היכן להקים את שדה התעופה הבא? 4091
מזה שנים מתנהל ויכוח בציבור וברשויות, היכן להקים שדה תעופה בינלאומי נוסף בישראל, ולהקל את הלחץ על נתב"ג. בעשור האחרון קידמה הממשלה את הרעיון להקימו ברמת דוד. היוזמה הזו נתקלת בהתנגדות רבה מצד תושבי האזור, שחוששים מפגיעה באופיו הכפרי.

החלופה הדומיננטית השנייה היא נבטים בצפון הנגב. ההתנגדות הגדולה שם היא בעיקר מצד צה"ל, בגלל הסמיכות לשטחים המשמשים את חיל האוויר. חלופות נוספות שהוצעו הן אי מלאכותי (יקר מאוד), והרחבת שדה התעופה של חיפה (ראשת העיר עינת קליש רותם מאוד מעוניינת בכך, אך לא ברור שאפשר לפנות לשם כך שטח מספיק).

באוקטובר האחרון החליטה שרת התחבורה מרב מיכאלי להפסיק את תכנון חלופת רמת דוד (המצויה כרגע בשלב תסקיר השפעה על הסביבה), ולהקים ועדה שתבחן אפשרויות אחרות, בהן שני שדות קטנים במקום אחד גדול. מנגד הזהירה דלית זילבר, מנכ"לית מנהל התכנון, שהעיכובים יביאו לכך שנתב"ג יקרוס תחת העומס הצפוי לגדול בתוך שנים מעטות ל-‏30 מיליון נוסעים בשנה (ערב הקורונה עמדה התנועה בו על 24 מיליון), ושלמעשה צריך שני שדות תעופה משלימים, גם רמת דוד וגם נבטים.

לנרי ירקוני, לשעבר מנהל רשות התעופה האזרחית, יש מחשבות אחרות. לדבריו, אפשר לוותר על שדה תעופה נוסף, ולענות על הביקוש באמצעות שדות התעופה הקיימים נתב"ג ורמון. נתב"ג רחוק מאוד מגבול הקיבולת שלו -  לפי תקנים בינלאומיים התשתיות שלו מספיקות ל-‏50 מיליון נוסעים בשנה. הבעיה היא שהתנועה בו גדולה במיוחד בלילות, באופן חריג מאוד בהשוואה בינלאומית. כבר עכשיו גורמת התנועה הלילית בו לפגיעה קשה מאוד באיכות החיים של תושבי הסביבה, וזו גם הסיבה העיקרית לרצון בשדה נוסף. הסיבה לכך, לדבריו, היא שאין בנתב"ג מגבלות או קנסות על תנועה בלילה, וכך כדאי מאוד לחברות תעופה לטוס אליו וממנו בלילה (שעת השיא בו - 3-4 לפנות בוקר).

ההצעה של ירקוני היא לייקר מאוד ואף להפסיק לחלוטין את הטיסות בנתב"ג בלילה, ולהגדיל את התנועה בו ביום. כפיצוי על כך, אפשר לקיים טיסות לילה בשדה התעופה רמון. אלו יהיו זולות בהרבה, ויתנו מענה למי שמוכן לטוס בלילה תמורת מחיר זול - אפשר בשילוב רכבת שתיתן תחבורה מהירה למרכז (פרויקט יקר, אך זול בהרבה משדה תעופה חדש).
קישורים
התנגדות לחלופת רמת דוד - ויקיפדיה
להפסיק את תכנון חלופת רמת דוד - כלכליסט
התנגדות לחלופת נבטים - TheMarker
נרי ירקוני - הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

להקים שדה תעופה בנלאומי בחצר הבית 744235
אי מלאכותי 744255
מדינה קטנה 744560
נשמע לי לא טבעי להקים שדה תעופה במרחק של יותר משעה נסיעה ממרכזי האוכלוסין הגדולים.
מבחינה גאוגרפית אם נתב"ג נמצא בין ת"א וירושלים אז השדה המשלים אמור להיות בין ת"א לחיפה. מהצצה בגוגל מאפס נראה לי שהמקום האופטימלי נמצא בין חדרה לכביש 6 ובין כביש 9 לכביש 65.
מדינה קטנה 744577
אחת ההצעות קרובה לנצרת. יכול להיות שחושבים על תיירים כאלו.
מדינה קטנה 744685
למה בעצם?

שדה תעופה רחוק ממרכז אוכלוסיה גורם ליותר נסועה, אבל אפשר לפצות על זה במידה רבה בעזרת רכבת יעילה.
הנסיעה היא בזבוז זמן מצער, אבל הוא קורה לרוב האנשים לעיתים רחוקות. ממילא טיסה כרוכה בבזבוזי זמן איומים - שעתיים התקשקשות בנמל התעופה לפני העליה למטוס, חצי שעה התקשקשות במטוס עצמו עד שהוא מואיל בטובו להמריא, חצי שעה התקשקשות אחרי הנחיתה במטוס ובנמל. אז מה זה עוד שעה של נסיעה?

קרבה למרכז אוכלוסיה זה באמת נחמד לטסים, אבל מיותר לפרט למה זה מקשה על הלא-טסים ועל המתכננים. המקום שאתה מציין נראה באמת נחמד, אבל אני מניח שעם כל הקשיים שיש למצוא איזשהו מקום, אין באמת פירות נמוכים, ויש סיבה למה לא במקום הזה.
מדינה קטנה 744687
אני מניח שזה ההבדל בין הגישה האמריקאית ובין הגישה האירופית:
בניו-יורק, ניו-ארק, לוס אנג’לס, פילדלפיה, מיאמי, לאס וגאס, וושינגטון ומן הסתם עוד ערים שלא טסתי אליהן, שדה התעופה נמצא ממש בתוך העיר (דוגמאות נגדיות, סן פרנסיסקו ובוסטון).
בלונדון, אמסטרדם, מדריד, ציריך, פרנקפורט, מינכן, רומא, וינה, בודפשט, אתונה, סטוקהולם, אוסלו, רייקיאוויק ומן הסתם עוד ערים שלא טסתי אליהן, שדה התעופה נמצא ממש מחוץ לעיר, מעבר לפרוורים (דוגמה נגדית, ברלין).
מדינה קטנה 744688
בתור התחלה: רק בתנאי שאפשר להבטיח שיש רכבת בשבת (שלא לדבר על שישי).
מדינה קטנה 744705
את זה כולנו היינו רוצים בלי קשר, אבל לא נראה לי שובר-עסקה לענייננו. בשבת ממילא הכבישים פחות עמוסים.
מדינה קטנה 744712
כן, אבל התייר הרגיל יקבל מחיר ספיישל על נסיעה משדה התעופה בשבת. כמוכן אם אתה נוסע בשבת וחוזר באמצע השבוע (או להפך) אתה חייב לקחת איתך את הרכב לשני הכיוונים.
מדינה קטנה 744713
(אתה ברצינות חושב שזו בעיה משמעותית בין כל הבעיות שכרוכות בשדה תעופה חדש ובמיקומו?)

לארגן קוי מיניבוס או אוטובוס עם מאפייני מסלול ומחיר של תחבורה ציבורית נראה לי לא קשה מדי פוליטית (בדומה לקווי השבת בגוש דן). כלכלית זה כמובן תלוי דרישה.
מדינה קטנה 744690
לא מספיק כל ההתקשקשויות שציינת, עוד צריך להוסיף עליהן שעתיים נסיעה?
יותר טוב כבר לשוט ליעד.
אגב, צפלינים!
הם לא צריכים מסלול המראה, ולא עושים הרבה רעש. הם יכולים להגיע ממש עד העיר, אפילו לגג של תחנת הרכבת המרכזית.
מדינה קטנה 744699
כן, אבל אם יש פקק של ספינות בנמל, תאר לעצמך את התור של הצפלינים מעל העיר. ומה יקרה אם חובב ציד אחד יחליט לצוד לו אחת בזמן שהיא ממתינה לנוסעים? אני חושד שספינה תצלול כמו לד זפלין.

אבל לפחות נחזור למראה של לונדון במלחמת העולם השנייה.
מדינה קטנה 744723
אני חושב שהצפלינים מלכתחילה היו בנויים כך שקליע (או גרוע מכך-חסידה תועה‏1) לא יצליח להפיל אותם.

הבעיה העיקרית שלהם מצד הקיימות היא השימוש בהליום, שעד שלא יהיו לנו כורי היתוך ישאר משאב מתכלה ונדיר.

___________________
1 מי יעשה לצפלין פנצ'ר? (3)
מדינה קטנה 744724
ההליום בעולם נוצר כתוצאה מדעיכה רדיואקטיבית. אבל מה שעלול באמת לאיים עליו הוא הפסקת שאיבת הנפט: כיום הליום מופק בדרך כלל כתוצר לוואי של תעשיית הנפט.
מדינה קטנה 744729
וודי? (שבעצמו פונצ’ר על ידי דגם של האמפייר סטייט).
מדינה קטנה 744733
כן
מדינה קטנה 744706
אוקיי, אולי שדה תעופה רחוק מבאס לטסים. האקלים הנוכחי (הא!) והמשבר בו הם פחות הזמן להתחשב ברגשותיהם.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים