בתשובה לאיתי כוחיי, 20/07/09 11:58
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517278
ננסה שוב:

"אני חושב שאם תתאר המתלוננת אי פעם, במבט רטרוספקטיבי את חייה בישראל, כי אז המאורע המכונן של חייה, שבו היא התקבלה סופית לחברה הישראלית, כשווה בין שווים, הוא הדיון בפניי. היא החלה את דבריה בהיסוס, בתחושה כי היא אינה נחשבת, ואדם בעל רכב (הנאשם) נהג כלפיה והתייחס אליה, כאל כלב. בהדרגה, נוכחה המתלוננת לדעת, כי שופט מקשיב לכל הגיג מדבריה, שני עורכי דין פונים אליה בנימוס, ולבסוף, גם מי שפגע בה, מתנצל בפניה, ומביע כבוד לעדה האתיופית, ממנה היא באה. אותו אדם, גם מוכן לפצותה, כספית, על נזקיה. "

אני לא יודע אם לקרוא לזה "גזענות", אבל התנשאות מטורפת בהחלט יש כאן. לא הייתי מיפמז את זה בתור "שביעות רצון עצמית" ו"נטייה קלה לפטפוט".
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517283
"מיפמז"? שאפו!
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517286
''מייפה'' נשמע לי יפה יותר.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517393
אני מעדיף את מיפמז. שילוב בין מייפה וממזמז, נכון?
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517396
לא. http://www.merriam-webster.com/dictionary/euphemism
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517398
תודה.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517633
מסכים, אבל אם דווקא רוצים לחדש מחד ולהיות עבריים מאידך, אפשר ''ללשנק''.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517634
ללשנק?
מה זה למען השם?
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517635
אם אתה רוצה ללקק למישהו, אתה משתמש בלשון לניקוי.

ירדן גזר את זה מ''לשון נקיה''.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517685
מה שדורון אמר, ודווקא לי יש אסוציאציה צלילית קצת מוזרה למילה הזו - היא מזכירה לי "נָלֶשניק", שזה מאכל אושאי קלאסי אהוב - מעין בלינצ'ס אבל לא בדיוק במאפייניו המקובלים, ממולא גבינה או בשר. לא יודע מאיזה שטעטל בפולין בא השם (והמתכון), ואין שום הצדקה שאני אטריח אתכם עכשיו עם המידע הזה, אבל הגיע הזמן להכניס את המילה לגוגל, ואם לא עכשיו - אימתי?
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517686
זה בדיוק בלינצ'ס עם גבינה מתוקה והשם הוא נלשניקי.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517689
תודה! עם היו"ד בסוף כבר יש שישה היטים בגוגל.
ובכל זאת, לשים דברים על דיוקם, באושה היו עושים את זה גם עם בשר, וזה לא היה נראה ולא נטעם בדיוק כמו בלינצ'ס מקובלים.

מה עם קולטינס, מכיר? (היט אחד בגוגל)
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517284
אנסה גם אני, כל העלאת עניין המעמד נעשה ע''י המתלוננת בדבריה הכנים על תחושתה שלמעשי הנאשם הייתה גם הצדקה גזענית (מבחינתו), השופט, שנרעש מדבריה, וניסה להסיר את הכתם הגזעני מעל למעשים (בחלקו השני של הליך הפיוס המושמץ), שמח לסכם בפסק הדין שלו שהמתוננת כבר לא חשה ''לא שוות ערך''. (כי היא חשה תחושה כזו לפני הדיון ובעקבות התנהגותו הנלוזה של האברך, לפי עדותה).

הקורא ההדיוט שנתקל לראשונה בציטוט, מניח שבעיני השופט דרורי אתיופים אינם שווים לאנשים אחרים עד שהשופט דרורי מעלה אותם בדרגה תוך כדי דיון מולו, או הנחה מופרכת דומה.

כאשר קוראים את הציטוט במלואו מבינים שאין לשופט דרורי הנחה מוקדמת לגבי אתיופים ונחיתותם חס וחלילה. עומדת לפניו בחורה שהרגישה מושפלת על רקע גזעני, והוא שמח לצין שלדעתו, הליך המשפט ההוגן ובעיקר ההתנצלות הכנה של האברך, הסירו את הרגשת ההשפלה הזו. ובכך עברה המתלוננת תהליך של חברות. ולא מרגישה מושפלת או לא שווה.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517287
ההתנצלות של האברך נראית לך כנה?
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517289
לא, אבל לשופט היא נראתה כנה.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517288
למעשה, המתלוננת (כפי שהיא מצוטטת בפסק הדין) אמרה "לכלב לא היו עושים דבר כזה", ומקריאה של מה שהיא אומרת לא מתקבל הרושם שהיא לא חשה כשווה בין שווים, אלא שהיא חושבת שהדורס הוא בן זונה וגזען. העובדה שדרורי הסיק מזה משהו שונה מהותית *כן* אומרת עליו משהו.

בכל מקרה, המפתח להבנת מה שהולך כאן הוא ציטוט מלא של דברי המתלוננת שאולי ישפוך אור על מה שהיא באמת חשה, לא ה"הקשר" הרחב יותר של קשקושי דרורי.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517292
המתלוננת חשה תחושת השפלה בעקבות מעשה גזעני. השופט הרגיש שתחושת ההשפלה הזו פגעה ב''ערך העצמי'' שלה וחשב שתהליך הדיון כולל ההתנצלות, תיקן משהו.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517293
הו, לא. השופט הסיק בצורה כלשהי שהמתלוננת חשה שמעולם לא ''התקבלה לחברה הישראלית'', ושהתהליך המופלא שהוא עצמו העביר אותו בה היה מה שהכניס אותה לשם.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517298
''חוותה המתלוננת פגיעה נוספת, נפשית ורגשית. היא הסבירה, כי חשה כאילו הנאשם רואה בה ''כלב'', ואף הוסיפה, כי תחושה זו נבעה מכך, ששיערה שהוא עושה כן עקב היותה ממוצא אתיופי.''

השופט לא מניח שהמתלוננת לא הייתה ''שווה בין שווים'' עד לתחילתו של הדיון, הוא מניח שהרגישה שאינה ''שווה בין שווים''.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517300
נניח שאני הולך ברחוב בגרמניה ובא אלי איזה נאצי בריון ונותן לי בוקס. אחר כך בבית המשפט אני מסביר שהרגשתי שהנאצי רואה בי "כלב" ומוסיף שתחושה זו נובעת מכך שאני משער שהוא עשה לי כן עקב היותי ממוצא יהודי. האם זה אומר שאני חש שאיני "שווה בין שווים"?

(ובלי קשר, מדהים שהשופט עצמו לא זוכר מה הנאשמת אמרה - כאמור, היא לא אמרה שהיא חשה שהמתלונן רואה בה "כלב", אלא שהמעשה שהוא עשה היה כה נבזי עד כי "לכלב לא היו עושים את זה", על משקל "לא היה פוגע בזבוב" הפוך).
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517354
טעותו של השופט בהבנת הסיטואציה הופכת אותו לגזען?

לפני שתכתוב "דמגוגיה", זכור שאני רק מנסה להבין את הטענה הכללית הזו, אנשים אחרים אולי נזעקו מיד וצעקו "גזענות", ברגע שראו את הציטוטים האלה, אשריהם. אני לא נזעקתי ועד עכשיו אינני מבין את הזעקה.

ואני חושב שלפני שקוראים למישהו "גזען", כדאי להיות בטוח שההאשמה נכונה.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517355
אגב, קראתי שוב את התגובה הזאת ונוכחתי לדעת שאני ממש מסכים עם עצמי, אני חושב שזה ההסבר הסביר ביותר לציטוטים השנויים במחלוקת.

תגובה 517284
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517373
מתי קראתי לו "גזען"?

טעותו של השופט בהבנת הסיטואציה הופכת אותו לאידיוט שאולי אינו צריך לשפוט בכלל אם הוא עושה טעויות כאלו. פרט לכך, צריך לתהות האם מאחורי הקלות שבה בוצעה הטעות לא עומד עוד משהו - התנשאות (כמו שאני חושב) או גזענות (כמו שאתה טוען שכולם חושבים) הם הסברים סבירים (הראשון סביר יותר מהשני, וכנראה שמדובר בתמהיל כלשהו של שניהם).
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517374
התנשאות ''מוצדקת'' ע''י גזענות סמויה, אולי לא מודעת.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517416
השאלה היא למה אנו קוראים "גזענות".
האם להשקפת העולם שיש גזעים שהם נחותים (או להיפך - נשגבים) מאחרים, ושאדם אחד נחות מחברו רק בגלל השתייכותו הגזעית, או אולי רק לפעולה מפלה כתוצאה מהשקפת עולם זאת?
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517417
שתיהן, לכן כתבתי ''גזענות סמויה'' כשיכול להיות שה''סובל'' ממנה אינו מודע לכך שהוא גזען.
(ואפילו מודע לכך שגזענות זה דבר רע ומתנהג בהתאם).
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517513
אני חושב שרק מה שמביא לפעולה, יחס ודיבור המכוון לאנשים קונקרטיים. אם נתייחס רק לחלק הראשון, הרי הגאווה בזכות הגניוס היהודי והאמונה שהעם היהודי הוא העם הנבחר - היו מכניסים רבים מאד לקטגוריה של הגזענים.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517514
בייחוד כשהגאווה בגניוס היהודי באה מאנשים שלא יודעים כלום על יהדות או מה פרוש גניוס.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517532
לא, לא בייחוד.
אפילו אם כולנו חכמים, כולנו נבונים, כולנו זקנים, כולנו יודעים את התורה, ואפילו כולנו יודעים בדיוק מהו גניוס ומי בורך בו, זה לא היה משנה דבר.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517536
לא בהכרח בסתירה למה שאתה אומר, גירסה דתית של ''העם הנבחר'' מדברת על נבחר במובן של חובות שמוטלות על העם (או, לפי המדרש, על חובות שהעם בחר לקחת על עצמו - ''נעשה ונשמע'') ולא על ייחוד במובן של עליונות גנטית.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517539
בודאי שזו הגירסה הדתית וגם הגירסה של החילוניים שאוהבים לעסוק במה שקרוי מחשבת ישראל- זהו לא יותר מתרגיל אפולוגטי. בלי זה היה קשה ''לגלות את היופי ביהדות''.
דיברנו כאן פעם על פיקוח נפש וזה היה רק סימפטום אחד.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517541
כתבתי שזאת ''גרסה דתית'', אחת מיני מספר גרסאות, ולא ''הגרסה הדתית''.

לקבוע שזה תרגיל אפולוגטי זה לא יותר מדוגמטיזם. הדת כוללת השקפות שונות והיא משתנה בהשפעת לחצי הסביבה. כמו המדע. כמו הדמוקרטיה. כמו כל מוסד חברתי.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517544
אולי אני לא זוכר נכון, אבל האם ההצדקה למעשי הטבח ההמוניים שבספר יהושע לא נובעת גם כן מאותה תפיסת "העם הנבחר"?
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517545
אלוהים בחר בהם לרשת את הארץ הזו (והם בכלל לא רצו להיכנס) וציווה עליהם להשמיד את העממים שחיו בארץ (והם אפילו לא עשו זאת כמו שצריך). נו, אלו לא חובות שמוטלות על העם?
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517548
זאת אפולוגטיקה מה שאתה כותב.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517549
חשבתי שזו התלוצצות.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517550
אכן.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517551
לא. זאת פרשנות משועשעת.

מה שאני רוצה לומר הוא שתפיסת ''העם הנבחר'' לא חייבת להיות גזענית, גם לא בפרשנות החלשה של גזענות. הרעיון של מנהיגות דתית, מוסרית או אינטלקטואלית הוא תפיסה מחייבת, ולא דווקא מתנשאת או כזאת שיוצרת זכאות. אחד העם לא היה גזען.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517572
באותה מידה שזו בורות מה שאתה כותב.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517577
תודה על העומק.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517579
Same Same.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517553
קצת מזכיר לי את ''מפני חטאינו גלינו מארצנו'' - זכותו של עם ישראל על ארץ ישראל איננה מוחלטת, אלא תלויה ברמתו המוסרית. וגם זה סוג של השקפה דתית.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517389
הביטוי אידיוט מיותר, לדעתי.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517404
הו, לא. זה מעיד על כך שאני לא חושב שהבעיה של דרורי היא בחוסר ידע משפטי או דבר מה מקצועי דומה, אלא בשכל ישר בסיסי.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517410
גם אם מתחשבים בדעתך המכובדת והמעמיקה על תכונותיו הבעייתיות של השופט הביטוי עדיין מיותר, לדעתי.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517397
אם היה בא אליך בריון סתם (בלי מאפיינים נאציים כלשהם) ונותן לך בוקס, כי הפרעת לו לצאת מחנייה (ולא סתם כי בא לו), ובבית המשפט היית משער שהבוקס ניתן לך בשל היותך יהודי (רק כדי להיות הוגן, יש לציין שבביקורך בגרמניה התלבשת כחרדי), אז ההשוואה הייתה קצת יותר מדוייקת.
(גרמניה עדיין בעייתית, בעצם, כי זו מדינה עם היסטוריה של שנאת יהודים והשמדתם, עדיף היה שתבקר בהולנד).

במקרה כזה, אם השופט היה טוב לב ופטריוט, הוא היה מנסה להוכיח לך שפגיעת הבריון הייתה בגלל טמטומו, ולא בגלל הגזענות שלו, הבריון, שההאשמה על אנטישמיות הייתה באה לו בהפתעה מוחלטת, היה מספר על חבריו היהודים והתנדבותו הממושכת בבית אנה פרנק. או אז, אחרי שהתכנעת כהוגן כי לא גזענות עמדה מאחורי הפעולה הנפשעת, היה מסכם השופט במילים, ''גדי אלכסנדרוביץ' מרגיש עכשיו כשווה בין שווים בארצנו היפה והליברלית בכל הקשור לסמים קלים'' ואתה היית מושך בכתפיך, מציין לעצמך שהשופט לוקה בהתנשאות מסויימת והולך לקופי-בר הקרוב.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517405
לא ניסיתי להשוות, אלא להמחיש שגם אם פועלים נגדי ממניעים גזעניים (כמו שהקופאית חשה - ולא ניכנס לשאלה אם זה אכן מה שקרה), זה לא בהכרח משפיל אותי או גורם לי לחוש שאיני שווה בין שווים, כמו שדרורי משום מה טען שהקופאית חשה.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517408
ואני ניסיתי להמחיש שיש משמעות לתחושותיה של המתלוננת, בעיקר אם אין להן מקור חיצוני ברור בסיטואציה שנוצרה.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517412
אף אחד לא אמר שאין להם משמעות.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517454
משמעות שהופכת את הציטוט המפורסם להרבה פחות בעייתי ממה שעושים ממנו.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517462
לא ברור לי איך היא עושה את זה. אם אני תוקף אותך בסכין, ובהמשך אתה מתחתן עם האחות בבית החולים בו אושפזת, זה נימוק להקלת העונש שלי?
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517464
לא הבנתי.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517469
ב"זכות" המקרה, המתלוננת יצאה כביכול נשכרת בכך שהיא מרגישה כעת חלק מהחברה הישראלית. השופט ראה לנכון לציין את זה כחלק מנימוקיו לאי הרשעת הנאשם. אני שואל שוב: אם תקפת אותי בסכין אבל כשהייתי בבית החולים מצאתי כרטיס פיס וזכיתי בחמישים מליון שקל, האם מגיעים לך תמלוגים?
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517474
הדיון בפתיל הזה הוא על גזענותם לכאורה של דברי השופט.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517476
משמעות שעושה את ההיפך הגמור מזה.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517477
מה? איך?
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517481
כפי שכבר ניסיתי להסביר כאן כמה פעמים - לא היא לא.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517484
זה תלוי במה אתה מאשים את השופט דרורי, היא משמעותית אם אתה מאשים אותו בגזענות בגלל ההערכה שלו שמהלך המשפט היה משמעותי לתהליך החברות של המתלוננת.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517486
כמו שכבר אמרתי, התחושות של המתלוננת ככל הנראה (עד כמה שניתן להבין מהציטוטים) *אינן* תחושות של "אוי לא, דרסו אותי כי אני אתיופית! לכן אני חשה שאיני שווה בין שווים!" ולכן כל זה לא רלוונטי לגזענות או אי הגזענות של השופט.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517515
לא נפתח כאן ויכוח חדש אבל לדעתי ישנה גזענות מובנית בדת היהודית. כדי לסנן אותה החוצה ( אם אתה יהודי מאמין), אתה צריך להיות מודע לזה ולהתאמץ למצוא את שביל הזהב בין ההומניזם שלך- אם יש בך כזה- ובין הצדדים הגזעניים והשוביניסטיים שבדת. היות שכנראה אצל השופט דרורי אין את המאבק הפנימי הזה, אין הוא מבין מה רוצים מחייו, הואר בסה''כ התכוון לטוב.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517517
איך מה שדרורי אמר מתקשר לגזענות שבדת? איזו גזענות נגד יהודים אחרים מצאת בדת?
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517520
לא אלך עכשיו לנתח את כל 400 העמודים. כדי לראות את הגזענות נגד יהודים, תסתכל אצל החרדים על היחס שלהם למזרחיים. לגבי הגזענות שבדת תתחיל עם הרמב"ם. דרורי היה מלא ממנו בפסק הדין.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517522
אבל אני מנסה להבין איך לדעתך זה גרם לדרורי להיות גזעני כלפי האתיופית. דרורי הוא לא חרדי ומה שהחרדים האשכנזים חושבים על הספרדים לא רלבנטי לגביו. לגבי הרמב''ם, אפשר להתוכח על הגזענות שלו כלפי גויים אבל בכל מקרה אין אצלו גזענות כלפי יהודים. לכן לא ברור לי למה אתה מייחס את פסק הדין הזה לאיזושהי גזענות כללית שלגעתך הדתיים נגועים בה.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517290
אדם שמרגיש שהתייחסו אליו כאל כלב לא בהכרח מרגיש שהוא חסר ערך, אלא אם כן הוא מייחס חשיבות רבה לדעתו של המתייחס עליו. אדם שמרגיש שמתייחסים אליו כאל בן אנוש, אפילו אם המתייחס הוא שופט(!), לא בהכרח מרגיש שערכו עולה בעיני עצמו, אלא אם כן - שוב - הוא מייחס חשיבות רבה לדעתו של השופט עליו. אם השופט דרורי הנכבד סבור שהמתלוננת מלאת התפעלות הן מהאברך והן מהעורכי דין וממנו עצמו, סברה שאין לה כל ראיה בפרוטוקול המשפט, הרי שהוא לפחות מתנשא ברמה קיצונית. אם הוא מאמין שהתנצלותו של האברך והסברו שהוא מלמד אתיופים "שיכולים להיות אחים שלה" מפוגגות את האשמת הג\ענות, סביר להניח שלפחות חלק מהתנשאותו נובעת ממניעים גזעניים משלו. השווה לאפשרות שאותו מקרה היה קורה ליהודי בגולה, ומי שהתנכל לו היה אומר שאיננו גזעני כלפי יהודים - והא ראיה, שהוא מלמד יהודים.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517295
תגובה 517290

ההנחה שלך היא שהתייחסות גזענית משפילה רק אם אתה מייחס חשיבות רבה לדעתו של המשפיל. אני לא מסכים.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517301
"... הוא כל הזמן מדבר עליו, על כמה שהוא ממהר, כמה שהוא זה, מה עם החיים שלי, אני לא בנאדם ? כלב לא זורקים ככה, כלב. אולי חשבת שאני לא אתלונן, אולי חשבת שאני סתם ככה?"

"... יכול להיות שהוא עשה את זה בגלל שאני אתיופית, יכול להיות . בגלל שזה שכולם יבינו שאנחנו גם בני אדם, גם בשבילנו יש חוק. אני בטוחה בזה שאם הייתה מישהי ישראלית הוא לא היה עושה את זה. זהו. אני לא יודעת מה להגיד."

התייחסות גזענית היא משפילה. נקודה. הרגע של ההתייחסות הגזענית הוא לא בדיוק הרגע המתאים שבו המושפל יושב איזה שלוש-ארבע שעות ועושה אנליזה מעמיקה עם חוות דעת סופית, בסעיפים וסעיפי משנה, על אישיות הגזען המשפיל. המושפל מרגיש מושפל. נקודה.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517302
אתה מסכים איתי? אולי לא הבנתי נכון.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517303
התייחסות גזענית משפילה בכל מקרה, אבל היא לא גורמת למושפל להרגיש חסר ערך או פחות ערך אלא אם כן הוא מייחס ערך לדעתו של המשפיל.
(פרימו לוי כתב שכיוון שהנאצים ראו אותו כתת אדם, הוא - אוטומטית - הרגיש נעלה עליהם, או משהו דומה).
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517353
נניח שאני מסכים איתך, האם אתה אומר שההנחה של השופט שההתייחסות הגזענית המשפילה של הנאשם גרמה למתלוננת להרגיש חסרת ערך היא גזענית? הופכת אותו לגזען?
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517363
אכן כן. כשם שהנחתו שהתנצלותו של האברך (אדם בעל רכב) והקשבתו שלו (שופט) לדבריה שיפרו בעליל את מצבה וסייעו לה להשתלב בחברה הישראלית. שאם לא כן, כלומר - לולא מידה מסוימת של גזענות - הוא היה יכול להניח שבתור בחורה נאה מאוד (כפי שרואים בתמונות) ובעלת תעוזה (ראה התנהגותה בחניה) היא לא הייתה זקוקה לזיקוקי הדינור האלה שהצביעו עליהם לצורך השתלבות בחברה הישראלית. את השלב הזה סביר שכבר עברה זמן רב קודם.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517387
אם לא הייתה מעלה המתלוננת את סוגיית הגזענות מלכתחילה, השופט דרורי לא היה נזקק לנושא, או להנחות שונות בדבר השתלבותה בחברה וכו',

נראה שהמתלוננת עצמה חלקה משהו מהשקפת עולמו של השופט, שהרי פירשה את התנהגותו של האברך כגזענית מבלי שהייתה לה סיבה אמיתית לעשות זאת (מלבד צבע עורה וצבע עורו של הנאשם). לא שאני יכול להאשים אותה בזה, החברה הישראלית גזענית מאוד.

אולי ההנחה של השופט כי משפט הצדק שנעשה לה, התנצלות הנאשם, והסרת חשד הגזענות מעל למעשה האלים שנעשה בה עזרו לה, לא כל כך מופרכת, ואינה גזענית כלל.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517390
שההנחה הזאת היא מופרכת אין לי ספק כלל. שים לב, למשל, שמעבר למה שציינתי כבר קודם לגבי הקופאית הנדונה, היא הרי מזכירה לאברך בשלב מסוים שהיא ניסתה לעזור לו בעת מבוכתו במגרש. לו הייתה חשה נחותה ו"לא משולבת" לפני המשפט, אותו ניסיון לעזרה היה מאוד לא סביר. והיא התלוננה על התנהגותוו וביקשה לתבוע אותו למשפט, גם זה - די בהכרח - קרה בטרם המשפט עצמו. וגם זה לא סביר שהיה קורה לולא הרגישה די חזקה להתנגד ליחס כזה כלפיה. ואם השופט איננו אידיוט מוחלט, הוא היה רואה את הדברים האלה ומסיק מסקנות קצת יותר הגיוניות.
ולא בטוח שלמתלוננת לא הייתה סיבה אמתית לייחס לנאשם גזענות. כשזה האחרון ניסה לפוגג את אותה האשמה הוא עשה זאת בעלגות רבה ובאופן מאוד לא משכנע. הוא פלט שהיא חריגה, וגם אם חזר בו מיד - עדיין הייתה זו פליטת פה משמעותית. הוא הסביר שהוא אפילו מלמד אתיופים. כבר היצעתי לך להשוות זאת למקרה של יהודים בגולה: קשה לי להאמין שאינך מרגיש את ההתנשאות בטענה הזאת. םרט שהם, לטענתו, "יכולים להיות אחים שלה". מי שספגה הערות גזעניות רבות בשל צבע עורה - וסביר שהקופאית ספגה זאת - יכולה כבר לפתח אינטואיציה טובה לגבי גזענים.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517394
א. השופט לא הניח שהמשפט שינה את אופיה, אלא את דעותיה, או השקפתה על המציאות.

ב. תסלח לי, הנחת האינטואיציה מגוחכת. לא התמודדת עם הטענה שלי.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517401
א. הזכרתי את אופיה רק כדי להראות שכל הסיכויים שהיא הייתה כבר משולבת היטב בחברה בישראל עוד לפני שהגיעה לבית המשפט. על טענה אחרונה זו מצביעה גם אותה אמירה שלה לאברך - שהיא ניסתה לעזור לו במגרש החניה.

ב. אין שום דבר מגוחך באינטואיציות.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517406
אולי כדאי להבהיר נקודה עדינה כאן - הקופאית לא טענה שהאברך דרס אותה כי היא אתיופית; היא טענה (או לפחות, כך אני מבין את כוונתה) שלא היה אכפת לו לדרוס אותה כי היא אתיופית, ובשבילו זה פחות מכלב, ואם היא הייתה ממוצא אחר הוא היה נמנע מנקיטת אלימות שכזו.

בינינו? אני נוטה להאמין שהיא צודקת. אבל זו סתם תחושת בטן.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517409
אני לא רואה איך הנקודה העדינה משנה משהו.

למה אתה נוטה להאמין שהיא צודקת?
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517413
היא הופכת את המחשבה של הקופאית ממופרכת להגיונית.

ואני נוטה להאמין שהיא צודקת מהתחושה שאני מקבל מקריאת הציטוטים של האברך.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517456
אולי לפחות מופרכת, אבל לא ממש להגיונית.

אני נוטה להאמין שאתה שופט את הציטוטים של האברך לפי סטנדרטים ''מערביים'' ו''פוליטיקלי קורקטים'' מידי.

אתה מסיק שהאברך גזען מאותם ציטוטים עצמם ששכנעו את הנפגעת שאיננו גזען ושלמעשה לא היו אלמנטים גזעניים בםגיעה בה.

(עכשיו תגיד שהם לא באמת שכנעו את הנפגעת, או שהיא לא הבינה שהוא גזען).
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517483
למה לא הגיונית? העובדה היא שהאברך דרס את הקופאית כמו כלום. כעת צריך לחשוב האם הוא היה נוהג באותו האופן אם מי שהיה עומד מולו היה הרב עובדיה. אני מניח שברור שלא. מכאן שזהות האדם שמולו הייתה בעלת חשיבות. הסכמנו (?) על העיקרון, ולכן גם על ההגיון; אין ספק שאם הדורס גזען (אפילו סמוי), הגיוני שהיותה של הקופאית אתיופית היווה מעצור אחת פחות עבורו.

לא ברור לי על סמך מה אתה קובע שהנפגעת שוכנעה שגזענות לא הייתה חלק ממכלול השיקולים של הדורס. כל מה שאני רואה הוא שהנפגעת אמרה שהיא סולחת לדורס (ועל הבעייתיות שבכך כבר דיברנו). תוכל לתת את הציטוט המתאים?
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517489
''על סמך מה אתה קובע שהנפגעת שוכנעה שגזענות לא הייתה חלק ממכלול השיקולים של הדורס'' -

על סמך זה שרק אחרי שהנאשם פירט את קשריו עם אתיופים אחרים היא הסכימה לסלוח לו,

המתלוננת אמרה - ''ועכשיו, איך שאתה אומר את זה - אני מאמינה לך, באמת, אתה אומר את האמת. אתה אומר את זה מכל הלב. אני מאמינה לך, ואני סולחת לך.'' אפשר להניח שאין למשפט הזה קשר לכך שלפני כן פירט הנאשם במשך כמה דקות את קשריו עם אתיופים והכחיש נמרצות כל גזענות. אפשר להניח שדבריה מתייחסים רק לבקשת הסליחה ושאין להכחשת הגזענות, שנראה שהייתה הגורם העיקרית לגיעה הנפשית של המתלוננת, שום קשר להחלטתה להאמין לו ולסלוח לו. אני בוחר שלא להניח את ההנחה הזאת וחושב שהיא לא סבירה במיוחד.

''אין ספק שאם הדורס גזען (אפילו סמוי), הגיוני שהיותה של הקופאית אתיופית היווה מעצור אחת פחות עבורו.''

אני מסכים. האלה היא למה המתלוננת הניחה שהדורס הוא גזען סמוי. האם ההנחה הזו לא מצביעה על כך שקבלתה החלקה לחברה הישאלית לא הייתה מוחלטת כפי שהניח כאן אייל אלמוני כלשהו, ומכאן שהפיסקה הרלוונטית אינה כל כך בעייתית ולפחות אינה מצביע על גזענותו של השופט.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517497
הנאשם אמר הרבה מאוד קשקושים כמה דקות לפני כן; וכאמור, בהתחשב בסיטואציה שהשופט תקע בה את הקופאית לא הייתי מתפלא לגלות שהיא אמרה את מה שאמרה כדי שהוא כבר ירד לה מהגב. התשובה טמונה כנראה רק אצל הקופאית; אבל זה מסנגר על הסקת המסקנות הנחרצת של דרורי וההנחות הסמויות שמאחוריה.

בכל הנוגע לציטוט השני, כמו שכבר ניסו להסביר לך, יש הבדל גדול בין זה שאתה חלק מחברה ומודע לכך שיש בחברה הזו גזענים שרואים את עצמם טובים ממך בגלל המוצא שלך, ובין זה שתחוש ש"התקבלת לחברה" ושתחוש שאתה שווה בין שווים בה. נשאר רק להבין למה דווקא לייחס גזענות לדורס, ואני חושב שזה דווקא הדבר המתבקש - עכשיו לא נותר להסיק שהאיש הוא פסיכופט מטורלל ברמות, שדורס את *כל* מי שעומד בדרכו. הגזענות המיוחסת היא סוג של נסיבות מקילות כאן, שטבעי להניח (וכן - כנראה שלהיותו של הדורס חרדי יש כאן גם כן משקל).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים