האייל ששאל - מרץ 2003 1409
מדור הטריוויה החודשי של האייל.

והפעם, שאלות בכורה של מגיבים ותיקים.

  • שואל גלעד ברזילי:
על מי בתנ"ך נאמר שבמותו עלה השמימה?
וחוץ ממנו?

  • מקשה אסף ברטוב:
מיהי הדמות הגברית של המחבר הגברי שציטטה איש חלש אומר את מילותיו של המחזאי לפקודו של גיבור אופרה?

  • ואילו אסתי חורזת:
עלמה־בהמה, עקוצה עד זוב דם
נסיכה חטופה שרכבה בלב ים
מלצר היינות של בני המעלה
ובת לוויתה של ציידת בתולה
מסתובבים בקביעות בחוג הנוצץ
(תגלית שהיתה למגלה לרועץ...)
שמו הוא גלגול של הרי־הבשורה
וכך מכונה גם החבורה.


נזכיר: אתם מוזמנים להתייעץ, לחפש, ולזרוק רמזים וניחושים בפומבי. ואתם מוזמנים בחום לשלוח שאלות לעורך הטריוויה; זה עדיף על לבזבז אותן כתגובות. סף הקבלה לשאלות: שיהיה קשה למצוא את התשובה בגוגל.
קישורים
עורך הטריוויה
גוגל - אם זה שם, לא טוב לנו.
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "טריוויה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מי עלה השמיימה בתנ''ך 138253
אליהו (מלכים ב', ב', יא') http://www.snunit.k12.il/kodesh/bible/mmlcb002.html
חנוך (בראשית, ה', כד') http://www.snunit.k12.il/kodesh/bible/mbras005.html
מי עלה השמיימה בתנ''ך 138273
חנוך לא עלה השמיימ( לפחות לא במפורש)
הוא ''נלקח'' אבל לא ברור לאן.
מי עלה השמיימה בתנ''ך 138358
ברזילי דרש ''במותו'', ולא נאמר שאליהו מת.
גם מלאך ה' שנגלה אל מנוח ואשתו עלה השמימה ''בעלות הלהב מעל המזבח''.
mea culpa 138379
האלמנט הזה הוא יותר שלי מאשר של גלעד, והכוונה היתה אכן לאליהו.
והמלאך? 138400
והמלאך? 138425
זו אולי הפרשנות המעוותת שלי כחילוני (ומסתמא, גם של גלעד): מכיוון שאליהו היה אדם, איסנטינקטיבית אנו חושבים על עלייתו השמימה כעל מותו, מה שאין כן המלאך. אני מוכן רטרואקטיבית לשנות את נוסח השאלה ל"על איזה אדם בתנ"ך נאמר שעלה השמימה?"
והמלאך? 138433
לא הבנת את שאלתי...
האם התשובה "המלאך" נכונה, או שיש עוד תשובה שעדיין לא גילינו?
והמלאך? 138568
למעשה, לפי המסורת אליהו היה מלאך, שהופיע בדמות אדם לזמן מה.
והמלאך? 138573
כמובן, יחזקאל!

עד כס האלוהים הגיע, ראה כרובים מכרובים שונים, וגם שמו לו גחלת לוהטת בפה.
והמלאך? 138574
טוב, אולי לא בפה ‏1 (זה מסיפור אחר - של משה. קשים היו חיי אבותינו).

1 הכנס כאן רמיזה סקסואלית.
והמלאך? 138577
בתנ"ך סיפור הגחלת קשור לישעיהו: "ויעף אלי אחד השרפים ובידו רצפה, במלקחים לקח מעל המזבח. ויגע על פי ויאמר: הנה נגע זה על שפתיך וסר עוונך וחטאתך תכופר".

הגחלת של משה היא מסיפורי האגדה.

אצל יחזקאל לא נאמר שעלה לשמים, אלא רק ש"נפתחו השמים ואראה מראות אלוהים". יש סיפור אחר שבו נושאים את יחזקאל בציצית ראשו אל ירושלים, שם הוא רואה מראות זוועה בבית המקדש.
והמלאך? 138579
כל מה שאמרת.
והמלאך? 138588
מעיון נוסף במה שגלעד שלח לי, מתברר שהניסוח עם המוות היה ממש לא מוצלח. אכן יותר מדויק "על איזה אדם בתנ"ך נאמר שעלה השמימה?"

התשובה שהתכוונו אליה נאמרה כאן כבר, אבל לא נאמרה לגביה המילה האחרונה...
והמלאך? 138594
עוד ניסיון, קצת חלש:
על משה נאמר "ומשה עלה אל הערפל אשר שם האלוהים", ואחר כך אומר אלוהים "אתם ראיתם כי מן השמים דיברתי עמכם".
והמלאך? 138605
אלי''פ, אבל בעודי חופף ראשי בהד אנד שולדרס, נזכרתי בשני ציטוטים מעניינים מתהילים.
במזמור של פסח נאמר על יורדי הים ''יעלו שמים ירדו תהומות'' (יש אשכנזים הנוהגים לקרוא מזמור זה בערב שבת).
במזמור של שבועות נאמר ''עלית למרום שבית שבי'', ברמז ברור למשה רבינו.
דרוש מאהב לטיני 138539
חשבתי שזה mea kulpa, עם "k" (בעקבות לימודים, תקופה קצרה, בגרמניה. בערך בזמנו של הקייזר פראנץ-יוזף ירום הודו), ועכשיו, אחר שיטוט קצר, נמצא ששתי צורות הכתיב קיימות - ב-"k", וב-"c". יש למישהו איזה הסבר לתופעה הזאת?
לא ממש לטיני, אבל... 138542
ובכן, האנגלים נוטים לעוות ולהרוס כל דבר. טוב, לא. אבל במקרה זה, בלטינית mea culpa היו מבטאים מיא צ'ולפה, וזה לא זה בכלל. אבל באנגלית עברה האות c תהפוכה, והיא משמשת בדרך כלל כמו k, ולא ממש אוהבים לכתוב אותה, אז עברו ל-c.
כבוגרת לימודי לטינית 138564
אין צ' בלטינית. culpa נכתבת ב-c.
כבוגרת לימודי לטינית 138565
ומה הסיפור עם שפרינקק?
רעואלה צודקת 138575
ראשית, בלטינית הקלאסית אין הצליל צ'. הביטוי אכן נכתב mea culpa, ונהגה "מֵאָה קוּלְפָּה".

שנית, הסיפור על בגין ושפרינצק נסוב על השם "קיקרו", הנכתב Cicero, וההבדל חשוב: בלטינית מאוחרת (היינו, של ימי הביניים והלאה, כמו גם באיטלקית מודרנית) האות C לפני I או E מתנהגת אחרת מאשר לפני התנועות האחרות – היא הופכת לצ'. בהשפעה אירופית, בעיקר גרמנית, נהגו להגות "ציצרו", בעוד ששמו של הנואם הרומי הדגול היה בלי ספק קיקרו. אבל אין קשר לשאלת כתיבת המלה culpa.

שלישית, האות K לא היתה קיימת בלטינית קלאסית, ולכן לא נכון בשום פנים לכתוב mea kulpa, וסביר שזה שיבוש (אולי נפוץ) של אנשים המכירים את הביטוי משמיעה ואינם יודעים לטינית.
רעואלה צודקת 138596
ואף על פי כן, יש כאן עדיין איזו תעלומה. בגוגל מופיעים בחיפוש מהיר כמאתיים ושישים אתרים שבהם זה מופיע עם "k". אמנם לעומתם יש מאה ואחד עשר אלף אתרים עם "c", ומכאן שזו לוקחת בהליכה. אבל זכור לי גם משהו מגרמניה, ולמרות שאני לא זוכרת את ההקשר המלא, זה לא היה אדם שהכיר את הביטוי רק משמיעה אלא מורה שידע לטינית. אולי זה קשור בתעתיק גרמני. יום אחד, כשאהיה פחות עצלה, עוד אבדוק את זה.
כבוגרת לימודי לטינית 138688
mea culpa.

אוקיי, אז הסיבה היא הסירוב של הגרמנים להשתמש ב-c כמייצגת את העיצור k.
רעואלה, אסף והמרמלדה צודקים כולם 138711
ואת תגובה 121667 לא אני כתבתי‏1 אלא אחד מילדיי, שבאמת מכיר את הביטוי הזה רק משמיעה (מפי שלי, פעמים רבות. אני מלא רגשי אשמה כרימון).

יוש

1 אוף, התאפקתי עד עכשיו מפאת כבוד הדרדק
איזה בוגדנות!!!!!! 139796
ראיתי וראיתי!!!!! חשבת שאני כבר לא נכנס לאתר הזה אה?
לא ממש לטיני, אבל... 138716
כאנגלופיל אני מוחה על דברייך.
האנגלים לא מעוותים ולא הורסים שום דבר. אם יש עם שעושה זאת זה האמריקאים. בגללם אנחנו נוהגים הפוך.
לא ממש לטיני, אבל... 138737
*אנחנו* נוהגים הפוך?
They think the left side is the right side
לא ממש לטיני, אבל... 138780
האנגלים ממשיכים את מסורת האבירים שנשאו את חרבם ביד ימינם ולפיכך רכבו בצד השמאלי.
באו האמריקאים והפכו את הכיוון. למה? דווקא.
לא ממש לטיני, אבל... 138864
איך בדיוק פוגע בך זה שכמעט כולם נוסעים "הפוך?"
למה נראה לך הגיוני לנהוג באותו הצד שבו רכבו אבירים לפני מאות שנים? מה הקשר בכלל?

גם אם האמריקאים "הפכו את הכיוון," לדבריך, דווקא, הרי שהם בכל זאת מרדו באנגלים, ואני יכול להבין אותם.
די למיחזור! 138866
תגובה 86086
ימין ושמאל 140423
ההחלטה אם לנהוג בצד שמאל או בצד ימין אינה בין שתי חלופות סימטריות.
לפחות עבור רוכבי אופניים יש היגיון בנסיעה בצד ימין. כך מתאפשר להם לאותת על פניה שמאלה בהרמת יד שמאל. אם הכיוונים יהיו הפוכים, הם ייאלצו לעשות זאת ביד ימין, דבר המפריע לבטיחות הרכיבה.

אבל לא ממש נהגתי לרכב על אופנים בשום שלב בחיי.
ימין ושמאל 140642
ומה עם שמאליים? איתות ביד שמאל לא ממש בטוח בשבילם...
(בדרך כלל מדברים על 10% מהאוכלוסיה שהם איטרי יד ימינם)
ימין ושמאל 140644
נכון מאד. אז מה עדיף? ליצור מערכת שטובה ל-‏90% מהאוכלוסיה או ל-‏10%?
ימין ושמאל 140666
לא רק זה, אלא שברוב האופניים ידית הבלם של הגלגל האחורי נמצאת על הכידון בצד ימין, והיא השימושית יותר מבין השתיים.
לא ממש לטיני, אבל... 138863
הם כן מעוותים והורסים הכל. רק תקשיב לקריינות בערוצים האנגליים (יותר נכון בערוץ האנגלי, כעת כשהכבלים החליטו לומר שלום לבי.בי.סי.), כאשר הם מבטאים, למשל שם של מקום זר.

זה שאתה אנגלופיל זו בעיה אחרת, אני ממליץ לך לקרוא מאמר של ל. ספראג דה-קאמפ "אנגלית לנוסעי זמן," שמתייחס לנושא ההיגוי האנגלי. (רמז: שייקספיר לא היה מבין כלל את האנגלית הלונדונית המודרנית.)
מי עלה השמיימה בתנ''ך 138675
נכון שהכוונה לחנוך,
אך מה תעני לקורא הנבוך?

(אכן, נחתי חזרה, מצב רוחי אומר שירה)
מי עלה השמיימה בתנ''ך 138727
עלייתו של חנוך למרום מתוארת ב''ספר חנוך''.
מי עלה השמיימה בתנ''ך 138731
בינגו, לכך כיוונתי.

כשהתנ"ך נחתם (באזור המאה הראשונה לפני הספירה), כבר הייתה קיימת ספרות חנוכית ענפה, ועורכי התנ"ך עשו החלטה פוליטית מודעת לא להכניס את חנוך א' וב' לקאנון (בכלל התנ"ך היה ספר קונטרה לזרם היותר מיסטי ביהדות דאז, אז הדברים היותר מגניבים לא נכנסו לשם).

ספרי חנוך תורגמו ליוונית ונשמרו בידי הכנסייה, ושרד עד היום רק העותק שנשמר בספרייה המזרחית, ותורגם לחבשית (או אתיופית, אם תרצו). כך שמה שיש לנו ביד היום זה רק תרגום של תרגום של תרגום, למרות שקטעים מהספר המקורי בעברית נשתמרו במערת קומראן (או קורמראן? שכחתי), שנחשפה לפני כמה שנים.

לפי ספרי חנוך, הבחור היה איש צדיק ביותר, והפרוש של "התהלך עם האלוהים" היה שהוא ממש ראה את אלוהים ודיבר איתו. הוא היה כל כך צדיק, עד שבסוף, במקום למות, אלוהים הפך אותו למלאך. כמלאך הוא שרד רק בקבלה ובנצרות: האמונה הנוצרית (עד בערך המאה הרביעית או השישית אחרי הספירה) אומרת שהוא הוא מטטרון, קול האלוהים, הסופר הגדול, המופקד על רישום חטאי בני האדם בספר החיים והמוות. מלאך בוס גדול - והוא עוד היה פעם אדם.
מי עלה השמיימה בתנ''ך 138735
נו, אז היה צריך לשאול : מי עלה השמיימה ב תנ"ח
( ח זה חנוך)
מי עלה השמיימה בתנ''ך 138740
אם אתה כבר רוצה להתקטנן, אז דווקא בתרגום הירושלמי לתנ''ך (לארמית), מתרגמים את הפסוק הזה כך שאין מקום לספק. אביא ציטוט ישיר ביום ראשון.
מי עלה השמיימה בתנ''ך 138747
את הירושלמי אני לא מכיר, אבל על פי תרגום אונקלוס חנוך מת.
מי עלה השמיימה בתנ''ך 139253
אמת ויציב. בדקתי ו:

תרגום אונקולוס ל"כי לקח אותו אלוהים": ארי אמית יתיה ה' - כי המית אותו אלוהים.

התרגום הירושלמי לבראשית ה' כ"ד: ופלך חנוך בקושטא קדם ה' והא ליתוהי עם דיירי ארעא ארום איתנגיד וסליק לרקיעא במימר קדם ה' וקרא שמיה מיטטרון ספרא רבה - ועבד חנוך באמת את ה' ואיננו עם יושבי ארץ כי נמשך והועלה למרום (לרקיע) בגזרת ה' וקרא שמו מיטטרון הסופר הגדול.

בכל מקרה, עמדת האקדמיה (עד כמה שיש כזה דבר) היא שרוב היהודים אכן האמינו שעלה לשמיים ממש. ניתן למצוא לכך המון עדויות אחר כך, אחת שיש מולי כרגע היא במסכת דרך ארץ זוטא, פרק א': תשעה נכנסו בחייהם לגן עדן ואלו הם: חנוך, ואליהו ומשיח...
מי עלה השמיימה בתנ''ך 138781
ועל כן התחכמתי מעדנות בניסוח השאלה: לא "על מי נאמר בתנ"ך...", אלא "על מי בתנ"ך נאמר". אם לא הייתם כל כך זריזים בפתרון מלא, הייתי רומז על הניואנס הזה (יעני, הדמות היא תנ"כית אבל מה שנאמר לא נאמר בתנ"ך).
מי עלה השמיימה בתנ''ך 141178
"...ויתהלך חנוך, את האלוהים; ואיננו, כי לקח אותו אלוהים..."
על כל האחרים בפרק זה (בראשית ה'), נאמר "...וימות". על ניסוח זה, המתייחס לחנוך לבדו, מתבסס סיפור העליה לשמיים.
מי עלה השמיימה בתנ''ך 141195
נראה לי שדי מיצינו את עניין חנוך.
אולי תענה על החידה שבתגובה 141096 ?
מי עלה השמיימה בתנ''ך 138870
ספר חנוך יצא לאור בסדרת הספרים הזעירים של הוצאת בבל, יחד עם ספרים חיצוניים אחרים כמו ספר יהודית וספר חווה.
נסיכה חטופה 138257
נסיכה חטופה שרכבה בלב ים היא אירופה, מהמיתולוגיה היוונית.
נסיכה חטופה 138258
הירחים של צדק?
-גלילאו לא שבע נחת מגלויים
אני אקפוץ למסקנות ואסתכן בניחוש 138259
שמי הטוב ממילא כבר לא מה שהיה.
לשאלתה של אסתי
איו, אירופה, קליסטו, גנימד

הירחים של צדק?
כן :) 138260
אבל חסר עוד משהו קטן...

[ירדן צפה שזה ייפתר בחמש דקות...]
אה, גלילאו, הרי הגליל 138317
ארבעת הירחים הגדולים של צדק נקראים גם "ירחי גלילאו" ע"ש האיש שגילה אותם. זה החלק החסר?
אה, גלילאו, הרי הגליל 138338
כן. באנגלית הירחים האלה נקראים The Galilean Moons, ע"ש גלילאו שגילה אותם ב1610. והם ארבעת הגדולים והמוכרים שבין ארבעים (!) ירחיו של צדק.
הירח הארבעים התגלה בינואר, ועוד היד נטויה מן הסתם..
40 ירחים לצדק? את בטוחה? 138369
אני ממש זוכרת כשגילו את הירח ה-‏17, לפני שנה שנתיים. אפילו כתבתי על זה שיר. ואת ה-‏18, ממש לאחרונה. מתי מצאו עוד 22?
אה אה אה 138370
זה מה שקורה כשלא קוראים לינקים. פששש, 22 ירחים בשנתיים, קצב גילוי מדהים. מתי יגלו את הירחים הנוספים של כדור הארץ?
40 ירחים לצדק? את בטוחה? 138371
הכול מהזמן האחרון, מסתבר. גם שבתאי עלה מ-‏18 ל-‏30 ירחים בשנתיים האחרונות, לפי הקישור שלעיל.
שיר? לירח ה-‏17? תביאי אותו לפה, שיהיה על מה לדבר עכשיו שפיצחת את חידתי כפצח הסנאי בוטן מקולף :)
אלוהים נותן סנאים למי שאין לו אגוזים 138420
מאז שהפסקתי לראות את "חידושים והמצאות" בשבת בשבע וחצי, בטלויזיה הערבית, אני לא מעודכנת בהתפתחויות מדעיות עכשוויות כפי שהייתי בעבר.
והשיר? הוא נמצא בדף שלי בבמה חדשה. באורח מפתיע ומקורי, קוראים לו "ירח 17" :) והוא אכן נכתב ביום שבסיאנאן בישרו על גילויו. מסתבר שפספסתי את ההודעות בדבר גילוי הירחים האחרים, מה שחסך לאנושות עוד 23 שירים!
אלוהים נותן סנאים למי שאין לו אגוזים 138461
שמעי, לכי לטלוויזיה שלך בשעה שמונה וחצי בערב, כל ערב, ותדליקי על ערוץ 8. טל ברמן עושה יופי של מגזין מדע, בלי דאחקות ושטויות שמאפיינות אותו בד"כ. הצלחתי לראות רק תוכנית אחת, אבל נהניתי.
''לכי לטלויזיה שלך'' 138597
שמעי נא, ברקת יקרה, נתקלתי בבעיות חומרה בבואי לבצע את הפרוגרמה המומלצת על ידך. אחרי שלחצתי על כל הכפתורים ושיחקתי שעתיים עם כיוונון התחנות, הודיעה מערכת הסטריאו שלי באופן חגיגי שלמרות מאמציי, אין בדעתה להצמיח מסך בעת הקרובה.
''לכי לטלויזיה שלך'' 138632
גם לך אין טלוויזיה? [לי אין, מבחירה. לעומת זאת, לפי איך שהמחשב מתנהג הבוקר עוד מעט לא יהיה לי גם אותו. וזה יהיה מאוד עצוב!]
אין טלויזיה 139157
כבר חמש שנים. יש ספרים ומוזיקה. וחיבור לאינטרנט, שהלואי שהיה לי הכוח להתנתק גם ממנו :)

ברקת: גרסת דיוידיוי יש? (כי המחשב שלי עושה גרסאות כיסוי לדיוידיוי)
''לכי לטלויזיה שלך'' 138680
אה, נכון. לא קולטים אצלכם.

אבל תנסי להשיג את זה בווידאו, מומלץ :-)
בפו"ח חושבים שזו שאלה יפה! 138599
בפו"ח חושבים שזו שאלה יפה! 138630
נקווה שיפתרו שם לבד, בלי להציץ ולהעתיק...

ואם אתה כבר פה- אני שמחה שהאייל ממשיך למצמץ ולקרוץ, גם הבוקר, ב-‏2/4. אולי זה סימן שהוא יישאר ככה (אני מקווה שכן...)
בפו"ח חושבים שזו שאלה יפה! 138631
אה, גם הם כבר ענו. אויה, השאלה קלה מדי, והאיילים והפו''חחים חכמים מדי. נו, טוף.
בפו"ח חושבים שזו שאלה יפה! 138642
דווקא המצמוצים הם בכלל לא באחריותי.
האורך‏1 לא קובע 138667
אבל תסכימו איתי שזו שאלה מקסימה.

1 של פרק הזמן שנדרש לפתרון
האורך‏1 לא קובע 138669
תודה תודה. (מסמיקה).
האורך‏1 לא קובע 138673
העורך קובע
אני אקפוץ למסקנות ואסתכן בניחוש 138261
נראה שכן.

גנימד היה מלצר האלים:
קלסיטו הייתה בת לוויתה של ארטמיס, אלת הציד:
איו היא העלמה-בהמה:
ולאירופה כבר התייחסתי:
תגובה 138257
נשארו עוד כל מני קצוות על צדק וגלילאו. קדימה, לעבודה.
נו, אתם כמעט שם! 138270
רמז: תתרכזו על השורה האחרונה.
נו, אתם כמעט שם! 141179
הרי הבשורה הם הרי הגליל, מהם באה בשורתו של ישוע הגלילי. על שמם קרוי גלילאו גלילי.
138264
הרי הבשורה הם של דורון.
גם סילבן נתן להם מבצע.
את החבורה עוד לא מצאתי.
138272
חבורת גלילאי זה שינוי מערכת ייחוס במהירויות קבועות.
138279
במשטר הקלאסי, כמובן. במשטר היחסותי, מוחלפת חבורה זו בחבורת לורנץ. בכל מקרה, אם אינני טועה, מתגלה לו הספין.
ספין דוקטור 138286
ההבנה שלי על הספין היא שמשוואת קליין-גורדון
היא יחסותית בלי ספין אבל אנשים לא אהבו את זה
שהיא נותנת הסתברות שלילית ולכן דיראק ניסה להוציא לה שורש. הטריק היה שלסקלר יש הרבה שורשים מטריציוניים.
אני בטוח שיש הסברים יותר מעמיקים אבל הם נשתכחו ממני עם הגיל‏1.

1 או שאף פעם לא ידעתי אותם.
שוטה? 138287
שוטה? 138289
השוטה נלחץ מזה שמישהו גילה שלפני שהוא היה שוטה הוא היה דנידין, ומאז הוא נעלם. חבל.
שלילי 138384
שכ"ג כתב עוד 48 תגובות לאחר שההלש"ה‏1 העלה את הסברה (המלומדת), כי בעבר הוא כתב תחת הכינוי "דנידין".

1העוזר האיטי לשעבר של הארכיבאי.
שלילי 138460
ילד, תוציא את הניק שלי מהניק שלך. תודה.
שלילי 138463
תגישי תביעה על פגיעה בזכויות היוצרים שלך. אולי בית משפט יפסוק שיש להשמיד את כל המחשבים עם התגובה ההיא.
שלילי 138466
בוודאי שאני אגיש. עם קצת מזל, השופט יפסוק שגם "הדיון ההוא" אינו נכס ששייך לאלמוני המקורי (אלא לדובי!), וכל הניקים האלה שלו יתבטלו לאלתר.
שלילי 138489
אולי תגישי תביעה נגד מיליונר הייטק אחד שמתמודד לראשות עיריית ירושלים על שימוש בניק שלך?
ממנו תראי, כמדומני, יותר כסף אם תזכי.
שלילי 138517
אין עילה. היא Bareket
והוא - Barkat
Keeping Up Appearance 138522
כל עוד היא לא Bucket, הכל בסדר.
Keeping Up Appearance 138641
מה זה Bucket
Keeping Up Appearance 138646
השם שבכותרת הוא שמה של סידרת טלויזיה המשודרת ב BBC ("מה יגידו השכנים" בשמה העברי), המציגה באופן מגוחך התנהגות נובורישית פסאודו אצילית של גברת אנגליה, אשר שמה נכתב Bucket, אבל היא מתעקשת שיש לבטאו כאילו הוא נכתב Bouquet.
Keeping Up Appearance 138647
,usv!
Keeping Up Appearance 138648
אם לא היית צועק/ת, היינו מבינים שהתכוונת להגיד "תודה".
Keeping Up Appearances 138649
Keeping Up Appearances 138650
תודה
ילד מזדקן 138546
(או: "מה לך ילדה?", או "אין קץ לילדות", או "כולנו ילדים של החיים", לא הצלחתי להחליט).

אני מבין את ההגיון שעומד מאחורי המחשבה שאם אני ילד, אז באופן יחסי, אולי גם את עדין לא כל-כך מבוגרת, אך מה לעשות, הזמן מתקדם לו רק בכיוון אחד, ואת שחלף לא ניתן להשיב.

חוץ מזה, אפרופו פניות לבתי משפט, אני שוקל לפנות כנגדך לממונה על ההגבלים העסקיים, בטענה כי לא יתכן שלמעלה מ40%מכלל הכותבים בפורומים העבריים ברשת, יישלטו ע"י אותם בעלים.

אגב, לעניינו, (האופ-טופיקים כאן זה משהו, אי אפשר לנהל דיון מסודר ורציני), אני חושש ששכ"ג כתב דווקא 49 תגובות מאז הועלתה אותה סברה, ולא 48 כפי שנטען. קבלו את התנצלותי, ככה זה כשעושים חלטורות.
אז אתה מחלטר כשכ"ג? 138551
זה כבר מזמן לא 40%, ועדיין לא חשפתי את הניק האהוב עלי ביותר, "חנוך לוין ז"ל".

אבל אני אפסיק פה, כדי שתישמר לי האופציה העתידית לנזוף בצדקנות בך ובמתלהמים נוספים.
ילד מזדקן 138657
סיפור טרי, בנושא של זכויות יוצרים באינטרנט
ילד מזדקן 138682
סיפור טוב, אבל זה לא "הספר הטוב ביותר שנכתב על ההיסטוריה של האינטרנט". שווה לבדוק את Burn Rate , ספר מצחיק ואכזרי. משחזר בצורה נהדרת את התקופה המוטרפת שבה אנשי עסקים שאלו אחד את השני כשנפגשו: What's your homepage?

ראיון עם הסופר מייקל וולף:

שוטה? 138561
אם אמנם שכ"ג ודנידין חד הם, אז אולי הוא נעלם בגלל בעיות משפחתיות. תגובה 101260
תגובה 46929 תגובה 49769. מה חבל.
שוטה? 138562
אז היא כן נתנה לו? תגובה 49807
לא, תודה 140672
אין לי מידע כלשהו על השוטה, ולמען האמת הייתי די שמח אם הקריאות ''שוטה'' היו מפסיקות לקדם את פני באשר אפנה.
לא, תודה 140674
זה לא אני, זה נבוך אחר (אבל ההצהרה תקפה גם עבורי).
ספין דוקטור 138290
אז ההבנה שלי על הספין גרועה משלך. אני רק חוזר על משהו שקראתי ברפרוף. אם כי ספרו של דירק על תורת הקוונטים מונח בדירתי, ומחכה שאקרא בו על משוואת דירק עד שסוף סוף אצליח לעכל אותה.

כן, לסקלר יש הרבה שורשים מטריציוניים: לאחד ישנן מטריצות פאולי, לדוגמה.
ספין דוקטור 138305
זהו, ששורש של קליין גורדון זה שתי מטריצות פאולי אחד
מעל השניה או משהו כזה.
ספין 138325
ראה איזה ספין תקשורתי עשית למדור הטריוויה...
אולי כדאי שאחליף קריירה לתקשורת? 138445
האם 'תנ"ך' כולל את ה"ברית החדשה"? 138360
בהנחה שתנ''ך זה ראשי תיבות 138364
של תורה, נביאים, כתובים,

מה?

הברית החדשה לא כתובה?
חידה תנ''כית 138595
מי הקדים את גלעד ברזילי עם אותה השאלה בדיוק?
מחבר גברי 138672
תומאס מאן?
מחבר גברי 138685
נבירה מסוימת במנועי חיפוש מעלה שתומאס מאן כתב מספר יצירות הקשורות לאופרה.
טריסטן ( גרסא מודרנית ל טריסטן ואיזולדה )
דוקטור פאוסטוס (פאוסט)
זכרוני שהיה עוד אחד שעלה לשמיים 138724
בשם מהלאל. אחד מהבנים של נח והאבות של אברהם. אבל יכול להיות שהיה לו גימיק אחר.
אני זוכר שהיה איתו אקשן, מהאנציקלופדיה לאישים בתנ''ך שאהבתי בילדותי.
אשמח אם מישהו יציץ.
זכרוני שהיה עוד אחד שעלה לשמיים 138725
היה מהללאל, אבל הוא לא הלך לשמים. רק ילד את ירד ובנים ובנות.
זכרוני שהיה עוד אחד שעלה לשמיים 138782
אולי אתה מתכוון להילל בן שחר (מוזכר בספר איוב) שלפי המסורות היה מלאך שמרד באלוהים, ונזרק מההיי סוסייטי. במסורות מסוימות מזהים אותו עם לוציפר. הירונימוס בוש טרח לצייר זריקת מלאכים בוגדים מהשמיים, כך שכנראה הסיפור זכה לתהודה רבה אצל הנוצרים.

מן הסתם עשיתי סלט, אבל לבטח ימצא האייל המשכיל שיעמיד את הדברים על דיוקם.
הילל בן שחר 138818
אינו מוזכר באיוב אלא בישעיהו. ועל פי הכתוב ברור שהוא לא מלאך
יב אֵיךְ נָפַלְתָּ מִשָּׁמַיִם, הֵילֵל בֶּן-שָׁחַר; נִגְדַּעְתָּ לָאָרֶץ, חוֹלֵשׁ עַל-גּוֹיִם. יג וְאַתָּה אָמַרְתָּ בִלְבָבְךָ, הַשָּׁמַיִם אֶעֱלֶה--מִמַּעַל לְכוֹכְבֵי-אֵל, אָרִים כִּסְאִי; וְאֵשֵׁב בְּהַר-מוֹעֵד, בְּיַרְכְּתֵי צָפוֹן. יד אֶעֱלֶה, עַל-בָּמֳתֵי עָב; אֶדַּמֶּה, לְעֶלְיוֹן. טו אַךְ אֶל-שְׁאוֹל תּוּרָד, אֶל-יַרְכְּתֵי-בוֹר. טז רֹאֶיךָ אֵלֶיךָ יַשְׁגִּיחוּ, אֵלֶיךָ יִתְבּוֹנָנוּ: הֲזֶה הָאִישׁ מַרְגִּיז הָאָרֶץ, מַרְעִישׁ מַמְלָכוֹת. (ישעיה י"ד)
חידה 139197
על איזה מחכמי ישראל נאמר "זה האיש מרגיז הארץ מרעיש ממלכות"?

כמו כן, אני מזכיר את חידתי מלמעלה: היכן בתנ"ך מופיעה שאלתו של גלעד ברזילי?
רשב''י 139260
רשב''י 139263
עוד לפני זה, בישעיהו, י"ד ט"ז
רואיך אליך ישגיחו, אליך יתבוננו: הזה האיש, מרגיז הארץ--מרעיש, ממלכות.
רשב''י 139290
נכוכדנאצר, למיטב ידיעתי, לא נחשב לאחד מחכמי ישראל.
כמובן 139291
לא רציתי לתקן אותך, אלא להזכיר מאיפה הציטוט במקור.
רשב''י 139274
יפה מאוד!
באידרא זוטא, בתאור המרטיט של רגעי מותו של רבי שמעון בר יוחאי, מוזכרת בת קול אשר קראה עליו פסוק זה.

תשובה לחידה הראשונה שלי, יש לך?
אני באמת לא יודע, 139295
אבל יכול להיות שאתה מתכוון לאגור בן יקה (משלי ל', ד'), ששואל "מי עלה שמים וירד"?
למה לא יודע? 139302
יודע, דווקא!
רציתי לשאול עוד, ונזכרתי רק עכשיו 140132
בפרק זה ישנה תופעה לשונית יחידאית במקרא כולו.
התדע מהי?
רציתי לשאול עוד, ונזכרתי רק עכשיו 140142
אמ... "איוורש"?
רציתי לשאול עוד, ונזכרתי רק עכשיו 140143
לא. אבל אני מנחש שזה קשור ל"הב הב" בפסוק ט"ו. תרצה לבאר לי במה מדובר?
רציתי לשאול עוד, ונזכרתי רק עכשיו 140184
דווקא לא ''הב הב'', וגם לא ''איוורש''.
אתן עוד כמה ימים, אני בטוח שיפתרו לפני שאגלה.
רציתי לשאול עוד, ונזכרתי רק עכשיו 140350
"תתפש" (בנין פיעל) בפסוק 28?
(אם לא, רק תגיד; יש לי עוד הרבה ניחושים כושלים. בכל אופן, לבורים כמוני במקרא אני ממליץ בחום על קריאת הפרק; הוא מלא בצפיפות בביטויים שנכנסו חזק לתרבות העברית ולעברית המדוברת).
הפרק? 140418
כל ספר משלי. מעין אונתולוגיה של פתגמים ואמרות כנף (שבדרך כלל שזורות בנימה פדגוגית עבשה ודי מעצבנת, אבל זה די טבעי ומובן).
רציתי לשאול עוד, ונזכרתי רק עכשיו 140454
אבל ממש עכשיו חזרנו הביתה, וגילינו שממית גדולה ויפה על קיר חדר האמבטיה.
נדמה לי שלדעת רוב הפרשנים השממית שבפסוק זה היא אותה שממית שאנו מכירים היום. כנראה שפירוש המילה "תתפש" אינו "תטפס", אלא "תתפוש": השממית נתפשת בקיר בידיה, או שמא: ניתן לתפוש את השממית בעזרת הידים.
אשתי טענה בתוקף ש"שממית" פירושה "עכביש". למיטב ידיעתי, המילה "שממית" היא כינוי לעכביש בדברי חז"ל דווקא.
רציתי לשאול עוד, ונזכרתי רק עכשיו 140483
כן, הבנתי את "תְתַפֵּש" כ"תתפוש". בכל זאת, בבנין פיעל זוהי מילה שלא קיימת בעברית מודרנית, ולכן ניחשתי שהיא יחידאית.
הנה התשובה אליה התכוונתי 141008
במילה "תּוֹסְףְּ" פ"א סופית דגושה, ולמיטב ידיעתי היא היחידה בתנ"ך כולו.
בעברית המודרנית נדירות המילים בהן דגש באות האחרונה, ורובן מהצורה "כתבת", שמרת".
במקרא התופעה נפוצה בהרבה; למשל "וַיִּשְבְּ ממנו שבי" (הכנעני מלך ערד), "וְיֵרְדְּ מיעקב" (בדברי בלעם), "יַפְתְּ אלוהים ליפת". גם דגש בכ' הסופית נפוץ במקרא: "וַיֵּבְךְּ", "עד מה אשור תִּשְבֶּךָּ".
בלשון ימינו לא קיימות הצורות הלשוניות שהובילו לדגש, ולפיכך אנו באים במבוכה וכותבים "מובארק" או "מובארכ", "כירכוק" או "כירכוכ", "שארפ" ו"ג'יפ".

לא הצלחתי להיזכר במילה שנגמרת בג' דגושה. אם מישהו מכיר, אשמח לשמוע.
הנה התשובה אליה התכוונתי 141071
מרתק. האם אתה רומז שבעצם יש הצדקה מלאה‏1 לכתוב "מובארך" ו"שארף", כשמבין יבין שיש שם דגש?

1הדסקריפטיביסטים שם ביציע, לא לצעוק.
הנה התשובה אליה התכוונתי 141096
מאז שנתקבעה בעברית ההבחנה בין אותיות "רגילות" ו"סופיות", ועד לפני זמן לא רב, לא היו אותיות סופיות שאינן "פשוטות" - ך,ן,ף,ץ, או "סתומות" - ם. ‏1
מכיוון שמעטים המבינים שיבינו, לא הייתי כותב כך היום; למעשה, שניות לא מעטות נדרשו לי כדי להבין מהו אותו "שארף", אותו הזכרתי אני עצמי אך הבוקר.

1 הנה נשרפת לה עוד חידת טריוויה בינונית על מזבח יכולת ההתאפקות העלובה שלי: היכן בתנ"ך אותיות "כפופות" בסוף מילה? והיכן אותיות פשוטות באמצע מילה?
הנה התשובה אליה התכוונתי 141407
א1. טעיתי; הכוונה לאות סתומה (נו טוף, ם) באמצע מילה, ולאות פתוחה (מ) בסוף מילה. על פי מקורותי, אין נצפ"ך חריגות בתנ"ך.

א2. אז יש תשובה?

ב. צר לי שאני מציק, אבל יש לי עוד שאלה שחייבים לשאול עכשיו או שתהפך לחמץ שעבר עליו הפסח: בקריאת התורה היום ("שור או כשב או עז...") ישנה תופעה לשונית נדירה, כמותה יש בחומש רק עוד שתיים. התדעו מהי?
ב. 142540
"וּבְקֻצְרְכֶם אֶת-קְצִיר אַרְצְכֶם, לֹא-תְכַלֶּה פְּאַת שָׂדְךָ בְּקֻצְרֶךָ, וְלֶקֶט קְצִירְךָ, לֹא תְלַקֵּט; לֶעָנִי וְלַגֵּר תַּעֲזֹב אֹתָם" (ויקרא כ"ג כ"ב).

התופעה הנדירה היא ההטיה של שורש ק.צ.ר.

(אם זו התשובה, אין לחשוש לחמץ שעבר עליו הפסח; החידה נשארת טריה עד חג הקציר).
ב. 142611
נחמד; אני התכוונתי לתופעה אזוטרית בהרבה, גם היא בפרשת העומר - כמה פסוקים קודם.

דרך אגב, כדי לקלוע למטרה כדאי להשתמש בחומש מוצלח, רצוי מסדרת "דעת מקרא" או נגזרותיה, ולא בטקסט הנפוץ באינטרנט.
ב. 143355
כל שאר הפסוקים בפרשת העומר נראים לי תקינים למהדרין. (פירוש: רוצים רמז).
ב. 143364
התשובה דומה לפתרון השאלה מתגובה 140132 , אשר ניתן בתגובה 141008

כמו כן היא דומה מאוד לפתרון החידה הבאה.
איזו תופעה לשונית משותפת לפסוקי התנ"ך הבאים:
שמואל א' א' 6
שיר השירים ה' 2
מלכים ב' ו' 32
התוכלו למצוא עוד 12 פסוקים להם משותפת אותה התופעה?

אני חוזר על המלצתי: כדאי להשתמש בחומש מוגה היטב.
הנה התשובה אליה התכוונתי 143717
דגש באות גרונית ("תביאו לחם תנופה", א דגושה)?
לבשן? 143724
מי עוד מסוגל לענות תשובה כזאת?
הנה התשובה אליה התכוונתי 143737
כל הכבוד
הנה התשובה אליה התכוונתי 143739
היכן יש עוד א' דגושות?
אם נודניק אז עד הסוף 143734
למרבה הםשרה ולשלום אין קץ

חומות ירושלם אשר המ פרוצים
אם נודניק אז עד הסוף 143738
כבר נתתי את כל הכבוד, אז סחתיין.
נשארו עוד כמה שאלות, לעבודה.

___________
לקהל הרחב: נדמה לי שיש כאן סוג של מר ו., אבל נחכה בסבלנות
G-d of Abraham to Ariel Sharon d szvym mo 141089
06 March 2003

Prime Minister Ariel Sharon,

Did you hear of all these tunnels full of war materials and rockets and
other explosive devices in Lebanon, but more so around Damascus? There is
so much, a person told me, that if you were meaning to do so, Israel could
hit the right targets and it could make Damascus to fulfill what is written
in Isaiah 17:1-3, a rubble heap.

And the remainder of Syria would turn to make a peace agreement with Israel
and Aleppo would be the new capital of Syria.

And Jordan and Lebanon would follow their example to make a peace agreement
too.

BUT IT IS TO I THE GOD OF ISRAEL THAT THEY WILL DO THIS IN FEAR.
ECCLESIASTES 12:13-14. THEN EGYPT WILL SEE WHAT GOD OF ABRAHAM SERVANT
MOSES WILL DO TO FULFILL ISAIAH 19:20. TO START WITH, THROUGH HIM I WILL
TURN THE NILE RIVER TO BLOOD. AND OTHER SIGNS ARE TO HAPPEN UNTIL THEY TO
FEAR I THE GOD OF ABRAHAM AND MAKE PEACE TOO WITH ISRAEL.

AND SO THE BEGINNING OF THE LAND OF I THE GOD OF ABRAHAM SHALL COME TO BE
TO FULFILL GENESIS 15:18. FROM THE RIVER EUPHRATES UNTO THE GREAT RIVER
NILE OF EGYPT SHALL YOU BE WELCOMED AS TO RETURN AND BUILD YOUR SYNAGOGUES
AGAIN, OR REPAIR THE ONES LEFT STANDING FOR A LONG TIME.

ARIEL SHARON, IT IS GOING TO BE THE GREATEST NATION OF FIVE STATES, WITH
ITS CAPITAL IN JERUSALEM, THE WORLD HAS EVER SEEN.

AND THE TEMPLE OF I THE GOD OF ABRAHAM SHALL BE REBUILT WHEN ALL THIS
ABOMINATION OF THE DOME OF THE ROCK, A SHRINE TO THEIR iSLAMIC FALSE
PROPHET mOHAMED, WHOSE gOD IS A MOON gOD ICON AT mECCA, THEIR UNHOLY CITY
AND TEMPLE, IS REMOVED.

SO BE READY TO SEE ALL THIS TO HAPPEN AFTER APRIL 17, 2003 OR ON PASSOVER
2003.

His Servant,

Eliyahu the Tishbite

PO Box 53702, Main Post Office - Gladstone Street, Limassol CYPRUS

Messages of God servant prophet Elijah are on internet at:

http://groups.yahoo.com/group/TwoOliveTrees/
(Main site and subscription by Email for Messages)

http://mysite.mweb.co.za/residents/lesterrj/twoolive...
(Archive site. Messages grouped in downloadable
format and hyperlinked to authorized KJV Scriptures)

http://www.twoolivetrees.net (Chinese)

http://www.geocities.com/aljja18/pageintro.html (French)

zb
זכרוני שהיה עוד אחד שעלה לשמיים 138962
תגובה 90604 והפתיל שאחריה.
(בישעיהו ולא באיוב, כמובן, כפי שאמר נושא הארון.)
90604 138976
קראתי את הפסוק שהבאת באנגלית ואין הוא זהה לפסוק באנגלית שיש ברשותי. האם תוכל להצביע על מקור הפסוק שהבאת?

זהו פסוקך:
How didst thou fall from heaven, lucifer, son of morning.

וזהו הפסוק כפי שהוא מופיע בגירסה האנגלית שבידי: (ישעיה י"ד 14)
How art thou fallen from heaven, O day-star, son of the morning! How art thou cut down to the ground, that didst cast lots over the nations!

ובו השם לוציפר אינו מוזכר.
לוציפר זה אחלה שם לחתול 138985
לא אני הבאתי את הפסוק, אבל הניחוש שלי הוא שמדובר על תרגום אחר, או אולי מי שהביא את הפסוק בשרשור שהפניתי אליו התבלבל בכלל עם התרגום הלטיני.
90604 139057
בתרגום King James המקורי מופיע:

How art thou fallen from heaven, O Lucifer[*], sonne of the morning?
[*] Or, O day-starre

(ההערה מופיעה כחלק מהתרגום).
ושוב, לטינית 139127
השם Lucifer לטיני, והוראתו "מביא האור" או "נושא האור". מכאן הכינוי האנגלי lightbringer, וכו'.
138910
צ'ארלי הלך לטייל עם כלביו על החוף
את צבעיהם (ירוק, לבן ואדום) ניתן לראות למרחקים
בקלות ניתן לזהות את האדום והירוק
משום ששועל ירוק ושועל אדום רודפים אחריהם

ואחרי כל זה שתי שאלות:
1) איפה טייל צ'ארלי ומתי?
2) איך זה יכול להיות שאפשר לתפוס טרמפ על ברווז, גם ביבשה וגם במים?
D DAY 138925
חוף אומהה
D DAY 138939
עיקר שכחתי-
הברווז הוא ברווז וויסקונסין.
צרציל דה-גול וגורג ה5 טיילו לנורמנדיה עם הכלי האמפיבי הזה.
100 נקודות מנצנצות 138991
זה היה קל מדי או שהאיילים חכמים מדי?

בפעם הבאה, אני אנסה משהו הרבה יותר קשה.

אבל לפני כן (באותו ההקשר), איך בונים גשר מבדיחה ושל מי?
100 נקודות מנצנצות 138992
המ... מונטי פייתון והגביע הקדוש, המכשפה, עשוייה מעץ?
*באותו ההקשר* 139001
לא.
בלי קשר לתשובה המתוחכמת 139087
שללא ספק אמורה לבוא כאן, גשר אפשר לבנות גם מבדיחות קרש,
הא הא הא
hobart's funnies 139227
hobart's jokes, לא? 139368
hobart's jokes, לא? 139399
אכן כן 139543
רמז ראשון, רמז שני 139180
רמז ראשון: "מחבר גברי" אינו משחק מלים.
רמז שני: שם הפקוד מתחיל בבי"ת (B).
רמז ראשון, רמז שני 139267
אני מניח כי ''המחבר הגברי'' הוא המינווי, מן הסתם. איני בקיא ביצירתו ולכן לא אוכל להמשיך מכאן.
רמז ראשון, רמז שני 139270
אני חשבתי גם על ''למי צלצלו הפעמונים'' שזה ציטוט של המשורר גון דון אבל לא מצאתי שום אופרה שהוא כתב.
רמז ראשון, רמז שני 139309
מעולם לא שמעתי על ''גון דון'', בור שכמותי, אבל אסוציאטיבית (לחלוטין) השם מזכיר את ''דון ג'ובאני''.
רמז ראשון, רמז שני 139316
JOHN DONNE

No man is an island, entire of itself;
every man is a piece of the continent, a part of the main.
If a clod be washed away by the sea, Europe is the less,
as well as if a promontory were, as well as if a manor of thy friend's or of thine own were:
any man's death diminishes me, because I am involved in mankind,
and therefore never send to know for whom the bell tolls;
it tolls for thee.

רמז שלישי, רמז רביעי 140476
רמז שלישי: המחזאי הוא אחד משלושת הניחושים הראשונים שלכם.
רמז רביעי: מחבר האופרה הוא אחד משלושת הניחושים הראשונים שלכם.
רמז שלישי, רמז רביעי 140484
אני אזרוק שמות
בנג'מין בריטן חיבר אופרה מוות בונציה.
תומאס מאן כתב נובלה בשם מוות בונציה.
רמז שלישי, רמז רביעי 140490
ניחוש פרוע:

ורדי‏1 כתב אופרה על פי אותלו של שיקספיר‏2.
ריימונד צאנדלר מצטט מאותלו ב "שלום לך יפתי"
( FAREWELL MY LOVELY). לצערי לא מצאתי ש יאגו מתחיל ב בי"ת.

1 הניחוש ה שני שלי למחבר אופרות ( אחרי מוצארט ולפני ואגנר)

2 הניחוש הראשון שלי למחזאי
רמז שלישי, רמז רביעי 140497
נובלה אינה מחזה.
רמז שלישי, רמז רביעי 140491
אין לי את זה, אבל משום מה המחשבה הראשונה שעלתה לי לראש עוד בעת קריאת החידה המקורית הייתה ה"קומנדנטה" (המפקד) ב"דון ג'ובאני" של מוצרט כמו שהזכיר טל בתגובה 139309 כעת נותר לברר מי חיבר במקור את עלילותיו, ומה שמו של פקודו. קדימה, גגלו את זה.
רמז שלישי, רמז רביעי 140498
אם אינך יודע מי כתב את הליברית ל''דון ג'ובאני'', כנראה שלא אליו התכוונתי כשכתבתי שהמחזאי הוא אחד משלושת ניחושיך הראשונים...
רמז שלישי, רמז רביעי 140538
דה פונטה כתב את הליברית של דון ג'ובאני.

מלוויל ובילי באד?
רמז שלישי, רמז רביעי 140549
מלויל היה אחד משלושת הניחושים הראשונים שלך?
( הוא מחזאי??)
ואללה, כל הכבוד ( אפילו אם זה לא נכון).
הבהרה ורמז חמישי 140601
נכון, אבל לא ציפיתי מאנשים לזכור שאת דון ג'ובאני חיבר דה פונטה, ולכן לא לכך כיוונתי ברמז שלי.

אגב, דיברתי על מחזאי, והתכוונתי לכותב מחזות, לא לליברטיסט – שימו לב: המלים הן של המחזאי, הן נאמרות (במחזה) לפקודו של אדם אחר, כלומר דמות אחרת *במחזה*, שהוא *גם* גיבור אופרה.
הבהרה ורמז חמישי 140603
אז אם הזכירו את תומאס מאן ומפיסטופלס האם הכוונה לגיתה?
הבהרה ורמז חמישי 140604
אם כן, מה יהיו המלים של אדם חלש הנאמרות לפקודו של גיבור האופרה, כששם הפקוד מתחיל בבי"ת?

והאם הייתי יכול לכתוב בבטחון כזה "אחד משלושת ניחושיך הראשונים" (כשהכוונה לאייל חובב-החידות הממוצע) לגבי גתה?
הבהרה ורמז חמישי 140605
? ראשון - לא יודע.

? שני - ניסתי לקרוא אחורנית וראיתי שלפני הרמזים מס 3,4 בתגובה 140476 הוזכרו השמות האלה: תומאס מאן, המינגווי, ג'ון דון, פאוסט, דון ג'ובאני.

כתבת"מחבר האופרה הוא אחד משלושת הניחושים הראשונים שלכם".

מבין השמות המוזכרים אני חושב שאף אחד לא כתב אופרה אם כי הם קשורים לאופרה. אופרה לפי ספר של מאן (אבל מאן איננו מחזאי), שירים של ג'ון דון הולחנו (נדמה לי ע"י ידי בריטן), מחזות על פאוסט כתוב גתה ומארלו ודון ג'ובאני הולחן על ידי מוצארט ואחרים. בעצם, האם מולייר לא כתב מחזה על דון חואן?
הבהרה ורמז חמישי 140606
חוששני שבלי משים התנסחתי בצורה לא בהירה – לא התכוונתי לשלושה ניחושים *מסוימים* שנעשו זה מכבר בדיון הזה, אלא לשלושת הניחושים המשוערים של האייל הממוצע. במלים פשוטות, מדובר במחזאי ידוע, כמעט מתבקש, וכנ"ל במחבר האופרה.
אם כך, האם אני בכיוון - ברדולף? 140607
אם כך, האם אני בכיוון - ברדולף? 140609
אכן! ברדולף.
אזי, האם גם זה קשור? 140811
תגובה 140382
לא הבנתי 140814
לא הבנתי את הקשר של התגובה שאליה קישרתי לחידתי.
לא הבנתי 140817
כפתורים -> חסמב"ה -> יגאל מוסינזון -> מחזמר מפורסם שלו
לא הבנתי 140819
יפה, אבל לא. (אני שב ומדגיש שהמחזאי קנוני לגמרי.)
לא הבנתי 140820
על המחזאי כבר סגרנו מי זה, לא?. אני מתכוון לדמות הגברית של המחבר הגברי.
140821
כן, סליחה, התכוונתי למלחין. ומחזמר אינו אופרה.
איפוס התכוונויות 140822
הבנתי שגם על המלחין של האופרה אנחנו סגורים, לא?. אני חשבתי שמוסינזון זה "המחבר הגברי".
הבהרה, ורמז ששי 140823
ראשית, אני מציע שתחלוק עם שאר הקוראים (אם עוד יש מי שטרם התייאש מהחידה שלי (היא באמת קשה)) את המחזאי, המחזה, המלחין, והאופרה. זה יהא בסיס לא רע להמשך. ואשר למוסינזון, כאמור, הצעה יפה, אך לא אליו כיוונתי. הטקסט של המחבר, אגב, הוא סיפור קצר.
הבהרה, ורמז ששי 140826
אוקידוקי.

מההבהרה האחרונה שלך שבעצם אתה רומז שהמלחין והמחזאי הם משלושת השמות _הכי מוכרים_ (ולא ניחושים שכבר עלו במסגת החידון) התחלתי לחשוב על אופרות מוכרות, כי זה נראה לי נקודת האחיזה היחידה שהיתה לי.

אני אתחיל מהסוף.

ברדולף ופיסטולה הם החברים שנשרכים אחרי פלסטף, "פיקודיו".

האופרה פלסטף הולחנה על ידי ורדי לפי המחזה "הנשים העליזות מווינדזור" של שייקספיר.

מכאן אני מעלה השערה - בסצינה שמבוססת על מחזה אחר של שייקספיר "הנרי 4", פלסטף אומר לברדולף כמה דברים על כבוד. אאז"נ הוא לועג להם.

יגאל מוסינזון, מחבר גברי מכל הבחינות, כתב מחזמר (מבוסס על סיפור?) על מאצ'ו מרוקאי - קזבלן - והשיר המפורסם הוא גם על הכבוד.
התקדמות! 140834
יפה מאוד. אכן, מדובר ב"הנרי הרביעי" לשייקספיר, וב"פאלסטאף" לורדי. הפקוד של פאלסטאף הוא אכן ברדולף. מוסינזון לא מצטט ממש משייקספיר, בעוד שנושא חידתי הוא ציטוט מפורש (אם כי הוא מובא בטקסט ללא מראה מקום).

עיקר המלאכה כבר מאחוריך! (מאחוריכם?)
נסיגה! 140965
אפשר לשרבב שאלה צדדית?

מי היוצר הישראלי שהלחין שיר של שייקספיר? (לא לצורך העלאת מחזה תיאטרון).
נסיגה! 141015
וכבר רמזים: הלחין (תרגום של רפאל אליעז) וגם שר, בעיבוד רוק משובח.
נסיגה! 141077
"אם תתאהב אי פעם
ותתמוגג בנועם יסוריך
זכור אותי תמיד
כי גם אני
ככל האוהבים בלב שלם
רואה תמיד
אל מול עיני רק דמות אחת
זו אשר אוהב"
שיקספיר, הלילה ה12 (אני חושבת), לחן יוני רכטר.
נסיגה! 141134
יוני רכטר? לא ידעתי. אבל מן הסתם זה לא ממש רוק. כיוונתי לגרי אקשטיין שהלחין גם הוא את "הלילה השנים עשר", אבל דווקא את הקטע שמתחיל:

"אם באמת הנגינה היא לחם
האהבה נגנו לי עוד
כי אז אולי ייחלש תאבוני ומת
הנעימה הזו נגנוה שוב..."

(מתוך האלבום "לא לשידור").
התקדמות! 143081
מה קורה? אולי תזרוק לנו עוד איזה רמז?
עוד רמזים 143083
ובכן, סיכמנו שמדובר בציטוט מתוך "הנרי הרביעי" לשייקספיר, של דברים שאומר "איש חלש" לברדולף. הגיע הזמן לגלות מיהו האיש החלש. זהותו תרמוז ל*שם* הסיפור של המחבר הגברי (מדובר בסיפור קצר). במקביל, ארמוז שהמחבר הגברי אהב לטייל.

והנה עוד רמז, מעט עקמומי: בסרט האוסטרלי שהוצג לא מזמן בקולנועינו, "מולאן רוז"', מתואר צעיר השואף לכתוב, בפריס. יש תמונה קפואה לרגע שלו על מכונת הכתיבה, ומדובר בהומאז' ויזואלי לתצלום מוכר של המחבר הגברי אליו אני מכוון.

נו, רמז די עבה, בעצם.
עוד רמזים 143087
יש בהנרי הרביעי דמות בשם FEEBLE.
עוד רמזים 143090
או קי, לקח לי הרבה זמן והרבה רמזים:

"That's it," said Wilson. "Worst one can do is kill you. How does it go? Shakespeare. Damned good. See if I can remember. Oh, damned good. Used to quote it to myself at one time. Let’s see. ‘By my troth, I care not; a man can die but once, we owe God a death and let it go which way it will he that die this year is quit for the next.’ Damned fine, eh?"

The Short Happy Life of Francis Macomber
by Ernest Hemingway

כל הכבוד! 143091
ברכותי.

אני ממליץ בחום לקרוא את הסיפור. אני מניח שאיש מהמתעניינים לא מכיר את הסיפור, שאם לא כן ודאי היתה נפתרת החידה מזמן.
כל הכבוד! 143093
דווקא היכרתי אבל לא זכרתי שיש שם ציטוט של שייקספיר.
כל הכבוד! 143096
אגב, מדוע אינך כותב בשמך? אשמח לדעת מי פתר את חידתי (מבלי שחרש בעגלתי...)
כל הכבוד! 143097
זה קל, זה ציטוט מספר שופטים ( שמשון וכו).

כשיהיו פרסים אשקול להזדהות. חוץ מזה היו כאן אחרים שעשו את רוב העבודה (אבל זה כבר אופרה אחרת).
כל הכבוד! 143103
ממש לא התכוונתי לחוד "מי אמר למי"; סתם השתמשתי בניב החביב. למה אתה צריך פרסים כדי "לשקול" להזדהות? אם אתה חושש לפרטיותך, תוכל לפחות לבדות לך שם שאול; אנחנו לא נדע שאין זה שמך האמיתי, וזה לא משנה כל-כך, אבל זה בהחלט יקל עלי (ובוודאי גם על אחרים) להרגיש שהם מתכתבים עם אדם *מסוים*.
כל הכבוד! 143106
ממה נפשך? אם קורא נבוך הוא שם בדוי הרי שקבלת את מבוקשך ואם הוא שמי האמיתי הרי שגם קבלת את מבוקשך.
כל הכבוד! 143109
התכוונתי לשם שיקל עלינו להתייחס אליו כאל מזהה אדם מסוים. ''זרובבל בן-תגלת'', למשל. אבל אני מבין שאתה לא מעונין, ואין לי ענין לדון בכך תיאורטית.
גם לי יש חידה קצת איזוטרית 143135
חלק א' - מה המשותף לשחקן/סופר מייקל פאלין (מונטי פייטון), השחקן שון בין (ג'יימס בונד) והזמר ג'ו קוקר?

חלק ב' - אחד מהם שונה בפרט מסוים.

רמז לחלק ב' -Joe Cocker, Sean Bean, Michael Palin
גם לי יש חידה קצת איזוטרית 143140
אתה מתכוון לזה ששלושתם משפילד, יורקשייר?
גם לי יש חידה קצת איזוטרית 143157
שפילד, אכן. כדי לפתור אל חלק ב' צריך לדעת מה עושים בשפילד.

אגב, אני מניח שפתרת על סמך ידע אישי.
גם לי יש חידה קצת איזוטרית 143158
1. סכו"ם?

2. ידע משפחתי, אם לדייק :)
גם לי יש חידה קצת איזוטרית 143164
סכו''ם זה אומר פלדת אלחלד. תעשיות פלדה. אם זה עוזר למישהו לפענח.
סכו"ם?! 143166
סכין - S-ean
מזלג - M-ichael
כף - C-ocker

אל תגיד לי שאתה מתכוון לזה?!
[אבל אם כן, אז קוקר הוא היוצא דופן, כי מדובר השם משפחתו ולא בשמו הפרטי]
סכו''ם, כן, פלדה. 143181
כן, שפילד ידועה בתעשית הפלדה שלה. אבל בחידה הזו יש טריק. שמעתי אותה פעם באחת מתוכניות I havan't a clue של הבי.בי.סי. ומזה אפשר להבין שפתרון החידה, והחידוד שכלול בה, טמון בשפה.
בשפילד מתמחים במתכת 144284
שפילד ידועה כעיר המתכת והפלדה.
שם המשפחה פייליןPalin נגזר מ planisher שזה המקצוע שבו היו ממרקים מתכת ביד.
שם המשפחה בין Bean נגזר מ bander שהיו מכינים חווקים לחביות, גם כן ביד.

מייקל פיילין http://www.geocities.com/canaveralgumby/palinUNoffic...
שון בין http://www.compleatseanbean.com/
ג'ו קוקר http://www.musiconphoto.com/galleries_rock_JoeCocker...
תודה! 144298
אז אלה עוד שני שמות משפחה שמקורם במקצוע. יש המון שמות כאלה בבריטניה, ובעוד שכמה מהם מראים את המקצוע בבירור- Miller או Baker, יש רבים אחרים, שמשמעותם אינה ברורה באופן מיידי. למשל-

עושה חביות (חבתן) הוא Cooper
עושה חיצים הוא Fletcher
והכי מעניין - Leech, שמשמעה עלוקה, היא שם ימי ביניימי לרופא (או נכון יותר, מרפא).

עכשיו נשאר רק לברר מה זה קוקר.
תודה! 144299
משפחת קוקר סרבה להגיב...
תודה! 144366
הנה ניחוש לא מבוסס. אולי קוקר בא מ cooker, כלומר "מבשל" או "טבח"?
תודה! 144486
ואולי מדובר במגדל תרנגולים (או בכוכב סרטי פורנו)?
תודה! 144489
יש בבריטניה נהר ששמו קוקר.
תודה! 144494
יש גם איזה שיר אירי ששינייד אוקונור שרה שבתוכו מופיעה השורה:
"Selling <Somthing> and cockers...".
תודה! 144496
לא מכיר את השיר הזה אבל יש את השיר על
SWEET MOLLY MALLONE
בו

SHE WHEELS HER WHEELBARROW
THROUGH STREETS WIDE AND NARROW
CRYING COCKLES AND MUSSLES
ALIVE ALIVE HO
תודה! 144502
כן בדיוק. אני רואה שהתבלבלתי שם. והנה הפסל שלה ברחוב Grafton בדבלין:
תודה! 144585
ערן וגם שאר החברים,

ממש חבל לי על הבדיחה. אולי תחזור לקרוא את שלושת התגובות בפתילון שמתחיל בתגובה 144284.

אם אתה רוצה, אני יכול לשלוח לך קובץ MP3 קטן, כי החידוד נוטה להתמסמס כשכותבים אותו.
תשלח, תשלח. 144587
תשלח, תשלח. 144719
שים בgeocities, פרטים בתגובה 141300.
גם לי יש חידה קצת איזוטרית 143216
שון בין זה גיימס בונד? זה חדש?
למה אף אחד לא מנסה לענות? 142157
מה, השאלות שלי כל כך משעממות? )-:

הנה עוד שאלה של פסח, לא כל כך קשה:
מה פירוש הסימן "משך תורא, קדש בכספא, פסל במדברא, שלח בוכרא"? ומה קרה לו השנה?

אשמח לשמוע פתרונות לחידות
תגובה 141407

תגובה 141096

מי שרוצה רמזים, שיבקש... אל תשאירו את שאלותי גלמודות!
אל תיעלב 142160
לא משעממות, רק דורשות מאמצי נבירה וחשיבה יתרים, והמצות ששקעו בבטן לבלי היפרד מחבלות בפעולות אלה. תן איזה משהו יותר פשוט.
למה אף אחד לא מנסה לענות? 143117
אני מנחש שזה קשור לעיבור השנה?
למה אף אחד לא מנסה לענות? 143150
לא, זה קשור לקריאת התורה.
השנה לא קרה לסימן כלום 211087
אולי יש מי שיענה?
אתר טריויה מעניין עם אתגר www.mar-trivia.co.il 221904
שלוש רמות קושי.יש לעבור את שלושתן ובעזרת גלגלי הצלה להכנס למשבצת של מר טריויה עד שאחר ,יירש" אותך? נחמד!
אתר טריויה מעניין עם אתגר www.mar-trivia.co.il 221913
אתר טריויה מעניין עם אתגר www.mar-trivia.co.il 283727
מעניין אם יש לשעשועון פוטנציאל של שידרוג כשעשועון טלויזיה!

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים