האייל ששאל - ספטמבר 2004 2091
מדור החידות והטריוויה החודשי של ''האייל הקורא''.

שני אושפיזין חדשים בסוכת המדור:

נעם טל שואל:
  • את הראשון מכירים כולם כמושיע; את השני - לפחות 2,139 אנשים. מה עוד משותף לשניהם?

גיל שואלת:
  • שני בניה של האם צירפו אליהם עוד שניים, ועוד מתדלק (כתחליף לעץ המת). מעז יצא מתוק. מהו?

ואושפיז אחד ותיק, יובל נוב, שואל:
  • המבקרים באתר מסוים בארץ יוכלו לראות בו רכב מתוצרת "רנו" מוצג לראווה; אך סביר כי היבואן, "בני משה קרסו", לא יתגאה בכך במיוחד. היכן?



עורך הטריוויה נמצא בחופשה עד אמצע החודש; אנא השתדלו להשאיר את הבית מסודר יחסית. הוא לא יצטער כלל וכלל אם כשיחזור, ימצא את תיבת הדואר שלו סתומה בחידותיכם, אז אל תהססו!
קישורים
נעם טל
יובל נוב
תיבת הדואר שלו (של עורך הטריוויה)
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "טריוויה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

249878
כנראה לא קשור, אבל משום מה השאלה של יובל גורמת לי לחשוב על אוסף המכוניות בפארק התעשייה תפן.
249903
לי השאלה של יובל גורמת לחשוב שהיבואן לא יכול לדרוש את הקרדיט כי הרכב הגיע דרך סוריה.
טנק ישן? 249907
נדמה לי שהיו כמה טנקים מתוצרת רנו. אבל אולי מדובר רק על המנוע.
טנק ישן? 249912
אכן טנק רנו,
(שורה 7, פסקה 1)
טנק ישן? 249916
להערכתי יובל התכוון לטנק מאד ספציפי. רמז (בנוסף לתגובה 249903): לא ידוע מתי בדיוק הגיע ארצה, אבל אין ספק שבשבוע הראשון לקיום המדינה הוא כבר היה כאן (גם אם לא טרח אף פעם לבקר בחלקים שממערב לירדן).
טנק ישן? 249918
כן, אני מנסה לתת קישור לתמונה של הטנק הספציפי, ייקח עוד כמה דקות.
טנק ישן? 249920
אז עד שתמצא, הנה שקופית חסות:
טנק ישן? 249921
כן, אבל התמונה שלי היא בת 45, ו(גם)אני מצולם בה.
הביאנה ונדענה! 249922
טנק ישן? 249932
טנק ישן? 249937
בקריית שמונה יש 3 טנקים סוריים
טנק ישן? 250018
למען הדיוק אלה לא בדיוק טנקים, אלא SU100, "משחיתי טנקים" - תותחי נ"ט מתניעים.
טנק ישן? 250037
אתה יכול להסביר את ההבדל (למי שאינו שריונר)?
טנק ישן? 250083
אני אינני שריונר אולם ע"פ ידע מכמה משחקי מחשב מדובר למעשה בתותח המולבש על גופו של טנק במקום הצריח, ההבדל המרכזי הוא שבמצב זה יש להזיז את כל ה"טנק" על מנת לירות, ולא ניתן להזיז את הצריח בלבד. בsudden strike זה נקרא גם self propeled gun.
טנק ישן? 250095
אף אני איני שריונר. מהמעט שלמדתי (בבה"ד 1, ברב"ח, מחברים בשריון וחת"מ וכו') ההבדלים העיקריים (ושריונרים או תותחנים מוזמנים לתקן אותי במידה וטעיתי) הם:
1. טנק יורה בכינון ישיר, ותוך כדי תנועה, בעוד תומ"ת בכינון עקיף וממצב עמידה.
2. בטנק יש איזון בין מרכיבי כח האש, המיגון והניידות, בעוד תומ"ת יש דגש הרבה יותר גדול על כח האש על חשבון המרכיבים האחרים.
3. כתוצאה מהנ"ל, הטווח של טנק הוא קילומטרים בודדים, בעוד הטווח של תומ"ת הוא עשרות קילומטרים.

על סמך הנ"ל, איך היית מגדיר את "תותחי הנ"ט מתנייע" (כהגדרתך) שבתמונה הנ"ל - בתור טנקים או בתור תומ"תים?
טנק ישן? 250111
אני חושש שיש כאן בלבול מסויים.

מה שאתה מתאר זה ארטילריה מנוייעת. ארטילריה כזאת היא לא נ''ט. אני אהיה מאוד מופתע לגלות שבשדה הקרב של אמצע המאה ניסו (והצליחו) לפגוע בטנק אוייב ממרחק של כמה קילומטרים בכינון עקיף בלי הנחייה (בכלל מדובר בפגז ולא בטיל).

המושג ''תותחי נ''ט'' רומז למשהו שהמטרה שלו היא להשמיד טנקים של האוייב. בהנחה שאין כאן איזשהו בלבול, אני מנחש שניסו להשיג את המטרה הזאת בשדה הקרב של אמצע המאה ע''י קוטר קנה גדול יותר, אולי על חשבון מיגון וניידות. כנראה כדי ליצור כלי סיוע לטנק המערכה העיקרי, ''תותח נ''ט מתנייע''.

אבל זה רק ניחוש.
טנק ישן? 250175
דרוש לנו כאן שריונר לדיון.
בכל מקרה, עד כמה שידיעתי הצנועה בשריון מגעת, טנקים מסוגלים יפה מאוד לפצור זה בשריונו של זה, ודווקא ע''י פגזים בעלי קוטר קטן יותר מאשר קוטר הקנה (פגז ח''ש). כלי נ''ט (בעבר תול''רים והיום טילים) בד''כ מורכבים על כלי רכב שאינם טנקים (ג'יפים למשל) בעלי צדודית קטנה יותר.
לאור הדברים הנ''ל, לא ברור לי ההגיון הטכנו-טקטי בהרכבת נשק נ''ט על תובת טנק.
מעט סדר 250182
בעיקרון, תגובה 250113 עונה (נכונה) על מרבית השאלות. רק מעט הרחבה: ה-‏100 שב- SU100 מציין את קוטר התותח: 100 מ"מ, כמו זה שהיה ב(טנק) T54 (גם בטנקים מסוג T55 היה תותח בקוטר 100 מ"מ, אבל מעט משוכלל יותר, שכן היה לו מפנה גזים בקצה).
כלומר מדובר בתובה (המרכב) של טנק, ותותח של טנק, ובכל זאת זה לא טנק. למה? כי אין לו צריח, ועל מנת לכונן את התותח צריך להביא את כל הכלי אל מול המטרה, ולא רק לצודד את הצריח.
למה זה טוב? קודם כל, לא בטוח שזה כל כך טוב, עובדה שהכלי הזה נעלם משדה הקרב, אבל בכל זאת שני יתרונות: האחד מחיר. מנגנון צידוד וייצוב הצריח (שבנושא זה הרוסים הקדימו את המערב בהרבה) הוא יקר, מה גם שתובת הטנק (המיושן יחסית) T34 היתה זמינה, ולהתקין עליה תותח מתקדם יותר, כמו זה של הT54 היה אופרציה לא פשוטה. היתרון השני הוא כוח אש. נכון שאם אנחנו מדברים על אותו תותח כמו של הטנק, הוא לא יירה יותר פגזים לדקה, אבל הוויתור על הצריח איפשר לשאת יותר פגזים וגישה יותר נוחה אל הפגזים. צריך לזכור שהטנקים הרוסיים הם טנקים מאד צפופים, ושפגז 100 מ"מ שוקל בערך כפול מפגז 105 מ"מ (שזה היה תותח הטנק הצה"לי בדור המקביל, שוט או מג"ח)
מעט סדר 250186
מספיק עם תרגילי ההשהיה. איזה מהילדים הוא אתה?

__________
(במטותא, אם לא יחשב לי הדבר לחוצפה, וכו' וכו')
מעט סדר 250187
יושב מימין.
מעט סדר 250192
...ומביא לקטן מבט של ''חכה, חכה, אתה עוד תחטוף היום''.

(חופי הכנרת הם מקום אידאלי ליישוב חשבונות כאלה. בדוק.)
מעט סדר 250270
מילא המבט, ראית במה הידיים שלו עוסקות?
מעט סדר 250195
הכל טוב, אבל למה פגז 100 מ"מ שוקל יותר(ועוד כפול) מפגז 105 מ"מ?
עוד שאלת תם במטותא. 250198
איך זה שפגז 100 מ"מ שוקל פי 2 מפגז 105 מ"מ?
ושאלה יותר עקרונית - מישהו מכיר את הסיפור מאחורי הטנקים/תותחי נ"ט/מה שזה לא יהיה?
עוד שאלת תם במטותא. 250250
איך זה שפגז 100 מ"מ שוקל פי 2 מפגז 105 מ"מ? כי הוא רוסי, והחיילים הרוסים הם חיילים חזקים.
והסיפור מאחורי הטנקים/תותחי נ"ט/מה שזה לא יהיה? אין סיפור. להבדיל מהטנק בדגניה, או הטנק שעמד בכניסה למפקדת גדוד 50 בבית סחור, או הטנק ההפוך בערוץ הבניאס, לשלושת משחיתי הטנקים בקרית שמונה אין סיפור, ואין קשר ישיר למקום.
עוד שאלת תם במטותא. 250346
דגניה אני מכיר... מה השניים האחרים?
טבעת הצריח 250336
התקנת התותח בתובה במקומם בצריח מאפשרת התקנת תותח גדול
יותר אם רתע חזק יותר. בימי מלחמת העולם השניה טכנולוגית
החומרים לא היתה מספיק מפותחת כדי לאפשר יצירת טבעת צריח
שתספוג את הרתע של תותח גדול ולכן תותחי הטנקים היו קטנים יחסית. כדי למנע תותחי נ''ט חזקים התקינו אותם בתובה. כך נוצר משחית הטנקים.
טנק ישן? 250597
אני לא יודע אם בתקופת מלחה"ע ה-‏2 היה מטען חלול.

למיטב ידיעתי לעובדה שקוטר פגז ח"ש קטן יותר בפועל אין חשיבות. הקוטר קטן במכוון, כיון שכך הפגז מתוכנן, והוא עדיין פרופורציונלי לקוטר הקנה‏1.

בכל אופן בקרבות שיריון הכל בסופו של דבר מסתכם בסיכוי חדירה / לטווח / לסוג מטרה. במלחה"ע השנייה לטנקים של כוחות הברית הייתה בעייה רצינית עם הטנקים הגרמנים שרוב הזמן התעלו עליהם. הטיגר-‏4 אם זיכרוני אינו מטעני היווה עליונות מוחלטת והיה מסוגל לחדור את השיריון של טנקי המערכה העיקריים של כוחות הברית מטווח כפול משלהם. המשמעות של הפרשי הטווחים האלו היא הרסנית. גם הפנצרים לפני זה עשו לכוחות הברית כאב ראש לא קטן.

בנסיבות כאלו אני יכול להבין כיוון מחשבה של המרת מיגון וניידות תמורת קוטר קנה שונה, כדי ליצור משהו שכן יכול לחדור את השיריון של הטנק העיקרי של האוייב מטווח שאינו נופל משלו.

1 קוטר הסנפירים חייב להתאים לקוטר הקנה, וצריך להיות פרופורציונלי לקוטר הפגז.
טנק ישן? 250637
למיטב זכרוני‏1 תחמושת ה100 מ"מ לא כללה ח"ש‏2 מינעל (אותו פגז שלאחר היציאה מהקנה משיל את המעטפת ונשאר בקוטר קטן יותר) אלא פגז שנקרא ח"ש נפיץ, והכיל כמות קטנה של חומר נפץ (בקליע) אשר עזר לו לחדור שיריון. בנוסף היה גם פגז חלול, אשר היה החימוש העיקרי נגד טנקים.

___
1 לא משנות הארבעים, אבל משנות השבעים.
2 ח"ש - חודר שיריון.
טנק ישן? 250642
בתקופת מלה"ע II היו לפחות 3 נשקים אנטי טנקיים על בסיס מטען חלול: הבזוקה האמריקאי, הפיאט הבריטי והפנצרפאוסט הגרמני.
לשויצרים היה נשק נ"ט מבוסס על מטען חלול עשור לפני כן.
טנק ישן? 250696
וגם היו פגזים של טנקים מבוססי מטען חלול ?
טנק ישן? 250705
ולא רק הם
חפש את המילה HOLLOW
טנק ישן? 250113
1) גם תומ"ת יודע לירות בכינון ישיר.

בעבר חיל הרגליים צוייד בתותחים(שירו בכינון ישיר) מסוגים שונים שקובעו במקומם או נגררו ע"י החייל הרגלי, סוסו או המשאית(תלוי בתקופה, צבא ותותח). בין השאר היו ביניהם גם תותחים שנועדו לפגוע בטנקים(תותח נ"ט) הבעייה הייתה הניידות המוגבלת ופגיעותם, הSU הוא בעצם תותח מהסוג הנ"ל שהולבש על תובה של טנק(T34, אחרי גיגול קצר). כמו שציינתי קודם ההבדל המרכזי בין טנק לתותח מסוג זה הוא המחסור בצריח שנע בלי קשר לגוף, כח האש בתמורה גדול יותר.
טנק ישן? 250372
במהלך מלחמת העולם השניה, לפני שהשיג השיריון הרוסי עליונות על הפנצרים הגרמניים (שהצטיינו בשיריון עבה שתותחי הטנקים הרוסים לא הצליחו לחדור). הרכיבו הרוסים תותחי נ"ט על גבי טובות של טנקים - וכך יצרו את משחיתי הטנקים.

משחיתי הטנקים הופעלו בקבוצות וירו ירי מסגרת על עבר מטרה. ירי מסגרת, להבדיל, מירי מעמדה, הוא טקטיקה לפיה פלוגה או גדוד יורים בבת אחת מקו עמדות אחד אל עבר מטרה אחת. כאשר, הרעיון הוא לעצור את הסתערות השיריון הגרמני.

טקטיקה זו הצליחה. אולם, הרוסים השיגו את הייתרון שהקנה להם את הנצחון רק לאחר שפיתחו את הטנק המודרני הראשון- ה T34 המפורסם שהנחיל מפלה לשיריון הגרמני המהולל.
טנק ישן? 250443
הסיפור הזה יפה אבל מופרך מעיקרו מפני שמשחיתי הטנקים מדגם SU נבנו על תובה של T34 כך שלא ייתכן שהוא הקדים את הטנק.

מלבד זאת הT34 הופיע בשדה הקרב כבר ב1941.

כמו שציינתי למעלה, הsu נועד להיות תותח מסייע לחיל הרגלים.
טנק ישן? 250516
לחיל הרגלים הספיקו תותחי הנ''ט הנגררים. כדי לתת ליחידות השריון סיוע של תותחי נ''ט היה צורך למנע אותם כדי שיוכלו להתקדם בקצב השריון. כך נוצרו משחיתי הטנקים.
טנק ישן? 250526
זכורות לי תמונות מסרטים מהתקופה (או על התקופה), בהם שועטים טנקים אל עבר ביצורי האויב, בהם עומדים (בשורה פחות או יותר) משחיתי הטנקים, ויורים מעמדות נייחות, בלא לבצע תמרון כלשהו.

עוצמת האש הגבוהה יחסית, ומחירם הנמוך, אפשרו ככל הנראה שימוש בטקטיקה זו על מנת לבלום, לפחות חלקית את הסתערות שריון האויב.
טנק ישן? 250873
סרטים הם מקור היסטורי מפוקפק (כולם מבוימים).
אם ההגנה היא סטטית אין סיבה להשתמש במשחיתי טנקים. תותחי נ''ט נגררים מספיקים והם זולים יותר. רק לכוחות נידים קרי יחידות שריון וחרמ''ש הממונעים על זחלים דרושים תותחי נ''ט נידים על זחלים שינועו ביחד איתם. בנוגע לצורת התפעול. בימי מלחה''ע השניה לא היו מחשבי בקרת אש ולכן כול הירי בוצע ממצב עמידה. גם טנקים עצרו כדי לירות. בכול מקרה סידור תותחים נידים או נגררים בשורה הוא טקטיקה דבילית שקשה להאמין שננקטה יותר מפעם או פעמים (גם גנרלים לומדים בסופו של דבר).
טנק ישן? 250876
אהבתי את התובנה שבמשפט הפתיחה :)
טנק ישן? 250908
כדאי להפריד בין תנועה לקראת מגע לבין תנועה במהלך הקרב עצמו. כלומר ייתכן מאוד שמשחיתי הטנקים נעו יחד עם כוחות שריון וחירמ''כ אבל במהלך הקרב עצמו (שלא בדומה לטנקים שהיו עוצרים ממש לפני הירי עצמו) סודרו מראש מול וכנגד קו ההסתערות הצפוי של האויב המשוריין.

אגב, אינני בקיא בתו''ל השריון, אולם תותחי ארטילריה (לפחות הנגררים, אך לעיתים גם הממונעים) מסודרים בד''כ בשורה כברירת מחדל. בכל מקרה, נראה כי על בעיית השרידות יכולים לפצות יתרונות מסויימים בעוצמת וריכוז האש, כך שלא הייתי שולל טקטיקה זו על הסף.
טנק ישן? 251213
תותחים ארטילרים אכן מסודרים בשורה ברמת הסוללה ולפעמים הגדוד מכון שזה מפשט את החישובים הדרושים לירי (לפני עידן המחשב). טנקים לפעמים תוקפים בשורה אבל לא בהגנה.
מערכת הגנה נבנית לעומק כשתותחי נ''ט נגררים נידים ואפילו תותחים ארטילרים מפוזרים בה לפי תואי השטח וכיון ההתקפה הצפוי של האויב. השאיפה היא למקם אותם כך שירו על אגפי ההתקדמות של האויב. סידור תותחים נידים או נגררים בקו ישר הופך אותם מטרה אידאלית להתקפת אויר. יתכן סידור בשורה ברמת המחלקה או אפילו הפלוגה אם השטח מאפשר זאת. אבל גם כך שומרים אל רוחים בין אחד לשני. סידור בשורה של מסגרות גדולות של תותחים לא נהוג.
טנק ישן? 250524
למה מופרך ? כשאפשר לומר לא מדוייק...

ועכשיו לעצם העניין:

ה T-34 פותח עוד בתחילת המלחמה. אולם, ה T-34 נכנס לייצור סדרתי מאוחר הרבה יותר. בכלל, הסובייטים התקשו לייצר את ה T-34 בכמויות. רק לאחר שהצליחו הסובייטים להעביר את מוקדי התעשיה למזרח (באחד ממבצעי הלוגיסטיקה הגדולים בכל הזמנים), הם הצליחו לייצר T-34 בכמויות משמעותיות. יפה נאמר, שאחד הקשיים הטכנולוגיים היה ייצור טבעת הצריח שתוכל לעמוד בעוצמת הרתע של התותח הגדול והחדיש.

יתרה מכך, הטנקים הגרמנים בתחילת המלחמה נהנו משריון עבה שהתותחים הסטנדרטים של אותה תקופה בהם היו הטנקים הסובייטים מצויידים לא הצליחו לחדור. תותחי הנ"ט הכבדים היו היחידים שהצליחו לחדור את השיריון הגרמני (בספרות ניתן למצוא תיאורים של קליעים שנורו מתותחי טנקים סובייטים שפגעו בשיריון גרמני אך לא הצליחו לחדור אותו). על כן, הסובייטים מתוך המצוקה הנ"ל פיתחו את משחיתי הטנקים.

משחיתי הטנקים, יכלו לפגוע ולחדור את השיריון הגרמני מאחר והם צויידו בתותחים גדולים, אך היה יותר זול לייצרם משום שהם היו מחוסרים צריח ניתן לצידוד. על מנת לחפות על הנחיתות שלהם ביכולת הצידוד, פתחו הסובייטים את שיטת "יירי מסגרת" (שאגב, עד היום מקובלת בצבא הסורי ומשמשת לירי לטווחים ארוכים ומחפה על מערכות בקרת אש נחותות בהם מצויידים חלק מהטנקים הסורים).

זאת ועוד, הדוקטרינה הסובייטים בנויה על כוחות שיריון, חת"מ וחי"ר משולבים ביחידות אורגניות. על כן, אין ממש משמעות למונח "תותח מסייע לחיל הרגלים". שכן, ה-SU הופעלו במסגרות גדולות וכחלק מהדוקטרינה המגננתית הסובייטית. במהלכה מסגרות גדולות יחסית של משחיתי טנקים ביצעו יירי מסגרת על עבר השיריון הגרמני המסתער במטרה לשבור את ההסתערות הגרמנית.

אני מפנה אותך לספר של שטיינר שנקרא כמדומני "תורת השריון הגרמני" או בשם דומה.
טנק ישן? 250539
סתם התעניינות: איך יודעים שירי המסגרת מקובל עד היום בצבא הסורי?
טנק ישן? 250547
יודעים, יודעים. הם אפילו עושים תרגילים מדי פעם.
טנק ישן? 250605
נו? והם יורים שם ירי מסגרת?
טנק ישן? 250608
הם יורים ירי מסגרת מתודי - טנק אחד יורה וכל הפלוגה חותמת שעברה אימון.
טנק ישן? 250616
למה ללכלך סתם? הם בטח גם מסתדרים כמו בפוסטרים של "פנדל" ודופקים חיוך בשביל הצילומים של הלווין.
טנק ישן? 250745
אוף. תאמין שלי שגם ספרי התו''ל הסורי בידינו, עם פירוש רש''י ורד''ק ותמונות בצבע.
אולי די? 250787
אולי די? 250820
אולי. מי יודע.
טנק ישן? 250593
אני מציע שתביט באתר הבא מעיון בו עולה שכמות משמידי הטנקים שיוצרו לפני 1943 היא אפסית, מ1943 עד 1945 יוצרו יותר מ10000, לשם השוואה ב1942 בלבד בנו הרוסים כ22000 טנקים מסוגים שונים שרובם T34(ע"פ "למה ניצחו בעלות הברית" של ריצ'ארד אובר). כך שלא ניתן להגיד שמשחיתי הטנקים היו שלב ביניים בדרך לT34. וההגדרה של קושי בייצור, מקבלת מימד חדש.

טנק ישן? 250600
ב"ירי מסגרת" ניסו לפגוע במטרה ללא קו ראייה ? כלומר ירי נ"ט ארטילרי במטרה להשיג פגיעה ישירה ?
טנק ישן? 250620
הכוונה בירי מסגרת היא ירי בכינון ישיר בו כל המסגרת מכוונת על עבר מטרה המצויה מעבר לטווח הפגיעה של תותח בודד. הרעיון הוא שאם 20 תותחים ירו, אולי אחד ייפגע. הדבר יעיל במיוחד כאשר מדובר בירי חעבר כוח מסתער.
טנק ישן? 250622
הבנתי.

מסתבר שהניחוש שלי היה דיי קרוב.
טנק ישן? 250634
תמונה שזכורה לי מסרט ישן על מלה"ע II: טלי סבאלאס בתור מט"ק אמריקאי יורה ופוגע במדויק בבטנק גרמני, אך הפגז ניתז מבלי לפצור בשריונו, תגובתו של סאבאלאס: "I might as well shoot tennis balls" או משהו בסגנון זה.
(ובטח תוך כמה דקות מישהו יביא קישור מIMDB)
טנק ישן? 250643
כדי לא להפריך את הנבואה שלי:
טנק ישן? 250667
זה כמה דקות זה?
נמצאה השאלה לתשובה האולטימטיבית! 250686
טנק ישן? 250875
טקטיקות השריון הגרמני במלחמת העולם השניה.
רודולף שטייגר
הוצאת מערכות
טנק ישן? 249938
מי מהילדים הוא אתה?
טנק ישן? 249991
ניחוש: הקטן משמאל?
טנק ישן? 249939
מי מבין הילדים הנך?

מכיוון שראיתי שאתה שומר באלבום גם פאשקווילים, קבל אתר פאשקווילים ישראלי שלם.

טנק ישן? 249913
שיט!
פעם אחת יש חידה שאני (חושב שאני)יודע את התשובה ישר עם הקריאה, אז כבר הקדימו אותי.
מתדלק=אלון? 249885
שאלת הבנים: 249905
אולי האחים מרקס? גראוצ'ו וגומו הם המקוריים, הם צרפו את את צ'יקו והרפו. לאחר מכן זפו (המתדלק) החליף את גומו (לא הבנתי למה הוא עץ מת)
שאלת הבנים: 250299
אחרי שלושה ימים אני חושב שהגיע הזמן להגיד לי אם אני בכיוון...
לא בכיוון בכלל. 250308
(סליחה על העיכוב בתגובה)
פוצח 250005
אז הפעם לקח למקשה ‏1 שעה ושלושים ותשע דקות לפתור את החידה (תגובה 249903). הפתרון המלא, למען הסדר הטוב, הוא "דגניה" - הטנק הסורי המפורסם שניסה לחדור לקיבוץ במלחמת העצמאות הוא מתוצרת "רנו".

בקרוב מתחת לתגובה זו: לינק לתמונת תקריב של שם היצרן על הטנק.
_____________
1 שטוב יעשה אם יבדוק את תיבת הדואר שלו
פוצח 250035
כבר לא מקבלים קרדיט על השערות פרועות במדינה הזאת?
פוצח 250051
דווקא כן.

פינת הטריוויה של האייל זה משהו אחר.
פוצח 250046
למען הדיוק: לקח לי כשעה ושלושים ותשע דקות לגלות שבספטמבר יש רק 30 ימים...
למזלי, לקח לדורון כשעתיים ושני תריסר דקות לגמור את שטיפת הכלים, וכך נחלצתי בעור שיני מהתעלול הנבזי שניסתה להריץ עלי מערכת הטריויה (קרי: הוצאתה לחופשה של הספקית ללא הודעה מראש).
פוצח 250555
והאם פרסומת סמויה באייל לחברת ייבוא מסויימת?
פוצח 250564
הבטחתי, ולכן אקיים:

הפרצוף המצונזר בתמונה הראשונה הוא של חבר צרפתי שלי, שמאד רצה לראות קיבוץ, נלקח לדגניה (אם כבר אז כבר!), ונקלע למבוכה מסויימת כשראה את הכתובת על הטנק, מיד אחרי שסיפרתי לו איך הוא הגיע למקום.

ותגידו, יכול להיות שהטנק היה פעם במקום אחר במשק, יותר קרוב לסכר? ד. הגלילי - התזכור?
פוצח 250586
אכן, לפי מיטב זכרוני‏1 הטנק עמד בכניסה למשק, יותר קרוב לסכר. הוא גם נראה פחות מבריק.
מה שכן, בתור מי שנסע‏2 שנים ארוכות וקילומטרים רבים (או להיפך) במגוון מכוניות מתוצרת רנו, בטווח המספרים שבין 19÷4 (וגם בכאלו שאינן נמנות במספרים) התאכזבתי לגלות שעל הטנק אין את סמל היהלום המפורסם.

___
1 לא לבנות על זה יותר מדי, התמונה בתגובה 249932 היא בת 45 שנים.
2 מה נסע, מי נסע, בעיקר חיכה לגרר.
פוצח 250612
הטנק עמד במשך עשרות שנים בתוך חורשת אורנים קטנה, כשלושים מטרים צפונה ממיקומו הנכחי. להערכתי, אלה העצים שברקע התמונה של דורון.
another tank 250843
for many years, there used to be a tank next to the Saint-Simon monestary in old Katamon, Jerusalem. later, a beautiful park was built around it. a couple of years ago it disappeared. can anyone say where that tank came from and where did it go?
another tank 250851
כמובן. הטנק שבפארק הוצב לזכר קרב ההגנה על מנזר סן-סימון, בו בין היתר רפול נפצע קשה. בניגוד לטנק בדגניה, לא בטוח שהטנק שהוצב בקטמון הוא גם זה שהשתתף בקרב. הוא פשוט יצא מהקרב ללא פגע, ואף אחד לא רשם את המספר שלו וחזר חי כדי לדווח. מצד שני, בהתחשב במספר הטנקים המצומצם שהופעלו ע''י הלגיון בגזרה זו, גם אפשרות זו תיתכן.
מצער לשמוע שהטנק נעתק ממקומו. זה לא היה קורה כשכוחו של רפול עוד היה במותניו.
פוצח - הטנק בדגניה 337350
באקראי נכנסתי לאתר זה. כל כך הרבה ברבורים ותשובות לא עניניות על דבר שנשכח כבר מזמן. היודע אתה מה גרם לחור שבצריחו של הטנק? אם תדע הרי שפיענחת את אחד הסודות הכמוסים של צה"ל.
פוצח - הטנק בדגניה 337382
נו, הרבה ברבורים ותשובות לא עניניות על דבר שנשכח כבר מזמן. מה יותר טוב מזה?
מושיע 250265
אולי סופרמן?
מושיע 250309
אני חשבתי בכיוון של ישו בתור זה שכולם מכירים ואיזשהו מנהיג כת בתור השני. מישהו יודע כמה חסידים היו לדייויד כורש בהתאבדות ההיא ב-Waco, Texas?
מושיע 250311
חשבתי שישו זה קצת נדוש, אבל מי יודע. גם המספר 2139 מוכר לי מאיזה מקום.
מושיע 250363
3*23*31 ?
‎2^11 - 3^2 ?
‏‎2^11 - (11-2)‎ ?
סליחה על הקטנוניות 250918
אבל שני הביטויים התחתונים הם 2039, לא 2139.
מושיע 250364
אתה בדרך...
2139 250450
המחשבה הראשונה שלי היתה רשימת שינדלר, אבל שם היו כ1200 שמות עכש"י. population 2139 נותן בגוגל המוני תוצאות, ולא סרקתי את כולם. כלונג-שוט אני מציע את העיירה הוירטואלית והדמיונית Beorunna's Well. יש כאן מומחים ל D&D?
2139 250839
רמז: אתה כ"כ קרוב שאני חושש שרמז קטן יוביל לפיצוח מהיר, ולכן אמתין עוד כמה ימים עד לרמז המהותי הראשון.
2139 250853
לראובן ולי יש כנראה כמה דברים משותפים בצורת החשיבה. גם אני כבר בערב פרסום החידה בדקתי את אורך רשימת שינדלר (ואת הקרדיטים של ולנברג, ואת העיסקה של קסטנר, ואת הקיבולת של אקסודוס...), אבל אחר כך התיאשתי וירדתי מהעסק. בעקבות הערתו של נועם, הנה תרומתי הצנועה:
אכן, אדם מופלא.
2139 250854
...הערתו של *נעם*...
סליחה.
2139 250856
עכשיו כשאני חושב על זה, אולי "הראשון" מתכוון לולנברג, שהוא מהמפורסמים שבחסידי אומות העולם. הנקודה המשותפת הנוספת: שניהם היו דיפלומטים של מדינות "בעלות מעמד" מבחינת הנאצים, וצורת הפעולה העיקרית שלהם היתה הנפקת מסמכים ואישורים רשמיים (על דעת עצמם) מטעם המדינה שאותה ייצגו.
2139 250868
יפה. למדתי משהו.
2139 252585
(חזרתי)
כל הפתרון מצוי, אכן, בלינק שלך, אבל בין עוד כל מיני פרטים. אז הנה פתרון בית הספר: חסיד אומות העולם סוגיהארה הנפיק אשרות ללפחות 2139 אנשים, ולפיכך נחשב מן הסתם למושיעם. יום הולדתו הוא האחד בינואר, בדיוק כמו של

רגע, אוי ואבוי. המושיע הקלאסי, ישוע, נולד גם לפי המסורת (שלא לדבר על העובדות ההיסטוריות) שמונה ימים לפני האחד בינואר. התבלבלתי. המושיע הקלאסי בוודאי יסלח לי, הוא טוב בזה; אבקשכם להצטרף אליו.
2139 252598
רגע, לא כל כך מהר. היו עוד חטאים שאתה רוצה לספר עליהם?
2139 253106
(ברוך השב. מקווה כי ערבה. אם ב-מ-ק-ר-ה יוצא לך לפגוש את הספקית, אנא חלוק לה בשמי כאפה ידידותית-אך-עזה על ערפה, בגין "התרגיל", והסבר לה שככה לא סוגרים משכנתא :) )

"לפחות 2139 אנשים", כשהנשוא (המושמט) הוא "מכירים" בזמן הווה, גרם לי לחשוב שכל אותם 2139 המדוברים אמורים להיות בין החיים, ולפיכך התרכזתי בחיפוש אחר משהו טרי יותר.

ופרטיזנית קטנה:

בלי גוגל, מה הקטע עם $847.63 ?
847.63 253108
אין לי מושג, אבל שכ"ג פעם שאל שאלה כזאת והתברר שהתשובה קשורה למספר המטבעות שצריך כדי לתת עודף.

לחילופין- אולי המחיר של מנהטן (אם כי הזיכרון שלי אומר שזה היה יותר כמו 30 דולר)?
24 דולר 253111
רמז יומי 253412
זה רק נראה כמו סחר בבני אדם.

-------
ובעקבות הערה מד"ר יעקב דריהר: אפשר להעזר בגוגל, כל עוד לא מבצעים חיפוש ישיר על המספר (או חלקים ממנו).
רמז יומי 256166
זה המספר שמופיע על הקופה הרושמת בפתיח של משפחת סימפסון כשמעבירים את מגי.
המשמעות שלו היא הסכום שעולה לגדל ילד בחודש בארה''ב.
$847.63 255892
נשברתי וגיגלתי. אני חייב להודות שעכשיו שאני יודע את התשובה, זה שקוף. כבר שאלת פעם שאלה כזאת, ואז דווקא ניחשתי נכון.
2139 253691
ישו נולד 8 ימים לפני האחד בינואר? אני סקרן - האם יש לך מקור לצטט?

למ"י הוא נולד (למסורת המינים) בערב יום כיפור. אבל איך ניתן לדעת את התאריך הלועזי? האם בסוף ימי בית שני כבר השתמשו בלוח שנה קבוע או עדיין בקידוש לבנה?
2139 253698
כריסטמס - הולדת ישו, 8 ימים לפני האחד בינואר. מקור מספיק טוב?
2139 253707
תאריך הולדתו של ישוע אינו ידוע, לא באמצעות רישומים בלוחות שנה ולא בשום דרך אחרת. התאריך עשרים וארבעה בדצמבר נקבע משום שזה היה חג חקלאי-פגני (אינני בטוחה שהמונח "פגני" הוא מדוייק כאן, ואני מבקשת מטלה ומכרמית להתייחס במידת הרחמים :-)), והכנסיה, שלא הצליחה לשרש את המנהגים הפגניים מקרב איכרי אירופה שבאזורים הכפריים הנרחבים, עשתה "הבה נתחכמה לו" - ואימצה את התאריך הזה כחג נוצרי.
2139 253724
קיומו של ישו מוטל בספק, לכן על אחת כמה וכמה יום הולדתו. לפי המסורת הנוצרית, ישו חי וקיים ויום הולדתו הוא כריסטמס.
2139 255084
משה רבנו היא דמות היסטורית ביהדות, בדומה גם ישו הוא דמות היסטורית בעיני הנוצרים. לכל אמונה דתית יש אמת, משלה וכיוון שיכולה להיות רק אמת אחת כנראה שלכל הדתות יש בעיה עם האמת.
2139 255268
מה אתה מנסה להגיד?
2139 253728
נדמה לי שבתקופת הרומית המאוחרת מדובר ביום ההולדת לאלי השמש על גרסאותיהם (שאחד מהם, סול, היה גם חביב במיוחד על קונסטנטינוס), בקרבה ליום הקצר בשנה. גם אחד הפסטיבלים הרומיים הותיקים, saturnalia התקיים בימים 17-23.12.

גוגל לא מכזיב. שתי תוצאות לדוגמה:

2139 253705
האחד בינואר- ברית המילה של ישו.
כריטסמס- יום ההולדת של ישו.
2139 253927
פלגים שונים בנצרות מציינים את חג המולד במועדים שונים.
היו תקופות בהן לוח השנה נעצר (בהוראת הוותיקן) עקב מחלוקות בחישובים. גם הוספת ה- 29 בפברואר מאוחרת יותר.
לכן ברור לכל שבטרם או מאז ישוע (BC או AC) חלפו מספר שונה במקצת של ימים מהמניין המתנוסס בגאון בתגובה זו.

עניין ההולדת מורכב גם הוא, שהרי לא באדם עסקינן אלא בגלגול של האל.

לכן ה-‏1 בינואר הוא יומולדת ע"פ הגדרה, ובטח מספיק טוב
בשביל חידות טריוויה אפילו "באיל הקורא", ועם הקפדנים הסליחה.
2139 253981
אף אחד לא דיבר על מספר ימים (במיוחד לא ברור כיצד אתה מצפה שב 2000 שנה יחלפו 2000 ימים).

1 בינואר הוא לא יום ההולדת של ישו על פי הגדרה. כריסטמס הוא יום ההולדת של ישו על פי הגדרה.
2139 254113
היי שועל!
אני יודע שב-‏2000 שנה יש יותר מאלפיים ימים, אלא שהתאריך מבוסס על מניין ימים חודשים ושנים ולכך התכוונתי.

נכון שאולי ישו לא נולד ב-‏1 בינואר. אולי הוא לא נולד בכלל ולא היה איש כזה.

בכלל למה כל הידענים מתיחסים לכל אמירה כעובדה אוביקטיבית מוכחת. הרמז היה ברור, והחידה נפטרה (באמת נפטרה...) נפגש בחידות הבאות.
2139 254200
>" אני יודע שב-‏2000 שנה יש יותר מאלפיים ימים, אלא שהתאריך מבוסס על מניין ימים חודשים ושנים ולכך התכוונתי"
לא כל כך הבנתי את כוונתך, אבל לא משנה.

>"נכון שאולי ישו לא נולד ב-‏1 בינואר. אולי הוא לא נולד בכלל ולא היה איש כזה."
כבר ציינתי שאולי הוא בכלל לא נולד, השאלה היא האם קיימים אנשים שמאמינים שהוא נולד ב 1 בינואר?
2139 254449
אם כך, למה השם העברי של "כריסטמס" הוא "חג המולד", ולא משהו אחר?
2139 254525
התגובה הזאת מיועדת אלי? אני זה שכל הזמן טען שכריסטמס הוא יום ההולדת של ישו, לכן "חג המולד".
מושיע 250366
במובן מסויים.
שאלת האם 250312
שני בניה של האם - לרחל אמנו היו שני בנים, יוסף ובנימין.
מה שהביא אותי לחשוב שאולי זאת להקה עם איזה יוסי ואיזה בני, שצירפו אליהם את אלון? "מעז יצא מתוק" מביא אותי לכוורת של שמשון, רק ששמות החברים ב"כוורת" ממאנים להסתדר עם התזה.

משהו מזה בכיוון?
שאלת האם 250313
הפרברים יוסי ואורי הצטרפו לדודאים ישראל ובני.
שאלת האם 250338
גילית, את בכיוון, גם אם לא בפרטים. עוד קצת...
שאלת האם 250500
אני דווקא חשבתי על שני האחים גאלאגר, שעם עוד שניים הקימו את להקת אואזיס (או-אז-זיס ---- מאז יצא מתוק ? ), כן גם לי זה נשמע מופרך, אבל משעשע, ואין לי מושג מה עם המתדלק. עזרה מישהו?
שאלת האם 250406
ניקח את זה מכיוון שונה:
האם היא להקת האם (כוורת) כאשר שני בניה הם דני סנדרסון וגידי גוב. הם צירפו אליהם את יהודה עדר ודובי קיזלשטיין, ומתדלק (אלון נדל) הבסיסט במקום הבסיסט של גזוז (מטי דיכנה)

האם אני בכיוון?
שאלת האם 250417
מתדלק: אולי קשור איכשהו ללהקת בנזין?
שאלת האם 250548
גם אני אלך לכיוון של להקות:
"מעז יצא מתוק" - זהו האריה שהרג שמשון.
חיפוש קצר במומה העלה את להקת האריות.
על פי הביוגרפיה שם, האריות הם האחים אלגרנטי, יהושע (שוקי)וחיים (חיימון).
האחים אלגרנטי צירפו את חיים סבן - ומאוחר יותר הפך חיים סבן לאמרגן הלהקה ובמקומו הגיעו שלשה: דוד יפרח; דני שושן; משה בויאנג'ו.

זה מתקשר לי עם צירפו עוד שניים ועוד מתדלק (במקום העץ המת) - אך אני לא יכול להראות שאכן חיים סבן = עץ מת ושאחד מהשלושה שהובאו = מתדלק.

יש מי שממשיך?

הביוגרפיה של האריות במומה: http://www.mooma.com/Biography.asp?ArtistId=7664
שאלת האם 250569
תיאוריה נוספת - משינה, אני כמעט בטוח שאחד מחבריה היה הופיע עם להקת בנזין, יובל ושלומי היו שניהם בלהקה מוקדמת יותר ("שלום הציבור", אולי?) ואז צירפו אליהם את השאר.
שאלת האם 250570
וכמו כן, שני שמות משפחה, של יובל ומייקל, הם בנים של (''בני'' בכתיב גרוע, ובנסון - בסגנון תשבצי ההיגיון)
שאלת האם 250674
הכיוון של הלהקה נכון, פשוט לא הלהקות האלו.
יש לי יש לי יש לי? 250694
הלהקה היא "נוער שוליים".
אין לי מושג לגבי ההתחלה, אבל לפי MOOMA, "מתופף הלהקה איסר טננבאום פרש לפני ההקלטות (והצטרף לרוקפור)" (טננבאום: מילולית "עץ מת") "ואת מקומו מילאו אלון הלל ומכונות תופים." ("אלון"=חברת דלק).
עכשיו נשאר לפענח את ההתחלה...אם זה נכון
יש לי יש לי יש לי? 250727
אלוהים שישמור. מי ידע שעוד להקה תתאים? זה כל כך יצירתי שכמעט לא נעים לי להגיד שזה לא הפתרון. בכל אופן, חפשו בחו"ל...
יש לי יש לי יש לי? 250734
יש לי יש לי יש לי, ויברציות שמובילות אותי לנערי החוף והאחים וילסון.

ואם לא, אז לא אמרתי כלום.
יש לי יש לי יש לי? 250736
אבל היו שלושה אחים (בריאן, דניס(?) ועוד אחד).
בניה של האם? 250739
זה נשמע לי כפילות מיותרת , עורך טריוויאינו בוודאי היה כותב סתם ''האחים'' לולא היה לזה משמעות מיוחדת. אולי צריך ללכת בכיוון של מאמא קאס או ''אימא'' מיוחדת אחרת.
טוב, אז לא. 250746
למאמא קאס היתה רק בת.
טוב, אז לא. 250790
גם מישל פיליפס היתה ''אמא''.
טוב, אז לא. 250793
בסדר, אבדוק , אבל לא קראו לה במובהק ''מאמא''.
טוב, אז לא. 250796
דווקא הבת שלה השתתפה בלהקה עם הבנות של בריאן ווילסון, אבל זה כבר לא לעיניין. כנראה שיש לה גם בן או שניים (אחד מאומץ), אבל זה עדיין לא נראה בכיוון.

אולי קשור לשירלי ג'ונס ( משפחת פארטרידג')??
Nope. 250797
הגיע הזמן לרמז קצת יותר משמעותי?
אתה שואל אותי? 250798
נדמה לי שנהוג לתת רמז ראשון אחרי שבוע .
סליחה: *את* שואלת אותי? 250799
השמות יוניסקס האלה, תמיד מטעים אותי.
שבוע it is. 250829
טוב, אז לא. 250834
ואולי זמרת הבלוז
big mama thornton
שנהגה לשים את המפוחית שלה בכוס מים לפני השינה
(ראה ball and chain שזכה להכרה אצל ג'ניס ג'ופלין)
יש הרבה טעם במה שאתה אומר. 250754
בניה של האם? 250763
מהנימוק שציינת, אני חשבתי בהתחלה על מא-בארקר. מתוך ארבעת בניה הקרימינלים, רק שניים נהיו פושעים כבדים. את קרפיס עוד הייתי מעביר בדוחק בתור מתדלק (למרות שטרם יצא לי לראות מכונית שנוסעת על שתן). הכנופיה היתה די עזה, והמתוק (עניין של טעם) הוא מא-בייקר של בוני-אם. הכיוון נפסל בשל מחסןר חמור בשניים הנוספים שאחד מהם עץ מת.
בניה של האם? 250813
אולי בוני *אם* ?
בניה של האם? 250823
אולי *אמ*ינמ?
בניה של האם? 250841
אם כבר, אז *אם* ינ *אם*
:)
בניה של האם? 250842
M&M? לפחות לא MDMA
יש לי יש לי יש לי? 250776
והנה הרכב עם אחד מת
טננבאום מלכותי 250803
נדמה לי שזה עץ אשוח, לא?

לא שאני מדבר גרמנית, אבל:

O Tannenbaum, o Tannenbaum,
wie treu sind deine Blätter!
Du grünst nicht nur zur Sommerzeit,
Nein auch im Winter, wenn es schneit.
O Tannenbaum, o Tannenbaum,
wie treu sind deine Blätter!

O Tannenbaum, o Tannenbaum!
Du kannst mir sehr gefallen!
Wie oft hat nicht zur Weihnachtszeit
Ein Baum von dir mich hoch erfreut!
O Tannenbaum, o Tannenbaum!
Du kannst mir sehr gefallen!

O Tannenbaum, o Tannenbaum!
Dein Kleid will mich was lehren:
Die Hoffnung und Beständigkeit
Gibt Trost und Kraft zu jeder Zeit.
O Tannenbaum, o Tannenbaum!
Das soll dein Kleid mich lehren.
טננבאום מלכותי 250849
אני מניח שטננבאום זה אכן עץ אשוח,
אבל tonnen זה die אז חשבתי לי...
בכל מקרה זה לא נכון אז חבל מאד
טננבאום מלכותי 253710
מה עם פתרון החידה באמת? אולי רמז?
אבל באמת... 253873
ברקת, ממך ציפיתי ליותר...
הפתרון שלי לחידה של גיל כבר פורסם
תגובה 250857
ונמצא נכון לתדהמתי. התשובה היא, כאמור, להקת פרל ג'ם.
אבל באמת... 253875
אלף סליחות :-) ומזל טוב על הפתרון.
ריבת פנינים? 250857
2 מחברי להקת pearl jam היו קודם בלהקת mother love bone
(ג'ף אמנט וסטון גוסארד).
ריבה זה כידוע מתוק...
הנה הלך עוד long shot פרוע
פרוע פרוע, אבל נכון! 250859
לאחר מותו של אנדי ווד, ג'ף אמנט וסטון גוסארד צירפו את אדי וודר (שהיה אז מתדלק וגולש), והקימו את pearl jam.
אפשר שאלה פרטיזנית? 253895
עדיף לשלוח לעורך הטריוויה 253905
כבר שלחתי כמה; זו מהירה ופשוטה 253921
טיטו? 253924
אפשר שאלה פרטיזנית? 253954
מה, אתה רוצה להתחיל כאן עכשיו פתיל ארוך בנוגע לשאלה האם טוב או רע שתשלח שאלה פרטיזנית?
If you wanna shoot, shoot, don't talk. (-:

אפשר שאלה פרטיזנית? 254151
הבנתי שכתבת תגובה בטון מחייך, אבל בכ''ז, רק שאלתי כדי לוודא שכבר ענו על כל השאלות.
מיהו "עמוד התווך" המוסיקלי? 254152
מיהו "עמוד התווך" המוסיקלי? 254217
בועז יכין (ריקוד מושחת 2)
מיהו "עמוד התווך" המוסיקלי? 254218
יפה! (אם כי אני חושש שלא לכך רון התכוון. מניסיוני איתו- נסה אופרות).
מיהו "עמוד התווך" המוסיקלי? 254265
מצטער, אופרות זה לא התחום שלי.
מיהו "עמוד התווך" המוסיקלי? 254428
לא רק אופרות, מוסיקלי בכלל.
מיהו "עמוד התווך" המוסיקלי? 254560
"ריקוד מושחת" לא מספיק מוסיקלי בשבילך?
מיהו "עמוד התווך" המוסיקלי? 254583
חס ושלום, מוסיקלי מאד (Nudge, nudge, wink, wink)

אלא שאני מתכוון למשהו יותר כללי.
מיהו "עמוד התווך" המוסיקלי? 254630
Oh, suits you, sir, suits you...
The center cannot hold 254483
זה לא קשור, אבל "עמוד התווך" הזכיר לי את כל ההתעסקות של דרידה עם "המרכז" ( אלון בטח יכול לצטט את הראיון החצי מביך חצי מצחיק עם דרידה , בו הוא מנסה להסביר האם מהירות האור היא ה"מרכז" של תורת היחסות), ומשם, בקפיצה אסוציטיבית לשיר הבא, שהתגובה הזאת נותנת לי הזדמנות לקשר אליו:
מיהו "עמוד התווך" המוסיקלי? 255705
רמז בנסיון להחיות את החידה - מדובר במושג מוסיקלי שהוא גם אובייקט מוזיקלי.
פיאנו? 255751
פיאנו? 255865
אוח אתה קרוב.
פורטה? 255871
(אין לי מושג למה)
פורטה? 255876
המשך לרמז (המושג המוסיקלי שיכול להיות גם אובייקט מוזיקלי) - האובייקט יכול להיות כלי נגינה מלאכותי או טבעי.
פורטה? 255877
פיאנופורטה (פסנתר) ?
פורטה? 255878
(הבנתי למה התכוונת), ומהו כלי הנגינה הטבעי פורטה?
פורטה? 255879
לי יש רק אקמול פורטה בראש :), שמישהו אחר ימשיך מכאן.
פורטה? 255881
(תרגיש טוב). אגב, יש לפחות שלישיה אחת כזו...
מה שלישיה? 255884
השלישיה מתייחסת לאקמול פורטה של ערן או שזהו רמז נוסף?
מה שלישיה? 255885
רמז נוסף שהאלמוני למטה התקרב אליו עוד קצת.
מצו-סופרן? 255887
מצו-סופרן? 255891
נו טוב, צרך רק לפנות לשיטת האלימינציה כדי למצוא את התשובה (במידה ולא מסתמכים על ידע).
מצו-סופרן? 255893
בכל מקרה, זה כולל - "מצו"?
מצו-סופרן? 255894
לא (ואני לא מכיר כלי נגינה מלאכותי מצו-סופרן)
מצו-סופרן? 255895
אוקי, ננסה לסכם "עמוד התווך" כלומר משהו ב*אמצע*. נדמה לי שמצו סופרנו זה אכן "סופראנו מרכזי". איך זה מתקשר לפיאנו -פורטה ( חלש+חזק=אמצע?) ולבאס אינני יודע.
מצו-סופרן? 255897
זה לא מתקשר לפיאנו-פורטה אבל בהחלט סמוך לבאס. כמו שעניתי מקודם, אני לא מכיר כלי נגינה מלאכותי מצו-סופרן.
מצו-סופרן? 255900
אבל חליל אלט?
מצו-סופרן? 255903
אלט זה לא מצו סופרן. בכ''א, אתה ממש ממש קרוב.
מצו-סופרן? 255898
זה לא יקדם אותנו אל הפתרון, אבל מצו-סופרנו פירושו המילולי - "חצי סופרן". כלומר - הקול הנשי שבין סופרן לאלט. "מצו" זה באמת אמצע, או חצי, אפשר גם - "תווך" (אבל לא במובן "המרכזי". מרכזי יכול להיחשב במשמעות "הכי חשוב", וזאת לא המשמעות במקרה זה).

לרב"י: מה זה כלי מלאכותי ומה זה כלי טבעי?
מצו-סופרן? 255902
אם אני אגיד, מייד תדעי את התשובה.
פילאר-מונית 255901
פילאר-מונית 255904
לא, פילהרמונית בא מ''אהבת ההרמוניה'' אאל''ט כמו פילוסופיה (אהבת הידע), אבל אם זאת היתה חידה שלי, הייתי נותן לך נקודה.
באס 255883
באס 255886
tenor=to sustain
באס 255983
מול הבאס עומד הקונטרה-באס, ומול הטנור עומד הקונטרה טנור (אם לא עשו לו דוד דאור למטה).
אגב, יש גם כלי נגינה בשם בריטון. כמו טובה, רק יותר קטן.
באס 256061
(לא אהבתי את הסוגריים שלך)

נכון. אתה עומד כ''כ קרוב.
באס 256089
הבהרה: הסוגריים נועדו ללגלג על מדובבי "שרק", שכנראה לא ממש מודעים למהותו של הקונטרה-טנור, ולא (כפי שאולי ניתן היה להבין בטעות) לפקפק בגבריותו של הזמר.
באס, קונטרה, מצו, בריטון 257266
עוד מעט ותגיח חידת אוקטובר ואתם, שהזכרתם כמעט את כל המנעדים (כך קוראים לזה?) עומדים על פי הפתרון.

(אני יודע שאתה, דורון, יחיד, אחיד ומיוחד, ולכן אני מתנצל שהשתמשתי בתגובה שלך כמקפצת עידוד).
באס, קונטרה, מצו, בריטון 257268
אני יודע שלא לזה התכוונת, אבל הנה פתרון חילופי: דורי.

"מודוס דורי" הוא מושג מוסיקלי (דיברנו עליו איפשהו בדיון 1777), ו"עמוד דורי" הוא עמוד סטייל אלה שתומכים את תיקרת הפרתנון (ראו http://images.google.com/images?q=%22doric%20column%...). חובבי דורי בן-זאב מוזמנים למצוא חיזוק נוסף לפתרון.

קיבלתי שתי נקודות?
באס, קונטרה, מצו, בריטון 257408
יפה.

אלא שאתה צודק שזה לא המושג עליו חשבתי, במיוחד שאין כלי נגינה טבעי "מודוס דורי".

התשובה היא לא רק במישור המוזיקלי אלא גם בתחום המילולי.

איך שראיתי את השם שלך חשבתי להעניק לך 11 נקודות אך מכיוון שביקשת רק 2...
באס, קונטרה, מצו, בריטון 257442
האם ב"כלי נגינה טבעי" הכוונה לכלי שעשוי רק באמצעים טבעיים (דוגמת דיג'ירידו) או משהו יותר עמוק (מבחינת טבעיותו), כגון לחיים של צפרדע?
גרון עמוק 257453
באס, קונטרה, מצו, בריטון 257458
תגובה 256020
סופרן? 255888
פורטה? 256020
ב"כלי נגינה טבעי" אתה מתכוון לאיבר בגוף, כמו מיתרי הקול או הסרעפת?
פורטה? 256062
כן. הצרוף של שניהם נותן לנו את הזמר (או הזמרת).
מיהו "עמוד התווך" המוסיקלי? 258117
הואיל וחידון אוקובר פורסם, האם יש עניין שאתן את פתרון החידונת הזו?
כן 258118
כן 258124
מה, גם זה מצריך אלמוניות? (סתאאם). אני אתן את הפתרון יותר מאוחר.
טנור 258579
בלטינית - tenere, להחזיק.

בפוליפוניה של המאות ה13-16 הטנור היווה את המבנה הבסיסי, בקול או בכלי נגינה. הזמר "טנור דו" שר את הבסיס שסביבו נארגה המנגינה. בפוליפוניה של ימי הביניים והרנסנס, שאר הקולות חושבו ביחס לבסיס של קול הטנור. אם למשל קול אחד היא צריך להשמיע צליל ארוך ומתמשך, היה זה הטנור. הטנור היה הקאנטוס פרימוס בעיקר עד למאה ה15 וגם אחריה, וכל שאר הקולות, הדיסקנטוס, חושבו ביחס לטנור.

(לקוח מהאנציקלופדיה למוסיקה, גרוב).
טנור 258637
תגובה 255886

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים