הוועדה מבחינת שירות מילואים בצה''ל 172272
ומאיפה יהיו חיילי מילואים (לא לצורך בט"ש אלא לשעת חירום)?
הוועדה מבחינת שירות מילואים בצה''ל 172280
יאשרו מכסות מרומניה
הוועדה מבחינת שירות מילואים בצה''ל 172282
אתה רשאי להתעלם מפרץ חוש ההומור בתגובה הקודמת.

לאור מה שמופיע בתקשורת הגלויה זה תקופה ארוכה הרי שצה''ל נערך לשינוי בתפיסת העימות העתידי.

מדובר על לחימה יבשתית מצומצמת יחסית לזו שציפינו בעבר ולכן צה''ל אמור לפרק ולצמצם יחידות ''קונוונציונאליות'' יקרות וגדולות לטובת יחידות ''טכנולוגיות'' אשר ידרשו פחות כח אדם ויותר ציוד מתוחכם.
הוועדה מבחינת שירות מילואים בצה''ל 172298
אני לא מבין את הטעם בהצעה. הנהגת שירות לאומי כתחליף לשירות צבאי לא תייעל שום דבר.

שירות לאומי אינו התייעלות אלא בזבוז כספי ציבור. המשרתים יקבלו 3,500 ש"ח בחודש (או לחילופין:נסיעות, ארוחות, דמי כיס, ביטוח וכן הלאה) ויתרמו מעט מאוד. הרי מדובר בכאלו שהצבא לא מצא להם מקום בשורותיו, אז מדוע שדווקא בשירותי הכיבוי הם יועילו ?

השוק החופשי יעיל יותר בהפעלת אנשים מאשר כל מנגנון בירוקרטי, ולכן השירות הלאומי הוא בזבוז נוראי. גם כשאדם עובד לפרנסתו המדינה לוקחת לעצמה נתח נכבד מעמלו. במדינה עם שיעור מיסים כמו שלנו, כל עבודה היא מעין שירות לאומי.
חוץ מזה שמשרתי שירות לאומי עלולים לתפוס עבודות שכר מינימום ממשלתיות ולדחוק את רגליהם של המובטלים.

הסיבה היחידה לחובת שירות לאומי היא כדי שהחיילים לא ירגישו פראיירים לעומת חבריהם שקיבלו פטור משירות צבאי.
זהו שיקול חשוב, ואני רואה רק דרך אחת לחמוק ממנו: על ידי פטור לבנות משירות צבאי.
אם את תפקידיהן של הבנות ימלאו הבנים, גם תהיה התייעלות, וגם אף אחד לא ירגיש פראייר (הרי בנים משווים עצמם לבנים אחרים, לא לבנות).
הוועדה מבחינת שירות מילואים בצה''ל 172301
קודם כל, לא רשום כמה יקבלו "חיילי" השירות הלאומי. אני מניח שלא 3500, אלא משהו שדומה למשכורת שרות לאומי כיום. לגבי תרומה: הוספה של כ"כ הרבה אנשים לשירות לאומי - כלומר, בהגדרה לתפקידים בקהילה, ואפילו בקהילתם הקרובה, עשויה לחסוך ממון רב למוסדות ועסקים שמשלמים עבור שירותים אלה לחברות כ"א למיניהן (סייענים לזקנים, למד"א, מאבטחים). בנוסף, למעט אולי סבסוד התחבורה הציבורית (וגם זה לא בטוח - מאחר והמשרת הלאומי יימצא לרוב בתוך קהילתו), אופיו של השירות הלאומי הוא יותר מיליציוני, ולא כחייל מהמניין. מה שאומר: ללא מדים, ארוחות בבית, ללא בסיס קבע. חיסכון עצום של תשתיות צבאיות שמכלכלות היום מס' גדול בהרבה מהנדרש של חיילים. אני גם מניח ששירות זה, בהיותו לא מקצועי, יהיה קצר משמעותית משירות החובה היום.
ומה עוד קיבלנו כאן כרווח נקי? מעורבות של קהילות שהיו עד עכשיו מחוץ למשחק, ותרומה מיידית חזרה לקהילות אלה ע"י אספקת שירותים מקרב בניהן ובנותיהן.
הוועדה מבחינת שירות מילואים בצה''ל 172344
אני רואה בדמיוני את האוכלוסיות שצה''ל ימהר לפטור כלא מתאימות, ועם כל הכבוד, איני רואה אותם כחובשים במד''א או כמטפלים מסורים בזקנים. לגבי מאבטחים - לתחום הזה יש ביקוש בקרב ישראלים, ולכן מוטב להשאיר אותו לתשלום בשכר. אחרת המדינה תשלם יותר דמי אבטלה ולא נרוויח כלום.

אם רוצים יותר שוטרי תנועה - אין שום בעיה שצה''ל יעביר למשטרה יותר חיב''ה (חיילים בשירות המשטרה). להוסיף אנשים על תקן שכבר קיים - זו אינה מהפכה ולא מהפכון.

עד כמה שאני יודע, ההוצאה על בת שירות לאומי גדולה לא פחות מההוצאה על חייל (דמי הכיס שלה גבוהים פי שלוש, אם איני טועה, אולי בגלל שאין לה אש''ל חינם).

אם השירות הלאומי יהיה קצר משמעותית, שוב חזרנו לבעיית המוטיבציה ותחושת הפרייאריות של הקרביים.

שירות לאומי לערבים ולחרדים אפשר לדרוש בלי שום קשר ליוזמה הזו. לגבי החרדים יש אפילו חוק בעניין שכנראה לא ממש מתממש.
נקודה נוספת 172348
את הנתון לפיו גם בשירות הלאומי יקבלו 3,500 ש"ח לחודש לקחתי משיחה בבוקר ב103 FM, עם חבר הוועדה, הכלכלן יעקב שיינין.
הוועדה מבחינת שירות מילואים בצה''ל 172302
זו תגובה לידיעה החדשותית, ולא לאייל היפאני.
הוועדה מבחינת שירות מילואים בצה''ל 172326
עד שמישהו עונה לי וגם את זה לוקחים ממני...
הוועדה מבחינת שירות מילואים בצה''ל 172346
לא יפה. אתה מפעיל סחיטה רגשית
הוועדה מבחינת שירות מילואים בצה''ל 172305
יעילות בהקצאת מקורות אינה השיקול העיקרי בהצעה זו.
גם בהצעה הנוכחית, השירות הצבאי אינו אטרקטיבי לעומת האזרחות החופשית - ראה את שיעור המתגייסים בצבאות המערב, שם השכר אטרקטיבי באמת והסיכוי להפגע קטן יותר. שם, שיעור של 1% (מכלל האוכלוסיה) מספיק בהחלט, כאן אני מניח שידרשו לפחות 10% (ל-‏3 שנים, רק מיעוטם ימשיכו לקריירה צבאית).
לכן האלטרנטיבה צריכה להיות פחות אטרקטיבית, אך עדיין סבירה. עבודה בבי"ח, מערכת החינוך (לרבות החינוך המיוחד), שרותי הצלה וביוצ"ב, בשכר סביר אם כי נמוך, מהווה חלופה סבירה ואמיתית.

השוק אולי חופשי, אך אינו משוכלל - ראה סוגית העובדים הזרים. יש עבודות שישראלים מסרבים לקחת למרות הביקוש. בתור "לקוח" של מערכת החינוך המיוחד - התועלת בבנות השרות הלאומי היא עצומה.

תועלת (עצומה) נוספת בהצעה - שוויון עם החרדים, ערבים, סרבני מצפון וכיוצ"ב "לא מתגייסים".
הוועדה מבחינת שירות מילואים בצה''ל 172350
אם השיטה המוצעת הייתה חלה עליהן, אני בספק גדול אם צה''ל היה מסכים שבנות השירות הלאומי ילכו לשירות לאומי. זהו בדיוק סוג האוכלוסיה, מבחינת המוטיבציה והקב''א, שעליו צה''ל לא ירצה לוותר, גם אחרי הנהגת הצעת הוועדה.
172803
מה שנפלא הוא, שמתוך כל התגובות שנכתבו עד עכשיו, אף איילה (וגם אף אייל) לא טרחה לפצות פיה, גם לא בתגובה להצעתו המקסימה של יהונתן.

>סוף התמרמרות חצי-פמיניסטית, הכנס קישור לדיון על "מדוע לא הרבה בנות מגיבות באייל"<

ועכשיו תסביר לי בבקשה למה פטור לבנות זה הפתרון האולטימטיבי. פשוט כי אני לא מבינה.
(מוח של בחורה, קורה.)
בפעם האחרונה שבדקתי, הלוחמים עצמם לא מהווים את רוב הצבא. וכמו שאני מבינה את זה, גם בצבא-שכיר הלוחמים הם לא השכבה הגדולה ביותר. מה יש, סמב"ציות בחמ"ל צריכות את היכולת המוזרה של להשתין בעמידה? מש"קיות ת"ש צריכות כרומוזום Y? מדריכות חי"ר חייבות לעבור ברית מילה?

__________
העלמה עפרונית, והתעצבנות ראשונה לתשס"ד.
הוועדה מבחינת שירות מילואים בצה''ל 172295
אפשרות שמרנית: לפני שיגויסו ל"שירות לאומי" יעברו המועמדים טירונות בסיסית, ובמהלך השירות הלאומי יקראו מידי פעם לאבט"ש\מילואים כדי לשמור על "כושרם" ולסייע לבט"ש. לאחר תום השירות הלאומי, יהפכו לחיילי מילואים מהמניין.
אל אלוהים עוד שנתיים וחצי, שנתיים וחצי (שלוש!) 172309
אני חושב שמשהו התפספס כאן. כמו שאני הבנתי את זה, הצבא הוא זה שיבחר את מי לגייס ואת מי לא. כלומר, הצבא יכול להגדיר מכסת גיוס ולהפנות את מי שלא גוייס חזרה לרשויות האזרחיות, שם יופנה לשירות אזרחי. אני מוצא היגיון בהצעה הזו - כיום, למיטב זכרוני, שיעור החיילים שלא מסיימים את שירות החובה במלואו (36 חודש) עומד על כ-‏40%, כלומר אחוז עצום של נפל. בצורה כזו, יוכל הצבא למיין מלכתחילה את המלשב"ים ביתר קפדנות וכנראה להקטין את אחוז הנשירה (ואגב כך לחסוך כסף בתחומי ת"ש ומנהלה סביב ת"ש). גם בקרב חיילי המילואים יש שיעורי פטורים גבוהים ועל כן מעבר למבנה החדש עשוי להגדיל את שיעור המשרתים במילואים מבין המגוייסים לאין שיעור (ושוב, לחסוך קצת כסף).

ובתשובה לשאלתך (כדי שלא הכל יהיה תטל"א), אפשר אולי לעבור למודל של הצבא העממי כמו בירדן למשל, שבו בעת חירום המדינה מחלקת נשק לאזרחים ומדי מספר שנים נערכים תרגולים (כן, הם עושים את זה). בנוסף, בעת מלחמה, אפשר לבצע הכשרות מזורזות. עם זאת, נראה שהמודל הזה לא ממש מתאים למדינת ישראל נטולת עומק יבשתי, שבה תורת הביטחון מסתמכת על גיוס מילואים לעיבוי מערך השדה תוך 24-48 שעות.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים