כל הכבוד 237505
כל הכבוד על היוזמה!
אני לא יודע מי זו הח"כית אברהם, אבל אני אתחיל לשים לב אליה.

באשר למתנגדים:
-קיבה מלאה קודמת לתדמית מעמדית, ומי שלא רוצה, שלא יאכל.
-על מה שהגיבה הח"כית בנוגע לסוכנות אין לי מה להוסיף, רק להסכים.
-בנוגע להצעה של יולי תמיר להאכיל את כולם, מגוחך ונפשע בימים בהם חסר כסף. מצטיירת לי תמונה של הררי אוכל נזרקים מדי יום לפח, כמו שאנחנו רגילים מבסיסים צבאיים, בייחוד בכל מיני ישובים כמו רמת השרון בהם לא תלויים בפתיתים וירקות מאודים כדי לשבוע.
מה כל הכבוד? 237509
אתה מוכן שיציגו אותנו כקבצנים שצריכים תרומות כדי להאכיל ילדים רעבים? אני לא. כל תרבות השנור המטורפת הזאת, לבקש כמה מליוני שקלים עבור מדינה שהתל"ג שלה הוא כמה מאות מיליארדים, מתועבת בעיני.

נאה דורש? אני מודיע שאני מוכן לתרום את חלקי היחסי בסתימת הגרעון הנורא הזה. זה יעלה לי פחות מ 5 שקלים לחודש.
נותנים לך תיקח - מרביצים לך תברח 239052
אכן תרבות שנור, אבל זה לא מטריד אותי במיוחד,
ביחוד מפני שכשזה נוגע ליהדות התפוצות, פרה רוצה להניק יותר משהעגל רוצה לינוק, זו דרכם להפגין ציונות דרך הכיס.
כל הכבוד 237510
האבחנה "השמאלנית" הנפוצה היא בין "צדקה" ל"צדק". מפעל שממומן ע"י תרומות ומיועד רק לילדים ממעמדות נמוכים נכנס לגדר של צדקה. הכרה בכך שההבדלים המעמדיים הם תוצר של מבנה חברתי - בודאי שזה נכון לגבי ילדים, שאף אחד לא מצפה מהם ליוזמה חופשית (?) - תוביל אותנו לניסיון ליצור צדק בהשוואת התנאים. הילדים זכאים לאוכל, כמו שהם זכאים לחינוך, וזאת תפקידה של המדינה ולא של נדבנים. כל הילדים שווים בזכאות שלהם בתחומי ביה"ס.

בנוגע ל"בימים בהם חסר כסף", מפעל ההזנה התקיים בישראל בשנות החמישים והשישים, כשלמדינה היה הרבה פחות כסף. הכל שאלה של סדר עדיפויות.
כל הכבוד 237514
לכאורה, יש למבצע הזה מקור כספי מתבקש: קצבאות הילדים. אם המדינה מחליטה לקחת על עצמה את הזנת הילדים בגיל בית הספר, היא חוסכת את ההוצאה המקבילה מן ההורים ולכן סביר להוריד את קצבאות הילדים במקביל.

הבעיה היא שלפי התוכנית (הזנת 150K ילדים ב- 180M שקלים) העלות לילד לחודש (עשרה חודשי לימודים בשנה) היא 120 ש"ח. נס נומרולוגי, שהרי זוהי בדיוק הקצבה המתוכננת לילד החל מהשנה הבאה‏1. אולי במשרד האוצר מכירים ילדים שאוכלים חמש ארוחות בשבוע.

1 (הקצבה לילד שנולד אחרי 1.7.2003 היא בינתיים 144 ש"ח)
כל הכבוד 237517
לא הבנתי את ההערה לגבי חמש ארוחות בשבוע. האם נטען כי קצבת הילדים אמורה לכסות את מלוא עלות גידולו של ילד? את מלוא הזנתו?
כל הכבוד 237523
אני לא יודע איפה כתוב מה בדיוק אמורה קצבת ילדים לכסות. זו החלטה חברתית שנובעת מסדר העדיפויות שלנו, ומלמדת עליו. בהתחשב במצב הכלכלי של ישראל ובהשפעה שיש לקצבאות גבוהות על בניית תכנון של הישראלי הלא-ממוצע, 600-700 ש"ח לילד זו קצבה גבוהה מדי. מצד שני, 120 ש"ח זה לעג לרש.
באלה לא נוגעים, כמובן 237537
סליחה, את הקצבאות עכשיו יגדילו בחזרה, כמובן.

מה, אם יקטינו את קצבאות הילדים, או חלילה יעלימו אותן לגמרי ויעניקו את הכסף בעקיפין דרך מוסדות החינוך - איך החרדים יוכלו לחלוב עוד קצת כסף מהמדינה?
באלה לא נוגעים, כמובן 237544
מה אתה מכניס לפה את החרדים? מה עם כחצי מליארד שקל בשנה שהולך לתרבות (אנשים חטאים)?
לחרדים זה דווקא מצויין שבמקום קצבאות יתנו ארוחות חמות בבתי ספר. הרי כל האוכל יהיה כשר וכך יווצרו המון מקומות עבודה חדשים עבור חרדים. בנוסף, הארוחות של החרדים הם מרכיב חשוב שהחסכון בו משמעותי.

די עם ההאשמות כלפי החרדים. במדינה הזאת יש בזבוז עצום בכל מקום. החרדים באו ראו למדו ועשו מה שכולם עושים (ועל כך מגיע להם נו נו נו כי מדתיים אתה מצפה למשהו אחר). אם אתה רוצה לחסל את הבזבוז תעשה זאת (למשל על ידי ביטול החוק המטומטם של ארוחות בבתי ספר) ותעזוב את החרדים. בינתיים הם שלמו את עיקר מחיר הקיצוצים.
אני אפסיק להאשים את החרדים 237549
כשהם יפסיקו להיות מגזר לא יצרני שמוריד מהותית את אחוז ההשתתפות בכוח העבודה (מה שמעלה את המיסים של כל אלה שכן עובדים), כשיפסיקו לרצות לקבוע לי איך להתחתן וכשיתחילו לשרת בצבא כמוני.

עוד בקשות?
אני אפסיק להאשים את החרדים 237557
כלומר, כל עוד הם יעצבנו אותך אתה תאשים אותם בדברים שהם לא אשמים בהם?

לגבי האשמותיך:

1) תגיד תודה שהם לא ממלאים את כל מקומות העבודה. בייחוד לא את הנוחים הללו של המדינה, דירקטורים, רשויות מקומיות וכו'.

2) דיון 471 תאשים רק את עצמך.
אני לא בטוח שהבנתי 237576
אתה אמרת עכשיו שאבטלה גבוהה עדיפה על אבטלה נמוכה?

כי זה מה שנדמה לי שאמרת פה, שעדיף לכולנו שיש פחות עובדים מאשר יותר. זה מזכיר לי את ההוא שעובד בחברת חשמל שטען בלהט בפורום שינוי שמיתון עדיף על צמיחה...

לפני שאני מתייחס הלאה, אני צריך לוודא שזו העמדה שלך, פשוט.
אני לא בטוח שהבנתי 237597
ישנה אמירה דמגוגית שיש עודף כח עבודה ולכן יש להגביל את שעות העבודה של אנשים. ראה למשל את חוק 35 שעות בצרפת. אני לא מסכים איתה. זה הבל מבחינה כלכלית.

לגבי החרדים, הם אינם מובטלים שכן הם אינם מחפשים עבודה. מובטל הוא מי שמחפש עבודה או יותר נכון - מבקש כסף תמורת היותו מובטל.

מה שכן, החרדים שכן עובדים, והם אחוז נכבד, אינם מתחרים על מקומות העבודה היוקרתיים. הם אינם עובדי חברת חשמל, מקורות ונמל, הם אינם מכהנים בדוברות צה"ל ובמוזיאון ישראל וכו'. בקיצור, הם עובדים בשוק הפרטי ומקבלים משכורת על פי עקרונות כלכליים ולא לפי עקרונות הכח.
זו אכן אמירה דמגוגית 237769
ואתה בדיוק השתמשת בה.

אחוז החרדים שמשתתפים בכח העבודה הוא זעום ביחס ללא-חרדים בגילם. למעשה, אם מסתכלים על המשק הישראלי בלי המגזר החרדי - מקבלים תוצאות מרשימות ביותר בקנה-מידה עולמי.

כך שעל-פי כל תחשיב שהוא - החרדים מאיטים את המשק.
זו אכן אמירה דמגוגית 237807
אבקש נתונים. אני חושב שזה לא נכון. אבל שוב - נתונים.
זו אכן אמירה דמגוגית 237811
למשל
מספר הגברים החרדים שאינם משתתפים בכוח העבודה הכפיל עצמו בין השנים 80 ל93 והגיע לשני שלישים מסך הגברים החרדים.
מזל שביקשתי נתונים 238010
רק 6.5% מהגברים בישראל לא השתתפו בכוח העבודה, כלומר לא עבדו ואפילו לא חיפשו עבודה, ממש כמו בארצות הברית וטוב יותר מאשר בקנדה. אלא שבחצי היובל שעבר מאז גדל אחוז הגברים הישראלים מחוץ לכוח העבודה פי שניים ויותר ל-‏14.5%. ישראל התדרדרה אל מחוץ לתחום הארצות המתקדמות.

הפרופסורים אלי ברמן מאוניברסיטת בוסטון ורות קלינוב, שחקרו את הרקע למשבר הזה, גילו כי אחת הסיבות החשובות לכך היא ש-‏67% מהגברים החרדים מעדיפים ללמוד בישיבה במקום לעבוד.

אחוז תלמידי הישיבות שאינם משתתפים בכוח העבודה כמעט הכפיל עצמו בין השנים 1980 ל-‏1993, ועלה מ-‏1.2% מכוח העבודה ל-‏2.3%. הנתונים שבידי החוקרים לא איפשרו להם לבדוק את הגידול באי ההשתתפות של החרדים מ-‏70' ועד 93'.

כלומר, מתוך 14.5% שאינם עובדים ואינם מעוניינים לעבוד, יש 2.3% שהם חרדים. הרבה יותר משיעורם באוכלוסיה, אבל לא עיקר הסיבה, רחוק מאוד מלהיות הרוב.

אבקש תיקון או התנצלות.
כדאי להוסיף 238028
הנתונים מתייחסים לגברים בלבד. ייתכן שבחלק נכבד מהמשפחות החרדיות האישה היא המפרנסת, כשם שבחלק לא מבוטל מהמשפחות הלא-חרדיות יש מפרנס יחיד, גבר.
וכדאי להוסיף עוד 239049
שבשום ספר חוקים קפיטליסטי לא כתוב ששני בני הזוג צריכים לפרנס את משפחתם.
וכדאי להוסיף עוד 239162
אתה לא מעודכן.
בספר החוקים הקפיטליסטי מהדורת 2005 נכתב, כי תילקח נקודת זיכוי שלמה מנשואים שבני זוגם אינו עובד:

וכדאי להוסיף עוד 239300
כתוב שם "ביטול נקודת הזיכוי לנשואים שבני זוגם אינו עובד". מה המצב היום? גבר עובד שאשתו לא עובדת מקבל נקודת זיכוי אחת יותר מכזה שאשתו עובדת, או ששניהם מקבלים אותו מספר נקודות?
וכדאי להוסיף עוד 239318
המצב היום הוא שאם אתה עובד ואשתך מטפלת בילדים בבית, אתה מקבל נקודת זיכוי אחת ששווה 177 שקל, בהנחה שאתה משלם מס.
אם אתה עובד וגם אשתך, אין לך נקודת זיכוי.
כמובן שמי שחושב שאותם 177 שקל הם שיניעו מישהו לצאת לעבוד...
וכדאי להוסיף עוד 239406
כשה177 האלו מצטברים לשאר הקיצוצים לאורך השנה וחצי האחרונות - זה כן יעודד לעבוד (במיוחד במשפחות מרובות ילדים).
וכדאי להוסיף עוד 239210
לא צריכים, אבל כדאי. מתוך הנתונים שפרסם משרד האוצר אתמול: שיעור משקי הבית העניים שיש בהם 2 מפרנסים עומד על 2 אחוז בלבד. אפס מפרנסים: 63%. מפרנס אחד: 16%.

ו"ספר החוקים הקפיטליסטי" מעמיד את העבודה כערך, ומעודד כל אדם בריא לצאת לעבוד. זה טוב לאדם, זה טוב לכלכלה.
וכדאי להוסיף עוד 239211
זה לא אחד מהכשלים הסטטיסטיים של יובל?
וכדאי להוסיף עוד 239304
למה? נראה לי די הגיוני שכשיש שתי משכורות, הסיכוי להיות מתחת לקו העוני הוא פחות סביר. אין לי סימוכין לזה, אבל אני זוכר מנתונים שראיתי פעם שגם אם בודקים כל קבוצת אוכלוסיה בנפרד, המצב דומה (כלומר, רק משקי בית חרדיים, רק משקי בית ערביים, רק משקי בית אשכנזיים וכן הלאה). מה שכן, משקי בית של פנסיונרים מן הסתם מרימים את אחוז העניים בקרב האפס מפרנסים למעלה, אם כי לא ברור מהנתונים של האוצר אם הם בכלל נכללו בנתון הזה.
וכדאי לחלוק 239437
''ספר החוקים הקפיטליסטי'' מעמיד אמנם את עבודת הפרך כערך, אבל תסכים איתי שעליו לעודד בן זוג אחד שלומד והשני מפרנס את שניהם. לפחות במציאות התאצ'ריסטית-נתניהוהיסטית של רפובליקת הבננות היזראלית, לעומת המצב בצרפת הנאורה, למשל, שם החול משתלם לך ללמוד ולהשכיל. וזאת בהתעלם לרגע מהשלכות המצב בישראל, כמו בריחת מוחות בלתי פוסק ועוד.
ישראלית, ישראלית 239466
לא ''היזראלית''
אתה חדש פה? 239467
זרה זרה זיר זמח 239472
יזראלית זה ישראלית בזילזולית - השפה הזאת בה אומרים סמול או צ'פונים.
זרה זרה זיר זמח 240282
אני חייב לתקן: זרה ז'רה ז'יר זמח.
יזראלית, אוהו, יזראלית 239475
לא לחינם השתמשתי בכינוי "יזראלית", שכן מדינת ישראל נוהגת להתייפייף בעיני העולם המערבי; היא בוחנת את דרכיה החברתיות, המדיניות והכלכליות בהתאם לצפי של ארה"ב ואירופה "הנאורה" ממנה ובהתאם לתשקיף הראי שלהם כלפיה, ואיך בדיוק היא מכונה על ידם אם לא: "יזראל".
יזראלית, אוהו, יזראלית 239477
אם כבר, אז ''איזראלית''.
יזראלית, אוהו, יזראלית 239490
נכון. עולה חדש הייתי לא מזמן...
יזראלית, אוהו, יזראלית 240256
למה? באנגלית (וברוסית, ובניגוד לצרפתית, אם למצות את השפות שהועלו כאן) אין עצירה לשונית (א'). נראה לי שהתעתיק ללא א' נאמן יותר.
יזראלית, אוהו, יזראלית 240258
בעצם, יכול להיות שאני מדבר שטויות. נא להתעלם (אלא אם אני דווקא צודק (-:)
יזראלית, אוהו, יזראלית 240281
איך אתה מבטא את המלה Israel? אִיזראל או יִזראל?
יזראלית, אוהו, יזראלית 240434
השאלה הנכונה היא כמובן לא איך *אני* מבטא את המלה, אלא איך מבטא אותה דובר אנגלית ילידי. וקודם חשבתי, פשיטא ש-"יזראל", וכתבתי את התגובה הראשונה, ואחר-כך חשבתי, אולי בעצם "איזראל", וכתבתי את השניה. אני די בטוח שבאמצע משפט לא מבטאים עצירה לפני התנועה. אבל אם בתחילת משפט כן מבטאים (וזה החלק שאותו אני לא יודע), זו עילה מספיקה לתעתק עם א'.
ישראל השם ישראל 239491
Israel - באנגלית - איזראל (ארה"ב ואנגליה).

Israël - בצרפתית - אישראל.

יזראל - בהתאם לתשקיף הראי שלך.
ואיזראיל - ברוסית, שהיא שפת האם שלי 239494
תשקיף הראי שלך 239497
תשקיף הראי שלי, עדיף בעיני על התשקיף 239499
המעוות והמזויף של מדינת איזראיל.
באלה לא נוגעים, כמובן 237553
כמה לדעתך מקבל המגזר החרדי מן המדינה בקצבאות ילדים?
וכמה המגזר הערבי?
באיזה משני המגזרים שעור השרות בצה"ל גבוה יותר, לדעתך? ואיזה מוריד יותר את שעור ההשתתפות בכח העבודה?

ועכשיו תנסה להגיד "איך הערבים יוכלו לחלוב כסף מהמדינה". נתקע בגרון? טוב מאד.
נו, אבל אמרתי חרדים ולא ערבים 237556
כי החרדים עכשיו בדרך לממשלה, ולא הערבים.
באלה לא נוגעים, כמובן 237560
לדעתי, ההנחה שלך שהמשפט הנ''ל יתקע לו בגרון, לא מבוססת. קסנופוביה והרצון למצוא גולדשטיין-תורן, לא צריכה לבחור בין ערבים לחרדים.
ההשקעה בתלמיד חרדי: פי 3 מחילוני, פי 12 מערבי 238944
ההשקעה בתלמיד חרדי: פי 3 מחילוני, פי 12 מערבי 238963
"לא כולל משכורות המורים". מסכים שהנתונים האלה לא שווים שום דבר?
ההשקעה בתלמיד חרדי: פי 3 מחילוני, פי 12 מערבי 239055
הנתונים שנוהג להציג שחר אילן הסרק בשרלטניות אופיינית - מעולם לא היו שווים אגורה שחוקה.
ההשקעה בתלמיד חרדי: פי 3 מחילוני, פי 12 מערבי 239100
ולך, מו הסתם, ישנם נתונים ששווים יותר מאוגרה שחוקה ואותם אתה מציג באמינות ושקיפות חסרת כל אינטרס וחפה מכל אג'נדה.

אוף, באמת שנמאס מהבכיינות הצדקנית הזו.
ההשקעה בתלמיד חרדי: פי 3 מחילוני, פי 12 מערבי 239493
אתה סותר את עצמך: אם אתה סבור (וכך משמע מדבריך בתגובה שאני מגיב עליה) ששחר אילן, כמו רבים אחרים ואתה ביניהם, אינו "מציג באמינות ושקיפות חסרת כל אינטרס וחפה מכל אג'נדה" את דעותיו על חברת הלומדים החרדית - הרי שאל לך להאמין לדבריו הסובייקטיביים ולהציגם כטענה אובייקטיבית מחקרית בדוקה ואמינה.
וכבר הודעת שדבריו המשמיצים לשווא שיכנעו אותך. ולא פלא, כי מיודענו אילן הסרק התמחה בשכנוע המונים באמינות ובאמיתות שקריו הנאלחים. לא לחינם האיש יושב כיום כעורך חלק ב' (החלק הארי) של ביטאון השמאל: "הארץ".
ההשקעה בתלמיד חרדי: פי 3 מחילוני, פי 12 מערבי 239500
ההשמצות הסרק שלך מציגות את האמיתות הנאלחות והשקריות של האיש הסובייקטיבי ביותר באייל (רק סידרתי את המלים מהתגובה שלך).
סדר במחשבה 239504
תאמין לי שאין לי שום בעיה עם זה שתמשיך לחיות בפרדוקס עצמי בולט לעין. ''באתי רק לעורר'', כמו שאמר עמנואל קאנט על ספריו כשהופיעו לאור.
מומלץ לך אחת ליובל שנים לעשות סדר בבארדאק שבראש, מאשר לסדר לאחרים את המלל בתגובות.
אילן 239104
הצליח לעבוד עלי. לא שמתי לב להסתייגות הקטנטנה הזו.
ההשקעה בתלמיד חרדי: פי 3 מחילוני, פי 12 מערבי 239165
אפשר בבקשה לקבל הסבר? האם אתה חושב שאם נכניס את משכורות המורים ההשקעה בתלמיד ערבי תשתווה לזאת של תלמיד יהודי? ז"א אתה מאמין שמשכורותיהם של המורים של התלמידים הערבים הן כל כך גבוהות יחסית לאלה של היהודים.
ההשקעה בתלמיד חרדי: פי 3 מחילוני, פי 12 מערבי 239306
אני לא חושב שההשקעה לתלמיד היא אחידה בין המגזרים, ואני לא חושב שהיא צריכה להיות שווה (יש סיבות אובייקטיביות שמשפיעות על גודל הכיתות, וצריך להתחשב גם בזה).
אבל ברור לי שמשכורות המורים הן רוב מוחלט של ההוצאה על חינוך, ולכן אין טעם לדון בתקציבים בהעדרו של הנתון המשמעותי הזה.

מעבר לזה, אם תורשה לי הערה מעדות אישית: אני מכיר את בית-הספר שבו לומדים הילדים שלי‏1, וגם כמה בתי ספר שבהם לומדים ילדים של קרובי משפחה. ערבים אין לנו במשפחה, אבל חרדים יש - ומצב בתי הספר שלהם מזעזע.

1 ואת תקציבי העתק שהושקעו שם ללא שום צורך בשנה האחרונה בנושאי "מיצוב ושיווק", לאחר שהוחלט על פתיחת בית-ספר מתחרה; אבל זה שייך לדיון אחר
ההשקעה בתלמיד חרדי: פי 3 מחילוני, פי 12 מערבי 239342
ההשקעה לתלמיד אולי לא צריכה להיות אחידה, אבל למה היא צריכה להיות תלויה במגזר ממנו בא התלמיד? האם גודל הכיתות, למשל, נובע ממגזרו של התלמיד ולא מהתקציב של בית הספר?

את ההוצאות על השכר אפשר כנראה לחשב ב http://www.mof.gov.il/bud_frame_h.htm אבל זה מעבר ליכולתי.

ועדות אישית שלי, אני מכיר בתי ספר ערבים, וגם מצבם מזעזע, ואני לא מוצא שום סיבה שהמדינה תשקיע בהם רק שקל על כל 12 שהיא משקיע בתלמיד החרדי, כולל משכורות או לא כולל משכורות.
ההשקעה בתלמיד חרדי: פי 3 מחילוני, פי 12 מערבי 239353
בבתי ספר דתיים יש כיתות נפרדות לבנים ולבנות ולכן מספר התלמידים בכיתה בחלק מהמקרים קטן יותר ממה שמקובל בבתי ספר חילוניים.
למה? 239375
אם יש 50 תלמידים בשכבה ממוצעת, אז מנהל בית הספר החילוני יחלק אותה לשתי כיתות של 25 תלמידים, ומנהל בית הספר הדתי יחלק אותה לשתי כיתות של בערך 25 תלמידים ובערך 25 תלמידות. אם הוא מחלק אותם ל4 כיתות של 12 תלמידים, אז מדובר באפליה לא מוצדקת לדעתי.

ברור שאם אין מספיק תלמידים באיזור, אז ההפליה מוצדקת, אבל זאת לא אפליה לפי מגזר אלא הפליה לפי מקום מגורים.
למה? 239399
אם בשכבה יש 50 תלמידים ו 50 תלמידות אז בבית ספר ממלכתי יהיו 3 כיתות ובדתי יהיו 4.
ההשקעה בתלמיד חרדי: פי 3 מחילוני, פי 12 מערבי 239199
"לא שוים שום דבר"? אין ספק שאי הכללת המשכורות פוגמת, אבל עד כדי ביטול מוחלט? האם במגזר החרדי יש בממוצע פחות מורים לתלמיד, או משכורות המורים שם נמוכות מאלה במגזר הלא-חרדי באופן משמעותי עד כדי ביטול מוחלט של מה שעולה מהנתונים?

אה, אני רואה שחסר פסיק בהודעה הזאת, ואני מסכים שהיא לא שוה שום דבר.
ההשקעה בתלמיד חרדי: פי 3 מחילוני, פי 12 מערבי 239307
, ראה תגובה 239306.
ההשקעה בתלמיד חרדי: פי 3 מחילוני, פי 12 מערבי 239357
אם ידוע לך על הבדל משמעתי בין רמות השכר או מספרי המורים בזרמי החינוך השונים אז הנתונים הללו לא שוים דבר. אם אתה מקבל את ההנחה הסבירה לדעתי שאין הבדלים משמעותיים (ודאי שלא בסדרי הגודל המדוברים), אז גם אם הנתונים הללו אינם נותנים תמונה מלאה הרי שהם מצביעים על בעיה קשה.
cut with an axe 239378
נניח שמשכורות מהוות 95% מההוצאה הכללית על חינוך (בחינוך הממלכתי) ‏1.

אם מסיבות שונות (מורים בלי תואר?) עלות השכר במגזר החרדי, לתלמיד, נמוכה ב- 10% מאשר בחינוך הממלכתי וב- 14% מאשר במגזר הערבי - אז ההוצאה לתלמיד היא אחידה בכל המגזרים.

1 זה מספר שהמצאתי.
cut with an axe 239408
1. הנתון המומצא ניראה לי "קצת" מוגזם.
עם תקציב של חמישה מיליארד שקלים בשנה, אם 95% מההוצאה פר תלמיד הייתה שכר למורים, ניראה לי ששכר המורים היה צריך להיות "קצת" יותר גבוה ממה שהוא היום.

2. עד כמה שידוע לי שיעור המורים האקדמאיים הוא הכי גבוה בחינוך הערבי כיוון שהרבה אקדמאים ערביים שאינם נקלטים בשוק העבודה הפרטי בתפקידים מתאימים לרמת השכלתם, פונים שם לעיסוק בהוראה.

3. תקציב משרד החינוך הוא בסדר גודל של חמישה מליארד שקלים.
השקעה ממוצעת שלו בתלמיד היא 1750 ש"ח.
נניח בהערכה גסה להחריד שיש סדר גודל של מליון תלמידים ושעשרה אחוזים מתקציב המשרד הולכים לתחזוקת המנגנון, מכללות להוראה וכל שאר הדברים שאינם קשורים נכללים בתקציב בתי הספר (מדובר בסקר שמולא ע"י מנהלי בתי ספר) וכל השאר הוא משכורות למורים, יוצא ששכר המורים הוא כ 60% מההוצאה.
במקרה הזה שכר מורה בחינוך החרדי צריך להיות שלילי כדי לאזן את הפער בהשקעה.
cut with an axe 239422
כל עוד אנחנו ממציאים נתונים ומחכים שמישהו פחות עצלן יחפש בשבילנו, בוא נמציא שיש 110,000 מורים; אז 95% של חמישה מליארד שקלים הם משכורת של 3600 ש"ח לחודש בממוצע (כולל מנהלים ומפקחים).

האמת היא שאין לי מושג איזה חלק של התקציב הולך למשכורות.
cut with an axe 239423
הנתון הזה קרוב למציאות (מספר המורים) אלא שמדובר במספר האנשים שעובדים בהוראה כשיש לא מעט שעובדים בשברי משרות.
חוץ מזה, למה אתה חושב שהם שובתים כל כך הרבה?
cut with an axe 239428
כי הם יכולים?
חמורו של רב-שיח 239426
מתוך אתר משרד החינוך:

¨ÌȯÂÓ ¯Î˘Ï ≤∞∞≥≠· ÌÈ„ÚÂÈÓ ·Èˆ˜˙‰Ó ∑≤Æ∂•

אופס. זה מה שיוצא כשעושים העתק+הדבק מקובץ ה pdf שלהם. בעברית מדוברת:

"72.6% מהתקציב מיועדים ב 2003 לשכר מורים"

(לעומת זאת, עוד "18% מיועדים לשכר עובדי השלטון המקומי ושכר עובדי הציבור האחרים" - תעשו עם זה מה שאתם רוצים).

התקציב כולו, אגב, היה 24.6 מיליארד שקל.
חמורו של רב-שיח 239429
ועוד: מס' המורים במגזר היהודי היה 105,000 ובערבי 20,000. זה נכון לשנת 2001, האתר אינו מכיל נתונים עדכניים יותר בעניין זה.
חמורו של רב-שיח 239445
חלק מהמורים הם עובדי רשויות מקומיות.
קצרה וארוכה 239455
רואה, הרבה יותר קל לנחש את כל המספרים. ממילא מקבלים בסוף בערך אותו דבר, וככה לא צריך לתרגם מ-Æ≥≠·ÌÈ„ לעברית.
קצרה וארוכה 239513
הרשו לי לנחש למה הנתונים לא שווים כלום.

בתי ספר שונים מקבלים תקצוב בצורה שונה. חלק מבתי הספר: יסודיים ממלכתיים, ואלו של ש"ס ואגודה מקבלים שעות של מורים המועסקים על ידי משרד החינוך. בנוסף הם מקבלים דמי כיס שרובו מגיע מהרשות המקומית.

בתי ספר אחרים מקבלים את התקנים של המורים מהרשות המקומית.

ויש בתי ספר המקבלים את כל הכסף לחשבון הבנק שלהם והם משלמים את המשכורות למורים. למרבה הפלא, יש הרבה בתי ספר חרדיים כאלו ומעט בתי ספר חילוניים כאלו (אשר לעיתים נספרים כחרדיים בטעות).

כלומר, הסיבה שבתי הספר החרדיים מקבלים כל כך הרבה כסף היא פשוטה מאוד - בחלקם הכסף הוא לא רק דמי כיס יש לו גם משמעות. בנוסף, וזה כבר לא מוצדק, יש שם יותר פנימיות.
ההשקעה בתלמיד חרדי: פי 3 מחילוני, פי 12 מערבי 263819
הססטיסטיקאי הראשי כותב בתגובה לטענות שהעלה חבר הכנסת גפני על הסקר: "ההשוואה בין המוסדות אינה משמעותית ועל כך התנצלותנו".

תחת כותרת המשנה "הקרב על הסקר",
ראיתי 263826
תגובה 263814
ההשקעה בתלמיד חרדי: פי 3 מחילוני, פי 12 מערבי 263827
למי שמתעצל לקורא שם עד הסוף, הנה ציטוט נוסף:

"בסוף השבוע עדיין הופיעה ההודעה על סקר תשומות החינוך באתר האינטרנט של הלשכה ללא כל הסתייגות או הודעה על טעות. "הארץ" ביקש להבין מדוע. בלמ"ס מיהרו לצנן את התלהבותו של גפני. לדבריהם, בדיקת הלמ"ס העלתה כי "מרבית בתי הספר החרדיים לא כללו משכורות מורים בדיווח". הלשכה תפרסם תיקון לסקר רק בסוף הבדיקה שהיא עושה, כשיהיו בידיה נתונים מעודכנים. אבל, מבהירים בלמ"ס, "ייתכן מאוד שבסוף הבדיקה, התיקונים שייעשו לא יהיה בהם בכדי לשנות את המסקנות בצורה מהותית"."
ההשקעה בתלמיד חרדי: פי 3 מחילוני, פי 12 מערבי 263865
ראיתי. ראש הלמ''ס מתנצל במכתב רשמי על-כך שההשוואה לא היתה משמעותית, ולעומתו גורמים עלומים בלשכה מוסרים לעיתונאי שאולי בסוף זה יראה אחרת. אכן, תמונת מצב מאוזנת.
ההשקעה בתלמיד חרדי: פי 3 מחילוני, פי 12 מערבי 263866
ניאלץ לחכות עד סוף הבדיקה.
ההשקעה בתלמיד חרדי: פי 3 מחילוני, פי 12 מערבי 263876
אכן. עד אז, המלה האחרונה היא של ראש הלמ"ס: ההשוואה (שבה התעלמו ממרכיב השכר) לא היתה משמעותית.

(למה כל-כך חשוב לערפל את התמונה?)
ההשקעה בתלמיד חרדי: פי 3 מחילוני, פי 12 מערבי 263883
לא חשוב לערפל. חשוב להביא את כל העובדות, כולל זה שהלמ''ס כן השאיר את הדו''ח באתר שלו, לפני שהחגיגות החרדיות על העוול הזה שנעשה להם הופכות להיות ''עובדה מוצקת'' שתצוטט אלפי פעמים עם שאר הקשקשות והסנפירים. מה שכן, הלמ''ס ראויה לכל גינוי על פרסום הדו''ח העלוב הזה שייתכן שאינו משמעותי בכלל.
ההשקעה בתלמיד חרדי: פי 3 מחילוני, פי 12 מערבי 263963
עצם המספרים הם כה מגוחכים שאין טעם להתייחס אליהם ברצינות. אם גם אחרי תיקון הם ישארו פחות או יותר אותו דבר זה לא מעיד על החינוך החרדי אלא על הלמ''ס.
כנראה שגם במוסדות אובייקטיביים לכאורה אי אפשר לסמוך על מחקרים. וחבל.
ההשקעה בתלמיד חרדי: פי 3 מחילוני, פי 12 מערבי 263965
מה מגוחך במספרים? אתה יכול לתת דוגמה?
ההשקעה בתלמיד חרדי: פי 3 מחילוני, פי 12 מערבי 263968
ילד חרדי מקבל פי 12 מערבי. לא 30% יותר, לא 50% יותר, גם לא פי 2. - פי 12! הייתי מצפה שבתיה"ס של החרדים יצופו בזהב.
כנ"ל, לגבי זה שחילוני מקבל פי 4 מערבי.
עצם עשיית חשבון ללא שכר מורים שהוא לפחות 90% מתקציב בתיה"ס הוא מגוחך לגמרי. אם כל כך חשוב לכתוב שטויות שישוו את העלות של הכנת התלמידים לחג החנוכה ויגלו פערים מדהימים.
ההשקעה בתלמיד חרדי: פי 3 מחילוני, פי 12 מערבי 264023
זה לא שבתי הספר החרדיים מצופים זהב, בתי הספר הערביים מצופים בחומר אחר.
הקרב על הסקר 263814
כל הכבוד 239057
עם כל הכבוד (ויש כבוד) לערכים כמו רווחה, שוויון וצדק, לא לכולם צריך להעניק את אותם השירותים מהטעם הפשוט שלא כולם צריכים אותם.
שוויון קיצוני בדמות האכלת כלל תלמידי המדינה הוא מיותר מיותר מיותר (מיותר כבר אמרתי?).
למה זה טוב? בזבוז משווע של כסף, ולא, זה לא תפקידה המדינה ולא זכות אנוש בסיסית.
זכות אנוש בסיסית זה לא להיות רעב על בסיס קבוע, או, לא עלינו, בתת תזונה. כאן יש מקום להתערבות, התערבות מקומית למי שהיא דרושה לו.
כל הכבוד 239065
בעיניי, השאלה של הזנת כלל תלמידי המדינה אינה שאלה של שוויון קיצוני ואפשר להתווכח אם היא תפקידה של המדינה.

אבל זה פחות עקרוני עבורי. מה שמאוד חורה לי הוא ההסתמכות של המדינה על תרומות כדי להאכיל את התלמידים חסרי היכולת. זהו בהחלט תפקידה של המדינה ולא תפקידם של בעלי-ההון, גם אם הם מלאים ברצון טוב. כאן טמון ההבדל בין צדק לצדקה.
כל הכבוד 239278
על זה אנחנו מסכימים.
(אבל ביום שבו זו תהיה הבעיה האקוטית ביותר של הממשל שלנו אני אלך לבית כנסת ואומר ''שהחיינו'')
כל הכבוד 239312
אם נופלת לידך הזדמנות לומר ''שהחיינו'', אין שום סיבה לחכות לביקור הבא בבית-כנסת.

(סתם כך לא הייתי מציק לך, אבל זה תירוץ לספר שקראתי בביקורת של מאיר שניצר (על הסרט ''אושפיזין'' של שולי רנד) הערה על ''שתי הגרסאות של התלמוד''. הוא מן הסתם חושב שב''שני לוחות הברית'' הכוונה היא לברית הישנה ולברית החדשה).
כל הכבוד 239727
או אולי הוא התכוון לתלמוד הבבלי מול התלמוד הארצישראלי?
כל הכבוד 239739
גם אני חושש שלזה הוא התכוון. (איך אפשר לקרוא לשתי יצירות כל-כך שונות "גרסאות"?)
נא להכיר: ח"כ רוחמה אברהם (ליכוד) 237515
ראשית, כמה פרטים בסיסיים: http://www.knesset.gov.il/mk/heb/mk.asp?mk_individua...
כפי שתראה מהדף, הרזומה הציבורי של חברת הכנסת אברהם הוא נרחב ומכובד, וכולל BA במדע המדינה, שזה תמיד דבר טוב, ועוד מבר-אילן שהיא אוניברסיטה ערכית ומוצלחת. כמו כן, ראויה לציון שליטתה של חברת הכנסת בשפת הלדינו, דבר שהופך אותה לשגרירה מצויינת של ישראל בקרב הגוים.
תרומתה הציבורית העיקרית לפני הגעתה לפוליטיקה הייתה בתפקידה כרל"שית של יקיר המערכת ביבי נתניהו. השגיה עד כה בכנסת כוללים בין השאר הסתובבות עם כרבולת מטופשת והתעקשות מטופשת עוד יותר ללבוש חליפות מצועצעות עם עניבות, רק משום שכל חברי הכנסת הגברים לובשים חליפות עם עניבות, והיא רוצה להיות כמוהם (ומזל שאין כנסת עם רוב של נשים, שאז היה מגיע חבר הכנסת הגבר שהיה בוחר להסתובב שם עם חזיות ונעלי עקב, כי הוא רוצה להיות כמו כל חברות הכנסת).

אבל לא הכל שחור. הנה ביוגרפיה קצת יותר חיובית של חברת הכנסת (וזאת, בניגוד לקודמת, לא טוענת בעקשנות שמדובר דווקא ב"חבר כנסת"): http://www.hanivharim.co.il/Nivharim/articals.asp?id... . ביוגרפיה מקוצרת זו אף נתלית באילנות גבוהים כגון מרגרט תאצ'ר ורונלד רייגן כהוריה הרוחניים של אברהם, לצידו של ז'בוטינסקי. עם זאת, יש לתהות לגבי הצמדת הביוגרפיה הזו לטקסט הזה - http://www.hanivharim.co.il/data/UserPage/roohama-av... - המתאר את פעולותיה הנמרצות של הח"כית כנגד קיצוצים בתקציב ובעיקר קיצוצים בקצבאות. כמו כן מצויינת שם מלחמתה של אברהם למען זכות השביתה של העובדים, כמו גם נגד עצם השימוש של העובדים בזכות הזו. קטע כזה.
בכל אופן, אברהם עומדת בראש ועדת המשנה לעסקים קטנים ובינוניים, ושם, עושה רושם, היא מקדמת מגוון יוזמות שלא לגמרי הבנתי למי הן אמורות לסייע, אבל זה רק אני.

לבסוף, כדאי לקרוא את הקטעון הבא מגלובס, המתאר את המאבק בין אברהם לתמיר בסוגיה שלפנינו:
נא להכיר: ח"כ רוחמה אברהם (ליכוד) 237519
אם זכרוני הרעוע אינו משחק איתי אחד מהמשחקים המעצבנים שלו, היתה עליה כתבה באחד המוספים, והיא הצטיירה שם כיצור פאתטי עד מאד. בייחוד היא הרשימה בשימוש בפניני לשון ומכתמים שלפי ההקשר היה ברור שאין לה מושג מה פירושם. טוב, בוגרת מדעי המדינה, אנחנו יודעים על בשרנו מה זה אומר.

אבל הגב' הנכבדה אינה הנושא. הנושא הוא ההצעה שלה. פויה.
נא להכיר: ח"כ רוחמה אברהם (ליכוד) 237552
לטוב ולרע, זו גם ההצעה של יולי תמיר ואתי ליבני.
נא להכיר: ח"כ רוחמה אברהם (ליכוד) 237561
בידיעה שמעלינו ישנה פסקה המתחילה במשפט ''חוק ההזנה שיזמה ח''כ אברהם שונה מחוק דומה שיזמו ח''כ יולי תמיר (עבודה) ואתי ליבני (שינוי)...''.
שונה, דומה, מה ההבדל. 237562
נא להכיר: ח"כ רוחמה אברהם (ליכוד) 237594
אני כיוונתי רק לרעיון לממן את החוק מתרומות בחו"ל. לגבי מפעל ההזנה עצמו אני עוד חלוק עם עצמי (עם יתרון קל לעצמי) שכן מחד אני בעד הפניית התמיכה הממשלתית ישירות לילד הנצרך ולא להורה הצורח, ומאידך חויתי על בשרי את מפעל ההזנה הקודם‏1 ואם מה שעומד לקום יזכיר את ההוא, הרבה יותר זול לזרוק את האוכל לפח כבר במקומות הייצור שלו, ולחסוך את ההובלה.
_____________
1- אני מקוה שאף אחד באייל לא מספיק חכם לקבל מזה מושג לגבי הגיל שלי.
נא להכיר: ח"כ רוחמה אברהם (ליכוד) 237599
איכות המזון אמנם תעלה (וכך גם המחיר). אולם הרעיון היסודי שזה בזבוז כסף לא ישתנה. אני קצת מכיר משפחות שמקבלות סיוע במזון ואני יכול להגיד שהם מן הבררנים ביותר באוכל. מפעל ההזנה על כן תהיה בעלת אותה יעילות אפסית.

איני מבין מדוע אי אפשר שכל מנהל בית ספר יחליט על מפעל הזנה וימכור אותו לתלמידים או לתורמים בשכונה לפי הצורך. אני ראיתי דבר כזה נעשה.
נא להכיר: ח"כ רוחמה אברהם (ליכוד) 237603
אולי מפני שאי אפשר להסתמך על זה ש*כל* מנהל בית ספר יעשה את זה. מנהל בית ספר בשכונת מצוקה עם רמת עבריינות גבוהה, יש לו הרבה בעיות אחרות ואולי מנקודת הראות העמוסה-מדי שלו - עדיף שהמדינה תטפל בעניין ההזנה, וגם אם המדינה תעשה את זה ביעילות לא מספיקה - בכל זאת, הילדים לא ישארו רעבים, או שלפחות *חלק* מהילדים לא ישארו רעבים, אלה שהם לא בררנים מדי והרעב הוא שמכתיב להם. ואשר לתורמים בשכונה - הרי זה חוזר לנושא שכבר נידון פה בימים האחרונים, אינני זוכר באיזה דיון - התורמים בדרך כלל אינם בשכונה, לא בשכונה ה*זאת*, ויש צורך לחפש אחריהם.
נא להכיר: ח"כ רוחמה אברהם (ליכוד) 237609
אתה צודק. אם בתי הספר הם של המדינה ואין תחרות אין סיבה שהמנהל יעשה משהו בכלל.

אם יפריטו את מערכת החינוך מנהלי בתי הספר יעשו את כל הנדרש.

מדיניות ריכוזית דורשת עוד ועוד טלאים של התערבות שרק גורמים לעוד נזק ובזבוז.
נא להכיר: ח"כ רוחמה אברהם (ליכוד) 237615
אה, אני חושבת שעכשיו, לראשונה זה זמן רב, אני מתחילה להבין את ההגיון המנחה אותך: אתה מתכוון שאבא-נרקומן-שקוע-בחובות-אמא-נרקומנית-זונה, שנורא מעניין את הת** שלהם איפה הילד לומד, האם הוא בכלל לומד, מה הוא אוכל והאם הוא אוכל - ברגע שתהיה תחרות בין בתי הספר, הם יגידו לעצמם: "לא רוצים את המנהל בית ספר הפארש הזה, אנחנו נעביר את הממל'ה שלנו לבית ספר יותר טוב ו*יותר יקר* - ושם יעשו בשבילו את כל מה שצריך, לימודים, אוכל..." - נכון שסוף סוף הבנתי את ההגיון הצרוף?
  בשבח התחרות • יעקב
  בשבח התחרות • חשמנית על מונית
  בשבח התחרות • יעקב
  בשבח התחרות • חשמנית על מונית
  בשבח התחרות • יעקב
  בשבח התחרות • חשמנית על מונית
  בשבח התחרות • יעקב
  בשבח התחרות • דובי קננגיסר
  בשבח התחרות • אייל מולד(ר)
  בשבח התחרות • דורון הגלילי
  בשבח התחרות • דורון יערי
  בשבח התחרות • דורון הגלילי
  בשבח התחרות • דורון יערי
  בשבח התחרות • גרושו
  בשבח התחרות • דורון יערי
  בשבח התחרות • דורון הגלילי
  בשבח התחרות • יעקב
  בשבח התחרות • דורון הגלילי
  בשבח התחרות • יעקב
  בשבח התחרות • יעקב
  בשבח התחרות • דובי קננגיסר
  הם לא מפקיעים מחירים • דורון הגלילי
  בשבח התחרות • יעקב
  בשבח התחרות • ד''ר בר ביצוע
  בשבח התחרות • יעקב
  בשבח התחרות • יעקב
  בשבח התחרות (בין התגובות) • עוזי ו.
  בשבח התחרות • האייל האלמוני
  בשבח התחרות • יעקב
  הפרד ומשול • האייל האלמוני
  הפרד ומשול • יעקב
  הפרד ומשול • ד''ר בר ביצוע
  הפרד ומשול • הידיד
  coffiest • ראובן
  הפרד ומשול • ירדן ניר-בוכבינדר
  הפרד ומשול • האייל האלמוני
  הפרד ומשול • דורון הגלילי
  הפרד ומשול • האייל האלמוני
  תחייתו של המנוע • האייל האלמוני
  בשבח התחרות • האייל האלמוני
  בשבח התחרות • חשמנית על מונית
  בשבח התחרות • יעקב
  בשבח התחרות • אלמנה ויתום
  בשבח התחרות • יעקב
  ''להעשיק מורה '' • שוטה הכפר הגלובלי
  בשבח התחרות • אלמנה ויתום
  בשבח התחרות • יעקב
  בשבח התחרות • אלמנה ויתום
  בשבח התחרות • יעקב
  בשבח התחרות • אייל מולד(ר)
  שיט • שוטה הכפר הגלובלי
  שיט • אייל מולד(ר)
  רצית להגיד • ד''ר בר ביצוע
  רצית להגיד • דורון יערי
  רצית להגיד • ד''ר בר ביצוע
  רצית להגיד • דורון יערי
  רצית להגיד • ד''ר בר ביצוע
  רצית להגיד • דורון יערי
  רצית להגיד • ד''ר בר ביצוע
  רצית להגיד • דורון יערי
  קצת ציניות • האייל האלמוני
  רצית להגיד • ד''ר בר ביצוע
  רצית להגיד • יהונתן אורן
  רצית להגיד • ד''ר בר ביצוע
  רצית להגיד • דורון הגלילי
  רצית להגיד • דורון יערי
  רצית להגיד • ד''ר בר ביצוע
  רצית להגיד • דורון יערי
  רצית להגיד • ד''ר בר ביצוע
  רצית להגיד • דורון יערי
  רצית להגיד • דובי קננגיסר
  רצית להגיד • שוטה הכפר הגלובלי
  רצית להגיד • אביב י.
  רצית להגיד • ערן בילינסקי
  רצית להגיד • דורון הגלילי
  רצית להגיד • יעקב
  רצית להגיד • דובי קננגיסר
  רצית להגיד • ד''ר בר ביצוע
  רצית להגיד • חשמנית על מונית
  רצית להגיד • אייל מולד(ר)
  לא, דווקא רציתי להגיד - • חשמנית על מונית
  לא, דווקא רציתי להגיד - • אייל מולד(ר)
  רצית להגיד • גדי אלכסנדרוביץ'
  רצית להגיד • חשמנית על מונית
  רצית להגיד • שוטה הכפר הגלובלי
  רצית להגיד • הקשה המקשה
  במסגרת הפוזה (הקריקטורית למדי) של נביאת זעם בולשביקית :-) - • חשמנית על מונית
  במסגרת הפוזה (הקריקטורית למדי) של נביאת זעם בולשביקית :-) - • גדי אלכסנדרוביץ'
  במסגרת פינתנו: "הקשה המקשה התחיל עם זה" • חשמנית על מונית
  רצית להגיד • ד''ר בר ביצוע
  רצית להגיד • צדק
  רצית להגיד • שועל
  רצית להגיד • דורון יערי
  רצית להגיד • שועל
  רצית להגיד • דורון יערי
  רצית להגיד • שועל
  רצית להגיד • דורון יערי
  רצית להגיד • ראובן
  רצית להגיד • יעקב
  רצית להגיד • דובי קננגיסר
  רצית להגיד • ראובן
  רצית להגיד • שועל
  רצית להגיד • ראובן
  רצית להגיד • דורון הגלילי
  רצית להגיד • ראובן
  רצית להגיד • דובי קננגיסר
  רצית להגיד • ראובן
  רצית להגיד • דובי קננגיסר
  רצית להגיד • ראובן
  רצית להגיד • איילת בועזסון
  רצית להגיד • האייל האלמוני
  ידיו? • האייל האלמוני
  רצית להגיד • דובי קננגיסר
  רצית להגיד • איילת בועזסון
  רצית להגיד • דובי קננגיסר
  רצית להגיד • הקשה המקשה
  רצית להגיד • דובי קננגיסר
  רצית להגיד • דובי קננגיסר
  נובאמת • ערן בילינסקי
  נובאמת • דובי קננגיסר
  רצית להגיד • הקשה המקשה
  רצית להגיד • גדי אלכסנדרוביץ'
  רצית להגיד • דובי קננגיסר
  רצית להגיד • גדי אלכסנדרוביץ'
  רצית להגיד • יעקב
  רצית להגיד • דורון הגלילי
  רצית להגיד • איילת בועזסון
  רצית להגיד • איילת בועזסון
  רצית להגיד • גדי אלכסנדרוביץ'
  רצית להגיד • איילת בועזסון
  רצית להגיד • האייל האלמוני
  רצית להגיד • איילת בועזסון
  רצית להגיד • דובי קננגיסר
  רצית להגיד • חגי הלמן
  רצית להגיד • דובי קננגיסר
  רצית להגיד • Xslf
  רצית להגיד • דובי קננגיסר
  רצית להגיד • ילדה
  רצית להגיד • ערן בילינסקי
  רצית להגיד • חגי הלמן
  רצית להגיד • דובי קננגיסר
  רצית להגיד • ערן בילינסקי
  רצית להגיד • Xslf
  רצית להגיד • האייל האלמוני והארסי
  רצית להגיד • Xslf
  רצית להגיד • האייל האלמוני
  רצית להגיד • Xslf
  רצית להגיד • יהונתן אורן
  רצית להגיד • דובי קננגיסר
  רצית להגיד • יהונתן אורן
  רצית להגיד • דובי קננגיסר
  רצית להגיד • יהונתן אורן
  רצית להגיד • חגי הלמן
  רצית להגיד • שוקי שמאל
  רצית להגיד • רון בן-יעקב
  רצית להגיד • דובי קננגיסר
  רצית להגיד • דורון הגלילי
  רצית להגיד • יעקב
  רצית להגיד • האייל האלמוני
  רצית להגיד • דורון הגלילי
  רצית להגיד • האייל האלמוני
  רצית להגיד • שועל
  רצית להגיד • דורון יערי
  רצית להגיד • שועל
  רצית להגיד • דורון יערי
  רצית להגיד • שועל
  רצית להגיד • דורון יערי
  רצית להגיד • שועל
  רצית להגיד • חגי הלמן
  רצית להגיד • שועל
  רצית להגיד • דורון יערי
  רצית להגיד • שועל
  רצית להגיד • דורון יערי
  רצית להגיד • עוזי ו.
  רצית להגיד • דורון יערי
  רצית להגיד • יעקב
  צודק. • דורון יערי
  רצית להגיד • דובי קננגיסר
  רצית להגיד • דורון יערי
  רצית להגיד • דובי קננגיסר
  רצית להגיד • עוזי ו.
  רצית להגיד • שועל
  רצית להגיד • יעקב
  רצית להגיד • דובי קננגיסר
  רצית להגיד • יעקב
  רצית להגיד • דובי קננגיסר
  רצית להגיד • יעקב
  רצית להגיד • דובי קננגיסר
  רצית להגיד • יעקב
  רצית להגיד • דובי קננגיסר
  רצית להגיד • יעקב
  רצית להגיד • דובי קננגיסר
  רצית להגיד • יעקב
  רצית להגיד • דובי קננגיסר
  יוקר המחיה • עוזי ו.
  הטלוויזיה למען חיזוק הזוגיות • האייל האלמוני
  הטלוויזיה למען חיזוק הזוגיות • דובי קננגיסר
  הטלוויזיה למען חיזוק הזוגיות • האייל האלמוני
  הטלוויזיה למען חיזוק הזוגיות • דובי קננגיסר
  הטלוויזיה למען חיזוק הזוגיות • ירדן ניר-בוכבינדר
  הטלוויזיה למען חיזוק הזוגיות • האייל האלמוני
  רצית להגיד • דורון יערי
  רצית להגיד • דורון יערי
  רצית להגיד • שועל
  רצית להגיד • דורון יערי
  רצית להגיד • שועל
  הצעה לממשלת אחדות • יעקב
  רצית להגיד • דובי קננגיסר
  רצית להגיד • דורון יערי
  בואו! בואו! משאבות כסף בכל גודל וצבע! - באות *רק* מאלטרואיזם! • חשמנית על מונית
  בואו! בואו! משאבות כסף בכל גודל וצבע! - באות *רק* מאלטרואיזם! • גדי אלכסנדרוביץ'
  סח מכון לטמפון: פיצפון-גאון, מוצץ-דם כובש-שוק בלי חשבון, נכון? • חשמנית על מונית
  אנחנו בובות חסרות אונים בידי כוחות האופל. אל הבריקדות! • ד''ר בר ביצוע
  ללא כותרת • העלמה עפרונית
  ללא כותרת • גדי אלכסנדרוביץ'
  ללא כותרת • ילדה
  ללא כותרת • גדי אלכסנדרוביץ'
  ללא כותרת • ד''ר בר ביצוע
  עם דבר אחד אני לא מסכים • גדי אלכסנדרוביץ'
  ללא כותרת • דורון יערי
  פניה פומבית • העוזר האיטי של הארכיבאי לשעבר
  פניה פומבית • האייל האלמוני
  שכחת עם מי אתה מדבר? • העוזר האיטי של הארכיבאי לשעבר
  שכחת עם מי אתה מדבר? • דורון יערי
  שכחת עם מי אתה מדבר? • חגי הלמן
  תודה • דורון יערי
  בואו! בואו! משאבות כסף בכל גודל וצבע! - באות *רק* מאלטרואיזם! • הקשה המקשה
  רצית להגיד • חשמנית על מונית
  רצית להגיד • ד''ר בר ביצוע
  רצית להגיד • יהונתן אורן
  רצית להגיד • ד''ר בר ביצוע
  רצית להגיד • יהונתן אורן
  רצית להגיד • ד''ר בר ביצוע
  רצית להגיד • יהונתן אורן
  רצית להגיד • ד''ר בר ביצוע
  רצית להגיד • יהונתן אורן
  הבעיה שלי עם השוברים • חגי הלמן
  הבעיה שלי עם השוברים • יהונתן אורן
  הבעיה שלי עם השוברים • חגי הלמן
  הבעיה שלי עם השוברים • יהונתן אורן
  אינטגרציה • חגי הלמן
  אינטגרציה • יהונתן אורן
  הפיתרון: • צדק
  ללא כותרת • אלישha
  רצית להגיד • האייל האלמוני
  רצית להגיד • חשמנית על מונית
  אם כבר, • חגי הלמן
  אם כבר, • יעקב
  אם כבר, • אלון עמית
  אם כבר, • האייל האלמוני
  אם כבר, • יעקב
  אם כבר, • אלון עמית
  אם כבר, • חשמנית על מונית
  אם כבר, • חשמנית על מונית
  טיעון דמגוגי: • דובי קננגיסר
  זה לא יעלה על הדעת! דבריי הוצאו מהקשרם! שופכים את דמי! • חשמנית על מונית
  זה לא יעלה על הדעת! דבריי הוצאו מהקשרם! שופכים את דמי! • יעקב
  זה לא יעלה על הדעת! דבריי הוצאו מהקשרם! שופכים את דמי! • חשמנית על מונית
  ללא כותרת • העלמה עפרונית
  ללא כותרת • האייל האלמוני
  ללא כותרת • העלמה עפרונית
  תרומות • יעקב
  אתמקד בנקודה. • יעקב
  זה לא יעלה על הדעת! דבריי הוצאו מהקשרם! שופכים את דמי! • דובי קננגיסר
  רצית להגיד • דובי קננגיסר
  לגבי המשפט הראשון, • עוזי ו.
  לגבי המשפט הראשון, • דובי קננגיסר
  נא להכיר: ח"כ רוחמה אברהם (ליכוד) • דובי קננגיסר
  נא להכיר: ח"כ רוחמה אברהם (ליכוד) • ראובן
  נא להכיר: ח"כ רוחמה אברהם (ליכוד) • ראובן (יליד 62)
  נא להכיר: ח"כ רוחמה אברהם (ליכוד) • שוטה הכפר הגלובלי
  נא להכיר: ח"כ רוחמה אברהם (ליכוד) • דורון הגלילי
  לגבי ‏1 • חשמנית על מונית
  לגבי ‏1 • שוטה הכפר הגלובלי
  נא להכיר: ח"כ רוחמה אברהם (ליכוד) • רון בן-יעקב
  נא להכיר: ח"כ רוחמה אברהם (ליכוד) • דובי קננגיסר
  כל הכבוד? • התייר
  כל הכבוד? • יעקב
  כל הכבוד? • האייל האלמוני
  כל הכבוד? • שוטה הכפר הגלובלי
  כל הכבוד? • האייל האלמוני
  כל הכבוד? • דובי קננגיסר

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים