השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600846
הירידה באחוז הזכאות אינה צריכה להטריד כלל, בפני עצמה. מה שצריך להטריד הוא המשך מגמת הריכוז של הזכאות במגזרים מצומצמים:

השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600848
גם אתה?

מה בדיוק הערך‏1 של תעודה כשחצי מהתלמידים מקבלים אותה?
ואיך אפשר ליצור מדיניות חינוכית כשאתה מאמין ש"אצלנו כולם מעל הממוצע" ?

.

.

1תגדיר "ערך" כרצונך
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600850
אני מניח שקראת את כל המאמר, ובפרט את ''לכן, צעד ראשון יהיה להפוך את הבחינות לקשות יותר במידה משמעותית. פועל יוצא מכך יהיה ירידה ברורה ומיידית במספר הזכאים לבגרות''.
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600851
מה גורם לך להניח דבר כזה?
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600868
ה"אתה" שברישא מכוון לקננגיסר (מכיוון שהיה זכור לי במעומעם שהוא דווקא לא מאלה שחושבים שכולם צריכים להיות מעל הממוצע )

ואילו ה"אתה" שבסיפא הוא כללי ומכוון לכווווולם ובמיוחד למשרד החינוך וחסידיו

אני רציתי להסיט את הדיון משאלת הפלסטינאי המדוכא והמזרחי המקופח לדיון כללי יותר על מבנה התמריצים במערכת החינוך

אבל אם התפרצתי לדלת פתוחה ויש כבר קונצנסוס איילי שהעלת אחוז מקבלי הבגרות היא לא מטרה חשובה ...
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600869
אני לא שותף לשורה האחרונה, מהטעם שהוזכר בתגובה 600865 (אני מקווה שהיא לא מאת האלמוני הגרוע, לא הייתי רוצה לשבח אותו).
כמו כן, עשוי להיות ערך חינוכי בעצם היות התעודה גמול על עבודה קשה.
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600865
אם תעודת הבגרות אמורה להגיד שמי שמקבל אותה הוא "מעל הממוצע" אז באמת אין יותר מידי ערך להגדיל את מספר המקבלים שלה. מצד שני, אם תעודה הבגרות אומרת שמי שמקבל אותה הוא רמת השכלה מסויימת, אז הגדלת מספר מקבלי התעודה (תוך כדי שמירה על רמת הסף לקבלתה) אומרת שהצלחנו להגדיל את מספר המשכילים באוכלוסיה. נראה לי שזאת מטרה טובה, ואין שום סיבה שאחוז מקבלי הבגרות לא ישאף ל-‏99%.
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600870
כנכשל סידרתי בהסתברות וסטטיסטיקה אין לי את הכלים (או את הסמכות המוסרית) להסביר לך איפה אתה טועה

אבל אנחנו ברשת אז ...

לצורך הדיון נניח שהשכלה היא גורם יחיד ומדיד ונגדיר "השכלה מינימלית" כחסם התחתון להשכלה שיש לבוגרי מערכת החינוך (ל 99.999% מהבוגרים יש לפחות השכלה מינימלית)

אם הבנתי אותך נכון אתה חושב שיכול להיות שיש מצב שההשכלה המינימלית כיום נמוכה מההשכלה המינימלית המקסימלית האפשרית ושאם ניקשור איכשהו את תעודת הבגרות להשכלה המינימלית המקסימלית האפשרית (הממ"א?) אז אחוז הזכאים לתעודה יהיה מדד טוב להצלחת מערכת החינוך

את הבעיות שבטענה הזאת אני משאיר לך כשעורי בית
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600871
"אם הבנתי אותך נכון אתה חושב..." בקיצור, לא. לא הבנת אותי נכון. אולי לפני שתנסה להסביר לי איפה אני טועה, כדאי שתנסה להבין מה אני אומר? (יש טעם לנסות להסביר? משום שאם החלטת מראש שאני טועה, ורק אז ניסית להבין מה אני אומר רק על מנת שמה שיצא בסוף יהיה טעות, אז נראה לי שכל נסיון להסביר את עצמי מחדש יהיה מיותר.)
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600945
נניח שרמת בחינות הבגרות עצמן אינה משתנה משנה לשנה.
ונניח גם שהצלחתי להעלות את רמת הלימודים בבתי הספר, לא משנה אם על ידי תגבור שעות הוראה או על ידי ייסור הנכשלים בשוטים ועקרבים.
אני אצפה, בין היתר, ששיעור הזכאים לבגרות יעלה.

משהו בהנחות היסוד שלך שונה ולא ברור לי מה.

תעודת הבגרות מייצגת לכאורה רף השכלה מסוים, ומשרד החינוך צריך לכאורה להיות מעוניין שאת הרף הזה יעברו כמה שיותר תלמידים. נדיר שניתן למדוד הצלחה של משרד ממשלתי והנה כאן יש סדרות של נתונים קשים (טובים) שיחד עם מבחני ההשוואה הבינלאומיים יכולים לתת לנו תמונה לא רעה.

כמובן שהצלחה מופרזת טומנת בחובה צרות אחרות- נזדקק ליותר סודנים במלונות, תאילנדים בשדות ופיליפינים בבתי אבות. אבל זה שיך לדיון אחר.
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600948
זהו שעשעוע בהסקים לוגיים, או נסיון לתאור מציאות?
אם מדובר בשני ההנחה הראשונה שלך דורשת חיזוק כלשהו.
מכיוון שתעודת הבגרות מייצגת לכאורה רף השכלה מסוים, ומשרד החינוך אכן מעוניין שאת הרף הזה יעברו כמה שיותר תלמידים, הדרך הקלה היא להנמיך את הרף, כלומר לא לשמור על רמת בחינות הבגרות שאינה משתנה משנה לשנה.
אחת הטענות המקובלות היא שמשרד החינוך אכן בוחר בדרך הקלה.
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600951
אחת ההנחות שלי היא שיש גבול לכמה אתה יכול להעלות את רמת ההשכלה של הבן אדם ולא משנה כמה אתה והוא תשקיעו בזה

ואני גם מניח שרמת ההשכלה המקסימלית האפשרית היא לא אחידה ומשתנה באופן ניכר בין אדם לאדם

מזה נובע שאפילו במערכת חינוך מושלמת בחינות ש100 % עוברים אותן בהכרח יהיו ברמה הנמוכה ביותר
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600956
מצד שני גם ברמה הנוכחית של בחינות ישנה שונות גדולה, ישנם בתי ספר שמתגאים ב 90% ויותר זכאים לבגרות, וישובים הומוגנים כמו שוהם וכוכב יאיר שעומדים על 85% ויותר.
מעניין הוא שגם במגזר הערבי קיים פער עצום בין הראשון (פורידיס 73.96%) לאחרון (ג'סר א זרקא 22.64%) והם אפילו שכנים.

השונות הגבוהה מלמדת שאין מניעה עקרונית לדחוף את החלשים להשגים גבוהים יותר ובכך להעלות את שיעור העוברים את אותו רף. זו שאלה של תשומת לב ותקציבים.

אני משער שבדרך זו אם רעננה וגבעתיים שומרות על ה 78% שלהן וישובים חלשים יותר מצמצמים שליש מהפער הנוכחי אליהן, הסך הכל יעמוד על שיעור זכאים שיעבור משמעותית את מספר הקסם 50%.
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600958
אחרי חפירה נוספת בנתונים אני מגלה שבעצם:
במגזר היהודי לא חרדי
נשמר בשנים האחרונות שיעור מרשים של כ 95% הלומדים בי"ב מתוך קבוצת הגיל
היתה יציבות מדהימה בשיעור הניגשים לבחינה מתוך הלומדים בי"ב לאורך 6 השנים האחרונות ברמת 93.3% +-0.2%
היתה עליה בשלוש השנים האחרונות בשיעור ההצלחה של הניגשים מ 67% ל 73% אחרייציבות בשנים קודמות (כאן ניתן להאשים את משרד החינוך בהורדת הרף או לשבח אותו על עידוד התלמידים להצליח)
מהצטברות המגמות בסך הכל נרשמה עליה עקבית בשיעור הזכאים מתוך קבוצת הגיל בשש השנים האחרונות מ 57.5% ל 65%

במגזר החרדי
חלה קפיצה לפני שנתיים בשיעור הלומדים בי"ב מתוך קבוצת הגיל מ 39% ל 48%, ושיפור נוסף בשנה שעברה ל 50.6%
חלה ירידה מתמדת בשיעור הניגשים מתוך הלומדים מ 56% לפני 6 שנים ל 46.6% בשנה שעברה
חלה ירידה בשיעור ההצלחה של הניגשים מ 41% ל 37%
בסופו של דבר התנדנד שיעור הזכאים מתוך קבוצת הגיל בטווח לא רחב בין 8.1% ל 8.8%

וההרעה הקלה שבכותרת הדיון נרשמה רק בגלל שהמגזר החרדי הולך וגדל והמגזר היהודי לא חרדי הולך וקטן.
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600959
אני לא מבין איך הסטטיסטיקות האלו משפיעות על הטענה שלי שכל בחינה ש100% מהאוכלוסיה יכול לעבור אותה היא בהכרח ברמה הנמוכה ביותר

יש מקום לבחינות שבודקות דרישות סף אבל זאת לא הייתה המטרה המקורית של בחינות הבגרות
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600985
הטענה שלך‏1 נשארת נכונה בכל מקרה.
אבל ב תגובה 600848 שאלת איזה ערך יש לתעודה שמחצית מהאוכלוסיה מקבלת.
ויש הבדל גדול בין השתיים.

יש לנו כרגע מגזר (יהודי לא חרדי) שכשני שליש ממנו משיג תעודת בגרות, ומגזר נוסף (חרדים) שבו רק אחד מכל 12 זוכה בה.
לטעמי שיעור זכאים של שני שליש מתקרב לסביבה שבה התעודה מאבדת מערכה אך עדיין לא נמצא בה.
כאשר שניים מכל שלשה מחזיקים בתעודה זו נראית לי הסביבה הנכונה של שיעור הצלחה שמאפשרת לתעודה להיות רף בעל ערך שמבדיל בין בעלי לחסרי השכלה חילונית בסיסית. לכן זה לטעמי בדיוק המקום לעצור כל הקלה (אם היתה) בדרגות הקושי של הבחינות.

הבעיה הגדולה היא כיצד להעלות את שיעור הזכאים בקרב החרדים. כאשר רק אחד מתריסר מחזיק בהשכלה חילונית, זה ודאי לא מחוסר יכולת אלא מחוסר רצון.
כדי להגדיל את הרצון היה נחמד להתיר למשל את ההצטרפות להסדר תורתו אומנותו בזכאות לבגרות. הרי עבור העילויים שתורתם אומנותם זו לא אמורה להיות בעיה בכלל :)

__________________
1 שכל בחינה ש100% מהאוכלוסיה יכול לעבור אותה היא בהכרח ברמה הנמוכה ביותר ועל כן חסרת ערך.
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 600990
האם יש איפשהו תיעוד של כל אותן "הקלות"? האם מדובר אכן רק על הקלות ברמת הבחינה או גם שיפור איכות הלימודים בדרכים שונות? איך מבדילים בין השניים?

בתשובתכם נא לזכור שאנחנו בצעירותינו גרנו בקופסת נעליים קטנה ביורקשייר ופתרנו כל יום בחינות בגרות לארוחת בוקר, אבל בכל זאת לא צריך לצפות מהנוער של היום לעמוד בסטנדרטים הללו.
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 601009
קופסת נעליים?!

אנחנו אפילו לא העזנו לחלום על קופסת נעליים

אני אישית לא ראיתי ירידה בקושי ב25 השנים האחרונות - אני משווה את מה שאני זוכר לפתרונות בחינות הבגרות שמתפרסמות מפעם לפעם בעיתונים
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 601063
אני חושבת שכבר לא מכניסים לבגרות בלשון מילים יחידאיות שמופיעות בשפה העברית בדיוק בשני מקומות: בשיר של רחל ובבגרות בלשון.

____________________
"איוורש" מצאה את דרכה לבגרות, בזמנו. וקם יריד בארץ. מה פה?
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 601010
אין לי מושג אם היו הקלות או לא. מאן דהו העלה את הטענה ואני כללתי את התכנותה מבלי לחייב או לשלול אותה.
זה גם לא משנה לי אם היו. השאלה האם אנו מעדיפים ש 60% או ש 66% מהאוכלוסיה היהודית (ללא חרדים) יהיו זכאים לתעודת בגרות מתגמדת מול השאלה
מה אחוז החרדים שהיינו רוצים שיקנה את הזכות הזו, וכמה אנחנו מוכנים להשקיע בזה.

___________________
אתה היית בר מזל- אנחנו היינו צריכים לקום שעה לפני שהלכנו לישון, לשתות רעל קר וללקק את הכביש עם הבחינה בלשון
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 601073
______
אנחנו חלמנו שיתנו לנו לשתות רעל, כשהכריחו אותנו להגיד "מכחול" בכ"ף רפה.
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 601059
1. מועדי ב' לבחינות.
2. היה פעם מנהג נאה לפיו מתקיימת הגרלה ובמקצוע המוגרל לא נבחנים. עדיין קיים?
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 601079
2. כולי תקווה שהתכוונת ל"נאה" במרכאות. זו היתה אחת מנקודות השבר העיקריות של התדרדרות מערכת החינוך בארץ.
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 601080
עכש''י - ההגרלה הזו התקיימה שנה אחת.
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 601081
שלוש שנים.
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 601129
בתגובה 600849 יש מספר דוגמאות. עוד דוגמה שגם מדגישה את ההבדל בין זכאות לבגרות לבלה לאוניברסיטה מצויה בפוסט הבא. בקצרה על פי הפוסט יש 650 בחינות לבחירה ו100 בחינות המזכות בבונוס. אולם בעתיד הקרוב רק מקצועות ליבה יזכו בבונוס של 25 ו15 ל5 ו4 יח"ל בהתאמה כאשר השאר יזכו ב5 ו10.
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 601008
בקיצור הפכת את תעודת הבגרות מתעודה שמסמנת שבעלת התעודה שייכת לעילית האינטלקטואלית לתעודה שמעידה שהיא עמדה בדרישות סף מינימליות של השכלה חילונית
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 601011
לא אקח לעצמי את הקרדיט על זה.
האוניברסיטאות מזמן לא מוכנות לקבל את הזכאות לבגרות עצמה כמליץ על המועמד המשחר לפתחן.
עצם קיום המכינה האוניברסיטאית לבעלי תעודת בגרות היא הוכחה מספקת. ראה את סיכויי הקבלה
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 601062
זה אם תעודת הבגרות שלך לא טובה מספיק. אם הבגרות שלך עתירה שישיות אבל אתה עדיין נורא רוצה להיות רופא, ללמוד תקשורת או להיות עובדת סוציאלית...
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 601016
למה? תעודה עם ממוצע 110 והגברה כפולה בהגברות עדיין יכולה לסמן שייכות כזו.
(יש בערך 40 רמות אינטלקטואלטה בין 60 ל110)
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 601031
אינטלקטואלטה זה שילוב של אינטלקט וטואלטה?
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 601021
החלק המטריד ביותר הוא לדעתי שיעור ההצלחה בקרב החרדים שניגשים לבחינות שעומד על 37%, בדיוק מחצית משיעור ההצלחה של הניגשים היהודים הלא חרדים.
על השיעור הנמוך של חרדים שניגשים כלל לבחינות אפשר לעטות מניעים אידאולוגיים, אבל אלו שלמדו וניגשו לבחינה ראויים לדעתי לעידוד מיוחד מהמדינה כדי לקרב את שיעור ההצלחה שלהם למגזר היהודי הלא חרדי.
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 601022
וכמובן שהעיתונים החמיצו את התמונה ועסקו בהבדלים בין הישובים כאשר די ברור לעין שהתפלגות האוכלוסיה בישובים השונים בין חרדים ללא חרדים היא זו שמשפיעה יותר מכל על שיעורי ההצלחה בבגרות ולא תקציבי החינוך העירוניים.
השאלה היא לא כמה זכאים, אלא איפה 621051
כתבה על השגי בית הספר בבית ג'אן - שנה שעברה (פורסם רק לאחרונה - מקום שלישי בארץ בחלוקה לפי יישובים. השנה (לפי תוצאות ראשוניות: כל בוגרי בית הספר זכאים לתעודת בגרות, וכן (לפי הכתבה, אין בה פירוט נוסף) - אחוזי נשירה נמוכים.

השיטה (שוב, לפי הכתבה) - השקעת שעות לימוד רבות, והתמקדות מיוחדת בחלשים, כדי לוודא שלא ינשרו.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים