אבו-עלא: נדרוש מדינה דו-לאומית 1766
ראש הממשלה הפלסטיני אחמד קריע (אבו עלא) אמר אתמול (ה') שאם הגדר תוסיף להיבנות וראש הממשלה שרון יוסיף לדבר על התנתקות חד־צדדית, תיאלץ הרשות הפלסטינית לגנוז את חזון שתי המדינות, ולהיאבק על מדינה דו־לאומית בין הירדן לים, בה יווצר בהדרגה רוב ערבי.

"לשים את הפלשתינים בקנטונים זה פתרון של אפרטהייד", הסביר אבו־עלא, "מי יכול לקבל דבר כזה?"

מזכיר המדינה האמריקאי קולין פאוול דחה את דבריו של אבו עלא, וחזר על התנגדות הממשל האמריקאי למהלכים חד־צדדיים. פאוול גורס כי נאום ההתנתקות של שרון כלל רק "רעיונות ראשוניים", וכי ראש הממשלה הקפיד לציין כי הוא מעניק הזדמנות נוספת לתוכנית "מפת הדרכים".

המנהיג הרוחני של החמאס השייח' אחמד יאסין אמר אתמול כי שהחמאס מוכן לקבל שלום זמני ללא הכרה בישראל, והקמת מדינה בשטחים שנכבשו ב-‏67' - כשירושלים היא בירתה תוך סיום הכיבוש, פירוק ההתנחלויות וחזרת הפליטים. "אנו עוזבים את יתר האדמות הכבושות להיסטוריה", הצהיר השייח' בראיון לעיתונאי פלסטיני מסוכנות הידיעות הגרמנית בעזה.
קישורים
Ynet
הארץ
מעריב
הצהרות ראשי החמאס לאחרונה - הארץ
אחמד יאסין - מעריב
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

ימונה דחלן לשר לבטחון פנים בישראלתין, ויאש''ק 189408
הבטן והכיס 189431
ד"ר עבדול מאלכ אל ג'אעבר, לשעבר שר התמ"ת ברשות הפלסטינית וכיום מנכ"ל אזור התעשייה קרני, שהשתתף השבוע באירוע השלום של סטף ורטהיימר. "גדר ההפרדה היא פיתרון אנטי-כלכלי", אומר אל-ג'עבר, "מקומות עבודה לפלסטינים יתנו לכם ביטחון יותר מגדר של 100 מטר".

בראיון ל-Ynet מסביר אל ג'אעבר את משנתו הכלכלית ואת השקפתו לגבי הכלכלה הפלסטינית. לדעתי - מעניין לקרוא.
טיפיקל 189438
זה היה צפוי ואף האיחור תמוהה. התביעה הפלסטינית החדשה (של הזרם המתון) למדינה דו-לאומית היא יישום מאוחר של תרבות ''המו''מ המזרחי-ערבי'', כפי שייחסו להם בימין. למעשה היא התשובה שלהם למדיניות ההתנחלויות (ההתנחלויות כתפיסה של קלפי מיקוח ולא כתפיסה אידיאולוגית). למדו להתמקח כמו ערבים הפלסטינאים האלו...
מה מסתתר מאחורי ההצהרה? 189446
אמת פשוטה וברורה אשר אפשר לתמצתה בנקל במונחים המוכרים היטב לקוראי האייל:

כולנו משתלבים!

או בניסוח מפורט יותר: אפשר לעשות בקרב הפלשתינים חלוקות ופילוחים עפ"י מתונים - קיצוניים, נוצרים - מוסלמים, עירוניים -פלאחים -בדווים, ערביי "פנים" ו"חוץ", איסלאמיסטים ומרכסיסטים, חובבי חומוס פול ירושלמי לעומת חסידי משאוושה גלילית, ועוד כהנה וכהנה. אבל דווקא בנושא האמור, בדלנים מול משתלבים, שוררת אחידות דעים מופלאה (משני צידי הגדר ובכל תוואי בו תעבור) שכן בדלנים פלשתינים כלל אינם בנמצא.

יש אמנם 2 וריאציות: מצד אחד הדוגלים במדינה אחת מהים עד הנהר והמהדרים יוסיפו "דמוקרטית" (ויש אף שבנקיטת חפץ יישבעו ב"חילוניותה"). בינהם ניתן למצוא כמובן לא רק את החמ"ס אלא גם רבים מהזרם המרכזי בפת"ח (ראה הראיון האחרון של פייסל חוסייני ז"ל) ואישים המכריזים על עצמם כהומניסטים ליברלים (למשל הפרופסור המנוח אדוארד סעיד, ראש עדאללה עו"ד מוחמד דחלה ובמשתמע ח"כ עזמי בשארה) חניכי המערב.

ויש הדוגלים בפתרון "שתי המדינות" אולם בתנאי שתכובד זכות השיבה וחוץ מזה (ולזה פחות שמים לב בד"כ) שמשטר הגבול בין שתי המדינות יאפשר מעבר חופשי של אנשים וסחורות לרבות לצרכי עבודה.

האם האופציה השניה (רשמית זו גם העמדה לה מחויב עראפת) אמורה להתכנס ברבות הימים ולהדמות לראשונה עד כי לא יהיה ניתן כמעט להבחין בין השתיים? רמז לקוראי האייל: הקלות בה מוכן ראש הממשלה הפלשתיני (של "המדינה שבדרך"?) להשליך לפח את "חלום הדורות" של מדינה פלשתינית עצמאית בגבולות 67.
189499
אני לא בטוח מה יהיה הרסני יותר לישראל: מדינה פלשתינאית עצמאית, או קליטה מלאה של כל הפלשתינאים החיים בתוך גבולות ישראל כאזרחים מן המניין.

יש למישהו דעה יותר מלומדת בנושא ?
רעיון לא כל כך רע - יחי הרעיון הכנעני 189517
התגובה המיידית של רוב הישראלים היא התנגדות ומירמור. תגובה מובנת אבל מאוד לא מעמיקה.
הגיע הזמן שהרעיון הכנעני ירקום עור וגידים וכל תושבי הארץ על דתותיהם, עדותיהם ומיגוון אמונותיהם יהיו ליחידה פוליטית אחת בתקווה שכור ההיתוך שיווצר יהפוך אותנו לאומה אחת תחת האדמה המשוסעת והמיוסרת שעליה אנו חיים.
לרעיון יש יתרונות רבים מבחינת הציבור היהודי בישראל ומצד הפלשתינאים כולל הפליטים שבהם. תקצר היריעה מלפרט את כולם. מובן מאליו שלתוכנית יש גם חסרונות מסויימים אבל גם הם פתירים אם כל התושבים ישמרו על כללי הדימוקרטיה, הצדק וההגינות ללא הבדלים אתניים או דתיים כלשהם.
על כל כך הרבה ''אם''ים מופרכים, לא בונים פוליטיקה 189522
''גם הם פתירים אם כל התושבים ישמרו על כללי הדימוקרטיה, הצדק וההגינות ללא הבדלים אתניים או דתיים כלשהם''

אני מציע את ביטול הגבולות הבינלאומיים וחיי אושר בעולם ג'ון לנוני, בעזרת אותו הנימוק ממש.
על כל כך הרבה ''אם''ים מופרכים, לא בונים פוליטיקה 189597
באירופה אין ממש גבולות ועדיין יש מדינות (לפחות בחלק ניכר מאירופה). אם כי אני מבין לאן אתה חותר בעניין ביטול הייחודיות (לפחות אני חושב שאני מבין:)
על כל כך הרבה ''אם''ים מופרכים, לא בונים פוליטיקה 189598
הבעיה שלי היא לא עם ביטול היחודיות. הבעיה שלי היא עם רעיונות שאומרים שזה לא רעיון רע לנופף בידנו ולעוף (כאילו, אולי זה היה נחמד אם זה היה סביר או קשור למציאות. אם!).
רעיון לא כל כך רע - יחי הרעיון הכנעני 189528
עד כמה שידוע לי ולפי עדויות ארכיאולוגיות הכנענים שחטו אחד את השני בקצב מכובד.
זה מזכיר לי את החלומות על האינדיאנים שחיו בשלום עד בוא האדם הלבן.
לידיעתך אוטופיה פירושה ''שום מקום'' ביוונית.
אוטופיה, אוטופיה ואוטופיה 189548
המילה היוונית outopia משמעה "שום מקום".
המילה היוונית eutopia משמעה "מקום טוב"‏1.
המילה utopia היא משחק מילים של תומאס מור.

1 בעצם השאלה, אם אני זוכר נכון, מ"מקום ממוזל".
אחלה רעיון 189534
כשאתה אומר "כל התושבים", אתה מתכוון לכל התושבים במדינה ההיפותטית שתיווצר.

זה כולל אני מניח את אותם "תושבים" שכרגע שולחים "תושבים" אחרים להתפוצץ בחוצות הערים תוך כדי הרג של "תושבים" אחרים ?
רעיון לא כל כך רע - יחי הרעיון הכנעני 189559
ראיון נפלא.
אתה רק צריך להתגבר על העובדה שהישראלי שהתוצר לנפש הישראלי גבוה פי עשר + מהפלשתינאי, שמדובר בשתי תרבויות שונות לחלוטין שאחת מהן דוחה לחלוטין את הערכים הליברליים והשנייה מקבלת אותם בהסתייגויות גדולות .

ואפילו אם נתגבר על המכשולים הקטנטנים הללו , עדיין נישאר עם העובדה שבני אדם מטבעם לא אוהבים לחיות עם מי שהם תופסים כזרים , ושחינוך מחדש במחנות גדולים הוא שיטה פדגוגית כושלת
רעיון לא כל כך רע - יחי הרעיון הכנעני 189566
ואפשר כמובן להתעודד משמירת ''כללי הדימוקרטיה, הצדק וההגינות ללא הבדלים אתניים או דתיים כלשהם'' במדינות שכנות כגון עיראק, לבנון ומצרים (הקופטים).
הפלסטינים: נשקול הכרזה חד צדדית על מדינה 189602
עוד בטרם נדמו הדי ההכרזה על מדינה דו-לאומית, הכרזה חדשה:
ההנהגה הפלסטינית הודיעה כי "לפי ההסכמים החתומים עם ישראל, זכותנו להכריז על הקמת מדינה דמוקרטית בכל השטחים, כולל ירושלים, בירת המדינה הפלסטינית העצמאית". בישראל אומרים: "אם הם יכריזו על מדינה, תהיה לנו כל הלגיטימציה לפעול נגד מדינה שמתקיפה אותנו"
ומה עם מדינה דו-צדדית על הכרזה חד-לאומית? 189605
או הכרזה דו-צדדית על מדינה חד-חד-ערכית?
וסתם הכרזה על שלום? את זה כבר שכחנו?
ומה עם מדינה דו-צדדית על הכרזה חד-לאומית? 189616
רגע, מדינה פלשתינאית על כל שטחי ישראל תהא בעצם איזומורפיזם?
ומה עם מדינה דו-צדדית על הכרזה חד-לאומית? 189755
ואז הכרזה על מדינה דו-לאומית תהא הומיאומורפיזם?...
ומה עם מדינה דו-צדדית על הכרזה חד-לאומית? 189883
אכן. זה יהיה הומומורפיזם עם שני מרחבים אינווריאנטים, אם כי זהות המרחבים האלה תלויה באופן בלתי-טריוויאלי בזמן. (בפרט, קיים זמן t עבורו אחד המרחבים הזה יהיה הקבוצה הריקה)
ומה עם מדינה דו-צדדית על הכרזה חד-לאומית? 189884
קבוצה ריקה מיהודים או קבוצה ריקה מערבים?
ומה עם מדינה דו-צדדית על הכרזה חד-לאומית? 189911
ריקה מאדם.
ומה עם מדינה דו-צדדית על הכרזה חד-לאומית? 189921
אתה רומז שיהודים וערבים הם לא בני אדם?
הוא הרגע הוכיח שזה נכון מתמטית, 189932
לפחות בנקודת זמן t נתונה אחת.
t party 189937
פגשתי היום באיזה תור לאוטובוס כמה נדחפים שהיו בדיוק בנקודת ה-t שלהם. כנראה שמדובר בהרבה tים נקודתיים במרחב.
המתמטיקה של הישראליות. 190020
כל ניסיון להכיל חוקים מתמטיים בעלי הוכחות ידועות ומוצקות על ישראלים במצבי לחץ יומיומיים נידון מראש לכישלון.

בפרט פרדוקס ה"ישראלי בתור" ידוע כפרדוקס טורדני במיוחד שמדיר שינה מעיני פיסיקאים ומתמטיקאים רבים ברחבי העולם. הלכה למעשה, למרות שעדיין לא נמצא מודל מתמטי לתיאור התופעה, מסוגל ישראלי מצוי להיות בכל נקודת זמן נתונה, *בכל נקודה אפשרית* במרחב של תור נתון, בו זמנית.

ואם זאת, כל ניסיון לשאול ישראלי מצוי בתור "היכן אתה ?" ייתן תמיד, בכל נקודת זמן נתונה, נקודה אחת בלבד. גם כאן, לא נמצא שום מודל מתמטי לחיזוי תשובתו של הישראלי, למרות שהוכח שקיים אלגוריתם דטרמיניסטי שעל פיו מחשב הישראלי את תשובתו (יש לשים לב: "תשובתו", ולא "מיקומו"), אין בנמצא אפילו תחילת קצהו של רעיון לבטא אלגוריתם זה.

בנוסף לכל אלו, הוכח שלא קיים היום בנמצא, כוח חישובי כזה שיאפשר, בהינתן פרמטרים של מרחב תור ונקודת זמן, לחשב את תשובתו של ישראלי בתור לשאלת מיקומו בפרק זמן סביר.
המתמטיקה של הישראליות. 190047
האם לפתרון הבעיה הקלה יותר "מי האחרון בתור" נמצא אלגוריתם דטרמיניסטי?
מה בדבר פתרון לשאלה שההוא שאצלו זה רק שאלה רוצה לשאול?

אכן תחום מרתק שבו רב הנסתר על הגלוי שעתיד לספק תגליות מופלאות בעתיד הבלתי נראה לעין.
המתמטיקה של הישראליות. 190063
תצפיות ממושכות הביאו אותי לאחרונה למסקנה מהפכנית: תוחלת זמן ההמתנה בתור בסופרמרקט אינה תלויה כלל במספר הפריטים שבעגלות הקונים שלפניך, אלא נמצאת ביחס ישר ל*סכום ריבועי הגילים* של קונים אלה. אני כרגע עובד על שיטות לאמידת הקבוע האוניברסלי הדרוש לנוסחה, ובטוח שלאחר שיימצא, הוא יכנס לספרי הלימוד לצד קבועים מפורסמים אחרים (קבוע הכבידה, קבוע פלאנק וכו').

(אני יודע שלא עניתי לשאלותיך, אבל זו היתה הזדמנות פז לעדכן את קוראי האייל במתרחש בחזית המדע.)
המתמטיקה של הישראליות. 190065
צריך לקחת בחשבון את כמות המבצעים וצפיפות כרטיסי המועדון.
המתמטיקה של הישראליות. 190072
ובסופו של דבר כאשר ימצאו המודלים המתמטיים לתיאור הישראליות, תקבל הישראליות סוף סוף את מקום הכבוד הראוי לה לצד הביסטרו-מתמטיקה, מנוע האי-סבירות האינסופי, שדה הבעיה של מישהו אחר, ווורטקס הפרספקטיבה המוחלטת.
המתמטיקה של הישראליות. 190056
העניין הוא, שבהינתן נתוני השאלה המעידים על כך שתשובתו של הישראלי אינה תלויה במיקומו, אלא ברצונו השרירותי בלבד, אל לנו ליחס שום חשיבות לתשובה המתקבלת. לכן, פתרון הבעיה איזומורפי להגרלת מספר שרירותי לחלוטין.

מכאן נובע שאתה טועה ומטעה את הציבור. לא רק שהכח החישובי שריר וקיים, אלא ניתן אפילו להוכיח שאת החישוב ניתן לעשות ב-O של מיצמוץ.
המתמטיקה של הישראליות. 190895
"מה שיפה בתור הישראלי זה שאף אחד לא נכנס לפאניקה. אילו תייר בלגי היה נקלע למקום שבו עמדתי, הוא היה נתקף חרדה קיומית: אי אפשר לברוח, אי אפשר לנשום, מפלס העצבנות סביב עולה בטור גיאומטרי. חילופי דברים קשים מתנהלים בין אנשים במגע פיזי מלא, כולם משגיחים על כולם, ויכוחים חריפים מתגלעים על אודות חוקיותן של קומבינות שונות (האם מותר לאדם אחד לעמוד בתור בשביל קבוצה של עשרה? ומנגד – האם חוקי שקבוצה של עשרה תעמוד ותנצל את ממדיה כדי להשתלט על שני טורים גם יחד?) ילדים בוכים, שוטרות מאיימות.

ואף אחד לא נבהל, אף אחד לא נעלב. כולנו יודעים שזה ייקח את הזמן שלו, ובסופו של דבר, כשניפלט לצד השני, אל רציף הנמל, יתחיל סרט חדש. האנשים שמלפני ומאחורי יהלכו בנחת, מצלמים מרחוק את הספינה, עוצרים לסיגריה ומקשקשים כאילו אין להם דבר עם האנשים ההם – שלפני רגע עשו הכל כדי שאף אחד לא יידחף לפניהם. התייר הבלגי היה מתפלא מאוד: למען איזו מטרה נלחמו כאן בשיניים ובמרפקים? אבל שאלה כזאת מעידה על בורות: תוצאותיה של מלחמה לא נמדדות בהישגים שלך, אלא בהישגים שמנעת מהיריב."

מתוך: "דיוטי פרי", גבי ניצן. ‏1

1 ואני בכלל העתקתי את זה מכאן:
לא נמאס לכם לחיות בגיטו מזויין? 189630
במצב הנוכחי נגזר על תושבי מדינת ישראל לחיות בגיטו מזויין עד צוואר. מעמסת הביטחון ואי יכולת התנועה לשומקום, הסגירות והלחץ גובים מאיתנו מחיר יקר מנשוא.
מרוב ביטחון וביטחון ודיבורים גבוהים על ציונות ושוב על ביטחון איבדנו את חירותינו. וזאת הרי המתת הגדולה שהציונות והקמת מדינה יהודית בארץ ישראל היו צריכים להעניק לנו. אובדן החירות הפיזית הביאה אותנו לאטימות נפשית ורוחנית. צאו וראו מהם הישגינו בשנים האחרונותת מיהם נציגינו במוסדות ה"נבחרים" ובארצות חוץ.
האם הניסוי הגדול של הציונות היה כדאי אך ורק בכדי ליצור גיטו מזויין שדמות היהודי נלעגת ומגוחכת מזו של היהודי בגיטו שלפחות ניחן בהומור, יחס כבוד להשכלה, ידיעת שפות ושאר תכונות שאינן מאפיינות את ה"לביבה" הישראלית?
קשה, קשה. 189632
כל כך הרבה משפטים יפים נחים להם במין עירבוביה עליזה. רק קצת חבל שביזבזת את כולם בתגובה אחת.
צחקתי 189637
האמת, כאשר שמעתי בין הסירים ובישולים, את ידיעה הזאת ממש צחקתי. גם עכשיו זה נורא מצחיק אותי. אני צריכה לשבת ולחשוב טוב טוב למה זה כל כך מצחיק אותי.
אולי בגלל 189698
שזה משרת את מטרותייך הסהרוריות?
איך לדעתך? 189719
איך לדעתך? 189723
עירבוב של יהודים וערבים גורם לשימור ההתנחלויות ולאפרטהייד דה-פאקטו (שאולי יהפוך לאפרטהייד דה-יורה) ולטרנספר פוטנציאלי.
איך לדעתך? 189788
רגע, ואבו עלא אינו מבין זאת?
איך לדעתך? 189798
אבו עלא הצהיר את דבריו כצעד טקטי כנגד מדיניות שרון. את זאת להבין מנימוקיו.
איך לדעתך? 189805
כצעד טקטי הוא מכריז על ביטול מטרתו העקרית, קרי מדינה פלשתינית עצמאית?
בכלל למה לו להיות נגד שרון? אפילו אם הוא לא מאמין לשרון שהוא באמת יקים מדינה פלשתינית, למה הוא לא ממשיך לשחק את המשחק שלו, וממשיך ולדרוש זאת, ול"הכריח" את שרון לקיים את הבטחותיו?
האם עולה בדעתך שכל מה שיעשה שרון, אבו עלא יהיה נגד, סתם, כי שרון אמר זאת? מה, הוא ילד בכיתה א' שעושה "דווקא"?
איך לדעתך? 189948
לא דווקא, אלא רצון לגרום לשרון לתת יותר מאותם קנטונים שהוא מוכן לתת. את בודאי מכירה את הפילפול התלמודי על ''שניים אוחזין בטלית''. ובכן, זהו העיקרון.
בדלן! 190416
לא. ציוני! 190476
הוא אשר אמרתי 190546
למה צריך להקים מדינה דו- 189681
תשובה: כי זה הפתרון היחיד שמביט למציאות בעיניים.

זה לא מדויק. אפשר גם להרוג את כל הפלסטינים או לגרש אותם. מדינה אחת היא הפתרון היחיד שגם מביט למציאות בעיניים וגם מתייחס בהגינות לזכויות של האנשים שנולדו כאן ושגרים כאן.

החסרונות של מדינה אחת ברורים גם לאנשים שהצליחו לנתק את עצמם מהבלי התקוה-בת-שנות-אלפיים. כבר היום הפלסטינים הם כמעט חצי מתושבי הארץ, חזרה של פליטים תהפוך אותם לרוב, והדמוגרפיה גם עושה את שלה. עם כל משקעי השנאה שהצטברו, איך יראו חיי היהודים במדינה כזו בעוד כך-וכך עשרות שנים?

אבל מאותה סיבה בדיוק צריך להיות ברור שגם חלוקה לאורך הקו הירוק (שלא לדבר על חלוקה לאורך אותה 'גדר' גטואית) לא תחזיק מעמד, גם אם מישהו יצליח לבצע אותה (מי יצליח לפנות את המתנחלים? מי יצליח לנתק את המשק הפלסטיני מהתלות במשק הישראלי? איזה מנהיג ישראלי יוותר על המים של אקוויפר ההר? איזה מנהיג פלסטיני יוותר על חזרה של פליטים לישראל?). כשהרוב הפלסטיני הגדל יצטרך להסתפק בשליטה על 22% מפוצלים מהשטח, כשהצפיפות ברצועת עזה הופכת אותה כבר היום למכלאה גדולה, כשהפלסטינים בישראל יישארו אזרחים סוג ב', זה יהיה חייב לקרוס מתישהו.

הראיון האחרון עם בני מוריס (https://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...) מזכיר שוב שאסור לראות ב'בעיה הדמוגרפית' תקלה שקרתה למדינה היהודית. הבעיה הדמוגרפית היא תזכורת חוזרת ונשנית לכך שהמדינה היהודית היתה מההתחלה רעיון פסול, שהיא לא היתה לצאת לדרך בלי טרנספר (והתופעות שנלוות לו - טבח, אונס וכו') או משטר מתמשך של אפרטהייד. מוריס כועס על בן גוריון שבאמצע מלחמת 48 קיבל רגליים קרות ולא גמר את העבודה כמו שצריך. הארץ הזו היתה פלסטינית; בזכות הישגיה המהוללים של הציונות היא נעשתה פלסטינית-עם-מיעוט-יהודי. צריך להביט למציאות בעיניים.

אם לא נשמיד-או-נגרש את הפלסטינים מדינה דו-לאומית בהכרח תקום, במוקדם או במאוחר. היא תקום אפילו אם זה פיתרון גרוע שלא עבד בשום מקום אחר. משטר של הפרדה גזעית יהיה חייב לקרוס מתישהו. עדיף לפרק אותו היום, באופן מבוקר, כשעדיין יש לנו אהדה מסויימת באירופה ותמיכה אמריקאית בלתי-מסוייגת. עדיף לפרק אותו כל עוד הרוב הפלסטיני הוא עדיין לא מכריע. עדיף להקים את ועדות האמת והפיוס כשאנחנו חצי מהאוכלוסיה, ולא כשנהיה 30%. יש לנו עוד כמה עשרות שנים להפגין רצון טוב ולנסות לבנות גשרים של הבנה, של שלום, של הגינות, של תרבות פוליטית אחרת. אנחנו נהיה אלה שנזדקק לה.
למה צריך להקים מדינה 189767
יש שני פתרונות מעשיים במידה זו או אחרת: מדינה דו-לאומית או שתי מדינות. הפתרון המקורי של אוסלו דיבר על אוטונומיה בה יש קיום לישובים יהודיים בשטחים. לאחר שלוש שנות מלחמה, אופציית הדו-קיום הזו כבר פחות רלוונטית.
בני מוריס תומך למעשה בפתרון אלטנטיבי של הימין ההזוי – נחכה למלחמה הבאה (למשל אחרי ההפיכה הפלסטינאית בירדן), ואז נסיים את המלאכה. אולי הוא באמת צודק, אבל אני לא חושב שכדאי לבנות על תסריט כזה.
עוד הערה על קריאה מוטת: בני מוריס אומר שהיקף הפשעים שנעשו בזמן מלחמת העצמאות הוא זניח בהשוואה למלחמות דומות. אבל למה לקלקל את הכותרת "היו מקרי אונס ורצח ב-‏48".
מדינה דו-לאומית 189770
מספר שאלות:

האם תוכל למפות עבורנו את הגופים והאישים מקרב השמאל הרדיקלי התומכים במוצהר במדינה דו לאומית? לפני זמן מה פרסם אורי אבנרי (גם בפא"צ) רשימה שהוקדשה לשלילת הרעיון. מי הם ברי הפלוגתא שלו?

אתה מתיחס לפתרון הדו לאומי במונחים דטרמיניסטיים שכן "שגם חלוקה לאורך הקו הירוק ... לא תחזיק מעמד" ו"זה יהיה חייב לקרוס מתישהו".
האם מנהיגים פלשתינים שעמדתם המוצהרת מצדדת בפתרון "שתי מדינות" אינם מודעים לכך? במילים אחרות: (וראה גם תגובה 189446) האם יש כאן הונאה בדעה צלולה או תכנית נאיבית שסופה להתנפץ על סלעי המציאות?

האם לדעתך יש לישראל מוצא כלשהו מהמדינה הדו לאומית?
מדינה דו-לאומית 189790
מי תומך במדינה דו-לאומית: יש גופים שמבוססים בעיקר על אוכלוסיה ערבית כמו בל"ד (כנראה. אסור למפלגה ישראלית לתמוך בכך באופן רשמי) או אבנאא-אלבלד. חוץ מהם יש רסיסי ארגונים כמו "ברית הפועלים הקומוניסטית", "הועד להקמת רפובליקה אחת חילונית ודמוקרטית" וכאלה. ארגונים מבוססי יהודים, מ"שלום עכשיו" ועד "תעאיוש", נמנעים תמיד מתמיכה במדינה אחת. כך שנראה שהתמיכה היהודית ברעיון נשארת ברמת הפרטים.

כנות שלילתם של המנהיגים הפלסטינים: אני לא מנהיג פלסטיני ואני לא יודע. כשארגנו כנס תעמולה פלסטיני בהר הצופים הפניתי את שאלת היתכנות החלוקה לנציג זוטר של הרשות. התשובה שלו התייחסה בעיקר לרצון של הילד הפלסטיני "לראות את השם 'פלסטין' על המפה". אני משער שהמנהיגים הפלסטינים מונעים בעיקר על ידי הצורך לשמר את השליטה שלהם; מן הסתם הם בעיקר מגיבים ללחצים מלמטה, לדרישה לצאת כמה שיותר מהר מהכיבוש במינימום של כבוד לאומי.

אגב, מה לגבי המנהיגים היהודיים שתומכים בשתי מדינות? האם הם אינם מודעים? האם יש כאן הונאה בדעה צלולה? מה יכולים להיות המניעים שלהם?

האם יש לישראל מוצא מהמדינה הדו-לאומית: רצח-עם ו/או טרנספר, כמו שכתבתי למעלה.
מדינה דו-לאומית 189813
ראשית, תודה על המידע. לא ידעתי עד לרגע זה על קיומו של "הועד להקמת רפובליקה אחת חילונית ודמוקרטית" (מי נמנה על שורותיו?).

לגבי מידת הכנות של המצדדים בפתרון שתי המדינות: יש א-סימטריה יסודית שדומה שמעטים בלבד נותנים עליה את הדעת. מבחינת השמאל הישראלי הציוני (למשל יוסי ביילין וארז לנדוור) פתרון זה הוא: א. צודק ב. נותן תקווה עצומה לעתיד. ג. כל חלופה אחרת היא חזון בלהות.

אבל מנקודת המבט הפלשתינית פתרון זה הינו: א. בלתי צודק בעליל (השבת חלק קטן מגזל היסטורי בעוד החמסן שומר על רוב שללו בכוח הנשק). ב. נותן תקווה זעומה לעתיד (ראה מצבה הכלכלי של האוכלוסיה תחת שלטון הרשות). ג. החלופה האחרת היא הטוב שבכל העולמות האפשריים.

הניתוח לעיל, המבוסס על עובדות ולא על משאלות לב (שכן ברור לי כי משאלות הלב שלי רחוקות משלך כרחוק מזרח ממערב) מוביל את שנינו (וגם מסתבר את בני מוריס) למסקנה כי פתרון שתי המדינות (הפתרון הקונסנסואלי של הקהיליה הבינלאומית, לו מחויבות רשמית שתי הממשלות, ובו מצדד כנראה רוב הציבור בישראל) אינו יכול להתממש הלכה למעשה.

לפחות מהצד הישראלי נראה לי שמדובר בהולכת שולל עצמית.
מדינה דו-לאומית 189821
לגבי הוועד: אל תראה את עצמך בור. אני לא חושב שיש בו יותר מעשרה חברים.

אני לא בטוח ש"פתרון שתי המדינות אינו יכול להתממש", רק שהוא לא יוכל להמשיך מעמד. אולי אפשר לראות בו שלב הכרחי וכואב בדרך למדינה אחת.

כשאתה אומר ש"מהצד הישראלי מדובר בהולכת שולל עצמית" אתה מייחס יותר מדי עורמה למנהיגים הפלסטינים ויותר מדי תמימות למנהיגים הישראליים. אני חושב שצריך למצוא ניתוח שיצא מתוך הנחה שהטפשות (בדיוק כמו הזכויות הלגיטימיות) לא נמצאת בצד אחד בלבד של המפה הלאומית. לי אין ניתוח כזה, ולכן אני חושב שהשאלה שהעלית (בניגוד לתשובה החלשה שאתה מציע) היא מעניינת מאוד.
מדינה דו-לאומית 191122
אני בטח לא אוהב לשים תוויות כמו ''ימין'' או ''שמאל'' אבל ברי הפלוגתא של אבנרי הם מירון בנבנישתי וחיים נגבי (לא טעיתי בשם, אני מקווה) ויש עוד אחד. בזמנו היה מאמר במוסף הארץ עליהם, אבל הארכיון בשביתה איטלקית כרגע.
מדינה דו-לאומית 191124
הנגבי.
והקישור לכתבה: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...
מדינה דו-לאומית 191508
הכתבה האמורה זכורה לי היטב: הובאו שם דברים מפיהם של שני האישים שהזכרת, ועם זאת היתה שזורה בה מעין רמיזה לפיה מדובר רק בקצה הקרחון וכי העדפת הפתרון הדו לאומי קונה לה אחיזה מוצקה בשמאל הרדיקלי. בערך באותו הזמן פרסם אורי אבנרי בפא"צ רשימה השוללת את הפתרון הדו לאומי(http://www.faz.co.il/story?id=1513&NewOnly=1#New...) וגם שם הרושם המתקבל הוא שיש ויכוח ער עם "סיעה" אותה מייצג הנגבי.
מדינה דו-לאומית 191538
ייתכן שהרעיון הדו''ל תופס תאוצה ברמת הפרטים-המתמרמרים-בהפגנות, בלי שיתפוס תאוצה ברמת הארגונים-שמכינים-שלטים-להפגנות. אולי זה נובע מכך שאסור למפלגות לקרוא למדינה דו''ל, איסור שמשפיע גם על מה שנתפס כמאגר העמדות הרשמי של השמאל.
מדינה דו לאומית היא מדינה ערבית פלסטינית 190033
משמעות הפתרון הזה הוא מדינה ערבית-פלסטינית מהים עד גבול עיראק, עם מיעוט יהודי שייעשה קטן מיום ליום.
אין ספק, שמדינה דו לאומית, אם תוקם, תקלוט פליטים פלסטינים. אחוז היהודים ירד ל-‏40 אחוז. השלטון יהפוך פלסטיני, על כל המשתמע מכך מבחינת סדרי מנהל, שלטון, חוקים, רמת מנהל, מחקר, מדע, רפואה וכו... התוצר לנפש ירד לרמה של 5000 דולר, כמו בלבנון.
תוך זמן קצר יתאחדו פלסטישראל וירדן, אולי תוך מלחמה עקובה מדם. הרוב הערבי יהיה כבר 70% ויותר. הריבוי הטבעי יעשה את שלו, שלא לדבר על ירידה המונית של ישראלים-יהודים, בעיקר בעלי אפשרות כלכלית, השכלה או דרכון זר.
במקרה כזה, תוך 30-40 שנה נחזור למה שהיה כאן בסוף המאה ה-‏19: 10 אחוז יהודים, חיים בעוני, בתוך רוב ערבי מוחלט, עני ואלים.
לצערי, אני לא רואה כיצד נהפוך כולנו יחד לאומה כנענית שחיה בשלווה וקוראת את יצירותיו של יונתן רטוש...
מדינה דו לאומית היא מדינה ערבית פלסטינית 190048
ייתכן שאתה צודק. מה שניסיתי להגיד היה שהאלטרנטיבות למדינה דו-לאומית הן אפרטהייד, טרנספר או ג'נוסייד; במילים אחרות - שהיא בלתי-נמנעת. אחרי שמקבלים את זה אפשר להתחיל לדון בשאלה איך אפשר לעשות ממנה משהו כמה שיותר מוצלח. הצעה ראשונה: להתחיל לעשות את זה היום, עכשיו, להשאיר לעצמנו כמה שיותר זמן להתפייסות.

אגב, מקובל לראות את הכנענות כממוקמת דווקא בקוטב הנגדי, של הימין הקיצוני, בשאיפתה לשעבר (מלשון 'עברים') את עמי ערב.
מדינה דו לאומית היא מדינה ערבית פלסטינית 190055
אני עדיין משוכנע שהפרדה ופתרון של שתי מדינות לשני עמים עדיף, ובוודאי שיש לנסות אותו לפני שמנסים מדינה דו לאומית. מדינה דו לאומית תוביל לדעתי לטרנספר/ג'נוסייד של יהודים. לא נראה לי שכדאי להתחיל בזה.
ייתכן שבסופו של דבר, לא יוכלו להסתדר כאן שני העמים, גם בהפרדה, ואז לא יהיה מנוס של טרנספר של מי מהם, אך עדיין אני רואה את זה בסבירות נמוכה יותר מסכנת המדינה הדו-לאומית.

אגב, יש כנענות של הימין, ויש גם של השמאל (עמוס קינן ואחרים). בכל מקרה, הכנענות נתפסת כיום כלא יותר מקוריוז, בשני העמים.
אתה ממש בטוח שזה בלתי נמנע או שיש סיכוי קטן שאתה טועה? 190057
כלומר יש כמה שאלות נוספות שמציקות לי שהייתי שמח לקבל עליהן תשובה מאחד שמביט למציאות בעיניים. למשל, האם בסופו של דבר כל החרדים יחזרו בשאלה או שההפך הוא הנכון?
ומה לגבי העובדים הזרים, האם בסופו של דבר יפסיקו ליבא אותם או שאתה ממליץ להתחיל לקחת שיעורים בתאילנדית? האם אכן צודק מרקס בכך שבסופו של דבר נגיע לחברה קומוניסטית? האם יש סיכוי שהוא טועה?

ואגב, אם כבר בוחרים להפוך את הפלשתניאים והיהודים לעם חדש, אפשר לבקש משהוא אחר? תמיד רציתי שהצאצאים שלי יהיו שבדים.
אתה ממש בטוח שזה בלתי נמנע או שיש סיכוי קטן שאתה טועה? 190081
לא, אני לא בטוח שזה בלתי-נמנע. אני חושב שזה בלתי-נמנע. יש לי נימוקים טובים - העיקרי שבהם הוא שאם הפלסטינים הולכים להיות פה רוב, הסדר שמקנה להם שליטה על 22% מפוצלים וצפופים (בעיקר רצועת עזה) מהשטח הוא הסדר לא הוגן ו(בנוסף)הוא לא יחזיק מעמד. עוד שאלות?
אתה ממש בטוח שזה בלתי נמנע או שיש סיכוי קטן שאתה טועה? 190102
יש רשימת שאלות בתגובתי הקודמת.

מפליא אותי ביטחונך בכך שמדינה פלשתינאית בשטחים לא יחזיק מעמד.
הרי אין פה שאלה של "הוגנות", יש פה שאלה של הסכם פרגמטי ביותר המחלק על בסיס קווים דמוגרפיים סבירים ובהתאמה לדרישות הפלשתינאים. היו הרבה מאוד הסכמים בהיסטוריה שהיו "לא צודקים" וכמעט תמיד היתה לכך השפעה שולית על הצלחתם ביחס לנושאים פרגמטיים.
בקשר לענין הפיצול והצפיפות - גם היום השטח מפוצל וצפוף, לא ברור לי כיצד אתה מסיק מכך שישות מדינית עצמאית עליו לא תחזיק מעמד בלי לזלוג לתוך ישראל. נכון שזה אפשרי, אבל בלתי נמנע??? אתה לא קצת מגזים?
בקיצור, התרחישים שאתה מצייר סבירים, אבל כך גם התרחישים שהעלה קרל מרקס ורבים וטובים אחרים. אני חושב שיש צורך ביכולת ראיית נולד משמעותית כדי להגיד שאיזשהוא תרחיש סביר הוא בלתי נמנע.
אתה ממש בטוח שזה בלתי נמנע או שיש סיכוי קטן שאתה טועה? 190178
דבראשון, אני שוב מבקש לא לבלבל דטרמיניזם סיבתי עם ודאות אפיסטמית. אני חושב שיש תהליך בלתי-נמנע, ואני מציע נימוקים לכך; כמובן, ייתכנו גם נימוקים אחרים שמובילים למסקנה הפוכה.

לעצם העניין, המחשבה שלי מתבססת על סוג של השוואה בין חלוקה גיאוגרפית של השליטה לחלוקה שלה במסגרת מדינה אחת. הטענה ההיסטרית היא שחלוקה הוגנת של השליטה במסגרת מדינה אחת תוביל במהרה לרוב פלסטיני של 70-80 אחוז. אם מקבלים את זה, סביר מאוד לדרוש שחלוקה גיאוגרפית של השליטה תסתכם באחוזים דומים; חצי-חצי, נגיד (נהיה לארג'ים). אבל לתת לפלסטינים 22%?? למה שאיזשהי פלסטינית תקבל את זה (מלבד הכורח הדוחק להשתחרר באופן מיידי מחיי הכיבוש)?

אתה טוען שהשאלה של ההגינות לא רלוונטית לעניין ההצלחה הפרקטית של החלוקה. זה היה עשוי להיות נכון אם היו פה שטחים נרחבים, שהיו מבטלים את הדחיפות של הבעיה. אבל כשעזה היא כבר כיום המקום הכי צפוף בעולם, וכשהגדה גם היא לא מאוד מרווחת, כשיש מחסור עצום במשאבי טבע, במים, בקרקע, באוויר - אי אפשר לבטל את החשיבות של ההגינות כל כך בקלות. אנחנו מכירים את הדינמיקה: קשיים כלכליים יומיומיים המלווים בתחושה עמוקה של אי-צדק מביאים להתקוממויות קטנות, שמדוכאות בכוח מעט מופרז, שמביא ליותר תסכול ולהתקוממויות אלימות יותר, שמדוכאות וכו' וכו'. זה לא יחזיק מעמד.

אם, לעומת זאת, הטענה ההיסטרית קצת אפוקליפטית מדי, ובחמישים שנה הבאות נגיע (נניח) למצב של 60-40 לפלסטינים, אזי גם המסקנות שלה קצת אפוקליפטיות מדי. לא, היהודים לא יהפכו למיעוט חסר-כוח בעוד מדינה ערבית-איסלמית. בקיצור, ככל שהתחזית אפוקליפטית יותר, ככה היא עושה גם את ההצלחה של פתרון החלוקה לסבירה פחות, ולהיפך.
אתה ממש בטוח שזה בלתי נמנע או שיש סיכוי קטן שאתה טועה? 190257
בקשר לראשון - כשאני אומר ש-X הוא בלתי נמנע, זה רק כאשר *כל* תרחיש אפשרי (במציאות, כן? אני לא מדבר על לוגיקה) מוביל ל-X. דוגמא טובה היא זה שאני אמות בסוף. הנימוקים שאתה מביא במקרה הטוב אומרים שסביר שהתהליך שאתה מתאר יתרחש. ותסכים שבהחלט אפשרי שהמגמה הדמוגרפית תשתנה - אז איך אתה טוען שזה בלתי נמנע? וכעת לעניין.

ראשית, למה זה סביר שחלוקה גאו' של השליטה תסתכם ב-% דומים? לא מחלקים פה חתיכת עוגה. כשמחלקים חבל ארץ, הרבה יותר סביר שהחלוקה תהיה עפ"י גבולות היסטוריים, תרבותיים ודמוגרפיים - כך זה היה תמיד כמעט בכל חלוקה דומה בהיסטוריה. ואם זה כל כך ברור לפלשתינאים שהם צריכים לדרוש שטח, ביחס שווה למשקלם באוכ', איך זה שמעולם לא עלתה דרישה כזו?

לגבי הצפיפות והמחסור במשאבי טבע => עוני => לאלימות שבהכרח יוצאת כנגד ישראל - זה נשמע הגיוני ברמה סטיגמטית, אבל לא מעבר לכך. היו מקרים מעולם.
וחוץ מזה, אם אתה לא באמת מאמין בהתהפכות של מגמות דמוגרפיות, אז בלאו הכי זה בלתי נמנע שהתרבות האנושית תיחרב תוך 100 שנה לכל היותר, אז מה לנו לעסוק בקטנות.
אתה ממש בטוח שזה בלתי נמנע או שיש סיכוי קטן שאתה טועה? 190265
(בקשר לויכוח הבלתי-חשוב: אני עונה לך מה שלאפלאס היה עונה לך אם היית שואל אותו "אתה _בטוח_ שהשד יוכל לחשב את כל ההיסטוריה של היקום בהינתן מצבו ברגע מסוים?".)

הפסקה האחרונה בהודעה הקודמת שלי נועדה להבהיר שאני _לא_ מסתמך על בלתי-הפיכות של מגמות דמוגרפיות. אני רק מקבל כנתונות את המגמות הדמוגרפיות האפוקליפטיות שההיסטריים מציגים לי בהתנגדותם למדינה דו-לאומית. המגמות הללו הן שהופכות את הפיתרון הדו-מדינתי לבלתי יציב. אם לא מקבלים אותן הפיתרון הדו-מדינתי נהיה יציב הרבה יותר, אבל אז גם ניטל עוקצה של ההתנגדות לפיתרון החד-מדינתי: יש לנו (=היהודים) הרבה פחות ממה לחשוש.

ושוב: למשוואה שאני יוצר בין הגינות לפרקטיות אין תוקף ברמה האבסטרקטית, זה נכון. היא מקבלת את התוקף שלה מהתנאים הספציפיים של החלוקה המוצעת כאן. בהינתן הדמוגרפיה האפוקליפטית פשוט אי אפשר יהיה לקיים מדינה פלסטינית בקווי 67'.
אתה ממש בטוח שזה בלתי נמנע או שיש סיכוי קטן שאתה טועה? 190275
בקיצור אתה אומר שעץ האפשרויות הוא כזה:
1. המגמות הדמוגרפיות ישתנו.
2. לא ישתנו.

1 - במקרה זה הפתרון הדו-מדינתי "נהיה יציב". לא ברור לי מה אתה מנסה להגיד בקשר לפתרון החד-מדינתי במקרה זה - הוא עדיין לא מספק הגדרה לאומית עצמאית לא ליהודים ולא לפלשתינאים אז למה שמישהוא יהיה מעוניין בו ספציפית ולא בהצעתו של אביב (לבטל את כל הלאומים והדתות כולם).
לגבי 2 - למיטב הבנתי, אתה טוען שבסעיף זה השרשרת הבאה (2c) היא בלתי נמנעת: צפיפות+עוני+אי צדק=>אלימות=>הפניית האלימות לישראל=>?=>בליעת ישראל. אני לא רואה על מה זה בנוי מלבד על איזשהוא common sense של ההיסטרים ‏1.
מה דעתך על השרשרת הבאה: קפטיליזם=>ניצול+אי-צדק+עוני=>התקוממות אלימה=>דיקטטורה של הפועלים=>קומוניזם. נמנע או בלתי נמנע?

ולסיכום:
א. בסעיף 1 של העץ, האם לדעתך הפתרון הדו-מדינתי הוא בלתי נמנע? (במציאות, לא מתמטית).
ב. האם שרשרת 2c היא בלתי נמנעת? (כנ"ל)

1 common sense הוא כידוע המטאפיסיקה של הבערים.
אתה ממש בטוח שזה בלתי נמנע או שיש סיכוי קטן שאתה טועה? 190293
מקרה 1 - אין לי עניין לטעון לעדיפות של הפיתרון החד-מדינתי על פני כלמיני פתרונות אחרים; אני טוען רק שהוא עדיף על הפיתרון הדו-מדינתי. למעשה, אני לא חושב שמדינה אחת תפתור הרבה; אבל בהביטה למציאות בעיניים היא תספק את התנאים שבהם אפשר יהיה להתחיל להתעסק באמת עם הבעיות. לכן במקרה 1 הפתרון החד-מדינתי עדיף בהרבה על שתי מדינות, למרות שהוא איננו בלתי-נמנע.

מקרה 2 לא מוביל דווקא לבליעת ישראל. הוא פשוט יחזור שוב ושוב למצב שהיה עד עכשיו: כיבוש מהודק יותר או פחות של יותר ויותר פלסטינים שחיים בתנאים גרועים יותר ויותר. מכיר את הסלוגן של "אם אחרי ההסכם הם ימשיכו, אז ניכנס בהם!"? אז יהיה הסכם, במוקדם או במאוחר הם 'ימשיכו' בקטן, ניכנס בהם, הם ימשיכו בגדול, ניכנס בהם בגדול, וחזרנו ל-‏1992 (או 2002, לבחירתך).

השרשרת המרקסיסטית. אני הייתי (חוכמת-דיעבד) משפץ אותה ככה: קפיטליזם=>ניצול+אי-צדק+עוני=>סכנת התקוממות=>שיפור מנגנוני השליטה המדינתיים והנפשיים=>עוד קפיטליזם. מרקס הדטרמיניסט טעה, אז מה? גם השד של לפלאס התבלבל ולא חישב נכון את הקואורדינטות. אולי גם אני טועה. מה הדוגמא הזו מוכיחה?
אתה ממש בטוח שזה בלתי נמנע או שיש סיכוי קטן שאתה טועה? 190306
1 - אני מקווה שלא לקחת את הרעיון של ביטול כל הלאומים והדתות ברצינות. זה היה המחשה על דרך האבסורד שרעיונך אינו בר-ביצוע מחד, ושהעדיפות שלו היא טריביאלית מאידך. פשיטא שעדיף שיש לאום אחד שבו כולם מסתדרים זה עם זה במקום כמה לאומים מסוכסכים... אבל זה בדיוק מה שלא בר ביצוע.

2 - הביסוס של שרשרת ההיסקים על סלוגנים מעיד כאלף עדים על רמת הסמך שלו.

מטרת הדוגמא היתה להראות ששרשרת היסקים הגיונית ברמת הסלוגנים או ברמת הקומון סנס, לא מהווה בסיס מוצלח לחיזוי העתיד.

בכל מקרה, אני מבין שאתה לא חושב יותר שהפתרון הוא בלתי נמנע.
אתה ממש בטוח שזה בלתי נמנע או שיש סיכוי קטן שאתה טועה? 190354
שוב: אני חושב שהחד-מדינתיות היא בלתי-נמנעת (אם מניחים דמוגרפיה אפוקליפטית), ויכול להיות שאני טועה. נמאס לי לנסות להסביר את ההבדל בין הדברים.
אתה ממש בטוח שזה בלתי נמנע או שיש סיכוי קטן שאתה טועה? 190297
אתה קודם מפריד לשתי אפשרויות באשר למגמות הדמוגרפיות, ואז בוחן לאור כל אחת מהן את שתי החלופות המדיניות. העניין הוא ש-א. זה לא בהכרח בלתי תלוי. ב. אם הולכים על שתי מדינות ונמשכים פערי הריבוי, זו קודם כל בעיה של הפלשתינים, ורק בעקיפין בעיה שלנו (וההשלכה מהבעיה שלהם לבעיה שלנו היא לא בהכרח חסרת מענה מצידנו). ואילו אם הולכים על מדינה אחת ונמשכים פערי הריבוי, זו קודם כל בעיה שלנו (תחת ההנחה השגורה לפיה להיות מיעוט יהודי ברוב ערבי זו בעיה ליהודים), ואני גם מתקשה לראות איך נוכל לעשות משהו בנוגע לה. אם לחזור ל-א, יכול להיות שההבדל הזה בעצמו ישפיע על קצב הריבוי, למרות שזה רחוק מלהיות בלתי-נמנע. זה למשל יכול לפעול כך: הממשל הפלשתיני העצמאי יפעל לצמצם את קצב הילודה, כדי למנוע פיצוץ אוכלוסיה במדינה הקטנה. לעומת זאת, במדינה אחת הלחץ של פיצוץ אוכלוסיה יהיה קטן יותר, ולעומת זאת יהיה תמריץ פוליטי לילודה גבוהה (למרות שאני בספק עד כמה דברים כאלה באמת משפיעים על תכנון המשפחה).
אתה ממש בטוח שזה בלתי נמנע או שיש סיכוי קטן שאתה טועה? 190300
באופן כללי תגובה 190293 אמורה לענות לך, אבל

הרעיון ש"הממשל הפלשתיני העצמאי יפעל לצמצם את קצב הילודה, כדי למנוע פיצוץ אוכלוסיה במדינה הקטנה" נראה לי חשוב. הוא מסגיר את הפנטזיה לפיה אנחנו מותחים גבול ומשאירים מאחוריו את כל בעיותינו: הממשל הפלסטיני יטפל בשבילנו בדמוגרפיה, בביטחון, בגניבות רכב ובמזג האוויר המחורבן (מי אמר "בלי בג"ץ ובלי בצלם" ולא קיבל?). הטענה שלי היא בדיוק שזה לא יכול לעבוד. אם הממשל הפלסטיני יאלץ לפעול לצמצום הילודה בגלל הצפיפות, הוא אולי יצליח במידת-מה, אבל זה יהיה במחיר של עוד תוספת לתסכול הפלסטיני המצטבר. התקווה שהתסכול הזה ישאר בצד השני של הגבול נראית לי כמו פנטזיה בעלמא.
אתה ממש בטוח שזה בלתי נמנע או שיש סיכוי קטן שאתה טועה? 190342
קודם כל, להבהיר - הפנטזיה הזו היא לא הפנטזיה שלי. אני מדבר על מה אפשר אולי, על מה סביר שיקרה, ולא על מה שרצוי בעיני (שכרגע אני פשוט לא יודע מהו). אבל שאלת תם: למה, בעצם, "התקווה שהתסכול הזה ישאר בצד השני של הגבול נראית לי כמו פנטזיה בעלמא"? ואם הגדר תהיה מספיק עבה, והעור שלנו גם? (נדמה לי שאתה תהיה הראשון להסכים שהעור שלנו כבר מספיק עבה, או נכון להתעבות לפי הצורך.)
גדר עבה ועור עבה 190395
העניין הבעייתי הוא שאין איפה להעביר את הגדר העבה הזו. נניח שתפנה את אריאל ואת גוש עציון. מה לגבי מעלה-אדומים? פסגת זאב? גילה? הר חומה? מה תעשה עם העובדה שבשלושים-ומשהו שנים האחרונות כל המדיניות התכנונית באיזור ירושלים הוקדשה להעברת כמה שיותר יהודים לאיזור מזרח העיר, לעיבוי העיר בשכונות יהודיות, להקפה של שכונות ערביות בהן ובכבישי הגישה אליהן, לחנק ההתפתחות הטבעית של השכונות הערביות, וכו'. כל הסלט שהמדיניות הזו יצרה מרוקן מתוכן את הסיסמה "מה שיהודי לישראל, מה שערבי לפלסטין", ולכן הוא מבטל את האפשרות להעביר חומה בכל תוואי שהוא. אין דרך להימלט מהברירה בין השארת יהודים בצד השני להפרדת פלסטינים מפלסטינים אחרים. שתי הברירות הללו בהכרח יעשו את הגדר עבה הרבה פחות.

הלאה. נניח שתצליח להתעלם מהצורך הנואש של תושבי עזה לעבוד בתל אביב (ומהצורך המקביל של קבלני ת"א בעבדים עזתיים). יהיה מעבר בטוח בין עזה לגדה? אם כן - איפה הגדר העבה שלך? אם לא - תצטרך (אתה ושאר העולם) עור מאוד מאוד עבה בשביל להתעלם מהעובדה שעזה היא - ותישאר באופן קבוע! - לא יותר מאשר מכלאה, המכלאה הצפופה (אולי גם הענייה) בעולם.

הלאה. תהיה 'גדר עבה' סביב אום-אל-פאחם? וסביב רהט? במה תקיף את התסכול של אלו שנשארו אזרחים סוג ב' במדינה יהודית? במה תקיף את ההזדהות שלהם עם הסבל המתמשך של בני עמם בשטחים?

אפשר להמשיך עם זה הלאה (במה תקיף כל מיני 'מטרות' ישראליות ויהודיות בחו"ל?) אבל העיקרון ברור: נוצרו כאן ערבוב גדול מדי ותלות גדולה מדי, והם לא יאפשרו חלוקה, לפחות לא לטווח ארוך.
גדר עבה ועור עבה 190406
לא יודע במה זה שונה מחלוקות אחרות שנעשו באירופה (טורקיה-יוון, גרמניה-צ'כיה, גרמניה-פולין, וכו כו').
בעיות כאלו פותרים עם חילופי אוכלוסין, מתן שיוויון זכויות למיעוטים שנותרים בכל חלק, וחינוך.

עזה היא לא מכלאה, היא פשוט עיר צפופה מוקפת אוייבים, הכינוי מכלאה הוא סתם דמגוגיה. עם ההתפתחות הכלכלית, רמת החיים תעלה, הילודה תרד, חלק מהאנשים יסעו לעבוד במפרץ (כמו למשל שעושים מיליונים מה''מכלאה'' קהיר), האוייבים יהיו לידידים, והחיים עדיין יהיו קשים אבל פחות. זה הכל.

כמובן שהתרחיש הפסימסטי שאתה מצייר הוא בחזקת אפשרות אינרציאלית (דהיינו איך שהדברים כנראה יתנהגו אם נשאיר הכל כמו שהוא כיום ולא נשנה כלום) ותו לו. אבל אם לא מוכנים להלחם באינרציה, באמת כבר אפשר לסגור את השלטר.
גדר עבה ועור עבה 190497
"חילופי אוכלוסין, מתן שיוויון זכויות למיעוטים שנותרים בכל חלק, וחינוך": אם המטרה היא לשמור על מדינת ישראל כמדינה יהודית, אף אחד לא יתן למיעוט הפלסטיני בתוך ישראל שוויון זכויות. אולי יעשו קולות של שוויון, אבל לא יותר מזה. חילופי אוכלוסין זה שם יפה לטרנספר, וטרנספר הוא לא פחות פשע גם אם עשו אותו בעוד מקומות. וחינוך... טוב, אם נסתמך על טרנספר ועל 'שוויון', כנראה שנצטרך הרבה 'חינוך' בשביל ש"האויבים יהיו לידידים".

עזה: עם 'הגדר העבה' שירדן דיבר עליה, עזה בהחלט תהיה מכלאה (כמו שהיא היום, רק באופן רשמי ומוצהר). אין שם אחר למיליון ומשהו אנשים שלכודים בשטח של 360 קמ"ר. אתה חושב שהם יוכלו לפרנס את עצמם? מאיפה תגיע "ההתפתחות הכלכלית"? איזו סיבה יש לחשוב ש"רמת החיים תעלה"?

אבל באמת יכול להיות ש"הילודה תרד" וש"חלק מהאנשים יסעו לעבוד במפרץ"; אפשר לשער גם שתמותת התינוקות תעלה, אם זה מעודד אותך. כשכולאים אנשים קורים הרבה דברים.
גדר עבה ועור עבה 190502
לא הבנתי מה כזה גרוע בחילופי אוכ'. הכוונה היא לא לגרש את הערבים מהשטחים קיבינמט, אלא פשוט להעתיק גם יהודים וגם ערבים כדי להגיע למצב שניתן לשרטט גבול יציב ומובחן דמוגרפית באזור י-ם למשל. לא יודע אם זה פשע אבל זה בהחלט הוכח היסטורית כיעיל מאוד. אתה בעצמך מביא את זה כגורם ראשי לתמידיות של הסכסוך, אז מה הטענה שלך? שעדיף לאחד את הלאומים?
לגבי שיוויון זכויות - אין סתירה בין שיוויון זכויות מלא למיעוטים לבין מדינה לאומית יהודית. אי-שיוויון משפיע על המגמות הדמו' רק לשלילה.
לגבי חינוך - נו. אכן תגובה ענינית מצידך.
לגבי פיתוח כלכלי - תעשיה למשל. עבודה בגדה למשל. הם אכן ישארו עניים לנצח אם ימשיכו לעבוד אצלנו כשרתים
לגבי מכלאה - אם אני מבין את הגישה שלך נכון, אז מכיוון שנורא צפוף להם הם מתוסכלים פחד, וכדי שלא יוציאו עלינו את התסכול אנחנו חייבים לתת להם להתפרנס אצלנו כשרתים, ואולי גם שנהפוך לעם אחד. וזה לדעתך גישה סבירה בניגוד ללתת להם עצמאות ושידאגו לעצמם.
אגב, אני מבסס את המגמה של עבודה במדינות המפרץ על מדינות ערביות עניות וצפופות אחרות כגון מצריים (ואגב יש גם לא מעט פלשתינאים מהשטחים שם). ועל מה אתה מבסס את הגישה שלך שהם ישבו בבית ויהיו מתוסכלים?
גדר עבה ועור עבה 190540
גם הפיתרון הסופי (לא משווה! לא משווה!) הוכח היסטורית כיעיל מאוד: אירופה פתרה לחלוטין את הבעיה היהודית. האם הוא לא היה פשע?

"להעתיק יהודים וערבים על מנת לשרטט גבול יציב ומובחן דמוגרפית באזור י-ם" היה יכול להיות פיתרון יפה, אלמלא המדיניות הישראלית בשלושים-ומשהו השנים האחרונות לערבב את הלאומים ככל שניתן (במיוחד באזור י-ם). תוצאותיה של המדיניות הזאת עושות את ההצעה הזאת לצינית במיוחד, לפחות כשהיא באה מפיו של ישראלי.

באופן כללי יותר - הייתי שמח "לתת לפלסטינים עצמאות ושידאגו לעצמם" אם היה אפשר. אני מנסה להסביר שאי אפשר, ושכשאתה מבקש לתת להם עצמאות אתה מבין את המילה 'עצמאות' כשקולה ל'שידאגו לעצמם'. אבל אם הם אמורים לדאוג לעצמם בתנאים שלא מאפשרים להם לדאוג לעצמם - תנאים שבמידה רבה ישראל הביאה עליהם - זו לא עצמאות. במקרה של עזה - זו מכלאה.

(ואני לא נכנס שוב לוויכוח המתיש בדבר הסתירה בין שוויון זכויות מלא למדינה לאומית יהודית עם מיעוט פלסטיני של 20%+)
להלן הצעה מעניינת. 190507
הבעייה העיקרית, כפי שאני רואה אותה, אינה ערבוב האוכלוסיות, אלא מה שהצגת כרגע - הצפיפות. זה מעניין, בהתחשב בעובדה שבעזה גובל אחד האזורים הפחות מיושבים שיש - חצי האי סיני. מה דעתכם על ההצעה הבאה:
תמורת סכומי כסף ניכרים (מהמדינות התורמות ובכלל) והבטחה אמריקנית למעמד קבוע של מובילה באזור, מעבירה מצריים לפלסטינים שטח בסיני, צמוד לרצועה, הגדול פי שתיים או שלוש משטח הרצועה כיום ‏1 . השטח יהיה פחות מאחוז משטחה של מצרים. בשטח מוקם מפעל להתפלת מים ומבססים בו חקלאות, תעשייה ותיירות. כעת יש בידי הפסלטינים שני "קנטונים", שכל אחד מהם עצמאי תעסוקתית, והצפיפות באף אחד מהם אינה בלתי אפשרית.

בדקתי את האפשרות הזו מול המפה והיא נראית לי סבירה לחלוטין. מישהו מתנדב להציע אותה למובאראכ בפעם הבעייה שידבר על "הסרבנות של ישראל"?

1 לצורכי כבוד, סימטריה וכו' ניתן להוסיף להצעה גם קצת שטחים בנגב שתעביר ישראל לידי המדינה החדשה.
להלן הצעה מעניינת. 190542
ההצעה אכן מעניינת, וניתן לשמוע וריאציות שלה מחוגי הימין פה ושם (''אין פתרון לבעיה הפלסטינית בין הירדן לים. בפיתרון צריכות להשתתף כל מדינות האזור, ביחוד מצרים וירדן'', משהו כזה). אבל הערבוב של האוכלוסיות הוא בעיה חמורה יותר, בעיני.
ערבוב אוכלוסיות?. 191651
למיטב הבנתי ההצעה שלי איננה מציעה "ערבוב אוכלוסיות" כלל.

חוצמזה, לא ברור לי מדוע אתה משייך את ההצעה ל"חוגי הימין" (האמת, זה תלוי למי אתה קורא "ימין" ‏1). בעיני הצעה המאפשרת לפלסטינאים ביטוי לאומי ב- 100% מהשטחים + שטח ממצרים + (אולי) קצת שטח מישראל, באופן שיקל משמעותית על מצבם הכלוא, איננה מקובלת על איש בימין (כפי שאני מכיר אותו)

1 או שמהשמאל הרחוק כולם נראים ימין, כמו שלניצה כולם נראים שמאל?
ערבוב אוכלוסיות?. 191722
אכן לא הצעת ערבוב אוכלוסיות. רק הערתי שבעיית ערבוב האוכלוסיות בגדה ובעיקר בירושלים חמורה יותר בעיני מבעיית הצפיפות, ולבעיה הזו יהיה הרבה יותר קשה למצוא פתרון.

ההצעה שלך אכן לא מקובלת על איש בימין, אבל וריאציות עליה, כן. (בלי להאשים אותך בימניות, חלילה) משותף לך ולהם ההיסק הלוגי הבא: אין מקום בארץ לשתי מדינות בנות-קיימא + לא באה בחשבון אפשרות של ישות מדינית אחת => הפתרון צריך לבוא (גם) מחוץ לגבולות הארץ. ההבדל הוא שאתה תובע מישראל הרבה יותר ממה שהם תובעים.

בקשר לתגובה 191652 - אני חושב ש'גדר עבה' לא יכולה ללכת יד-ביד עם נמל תעופה פלסטיני פעיל. הקונספט שירדן הציע (תגובה 190342) הוא שכמה שיהיה לפלסטינים גרוע בשטחים שיוקפו, עלינו זה לא ישפיע. אבל נמל תעופה פעיל משמעותו מעבר חופשי של כלמיני סוגים של אמצעי לחימה, ואלו יעשו את הגדר העבה עבה הרבה פחות.
גדר עבה ועור עבה 190420
ב"מכלאת עזה" ה"צפופה ביותר בעולם" חיו בשנת 2002 כ1270000 בני אדם (לא כולל מתנחלים) על שטח של 360 קמ"ר, שזה קצת יותר מ3500 אנשים לקמ"ר.
להשוואה, בסינגפור חיים כיום כ4.5 מליון בני אדם על שטח של פחות מ700 קמ"ר, שזה יותר מ6600 בני אדם לקמ"ר.
גדר עבה ועור עבה 190494
אלא שסינגפור איננה מכלאה. הגדר העבה שירדן הציע _כולאת_ את הפלסטינים ב-‏360 קמ"ר האלה.
מה זאת אומרת "אינה מכלאה"? 190509
סינגפור היא מדינה עצמאית, הגובלת בשלושה צדדים בים (חומה מצוינת) ובשלישי במלזיה, מדינה מוסלמית. סינגפורים אינם יכולים לחצות בקלות את הגבול כדי לעבוד במלזיה ‏1; חלים עליהם כל הכללים החלים על מי שרוצה לעבוד בארץ אחרת. אם הפלסטינים בעזה יהיו אזרחי מדינה עצמאית, למה לטעון שמדובר ב"מכלאה"?

1 למעשה, בשל המצב הכלכלי, מלזים באים לעבוד בסינגפור.
מה זאת אומרת "אינה מכלאה"? 190535
הממ. כנראה שסינגפור היא יותר מכלאתית ממה שהנחתי. עדיין, לפחות יש להם את האפשרות של מעבר חופשי דרך האוויר, מה שלא יהיה לעזתים אם תמומש הצעת 'הגדר העבה' של ירדן. אבל המקרה הסינגפורי באמת מחליש את הטענה שלי.
קודם כל, אני מעריך את הנכונות להקשיב. 191652
שנית, בעיני ניתן לקשור ''גדר עבה'' עם מדינה פלסטינית בעל נמל בעזה ונמל תעופה ברפיח.
קודם כל, אני מעריך את הנכונות להקשיב. 191723
הגבתי בתגובה 191722
גדר עבה ועור עבה 190498
360 ק"מ זה כולל חבל קטיף, ושטחים שתחת שלטון ישראלי, תוריד 20%.
גדר עבה ועור עבה 190499
לא. אנחנו מדברים על חלוקה עתידית היפותטית לשתי מדינות.
גדר עבה ועור עבה 190501
2002 זה עבר ולא עתיד. בעתיד, בהתחשב בכך שרצועת עזה מחזיקה במקום השישי בעולם‏1 מבחינת צפיפות האוכלוסיה, והמקום הרביעי מבחינת קצב גדילת האוכלוסיה‏2, המצב לא אופטימי.

גדר עבה ועור עבה 190522
מעניין. למעט מקאו (שאין לי מושג מה המצב הכלכלי של תושביה) המצב הכלכלי של שאר המקומות הצפופים ביותר בעולם הוא טוב לאין שעור יותר מאשר בעזה.
רהט? 190891
זו לא עיר ישראלית? מוזר, חשבתי שכן.
(אולי בגלל השעה, אולי בגלל היום הדימדומי שהיה לי, אבל לתומי חשבתי שיש הבדל בין עיר פלסטינית‏1 לבין עיר ישראלית שתושביה ערבים.‏2)

1as in, Gaza
2כמו ב, נאמר, רהט. בפעם האחרונה שבדקתי, תושבי העיר הם ישראלים לכל דבר.
רהט? 190920
כן, אבל אם כבר יש הזדמנות להפטר מעוד כמה ערבושים, אז נעלים עין מהפרט השולי הזה.
רהט = ערבים? 190921
רוב תושבי רהט לא רואים את עצמם כערבים. אם תקראי להם כך, רוב הסיכויים שהם ייעלבו.
תקן אותי אם אני טועה, 190932
אבל בדואים הם לא ערבים?
תקן אותי אם אני טועה, 191004
הרבה מהם לא רואים את עצמם כערבים. בכלל, לעיתים קרובות מבדילים בין בדואים לבין ערבים, או בין בדואים לבין ערבים אחרים, כשכן מתייחסים אליהם בתור ערבים.

אני יכול להגיד באופן שאישי שבכל אופן ברהט יש מספיק מי שמסתייג מההגדרה.
אה. 191057
כי בדואים הם "ערבים טובים". בניגוד לערבים האחרים. (גם הדרוזים, כמובן, שייכים למשפחה הזו, ולכן מוגדרים אחרת. הרי ערבים לא עושים צבא, ודרוזים ובדואים כן. אז איך הם ערבים? לא ערבים! ובא לרמאללה גואל.)

כאן גם יש יהודים שמסתייגים מהגדרתם כיהודים. סו פאקינג וואט?

___________
העלמה עפרונית, ומצב רוח קרבי-נוגה.
אה. 191066
סו פאקינג וואט? סו פאקינג לזה בדיוק התכוונתי.
יש ביניהם כאלה שאת לא היית מאמינה איך הם שונאים את הפלסטינים.
אין לי מושג מה ההגיון בהגדרה של עצמם כלא ערבים, אני רק יודע שהיא מקובלת בחוגים מסוימים אצלם.
אה. 191098
ייתכן כי מדובר פשוט בהבעת הסתייגות מרעיון ''האומה הערבית הגדולה.'' הם לא-ערבים ברמה שהם לא מחזיקים ברעיונות פאן-ערביסטיים.
רהט? 190938
כנראה שזו אכן השעה.

אני מצטט את עצמי: "תהיה 'גדר עבה' סביב אום-אל-פאחם? וסביב רהט? במה תקיף את התסכול של אלו שנשארו אזרחים סוג ב' במדינה יהודית?". הצורך בגדר סביב רהט לא ינבע מהיותה עיר פלסטינית, אלא מהיותה עיר שתושביה (ערבים ו/או בדווים) יישארו אזרחים סוג ב' במדינה יהודית (ואולי גם מהזדהותם עם אחיהם (?) מעברו השני של הקו הירוק).
רהט? 190962
אכן, אם שופטים התנהגות של קבוצות אוכלוסיה בצורה כזו סטיגמטית ופשטנית, אין פלא שמגיעים למסקנות כל כך בלתי-נמנעות.
לא, כנראה שלא. 191058
למה שמלכתחילה תדבר בכלל על גדר סביב רהט?
רהט היא עיר (עיירה?) בישראל, בדיוק כמו אופקים או כפר סבא.‏1
כן גדר הפרדה, לא גדר הפרדה - לא רואה שום קשר בין הפרדה _בין הפלסטינים לישראלים_ לבין הפרדה בין ישראלים לישראלים.

1רק מתוקצבת פחות.
לא, כנראה שלא. 191200
אין לי שום רצון להפריד בין ישראלים לישראלים. הגבתי להצעה של ירדן להשאיר את הפלסטינים - ואת הבעיות שהם גורמים לנו - מאחורי 'גדר עבה'. הטענה שלי היתה שגדר כזו לא תעזור כל עוד הפלסטינים בשטחים יחיו במעין כיבוש עקיף וכל עוד הפלסטינים בישראל יהיו אזרחים-סוג-ב'. רהט (כמו אום אל פאחם) היתה דוגמה למקום שעשוי להצמיח 'צרות' כל עוד לא תיפתרנה הבעיות הללו; זוהי דוגמא לכך ש'גדר עבה' סביב פלסטינאי השטחים לא תועיל.
בקשר לדרכון הזר 190147
איילים יקרים, כמי שמוקיר את חכמתכם הקיבוצית, יש לי שאלה.
שורשי המשפחתיים בפולין. העלייה לארץ במשפחתי נבעה מטעמים ציוניים אבל אולי גם מקריאה של הנולד. אנטישמיות ועליית הנאצים (מצדי גודווין יכול לקפוץ).
האם למען עתיד ילדי עלי לפעול כבר עתה להשגת דרכון פולני, בבחינת תעודת ביטוח שתהיה בכיס על כל צרה, או שמעשה זה יקרב את הקץ, וגם יגרום להורי להתהפך בקברם. (שקט בילינסקי, בלי אלקטרו-מגנטים פה).
ואולי דווקא הסבא החכם שידע אז לצאת בזמן היה אומר מתוך דאגה לנכדיו, השג להם דרכון, אפילו של פולנים, ימח שמם.
לתשובתכם הרצינית אייחל.

האייל המפרגן המקורי.
דעת יחיד 190198
בשיעורי האזרחות שלי למדתי דבר אחד: הכישרון הפוליטי היחיד שהאדם הפשוט צריך להחזיק בו, היכולת היחידה הרלוונטית לגבי חייו - והבחירה היחידה שלו - היא הבריחה. הטיימינג הוא ההבדל שהופך אזרח אחד ליותר מוצלח מהאחר.

לעניות דעתי, אין שום סיבה להניח מראש שישראל תשרוד באזור עוין, לא כל שנות חיינו וודאי שלא כל שנות ילדינו. היתרון הטכנולוגי היחסי של ישראל הולך וקטן מטעמים טריוויאלים וגם בשל הזנחה; הדמוגרפיה, כאמור, לרעתנו (ודווקא "באנחנו" יכול מי שרוצה לכלול גם את ערביי ישראל, אבל זה לא קשור); אפילו זוטות (?) כמו הביטחון האישי-פלילי ואיכות הסביבה הן מטבען בעלות נטייה חד סטרית. בקיצור, ניתן להניח כי ככל שהזמן מתקדם נעשה יותר מסוכן לחיות כאן.

האופטימיים יטענו שתי טענות:
1. המדינות השכנות אולי לא יהיו עוינות בקרוב.
2.גם מצבן של המדינות השכנות יחמיר עם הזמן (הפיכות, עוני, גידול אוכלוסין מהיר, דלדול הנפט).

באשר ל 1 לא הייתי מטפח תקוות, למרות הגישושים האחרונים מקרוב ומרחוק (מה גם שנראה שישראל מספיק עויינת בשביל כולם). 2 לא מרגיע אותי, כי דווקא החולשה של המדינות השכנות תסכן אותנו יותר.

(מהלכים אמריקאים עתידיים הם פתח לתקווה מסוייגת. אולי באמת יכופפו לנו את היד שחותמת.)

לכן, אני ממליץ על דרכון זר ועיניים פקוחות.
בקשר לדרכון הזר 190328
למד את ילדך גם הרבה שפות זרות.
ושיתחילו מגיל צעיר.
בקשר לדרכון הזר 190421
כבעל דרכון זר (גרמני ר"ל) אני יכול רק להמליץ.
דרך אגב, לא הורי ולא הוריהם מתהפכים בקברם. סבי ז"ל אפילו תרם את חלקו למאמץ המשפחתי להוכחת הזכאות ובגיל 90 הטריח את עצמו פעמיים לשגרירות גרמניה לצורך זה.
בקשר לדרכון הזר 206923
א.ב יהושוע רואה את התורים של הישראלים בשגרירות הפולנית וחושש שהוא ישאר לבד עם ירושלים של הישוב הישן.
ראיון מומלץ רווי אבחנות פסיכיאטריות על מצבנו הזהותי.

בקשר לדרכון הזר 207051
קראתי. אני לא מקבל את הטענה שלו, ובפרט, מאז שיש לי את האזרחות הנוספת, אני מרגיש הרבה יותר נוח בישראל ופחות חושב על עזיבה. לפני זה רק חיפשתי איך לברוח מכאן.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים