בתשובה להאייל הקוטב, 11/06/25 20:21
מחירו של המשיח 782413
בעוד שהסאטמר מבסס את התנגדותו לציונות ומדינת ישראל מהתאולוגיה המדרשית - קבלית מיסטית ולא מזאת ההלכתית, ובשל כך יש אשר מזהים אותה עם השוליים, הרי שגדול מתנגדי הציונות ומדינת ישראל, הבריסקר ר׳ וולוול׳ה ‏1 כן מביא נימוקים הלכתיים לאיסור למרוד באומות או להתגרות בהם ובכללם גם את הקמת המדינה היהודית במרחב הערבי. הוא חוזר לשיטת לימודו של אביו - דרך הבריסק, ובשיטה הבריסקית הדרך להחמיר חלה במיוחד על המונח פיקוח נפש ובהרחבה של המונח ׳סכנת נפשות׳ ומשם מוסבר ׳האידיאל הפציפיסטי׳ הגלום בחרדיות הליטאית לעניין המדיני. וכך הוא כותב בשנת תש״ח במברק לרבנים בארה״ב שיפעילו את הקשרים שיש להם להפסקת המלחמה - ׳השפיעו משם בהקדם באמצעות בעלי ההשפעה על הסוכנות מכל החוגים בלחץ חזק להשיג שלום בארץ והפסקת שפיכות הדמים׳. אותו חשש לסכנת הנפשות סלל את דרכו לעזוב את ירושלים לאחר ההפוגה ולהתגורר בתל אביב, בני ברק וחיפה עד יעבור זעם. הר׳ וולוול׳ע עלה לישראל בשנת 1941 ואיבד בשואה את אישתו ושלושת ילדיו הקטנים שנרצחו כמו יתר יהודי בריסק. תלמידיו המצומצמים שהורשו ללמוד איתו הם מבחירי האליטות החרדיות הרבניות האשכנזיות בעת הקמת המדינה ובכללם הרבנים משה שמואל שפירא, אברהם לנדא, שניאור קוטלר, אלעזר מנחם שך.

לשיטתו הציונות המדינית נוהגת בחוסר אחריות כלפי כלל היישוב בארץ ישראל כשהיא מתעקשת להקים מדינה יהודית ולוקחת את כל תושביה כבני ערובה בעתיד וזאת לטובת השאיפות הטריטוריאליות שלה. הוא תוהה : ׳הנשמע כזאת להפקיר את החיים של כל התושבים בשביל מדינה יהודית גדולה ולא להסכים לפשרות, והלא גם אצל אוה״ע במצב שכזה, מתערבות מדינות אחרות לחדול משפיכת דם נקי, ק״ו לנו בנ״י שכל נפש היא לפנינו עולם מלא׳. על דרך לימודו ׳כשני דינים׳ הוא מדגיש את האיסור בסיכון הנפש ואת ההחמרה בפיקוח הנפש כמו הסיפורים הידועים על אביו שלא הסכים להתיר תפילות ביום הכיפורים עד שהוא לא יקבל 5,000 רובל כדי לפדות שבויים או את ההיתר שהוא נותן לאדם לנסוע בשבת בשביל לנסות לשחרר את בנו שגויס לצבא גם בעתות שלום כי זה פיקוח נפש, שכן אם תפתח מלחמה הוא יוכל למות. ספק ספיקא לחומרה. בתחילת שנות ה-‏90, הר׳ עובדיה יוסף מסתמך על גישתו זאת של הבריסקר בתשובתו ההלכתית בעניין שטחים תמורת שלום על אותו יחס בתגובה לתקוות האפוקליפטיות שמלחמת העולם הראשונה תקרב את גאולת ישראל, הוא אומר ש׳מוטב שיידחו כמה גאולות מישראל ואל תאבד נשמה אחת מישראל, ואילו הייתה באה שאלה לפנינו, שאם על איבוד אדם אחד מישראל יבוא לנו המשיח, בוודאי היינו פוסקים שמוטב שלא יבוא המשיח ולא ימות אדם אחד מישראל כי הלא פיקוח נפש דוחה את כל המצוות שבתורה ובכלל זה אף המשיח והגאולה׳. בעוד הסאטמר פונה למיסטיקה הבריסקר פונה לרטוריקת הלימוד כדי להסביר את התנגדותם לציונות. הר׳ עובדיה מסיק מתוך הרטוריקה האנטי ציונית של הבריסקר על ארוע ישן הקשור למלחמת העולם הראשונה. ומכאן יש לשקול את מחיר הגאולה או מה הוא מחירו של המשיח. כמה העם מוכן לשלם על גאולתו ועל ביאתו של המשיח? לפחות לפי הבריסקר, אדם אחד, זה אחד יותר מידי.
——————-
בהרחבה : נפתלי רוטנברג ויאיר הלוי, הרב מבריסק, הגדולים.
1 יצחק זאב הלוי סולובייצ'יק [ויקיפדיה]
מחירו של המשיח 782415
כלומר הוא לא האמין בתחיית המתים, או שמא אפילו מוות זמני שבעקבותיו כל המיתות הקודמות כולל אותה מיתה עצמה מבוטלים כלא היו נופל בקטגוריית "פיקוח נפש"? מאז למדתי משהו על קאנט לא נתקלתי בתפיסה שנראית לי מופרכת כל-כך.

למען האמת, אם לשפוט לפי המובאה שלך לדעתי הרב עובדיה (או שמא היה זה וולוועל'ה? לא לגמרי הבנתי) לא האמין בביאת המשיח. אוי לאזניים שכך רואות.
מחירו של המשיח 782420
אני יכול לנסות לפתור את הקושיה:
חובתו של כל יהודי שומר מצוות להאמין בביאת המשיח. אבל יש הפרדה מוחלטת בין האמונה שהמשיח בוא יבוא כבר היום או לכל המאוחר מחר בבוקר (כל פעם מחדש בלולאה אינסופית) לבין ההתנהלות בטרם הגיע. כשהמשיח יבוא כל העולם יתנהל באופן שונה, אבל עד אז חובה להתנהל בעולם הנוכחי.
לומר שאין צורך בפיקוח נפש כי המשיח מגיע מחר בבוקר זה כמו לומר שאין צורך לאכול כי המשיח מגיע מחר בבוקר.
מחירו של המשיח 782422
האמונה בביאת המשיח היא לא אחד השדברים העיקריים שהיהדות המאוחרת לקחה מהנצרות דוקא?
מחירו של המשיח 782426
היהדות הרבנית (הזרם המרכזי ביהדות לאחר חורבן הבית השני, מיסודו של רבי יוחנן בן זכאי) שונה בתכלית מהיהדות הכוהנית שהתקיימה עד אז. כנראה היו זרמים משיחיים ביהדות עוד לפני חורבן הבית (והיהודי ישוע מנצרת היה רק אחד מהם) אבל ביהדות הרבנית הגאולה וביאת המשיח הם עיקריים.
תפילת שמונה עשרה, התפילה היומית הראשית, שנוסחה התחבר לכל המאוחר במאה הראשונה מיד לאחר חורבן הבית, כוללת ברכות לביאת המשיח עוד בטרם התפשטה הנצרות.
אז אולי אפשר להגיד ההיפך- שהנצרות לקחה את מושג ביאת המשיח מהיהדות, והרחיבה אותו.
מחירו של המשיח 782430
הזמנים פה הם קצת טריקיים, כי אם אם תורת ישו התחילה בימי חייו ואחריהם בתחילת המאה הראשונה לספירה, אזי היהודים בארץ הכירו אותה עוד לפני שהנצרות "התפשטה בעולם".
אמנם ממרחק של אלפיים שנה, מאה אחת או חצי מאה נראים מעט, אבל מבחינת התפתחות של אתוסים תרבותיים זה מספיק כדי לאמץ משהו שכזה.

אם אתה יודע לפי נתונים היסטוריים מדויקים יותר שכיוון הדברים הוא לא כפי שאני מתאר, לא אתווכח. אני מומחה קטן למדי בהיסטוריה של אז, וודאי בנצרות והתפתחותה‏1.

1 בדיוק לפני שבוע היינו בטיול בברצלונה, ובסיור מודרך (מומלץ בחום) בסגראדה פמיליה, למדתי שוב כמה מעט אני מבין במיתולוגיה של תחילת הנצרות, בדמויות, הסימבולים והמיתוסים. זה היה חלק ממה שהפך את הסיור לכל כך מרתק, מעבר לארכיטקטורה והיופי האסתטי הכביר של המבנה הזה - שזה גם נתן לנו שיעור בנצרות.
מחירו של המשיח 782431
למה בדיוק הכוונה?

יוסף בן מתיתיהו מזכיר בחיבורו כמה מורדים במלכות שהתיימרו להיות צאצאי בית דוד. משיח (כלומר מלך) בן דוד (כלומר: צאצא לבית דוד). גם לישו יש שכבת מיתוס שבו הוא מוצג כמשיח בן דוד לפני שהוא מוצג כבן האלוהים. כמה דורות לאחר מכן, בעקבות מרד בר כוכבא(?), הבינו ביהדות שזה מסוכן מדי, ושינו גישה.
מחירו של המשיח 782432
כן. גם לענ''ד בערך כך. מרד בר כוכבא (מאה שנייה אני חושב) סימן את הקרע הסופי בין היהדות לנצרות. הנוצרים סרבו להשתתף במרד של המשיח שמעון בן כוסבא בטענה שהמשיח (ישוע מנצרת) כבר בא.
זה מסביר גם את האנכרוניזם במושג המשיח בין אז לבין ימינו. עד המאה השנייה משיח היה סוג של מלך-כוהן-נשיא. בשלושת המאות הראשונות בחסות האימפריום הרומאי היה סוג של רב קיום בין דתות המזרח (בעיקר, יהדות, נצרות, האלה המצרית איסיס, דת זורואסטר) והן הושפעו זו מזו. מן הבליל הזה של המשיח היהודי, ישו הנוצרי והאל אוסיריס, אחיה של איסיס שהיא הקימה לתחייה, נולדה דמות המשיח היהודי החדש שתחייתו תסמל את אחרית הימים וקץ שלטון אדום.
מחירו של המשיח 782436
1. מה עניין ׳תחיית המתים׳ בתגובתך לעניין ׳המשיח׳.

2. הבריסק לא מערר על הדוגמות היהודיות המסורתיות. אבל הוא בהחלט דן בהן אגב שאלות כדרך שיטת לימודו. לפיכך, באם בואו של המשיח יכול לגרום למוות או אפילו לסכן נפשות, אז מוטב שלא יבוא. זאת גישה שכופרת בדטרמיניזם המשיחי או בזכותו הבסיסית של העם להגאל בכל דרך שימצא לנכון. הוא אפילו מדגיש ׳בוודאי היינו פוסקים׳ שיש למנוע מהמשיח להכנס לישראל ולגאול את העם היהודי כי אין כאן גאולה כאשר הוא מסכן נפשות ומאחר והוא בחזקת שור מועד שאין בו אמונה יותר, ואם תרצה הלכה, אז זאת ההלכה הגוברת על הדוגמה שבאה לידי ביטוי באיסור לעלות בחומה ולהתגרות בגויים וההכרה בגבולות הכח. אבל לא רק אידאליים המתחזים לפציפיזם, עומדים מאחורי הפרשנות החרדית.

הבן ר׳ יצחק זאב - למד את תורת האב הר׳ חיים מבריסק בשיטה הישנה וזאת מיום היוולדו ועד יום מותו. שנמוך מעמד המלך המשיח שכניסתו לתפקיד מותנית בבדיקה והערכת סיכונים לשלום הציבור והסדר החברתי עד כדי איון ממשיות ביאתו, נכתבים ע״י האב וזאת ערב מלחמת העולם הראשונה בה הסדר החברתי הישן פורק וזאת בנוסף למלחמה נוספת שגם היא מבקשת לערער את הסדר הדתי חברתי הישן - בין הציונות לאורתודוקסיה החרדית באירופה. המלחמה עם האחרונה כבר הוכרעה באותו זמן לטובת הציונות שהצליחה להסב את המשיחיות הטרנסצנדנטלית הישנה שאחזה ביהדות משנת 132 ועד תחילת המאה ה-‏20 למשיחיות פרומתאית, שבה לא חייבים משיח כדי להגאל. הבן בשנת תש״ח רואה איך בתום מלחמת העולם השנייה ולאחר השואה קמה מדינת היהודים המחדשת את הריבונות (השוני בין המשיחיות היהודית לנוצרית - הריבונות) וזאת ההוכחה שאפשר לגאול את העם היהודי ואת הארץ הישראלית גם בלי משיח דתי או ערכים דתיים.

3. עליונות ערך החיים על פני רוב הערכים (כולל ביאת המשיח) עפ״י השיטה הבריסקאית מובאת כתימוכין לתשובתו הר׳ יוסף בעניין החזרת שטחים תמורת שלום. גם עמדתו של הר׳ יוסף אינה מעידה על רוח הפציפיזם ששרתה עליו או על ציבור מצביעיו, אלא בעיקר כביטוי לפחדיו מהעוינות הערבית ולכן הוא מבקש להפריד בין הצדדים ולהחזיר שטחים תמורת שלום מטעמים של פיקוח נפש ולא מטעמים של דו קיום. זאת גם הייתה הטענה הליטאית בעד ההתנתקות מטעמים של פיקוח נפש, אגב סגירת חשבון היסטורי עם הציונות הדתית.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים