בתשובה לדב אנשלוביץ, 29/05/02 23:25
האו האו 71076
זוהי הפעם התשיעית בה מאזכר דב אנשלוביץ' את הלורד האו-האו בהודעותיו באייל. מדוע שלהבא, על מנת לחסוך ביטים למערכת, וזמן ואנרגיה ליתר הקוראים, לא תוסיף המערכת מעין דיסקליימר לכל הודעה שעוסקת באחד הח"כים הערבים, בו יכתב משהו בסגנון: "כמו כן ביקש דב אנשלוביץ' לומר: 'האו האו"'?
הודעה למערכת 71094
אנא העבירו ל''צ'ילבה'' האלמוני שאינו יודע לספור, שאכן איני חושב שזו תהיה הפעם האחרונה בה אזכיר את אותו לורד האו האו.
לפחות למען המצטרפים החדשים.
הודעה למערכת 71106
ואת הרשות הפלשתינית צריך לכבוש ולפרקה מנשקה
הודעה למערכת 71122
האם הדבר לא נעשה כבר במסגרת חומת מגן 1?
הודעה למערכת 71124
שאל את דוב, זה משפט שלו (הוא הבטיח לצרף אותו לכל הודעה, אבל לא שמר את הבטחתו).
הודעה למערכת 71126
יש לי חשד סביר שאני יודע את התשובה.
התהיה נועדה על מנת להטריד שוב את הציבור הכללי בנושא שנטחן ויטחן עד עפר.
הודעה למערכת 71127
היום אני בטוח בכך יותר מתמיד, ואיני רואה שום אפשרות שדבר כזה לא יקרה בסוף.
ההבדל בין אז ועתה הוא שאז הייתי בודד כערער בערבה, ואילו היום הצטרפו לקריאה שלי חוץ מאשר אישים מהאגף הימני גם אישים שמזוהים כשמאל כמאיר פעיל ועזר ויצמן.
אבל כנראה שקטו הזקן היה טיפוס מיוחד עם הרבה כח. אני התעייפתי די מהר מהעניין ההוא. מעניין שאתה יודע על כך. האם היית משתתף פעיל כבר אז ? נדמה לי שאת שמך ראיתי רק הרבה יותר מאוחר.

אשר לשאלתו של הקריבו המקוטב. לא. איני חושב שדבר כמו שאני המלצתי נעשה במבצע חומת מגן. נכון שהמבצע הזה, כפי שהגדרתיו פעם, היה הפעולה הצבאית הראשונה שבה עשינו יותר מאשר הזלפת כמה טיפות מים על בעירה גדולה. אבל אפילו הרמטכ"ל שאמר פעם שאין אנו צריכים לשלוט בערים הפלשתיניות אמר שדרושים כמה חודשים כדי "לנקות". המבצע היה פעולת כיבוש, נסיגה כמעט מידית וחזרה פחות או יותר לנוהל ששרר לפניו.
אני התכוונתי לכיבוש ושהייה במקום עד שיהיה הסכם שלום. זה משהו אחר לגמרי.
הודעה למערכת 71132
ואם לא יהיה הסכם שלום
אז הכיבוש/שהיה בשטח תמשך לנצח?
להיפך 71134
אם הכיבוש/שהיה בשטח תמשך לנצח, לא יהיה הסכם שלום.
(מה שלא בהכרח אומר שאם הכיבוש/שהיה בשטח יפסקו, מיד יפרוץ השלום).
להיפך 71136
ואם ההגד הראשון הוא נכון
והמטרה הסופית היא להשאר שם לנצח.
אז למה לחתור בכלל להסכם שלום
שיסכן אולי את המטרה הסופית
והיא שוב כאמור ריבונות יהודית לנצח על השטח.
וכמו שנאמר, "הֶה-הֵה!! :-))" 71147
להיפך 71148
התוכל להביא דוגמה היסטורית אחת שבה היציאה מהשטח מרצון לאחר שליטה בו, קדמה להסכם שלום ?
זה פנטנט מקומי מבית היוצר של השמאל הישראלי.
להיפך 71158
כמעט כל ההתפרקות הקולניאליסטית של המעצמות הקולוניאליסטיות הגדולות החל מן המהפכה האמריקאית דרך הודו אלגיר ועד דרום אפריקה
לוותה בתהליך שכזה (פחות או יותר).
מה עניין שמיטה להר סיני ? 71162
הדוגמאות שהבאת כמובן אינן דומות למקרה שלנו.
אצלנו מדובר במצב מלחמה שהחל לפני שנוצרה בעיית ''השטחים הכבושים'', ושאי אפשר להראות שום סימן לכך שהיציאה מהם באופן חד צדדי מסיימת אותו.
בדוגמאות שהבאת היה ברור שעם הפסקת השליטה בקולוניות אין למקומיים שום אינטרסים ותביעות נוספות ואין הם מתכוונים לרדוף אחרי המפנים למדינותיהם.
היה ברור שעם היציאה נגמר הסכסוך ונגמרת המלחמה אם הייתה. לא הייתה שום צפייה לאיזה חוזה שלום שיבוא לאחר היציאה, ואיני חושב שגם נחתם חוזה חסר משמעות כזה. השלום מומש טכנית תוך כדי היציאה מתוך הגדרה.
מה עם וייטנאם? 71166
מה עם וייטנאם? 71190
בויטנאם קודם הושג הסכם. אחר כך האמריקאים יצאו. אחר כך הצפון ויטנמיים הפרו אותו כצפוי.
מה זה צריך ללמד לגבינו, ולמה הבאת את המקרה איני יודע. כדי לתמוך בעמדתי ? כדי לתמוך בעמדת יריבי לויכוח ?
דרוש הסבר.
בעניין אלג'יר... 71164
יתכן שאני טועה, אך מהמעט שידוע לי- הצבא הצרפתי עזב את אלג'יר רק לאחר שנחתם ההסכם לגבי עתידה של ארץ זו.

והשיחות לקראת הסכם החלו רק לאחר שהצבא דיכא (כן כן) את ההתקוממות. מה שקרה זה שדה-גול הבין שהדיכוי הנ''ל אינו מהווה פתרון, ולכן הציע לפתוח בשיחות.

ולגבי הצרפתים שחיו באלג'יר- הם לא הוחזרו לצרפת בכוח אלא ניתנו להם שלוש שנים מרגע הכרזת העצמאות, להחליט אם לעזוב, או להישאר כאזרחים אלג'ירים. (רובם ככולם עזבו).
בעניין אלג'יר... 71174
הצבא לא דיכא את ההתקוממות, כמו שאף צבא כיבוש אחר לא הצליח לדכא התקוממות לאומית.בנוסף, זה גם הכביד על הכלכלה הצרפתית. זה מה שגרם לדה-גול הפרגמטי לסיים את הכיבוש, בניגוד למצע שעל גבו נבחר.
בעניין אלג'יר... 71312
אני מכיר לפחות דוגמה היסטורית אחת בה צבא כיבוש דיכא התקוממות לאומית - הצבא האמריקאי את האינדיאנים (וכשחושבים על זה - גם הצבא הספרדי את האצטקים, וגם הצבא המונוגולי את הסינים, הרוסים, התורכים, הפרסים וחלק מעמי אירופה)
בעניין אלג'יר... 71481
שתי הדוגמאות הראשונות שלך היו ג'נוסייד, ולגבי המונגולים, לאן נעלמה האימפריה שלהם?(כמו כל אימפריה אחרת בהיסטוריה)
"הבין" ? 71192
התיאור של מה שקרה באלג'יר כפי שתיארת אותו, כלומר דכוי ההתקוממות (לפני שדה גול עלה לשלטון), ובכל זאת נסיגה (בהסכם) משם באופן מפתיע, מתאים גם למה שאני שמעתי. לאחרונה העניין הזה הוזכר כמה פעמים בתקשורת וכך הוצג סדר האירועים.
מלותייך "דה גול הבין" הן כבר תוספת סוביקטיבית בה את משלבת את הדעות שלך בכך שאת נותנת למדיניות של דה גול את התואר: "נכון". מדיניות הפוכה לשלו, מטבע הדברים לא נוסתה וגם לו נוסתה אי אפשר היה לדעת מה "נכון". אין דבר כזה: "נכון" אובייקטיבית. זה עניין של השקפה.
באותה צורה אפשר היה גם לכתוב:
"דה גול "הבין שצריך להטיל אמברגו על ישראל, ולא למסור לה מטוסים ואניות שמחירם כבר שולם."
"הבין" ? 71193
הענין הוא שדה-גול נבחר על סמך, והתחיל את דרכו בדעה ההפוכה ושינה את דעתו.
"הבין" ? 71196
זה נכון ולא סותר את מה שאמרתי.
כך נהג גם רבין. ואוי ואבוי . . .
הודעה למערכת 71416
אגב עמדתו של ראש השב''כ אבי דיכטר היום היא שעלינו להימצא ''שם'' באופן קבוע כדי למנוע פיגועים. שמעתי זאת כבר כמה פעמים, וגם ממש עכשיו ברדיו.
נראה לי שממש אין צורך שאאמץ עכשיו את דרכו של קאטו. זה יגיע גם בלי זה, וכנראה שזה יהיה די בקרוב.
הודעה למערכת 71508
עמדתו של ראש המוסד היא שעלינו להימצא שם באופן זמני עד שתסתיים בניית גדר ההפרדה.

כלומר לתמיד 71529
לא בדיוק 71530
עמדתו של ראש השב"כ היא שיש צורך בגדר הפרדה ואיזור חיץ.
ראש השב''כ 71531
בהחלט, ראש השב''כ, טעות שלי. 71532
פעם עשירית 71175
פבלוב עשה את הניסוי שלו על כלבים, נכון? זה ממש הופך את האו-האו למקרה קלאסי.
.הנקודה היא 71176
לא כמה פעמים דב מזכיר את האו האו שנתלה על בגידה, או את דרזדן שהופצצה בלי כל "סיבה" צבאית, אלא סתם כך לשם נקמה.
הנקודה היא שהיום האו האו היה נכלא ולא נתלה, והפצצת דרזדן לא היתה קורית, בטח שלא סתם כך, בלי סיבה צבאית או לפחות מראית עין של סיבה צבאית.
היום אפילו למדינה גדולה ומרכזית דבר כזה לא היה עובר בשקט. וישראל... נו, אתם יודעים.
אז מה הטעם לדבר על דברים שקרו לפני ששים שנה, ובשום אופן לא יכולים לקרות היום?
לא, לא, לא 71179
זה שההשוואות שלו הן מופרכות ולא רלוונטיות - שלא לדבר על הקבעון המחשבתי - זה ברור. השאלה היא רק למה הוא מתעקש להדגיש את זה כל-כך.
אם יורשה לי להעלות השערה... 71184
אולי משום שהוא יודע שגם לשעון תקוע יש פעמיים ביממה הזדמנות להיות צודק,המחוגים יגיעו אליו,ואז הוא יוצא גדול!שלא לדבר על זה שחסך אנרגיה(סוללתית/מחשבתית).
כמו יצחק שמיר אמן אי העשייה,שהתגלה כאיסטרטג דגול באי עשייתו במלחמת המפרץ.
השעה ''תגיע'' למחוגיו. 71186
לא, לא, לא 71197
מה שנכון הוא שכל מה שאתה אומר מופרך ולא רלונטי ומציג מאחוריו קבעון מחשבתי.
השאלה היא למה אלהים הרחום עשה אותך כך.
פעם והיום 71195
עמדתך משקפת תמימות דומה לזו שהייתה הרבה פעמים בעבר, כאשר הייתה דעה בקרב ציבורים מסויימים שהעולם השתנה לטובה.
כך כל תופעות האנטישמיות שבאו אחרי "האמנציפציה", שהפתיעו כל כך את הרצל, והנאציזם שנולד אחר כך במרכז המקום הכי "נאור".
פשוט קשה לי להבין מניין את שואבת בימנו, כשהתאומים נופלים והאמריקאים כובשים, את התמימות הזאת.
"דברים שקרו לפני ששים שנה ובשום אופן לא יכולים לקרות היום" ?
עמדה מאד תמוהה. יכולים עוד לקרות דברים הרבה יותר גרועים ואין שום סימן לשינויים לטובה אלא להפך.
קראי את דבריו של עידו הרטגוזן על המוסר של אירופה היום. (אני מתעצל לחפש בשעה זו קישורית, אך אם לא קראת ואינך מוצאת אמצא לך את מחר את המקום. המאמץ כדאי.)
תחי הפרנויה. 71198
הרי זה הדלק שמחזק ומצדיק את הימין - כולם שונאים אותנו ולכן לנו מותר להתנכל לערבים, ולהם כמובן אין הצדקה להטיף לנו מוסר (השואה, אתם יודעים - או שהשתתפו בטבח או שעמדו מהצד). או במילים אחרות - כל העולם נגדנו.
תחי הפרנויה. 71204
איני יודע איך זה אצל ימניים אחרים, אך לי אין שום מטרה להתנכל לערבים, ולו לא היו קיימים כלל ולא היה לי במי להתנכל, הייתי מאושר יותר.
תחי הפרנויה. 71210
גם אילו אתה לא היית קיים אני הייתי מאושרת יותר. איזה עולם קטן!!
תחי הפרנויה. 71218
החלף את המילה ''ערבים'' במילה ''יהודים'' ומצא אסוציאציה לא נעימה...
ההבדל 71222
רבין אמר פעם: לצערנו "אין כאן סקנדינבים וצריך לעשות הסכם עם אלה שישנם."
את האמירה הזאת שמענו לא אחת מקרב השמאל.
אני התכוונתי שהייתי יותר מאושר לו לא היו ערבים בארץ ישראל, אבל גם לא אחרים. איני בטוח שסקנדינבים זה יותר טוב. אולי יותר גרוע.
נכון. 71224
במידה והסקנדינבים לא היו מנצחים אותנו במלחמה, ספק אם הם היו מוכנים לשלום איתנו במקרה של גירוש והפיכת בניהם לפליטים. הערבים הפראגמטים מוכנים לכך.
נכון. 71268
חזרתי לכאן כי משהו הטריד אותי. שים לב. חילופי הדברים האלה התחילו בכך שהערתי שאין לי שום עניין להתנכל לפלשתינים והייתי מעדיף שלא היו כאן כלל.
אתה רמזת לכך שאולי דבריי משקפים גזענות, וכיוון שנקודה זו מאד רגישה אצלי מהרתי להבהיר את כוונתי: מה שחשוב לי הוא הטריטוריה ולו לא היו אחרים שטוענים לבעלות עליה מצבנו היה עדיף. במקרה הזה לא הייתה שום התייחסות לאופיים או לתרבותם של הערבים וכאשר הזכרתי את הסקנדינבים התכוונתי בעיקר לכך שבהיותם יותר מפותחים טכנית ויותר משכילים, אולי היו יכולים לגרום לנו כאויבים יותר צרות.
אבל, כאמור, בקשתי להבהיר שהייתי מעדיף שלא היו לנו כאן עמים אחרים שרוצים באותה טריטוריה, *וזה היה הנושא*.
לאחר הבהרה זו צפתי לכך שתאמר שהבנת את כוונתי, שאתה חוזר בך מהרמזים הנ"ל, ושחילופי הדברים יסתיימו בכך.
אבל אז התחלת להשוות בין הערבים והסקנדינבים ולהראות שהערבים יותר טובים, וכאן הטית את חילופי הדברים מבלי ששמתי לב לנושא אחר לגמרי, ועשית זאת כך שכאילו הויכוח הראשון עדיין נמשך.
זה מין "טריק" כזה שאני לא אוהב. עושים לי את זה שוב ושוב מבלי שאני שם לב.
אני מקווה שאני לא נוהג כך, ומשתדל לענות על הנושאים שהמתווכים עמי מעלים מבלי לסטות לנושאים אחרים בצורה חלקה ואלגנטית כאילו הויכוח בנושא הראשון עדיין נמשך.
זה גם מה שאני מצפה מהמתווכחים עמי.
ההבדל 576388
האירועים האחרונים בנורבגיה מחזקים את דעתי שעדיף שאויבינו הם ערבים מאשר סקנדינבים.
שם כל אחד שני מטר, ואיזה כישרון . . .
לילה טוב 71223
כיון שאני משום מה ער בשעה מאוחרת זו, לפני שאסיים את היום אדבר על המילה החדשה שמדובר בה בכותרת הראשית ב ynet
: "רפורמה" ברשות הפלשתינית.
המילה הזאת היא נושא הפסטיבל החדש שהתחיל לאחרונה ושימשיך לתפוס תאוצה בעתיד הקרוב. עוד מילה.
לולא היה זה כל כך עצוב, זה היה די מצחיק: ערפאת בעד. הוא הולך לעשות רפורמות. בעיותינו לפני פתרון. המזרח התיכון החדש בדרך.
לילה טוב 71225
לא. זה לא מזרח תיכון חדש, אבל זו כן הדרך לתחילת פתרון הבעיות. אי אפשר לקודד את כל המצב על ערפאת. שני עמים היושבים על אותה כברת ארץ צריכים להגיע לפשרה מדינית, אחרת ימשיך להישפך פה דם לחינם.
לילה טוב 71247
ככה זה, ארז: לנו בשמאל אכפת יותר מדם של אנשים - של כל בני-האדם - בעוד הלאומנים, בשני הצדדים, מקדשים יותר את שאלת השליטה בכל מיני רגבי אדמה.
פעם והיום 71201
אגב, המהפיכה הקומוניסטית ברוסיה שהיו לה גם שותפים יהודים הביאה לאופטימיות רבה בקרב היהודים. מיוחסת לביאליק האמירה:
"החזיר הרוסי שכב מאה שנה על צד ימין. עכשיו התנער מעט, והוא עומד לשכב עוד מאה שנה על צד שמאל . . ."
הוא גם כתב שיר שמאד מצא חן בעיני (אני מצמיד אותו לעניין זה, אך אולי אני טועה.):

ערבית

ושוב שקעה השמש
והשמש שוב זרחה
ואני לא ראיתיה
ושוב יום ויומיים
ואף לא פתקה קטנה מן הרקיע

ובפאתי מערב
שוב נערמו העבים
החכמים:
הנבנים שם עתה עולמות ?
ואם עתה נחרבים ?

לא. כי לא נבנה שם דבר
ודבר לא ייחרב
ועיני הרואה:
זה הערב הטומטום בא
ומפזר אפרו על ארץ ומלואה.

ועוד אחת אראה:
חפשתי פרוטתכם ויאבד דינרי
ואשמדאי עומד מאחרי
ושוחק השחוק האכזרי
פעם והיום 71205
כשלימין נגמרים הטיעונים, הוא חוזר לקומוניזם (ע''ע אורי מילשטיין, אמנון לורד) ומביא אותו כדוגמא כאילו היו השמאל הישראלי והקומוניזם עשויים מקשה אחת.
חלילה 71208
השמאל הישראלי מעורר הרבה יותר תמיהה.
וגם לא נגמרים לו הטיעונים כי הוא יודע וקובע מה טוב ומה רע, ולא טורח כלל לגבות את דעותיו בטיעונים.
פעם והיום 71211
אלא מה אתה רוצה - שייתווכח לעניין?
באמת.
פעם והיום 71230
חוץ מהבעה עזה של רגשות בדבר האושר שהיה נגרם לך לולא הייתי קיים ושנמאס לך (ממה ? מהחיים ?) יש לך איזה שהם טענות מנומקות לעניין בעד או נגד משהו ?
נמאס לי מהשטויות הלאומניות שלך 71248
והיית שמחה להתווכח לעניין, אבל אתם, הרי, ממילא לעולם לא תקשיבו. כל מי שמתווכח אתכם מוגדר אוטומטית כסטליניסט-בולשביק-אש"פיסט-בוגד-רודף וטראח!! שלוש יריות.
ולו יימצאו עשרה צדיקים בסדום 71265
אם את כוללת אותי בתוך ה ''אתם'' הזה אשמח לראות קישוריות שמוכיחות שאכן זו התייחסותי.
ללא מובאות כאלה דברייך הם כמעט בגדר הוצאת דיבה.
את מוזמנת ללחוץ על שמי במאמר האחרון שכתבתי על האופק המדיני ולקבל את כל מאמריי. אני כותב באייל יותר משנתיים. אם תמצאי שם ולו ''טראח'' אחד, אני מבטיח לשפר את דרכיי. . .
אבל תגובתך האחרונה, בניגוד לקודמותיה, לפחות העלתה חיוך על שפתיי, וגם זה משהו . . .
פעם והיום 71206
יש כאן הפרה של זכויות יוצרים.
יכול להיות. 71207
אבל אם הזכויות הן עד 70 שנה לאחר מות המחבר אז בשנה הבאה הן יפקעו, וניתן יהיה לפרסם את שירי ביאליק בפרויקט בן-יהודה.
בקרוב: ביאליק 139142
חלק ממתנדבי פרויקט בן-יהודה מקלידים את יצירות ביאליק בימים אלו ממש (כל תוכן הספר "שירים" בהוצאת דביר כבר מוכן, למשל), לקראת פקיעת זכויות היוצרים בשנת 2004. עם פקיעת הזכויות, יפורסמו רוב יצירותיו של ביאליק בבת אחת בפרויקט בן-יהודה.
אתר הפרויקט: http://benyehuda.org
מקלידים? 139144
אין OCR בעברית (ואם לא, למה)?
מקלידים? 139145
יש, אבל לא בחינם, למיטב ידיעתי. הפרויקט כולו בהתנדבות, ולכן אין מימון לרכישת רשיונות לתוכנת OCR.
מקלידים? 139233
יש גם בחינם(1), לפחות היו פעם, כאשר רכשתי את הסורק שלי, אבל באיכות נמוכה למדי.

____
(1) כלומר כלול במחיר הסורק
מקלידים? 139315
בעברית?
מקלידים? 139383
כן.
אאל"ט קראו לו "אות", או "אותיות", (או אולי "אלף") או משהו דומה, ואם אני אחפש בבית, אולי אפילו אמצא את הדיסקט ("3.5) שזה הגיע עליו.
זה בא יחד עם סורק "UMAX" בימים שסורק נראה (מבחינת הגודל) כמו ארון מתים, ועלה כמו מחשב (כולל מסך).
פעם והיום 71219
:-)

(מעניין אם את/ה ה"ב/מיץ פטל" מהפעמים הקודמות. לאור ההדרדרות ברמת התגובות שלי לאחרונה‏1 אולי כדאי להשאיר אותך פה לייצג אותי, ושאני אפרוש).

1 אמנם רוב הקוראים לא ערים לניואנסים שבין "גרוע מאד" ל"בלתי נסבל", אבל אני בכ"ז מבחין בירידה בתת-רמה.
פעם והיום 71221
הפעמים הקודמות? אני לא יודע לאילו הודעות בדיוק אתה מכוון אבל זאת הודעה שלי:
שלך,
המעריץ האלמוני
יודע אייל נפש ארנבו 71281
בין גרוע מאוד לבלתי נסבל? מה, אתה סובל מצורך פתאומי בחיזוקים חיוביים? אתה באמת חייב שמישהו יגיד לך "אתה עדיין בסדר, אתה עדיין מבריק, אתה עדיין מהיהלומים בכתר האייל"?

נו, טוב: אתה עדיין בסדר, אתה עדיין מבריק, אתה עדיין מהיהלומים בכתר האייל.
ברבו ירדן! עדיין,ותמיד תהיה! 71291
יודע אייל נפש ארנבו 71292
בכתר כזה לא בעיה להיות יהלום. אבל מיץ פטל באמת על הכיפאק.
דלגתי על שורה 71209
אחרי "בפאתי מערב"
צריך להיות:
"כעין גלמים על גלמים"
הבהרה 71229
תגובתי ובה ציטוט שירו של ביאליק ''ערבית'' באה כהמשך לתגובתי האחרונה בתשובתי לאסתי, וקשה לראות זאת מהפורמט שבו מסדרת תוכנת האייל את התגובות. (בין תגובה זו והתגובה עם השיר נכנסו עוד כמה תגובות אחרות שלי.)
פעם והיום 71234
המימרה בענין החזיר מופיעה אצל דרויאנוב. מקור הרעיון אצל הנביא יחזקאל, אצלו מייצגת השכיבה את שנות הגלות (אם אינני טועה, הוא שוכב קודם על צד שמאל ואחר כך על צד ימין).
פעם והיום 71323
החידוד בענין ה"דבר אחר" אכן מופיע ב"ספר הבדיחה והחידוד" (מס. 2787) שם הוא מיוחס להילל זלאטופולסקי.
פעם והיום 71357
הדיון בשאלת מקורה של האמירה, אפשר שהוא מעניין כשלעצמו, אך אני הבאתיו בצורה שבה הוא יוחס לביאליק, וגם את השיר ''ערבית'' (שכל כך הרשים אותי עד שאני יודע אותו בעל פה עוד מתקופת התיכון שבה למדתיו), מתוך כוונה מסוימת.
העניין הוא האנטישמיות שטבועה כל כך עמוק בתוך תרבות העמים, במקרה זה הרוסים, ששינויי משטר אינם מצליחים להשריש אותה.
ברוסיה היה משטר הצאר והייתה אנטישמיות. אחר כך היה המשטר הקומונסיטי והייתה אנטישמיות, כפי שניבא ביאליק באמירתו. ובימנו הקומוניזם מת שם, אבל בכל זאת יש חשש מהתפרצויות אנטישמיות גדולות עוד יותר ממש כפי שמתואר בתמונה שמצירת האמירה הזאת.
בשיר ''ערבית'' מובעת אכזבה מתקווה מסוימת (שיבואו עם בניית ''עולמות חדשים''), ובסוף השיר מסופר אפילו על נזק שנבע מהחלטות שבאו בעקבות האופיטימיות הזאת. (חיפשתי פרוטתכם ויאבד דינרי). אני ייחסתי את כוונת השיר הזה לאותה אכזבה צפויה מתוצאותיה של המהפיכה הרוסית בקשר למצב היהודים, אך, כאמור, אפשר שאני טועה.
דבריי באו להזהיר מאופטימיות בקשר למצב העולם בהווה כפי שהשתקפו בדבריה של אסתי, שעלולה להביא לא רק לאכזבה, אלא אפילו להחלטות מוטעות שיביאו נזק.
על מצב ''הקידמה'' במערב אירופה בהווה, כתב עידו הרטגוזן בתגובה לגלעד דנבאום, ודבריו יוזכרו כנראה על ידי בעתיד יותר מאשר הסיפור על אותו האו האו בריטי (אולי למגינת לבו של הכותב, שהיה רוצה אולי תמיכה לדבריו ממקורות יותר ''מתקדמים''). . .
פעם והיום 71447
הכוונה באמירה היתה לומר שכשם ששהחזיק מעמד השלטון המושחת הקודם (בית רומנוב, על פי הערת דרויאנוב) כך עשוי להחזיק מעמד גם שלטון הקומוניסטים. (דרויאנוב מייחס לזלאטופולסקי את האמירה שייחסת אתה לביאליק - היכן מצאת שביאליק הוא המחבר?)
כמובן שאין לי אלא להסכים איתך בקשר לאנטישמיות הטבועה באירופה. מבחינה זו הערבים הם "מומרים לתיאבון" בעוד האירופים הם "מומרים להכעיס"; לערבים יש טובת הנאה משנאת היהודים.
פעם והיום 71486
איני זוכר היכן מצאתי. שמעתי פעם (לפני הרבה שנים) מישהו אומר את הדברים ומיחסם לביאליק. אולי שמעתי זאת מפי אבי ז''ל. איני זוכר.
האופן שבו אני תפסתי את הדברים, ולכן הבאתים בהקשר זה הוא, ש ''ההתנערות'' אינה משנה את החזיר, והוא נשאר חזיר (בנמשל - אנטישמי) ללא קשר לצד שעליו הוא שוכב.
כמובן ייתכן שאני טועה או שטעה זה שמפיו שמעתי את הדברים, וכאמור לענייני, זה לא כל כך חשוב.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים