בתשובה למיץ פטל, 23/06/01 22:10
כשאני שירתתי בצה''ל 26247
זכור לי אותו מילואימניק שקיטר לי במשך שמירה שלמה על כך שהוא מנהל בחברה גדולה, מרוויח עשרות אלפי שקלים בחודש (ולכן עולה למדינה הרבה כסף לגייס אותו למילואים), ומביאים אותו לשלושה שבועות של צביעת גדרות ושאר עבודות רס''ר...
כשאני שירתתי בצה''ל 26266
חוץ מזה צהל משלם לו שכר עבור המילואים (לא ישירות אבל בסופו של דבר הכסף יורד מתקציב הביטחון) על פי השכר שלו באזרחות. בהרבה מקרים זה יוצא הרבה יותר ממה שהיו משלמים לצבעי מקצועי שהיה צובע את הגדרות הללו טוב יותר, מהר יותר ומביא את הצבע בעצמו.
נכון שהשכר לא אמור להיות שיקול בהחלטה לזמן אדם למילואים אבל בכל זאת זה קצת צורם.
כשאני שירתתי בפלמ''ח 26270
אנשי מילואים הם משאב יקר. לכן, על הצבא לזמן אנשי מילואים רק כשלא ניתן לבצע את המשימות באופן חסכוני יותר. עם זאת, אסור שהפתרון יהיה זימונם של מילואימניקים ''זולים'' בלבד, ומתן פטור בפועל למילואמניקים ''יקרים''. הצבא, מבחינתו, צריך להתייחס לכל יום מילואים כאל מצרך יקר (ונדמה לי שאכן כך זה נעשה). עם זאת, מובן שרצוי לשבץ ולהטיל משימות על אנשי מילואים באופן שבו תרומתם (כפועל יוצא של כלל כישוריהם) תענה על צרכי הצבא באופן מירבי.
כשאני שירתתי בצה''ל 26271
גייוס מילואימניק לצורך עבודות רס"ר (או כל תעסוקה אחרת שאין לה זיקה לפעילות מבצעית או להכנה של צה"ל למלחמה) זה בזבוז עצום של כספי ציבור, במיוחד לאור הקלות שבה צה"ל מאפשר לכל כך הרבה כשירים להשתמט משירות חובה.
כיום, כמעט כל בת 18 שרוצה להשתמט מצליחה, וגם חלק לא מבוטל מהבנים. הנקודה היא שהם לא מתאמצים יותר מדי בשביל להשתמט, המדיניות של צה"ל מקילה עליהם. אלה אנשים שגם אם הפרופיל שלהם 45 הם יכולים לעשות עבודות רס"ר, במקום לבזבז סכומים אדירים על ימי מילואים.

הפמניסטיות שמריצות את הקמפיין לפמיניזם בצה"ל, רואות בעיקר את הטייסות או מקסימום את הגולנצ'יקיות. מעניין מה יש להן לומר על כך שבעצם המשמעות של המהפכה שלהן היא ש*רוב רובן* של הבנות שלא יעסקו בהכנת קפה, גם לא יהיו טייסות. הן יהיו עובדות רס"ר, אפסנאיות, חימושניקיות, נהגות, טבחיות ועוד מקצועות שהיו עד עתה מקצועות "גבריים".
לא שירתתי בצה''ל 26273
כך שאני לא יכולה להגיד הרבה על מילואים לנשים (כן או לא).
מצד שני, יש לי הרגשה שמספר המשתמטים מצה"ל קטן ממה שנדמה.
החלוקה אינה כשירים-משרתים/נכים- לא משרתים/משתמטים- לא משרתים.

צה"ל לא מגייס אנשים לשירות סדיר מסיבות מגוונות. ותאמין לי, מנסיון, לא תמיד יש מספיק משאבים להלחם בביוקרטיה הצה"לית בשביל לשרת בכל זאת.

צה"ל כבר מזמן אינו צבא העם, והוא כבר כמה שנים טובות מגייס באופן סלקטיבי. באמת שאני לא רואה סיבה שהוא לא יהפך לצבא מקצועי לגמרי.
לא שירתתי בצה''ל 26275
בין הסיבות ה*ענייניות* לכך שצה"ל לא יהפך ל"צבא מקצועי לגמרי" נמצאת תפיסת-הבטחון (או תורת-הלחימה. אני לא מתמצא בטרמינולוגיה) המחייבת את קיומו של צבא מילואים גדול, שהוא הכח המכריע. המקור לבניית כח מילואים כזה הוא משוחררי הצבא הסדיר, ומכאן הצורך בבסיס רחב (גם אם לא אוניברסלי) של משרתי חובה.
כשאני שירתתי בצה''ל 26274
זה אכן אבסורד גדול
בכל מקרה, הרשו לי לעשות אבחנה בין צביעת גדרות, שמירה ושאר עבודות רס"ר

ובין להיות במצב של "משרתת" שמגישה קפה ומדפיסה מכתבים עבור המפקד שלה.

אני יכולה להבטיח לכם: לי זה לא יקרה
כשאני שירתתי בצה''ל 26279
לא הבנתי אם כתבת "משרתת" במובן של "servant" או במובן של שירות צבאי. כי אם הראשון, אני באמת לא רואה מדוע עבודה פקידותית סטנדרטית (והדפסת מכתבים היא עבודה פקידותית סטנדרטית לגמרי) נחשבת עבורך סוג של עבדות...
כשאני שירתתי בצה''ל 26282
אם חלק מהכנה למלחמה כולל הדפסת פקודות מבצעיות, הכנת מפות ואו כל פעולה פקידותית אחרת, אז יש צורך בך ואת צריכה לעשות את הפקודות שינתנו לך כמו כל חייל אחר.

לא אין חובה להכין קפה למפקד לא במילואים ואם אני לא טועה אז גם לא בסדיר.
שום פקודה מפורשת לא קיימת בצבא שדורשת מחיילת לעשות קפה כחלק מהשרות הפקידותי שלה.

אם עשית זאת מתוך רצון טוב או הרגל את תמיד יכולה להפסיק זאת ואין זכות למפקד שלך לעשות דבר כנגדך.
כשאני שירתתי בצה''ל 26286
מכיוון שפקודה להכנת קפה אינה יכולה להתפרש כפקודה בלתי חוקית בעליל שדגל אדום מתנוסס מעליה, אין לחיילת שום זכות, מבחינת הצבא, לסרב להכין קפה למפקד שלה (או לכל אדם שיש לו סמכות כלפיה). אני אפילו לא בטוח שהיא יכולה להגיש נגדו קבילה במקרה של פקודה שכזו, לאחר שביצעה אותה. על מה אתה מסתמך בטענה שלך?
כשאני שירתתי בצה''ל 26301
ישנם המון פקודות שהן פקודות לא חוקיות (אני לא מדבר על פקודות לא חוקיות בעליל) שהן למטרת השפלה וכדומה.

יתכן ומפקד לא יראה את עצמו כמשפיל כאשר הוא מבקש קפה אולם החייל/ת כן יראה עצמו מושפל ולכן הפקודה לא תהיה חוקית.
מה אם מפקדת שתבקש מחייל שיעשה לה קפה. האם חייל יראה בכך השפלה?

בצבא אם אתה רוצה קפה לך תעשה קפה לעצמך.

לדוגמה יש את הצרקסים (נידמה לי שזה אילו אבל אם לא אז זו קבוצה אחרת) שלא מנקים שרותים בצבא בפקודה) יצאה ממש פקודה על כך) משום שניקיון שרותים הוא השפלה בשבילם. (גם אם אילו השרותים שלהם).

ולכן היא אומנם לא יכולה לסרב לפקודה כזו כמו שהיא מסרבת לפקודה בלתי חוקית בעליל, אבל היא כן יכולה לומר לומר למפקד שלה כי היא חושבת שזה אקט משפיל ומאותו הרגע זה הופך לפקודה בלתי חוקית בעליל. (אסור להשפיל חייל בשום מצב בצבא, כמובן שבמידה ויהיה צורך היא תצטרך להוכיח כי אכן האקט הזה משפיל בעיניה)

השפלה ואו אי מניעת השפלה בצבא הם דבר שפיט.

מפקד יכול לדרוש ממנה גם לגרד לו בגב ואו לרקוד על השולחן, אם היא רואה בכך דבר שמבחינתה אינו צורה חברתית מקובלת (וזה שמזכירה עושה זאת באזרחות עדיין לא אומר שזה מקובל או אמור להיות מקובל בצבא) הרי זה יכול להחשב כהשפלה.

אני מסתתמך על וויכוח שהיה לי בצבא אם אחד ממפקדי בנושא זה שבסופו של דבר התברר כי צדקתי לאחר שהוא בדק את הנושא.
בכל מקרה זה מסוג הפקודות העומדות על הקו האדום מבחינת חוקי ולא חוקי.

דוגמה נוספת שעולה בראשי.

מפקד שאין לו פקידה אולם יש לו מספר חיילות והוא דורש תמיד מאותה אחת להכין לו קפה (לטענתו ללא סיבה, לטענת כל מי שמסביב כי היא"פצצה" חבר על הזמן.) האם הפקודה שלו בלתי חוקית? התשובה כן, אסור שיהי יחס מפלה לעומת חיילים אחרים.

מקרה שהיה לי אישית והמפקד ננזף.
אני ועוד שני חיילים היינו תמיד יוצאים הבייתה לאחר שכל שאר הגדוד היה יוצא הבייתה.
לטענת המפקד בגלל עבודה,לטענתינו ללא קשר לעבודה. (באמת שלא הייתה עבודה, הוא פשוט רצה להיות בטוח שאין התקלות ורק כאשר המג"ד יצא היה בטוח כי לא יהיו כאילו)
הצבא אמר במקרה זה כי אם כל הגדוד יוצא בדרך כלל ביום חמישי ולמרות שמפקד כלל לא חייב לשחרר חיילים בפחות מ28 (ללא משפט) הרי שהמפקד הזה טעה, ואין לו זכות באופן קבוע למנוע חופשה דומה לשאר החיילים בגדוד.

רועי
כשאני שירתתי בצה''ל 26312
הבנתי. אז אם, למשל, אני חושב שלשטוף את הרצפה של המשרד זה משפיל - אז אני יכול להגיד את זה למפקדת שלי ויהיה אסור לה לפקוד עלי לעשות את זה? ומה אם אני חושב ששמירות זה משפיל? או הקלדת מכתבים?
הטענה שלך נשמעת לי אווילית. קשה לי להאמין שישפטו קצין בגלל שהוא ביקש מהפקידה שלו קפה.
כשאני שירתתי בצה''ל 26317
יש הבדל.

בעוד ששטיפת הריצפה נובעת מכך שיש צורך בהיגנה מינימלית, שתיית קפה הוא לא צורך דומה. במידה והריצפה באמת נקיה והשטיפה היא כעונש טרטור או כל דבר דומה אתה בהחלט ראשי לסרב לה בטענה לפקודה בלתי חוקית (לא בלתי חוקית בעליל) ולדאוג שמפקדך ישפט על כך.
כנ"ל מכתבים.
במידה והמפקד/ת שלך ידרשו ממך לכתוב מכתב לאהוב ליבו של המפקד/ת אתה בהחלט יכול לסרב, גם אם קישורי ההדפסה שלך עולים עלך אילו של המפקד שלך.
שמירה שוב תלוי במצב.
אם המפקד שלך יחרוג מנוהלי השמירה הרגילים (כמו שהיה בטירונות שלי) ויתן לך לשמור בתחתונים, או יתן לך לשמור על השרותים ש"לא יברחו" או כל אקט שאינו מהאקטים הנורמלים הסבירים. (יש לי עוד הרבה דוגמאות)

וכן נשפטו אצלינו סמלים וקצינים על פקודות מסוגים שונים ומשונים.

שוב אמרתי היא תצטרך להראות ולהסביר למה להכין קפה זה משפיל (שוב דוגמה - כיוון שהיא היחידה שמבקשים ממנה כאשר באותה מחלקה כיתה יש עוד המון בנות ומהן מעולם לא ביקשו, כיוון שזה נאמר בצורה מסוימת שאינה נוחה לאוזן ועוד ועוד..)

ושוב זה כבר קרה בצבא ועובדה שיש כאילו שבפקודה אסור לומר הם לנקות את השרותים.
כשאני שירתתי בצה''ל 26375
כש-אני- שרתתי בצה"ל, בארבעה בסיסים שונים (אני נורא גאה) מעולם לא התעורר קונפליקט בנושא הכנת קפה. מפקדים טובים מכינים קפה לפקידות, לפעמים, והפקידות מכינות קפה מרצון ורחוקות מלהרגיש השפלה. מפקדים המסוכסכים עם פקידותיהם בכלל לא מבקשים מהן להכין קפה. יצא לי אמנם לדבר עם בנות שהתנגדו לכך, אך התנגדותן היתה בד"כ נגד כל הקונספט של חיילת = פקידה, ולא נגד תפקידיה היומיומיים של הפקידה. זהו, סתם הערה (אולי זה שונה לגמרי מחוץ לחיל האוויר).
כשאני שירתתי בצה''ל 26383
זו בדיוק הייתה כוונתי.

הכנת קפה שמטרתה השפלה או תחושת השפלה על ידי המכין אסורה.

הכנת קפה ב''חברות'' אין איתה שום בעיה.
כשאני שירתתי בצה''ל 26281
אסור ואני אומר שנית אסור לקרוא לחייל למילואים לצביעת גדרות ועבודות רס''ר.

היה פה פעם את הלינק לנושא באחד הדיונים.

חייל מילואים שאומרים לו לעשות דבר מסוג זה רצוי וראוי כי יפנה לפניות הציבור באופן מידי מה שימנה את המשך האבסורד.

למעשה מותר לשני דברים בלבד לזמן חיילים.
הכנה למלחמה ואו אבטחת ישובים.

ואם הכנה למילחמה כוללת עבודה פקידותית אז גם נשים וגם גברים יכולים לעשות אותה.

לכל דבר אחר הצבא יכול וצריך להשתמש בחיילים הסדירים שלו.
כשאני שירתתי בצה''ל 26316
בהחלט אפשר לקרוא לחיילי מילואים לצורך משימות שוטפות, שאינן מלחמתיות.

האם שירות המילואים שאני עושה באופן קבוע, בו אני בודק חיילים במרפאה צבאית, אינו חוקי?
כשאני שירתתי בצה''ל 26318
לא אמרתי מלחמתיות אלא הכנה למלחמה ואו אבטש''ים.

להכין צבא למלחמה זה כולל הכנת הציוד הצבאי למלחמה וזה כולל שקי שינה וקיפולם, טיפול ברכבים, וגם טיפול בחיילים סדירים.

טיפול בחייל סדיר כולל הכנת מזון בשבילו במקרה הצורך וגם טיפול רפואי.

בדיקה רפואית היא בהחלט הכנה למילחמה.
כשאני שירתתי בצה''ל 26357
נקודה נוספת, במידה ויאמרו לך לשתוף את הריצפה במילואים במקום לבדוק חולים אז הפקודה תהיה בלתי חוקית, אלא אם מצב הריצפה מחייב שטיפה , נשפכו שם מנות דם המכילות חיידקים וכדומה.

לדובי.

הרעיון אם הוא יהיה מושפל משטיפת הריצפה משתנה בעקבות הסיבה שבה נאמר לו לשטוף את הריצפה.
כשאני שירתתי בצה''ל 26360
אני לא מבין על מה אתה מדבר - אתה יודע שחייל חייב למלא אחר פקודה בלתי חוקית ושאין לו שום אפשרות לקבול על כך?
כשאני שירתתי בצה''ל 26362
יש למלא פקודה חוקית, יש למלא פקודה בלתי חוקית, ויש למלא פקודה בלתי חוקית בעליל.

במקרה א איש לא יענש.
במקרה ב אם תתלונן יענש מי שפקד עליך.
במקרה ג גם אתה וגם המפקד שלך יענשו.

דוגמה:
א. המפקד "לך לשמור". כייון שיש צורך בשומר עכשיו ואתה כמו כולם.
אתה מבצע איש לא נענש.
אתה לא מבצע אתה נענש.

ב. המפקד "לך לשמור". אתה פתור משמירה בגלל חום 38 .
אתה מבצה את הפקודה המפקד יענש.
אתה לא מבצע את הפקודה, תלוי מאוד ברופא ובך, רוב הסיכויים שהמפקד יענש ואתה לא אבל ישנם מקרים ששניכם תענשו.

ג. המפקד "לך תשמור". חל עליך איסור של רופא לשמור בגלל חום של 41 מעלות והמפקד שלך יודע את זה.
תבצע פקודה , אתה עלול לענש על שלא ביצעת פקודה קודמת של הרופא שלא לשמור, חוץ מזה לא תענש. אם תתלונן המפקד יענש או ינזף.
לא תבצע פקודה. המפקד יענש ואתה לא תענש.

לחייל יש אפשרות מלאה לקבול.
דוגמה:
באחת הפעמים שהיו צריכים אצלי בגדוד שחייל ילווה רכב בלבנון נתנו פקודה לחייל עם פרופיל 45 לעלות אם הרכב.
החייל סירב פקודה ונאמר לו כי ישפט. החייל פנה לנציב קבילות החיילים דרך אביו.
תוך שעה יצרו קשר אם הבסיס והמפקד שנתן את הפקודה ביטל אותה ואת המשפט.
במידה ואכן היה החייל יוצא ללבנון המפקד היה נענש.
כשאני שירתתי בצה''ל 26363
הדוגמא שלך כלל אינה מספקת:

מקרה א' ברור לחלוטין. אין לסרב פקודה.

במקרה ב', של פקודה בלתי חוקית, החייל חייב לבצע את הפקודה בכל מקרה. החייל לא נענש מביצוע פקודה שכזו, ולא כפי שמשתמע מדבריך קודם.
דוגמא טובה למקרה של פקודה בלתי חוקית, הוא פקודה לחיפוש בביתו של אדם מסמכים, ללא צו חיפוש. החייל *חייב* לבצע את הפקודה, והוא אינו בר ענישה על ביצועה.

מקרה ג', לעומת זאת, הוא מקרה בו חל איסור מוחלט לבצע את הפקודה הניתנת, וזו כאמור היא פקודה בלתי חוקית בעליל. דוגמא לכך היא "לשבור להם את הידים ואת הרגלים".
כשאני שירתתי בצה''ל 26368
לא הבנתי איפה טעיתי.

א אין וויכוח.

ב. לא החייל לא חיי ב לבצע פקודה כייון שחלק מזה שיש לו חום מעל הנורמל מציב אותו בסיכון והופך את הפקודה ללא חוקית עד לא חוקית בעליל, תלוי במצב. וכן חייל שלא מונע מעצמו שמירה במצב מסוג זה עלול להענש.

במקרה שלך החייל חייב לפני שהוא נכנס לדירה להתריע ולעשות את המכסימום על מנת שלא להכנס לדירה. במידה והוא לא הצליח בכל דרך אפשרית כמעט (זאת אומרת שלשבור למפקד את הראש לא מהווה פיתרון) אבל יצירת קשר אם דרגא גבוהה יותר כן מהווה פיתרון אז הוא חייב לפי פקודות הצבא לעשות זאת.

בכל מקרה שניהם עלולים להענש במידה הוא לא עשה מכס' על מנת למנוע את הפעולה הבלתי חוקית.

ג גם מוסכם.

אז שוב לא הבנתי איה הטעות שלי.

ושוב יש דרכים לסרב פקודה גם מבלי ל"סרב" פקודה, התייחס לעצמך כלא מבין ועל תעשה את הפקודה. פיתרון פשוט ויעיל.

א. אמרתי לך להכנס לדירה.
ב. מה?
א. תיכנס בפקודה
ב. לא הבנתי?
וכך הלאה והלאה.
כשאני שירתתי בצה''ל 26382
הטעות היא בכך שאתה טוען שאין חובה למלא אחר פקודה בלתי חוקית. אין זה נכון כלל וכלל. הצבא לא יכול להתקיים אם כל חייל יתפלסף בנושא איזו פקודה היא בלתי חוקית ואיזו בלתי חוקית בעליל. פקודה בלתי חוקית אתה חייב לבצע, ואין פה בכלל ויכוח.
לעומת זאת, פקודה בלתי חוקית בעליל, כפי שהגדיר אותה בית המשפט:
"מן הדין שיתנוסס כדגל שחור מעל לפקודה הנתונה, ככתובת אזהרה האומרת: "אסור!" לא אי-חוקיות פורמלית, נסתרת או נסתרת למחצה, לא אי-חוקיות המתגלה רק לעיני חכמי משפט חשובה כאן, אלא: הפרת חוק גלויה ומובהקת, אי-חוקיות ודאית והכרחית המופיעה על פני הפקודה עצמה, אופי פלילי ברור של הפקודה או המעשים שהפקודה מצווה לעשותם, אי-חוקיות הדוקרת את העין ומקוממת את הלב, אם העין אינה עיוורת והלב אינו אטום או מושחת - זוהי מידת אי-החוקיות 'בעליל' כדי לבטל את חובת הציות של חייל ולהטיל עליו את האחריות הפלילית למעשיו"*

ובאשר להצעה האחרונה שלך "התייחס לעצמך כלא מבין ועל (אל - תיקון שלי, ל.ח.) תעשה את הפקודה" - זה צבא, חביבי, לא מוסד למפגרים.

* יגאל עילם, 'ממלאי הפקודות', ירושלים: כתר, 1990.
כשאני שירתתי בצה''ל 26384
שוב נכון חובה למלא פקודות, אולם לאחר שהפנת את תסומת הלב של המפקד שלך כי הפקודה לא חוקית, אז הפקודה נכנסת למקום שונה.

לדוגמה הדוגמה שנתתי על החייל אם הפרופיל הנמוך, למעשה היות ולא הייתה התקלות באותה כניסה במידה והחייל היה מלווה את הרכב למרות היות הפקודה לא חוקית לא היה קורה דבר אם החייל לא היה מתלונן אחר כך, אבל היות והחייל עשה מה שהיה צריך לעשות ונלחם על מנת שלא יכנס ללבנון הוא למעשה עשה את שצריך בנוגא לפעולה לא חוקית.

והצבא חייב לתת לחייל את המעט של לחשוב לבד ומעבר על הפקודות. אחרת יהיו לצבא רובוטים ולא חיילים.

ובהקשר להצעה האחרונה שלי ראיתי איך זה פועל כאשר מפקד התעקש ועשה שטות בנושא מסוים.

אגב לגבי דגל שחור כל אחד רואה אותו טיפה שונה.
כשאני שירתתי בצה''ל 26417
להלן ציטוט מאתר אגף כוח אדם של צה"ל:
*החובה לציית לפקודות:*

1.אחד מערכי היסוד החשובים של צה"ל הוא ערך המשמעת. לפי ערך זה עליך החייל לבצע בדייקנות וביעילות כל פקודה שנתן לך מפקדך. אולם כאשר הפקודה היא בלתי-חוקית בעליל, אסור לך לקיימה בתכלית האיסור.

2.אם קיבלת פקודה שאתה סבור שהיא שגויה או בלתי חוקית, עליך לקיימה תחילה, ולאחר מכן להעלות את טענותיך לפני מפקדיך או לקבול לנציב קבילות החיילים או לפרקליטות הצבאית.

ובאשר לדגל השחור - הרשות השופטת נסתה להיות ברורה ככל שניתן בנושא. ברור שכל אחד רואה את העניין בצורה שונה במקצת, אולם בכל הנוגע לפקודה שהיא בלתי חוקית בעליל - כל אדם (גם אם אינו משפטן) אמור להיות מסוגל להבין את חומרתה ואי-חוקיותה.
כשאני שירתתי בצה''ל 26421
טוב קראתי.

ומי אמר שאין טמטום בצבא.

ממש לא קיבלתי.

אגב יש פקודה גם שאומרת איך צריך ללבוש את החגורה במכנס וגם אותה לא קיבלתי.

כאשר אמר לי אחד הסמלים בטירונות ''אנחנו מרשים לכם לחשוב אבל לא להשתמש בזה'' הוא קיבל ממני יחס מתאים.

אגב במצב מסוג זה שוב הש''ג הוא שינזף.
כשאני שירתתי בצה''ל 26468
טוב. אם לא קיבלת אז באמת הגיע הזמן לרענן נהלים בצה"ל. אנא התייצב בלשכת הגיוס הקרובה למקום מגוריך על מנת שצה"ל יוכל להתאים את עצמו אליך, כפי שאומר המוטו הצהל"י: "זה לא מה אתה יכול לעשות בשבילנו, זה מה שאנחנו יכולים לעשות בשבילך" (המוטו הקודם: "זו זכות לתת שירות - יש לך כרטיס חבר מועדון?" הוחלף בגלל תביעה על אפליה על רקע מיני).

טוב שיש אנשים שמשמשים כגוף בלתי-תלוי לביקורת על צה"ל.
כשאני שירתתי בצה''ל 26479
השאלה היא פשוטה, האם באמת הצבא פועל לפי החוקים הללו במדויק או שהוא מעגל פינות?

לדעתי הוא מעגל כאשר נוח לו.

דוגמה:
חייל חיר חייב לירות בנשקו פעם בX זמן.
אצלינו לא תמיד ירו בזמן שהיה צריך למרות שיש פקודה כזו, איש מעולם לא נענש על כך.

האם זהו סירוב פקודה? האם זה דבר אחר?

יש מון פקודות שאנשים לא מבצעים אותן בגלל חוסר הגיון ועל כן הפקודות אומנם קיימות אבל שנים כבר שלא מתבצעות.

(אם אני לא טועה גיוס חרדים הוא אחת הפקודות שהצבא לא מבצא)
כשאני שירתתי בצה''ל 26495
רגע רגע, עכשיו אתה טוען שהצבא לא נוקשה מספיק?

אני בעד קיום מלא של פקודות, אבל לבוא בטענות על איזו פקודה שבאמת לא משנה אם היא מקויימת ביחידות שאינן משתתפות בלחימה זה כבר סתם הטפלות לנושא, מה גם שאני חושב שמס' הודעות קודם לכן קבלת על כך שהפקודות בצה"ל נוקשות מדי.
הייתי משווה את הדוגמא שלך לדוגמא של ערן (בנושא אחר) על עקירת דלתות המקררים - גם את זה אתה רוצה לאכוף?

ולא הבנתי איך הצבא לא מבצע את הפקודה לא לגייס חרדים.
(יותר מדי לא? לא נורא :-)
כשאני שירתתי בצה''ל 26555
לא הבנת את כוונתי ועל כן אחזור.

אני לא טוען שהצבא לא נוקשה.
אני כו טוען כי הוא נוקשה מאוד מבחינת ספר החוקים אבל לא מקפיד על כך אלא אם כן נוח לו להקפיד על כך ברגע מסוים.

אם מפקד לא יעשה משהו שהוא לפי פקודות הצבא חובה לא יקרה לו כלום אלא אם כן תבצר בעיה בגלל אי המעשה.
למעשה מפקד יכול להשתחרר לאחר ששנים הוא לא ביצע פקודה מסויימת ומפקד משגיע אחריו ולמד שלא עושים זאת יענש על מה שההוא לא עשה.

אני בהחלט חושב שיש הרבה פקודות טפשיות בספר.
אני בהחלט חושב שחייל צריך לחשוב ולפעול על מנת לא לבצע פקודה לא חוקית. אולםאני מצד שני חושב גם שהצבא לא מקפיד על מה שהוא באמת צריך להקפיד.

אני דיברתי על גדוד חי''ר שבאותה תקופה עלה ללבנון ואנשי הקבע שקיבלו פקודות לירות בנשק שלהם (הקצר ששכב באותה קופסת מתכת מאז שהם חתמו עליו) לא עשו זאת למרות פקודות מפורשות של מג''ד הגדוד.
חיילים שלא עשו זאת לעומת זאת נענשו.
ולא מדובר פה על פקודה לא חוקית אלא על מילוי פקודות ככלל.

בנוגע למקררים אני בהחלט לא חושב שיש צורך לזרוק מקרר למקום שבו ילדים עלולים להכנס לתוכו , יש בשביל דברים מסוג זה מזבלה.

אם אני לא טועה הייתה תקופה שבג''צ קווה כי חובה לגייס את החרדים וזה בניגוד לחוק אי הגיוס שלהם, במשך תקופה זו ועד שהמדינה העבירה עוד חוק שלמשך שנתיים לא גויסו חיילים חרדים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים