614846
מישהו יכול להסביר לי מה לא שוויוני/מפלה בהסכם הזה מבחינת אל-על ?
614849
המערכת פרסמה משום מה דיון נוסף על שביתת העובדים בשל מדיניות השמיים הפתוחים. יש שם קישור לידיעה שבה שוטח מנכ"ל אל-על אליעזר שקדי את טיעוניו:
כמה טיעונים (אני לא בהכרח מסכים עם כולם)

1. לאל על (מה עם חברות ישראליות אחרות? צ.כ.) יש דרישות בטחוניות גדולות יותר מלחברות אחרות. זו אפליה לרעה ועל כך צריך לפצות אותה.
1.א. הוזכרה שם טורקיה שאליה אסור לאל-אל לטוס משיקולים בטחוניים (אבל ההסכם הוא הסכם עם האיחוד האירופי וטורקיה לא חברה בו. צ.כ.)
2. לא הבנתי אם זה בדיוק מה שהוא טען) חברות ישראליות מוחרמות על ידי בריתות חברות התעופה (ר' ברית חברות תעופה [ויקיפדיה]) השונות ולכן לא מתמודדות בתנאים שווים.
3. יש נושאים לא סגורים, ובפרט נושא ה"סלוטים" - מתוך הכתבה: "סלוטים למשל, שהם האפשרות לנחות. נניח שאנחנו טסים היום מהית’רו לתל אביב כמו בריטיש איירווייז. כשהשמים ייפתחו, בריטיש תבקש ותוכל גם להגדיל את תדירות הטיסה לישראל. ההיגיון מחייב שגם אני אוכל להגדיל את תדירויות הנחיתה שלי בהית’רו. זוהי תחרות הוגנת, אבל זה לא מופיע בהסכם. במשרד התחבורה שולחים אותנו לדבר עם המדינות, אבל זה לא משהו שאני כחברה צריך לעשות." (אבל יש זמן עד שההסכם ייכנס לתוקף. האם זה לא בדיוק הזמן למשא המתן האמור? צ.כ.)
4. הוא לא הזכיר את העובדה שאל על לא טסה בשבתות.
614851
4)ובצדק שכן הבחירה שלה לא קשורה לממשלה וחוץ מזה...
614852
4. קשורה מאוד. אמנם מ-‏2006, אבל אחרי ההפרטה ואף על פי כן:
614857
או.קי. אז הממשלה תלויה בבחירה שלה, אבל לא להיפך. מעבר לזה הלינק שהבאתי מראה שבסופו של דבר מבחינה עסקית המשמעות קטנה מאוד , בטח אחרי שיורשה לכל החברות הישראליות לשתף פעולה.
614864
אני לא חושבת שההכנסות מהחכרת מטוסים משתוות להכנסות מהפעלת טיסות.
614908
זו ''החכרה רטובה'', כלומר גם אנשי הצוות הם של אל על. אני לא ממש בטוח איך זה מתנהל היום אבל כשלא יהיו הגבלות על ההתקשרויות זה יתקרב לזה שאל על תשלם לארקיע על השימוש בשם.
סליחה, תקלה (שתוקנה) 614854
שתי הידיעות מוזגו לידיעה אחת. עם קוראינו הסליחה.
614923
1. השביתה הסתיימה. הממשלה הסכימה לשלם חלק גדול יותר מהוצאות האבטחה של אל־על.
ובכן 614850
עולם התעופה הבינ"ל מורכב מקליקות ואיגודים ובריתות וכיו"ב. אלעל לא יכולה להתברג בקליקה האירופאית, מפאת החרם הערבי. כלומר, ההסכם פותח את שמי ישראל לתחרות, אבל אלעל ויתר החברות הישראליות לא באמת יכולות להתחרות בחברות הבינ"ל בשווקים אחרים, כי לא נותנים להן.
זה העיקר.

פרט לזה, מבחינת תחרות חופשית, יש לאלעל ולחברות ישראליות אחרות בעיות נוספות:
* אלעל אנוסה לטוס בנתיבים עוקפים עקב מלחמתנו הלא נגמרת עם מדינות ערב. החברות הבינ"ל - לא.
* אלעל אנוסה לא לטוס בשבת עקב עניינים פוליטיים כאן בארץ, ואני מתערבת אתכם שלחרדים לא מזיז שחברות בינ"ל יטוסו בשבת, ויטוסו חופשי באותן חברות, כי החברות האחרות הן של גויים וזה בסדר.

הבעיה העיקרית שאני רואה בהסכם, הוא שאם אלעל ויתר הישראליות קורסות - אין לנו מי שיטיס בעת מלחמה. תהיה סמוך ובטוח שלופטהנזה ואייר פראנס יבטלו טיסות ברגע שקצת יתחמם.
ובכן 614858
אם הבעיה היא רק שיהיה מי שיטיס אותנו במלחמה, אפשר אולי למצוא פתרונות יצירתיים זולים יותר מלהחזיק חברת תעופה שטסה נונסטופ להמון יעדים ומפסידה הרבה כסף. אולי להחזיק חברת תעופה קטנטנה, שטסה פעם בשבוע לחמישה יעדים נבחרים, רק כדי להחזיק את הטייסים בכשירות. כשתהיה מלחמה אפשר לחכור עוד מטוסים לפי הצורך.
ובכן 614860
האם יש נתונים על ביטולי טיסות בזמנים שהמצב התחמם?
ובכן 614865
לחכור ממי?
במופלא ממך אל תחכור 614935
אני מניח שבכל רגע נתון יש בעולם מחיר שוק לחכירה, ואין סיבה שהשוק לא ירצה לפעול איתנו גם בזמן מלחמה (במיוחד אם עסקת השוק כוללת קנס שהחוכר צריך לשלם למחכיר אם המטוס נהרס אצלו בהפצצת אויב).

ואם אני טועה, ולחכור לא הולך, אז אפשר שחברת התעופה הקטנטנה שלי, כשם שהיא מחזיקה טייסים רבים ומפעילה אותם בתדירות נמוכה אבל בסבב קבוע, תחזיק גם מטוסים רבים ותפעיל אותם בתדירות נמוכה ובסבב קבוע. זה יהיה יותר יקר מאשר לסמוך על חכירה, אבל עדיין יותר זול מחברה שמפעילה בפועל המון מטוסים ובממוצע מפסידה כל כל הפעלה שלהם. יכול להיות שאני טועה גם כאן, אני לא יודע מה עלות הבלאי של מטוס עומד, אבל זה הניחוש שלי.
במופלא ממך אל תחכור 614939
זה לא כלכלי, להחזיק מטוסים ולא לתפעל אותם.
במופלא ממך אל תחכור 614979
נכון, אבל בפרמטרים מסוימים זה יכול להיות יותר כלכלי מאשר להחזיק מטוסים וכן לתפעל אותם (רמז: דלק).
ובכן 614869
בזמן מלחמה יעלו מן האוב את Tower Air.
ובכן 614881
השתגעת? טסתי איתם.
חיכינו 3 שעות בתוך המטוס, לפני טיסה טרנס-אטלנטית, כי מישהו שם שכח לתדלק, או משהו.
ובכן 614914
אצלנו, נחתנו בניו יורק ממיאמי , נחיתה רועשת, ונפלו המסכות.
ובכן 614920
לי היה סיפור דומה איתם:
בטיסה הלוך הם עצרו באתונה להעלות עוד נוסעים ושם נתקענו 3 שעות (ללא הסבר). כשהגענו לארה"ב נחתנו בבנגור (מיין) לתדלוק (פחות משעה טיסה לניו-יורק). בסה"כ איחור של כ-‏4.5 שעות.
בדרך חזרה היה עיכוב של למעלה משעה וחצי ביציאה (לדברי הקברניט בעיות בניירת, אני תהיתי בקול רם אם מדובר בחשבון המשקאות של הקברניט מבית המלון או באישור של רשות העתיקות האמריקאית להוציא את המטוס מתחומה), וכאשר יצאנו לדרך, ברגע שהטייס ניסה להפעיל את המנועים נפלה כל מערכת החשמל של המטוס. בסוף הגיע רכב עם מצברים, התחבר למטוס עם כבלים ואז הצליחו להניע את המנועים ולצאת סוף סוף לדרך, אבל בכל הצד הימני של המטוס האורות לא עבדו כל הטיסה.
זאת היתה הפעם הראשונה והאחרונה שטסתי איתם.
ובכן 614949
רכב עם מצברים? אנחנו היינו צריכים להניע את המטוס בדחיפה!
ובכן 614950
בדחיפה? אנחנו היינו צריכים להתניע את הפרופלור עם רצועה!
ובכן 614951
רצועה? אצלנו השתמשו בחגורות שלנו!
ובכן 614953
אותנו הטייס הכריח לעשות עם הפדלים כל הדרך!
ובכן 614955
ב37' הגענו והתברר שאנחנו טסים בצפלין!!!
ובכן 614960
התברר, התברר, אבל לפחות הגעתם.
ובכן 614964
צפלין? אנחנו חלמנו על צפלין. היה לנו בלון הליום אחד קטן לכולנו וכשהוא הנמיך טוס נאלצנו לבעוט לכרישים בראש כדי להתרומם.
ובכן 614969
לא ציינתי שהיינו צריכים לנחות בניו ג'רזי..
Oh, the humanity! 614971
ובכן 614957
הא, לפחות לכם היו חגורות!
ובכן 614871
שמועות מספרות שיש לישראל איזה גוף ממשלתי עם כמה מטוסים וטייסים שכל מה שהם עושים זה לחכות למלחמה...
ובכן 614880
מן הסתם בעת מלחמה חיל האויר יהיה קצת עסוק בדברים אחרים.
ובכן 614882
מה שמעלה את השאלה: טייסי אל על הם לא טייסי המילואים של חיל האוויר?
ובכן 614888
יש גם טייסי מילואים שאינם טייסי אל-על.
הכרתי מהנדס מחשבים טייס. הוא היה עושה מילואים פעם בשבוע-שבועיים, לערך.
ובכן 614896
לא, אבל הטענה שלי הייתה שבשעת מלחמה טייסי אל על לא יהיו פנויים כדי להטיס ישראלים מכאן.
ובכן 614899
זו אינה שאלה תיאורטית. היו לנו כמה מלחמות לאחרונה (לפחות מבחינת גיוס המילואים של חיל האוויר). איך אל-על הסתדרה שם?

מתי לאחרונה חברות תעופה זרות ביטלו טיסות לארץ בגלל המצב הבטחוני?
ובכן 614917
נראה לי שבימי הסקאדים של 1991.
ובכן 614919
אני כמעט בטוח שגם במלחמת המפרץ השניה (מרץ 2003) הפסיקו (חלק מ)חברות התעופה הזרות את הטיסות לישראל למשך יום או יומיים.
ובכן 614889
מן הסתם אם יהיו לחיל האוויר דברים חשובים יותר לעשות, סימן שזה לא דבר מספיק חשוב.
ובכן 614892
האם טיפול בפצועים אינו חשוב? או אולי חילוץ נפגעים מהריסות?
ובכל זאת, זה לא מה שחיל האויר עושה.
ובכן 614897
האם את מציעה שמשלם המיסים יתחזק גופים פרטיים מפסידים ורקובים על מנת שבשעת חירום הם יוכלו לטפל בפצועים או לחלץ נפגעים מהריסות?
ובכן 614893
אין הרבה דברים יותר חשובים באינטרסים של מדינה מנצחון במלחמה או לפחות למנוע הפסד
ובכן 614898
לא ברור לי איך זה קשור, אבל לא קשה להזכר בדוגמאות של ניצחון במלחמה שהוביל להפסד אינטרסים חשובים, כמו גם דוגמאות להפסד במלחמה שהוביל לרווח עצום.
ובכן 614922
מתי הפסד הוביל לרווח עצום?
אני באמת מסתקרן, זו לא שאלה קנטרנית.
ובכן 614924
יפן, מלחמת העולם השניה?
ובכן 614940
מה הם הרוויחו? חוץ מסרטן, החרבה של המדינה שלהם והצורך לעבוד שעות נוספות בשביל להתקיים, במשך שנים אח"כ?
ובכן 614948
אז מצרים, יום כיפור?
ובכן 614952
אם כבר אז ירדן, ששת הימים.
ובכן 614901
הערת אגב: מבחינת המדינה, בזמן מלחמה התועלת העיקרית של אל-על היא הטסת מילואימניקים לישראל. ההוצאה מישראל לא חשובה. מבחינת ציוד ואספקה, אל-על כמעט לא רלוונטית. הרוב מגיע בדרך הים ומה שלא - יגיע במטוסי מטען.
ובכן 614918
חלק משמעותי מן הפעילות הכלכלית הישראלית מגיע ממהנדסים ואנשי עסקים שנוסעים הלוך-ושוב לאירופה/ארה"ב/אסיה. הם יכולים להיעדר מעסקיהם לחודש-חודשיים, אבל במצור ארוך יותר, סבלנות השותפים בחו"ל עלולה לפקוע. בלעדיהם, לא יישארו למדינה דולרים לדלק, חיטה, וחלקי חילוף.
ובכן 614930
אפילו במלחמת יוה''כ לא היה מצור כמו שאתה מתאר (ונזכיר שחלק מאנשי העסקים והמהנדסים גם עושים מילואים).
ובכן 614906
אם בורוביץ' ונוחי דנקנר לא מצליחים להתחרות, אז סבבה. שיחזירו את המפתחות למדינה.
ובכן 614907
אני לא מתנגדת לזה.
ובכן 614911
יופי. אז את תומכת באישור ההסכם?
החברות יצטרכו להתמודד (עם הקלות והתאמות שעוד יידונו). אם יעמדו בפני פשיטת רגל, אפשר יהיה להלאים אותן.
ובכן 614965
אלו וטיעונים אחרים הם מעניינים ונכונים לגבי המגבלות של אל-על בתחרות, אבל זה לחלוטין לא קשור להסכם. ההסכם (וממה שהבנתי הוא די שוויוני) נוגע לאישורי המראה ונחיתה. לנו יש נתבי טיסה בעייתים, אבל עלות כוח אדם יחסית זולה לאירופה והרבה טייסים יוצאי חיל האוויר (לטיסות בשבת כבר יש קומבינה). למישהו אחר יש איגודי כוח אדם חזקים, או שלג שסוגר את המסלול וכופה הוצאות עתק מפעם לפעם. דיון לגבי אישורי טיסה לטורקיה או השתתפות באבטחה צריך להתנהל רק מול המדינה, ולא לכרוך את זה בשום הסכם בינלאומי.

חוץ מזה, איזו מדינת ערב אנחנו אמורים לעקוף בדרך לאירופה ?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים