זה יתכן, זה אפשרי 414253
אני חושבת שהמוציאים לאור ייזכו בסופו של יום לאותה מידת הצלחה שיש לבנקים המרכזיים בהגנה על השטרות שהם מדפיסים. זה יקר, זה מחייב גם מאמץ טכנולוגי וגם חקיקה (ה-DMCA מייצג את ההבנה של התעשייה ושל המחוקק שכדי לטפל בסוג הראשון, "פשע מאורגן", חייבים לייקר מאד מאד את השגת הטכנולוגיה ולגרום לכך שהפעילות להשגתה תותיר "חתימה" מודיעינית חזקה), וזה שווה את ההשקעה. אין ספק שהמו"לים מוצאים את עצמם, במידה לא מבוטלת באשמתם שלהם, מול נורמות חברתיות שונות בתכלית בנוגע ל"פיראטיות" בתכנים לעומת זיוף כספים, וראוי שיאמצו את עצת ה"פנייה להגינות". באשר ליתר ה"גזרים", העטיפה, האביזרים והחוברת, הם לא ממש רלוונטיים לעידן התוכן המקוון, בו גם את החוברת הצרכן מדפיס במדפסת הביתית (אחרי שהמדפסת נשבעת לחוברת שהיא תדפיס רק עותק אחד ממנה, כמובן, ותטביע עליו מזהה ייחודי). לכן המו"לים לא יכולים לדעתי לספק שום "גזר" שה"פשע המאורגן" לא יוכל לספק, בדיוק כמו ששטר אותנטי של מאה דולר לא מספק שום ערך מוסף לחוויית הקנייה מעבר לשטר מזויף באותו ערך. ובכל זאת שהשוק לא מוצף בשטרות מזויפים. כך גם השילוב של טכנולוגיה, חקיקה (וכאן חשובות גם אמנות בינלאומיות) ויצירת דעת קהל גורם לי להאמין שהמו"לים יצליחו לשמור על מרבית השליטה בתכנים שלהם.

אני לא נכנסת לכל הוויכוח על חוקי זכויות היוצרים ועל מושג זכויות היוצרים והקניין הרוחני בכלל. זה לדעתי נושא אורתוגונלי למאמר הזה.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414258
יש הבדל מהותי בין שטרי כסף ובין מוצרים מוגנים בזכויות יוצרים (מוזיקה, סרטים) - השטר במהותו עובר מיד ליד, וערכו נמדד אך ורק ביכולת של מקבלו להעבירו הלאה. זה גם המקום שבו מתגלים זיופי שטרות: בזמן ההעברה, ובמיוחד בזמן ההעברת לגוף מרכזי (בנק, למשל).

מוצרים מוגנים בזכויות יוצרים מסבים למקבלם אותה מידה של הנאה בין אם הם "מזויפים" ובין אם לאו, מאחר ובניגוד לשטרות כסף, הצורך אותם לא חייב להעביר אותם הלאה על מנת לממש אותם. מעבר לזה, גם אם יש למקבלם אינטרס להעבירם הלאה (ואני מקווה מאוד שכן, בשם האידאלים של קהילת המשתפים שאני מתיימר להיות חלק ממנה), אין לו או לאף אחד אחר סיבה "להפקיד" אותם בגוף מרכזי ומפקח, כך שהסיכויים לגילוי ה"זיוף" יורדים באופן מאוד משמעותי.

מה שנכון הוא שהדרך היחידה לשנות את מגמת שיתוף הקבצים הלא-חוקיים היא באמצעות ערכים ואידאות שסותרים אותה. אני לא מאמין שערכים צדקניים כאלו יתפסו - הם לא מגינים על האמנים, אלא רק על חברות חנק מנופחות שלאף אחד לא איכפת שיסבלו קצת (או מאוד). היחידים שעלולים להתפס לאידיאלים חלולים של אנטי-פיראטיות הם רק מי שיש להם את המשאבים ליהנות ממוזיקה ומסרטים למרות המחירים המאוד-גבוהים שלהם. לרוב המוחלט של האנושות אין את היכולת הזו, ולא סתם מרכז הפיארטיות הגלובאלי הוא המזרח הרחוק. מה שיהיה חייב להשתנות הוא לא שיתוף הקבצים, צאחר ולמעשה אין דרך לעצור אותו, אלא דווקא תעשיות המוזיקה והסרטים.

אם לבחון את המגמות הקיימות, תעשיית המוזיקה תעבור שינוי מהותי בכך שמצד אחד יתפתחו בה אמנים איכותיים שעיקר פרנסתם על ההופעה החיה (אותה אי אפשר "לשתף" באופן דיגיטאלי), בעוד המוזיקה המוקלטת שלהם תופץ חינם ברשת בסוג של קידום המופע. גם היום, אגב, עיקר הפרנסה של רוב המוזיקאים (פרט לחזקים ביותר) הוא על ההופעות - עיקר הרווחים על האלבומים נגרפים על ידי חברת התקליטים. מהצד השני של המתרס, חברות התקליטים יהפכו לחברות יחצ"נות המתמחות ביצור סלבריטאים מוזיקליים, הרבה פחות איכותיים מהקודמים אך הרבה יותר פופולאריים. על גב אלו יהיה אפשר לגרוף רווחי עתק על גבי תעשייה נלויית (מרצ'נדייסינג) והופעות ענק, בעוד המוזיקה, שוב, מופצת חינם אין-כסף. בעתיד המאוד לא-רחוק מכירת האלבום ככלי לרווח תיעלם מהעולם. אגב, זה כלל לא מדכא אם תחשבו על כך שעד לפני פחות ממאה שנה אף מוזיקאי בעולם לא חלם על רווחים ממוזיקה מוקלטת, ועדיין לאנושות יש את באך, מוצארט ובטהובן. לרוב האמנים האמיתיים הפיראטיות לא מזיזה במיל, אבל כששומעים את הקריאות ההיסטריות של חברות התקליטים אפשר לחשוב שלפני קיומן לא הייתה מוזיקה בעולם.

תעשיית הקולנוע/טלוויזיה, לעומת זאת, כרגע בשלב שבו היא הרבה פחות ניזוקה משיתוף הקבצים, בגלל מגבלות טכנולוגיות (כובד הקבצים), אבל העתיד שלה נראה הרבה יותר שחור. קולנוע או טלוויזיה אי אפשר לצרוך "בהופעה חיה", וגם אם יש יתרונות לצפייה בסרט באולם קולנוע מכובד, הם לא מספקים כח-נגד משמעותי לפיראטיות (ואני אומר את זה כסינפיל מושבע, וכחלק מהתעשייה). אחת המגמות הצפויות היא החדרה מאסיבית של פרסום לסרטים ולסדרות עצמם - חזיון בלהות שבו הפרסומות לא יהיו בהתחלת הסרט, או בהפסקות במהלך פרק הסדרה. פרסומות רגילות יהפכו בקרוב ללא-רלוונטיות, מאחר וניתן לסנן אותן בקלות בתהליך שיתוף הקבצים. תגובת הנגד תהיה שהפרסומות יופיעו בתוך העלילה באופן מהותי לסרט/פרק עצמו, כך שלא יהיה אפשר לסנן אותן בשיתוף. כבר היום אפשר לראות את זה (ביותר מסרט אחד כבר ראיתי את הגיבור מתרענן בפחית רד-בול, למשל, בצורה תלושה לחלוטין מהסרט), אבל בעתיד צפויה לנו החדרת פרסום הרבה, הרבה יותר אגרסיבית. הרי לא רק משקאות קלים ולפ-טופים של אפל זקוקים לפרסום - גם תכשירי ניקוי וחברות ביטוח, נכון? אז תארו לעצמכם איך חברת ביטוח חיים מפרסמת את עצמה בתוך הסרט "מת לחיות"... מדכא. מצד שני, יש סיכוי סביר שקולנוע איכותי ישרוד ללא תכנים פרסומיים כאלו כאמנות נתמכת על ידי הציבור. גם אם זה נשמע מזעזע לאזניים של מי שגדל לתוך תרבות הצריכה, צריך לזכור שכל-כולה של האמנות המערבית התפתחה אך ורק בזכות תמיכת הכנסייה או האצולה. התיאטרון היווני המופלא, כולל סופוקלס, אייסכילוס ואריסטופנס, מומן כולו, לפני יותר מ-‏2550 שנים, מכספי הציבור האתונאי. הרעיון של אמנות כמוצר צריכה, שההצדקה היחידה לקיומה היא מדד ההכנסה שלה, הוא רעיון בן פחות ממאה-מאתיים שנה, והפיראטיות הולכת לשנות אותו באופן מהותי.

ה"פיראטיות" היא עובדה קיימת, ולכן להלחם בה הוא אנאכרוניזם ומלחמה בתחנות-רוח. ומעבר לזה, אין לי שום בעייה עם זה שאני פוגע ברווחים של תאגידי המולטי-מיליארדים טיים-וורנר-סוני ושות'. מבחינתי שיתמוטטו לגמרי, ושייקחו אתם לקבר עוד כמה תאגידי ענק לא-מוסריים מתחומים אחרים. חברות הענק הלווייתניות הללו, באיחור של כמה שנים, ובצורה היסטרית למדי, מנהלות מול הפיראטיות קרב מאסף אבוד מראש. בתור אזרחים פשוטים, ולא בעלי הון, אנו לא ממש צריכים לדאוג. תעשיות המוזיקה והקולנוע לא ימותו - האנושות יצרה אמנות הרבה לפני שמישהו חלם על חשמל, שלא לומר על האינטרנט. האנושות גם תמשיך לייצר אמנות עד הנשימה אחרונה של האדם האחרון. הטכנולוגיה והחברה האנושית משתנות כל הזמן, ועמן משתנות האמנויות השונות, דרכי המימון שלהן ודרכי הצריכה שלהן. זה קרה פעמים אינספור במהלך ההיסטוריה, וזה קורה גם עכשיו. כרגע אנו עומדים בעיצומה של תקופת שינויים משמעותית ביותר לאנושות. אין ספק שהאמנות תשרוד אותה - היא פשוט תקבל פנים אחרות במעט. מי שמתעקש על כך שתעשיית המוזיקה ותעשיית הסרטים תשארנה כפי שהיו (ועוד בכלל לא הזכרנו את המו"לות), פשוט טומן את ראשו בחול.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414263
רוב התגובה שלך עוסקת ב"נושא האורתוגונלי" ובשאלות שקשורות לביקוש לתכנים. המו"לים חושבים שלתכנים שהם מפתחים יהיה ביקוש, והם רוצים לשלוט בהם כדי להרוויח מכך. אתה חושב שלא. שום דבר לא מונע ולא הולך למנוע קיומם של תכנים לא מוגנים, אבל משום מה עדיין רבים מ"משתפי הקבצים" (עכשיו אתם קהילה? ברכותיי, מתי המצעד?) מתעסקים בתכנים מוגנים של המו"לים ולא בשפע האדיר של תכנים "חופשיים" שקיימים בשטח. קצת מזכיר את ההבדל בין חרוזים של "קהילות חרוזים" לעומת שטרות של בנק ישראל (עם תמונות של סלבריטאים מוניטריים!).

"אחת המגמות הצפויות היא החדרה מאסיבית של פרסום לסרטים ולסדרות עצמם". אני בטוחה שקראתי את זה ב"הארץ" דרך קישור מתגובה באייל (לא הצלחתי למצוא עכשיו). גם שם היה כתוב שזו "מגמה צפויה", וגם שם לא כתבו מי הגאון שצופה את זה.

בכל אופן כמו שחזרתי וכתבתי אני לא חושבת שזה הנושא כאן, אז לא אגיב יותר בעניין זה. הנושא הוא האם התעשייה תצליח להגן באמצעות טכנולוגיה וחקיקה על שליטתה בתכנים שלה.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414343
הDRM אינו יעיל מפני שהוא מחסום המוצב שלא בצוואר הבקבוק. מקטין את ערכו של המקור החוקי לעומת העותק הפיראטי. תועלתו מוגבלת; הוא ימנע מצרכנים לחלק עותקים לחברים. אלא שהמערכת הפיראטית אינה מבוססת על רשת של הכרות אישית.

המערכת הפיראטית היא פירמידה; בראשה עומדים יחידי סגולה המסוגלים לתכנת את כלי העבודה (פריצה) ואת תוכנות הP2P, מתחתם קבוצות הפורצים והמפיצים שהן מעטות מאוד באופן יחסי לתחתית הפירמידה, שבה עשרות או אולי מאות מיליוני צרכנים, שכל מה שהם יודעים הוא לחפש תוכן, ולהחליט באיזה תוכנה להשתמש כדי להוריד אותו.

הDRM הוא מחסום המוצב בתחתית הפירמידה.

עבור הצרכן, הDRM הוא זולל משאבים וגורם סיכון. לעומת זאת, הפצת התוכן המוגן לרשות הרבים, חושפת אותו לפורצים. ברגע שלפחות _אחד_ מהם יצליח לעקוף את מנגנון ההגנה או לשבור את ההצפנה וליצור גירסה _אחת_ בלתי מוגנת, התוכן אינו מוגן יותר לחלוטין.

כל צרכן יעמוד בפני ההחלטה: לרכוש גירסה חוקית ובעייתית מבחינת השימושיות שלה, או להוריד גירסה פיראטית With no strings attached.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414344
המצעד בעוד שבועיים - כולל במות ממונעות, שרירנים משוחי שמן ודי-ג'ייס מהולנד. את מוזמנת בכיף, יכול להיות שתפגשי שם כמה וכמה מנויי "הארץ" שצופים דברים שיקרו לנו בעתיד, ואולי אפילו כמה גאונים שלא זקוקים לעיתון בשביל לראות את ההווה ולחשוב על העתיד, אפילו אם הוא לא תואם את תפישת העולם המקובלת. בכל מקרה, יהיה מעניין - תתקשי למצוא שם שמרנים. רק אל תשכחי להביא את החרוזים!
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414384
בעניין של פרסומות סמויות, זו לא מגמה עתידית, זו המציאות.
כמעט כל סרט מהשנים האחרונות וכל סדרת טלויזיה, שעשועון ריאליטי ובעצם כל דבר מלא בפרסומות סמויות יותר או פחות.

נסו לחפש אותן בפעם הבאה שאתם רואים סרט, תופתעו מכמות הלוגואים, שמות המותגים וסימני ההכר של מוצרים שונים שרצים על המסך.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414394
ברור שכבר יש פרסום סמוי, והמון, אבל השאלה היא אם לא יגיע יום שבו הוא כבר לא יהיה ממש סמוי. יכול להיות שבקרוב נראה את ברוס ויליס עושה הפסקה לפני שהוא מסתער על הטרוריסטים/שודדים/נשיא-מדינת-ישראל, על מנת לחתום על טפסי ביטוח חיים, ואחרי זה, בזמן הקרב, עוצר ללכת לפיצוציה הקרובה לקנות פחית רד-בול בשביל להישאר בפוקוס... ובסצינת הסיום לוקח את המשפחה למקדונלד'ס תוך שהוא מסביר להם ולצופים על הערכים התזונתיים המופלאים של הביג-מק, שבזכותם הגיע לאן שהגיע. אני מקווה מאוד שלא, ובכל מקרה זה תיאור מוקצן, אבל יש לא מעט טענות שהאבולוציה של הפרסום לגרוטסקה ממין זה פשוט בלתי נמנעת. ראה מקרה התכנית ה"דוקומנטרית" השלמה שערוץ 10 הקדיש לצילומי הקטלוג של חברת האופנה "פוקס" בשנה שעברה, עם יהודה לוי ויעל בר-זוהר כתירוץ למשיכת צופים. אם למישהו יש ספק ש"פוקס" שילמו *הרבה* כסף תמורת שידור התכנית, הוא טועה טעות מרה. זו הייתה פרסומת באורך 50 דקות, שפשוט לא קראו לה כך.

לענייננו, מאחר והפיראטיות והצפייה הלא-לינארית בתכניות טלוויזיה (TiVO ושות') הופכות את הפרסומות המסורתיות ללא רלוונטיות, הדרך היחידה להתמודד עם התופעה לא תהיה הגבלות טכנולגיות, אלא השלמה עם המצב ושינוי מהותי של המדיה. ערוצי השידור וחברות ההפקה ירצו להמשיך לעשות כסף, והדרך היחידה תהיה החדרת הפרסום באופן מהותי לתכנים בצורה יותר ויותר אגרסיבית. בקרוב תכניות כמו הנ"ל יהיו הנורמה. אם יש לכם ספק שמישהו ירצה לראות את זה, תשאלו את המעריצים מזוגגי העיניים של יודה לוי והחברה התורנית שלו אם בכלל מעניין אותם באיזה קונטקסט הם רואים את האלילים שלהם. הם ישאלו אתכם "מה זה קונטקסט?", ומיד ירוצו לקניון לקנות בגדים של "פוקס", כמו ילדים טובים וממושמעים.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414403
אני מדבר על דברים קצת פחות שקופים. אל תשכח שהתוכנית של FOX קיבלה ביקורת שלילית והערוץ קיבל אזהרות מהרגולטור.
הבעיה היא עם פרסומות פחות שקופות, למשל הלוגואים של סלקום שמתחבאים על הסט של כוכב נולד.

על מחשבי האפל הנישאים שמככבים בקולנוע כבר רמזו כאן אבל מישהו שם לב למשל שב CTU כולם נוהגים בפורד והרעים נוהגים במכוניות יפאניות, אירופאיות או נטולות סמל?
מישהו שם לב ללוגואים של סיסקו על הסט?

הבעיה היא שרוב האנשים לא מודעים לאינפורמציה הזו אבל בסופו של דבר היא נקלטת והמותג מקבל ערך מוסף.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414440
זו הנחה מעניינת, שהאינפורמציה נקלטת. לי אין מושג שהם נוהגים בפורד (אני אפילו לא יודע לזהות פורד) ואם היית מציע לי לקנות עכשיו מכונית, פורד לא הייתה בכלל ברשימת הבחירות שלי (וראיתי את כל העונות).

ואין לי מושג מי אלו סיסקו.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414444
במקרים מסויימים זה אפילו עובד יותר טוב כך. דווקא כאשר אתה זוכר את מקור המידע קל לך יותר "להתגונן" בפני פרסום כזה. במקרה שלך למשל, כאשר תגיע לבחור לך רכב, יהיו לך אסוציאציות "חיוביות" על הפורד, גם מבלי שתזכור/תדע מה יצר אותן במוחך.

להמחשת הנקודה בהקשר זה, ראה ניסויים על שמות מפורסמים/ות פיקטיביים.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414449
כן, אני מכיר את טענת ה"התגוננות". הטענה שלי היא לא שלא מצליחים לפעמים להעביר מסרים ב"תת מודע", אלא שחייב להיות רכיב מודע כלשהו שפועל, אחרת המסרים הולכים לאיבוד. אני לא מבין כלום במכוניות ולא יודע לזהות פורד. אני יכול לראות אלף פעמים את הרכב של CTU ובכל זאת לא לשים לב לכך שזה לא אותו דבר כמו הרכב של הרעים. השאלה היא אם אני מושפע בתת מודע (טענה שכמובן אינך יכול לא להוכיח או לא להפריך) או שפשוט המסר לא עובד עלי.

למה הדבר דומה? למישהו שמגלים לו את כל סודות האטום של צפון קוריאה - בקוריאנית, כשהוא עצמו בקושי מדבר רק אנגלית. האם לדעתך משהו עובר, או שקים ז'ונג איל יכול לישון בשקט?

את הניסויים המדוברים אני לא מכיר.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414451
האם יתכן שפרסומת כזו מכוונת לאותם אלו שכן מזהים מכונית פורד, ורואים "מכונית פורד" על המסך (ולא "מכונית") כמו שאתה רואה "מכונית ירוקה"?
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414455
בוודאי. אלו האנשים עם הרכיב המודע שעליו אני מדבר. אבל אנשים שכן מזהים פורד גם יכולים לשים לב למגמתיות הרבה יותר בקלות, כפי שדורון שם לב לכך.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414456
לא בהכרח. יש הרבה יותר אנשים שמזהים סוגי מכוניות (גם אם אתה ואני לא מצליחים בזה) מכאלה שמזהים מגמתיות.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414458
''זיהוי מגמתיות'' זו אמירה כללית מדי, ולדעתי גם אי אפשר לנתק את ''זיהוי המגמתיות'' מהיכולת לזהות את הפרט שמופץ במגמתיות.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414459
אפשר בהחלט לנתק ביניהם. לזיהוי המגמתיות נדרשת היכולת לזהות את מושא המגמתיות דנן, אבל זו האחרונה היא רק הכרחית, לא מספקת.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414463
נו, אז? גם חשיפה לשמש היא הכרחית כדי להישרף מהשמש, אבל לא מספקת (צריך גם לא להימרח ולשהות יותר מדי זמן בחוץ). אז מה, אפשר לנתק את הקשר שבין חשיפה לשמש והישרפות ממנה?
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414466
זה ממש לא אותו דבר. ראשית, סביר להניח שיש גם דברים אחרים חוץ ממכוניות שמפרסמים אותם באופן כזה, ומי שמסוגל לזהות מגמתיות אבל לא תוצרות של מכוניות אולי כן מזהה את אותם דברים אחרים. שנית, במחשבה שנייה ראיתי שזיהוי המכוניות איננו אפילו תנאי הכרחי. ייתכן שתשב עם מישהו לצפות בטלוויזיה, והוא יאמר פתאום, ''וואלה, איזה פורד מדליקה'', ואתה - שלא זיהית אותה - אולי תרגיש את המגמתיות שהוא לא חש בה.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414467
כבר הסכמנו (אני מקווה) שמי שלא יודע לזהות את X לא יושפע מכך שהוא רואה את X. לכן כל הדיון הוא על מי שכן יודע לזהות (מי שלא יודע לזהות אבל כן רואה את המגמה, עוד יותר ברור שלא יושפע, לכן גם הוא לא רלוונטי).
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414474
אני חולקת גם על הטענה הראשונה. גם אני בין אלה שלא מזהים סוגי מכוניות, אבל בהחלט יכולה להתרשם מקימור יפה בעל עיצוב "עתידני" של הרכב, מגג נפתח או ממערכת סאונד משוכללת. בעתיד, כשאראה קו עיצובי דומה או גג נפתח עם אותו טריק, ייצא מפי אותו ה"ואו" שיצא בסרט. קל וחומר אם אלך לקנות פורד והמוכר יגיד לי "ראית את נקמת אנשי הסנאי 2? זוכרת את סצינת המרדף על הגשר? זו אותה המכונית".

בקצרה, על רכב מהסרטים לא שואלים "אוכל שמן"? :-) אלא עובדים על ביצועים ועל תפיסות אסתטיות ותרבותיות.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414481
גישה יפה ומעניינת, אבל לי נראה שהקימור היפה שייך לדברים שאת כן יודעת לזהות (להבדיל מ''המכונית הזו היא פורד'').
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414483
אבל אם הקימור הזה שייך לפורד, מה זה משנה בעצם?
אני אכנס לאולם תצוגה של מכוניות ומייד אמשך לזו עם הקימור שמצא חן בעיני.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414488
אני מסכים איתך, בלי קשר לפורד (הנרי, ג'רלד או מי שלא יהיה) או לפירסום, סמוי או גלוי, שכשאני אכנס לאולם תצוגה של מכוניות, מייד אמשך לזו עם הקימור שמצא חן בעיני.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414546
לא פלא שבימיה של מרילין מונרו המשקה הפופולארי בישראל היה טמפו.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 415189
ייאמר לזכותך שאתה לא טוען שזו תהיה בהכרח בעלת הקימור הגדול ביותר.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414490
חוץ ממה שדורון אמר, אני לא רואה את ההבדל בין זה ובין מקרה הפורד. את אומרת שאת מצליחה לזהות את הקימור, ודורון (המקורי) מצליח לזהות את הפורד. את תימשכי למכונית עם הקימור ודורון יימשך לפורד. בשני המקרים אתם מסוגלים לזהות את מה שאתם נמשכים אליו הן בתוך הסדרה והן מחוצה לה.

אגב, שימי לב שכל מה שאני טוען בדיון הזה הוא ש*קיים* רכיב מודע. לא אמרתי כלום על כמה ההשפעה שלו חזקה או האם הוא מסייע ל"התגוננות".
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414511
לא, לא. אתה אמרת שאתה לא מסוגל לזהות דגמי מכוניות ולכן הפרסומת הסמויה לא נוגעת לך. אני אומרת שגם בלי לזהות דגמי מכוניות, יש דברים נוספים שאתה, אני או כל אחד יזהה (כל אחד והדברים הספציפיים שישים אליהם לב), ולכן פרסומת סמויה כן נוגעת אליך.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414523
אמרתי שאני לא יודע לזהות דגמי מכוניות ולכן הפרסומת הסמויה *שב-CTU כולם נוהגים בפורד* לא נוגעת אלי. לא אמרתי שזה הופך אותי לחסין מכך שאני רואה שכולם שותים שם קוקה קולה.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414531
... ואני אמרתי, שגם אם לא תזהה שזו פורד, ייתכן שתזהה מאפיין או רכיב ספציפי שקשור לפורד, ואותם תחפש באופן לא מודע כשאתה יוצא לקנות מכונית (עד שתגיע לפורד ותמצא אותם).
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414541
...ואני אמרתי שלמאפיין/רכיב הזה אני כן אהיה מודע. נראה לי שאנחנו מסתובבים במעגל.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414537
כן, אבל אם הקימור הזה מצא חןם בעינייך בסרט, הוא לא היה מוצא חן בעינייך גם לו ראית אותו פעם ראשונה בתצוגה?
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414744
כן, אבל יש ערך לפקטור "אה, זה זה!". ולתחושה של היכרות מוקדמת. תפיסות אסתטיות מחלחלות לתודעה (הקולקטיבית והפרטית) אחרי מספר פעמים של חשיפה.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414746
מעניין.
ודאי שאת צודקת. כמובן. אבל אצלי, למשל, ההיפך נכון יותר. כלומר, אני יכולה לראות חפץ מסוים ולהתפעל מיופיו, בין השאר משום שהוא חדש לי לחלוטין; אבל אח"כ לראות פתאום כמה כאלה, ואז החידוש פג בבת אחת והיופי הוא כבר שכיח מדי. ואני יכולה לראות משהו שלא מוצא חן בעיניי כלל ועיקר, ובכל זאת - אחרי כמה פעמים שאני רואה דברים דומים - פתאום אני *מבינה* שיש בו משהו...
אני צריך מקלחת קרה 414757
אני צריך מקלחת קרה 414759
לפי "חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו להתקלח", אני נעתרת לבקשתך.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414776
מילא חפץ, אם את קונה חולצה שאת מתפעלת מיופיה ופתאום את רואה ברחוב עוד 50 כאלה.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414778
ודאי. אז אני מגלה שאין בה חפץ.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 417502
חולצות מיוצרות בייצור המוני.
אם היא התפעלה מיופיה, סביר להניח שהיו עוד כאלה שהתפעלו, ואין להתפלא שיש ברחוב עוד 50 כאלה.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 417553
ההסבר לתופעה ברור לי. רציתי לציין את התסכול שבייצור ההמוני הזה למרות שזה מוזיל את הבגדים.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 417560
מי שזה נורא מפריע לו תמיד יכול לקנות בגדי מעצבים one of a kind. יש כאלה.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 417673
אני מכיר את השדה הזה. יש לי גיסה שעובדת בנימן מרכוס.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414539
ראשית, חשבתי שהשאלה היא האם זיהוי מגמה יכול להיות מנותק מזיהוי החפץ המפורסם במגמתיות.
שנית, לדעתי יש לנתק גם בין זיהוי מגמה לביטול השפעתה. כעובדה, עד היום קיימות פרסומות המוגדרות כפרסומות ונראה שהן משפיעות. מדוע לדגעתך זיהוי הניסיון לפרסם דבר מה יקזז את השפעת הפרסום?
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414542
את רוב דברייך לא הבנתי. לגבי השאלה האחרונה: מדוע לדעתך זוהי דעתי?
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414544
חשבתי שזו דעתך משום שאמרת "מי שלא יודע לזהות אבל כן רואה את המגמה, עוד יותר ברור שלא יושפע".
ומה לא הבנת בדבריי?
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414550
הטענה המקורית הייתה שיש השפעה לא מודעת. אני אמרתי שבגלל שצריך לזהות את המוצר, ההשפעה כן מודעת. כמו כן ברור שמי שמבין ש''מנסים למכור לו משהו'' יושפע פחות ממי שלא מבין את זה, כי הוא יהיה ביקורתי יותר. לכן ההשפעה עליו תהיה יותר קטנה מאשר על מי שכן מזהה ולא רואה את המגמה. אני מקווה שזה יותר ברור.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414558
הבנתי. ואני עדיין חולקת עליך.
אתה יכול לזהות טויוטה ולא לזהות את עצם הזיהוי כהשפעה.ואתה יכול אפילו לזהות *פרסומת לטויוטה* בלי שהשפעתה תקטן כהוא זה. (אני יכולה אפילו לזהות דפוסי צריכה שלי שמזיקים לי, בלי להיות מסוגלת לשנותם).
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414570
אם זה מפריע לך את מוזמנת לקרוא את דבריי כ"מי שלא מזהה (את הפרסומת) לא יושפע פחות מאשר מי שכן מזהה" ואז אין סתירה.

אגב, בקשר לסוגריים שלך, איך אומרים? אין דבר כזה לא יכול...
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414573
אנשים משותקים אינם יכולים ללכת.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414764
זה לא נכון.
כמעט כל מותג (ובכלל זה גם פורד) משתמש באיזושהי צורה, או צבע יחודיים שמזוהים איתו. אתה לא צריך בכלל לדעת מה זה נייקי כדי שהקו המעוקל שלהם יתקשר לך בעולם האסוציאציות עם ספורט, אתה לא צריך לדעת מה זה פורד אבל האליפסה הכחולה איכשהו מוצאת לעצמה מקום בעולם האסוציאציות שלך.

שים לב שכמעט כל לוגו משתמש בפונטים מיוחדים, תמיד יש איזשהו קו או צורה מיוחדת, לפעמים מזהים איזשהו צליל או רצף צלילים פשוט (מיקרוסופט) כשבסופו של דבר ע''י קידום בפרסומות גלויות וסמויות כל הסממנים הללו יוצרים קישורים אסוציאטיביים.

הפרסומות הכי משפיעות הן הפרסומות המאוד מושקעות שבהן רואים משהו שכביכול לא קשור למוצר שאותו הן אמורות לקדם. סרטים וסדרות עושים את זה בלי הפסקה ואתה אפילו לא יודע שאתה צופה בפרסומת.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414765
איזו אליפסה כחולה?
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414787
לכל רכב יש סמל. את הסמל של מרצדס אני מניח שאתה מכיר (עיגול מחולק לשלושה) לפורד יש סמל בצורת אליפסה כחולה חוץ מזה המכוניות של פורד מאופינות בקוי מתאר מסוימים ומכוניות הכבישטח שלהם מאופינות בחלק קדמי יחודי ובולט.

כשראית את התוכנית מין הסתם לא שמת לב למכוניות, מבחינתך כולם נוסעים שם במכוניות שחורות כלשהן, אבל כשתרצה לקנות מכונית כבישטח ותגיע בחיפושים לאולם התצוגה של פורד, תיראה את החרטום הבולט של המכונית ובמקום שהוא יראה לך מסורבל ואגרסיבי, הוא יראה לך עוצמתי, קשוח ומרגש, כמו ג'ק באוור, האליפסה הכחולה תראה לך מוכרת ואתה לא תזכור מאיפה אבל בטח תזכור שזה בקונוטציה מרגשת כלשהי.
אתה תקנה פורד ואפילו לא תדע שנחשפת למניפולציה תקשורתית יקרה.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414788
זהו, שברור לי שאתה חושב שמה שאתה אומר בפסקה השנייה הוא אמת מדעית, אבל לי זה בכלל לא ברור. העובדה שאני לא יודע לזהות אפילו את האליפסה אמורה לרמוז לך על קיום אי ההסכמה הזו. אבל כמובן - הכל קורה אצלי בתת מודע ולכן אין לי שום דרך להפריך את הטענה שלך.

(אגב, ג'ק באוור יוצר אצלי אסוציאציות שונות למדי מ''עוצמתי, קשוח ומרגש'').
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414791
שני צדדים למטבע.
מן הפן האחד, היה כאן מאמר בזמנו על איך מלמדים תינוקות סיניים לעשות צריכים בסיר. פשוט שורקים לתינוק כשהוא עושה את צרכיו וחיש מהר נוצר הקישור. פורד שורקת.
מן העבר השני, לא ידוע לי (שלא משתמע מכך שאין) על הסכמה מחקרית בנוגע לפרסום סמוי. בנוגע לפירסום לתת מודע (הכנסת פריימים בודדים למשל) ישנה הסכמה שזה פשוט לא עובד. כמו כן שתי מערכות שיקולים נכנסות בקניית רכב (למשל), השיקול הרציונלי, עליו לא נראה לי שאפשר להשפיע בקלות (אדם משכיל יכיר בכך שדגם X הוא לא בטיחותי ע"ס נתונים שהוא הוציא בסקר שוק, הוא לא יתן לתפיסה שלו של הדגם כבטוח להעפיל על זה) והשיקול הלא רציונלי. לגבי השיקול הלא רציונלי, פורד מייצרת עבור המשתמש ערך בפרסומות שלה (אני לא מאמין שאני כותב את זה). התפיסה הציבורית של פורד, כמו גם התפיסה של הקונה את הרכב, היא שיקול לגיטימי בבחירה. לעיתים קרובות זה אף שיקול חשוב. התעמולה השוטפת יכולה לייצר לאדם שביעות רצון מהקניה שלו, כמו גם הערכה מן הסביבה. לכן זה לא שפורד עובדים על מישהו וגורמים לו לקניה שהוא יתחרט עליה, אלא מייצרים עבורו תדמית וגורמים ליותר סיפוק מאותו מוצר.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414792
אני מקווה שאתה מסכים שיש הבדל בין לשמוע שריקה בזמן עשיית צרכים ובין לראות שג'ק באוור נוסע במכונית שלפעמים מבחינים באיזו אליפסה כחולה עליה בזמן שאי שם ברקע ג'ק הולך מכות עם מישהו (על ההבדל ביני לבין תינוק סיני לא נדבר, כי לא נראה לי שהוא גדול במיוחד).
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414795
יש הבדל, אבל יש גם נקודות דמיון. הנחת העבודה היא שפורד יכולה לחזות משהו לגבי המצב הרגשי של הצופים כלפי דמויות וסצנות מסויימות, עכשיו היא פשוט עושה התניה עבור הרכב שלה (או הסמל, למרות שזה נראה לי פחות קליט) לרגשות שהיא רוצה לקשר למותג.
התינוק לא מבין בהתחלה את משמעות השריקה, הקישור נעשה בלי צורך לערב את המודע (שזה מאוד שימושי בתינוקות). באותה מידה אתה נחשף לרכב בלי שיהיה איזה שהוא צורך מודע שתכיר בכך שמדובר בפורד. כל זמן שיש לך מספיק תשומת לב לפרטים להבחין שיש מכונית ברקע, כמו גם להיות מסוגל לקשר (שוב, לא בהכרח באופן מודע) בין הרכב שם לרכב בסוכנות.
אם לדוגמא כל סצינת אקשן היתה נפתחת בקלואז-אפ על ג'ק הנוהג במהירות במכוניתו (דגש על המכונית), אז בדומה לכלבים של פאבלוב גם אנחנו באיזה שהוא שלב הינו מפתחים צפיה לסצינת אקשן רק מהקלוז-אפ. יכול להיות (אם כי לא בטוח) שהינו מוצפים ברגש דומה למראה סתם מישהו הנוהג מולנו ברכב דומה.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414806
אני חושב שזה השלב שבו אני מבקש ממך לגבות את ההשערות שלך (ניתן לזהות השערות על ידי שימוש במילים "יכול להיות") במשהו קצת יותר מוצק.

אגב, למה הכלבים של פאבלוב? תכסיס שקוף כמו "כל פעם שיש קלוז-אפ על המכונית יש מכות" זה משהו שכל צופה ממוצע ישים אליו לב מהפעם השלישית.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414850
אם היה משהו יותר מוצק, לא היתי שם סוגריים בהמשך.
לגופו של עניין, חיפוש קצרצר בגוגל הניב למשל את המאמר הבא
שמדבר בכלליות על יעילות פירסום בירה. מועלת שם הטענה שבתעשיה הזו פירסום חשוב בהרבה מאיכות (Scherer et al., 1975, p. 258) ויש ניתוח שמראה שחברה אחת היתה יחסית יעילה בפירסום ובבחירת המדיה. אם נצרף לכך את ההסכמה שלהתניה שמים לב מהר, אז אין חשיבות לשאלה האם הבירה נראתה נשתית ע"י דוגמנית לוהטת בפרסומת, או ע"י החברה הלא-לבושה-אבל-לא-פחות-יפה שלה בסידרה פיליקס והמברג, יצירת הקשר מהווה גורם חשוב למכירות.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414859
כבר הרבה זמן שאני רוצה לשאול אותך אם אתה אותו הקהלת מהקהילה הישראלית של מעריצי פיליקס והמברג.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414945
זה יפה, אבל אני לא רואה את הקשר לדברים שעליהם דיברתי (הצורך במודעות למוצר המפורסם כדי שהפרסום יעבוד).
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414990
החיפוש הזריז לא מצא מאמר בנושא הזה (אם אתה מחפש להחליף דיסיפלינה) אבל האם אתה מסכים שלפחות חלק מהאנשים יזהו שהמכונית שהם רואים מולם היא אותה מכונית שבה נוהג ג'ק (גם בלי להיות מודעים למותג) ? אם כן אז חזרנו לעניין ההתניה ואין חשיבות לעובדה שאת השם של האוטו הם לומדים בפעם הראשונה כשהם מקבלים את רשיון הרכב.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414995
לדעתי רוב האנשים שיזהו את המכונית הם כאלו שממילא נותנים תשומת לב רבה יחסית למכוניות, וסביר להניח שגם ידעו לזהות שזה פורד... אבל בכל מקרה, מה שאני ניסיתי ומנסה לומר הוא שמי שזה ישפיע עליו, *באמת* ישים לב שהמכונית הזו שהוא רואה היא כמו המכונית שבה נוהג ג'ק - כלומר, שיש כאן מודעות.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414998
לגמרי לא בהכרח. ייתכן שהם יישכחו בכלל את הסרט ורק יקשרו אותה למשהו ''טוב''.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 415002
אני אוהב את המילה ''ייתכן''. היא אומרת שחובת ההוכחה עלייך.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 415031
מה פתאום? נהפוך הוא. אם מצב זה ייתכן, פירושו של דבר שהמודעות איננה תנאי הכרחי להשפעת הפרסומת.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 415034
אני רואה שאנחנו מבינים את "ייתכן" בשתי צורות שונות. אני קראתי אותו כ"אולי זה קורה, אבל אולי זה לא קורה אף פעם".

לדוגמה: "ייתכן שאלוהים הורג תינוק על כל מיליון צ'יזבורגרים שאנשים אוכלים". הכל ייתכן.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 415036
אכן זו קריאה שונה. ב"ייתכן" התכוונתי שאצל *חלק* מהאנשים זה עובד כך.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 415038
גם במקרה זה חובת ההוכחה עלייך (אבל הדיון כבר די משעמם כבר ככה).
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 415047
נדמה לי שהשיחה על מכוניות קצת מקשה עליכם להתכנס. כשאדם קונה מכונית, הוא (מן הסתם) מכין טבלת אקסל גדולה עם כל הפרמטרים החשובים, ולא סביר שתהיה לו עמודה מיוחדת ל"ריגוש הנובע מהופעה לא מודעת בסרטים".

אבל אותו אדם, אם הוא נכנס למסבאה והמוזג שמאחורי הדוכן שואל אותו "מה בשבילך, אדוני", מאד יתכן שהוא יגיד "אנא ערף, תן לי <שם של בירה>" (איזה יש?), כשהוא בוחר בשם הראשון שעולה לו לראש. ומה קובע איזה שם עולה לו לראש?

ללא-מודע קל מאד להשפיע בהחלטות לא חשובות. (את הפער בין ההחלטות הלא חשובות לחשובות אני אשאיר לרון בן-יעקב להשלים; את שלי עשיתי).
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 415056
אכן, אבל שים לב שאם מישהו בוחר את הבירה הראשונה שעולה לו לראש, כנראה שלא כל כך חשוב לו מה הוא יקבל. כזכור, הטענה ה''הרדקורית'' של מתנגדי הפרסומות הסמויות היא (אם הבנתי אותה נכון) שהפרסומת הסמויה משתלטת על המוח כך שגם אם הברנש שלנו ינסה להשוות בין בירות, הבירה הסמויה נכנסה לו למוח כל כך שהשיקולים יצביעו לטובתה גם אם היא זולה פחות ומגעילה יותר.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 415062
''נדמה לי שהשיחה על מכוניות קצת מקשה עליכם להתכנס''.
טוה, זה דווקא בסדר. כל הרעיון הוא להתבדר.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 415071
הייתי רוצה לשאול אותך שאלה בתור פוסק ההלכות של האייל:
מהכרותי עם דתיים נוכחתי לדעת שהם נמנעים מכתיבה בימי חוה"מ. האם על כתיבה באינטרנט חל דין שונה?
אם כן, האם ההבדל נעוץ בטכנולוגיה (למשל מותר לקיים דיונים בפורומים ולשלוח S.M.S אבל אסור לכתוב מכתב, מותר להקליד ולהדפיס הרצאה, אבל אסור לרשום הערות) או בתוכן (מותר לנהל דיון בפורום או לכתוב יומן, אסור לעשות רשימת קניות או לסכם הרצאה)?
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 415073
אתה מתכוון רק לחו"המ סוגות או בכלל? (כי אם הכוונה רק לסוכות, זנ יכול להסביר מדוע בתי גפוס סגורים תמיד בסוכות).
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 415078
אני לא זוכר שהיה הבדל מהותי בין סוכות לפסח. (יש עוד חוה"מ שאני לא מכיר?)
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 415100
במבט שני אני מתרשמת עמוקות מהעובדה שהצלחת לקרוא את הפתשגן המרשים שלי...
בחנוכה אין חוה"מ?
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 415110
לא.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 415104
לדעת רוב הפוסקים אין דין כתיבה במחשב ככתיבה על דף. אם זאת, יש שמחמירים גם על כתיבה במחשב ככתיבה רגליה.

כמה קישורים:
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 415119
יש פוסקים-של-ממש שמוסיפים לכל מאמר הלכתי שלהם אזהרות על-גבי אזהרות שמדובר רק בהבאת המקורות ''לאסוקי שמעתא אליבא דהלכתא'', ולא בפסיקה מחייבת (שדורשת עיון בפרטי המקרה). אני פטור מאזהרות מדין קל-וחומר.

חול המועד (מושג הכולל את ימי החול שבתוך הרגלים סוכות ופסח, למעט (בארץ) החג הראשון והחג האחרון) נקרא בהלכה ''חולו של מועד'' - אלו אינם ימי-חול רגילים, וגם לא ימי מועד שאסורה בהם מלאכה. איסור הכתיבה בימי חול המועד (כמו איסורים נוספים) לא נגזר מן הציווי ''כל מלאכת מחשבת לא תעשו'' (בשבת), אלא נקבע על-ידי חכמים כדי שאדם לא יעסוק בעבודתו של ימי חול רגילים, אלא בדברים המתאימים ומכבדים את קדושת המועד.
ההבדל בין דברים אסורים למותרים אינו טכנולוגי, אלא תלוי-תוכן, ולא כאן המקום לפרט.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 415082
דיון כזה כבר נערך פעם וגם אז המסקנה המשתמעת היתה שקשה ללמוד משהו על דרכי התנהגות של אנשים מנסיונו המודע והרציונלי של מגיב בודד באייל, כמו בתגובה 354765 על תופעת "חשיפה בלבד."

ומה יותר חשוב מלהחליט איזו בירה לשתות? (מעניין לבדוק אם יש הבדל בין בר שמציע 40 סוגי בירה לבין מקום שמציע רק 5).
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 415040
טאגליין.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414800
השאלה עד כמה הפירסום סמוי. אם יכניסו פריים של בקבוק קוקה קולה לתוך סרט- אפילו לא תדע שראית אותו אבל תרגיש בנוכחותו. בגלל זה אסרו את זה .
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414803
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414875
תודה
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414886
צר לי לומר לך, אבל לומר "פרסום לא משפיע עלי" מעיד על תמימות רבה. הפרסום משפיע על כולם, כולל מי שמכיר את המניפולציות ומנגנוני ההשפעה שלו היטב. מעבר לזה, זה אכן נחקר מדעית, ולעומק. הפרסום העולמי שווה לא זהב, לא מיליונים ולא מיליארדים, אלא אלפי מיליארדים בשנה (ואולי אפילו יותר). ככזה, הוא נחקר כל הזמן, על קבוצות צופים שונות ומשונות, המודעות למשמעות הפרסום או שלא מודעות אליו. בלי להסתבך, על עצם העובדה שפרסום משפיע, ומאוד, קשה להתווכח. באופן הבסיסי ביותר מעידה על כך עובדה פשוטה מאוד - כשחברה משקיעה בפרסום, הרווחים שלה עולים. נקודה.

מנגנון ההשפעה הבסיסי ביותר והאפקטיבי ביותר של הפרסום הוא חשיפה פשוטה. לכן לא תמצא כמעט פרסומות מורדרניות שמנסות לשכנע אותך שהמוצר טוב יותר - זה למעשה חסר ערך. מספיק לחשוף את המאפיינים הויזואליים של המוצר מספיק זמן לרשתית העין שלך, עם עדיפות לקונוטציות נעימות ומגרות. העניין הוא שאדם, כל אדם (כולל אני ואתה), יעדיף לקנות מוצר הנראה לו מוכר. מסיבה כלשהי, שלא רלוונטית לעניין, אנשים נוטים באופן בלתי רציונלי לבטוח במה שמרגיש להם מוכר (מלשון היכרות). בין שתי מכוניות זהות למעשה, באותו מחיר למעשה, הצרכן (בהכללה, כמובן) יעדיף את זו ש*נראית* לו מוכרת, אפילו אם הוא לא יודע מאיפה היא מוכרת לו, ולמה. תחושה עמומה עמוק בבטן תאמר לו - "זו מכונית טובה יותר. יש בה משהו נכון יותר. המכונית האחרת נראית קצת מוזרה... עדיף לא לגעת בה. הראשונה היא המכונית הנכונה." הצרכן גם יאמר לעצמו שהמכונית אמינה יותר, יפה יותר, מרגשת יותר או מהירה יותר, על פי מה שהוא מגדיר כחשוב לו, ובלי כל קשר הדוק למציאות. למעשה, זה אפילו קיצוני יותר - אדם יעדיף מכונית יקרה יותר וטובה פחות רק בגלל שהיא נראית לו מוכרת.

פרסום הוא כמובן לא הפרמטר היחיד בבחירה, יש גם שיקולים אובייקטיים, חברתיים, כלכליים ואחרים, אבל הוא פרמטר מאוד משמעותי. אני מבטיח לך שאם, לדוגמא, טושיבה לא היו מפרסמים את הטלווזייות שלהם בכלל, לא היו קונים אותן, והיבואן היה פושט את הרגל. אני גם מבטיח לך שזה שאנו רואים מכוניות פורד בתכניות אהובה עלינו, אפילו שאין לנו מושג שאלו מכוניות פורד, משפיע עלינו. וזה נחקר מדעית.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414904
מבקש סליחה מגדי וממך, אבל אני לא חושב שאמרת לו משהו חדש, רק "הפרסום עובד" (אלפי מפרסמים מרוצים לא טועים) ו"זה הוכח מדעית" (סקר קובע כי כווולם מפרסמים). למה שלא פשוט תקשר אותו לאחד מאותם מחקרים רבים שאמרת שתומכים ביעילות הפרסום?
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414944
דווקא הוספתי משהו חדש לדיון, בנוגע לטענה שחוסר מודעות למשמעות המותג שוללת את ההשפעה שלו על הקנייה שלנו:

"... לכן לא תמצא כמעט פרסומות מורדרניות שמנסות לשכנע אותך שהמוצר טוב יותר - זה למעשה חסר ערך. מספיק לחשוף את המאפיינים הויזואליים של המוצר מספיק זמן לרשתית העין שלך, עם עדיפות לקונוטציות נעימות ומגרות. העניין הוא שאדם, כל אדם (כולל אני ואתה), יעדיף לקנות מוצר הנראה לו מוכר." חבל שפספסת, זה היה די בולט.

קישורים למחקרים מדעיים כבר ניתנו בפתיל, ובשפע, ושוב, חבל שפספסת. וכרגע אין לי זמן להתחיל לגגל ולספק נוספים. אם אתה רוצה, אני מנחש שמומלץ להתחיל בערך "פרסום" בויקיפדיה האנגלית, ולהמשיך באחד הקישורים. בהצלחה!
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414946
צר לי לומר לך, אבל ''פרסום לא משפיע עלי'' זה הדבר האחרון שאני אומר, ולכן איני רואה טעם להתייחס לשאר ההודעה.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414948
אז מה אתה כן אומר?
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414973
בהודעה שאליה הוא הגיב אמרתי (בערך) "מכיוון שאני לא זוכר את האליפסה מהמכונית של ג'ק באוור, הפרסום הסמוי שמנסים להעביר באמצעותה לא משפיע עלי".

אגב, מה שמעניין בהודעה שלו היא ההתרחקות מההודעה שפתחה את הדיון. היא כזכור ציינה את העובדה שהמכונית של "הטובים" היא פורד, בזמן שלרעים יש מכוניות אירופאיות וכאלו. אם כל מה שחשוב הוא "ליצור היכרות", מה זה משנה אם זו המכונית של הטובים או הרעים?
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414974
אני משערת שהרעיון הוא ליצור היכרות *בהקשר נעים*. אין לי מושג אם כך זה עובד. וכמובן קיימת גם האסכולה של "לא משנה מה כותבים עליי, העיקר שיאייתו את שמי נכון", אבל לפעמים אני מרגישה ששם מסוים או מראה מסוים שמוכרים לי באופן עמום (ואין לי מושג מאין) מתקשרים לי למשהו טוב/משהו רע. וייתכן ש*התקשרות* הזו נבנתה כך.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 415004
היו לי חוויות רעות עם כמה חברות, ולמרות זאת הדחף שלי הוא להעדיף אותן על פני כאלו שלא שמעתי עליהן בכלל, כי החוויות הרעות לא היו זוועתיות, ועם החדשות, לך תדע. הייתי מעדיף את ASUS על MSI, אבל את MSI הייתי מעדיף על אחת שלא שמעתי עליה עדיין (או, לפחות, זה מה שהייתי עושה אם הייתי פועל רק לפי התחושות, בלי לעצור לחשוב [אבל אולי גם אז]).
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414984
או.קיי.
יש הבדל בין זכירה אקטיבית לזכירה פאסיבית, וסקרים של פרסומות בודקים בדיוק את זה:
1. האם זכור לך הסמל של פורד? ("לא").
2. האם זכור לך סמל האליפסה של פורד? ("לא").
3. האם ראית אי פעם את הסמל הזה (סוקר מציג את סמל האליפסה של פורד)? ("אה... כן").
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 414996
ברור ש*ראיתי* פעם את הסמל של פורד (מספיק ללכת ברחוב בשביל זה). השאלה היא אם שמתי לב אליו ב-"24", ועוד בהקשר החיובי והנעים של "הטובים". כלומר, שאלה 3 צריכה להיות "מה מזכיר לך הסמל הזה?" והתשובה צריכה להיות "ג'ק אהובי!!!!!" (יש ציטוט נחמד של פראצ'ט על מי שמשתמשים בחמישה סימני קריאה).
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 415005
What business are we in??? We are in the damnation business!!!
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 415007
אתה מגזים. חשבתי שסיכמנו, ש:
1. אחרי שרואים כמה פעמים - זוכרים (גם אם פאסיבית).
2. אחרי שזוכרים - מזהים את האוטו הנ"ל בחנות המכוניות.
3. חשיפה בסדרה "24" תורמת לסעיף 1.

למפרסמים אין אינטרס שתזכור את ג'ק באואר. הוא רק vehicle (משחק מילים אקראי) למסר שלהם, שהוא פורד כמובן, המיוצג באליפסה.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 415011
כן, אבל זו לא אבחנה כל כך מעניינת (וכאמור, אפקט דומה אני מקבל מהליכה ברחוב ומבט במכוניות שמנסות לדרוס אותי). חשבתי שיש משהו יותר מתוחכם בכך שנותנים דווקא לג'ק לנסוע בפורד ולרעים משאירים את המכוניות ה''רעות''. אם זה הכל שאלה של זמן מסך ו''זיהוי'', אין לי ויכוח (וגם לא ברור לי מה הבעיה כאן).
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 415025
כי בסדרה אמריקנית מהליגה הראשונה לא עושים חצי עבודה. הם גם לוקחים בחשבון שיהיו צפיות חוזרות, ודי.וי.די שייצא לספריות הווידאו, ואנשים בבית שיעצרו את הפריים לרגע להבין איך ביצעו פעלול כזה או אחר (לא ראיתי את הסדרה), ואולי איזה מרצה בחוג לקולנוע וטלוויזיה שיקרין חצי פרק שוב ושוב וידבר על בניית נאראטיבים חלופית או משהו, ובקיצור הצפייה בסדרה לא מתמצה ב"שידרנו פרק 15, יאללה לפח, ומקס - תביא את 16 ותזמין פיצה".

וישנו גם כמובן הסבר אוקהם - אם ממילא מזהים, מה איכפת להם לתת את הפורד לבחור הטוב? :-P (זו מכונית אמריקנית, לא? איזה תסריטאי שרוצה לשמור על העבודה שלו היה נותן מכונית אמריקנית לרעים?).

ואתה יודע מה - הסבר שלישי שלא קשור לקלט אצל הצופה. למה שהזקנים עם הסיגר במועצת המנהלים של פורד יעבירו לפרסומאי שלהם תקציב על פרסומת שבה הם בצד של הרעים?
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 415026
והשלמה מיותרת לפסקה הראשונה: ... ויהיו גם אתרי אינטרנט חוכמולוגים של אנשים שיחפשו וימצאו "פספוסים" בסדרות פופולריות (בדקה 21 של פרק 7 רואים את ג'ק מחזיק את הטלפון ביד שמאל, ושנייה אחרי זה הטלפון ביד ימין!").
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 415035
נראה לי שאני כבר לא מבין על מה בעצם הדיון. מכיוון שאני זוכר שאת לא אוהבת שאני מתדיין למרות שאני לא מצדד בלהט בעמדה שאני מגן עליה, נראה לי שאפסיק כאן.
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 415041
טוב.
הנגזרת של צורת הדיון הזו שלך היא, שאתה כל הזמן מסיט את המוקד כמה מעלות ימינה או שמאלה (''טוב, את זה הבנתי, אבל את זה עדיין לא הבנתי'').
זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי 415057
תראי, אם לא נסיט אותו, זה יהפוך להיות דיון סטייל "טרחנים כפייתיים במתמטיקה" שבו אומרים את אותו הדבר במשך 1,000 הודעות. אני מעדיף לקפוץ מנושא לנושא ובסוף לצאת עם כמה תובנות מעניינות (איפה העלמה עפרונית כשצריך אותה?)
  זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי • דורפל
  זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי • האייל האלמוני
  זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי • ברקת
  זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי • האייל האלמוני
  זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי • דורפל
  זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי • האייל האלמוני
  התניות, פרסום ותת-מודע • תומר
  התניות, פרסום ותת-מודע • אבי עבודי
  התניות, פרסום ותת-מודע • אבי עבודי
  התניות, פרסום ותת-מודע • גדי אלכסנדרוביץ'
  התניות, פרסום ותת-מודע • אורי גוראל גורביץ'
  התניות, פרסום ותת-מודע • האייל האלמוני
  התניות, פרסום ותת-מודע • גדי אלכסנדרוביץ'
  התניות, פרסום ותת-מודע • דובי קננגיסר
  גירוי סבלימינלי • רון בן-יעקב
  גירוי סבלימינלי • תומר
  גירוי סבלימינלי • רון בן-יעקב
  גירוי סבלימינלי • האייל האלמוני
  גירוי סבלימינלי • אבי עבודי
  התניות, פרסום ותת-מודע • רודי וגנר
  באמת סרט נהדר • העלמה עפרונית
  ''הניסוי'' שאתה מדבר עליו • ניר א.
  זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי • לא חרדי ולא עורך-דין
  זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי • גדי אלכסנדרוביץ'
  זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי • לא חרדי ולא עורך-דין
  זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי • גדי אלכסנדרוביץ'
  זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי • עוזי ו.
  זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי • גדי אלכסנדרוביץ'
  זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי • דובי קננגיסר
  זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי • גדי אלכסנדרוביץ'
  זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי • דובי קננגיסר
  זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי • גדי אלכסנדרוביץ'
  זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי • דובי קננגיסר
  זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי • תובל
  זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי • גדי אלכסנדרוביץ'
  זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי • רון בן-יעקב
  זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי • האייל האלמוני
  זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי • גדי אלכסנדרוביץ'
  יש יותר מדרך אחת • אשר הכפתור
  יש יותר מדרך אחת • גדי אלכסנדרוביץ'
  יש יותר מדרך אחת • אשר הכפתור
  יש יותר מדרך אחת • גדי אלכסנדרוביץ'
  יש יותר מדרך אחת • unspammable
  יש יותר מדרך אחת • אשר הכפתור
  יש יותר מדרך אחת • דובי קננגיסר
  יש יותר מדרך אחת • אשר הכפתור
  יש יותר מדרך אחת • דורפל
  הצעה שונה • אודי פסמון
  הצעה שונה • דודי קינג
  הצעה שונה • דובי קננגיסר
  הצעה שונה • אודי פסמון
  הצעה שונה • דובי קננגיסר
  הצעה שונה • אודי פסמון
  הצעה שונה • גדי אלכסנדרוביץ'
  הצעה שונה • Xslf
  הצעה שונה • גדי אלכסנדרוביץ'
  הצעה שונה • עדי סתיו
  הצעה שונה • אודי פסמון
  הצעה שונה • דורפל
  הצעה שונה • ראובן
  הצעה שונה • דורפל
  מודל הפיסטוקים • ראובן
  מודל הפיסטוקים • דורפל
  מודל הפיסטוקים • דובי קננגיסר
  למה צריך חברת תקליטים בימינו? • אודי פסמון
  למה צריך חברת תקליטים בימינו? • דובי קננגיסר
  למה צריך חברת תקליטים בימינו? • ברקת
  למה צריך חברת תקליטים בימינו? • צפריר כהן
  למה צריך חברת תקליטים בימינו? • ברקת
  למה צריך חברת תקליטים בימינו? • צפריר כהן
  למה צריך חברת תקליטים בימינו? • ברקת
  החדר האינטימי שלי • ברקת
  למה צריך חברת תקליטים בימינו? • אודי פסמון
  למה צריך חברת תקליטים בימינו? • דובי קננגיסר
  מודל הפיסטוקים • דורפל
  מודל הפיסטוקים • דובי קננגיסר
  מודל הפיסטוקים • דורפל
  מודל הפיסטוקים • דובי קננגיסר
  מודל הפיסטוקים • האייל האלמוני
  מודל הפיסטוקים • צפריר כהן
  מודל הפיסטוקים • דובי קננגיסר
  מודל הפיסטוקים • אלון עמית לרגע
  דרושה שותפה רווקה • ראובן
  דרושה שותפה רווקה • דורפל
  דרושה שותפה רווקה • ראובן
  דרושה שותפה רווקה • דורפל
  דרושה שותפה רווקה • דורפל
  דרושה שותפה רווקה • רודי וגנר
  דרושה שותפה רווקה • ראובן
  מודל הפיסטוקים • צפריר כהן
  מודל הפיסטוקים • דורפל
  מודל הפיסטוקים • דורפל
  19 שנים עבור כיכר לחם • ראובן
  19 שנים עבור כיכר לחם • גדי אלכסנדרוביץ'
  19 שנים עבור כיכר לחם • ראובן
  19 שנים עבור כיכר לחם • נועה ו
  19 שנים עבור כיכר לחם • דורפל
  19 שנים עבור כיכר לחם • ראובן
  19 שנים עבור כיכר לחם • דורפל
  19 שנים עבור כיכר לחם • ראובן
  19 שנים עבור כיכר לחם • דורפל
  19 שנים עבור כיכר לחם • ראובן
  19 שנים עבור כיכר לחם • דורפל
  19 שנים עבור כיכר לחם • ראובן
  19 שנים עבור כיכר לחם • דורפל
  19 שנים עבור כיכר לחם • ראובן
  הסדר לא קובע • דורון הגלילי
  אנדרסטייטמנט • ראובן
  19 שנים עבור כיכר לחם • דורפל
  19 שנים עבור כיכר לחם • ראובן
  19 שנים עבור כיכר לחם • דורפל
  19 שנים עבור כיכר לחם • האייל האלמוני
  19 שנים עבור כיכר לחם • דורון הגלילי
  19 שנים עבור כיכר לחם • האייל היפאני
  מודל הפיסטוקים • הקשה המקשה
  touche • ראובן
  מודל הפיסטוקים • שוטה הכפר הגלובלי
  מודל הפיסטוקים • האייל האלמוני
  מודל הפיסטוקים • דרור
  הצעה שונה • האייל האלמוני
  הצעה שונה • ראובן
  הצעה שונה • האייל האלמוני
  הצעה שונה • ראובן
  הצעה שונה • צפריר כהן
  הצעה שונה • ראובן
  הצעה שונה • צפריר כהן
  ללא כותרת • העלמה עפרונית
  הצעה שונה • אודי פסמון
  הצעה שונה • ברקת
  הצעה שונה • אודי פסמון
  הצעה שונה • ברקת
  הצעה שונה • קהלת
  הצעה שונה • ברקת
  הצעה שונה • אודי פסמון
  הצעה שונה • mermit
  הצעה שונה • דובי קננגיסר
  הצעה שונה • ברקת
  הצעה שונה • עדי סתיו
  הצעה שונה • דובי קננגיסר
  הצעה שונה • עדי סתיו
  הצעה שונה • דובי קננגיסר
  הצעה שונה • עדי סתיו
  הצעה שונה • דובי קננגיסר
  הצעה שונה • עדי סתיו
  הצעה שונה • דובי קננגיסר
  הצעה שונה • עדי סתיו
  הצעה שונה • דובי קננגיסר
  הצעה שונה • עדי סתיו
  הצעה שונה • דורון הגלילי
  הצעה שונה • דובי קננגיסר
  תהיה מוסרית • אודי פסמון
  תהיה מוסרית • דובי קננגיסר
  תהיה מוסרית • אודי פסמון
  תהיה מוסרית • דובי קננגיסר
  תהיה מוסרית • אודי פסמון
  תהיה מוסרית • דובי קננגיסר
  תהיה מוסרית • אודי פסמון
  תהיה מוסרית • דובי קננגיסר
  תהיה מוסרית • אודי פסמון
  תהיה מוסרית • צפריר כהן
  תהיה מוסרית • אבי עבודי
  תהיה מוסרית • קהלת
  תהיה מוסרית • צפריר כהן
  תהיה מוסרית • ברקת
  תהיה מוסרית • אודי פסמון
  הצעה שונה • גדי אלכסנדרוביץ'
  Don’t Eat The Yellow Snow • ראובן
  Don’t Eat The Yellow Snow • האייל האלמוני
  Don’t Eat The Yellow Snow • גדי אלכסנדרוביץ'
  Don’t Eat The Yellow Snow • ראובן
  Don’t Eat The Yellow Snow • גדי אלכסנדרוביץ'
  Don’t Eat The Yellow Snow • שוטה הכפר הגלובלי
  הצעה שונה • רודי וגנר
  הצעה שונה • גדי אלכסנדרוביץ'
  הצעה שונה • ברקת
  הצעה שונה • גדי אלכסנדרוביץ'
  הצעה שונה • האייל האלמוני
  הצעה שונה • ברקת
  הצעה שונה • ברקת
  הצעה שונה • גדי אלכסנדרוביץ'
  הצעה שונה • ברקת
  הצעה שונה • גדי אלכסנדרוביץ'
  הצעה שונה • ברקת
  הצעה שונה • דורפל
  Time is money • רודי וגנר
  Time is money • עדי סתיו
  הצעה שונה • דורפל
  הצעה שונה • דובי קננגיסר
  הצעה שונה • דורפל
  הצעה שונה • דובי קננגיסר
  הצעה שונה • דרור
  הצעה שונה • ערן בילינסקי
  הצעה שונה • ראובן
  הצעה שונה • ערן בילינסקי
  הצעה שונה • ראובן
  הצעה שונה • ערן בילינסקי
  קפיצה אסוציאטיבית • ראובן
  הצעה שונה • דרור
  כן ירבו • ראובן
  הצעה שונה • צפריר כהן
  הצעה שונה • דרור
  הצעה שונה • צפריר כהן
  זה לא יתכן, זה לא אפשרי - יש הבדל משמעותי • האייל החושב
  זה יתכן, זה אפשרי • קהלת
  זה יתכן, זה אפשרי • צפריר כהן
  זה יתכן, זה אפשרי • ברקת
  הסיוט הסינגפורי • אודי פסמון
  הסיוט הסינגפורי • האייל האלמוני
  הסיוט הסינגפורי • אודי פסמון
  הסיוט הסינגפורי • גדי אלכסנדרוביץ'
  הסיוט הסינגפורי • דובי קננגיסר
  הסיוט הסינגפורי • גדי אלכסנדרוביץ'
  הסיוט הסינגפורי • דובי קננגיסר
  הסיוט הסינגפורי • דורפל
  הסיוט הסינגפורי • נועה ו
  הסיוט הסינגפורי • דורון הגלילי
  הסיוט הסינגפורי • צפריר כהן
  הסיוט הסינגפורי • אבי עבודי
  הסיוט הסינגפורי • האייל האלמוני
  הסיוט הסינגפורי • צפריר כהן
  איזה כיף לצטט את עצמי • האייל האלמוני
  הסיוט הסינגפורי • האייל הפרנואיד
  הסיוט הסינגפורי • צפריר כהן
  מחיאות כפיים מנומסות • האייל הפרנואיד

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים