אם הבנתי נכון 778373
הכותרות לפעמים קצת מבלבלות, אבל אם הבנתי נכון אז הטיימליין הוא כזה:
ביוני 1997, כן, במאה הקודמת, הורתה המועצה הארצית לתכנון ובנייה על הכנת תוכנית מתאר ארצית חדשה – תמ"א 15 א', לפיתוח נמל תעופה בינלאומי נוסף לנתב"ג. 22 חלופות נבחנו, די מהר התברר שצריך שטח של 3,000 דונם לפחות, ובסופו של יום התנקזו האפשרויות ל-‏2 בלבד: [תופים...] רמת דוד בצפון או נבטים בדרום.
עוד מאז מערכת הבטחון התנגדה לנבטים וחסידי איכות הסביבה התנגדו לרמת דוד. ראשי המועצות- גם בדרום וגם בצפון- העדיפו את נבטים. בצפון בגלל נימבי ובדרום כדי לפתח את האיזור.
ממשלת ישראל הגדירה כבר ב-‏2011 שהקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג היא צורך לאומי דחוף. הצורך נובע בעיקר מעלייה משמעותית בהיקף הטיסות וההשפעה של עלייה זו על המרחב האווירי בנתב"ג, מנחיצותו של שדה חליפי במקרה של השבתה, ומהרצון לקדם תחרות בין שני השדות ובין חברות התעופה השונות. כשנתב"ג 2000 הושק בשנת 2004 נקבע שביום שמספר הנוסעים השנתי יגיע ל־12 מיליון איש, המדינה תקים שדה תעופה חדש. את שנת 2019 נתב"ג סיים עם 20 מיליון טסים.
באוקטובר 2014 החליטה הממשלה (החלטה 2050) על קידום תכנית להקמת שדה תעופה ברמת דוד.
המועצה הארצית לתכנון ובנייה החלה בשנת 2016 בבחינת חלופות, שעלתה על הכתב בסקר אתרים המכונה דוח ועדת שפרן בנובמבר 2017. הועדה ראשית בחנה את כל חלופות העל (אי הקמת שדה, הקמת שדה מתחרה לנתב"ג, הקמת שדה משלים לנתב"ג) ובחרה בשדה משלים. שדה משלים מיועד למטוסים צרי גוף בלבד (כמו 737 לסוגיו ו A320), לטווח טיסה עד 5 שעות (כלומר כל אירופה) ועם התמחות בטיסות Low cost. הועדה החליטה שלשדה כזה נדרש אורך מסלול של 3300 מטר ברוטו וס"ה שטח 3000 דונם. בתהליך של אלימינציה הוועדה הגיעה לשתי חלופות:[תופים...] רמת דוד ונבטים! הועדה הדגישה כי "לרמת דוד יש עדיפות מובהקת בתחום האווירי והכלכלי, לנבטים יש מגבלות אוויריות אך עדיפות מבחינת השפעה סביבתית בהיבט רעש. מכיוון שטיפול ברעש הוא נושא פתיר, ההמלצה היא לקדם בשלב ראשון תכנית מפורטת לשדה משלים ברמת דוד".
באוקטובר 2021 ביטלה ממשלת לפיד את החלטה 2050 מ 2014 והחליטה על הקמת "צוות היגוי" בראשות השרה מיכאלי שיבחן חלופות. ב 2022 הכותרות החלו להיות מבלבלות‏1 ולא מצאתי את המסקנות הסופיות של צוות ההיגוי‏2 שנראה שנקבר קבורת חמור.
בינואר 24' מחליטה הממשלה לא להחליט- "יימשך קידומם של הליכי התכנון של שדות תעופה אזרחיים בין-לאומיים במרחב בסיס "נבטים" (להלן – נבטים) ובמרחב בסיס "רמת דוד" (להלן – רמת דוד)." אבל במהלך 24' נערכים בועדת העורכים של המועצה הארצית לתכנון ובניה דיונים אודות רמת דוד בלבד.
בדצמבר 2024 מפציע ח"כ אלמוג כהן עם הצעת החוק להקמת שדה התעופה בנבטים. ב 1.1.25 היא עוברת בקריאה טרומית, ובמרץ השנה היא אושרה בועדת הכספים יחד עם הצעת החוק של ח"כ רם בן ברק לקריאה שניה ושלישית. מערכת הבטחון נבהלה וביקשה דיון דחוף בקבינט, ולבקשת ראש הממשלה ההצבעה בכנסת שנועדה לסוף מרץ נדחתה רגע לפני שהפכה לחוק מחייב.
ביום חמישי האחרון בהודעה משותפת לראש הממשלה, שרת התחבורה וסגן השר כהן ראש הממשלה קבע כי שדה תעופה משלים לנתב"ג יוקם בנגב. אבל הוא הנחה את שרת התחבורה ואת מערכת הביטחון להציג תוך חודש את החלופות לנבטים.

__________
1 בספטמבר 2022 יובל שדה מדווח בכלכליסט כי "אחרי 9 חודשי עבודה ובחינת 10 אתרים אפשריים, החליטה הוועדה להסתפק בהרחבה בלבד של נתב"ג". למחרת השרה מיכאלי נפגשה עם ראשי הרשויות שמתנגדים להקמה של שדה תעופה בעמק יזרעאל ותומכים בהקמה של שדה תעופה בדרום והודיעה מיד כי היא אימצה את מסקנות הביניים של צוות ההיגוי לבחירת שדה תעופה משלים לנתב"ג וכי היא תקדם "תוכנית להרחבת נתב"ג, לפיתוח שדה התעופה בחיפה ולהקמת שדה משלים בינלאומי בדרום". הודעה שעל פי חברי הועדה היתה לא קשורה למציאות הדיונים בועדה. אחר כך הודיעה השרה שתמתין למסקנות הסופיות. בנובמבר 22' מדווח אותו יובל שדה כי הועדה המליצה על רמת דוד כאפשרות המועדפת בפער. חצור וצקלג החלופות הבאות בתור. מתוך 10 חלופות שדירגה הועדה נבטים הגיע למקום שמיני. אבל משרד התחבורה בתגובתו אומר שהדברים אינם נכונים.
2 בינואר 23' מדווח יובל שדה בכלכליסט כי הדו"ח המקצועי בן 500 העמודים הושלם אך לא נחתם. לפי כלכליסט במסקנות הדו"ח כתוב באופן מפורש כי בבחינה "בלטו שלוש חלופות על פני האחרות – רמת דוד, חצור וצקלג", וכי "חלופת רמת דוד הינה בעלת הציונים הגבוהים ביותר בהקשרי תעופה וכלכלה, ומאפשרת קיבולת גבוהה משמעותית ביחס לכל שאר החלופות, והיא החלופה המומלצת ביותר מבחינה מקצועית". תגובת משרד התחבורה: הדו"ח טרם הושלם.
אם הבנתי נכון 778376
סיכום ומסקנות:

שתי החלופות המובילות- נבטים בדרום ורמת דוד בצפון- מתחרות זו בזו כבר קרוב ל 30 שנה.
יתרונות וחסרונות החלופות:
1. קיבולת: החלופה הצפונית עדיפה כי כל חלופה דרומית תשתמש במסדרון האווירי של נתב"ג ותגזול ממנו קיבולת.
2. שירות האוכלוסיה: לחלופה הצפונית עדיפות כי היא משרתת אוכלוסיה כפולה בגודלה.
3. פגיעה בערכי סביבה ובאיכות חיי התושבים: החלופה הדרומית עדיפה

עמדות הגורמים השונים:
מערכת הבטחון, ובעיקר חיל האוויר, מטילים וטו חד משמעי על נבטים מאז ומעולם. אני חושב שהתקיפות האיראניות הסבירו למה.
הפוליטיקה - ממירי רגב ועד מרב מיכאלי, מאלמוג כהן ועד בני גנץ, רוצה לרצות את ראשי המועצות גם בצפון וגם בדרום שמאוחדים בדרישה לנבטים ולא רמת דוד. מיכאלי וגנץ רוצים לרצות את הצפון, רגב את הדרום וכהן רוצה את שדה התעופה כמה שיותר קרוב לעזה, אם אפשר- בתוכה.
והגורמים המקצועיים מאז ומעולם העדיפו שוב ושוב את רמת דוד.

אילו היה זה רק הפוליטיקה נגד הגורמים המקצועיים (בלבוש הנוכחי- העם נגד הדיפ סטייט) ההכרעה היתה נופלת מזמן על נבטים. אבל הוטו של חיל האוויר מכניס הכל למילכוד. יתכן שעכשיו שוב יעלו חלופות חצור וצקלג על הרדאר.

בכל מקרה מרגע שיוחלט סופית צריך לקחת בחשבון עוד 10 שנים לשדה מתפקד. מישהו אמר מסילה רביעית באיילון?
אם הבנתי נכון 778377
העליה של הנושא לסדר היום - האם זה סימן נוסף למצבה הטרמינלי של מדינת ישראל?
אם הבנתי נכון 778378
מה הנימוקים נגד הגדלת שה"ת הקיים במפרץ חיפה? אני חושב שזה חשוב מאד לגופו של דיון. אני חושב שדיון כזה, שיסביר את השיקולים שצריך להביא בחשבון, ידגיש עד כמה האופציה של נבטים גרועה. (והבעיה של חה"א זה רק חלק מהבעיה).
מה זה פיל לבן?אם יבנו שדה בנבטים, זה יהיה "מפעל" שייצר מוצר באיכות נמוכה שלא יהיו לו מספיק קונים. הוא גם לא יפתור את הלחץ בנתב"ג וגם יהא סמוך על שולחן הממשלה. עובדיו יעבדו על משכורות מינימום ויחיו כל הזמן בצל איום לסגור את המפעל. לפי הרגשתי, ראשי הערים של ב"ש, דימונה, ערד ואופקים יודעים זאת, אבל כנראה מכירים את האוכלוסיה שלהם ולכן תומכים בפרופיל נמןך. אם זה נכון,חבל שזה לא מפורסם יותר.
אם הבנתי נכון 778379
בדו"ח ועדת שפרן הנחות היסוד שאושרו הן:
יעד טיסה – עד 5 שעות; מטוס קריטי – צר גוף בקטגוריה C (כלומר סדרת 737 ו a320) ; שנת היעד – 2050; תחזית נוסעים לשנת היעד – 20 מיליון (בשדה החלופי).
לפיכך גובשו תנאי סף קרקעיים:
אורך מסלול – קטגוריה 4 (3,300 מטר ברוטו); שטח קרקע – כ 3,000- דונם; מחוץ ל- TMA של נתב"ג, טופוגרפיה מישורית.

השדה בחיפה אינו עונה על שטח הקרקע הנדרש ולא מסוגל להגיע לאורך המסלול הנדרש (אלא אם מבטלים את הנמל הסיני ומכניסים את המסלול לים). בנוסף כדי לאפשר נתיבי גישה מתאימים למטוסים יש להסיט את כיוון המסלול ב 5 מעלות כדי שיקביל לרכס הכרמל, וישנה בעיה שנתיבי הגישה עוברים מעל ריכוזי אוכלוסיה גדולים ויעשו להם רעש.
הכוונה היא שבשדה המשלים יעבדו חברות לואו קוסט והן ימריאו בלילה.
מבחינה מקצועית החלופות הצפוניות זוכות ליתרון כי ישתמשו במסדרון אווירי נפרד וכי הן ישרתו אוכלוסיה גדולה יותר.
בדרום השדה פחות יפריע לאוכלוסיה, לסביבה ולמורשת.
3000 דונם זה לא צחוק.
אם הבנתי נכון 778380
התרשמות ההדיוט שלי היא שיש עוד שתי בעיות קרדינליות:
א. כל האזור שם הוא פקעת תחבורתית שעלה הון ליצור ויעלה עוד הון לסדר אותה מחדש, כך שהרכבת תגיע לשה"ת וכדי לחבר את הכבישים המהירים הראשיים העוברים ממזרח לשדה. (מצד שני, לא בטוח שחיבור התחבורה לרמת דוד יהיה פשוט).
ב. גם ללא השדה, המפרץ עמוס יתר על המידה, במפעלי תעשיה, תשתיות אנרגיה, מרכזים מסחריים, קווי תחבורה ובסיסי צבא. הרחבת שה"ת לא מתיישבת עם הרצון לפזר את האוכלוסיה ולהקל על הגוש חיפה-קריות. ש"ת ברמת דוד יחזק ישובי "פריפריה" כמו עפולה, נוף הגליל, טבעון, רמת ישי ושפרעם.

הנקודות האחרות, הן פחות חד משמעיות. המסלול כבר הוארך, אבל זה לא מספיק. הארכה נוספת צריכה להיות מן הצד השני וזו עוד סיבה שכנראה יהיה צורך לסלול את המסלול מחדש. בצד השני יש גם בעיות של יציבות הקרקע אבל בעיקר מדובר בשטחים בבעלות פרטית או שייכים לישובים מסביב. יהיה צורך להפקיע אותם. וזה עסק מסובך ויקר שפוליטיקאים לא אוהבים.
בעניין הרעש, אני לא יודע. נראה לי שאזור שה"ת והמפרץ בכלל, כבר היום לא ראוי למגורי אדם ואין בסביבה מבני מגורים גם ככה. תחום מפגע הרעש הרבה יותר גדול מ-‏3000 מ"ר, אבל עדיין אני לא חושב שנתיבי הגישה למסלול יעברו מעל חיפה או הקריות. אבל כאמור אין לי מושג.
אם הבנתי נכון 778398
ועדת שפרן פסלה את שדה התעופה בחיפה בשלב המקדים כי לא ענה על דרישות הבסיס. ראה בעמוד 36-37
אם הבנתי נכון 778399
אני חשבתי על הרחבת השדה בכיוון ההפוך. אבל במחשבה שנייה זה רעיון ממש רע. זה יצריך ''עריכה מחדש'' של נתיבי תחבורה ראשיים ומכשולים גאוגרפיים וכנראה גם העברה של המפעלים הפטרוכימיים שאותם כנראה שאנשים ירצו עוד פחות.
אם הבנתי נכון 778381
שמעתי שבעזה הולכים לפנות רצועת חוף משמעותית‏1, והיא מרוחקת רק כשעה נסיעה מגוש דן‏2. ואם גישה מעולה לים.
נראה לי שיש לנו מנצח.

1 על פי מקורות קובעי מדיניות בקואליציה.
2 או דקה וחצי, תלוי בכלי התחבורה.
אם הבנתי נכון 778382
*ועם
אם הבנתי נכון 778396
השתגעת? באמצע הריביירה?

___________
מזכיר לי את "והממטרות לא ירטיבו את הכסף?" של הגשש.
אם הבנתי נכון 780181
>> יתכן שעכשיו שוב יעלו חלופות חצור וצקלג על הרדאר.

והנה ראש הממשלה עשה הוקוס פוקוס ביום ראשון והוציא צקלג מהכובע.

אבל מי שמתעמק בכתוב קורא שההחלטה היא לתכנן במקביל גם את רמת דוד וגם להמשיך עם תסקיר לנבטים "כי כבר התחלנו".
כלומר השליפה של צקלג היא בלון וההחלטה היא עדיין לא להחליט.

אזכיר שלאורך 28 שנה וחמש ועדות הדרג המקצועי היה בדעה אחת שרמת דוד היא החלופה המועדפת, ולאורך כל אותה תקופה הלחצים הפוליטיים היו לכוון נבטים, אלא שח"א שם וטו על נבטים שוב ושוב.
על החלופה הנכונה מקצועית יש וטו פוליטי ועל החלופה המשנית הנכונה פוליטית יש וטו בטחוני וכך זה 28 שנה
אם הבנתי נכון 780182
אתה יכול להסביר למה יש וטו פוליטי על רמת דוד?
אם הבנתי נכון 780184
תושבי וראשי המועצות בעמק יזרעאל ממש לא רוצים אצלם. נימבי. יש מטה מאבק מסודר והם דאגו לדוגמה לחסל את הרעיון כשמרב מיכאלי היתה שרת התחבורה. המאבק נגד הקמת נמל תעופה בין-לאומי בעמק יזרעאל [ויקיפדיה]

ראשי המועצות בנגב + ח"כ אלמוג כהן שעשה מזה שליחות רוצים מאוד בנגב.

יוצא שיש הסכמה בין ימין ושמאל לא בעמק וכן בנגב.
אם הבנתי נכון 780189
האמת שאני יכול להבין אותם.
אני מכיר לא רע את האזור שם, והוא באמת מאד צפוף ומאוכלס.
אפילו המטוסים של רמת דוד כבר עשרות שנים מרעישים מאד את היישובים סביב העמק. נמל תעופה בינלאומי זה הרבה יותר רעש מזה.

אני גם תוהה האם עמק כשלעצמו זה חסרון. זה אומר שהמטוסים הממריאים והנוחתים צריכים טיפוס והנמכה תלולים יותר.
אם הבנתי נכון 780190
ו'בונוס' אסטרטגי שנוסף לאחרונה - נמל תעופה בינלאומי לידך הופך אותך למטרה נפוצה לטילים איראניים.
אם הבנתי נכון 780191
נפוצה לכל עבר
אם הבנתי נכון 780192
אבל זו החלופה המועדפת ע''י הגורמים המקצועיים כבר עשרות שנים.
לדעתי מבחינה גיאוגרפית הכי טוב ליד חדרה-בנימינה, אבל מה אני מבין.
אם הבנתי נכון 780196
קרוב מדי לקו הירוק, אולי?
אתה לא רוצה שכל חמאסון בפוטנציה יוכל לירות אליו RPG‏1 מהמרפסת.

1 קרא "טיל נ"ט"
אם הבנתי נכון 780199
ומה עם נתב"ג?
סטינגר מהגדר לא מגיע לנתיב הנחיתה?
אם הבנתי נכון 780200
לא ממש.
בקו רוחב חדרה המדינה (עד הקו הירוק) יותר צרה משמעותית מאשר בקו רוחב נתב''ג.
אם הבנתי נכון 780197
קרוב מדי לקיסריה. יעשה רעש לקיסרית.
אם הבנתי נכון 780185
אפשר להסתכל גם על מבחן התוצאה.
הרי כל הועדות המקצועיות מאז 1997 (נראה לי שכבר היו ארבע או חמש) המליצו על רמת דוד כחלופה המועדפת. מכאן שמה שמנע לבנות אותו שם כבר מזמן היה פוליטי.
אם הבנתי נכון 780683
קצת באיחור אני רואה שבצפון הנימבי הוא נחלתם של מעטים.
פספסתי שתשעה ראשי ערים ומועצות מהצפון (חלקם אנשי ליכוד) שלחו לראש הממשלה מכתב התומך בהקמת השדה ברמת דוד.
מאידך ראש העיר מגדל העמק מתנגד נחרצות.

נתניהו ממשיך ללכת בין הטיפות בין הפריץ אלמוג כהן לבין הסוס שלא ילמד לשיר חיל האוויר.
אם הבנתי נכון 780687
נראה לי שכדאי לחשוב על פתרון לכמה בעיות במכה אחת, ולהקים את השדה החדש בעזה.
אם הבנתי נכון 780689
תגובות אופציונליות:
- גאוני. ואת שלב שיטוח הקרקע כבר עשינו.
- עכשיו יסבלו גם מרעב וגם מרעש?
- ומהטרמינל יורדים ישר למנהרות החמאס? נשמע מאד מפחיד.
- גאוני2. הכי מקל על הגירה מרצון.
אם הבנתי נכון 778749
אם מתלבטים אפשר לבנות את שדה התעופה ברמת דוד וכפיצוי לבנות רכבת-תחתית בנבטים. השיקולים (המטופשים) מתאימים - רכבת תחתית תפתח את הדרום, תתן תעסוקה לתושבי המקום, ולהבדיל משדה תעופה לא תפגע בנתיבי הטיסה של חיל האוויר ולא תעמיס על המסדרון האווירי של נתב''ג. יש את הפרט הקטן שהמטרו הנ''ל מיותר ולא ישרת אף אזרח, אבל השיקול הזה לא עניין את הפוליטיקאים שלנו מעולם.
אם הבנתי נכון 778760
כבר הצעתי כאן את רכבת הקליע לאילת, שתעבור גם בבאר שבע ותעשה את המרחק באר שבע-תל אביב ב-‏25 דקות.
אם הבנתי נכון 778774
עם רכבת קליע אתה לא צריך שדה תעופה חדש. יש לך את רמון.
אם הבנתי נכון 778790
אדרבה ואדרבה!

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים