קספרוב ו''דיפ ג'וניור'' נפרדו בתיקו 1353
אלוף העולם בשחמט לשעבר גארי קספרוב סיים בתיקו את הדו־קרב עם תוכנת השחמט הישראלית "דיפ ג'וניור".

הדו־קרב בין "דיפ ג'וניור" לקספרוב - שבמשך 16 שנים היה אלוף העולם בשחמט - כלל שישה משחקים, ונערך במועדון הספורט של ניו יורק. כל צד ניצח במשחק אחד, וארבעת המשחקים הנותרים הסתיימו בתיקו.

בראיון ל"הארץ" לפני כחצי שנה, התייחס שי בושינסקי - אחד משני יוצרי "דיפ ג'וניור" - לתחרות בין התוכנה לרב־האמן הרוסי, שהיתה אמורה להיערך בירושלים בינואר. בושינסקי, שפיתח את התוכנה יחד עם אמיר באן, אמר אז שגם תיקו יהיה "תוצאה מכובדת מאוד". ואכן, במפגש הראשון בין התוכנה לקספרוב, שהסתיים שלשום בניו־יורק (התחרות בינואר בוטלה), השיגה "דיפ ג'וניור" תוצאת תיקו.

בשנת 1997 הפסיד קספרוב במשחק מתוקשר נגד "דיפ בלו" (כחול עמוק) - מחשב העל של חברת IBM.
קישורים
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

רב-האמן הרוסי? 128306
קספרוב אמריקאי.
רב-האמן הרוסי? 128308
?
וליתר ביטחון, הביוגרפיה של קספרוב:
בעצם, הוא לא. התלבלבתי. קורה. 128309
בובי פישר 128405
הוא השחמטאי האמריקאי היחיד, שזכה באליפות העולם.
בובי פישר 128432
נכון. אני כל הזמן מתבלבל ביניהם. שערורייה.
קובה, זה באמריקה? 128648
כי קפבלנקה היה אלוף העולם הרבה לפני פישר.
קובה, זה במורדוך 130159
אלמוני חכם
אכן צדקת, קפבלנקה היה הרבה לפני פישר.
ולא רק הוא. גם לאסקר היהודי גרמני, עוד בסוף המאה ה-‏19,
ואיבה ההולנדי. ועוד כמה. (עפ"י "הקרב על הכתר" מאת שאול הון, ספריית מעריב, 1972).
אולם מאז מלחמת העולם השנייה פישר היה היחידי שאינו תוצרת בריה"מ.
קובה, זה במורדוך 131012
אכן.
רק שמתוך הרשימה המכובדת, קפבלנקה הוא היחיד שהגיע מהעולם החדש.
יש הטוענים שאם היו אליפויות עולם בתקופתו של מרפי (הראשון מבין שלושת ''ילדי הפלא של אמריקה''), הוא היה לוקח. נדמה לי שמעריציו טענו שהוא יכול לתת לאלוהים פרש פור, אבל מאד יתכן שאני סתם מתבלבל.
קובה, זה במורדוך 131695
בובי פישר אמר שהוא מוכן לשחק בלי פרש עם כל אישה באשר היא ולנצח אותה (ולפני כמה שנים, אחרי הפרישה הממושכת, השתפן מדו-קרב מול יהודית פולגאר. עם פרש, דווקא).

מרפי פרש מהשחמט התחרותי ב-‏1859; אלוף העולם הראשון, וילהלם שטייניץ, בחור ישיבה לשעבר, ניצח בדו-קרב הראשון על אליפות העולם את אדולף אנדרסן (פרופ' למתמטיקה וגאון שהובס ע"י מרפי עצמו בדו-קרב כעשור קודם לכן) שבע שנים מאוחר יותר.
קובה, זה במורדוך 148181
על בובי פישר ידוע כי הגאונות שלו בשחמט היא פן של אישיות לא מאוזנת.
לסטפן צוויג יש סיפור מרתק בשם ''משחק המלכים'' שם מודגמת גאונות חד-צדדית. בקובץ הסיפורים שלו לילה מופלא.
ושוב, 128388
כמו בדוקרב נגד deep blue קספרוב שיחק מתחת לרמתו הרגילה, כך שהמסקנה שלי היא שבינתיים השחקן הטוב ביותר עלי אדמות בנוי בטכנולוגיה פחמימנית. מאכזב.
מאכזב? 128407
למה?

יש משהו קסום בעיני בזה שהטכנולוגיה הפחממנית עדיין מנצחת.
יש משהו מרתק בחוסר היציבות של הטכנולוגיה הזו.
מאכזב? 128427
נו, הרי גם אני בעוונותי פחמימני בכל רמ"חי, ובתור חסיד גדול של הכימיה הזאת אני בעד נצחונותיה הגדולים באמת: לבנות מכונות שיעלו עליה גם בתחומי האינטלקט, כפי שעושים כבר מליוני שנים בתחומים הפיזיים.

ומה שהכי מוצא חן בעיני בצעיר העמוק הוא שמבחינת החומרה הוא מפגר בהרבה אחרי הכחול העמוק האיי.בי.אמי מלפני שבע שנים (בשני סדרי גודל כמעט), והוא מפצה על זה ע"י שיפור התוכנה לכיוונים "אנושיים" יותר. כבר העירו שהוא משחק "כמו בן אדם, לא כמו מחשב" ואין מחמאה גדולה מזאת ליוצריו בפרט ולמין האנושי בכלל.
מאכזב? 128643
יכול להיות שאני טועה, אבל אין כאן ערוב מושגים בין פחמימות (carbohydrate) לבין פחמימנים (hydrocarbons)?
מאכזב? 128656
ניסיתי להטות את השני.

להבא, טכנולוגיה הידרוקארבונית.
שח אקס מכינה 128541
בסוף הידיעה ב"הארץ" כתוב: 'קספארוב העריך כי יעברו שנים ספורות [עד שהמחשבים ישיגו שליטה מוחלטת בשחמט העולמי], ואז "הם ינצחו בכל תחרות, ויהיה עלינו להיאבק על כל משחק"'.

קודם כל, זה קצת מבולבל: כבר היום קספארוב צריך להיאבק על כל משחק נגד התוכנות המובילות. כשיעברו השנים הספורות, כבר לא יהיה מאבק, הוא יוכרע.

אבל מה בכך? האם המצאת המכוניות ביטלה את תחרויות הריצה? לא; פשוט מגבילים את אלו לבני אדם. כך גם יקרה, מן הסתם, לתחרויות שחמט: הן תוגבלנה לבני אדם.

כמובן שהפרשנויות של תחרויות, וניתוחי הקרבות, יראו אחרת כאשר לפרשנים תהיינה תוכנות טובות בהרבה מהשחקנים.
שח אקס מכינה 128566
וגם לשחקנים יהיו יריבים מעולים לאימונים.
שח אקס מכינה 128575
1. כבר היום מחשבים (עם תוכנה מתאימה) מנצחים את כל השחקנים פרט לרבי-אמנים בודדים. לכן, התחזית בשורה האחרונה התגשמה כבר.

2. פירוש אפשרי לדבריו של קספרוב: את השמפניה שאנחנו פותחים היום כשמנצחים מחשב בתחרות, נצטרך לפתוח בעתיד בכל פעם שמנצחים במשחק בודד (כי לא ניתן יהיה לצפות לנצחון בתחרות כולה).

3. בשחמט יש הבדל משמעותי בין נצחון לתיקו. יעבור כנראה זמן קצר עד שנצחון על מחשב (אופטימלי) יהיה מאורע נדיר; אבל רבי אמנים יוכלו "לסחוט" מהמחשב תיקו עוד שנים רבות אחר-כך.
תהיתי 128717
השחמט הרי אינו משחק שבו מספר האפשרויות אין סופי.
מספר האפשרויות גדול מאד אבל סופי.
נניח שיהיה בעתיד מחשב חזק מאד שיוכל לבדוק את כל האפשרויות. זה אומר שהמחשב ישחק איזה שהוא משחק "אידאלי".
ואם יתמודדו שני מחשבים כאלה זה מול זה, מה יהיה ?
האם התוצאה תהיה תמיד תיקו ?
האם ינצח תמיד הלבן ?
האם תמיד השחור ?
אחת משלושת התשובות חייבת להתקיים חד משמעית.
תהיתי 128729
זה בערך מה שאומר "משפט צרמלו" בתורת המשחקים, לא?
תהיתי 128750
אכן כן, זה בדיוק מה שאומר ''משפט צרמלו''.
תהיתי 128762
"צרמלו" זה שם שמזכיר לי איזו דמות ססגונית מירושלים של פעם, שיוסי בנאי אוהב להביא מסיפוריה.
לצערי מעולם לא שמעתי שום קורס בתורת המשחקים.
אפשר לקבל עוד קצת פרטים על המשפט הזה ?
קצת 128763
תמצא ב תגובה 99226
מעניין. תודה. 128766
נזכרתי. האיש של יוסי בנאי הוא סורמלו 128764
נזכרתי. האיש של יוסי בנאי הוא סורמלו 128927
סורמאללו.

(מה אני עושה בדיון הזה? רק חיפשתי את היציאה).
וגם: 128765
סוראמלו אינו צרמלו.
תהיתי 128771
אלא שמשפט צרמלו לא תקף בשחמט, שכן בשחמט קיים מצב תיקו. השאלה היא, האם הלבן יכול תמיד לכפות נצחון, או שהשחור יכול תמיד להשיג תיקו‏1.

לכאורה, מדובר בשאלה שמחשב יכול לפתור - מספר סופי של אפשרויות בכל מצב, מספר סופי של מצבים אפשריים. אלא שלמיטב זכרוני, המספרים בהם מדובר הם כאלה, שלמחשב-על מודרני ידרש מספר אסטרונומי של שנים כדי לפתור את הבעיה.

-----
1 אחד מחברי טען פעם שיתכן, תיאורטית לפחות, שהתשובה היא כזו ש*השחור* יכול תמיד לכפות נצחון. נשמע לי בלתי-סביר בעליל. עוזי?
תהיתי 128774
1 יתכן שערך-המשחק של משחק השחמט הוא "נצחון לשחור". אני לא מבין למה זה בלתי-סביר בעליל, אבל אני די בטוח שאין בינתיים שום משפט שאומר שערך-המשחק אינו "נצחון לשחור". כיוון שעמדתי לבקש מעוזי לעשות את ההימור הזה, אז אני אתן את שלי (למרות שאני בספק אם נדע את התשובה במהלך המאה הקרובה): ערך המשחק הוא "תיקו".
תהיתי 128844
אני מצטרף להימור: ערך המשחק הוא תיקו. זה בערך מה שכתבתי בסעיף 3 של תגובה 128575.
עץ המשחק של שחמט הוא כל-כך ארוך ומסועף, עד שסביר להניח שהסמטריה של עמדת הפתיחה מספיקה כדי להבטיח תיקו (למרות היתרון לכאורה שיש לצד שנע ראשון).
תהיתי 128850
אני כבר הימרתי פעם על ניצחון ללבן‏1, אבל לא הייתי שם על זה כסף. בעצם לא איכפת לי לשים על זה כסף, אני שותף להערכה שלא נזכה לדעת את התשובה בעולם הזה, ובעולם הבא ממילא אתה ואני נהיה באגפים שונים.
_____
1- בהנחה שהחוקים ישונו קצת כך שבמצב של תיקו בעל היתרון החומרי, אם קיים, ייחשב למנצח.
תהיתי 128863
התערבנו. אני חושב שגם אם תיקו יחשב לנצחון של בעל היתרון החומרי (ובשאר המקרים זה עדיין תיקו), לאף אחד מהצדדים לא תהיה אסטרטגיית נצחון.
כמובן, אני מצפה לקבל את התשלום במוקדם או במאוחר. כיילחל''ה.
כיילחל"ה? 128864
ניחוש: משהו בנוסח "כל ישראל יש להם חלק ל[ב?]עולם הבא"? ואם אני צודק, התשובה שלי היא: לכיימ"ה.
תהיית המשך 128751
ונניח שאין אפשרות מעשית לבדוק את כל עץ המסעים, האם עדיין אפשר שתהיה פונקציית מצב אופטימלית שתיתן לכל מצב בלוח את המסע הטוב ביותר האפשרי ע"ס האינפורמציה הקיימת, בלי לבנות בכלל את עץ התשובות האפשריות? (מי שמכיר את הפתרון למשחק "NIM" יודע למה אני מתכוון)
? 128767
תהיית המשך 128769
אין שום תוצאה ששוללת את האפשרות הזו.
תהיית המשך 128772
פונקציה כזו, אם קיימת, תפתור את "בעית השחמט", לא? פשוט הפעל אותה בכל צעד, החל מהראשון. אם הלבן ניצח, משמע שהשחור אינו יכול להשיג תיקו במשחק אופטימלי.
תהיית המשך 128775
כן.

השכ''ג מן הסתם התכוון לשאול אם ייתכן שישנה פונקציה יעילה לקביעת המהלך הבא, דהיינו כזו שהסיבוכיות שלה נמוכה משל הפתרון הטריוויאלי (בניית עץ המשחק המלא). כאמור, אין מניעה שקיימת פונקציה כזו, ואכן ב''נים'' היא קיימת.
תהיית המשך 128782
אני יודע שיש תוכנות שחמט שמנסות לשלב את שני סוגי הבינ''מ הקיימים כדי לשפר את יכולותיה - מצד אחד לחשב צעדים קדימה עד כמה שאפשר (שבעה, במקרה שזכור לי), וכשמגיעים ל''עלים'' של הענפים הללו, מחשבים איזו פונקציה שבודקת סיכויי הצלחה לסיום המשחק מהמהלך ההוא, ולפי זה מחליטים.
תהיית המשך 128849
למיטב ידיעתי התוכנות המתקדמות אינן עוברות על כל המצבים האפשריים עד העומק שציינת, וחלק מה"חוכמה" שלהן הוא לאתר ענפים מבטיחים ו"לגזום" ענפים חסרי תוחלת - אבל אני לא בטוח.

אלגוריתם כזה מאפשר חקירת העץ לעומק רב יותר, כשהמחיר הוא החמצת מסעים טובים בגלל שהם מביאים למצב נחות לכאורה לפני שרואים את האור, ובפרט יש לו השפעה שלילית על הקרבת כלים. אחת ההפתעות של הדוקרב היתה הקרבת רץ ע"י התוכנה במשחק החמישי (שהסתיים בתיקו), אלא שבניתוח בדיעבד היא פחות מפתיעה ממה שנראה בזמן אמיתי כי המלך הלבן נחשף בעקבותיה *מיידית* וכנראה שהיתרון הפוזיציוני הזה קיבל את המשקל הראוי. למרבה הצער, הצוות של צעיר עמוק לא נוטה לשתף את העולם במידע על עולמו הפנימי של הנער - מסיבות כלכליות, אני מניח.
תהיית המשך 129654
הממם. למה לא לתת עומק מקסימלי ומינימלי לחיפוש? זאת אומרת, התוכנה אף פעם לא תחשב מעבר ל-, נאמר, שבעה מהלכים קדימה, ותנסה לגזום ענפים לא-רווחיים מבחינתה. אבל תהיה מוכנה לתת צ'אנס לכל ענף, אפילו כזה שאמור להיגזם, עד, נאמר, שני מהלכים קדימה, ורק אם שני מהלכים קדימה מתברר שבאמת אין לו שום תת-ענף משתלם, לזרוק אותו קיבינימאט ולהמשיך הלאה?

________
עדי סתיו, לא מבין גדול
תהיית המשך 129663
אפשר לתת לענפים להתחרות על המשאבים ביניהם, כשהמצב-ההורה מתקצב את הזמן שיש לו ביניהם לפי הטיב היחסי של המצב. מצבים מעניינים כדאי לחקור לעומק; אלו שהם טפשיים על-פניהם צריכים בדיקה שטחית יותר.
תהיית המשך 129734
אני חושב שכך בדיוק התוכנה מתנהגת. הבעיה היא עם הביטוי "מתברר שבאמת אין לו שום תת-ענף משתלם" - שהרי אם בדקת רק שני מסעים קדימה ולדעת התוכנה כל האפשרויות שם גרועות זה לא חייב להיות באמת כך. אולי לאחר שני מסעים המצב נראה רע אבל המסע הבא היה הופך את הקערה על פיה (מה-ח8, מט).
תהיית המשך 129731
לדעתי זה גם האלגוריתם שבן אנוש משתמש בו; גם יכולת החשוב שלנו מוגבלת.
תהיית המשך 129736
ללא ספק בן אנוש בודק רק חלק קטן מהעץ, ההערכות מדברות על כך שקספרוב בודק 2-3 מסעים בשניה, הרבה פחות ממה שה pc על השולחן שלך עושה, אלא שאותם מסעים שהוא בודק נבחרים ע"י מנגנונים בהם המוח האנושי טוב בהרבה ממה שיודעים כרגע לתכנת (זיהוי תבניות) - אותן דרכי חשיבה שזוכות לכינוי "אינטואיציה".
תהיית המשך 129770
קספרוב "מתוכנת" למשימת השחמט בדיוק כמו שדיפ-ג'וניור מתוכנת, ואני חושב שהאלגוריתם שלו ושל דיפ-ג'וניור לא שונים בהרבה. להגיד שהמוח האנושי באופן כללי יותר טוב בדברים כאלו זו לדעתי הגזמה. אני מאמין שגם לו היה לשחקן השח הממוצע זמן חישוב כך שמספר המהלכים שהוא והמחשב רואים קדימה זהה, השחקן לא בהכרח היה בוחר את האפשרות הטובה יותר.

--------------
השועל, שלא מצליח לעבור את רמה 2500 ב CHESSMASTER 8000
תהיית המשך 129849
אבל השחקן האנושי עובר על הרבה פחות אפשרויות, וכשרונו בזיהוי תבניות (pattern recognition) עולה על זה של המחשב לאין שיעור.

מאחר והחומרה שונה לגמרי, אני מאמין שגם האלגוריתמים שונים. מחד יצור עם המון מעבדים איטיים והמון קשרים בין המעבדים האלה (כל נוירון קשור לאלפי נוירונים אחרים), ומאידך מחשב עם מעבדים מהירים אך עם בעיות מקביליוּת חמורות.

רשתות נוירוניות יכולות, אולי, לקרב את המחשב לאופן החשיבה האנושי בשחמט, אבל לא ידוע לי אם נעשים מאמצים רציניים בכוון זה.
__
שכ"ג, שנכנע תמיד אחרי ה4
תהיית המשך 130048
אחרי איזה 4?
תהיית המשך 130049
אני חושב שזה רמז:
תהיית המשך 130107
רגלי נוסע ל-ה4. הפתיחה שבעזרתה מר ו. הביס אותי ללא תנאי.
תהיית המשך 130114
שלא לדבר על "א-ה-ה-הם. שלא תחשבו על זה אפילו" (תגובה 94387), שאיתו הביס העורך הראשי את שנינו.
תהיית המשך 286470
שני לינקים על תיאוריה (Chunking Theory) שמספרת כיצד מומחים תופסים את לוח השחמט אחרת מחובבים:

תהיית המשך 286502
היכולת של מומחי שח לזכור מיקום כלים עך לוח שחמט איננה רק בגלל הכושר לאגד פיסות מידע אלא גם בגלל הכושר שלהם לבנות מחדש זיכרון על סמך הידע שלהם בשחמט. אם מציגים לכמה שניות לרבי-אמנים ולחובבים לוח שחמט, רבי האמן יזכרו טוב יותר את מיקום הכלים, בעוד החובבים יזכרו בהסתברות אקראית רגילה. זה נכון בתנאי שהכלים מסודרים על הלוח בתבנית על פי חוקי המשחק. אם סתם זורקים כלים על הלוח, רבי אמנים לא יזכרו טוב יותר מחובבים. בזמן איחזור, רבי האמנים זוכרים מיקום של כמה כלים, חושבים כמה רגעים וממשיכים עם הקבוצה הבאה, עד שהם ממקמים את כל הכלים על הלוח. הדבר הזה מצביע על האפשרות שהזכרון נבנה או נבנה מחדש באמצעות סימנים וידע של תבניות משחקיות, ולא סתם על ידי איחזור אחד לאחד של מידע סתמי.
תהיית המשך 129067
עם התיקון של השוטה (לפי עומק החישוב אינו אחיד), נדמה לי שכל תוכנות השחמט עושות זאת. די מובן מאליו, בעצם: אם אתה רק מחשב X מהלכים קדימה, מה תעשה אחרי שגמרת לחשב אותם? איך תבחר?
אזכור מתבקש של מחשבים קוואנטיים 129655
אני סקפטי 129668
לא סביר 128773
ב NIM האסטרטגיה המנצחת נמצאת על ידי מציאת שמורה (invariant) במשחק, וביצוע מהלכים המשמרים אותה. לא נראה שניתן למצוא שמורה כזו בשחמט - בטח לא בצורה קלה.
תהיית המשך 128776
למי שתוהה מה זה "נים":
תהיית המשך 129065
למדת אצל גיל קלעי?
לא 129121
לא 592745
למד אצל גיל קלעי? קרא קצת באייל, מה שקרה זה שגיל קלעי למד אצלו...
פורש 286236
קספרוב פורש משח מקצועני. BBC: http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4338719.stm
למה בזמן הווה? 286383
המלך פרש. (מעניין לאן הוא רץ.)
למה בזמן הווה? 286459
אם שחמטאי נלחם בג'ודוקא, מי לוקח?
למה בזמן הווה? 286732
זה תלוי במה הם נלחמים. בשח השחמטאי לוקח. אבל בדמקה זה קשה לדעת. שלא לדבר על ''דג מלוח'', שאז אין ספק שלג'ודוקא יש יתרון משמעותי.
למה בזמן הווה? 286707
לשחק עם המלכה?

1 ואולי מוטב: חנוך ניר-לוין.
למה בזמן הווה? 286733
נגמר לו הסוס ?
388824
נראה לי שבתוכנות שחמט יש בעיה שלא הועלתה כאן ובעוד איזה דיון שקראתי פה על תוכנות כאלה.

נניח שיש לנו מחשב שמשחק לפי אסטרטגיה אופטימלית, ונניח לשם פשטות שערך המשחק בהתחלה הוא דווקא "ניצחון לשחור", ושהמחשב משחק לבן. נובע מכך שכל מהלך שהמחשב יבצע יהיה גרוע באותה מידה מבחינתו, כי ההפסד הוא כביכול בלתי נמנע. אם כך, איך המחשב יבחר איזה מהמהלכים הוא "פחות גרוע"? מבחינה מתימטית "קרה", זה לא משנה מה הוא יעשה כי הלוח יישאר במצב הפסד. למרות זאת, בני אדם מנצחים בשני הצדדים ויודעים אילו מהלכים יגרמו לצד השני לוותר על הניצחון הבטוח שלו. כאן זה כבר לא עניין של כוח חישוב, כי אין פה אסטרטגיה אופטימלית. זה דורש הבנה של החשיבה האנושית, וזו לדעתי הבעיה העיקרית שתוכנות שחמט צריכות להתמודד איתה.

אם ערך המשחק הוא ניצחון ללבן והמחשב משחק שחור העניין עדיין תקף אם מניחים שהמהלך הראשון לא "מוותר" על הניצחון. זה תקף גם אם ערך המשחק הוא תיקו, עבור שני הצדדים, משום שהמחשב לא יוכל לנצח אלא אם יגרום לשחקן האנושי לעשות טעות.
388826
...אבל אם השחקן האנושי הוא פוליטיקאי, המחשב לא יוכל לגרום לו לטעות...
388936
למה "גרוע באותה מידה"? אפשר לקבוע משקלים קצת פחות גורפים למצבים. למשל, משקל נאיבי (ובלתי ניתן לחישוב סביר) יהיה מבוסס על כמות המצבים בהמשך העץ שמובילים להפסד - אני אעדיף לבצע מהלך שמוביל למצב שבו ללבן יש רק דבר אחד שהוא יכול לעשות כדי להבטיח נצחון ואחרת הוא מפסיד, מאשר לבצע מהלך שמוביל אותי למצב שבו לא משנה איך הלבן יתנהג, אני אפסיד.
389002
בסדר, הניסוח לא היה מדויק. פשוט מדברים כאן על כך שברגע שמחשבים יידעו לשחק באופן אופטימלי הם תמיד ינצחו, וניסיתי להסביר למה לדעתי זה לא נכון. אתה צודק שיש שיטות להערכה של מצבים, אבל תסכים שזאת לא בדיוק אסטרטגיה אופטימלית (השיטות האלה קיימות גם היום).
389031
לא כל כך הבנתי אותך. האם אתה טוען שאם קיימת אסטרטגיית ניצחון (נניח שעבור הלבן) והמחשב יודע אותה, הוא עדיין לא יצליח לנצח תמיד?

מן הסתם מחשב שמשחק באופן אופטימלי אבל ליריב שלו יש תכסיס ניצחון לא בהכרח תמיד ינצח. השאלה היא מה קורה בכיוון ההפוך.
389437
לא, התכוונתי שבמצבים של הפסד בטוח או תיקו, מחשב עלול לשחק פחות טוב מבנאדם, גם אם יש לו כוח חישוב אינסופי. המשמעות היא שכוח חישוב לא מספיק כדי לנצח משחקים, ויש גם עניין פסיכולוגי שצריך להתמודד איתו. לכן תמיד תהיה אפשרות לחלץ תיקו מהמכונה. אולי זה נראה לך ברור, אבל קיבלתי רושם שיש כאן אנשים שזה לא ברור להם (ואולי זה סתם אני).
389444
תמיד תהיה אפשרות לחלץ תיקו ממכונה שאתה אמור להיות מסוגל לנצח תמיד? לא נשמע כמו הישג גדול.

למען האמת, אני חייב להודות שלא הבנתי ממה שאמרת למה למחשב, גם במצב של הפסד בטוח, יהיו ביצועים טובים פחות מזה של אדם. אני אנסה לקרוא את זה שוב מאוחר יותר.
389445
אוקיי, עכשיו הבנתי. השאלה היא האם יש בכלל כזה דבר, דרך אופטימלית לשחק כשיש ליריב אסטרטגיית ניצחון. זה הרי תלוי בשגיאות שהשחקן שמולך יבצע ואתה לא יכול לדעת אילו הוא יעשה.

השאלה היא האם ערך המוסף של המידע שיש לבני אדם (היכרות אישית עם השחקן שמשחק נגדם, למשל) הוא משהו שלא ניתן לתרגם גם לידע של מחשב - אם המחשב מכיר את כל המשחקים של קספרוב, הוא גם יוכל לדעת איזה שגיאות קספרוב בד''כ מבצע. השאלה היא האם הוא זקוק לידע נוסף דוגמת איזה תה קספרוב מזמין ואם הוא יושב עם רגליים משולבות או לא.
389448
לפי מה שאני יודע, ניתן לתרגם את הידע על השחקן העומד מול המחשב לאלגוריתמיקה (למשל, לתת בהיוריסטיקות הגיזום של עץ המהלכים עדיפות לשגיאות נפוצות של קספרוב).
390145
סלח לי, אבל קספרוב הוא שחקן שח מומחה ומנוסה, וזה לא תורם שום דבר לניתוח של המהלכים שלו להגיד שהוא ''עשה שגיאות''. הוא לא טועה, כי הוא תמיד פועל בהתאם לאינטרסים שלו. אתה פשוט מניח שהאינטרס שלו הוא לנצח במשחק, במקום לבחון את המהלכים שהוא מבצע ולהסיק משם מה האינטרס שלו (לרומם ולהלל את המחשב, עושה רושם. בטח משתלב).

(סליחה, הייתי חייב).
388947
טוב, הניתוח בודאי לא תקף במקרה של תיקו כיון ששני הצדדים צריכים להמנע מלעשות טעויות כל הזמן. כלומר, יש מהלכים טובים יותר וטובים פחות.

שנית, צריך להבין שהחשיבה האנושית המדוברת קשורה מאד להערכת העמדה המתימטית (האם אנו במצב מנצח או מפסיד). דרך החשיבה הזו גם אינה מוגבלת לבני אנוש, גם מחשבים מתוכנתים באופן דומה.

שלישית, וזו הנקודה העיקרית, הניתוח היה נכון לו *לפחות אחד מהצדדים* היה יודע את האסטרטגיה האופטימלית (והשני יודע שעמדת הפתיחה שלו מפסידה).

נדמה לי שכבר ציינתי פעם, שמחשבים מבצעים לפעמים מהלכים מוזרים מאוד (כמו הקרבת צריח) כאשר נשארים רק 5-6 כלים על הלוח, מכיון שהמצבים הללו מנותחים לחלוטין.

---

אורי, תוהה מה יש לבלבניזם לומר על רבי אומנים שעושים שגיאות גסות.
388950
הבלבניסט הזה לפחות אומר שבמקרה של פוליטיקאים אנחנו לרוב לא מנתחים החלטות של ''מעכשיו לעכשיו'' בלחץ זמן, ובדרך כלל יש להם זמן להתייעץ, בניגוד לשחמטאים. יתרה מכך - אני מניח, ותקן אותי אם אני טועה, שרבי אמנים בשחמט, ברוב המקרים, אינם מבצעים שגיאות גסות.
388988
מדי פעם גם זה (שגיאה גסה) קורה.

בכל מקרה, אין לי ענין מיוחד להתווכח על הבלבניזם בגרסה המרוככת שהצעת לא מכבר (''פוליטיקאים לא פועלים בצורה שהיא בבירור לא נכונה ביחס למטרות שלהם על בסיס המידע המצוי בידיהם''). תחליף את ה-''לא'' ב-''לעיתים נדירות'' ואני שלך.
388995
מבחינה מתודולוגית-תיאורטית, אני לא יכול החליף בין ''לא'' ל''לעיתים נדירות'', כי אין לי מבחן אובייקטיבי אשר יאפשר לי לקבוע מתי זו אכן אותה ''פעם נדירה'' ומתי לא (כלומר, מתי לשלוף את ג'וקר ה''טעות''), אבל מבחינה מעשית (ולא תיאורטית), אתה שלי.
388998
ומבחן אובייקטיבי שיאפשר לך לקבוע מתי יש לו מידע חלקי יש לך?
389003
מידע חלקי זה לא אני, זה הבלבניסט האחר. אני מקווה שבכל פעם שרמזתי למה שמכונה כאן ''מידע חלקי'' הבהרתי בדיוק איזה מידע לא היה לאותו פוליטיקאי ולמה אני משוכנע שהמידע הזה לא היה ברשותו.
389006
"
טוב, הניתוח בודאי לא תקף במקרה של תיקו כיון ששני הצדדים צריכים להמנע מלעשות טעויות כל הזמן. כלומר, יש מהלכים טובים יותר וטובים פחות.
"

למה זה לא תקף במקרה של תיקו? אז מה אם שני הצדדים צריכים להימנע מלעשות טעות? הנקודה היא שהמחשב לא יודע איזה מהמהלכים שהוא יעשה ייקלו על הבנאדם לא לעשות טעות.

"
שלישית, וזו הנקודה העיקרית, הניתוח היה נכון לו *לפחות אחד מהצדדים* היה יודע את האסטרטגיה האופטימלית (והשני יודע שעמדת הפתיחה שלו מפסידה).
"

את זה לא הבנתי. הנחתי שהמחשב משחק לפי אסטרטגיה אופטימלית, ומה שהשחקן האנושי יודע לא רלוונטי כאן.
389040
1) התגובה המקורית אמרה: "נובע מכך שכל מהלך שהמחשב יבצע יהיה גרוע באותה מידה מבחינתו, כי ההפסד הוא כביכול בלתי נמנע."

אם ערך המצב הוא תיקו אז לא כל מהלך גרוע באותה מידה.

2) נכון. עד שהגעתי לסוף התגובה שכחתי את ההנחה בהתחלה. בהתחשב בכך שכבר עכשיו מחשבים מנצחים פחות או יותר כל בן אנוש, הרי שכבר עכשיו הם יודעים לפתור את הבעיה הפסיכולוגית לא רע.
389438
המשפט ההוא התייחס להנחה שערך המשחק הוא ניצחון לשחור, ובסוף התגובה הסברתי למה זה תקף גם לשני המקרים האחרים. אם ערך המצב הוא תיקו, אז כל מהלך שמשמר את הערך הזה הוא ''גרוע באותה מידה''.

אם אתה מסכים שיש כאן (ותמיד תהיה) גם בעיה פסיכולוגית, אין לנו ויכוח.
389487
1) לגבי מצב תיקו - זה מה שרציתי לומר. כלומר, להוסיף את הסייג "כל מהלך שמשמר את הערך הזה".

2) לגבי הבעיה הפסיכולוגית - כל עוד האדם לא הופך בעצמו למחשב, אכן תהיה בעיה פסיכולוגית. אבל, כפי שציינתי, מחשבים פותרים את הבעיה הפסיכולוגית הזו די טוב כבר עכשיו.
יתר על כן, יתכן שהבעיה הזו תפתר אלגוריתמית בהתבסס על היכולת החישובית המוגבלת של מוח האדם‏1. כלומר, ימצא אלגוריתם שלמרות שעמדת הפתיחה מפסידה, ינצח בסיכוי 99% ‏2 כל אלגוריתם המוגבל ל-‏10^11 תאי זיכרון. כמובן, יתכן שאלגוריתם כזה אינו קיים.

1 שוב, בהנחה שזה לא ישתנה.

2 חידה: למה לא 100%?
389519
2- כי גם תרנגול עיור לפעמים מוצא גרגר, כמו שכדורגלנים אוהבים להגיד?
389715
כן.
389221
למה ללכת רחוק. מה עושים במשחק איקס מיקס דריקס?
389227
מונעים מלחמה גלובלית.
Tick Tack Toe 389247
אחד מהסיומים המופרכים והמאכזבים ביותר של הסרטים שראיתי.
(רק A.I אולי מתחרה בו)
Tick Tack Toe 389318
מה עם הסוף של "מלחמת העולמות"?

אגב, זה מזכיר לי קטע מסרט שראיתי שבו "מנצחים" את המחשב המרושע על ידי זה ששואלים אותו "למה?" והוא לא מצליח להתמודד עם השאלה ונשרף. זה נראה לי מטופש עוד יותר (וגם זכה לפארודיה בפיוצ'רמה, אם כי אני לא בטוח שכוונה אליו ספציפית).
"The Great C" 389321
יש סיפור יפה של PKD בו שולחים משלחת להתקיל מחשב על בשאלה שהוא "לא יצליח לפתור". המחשב עושה מהמשלחת מטעמים.
Tick Tack Toe 389322
''האסיר'', וזאת היתה סדרה ולא סרט.

אבל לא אתפלא אם את הרעיון הזה גנבו גם לאיזה סרט.
Tick Tack Toe 389325
מלחמת העולמות? אתה מתכוון לסרט או לספר? הסוף של הסרט הוא אולי מטומטם ולא סביר במיוחד, אבל צפוי (הייתי בטוח שזה מה שיקרה מנסיוני עם הבמאי).
Tick Tack Toe 389327
לא, הסוף של הספר (שמופיע גם בסרט) אחלה. אני מדבר על הסוף הסוף של הסרט (התמונה האחרונה).

זה שזה צפוי זה לא נסלח. אם כבר - זה יותר גרוע. מופרך ומאכזב זה בהחלט כן.
Tick Tack Toe 389382
בעיני זה היה פשוט מתבקש עקב יחסו של הבמאי לנושא. בכל מקרה, זה לא מתקרב לסוף המתיש, המופרך, המיותר והמאכזב של A.I. פשוט סרט שמתחנן שיחתכו ממנו את 15 הדקות האחרונות.
Tick Tack Toe 389388
נתפשר על הסוף של "דו"ח מיוחד" או "טרמינל"?

(טוב, אני מודה, AI באמת היה חריג אפילו אצל שפילברג).
Tick Tack Toe 389462
הסוף של ''דו''ח מיוחד'' הוא ללא ספק מיותר, אבל לא מופרך (לפחות לא יותר מופרך מכל שאר הסרט).
כנ''ל לגבי הסוף של ''טרמינל''.
סוף מופרך (בעיני) זה שפתאום מתברר שהכל היה רק חלום או שחייזרים או מלאכים מגיעים פתאום (בלי שהיה עד עכשיו איזה רמז לקיומם) וכופים סוף טוב בעזרת כוחות על או בקיצור, סוף בסגנון ''דאוס אקס מכינה''.
Tick Tack Toe 389721
דווקא ל''חייזרים'' שמעתי הסבר סביר - זה הדור הבא באבולוציה של הרובוטים, אחרי שבני האדם כבר נכחדו.
Tick Tack Toe 389472
15? אתה נדיב (אני הייתי חותך יותר משעה מהסוף).
Tick Tack Toe 389479
אני הייתי חותך את כל הסרט ועוד 20 דקות מהסרט הקודם שלו.
וממש במקרה 389329
"תוכנת השחמט הישראלית "ג'וניור" זכתה בסוף השבוע באליפות העולם למחשבי שחמט , שנערכה בטורינו, איטליה. ג'וניור, שפותחה על ידי אמיר באן ושי בושינסקי, לא הפסידה כלל, וצברה תשע נקודות מתוך 11 אפשריות, לאחר שניצחה בשבעה משחקים וסיימה ארבעה בתיקו."

נגמרה הדמקה? 452792
צוות של מדענים מאוניברסיטת אלברטה כתב תוכנה שפתרה את המשחק דמקה: http://games.slashdot.org/article.pl?sid=07/07/19/19...
נגמרה הדמקה? 452823
למרבה הצער, זה גורלו התיאורטי של כל משחק שאין בו אלמנטים של מזל או חוסר ודאות...
נגמרה הדמקה? 453012
הלבן מנצח תמיד?
נגמרה הדמקה? 453014
לא. מתוך הידיעה המקושרת ב-nature:

"its creators have proved that even a perfectly played game against it will end in a draw."

http://www.nature.com/news/2007/070716/full/070716-1...
אלון, גדי, מישהו? 453017
אין איזה משפט שאומר שחייב להיות מנצח?
אלון, גדי, מישהו? 453023
לא. עד כמה שאני מבין, תנאי משפט צרמלו חלים גם על דמקה: משפט צרמלו [ויקיפדיה].
אלון, גדי, מישהו? 453324
למה כוונתך? במשחק בו תיקו הוא אופציה (עפ"י חוקי המשחק), ברור שלא ניתן להוכיח שמישהו חייב לנצח. המשחק יכול, למשל, להיות כזה בו תיקו הוא האפשרות היחידה. אולי לא הבנתי את השאלה.

המשפטים הבסיסיים אומרים: במשחק‏1 ללא תיקו, אחד השחקנים יכול לכפות נצחון; במשחק עם תיקו, אחד השחקנים יכול למנוע מהשני לנצח (כלומר, לזכות בעצמו, או לכפות תיקו).

1 עם כל מיני תנאים טכניים: סופי, מס' סופי של אפשרויות בכל מהלך, ללא הגרלות, עם אינפורמציה מלאה, אולי עוד ששכחתי, ואולי חלק מהללו מיותרים.
אלון, גדי, מישהו? 453334
המשפט הראשון שלך אינו ברור. האם כוונתך היא למשחק *כלשהו*? אם כן, אזי זה כמעט טריוויאלי. אלא שייתכנו משחקים ספציפיים [לא עולה לי משהו בראש אבל ניתן בקלות להמציא דוגמת-צעצוע אד-הוק] בהם תיקו הוא תוצאה חוקית, אבל פרישה של כל האפשרויות מניבה נצחון בלתי-נמנע (במשחק מושלם של שני הצדדים וכו') לאחד הצדדים.
אלון, גדי, מישהו? 453357
נצחון בלתי נמנע בהחלט עומד בתנאי ''למנוע מהצד השני לנצח''.
אלון, גדי, מישהו? 453381
אני התייחסתי רק ל-''במשחק בו תיקו הוא אופציה (עפ''י חוקי המשחק), ברור שלא ניתן להוכיח שמישהו חייב לנצח''.
אלון, גדי, מישהו? 453386
חלק מהיופי במתמטיקה הוא היכולת לומר על דברים כמעט טריוויאליים שהם באמת טריוויאליים ואין מלכודת שמסתתרת מאחוריהם (מלכודות כאלו קיימות הרבה יותר משנדמה במבט ראשון).
אלון, גדי, מישהו? 453397
זהו, שיש מלכודת.
המשפט "במשחק בו תיקו הוא אופציה (עפ"י חוקי המשחק), ברור שלא ניתן להוכיח שמישהו חייב‏1 לנצח" הוא שגוי.
___
1 חייב במובן זה שהנצחון תלוי רק בו, ולצד השני אין דרך להימנע מהפסד.
אלון, גדי, מישהו? 453402
התייחסתי ל''כמעט טריוויאלי'' מההודעה הקודמת שלו (על משחק ''כלשהו'').
אלון, גדי, מישהו? 453471
הנה משהו שעלה לי בראש: איקס-מיקס-דריקס כשהפותח מניח שתי אבנים במסע הראשון.
אלון, גדי, מישהו? 453508
אלא אם טעיתי בבדיקה הזריזה, לא דוגמא מוצלחת במיוחד.
אלון, גדי, מישהו? 453527
למה?

1. תיקו הוא תוצאה אפשרית.
2. לפותח יש איסטרטגיה שמבטיחה זכיה.
טעות שלי, פספסתי את ה-Y. אבל קרוב :) 453531
אלון, גדי, מישהו? 453474
הניסוח שלי היה מרושל - סליחה.

''בכל משחק עם תיקו, לא ניתן להוכיח שמישהו חייב לנצח'' - לא נכון.
''לא ניתן להוכיח כי (בכל משחק עם תיקו, מישהו חייב לנצח)'' - נכון. לכך התכוונתי, וכך פירשתי (אולי בטעות) את השאלה של ראובן.
אלון, גדי, מישהו? 453477
השאלה שלי לא היתה האם ישנם משחקים המסתיימים בתיקו במשחק שחוקיו מאפשרים תיקו‏1. השאלה שלי היתה לגבי קיום אסטרטגיה המבטיחה זכיה. הבנתי שלגבי דמקה ושח ידוע שיש אסטרטגיה שמבטיחה "לא הפסד" ללבן.

1 כפילות מרגיזה. איך מבדילים בין "ריצה" של המשחק לבין המשחק עצמו?
אלון, גדי, מישהו? 453478
ישנם משחקים בהם תיקו הינו תוצאה חוקית, שיש להם איסטרטגיה המבטיחה זכיה.
אלון, גדי, מישהו? 453480
אני מתאר לעצמי. השאלה היתה לגבי דמקה ושח.
אלון, גדי, מישהו? 453498
אם הבנתי נכון, לגבי דמקה הוכיחו (בדרך הקשה). לגבי שח אין הוכחה כזאת אם כי אינטואיטיבית זה נראה נכון.
אלון, גדי, מישהו? 453500
ואני הבנתי משהו אחר:
גם לדמקה וגם לשח יש הוכחת *קיום*. לדמקה יש היום גם הוכחת *בניה*.
אלון, גדי, מישהו? 453507
אם אפשר, אשמח לקבל לינק להוכחת הקיום לגבי שח.
אלון, גדי, מישהו? 453513
הוכחת הקיום, כפי שאמרו קודם, היא "משפט צרמלו". לרוע המזל, ההוכחה מראש שקיימת אסטרטגיית נצחון לשחור או ללבן, או שקיימת לשניהם אסטרטגיית תיקו; היא לא אומרת (וזו השאלה המעניינת) מה משלושת האפשרויות הללו מתקיים במקרה של שחמט.

משפט צרמלו [ויקיפדיה]
אלון, גדי, מישהו? 453520
המשפט מוכר לי [אגב, לכך כיוונתי כאשר אמרתי שזה "כמעט טריוויאלי", לא הייתה זו כוונתי לזלזל בהוכחה הראשונית]. בפרט, ראובן דיבר על נצחון/תיקו *ללבן*, ולגבי כך שאלתי. אני חושד שהוכחת קיום כזאת לא קיימת לפי שעה.

אבל תודה בכל אופן.
אלון, גדי, מישהו? 453521
כן, אולי אני מתבלבל בין לבן לבין ''צבע כלשהו''.
אלון, גדי, מישהו? 453528
לרגע חשבתי שאתה מתחכם עם ''שחור אינו צבע''. בשחמט הוא כן.
אלון, גדי, מישהו? 453545
זה לא עלה על דעתי.
אלון, גדי, מישהו? 453348
תודה, (גם לערן).
אלון, גדי, מישהו? 453618
1 סופי => מס' סופי של אפשרויות בכל מהלך, ולכן ברור שאחד מהם מיותר או שגוי.

די ברור שניתן להסתפק בדרישה שאורך המשחק יהיה חסום (מראש), לא משנה כמה אפשרויות יש בכל צעד (בעצם, אולי לזה התכוונת ב"סופי"). מה שיותר מענין, הוא שניתן להרחיב את המשפט (הרבה) מעבר לכך: כל כמות של אפשרויות, משחק באורך אינסופי עם הדרישה היחידה שקבוצת הניצחון תהיה מדידה.
תוכנה לזיהוי רמאויות שחמט 592737
מסתבר שיש עליה ברמאויות בתחרויות שח בינלאומיות. בשנה שעברה הפדרציה הצרפתית השעתה 3 שחקנים לחמש שנים אחרי שהם השתמשו בשיטה מתוחכמת של הודעות מוצפנות באולימפיאדת השח שהתקיימה ברוסיה. קנת ריגן, ד"ר למדעי המחשב, התחיל להתעניין בשח אחרי שמשחק באליפות העולם ב-‏2006 בין הרוסי קרמניק והבולגרי טופלב הופסק בגלל שקרמניק הואשם בשימוש במחשב שהוסתר בבית השימוש. ריגן פיתח תוכנה שמנתחת מהלכי שח ומשווה אותם למאגר נתונים ודירוג של יכולת השחקן כדי לנסות ולאתר רמאויות.
תוכנה לזיהוי רמאויות שחמט 592750
שחמטאי מקצועי שנעזר במחשב שמוסתר בבית השימוש? אוי, זה כל כך משעשע.
תוכנה לזיהוי רמאויות שחמט 592772
במה זה משעשע יותר מרוכב אופניים מקצועי שמשתמש בסטרואידים?
תוכנה לזיהוי רמאויות שחמט 592775
החלק עם השחמטאי. והשירותים. והמחשב.
תוכנה לזיהוי רמאויות שחמט 592779
לפי הכתבה, האירוע מוכר עכשיו בחוגי השחמטאים כ''טוילטגייט''. אגב, לא ברור אם ההאשמה הוכחה.
תוכנה לזיהוי רמאויות שחמט 592791
לפי מה שהבנתי עכשיו מקריאה בוויקיפדיה. התוכנה לתפיסת רמאות (תוכנה ע"י מישהו בשם רגאן) אינה עובדת בסיטואציה הנ"ל.

תוכנה זקוקה למידגם של (נאמר) לפחות 200 מסעים כדי להסיק משהו משמעותי. מאידך, רמאות (אם ישנה) היא רק במספר מסעים בודדים (מסעים בעמדות קריטיות של המשחק (נאמר, עד 5 עמדות קריטיות במהלך המשחק).
תוכנה לזיהוי רמאויות שחמט 592797
2006? פחחחח

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים