בתשובה לאיציק ש., 01/10/14 21:32
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 643604
אם נכון מה שאישקש מביא - שהפלסטינים אינם רואים בעצמם צאצאי יהודים - אז זה טיעון חזק מולך, ולא משנה בכלל אם באמת הם צאצאי יהודים או לא. אם אתה חושב שלצאצאי היהודים "המקוריים" יש חזקה חזקה יותר על האדמה הזו (ואם אתה לא חושב כך, מה הטעם בתגובה שכתבת?), ואם הם בעצמם לא טוענים שהם צאצאי היהודים המקוריים, אז הם מפסידים בקו הזה.
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 643610
בין השאר הם גם טענו שהם צאצאי הכנענים והפלישתים. הם מנסים להתלות בכל אילן שהוא.
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 643612
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 643613
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 643660
נדמה לי שסיבכת את החוטים.
כדי להתיר את הפקעת, צריך קודם כל להתנער מן הפרשנויות המוטות לבערות מן הסוג שציטטו כאן תעמלני הימין. לנסות לפרש את העמדה הפלשתינית ע"פ משנתו של עזמי בשארה זה בערך כמו ללמוד על הציונות או האנטישמיות ע"פ משנתו של אוטו ויינינגר.
קודם כל יש להפריד הפרדה ברורה בין עמדות החמאס, האחים המוסלמים ודרומה לבין עמדות התנועה הלאומית-חילונית הפלשתינית (אש"ף, הרשות, פתח', אבו-מאזן וכן הלאה).
א. לתנועת האחים המוסלמים הפלשתינית (שהחמאס הוא מייצגה הראשי) יש בעיה עקרונית ומהותית בשאלת הלאומיות הערבית והפלשתינית בפרט. כדרכן של תנועות דתיות היא מנסה לפתור אותה (או יש מי שיאמר להתנער ממנה) כאותו דיונון המתחמק מאוייביו ע"י הפצת ענן דיו העשוי תערובת של מיסטיקה, חברה ודת. מצד אחד אמנת החמאס מכירה בתנועת ההתנגדות האיסלמית כתנועה פלסטינית ייחודית, אבל מצד שני היא רואה באדמת א"י אדמת קודש (ואקף) השייכת באופן בלעדי לכלל המוסלמים ואת המלחמה בציונים כג'יהאד כלל איסלמי כנגד הכפירה ואויבי הדת.
ב. אצטט כאן את הביטוי הבהיר ביותר שהצלחתי למצוא באמנת החמאס לפיתרון הקונפליקט הזה:
"סעיף ארבעה-עשר: בעיית שחרור פלסטין קשורה בשלושה מעגלים: המעגל הפלסטיני, המעגל הערבי והמעגל האסלאמי. לכל אחד מן המעגלים האלה יש תפקיד במאבק
[צראע] נגד הציונות ו[מוטלים עליו] חובות. הזנחת אחד המעגלים האלה הינה טעות חמורה ובורות מבישה, שהרי פלסטין היא אדמה אסלאמית אשר בה כיוון התפילה הראשון מבין השניים [ירושלים ומכה. "אולא אלקבלתין" היא ירושלים], והמקום השלישי [בקדושתו] ...
הואיל וכך הדבר, הרי ששחרורה [של פלסטין] הוא חובה אישית על כל מוסלמי בכל מקום שבו הוא נמצא. [אך ורק] על יסוד זה יש להתייחס ל[אופן פיתרון] הבעיה [הפלסטינית], ועל כל מוסלמי להיות מודע לכך. ביום שהבעיה [הפלסטינית] תטופל על יסוד זה, [כלומר ביום] שבו יגוייסו היכולות של שלושת המעגלים, המצב הנוכחי ישתנה ויום השחרור יהיה קרוב יותר, ... ".
ג. אוסף האירגונים המהווה את התנועה הלאומית-חילונית הפלשתינית הוא סיפור אחר לגמרי. זוהי תנועה חילונית המקבלת את האיסלם כדת העיקרית של הלאום הפלשתיני, אך היא עצמה אינה דתית. לא לחינם ראשוני (ויש שיאמרו ממציאי) הלאום הפלשתיני היו נוצרים, עד אשר השתלט האימאם אמין אל חוסייני על המרד הערבי פלשתיני (אל חוסייני עצמו היה אמנם לאומן פלשתיני, אבל כבר בזמנו היה מקורב לאחים המוסלמים ואילו חי היום היה ללא ספק תומך של החמאס). אפילו היום, כאשר הקהילה הפלשתינית נוצרית למעשה נכחדה, עדיין רבים מפעילי אש"ף הם נוצרים (חנאן עשראוי למשל).
ד. התנועה הלאומית הפלשתינית רואה עצמה כתנועה ילידית המייצגת את יושבי הארץ האוטוכטוניים (מקומיים). מובן שהתנועה הזו אינה רואה את בניה כצאצאי היהודים שישבו בארץ. היא רואה אותם כצאצאיהם של יושבי הארץ מאז ומתמיד, אשר התאסלמו במאה ה-‏7, ה-‏9 או ה-‏13. זוהי הסיבה שנפוצה בקרבם "הכחשת העבריות". זו תנועה אידיאולוגית פלשתינית המכחישה את מציאותם של עברים או יהודים בהיסטוריה של ישראל, בדיוק כפי שהמוסלמים הדתיים רואים בישמעאל את השה לעולה האמיתי בעקדת יצחק. אני לא חושב שאפשר למצוא דמות פלשתינית רצינית המוכנה להתכחש לאידיאולוגיה מגוחכת זו (אולי אדוארד סעיד. אני לא יודע).
ה. בספרו המומלץ של טוביה טננבאום "תפוס את היהודי", שואל המחבר את חנאן עשראוי אם היה מקדש יהודי על הר הבית והיא עונה שהיא לא ארכיאולוגית והיא תקבל את דעתם של הארכיאולוגים. היות ואי אפשר למצוא ממצא פיזי מכריע בעניין זה, מותר לה להתבצר בעמדה האגנוסטית שלה. דוברים פחות מתונים ממנה פשוט מכחישים באופן גורף כל נוכחות היסטורית יהודית בא"י.
ו. רוב מוחלט של הפלשתינים רואה ביהודים צאצאיהם של מומרים כוזריים או אירופאים שאין להם כל קשר לא"י (מעין תמונת ראי של דעות הימין בישראל). רוב זה גם מכיל בתוכו וגם מחריג מתוכו כל מיני שוליים הדוגלים בעמדות "ספקולטיביות" לפיהן לחלק מן היהודים יש קשר תורשתי כלשהו עם יושבים קדומים של א"י או שחלק מיושבי הארץ היהודים התאסלמו ונטמעו בקרב העם הפלשתיני.
ז. בכל מקרה מבחינת התנועה הלאומית-חילונית הפלשתינית שאלת הקשר בין היהודים לפלשתין היא שאלה אזוטרית ומשנית. הם רואים בישראלים היושבים בישראל מהגרים זה מקרוב באו אשר דחקו ממנה את התושבים הקודמים והחוקיים. מאחר ודברים אלו הם פחות או יותר עובדה, התשובה לשאלה האינטלקטואלית והאזוטרית אם לכובשים זה מקרוב באו, יש או אין קשר היסטורי לפלשתין, לא מעלה ולא מורידה הרבה. היחס שלהם לשאלה זו מקביל ליחסם של רוב הישראלים לשאלה מתי, אם בכלל, התיישבו הפלשתינים בארץ נחלת האבות שלנו.
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 643665
נראה לי שאתה ממש גזרת את החוטים.
איציק ש כתב:
"הפלסטינאים, לפחות חלק מהם הם צאצאי אותו עם ילידי שאחר כך חזר לארצו. אבל הוא התנצר ואחר כך התאסלם."
לעניות דעתי לטענה הזאת התייחס ירדן, וטען שדי בכך שהפלשתינים עצמם מכחישים אותה כדי לבטל לחלוטין את ערכה אפילו היא נכונה.

ההרצאה המלומדת הארוכה שהבאת אינה מתייחסת כלל לא לקביעה של איציק ולא לטענה הנגדית.
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 643931
מה שכתבתי אינו שייך לדעתי לוויכוח המטופש מיהם בעלי הארץ.
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 643667
התיאוריה שלך נופלת כבר בסעיף 1 באמנה ה"פלסטינית": "פלסטין היא מולדת העם הפלסטיני והיא חלק אינטגראלי (בלתי נפרד) מהמולדת הערבית הגדולה, והעם הפלסטיני הוא חלק מן האומה הערבית", הווה אומר בעיני אש"ף ופלגיו אין לאומיות פלסטינית נפרדת, אלא היא חלק מהאימפריה (ה"אומה") הערבית.
מלבד זאת, גם הדיוק ההיסטורי אינו נר לרגליך, שהרי "מבשרי הלאומיות הפלסטינית" לא היו נוצרים אלא מוסלמים (משפחת חוסייני, שחאג' אמין היה אחד מבניה, ומשפחת נשאשיבי - המוסלמיות דתיות, ומפלגת אל איסתיקלאל, המוסלמית חילונית)
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 643676
רק סעיף אחד?
כל שאר הסעיפים אח"כ הם הסבר אפולוגטי של הזרמים האיסלמים הבורים,המושחתים,האנאלפבתים והנאצים.מה גם שלא ברור איך מה שהוא כתב תומך בשקר הנבזי שהכובשים הערבים הם ילידי הארץ
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 643677
*כבר* בסעיף הראשון
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 643679
ולגבי "ילידי הארץ", לא נותר אלא לקרוא את ההגדרה ל"פליט פלסטיני" באתר UNRWA
persons whose normal place of residence was Palestine during the period 1 June 1946 to 15 May 1948, and who lost both home and means of livelihood as a result of the 1948 conflict
ודוק: "מי שחי בא"י בין 1946 ל1948" (ואיבד את ביתו ואת פרנסתו במלחמת העצמאות - ד"א האם תושבי גוש עציון ותל אור כלולים בהגדרה זו?), ולא "מי שמוצאו בארץ", או אפילו "יליד הארץ". מספיק שהוא חי בה שנה, 11 חודש ושבועיים (ואם זה אוטוכטוני אני אוטוסקורצני)
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 643723
הרוע נמצא בהרבה מקומות...
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 643681
טוב, ההגיון שלנו כנראה לא עובד על אותה מסילה. אותה הצהרה שהבאת ""פלסטין היא מולדת העם הפלסטיני והיא חלק אינטגראלי (בלתי נפרד) מהמולדת הערבית הגדולה," תופסת גם לגבי כל העמים הערביים אחרים. במה הם שונים מכל העמים הערביים האחרים, לא ברור לי. לפי ההגיון שלך אין דבר כזה כמו העדה התימנית משום שיהודי תימן הם חלק אינטגרלי מהעם היהודי הגדול.
לגבי הנוצרים כמבשרי הלאומיות הפלסטינית אולי משכתי את האמת באף קצת יותר מדי מפני שהמקורות הקדומים של הלאומיות הפלסטינית הם מסועפים ומשתרגים עם הלאומיות הכלל-ערבית ועם המאבקים בין הפלסטינים לטורקים ולחדיבים המצרים באופן בלתי ניתן להפרדה, אבל די ברשימה הבאה שאביא כעת כדי להציג את המעורבות המשמעותית שהיתה לנוצרים בהיסטוריה של התנועה הלאומית הערבית: אמיל חורי, הנרי קטן, איסא נחל'ה, איסא, יוסף ודאוד אל איסא, חליל אל סקאקיני, כארים חאלף, אמיל ג'רגואי, ג'ורג' חבש, נאיף חואתמה וכן הלאה וכן הלאה.
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 643684
אני מבין שעל המסילה שאתה נמצא בה זה הגיוני שג'רג' חבש יהיה לאומן שהוא קומוניסט?!
או חוואתמה שהוא מרקסיסט בכלל?!

מה השלב הבא דב חנין תומך בהפרטת קופות החולים?!

מה שאני מבין שהכל מסתדר שרוצים,לבן זה שחור,שקר זה אמת... נוסעים מהר על המסילה הזאת...

*כן,שכחתי,הם לא עם. זאת רק טענה שקרית שעוזרת להם להחליש את ישראל .
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 643688
ענית יפה לעצמך. האם העדה התימנית זכאית להגדרה עצמית כלאום, או שהיא חלק מהעם היהודי?
ולגבי הנוצרים - אתה באמת יכול להשוות את מנהיגותם של הנ"ל ‏1 למנהיגות של החוסיינים או הנשאשיביים? (וכמובן שחבש וחואתמה מאוחרים הרבה יותר)
---
1 דרך אגב, הנרי כתן, יוסוף עיסא, אמיל ג'רג'אוי - אי מתן כבוד ראוי לאוייב עלול להוביל להפסד המערכה
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 643692
ואני גם מניח שהכוונה ב"אמיל חורי" היא לאמיל אל ע'ורי - לקח לי זמן לפענח את הטעויות השמאלניות הטיפוסיות ‏1 ולהבין שלא מדובר בשווארמיסט ז"ל
---
1 זה מוביל לשאלה נפרדת: מדוע שמאלנים לא מסוגלים לכבד את האויב שלהם בביטוי נכון של שמו?
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 643814
אני מקבל את רוב התיקונים. קל לראות שאני מתרגם שמות מאנגלית וקל לטעות (בפרט בגלל האותיות הקרובות בערבית). בכל אופן יוסף אל עיסא, אחד הדודנים מעורכי העיתון פילאסטין היפואי הוא Yousef El-Issa. התלבטתי בין יוסוף ליוסף והעדפתי את השני. אמיל ח'ורי הוא מזכיר הועד הערבי העליון של חאג' אמין אל חוסייני ומי שהחליף את עבד אל קאדר אל חוסייני לאחר נפילתו בראש צבא הקודש הפלשתיני.
נ.ב. אני מתקשה להבין מדוע כל כך קשה להימנע מכינויים מזלזלים (איזה חמוד אתה, בלעם) כאילו היה בן שיחכם בנם המנוזל של השכנים. אם אתה חש סוג כזה של זלזול לבן שיחך, כדאי תמיד לשקול את האפשרות לא לענות לו, אחרת אתה נשמע כמישהו המתלבט באופן קבוע בין מענה לשון לבין סטירת יד.
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 643841
נשמט מן התגובה הקודמת: אמיל ח'ורי הוא Emil Ghuri. אני חושב שאפשר לכתוב זאת כח'ורי, אבל אולי אתה צודק, ע'ורי (זה דומה לעניין הסדאם\צדאם).
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 643870
זה פשוט לא נכון. ע'ורי (ע' גרונית קרובה לר' כמו במלה ע'זה, בערבית מצרית נהגית כאות ג, בתעתיק לאנגלית gaza) ולא ח'ורי (אין אפשרות לכתוב באותיות ערביות באתר). אמיל חורי המפורסם ביותר ז"ל היה הבעלים של השוארמה באלנבי (ואני מניח שהיו עוד כמה, זה שם נפוץ)
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 643855
אני רוצה להתנצל אם "בלעם" התקבל ככינוי גנאי, כי לא התכוונתי לכך.
כוונתי: "הלך לקלל ויצא מברך", כי השוואת הפלשתינים לעדה התימנית מבחינת הטיעון שלי נראתה לי כהרמה להנחתה.
אבל ככל הנראה הייתי צריך לנסח אחרת את הכותרת, ושוב אני מתנצל.
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 643895
קבלתי.
אני רוצה לחזור בי מעט לגבי תאורו של עזמי בישארה כחסר כל תמיכה ציבורית. לומר כך על אדם שמפלגתו זכתה ב-‏2 מושבים בכנסת, זה קצת התעלמות מן המציאות מצידי. קראתי גם שמצביעי המפלגה הם בעיקר ערבים-נוצרים. זה קצת מוזר לי, מפני שנראה לי שיש מעט מדי ערבים נוצרים לכך, אבל שוב אין בידי לסתור זאת.
לגבי זהותו הנוצרית, ראשית, בישארה כמי שציג עצמו כאתאיסט מושבע, בודאי מעולם לא הציג עצמו כנציג הקהילה הנוצרית. מעבר לכך אאז"ן, בראיון המפורסם לירון לונדון (זה מה-TV, לא מהמשטרה) לאחר שלונדון גמר להתמוגג מן המומחה הפלשתינאי לתאוריה הפוליטית של מקס הורקהיימר ותאודור אדורנו מאסכולת פראנקפורט, הוא שאל את בישארה על מוצאו הדתי וזה ענה משהו מעין "ואם אני מוסלמי?". יתכן שזכרוני מטעה אותי, אני מניח שדי קל לבדוק זאת.
אני עדיין עומד על דעתי לגבי החריגות וחוסר העקביות האידיאולוגית של בישארה: פאן-ערבי חילוני ואתאיסט אידיאולוגי אשר קודם ריגל עבור ה"חזבאללה" ועכשיו הוא יועץ של החמאס הפאן-איסלמי, תוך שהוא מצליח להתעלם מן העובדה הבסיסית ששני ארגונים אלו מזהים באופן אקסקלוסיבי בין הערביות לאיסלם.
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 643914
רק שלא תחשוב שאני אוהד גדול של בשארה. בשארה הוא אויב אכזר ולא טיפש שממש לא אוהב אותנו. גם באותו ראיון שבו אמר שאין עם פלשתיני הוא הוסיף שהוא אומר זאת ''למרות מאבקי הנחרץ בכיבוש''. הוא בעד הערבים ונגד היהודים. אבל את קיומו של ''העם הפלשתיני'' הוא מכחיש, כי אויב אכזר לא תמיד משתמש באמצעים של שקר.
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 643916
ברור. אבל בישארה לא באמת "הכחיש את קיומו של העם הפלשתיני". זה יותר עבודתו של מי שבחר את הכותרת. בישארה כמו רבים אחרים ב-‏1948, מאמין בהקמתה של מדינה ערבית גדולה שתכלול לפחות את סוריה הגדולה ולכן לא אכפת לו להכחיש את הלאומיות הפלשתינית. העניין הוא שהיום רוב מוחלט של הפלשתינאים (כולל החמאס והגי'האד האיסלמי) אינם חושבים בפועל על אחדות לאומית עם הסורים הירדנים והלבנונים למשל. קל לראות כמה מעט מזדהים ערביי 48 עם אבו מאזן (ואם להביע את דעתי גם ההזדהות עם החמאס היא לעומתית ולא אמיתית). קל לכן לנחש כי הזדהותם של של הפלשתינים-הירדנים עם הרשות הפלשתינית אינה עולה על זו של ערביי לבנון או סוריה.
ואין כאן שום אמירה "בלעמית", משום שבעיניי אין קשר בין הלכידות הפלשתינאית הפנימית לבין זכותם לבית לאומי. גם אם היו אחידים בלאומייותם ולאומיים באחדותם, הדבר לא היה מצדיק הענקת מטבע לאומי לאוטונומיה הפלשתינית, אם הדבר היה הופך גם אותם וגם אותנו לעניים יותר.
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 643941
ממש אין לי שום מושג מי בחר את הכותרת ומה היא בכלל הכותרת. גם אין לי מושג מה המקור שלפיו אתה קובע שבשארה "לא באמת הכחיש את קיומו של העם הפלשתיני". אבל תמלול דברי בשארה באותו ראיון בעברית, שאותו אפשר לראות באינטרנט הוא כדלהלן:

בשארה: לא לא. אני לא חושב שיש עם פלשתיני. אני לא חושב שיש עם פלשתיני בכלל.
ירון לונדון: אתה לא חושב שיש אומה פלשתינית ?
בשארה: לא. אני חושב שיש אומה ערבית. אני תמיד חשבתי ככה ואני גם לא שיניתי את דעתי. אני לא חושב שיש "פלסטיניאן ניישן". אני חושב שזה המצאה קולוניאלית "פלסטיניאן ניישן". מתי היו פלשתינים ? מתי ? . . .
דברי בשארה נקטעים כאן בצחוק של מבוכה של ירון ושני השמאלנים שמימינו ומשמאלו של בשארה, שגם אומרים משהו לא ברור שאינו ניתן לתמלול.
בשארה: אני חושב שיש אומה ערבית. אני עוד לא הפכתי למרות מאבקי הנחרץ בכיבוש לא הפכתי ללאומן פלשתיני. אף פעם. אני חושב שפלסטינה עד סוף המאה ה 19 הייתה דרום סוריה הגדולה. . ."

כאן ניתק הקטע שמובא באינרנט, אך אני שמעתי את השידור הזה במקורו, ובהמשכו אומר בשארה בתשובה לשאלה שהשימוש במושג השקרי "עם פלשתיני" נעשה כדי להשיג את זכויות הערבים בעולם של ימנו.
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 643967
אתה כותב ''בשארה הכחיש'' כאילו ה''עם הפלשתינאי'' באמת קיים.
הוא לא הכחיש את הקיום אלא אישר את הפיקציה.
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 644083
יש עוד המון פיקציות כאלה שבהתחלה היו פיקציה אבל במהלך השנים הפכו לעם. בתוך העם הזה יכולות להיות כמובן שונויות -אך עם. אם היו עושים בקרב התושבים של א"י המערבית שאינם יהודים, והתושבים של עבר הירדן שאינם בדואים, משאל בדבר זהותם הלאומית, האם הרוב היו עונים - ערבים?
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 644101
או שהעם הוא אותנטי, או שהוא פיקציה. "עם" שמוגדר בתור "ערבים שחיו שנה, 11 חודש ושבועיים בתוך שטחי המנדט הבריטי" ושהמניע ל"הקמתו" הוא לשמש ראש חץ במאבק הערבי נגד הקמת הבית הלאומי היהודי, הוא פיקציה, גם אם יש רבים (בשני עברי הירדן, כמו גם "נשמות טובות" באירופה) שמוחם נשטף בפיקציה הזו. מה שנולד בחטא לא יוכל להתמרק.
ודרך אגב, לגבי תושבי עבר הירדן שאינם בדואים (ושהם הרוב המוחלט - כ80%) - להם לא מגיעה הגדרה עצמית? האם הם לא עלולים לקום באמצע הלילה ולמצוא את סוכני המוחאבארת בביתם?
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 644106
מה הטיעון שלך בא להוכיח? יפה שאתה טוב במחשבים וחושב מחשבה בינארית: "או שהעם הוא אותנטי, או שהוא פיקציה". בנוסח כן או לא. הרי אפשר להתווכח לגבי האם יש עם יהודי או דת יהודית. במסגרת השאלות הבינאריות: תאסוף קבוצת ישראלים יהודים, תצייר ריבועים על הרצפה עם כתובות "יהודי", "ישראלי".
שכל אחד ימקם את עצמו במקום בו הוא חושב. ללא שתהיה לי הוכחה כלשהי, אני מעריך שהיום הרוב היו מתמקמים במשבצת "יהודי". לפני 30 שנה-פחות. ואם היית עושה את אותו ניסיון בארה"ב עם ריבועים "יהודי", "אמריקאי" ואומר להםצ שיש להם אפשרות לבחור אופציה אחת: או אמריקאי או יהודי. היכן היו ממקמים עצמם אזרחי ארה"ב ממוצא יהודי? מה היה קודם אצלם?
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 644109
בתגובה 643929 בעצם אמרת שגם אם עם פלשתיני קיים אין זה אומר שבגלל זה מגיעה לו מדינה.
האמירה הזאת מייתרת את הוויכוח על קיומו. אני, למשל, חושב שהדוגמה שהביא לאחרונה שוקי שמאל: עדת יהודי תימן, מבהירה היטב את הסוגיה. ברור שיש להם ייחוד אבל יחוד זה לא מקנה להם זכות לקבל מדינה.
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 644155
ממש לא אמרתי את זה.
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 644179
אם כך לא הבנתי מה כן אמרת. מה זאת אומרת שלא ניסית לתת למישהו קושאן על הארץ? האם למרות דבריך אלה, בכל זאת יש לפלשתינים קושאן על הארץ (או חלקה) בתוקף היותם עם ?
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 644194
קושאן היא כמובן מילה לא מתאימה כי היא שייכת לחוקי הקניין. באותה מידה היא גם איננה מתאימה לטענות היהודים שיש להם קושאן מאלוהים על הארץ. נדבר על הזכות, טוב? לערבים יש זכות כי הם תושבי הארץ. כבר כתבתי לא פעם שאני שם את נקודת האל חזור במלחמת העצמאות. אנחנו נמצאים כאן וצריכים להגיע להסכם עם אחרים שנמצאים כאן כדי לחיות בשלום.
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 644196
בכך אנו חוזרים להתחלה, ולאישור הקביעה שלי שגם לדעתך אין קשר בין הוויכוח על קיומו או אי קיומו של עם פלשתיני לזכויות היושבים כאן.
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 644198
זכות שמקורה בגזל בטלה מעיקרה. הערבים המוסלמים היושבים בארץ ישראל הגיעו לכאן במסגרת התפשטות אימפריאליסטית, ולכן אין להם שום זכות לאומית לריבונות. זה כמובן לא שולל את זכויותיהם הקנייניות והאזרחיות כאינדיבידואלים (כל עוד הם מכבדים את הריבונות של האוכלוסיה הילידית).
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 644200
ובאיזו זכות הגיע הנה אברהם? (ההוא מ"לך לך מארצך וממולדתך..."). אבל בבקשה לענות לי בפוליטית, לא בחרדית.
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 644209
אברהם קנה חלקת שדה והיה נכבד על יושבי הארץ שלדבריהם רצו לתת לו אותה בחינם - "נשיא אלוהים אתה בתוכנו".
יעקב גם הוא קנה חלקה בארץ.
דוד קנה את העיר ירושלים מידי היבוסי.

אבל אם אנחנו מקבלים את ההשתלשלות המסורתית - היה אברהם, הוא עזב את בית אביו בחרן ובא לארץ ישראל וכו', אני רוצה להזכיר שלפי המסורת (ספר היובלים) בני כנען פלשו לארץ הזו שהיתה נחלת בני שם, כשם שהערבים פלשו לארץ.
אברהם היה היורש לבית שם שעוד היה חי בירושלים, ועדיין נאלץ לקנות את נחלת אבותיו מיד הפולשים. כשם שהעולים בעליות הגדולות קנו את נחלת אבותם מידי הפולשים, והיום אנו ניצבים שוב בפני אותה בעיה.
כמה פעמים נצטרך לקנות את אדמתנו מידי פולשים?
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 644281
תקווה שלא תימצא משפחה דוברת ערבית שמחקר גנטי יוכיח שהיא חיתה כאן לפני הזמן המשוער של יהושע (אמורים!), ותחסל את זכותנו.
(כמובן שאפשר במקרה כזה שתקרה תאונה מצערת בביתם, ואז נחזור למצב שאתם טוענים לו עכשיו, שאמנם כבשנו את הארץ בכוח אבל הקורבנות ממילא לא כאן כדי לתבוע את זכותם.)
" סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ 644285
לא משנה, אני רואה שיש פתיל למטה שנכנס לפינות האלה. חרמפפ.
בלעם 643691
בעצם, אני חוזר כאן על דברים שנאמרו לך בתגובה 643688 , אבל הם כל כך מבהירים ומדגימים את סוגיית "העם הפלשתיני" שראוי לחזור עליהם ולהדגישם.
הרי מה היא הטענה הערבית שמפומפמת לנו שוב ושוב בנושא הסכסוך כאן, כל כך מפומפמת עד שלמרבה הצער אפילו ראש ממשלתנו קיבל אותה בהסכמתו הטרגית ל"שתי מדינות לשני עמים" ? הטענה היא שקיים עם פלשתיני שבתוקף היותו עם זכותו לקבל מדינה בנוסף על כל מדינות ערב שכבר קיימות.
אומר בישארה: אין עם פלשתיני, וההמצאה של עם כזה היא המצאה קולוניאלית שהערבים משתמשים בה כדי להשיג את זכויותיהם. ואחד ממנהיגי אשף הידועים אומר שאין עם פלשתיני ורעיון המדינה הפלשתינית בא כדי להלחם בישראל.
עכשיו באת אתה. אתה אומר בפרוש שהעם הפלשתיני כמוהו כעדת תימן בעם היהודי. והמסקנה הברורה היא שכשם שאיש לא טוען שלעדה התמנית היהודית זכות למדינה נפרדת, כמו שאין זכות כזאת לכל יתר עדות ישראל, והמעט שמבקשת הציונות היא מדינה אחת לכל עדות העם היהודי, כך גם אין זכות לעם הפלשתיני לקבל עוד מדינה ערבית. גם שפע מדינות ערב האחרות‏1 הן הרבה מדי.

1 שהגבולות ביניהן שאף הם איזו "המצאה קולוניאלית" מתבררים היום כבלתי ברורים ובלתי מוגדרים.
בלעם 643696
אני חושב שאתה מפספס את הנקודה. אני חושב ששוקי, ורוב הכותבים משמאל, לא תומכים במדינה פלסטינית משום שהם בחנו את העם הפלסטיני על פי קריטריונים של מדעי המדינה והגיעו למסקנה שהוא עם ככל העמים ולכן זכאי לעמוד ברשות עצמו ולהיות שליט במשקו ובתרבותו במדינה משלו. מבחינת השמאל, הזכות שיש לאנשים האלה היא הזכות לחיות תחת שלטון שהם בוחרים בו ויש להם השפעה על חוקיו, ולא תחת שלטון זר; בקיצור, אזרחות במדינה שהם חיים בה. אם זה יהיה במסגרת מדינה פלסטינית או במסגרת מדינה פאן-ערבית או כל מסגרת אחרת, זה ענינם. ישראל אינה יכולה לאזרח אותם ולהשאר מדינה יהודית; היא אינה יכולה לשלוט בהם ולמנוע מהם אזרחות כמצב קבע ולהשאר מדינה דמוקרטית. זוהי הנקודה, והשאלה אם הם עונים להגדרה של עם או לא כלל אינה רלבנטית לה. במצב הנוכחי, הם מבקשים מדינה עצמאית ואף מדינה אחרת אינה תובעת או אפילו מציעה לשלוט בהם ובשטח שהם חיים עליו ולייצג אותם. לכן זהו, מבחינת השמאל, כרגע הפתרון הרלבנטי - והימין עוד לא הצליח למצוא כל דרך לבלוע את העוגה הזו ולהשאיר אותה שלמה.
בלעם 643697
אם כך, על מה מתנהל הויכוח בפתיל זה ?
לטענה שאתה מעלה בשמם יש גם כן תשובה, אבל לא ראיתי אותה נטענת מפיהם, ולכן גם לא מצאתי לנכון להשיב.
בלעם 643701
אבל הויכוח אינו על שלטון עצמי (את זה כבר יש להם, גם אם לא באופן דמוקרטי, גם ברצועת עזה תחת החמאס, גם בעבר הירדן תחת המשפחה ההאשמית, וגם ביו"ש תחת בית עבאס) אלא על גבולות, וליתר דיוק הגבולות בין שלטון בית עבאס לבין מדינת ישראל (בהנחה שהגבולות עם הממלכה ההאשמית ועם חמאסטן נקבעו). השמאל הקיצוני טוען ש"קוי 67' ואין בלתם" (למה בעצם?), השמאל המתון טוען ל"תכנית אלון", ואילו הימין טוען שהקוים צריכים להיות לפי המצב הדמוגרפי בשטח שנשען גם על ההסכמים הקיימים (כלומר שטחי A לערבים, שטחי C ליהודים ושטחי B נתונים למשא ומתן). יתרה מכך, חלקים בימין (ליברמן) טוענים שגם ש"דין 48 כדין 67" ושגם המשולש צריך להיות "על השולחן" במסגרת המו"מ. חלקים אחרים בימין (שכרגע לא מיוצגים בכנסת) טוענים כי גם חילופי אוכלוסין צריכים להיות על השולחן.
הויכוח לגבי קיומו ומוצאו של ה"עם הפלסטיני" רלבנטי לגבי נקודת המוצא ("הבעיה"), לא לגבי נקודת הסיום ("הפתרון").
בלעם 643703
ברצועה יש שלטון עצמי. בגדה יש שלטון עצמי ברמה של בנטוסטנים במקרה הטוב.
בלעם 643731
והנה אתה, בלי משים, מוכיח את הנקודה שלי: הויכוח הוא על גבולות, לא על שלטון עצמי. (ומה אתה חושב על ה"שלטון העצמי" תחת המגף ההאשמי?)
(ודרך אגב, חלק מהבנטוסטאנים היו גדולים בשטחם מאשר מדינת ישראל, כך למשל שטחה של בופצטואנה היה כ40 אלף קמ"ר - כמעט פי 2 ממדינת ישראל)
בלעם 643849
השאלה היא לא הגודל אלא מה אפשר לעשות שם. האם פלשתיני בשטחים יכול ללכת לישון כשהוא יודע שחיילים זרים לא יופיעו בלילה, יהלמו בדלת ויכנסו פנימה, עם או בלי רשות? האם הוא יכול לנסוע לחברו בעיר הסמוכה כשהוא יודע שחיילים זרים לא יעצרו אותו בדרך? האם הוא יכול לנסוע לחו"ל בכל פעם שהוא רוצה בכך?

והמגף ההאשמי הוא ענינה של ממלכת ירדן, לא שלנו. גורלם של הפלשתינים שם לא מעניין אותי יותר מגורלם של האויגורים בסין.
בלעם 643871
גם ערבי באפגניסטן לא יכול ללכת לישון בידיעה שחיילים זרים לא יופיעו בלילה, יהלמו בדלת ויכנסו פנימה, בלי רשות. לנסוע לחברו בלי שחיילים זרים יעצרו אותו, או אפילו לנסוע לחו"ל בכל פעם שהוא רוצה בכך. לטרור יש מחיר.
וגם גורלם של הערבים ביהודה ושומרון (או בעזה) לא מעניין אותי יותר מגורלם של האויגורים בסין.
בלעם 643904
בן לאדן הוא אדם ספציפי. כאן מדובר על אוכלוסיה שלמה, גם כאלה שאינם מואשמים בטרור בשום צורה.

גורלם של תושבי יו"ש לא היה מענין גם אותי לולא שתי עובדות: האחת, שהאחריות על גורלם היא כרגע בידי המדינה שלי; השניה, שאת הטרור שלהם הם מפנים נגדי. אילו הם היו מפנים אותו אל ממשלת סין זה אכן היה מטריד אותי הרבה פחות.
בלעם 643917
מי שלא מואשם (או לפחות חשוד) בטרור לא מקבל ביקורים ליליים ''סתם כך''. לגבי מי שגר איתו בבית - אוי לרשע ואוי לשכנו.
אם תחזיר אותם למולדתם, גם תפטור את מדינתך מאחריות עליהם, וגם לא תאפשר להם להפנות את הטרור כלפיך.
בלעם 643932
הכוחות האמריקאים באפגניסטן קיבלו גיבוי בינלאומי לפעולתם שם (והזמנה רשמית מכוחות האופוזיציה) ולאחר מכן הזמנה רשמית להמשיך לפעול במדינה (כחלק מכוח רב לאומי) מטעם ממשלת אפגניסטן.

ממשלת ישראל לא תפעל סתם כך נגד פעילי טרור בסיני אפילו שזה מרחק חמש דקות טיסה (אלא אם כן מצריים תבקש מאיתנו. ולא סביר שזה יקרה).

הערבים ביהודה ושומרון הם בתחום הריבונות (בפועל: היכולת של חיילים זרים להופיע בלילה ולעזור) הישראלית אך אין להם שום ייצוג בכנסת או בשאר הרשויות הישראליות. לא רק לך לא אכפת מהם. ולכן אין מניעה לצה"ל להלום בדלת ביתם בלילה.
בלעם 644068
מה זה משנה אם הקלגסים שמופיעים לך בבית באמצע הלילה הם זרים או מבני עמך?
בלעם 644073
ההבדל הוא כמה חברי כנסת מהקואליציה שתומכים בו (בכתבה הוזכרה אורית סטרוק). או ליתר דיוק: ההבדל הוא שהוא נמנה על מי שבחרו את שלטונות המדינה שאומרים בסופו של דבר לאותם "קלגסים" מה לעשות.
בלעם 644074
ההבדל הוא בין הגינוי המוצדק למקרים כאלה כשזה קורה לימני קיצוני ובין השתיקה המוחלטת מצד אותו מחנה כשדברים כאלו וחמורים מהם קורים לפלסטינים ביום יום.
בלעם 644077
אתה יודע טוב מאוד ששמי שמחליט בנושאים אלו זה בג''ץ ולא הכנסת, ושם אין נציגים נבחרים, בטח לא של המחנה שלו.
וחוץ מזה, עדיין לא הבנתי מה ההבדל מבחינת הערבים (שהרי אין דמוקרטיה באף מדינה ערבית, וגם לא תהיה דמוקרטיה במדינה הערבית הנוספת בארץ ישראל המערבית, אם זו תקום חו''ח)
בלעם 644079
מי שמחליט בפועל זו הרשות המבצעת. הכנסת בוחרת את הממשלה ומפקחת על פעילותה (לדוגמה: שולטת על תקציביה). לבית המשפט העליון (שיכול לשבת כערכאת ערעורים וגם כבג"ץ) יש אפשרות להשפיע על פרשנות החקיקה. אבל זה כלום לעומת מי שקובע את החוקים או מי שמקצה בפועל את התקציבים לאכיפתם.

וכמובן שבית המשפט אינו נציגם של ערביי השטחים. הוא נוטה להתקפל לרוב מול עמדת מערכת הבטחון שמנומקת ב"צורכי בטחון".
בלעם 644102
תן לי להרגיע אותך - הרבה יותר קל לחונטה המשפטית ''לקפל'' את ערכי ''כבוד האדם וחרותו'' כשמדובר ביהודי השטחים (ע''ע ''הנהלים המיוחדים'')
בלעם 644108
הכיבוש אשם. הם חיים בשטח צבאי שבו שוררת תערובת מוזרה של חוק אזרחי ישראלי וחוק צבאי. אז כן, החוק שם יותר גמיש. ועדיין ר' מה שכתבתי למעלה על השפעתם.
בלעם 644114
ארתה הופך את היוצרות. מדובר בשחרור מכיבוש, לא בכיבוש.
בלעם 644117
כיבוש על ידי צבא שעדיין שולט שם. כל עוד יש שם משטר צבאי ותושבים רבים ללא אזרחות, הבעיה הזו תישאר בעינה.
בלעם 644121
הבעיה תיפתר אם הפולשים יוחזרו למולדתם בחצי האי ערב
בלעם 644124
תשובה טובה (אולי) לשאלה אחרת.

ומכיוון שהגענו להתנצחות בססמאות ללא תוכן משמעותי, נראה לי שאין עוד טעם בוויכוח.
בלעם 644132
מדוע שאלה אחרת? אם הבעיה שלך היא שיש תושבים ללא אזרחות* , התשובה לכך היא להחזירם למולדתם ולתת להם אזרחות שם.
*(וזה לא נכון, יש להם זכות הצבעה לפרלמנט ברמאללה)
בלעם 644136
אם הולכים מספיק רחוק, אפשר להחזיר את היהודים לעירק (או סוריה).

אבל זה שוב דיבור בסיסמאות.
בלעם 644137
היהודים לא פלשו לארץ ישראל כחלק ממסע אימפריאליסטי לכבוש את כל המזרח התיכון וחלקים מאירופה
בלעם 644138
הטענה הסימטרית היא שהיהודים פלשו לישראל כחלק ממסע אירופי לכבוש את כל אפריקה ואסיה. סיסמאות.
בלעם 644142
אם תיתן לערביי השטחים אזרחות ישראלית, האם הם יהיו נאמנים למדינה שנתנה להם אזרחות, כשם שיהודים נאמנים למדינות שנותנות להם אזרחות?
בלעם 644148
ההבדל בינהן הוא שהטענה המקורית נכונה, והטענה ה''סימטרית'' שקרית. אבל מהי האמת בשביל שמאלנים. ''נראטיב'' ותו לא.
בלעם 644156
הטיעונים שלך פועלים נגדך. אפשר לומר שהבעיה תיפתר אם היהודים יחזרו לאור כשדים או לפחות למצרים. את זה יכולים לטעון אנשים שחושבים שהם צאצאי הכנענים. הם יכולים לטעון שהייתה להם עיר-יריחו -כבר 7000 שנה לפני הספירה. עם ותק כזה לא נוכל להתווכח. כל הטיעונים ההיסטוריים אינם מחזיקים מים. על כל טיעון היסטורי שלך, יש לתושבי הארץ טיעון נגדי. התוקף שלהם הוא באנרגיות שגרמו ליהודים לבוא לכאן מסוף המאה ה-‏19 ובעזרת הבריטים להתיישב/להתנחל ולכבוש את הארץ. ב-‏48 נוצר מצב אותו קיבל רוב העולם, לכן הרוב המחלט של העולם מכיר בגבולות 67.
בלעם 644192
היהודים לא הגיעו ממצרים ככובשים אימפריאליסטים אלא כפליטים.
בלעם 644197
לא מדויק שהרי לפי אמנת הפליטים הם נחשבים פליטים רק במדינה הראשונה שאליה נמלטו. אחרי שעברו בסיני ועבר הירדן ובחרו להמשיך לכנען הרי שמדובר לכל היותר במהגרי עבודה.
בלעם 644199
אני מתעלם לרגע מהאנכרוניזם שבהודעתך, מדבר סיני היה שייך אז למצרים (ובכל מקרה הם היו עדיין בסכנה שם מיד רודפיהם), עבר הירדן היא חלק מארץ ישראל - ואכן חלק מהשבטים התיישבו שם.
בלעם 644202
האנכרוניזם שבהודעתי? טול קורה מבין עיניך.
בלעם 644204
מדבר סיני לא היה שייך למצרים והם לא היו בסכנה מצד רודפיהם (שבכלל טבעו בים 40 שנה לפני זה). מי שמגיע כפליט לא שורף עיר שלמה, מחרים את כל הרכוש שבא (כולל בני אדם "מאיש ועד אישה, מנער ועד זקן").
בלעם 644222
"וַיִּשְׁלַח יִשְׂרָאֵל מַלְאָכִים, אֶל-סִיחֹן מֶלֶךְ-הָאֱמֹרִי לֵאמֹר: אֶעְבְּרָה בְאַרְצֶךָ, לֹא נִטֶּה בְּשָׂדֶה וּבְכֶרֶם--לֹא נִשְׁתֶּה, מֵי בְאֵר בְּדֶרֶךְ הַמֶּלֶךְ נֵלֵךְ, עַד אֲשֶׁר-נַעֲבֹר גְּבֻלֶךָ. וְלֹא-נָתַן סִיחֹן אֶת-יִשְׂרָאֵל, עֲבֹר בִּגְבֻלוֹ, וַיֶּאֱסֹף סִיחֹן אֶת-כָּל-עַמּוֹ וַיֵּצֵא לִקְרַאת יִשְׂרָאֵל הַמִּדְבָּרָה, וַיָּבֹא יָהְצָה; וַיִּלָּחֶם, בְּיִשְׂרָאֵל. וַיַּכֵּהוּ יִשְׂרָאֵל, לְפִי-חָרֶב; וַיִּירַשׁ אֶת-אַרְצוֹ מֵאַרְנֹן, עַד-יַבֹּק"
לי אין בעיה עם כיבוש שמגיע מתוך הגנה עצמית כזו.
בלעם 644224
התקפה עצמית.
בלעם 644226
אז הסכמנו שהם לא היו פליטים, שהם לא נמלטו מאף אחד, ושהם עברו במדינה שלישית (" ויירש את ארצו מארנן עד יבק" בציטוט שלך). יפה, התקדמות.

המלחמה בסיחון מלך האמורי הסתיימה הרבה לפני כיבוש והשמדת יריחו וסיחון, כידוע, לא שלט ביריחו אלא בשטח שבין נחל ארנון לנחל יבוק‏ ("ויכהו ישראל לפי חרב ויירש את ארצו מארנן עד יבק עד בני עמון כי עז גבול בני עמון" בציטוט שלך) ככה שגם הגנה עצמית לא היתה.
בלעם 644370
להכריז "הסכמנו" כשאתה היחיד ש"הסכים" זה פתטי.
1. בני ישראל ברחו מהשלטון המרכזי במצרים ששעבד אותם ובהמשך איים על חייהם. זו בדיוק ההגדרה של פליטים.
2. עבר הירדן המזרחי (כולל השטח בין הארנון ליבוק), כמו מדבר סיני, היה באותה תקופה חלק מארץ ישראל (/כנען/ח'ורו/רתנו) סיחון מלך האמורי כבש את אותה חלקת ארץ בין הארנון ליבוק, וגירש משם את האדומים והעמונים. בני ישראל בסך הכל גירשו את הפולש, ולא את האוכלוסיה הילידית (השווה למשל לבקשת המעבר בארץ האדומים: "וַיְמָאֵן אֱדוֹם נְתֹן אֶת יִשְׂרָאֵל עֲבֹר בִּגְבֻלוֹ, וַיֵּט יִשְׂרָאֵל מֵעָלָיו", וכנ"ל גם בני מואב ובני עמון)
3. לפי הקונצנזוס הארכיאולוגי הנוכחי, כיבוש יריחו כנראה לא היה ולא נברא, ורק משל היה.
בלעם 644376
מה בדיוק אתה טוען? שבני ישראל השמידו את האמורי בגלל שהם היו פולשים ולא התושבים האוטנטיים?
בלעם 644227
נניח שעוד כמה חודשים הייתה מגיעה קבוצת פליטים / מסתננים / מהגרי עבודה שמונה מאות אלפים (ומסתבר שיש להם גם יכולת לחימה) עם בקשה צנועה: הם לא רוצים להישאר בארץ. הם רק רוצים לעבור דרכה ולהגיע לירדן. מה הייתה צריכה להיות תגובת הממשלה?
בלעם 644233
להעביר אותם לירדן.
בלעם 644205
>> מדבר סיני היה שייך אז למצרים (ובכל מקרה הם היו עדיין בסכנה שם מיד רודפיהם)

אתה מדבר על האריתראים או על הסודאנים?
בלעם 644206
לפי התורה בני ישראל התרחקו מדרך החוף המהירה יותר בסיני מכיוון שהמצרים שלטו בה.

(על הקשר בין מה שכתוב שם לאמת ההיסטורית כבר דיברנו במקומות אחרים)
בלעם 644211
אם אתה לא מקבל את התנ"ך כאמת היסטורית, אז מנין לך שבכלל היתה "תקופת ההתנחלות" ולא התגבשות שבטים מקומיים שישבו בארץ ישראל מקדמת דנא לעם, עקב היעלמות השלטון החיצוני ("האסכולה הסוציולגית")?
בלעם 644218
אולי כמהגרי עבודה? אולי מסתננים?
בלעם 644236
אתה מניח כאן כמה וכמה הנחות שהן בעייתיות מאד, מעבר לשאלת התכנות "החזרת הפולשים".

1. הערבים שמצויים כאן היום הם מצאצאי פולשים מחצי האי ערב (ולא, למשל, יהודים שנשארו בארץ ואוסלמו), ואילו אנחנו מצאצאי בני ישראל שישבו כאן עד הגלות. זו טענה שבוודאי אינה נכונה לכל בני שתי האוכלוסיות, וקשה מאד לבסס אותה באופן פרטני או אפילו ביחס לתת-קבוצות גדולות של כל אוכלוסיה. אתה צריך גם להגדיר מה קורה עם מי שהוא צאצא של אנשים שהגיעו מיותר מאיזור אחד - סביר להניח ש-‏99.99% מכל אוכלוסיה עונים להגדרה הזו.

2. המולדת של בני אדם אינה המקום שבו הם נולדו וגדלו, אביהם נולד וגדל, סבם נולד וגדל אלא המקום ממנו באו אבות אבותיהם לפני כ-‏1,500 שנים ומעלה.

3. הדבר ההגון לעשות הוא להחזיר את צאצאי הפולשים למקום ממנו באו (גם אם הפלישה התרחשה לפני דורות רבים מאד), ולתת את הטריטוריה באופן בלעדי לצאצאי תושביה הקודמים.

אם נקבל את ההנחות האלה, יהיה צורך להחזיר "למולדתם" כנראה חלק גדול מאד מאוכלוסיית העולם. מדינות כמו ארה"ב, אוסטרליה או ארגנטינה יהיה צורך לרוקן מתושביהן כמעט לגמרי. גם במדינות כמו בריטניה יהיה צורך לבדוק מי מצאצאי הקלטים ומי מצאצאי הסקסונים או הנורמנים (ואותם להחזיר לגרמניה ולצרפת), וכן הלאה. האם זה נראה לך סביר?
בלעם 644237
1. הרוב הגדול והמוחלט של הערבים המוסלמים בא"י (כמו ברחבי המזה"ת) הוא אכן צאצאי הפולשים (ובאופן ספציפי, צאצאי הגברים הפולשים) ולא צאצאי יהודים שאוסלמו. זו הוכח במחקרים גנטיים (הפלוטייפ JP209 על ענפיו השונים), כמו גם בסקרי מוצא (מחקרו של ד"ר שלמה אריה בן-אלקנה). ישנן אוכלוסיות קטנות ומבודדות שהן אכן צאצאי יהודים שאוסלמו בכח (בכפר יטא למשל), והיוצא מן הכלל מעיד על הכלל.
2. יש הבדל גדול בין דרישת זכויות אינדיבידואליות (שנובעת מעצם ישיבתו של אדם, אביו וסבו במקום מסויים) לבין דרישת ריבונות וזכויות לאומיות (שאז יש לבדוק את כלל הנסיבות היסטוריות). ז'בוטינסקי ניסח זאת יפה: לערבי כאדם - הכל. לערבים כלאום - מאומה.
3. תושבי ארה"ב, אוסטרליה, בריטניה וכו' הגיעו להסכמים (צודקים או לא, זו כבר שאלה אחרת, אבל הם הגיעו למצב של יציבות ואי לוחמה) עם הילידים (אינדיאנים, אבוריג'ינים וקלטים בהתאמה), ואינם מבקשים "לזרוק אותם לים" כפי שהערבים מבקשים לזרוק אותנו. במצב יציב צריכה להיות סיבה טובה מאוד למה להפר את ההסכמים הללו. במצב של מלחמה צריכה להיות סיבה טובה מאוד למה להשאיר את הפולש במקומו.
בלעם 644238
אז אם הם ידרשו רק זכויות אינדיבידואליות, כמו להיות אזרחים כאן - זה מקובל עליך?

שיטה מענינת "להגיע להסכמים": להמית 90% מהתושבים המקוריים, לקחת את אדמתם ואז לאפשר להם לקיים את אורח חייהם המקורי רק בשמורות מיוחדות. אני בטוח שהפולשים הערבים היו מוכנים לחתום לך על השיטה הזו. הרבה יותר יעיל מלזרוק לים (או אפילו מסבון וחינוך, כהמלצתו של מארק טוויין). אבל מדבריך יוצא שאם מגיעים להסכם יציב ולאי-לוחמה אז די בכך. מכאן אנו חוזרים רק לשאלה האם ניתן להגיע להסכם יציב, ושאלת הצדק הופכת שוב לבלתי רלבנטית.
בלעם 644300
ברגע שנחתם הסכם יציב (בין אם הוא צודק מלכתחילה או לא), כל הפרה של ההסכם גורמת לאי צדק גדול יותר (מוות של חיילים, סבל של פליטים, אלמנות ויתומים, וכו') מאשר אי הצדק ההתחלתי.
כל עוד לא נחתם הסכם (ואין סיכוי להסכם יציב), יש מלחמה (חמה או קרה) בין שני הצדדים, והצד הפולש דורש להשמיד את הצד הילידי (ועוד טוען שזהו ''פתרון צודק''), האינטרס של הצד הילידי לפעול למען הצדק ולגרש את הפולש בחזרה למולדתו בחצי האי ערב.
בלעם 643705
אני מסכים עם הגישה הפרקטית הזאת, אבל היא קצת מתעלמת מכמה רבדים.
חלק מהשיח הפלסטיני והבינלאומי כן מתייחסים באופן ברור ובוטה לזכויות ההיסטוריות של העם הפלסטיני כחלק חשוב מהדרישות שלהם למדיה ושאר זכויות, וזה שאתה או אנחנו נתעלם מזה לא יוריד את זה מהשולחן.
אם הזיקה שלהם היא לעם ערבי כלשהוא (תבחר לפי הטעם), זה קצת מוריד מהטיעון הטריטוריאלי - תחשוב רגע על איך זה נשמע:
האוכלוסיה הירדנית החיה תחת כיבוש ישראלי ביהודה ושומרון דורשת מהאו"ם הכרה בה כמדינה שומרונאית. למה?
האוכלוסיה המצרית החיה ברצועת עזה מאיימת לכבוש את תל אביב אם לא יתקיימו דרישותיה כדלהלן... למה?
זה נשמע לגמרי אחרת מהגדרה ברור של עם פלסטיני, ש'אדמותיו' (מילת שייכות - האדמות 'שלו' - קצת קשה לקרוא לזה האדמות של האומה הערבית הגדולה מהפרת ועד היוצא מהכלל. זה נשמע הרבה פחות ממוקד. וכמובן גורר את - טוב, אז 5% מהאדמות של האומה הערבית הגדולה והמפוארת ניתנו, חלק על ידי האומות וחלק כתוצאה מסכסוך מזוין - לעם היהודי שאין לא ולו דונם אחד בכל העולם לגור בו) ההיסטוריות נגזלו ממנו בכח הזרוע.

ואם אתה עכשיו עובר רק לרמה האישית - יש פה אדם שלא מקבל אזרחות במקום מסוים - אותו אדם יכול היה לקבל אזרחות במקום אחר, לו אכן העם הפאן-ערבי אליו הוא שייך היה מקבל אותו, כמו שמדינת ישראל קיבלה פליטים במספר דומה לאוכלוסייתה, שעלו מארצות ערב, שם כנראה לא קיבלו זכויות הולמות.
זה כמובן לא קורה, משיקולים פוליטיים עתיקים ושאר ירקות.

נראה לי שטיעון העם יוצר זיקה הרבה יותר חזקה הן לשטח הספציפי, והן לזכויות האישיות, מאחר וללא הטיעון הזה ניתן היה לחשוב על פתרונות אחרים לשני הנושאים הנ"ל.
בלעם 643853
אין ספק שחלק מהשיח הוא שיח של זכויות (גם מהצד שלנו, כמובן), והוא בוודאי מסייע לענין הפלשתיני. אבל ההגדרה שלי, ובמדה רבה גם של העולם, לעם - גם היא הגדרה פרקטית: אם כמה מיליוני אנשים תופשים את עצמם כעם ומוכנים להלחם על כך, אז הם עם. זה לא מבסס להם אוטומטית זכות למדינה על שטח נתון, מבחינתי לפחות, אבל זה שולל את השיוך שלהם לעם אחר - בוודאי אם אין עם כזה שרואה בהם חלק ממנו. אני גם לא רואה צורך עקרוני שכל אדם בעולם יהיה משויך לאיזשהו עם; אבל אני כן רואה צורך עקרוני שלכל אדם בעולם תהיה אפשרות לקבל אזרחות במדינה שבה הוא נולד וחי.

לגבי כל פרט ופרט, קודם כל - אין כזה דבר "עם פאן-ערבי" ומאז התפרקותה של קע"מ ומותו של נאצר אין מי שמנסה לכונן דבר כזה (וטוב שכך, לא היינו רוצים להתמודד מול מדינה שמשתרעת מהמפרץ הפרסי ועד האוקינוס האטלנטי וחיים בה 300 מיליון איש). כך או אחרת, זה לא כל כך משנה; גם אם כל פלשתיני בשטחים היה יכול לקבל אוטומטית אזרחות של אלג'יריה, נניח, מה זה היה עוזר? הרי לא היינו מקבלים כדמוקרטית מדינה שלא היתה מוכנה לתת אזרחות ליהודים שחיים בה בנימוק שאין בעיה כי אם הם רוצים הם יכולים לקבל אזרחות ישראלית.
בלעם 643867
''הרי לא היינו מקבלים כדמוקרטית מדינה שלא היתה מוכנה לתת אזרחות ליהודים שחיים בה בנימוק שאין בעיה כי אם הם רוצים הם יכולים לקבל אזרחות ישראלית''.
אבל זו המדינה שרוצים להקים לך בין הים לירדן.
בלעם 643872
אבו מאזן לארה"ב: רוצה מדינה נקייה מהתנחלויות
בלעם 643905
אם הם יקימו אי פעם מדינה, היא כנראה לא תהיה דמוקרטית. לא מטריד אותי אם להם תהיה או לא תהיה מדינה דמוקרטית (או מדינה בכלל). מטריד אותי אם לי תהיה מדינה דמוקרטית, או מדינה בכלל.
בלעם 643883
אין כזה דבר "עם פן ערבי" כי יש פשוט עם ערבי ("אלאומה אלערביה"), כמו שיש עם אמריקאי (the American people),
בלעם 643888
אם הגדרת עם אין בצידה זכויות לטריטוריה, המושג הזה הופך לבלתי רלוונטי. כל עוד אין זה על חשבוני, לא אכפת לי שערביי ארץ ישראל יגדירו עצמם כסוסים או טווסים, כי זה עניינם בלבד. אבל כשאחמד טיבי זועק: "המתנחלים אומרים שאין עם פלשתיני" הוא בודאי מתכוון לזכויות שהמעמד הזה מקנה, כי אם לא, מה אכפת לו ?
בלעם 643906
אין ספק שהוא מתכוון לקבל מזה זכויות. הוא גם מתכוון לשייך את עצמו לעם הזה. אני סבור שטריטוריה אינה ההשלכה הרלבנטית היחידה; טיבי עשוי לדרוש אוטונומיה חלקית לערביי ישראל או זכויות קיבוציות אחרות, הכרה בתרבות הפלשתינית במוסדות התרבות של האו"ם, כל מיני דברים שונים ומשונים. הכורדים לא דורשים פורמלית מדינה עצמאית, אבל זה שרוב העולם רואה בהם עם בפני עצמו מחזקת את מעמדם מול המדינות שבהן הם חיים.
בלעם 643913
זכויות מסוג אלה שהזכרת שהוא מבקש אולי עבור הערבים הישראלים הוא יכול לדרוש כערבי שהוא אזרח במדינת ישראל. העובדה שהוא ערבי שהוא אזרח במדינת ישראל היא אמת שאין עליה ויכוח.
אבל טענתו הקולנית השקרית שקיים עם פלשתיני היא לצורך הקמת המדינה הערבית הנוספת.

אשר לכורדים, הם באמת עם, ועוד איך הם רוצים מדינה. בשל היותם עטופים בחזקים מהם במרוצת הדורות לא אמרו את רצונם זה בריש גלי כדי לא להינזק, אבל היום הכל משתנה וייתכן שעוד נראה מדינה כורדית.
בלעם 643921
ערבי שהוא אזרח מדינת ישראל לא יכול לדרוש זכויות כאלה, בדיוק כמו רוסי או איטלקי שהוא אזרח מדינת ישראל. הוא רוצה שערביי ישראל יוכרו כמיעוט לאומי נפרד, בשביל זה ההגדרה כערבים לא מספקת; ערביות אינה מוגדרת כלאומיות ספציפית כלשהי אלא כשיוך-על המאגד בתוכו עמים רבים. מובן שהוא רוצה בהקמת המדינה הנוספת, אבל הוא רוצה גם הכרה בזיקה לאומית בינו, בין תושב שכם ועזה, ובין תושב מחנה פליטים בלבנון או בירדן.
בלעם 643942
לא מסכים עם שום דבר שאמרת, וגם את הזיקה לאחיו שמחוץ למדינת ישראל הוא יכול לחוש כבן הלאום הערבי.
בלעם 644084
הוא יכול. האם הוא חש שהוא הרבה יותר ערבי מפלסטינאי?
בלעם 643838
אבקש לייצג כאן את עמדתי האישית שאינה עמדת השמאל הקלאסי (עד כמה שניתן לדבר על דבר כזה בימינו). אני מבקש לדבר עליה, לא משום שהיא נכונה וחכמה יותר (ליתר דיוק עמדתי היא בעצם יותר אוסף ספקותיי) ולא משום שהיא עמדה מקובלת מאד במחנה השמאל. העמדה שלי מסבירה מדוע בזמן שאני מקבל את מה שהצגת כניתוח המצב ע"י השמאל, איני מאמין יותר בפיתרון שהבאת, קריא "שתי מדינות לשני עמים".
כדי לחסוך ניתוח מפורט וארוך מאד, אנו ניגשים ישר לשורה התחתונה ואני שואל האם פיתרון זה (המקובל כיום על חלק גדול בשמאל ואף על חלק בימין), אכן פותר את הדילמה של מדינה יהודית-דמוקרטית בא"י יותר מן הפתרונות הרטוריים שמציע הימין (סיפוח, טראנספר, אפרטהייד וכו'). הרי אם שוכחים לרגע את תולדות המאבק בין שמאל לימין בא"י, כל יתר הסיפור הוא כישלונן של תוכניות החלוקה למיניהן. האם הכישלון הזה מקרי וכל מה שעלינו לעשות הוא לנסות שוב ושוב עד שיצליח, או שמא יש משהו מהותי וקבוע בכישלונות האלו המונע את ההצלחה?
ושוב, כדי לחסוך דיון ארוך מאד, ניגש רק לניסיון האחרון. לאחר ניסיון ההתנתקות מעזה, יכלו הפלשתינים להפוך את רצועת עזה לסינגפור של א"י ואת יהודה ושומרון לביצה מבעבעת של התנגשויות ושפיכות דמים. אם כך היה קורה, רוב גדול מאד של אזרחי ישראל היה הופך לחסיד אדוק של פיתרון החלוקה והבעיה היתה הופכת בלי שהיות לבעיה פראקטית של הסכמים חלוקה ופיצויים במקום למכשול בלתי ניתן לחצייה. זה לא קרה. מדוע? לאלוהים פתרונים. הנקודה החשובה היא שבאופן פלאי זה שוב לא קרה.
יש מי שנותנים טעמים מאד טובים מדוע פתרונות החלוקה לא מצליחים כאן. יש סיבות גיאוגרפיות, היסטוריות, אתיות ואף סביבתיות. מה שחשוב הוא שאי אפשר להמשיך לתמוך באופן עיוור במשהו שנכשל שוב ושוב.
בראייתי, לא נראה שהעדר מדינה פלשתינית הוא מקור הייאוש וחוסר המוצא של המצב הישראלי-פלשתיני. מי שאינו חסיד אדוק של "זכויות היסטוריות ולאומיות", היה אומר שלפלשתינים יש כבר לא מדינה אחת אלא שתיים. מה שמחפשים יושבי הארץ שבין הירדן לים אינו הכרה של האו"ם אלא שביתת נשק בין הצדדים הניצים. אם הענקת "זכויות הגדרה עצמית" נוספות לפלשתינאים רק תלבה את האש ולא תשכך אותה, מדוע נרצה לתמוך בה? מה יהיה לפלשתינאים באותה "מדינה עצמאית" שאין להם כרגע באוטונומיות שלהם?
השאלה הרלאבנטית היא מה רוצים הפלשתינים באמת (לא מה הם אומרים שהם רוצים)? עד כמה שהצופה הלא משוחד יכול לשפוט, נראה שמה שהפלשתינים מחפשים אחריו הוא בעיקר עוד ועוד דרכים לאמלל את חיי היהודים במדינת ישראל. האם הם יסתפקו ב"זכויות לאומיות" שאינן כוללות את הדבר הנ"ל? מסופקני.
איני בא להתעלם כאן מן הנזק והחבלה העצומה שגורמים המתנחלים בשטחי יו"ש. המילה שאינה נאמרת אבל תלוייה באויר בכל מקום היא שללא חיסול כוחם הציבורי של המתנחלים, לא יתכן שום הסדר חלוקה. השאלה שהשמאל צריך לשאול את עצמו, היא זאת: האם לאחר היעלמות המתנחלים, ייכון כאן הסדר של חלוקה בדרכי שלום? כל הסימנים אומרים שלא. הנה כי כן השמאל נדרש לעלות על דרך של מאבק בלתי מתפשר עם המתנחלים והימין התומך בהם, מאבק שמהלכו ומחירו מי ישורם, כאשר איש אינו מבטיח שאפילו במקרה המסופק של ניצחון, יתקבל שיפור משמעותי בפוזיציה של מדינת ישראל.
הנה כי כן בהגיענו אל הישורת הסופית של הטיעון שלי, נשאלת השאלה מהו אם כן הפיתרון הנכון והריאלי שיש לתמוך בו? התשובה היא שאיני רואה דבר כזה לפניי. כאזרח ישראלי ויהודי אני מקווה שתהפוכות ההיסטוריה והגורל יזמנו לישראל פיתרון דאוס אקס מאכינה שיחלץ אותה מן המבוי הסתום. מי יהיו אותם טארטארים שידהרו לכאן מערבות מרכז אסיה ויהפכו את הסכסוך הישראלי-פלשתיני לסכסוך של יום אתמול, איני יודע. כל מה שאני יכול לומר הוא שלהבנתי הכיוון שיש ללכת בו הוא של חלוקת סמכויות והסכמים אזרחיים זמניים ולא דרך של פתרונות רדיקליים של חלוקת שטחים.
הויכוח בפתיל זה אינו נסוב על הפיתרון הנכון למצב הישראלי או על הזכויות הראויות למדינת לאום עצמאית. אם כך היה הדבר, מה אכפת לנו מה אומרים הפלשתינים ואיך הם מציגים עצמם. הבה נדון על מה אנו מציעים ורוצים. הויכוח כאן הוא על מה נשקף לעינינו מן המראה הפלשתינית.
רובנו יודעים, מי בגלוי ומי בסתר, שהסדרים נוספים אינם על הפרק היום. מה אם כן מניע את הימין הישראלי לרקוח את התבשיל המבעבע והרעיל אשר מערב בקלחת אחת את התנועה הפלשתינית הלאומית-חילונית עם ההתנגדות האיסלמית הפונדמנטליסטית וממצה מתוכן את כל ההתבטאויות הגזעניות, הרצחניות ושונאות האדם והתרבות של הפלשתינים? האם אין זה הימין הישראלי הלאומני-דתי השואף לערפל את המראה ולהסתיר מפנינו את קלסתר הרשע הנשקף לנו מן האספקלריה הפלשתינית ואת התרומה הממשית שלהם עצמם להבאת ישראל אל המבוי הסתום שנקלענו אליו ביחסנו מול הפלשתינים?
  בלעם • אריק
  בלעם • שוקי שמאל
  בלעם • ס' נופלים
  בלעם • תשע נשמות
  בלעם • ס' נופלים
  בלעם • תשע נשמות
  בלעם • צפריר כהן
  בלעם • אריק
  בלעם • ירדן ניר-בוכבינדר
  בלעם • אריק
  שאינו תם ואינו רשע • שוקי שמאל
  בלעם • ס' נופלים
  בלעם • אריק
  בלעם • ס' נופלים
  בלעם • אריק
  בלעם • ס' נופלים
  בלעם • אריק
  בלעם • דב אנשלוביץ
  בלעם • אריק
  בלעם • ס' נופלים
  בלעם • אריק
  בלעם • ס' נופלים
  בלעם • אא
  הבטחתם יונה • דב אנשלוביץ
  הבטחתם יונה • אריק
  הבטחתם יונה • דב אנשלוביץ
  הבטחתם יונה • אריק
  הבטחתם יונה • דב אנשלוביץ
  הבטחתם יונה • אריק
  הבטחתם יונה • דב אנשלוביץ
  הבטחתם יונה • ס' נופלים
  הבטחתם יונה • אריק
  הבטחתם יונה • ס' נופלים
  הבטחתם יונה • צפריר כהן
  בלעם • ירדן ניר-בוכבינדר
  בלעם • אריק
  בלעם • אביר הקרנפים
  בלעם • ס' נופלים
  בלעם • תשע נשמות
  בלעם • שוקי שמאל
  בלעם • תשע נשמות
  בלעם • ס' נופלים
  בלעם • שוקי שמאל
  בלעם • אישקש
  בלעם • ס' נופלים
  בלעם • שוקי שמאל
  בלעם • ס' נופלים
  בלעם • דב אנשלוביץ
  בלעם • שוקי שמאל
  בלעם • אישקש
  בלעם • דב אנשלוביץ
  בלעם • הפונז
  בלעם • דב אנשלוביץ
  בלעם • שוקי שמאל
  בלעם • ס' נופלים
  בלעם • שוקי שמאל
  בלעם • אישקש
  בלעם • תשע נשמות
  בלעם • הפונז
  בלעם • ירדן ניר-בוכבינדר
  בלעם • צפריר כהן
  בלעם • תשע נשמות
  בלעם • מלאכי
  בלעם • ידידיה
  בלעם • ס' נופלים
  בלעם • אא
  בלעם • ידידיה
  בלעם • ס' נופלים
  בלעם • ירדן ניר-בוכבינדר
  בלעם • ס' נופלים
  בלעם • ירדן ניר-בוכבינדר
  בלעם • ס' נופלים
  בלעם • ס' נופלים
  בלעם • ס' נופלים
  בלעם • ירדן ניר-בוכבינדר
  בלעם • אביר הקרנפים
  בלעם • צפריר כהן
  בלעם • אביר הקרנפים
  " סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ • שוקי שמאל
  " סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ • איציק ש.
  " סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ • ירדן ניר-בוכבינדר

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים