מדריך לשובת 144216
מהתגובות הקודמות שלי בדיון ניתן היה אולי להבין כי אני מתנגד לשביתה. ובכן, לא מדויק.

אני תומך בתוכנית הכלכלית (מתוך מה ששמעתי עליה, ועם מספר סייגים די חריפים). אבל אני בהחלט מתנגד לאופן בו מתכוונת הממשלה ליישמה - ביטול הסכמים בחקיקה. מבחינה זו, אני בהחלט חושב שהשביתה מוצדקת.

אלא מה? השביתה פועלת כחרב פיפיות מבחינתם של השובתים. אני מתעלם לרגע מהאינטרסים (והפוליטיקה, והאידיאולוגיה) של אמיר פרץ, ומתייחס אל מה שנדמה לי כי הם האינטרסים של השובתים עצמם - עובדי המגזר הציבורי העתידים להינזק מהתוכנית.

שובתים יקרים: שביתה הפוגעת בציבור לא תורמת דבר וחצי דבר לשכנוע הציבור להתגייס לעזרתכם. די להפך. אתם מעוררים את זעמו של הציבור, יוצרים אנטגוניזם, ופוגעים באלו שלא יכולים לעזור לכם.

תשאלו, איך נשק השביתה יכול לשמש כנגד שר האוצר, *מבלי* לפגוע בציבור? או. תודה ששאלתם. מה דעתכם על השביתה הבאה:

* פקחים עירוניים לא ירשמו דו"חות. (כן, אני יודע, החלק הזה קיים כבר כיום).
* חניונים בתשלום בבעלות עיריות יהיו פתוחים לשימוש הציבור.
* התחבורה הציבורית (רכבות, אוטובוסים) תפעל כרגיל, אולם ללא מכירת כרטיסים וללא ביקורת כרטיסים. רוצים לנסוע? עלו וסעו.
* בתי-הספר יהיו פתוחים, אולם במקום ללמד את המקצועות הרגילים, המורים יעסקו בחינוך בלבד (ולא בהוראה). נושאי החינוך: היסטוריה של מאבקי פועלים ושאר נושאים חברתיים. לא יערכו מבחנים, כמובן. מבחינה מעשית, בתי-הספר ישמשו כשירות שמרטפות לטובת הורים עובדים, ולא יינקטו כל צעדים משמעתיים נגד תלמידים שיעדרו בהסכמת ההורים.
* המוכסים בנמלי הים והאוויר יעבירו סחורות ללא מכס; תיירים החוזרים לארץ לא ייבדקו כלל. (בשני המקרים, בדיקות למניעת הברחות של סחורה לא חוקית תתבצענה כרגיל). גם בסניפי הדואר לא יגבה מכס על חבילות שבד"כ חייבות בתשלומו.
* משרדי המע"מ לא יפקידו המחאות של בעלי עסקים ב- 15 לחודש, אבל כן יעבירו כספים למי שיתברר שהוא ביתרת זכות. באופן כללי, מערכות גביית המס תקבלנה את ההמחאות מהנישומים, ותאריך מסירת ההמחאה ייחשב לתאריך התשלום, אולם אף המחאה לא תיפדה עד תום השביתה.

... וכיו"ב. באופן כללי, כל השירותים הניתנים על-ידי עובדי מדינה בתשלום, יינתנו חינם.

התוצאה: אזרחים מרוצים; אין מחאה ציבורית להפסקת השביתה; ההפסדים ייגרמו למשרד האוצר, והנזק יורגש רק ע"י פקידי האוצר - ולא על-ידי אף אחד אחר (לפחות לא בטווח המיידי). אני יודע ש"אין מחאה ציבורית" פירושו בד"כ שאין כל אינטרס לצד השני להיכנע לדרישות השובתים, כלומר לכאורה השביתה תהיה בלתי-אפקטיבית לחלוטין; אולם כאן פקידי משרד האוצר והעומדים בראשו הם שיודאגו מהשביתה ויירצו שתסתיים, ולא בעלי העסקים או האנשים הפרטיים.
לא יבוטלו הסכמים בחקיקה 144248
ההסתדרות תתקפל ויגיעו להסכמה עם כמה הקלות להסתדרות. ביטול הסכמים בחקיקה יצטרך לעמוד במבחן בג"צ - ולא בטוח שזה יקרה.

העניין הוא שהממשלה יודעת את זה (ולכן תהיה סמוך ובטוח שבקיצוצים המוצעים יש מספיק מרווח כדי להתפשר. בדיוק כמו שהיו בפיטורים של עובדי בנק הפועלים, כדי לאפשר לעמיר פרץ לשמוח כשמנע פיטורים של 200. אם בנק הפועלים היה מכין מרווח של 150 - על זה הם היו מתפשרים), אבל גם ההסתדרות יודעת את זה. עמיר פרץ הרי לא טירון. ובכל זאת יש את השביתה הזו - חלק מהמשחק.

ולכן צריך לשנות את המשחק כך שלא תוכל להיות יותר שביתה כזו בלי סיבה טובה.
בקשר להצעה הראשונה, 144285
האזרחים שצריכים לחנות במקומות בהם אסור להם יהיו מרוצים, האזרחים שתופסים להם את החניה ליד הבית יהיו מאד לא מרוצים...
בקשר להצעה הראשונה, 144312
בכל מקרה, פקחי העיריה לא כותבים דוחות על חניה במקומות שמורים: תפקידו של בעל הבית לפעול כנגד מסיגי גבול (להזמין גרר, למשל). באופן דומה, פקחי העיריה לא ירשמו לך דו"ח אם תחנה באדום-לבן: זה תפקידה של המשטרה. הפקחים הם בסך-הכל מערכת אכיפה לרשת חניונים בתשלום - החניה על כחול-לבן היא חוקית, אך אינה חינם.
לא ממש ככה 144313
נניח אתה נוסע לקניות בקניון רמת אביב. ישנן בפניך שתי אפשרויות חניה:
1. חניון בתשלום שמופעל ע"י בעלי הקניון
2. חניה חינם ברחובות הקרובים, עם אפשרות לקנס ע"י העיריה.

הקנס יקר בהרבה מהחניון, ובאזור זה חוקי החניה נאכפים בקפדנות, אז רוב האנשים מעדיפים לחנות בחניון, וכך נותרת חניה ברחובות הסמוכים לתושבי השכונה. (לתושבי השכונה זכות חניה חינם ברחובות הסמוכים לביתם, עירית ת"א מחלקת אישורי חניה לפי אזור מגורים).

בלי הפקחים, אני יכולה לשכוח מחניה ברדיוס של 3 קילומטר מהבית.
לא ממש ככה 144327
*הקנס* יקר מהחניון. ועלות החניה העירונית הרגילה זולה מהחניון?

בכל מקרה, אני מניח שאין אף שביתה ש*אף* אחד לא יפגע ממנה בכלל. אני מניח שגם את מעדיפה לחנות קצת רחוק יותר מהבית, אבל ללא הררי אשפה בחצר...

(ואגב, היאח-הידד למועצות ולעיריות שעברו במשך השנים לפינוי אשפה ע"י קבלנים, ואינן מושפעות כלל מהשביתה).
לא ממש ככה 144333
היאח-הידד. נורא קשה לי לקרוא אותך עכשיו, ובד''כ אני דווקא אוהב לקרוא את התגובות שלך.

אולי הפער בינינו נעוץ בעובדה שאתה תמיד התקבלת לכל עבודה שהגשת אליה מועמדות.
לא ממש ככה 144347
ראשון ראשון ואחרון אחרון. מדוע אני מריע למצב בו עובדי התברואה אינם חברי הסתדרות אלא עובדי קבלן, ולכן אינם שובתים? משום שלדעתי עובדי תברואה שייכים לאותה הקטגוריה כמו השוטרים, למשל: יש לאסור עליהם לשבות, חד וחלק. זכות השביתה לא כוללת את הזכות לסכן את חיי הציבור. הסיכון התברואתי מזבל המצטבר ברחובות הוא אדיר - קל וחומר כאשר הילדים לא לומדים בבתי-ספר, וחלק גדול מהם מעביר את הזמן באותם הרחובות ממש. אני לא זקוק לצידוק נוסף, אבל אם אתה מחפש אחד כזה, אז ישנו גם הסיכון הבטחוני (שקית זבל בערימת זבל המכסה את הרחוב לא תחשד ע"י איש). לפיכך אני מריע לאותן רשויות העובדות עם קבלני אשפה. אין לי כל בעיה עם עובדי תברואה שהם עובדי עיריה ו/או חברי הסתדרות, ובתנאי שזכות השביתה לא נתונה להם.

ובאשר לפער ביננו: לא הגשתי מועמדות למקומות עבודה רבים, ובהחלט ייתכן שארגיש את טעם הדחיה בעתיד. בכל מקרה, אל תראה בי מישהו שאינו יודע טעמה של עבודה קשה או של אבטלה, ואל תחשוב שאין לי היכרות אישית עם השפעות הקפיטליזם הדורסני.
לא ממש ככה 144358
אולי הייתי תוקפני מדי.

אז אתה חושב ששוטרים צריכים להיות עובדי קבלן?
לא ממש ככה 144363
חלילה: אני חושב שלשוטרים אסור לשבות. ציינתי במפורש: הדרישה שלי אינה שהעיריות תעסיקנה עובדי קבלן בלבד, אלא שעובדי התברואה לא יוכלו לשבות (כמו שוטרים). היות שאין זה המצב, אני מצדיק לחלוטין עיריות המעדיפות קבלני ניקיון על עובדי תברואה שכירים - הן פועלות לטובת התושבים.
זו דרישה חריפה מדי 144368
עובדי קבלן יכולים לשבות, והעיריה תוכל לקחת קבלן אחר.

מה נקבל בזה? תושבי הערים יקבלו שירות כמעט ללא הפרעות, והכוח של עובדי הקבלן יהיה גדול יותר - כי הקבלן ידע שברגע שיש שביתה הוא מפסיד לקוחות גדולים, ולכן יהיה לו אינטרס גדול יותר למנוע את השביתה מלכתחילה.

לא צריך לאפשר לעובדי קבלן אחד לשבות בגלל שמתנהגים לא יפה לעובדי קבלן שני. זו לא סיבה לשביתה - כי הקבלן האחד לא קשור לקבלן השני. כלומר, אי אפשר לאסור עליהם לשבות, אבל כן צריך להסיר מהם את ההגנות ששביתה מקנה לעובדים: אפשר יהיה לפטר אותם בגלל זה ללא תשלום פיצויים, ולתבוע מהם פיצוי על נזק שנגרם לקבלן.

נכון החיים נעשים הרבה יותר פשוטים והגיוניים לכל הסובבים אם פותחים שווקים לתחרות חופשית?
והרחבה 144371
ברגע שלא מדובר במונופול, שביתה של עובדים פוגעת במקום העבודה בצורה קשה, ופוגעת בצורה מועטה הרבה יותר בלקוחות (שיש להם ברירות אחרות).

לכן צריך להגביל את זכות השביתה של עובדים במונופולים. עושים את זה בצבא ובמשטרה, וצריך לעשות את זה גם בחברת חשמל, בזק, מקורות ושלל מקומות עבודה מונופוליסטיים אחרים.

וזה בגלל שתמיד התומכים בשביתה מתעלמים מהנזק שנגרם לכל תושבי מדינת ישראל משביתה של מונופול (או של מגזר שלם, כמו במקרה של הבנקים). ההתעלמות המוחלטת הזו מזכויותהם של 6 מיליון אזרחים תוך העדפה בוטה של זכויותיהם של כמה מאות או אלפי עובדים היא מרתיחה (והדוגמה הבולטת האחרונה - ההשבתה של נמל התעופה עד צאת השבת, כדי למנוע מחברות זרות להחזיר ארצה נוסעים שקנו כרטיסים באל-על. מי שממשיך לטוס באל-על אחרי מעשה כזה - מגיע לו).

את ההסתדרות חייבים לפרק. ומהר.
זו דרישה חריפה מדי 144374
הקבלן יוכל לשסות את הפרולטריון אלה באלה.

לא נכון. לא לכל הסובבים.
לא הבנתי כל כך 144376
מה הקבלן יוכל לעשות?
לא הבנתי כל כך 144390
היינו שם כבר, לפני שהיו איגודים מקצועיים. הניצול של המעסיקים את העובדים (בודאי של הלא-מקצועיים שאפשר להחליף בקלות) הוא זה שגרם להקמת איגודים ואח"כ להתאחדות שלהם.
מה אתה חושב שהשתנה מאז?
עכשיו אתה זה שלא הבין 144421
לא אמרתי שצריך לבטל את האיגודים המקצועיים. זכות ההתאגדות היא זכות חשובה - רק שהיא מגיעה לעובדים ולא לועדי עובדים.

אני רוצה לבטל את הקרטל של האיגודים המקצועים (שיש שקוראים לו בארץ ההסתדרות), ואני מציע שינויים מהותיים בהתייחסות לשביתות שיגבירו את כוחו של איגוד עובדים קטן ביחס למעסיק שלו כשהתנאים מצדיקים את זה (שוב - חשיפת המעסיק לתביעות בגלל נזקים ששביתה תגרום ללקוחות וספקים שלו. אבל שוב - רק כשזה נוגע לעובדים עצמם, לא כשזה נוגע לעובדים של מישהו אחר).
עכשיו אתה זה שלא הבין 144468
זה לא שאני לא מבין. יש בינינו מחלוקת. אבל אנחנו חיים בדמוקרטיה, ושמורה לך הזכות לטעות.

איגוד עובדים קטן לעולם לא יוכל לאיים באמת על המעסיק, כי למעסיק תמיד תהיה את הברירה לפטר את העובדים ולקחת אחרים במקומם.
בוא ניזכר איך השיטה הקפיטליסטית בטוהרתה עובדת: התחרות המתמדת על מוצרים ושירותים גורמת לכך שחברות יצטרכו להציע את אותם מוצרים בפחות ופחות כסף. הדרך לעשות זאת היא להקטין את עלויות הייצור שלך. אם לא תצליח להוריד את העלויות למינימום האפשרי לא תוכל לשרוד בשוק.
לך כמעסיק אין ברירה. גם אם אתה רוצה לשלם לעובדים שלך שכר הוגן, אתה חייב להתמודד בתנאי התחרות. מאחר שהעובדים צריכים את מקום העבודה, הם יהיו חייבים להסכים להורדת שכר במסגרת המאבק על מקום העבודה הזה (אפילו אם הכל נעשה מתוך שיתוף פעולה, ולא מתוך עימות עם המעסיק!).
אם לא יהיו ארגוני-עובדים שיקיפו את כל החברות שמתמודדות בשוק, השכר של העובדים (הלא-מקצועיים שאפשר להחליף) תמיד יגיע למינימום החוקי.
עכשיו אתה זה שלא הבין 144566
החברות לא חייבות להציע את אותם מוצרים בפחות ופחות כסף - הן יכולות לשפר את המוצרים, את האריזה, את הפרסום, את השירות, את התדמית, את ההטבות (שעלותן הכספית הממשית יכולה להיות זניחה). כל אלו יכולים להשאיר את המחיר במקומו ולהביא לעלייה במספר הלקוחות ובהכנסות. הקפיטליזם, להזכירך, עוסק בהגדלת רווחים.

בוא נגדיר את זה ככה - בשוק אנרגיה תחרותי, בחיים לא תראה פרסומת שקוראת לאנשים לחסוך בחשמל. אין מספיק חשמל? נייצר עוד, ונרוויח יותר!
עכשיו אתה זה שלא הבין 144583
בד''כ כל מה שאתה מזכיר לא ממש רלוונטי. רוב הפעילות העסקית בכלל לא מתרחשת מול הצרכן הפרטי, ולא עוסקת במוצרים מתוחכמים. גם כשמדובר על מכירה למשקי-בית, יש תקרה לכל ה''מסביב'' למוצר.
וזה בלי להיכנס לביקורות ניאו-מרכסיסטיות על דמות האדם והחברה שגישה כזאת יוצרת.
אני חושש שאתה טועה 144657
בוא נביט בכמה שווקים פופולאריים.

שוק המחשבים האישיים - כבר שנים ארוכות שמחשב אישי בסיסי עולה בערך אותו דבר. המחירים לא יורדים - רק איכות המוצר משתפרת. מחשב שאתה קונה היום ב-‏4,000 שקל בחנות השכונתית הוא בעל כח חישוב כזה שלפני 15 שנה אי אפשר היה ליצא מחוץ לארצות הברית.

עוד דוגמה? בבקשה. שוק המכוניות. ב-$15,000 בארצות הברית אתה יכול לקנות מכונית סבירה (הונדה סיוויק, כמדומני). יכולת לקנות מכונית סבירה במחיר הזה גם לפני 10 שנים, וכנראה שגם בעוד 10 שנים תוכל לקנות במחיר הזה מכונית סבירה. המחיר לא יורד כהוא-זה, רק המוצר משתפר ומשתפר כל הזמן. המכוניות היום בטוחות יותר ומזהמות הרבה פחות ממכוניות שעלו אותו דבר לפני 10 שנים.

אם אתה רוצה עוד דוגמאות - רק תבקש.

תחרות לא דוחפת בהכרח לירידת מחירים. היא דוחפת גם לירידת מחירים, אבל גם לשיפור מתמיד במוצר.

גם הפסקה האחרונה שלך מעט מוזרה. בוא נביט בעולם ההי-טק הישראלי לדוגמה. קיימים בו גם עובדים לא מקצועיים רבים, ואין בו איגודים מקצועיים כלל. תן לי לספר לך שכולם, עד אחרונת המזכירות, הרוויחו יותר משכר המינימום בפריחה הגדולה שהיתה פה. גם היום יהיה לך קשה למצוא מזכירה לא מקצועית שאפשר להזמין בטלפון ממן-פאואר, שמקבלת שכר מינימום וזהו.

ובקיצור - בוא ניתן למציאות את הכבוד המגיע לה, לפני שאנחנו ממציאים סיפורי אימים מפחידים על מה יקרה חלילה אם נרשה לשוק להיות חופשי.
אני חושש שאתה טועה 144665
אני מסכים שתחרות דוחפת גם לשיפור מתמיד במוצר – כשזה אפשרי. אני יכול לתת לך המון דוגמאות נגדיות, של עסקים שבהם הפיתוח לא אפשרי או לא מהיר כמו התחומים המבריקים שאתה כותב עליהם. איסוף זבל? עיבוד שבבי? אם אתה רוצה עוד דוגמאות – רק תבקש. אגב, ועדי העובדים המאוגדים והחזקים ביותר בארה"ב היו בדטרויט כל השנים, ולא ראיתי שזה מנע פיתוח של מכוניות ותחרות בריאה. פשוט היה חסם תחתון למידה שאפשר לנצל את העובדים.

בפריחה הגדולה שהייתה בהיי-טק שכר המזכירות היה זניח. כנראה שאתה עושה טעות עסקית כשאתה מזמין מזכירה ממנפאואר היום.

אני לא נגד תחרות, ולא נגד שוק חופשי. אבל במצב שבו, למשל, בעלי ההון הגדולים במדינה יכולים להתאגד כדי לקנות את אי.די.בי, אני לא רואה למה העובדים לא יכולים להתאגד כדי לשמור על זכויותיהם. פשוט, יש עוד שחקן במשחק – ההסתדרות. אתה מפחד מתחרות?
אני חושש שאתה טועה 144668
דוגמאות טיפשיות הן כנראה משהו רגיל אצל מרכסיסט

וועדי העובדים של דטרויט הפכו מכוניות אמריקאיות לזן נכחד.

המכוניות הנחשבות הן יפאניות ואירופאיות ועולות בהתאם.

יש גם הרבה מכוניות אמריקאיות טובות, רק שהם מכוניות יפאניות המורכבות בארה''ב (ולא בעיר דטרויט...)

כך יש הונדה שלא נקראת כך, טויוטה, מזדה ועוד.

הדוגמא שלך, מתחרה רק בבלעם וחמורו.
הייתי עונה בעדינות מסויימת 144697
אבל האלמוני שמעלי הצליח לתמצת יפה. אמנם היה פחות עדין ממני, אבל בכל זאת.

אני קצת ארחיב: ההסתדרות זו תחרות? ועדי העובדים בדטרויט והמכוניות האמריאיות הם הדוגמה שלך?

בוא נזכר שוב בהערה האחרונה שלי לגבי המציאות :-)
הייתי עונה בעדינות מסויימת 144746
ההסתדרות היא מבחינתי תחרות על המשאבים. בדיוק כמו שבאי.די.בי משפחת רקאנטי תצטרך להסתדר ולשאת ולתת עם משפחת לבנת, עם משפחת מנור ואני לא זוכר עם מי עוד, הייתי רוצה שהיא תצטרך לעשות זאת גם עם נציגי העובדים. ואגב, זאת דוגמא נפלאה לצורך בשביתות סולידריות. יש לך מושג בכמה חברות תובלה שולטת משפחת לבנת ("תעבורה") ישירות ובעקיפין? ברוב החברות בארץ. היא יכולה לשבור כל שביתה שתרצה באמצעות גיוס אחת החברות האחרות בשליטתה במקום החברה ששובתת – וזה אפילו לא יעלה לה במיוחד.

מכוניות אמריקאיות לא היו הדוגמא שלי, התייחסתי אליהם כדוגמא לשיפור המוצר. הדוגמאות שהבאתי הן של איסוף זבל ועיבוד שבבי. אין כאן מקום לשיפור-המוצר או להטבות וערכים מוספים. התחרות היא בין קבלני משנה שצריכים לספק מוצר/שירות מוגדר, ושם נמצא רוב המסחר. כל מכונית "משופרת" בנויה על מאות חלקים שסיפקו קבלני-משנה, שלא משפרים שום דבר, אלא עובדים ב JIT לפי הזמנות שקיבלו.

בנוגע לועדי העובדים של דטרויט, אני לא רוצה להיכנס לנושא, אבל אם אתה רוצה לספר לי שבגללם תעשיית המכוניות האמריקאיות בצרות – אני לא קונה את הסיפור.
הייתי עונה בעדינות מסויימת 144872
אין שיפורים בעיבוד שבבי?! ומה דעתך על מכונות ה CNC שמאפשרות לייצר מודלים "עגולים" יותר ומאפשרות להוזיל עלויות ייצור?
איסוף זבל? מה רע במשאיות משוכללות יותר בעלות יכולת דחיסה גבוהה יותר המסוגלות לעשות מסלול ארוך יותר מבלי לחזור לתחנת הבסיס ובכך לחסוך עלויות?
הייתי עונה בעדינות מסויימת 144884
לא לעניין. היצרנים קונים מכונות ומשתמשים בהם - ולכן אין כאן יתרון יחסי לאף אחד מהיצרנים, וממילא חזרנו לאותה נקודה. התחרות היא על המחיר.

מה זה מודלים "עגולים" יותר?
הייתי עונה בעדינות מסויימת 144890
דבר ראשון, מה קשר היתרון היחסי? נתתי דוגמה כיצד ניתן ליעל את התחומים הנ"ל לאחר שאתה טענת שזה בלתי אפשרי.

מודלים עגולים כשמם כן הם - עגולים. בשיבוב קונבנציונלי האדם המפעיל את המכונה מוגבל ע"י הקוארדינציה שלו ויכולת הדיוק שלו. נסיון לייצר לדוגמה פלטה בעלת מוטות עגולים שיוצאים ממנה (בחלק אחד) הוא כמעט בלתי אפשרי. לעומת זאת ב CNC זה ייקח כמה דקות.
הייתי עונה בעדינות מסויימת 144894
תבדוק את הקשר הדיון. אם היצרן שבו אנו עוסקים לא יכול לעשות משהו שונה ממתחריו, הוא חייב להוריד את העלויות שלו (כולל שכר העובדים) כדי לזכות בעבודה. מאחר שמכונות העיבוד השבבי זמינות לכל היצרנים, השימוש בהן אינו "משהו שונה ממתחריו" ולא פותר את הבעיה.

לא הבנתי את ההסבר שלך, מה לקורדינציה ודיוק לפלטה עם מוטות עגולים ולCNC, אבל זה לא עקרוני.
הייתי עונה בעדינות מסויימת 144899
א) זה אכן בהקשר, כל יצרן יכול לקבוע את היחס בין מכונות קונבנציונליות לבין מכונות CNC, וכך להשפיע על עלויות, זמני אספקה (מאפיין חשוב שאתה מתעלם ממנו), איכות השיבוב וכו' וכו'. הטענה שלך פשוט לא מתיישבת עם המציאות שבה ליצרנים שונים יש יכולות שונות.

ב) האם יש לך איזשהו ידע בתחום העיבוד השבבי? (לפני שאני סתם נכנס להסברים שלא מעניינים אף אחד). אגב, אם התשובה היא לא, ראוי שלא היית מעלה תחום זה כלל.
הייתי עונה בעדינות מסויימת 144911
א. נו באמת. קבלני משנה עובדים מול הזמנות שבהן מוגדרים זמני אספקה והטולרנסים. לכל היצרנים בתחומי המשנה של הענף יש יכולות דומות.

ב. כן. אל תכנס להסברים, האייל הוא לא המקום לכך. ותרשה לי לבחור בעצמי מה הם התחומים שראוי שאעלה.
הייתי עונה בעדינות מסויימת 144915
א. מנסיון, אין זה כך.
ב. האייל הוא מקום לכל דבר (בהגבלות מסוימות). רשותי ניתנה לך :)
מבחינתך זה נחמד 145016
אבל באותה מידה אתה יכול להגיד שגם ריצת 100 מטר היא תחרות. עקרונית אתה צודק, זה רק לא קשור.

אתה גם כל הזמן מתבלבל. מעולם לא אמרתי שאני רוצה לבטל את ועדי העובדים. זכות ההתאגדות היא זכות חשובה. אני רוצה לבטל את האיגוד של ועדי העובדים.

סולידאריות היא נחמדה, אבל אני חוזר ומדגיש שוב - זכותם של עובדי ארגון א' להביע סולידאריות עם עובדי ארגון ב' *לא* יותר חשובה מזכותם של לקוחות ארגון א' לקבל את מה שהם משלמים עבורו. ולכן אסור להגן על שביתות שהסיבה להן היא סולידאריות. פשוט אסור.

לגבי המכוניות - אני כמובן רוצה להגיד שלהביא דוגמא של תעשיה כושלת - והסיבות לא רלוונטיות, לא מועיל לטיעון שלך, אבל ללא ספק מועיל לזה שלי :-) אתה רוצה להביא הוכחות שלא ועדי העובדים בדטרויט אשמים? בסדר, אבל תזהר, כי אני חמוש בנתונים רבים על איכות הרכבה שערורייתית ממש במכוניות האמריקאיות של שנות השמונים.
מבחינתך זה נחמד 145080
אין לי עוד משהו מיוחד לכתוב. מכל הדיונים המרתקים על עיבוד שבבי ומכוניות אמריקאיות, לא נראה לי שקיבלתי התייחסות מספקת לתהליך שאני מתאר (במקרה אני זה שמתאר. אני לא ממציא שום דבר חדש), לפיו ירידת שכר העובדים הרגילים למינימום האפשרי הוא תוצאה בלתי נמנעת של התחרות ללא ''איגוד של ועדי עובדים'', איגוד שמבטיח חסם תחתון לשכר העובדים של כל המעסיקים שמתחרים על אותו פלח שוק.
בטח אין לך מה לכתוב 145082
כי כבר הראנו לך שירידת שכר למינימום היא *לא* תוצאה בלתי נמנעת (כדי להראות שזו לא תוצאה בלתי נמנעת מספיק להראות דוגמה נגדית אחת. קיבלתי הרבה יותר מאחת, וגם הדוגמאות שאתה בעצמך הבאת הופרכו).

מסתבר שזה לא מפריע לך כדי לחזור על אותה טענה שקרית. ולכן בהחלט עדיף שלא יהיה לך מה לכתוב.
בטח אין לך מה לכתוב 145087
אה, ואתה זה שעונה בעדינות מסוימת.

היא תוצאה בלתי נמנעת כשכל התנאים האחרים שווים. בוודאי שקיימים פיתוחים טכנולוגים לפעמים שנותנים יתרון ליצרנים מסוימים, בודאי שיש עסקים שאפשר לשפר בהם את התהליך וכולי.
אני מדבר על עסקים יעילים (אחרת בודאי שהם לא ישרדו במגזר הפרטי), שאין להם יתרון טכנולוגי ושעובדים על ליין מוצרים ידוע (קבלני משנה או יצרנים של מוצרים רגילים). אלה רוב העסקים בעולם.

הדוגמאות שלי, אגב, לא הופרכו. רק שלא ממש מעניין אותי להתווכח על הפרטים.

גם אני אהיה לא נחמד. החשיבה שלך היא החשיבה של בועת ההי-טק, כאילו תמיד אפשר לצמוח כלפי מעלה ולא להיתקל בעובדה שהמשאבים תמיד מוגבלים והתחרות היא על אותם משאבים. ''בוא ניתן למציאות את הכבוד המגיע לה'', כדבריך.
בטח אין לך מה לכתוב 145091
מעבר לעובדה שדוגמאותייך אכן הופרכו, נראה שאתה חי בעולם ללא שיווק. גם שני מפעלים זהים לחלוטין ייבחרו באסטרטגיות שיווק שונות וייראו רווחים שונים.
בטח אין לך מה לכתוב 145110
ספר לי על אסטרטגיות השיווק השונות שתפעיל כקבלן משנה. אני סקרן.
בטח אין לך מה לכתוב 145120
כקבלן משנה של מה? תן דוגמה ספיציפית...
בטח אין לך מה לכתוב 145139
אני באמת לא חושב שהעקרונות מצויים בדוגמאות ספציפיות, והן לא מעניינות במיוחד.
אבל אם אתה מתעקש: עיבוד שבבי - מכונות טרנספר - חלקים למראה המתכווננת בהונדה של גרשון.
לא מתאים לך מכונות טרנספר? חריטה באוטומטים - צירים ללוח השעונים באותה הונדה.
רוצה משהו אחר?
בטח אין לך מה לכתוב 145149
אין בעיה (למה אתה כל הזמן חוזר למכניקה?!). אני יכול לדוגמא להבטיח להונדה שרות תמיכה מקיף, כלומר אם יש תקלה במראה של אחד הרכבים, ובעל התקלה מטפל במוסך מורשה, נציג שלי מייד מגיע ומטפל בבעיה. אני יכול לפרסם את עצמי בתור זה שעושה את המראות של הונדה וכך להגדיל את נתח השוק שלי, וכו' וכו'.
על מה אתה מדבר? 145154
על מה אתה מדבר? 145157
על שלום. אף אחד לא מדבר על צדק...
מה זאת אומרת על מה אני מדבר? עניתי על שאלתך. מה עוד אתה רוצה?
על מה אתה מדבר? 145160
אני יצרן של חלק במראה של הונדה. החלק מגיע להונדה, עובר ביקורת איכות, וכאן נגמר הקשר שלי איתו. מה בכלל הקשר שלי לתקלות במראות, מוסכים מורשים ושירותי תמיכה?
מאיפה בכלל יש לי נציגים לשלוח לכל העולם? אני בעסקי תעשייה ולא שירותים.
מה אני צריך פרסום? כל מי שבתחום יודע איך להגיע אלי. את אף אחד לא מעניין מה אני עושה להונדה, אלא אם אני יכול לייצר את החלקים שהוא צריך בזמן שהוא צריך ובמחיר הנמוך ביותר האפשרי.
על מה אתה מדבר? 145164
אם יישמעו שאתה היצרן של הונדה, אולי יעניין אותם גם אם המחיר שלך יהיה טיפה יקר יותר. כמו-כן, אתה יכול להיבדל במחלקת ביקורת איכות טובה יותר. בהנחה שהחלקים הם בעיבוד שבבי, אתה יכול להעסיק כרסמים / חרטים יעילים יותר שיקצרו את זמן העבודה.
על מה אתה מדבר? 145170
מה, אני מנהל בית מלאכה? אין לי כרסמים/חרטים. אני עובד עם מכונות טרנספר או חריטה באוטומטים. לכל המפעלים יש תהליכי בקרת איכות טובים, אין כאן בכלל שאלה (נסה לעבוד מול הונדה אחרת). ובהינתן שאתה ספק אמין, דבר שיש לו קריטריונים מקובלים, את אף-אחד לא מעניין עבור מי אתה עובד. מעניין אותם המחיר.

בקיצור, לא התכוונתי להגיע לכאן, אבל תורי להגיד: אין זה ראוי שתדבר על דברים שאתה לא מבין בהם.
על מה אתה מדבר? 145181
תשמע, מעבודה רבה עם מפעלי ייצור שונים שכולם מספקים את אותה סחורה, נוכחתי לדעת שלכל אחד יכולות ייצור שונות, יכולות שונות לעמידה בזמנים, שיווק שונה (אפילו ברמה הפרמיטיבית של "אני מכיר אותו ועובד איתו שונים - הוא עושה עבודה מצויינת").

ובזה, (בניגוד לכל השאר), אני מבין גם מבין ומתעסק תכופות!
על מה אתה מדבר? 145186
א-הא. ''לא משנה מה אתה אומר, תאמין לי שאני צודק'' הוא טיעון מוצלח במיוחד. יכולת מהתחלה לטעון אותו והיינו חוסכים את כל ההודעות האלה.
על מה אתה מדבר? 145187
טענתי מההתחלה. :)
בכל מקרה, מי שלא משתכנע ע"י עובדות, אין ברירה אלא לעבור לטיעוני "תאמין לי".
תאמין לי שאתה צודק! 145426
:-)
את זה יכולת להוכיח גם בעובדות... 145432
''בוא ניתן למציאות את הכבוד המגיע לה'' 144728
בשוק העיתונים בישראל יש תחרות חופשית מזה חמישים שנה, תזכיר לי, בבקשה, מתי ירדו המחירים, ואיזה שיפורים חלו בעיתונים של העשור האחרון?

בקיצור - דוגמאות אפשר למצוא לכאן ולכאן.
''בוא ניתן למציאות את הכבוד המגיע לה'' 144751
בשנתיים האחרונות המוצר "מודעה ב'הארץ"' השתפר: לפי TGI, אותו מוצר מביא את המסר שלי ליותר קוראים, וליותר קוראים צעירים/משכילים/חושבים(נכון) מאשר לפני שנתיים. אינני יודע מה קורה עם המחירים.

אם אתה דווקא מתעקש על מוצר-הלוואי (הכתבות שבין המודעות), אז היו גם מלחמות-מחירים (כש"חדשות" פירפר את פרפורי הגסיסה שלו, למשל, וגם בין "ידיעות" ל"מעריב" לפחות פעם אחת) והמוצרים גם השתפרו בעשור האחרון ("ידיעות" ו"מעריב" מציעים מנויים, למשל).

למרות זאת, אני מסכים שאפשר למצוא דוגמאות לכאן ולכאן (פשוט הדוגמא עם העיתונים היא לא מאד מוצלחת).
בשוק העיתונים יש קרטל 145028
בארץ לא נלחמים בקרטלים כמו שצריך.

אתה אגב, החלטת שלא חלו שיפורים בעיתונים בעשור האחרון. נראה לי שזו קביעה די סובייקטיבית וקשה להוכחה (כמו גם הקביעה שכן חלו שיפורים). ולכן אין לי מה להתייחס אליה.
בשוק העיתונים יש קרטל 145346
אכן, וזו בדיוק אותה ארץ עליה אנחנו מדברים, ואלה בדיוק אותם אנשים שעומדים ליצור קרטל פרטי של חשמל ומים, וזו בדיוק הסיבה שעם כבר קרטל, עדיף שיהיה מונופול ציבורי, על כל הבעיתיות שיש במונופול בכלל ובניהול ציבורי בפרט.

אתה טענת שתחרות דוחפת לשיפור מתמיד במוצר, חובת ההוכחה חלה עליך.

אפשר לבדוק בקלות את השיפור בעיתונים, ראה את הפיסקה הראשונה בתגובה 144751, רק שהטעות של מר פטל היא שהוא הראה שיפור של מוצר אחד, והתעלם מהעובדה ששאר המוצרים התדרדרו, למרות התחרות (ולכן השוק בכלל לא השתפר).
בשוק העיתונים יש קרטל 145358
הוויכוח הוא על משמעות המושג "שיפור מתמיד", אבל במחשבה שנייה הוא נראה לי מיותר. אני מניח שגרשון חולק על אחת או יותר מההנחות הבאות:

חלק מתמחור המוצר הוא עלות שעת עבודה.
עלות שעת עבודה כוללת שכר עובדים.
מחיר המוצר מהווה שיקול בהחלטת הקנייה של הצרכן.
תחרות על אותו פלח שוק מתקיימת בין מוצרים דומים (או לפחות, שהפונקציה שלהם דומה).
לא זכור לי שאמרתי ''מתמיד'' 145425
אבל אמרתי שיפור. והבאתי כמה דוגמאות שבהן אכן התחרות תורמת לשיפור מתמשך בהחלט.

כרגיל בדמוקרטיה, אתה צריך סיבה לאסור תחרות, לא סיבה לאפשר אותה. ברירת המחדל היא לאפשר הכל, ומחוקקים חוקים מגבילים כדי להגן הגנות שונות. ולכן צריך להביא דוגמאות שיראו שהתחרות מזיקה יותר ממה שהיא מועילה, ולא להיפך (ללהיפך יש דוגמאות רבות להחריד. ואני שוב מזכיר את שוק השיחות הבינלאומיות בארץ - המוצר השתפר פלאים והמחירים צנחו ברגע שהוא נפתח לתחרות - ועובדי ברק או קווי זהב לא נראים מסכנים במיוחד).
אנא רענן את זכרונך, 145489
בתגובה 144657 אמרת "תחרות לא דוחפת בהכרח לירידת מחירים. היא דוחפת גם לירידת מחירים, אבל גם לשיפור *מתמיד* במוצר.", הדוגמאות שהבאת הן דוגמאות מתחומים מאד מסויימים ומאופיינים, ולא בהכרח מאפיינים את כל התחומים האפשריים, ואין בהם אף תחום של משאב חיוני.

את הסיבות "למנוע תחרות", נתתי כבר בתגובה 144461.
ואם כבר מדברים 145427
בקרטלים צריך להלחם יחד עם פירוק המונופולים - אלה שני דברים שצריך לעשות, והם הולכים יד ביד.
אני חושש שאתה טועה 144791
טעות מסוימת.
עכש"י, במונחים אמריקאים, הונדה סיויק היא לא "מכונית סבירה". לפני 10 שנים יכלת לקנות ב-‏15K$ מכונית אמריקאית גדולה. אז בשביל אותו מחיר אתה מקבל היום רק "רבע" מכונית.
אני צודק 145029
הונדה סיוויק היום הרבה יותר סבירה ממכונית אמריקאית "גדולה" של תחילת שנות התשעים וסוף שנות השמונים, על-פי *כל כך* הרבה קריטריונים, שאין לי אלא לתת לך לינק לאנשים שיצליחו להסביר לך את זה באיכותיות:

אני צודק 145046
אם כבר הונדה, הנה קישור לתצוגה מדהימה (אבל איטית להחריד)

זו דרישה חריפה מדי 144377
נדמה לי שלא הבנת אותי. אנסה לסדר את הדברים.

א. טענה ראשית: שירותי התברואה חייבים להיות מסופקים ללא הפסקה.
ב. מסקנה אפשרית 1: יש לאסור על עובדי תברואה לשבות.
ג. מסקנה אפשרית 2: יש להשתמש בשירותי תברואה קבלניים, כדי שבמקרה של שביתה ניתן יהיה פשוט להחליף את ספק השירות.

שתי המסקנות האפשריות מקובלות עלי באותה מידה (לכל אחת יתרונות וחסרונות משלה; היתרונות והחסרונות אינם משמעותיים בהתייחס לטענה הראשית).

היות שמסקנה אפשרית 1 אינה מתקיימת, ואין באפשרותה של ראשות מקומית לקיים דרישה זו, הרי שמסקנה אפשרית 2 היא הדבר הנדרש מראשויות מקומיות, לפחות עד שהממשלה תאמץ את מסקנה 1.

-----

בתשובה לשאלתך מסוף התגובה: לא. לקפיטליזם דורסני יש חסרונות מובהקים, ובלי כל קשר, ישנם דברים רבים שתהיה זו שגיאה להפריט, לעניות דעתי. אני לא מתייחס לשירותי משטרה וצבא, אלא לשירותי הרכבת, למשל. למדינה יש אינטרס מובהק בשירות רכבת טוב וזול - זול במידה כזו, שיזם פרטי לא יעמוד בו. זאת משום שהרווח למדינה מהרכבת לא מגיע ממכירת כרטיסים, אלא ממניעת עומס בכבישים, הפחתת מספר התאונות ועוד ועוד. כלומר, רכבת אידיאלית מנוהלת בהפסדים ניכרים (בשל המחירים הנמוכים), ומכאן שלדעתי אין להפריט את השרות. וישנן דוגמאות נוספות.
אני מעדיף לא לאסור על שביתות 144384
במידת האפשר - אם הן מוצדקות. שביתה בגלל הרעה בתנאי ההעסקה היא מוצדקת (והאמת - אני לא מצליח לחשוב על סיבות מוצדקות יותר לשביתה). שביתת הזדהות היא די מטופשת (שלא לומר - מרושעת), אלא אם כן המעסיק הוא אותו מעסיק (ולא, המעסיק של עובדי הבנקים הוא לא המעסיק של עובדי חברת החשמל).

אני גם מעדיף למצוא פתרון כולל ולא פתרון נקודתי. כי אם פתרת את בעית עובדי התברואה, אבל עדיין עמיר פרץ יכול לסגור לך את החשמל - לא באמת פתרת משהו.

לגבי הפרטת הרכבת - אני לא יודע מה נהוג במדינות אחרות. נראה לי שכמו שאפשר להפריט כבישים ואוטובוסים, לא צריכה להיות בעיה להפריט רכבות ע"י תגמול נכון של המפעיל. כמו-כן, נראה לי שרכבת מהירה ונוחה תועדף על-פני עמידה בפקקים גם אם היא לא מופעלת במחירי הפסד. אבל אני לא מבין בזה כל כך.

הדבר האחרון הוא הקפיטליזם הדורסני. אולי די עם הדמגוגיה? מי נדרס בדיוק? מה, בדטרויט, במנצ'סטר או בדבלין מצבו של העובד הפשוט במפעל גרוע יותר מאשר מקבילו הרוחני בדימונה? אני מפקפק ביותר.
אני מעדיף לא לאסור על שביתות 144394
אא"ט, הפרטת שרותי הרכבת בבריטניה הביאה לירידה ברמת השרות ובבטיחות, והפרטת משק החשמל בקליפורניה היא שאיפשרה את ההחשכות המתגלגלות של קיץ 2001. אולי הבעיה עם הפרטת "מונופולים טבעיים" (ובמיוחד עם כאלה שהמדינה ממשיכה להיות מממנת גדולה שלהם, בין אם כצרכנית ובאין אם כמסבסדת) הוא שכוחות-השוק לא פועלים בהם לטובת הצרכנים, מה שמצריך רגולטור חזק, חכם ובעל שריון עבה במיוחד נגד פוליטיקאים, וזה כנראה מצרך נדיר.
בקליפורניה באמת עשו שטויות 144422
אבל האם זו ההפרטה היחידה של חברת חשמל שנעשתה בעולם? שלא לדבר על זה שמהשטויות שלהם אפשר ללמוד.

וזה שצריך לשמור על השוק מפני מונופולים - זה דבר ידוע. אפילו פה יש את הממונה על הגבלים עסקיים המצחיק הזה, כי מה בדיוק הוא יכול לעשות כשיותר מחצי מהעובדים בשוק מועסקים במונופולים כאלה או אחרים?

כוחות השוק יפעלו גם בשווקים שהמדינה היא שחקן גדול בהם, אם תפצל את המדינה. כלומר, אם תיתן לכל עיריה להחליט מאיזו חברת חשמל היא קונה את החשמל, שיכללת את השוק בצורה מהותית.
אני מעדיף לא לאסור על שביתות 144636
אין לי ספק שבמקום מגוריי חברת חשמל פרטית תספק שירות טוב יותר מחברת החשמל הממשלתית שדואגת לכמה הפסקות חשמל יזומות כל חורף (בנוסף לאי-יזומות התכופות).
אני מעדיף לא לאסור על שביתות 144427
רכבת מהירה, בבעלות פרטית, יכולה לבוא בנוסף לרכבת הרגילה, ה"ממשלתית". אבל קיומה של רכבת *זולה*, גם אם מהירותה אינה עולה על מהירות נסיעה ברכב, הוא אינטרס חיוני של המדינה (כלכלית, ומשלל סיבות אחרות).
גם בנקים זה אינטרס של המדינה 144651
וגם עיתונים. גם תחנות דלק, וגם - רחמנא ליצלן - חנויות מזון.

ובכל זאת - את כולם מספקים גורמים פרטיים. למה רכבת לא?
גם בנקים זה אינטרס של המדינה 144706
למדינה יש אינטרס שהבנקים יפסידו? ותחנות הדלק? וחנויות המזון?

במקרה של מזון, יש פיקוח על חלק מהמחירים (ואם בוטל, תמיד ישנו האיום שיחזור במקרה של השתוללות מחירים).
די כבר עם עניין סגירת החשמל. 144644
הרי אף אחד לא באמת סוגר את החשמל, וכשעובדי חברת חשמל שובתים הם בסה''כ לא עונים לקו הדיווח על תקלות.
האזרח הממוצע נפגע הרבה יותר, ובאופן מיידי יותר, משביתת הבנקים, הרכבת, הביטוח הלאומי והמורים, שלא לדבר על עובדי התברואה. המשק נפגע הרבה יותר משביתת הנמלים ונתב''ג.
די כבר עם עניין סגירת החשמל. 144648
לא נראה לך מוזר אף פעם שאיך שמתחילה שביתה פתאום יש מליון תקלות בחשמל? נראה לך הגיוני שזה המצב הנורמלי?
די כבר עם עניין סגירת החשמל. 144660
אני מעולם לא חוויתי תקלה בחשמל בעת שביתה (ודווקא הרבה כלא הייתה שביתה) ולא יצא לי לקרוא, באף אחת מהשביתות האחרונות, על עליה ברמת תקלות החשמל. יש לך סמך לטענה שלך?
אתה כנראה צעיר 144698
לפני נדמה לי 15 שנה ועד העובדים של חברת חשמל דאג להפסקות יזומות במקומות שונים בארץ במסגרת אחד המאבקים שלהם.

מי שלא לומד מההיסטוריה, סופו שיהיה מרקסיסט.
וזאת ההוכחה שלך? 145195
שהם עשו את זה לפני 15 שנה?
מה, לא היו מאבקים חריפים מאז?
אולי השתנה משהו בתקשורת ובמדינת ישראל ב- 15 השנה האחרונות, כך שעובדי ח"ח לא יכולים להרשות לעצמם ליזום הפסקות חשמל?
אפשר שמות? 145315
אומרים שיש כאן מרקסיסטים, אני צריך לדעת...
די כבר עם עניין סגירת החשמל. 146099
(בתחתית הכתבה):

"יו"ר ועד עובדי חברת החשמל, יורם אוברקוביץ, הודיע אמש כי מייד כשתסתיים השביתה הכללית, יפתחו עובדי חברת החשמל בשביתה *וישבשו* את אספקת החשמל בארץ" (הדגשה שלי). מה לא ברור פה?
כעת נותרו שתי אפשרויות: 146260
1. He's bluffing
2. הוא אידיוט אפילו יותר ממה שהוא נראה.

ברגע שישבשו, הזעם הציבורי יצא עליהם.
כעת נותרו שתי אפשרויות: 146293
לא זה ולא זה.
מדובר על צורת ביטוי, או איום, שברור הן למשמיע והן לשומע שאין כוונה לממשה.
היתה לי שכנה שנהגה לעיתים קרובות לאיים על בנה: "חכה עד שאבא ישמע על זה, הוא יהרוג אותך". למרות שהאב לא לקה בשמיעתו, הילד חי וקיים.
כעת נותרו שתי אפשרויות: 146386
נו, אם הוא היה אומר ''ונקרע למדינה את הצורה'', הייתי מקבל את הטענה שלך, אבל מעודי לא שמעתי ''נשבש את אספקת החשמל'' כאיום רטורי. אולי לאנשי חברת החשמל יש מטבעות לשון משלהם...
כעת נותרו שתי אפשרויות: 146471
האם הוא אמר "נשבש את אספקת החשמל", או שמא "נוריד את השלטר"?
ההתיחסות שלי היתה לשני. את הראשון ניתן (בקושי) להבין כ"נשבות, ולא נבצע פעולות אחזקה מונעת, לכן יגרמו שיבושים". אגב, עד היום, בכל השביתות של עובדי חברת חשמל, פעולות אחזקת שבר (וודאי שהפעלת מערכת ייצור והולכת החשמל) בוצעו כאשר נדרשו.
די כבר עם עניין סגירת החשמל. 144908
מה האינטרס של העובדים לגרום סבל בסתר? אם הקונספירציה שלך היתה לפחות סוד שידוע לכולם אז ניחא, אבל לפחות לי זה חדש.
די כבר עם עניין סגירת החשמל. 144914
מה זאת אומרת מה האינטרס? "תראו כמה אתם סובלים כשאנחנו לא בסביבה! תראו איזו עבודה חשובה אנחנו עושים! דמיינו את חייכם ללא טכנאי חברת החשמל היעילים והאדיבים! תנו לנו עוד כסף!"
די כבר עם עניין סגירת החשמל. 144960
אבל לא אנחנו קובעים כמה כסף יקבלו טכנאי חברת החשמל, ולא על זה שובתים. הרעיון בשביתה הוא להפריע למהלכם התקין של החיים, עד שבאוצר יבינו שכך אי אפשר, ויוותרו. לשם כך צריך שבאוצר ידעו שברגע שהשביתה תיגמר, ההפרעה תיגמר. ואם אנשים לא יודעים שההפרעה הנתונה היא חלק מהשביתה, מה עשינו בזה?
עם עובדות אפשר להתווכח 145031
אבל לא רצוי.

1. עובדי חברת חשמל כבר הפריעו בעבר להספקת החשמל במסגרת שביתה.

2. לפני כמה ימים גורם בכיר בהסתדרות איים שכשהשביתה תמשך היא תהיה קשה יותר, כולל אולי גם הפסקת הספקת החשמל.

העובדה שלעמיר פרץ יש את הכוח לעשות את זה חייבת להשתנות. ומהר. *אין* שתי מערכות שילטון מקבילות במדינה דמוקרטית.
עם עובדות (?) אפשר להתווכח 145197
1. מתי? אני לא זוכר פרסום של דבר כזה בעשר השנים האחרונות.
2. אז הוא איים. גם הוא משתמש בטענה הזו כסמל, כמו כולנו, לצורך הדמגוגיה.
די כבר עם עניין סגירת החשמל. 145051
השביתה היא כביכול של שירותי תיקון התקלות. אבל שביתה כזו היא לא יעילה אם במקרה *אין* תקלות. לפיכך, כדאי לפעמים ליזום כמה תקלות באיזורים אסטרטגיים. אנשים יודעים שעם תום השביתה יחזרו הטכנאים לעבוד והבעיות תפתרנה. לא הבנתי מה השאלה.
זכורה לי שביתה לפני כמה שנים 145068
שדווקא עובדי בזק לא תיקנו בה תקלות (נו, גם עובדי בזק), ואז לפתע פתאום, במערכת תקשורת שעובדת שנים ללא תקלות מיוחדות, חלה קריסה מוחלטת.

צירוף מקרים? אני לא חושב.
זכורה לי שביתה לפני כמה שנים 145071
לא שאני שולל את האפשרות של גרימת תקלה, אבל ברשת גדולה, התיכון הוא כזה שתקלה בודדת בכלל לא תורגש, ויהיה מספיק זמן לתקן אותה לפני שמופיעה התקלה הבאה. ברגע שהתיקונים נפסקים וקצב התרחשות התקלות נשאר קבוע, ההסתברות להצטברות של תקלות שתהפוך למורגשת מתחילה לטפס.
כמובן, כמובן 145074
אבל זו היתה רשת די מסועפת עם המון נקודות כשל. במהלך ההתנהלות הרגילה של העניינים מדי פעם היו תקלות קטנות שהשביתו חלק אחד של הרשת - עד לתיקון שלוקח לרוב פחות משעה (אבל עדיין מרגישים את התקלות).

תקלה אחת גדולה *בכל* החלקים של הרשת לא היתה מעולם עד אז, וגם לא מאז. בגלל שהרשת גדולה ומסועפת, היתה בה יתירות רבה (כדי שתקלות תקופתיות כמו האלה מלמעלה לא יפריעו יותר מדי) - הכל קרס בבום גדול.

עובדי בזק וחברת חשמל גורמים נזק במודע ובזדון במהלך שביתות, מעבר להפסקת העבודות שלהם. את ההסתדרות צריך לפרק, ואנשים שגורמים נזק כזה צריך לתבוע ולהעניש (שביתה היא לא תירוץ לקלקל משהו בכוונה, היא מקסימום תירוץ לא לתקן אותו כשהוא מתקלקל).
כמובן, כמובן 145198
אין לי מושג על מה אתה מדבר לגבי בזק (אשמח אם תסביר) אבל עדיין לא הובא כאן שום ארוע בסדר גודל כזה בהקשר החשמל.
הובא, זילזלת בו 145424
מאז אף אחד לא מעיז לגעת בעובדי חברת חשמל, ולכן הם לא צריכים להשתמש בנשק שוב. חוץ מזה שכמובן השבוע הם איימו פעם נוספת (או אולי בשבוע שעבר? זה היה כתוב בווי-נט בכל אופן).

לגבי בזק - הם השביתו בכוונה מערכת תקשורת במוסד מרכזי בארץ. גם אם לא כתבו על זה בעיתון, אני הייתי שם.

אנחנו כמובן עוד כולנו זוכרים את הפסקות המים בדרום הארץ שקרו לפתע פתאום דווקא כשהיתה שביתה כללית במשק.

זה שאתה לא זוכר, לא אומר שהדברים האלה לא קורים. הם קורים.
לא ממש ככה 144372
טוב, אני לא מקבל את ההנחה ששביתת עובדי התברואה היא פיקוח נפש יותר משביתות אחרות (עברנו כבר כאלה, לא?), אבל גם אם ההנחה נכונה, הדרך לשנות את המצב היא לאסור את השביתה שלהם באמצעות הסדרים ברמת המדינה. היכולת של כל ראש-עיר להחליט על שימוש בקבלן היא ההצדקה ל"שביתות סולידריות" שגרשון התנגד להן כל-כך למעלה.
"פועלות לטובת התושבים" הוא טיעון בעייתי. אני מניח שבכל מקרה, הוצאה של איסוף האשפה למכרז חיצוני פועלת לטובת התושבים, ולו בכך שזאת דרך פעולה זולה יותר.
ראש עיר מייצג את התושבים 144379
לא את העובדים בעיריה. ולכן ראש עיר צריך לפעול למען האינטרס של התושבים. מילא המחיר הנמוך יותר, אבל שירותי פינוי זבל סדירים הם ללא ספק אינטרס של התושבים.

יש שביתה של שירותי התברואה פעמיים בשנה בערך. לי זה לא מפריע, כי אצלי העירייה טיפלה בבעיה מראש. מהבחינה הזו - האינטרס של התושבים מוגן היטב - וזה תפקידו של ראש עיר.

ואני שוב אומר - לא צריך לאסור שביתות, רק צריך להזיז את הגוף שנגרם לו נזק משביתה. מה שאני מציע מזיז את הנזק מהתושבים (שהם בני ערובה בכל הנושא) למעסיק. ובמקביל פותח את השוק לתחרות ועושה עוד שלל דברים טובים.

לא ברור לי בכלל למה אתה מתנגד לזה, חוץ מרומנטיקה מיושנת מאמצע המאה ה-‏19, שאומרת שמרקסיזם זה טוב.
ראש עיר מייצג את התושבים 144389
אני רחוק ממרכסיזם. אבל אני רוצה לחיות בחברה שבה אפילו אדם רגיל (אני מתכוון שאפילו אם הוא אינו לא מוכשר במיוחד. אני לא ממש דואג לטל) יכול ללכת לעבודה, לפרנס את משפחתו בכבוד ולא לדאוג כל יום מפיטורים.
זה לא המצב כיום, ועושה רושם שהדברים הולכים ונעשים גרועים יותר.

בעיקרון, חוץ מהיכולת של מעסיקים לפטר עובדים ולקחת אחרים במקומם, להתנקל לאנשי-ועדים ועוד שלל בעיות שבגללם הקימו את האיגודים המקצועיים, לא נראה לי שהדבר הדחוף עכשיו הוא דווקא לצמצם את הכח של העובדים. הכח שלהם מצטמצם גם ככה בצורה מעוררת חשש.
חייבים לצמצם את הכח של העובדים 144424
ולו רק בגלל שבימים האחרונים ההסתדרות שולטת במדינת ישראל ולא ממשלת ישראל (שנבחרה בבחירות דמוקרטיות).

אולי אתה חושב שאפשר לזרוק עקרונות דמוקרטיים בסיסיים מהחלון למען העובדים, אבל אני חושב שהדמוקרטיה יותר חשובה מזכותם של העובדים לשבות.

כשיו"ר ועד חברת חשמל הוא זה שקובע מי יטוס ומי לא, כשעובדי אל-על מחליטים להשאיר אלפי ישראלים בחו"ל עוד סוף שבוע בגלל שהם לא מוכנים להתמודד עם תחרות של חברות תעופה זרות, כשכל המערכת הבנקאית מושבתת למרות שאף אחד מחוץ לבנק ישראל לא יפגע מהסיבות לשביתה - כל אלה מהווים אינדיקציה מעולה לכך שלהסתדרות יש יותר מדי כוח.

הכוח האלקטורלי של עמיר פרץ הוא 3 מנדטים. הוא יושב באופוזיציה בכלל, הוא אפילו לא סגן שר. לתת כל כך הרבה כוח ביד של מישהו שלא נבחר (הבחירות להסתדרות לא נחשבות - לא כולם משתתפים בהן)? זה הרבה יותר מדי כוח לתת למישהו, והימים האחרונים מראים שהוא משתמש בו באופן רע ומסואב.

את ההסתדרות חייבים לפרק. ואפשר לעשות את זה בלי להקטין (ואפילו להגדיל) את כוחם של ועדי העובדים הקטנים (על חשבון הקטנת כוחם של הועדים הגדולים. אבל אתה באמת חושב שעובדי חברת חשמל צריכים עוד כוח??), וע"י שיפור מצבם של כל הלקוחות (שזה כולנו. כ ו ל נ ו).
לא ממש ככה 144375
אם אני מבין נכון, הסרקאזם בהודעתיך מכוון לכך שיש איזושהי פגיעה בעובדים מעצם העברת האחריות מעובדי העיריה לקבלנים חיצוניים. מדוע זה כך?

מספר העובדים הדרוש לתחזוקת התברואה בעיר מסויימת הוא נתון. מה זה משנה אם העובדים הם עובדי עיריה או עובדי חברה פרטית? אם המצב הוא כזה שהעיריה מעסיקה יותר עובדים מהנדרש, הרי צמצומם, כך נראה לי, הוא עניין חיובי. אני מבין את הקריאה בזכות שירותים סוציאליים, אבל בהחלט לא בדמות אבטלה סמויה (כל זאת כמובן במנותק משאלת הזכות לשבות).

מצטער מראש על התמימות והבורות שתגובתי וודאי משקפת.
לא ממש ככה 144396
לא ממש התכוונתי להיות סרקאסטי, ואני לא חושב שהשאלה מעידה על בורות. בלי להיכנס לכלכלה ויחסי עבודה (אני לא מבין כלום באף אחד מהנושאים האלה), התשובות הרגילות נעוצות במבנה התחרות: ההיצע של העובדים גדול מהביקוש להם, מה שמאפשר למעסיקים לנצל אותם בצורה לא-הוגנת. לשלם להם משכורות נמוכות עבור יותר עבודה, לפטר אותם כשהם פחות יעילים (כשהם קצת מתבגרים למשל) וכדומה.

אבל אני רוצה לטעון טענה יותר קיצונית ומרגיזה, בהתבסס על ניסיון החיים שלי. *אני בעד העסקת יותר עובדים מהנדרש*. יצא לי לעבוד במוסדות ציבוריים, ואני יודע שיש שם הרבה אנשים שלא יוכלו לעבוד במקום אחר ולפרנס את משפחתם בכבוד. לא בגלל שהם רעים או עצלנים, אלא בגלל שהם באו מארצות שבהם עבודה לא הייתה ערך מרכזי, או שהם טיפוסים קצת חריגים או שסתם הם לא מוכשרים במיוחד.
התרומה של האנשים האלה למערכת היא שולית (קח את מערכת האחזקה של כל אחת מהאוניברסיטאות ותחליף אותה בחברת אחזקה עם שליש מהאנשים. זה יעבוד בקלות), אבל חברה סבירה ומוסרית צריכה לאפשר גם לאנשים כאלה להקים משפחה, לילדים שלהם לחיות בצורה סבירה ולהתגאות בהורים שלהם וכולי.
יעילות היא לא תמיד הדבר החשוב ביותר.
שאפו. 144423
עוד שאפו. 144759
אתה מעודד בינוניות 144425
במקום להשקיע כל כך הרבה כסף בתחזוקה של האוניברסיטאות, קח את אותה חברה חיצונית, תשלם שליש על האחזקה ובכסף שקיבלת תוזיל את שכר הלימוד - או תן עוד מילגות למיעוטי יכולת.

אולי פגעת בכמה עובדים אחזקה, אבל הועלת לכמה אנשים אחרים שאחרת לא היו יכולים להכנס לאוניברסיטה. אתה באמת חושב שזכויותיהם של עובדי האחזקה חשובות יותר מזכויותיהם של צעירים שאין להם כסף ללמוד באוניברסיטה? כי אני חושב שלא.

קח את כל הבזבוז העצום שיש במוסדות ציבוריים, תבטל אותו, ותגלה שאתה יכול להוריד מיסים בצורה משמעותית. פתאום הקלת במצבן של המון משפחות, שמהכנסה של 7,000 שקל ברוטו נשארים להם 6,000 שקל ולא 5,000 שקל. העלאה של 20% - לא משהו לזלזל בו (תראה כמה רעש עושים על קיצוץ של אחוזים בודדים אצל אותן משפחות).

קח את קצבאות הילדים, תבטל אותן לגמרי (ביבי בכיוון הנכון) ואת הכסף תעביר למערכת החינוך כדי לספק ארוחה חמה בצהרים וחינוך חינם אמיתי. לפתע פתאום עזרת להורים בלי לתת להם כסף, הסרת את התמריץ בייצור ילדים סיטוני (באף מקום בעולם אין לבדוואים או לחרדים כל כך הרבה ילדים כמו פה מאז שהגדילו את קצבאות הילדים אי שם בשנות השמונים. מספר הילדים במשפחה חרדית ממוצעת יותר מהוכפל) ושיפרת את החינוך.

ברגע שאנשים יפסיקו לחשוב על זה שקפיטליזם שקול ל"נשאיר את המצב הקיים, רק נפסיק לעזור לחלשים וניתן להם לגווע ברעב" ויקשיבו למה שאומרים להם, לפתע הם יקלטו שיש עוד דרכים לעזור, חוץ מאשר לתת כסף סתם כך (דרך שלא עובדת, והמציאות שלנו מראה את זה טוב).
  אתה מעודד בינוניות • דובי קננגיסר
  צודק, וגם: • עומר אורי
  צודק, וגם: • טל כהן
  צודק, וגם: • עומר אורי
  צודק, וגם: • טל כהן
  ללא כותרת • העלמה עפרונית
  אתה מעודד בינוניות • יהונתן אורן
  האייל בפעולה • אפופידס
  האייל בפעולה • האייל האלמוני
  האייל בפעולה • אפופידס
  האייל בפעולה • האייל האלמוני
  האייל בפעולה • אפופידס
  האייל בפעולה • האייל האלמוני
  האייל בפעולה • האייל האלמוני
  העבודה כערך • Xslf
  העבודה כערך • יהונתן אורן
  העבודה כערך • Xslf
  העבודה כערך • יהונתן אורן
  לא ממש ככה • העלמה עפרונית
  לא ממש ככה • הפונז
  בקשר להצעה הראשונה, • האייל האלמוני
  מדריך לשובת • עומר אורי
  מדריך לשובת • קורא נבוך
  מדריך לשובת • טל כהן
  מדריך לשובת • עומר אורי
  מדריך לשובת • דורון הגלילי
  מדריך לשובת • דובי קננגיסר
  מדריך לשובת • טל כהן

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים