדמיון הוא בוודאי בעיני רוחי בלבד...)

שאלה זעירה: לפי מה קובע הלפר ש-‏40% מכלכלת הגדה תלויה בירושלים?
רוח קרירה של שפיות והיגיון 63699
תודה. עשית לי את היום.

איפה אפשר יהיה לקרוא גרסה סופית של המאמר?
והאם תהיה לו גרסה באנגלית? (אם לא, אני מתנדב לתרגמו)
רוח קרירה של שפיות והיגיון 63705
שלח לי אי מייל בעניין
מבוי סתום 63760
>"התנאים הדרושים להגדרה עצמית לאומית: טריטוריה רציפה, וגו"'.

היות ואנו דנים בצורה דו מימדית, לא ניתן להבטיח רציפות טריטוריאלית לשני המחנות הניצים, ולכן לא תהיה הגדרה עצמית לאומית לשני העמים. אם נוסיף מימד שלישי, כמו גשר עילי, הדבר אפשרי, אך נראה לי שלא זו הכוונה.

ממליץ על קורס בטופולוגיה בסיסית למנהיגי האיזור.
?! 63766
אני מתפלא עליך, כמי שהוכיח בזמנו את משפט ארבעת הצבעים, שנזקקת למימד שלישי. חשוב על משהו בסגנון ''עוטף ישראל'', הכולל רצועה לאורך גבול מצרים, את אילת, ורצועה לאורך גבול ירדן.
לא רעיון טוב. 63801
אילת היא עיר הנמל היחידית של מדינת ישראל בים סוף. זו תהיה טעות לוותר עליה כל כך מהר.
!! 63957
הוכחתי את נכונותו של המשפט. לא מצאתי דרך לעקפו.
לכן המימד השלישי הוא חיוני.

עדיף, כמובן, לוותר על הרעיון של מדינה פלשתינאית, אבל על כך כבר דיברתי די.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים