בתשובה להפונז, 28/12/19 18:09
בא לקלל ונמצא מברך? 712087
אני חשבתי על גלולה כוללת יותר שמכסה את כל ההיבטים של התופעה, ''גלולה שמבטלת את זהותך היהודית''.
בא לקלל ונמצא מברך? 712088
אם אנחנו לא רוצים להשתמש במילה ''מבטלת'', אז ''גלולה שהופכת אותך לגוי גמור''.
בא לקלל ונמצא מברך? 712096
זה לא כל כך ברור לי, גם במישור העקרוני (מה עושה הגלולה הזאת) וגם בזה שזה לא אנלוגי לשאר האופציות עד כה.
בין השאר, למשל, זהותי היהודית מורכבת בחלקה מאילן היוחסין שלי. לא ברור לי איך גלולה אישית שמשפיעה על התודעה בלבד יכולה לשנות את זה‏1.

1 כל עוד היא לא זורקת אותי לעולם פנטזיה מדומין שבו אני לא יוסי כהן, אלא ג'ון סמית'.
בא לקלל ונמצא מברך? 712109
כל הגלולות המזורות האלה מזכירות לי סיפור משובח שתורגם ע"י ענבר גרינשטיין. תהנה.
בא לקלל ונמצא מברך? 712111
אין שם הפרה של החוק השני של התרמודינמיקה. בסוף יש רק אנתרופיה שלילית. וזה דבר אנושי.
בא לקלל ונמצא מברך? 712113
במערכת סגורה?
בא לקלל ונמצא מברך? 712114
נראה לי שאנתרופיה שלילית ידועה לעיתים גם כמיזנתרופיה.
בא לקלל ונמצא מברך? 712116
:)
בא לקלל ונמצא מברך? 712112
נחמד, תודה!
בא לקלל ונמצא מברך? 712121
החלוקה המגדרית בסיפור הזה (מעבר לפרודיזציה של קהילת הגלולה האדומה) קצת קילקלה לי את ההנאה...
בא לקלל ונמצא מברך? 712119
הדוגמא הזו נועדה להוות תשובה הולמת לתהייה הראשונית של תשע נשמות, לגבי גלולה שניתן לבלוע על מנת לבטל הומוסקסואליות.
ובכן, בדוגמא החלפתי את ההומוסקסואליות - תכונה מהותית ש(למיטב ידיעתו וידיעתנו) אין לתשע נשמות, ביהודות - תכונה מהותית ש(למיטב ידיעתו וידיעתנו) יש לו.

עכשיו, בשני המקרים מדובר בתכונה מהותית שמשפיעה על האוטוביוגרפיה של אדם, אורח חייו, ונקודת מבטו על העולם ועל אירועים שמתרחשים בו. כן, בשני המקרים מדובר על מוקד מאסיבי של זהות. מעבר לכך, מבחינה היסטורית יש דימיון בין השיח על היהדות כתכונה חריגה וההומוסקסואליות. בשני המקרים היה דיון אם מדובר בתכונה מולדת גנטית, ומה מידת ההשפעות הסביבתיות עליה.

בחזרה לשאלה שלך - הקשר שלך לאילן היוחסין היהודי, כמו עצם יהדותך, תלוי לגמרי בתודעתך. בסבב קטן של נסיבות, אתה היית יכול להיות לא מודע לחוליות היהודיות בתורשה שלך, או מודע יותר לחוליות הלא יהודיות בשושלת, ובהתאם לכך היית בהחלט יכול להיות גוי גמור. מבחינה זו, הומוסקסואליות היא תכונה מהותית יותר מיהדות, משום שהיא נובעת מהאופן שבו אתה חש, ולא דברים שאתה למד במהלך חייך. לכן, לפחות מבחינה תאורטית, הגלולה שתבטל את יהדותך תהיה קלה יותר לייצור, מגלולה שתבטל את משיכתך למין זה או אחר. (ומבחינה זו, היהדות קרובה יותר לטבעוניות, חיבה לסרטים רומנטיים, הערצת אסד ושנאה לא מובנת לג'ימי הנדריקס)

אני בכל מקרה רציתי להמחיש את הדיסוננס שאני חשתי למקרא הרעיון של גלולה לביטול הומוסקסואליות. מתגובה 712093 עולה שהמסר עבר.
בא לקלל ונמצא מברך? 712126
את יודעת, בתור ישראלי, בן לישראלים ונכד לישראלים-רוב-חייהם, עולים וניצולים, צריך הרבה יותר מ'סבב קטן של נסיבות' כדי להוריד מתודעתי את החוליות היהודיות באילן היוחסין שלי.

את כנראה התייחסת לזיקה לדת היהודית שלי, שאותה אכן קל מאד להסיר - היא כבר לא ממש דומיננטית.

וכן, הבנתי שזה היה המסר שלך, אבל לטעמי לא דייקת בפרטים. גם לזה בטח יש גלולה. לטעם.
בא לקלל ונמצא מברך? 712131
סליחה לא. אני לא מתייחסת לזיקה לדת היהודית שלך, אלא זיקה לזהות היהודית שלך. גם היא תלויית תודעה.

פרטים הם לא עניין של טעם. רצונך לטעון שלא דייקתי, פרט נמק והסבר.
בא לקלל ונמצא מברך? 712138
העניין הוא זה: אני יכול לדמיין הקרנה למוח שגורמת לי לשכוח את הזהות היהודים שלי, אבל זה יקרה ביום שלישי וביום שישי ההורים שלי יזמינו אותי לקידוש. מה קורה אז?

(ההורים שלי ספציפית לא עושים קידוש, אבל הנקודה ברורה. בעצם, לא אתאפק מלפתח אותה: כבר ביום רביעי אני פותח את העיתון ורואה שהמתנחלים בשטחים עשו כך וכך. מה זה מתנחלים, למה הם מתנחלים, ומה הביא אותי להיות באותה מדינה איתם?)
בא לקלל ונמצא מברך? 712255
תודה על ההסבר. אבל מדוע שיהודי בחברת הרוב בישראל ייקח כדור להשכחת יהדותו? זה הגיוני באותה מידה שהומוסקסואל שנהנה משוויון זכויות מלא יעשה זאת.;-)

שיהיה ברור, אני חושבת שגלולה להשכחת איזשהו מרכיב זהות הוא רעיון בעייתי ביותר, וזה מה שניסיתי להעביר ב"רעיון" שלי.
בא לקלל ונמצא מברך? 712281
מדוע שיהודי ייקח כדור להשכחת זהותו? לא יודע, זה ניסוי המחשבה שלך...

אבל באופן יותר כללי "גלולה שמשנה זהות" הוא אתגר קשה לדמיון, בגלל שזהות היא משהו שנבנה מתוך זכרונות, רפלקסיה של האדם על עצמו ואינטראקציה שלו עם סביבתו. "גלולה שמשנה נטייה מינית" קל יותר לדמיין, או אם לדייק יותר - משנה משיכה מינית. אני מניח שיש משיכה מינית אינסטינקטיבית שהיא סוויץ' פשוט יחסית במוח (אולי יש אנשים שיכולים לאמץ נטייה מינית שלא תואמת במישרין את המשיכה האינסטינקטיבית, ואז זה אספקט של זהות). אז אני מדמיין גלולה שאני הסטרייט לוקח והיא גורמת לי להימשך אינסטינקטיבית לגברים מכאן ואילך. הזהות שלי כסטרייט לא תשתנה מייד, אולי רק בהדרגה ככל שאאמץ אורח חיים הומואי.

האם גלולה כזו נראית לי בעייתית? ברמת הפרט שמחליט לבלוע אותה, אני לא רואה בעיה. קהילה שמכריחה פרטים לבלוע אותה כדי להפוך לסטרייטים, היא כמובן לא מוסרית. קהילה שיש בה "רק" לחץ חברתי על הומואים לקחת אותה - זה עצוב מאוד. לא רק מהסיבה הברורה שהיא גורמת מצוקה להומואים. נדמיין אי שבגלל איזשהו מאפיין גנטי פשוט אין בו אנשים עם נטייה אינסטינקטיבית הומואית, ולכן הם לא מכירים את זה גם כזהות. אין פה אף קורבן, ועדיין זה קצת עצוב בעיני, הם מפסידים שונות.
בא לקלל ונמצא מברך? 712185
איך העובדות ההיסטוריות של אילן היוחסין שלי תלויות תודעה? זו היתה הפסקה העיקרית בתגובה שלי, ולא התייחסת אליה.
ירדן מנסח את זה מעלי בצורה אחרת, אולי יותר ברורה.
בא לקלל ונמצא מברך? 712259
העובדה ההיסטורית של אילן היוחסין שלך היא משהו שהוריך סיפרו לך, והוריהם סיפרו להם וכן הלאה וכן הלאה.

כשאני מדברת על 'סבב קטן של נסיבות' - אז אם אנחנו חושבים על מה שהתרחש בתקופת השואה: ילד יהודי מוחבא אצל משפחה לא יהודית ולא באים לאסוף אותו. הוא יכול להפוך למבוגר שאינו מגדיר עצמו כיהודי. אחת מהילדות של טרנספר הילדים נמסרה למנזר והפכה לנזירה. אפשרות נוספת: יהודי שרד את השואה והמשיך להתגורר בפולין אחרי המלחמה. והממשך ברור, אולי הנכדים ישמעו מתיישהו בשנות ה2000 שיש להם סבא יהודי, ואולי לא.

וזוהי תמצית הרעיון: איפשהו באירופה מסתובב לו אדם בעל מטען גנטי זהה לזה של הפונז, אבל בניגוד לפונז הוא גוי גמור. זה אפשרי ביותר משום שבניגוד לשומרונים אנחנו היהודים לא בחלנו בהתעברבבות עם האוכלוסיה המקומית. אז בתוך הדבר שנקרא הסטוריה, יש אנשים עם גנום יהודי שהם גויים מוחלטים, ולמרות שאני מאמינה לך שאתה מרגיש יהודי בכל רמ"ח ושס"ע, יש סיכוי לא רע שהגנום שלך 100% גויי.

אם מסתכלים על זה לעומק, כל הקבוצות האתניות כולן מעורבבות - זו דרכו של עולם. לכן, עם כל הכבוד לאילנות יוחסין, גם השייכות האתנית ליהדות היא עניין של תודעה.
בא לקלל ונמצא מברך? 712267
מאד לא משכנע ולא מסתבר סטטיסטית. ואילן היוחסין שלי הוא צבר עובדות מעבר למטען הגנטי.
בא לקלל ונמצא מברך? 712390
ההסתברות הסטטיסטית גבוהה ממה שאתה סבור.
בא לקלל ונמצא מברך? 712147
מעניין.
בעיני, מידת הקלות של פיתוח גלולה הוא מבחן לא הכי מוצלח ל"מהותיות".. בכל מקרה אני רוצה לצרף לדיון 2 תכונות "מהותיות":

1. מין (האם אתה גבר או אישה)
2. גיל

שתיהן לא תלויות *רק* בתודעה ובמידה מסוימת הן אפילו יותר מהותיות מהומוסקסואליות - הן משפיעות על כיצד הסביבה מתייחסת אליך כמעט בכל רגע נתון.

במאמר מוסגר דווקא קיים בימינו ניתוח לשינוי מין. לגבי גיל.. סיפור מורכב..

לטעמי ה"מהותיות" של תכונה זה דבר מאד סובייקטיבי. אצל אדם א ייתכן שיהדות שלו יותר מהותית מאשר ההעדפות המיניות. ואצל אדם ב להיפך. כנ"ל לגבי הסביבה; ייתכן שעבור ההורים של א היהדות של בנם היא משהו הרבה יותר מהותי, ואילו אצל חברים של א - ההעדפות המיניות שלו.
בא לקלל ונמצא מברך? 712256
כן, "מהותיות" של תכונה היא בממד מסויים דבר מאוד סובייקטיבי.

מה שעניין אותי בהשוואה הזאת היא שהזהות היהודית הוא ידע *נרכש* - אתה לא יודע שאתה יהודי בלי שמלמדים אותך על כך, בעוד שהומוסקסואלים מגלים שהם כאלה מתוך חוויה אישית. אבל גם האספקט של התייחסות של הסביבה כאן מעניין. המחשבה הראשונית שלי היא שאדם צריך להחצין את יהדותו כמו את נטיתו המינית על מנת שזה ישפיע על הסביבה. אבל בעצם זה רק רלוונטי אם אתה שייך למיעוט. בכל מקום יניחו שאדם הטרו אלא אם הוא יחצין את זה שהוא לא. מחוץ לישראל ידעו שאתה יהודי רק אם תחצין את זה. ובישראל, ידעו שאתה *לא* יהודי רק אם תחצין את זה.

אתה צודק לגמרי לגבי מין וגיל. כמובן שאנשים באותו גיל יכולים להראות שונה לחלוטין, ואני מנסה לחשוב באיזו מידה העובדה שאנשים תמיד משערים שאני בקבוצת גיל שונה מגילי הכרונולוגי משפיעה על התנהגותי וחיי...
בא לקלל ונמצא מברך? 712167
העליתי את זה כשאלה מענינת לדיון בדיוק בגלל המורכבות שאת מתארת. הרי ברור שאילו היה מדובר במשהו נייטרלי-יחסית כמו גלולה לשינוי העדפתך במזון מחומוס למג'דרה או אפילו לכך שאדם יימשך מינית לג'ינג'ים במקום לחומי שיער זה לא היה מטריד אותך או אף אחד אחר.

מצד שני, זה גם לא כל-כך חד וחלק. ברור שאילו מישהו היה מציע טיפול כזה לגל אוחובסקי הוא היה דוחה אותו בבוז וזעזוע, כיוון שהנטיה המינית שלו היא גם אחד היסודות העיקריים שמַבְנים את אישיותו. אבל לא אצל כל אחד זה המצב. ניקח דוגמה מנטיה אחרת. יש אנשים שמה שמושך אותם הוא בתחום ה-BDSM. זה כמובן לגיטימי לגמרי כל עוד מה שמתרחש הוא בהסכמה. עכשיו, יש אנשים שטוב להם מאד עם זה. אחד הוא מארגן מסיבות בתחום, דמות ידועה בסצינה, זה אולי לא הדבר הראשון שהוא מספר על עצמו בראיונות עבודה אבל הוא נהנה מאד מהריגוש עצמו ומהחברה של אנשים ששותפים לנטיה שלו ומעריכים אותה. אחת היא מלכה ידועה שגברים מתחרים זה בזה על הזכות להיקשר על ידיה, לקבל ממנה פקודות והצלפות ולנשק את כפות רגליה. אבל יש גם כאלה שחשים פחות בנוח עם זה. אחד אולי נהנה מזה כשהיה צעיר, גם אשתו הסכימה לשתף פעולה, אבל בשנים האחרונות היא הבהירה לו שזה לא עושה לה את זה, התלבושות וכל המשחק הזה רק דוחים אותה, היא לא אותה נערה הרפתקנית שהיתה פעם והיא תשמח ליהנות מיחסים אתו בלי כל הטררם הזה. הוא, מצדו, כשהיה צעיר והליבידו היה חזק הוא היה מסוגל למצוא ריגוש גם בלי זה - אבל עכשיו זה קשה לו. הוא נקרע בין הנאמנות לאשתו לבין הרצון למין מספק ומרגש. אחד אחר הוא צעיר יותר, בתחילת דרכו כבוגר. אולי הוא חונך על ערכים דתיים שרואים ביחסים מחוץ לתנוחה המיסיונרית דבר פסול, או על ערכים שמרניים שבהם גבר שנותן לאשה לקשור אותו ולחלק לו פקודות מאבד מהגבריות שלו; המשיכה שהוא חש אל המועדונים, הסרטונים שבהם הוא צופה - אלה ממלאים אותו בבושה. יתכן שבחברה שבה הוא חי אין לו שום אפשרות לבדוק, אפילו ברמז, האם בת-זוג פוטנציאלית תהיה מוכנה לשתף פעולה עם קינקיות כלשהי; לפי הסטטיסטיקה סביר להניח שלא. הנטיה לא נתפשת בעיניו כדבר שמבנה את אישיותו אלא כליקוי שהתגנב אליה והוא לא מצליח להתגבר עליו. האם, לדעתך, אנשים כמו אלה שתארתי לא היו שמחים להימשך לחיי מין "רגילים"? האם הם היו רואים בשינוי כזה קריעה של אישיותם, או הצלה מקריעה כזו?

אגב, אין ספק שאנחנו כיהודים שגדלו בישראל נמצאים עמוק בתוך הזהות היהודית (גם אלה בינינו שמערכת היחסים שלנו איתה היא שלילית). לא ניתן לשנות זאת ללא שינוי דרמטי באישיותנו. אבל יש בהחלט יהודים שגדלו באיזו עיר ברוסיה או בעיירה קטנה בנברסקה, ועבורם עובדת היהדות שלהם לא יותר משמעותית מהשאלה אם סבא שלי היה גר ברחובות או בראשון לציון. אם מסיבה כלשהי העובדה הזו מסיבה לאותו יהודי סבל, גלולה לביטול היהדות היתה עשויה להיות פתרון לא רע עבורו.
בא לקלל ונמצא מברך? 712257
בתור התחלה, כמה מחברי הטובים ביותר הומוסקסואלים... לא, באמת, אני מבלה את חיי בחברת הרבה הומוסקסואלים. לא צריך להיות גל אוחובסקי כדי שזה יהיה חלק מהותי מחייו של בן אדם. זה משפיע על איפה שאדם חי, האנשים שאיתם הוא מסתובב, האדם שבו הוא מתאהב ואיתו הוא חולק את חייו, הידע שהוא רוכש בהיסטוריה, באמנות, בפוליטיקה עולמית... כמו יהדות בערך.

לגבי הדוגמא שנתת - אדם עם נטיות סדיסטיות או מזוכיסטיות שנכנס לזוגיות עם אדם שהוא לא נפש תאומה, או שמערכת היחסים שבנה לא עומדת במבחן הזמן, כדאי שילך לטיפול לברר את העניין עם עצמו. הייתי גם ממליצה טיפול זוגי. הוריאציה סכרינית של מה שאני אומרת: "היה הגרסה הטובה ביותר של עצמך!"

לי יש הרגשה שאני יודעת בדיוק על מה אתה מדבר. כאמור יש לי הרבה חברים הומוסקסואלים, וזה אומר שאני גם הייתי עדה להרבה יציאות מהארון. והוריאציה הכי כואבת זה כשאחד ההורים אינו מסוגל לקבל את הזהות המינית של הבן/בת. וכפי שאני ראיתי, זה נוגע בנימיו העמוקים ביותר של האדם. הוא נושא את הדחייה הזאת בתוכו ויש לכך השלכות נרחבות. מאוד מפתה בנסיבות הללו לפנטז על איזו גלולה שתמחק את התכונה שאינה רצויה להורים. אבל האמת היא, שהבעיה היא לא הנטייה, הבעיה היא הדחייה.

בקשר ליהודים מרוסיה או נברסקה: ההבדל ביניהם ליהודים בישראל זה שהם צריכים לעבוד יותר קשה כדי לתחזק את היהדות שלהם: שומרים קשר עם הקהילה; מציינים מועדים שאינם מסונכנרנים עם ימי החופשה השנתית; מתמודדים עם "שונותם" והשתייכותם לקבוצת מיעוט. אם אתה גם אורתודוס, זה אפילו עוד יותר מסובך. למען האמת, על מנת "לבטל" את הזהות היהודית בחו"ל לא צריך גלולה, צריך קצת נחישות.
בא לקלל ונמצא מברך? 712284
הבאתי את גל אוחובסקי כדוגמה לפרסונה ציבורית שהנטיה שלה היא לא רק ענין של זהותה האישית אלא חלק מהותי גם מהפרסונה הציבורית שלה. אפשר היה להביא הרבה שמות אחרים שאני מסכים שהנטיה היא מרכזית בזהותם האישית גם בלי שהם מביאים את הענין לידי בטוי צבורי... כמו למשל חלק מאלה שאוחובסקי הוציא מהארון. אני חושב שאלה היו פחות שמחים אם הייתי מביא אותם כדוגמאות.

מבחינתך, כמי שמסתכלת מבחוץ, הבעיה של מי שלא מקבלים אותו היא לא הנטיה אלא הדחיה. אבל, קודם כל, לעתים קרובות האדם עצמו הפנים את הערכים של החברה שבה הוא גדל וחי עד שהוא עצמו לא יכול לקבל את עצמו. זה יכול להיות מקור לסבל עצום, וספק אם יש דרך לשנות את התפישה הזו. מבחינת אדם כזה הנטיה היא הבעיה. ואפילו אם אפשר לשנות את התפישה שלו, זה לא יעזור לו מול החברה השמרנית. אם הוא חי במאה שערים, ברמאללה או בניגריה אז כדי לצאת מהארון הוא יצטרך להתנתק ממשפחתו המצומצמת והמורחבת ומכל מה שהוא מכיר ואוהב; בחלק מהמקומות האלה חייו יהיו בסכנה. אני חושב שאנשים כאלה היו מוכנים לשלם הרבה כדי לשנות את הנטיה שלהם, לו זה היה אפשרי. אין לנו פתרון לסבל שלהם.
בא לקלל ונמצא מברך? 712391
עניין ההפנמה מאוד מוכר לי. אבל לא תמצא אף פסיכולוג בן ימינו שיכריז שזה בריא לנסות לעקור ולסלק את מה שהפנמת לשנוא.
מסגרות אוטוקרטיות ושמרניות אכן יוצרות הרבה כאב. כשאתה רואה את הכדור, אתה רואה בו פתרון לסבל, כמו סירוס לכלב שממילא סובל מאימפוטנציה. ואני מבינה למה אתה מתכוון, באמת. אבל אני רואה חברה שמאמינה בכפיה, ואמצעי להשתת אותה כפיה. כי בוא נהיה כנים, ברגע שכדור כזה יהיה קיים, הוא לא יתגלגל רק לידיהם של אינדיבידואלים ברי החלטה, אלא גם לידי מי שלא יכבד את זכות ההחלטה.
בא לקלל ונמצא מברך? 712404
ולהמשיך את הנקודה האחרונה - ברגע שיש כדורים כאלה, מה מונע מהמפלגה השלטת לחייב את האוכלוסיה (או למהול אותם במים‏1) לקחת אותם ולהפוך לאוהדים אדוקים שלה? שטיפת מוח נוסח 1984 זה לחלשים, תחי הגלולה!

1 את הכדורים, לא את האוכלוסיה.
בא לקלל ונמצא מברך? 712416
בא לקלל ונמצא מברך? 712427
שמחה לפגוש עוד מישהו שראה את הסרט ההוא...
בא לקלל ונמצא מברך? 712485
ועוד, הייתי ביסודי כשפשטה שמועה בחברה שמחפשים ניצבים לסרט, עמדנו עם שלטים בטור ליד איצטדיון הכדורסל ביד אליהו וחיכינו להוראות, קטטה רצינית בין נערים מבוגרים לבין עצמם הפכה את הסביבה למסוכנת והסתלקנו מהאיזור, כסף לא קיבלנו והצילומים לא הוכנסו לסרט.
וכך לא הפכתי לכוכב קולנוע.
בא לקלל ונמצא מברך? 712426
באמת חשבתי על ''גלולת אסד'' כשכתבתי את זה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים