6899
שכחת את אחת הטענות האהובות על תומכי הכביש: הוא יספק תעסוקה לתושבי הפריפריה. כמובן שתושבי הפריפריה הם בעצם תושבי תילאנד ורומניה, שישמחו לבוא ולתרום את חלקם למאמץ הזיהום הסביבתי. שכחת גם לציין שכביש בעל 4 מסלולים לכל כיוון, בנוסף לקירות האקוסטים בצידיו ולצימחיה שתהיה על אי התנועה (איזו התחשבות בסביבה, הא?)יסיף מימד נוסף למיפלצתיות של הכביש. ואל תשכח גם את זיהום אחד ממקורות המים באיזור, מעיין עין חרוד אם אני לא טועה. ולבסוף בואו לא נשכח שהכביש לא יפתח את הפריפריות, אלא את ת"א והערים הגדולות, שישארו להם אותן כניסות ואותן יציאות, כך שבכל הנוגע אליהן צוואר הבקבוק לא יורחב, רק התנועה שזורמת אליו תגדל.
6907
אם אינני טועה, במודעות האחרונות לא הופיעה טענת התעסוקה ולכן לא התייחסתי אליה.
הכביש לא יעבור בעמק חרוד, וכוונתך היתה למעיינות אפק במקורות הירקון.
ולבסוף: הכביש הזה נועד בפירוש לפריפריה ולא לערים הגדולות. למשל אהוד ברק יוכל להגיע מהר יותר מכוכב-יאיר לירושלים, וחברנו למקלדת ערן בילינסקי יגיע מהר יותר מביתו אי-שם בשפלה לטכניון בחיפה.
בכל מקרה, חסרונות הכביש עולים על יתרונותיו וסדרת המודעות היא חלק מטיוח העניין במטרה להחליש את המאבק.
כאן ביתי, אל מול בית-סירא 6908
כן, כן, אני בין אלו שאכן יהנו מהכביש כאשר אסע מחיפה לבקר את הורי במכבים-רעות (דרך אגב עמית, רעות זה עדיין נחשב "שפלה"?) אבל כפי שכבר טענתי בדיון בינינו. לטעמי, אין לכביש חוצה ישראל הצדקה אלא בהקשר *איזורי*. ברור לכולם שהעומס הקיים בכניסות וביציאות בערי גוש דן לא רק שלא יקטן אלא יגבר עם תוספת נפח התנועה של כביש ישראל. זה כמו לקחת משפך ולהגדיל את שפתו אל לא להגדיל את מוצאו - המתמטיקה היא פשוטה.
אני חושב שהמטרה העיקרית בכביש 6 היא לשמש כהמשך לגשר תחבורתי ממצרים (ומאפריקה) לשאר המזרח התיכון, לאסיה ולאירופה (אם וכאשר יהיה שלום, יותר נכון "כאשר", ויסלחו לי הפסימיים) - מעין "כביש משאיות" שכזה. כרגיל, אנשי העסקים ודווקא הפוליטיקאים ניחנים בראייה מעשית וארוכת טווח לעומת האזרח הפשוט. כעת נשאלת השאלה אילו סוגי מטענים עדיף לשנע בכבישים ולא בתחבורה מסילתית, ימית, או אוירית.
אשר למישור המקומי, כפי שכבר הסכמנו, הפיתרון הוא מסילתי. אני בפירוש מסכים אתך שאין סיבה שמאות אלפי מכוניות יכנסו יום יום לגוש דן מהפריפריה - רכבת זה הרבה יותר טוב (וגם פחות תאונות דרכים...)
אבל גם אני, כמוך, תוהה כיצד שוכנעה יעל גרמן לתמוך בכביש.
גשר תחבורתי ? 6909
הטיעונים נכונים, אלא שאנשי חוצה ישראל בפירוש מתרכזים במישור המקומי.
יותר מכך - בהשקעה קטנה בהרבה ניתן לחדש את מסילת הרכבת ביירות-פורט-סעיד, שכמעט כל חלקה הישראלי פעיל (בארץ, יש לשקם רק 15 ק"מ - ממבקיעים למחסום ארז, ומנהריה לראש-הנקרה), ולסלול שוב את רכבת העמק והפעם מחיפה לאירביד (ומאזור אירביד כבר יש מסילה ירדנית לדמשק ולעקבה).
עוד הערה: בין ישראל למצרים וירדן יש שלום, ובכל זאת, המצרים מעבירים מטענים לירדן במעבורות מנמל נוויבע ("נואיבה") לנמל עקבה - בלי לעבור בישראל, ודווקא יש כביש ממעבר הגבול נטפים, לעיר אילת ומשם למעבר הגבול עם ירדן.
לא הבנתי אילו מטענים לא ניתן להעביר ברכבת, אך הייתי מציין גם שהדחיפה הגדולה לכביש החלה בשנת 1990, כאשר שרון היה שר הבינוי והשיכון. בזמן זה, מס' הנוסעים ברכבת ישראל היה פחות משני מיליון בשנה, ואילו השנה, על בסיס 5 החודשים הראשונים, התחזית היא לשיא של 13 מיליון נסיעות, ולדעתי אם התוכנית היתה מועלית עתה, היו מצליחים הגופים הירוקים לטרפד אותה.
ולגבי השפלה - זה נחשב. גבול השפלה במזרח הוא הכפיפה הגדולה של הרי יהודה (מביתך אתה בוודאי יכול לראות גבול זה),, דווקא במערב הגבול לא חד-משמעי. ערים כמו אשדוד, אשקלון ורחובות - יש שמגדירים אותן כחלק מהשפלה, ויש שמגדירים אותן כאזור פלשת (אני תומך באלו), שכן זהו המשכו הטבעי של השרון עם מבנים גיאולוגיים דומים - חולות, רכסי כורכר (עד 11 רכסים ברוחמה לעומת 3 בשרון), ועמקי אורך שהיו ביצתיים בעבר.
גשר לשלום? 6910
כן, אבל איזה שלום יש בין ישראל למצרים של מובארק? אם לשאול מה"סמי-מאמר" בתגובה שלי בדיון "אנרכיה משולחת בעולם..." מובראק, בניגוד גמור לקודמו, סאדאת, הוא מה"בדלנים" בהקשר הישראלי. דרגת הקרירות ביחסים בין ישראל למצרים ידועה לכל, די להזכיר את היחסים "הטובים" בין כל אגודה מצרית למקבילתה הישראלית. אפרופו, קראתי השבוע על חששות במצרים מכך שמובארק מכין את בנו ליורש, בסגנון סורי.
ציף ציף, מעל הרציף 6929
כנראה שאין דבר שאפשר להעביר במשאית אבל לא ברכבת. אולם, מסתבר שגם במדינות אירופה, בארה"ב ובאוסטרליה, הרכבת פועלת *לצד* מערכת כבישים מסועפת.
לדעתי, יש לכך שתי סיבות. אחת - נפח. כנראה שלא כדאי לסלול יותר משתי מסילות בקו ולכן, גם עם נסיעות לילה, קיבולת הרכבות היא מוגבלת. לעומת זאת, ניתן להוסיף משאיות רבות על כביש עד אשר יהיה פקוק.
סיבה שניה היא בדיוק מגבלתה של הרכבת - הפסים. כאשר יש להעביר מטען מנקודה א. לנקודה ב. בדרך כלל (חוץ ממקרים יוצאי דופן כמו מפעל הפוספטים במישור רותם שממנו יש מסילה לנמל אשדוד) אין מסילת רכבת בתוך מפעל להכנסת או הוצאת חומרים. לכן, יש צורך להוביל את המטען עד תחנת הרכבת, לפרוק ולהעמיס, להוביל ברכבת, לפרוק ולהעמיס שוב ורק אז לנסוע ליעד - מתיש, לא? רכבת מטען, בניגוד למשאית, גם לא תיסע לכמה מקומות אלא מנקודה א. לנקודה ב.

המסילה חשובה, על כך אין ויכוח, אולם גם הכביש שלצידה נחוץ.
ציף ציף, מעל הרציף 6937
אתייחס כאן בעיקר לטיעון הנפח.
דבר ראשון: טיעון שתי המסילות תמוה. למשל, ידוע לי שהמועצה הארצית לתיכנון ולבנייה אישרה שבין קרית-גת לבאר-שבע, יהיו 4 מסילות רכבת (זו לא טעות). אומנם משיקולי תקציב אין עד היום בארץ מקום עם יותר משתי מסילות שאינו בתוך תחנת רכבת או בתוך נמל, אך בביקורי בצרפת לפני 3 חודשים ראיתי שיש 5-6 מסילות צמודות ברכבת המגיעה לפאריס. ועדיין, רוחב רצועת הרכבות קטן ממאה המטרים שיזלול רוחב כביש חוצה ישראל.
כל רכבת מחליפה מספר משאיות (וכן מפחיתה את זיהום האוויר הכולל לעומת כל המשאיות ביחד), ובאופן כללי להובלה למרחק גדול, כדאיות הרכבת עולה על חסרונות הפריקה והטעינה בשני קצות המסילה.
ועוד הערה: קרוב מאד לוודאי שהירוקים לא היו יוצאים למאבק כה גדול, אלמלא העדר ההתחשבות בסביבה בתכנון חוצה ישראל.
רוצים כביש? בבקשה, אבל היו מוכנים לשלם את המחיר - מנהרות ארוכות, גשרים ועוד שאומנם ייקרו בהרבה את הכביש אבל ישאירו לנו גם את המדינה מסביב.
חברת כביש חוצה ישראל, בגיבוי ממשלתי, בחרה בפתרון הקל של לחסוך כסף ולבזבז את האדמות - וזהו חלק מרכזי במאבק. אם הם היו באים ומציעים מנהרות של 15 ק"מ מתחת לגבעות ראש-העין, מחלפים תת-קרקעיים וכו', לא היינו נאבקים.
כאן ביתי, אל מול בית-סירא 6911
אגב יעל גרמן, מה קורה עם הנתיב באיילון צפון מגלילות לצומת הסירה והעלייה לנתיב מכיוון אזור התעשייה של הרצליה לכיוון דרום? כבר כמה שבועות לא יצא לי לעבור שם ותהיתי אם הנתיבים הללו כבר פתוחים.
היאוש לא נעשה יותר נוח 6912
מהכותרת אתה יכול להבין שעדיין לא נפתח החלק האחרון. לא שאני נוסע כל שבוע להורי, אבל כשהמזגן שלך מקולקל, לעמוד בצומת גלילות זה לא-ממש-כיף. נדמה לי שיש איזהשהו עניין עם מאפייה(?) שנמצאת על אם הדרך. מי יתן והרמזור הראשון שאראה יהיה בצומת מכבים-רעות, והבא אחריו בצומת מת"ם בחיפה...
מאפייה ריחנית מאוד 6914
התשובה גם לדורון וגם לערן:
על תוואי דרך 20 (איילון), נמצא מכון טיהור השפכים של הרצליה.
באחרונה "הזיזו" חלק מהמכון, עבודות הסלילה כבר החלו וכנראה בעוד חצי שנה ייפתח הנתיב ממחלף גלילות מזרח למחלף שבעת הכוכבים. במקביל צפויות להתחיל העבודות צפונה יותר - ממחלף שבעת הכוכבים למחלף המעפילים בגבול הרצליה-כפר שמריהו (אמור להיפתח בסביבות 2002).
אם אתם רוצים להיות ממש מעודכנים, ובלי להיתקע בפקקים סביב הנתיבים - עשו כמוני וסעו ברכבת לחיפה. תוכלו לראות את ההתקדמות בעבודות בעצמכם בלי לעמוד בפקק.
רכבת לילה להרצליה 6915
אני נוסע להרצליה בעיקר בימי שישי בערב (ענייני משפחה) ולכן נסיעה ברכבת לא ממש פותרת את בעייתי. מצד שני אין לי בעיה מכיוון שאין פקקים בשעות האלו (לפחות לא בימי שישי).
אם אתה כבר כל כך בעניינים אז אולי תדע מדוע הירידה לדרך 20 לכיוון דרום פתוחה רק למי שבה מתוך הרצליה ולא למי שמגיע מכיוון מחלף הסירה (למשל מי שמגיע מאיזור התעשיה)?
רכבת לילה להרצליה 6920
הירידה לאיילון דרום מהרצליה דווקא פתוחה מכל הכיוונים(הירידה מכוון אזור התעשיה של הרצליה נפתחה לפני כשבועיים), הבעיה היא דווקא עם מפעל הטיהור שתקוע באמצע איילון צפון.(מה שמביא אותי לתהות: איך לא הזיזו אותו לפני שסללו את הכביש).
6916
לא אמרתי שההערה נמצאת בכותרות, אלא שזה טיעון חביב על תומכי הכביש.
איני יודע איזה באיזה מקור מים מדובר, אבל אני יודע שהגשמים שירדו ישטפו מהכביש את הזוהמה שנפלטה על הכביש לאחד המעיינות הקרובים לו.
בקשר לפריפריה - אמרתי שהכביש לאו דווקא יפתח את איזורי הפריפריה עצמם, כמו שטוענים מצדדי הכביש, כיוון שאיזורי התעשייה והתיירות שיבנו לצידו יבנו קרוב יותר למרכז.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים