בתשובה לנמר מהסכך, 27/10/16 19:47
שני יהודים בשכונת הנובל 685503
בוב דילן הוא אחד, יחיד ומיוחד ועומד בליגה משל עצמו. אלביס והנדריקס, יחד עם ניל יאנג, נכללים איתו בהר ראשמור של זמרי הרוק (הר ראשמור של להקות הרוק כולל כמובן את ג'ון לנון, פול מקארטני, מיק ג'אגר וקית' ריצ'ארדס) אבל בעוד שאלביס היה איקון של הרוק'נ'רול הפשוט והראשוני שרק היווה בסיס לרוק, הנדריקס נחשב בזכות יכולות נגינתו ויאנג בכל גדולתו משני לדילן, דילן יחד עם הביטלס והסטונס הוא אחד מאבות המזון של הרוק. אלא שבעוד הביטלס הם יותר פופים והסטונס נעדרים את העומק הלירי של דילן, דילן בימיו הטובים שילב חדשנות רוקית לזמנה, ליריקה של משורר גדול והגשה קריינית יחודית.
שני יהודים בשכונת הנובל 685510
ליטל ריצ'ארד השפיע יותר מדילן, לדעתי גם אלוויס והחיפושיות משאירים אותו הרחק מאחור.

ליריקה של משורר גדול בעיניך. וועדת נובל שהעניקה לערפאת ואובמה פרס שלום. בספק אם ניתן למצוא שני מנהיגים שהרחיקו את השלום במזרח התיכון יותר משני המזיקים הצבועים.
שני יהודים בשכונת הנובל 685513
כשאתה אומר אותה ועדה, אתה מתכוון שאלו אותם אנשים עם אותו תחום שיפוט? תמהני.
ואפילו לשיטתך, אם כל החלטותיה פסולות מראש מאז 1994,מה זה קשור לדילן?
שני יהודים בשכונת הנובל 685525
ממלכת הנובל רקובה בלי קשר לוועדה כזאת או אחרת והעילאיות של דילן כפי שארז טוען מפוקפקת בעיני עד מאוד.
שני יהודים בשכונת הנובל 685531
פרס נובל לשלום מוענק על ידי הפרלמנט הנורווגי. פרס נובל לספרות מוענק על ידי האקדמיה השוודית.
שני יהודים בשכונת הנובל 685532
אני יודע, גם לשם כיוונה השאלה שלי.
שני יהודים בשכונת הנובל 685555
גם אני כיוונתי שלא משנה אם הפלצנים משוודיה או נורבגיה. הדינמיקה של המכובדות הארגונית זהה.
באירוויזיון השופטים החליטו באופן אובייקטיבי ובלתי משוחד להעניק לי 12 נקודות עבור ביצוע ל"נשיקה מהורד" של כלב הים רק בגלל שיש לי דיבור עם עוזרת המפיק.
שני יהודים בשכונת הנובל 685558
Don't be sealy.
שני יהודים בשכונת הנובל 685564
-you, you good you!

שני יהודים בשכונת הנובל 685534
בדיוק חשבתי לא מזמן שעם כל כמה שבכיתי על לנון בזמנו, לו היה ממשיך לחיות עד היום היה הופך לנודניק פוליטי בלתי נלאה שמיצה את עצמו מוזיקלית.

<מחללת קודש>
שני יהודים וגוי מפורסם יותר מישו 685539
מצד שני באווירה הנוכחית, אולי היה מקבל את פרס נובל לשלום, כי הוא נתן לו צ'אנס.
שני יהודים וגוי מפורסם יותר מישו 685545
האחד אינו מוציא את השני.
גם אני התאבלתי על לנון בזמנו, אבל נראה לי ששניכם צודקים.
שני יהודים וגוי מפורסם יותר מישו 685548
התגובה שלי לא היתה ממש ברצינות.
שני יהודים וגוי מפורסם יותר מישו 685556
מתקשה להבין את הסיטואציה (ברקת ואתה לבושים שחור ממררים בבכי) אבל לא יודע אם כדאי לפתוח את העניין פן יסיקו שאני חסר רגישות.
ממש בכית. ברצינות?
שני יהודים וגוי מפורסם יותר מישו 685570
עוד לא ידעתי לבכות אז, וגם לא יכולתי ממש ללבוש שחורים, אבל זו היתה הפעם הראשונה שחוויתי אבל. אבדן של דמות שהיתה משמעותית עבורי.
שני יהודים וגוי מפורסם יותר מישו 685597
היית גרופי כבד של הביטלס, לנון בלבד או גם וגם?
שני יהודים וגוי מפורסם יותר מישו 685658
כשהייתי ביסודי דוד שלי ירד לאנגליה, והוריש לאבא שלי מערכת סטריאו טובה (רסיבר מרנץ כזה בדיוק) וחבילת תקליטים.
אז חוץ מאנדי ויליאמס הפלטרס וחצוצרת הזהב היו שם גם שני אלבומים שתפסו לי את האוזן מיד ולא הרפו.
האחד, בעוונותי, Arrival של אבבא, והשני אבי רואד, שהפך אצלי צדדים כמו חביתה אינסופית.
אחר כך גיליתי בערבוביה את שאר יצירתם, ולנון היה בעיני לא רק הכריזמטי אלא גם המשמעותי ביניהם. זה לא שלא אהבתי את יסטרדיי ופני ליין, פשוט יותר אהבתי את אני ארי הים ואת שדות תות לנצח.

אחר כך הייתי מאזין די אדוק (הקלטתי על קסטות) של מסע הקסם המסתורי (תוכנית רדיו) [ויקיפדיה], אבל כבר התמכרתי לפינק פלויד, ג'נסיס, לד זפלין, קינג קרימזון, טוקינג הדס ובואי.
התאבלתי על לנון כי הוא היה דמות שהשפיעה עלי, מה שאני לא יכול לומר על שאר המוזיקאים, מג'ימי פייג' עד פיטר גבריאל, מרוברט פריפ עד דיויד בירן. בבואי פשוט הייתי מאוהב.
שני יהודים וגוי מפורסם יותר מישו 685666
התאבלתי על לנון כי הוא היה דמות שהשפיעה עלי
_____________
אבל לפני אינטרנט, בקושי מצאנו מגזינים (Rolling Stones) שעלו הון, בערוץ 1 נאדה, יש את קוטנר שבטח סיפר מה שכבר ידעת ולכן אני לא מבין כיצד התגבשה הדמות וצמחה למימדים משפיעים ((לא רק עליכם.) ביסודי שמעתי גארי ניומן ומלבד תקליט אחד שהגיע לישראל, מילות השירים, קטע קצר משיר בהופעה ׁׁ(Living Ornaments 79) ששודר, וכמובן קוטנר אי אפשר היה להתרשם באמת מהפרסונה של האמן ובטח שלא להיות מושפע ממנה. הרי גדלנו בנתק שמנע ממעריצים להשיג תכנים ומידע על להקות בחו"ל. קצת מוזר, אנא עארף.

בסנטרל פארק נעמדתי בתום לב ציוני במקום מסויים כדי לתפעל את המינולטה 7000I ולקח זמן לפולנים שסבבו אותי לעבור מעיקומי אף ולחשושי נאצה להסבר דיפלומטי שהביאני לצחוק גדול. עומדים ומתבוננים על פסיפס בעצב רב משמעות. לט איט בי? לט איט די.
שני יהודים וגוי מפורסם יותר מישו 685678
וואלה לא יודע.
ככל שאני זוכר לא ראיתי אז את הסרטים של הביטלס, בטח לא קראתי מגזינים זרים, וההיכרות שלי עם האמן היתה בעיקר דרך שיריו, וקוטנר, כן, וכתבות בעיתונים. היו קטעי הקישור המפורסמים (אתם במושבים הזולים תמחאו כפים, והשאר תוכלו לקרקש בתכשיטים שלכם) ופרובוקציות השלום שהעמידו אותו בעמדה אחרת מאשר שאר האומנים הזרים שהכרתי, ואייבי נתן טחן לנו את Give Peace a Chance. והיו גם לא מעט שנים של קריירת סולו של כל יוצאי החיפושיות, כך שאף אחד לא היה צריך לספר לי איזה שיר של הביטלס כתב פול ואיזה שיר ג'ון. אני חושב שהיה בערוץ הבודד קליפ של "אימג'ן", וזהו, פחות או יותר.
ביום שלנון נרצח קוטנר עשה תכנית לזכרו (הקשבתי וגם הקלטתי על קסטה, זה היה בשש בערב אבל החשיך מוקדם וכבר היה חושך מוחלט בחוץ) ואז שמעתי לראשונה, אני חושב, את השירים האישיים שלו מאלבום הסולו הראשון (Cold Turkey ו Mother).
היה לי אז חלום שאני עוד אראה את הביטלס בהופעת איחוד יום אחד, וכשלנון נרצח נחתה עלי ההבנה שזה לא יקרה לעולם.
אבל אני לא חושב שהייתי מתאבל ככה אם היו רוצחים את פול או את רינגו. כנראה הערצתי את ג'ון.
שני יהודים וגוי מפורסם יותר מישו 685699
-לא נורא, אז הערצת את לנון.
קול השלום של אייבי לדעתי השמיעה הכי הרבה ביטלס ולנון.

קוטנר ראוי לקבל את פרס ישראל. עשה דברים טובים לציונים הצעירים ולעולם המוסיקה.
שני יהודים וגוי מפורסם יותר מישו 685693
היתה תקופה, לפני פרוץ הקוטנר, שהייתי מנוי על מגזין רוק. אני כמעט בטוח שקראו לו Rock והוא הגיע מגרמניה. הוא היה מודפס על נייר איכותי וכל חודש היה מצורף פוסטר גדול של אמן או להקה.
שני יהודים וגוי מפורסם יותר מישו 685700
קראת כנער גרמנית?
פוסטרים היו גם במגזינים ישראליים. להיטון, מעריב לנוער והיו עוד.
הפואנטה שלא היה חומר לבסס עליו היכרות כלשהי מעבר לשמועות בלתי מבוססות ממעריצים אחרים וקוטנר ובכל זאת הנוער הציוני נקשר בעבותות לדמויות מרוחקות ופלקטיות ונרעש כעץ צפצפה בסערה כשקיבל חולצה עם הדפס מחו"ל או פוסטר של 60X40. השיא שלחלק מהתקליטים לא צורפו מילים והניסיון לפענח את הטקסט מבעד למסכי הגיטרות, סיוט. מהבחינה הזאת הביטלס היו אכילים.
שני יהודים וגוי מפורסם יותר מישו 685716
להיטון, מעריב לנוער ורוק, רוק מתקדם זה בין נלעגות לחילול הקודש.

היו כמה תוכניות רדיו (ברקת פירטה למטה).

המגזין היה בעיקר בגלל איכות התמונות, הנייר והדפסה, במיוחד הפוסטר החודשי.
שני יהודים וגוי מפורסם יותר מישו 685739
- פרוגרסיב.
נשמע יותר מתקדם.
בתחתית 685841
ואם כבר הזכרנו את קוטנר, צפיתי הערב בסרט דוקומנטרי על רוברט וויאט Free Will and Testament. מצאתי רק את התחלת הסרט, למרבה המזל עם ביצוע נהדר לSea Song. הוא מבצע עם הלהקה עוד כחמישה שיריםושווה לחפש את הסרט ולו רק בגללם. וויאט מספר איך התאונה למעשה שיחררה אותו מבחינה אמנותית ואיפשרה לו לעשות מה שהוא רצה, לנגן "תווים" ולא רק לתופף. אשתו מספרת שהוא אף פעם לא מתלונן על היותו מרותק לכיסא גלגלים משום שהוא חי בתוך ראשו.
בתחתית 685854
נהדר!
לא מצאתי את הגרסה המלאה אבל השיטוטים הביאו אותי לעוד משהו משנות השבעים שמזמן מזמן לא שמעתי- האלבום June 1, 1974. ג'ון קייל בכינור, רוברט וואיט בתוף, מייקל אולדפילד בליד גיטאר, והמה הרחוב.
בתחתית 685856
וניקו מהוולווט (אז עם קייל) וקווין איירס מסופט מאשין (אז עם וויאט). קייל כמדומני מנגן בויולה.
שני יהודים וגוי מפורסם יותר מישו 685704
עשינו מה שיכולנו. לאהוד מנור היתה תוכנית בשם "עד פופ", שכללה לא רק פופ, והיה ניתן לראות שם קליפים וקטעי הופעות מחו"ל.
כשהייתי בתיכון, היתה גם תכנית של חצי שעה או שעה, אולי אהוד מנור ואולי אחרת (שכחתי), שהקרינה קליפים אלטרנטיביים של הרכבים כמו פרופגנדה, ארט אוף נויז וגם דמעות לפחדים שהחלו כלהקת אינדי, ועוד. אני ועוד שניים מהכיתה היינו הצופים היחידים, כך נדמה. היתה חשיבות עצומה לשעה הזו בשבוע, ממש מטען אמנותי לשאר הזמן.
ולפני כן? תכנית הרוק המתקדם של מנחם גרנית ואורלי מורג.
שני יהודים וגוי מפורסם יותר מישו 685738
בטח שצפינו בעד פופ ומאותה סיבה.
למיטב זכרוני שידרו גם קטעים מ- top of the pops הבריטית (לפני עידן ה- MTV).
לא זוכר את התכנית של גרנית ומורג.
שני יהודים וגוי מפורסם יותר מישו 685743
ותכנית הספורט בערבית היחידה ששידרה תקצירי מירוצי F1.
שני יהודים וגוי מפורסם יותר מישו 685748
ה"תכנית של חצי שעה או שעה" היא "עוד להיט", לא? עד פופ החליפה אותה, כמדומני.
שני יהודים וגוי מפורסם יותר מישו 685756
עד פופ אכן החליפה את עוד להיט. אבל התוכנית שהזכרתי היתה אחרת: קליפים מחו"ל בלבד, במוצ"ש אם אינני טועה.
שני יהודים וגוי מפורסם יותר מישו 685918
התוכנית של גרנית ומורג - את מתכוונת ל"קצת אחרת"? הסאבטייטל שלה היה "שעתיים של פופ מתקדם" (בכל זאת, עשור מאז דמדומי הפרוגרסיב). לקחתי טרנזיסטור קטן לטיולים השנתיים במדבר רק כדי לא לפספס את השעתיים הקדושות, ולו גם עם קליטה מרושרשת‏1.

1 זוכרים את הדילמה שקרתה לפעמים, אחרי שגימל עברו לסטריאו - לפעמים היו רשרושים, ואם היינו מעבירים למצב מונו אז הרשרושים התבטלו - אבל זה היה מונו?
שני יהודים וגוי מפורסם יותר מישו 685921
1 בטח! זה אפילו היה קורה במערכות שמע יותר גדולות, אבל עם אנטנת fm לא מוצלחת.
שני יהודים וגוי מפורסם יותר מישו 685922
וואלה? היתה לנו האנטנה מפלסטיק שקוף שצמודה לקיר וסבלתי מאותה תופעה. מה היתה האפשרות המוצלחת?
שני יהודים וגוי מפורסם יותר מישו 685933
לא יודע, אולי לקלוט דרך הכבלים או משהו כזה. לפעמים גם לנסות תדר אחר של אותה רשת.
שני יהודים וגוי מפורסם יותר מישו 685927
בהחלט, ''קצת אחרת''. יבורכו צדיקים.
שני יהודים וגוי מפורסם יותר מישו 685929
בועז כהן מתרפק על התכנית כאן.
שני יהודים וגוי מפורסם יותר מישו 685920
walrus = ניבתן.
שני יהודים וגוי מפורסם יותר מישו 685923
אבל אז לא קראו לשיר ''אני הניבתן'' (אוף נזכרתי בסרט המזויע של קוין סמית', בעע).
שני יהודים וגוי מפורסם יותר מישו 685924
מה, קראו לו "אני ארי הים"? קטעים עם חיפושיות הקצב.
שני יהודים וגוי מפורסם יותר מישו 685925
כן. ו''לוסי ברקיע היהלומים'' במקום ''לוסי בשמים עם יהלומים'', ו''יער נורבגי'' במקום ''עץ נורבגי'' או בפשטות ''איקאה''.
שני יהודים וגוי מפורסם יותר מישו 685938
כן, כנראה שגם הארוקי מורקמי עשה את אותה השגיאה.
שני יהודים וגוי מפורסם יותר מישו 685652
יותר כמו ''דומעת ונכנסת לאוטובוס הריק בזמן טיול של התנועה כדי לפוש קצת''.
שני יהודים וגוי מפורסם יותר מישו 685667
אבוס עיינק.
מתיקות הנעורים הנוראית.
שני יהודים בשכונת הנובל 685581
יכול מאוד להיות. גם דילן הוא כבר מזמן לא מה שהיה בימיו הטובים וכך כל אמן. אבל זה לא גורע במאומה מהדברים הטובים שנתנו לנו.
שני יהודים בשכונת הנובל 685757
כזה למשל (אפרופו חלוקת פרסים הזויה):
שני יהודים בשכונת הנובל 686411
אני לא חושב. לנון היה גאון מוסיקלי כפי שמעידה במיוחד המוזיקה שיצר אחרי החיפושיות. בנוסף הוא היה אדם בעל אישיות מיוחדת במינה ולאו דוקא בכיוון האקסצנטרי. נכון שפעילותו יחד עם יוקו אונו היא מן הזן של "נודניק פוליטי בלתי נלאה", אבל מותר לחשוב שהאינטיליגנציה, השפיות וההומור שלו היו מונעים ממנו שקיעה לתהום הנדנוד והטרחנות.
יש לי גם מחשבות שניות בנוגע לפול סיימון, הטריומויר היהודי השני שעודנו בחיים. בחצות, נוהגים בערוץ 2 לבקש מסלב כלשהו לבחור שיר להשמעה. ביום בחירתו של טראמפ, בחר מאן דהוא להשמיע את אמריקה (Kathy's Song) של פול סיימון. על רקע השיר המשיכו הסלב וצמד המראיינים (עמליה דואק היתה אחת מהם) לקשקש. קולות הקשקוש התקשורתי שאין ממנו הפוגה, על רקע הקולות השמיימיים של סיימון וגרפונקל, משום מה הצית בי התפרצות חימה שפוכה על "חילול הקודש".
התמלילים של סיימון, הם לעיתים שירי מחאה, גם אם קשה מאד להבחין בכך (The Sound of Silence נכתב למשל בעקבות רצח הנשיא קנדי). המחאה של סיימון היא בד"כ לא-מחודדת ולא ממוקדת, כיאה לדורותינו שהם דורות בהם החלוקה לטוב ורע מטושטשת במיוחד. סיימון לא יכול להתחרות בחידוד ובחריפות הפוליטית-חברתית של דילן, אבל נראה לי שהוא עולה עליו בקלות בתחומים של מורכבות המסר והאסתטיקה של הטקסט, הלחן והביצוע.
מי שנוטה חסד לועדת הנובל משטוקהולם יאמר שהם בחרו באמן הנוקב והמשפיע יותר מבין השניים. אחרים, יחשדו שהועדה כדרכה הלכה בעקבות כותרות העיתונים והאקטואליה. פרס נובל עם כל יוקרתו, ככל הנראה עדיין יהיה שני למבחן הזמן והשרידות שיקבע מי מן השניים יזכר יותר כפסקול המחצית השנייה של המאה ה-‏20.
שני יהודים בשכונת הנובל 686419
מסכימה לגבי סיימון.

לגבי לנון, רק בשנים האחרונות הבנתי שאני בעצם מעדיפה את מקרטני (שזו עריקה לקווי האויב מבחינת כל חובב ביטלס, אז אל תספרו לחברותיי מהתיכון). גם לו יש אינטליגנציה, שפיות והומור, הוא רק השתמש בהם אחרת, ומעדיף במוצהר להציע התעלות וחדוות חיים על פני הצהרות פוליטיות וחשיפת השריטות הכואבות‏1. והכי רחוק שהגיע בנדנוד פוליטי לציבור היה תמיכתו בספר המתכונים הצמחוניים של לינדה.

1 לא שהצהרות פוליטיות וחשיפת שריטות ביצירה זה רע. אלא שתמיד אעדיף יצירה שיש בה גם התעלות סוחפת, וברוק פוליטי הרבה יותר קשה להגיע למעלה הזו.
שני יהודים בשכונת הנובל 686594
טוב, אני כנראה עשיתי את הדרך בכיוון ההפוך.
נראה לי, שמכלול יצירתו של מקארתני (להבדיל מזו של לנון) לאחר החיפושיות (להקת כנפיים) היא בבחינת "נדנוד פופי בלתי פוסק". מקארתני היה צריך את לנון. לנון פחות.
לזכותך אומר, שיכול להיות שמקארתני היה, סוף דבר, האינטליגנטי שביניהם והבין שהוא זמר ולא פילוסוף או גורו ולכן הפסיק להטיף/לומר לנו משהו על החיים שלנו והסתפק בתפקידו כיוצר יצירות פופ ובדרן. אני, אישית, אהבתי נתונה ללנון שלא התייאש. בחוש ההומור ובצניעות הבסיסית שהיתה לו, הוא כבר ידע שדעתו אינה שווה יותר מדעתו של כל אחד אחר, אבל את דעתו זו התעקש להמשיך ולהשמיע באופן המשפיע והמשעשע ביותר.
יתכן גם שאני מושפע מאפיזודה אחת ויחידה שאולי אינה מידת אמת למידותיו של לנון. באחד הסרטונים ראיתי אחד מחסידיו שניגש ללנון בניו-יורק וסיפר לו שהרגיש ששיר מסויים נכתב ממש עליו. לנון הגיב בכעס וצעק על אותו היפי. לנון הבהיר לו באופן שאינו משתמע לשתי פנים כי הוא סתם בחור כמו כל אחד אחר. כשהוא כותב שיר הוא כותב רק על עצמו ואין לו שום אשליות להיות נביא או מורה דרך. לנון בדרכו הבהיר כי מה שמשפיע על השיר שהוא כותב הם יציאות הגוף שהיו לו באותו יום ולא איזה קשר מיסטי פנטסטי עם עולם ומלואו. זה ממש לא לנון הניו-אייג'י והרוחניק שמקובל להציג.
I didn't mean to hurt you
I'm sorry that I made you cry
Oh my I didn't want to hurt you
I'm just a jealous guy

שני יהודים בשכונת הנובל 686602
לדעתי האפיזודה שאתה מתאר דוקא אופיינית ללנון כפי שאני קלטתי מדמותו לאורך השנים - פוץ, נרקסיסט מגלומן ובכלל בנאדם לא ממש נחמד לבריות.
ומגורים בבניין דקוטה באפר-ווסט-סייד במנהטן הם לא התמונה שנמצאת מתחת לערך ''צניעות בסיסית'' במילון שלי.
שני יהודים בשכונת הנובל 686609
אני מסכימה רק לגבי זה שהם היוו השלמה מצוינת אחד לשני.
שני יהודים בשכונת הנובל 686613
קודם כל תודה על האיזכור. כבר שכחתי כמה יצירתי הבחור היה. Another day נשמע כמו המשך קורותיה של הבחורה מShe's leaving home

במחצית הראשונה של שנות הששים היה רוקנרול שמח. הביטלס הביץ' בויס וכו' כתבו ושרו הרבה שירים שגם המילים וגם הלחן שלהם היו חיוביים.
בשנות השבעים והלאה כבר לא היה רוק שמח. נעלמה הסוגה ואיננה. מאז- אם אין בזה כאב זה לא רוק. השירים השמחים נשארו רק בפופ.
מקרטני מאז ומעולם כתב שירים שמחים, ופשוט לא נשאר לו מקום ברוק. במחצית הראשונה של שנות השבעים עם כנפיים הוא עוד עשה קצת רוק, אפילו ניסה להיות קודר עם שיר הנושא של "חייה ותן למות" אבל אחרי שהכריז על עצמאות בSilly Love Songs [Wikipedia] הוא הפסיק להתבייש ופשוט עשה פופ מתקתק. עם מייקל ג'קסון, עם סטיבי וונדר או לבד.

לנון המשיך לעשות רוק, והשתלב מצויין ברוק הכואב של שנות השבעים. האמת- הוא הוביל אותו. Mother הוא אם כל השירים האישיים הכואבים, כמעט עשור לפני שרוג'ר ווטרס סיפר על אמא שלו שעזרה לבנות חומה.

אז מקרטני "בגד" ברוק, וזכה לצוננים מן המבקרים, שתכל'ס רצו, כמוני, עוד ביטלס. גם אני לא מת על הפופ שלו. המלודיות הנהדרות רק מזכירות את מה שכולנו מסכימים עליו- הם היוו השלמה מצוינת אחד לשני.
שני יהודים בשכונת הנובל 686616
אכן כך.
אולי כדאי להוסיף למה שכולנו מסכימים עליו, שגם ג'ורג' ורינגו היו שם.
שני יהודים בשכונת הנובל 686630
בגדול אני מסכים עם הניתוח שלך, אבל אני חושב שזה קצת מוגזם לטעון ש"בשנות השבעים והלאה כבר לא היה רוק שמח. נעלמה הסוגה ואיננה". הרבה זמרים ולהקות המשיכו ליצור שירי רוק (או בוא נקרא לזה "שירי לא פופ") עם מילים ומוזיקה "פיל גוד" גם בשנות השבעים וגם יותר מאוחר. ללנון עצמו היה את Whatever Gets You Thru The Night, למשל. עוד כמה שירים שעולים לי לראש, ככה בשלוף: crazy little thing called love של קווין, You May Be Right של בילי ג'ואל, The Long Run של האיגלז, ו- What's Your Name של לינרד סקינר הי"ד. עם קצת מאמץ אפשר אפילו להכניס את Rock and Roll של לד זפלין.
שני יהודים בשכונת הנובל 686649
ואולי גם עוד שירים של רוק דרומי מבית מדרשם של האלמן ברדרס והבאנד, sweet home Alabama גם של לינארד, ו - הימור פרוע - גרייטפול דד?
גם האופניים של קווין בכיוון.
שני יהודים בשכונת הנובל 686658
בקטגוריית הלא רוק נראה שמדנס עשתה הכי שמח.
שני יהודים בשכונת הנובל 686665
נכון. אחרי שאמרת מייד חשבתי על פליטווד מק Don't stop וקווין We are the Champions. ובמחשבה שניה מצאתי אפילו עוד יותר אפביט - ELO Shine A Little Love

אם כך במחצית הראשונה של שנות ה 70' היה עדיין לא מעט רוק שמח אבל הגל הקודר, הכואב והמורבידי כבר הלך והתגבר. במחצית השניה של שנות ה 70' הכאב כבר די השתלט על הז'אנר: הפאנק, הפרוג, הגלאם וההבי מאטל- כולם כבר שרו על כאב.
משנות השמונים והלאה אני חושב שיהיה הרבה יותר קשה למצוא רוק שמח‏1, ואז באמת מקרטני עבר לפופ ונשאר שם.

___________

1 אני מאתגר אותך- בשנות השמונים עוד מצאתי כמה: אחד אופטימי, שתמיד אהבתי, וגם שני ואיך שכחתי את וואם! וגם זה נחשב לדעתי. אבל כל שאר הלחנים האפביט שמצאתי משנות השמונים היו עם מלים של מבוכה וכשלון או למרבה הפתעתי מחאה.
משנות התשעים פשוט אין לי כלום.
שני יהודים בשכונת הנובל 686678
מבציר שנות השמונים פספסנו שנינו את Twisting by the pool של דייר סטרייטס. קלאסי.

רוצה שנות התשעים? קבל את It ain't over till it's over של לני קרביץ ואת Bad love של קלפטון. והנה ממש מהשבוע האחרון: I Can't Stop Thinking About You מהאלבום הטרי-טרי של סטינג.

אבל אין מה להגיד, המגמה שהצבעת עליה נכונה. הרוק של שנות התשעים הוא הרבה יותר קדורני ומתייסר מהרוק של העשורים הקודמים. אחרי שנות התשעים כבר היה הרבה פחות רוק. מישהו ששנינו מכירים כתב על זה פעם מאמר שלם.

(ולמה הזכרת את וואם, סינדי לאופר ואת א-הא? חשבתי שאנחנו משחקים ב"מצא שיר 'פיל גוד' לא-פופי של זמר / להקת רוק".)
שני יהודים בשכונת הנובל 686681
וואלה. סחתיין על סטינג, אבל לני קרביץ הוא אנכרוניזם.

(וואם והשאר כי זה הכי טוב שמצאתי, אבל עכשיו יש לי יותר טוב, ואפילו הם הפכו מלנכוליים בשנות ה 90 עם אלבום החתונה)
שני יהודים בשכונת הנובל 686685
אם הולכים על פופ מיינסטרימי אז יש מלא, לא? "פיל גוד" זה כמעט ההגדרה של פופ. אני זורק כמה שמות: ג'סטין ביבר, בקסטריט בויז, ברונו מרס, בריטני ספירס, מריה קארי, כריסטינה אגילרה ...
שני יהודים בשכונת הנובל 686688
איכשהו דוראן דוראן מעולם לא נתפסו אצלי כפופ מיינסטרימי. אולי טעיתי, אחרי הכל התסרוקות היו צריכות להיות רמז מספיק חזק.
שני יהודים בשכונת הנובל 686692
אם כבר דייר סטרייטס, יש להזכיר את Walk of Life, וכבונוס לדעתי חלק מהצילומים בקליפ הם מההופעות בישראל, החזרה ליד הטרשים עשויה בקלות להיות בריכת הסולטן.
שני יהודים בשכונת הנובל 686694
לגמרי בריכת הסולטן! רואים גם את החומות של העיר העתיקה. איזה צחוקים.
גיטריסט יהודי בירושלים 686698
סולטני הסווינג או לא, הה?!
גיטריסט יהודי בירושלים 686701
הם משלו גם בוואקמן .
הרבה מחברי ששרופים על הלהקה הזאת לא זכרו את השיר הזה.
גיטריסט יהודי בירושלים 686702
איך אפשר לא לזכור, הוא חלק מהאלבום הנפלא Making movies. מעריצים שרופים שומעים אלבומים, לא שירים נפרדים (בטח כאלה שגדלו בשבעים-שמונים).
דווקא מעניין לציין כמה Twisting by the pool הוא לא אופייני לסגנון של הלהקה, ואכן הוא יצא כתקליטון/בי-סייד של Two young lovers והוא כחלק מאלבום. השני דוקא נכנס לרפרטואר ההופעות, אבל הראשון לא, אולי בגלל זה.
עם כל הכיף שבו, מי שזה השיר הראשון ששמע של דייר סטרייטס - פלוס הקליפ הכרל כך אייטיזי - קשה יהיה לו להבין מה גדולתה של הלהקה מול עשרות להקות אייטיז מקפצות גם הן.
גיטריסט יהודי בירושלים 686705
הלהקה היחידה שמצליחה להחזיר אותי אחורה מבלי לפצוע. ומארק מזדקן לו בשלווה ולא מוכן לוותר.
שני יהודים בשכונת הנובל 686700
סטינג אגב, מיותר להזכיר, התחיל עם פוליס, והסגנון שלהם כולו ייצר שירי פיל גוד ברצף, לא? כל דבר שאת עושה זה קסם, אל תעמדי כל כך קרוב וכן הלאה. קשה לומר שאצלו זאת חריגה מהנורמה.
שני יהודים בשכונת הנובל 686703
כן, בהחלט, לפוליס היו המון שירי פיל גוד (אבל לא רק; ע"ע every breath, synchronicity). מעניין שסטינג חוזר לסגנון הרוק הבסיסי הזה. או שמא הוא כבר חזר לפני כמה שנים ואני לא מעודכן?
שני יהודים בשכונת הנובל 686715
אל תשאל אותי, אני הפסקתי לעקוב אחריו לפני עשרים שנה בערך.
שני זקנים ושפם אחד 686732
רק לראות את שלישית ZZ עושה את התנועה ככה עם היד מעלה חיוך מאוזן לאוזן. שירים (וקליפים קצת dated) כמו Gimme All Your Lovin' ואחרים, שלא לשכוח כמובן את Legs.
שני יהודים בשכונת הנובל 686695
__________
ואם כבר אייטיז - אין כמו שמחה וששון אוסטרלית שם למטה. השיר הזה, בטח יחד עם הקליפ המטורלל‏1 והעולץ הזה, הוא מהמשמחים ביותר בכל עשור שהוא.

1 וואו, לפי הקליפ הזה החומרים הטובים לא נגמרו בסבנטיז.
שני יהודים בשכונת הנובל 686721
תמיד מתחבר לי עם שיר כייפי אחר על מסע מטורלל: https://www.youtube.com/watch?v=fUNTk5xsxk4
שני יהודים בשכונת הנובל 686722
אוי אברוך, הקליפ הזה לא שרד היטב - נראה די נורא היום.
שני יהודים בשכונת הנובל 686667
בילי ג'ואל התחיל דווקא כמין נביא זעם של האורבניות המנוכרת של שנות השבעים, וקיבל המון הערכה על זה. My Life הוא שיר שתפס תקופה בצורה נוקבת. אני חושבת שמעיין יצירתו לא הידלדל אבל הזעם פחת, ולכן ירד לשירים שמחים, ובסוף לגוספל שחיסל אותו סופית כאמן שיש לו מה לומר.

(ודווקא River of Dreams מאוד אהוב עלי, וגם For the longest time, אבל אני כאמור לא מחסידי התפיסה "לא זעם לא קונה").
שני יהודים בשכונת הנובל 686679
אפרופו בילי ג'ואל: אני נמצא השנה בבוסטון, ואחת המשימות שהצבתי לעצמי לשנה הזו היא לראות הופעות של כמה מוזיקאים שפספסתי אותם כשהיתה לי הזדמנות. התבאסתי לגלות שלסטיווי וונדר ולפול מקרטני אין אף הופעה באופק, ושכל ההופעות המתוכננות כרגע של פול סיימון הן באירופה (אותו דווקא ראיתי פעם בהופעה, עם גרפונקל, אבל אני צריך תיקון לחווייה המאכזבת ההיא). אז למה לא בילי ג'ואל? הוא לא מהקליבר שלהם, לטעמי, אבל עדיין אחלה, ואני יודע שהוא מופיע די בקביעות בניו יורק, לשם כבר נסעתי פעמיים בחודש האחרון רק בשביל הופעה. מה שלא ידעתי זה שרוב ההופעות שלו בניו יורק הן סולד אאוט חודשים מראש, ושב-stubhub, כרטיס למקום לא-משהו עולה באיזור 500 דולר, וכרטיס למקום טוב יכול להגיע ליותר מאלף. בינתיים אני מתאפק.

(אני חוסך מהקהל את ה-wish list הג'אזי שלי.)
שני יהודים בשכונת הנובל 686687
500-1000 דולר זה המון. כמה עולה (או היה יכול לעלות) כרטיס למקרטני אם כך?
שני יהודים בשכונת הנובל 686689
אני ראיתי את מקרטני בבוסטון לפני שנים ספורות, נדמה לי שבסביבות 100-150 דולר אפשר היה למצוא מקומות, גם אם לא בשורות הראשונות.
שני יהודים בשכונת הנובל 686666
אז אפשר ללכת עוד יותר אחורה: השורשים של הרוק כולו הם הרי בלוז וגוספל. ואלה שני הענפים שמורידים או מרוממים בהתאמה, לכן, אפשר לקרוא להם לנון ומקרטני, גם כן בהתאמה. האחד מדגיש את הכאב, מתחפר פנימה - השני שואף לגבהים, לדבקות. הייתי מרחיבה ומקשטת אבל יש לי המון עבודה והבנתם, נכון?
שני יהודים בשכונת הנובל 686668
נפלא.
שני יהודים בשכונת הנובל 708903
הופתעתי לגלות שבמצעד שנות השבעים של גלגלץ, בלי להתייחס לפייבוריטים האישיים שלי, מקרטני נעדר לחלוטין. טוב, לא לחלוטין, כי שיר שלו היה במקום הראשון (וגם במקום ה 99), אבל אני חושב שזה פאול כי הביטלס שייכים לשנות הששים. הרי האלבום הוקלט בתחילת 69' (לפני Abbey Road).

עוד נעדר- סטיבי וונדר. אם לא As, שהקאבר שלו נשאר יותר חקוק בזכרון הקולקטיבי מהמקור‏1 אז לפחות Another Star. דיברנו על להרים בפתיל הזה...

עוד כמה אנקדוטות-
ראיתי ברשימה את Mandy אבל הוא היה של בארי מנילו. אני חשבתי על I'm Mandy, fly me של 10cc ואז נחתה עלי ההבנה ששלשה שירים שמאוד אהבתי בזמן אמת היו של אותה להקה ולא ידעתי אז. השניים האחרים היו כמובן Dreadlock holiday ו I'm not in love (שכן נכנס למצעד)
ייצוג יתר לקווין ואלטון ג'ון, בגלל הסרטים כמובן (לא שלרפסודיה בוהמית לא מגיע, הוא גם בשלישיה המובילה הפרטית שלי). רק שיר אחד של ELO, וגם הוא בגלל הסרט. ואיפה סופרטרמפ לכל הרוחות?

__________
1 שלא לדבר על Passtime Paradise :)
שני יהודים בשכונת הנובל 708908
מסכים, זה מחדל חמור שאף שיר של פול מקרטני, וינגז או סופרטרמפ לא נכנס, בזמן שפסולת מוזיקלית כמו I Can Boogie ו-Daddy Cool כן נכנסה.

שיר אחד של סטיווי וונדר דווקא כן מופיע ברשימה - Isn't She Lovely. מצד אחד אני מופתע ואף מתקומם כנגד ההתעלמות הזאת, אבל מצד שני אני קצת שמח לאידו, כי אני עדיין מחומם עליו אחרי ההופעה הזוועתית שהוא נתן בדבלין לפני חודשיים. הוא ממש שבר לי שם את הלב (וחורר לי את הכיס). ואריק - איזה קאבר "חקוק בזיכרון הקולקטיבי" יש ל-As? בזיכרון שלי לא חקוק שום קאבר כזה.

גם אני לא ידעתי עד לא מזמן ש-Dreadlock Holiday ו- I'm Not in Love הם של אותה להקה, אבל האסימון נפל בשנה שעברה, בהופעה של ה-Ringo Starr All-Stars, שם השתתף גרהם גולדמן מ-‏10cc ששר את שני השירים.
שני יהודים בשכונת הנובל 708914
מה זאת אומרת- ג'ורג' מייקל ומארי J בלייג' ב 1999, נטחן בערוצי המוזיקה והגיע גבוה בטבלאות (הופץ רק מחוץ לארה"ב).

לי אין בעיה שיכניסו את I Can Boogie , בוני אם (את הביצוע שלהם ל Sunny מאוד אהבתי בזמנו) בארי מנילו וכמה אבבא שהם רוצים. כמו שאמרתי, זה לא עניין של טעם האישי. מקרטני תמיד היה פופולרי. בטח אם היה נכנס זה היה עם שיר הנושא של ג'יימס בונד.
כנראה שהרשימה לבחור ממנה היתה די מוגבלת, אחרת נראה לי שהמצביעים לא היו שוכחים להיט ענק כמו Porque Te Vas
שני יהודים בשכונת הנובל 687317
"לנון היה גאון מוסיקלי כפי שמעידה במיוחד המוזיקה שיצר אחרי החיפושיות."

אילו היית עושה דירוג מאוחד של כל שירי הביטלס ויוצאיה, האם איזשהם שירים של לנון היו מתברגים גבוה? אם כן, אילו? שאלה פתוחה לכולם...

אני די בור בקריירת הסולו של לנון, אבל הלהיטים הגדולים שאני מכיר די עלובים בעיני. ברור ש-Imagine בלתי נסבל, אבל לטעמי Woman לא יותר טוב, וגם לא Jealous Guy, Whatever Gets You through the Night, Give Peace a Chance, Stand by Me ו-Love. אני מנסה להתפעל מהלחן של Watching the Wheels, כי הוא מתפתל כזה ומעניין, אבל לא מצליח, הוא פשוט לא פוגע בעיני. את הלהיט היחיד שלו שהכרתי בזמן אמת (כשיצא, ארבע שנים אחרי שלנון עצמו, אה, יצא), Nobody Told Me, אני בהחלט מחבב, אבל שיר גדול הוא לא. אם לא שכחתי משהו שאני מכיר, אז רק Working Class Hero הוא איכשהו משהו, וגם הוא יותר בגלל האטיטיוד בשירה מאשר בגלל לחן או עיבוד או משהו שיכול להתקשר לגאונות מוזיקלית. קצת קשה להשוות אותו לשירים של הביטלס, כי אצלם האטיטיוד בשירה היה פחות חשוב, והגאונות המוזיקלית יותר. אבל אני לא רואה בכל הדגימה הזו מקריירת הסולו שלו צל צילה של גאונות מוזיקלית כמו שהיתה לביטלס.

(ופול מקרטני עוד פחות, אם כי ההיכרות שלי עם מקרטני פוסט-ביטלס לא הרבה יותר מקיפה. זה יהיה קצת משפיל לשבח דווקא את Say, Say, Say, נכון? אבל זה שיר באמת טוב, והקונטרסט בין סגנונות השירה של מקרטני וג'קסון עושה חסד עם שניהם.

וג'ורג' הריסון? מגיע קצת מעל לנון עם My Sweet Lord, וגם Set on You מפתיע לטובה.)
שני יהודים בשכונת הנובל 687318
מסכים בהחלט בעניין לנון.השירים שלו לא נחקקו בליבי מעולם.

יש מצב ששוקי שמאל מת על לנון בגלל הדמיונות של לנון על-שלום,אהבה,שמאל,גלאון,שחור עכשיו,נשים בשחור וג'ויינטים בשקל שישים (קונה גם ב50).יש מצב.
שני יהודים בשכונת הנובל 687326
לדעתי אספקט מכריע הוא שהרבה ממה שאנחנו מכירים כשירים של הביטלס שנכתבו ע''י לנון ומקרטני, והאריסון, זה בזכות הביטל החמישי ג'ורג' מרטין שעשה את התיזמור והעיבודים הגאוניים.
שני יהודים בשכונת הנובל 687367
זו אפשרות אחת. אפשרות שנייה היא שקרה ללנון ומקרטני מה שקרה לרוב מוזיקאי הרוק המבריקים מאז ועד היום: הברק שלהם מתעמעם מהר (אצל לו"מ פחות מהר מהממוצע), ולעתים קרובות בפתאומיות (כלומר פער גדול בין האלבום המבריק האחרון לאלבום הלא-מבריק הראשון).
שני יהודים בשכונת הנובל 687387
מה שמזכיר לי בעצב את תחושת הזעזוע המסוים וחוסר האמון שהיה אחרי שהביטלס היתפרקו, במיוחד אחרי שזה גלש לפסים של עוינות והתקפות הדדיות ביו ומקרטני ( שכנראה התחיל) ולנון. מקרטני לעג ללנון בשיר Too Many People, "יותר מדי אנשים רוצים חלק בעוגה...זאת היתה הטעות הראשונה שלך, לקחת את הזדמנות הפז ושברת אותה לשניים", ולנון בשיר התגובה How Do You Sleep? ענה "הדבר היחידי שעשיתה היה אתמוך, ומאז שהלכת אתה רק עוד יום" (יותר שנון לטעמי :(, לחן קליט יותר ועיבוד ביטלסי).
שני יהודים בשכונת הנובל 687388
''הדבר היחידי שעשיתה היה אתמול, ומאז שהלכת אתה רק עוד יום'', כמובן.
שני יהודים בשכונת הנובל 687391
התאוריה שלי - ללא שום ביסוס אקדמי - היא שדוקא עלייתו של הריסון לדרגת מלחין וכותב שירים מצויינים באלבומים האחרונים הביאה לפירוק הלהקה.
האגו של ג'ון אולי יכול היה להכיל (בקושי) עוד כשרון אחד לידו - פול - אבל כותב ומלחין נוסף, ועוד כזה שמכניס שירים למקומות הראשונים במצעדים היה כבר ממש יותר מדי בשבילו.
שני יהודים בשכונת הנובל 687392
כרונולוגית זה היה הפוך- הריסון התחיל לפרוח כשהלהקה הפסיקה להיות להקה. בהקלטת אבי רואד הם כבר תוארו כיוצרים די עצמאיים כשכל אחד משתתף כלהקת הלווי של האחרים.

תערו של אוקהם- זו היתה הנוכחות המעיקה של יוקו.
שני יהודים בשכונת הנובל 687393
הם היו עצמאיים כבר באלבום הלבן.
שני יהודים בשכונת הנובל 687395
מכיוון שאנו לא יודעים מתי הריסון החל לפרוח, אלא רק מתי התחלנו לראות (או לשמוע) את תוצאות הפריחה שלו, יכול מאוד להיות שהפונז והאינטואיציה המצוינת שלו הצליחו לשים את האצבע על נקודה קריטית בדינמיקה של הלהקה. התיאוריה הזאת הגיונית להפליא.
שני יהודים בשכונת הנובל 687438
תחילת הפריחה של הריסון היא באמצע שנות ה60 כשהתוודע למוזיקה ההודית דרך ראווי שנקר. (מאוחר יותר הוא גם נמשך למיסטיקה ההודית שהתבטאה בפגישה עם המהארישי.) באלבום Revolver משנת 1966 נכללים 3 שירים פרי עטו. אלבום הסולו הראשון שלו (המשולש) כולל ברובו שירים שנדחו בתקופת הביטלס.
שני יהודים בשכונת הנובל 687328
הלהיטים של לנון מקריירת הסולו לפני 1980 הם "אינסטנט קארמה" (We all shine on) "חלום מספר 9" (אבאוואקאווה פוסה פוסה) וכמובן "דמיין" ו"תנו צ'אנס לשלום".
השניים הראשונים נשמעים לי רעננים היום לא פחות מהמיטב של מקרטני‏1,‏2 והשניים האחרונים פשוט נטחנו עד דק. אימג'ן הוא כמו יסטרדיי- מי שלא ישים אותו בחמישיה הפותחת של הביטלס זה רק בגלל שהוא יצא מכל החורים.

אבל קריירת הסולו של ג'ון לא נבנתה על להיטים אלא על שירים אישיים כמו Mother ו Cold Turkey מהצד הכואב, ו Woman מהצד המתוק.

_____________
1 כבר אמרתי בתגובה 686613- Another day ואוסיף את הדוד אלברט, למרות שלוקח לו יותר מ 2 דקות להגיע לפואנטה. לא התועבה של שנות השמונים.
2 חלום מספר 9 בכלל נשמע כמו משהו שג'ורג' הריסון כתב. וכן, גם אני אוהב את להיטי הסולו של הריסון.
שני יהודים בשכונת הנובל 687344
2 אוי, זה נהדר, השיר הזה, וגם הקליפ המלווה. אחד הדברים שאני מחבב אצל הריסון זה שהוא לקח את עצמו עם הרבה פחות רצינות ופאתוס מאשר ג'ון ופול, הראשון בעיקר.
שני יהודים בשכונת הנובל 687382
תודה. את רוב השירים האלה לא הכרתי. רושם ראשוני משמיעה אחת בקושי:

אינסטנט קארמה - אני יותר אוהב אותו מכל שיר סולו של לנון שהכרתי.
חלום מס' 9 - הכרתי רק את הפראזה שציטטת, והיא מעאפנה, שאר השיר יש לו פוטנציאל.
אני חושב שיש לי בעיה כללית עם לנון ברוב השירים שהוא שר - הוא שר נורא רכרוכי, לפעמים נדמה שבכוונה, ואפילו ב-Mother. זה לא רע אם הלחן הורס כמו Across the Universe. אחרת זה מעצבן (אותי).

אני לא מסכים שאימג'ן הוא כמו יסטרדיי, הגם ששניהם נטחנו עד דק. אם אני מנסה לדמיין שאני שומע אותם בפעם הראשונה, יסטרדיי הוא לחן מבריק‏1, ואימג'ן סתמי. אובייקטיבית, אני פחות מוזיקאי ממך שלא לדבר על אחרים כאן, אבל אני חושב שספירה פשוטה של אקורדים תמצא פער ניכר.

Another Day לחן חביב - כמו לחנים חביבים של הביטלס לא מהשורה הראשונה שלהם, ובלי אלמנטים אחרים שעשו את הביטלס. הדוד אלברט נהדר, ואני חושב שהיה יכול להיות שיר של הביטלס בלי להתבייש. קרקרבוקס פלאס באמת מצוין.

1 ועם זאת, בחמישייה הראשונה של הביטלס? אני בטוח בלי למנות שיש להם יותר מעשרה שירים עם לחן לא פחות מבריק שנוסף לו גם עיבוד מבריק ו/או רוח נעורים ואנרגיות של רוק.
שני יהודים בשכונת הנובל 687383
1 סקר?
שני יהודים בשכונת הנובל 687389
או אולי דירוג?
  שני יהודים בשכונת הנובל • הפונז
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  שני יהודים בשכונת הנובל • הפונז
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  שני יהודים בשכונת הנובל • הפונז
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  שני יהודים בשכונת הנובל • שוטה הכפר הגלובלי
  שני יהודים בשכונת הנובל • easy
  שני יהודים בשכונת הנובל • שוטה הכפר הגלובלי
  ללא כותרת • ירדן ניר-בוכבינדר
  ללא כותרת • אריק
  הי(ר), באה השמש • ירדן ניר-בוכבינדר
  הי(ר), באה השמש • יובל נוב
  הי(ר), באה השמש • ירדן ניר-בוכבינדר
  הי(ר), באה השמש • אריק
  ללא כותרת • שוטה הכפר הגלובלי
  ללא כותרת • easy
  ללא כותרת • ירדן ניר-בוכבינדר
  ללא כותרת • אריק
  ללא כותרת • הפונז
  בכוונה :) • אריק
  בכוונה :) • אריק
  בכוונה :) • יובל נוב
  בכוונה :) • אריק
  בכוונה :) • יובל נוב
  בכוונה :) • יובל נוב
  בכוונה :) • אריק
  בכוונה :) • הפונז
  בכוונה :) • יובל נוב
  בכוונה :) • ירדן ניר-בוכבינדר
  בכוונה :) • ירדן ניר-בוכבינדר
  בכוונה :) • יובל נוב
  בכוונה :) • אריק
  בכוונה :) • יובל נוב
  בכוונה :) • אריק
  בכוונה :) • אריק
  שבלול בצבע • kozmo5449@gmail.com
  ללא כותרת • הפונז
  ללא כותרת • ירדן ניר-בוכבינדר
  ללא כותרת • שוטה הכפר הגלובלי
  ללא כותרת • הפונז
  ללא כותרת • ירדן ניר-בוכבינדר
  ללא כותרת • שוטה הכפר הגלובלי
  ללא כותרת • easy
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  שני יהודים בשכונת הנובל • הפונז
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  שני יהודים בשכונת הנובל • הפונז
  שני יהודים בשכונת הנובל • שוטה הכפר הגלובלי
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  שני יהודים בשכונת הנובל • ירדן ניר-בוכבינדר
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  שני יהודים בשכונת הנובל • הפונז
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  שני יהודים בשכונת הנובל • שוטה הכפר הגלובלי
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  שני יהודים בשכונת הנובל • ירדן ניר-בוכבינדר
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  שני יהודים בשכונת הנובל • שוטה הכפר הגלובלי
  שני יהודים בשכונת הנובל • שוקי שמאל
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  שני יהודים בשכונת הנובל • הפונז
  שני יהודים בשכונת הנובל • שוקי שמאל
  שני יהודים בשכונת הנובל • הפונז
  שני יהודים בשכונת הנובל • שוקי שמאל
  שני יהודים בשכונת הנובל • הפונז
  שני יהודים בשכונת הנובל • שוקי שמאל
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  שני יהודים בשכונת הנובל • שוקי שמאל
  שני יהודים בשכונת הנובל • שוטה הכפר הגלובלי
  שני יהודים בשכונת הנובל • יובל נוב
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  שני יהודים בשכונת הנובל • ירדן ניר-בוכבינדר
  שני יהודים בשכונת הנובל • יובל נוב
  שני יהודים בשכונת הנובל • צפריר כהן
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  ע'ין תחת ע'ין • ירדן ניר-בוכבינדר
  ע'ין תחת ע'ין • צפריר כהן
  ע'ין תחת ע'ין • ירדן ניר-בוכבינדר
  ע'ין תחת ע'ין • אריק
  ע'ין תחת ע'ין • ירדן ניר-בוכבינדר
  ע'ין תחת ע'ין • יובל נוב
  ע'ין תחת ע'ין • ירדן ניר-בוכבינדר
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  שני יהודים בשכונת הנובל • ירדן ניר-בוכבינדר
  שני יהודים בשכונת הנובל • הפונז
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  שני יהודים בשכונת הנובל • הפונז
  שני יהודים בשכונת הנובל • ירדן ניר-בוכבינדר
  שני יהודים בשכונת הנובל • הפונז
  שני יהודים בשכונת הנובל • ירדן ניר-בוכבינדר
  שני יהודים בשכונת הנובל • הפונז
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  שני יהודים בשכונת הנובל • יובל נוב
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק ב/ פרקליט השטן
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  שני יהודים בשכונת הנובל • הפונז
  שני יהודים בשכונת הנובל • רון בן-יעקב
  שני יהודים בשכונת הנובל • הפונז
  שני יהודים בשכונת הנובל • יובל נוב
  שני יהודים בשכונת הנובל • הפונז
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  שני יהודים בשכונת הנובל • שוטה הכפר הגלובלי
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  שני יהודים בשכונת הנובל • יובל נוב
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  שני יהודים בשכונת הנובל • ירדן ניר-בוכבינדר
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  שני יהודים בשכונת הנובל • היא
  שני יהודים בשכונת הנובל • יובל נוב
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  שני יהודים בשכונת הנובל • הפונז
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  שני יהודים בשכונת הנובל • הפונז
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  שני יהודים בשכונת הנובל • הפונז
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  שני יהודים בשכונת הנובל • הפונז
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  שני יהודים בשכונת הנובל • הפונז
  שני יהודים בשכונת הנובל • ירדן ניר-בוכבינדר
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  שני יהודים בשכונת הנובל • הפונז
  שני יהודים בשכונת הנובל • אריק
  שני יהודים בשכונת הנובל • ירדן ניר-בוכבינדר
  שני יהודים בשכונת הנובל • יובל נוב
  שני יהודים בשכונת הנובל • ירדן ניר-בוכבינדר
  שני יהודים בשכונת הנובל • יובל נוב

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים