נפטר עמוס עוז 3906
הסופר עמוס עוז, חתן פרס ישראל לספרות נפטר היום (שישי) בגיל 79 לאחר מאבק במחלת הסרטן.

עמוס עוז, מן הבכירים והמשפיעים בסופרי ישראל, כתב 33 רומנים, קובצי סיפורים וספרי עיון והגות, החל מ"ארצות התן" - קובץ סיפורים שהופיע בשנת 1965 ועד קובץ שיחות אישיות עם שירה חדד: "ממה עשוי התפוח?" שהופיע השנה. ספריו הופיעו ב-‏45 שפות הוא הסופר הישראלי המתורגם ביותר. כמה מספריו עובדו לקולנוע והוא זכה בפרסים רבים בישראל ובעולם.

עוז נמנה על אישי הרוח המובילים בישראל. הוא החל את פעילותו בשמאל הישראלי בראשית שנות ה-‏60 והשתתף בעריכת "שיח לוחמים", שהשפיע רבות על השיח בישראל. מאוחר יותר ייעץ עוז למנהיג מפלגת העבודה, שמעון פרס ונמנה על מנסחי יוזמת ז'נבה.

נשיא המדינה ראובן רבלין ספד לעוז: "נפיל ספרותי, תפארת יוצרנו וענק רוח". ראש הממשלה בנימין נתניהו כינה את עוז "מגדולי הסופרים שקמו למדינת ישראל" והוסיף: "הוא תרם רבות לחידוש הספרות העברית, שבאמצעותה ביטא בכשרון וברגש חלקים חשובים של ההוויה הישראלית."
קישורים
ידיעה בהארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "תרבות והיסטוריה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

ככה זה. 703172
נפרדנו השנה כבר מחיים גורי, אורי אבנרי ובועז עברון ועכשיו גם עמוס עוז. אכן, הולך ופוחת הדור ואנחנו נשארים עם הצעקנים ונמוכי המצח. יהי זיכרו ברוך.
ככה זה. 703180
דחילק ארז, אל תקשה כל כך עם עצמך. אנחנו מחבבים אותך למרות החסרונות.
ככה זה. 703185
מה אתה אומר? אחרי שצעקת על מי שיצא נגד החזירים וקראת לבחון אמנות אך ורק דרך טעם הקהל אתה לא רואה את עצמך חלק מהעדר?
ככה זה. 703203
אורי אבנרי בחיים לא היה אומר את מה שאמר עוז בראיון לדויטשה וולה בזמן מבצע צוק איתן:

"עמוס עוז ביקש לפתוח את הריאיון בשתי שאלות לקוראים ולמאזינים. המראיין ניאות לכך.
עמוס עוז: "שאלה ראשונה, מה היית עושה לו השכן מעבר לרחוב שלך, היה יושב על המרפסת, מניח את בנו הקטן על ברכיו ומתחיל לירות אש מקלעים לעבר חדר הילדים שלך?"
"שאלה שנייה, מה היית עושה לו השכן שלך מעבר לרחוב היה חופר מנהרה מחדר הילדים שלו לחדר הילדים שלך במטרה לפוצץ את הבית שלך או במטרה לחטוף את המשפחה שלך?"

איבדנו עכשיו את אחד הקולות האחרונים של ציונות שמאלית שפויה. ונשארנו עם אנשי הקנאות השמאלנית הדוגמטית, שהיא הרבה פעמים לא שמאל ישראלי אלא ימין פלסטיני.
עוז יחסר לנו, גם בגלל הספרות וגם בגלל השפיות.
ככה זה. 703204
אורי אבנרי נלחם במלחמת העצמאות וכמעט שילם בחייו. כמוהו גם ארגון שוברים שתיקה המהווה חלק ממה שאתה קורא לו "אנשי הקנאות השמאלנית הדוגמטית" שהם הפטריוטים האמיתיים בימי כיבוש וחולירע.

ועמוס עוז גם אמר: "אנחנו כאן מפני שיש מקל גדול, אבל פצע לא מרפאים במקל. מאה שנה כל מיני חכמים אומרים לנו 'עוד מכה חזקה אחת ודי והכול יהיה בסדר'. לא. פצע צריך לרפא. לא מרפאים אותו ביום, לא בשבוע, אבל מתחילים באיזה מקום. מחפשים התחלה לריפוי פצע.
קודם כל מאמצים שפה של ריפוי פצעים, לא שפה של הכנעה ולא שפה של הרתעה ולא שפה של לימוד לקח, ולא שפה של 'פעם לתמיד', ולא שפה ש'הם יחטפו ככה שהם לא ידעו מאיפה זה בא להם'. שפה של ריפוי פצעים. שפה של ריפוי פצעים מתחילה בזה שאתה אומר ליריבך, כן, לאויב שלך, את המילים הפשוטות, 'אני יודע, כואב לך מאוד, אני מבין'. אלו מילים פשוטות, קלות. לא צריך להוריד בשבילן אפילו קרוואן אחד באיזו התנחלות. צריך להגיד אותן, ולהגיד אותן כמו שצריך".

ועוד אמר בנאום ב1989: " "כת קטנה, כת משיחית, אטומה ואכזרית שהגיחה מתוך פינה אפלה של היהדות והיא מאיימת להחריב את כל היקר והקדוש לנו, ולהשליט עלינו פולחן דמים פראי ומטורף". כמה נכון, כמה צודק וכמה עצוב.
הגרסה הנכונה 703212
הרבה שנים קודם לכן, עם ראש ממשלת שוודיה, מתוך ראיון עם ידידו ובר הפלוגתא שלו, דרור אידר:
"הייתי במקרה בשבדיה בימי מלחמת לבנון הראשונה. היה קשה מאד להיות ישראלי בשבדיה באותם ימים. היה לי אז ספר שנקרא "פה ושם בארץ ישראל" ותרגמו אותו לשבדית. הופעתי בטלוויזיה, תשע בערב, כל הרשתות מתלכדות. המראיינת שואלת אותי, 'תגיד, אתה לא מתבייש להיות יהודי בזמנים כאלה?' אמרתי, 'למה?' והיא אמרה, 'אנשים שלך, עמךָ, מעורבים בהריגה, זה נגד הדת שלכם'. אמרתי, 'יש לי חדשות בשבילך' – בטלויזיה אמרתי את זה - 'ישראל היא לא ארץ נוצרית, למרות שקשה לכם לחיות עם זה, ואנחנו לא בעניין של הושטת הלחי השניה'. אמרתי והלכתי לישון.

בעשר בבוקר הגיע טלפון למלון שראש הממשלה, אולוף פלמה רוצה לדבר איתי. לא הכרתי אותו. הלכתי, זה היה קרוב. ברגל. משרד צנוע מאד. אמר שהוא ראה בטלוויזיה והיה המום, איך יכולתי להגיד שלהרוג זה לא מנוגד ליהדות, מה עם עשרת הדברות? השבתי: Prime minister, there is no such commandment in the whole bible (אין ציווי כזה בכל התנ"ך). הוא אמר 'מה?' חזרתי: 'אין'. הוא לחץ על האינטרקום ותוך דקה רצה פנימה המזכירה שלו עם ספר בכריכת עור ירוקה מרופטת. זה היה כנראה התנ"ך של הקונפירמציה שלו. פתח מהר, כנראה ידע ספר, וקרא: Thou shalt not kill. אמרתי לו, 'אני יודע שזה בתנ"ך שלכם; זה אצל מרטין לותר בגרמנית ואצל המלך ג'יימס באנגלית; זה רק לא במקור'. 'מה כתוב אצלכם?' אמרתי: כתוב 'לא תרצח' Thou shalt not murder. ואין שום קירבה אטימולוגית בעברית בין הפועל להרוג לבין הפועל לרצוח. להרוג הורגים אצלנו. לא רק מותר, זה אפילו מצווה, הקם להרגך. פלמה היה כה המום שאמר לי משפט שלא אשכח לעולם: 'מר עוז, אתה בטוח שהגרסה שלכם היא הגרסה הנכונה של התנ"ך?"'

פלמה, אגב, נרצח שנים מעטות לאחר מכן.
הגרסה הנכונה 703219
ויחד עם זה עמוס עוז ידע לבקר את עצם אי-צידוקה של מלחמת לבנון עצמה.

ולגבי השאלה של פלמה, יש בה שמץ של אמת. לא לגבי תוכן הדברים כמובן אלא עצם העובדה שאת מרכזיות התנ''ך קיבלה תנועת ההשכלה היהודית ואחריה הציונות מהפרוטסטנטים. ביהדות התנ''ך לא נחשב כלל חוץ מהתורה וספרות ההלכה היא שעומדת בבסיסה.
הגרסה הנכונה 703223
השקפת עולמו של עמוס עוז (באדיבות עדה רבון):

"איפה העולם זקוק לקנאות ואולי אפילו לאלימות"?
עוז ... חיקה בקולו את דוד בן גוריון שואל "על מה נהרגים"? ואז השיב: "על החירות ועל חיי אדם". הוא הבדיל עצמו מהפצפיסטים האירופאים שמבחינתם "הרע העליון בעולם זה האלימות, המלחמה", ואמר: "אני לא משם. בעיניי הרע ההחלטי בעולם איננו האלימות אלא התוקפנות. התוקפנות היא אמא של כל האלימות... שם נעצרת הסובלנות שלי... התוקפנות כרוכה תמיד בסוג של קנאות". בהמשך אמר: "חירות. אני רוצה שהעם היהודי יהיה אדון לעצמו, אבל אני רוצה שהוא לא יהיה אדון לאנשים אחרים שאינם העם היהודי. אני רוצה שנהיה עם חופשי בארצנו, ואני רוצה שגם אחרים יהיו עם חופשי בארצם. אינני רוצה להיות מיעוט תחת שלטון זר, גם לא תחת השלטון הזר הנאור ביותר בעולם".

"שני הדברים האלה", סיכם עוז, "החיים והחירות – על זה אני מוכן להיהרג, על זה אני מוכן להרוג בני אדם אחרים. אבל אני אסרב פקודה ואלך לכלא אם יתנו לי רובה וישלחו אותי להילחם על זה שהמדינה הזו תוסיף לעצמה עוד שני חדרים וחצי על חשבון השכנים, או שהיא תנהל מלחמה למען משאבים או למען רווחה או למען תועלת או אפילו למען יתרונות אסטרטגיים. החיים והחירות, זה הקו האדום שלי, בדברים האלה אני פנאט."
הגרסה הנכונה 703220
זוהי באמת המשמעות של המילה „רצח״ בעברית תנכית? לדוגמה, בבמדבר ל״ה, כחלק מהחוקים שעוסקים בערי מקלט:

וְהִקְרִיתֶם לָכֶם עָרִים עָרֵי מִקְלָט תִּהְיֶינָה לָכֶם וְנָס שָׁמָּה רֹצֵחַ מַכֵּה-נֶפֶשׁ בִּשְׁגָגָה:
וְהָיוּ לָכֶם הֶעָרִים לְמִקְלָט מִגֹּאֵל וְלֹא יָמוּת הָרֹצֵחַ עַד-עָמְדוֹ לִפְנֵי הָעֵדָה לַמִּשְׁפָּט:
הגרסה הנכונה 703222
אני רק מנחש שהוראת פועל זה תלויה בטיב הטקסט, וכאשר מדובר בלשון החוק היא ספציפית יותר ומתייחסת לרצח כאל הוראתו המודרנית - הריגה בניגוד לחוק. אחרת לא ניתן היה ליישב בין ''לא תרצח'' לבין עונש המוות המיועד בתנ''ך לעבירות מסויימות.
ככה זה. 703227
התשובה שלי לשתי השאלות של עוז: עובר דירה, כמובן.
ככה זה. 703228
בכל הדירות הקודמות המצב לא היה יותר טוב.
ככה זה. 703237
בכל שנה אני נתקל בפייסבוק במשפט בסגנון: שני ימי זיכרון באותה תקופה, כדי להזכיר לנו כמה עולה לנו המדינה וכמה עולה היעדרה.
ככה זה. 703238
שני ימי זיכרון סמוכים כל שנה, לטובת החשבון הכללי: כמה עולה לנו עם מדינה, וכמה עולה לנו בלי.
(צור ארליך)
ככה זה. 703244
אכן. תודה.
ככה זה. 703211
בעשור האחרון יצר הגאווה הרסה בו כל חלקה טובה. שמעתי אותו לא אחת בטקסים של קבלת הפרסים מחמיא לעצמו בצורה מעוררת מחשבה פילוסופית על מהות החיים בצל הפוזה והדאויין.

לא הזלתי והוזלתי דמעה.
מסיפורי עמוס עוז: 703173
"אני מכיר את נתניהו מאז שהייתי בן 12 והוא בן שלוש, הוריי היו לוקחים אותי לדוד הפרופסור וגם הזוג נתניהו היו אורחים קבועים לתה של שבת. לילד הקטן היה מנהג שהיה זוחל מתחת לשולחן ומתיר את שרוכי הנעליים של האורחים. פעם אחת נמאס לי והכנסתי לו בעיטה. עד היום אני אוכל את עצמי מרגשי אשמה: או שבעטתי חזק מדי והכל באשמתי או שלא בעטתי מספיק חזק וגם הכול באשמתי."
מסיפורי עמוס עוז: 703179
לפני הדעות הפוליטיות שלו, ובוודאי לפני הביקורת האישית על ביבי - כבודה במקומה מונח - לזכות עמוס עוז עומדות עשרות שנים של יצירה ספרותית חשובה ומשפיעה.
מסיפורי עמוס עוז: 703181
מכל הסיפורים היפים על ושל עמוס עוז, דוקא את ההתנשאות המחליאה הזאת בחרת לשים בראש הדיון לזכרו?

האם אתה עיוור למשמעות של בן שתים עשרה הבועט בפעוט בן שלוש (ועוד מתחכם על כך שלא בעט מספיק חזק), או שבחרת להציף דוקא את הסיפור הזה כי אתה ממש לא סובל את עמוס עוז?
מסיפורי עמוס עוז: 703186
מה היינו עושים בלי תו התקן של האייל? בחרתי את הציטוט בגלל ההומור העצוב שבו והתקשרותו לאקטואליה היומיומית.
מסיפורי עמוס עוז: 703187
אתה מוזמן לזרוק דוגמה מוצלחת יותר.
מסיפורי עמוס עוז: 703209
שנמוך מצח כמוני ידבר על עמוס עוז?
תראה, אהבתי לקרוא את הספרים שכתב (למרות להטוטי העברית שלפעמים התישו, כי נהגו לחזור על עצמם, לחזור ולשנות, הלוך והערב, כגלי הים המתנפצים על מזח השפה הגבוהה של מורה לעברית עם פנים מוארות כקלף מגילה גנוזה). את סיפור על אהבה וחושך קראתי כמסמך אנתרופולוגי.
מסיפורי עמוס עוז: 703221
אני חושב על התיאור של אמא שלו בסיפור מהספר ארצות התן, אאז"נ. האמא, שלא התרגלה לסביבה הפיזית הקשה של א"י, היתה נוהגת לסגור את הוילונות בקיץ ולפתוח את המים באמבטיה כדי לשמוע את פיכפוך המים האירופאי. לי זה מזכיר קצת את מה שויזלטיר (או הורוביץ?) אמר שת"א חולמת בלילה שהיא על ההדסון ומתעוררת בבוקר ליד הג'יפה של הירקון.

מעין אנלוגיה על פן בסיסי של המצב הישראלי.
מסיפורי עמוס עוז: 703464
רק אתמול גיליתי שהספר סומכי - שהוא עבורי זכרון ילדות משובח במיוחד - נכתב על ידיו.
מסיפורי עמוס עוז: 703207
אני חושב שזה בסדר גמור. לא צריך לעשות מעוז קדוש חילוני. הייתה לו איזה טינה סמוייה לרביזיוניסטים. כנראה מורשת משפחתית ממשפחתו אוהדת הימין, משפחת קלאוזנר. סיפור מוצלח יותר יש בסיפור על אהבה וחושך, שם מספר עוז על מנחם בגין שנסחף בנאומו וקורא "לו אני הייתי ראש הממשלה כעת – כולם, כולם היו מזיינים אותנו! כולם!". למשל פה https://books.google.co.il/books?id=bn128v_3UGsC&...
תמיד היתה לי הרגשה שדבר כזה לא קרה מעולם, אלא היה יציר דמיונו המרושע של עוז או מישהו אחר.
עוז היה אדם מורכב שפחד מקנאות ובכך אולי יסוד דעותיו וספרותו. ספרו מיכאל שלי הוא יצירת ספרות קנונית של הספרות העברית בדור לאחר עגנון. עוז הוא אולי הגשר שעליו עברה הספרות העברית מעגנון וברנר אל הספרות הישראלית המקומית.
הסיפור של ארז מזכיר לנו כי על אף ההספדים של נתניהו ורגב, עוז היה אדם בעל עמדה פוליטית ברורה ולא מחמיאה לקונצנסוס הישראלי הנוכחי.
מסיפורי עמוס עוז: 703208
תזכורת: תגובה 647813.
מסיפורי עמוס עוז: 703210
נכון. תודה.
אני לא אערוב בראשי לכך שהסיפור אינו נכון, אבל אני מתקשה לראות את הקלאוזנרים הולכים לאסיפת בחירות של חירות. ההימור שלי הוא שעוז שמע את הסיפור מליצני ירושליים והכניס עצמו לסיפור. הוא לא היחיד שעשה כך. גם המינגווי עשה זאת יותר מפעם אחת.
מסיפורי עמוס עוז: 703235
דוש סיפר פעם שבאספה באילת של מנחם בגין, נפתחו לו הכתפיות והמכנסים צנחו למטה. דוש צייר קריקטורה בה נראה בגין מאחור (השיער המסורק לאחור) עם המכנסיים למטה. כל העיתונאים הבכירים במעריב אמרו לו שאסור לפרסם קריקטורה כזאת על המנהיג. כנראה שכל הרויזיוניסטים העריכו את בגין כמנהיג. כנראה לאתה מתקשה לראות את הקלאוזנרים רוויזיוניסטים. אל תתקשה.
הדיבר האחד עשר 703177
בנאום שנשא עוז לפני שנתיים, הוא חושף מה קדוש בעיניו, ומדוע הוא מסתייג מאהבה אוניברסלית.

עמוס עוז היה הסופר האהוב עלי. את "סיפור על אהבה וחושך" אהבתי במיוחד, גם כסיפור הכתוב באופן מופלא, גם כמיקרוסקופ אל התפתחות הנפש היהודית המודרנית, וגם כהצהרת זהות יהודית חילונית ליברלית עמה יכולתי להזדהות. כל כך אהבתי את הספר שלאחר שסיימתי והחזרתי אותו, רכשתי עותק משלי, שיצא במהדורה מיוחדת.
''ונמנה על מנסחי אמנת ז'נבה'' 703182
אפשר קישור?

אמנת ז'נבה [ויקיפדיה] הרביעית נחתמה ב 49, האם הכוונה למשהו אחר?
''ונמנה על מנסחי אמנת ז'נבה'' 703183
הכוונה היא ל"יוזמת ז'נבה". תוקן, תודה.
''ונמנה על מנסחי אמנת ז'נבה'' 703201
ואולי כראוי - והרי דה-פקטו, ''יוזמת ז'נבה'' היא יותר יצירה ספרותית בדיונית מאשר מסמך מדיני בעל משמעות מציאותית.
''ונמנה על מנסחי אמנת ז'נבה'' 703202
גם הדת שאתה נמנה על מאמיניה מבוססת על יצירה ספרותית אחת או שתיים.
מת זאב שטרנהל 721059
איש רוח ומצפון שתרם רבות הן במחקריו האקדמאים והן במאמריו הציבורים. כמי שחקר את הפאשיזם הוא ראה את הסכנה הקיימת במדינת ישראל והזהיר מפניה, מאוחר מדי למרבה הצער. מחקריו שעסקו בימין הצרפתי ובתפיסת העולם של תנועת העבודה הציונית הציגו תמונת מצב והסבר לאקטואליה הישראלית. ספרו האחרון, אנטי נאורות, החזיר לתנועת הנאורות את הכבוד המגיע לה שהותקף וסולף ע''י חוקרים שונים בתקופת המלחמה הקרה כמו יעקב טלמון וישעיהו ברלין.

לצד מנחם ברינקר, אורי אבנרי, בועז עברון ועמוס עוז הוא יחסר מאוד כאיש רוח המתבטא בענייני ציבור ומציג עמדה מוסרית. יהי זיכרו ברוך.
מת זאב שטרנהל 721066
להלן שתיים מאמירותיו של "איש רוח ומצפון":

"רבים בישראל, ואולי אף לרוב המצביעים, אין ספק בדבר לגיטימיות ההתנגדות המזויינת בשטחים עצמם. אילו היתה בפלסטינים מעט תבונה, הם היו מרכזים את מאבקם נגד ההתנחלויות. . ."

"רק מי שיהיה מוכן לעלות על עפרה עם טנקים, יוכל לבלום את הסחף הפשיסטי המאיים להטביע את הדמוקרטיה הישראלית."
מת זאב שטרנהל 721067
האמירה הראשונה היא ברורה מאליה: אם הטרור באינתיפאדה השנייה היה מכוון רק להתנחלויות ולא לכלל אזרחי ישראל הוא היה ממקד את הבעייתיות שבכיבוש והצורך להשתחרר ממנו ולא מטרפד את תהליך השלום. כמובן שלחמאס היה אינטרס הפוך.
האמירה השנייה היא מטאפורית וכוונתה שההתנחלויות מוססו את הדמוקרטיה הישראלית והביאו לעליית מגמות לאומניות ופופוליסטיות. טרפוד שלהן היה מטרפד את התופעות הללו.
מת זאב שטרנהל 721072
אחד אומר לעלות על בית המשפט עם D9, השני אומר לעלות על עפרה עם טנקים.
לשאלה מי מהם השתמש במטאפורה התשובה תלויה בעמדתו המוקדמת של הנשאל.
עבור האחד בית המשפט העליון (כסמל לליברליות בנושא זכויות אדם) מסמל את מקור הצרות, עבור השני ההתנחלויות (כסמל למשיחיות). זה המתח המתמיד בין "יהודית" ל"דמוקרטית".
מת זאב שטרנהל 721080
מה שיפה באסימטריה ההיסטורית בין שמאל לימין זה שאלה מדברים, אבל אלה גם עושים.
ולראיה - אני עוד לא ראיתי שום טנק, אפילו לא צעצוע, תקרב לעופרה, אבל D9 עם פודיום תחת חסות השב"כ ראיתי גם ראיתי בבית המשפט.

(וזה לפני שהזכרנו שיש הבדל אינהרנטי בין אמירה ממגדל השן האקדמי לאמירה משרים בממשלה שאכן יש להם את הכוח האמיתי גם לבצע מה שהם אומרים).
מת זאב שטרנהל 721081
אני חש שה די ניין הוא מטפורה והטנקים אינם מטפורה. כך קלטתי את הדברים, ואיני חושב שזה בגלל עמדה מוקדמת שלי (עד כמה שאני יכול לשפוט, משום שכידוע אין הנחתום מעיד על עיסתו).
נו, באמת 721084
מה שה"אחד" אמר זה: "על בג"ץ צריך להרים כף של טרקטור D9, ואנחנו כמערכת מחוקקת נדאג לרסן את השלטון המשפטי במדינה, את הזנב שמקשקש בכלב." ברור מהמשך המשפט שזאת מטפורה לא מוצלחת במיוחד (ולמתקשים, הנה הסבר מפי הסוס). ולמתקשים, תרגום לעברית פשוטה: "אנחנו, הרשות המחוקקת, צריכים ליטול מבית המשפט את הכח לקבל החלטות שמנוגדות לדעתינו".

אף אחד לא אמר: "לעלות על עפרה עם טנקים", מה ש"השני" כתב: "וכאשר קיימת נכונות להסתכן במלחמת אזרחים, בשעת הצורך נצטרך להתמודד עם המתנחלים בעפרה ובאלון מורה. רק מי שיהיה מוכן לעלות על עפרה עם טנקים, יוכל לבלום את הסחף הפשיסטי המאיים להטביע את הדמוקרטיה הישראלית". מצד אחד, ברור שאין כאן שום מטפורה, מצד שני מההקשר ברור שזאת לא קריאה לפעולה, אלא קריאה לנכונות לפעולה במידה ותדרש. למתקשים, תרגום לעברית פשוטה: "אם תהיה מלחמת אזרחים מול המתנחלים בעפרה ובאלון מורה, נצטרך להיות מוכנים להלחם בהם גם בעזרת טנקים".

כש"הקיצוניים משני הצדדים" לא מספיק קיצוניים אז אתה מכניס להם מילים לפה?
נו, באמת 721088
תודה על הציטוטים. לא הכרתי את שני הציטוטים המלאים, וכעת אני רואה עד כמה הוצאו מהקשרם. בעיקר הראשון, בגלל הנוכחות המאסיבית שלו בשיח.
מת זאב שטרנהל 721086
אני לא מבין למה שמישהו בימין יתרעם על האמירה הראשונה. בתגובה הייתי אומר שזה לא תבונה שחסרה לפלסטינים, אלא שהמטרה שלהם אינה לגרש את המתנחלים מהשטחים.
מת זאב שטרנהל 721089
לא מדובר בהתרעמות של "מישהו מהימין" אלא בהתרעמות של כל בן אנוש.
מה היא אותה "התנגדות מזוינת" שאנו עדים לה עוד מראשית המאה הקודמת? עיקרה של ה"התנגדות" הזאת היא פגיעה באזרחים‏1. וכך זה עד היום. ה"התנגדות" העיקרית בימינו היא צבירת אלפי הרקטות בעזה. לשם מה? כדי לאיים ולפגוע באזרחים גברים נשים וטף.
לכן, דבריו של פרופ' שטרנהל שמצדיק את ה"התנגדות"‏2 מקוממים, ועצתו (שמשתמעת מדבריו) שעל הערבים להפנותה "רק" כלפי המתנחלים מעבר לקו הירוק מקוממת שבעתיים. בהמשך דבריו של שטרנהל הוא גם מציע לערבים לא לפגוע בנשים וילדים, וזה, אולי, מרכך את דבריו, אבל, לדעתי, התוספת הזאת מהווה פשוט סתירה למה שאמר קודם, עד כדי מחיקתם, ולכן אינה יכולה לרכך באמת. כולנו עדים ל"התנגדות" ויודעים מה משמעותה.

1שמעתי אמש תיאור של זוועות טבח חברון בראשית המאה הקודמת מפי שפטל (30:15), והדברים כל כך מזעזעים שקשה לי אפילו לצטט אותם.

2 לפי הניסוח שלו, כך חושבים "רוב המצביעים", אבל בעצם מדובר בדעתו של הדובר בלבד (ואולי גם של אהוד ברק שפלט פעם משהו דומה, ואולי עוד אחדים ספורים)
מת זאב שטרנהל 721092
להזכירך, המתנחלים אינם צדיקים תמימים והם עצמם מתנכלים לפלסטינים באופן קבוע. הם גם לא נמצאים שם ''במקרה'' אלא כדי לנשל את הפלסטינים מאדמתם וההתנגדות הפלסטינית, לא תמיד מוצדקת בשיטותיה, אינה סתם פוגרום או מאבק שהתחיל במעמד צד אחד.

ועוד להזכירך, אתה זה שקראת בצורה שאינה משתמעת לשני פנים לזרוק פגזים על ישובים פלסטינים ועוד התפלאת שחוקרים אותך על כך במשטרה. כמו שנאמר, טול קורה מבין עינייך.
מת זאב שטרנהל 721093
בתקופת האינתיפאדה השנייה חשבתי ששתי הדרכים היחידות לסיים את סיפור התפוצצויות האוטובוסים ובתי הקפה והמסעדות הן או להשתלט על השטח מחדש (כי ממילא מאשימים אותנו ב''כיבוש'' גם שאין אנו שולטים בשטח) כפי שבסופו של דבר עשינו. או לשחק באותם כללי משחק שהם משחקים, כלומר אם מקובל שלהם מותר לפוצץ אזרחים שלנו אז גם לנו מותר לפוצץ אזרחים שלהם. כך חשבתי וכך אני חושב גם היום (לגבי מה שהיינו צריכים לעשות אז).
לומר שעל כך נחקרתי זה כמובן סילוף לא קטן. נחקרתי על חשד לדברים שלא עשיתי ולא לעל אותו אי מייל שכתבתי לאחמד טיבי. האי מייל הזה אמנם גרם לחשד שעשיתי דברים שלא עשיתי, אבל זאת עובדה שלמרות שאכן היה אי מייל כזה התיק שלי נסגר מסיבת חוסר אשמה.
מת זאב שטרנהל 748712
אחמד טיבי הוא חלאת אדם ידוע.

מסכנה מירב, דרס אותה החלאה. רק מי שנולד בחברה בה האישה היא סמרטוט יכול להשפיל ככה אישה.
אחרי מות 733316
קדושים?
אחרי מות 733318
אהבתי. אני פשוט אוהב שסוגרים ככה חשבון עם ההורים.
אחרי מות 733320
דייק. הורה מס'1.
אחרי מות 733321
מעניין. אני זוכר שבנו הצעיר דווקא אהב אותו מאוד.
אחרי מות 733326
אולי מפני שעמוס לא חסך שיבטו.
אחרי מות 733328
אני ממש סקרן לדעת האם שאלתך היא שאלת תם מתפלא או שאלת חכם רומזנית בנוסח: אם אתה מטפס למעלה/וקופץ ממקפצה/טוב יותר לברר קצת קודם/אם יש מים בבריכה.
אחרי מות 733329
לא שאלתי כלום, סיפרתי אנקדוטה. מהיכרותי הקצרה עם הבן לפני שנים רבות התרשמתי שעוז היה אב חם ואוהב, ועל כן הופתעתי מאוד לקרוא את דברי הבת.
אחרי מות 733331
לא משנה. גליה עוז היא הבת האמצעית של נילי ועמוס עוז. יש שם סכסוך משפחתי לא מהיום. כל העניין התעורר בגלל ספר ביוגרפי שגליה הוציאה עכשיו.
אחרי מות 733337
עכשיו אני יודע, קודם לא.
אחרי מות 733340
לאטלס יש זווית שונה עם מוסר השכל לשמאלן האחרון.
אחרי מות 733342
הריקוד על הדמים הרעים במשפחת עוז על ידי הימין בימים אלה גם מופרך וגם קצת, איך לומר, עם ריח של מקור של נשר.
אחרי מות 733373
אני לא רואה מה הרבותא הגדולה בדברי אטלס. הלא הוא איננו טוען שידע על המקרים בעת שקרו, אלא ששמע מפי גליה עוז את אותם הדברים שפרסמה לכולם כעת.
אחרי מות 733394
1. לעניות דעתי , החידוש הוא שאטלס [ סופר ילדים ] ידע על ההתעללות בילדה [גליה] ולא דיווח לנו או למי שצריך
2. וכנהוג אצל אחינו האשכנזים שלא מכבסים את הכביסה המלוכלכת בחצר קבל עם ושכנה.
3.וכמובן שצריך להפריד בין היוצר לבין היצירה. משהו בסגנון תגובה 704810 או הסיפור המלא שמעולם לא סופר
אחרי מות 733395
1. לא נשמע ככה.
אחרי מות 733397
במחשבה נוספת ומעמיקה , אחרי מות - קדושים.
אחרי מות 733409
(כמו שכתבתי פעם בהקשר אחר לגמרי)
אין לי מושג מה היה טיב היחסים בין עמוס עוז לביתו אבל לפחות דבר אחד ברור - אם להד״ם, לעמוס עוז אין שום דרך להוכיח את חפותו (או המקביל לכך במשפטי הראווה האינטרנטים). מה זה משנה שבט לבן או מלך השכונה? פשוט תעשה את החלק שלך ותעזוב אותו בשקט.
אחרי מות 733410
לעמוס עוז היו שתי בנות ובן. הבן פירסם , איפהשהוא, תגובה להאשמות הבת גליה.

לדבריו עמוס עוז היה אב עם דרישות עצמיות גבוהות כלפי עצמו בעיקר אבל גם כלפי בני משפחתו. היה מסור למשפחתו עם נודניקיות בדרישותיו כלפי בני משפחתו (נהג ''לנג'ס'' לדבריו).

הבת המתלוננת ,גליה, היתה בניתוק גמור מאביה בשבע השנים האחרונות לחייו, לכן לא סביר שהסיכסוך העיקרי היה על רקע ירושה.

לדברי אותו בן לא היה מודע לטינה שיש לבת האמורה כלפי אביה. היא שמרה טינה כלפי אמו אחר כך כלפי אחותו ולבסוף כלפיו, הטינה התבטאה בניתוק קשרים עם הנ''ל.

מכל זאת קשה להסיק מה הציק לבת המתלוננת (גליה). יתכן שהיתה מנוכרת לאמה ואחיה מסיבות לא ברורות, אולי היה לה אופי של קשיים חברתיים.
אחרי מות 733444
זה די ברור היה לי עוד מינקות , שלהאשים את המת הרבה יותר מטופש מכוסות רוח למת.
אחרי מות 733447
בעוונותי, לקח קצת יותר זמן להפנים את זה. כנראה שהיית יונק נבון במיוחד :)
אחרי מות 733344
אינני רואה עצמי מחויב לדייק. בטח לא כשאני אוהב מעשה מסוים ודומים לו.
אחרי מות 733360
כידוע, גם זכרונות כוזבים וגם סינדרום ד"ר ג'קיל ומיסטר הייד הן תופעות מוכרות. כיאה לאינטלקטואלים אמיתיים כולנו נבחן את העובדות באופן שקול ורציונלי, ואחרי בדיקה מעמיקה ונטולת פניות נגיע למסקנה שלגמרי במקרה תואמת את העמדות הפוליטיות שלנו. לא מעניין.

אבל מנקודת מבט קוסמית אני חושב שהעיתוי של הזפת שמטנפת את חופי הארץ יחד הרפש האינטלקטואלי הזה, והכל ערב בחירות ששום טוב לא יכול לצמוח מהן, אינו יכול להיות מקרי. לדעתי באיזו סככה נסתרת במושב נידח כבר יש איש צדיק תמים אחד שעובד במרץ על בניית תיבה באורך שלוש מאות אמה. לפחות עכשיו יהיה לו קל מאד לאטום אותה כראוי ("כָפַרְתָּ אֹתָהּ מִבַּיִת וּמִחוּץ בַּכֹּפֶר").
סבתא זפטה 733362
אתה רומז שאחרי 2020 שהיתה כידוע שנה מחורבנת, 2021 תהיה שנה מזופתת?
סבתא זפטה 733364
אני לא מצליח להחליט בין 2 תגובות.
א. בשלב זה, אני חושב שכולנו נשמח למגמת שיפור כלשהי.
ב. למה מחורבנת? משבר נייר הטואלט נפתר כבר בתחילת השנה.
סבתא זפטה 733365
בערך
סבתא זפטה 733369
אח, המוזיקה של ה-‏70, כבר היה שווה כל הפתיל.
מה שתפס את עיני בקליפ - להקה שבה דווקא המתופף מגולח ומסופר כמו ילד טוב ירושלים. בהחלט יוצא דופן (כידוע לכל חובב ספיינל טאפ).
אחרי מות 733396
1. החל מתגובה 725924 הבנתי שיש לך פטיש לזפת.
2. אתה רומז שהשטח בבלפור זה 300 אמה ?
אחרי מות 733407
שטח? 15,000 אמות מרובעות, אם כבר.
אחרי מות 733446
צודק, 300 אמה אורך. כלומר 144 מטר. טוב נו, זה עדיין יותר ארוך מספינת סער שהיא כולה באורך 89 מטר.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים